Schapr Courant FI$K De tweede Oceaanvlucht. Tweede Blad. Anna Paulownapolder. DUIZENDEN Woensdag 8 Juni 1927. 70ste Jaargang. No. 8061. Vergadering van Dijkgraaf, Heemraden en Hoofd ingelanden van den Anna Paulownapolder, op /Sa terdag -4 Juni 1987, des morgens 11 uur, in hot Pol derhuis te Anna Paulowna. Voorzitter de heer C. Wijdenes Spaans Jr„ dijk graaf, secretaris de heer C. Keijzer. Na opening deelt de Voorzitter mede, dat de heer Van den Berg door ongesteldheid, hoewel gelukkig herstellende, verhinderd is de vergadering hij' te wo nen. Do notulen worden gelezen en daarna onver anderd vastgesteld. Mededeeling en- D'e Voorzitter deelt mede, dat Ged. Staten hebben goedgekeurd de uit te voeren onderhoudswerken aan de zoewaterkeeringen, zoomede het besluit tot ver koop van grond aan Jm. Noorden. Na toelichting, door het Dag. Bestuur hebben Ged. Staten nu ook goedgevonden dat de verkoopsommen van 2 perceeltjes grond te Van Bwijcksluis in de gewone middelen, worden opgenomen. Het onderhoudswerk is aanbesteed en aan de laagste inschrijvers gegund, n.1. de heeren C. Keijzer en J. van Stipriaan, die over 't algemeen beneden de raming bleven. De verpachting van het gras gewas der zeedijken heeft opgebracht f 774, dat is lager dan gehoopt was. Misschien zijn de Zuider zeewerken hierop van invloed, geweest, hoewel de indruk werd verkregen, dat de heeren inschrijvers het nogal vriendelijk met elkaar eens waren. Aan den machinist Gevers is op medisch advies opnieuw 3 mdanden ziekteverlof verleend. De plannen tot gedeeltelijke elec- trische bemaling. De Voorzitter deelt'voorts mede. dat de op 5 Maart j.L behandelde plannen tot stichting van een elec- trische bemaling door hem op 7 Maart naar den Prov. Waterstaat en Prov, Griffie zijn gebracht en verzocht is. mede te willen werken om de plannen spoedig tot stand te doen brengen. Medegodeeld is, dat men ons in dit opzicht wilde bijstaan en op 12 April is het rapport door den hoofdingenieur-direc teur van den Prov. Waterstaat aan Ged. Staten uit gebracht. Helaas werden in dat rapport zooveel be zwaren tegen het plan geopperd, dat Ged. Staten niet dadelijk konden besluiten hun goedkeuring aan het plam te hechten. Door het Bestuur van den Pol der is toen gevraagd gelegenheid U krijgen het plan toe te lichten, dit verzoek is toegestaan en s. Za terdag 11 Juni zal nu die toelichting aan de Com missie voor waterstaatsaangelegenheden, de heeren Hendrix en Van Lennep, worden gegeven. Tegen de capaciteit was geen bezwaar, wel had de hoofdinge nieur-directeur bezwaar tegen de plaats van stich ting en vond hij' de plaats beter aan den Oudeveer- dam. tusschen Veerburg en Welgelegen. Het Dag. Bestuur meent degelijke reden te hebben, om aan het eerste plan vast te houden en vertrouwt, dat na toelichting het bezwaar van stichtingsplaats zal worden opgeheven. Maar hoe het ook zij, al wordt dan d'e goedkeuring verkregen; we sullen "dan hl een 'heel stuk in den tijd zijn. D'oor het rapport van. den Hoofding.-direct. is op dracht gegeven met het maken van bestek en voor waarden te wachten tot de goedkeuring is verkre gen. tusschen de opdracht tot levering van de pomp en do levering en het daarsteilen. vraagt de leve rancier 56 maanden en het, zou in dien +ijd van liet jaar, die dan roods, is aangebroken, onverant woordelijk zijn op 66n gemaal te zijn aangewezen. Het Dag. Bestuur had daarom gedacht, dan zoo mogelijk dit jaar den onderbouw te doen in orde maken, daarna kan de machine weer gebruikt worden en dan volgend voorjaar de pomp te doen leveren. De heer Stammes vraagt, welke bezwaren bij liet Dag. Bestuur bestaan om te doen wat de heer Rei gersman wil Spr. wijst op -het voordeel, dat de stichting komt aan den Oudeveerdam. het oude ge maal gebruikt kan worden en bij' mogelijken over- vloed igen waterval is dat wel van belaag. De Voorz. wijst erop. dat het werk zou gebeuren in den zomertijd, met laag peil, die kans van risico slechts eenmaal voorkomt, terwijl bij stichting, op de' plaats als het Dag. Bestuur wil. veel minder capaciteit noodig is. Uitvoerig licht spr. toe. dat het bezwaar van den heer Reigersman ten opzichte .van een duiker, ongegrond is. want dat het, inmalen voor Breezand vrij groot is. het uitmalen ovenwei vrij klein. 1000 HA. Wel zijn door den Prov. Water staat proeven genomen, maar die proeven rijn niet volledig geweest. De heer Stamimes is door de ontvangen inlichtin gen tevreden gesteld, spr.'s vrees is alleen het af dammen. De heer C. Geerligs vraagt nog of de Vereeniging van Noordhollandsche Waterschappen zich met deze zaak bemoeit Voorzitter antwoordt, dat dit het geval is. wan neer door ons advies aan de Vereeniging van N.-H. Waterschappen wordt gevraagd, maar mijnheer Rei gersman vraagt geen advies aan de vereeniging van N.-H. Waterschappen. Verder wordt medegedeeld, dat bij1 gedane 'kas opname bij den penningmeester alles in orde w" be vonden. Door den heer P. J. Vissche? was bericht ingezonden, dat hij als hoofdingeland bedankt. Al deze mededeelingen worden voor kennisgeving aangenomen. In verband met de opmerking, door den heer Smit in de vorige vergadering, gemaakt, over het uit slaan door motorschuiten van den wal, aan den den Zuider-Molenvaartsweg. tegenover de Zand- vaart.^ stelt het, Bestuur voor. daar een stevige schoeiing te maken, lang 25 tneter. waarvan de kosten worden geraamd op f 512. Door de Vereeniging voor bloembollencultuur is voorts gevraagd om een los- en laadplaats aan den Noorder-Molenvaartsweg en het Dag Bestuur stelt voor. door het, maken, van een losvval aan. dien wensch tegemoet te komen. Vanaf den steiger van Ruijzenaar, in de richting van Westeinde. 'zal over ^en lengte van 45 meter de wal wat opgehaald wor- len. De kosten zullen in totaal f 370 bedragen Op de vraag van den heer Smit zegt de Voor zitter. dat het zal worden een algemeene los- en aadplats. k Zonder hoofdelijke stemming hecht de vergade- ing hare goedkeuring aan deze voorstellen. Door de vergadering wordt goedgevonden een ivereenkomst aan te gaan met, de Zuiderzeewerken *n -wel wat betreft de aansluiting van den polder >ij de Zuiderzeewerken, n.1. aan den Oostdük. het naken van sluiswerken en daartegen het aan te eggen kanaal. Door de heeren K. A. Kaan en C. Dz. Rezelman autobezitter, hebben met bun Willy» Knight, Chry.ler, Loco mobile, Flint, Durant, Over- land en Rugby de weten.chap opgedaan, dat de op hunne wagen» gemonteerde Fi»k banden een fabelachtig aantal kilometer* kunnen afleggen. Zonder onderscheid bevelen zij dan ook gaarne dit supe rieure fabrikaat aan. Vraagt Uw handelaar prijscourant van deze laag geprijsde kwaliteit, autobanden. de band, die minder kost dan hij moest kosten. N.V. „R. A. M. I." LEEUWARDEN: Ruit erakwartier 37-45 - Telef. 232 AMSTERDAM: N.Z. Voorburgwal 75-77 - Tel. 35397 Depót te Alkmaar: Jac. Slotemaker, Lindenlaan 100 - Telefoon 1113. worden nog een paar inlichtingen gevraagd, die door den Voorzitter worden verstrekt. Be rekeaimg «ver 1921. De Voorzitter deelt mede. dat door den penning- mieester van morgen de rekening en verantwoor ding over 1926 is ingeleverd, van de polderlasten is nog één postje, tot een bedrag van f 43.31 restant, en do rekening sluit met een batig slot van f 4563.95K. Als leden van de commissie, belast met het na zien dezer rekening worden aangewezèn de heeren A. v. d. Berg. K. A. Kaan en A. Langereis Het kohier van omslag, over 1927. wordt vast gesteld op een bedrag van f 158509.05. n.1. over con oppervlakte van 4521.21.06 H.A. ad f 24 per H.A De omslag zal betaalbaar zijn in 3 gelijke termij nen. die vervallen op 16 Juli, 10 September en 29 October. Het Dag. Bestuur stelt voor te besluiten tot on- derhandachcn verhuur aan R. Meeldijk van het terrein aan den Lotweg. hetwelk bij wijze van werk verschaffing is geëgaliseerd. De verhuring zou dan geschieden voor den tijd van 6 jaren, de huurprijs te bepalen voor de eerste 3 jaren op f 00 per, jaar. voor de overige 3 jaren op f 85 per jaar. Nadat de Voorzitter nog een paar vragen heeft beantwoord, wordt met algemeene stemmen over eenkomstig het voorstel besloten. Door de heeren Nannis, Visscher en Langereis wiordëni da geloofsbrieven van de herbenoemde hoofdingelanden, de heeren D. Stammes en J. Smit Az.. benevens dió van den nieuwbenoemden hoofd ingeland, den heer G. C. van Balen Blanken, na gezien. Tot toelating wordt geadviseerd, met welk ad vies de vergadering zich vereenigt. Voorzitter feli citeert de heeren Stammes en Smit met de wijze waarop zij herkozen zijn en hoopt weer op een aangename samenwerking in de toekomst. fyoordracht voor de ra* «ea heemraad. benoeming Aan de orde wordt gesteld het opmaken van een voordracht ter benoeming van een heemraad, we gens periodieke aftreding van den heer C. Tijsen. Als no. 1 van de voordracht wordt met algemeen© stemmen gekozen de Meer C. Tijsen. als no. 2 met 10 stemmen de heer K. A. Kaan. als no. 3 mefc 11 stem men de heer A. Langereis. Een vriendelijk aischeid. Alvorens over te gaan tot het houden van d© rondvraag, zegt de Voorzitter nog een vriendelijk woord te willen richten tot den heer Visscher. die aanstonds zijn laatste vergadering van dit Bestuur zal hebben bijgewoond. Bijna op den dag af is het 8 jaar geleden, n.1. op 7 Juni 1919. toen U de plaats van den heer K. A. Appel innam, dat U als lid van dit Bestuur zitting nam. In die 8 jaren is er heel wat voorgevallen; wel is wat na 1919 is gebeurd, niet van zooveel belang geweest als in den tijd tus schen 1914 en 1919 het geval was. maar toch is er nog heel wat voorgevallen. Met veel belangstelling zijn door U de zaken gevolgd en heeft U ze helpen tot stand brengen. Persoonlijk wil ik U danken voor de medewerking: die ik van U heb ondervonden. Met sympathie - heb ik steeds gemerkt, dat U daarbij steeds de groote lijn volgde, en ook uit tusschen- tijdsche besprekingen bleek, dat U steeds uwe be langstelling op den Anna Paulownapolder vestigde. Namens ons allen, ook namens de ingelanden, dank ik U daar hartelijk voor. Het is een mooie reden, waarom U ons verlaat; was het om gezondheidsre denen of wegens hoogen ouderdom, het zou minder mooi zijn. maar nu is het een vrijwillige daad. die geheel naar Uw zin is geschied. Wij hopen in. het burgerleven nog dikwijls met U in aanraking te komen en zullen aan U een zeer aangename her innering bewaren; ik dank U. (Applaus). Bii de rondvraag vraagt de heer K. A. Kaan, de aandacht van het Bestuur voor den toestand van het Razend Zwin. beoosten den Veerweg. waar de waterloop te wenschen overlaat. Do Voorzitter antwoordt, dat het daar niet zoo lang, geleden geheel is opgeruimd, maar het Dag. Bestuur zal gaan kijken. De heer P. J. Visscher zegt. nu hij de laatste ver gadering heeft bijgewoond, met groot genoegen de belangen van den polder naar zijn beste weten, te hebben behartigd en dankt voor de prettige sa menwerking. die hij van het polderbestuur heeft mogen ondervinden. Ik hoop. dat het U allen goed moge gaan en met de beste wenschen voor den bloei van den Anna Paulownapolder. neem fk af scheid als hoofdingeland. Voorzitter dankt den heer Visscher voor zijn vriendelijke woorden en sluit de vergadering Chamberlin ongeveer 4B uur in tle lucht. Van Now York naar Elsleden, dicht bij Berlijn. Do eerste vlucht over don Oceaan met oen pnsagler. Wij hadden het al telkens In do berichten kunnen lezon, dat de Amerikaan Chamberlin gereed stond om over den oceaan te vliegen, tenminste eon po ging te wagon. Lindbergh. was hem voor, maai- deze vlucht heeft Chamberlin niet do lust ontnomen, om ook het waagstuk to beproeven. Integendeel als het, half kop, moest hij hom overtroeven en dat is vol komen gelukt. Chamberlin is met een passagier, don millionnair Levine na 46 uur vliegen te Eisle- ben op 150 K.M. van Berlijn geland. Een poging om later Berlijn te bereiken, mislukte. Het vertrek uit New York. Zaterdagochtend om 6 uur 4 Amierikaansche tijd, wat met 11 uur 24 in Nederland gelijk staat, is de Columbia, de Bella-nca-eendekker, waarmee Cham berlin zijn „sprong over den Oceaan" gewaagd heeft, van het vliegveld Rooseveldt op Long Island opge stegen om zijn gewaagden tocht -te beginnen. Tot het. laatst toe was geheim1 gebleven, wie Chamberlin vergezellen zou. Berteaud, de eerst aangewezen met gezel, had ruzie gekregen met Levine, den man, die de vlucht financieel mogelijk had gemaakt en was uitgeschakeld. Er waren allerlei namen genoemd, maar niemand wist er het fijne van. Toen ten slotte het uur van vertrek geslagen was en Chamberlin alleen in het toestel zat, dacht men, dat hij evenal3 Lindbergh zonder metgezel zou gaan Op het laatste oogenblik trad Levine op het toestel toe. Om afscheid te nemen, placht men. De zakenman droeg n.1. oen gewoon pakje, waarvan de panden fladderden onder den luchtdruk van de schroef van het toestel, en meteen ging de Columbia er van door. Even een aanloop en in een gracieuse zwenking ging het toestel de lucht in. De menigte was eerste stom verbaasd en vervol gens ten zeerste verrast, toen bleek, dat zelfs me vrouw Levine niets van haar man's plannen had afgeweten. En vanaf dit oogenblik is mén vrijwel steeds in contact met het vliegtuig gebleven, wij bedoelen, dat telkens weer berichten inkwamen waar het vlieg tuig gerequireerd was. Alles liep voorspoedig, tot dat de benzine op was en men landen moest. Toen benzine was ingenomen, heeft Chamberlin gepoogd weer op te stijgen, maar dat ging niet door een breuk aan de schroef. Lindbergli's record verbeterd. Hoe groot precies de afstand is, dien Chamberlin en Levine hebben afgelegd, is ons nog niet bekend. Vast staat echter zeker, dat zij Lindbergh'» record verbeterd hebben met eenige honderden kilometers. Borllfft ia «fwaaktimg. Het spreekt vanzelf dat half Berlijn in gespannen afwachting op de komst van Chamberlin wachtte, vooral toen verschillende telegrammen zijn nade ring hadden gemeld. Maar toen er' steeds niets kwam was de teleurstel ling groot. Alle autoriteiten waren aanwezig ter be groeting. En eindelijk werd men het wachten moede en eindelijk kwam het bericht, dat Chamberlin na zijn rondzwerven boven Duitschlands grondgebied eindelijk te Eisleben was geland. Het was zeer teleurstellend voor al die deftigheid die van 3 uur tot 9 uur 's morgens op het grasveld hadden- gestaan. Htm dwaaltoóhf. De Berlijnsche correspondent der N.R.Crt. schrijft: Het avontuur van Chamberlin en Levine ^n tra gisch wordengenoemd; deze beide onverschrokken vliegers, die in duisteren nacht, onder de grootste moeilijkheden van New-York over den Atlantischen Oceaan naar Europa zijn gevlogen, hebben Duitach- land bereikt en dan begint hun tegenspoed. Bij Dortrnund zijn zij den fisbers reeds kwijt. Zij vliegen er laag over het vliegveld en vragen naar den weg naar Berlijn. Dan trekken rij verder en zigzaggen door Duitschland. Bij de Porta Westphalica worden zij verrast door slecht weer en van dan af schijnen zij de juiste richting niet meer te hebben kunnen vinden. Hamburg geniet nu het eerst weer de eer van hun bezoek. Daarna boort men geruïmon tijd niets meer, tot bekend wordt, dat zij ergens in de buurt van de Lutherstad Eisleben geland zijn. Het afstandsrecord van Lindbergh hebben zij hiermede verbeterd- Hun oponthoud te Eisleben is van korten duur. Zij stijgen weer op, want zij willen naar Ber lijn, dat op hen waoht. Het is niet Berlijn, maar het stadje Cottbus aan de Spree, dat rij; bereiken. Een nieuwe landing uit gebrek aan benzine. Zij krijgen er de noodigo hoeveelheid om het tot Frankfurt a, d.. Oder te kunnen brengen, waar zij nieuwen voorraad zullen moeten halen, mlaar zoover brengen zij het niet meer. Even buiten Cottbus is een nieuwe nood landing noodig en bij deze landing breekt de schroef van de Columbia. Dit is het einde van de reis. Chamberlin en Levine die. na veilig en behouden over den Oceaan te zijn gevlogen, zeker op een geestdriftige ontvangst te Berlijn hadden gehoopt, hebben Cottbus voor lief moeten nemen. De reden van al da;t gedwaal was de hoofdzaak dat zij geen goede kaarten van Duitschland hadden. De Duitsche collega's, die hen tegemoet waren ge vlogen, hebben Chamberlin niet kunnen vinden. Het slechte weer, de regen cn de mist hebben er toe bijgedragen hen van het rechte luchts'poor af te brengen en tenslotte zal ook wel hun overgroote vermoeidheid hun uithoudingsvermogen hebben aangetast. Wie zijn deze luchtreizigers? Clarence D. Chamberlin, een gewezen cowboy, en Charles Levine, een gewezen staljongen, en 'later millionair, zijn op weg naar Europa cloor de lucht, Aldusving een Amerikaansch blad in Europa Zondag zijn relaas over het vertrek en het begin van de reis van de Columbia aan. Van den 33-jarigen vlieger en zijn vliegprestaties is reeds eerder gewag gemaakt. Zijn prestatie bij het behalen van het duurrccord. toert hij met zijn Bellance 51 uur 11 minuten en 25 seconden in de lucht bleef, wekte vertrouwen, dat hij' ook tot deze vlucht in staat zou blijken en Lindbergh's record zou slaan voor het afleggen van den gfootsten af stand. Daarin is hij dan ook geslaagd. Van 'Charles Levine vertelt men, dat hij 30 jaar oud is. Op zijn elfde jaar was hij staljongen en enkele jaren later dreef hij een oud roest zaakje. Niettemin stond hij verleden jaar als millionair te boek en had hij bijna 25.000 dollar betaald om den dood te vinden, want dat bedrag had hij aangeboden als men hem> wilde toestaan als passagier mee te gaan met het Sikorskltoestel, waarmee René Fonck, de Fransche vlieger, van Amerika naar Frankrijk had willen vliegen. Het aanbod werd afgeslagen gelukkig voor Levine. want het vliegtuig, met vier menschen bemand, sloeg bij het vertrek over den kop, waarbij twee hunner gedood werden. Levine's verlangen om den Oceaan over te vliegen, bleef in- tusschen. Deze ambitie, zeggen zijn vrienden, was miot nieuw. Levine had al jaren geleden, daartoo eon toostol ont worpen, dat evenwel niet gonoog brandstof mee bleek te kunnen nemen. Toen zich nu echter, door het. uitvallen oerst van Berteaud, cn daarna van mevrouw Chamberlin, een kans voordeed, greep hij die met beide handen aan. Hij sprong in het vlieg tuig en was weg, voordat zijn vrouw en zijn. vrien den van fle verbazing bekomen waren. Even voor zijn vertrek had Levine aan zijn advocaat, den ex-scnator Lockwood ,twee brieven ter hand gesteld met het'Verzoek, die even in zijn zak te steken. De eene was geadresseerd aan me vrouw Levine, de ander aan Samuel Hartman. Aan Hartman schreef Levine: „Ik heb genog. vertrouwen in deze plannen om dezelfde risico op mij te nemen als een ander en als Chamberlin- het hebben wil, ga ik mee." Aan zijn vrouw schreef de millionair: „Het is de vervulling van een levenslangen wensch." De twee vrouwen. Mevrouw Chamberlin zoowel al3 mevrouw Levine komen met de vlugste gelegenheid naar Europa. Na het onverwachte vertrek van Levine had zijn vrouw gezegd'; „Als iki geweten had. dat mijn man voornemens was mes te vliegen, zou ik het hem nooit hebben toegestaan, maar nu het eenmaal zoo gegaan is. ben ik irotsc.h op hem." Naar de New York Herald Zondagochtend meldde, was mevr. Chamberlin aanvankelijk voornemens geweest met haar man mee te gaan. Op het laatste oogenblik was haar moeder echter plotseling on gesteld geworden, waarop de dochter haar voor nemen opgaf. De belangstelling te New York. De informatiedienst, van de telefoon op het hoofd bureau te New York is Zondag stopgezet, orrtdat het onmogelijk was aan alle navragen naar het verblijf van de vliegers te voldoen. In alle kerken van iedere godsdienstige gezindte zijn gebeden m den dienst, ingelascht voor de behouden overkomst van de beide vliegers. Nog wat bijzonderheden. Overal was do belangstelling voor dezo vlucht enorm. Te Rotterdam op Waalhaven is het een nacht van ontroering: geweest. Rome was in actie, omdat men dacht, dat Chamborlain daar zou arri- veeren. Het feit. dat Bellanca, de ontwerper van het toestel, een Italiaan is had daartoe bijgedragen cn ook het bericht uit New York. dat Chamberlin cou -blijven vliegen tot zijn laatst© druppel benzine was uitgeput. Dat scheen tot de fascistische verbeel ding te spreken. Toen ©chter Zondagnacht bleek, dat de wind ongunstig was, begon men do hoop al op te geven, al bleef men paraat, voor h«t geval de vlieger toch *og mocht komen opdagen. Ook op Le Bourget hebben Zondagnacht nog eenige getrouwen gewacht of Chamberlin wellicht nog zijn weg naar of over Parijs zou nemen waar toe het vliegveld, evenals. Waalhaven, zijn nacht verlichting ontstoken had. Het uitblijven van nieuws tot ver na middernacht heeft gemaakt, dat rnen ook Dyon. Lyon en Marseille gewaarschuwd heeft de zoeklichten te ontsteken voor het geval Cham berlin een Zuidelijke koers mocht hebben gestuurd. Het verblijft te Cottbus. Te Cottbus hebben Chamberlin en Levine onder dak gevonden in het hotel Ansorge. waar zij .al dus de N.R.Crt.. zijn verwelkomd door een attaché van hot Aimerikaansche gezantschap, twee direc teuren van de Lufthansa en oen vertegenwoordiger van het rijksdepartement van verkeerswezen. De beide vliegers zagen er nog best uit. Chamberlin droog eon' vliegers-pak Van gabardine'en had boven dien een wollen sweater aan. Hij maakte een zeer jeugdigen, indruk. Levine, een Joodsch typo met een kaal hoofd, had een donker blauw pak aan met een gekleurd overhemd. Hij maakte don indruk van iemand die zoo pas van een wandelingetje het hotel binnen was komen stappen, en niet van een man, die zoo'n zware tocht achter den rug had. Hij maakt een zeer schranderen indruk. Beide vliegers waren vrijwel uitgehongerd. Zij bostelden het "gewone me nu van 4 mark. bestaande uit pasteitjes, soep. visch, kip met asperges en ananas. Als hors d'oeuvre aten zij nog een portie koud vleesch. Zij vroegen ook om pilsnerbier. maar moesten zich met een mindej) bekende biersoort tevreden stellen. Na het middagmaal verschenen de beide vliegers op het balcon van het hotel, waar zij door de be volking van Cottbus geestdriftig werden toegejuicht. Vervolgons begaven zij zich eerst.naar het terrein waar rij' geland waren, om hun toestel *a te kijkijen. Daarna eerst keerden zij terug naar het hotel om zich naar bed te begeven. Wat de vliegers vertelden. Chamberlin en Levine hebben het niet gemakke lijk gehad op hun tocht. Vooral boven Ierland heb ben zij het erg te kwaad gehad. Zij werden hier ver rast door een zwaar onweer, en moesten, om dit te ontwijken, zeer hoog vliegen. Zij maakten toen een bocht naar het Zuidën over het Kanaal, in de hoop daar beter weer te zullen troffen. Toen zi.i Dortmund naderden, werd het weer heter, maar nadat zij deze stad hadden verlaten, raakten zij bij gebrek aa* Duitsche kaarten van den juisten weg af. Ook na het vertrek uit Eisleben. waar zij 10Q liter benzine kregen, konden zij de juiste richting niet vinden. Het record. De landmeetkundige dienst, van de Ver. Staten heeft berekend, dat Chamberlin op zijn vlucht New- YorkEisleben 3905 mijl heeft afgelegd, tegen Lindbergh op zijn vlucht New YorkParijs 3610 mijl Lindbergh en Chamberlin. New York, 7 Juni. Lindbergh, die zich aan boord van de „Memphis" bevindt, heeft een draad loos felicitatietelegram gezonden aan Chamberlin en Levine. De vrouwen van Levine en Chamberlin zijn scheep gegaan naar Europa. Chamberlin heeft het aanbod der Amerikaansche regeering om per oorlogsschip terug te keeren aan vaard- Een telegram van Levine. Volgens een Reuter-bericht uit New-York heeft Levine het volgend telegram aan zijn vrouw ge richt: „lk hoop, dat gij en de kinderen mij zult ver geven, dat ik vertrokken ben zonder u goeden dag te zeggen. Ik wist, dat gij mijn vertrek niet zoudt goedkeuren. Ik heb een prachtige reis gemaak.t Ik zou deze ervaring niet hebben willen missen." Me vrouw Levine en mevrouw Chamberlin zijn vertrokken om zich naar Europa te begeven,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1927 | | pagina 5