Schapr Courant
FI$K
De tweede Oceaanvlucht.
Tweede Blad.
Anna Paulownapolder.
DUIZENDEN
Woensdag 8 Juni 1927.
70ste Jaargang. No. 8061.
Vergadering van Dijkgraaf, Heemraden en Hoofd
ingelanden van den Anna Paulownapolder, op /Sa
terdag -4 Juni 1987, des morgens 11 uur, in hot Pol
derhuis te Anna Paulowna.
Voorzitter de heer C. Wijdenes Spaans Jr„ dijk
graaf, secretaris de heer C. Keijzer.
Na opening deelt de Voorzitter mede, dat de heer
Van den Berg door ongesteldheid, hoewel gelukkig
herstellende, verhinderd is de vergadering hij' te wo
nen.
Do notulen worden gelezen en daarna onver
anderd vastgesteld.
Mededeeling en-
D'e Voorzitter deelt mede, dat Ged. Staten hebben
goedgekeurd de uit te voeren onderhoudswerken aan
de zoewaterkeeringen, zoomede het besluit tot ver
koop van grond aan Jm. Noorden.
Na toelichting, door het Dag. Bestuur hebben Ged.
Staten nu ook goedgevonden dat de verkoopsommen
van 2 perceeltjes grond te Van Bwijcksluis in de
gewone middelen, worden opgenomen.
Het onderhoudswerk is aanbesteed en aan de
laagste inschrijvers gegund, n.1. de heeren C. Keijzer
en J. van Stipriaan, die over 't algemeen beneden
de raming bleven. De verpachting van het gras
gewas der zeedijken heeft opgebracht f 774, dat is
lager dan gehoopt was. Misschien zijn de Zuider
zeewerken hierop van invloed, geweest, hoewel de
indruk werd verkregen, dat de heeren inschrijvers
het nogal vriendelijk met elkaar eens waren.
Aan den machinist Gevers is op medisch advies
opnieuw 3 mdanden ziekteverlof verleend.
De plannen tot gedeeltelijke elec-
trische bemaling.
De Voorzitter deelt'voorts mede. dat de op 5 Maart
j.L behandelde plannen tot stichting van een elec-
trische bemaling door hem op 7 Maart naar den
Prov. Waterstaat en Prov, Griffie zijn gebracht en
verzocht is. mede te willen werken om de plannen
spoedig tot stand te doen brengen. Medegodeeld is,
dat men ons in dit opzicht wilde bijstaan en op 12
April is het rapport door den hoofdingenieur-direc
teur van den Prov. Waterstaat aan Ged. Staten uit
gebracht. Helaas werden in dat rapport zooveel be
zwaren tegen het plan geopperd, dat Ged. Staten
niet dadelijk konden besluiten hun goedkeuring aan
het plam te hechten. Door het Bestuur van den Pol
der is toen gevraagd gelegenheid U krijgen het plan
toe te lichten, dit verzoek is toegestaan en s. Za
terdag 11 Juni zal nu die toelichting aan de Com
missie voor waterstaatsaangelegenheden, de heeren
Hendrix en Van Lennep, worden gegeven. Tegen de
capaciteit was geen bezwaar, wel had de hoofdinge
nieur-directeur bezwaar tegen de plaats van stich
ting en vond hij' de plaats beter aan den Oudeveer-
dam. tusschen Veerburg en Welgelegen. Het Dag.
Bestuur meent degelijke reden te hebben, om aan
het eerste plan vast te houden en vertrouwt, dat na
toelichting het bezwaar van stichtingsplaats zal
worden opgeheven. Maar hoe het ook zij, al wordt
dan d'e goedkeuring verkregen; we sullen "dan hl een
'heel stuk in den tijd zijn.
D'oor het rapport van. den Hoofding.-direct. is op
dracht gegeven met het maken van bestek en voor
waarden te wachten tot de goedkeuring is verkre
gen. tusschen de opdracht tot levering van de pomp
en do levering en het daarsteilen. vraagt de leve
rancier 56 maanden en het, zou in dien +ijd van
liet jaar, die dan roods, is aangebroken, onverant
woordelijk zijn op 66n gemaal te zijn aangewezen.
Het Dag. Bestuur had daarom gedacht, dan zoo
mogelijk dit jaar den onderbouw te doen in orde
maken, daarna kan de machine weer gebruikt
worden en dan volgend voorjaar de pomp te doen
leveren.
De heer Stammes vraagt, welke bezwaren bij liet
Dag. Bestuur bestaan om te doen wat de heer Rei
gersman wil Spr. wijst op -het voordeel, dat de
stichting komt aan den Oudeveerdam. het oude ge
maal gebruikt kan worden en bij' mogelijken over-
vloed igen waterval is dat wel van belaag.
De Voorz. wijst erop. dat het werk zou gebeuren
in den zomertijd, met laag peil, die kans van risico
slechts eenmaal voorkomt, terwijl bij stichting, op
de' plaats als het Dag. Bestuur wil. veel minder
capaciteit noodig is. Uitvoerig licht spr. toe. dat het
bezwaar van den heer Reigersman ten opzichte .van
een duiker, ongegrond is. want dat het, inmalen voor
Breezand vrij groot is. het uitmalen ovenwei vrij
klein. 1000 HA. Wel zijn door den Prov. Water
staat proeven genomen, maar die proeven rijn niet
volledig geweest.
De heer Stamimes is door de ontvangen inlichtin
gen tevreden gesteld, spr.'s vrees is alleen het af
dammen.
De heer C. Geerligs vraagt nog of de Vereeniging
van Noordhollandsche Waterschappen zich met deze
zaak bemoeit
Voorzitter antwoordt, dat dit het geval is. wan
neer door ons advies aan de Vereeniging van N.-H.
Waterschappen wordt gevraagd, maar mijnheer Rei
gersman vraagt geen advies aan de vereeniging van
N.-H. Waterschappen.
Verder wordt medegedeeld, dat bij1 gedane 'kas
opname bij den penningmeester alles in orde w" be
vonden.
Door den heer P. J. Vissche? was bericht ingezonden,
dat hij als hoofdingeland bedankt.
Al deze mededeelingen worden voor kennisgeving
aangenomen.
In verband met de opmerking, door den heer Smit
in de vorige vergadering, gemaakt, over het uit
slaan door motorschuiten van den wal, aan den
den Zuider-Molenvaartsweg. tegenover de Zand-
vaart.^ stelt het, Bestuur voor. daar een stevige
schoeiing te maken, lang 25 tneter. waarvan de
kosten worden geraamd op f 512.
Door de Vereeniging voor bloembollencultuur is
voorts gevraagd om een los- en laadplaats aan den
Noorder-Molenvaartsweg en het Dag Bestuur stelt
voor. door het, maken, van een losvval aan. dien
wensch tegemoet te komen. Vanaf den steiger van
Ruijzenaar, in de richting van Westeinde. 'zal over
^en lengte van 45 meter de wal wat opgehaald wor-
len. De kosten zullen in totaal f 370 bedragen
Op de vraag van den heer Smit zegt de Voor
zitter. dat het zal worden een algemeene los- en
aadplats. k
Zonder hoofdelijke stemming hecht de vergade-
ing hare goedkeuring aan deze voorstellen.
Door de vergadering wordt goedgevonden een
ivereenkomst aan te gaan met, de Zuiderzeewerken
*n -wel wat betreft de aansluiting van den polder
>ij de Zuiderzeewerken, n.1. aan den Oostdük. het
naken van sluiswerken en daartegen het aan te
eggen kanaal.
Door de heeren K. A. Kaan en C. Dz. Rezelman
autobezitter, hebben met bun
Willy» Knight, Chry.ler, Loco
mobile, Flint, Durant, Over-
land en Rugby de weten.chap
opgedaan, dat de op hunne
wagen» gemonteerde Fi»k
banden een fabelachtig
aantal kilometer* kunnen
afleggen.
Zonder onderscheid bevelen
zij dan ook gaarne dit supe
rieure fabrikaat aan. Vraagt
Uw handelaar prijscourant
van deze laag geprijsde
kwaliteit, autobanden.
de band, die minder kost
dan hij moest kosten.
N.V. „R. A. M. I."
LEEUWARDEN:
Ruit erakwartier 37-45 - Telef. 232
AMSTERDAM:
N.Z. Voorburgwal 75-77 - Tel. 35397
Depót te Alkmaar:
Jac. Slotemaker,
Lindenlaan 100 - Telefoon 1113.
worden nog een paar inlichtingen gevraagd, die
door den Voorzitter worden verstrekt.
Be rekeaimg «ver 1921.
De Voorzitter deelt mede. dat door den penning-
mieester van morgen de rekening en verantwoor
ding over 1926 is ingeleverd, van de polderlasten is
nog één postje, tot een bedrag van f 43.31 restant,
en do rekening sluit met een batig slot van
f 4563.95K.
Als leden van de commissie, belast met het na
zien dezer rekening worden aangewezèn de heeren
A. v. d. Berg. K. A. Kaan en A. Langereis
Het kohier van omslag, over 1927. wordt vast
gesteld op een bedrag van f 158509.05. n.1. over con
oppervlakte van 4521.21.06 H.A. ad f 24 per H.A
De omslag zal betaalbaar zijn in 3 gelijke termij
nen. die vervallen op 16 Juli, 10 September en 29
October.
Het Dag. Bestuur stelt voor te besluiten tot on-
derhandachcn verhuur aan R. Meeldijk van het
terrein aan den Lotweg. hetwelk bij wijze van werk
verschaffing is geëgaliseerd. De verhuring zou dan
geschieden voor den tijd van 6 jaren, de huurprijs
te bepalen voor de eerste 3 jaren op f 00 per, jaar.
voor de overige 3 jaren op f 85 per jaar.
Nadat de Voorzitter nog een paar vragen heeft
beantwoord, wordt met algemeene stemmen over
eenkomstig het voorstel besloten.
Door de heeren Nannis, Visscher en Langereis
wiordëni da geloofsbrieven van de herbenoemde
hoofdingelanden, de heeren D. Stammes en J. Smit
Az.. benevens dió van den nieuwbenoemden hoofd
ingeland, den heer G. C. van Balen Blanken, na
gezien.
Tot toelating wordt geadviseerd, met welk ad
vies de vergadering zich vereenigt. Voorzitter feli
citeert de heeren Stammes en Smit met de wijze
waarop zij herkozen zijn en hoopt weer op een
aangename samenwerking in de toekomst.
fyoordracht voor de
ra* «ea heemraad.
benoeming
Aan de orde wordt gesteld het opmaken van een
voordracht ter benoeming van een heemraad, we
gens periodieke aftreding van den heer C. Tijsen.
Als no. 1 van de voordracht wordt met algemeen©
stemmen gekozen de Meer C. Tijsen. als no. 2 met 10
stemmen de heer K. A. Kaan. als no. 3 mefc 11 stem
men de heer A. Langereis.
Een vriendelijk aischeid.
Alvorens over te gaan tot het houden van d©
rondvraag, zegt de Voorzitter nog een vriendelijk
woord te willen richten tot den heer Visscher. die
aanstonds zijn laatste vergadering van dit Bestuur
zal hebben bijgewoond. Bijna op den dag af is het
8 jaar geleden, n.1. op 7 Juni 1919. toen U de plaats
van den heer K. A. Appel innam, dat U als lid van
dit Bestuur zitting nam. In die 8 jaren is er heel
wat voorgevallen; wel is wat na 1919 is gebeurd,
niet van zooveel belang geweest als in den tijd tus
schen 1914 en 1919 het geval was. maar toch is er
nog heel wat voorgevallen. Met veel belangstelling
zijn door U de zaken gevolgd en heeft U ze helpen tot
stand brengen. Persoonlijk wil ik U danken voor de
medewerking: die ik van U heb ondervonden. Met
sympathie - heb ik steeds gemerkt, dat U daarbij
steeds de groote lijn volgde, en ook uit tusschen-
tijdsche besprekingen bleek, dat U steeds uwe be
langstelling op den Anna Paulownapolder vestigde.
Namens ons allen, ook namens de ingelanden, dank
ik U daar hartelijk voor. Het is een mooie reden,
waarom U ons verlaat; was het om gezondheidsre
denen of wegens hoogen ouderdom, het zou minder
mooi zijn. maar nu is het een vrijwillige daad. die
geheel naar Uw zin is geschied. Wij hopen in. het
burgerleven nog dikwijls met U in aanraking te
komen en zullen aan U een zeer aangename her
innering bewaren; ik dank U. (Applaus).
Bii de rondvraag vraagt de heer K. A. Kaan, de
aandacht van het Bestuur voor den toestand van
het Razend Zwin. beoosten den Veerweg. waar de
waterloop te wenschen overlaat.
Do Voorzitter antwoordt, dat het daar niet zoo
lang, geleden geheel is opgeruimd, maar het Dag.
Bestuur zal gaan kijken.
De heer P. J. Visscher zegt. nu hij de laatste ver
gadering heeft bijgewoond, met groot genoegen
de belangen van den polder naar zijn beste weten,
te hebben behartigd en dankt voor de prettige sa
menwerking. die hij van het polderbestuur heeft
mogen ondervinden. Ik hoop. dat het U allen goed
moge gaan en met de beste wenschen voor den
bloei van den Anna Paulownapolder. neem fk af
scheid als hoofdingeland.
Voorzitter dankt den heer Visscher voor zijn
vriendelijke woorden en sluit de vergadering
Chamberlin ongeveer 4B uur in tle lucht.
Van Now York naar Elsleden, dicht
bij Berlijn. Do eerste vlucht over don
Oceaan met oen pnsagler.
Wij hadden het al telkens In do berichten kunnen
lezon, dat de Amerikaan Chamberlin gereed stond
om over den oceaan te vliegen, tenminste eon po
ging te wagon. Lindbergh. was hem voor, maai- deze
vlucht heeft Chamberlin niet do lust ontnomen, om
ook het waagstuk to beproeven. Integendeel als het,
half kop, moest hij hom overtroeven en dat is vol
komen gelukt. Chamberlin is met een passagier,
don millionnair Levine na 46 uur vliegen te Eisle-
ben op 150 K.M. van Berlijn geland. Een poging om
later Berlijn te bereiken, mislukte.
Het vertrek uit New York.
Zaterdagochtend om 6 uur 4 Amierikaansche tijd,
wat met 11 uur 24 in Nederland gelijk staat, is de
Columbia, de Bella-nca-eendekker, waarmee Cham
berlin zijn „sprong over den Oceaan" gewaagd heeft,
van het vliegveld Rooseveldt op Long Island opge
stegen om zijn gewaagden tocht -te beginnen. Tot het.
laatst toe was geheim1 gebleven, wie Chamberlin
vergezellen zou. Berteaud, de eerst aangewezen met
gezel, had ruzie gekregen met Levine, den man, die
de vlucht financieel mogelijk had gemaakt en was
uitgeschakeld. Er waren allerlei namen genoemd,
maar niemand wist er het fijne van. Toen ten slotte
het uur van vertrek geslagen was en Chamberlin
alleen in het toestel zat, dacht men, dat hij evenal3
Lindbergh zonder metgezel zou gaan Op het laatste
oogenblik trad Levine op het toestel toe. Om afscheid
te nemen, placht men. De zakenman droeg n.1. oen
gewoon pakje, waarvan de panden fladderden onder
den luchtdruk van de schroef van het toestel, en
meteen ging de Columbia er van door. Even een
aanloop en in een gracieuse zwenking ging het
toestel de lucht in.
De menigte was eerste stom verbaasd en vervol
gens ten zeerste verrast, toen bleek, dat zelfs me
vrouw Levine niets van haar man's plannen had
afgeweten.
En vanaf dit oogenblik is mén vrijwel steeds in
contact met het vliegtuig gebleven, wij bedoelen, dat
telkens weer berichten inkwamen waar het vlieg
tuig gerequireerd was. Alles liep voorspoedig, tot
dat de benzine op was en men landen moest. Toen
benzine was ingenomen, heeft Chamberlin gepoogd
weer op te stijgen, maar dat ging niet door een
breuk aan de schroef.
Lindbergli's record verbeterd.
Hoe groot precies de afstand is, dien Chamberlin
en Levine hebben afgelegd, is ons nog niet bekend.
Vast staat echter zeker, dat zij Lindbergh'» record
verbeterd hebben met eenige honderden kilometers.
Borllfft ia «fwaaktimg.
Het spreekt vanzelf dat half Berlijn in gespannen
afwachting op de komst van Chamberlin wachtte,
vooral toen verschillende telegrammen zijn nade
ring hadden gemeld.
Maar toen er' steeds niets kwam was de teleurstel
ling groot. Alle autoriteiten waren aanwezig ter be
groeting. En eindelijk werd men het wachten moede
en eindelijk kwam het bericht, dat Chamberlin na
zijn rondzwerven boven Duitschlands grondgebied
eindelijk te Eisleben was geland.
Het was zeer teleurstellend voor al die deftigheid
die van 3 uur tot 9 uur 's morgens op het grasveld
hadden- gestaan.
Htm dwaaltoóhf.
De Berlijnsche correspondent der N.R.Crt. schrijft:
Het avontuur van Chamberlin en Levine ^n tra
gisch wordengenoemd; deze beide onverschrokken
vliegers, die in duisteren nacht, onder de grootste
moeilijkheden van New-York over den Atlantischen
Oceaan naar Europa zijn gevlogen, hebben Duitach-
land bereikt en dan begint hun tegenspoed. Bij
Dortrnund zijn zij den fisbers reeds kwijt. Zij vliegen
er laag over het vliegveld en vragen naar den weg
naar Berlijn. Dan trekken rij verder en zigzaggen
door Duitschland. Bij de Porta Westphalica worden
zij verrast door slecht weer en van dan af schijnen
zij de juiste richting niet meer te hebben kunnen
vinden. Hamburg geniet nu het eerst weer de eer
van hun bezoek. Daarna boort men geruïmon tijd
niets meer, tot bekend wordt, dat zij ergens in de
buurt van de Lutherstad Eisleben geland zijn. Het
afstandsrecord van Lindbergh hebben zij hiermede
verbeterd- Hun oponthoud te Eisleben is van korten
duur. Zij stijgen weer op, want zij willen naar Ber
lijn, dat op hen waoht. Het is niet Berlijn, maar het
stadje Cottbus aan de Spree, dat rij; bereiken. Een
nieuwe landing uit gebrek aan benzine. Zij krijgen
er de noodigo hoeveelheid om het tot Frankfurt a, d..
Oder te kunnen brengen, waar zij nieuwen voorraad
zullen moeten halen, mlaar zoover brengen zij het
niet meer. Even buiten Cottbus is een nieuwe nood
landing noodig en bij deze landing breekt de
schroef van de Columbia.
Dit is het einde van de reis. Chamberlin en Levine
die. na veilig en behouden over den Oceaan te zijn
gevlogen, zeker op een geestdriftige ontvangst te
Berlijn hadden gehoopt, hebben Cottbus voor lief
moeten nemen.
De reden van al da;t gedwaal was de hoofdzaak
dat zij geen goede kaarten van Duitschland hadden.
De Duitsche collega's, die hen tegemoet waren ge
vlogen, hebben Chamberlin niet kunnen vinden.
Het slechte weer, de regen cn de mist hebben er
toe bijgedragen hen van het rechte luchts'poor af te
brengen en tenslotte zal ook wel hun overgroote
vermoeidheid hun uithoudingsvermogen hebben
aangetast.
Wie zijn deze luchtreizigers?
Clarence D. Chamberlin, een gewezen cowboy, en
Charles Levine, een gewezen staljongen, en 'later
millionair, zijn op weg naar Europa cloor de lucht,
Aldusving een Amerikaansch blad in Europa
Zondag zijn relaas over het vertrek en het begin van
de reis van de Columbia aan.
Van den 33-jarigen vlieger en zijn vliegprestaties
is reeds eerder gewag gemaakt. Zijn prestatie bij
het behalen van het duurrccord. toert hij met zijn
Bellance 51 uur 11 minuten en 25 seconden in de
lucht bleef, wekte vertrouwen, dat hij' ook tot deze
vlucht in staat zou blijken en Lindbergh's record
zou slaan voor het afleggen van den gfootsten af
stand. Daarin is hij dan ook geslaagd.
Van 'Charles Levine vertelt men, dat hij 30 jaar
oud is. Op zijn elfde jaar was hij staljongen en
enkele jaren later dreef hij een oud roest zaakje.
Niettemin stond hij verleden jaar als millionair te
boek en had hij bijna 25.000 dollar betaald om den
dood te vinden, want dat bedrag had hij aangeboden
als men hem> wilde toestaan als passagier mee te
gaan met het Sikorskltoestel, waarmee René Fonck,
de Fransche vlieger, van Amerika naar Frankrijk
had willen vliegen. Het aanbod werd afgeslagen
gelukkig voor Levine. want het vliegtuig, met vier
menschen bemand, sloeg bij het vertrek over den
kop, waarbij twee hunner gedood werden. Levine's
verlangen om den Oceaan over te vliegen, bleef in-
tusschen.
Deze ambitie, zeggen zijn vrienden, was miot nieuw.
Levine had al jaren geleden, daartoo eon toostol ont
worpen, dat evenwel niet gonoog brandstof mee
bleek te kunnen nemen. Toen zich nu echter, door
het. uitvallen oerst van Berteaud, cn daarna van
mevrouw Chamberlin, een kans voordeed, greep hij
die met beide handen aan. Hij sprong in het vlieg
tuig en was weg, voordat zijn vrouw en zijn. vrien
den van fle verbazing bekomen waren.
Even voor zijn vertrek had Levine aan zijn
advocaat, den ex-scnator Lockwood ,twee brieven
ter hand gesteld met het'Verzoek, die even in zijn
zak te steken. De eene was geadresseerd aan me
vrouw Levine, de ander aan Samuel Hartman. Aan
Hartman schreef Levine: „Ik heb genog. vertrouwen
in deze plannen om dezelfde risico op mij te nemen
als een ander en als Chamberlin- het hebben wil, ga
ik mee."
Aan zijn vrouw schreef de millionair: „Het is de
vervulling van een levenslangen wensch."
De twee vrouwen.
Mevrouw Chamberlin zoowel al3 mevrouw Levine
komen met de vlugste gelegenheid naar Europa.
Na het onverwachte vertrek van Levine had zijn
vrouw gezegd'; „Als iki geweten had. dat mijn man
voornemens was mes te vliegen, zou ik het hem
nooit hebben toegestaan, maar nu het eenmaal zoo
gegaan is. ben ik irotsc.h op hem."
Naar de New York Herald Zondagochtend meldde,
was mevr. Chamberlin aanvankelijk voornemens
geweest met haar man mee te gaan. Op het laatste
oogenblik was haar moeder echter plotseling on
gesteld geworden, waarop de dochter haar voor
nemen opgaf.
De belangstelling te New York.
De informatiedienst, van de telefoon op het hoofd
bureau te New York is Zondag stopgezet, orrtdat
het onmogelijk was aan alle navragen naar het
verblijf van de vliegers te voldoen. In alle kerken
van iedere godsdienstige gezindte zijn gebeden m
den dienst, ingelascht voor de behouden overkomst
van de beide vliegers.
Nog wat bijzonderheden.
Overal was do belangstelling voor dezo vlucht
enorm. Te Rotterdam op Waalhaven is het een
nacht van ontroering: geweest. Rome was in actie,
omdat men dacht, dat Chamborlain daar zou arri-
veeren. Het feit. dat Bellanca, de ontwerper van
het toestel, een Italiaan is had daartoe bijgedragen
cn ook het bericht uit New York. dat Chamberlin
cou -blijven vliegen tot zijn laatst© druppel benzine
was uitgeput. Dat scheen tot de fascistische verbeel
ding te spreken. Toen ©chter Zondagnacht bleek,
dat de wind ongunstig was, begon men do hoop
al op te geven, al bleef men paraat, voor h«t geval
de vlieger toch *og mocht komen opdagen.
Ook op Le Bourget hebben Zondagnacht nog
eenige getrouwen gewacht of Chamberlin wellicht
nog zijn weg naar of over Parijs zou nemen waar
toe het vliegveld, evenals. Waalhaven, zijn nacht
verlichting ontstoken had. Het uitblijven van nieuws
tot ver na middernacht heeft gemaakt, dat rnen
ook Dyon. Lyon en Marseille gewaarschuwd heeft
de zoeklichten te ontsteken voor het geval Cham
berlin een Zuidelijke koers mocht hebben gestuurd.
Het verblijft te Cottbus.
Te Cottbus hebben Chamberlin en Levine onder
dak gevonden in het hotel Ansorge. waar zij .al
dus de N.R.Crt.. zijn verwelkomd door een attaché
van hot Aimerikaansche gezantschap, twee direc
teuren van de Lufthansa en oen vertegenwoordiger
van het rijksdepartement van verkeerswezen. De
beide vliegers zagen er nog best uit. Chamberlin
droog eon' vliegers-pak Van gabardine'en had boven
dien een wollen sweater aan. Hij maakte een zeer
jeugdigen, indruk. Levine, een Joodsch typo met
een kaal hoofd, had een donker blauw pak aan met
een gekleurd overhemd. Hij maakte don indruk van
iemand die zoo pas van een wandelingetje het hotel
binnen was komen stappen, en niet van een man,
die zoo'n zware tocht achter den rug had. Hij maakt
een zeer schranderen indruk. Beide vliegers waren
vrijwel uitgehongerd. Zij bostelden het "gewone me
nu van 4 mark. bestaande uit pasteitjes, soep. visch,
kip met asperges en ananas. Als hors d'oeuvre aten
zij nog een portie koud vleesch. Zij vroegen ook
om pilsnerbier. maar moesten zich met een mindej)
bekende biersoort tevreden stellen.
Na het middagmaal verschenen de beide vliegers
op het balcon van het hotel, waar zij door de be
volking van Cottbus geestdriftig werden toegejuicht.
Vervolgons begaven zij zich eerst.naar het terrein
waar rij' geland waren, om hun toestel *a te kijkijen.
Daarna eerst keerden zij terug naar het hotel om
zich naar bed te begeven.
Wat de vliegers vertelden.
Chamberlin en Levine hebben het niet gemakke
lijk gehad op hun tocht. Vooral boven Ierland heb
ben zij het erg te kwaad gehad. Zij werden hier ver
rast door een zwaar onweer, en moesten, om dit te
ontwijken, zeer hoog vliegen. Zij maakten toen een
bocht naar het Zuidën over het Kanaal, in de hoop
daar beter weer te zullen troffen. Toen zi.i Dortmund
naderden, werd het weer heter, maar nadat zij deze
stad hadden verlaten, raakten zij bij gebrek aa*
Duitsche kaarten van den juisten weg af. Ook na
het vertrek uit Eisleben. waar zij 10Q liter benzine
kregen, konden zij de juiste richting niet vinden.
Het record.
De landmeetkundige dienst, van de Ver. Staten
heeft berekend, dat Chamberlin op zijn vlucht New-
YorkEisleben 3905 mijl heeft afgelegd, tegen
Lindbergh op zijn vlucht New YorkParijs 3610 mijl
Lindbergh en Chamberlin.
New York, 7 Juni. Lindbergh, die zich aan
boord van de „Memphis" bevindt, heeft een draad
loos felicitatietelegram gezonden aan Chamberlin en
Levine.
De vrouwen van Levine en Chamberlin zijn scheep
gegaan naar Europa.
Chamberlin heeft het aanbod der Amerikaansche
regeering om per oorlogsschip terug te keeren aan
vaard-
Een telegram van Levine.
Volgens een Reuter-bericht uit New-York heeft
Levine het volgend telegram aan zijn vrouw ge
richt: „lk hoop, dat gij en de kinderen mij zult ver
geven, dat ik vertrokken ben zonder u goeden dag
te zeggen. Ik wist, dat gij mijn vertrek niet zoudt
goedkeuren. Ik heb een prachtige reis gemaak.t Ik
zou deze ervaring niet hebben willen missen."
Me vrouw Levine en mevrouw Chamberlin zijn
vertrokken om zich naar Europa te begeven,