Door de lucli it naar Indië. Vierde Blad. DE HELD VAN DEN DAG. Binnenlandsch Nieuws. Zaterdag 2 Juli 1927. 70ste Jaargang. No. 8075. DE PERSOON VAN LéON DAUDET. Een vooraanstaand Fransch schrijver, André Ger- main, die op het oogenblik in Duitschland vertoeft, schildert in het Berl. Tagebl. de bizarre figuur van Léon Daudet, de man, die door zijn vlucht uit de gevangenis op het oogenblik heel Frankrijk bezig houdt en de held van den dag is. „De Koning van Frankrijk", aldus Germain, is zeer zeker niet de hertog van Guise, de laatste vertegen woordiger van het huis van Orleans, die uit hoofde daarvan aanspraak kan maken op den Franschen troon, maar die een nietszeggende persoonlijkheid is, om wien niemand zich bekommerd. Het volgende heeft plaats gehad: Vierduizend men- schen hadden zich rondom het gebouw van de „Action Frangaise" verzameld, om hun in een soort vesting verschansten chef, Léon Daudet, tot den laatsten ademtocht te verdedigen. Heel Parijs was in opschud ding, de regeering sidderde, stuurde geheime onder handelaars naar den vijand, bedreigde hem het eene oogenblik om het volgende oogenblik zoete koekjes te bakken en was tenslotte overgelukkig, toen aan den strijd door een cornpromii een einde gemaakt werd. Er speelde zich nu een :heatrale scène af, waarin de politie-prefeet en de beklaagde elkander door het venster trotsche complimenten in de stilte van het Corneille toeriepen en tenslotte de laatste tragi komische akte, de vlucht uit de gevangenis, waarvan men vermoedt, dat zich onder de uitvoerders hiervan zelfs ambtenaren van het ministerie van justitie en binnenlandschs zaken bevinden. Dat alles heeft bewezen, dat, zou er nog een Koning van Frankrijk bestaan, deze titel aan Léon Daudet zou moeten worden toegewezen. Hij is Koning der Royalisten, dus koning over vier- of vijfhonderd duizend men3chen in Frankrijk, onder welks gelederen zich nog adel uit de provincie bevindt, godloochenende katholieken, kleine burgers, die zich gaarne een „traditie" wenschen te verschaf fen, alsmde een aantal fanatieke studenten. Trots deze kleine schaar aanhangers, is het een partij die veel van zich doet spreken, wat geen verwondering behoeft te wekken, wanneer men bedenkt dat aan het hoofd ervan een man als Léon Daudet staat. Voor wie hem in den beginne als royalist kende, das voor dertig jaren terug, zou hem nimmer een dergelijke carrière voorspeld hebben. De jonge Dau det, die juist zijn vader verloren had, de schrijver van „Sappho" en „Thartarin", had reeds een veel bewogen verleden achter zich. Hij werd wegens herhaaldelijke ordeverstoring op de boulevards met zijn vriend George Hugo gevangm genomen. Hij trouwde met Jeane, de kleindochter van den grooten Hugo, maar had zich spoedig daarop weer van haar laten schei den. Talrijke romans verschenen van zijn hand, waar onder het bekende „Kamsjatka", waarin hij zijn vroegere vrouw beleedigde. Een ander werk van hem „Le voyage de Shakespeare", scheen de openbaring van een groot talent te zijn. Daar hij dopr zijn echt scheiding met de republikeinsche leiders in oneenig- heid geraakt was, had hij zich bij de anti-Dreyfus- beweging aangesloten, en in de kolommen van het anti-joodsche blad „LaLibre Parole" trok hii iederen morgen te velde tegen Clemenceau en Zola, de oude vrienden van zijn vader. „Le voyage de Shakespeare" sloeg in bij het pu bliek en over sommige zinnen in zijn artikelen, die aan de grillen van een kind deden denken, amuseerde en vermaakte zich heel Parijs. (Het kwam bijv. hier op neer: Paul Dechaael, eerst kamerpresident, later president van de repuDliek,- een knap, levenslustig en eerzuchtig man, die alle partijen en alle vrouwen welgevallig wilde zijl, op de volgende wijze uit te beelden: „Deze pop, de rose gekleurd op de wereld kwam en die. daarna nod werd." Maar bijna niemand nam zijn uitlatingen ernstig op, deze temperarnent- vollevolle mensch, die geweldig te keer kon gaan en gesticuleeren, die gewïlddadig was als een neger, die als een groote jongen met woorden en ideeën speel de, en in wiens hoofdhet voortdurend scheen te spo ken. Men geloofde, dit het slechts van korten duur zou zijn en dat deze nationalistische Sancho Pan/a weer heel gauw van het politieke toon tel zou ver dwijnen om vervolgjns weer gewoon zijn rol als romancier verder te spelen. Maar het tegendeelis bewaarheid geworden; hij zou dertig jaar lang ai nog is hij niet aan het einde Frankrijk bezig Ipuden, tot schrik van de repu blikeinen, hij kon ziji aanhang vergrooten, een deel van de jeugd fanatiét ophitsen, en hij moest, in po litiek moeilijke tijden een soort blinde macht worden, waarmee zelfs de staitsmannen rekening hielden. Van 1898 tot 1914 vertegenwoordigde hij inderdaad een macht. Hij veraiderde zijn tijdschrift „L'Action Frangaise" in een chgblad en zijn eerste aanhan gers, de medeleden der „Ligue de la Patrie Fran- gaise", werden ook jijn bondgenooten in de „Action Francaise". De oorbg van 1914, dien hij voorspeid had en waarnaar hij zoo vurig verlangde, vond in hem een geestdriftig aanhanger. Zijn standpunt was dat om Frankrijk oj te heffen en tot nieuw leven te brengen, moesten de Franschen het leed van een oor log doormaken. Toenmaals was meer dan ooit op hem van toepassing de beschrijving, die eens een be roemde criticus var. hem gemaakt heeft: ,$Een kind dat in zijn soep rondschept". Hij beleedigde Caillaux, Romain Rolland en de dames uit de hoogste krin gen. Ondanks zijn scherpe pen, wist hij zich niettemin een. aanzien te verschaffen en den roem, de politiek direct te hebben boinvloed. Deze voor Frankrijk en Europa zoo gevaarlijke roem, verlangde hij in Januari van het jaar 1922 terug. Sedert verscheidene maanden had hij onom wonden in zijn hoofdartikelen de Ruhrbezetting ge vorderd. En het scheen bijna, alsof het zeer diepen indruk op Poincaré gemaakt had. Daarvóór was Dau det hem meerdere malen aangevallen en hem zwakte verweten. Na den dood van zijn zoon, Philippe Dau det, zou hij Poincaré met een onvergelijkelijke hef tigheid hebben vervolgd als de man, die de politie in bescherming nam, welke op haar beurt weer Lannes beschermde, welke door Daudet als de moordenaar van zijn zoon werd aangeklaagd. Aan het einde van het jaar 1923 dreigde rijn ster te verbleeken, zijn aanvallen misten hun doel. Doch n vreeselijike en geheimzinnige gebeurtenis bracht ino1? °P de.n voorgrond. In Nov. van het jaar UWd vond men zijn veertien en een half jarigen zoon Philippe bewusteloos in een huurauto. Men bracht hem naar een ziekenhuis, waar hij kort daarop Hierf. Zelfmoord of misdaao? Tot nog toe is deze aaaje nooit opgehelderd geworden, hoeveel bewijs- matariaa' u* vaisr ook getracht hosft bijeen te bren gen. Philippe Daudet, een overspannen knaap, die uit het vaderhuis gevlucht was, had tegen zijn vrien den verteld, dat hij Poincaré zou vermoorden. Hoe het ook zij, den dood van zijn zoon heeft Léon Daudet bijna dagelijks in zijn hoofdartikelen behandeld en hij heeft deze campagne met vreeselijke verbittering tegen de politie gevoerd en zelfs tegen een minister, die hij van medeplichtigheid van dezen moord be tichtte. Deze aanvallen hebben hem meer dan eens gevangenisstraf bezorgd en het was ook de reden, dat hij de laatste maal in hechtenis werd genomen. Dat is, in groote trekken, de figuur van dezen ko ning der laatste Fransche Royalisten, wiens invloed zeer zeker vooral in deze opgewonden tijden niet valt te ontkennen. AUTO-ONGELUK. Omstreeks half één gisternacht is op den straat weg- GoudaBodegraven een autoongeluk gebeurd.. Een taxi' waarin zuoh een gezelschap van zeven personen bevond, dat; uit jras geweest en in ttoq- iijke stemming verkeerde, reed bij een booht van uen weg tegen een mijlpaal en vervolgens tegen een bacon. i>eauto werd zwaar beschadigd. Vier üer inzittenden kregen vrij ernstige kwetsuren. Dr. Meyborom uit Reeu.wijk verleende de eerste hulp. De gewonden zajh naar hun woning te Gouda overgebracht. STORMRAMP. Bij de opening der Dinsdagmiddag, te Eigergen gehouden Raadsvergadering, sprak de burgemees ter J. P. A. Wilhelm een rede uit, welke hij aanving met de eerbiedige herinnering aan de ze ven ingezetenen, die bij' de stormramp het leven verloren. Ook sprak hij den wenseh uit voor een spoedig herstel der 17 gewonden. Daarna zeide hij dank aan allen die van hun belangstelling had den doen blijken, in de eerste plaats aan de ko ningin, Prins Hendrik en Prinses Juliana, daarna aan den ex-keizer en dienfl gemalin en minister Kani. Daarna ging de spreker voort: De materieele schade is buitengewoon groot; aangezien de schattingsóijfers nog niet geheel zijln vastgesteld kunlncta "worden, komt het ons beter voor op dit oogenblik geen schade-bedrag te ramen Wel kan het dagelijks bestuur medeaeelen, dat 54 boerderijen en oen molen geheel dan wel groo- tendeels aijln verwoest en 37 boerderijen meer of minder belangrijke sohade hebben geleden. Boven dien1 ie er groote schade geleden aan opgaand hout en te velde staande gewassen. Ter joormaning in de allereerste behoefte van hen wier woning dermate wias getroffen, dat die geen of geen voldoende beschutting meer tegen Veer en wind kon bieden, werden een 80-tal groote dakkleeden aangekocht en 20 noodwoningen ge bouwd; enkele van de getroffenen waren al dade lijk zelf een noodwoning gaan oprichten. Met betrekking tot den wederopbouw van de verwoeste hoeven werd door het uitvoerend comité van het Prov. Steuncomité in Gelderland met de betrokken gemeentebesturen overeengekomen, dat de herbouw niet zou geschieden door daartoe ln te stellen bouwbureaux, doch op de bij de uitvoe ring' van bouwwerken gebruikelijke wijze, dUs door de zorg van belanghebbenden zelf na bekomen goedkeuring van1 het gemeentebestuur op de plan nen tot herbouw. Met rhet oug op demi bij'Sonderen toestand, waarin wij door de stormramp verkeeren, heeft het Prov. Sbeanconiité aan elk gemeenbebeeuiur van de dxie het meest getroffen gemeenten een bouwkundige toegevoegd, die rijpe ervaring heeft uit de tijden der rampen van Boroulo en watersnood, teneinde met de bouwkundige opziohtera dier gemeenten te kunnen samenwerken; voorts Zijn in de ge meente Eibergen nog twee architecten te werk gesneld om de plannen van wederopbouw le hel pen beoordeelan. Uit de verslagen van de stormramp, die door de dagbladen onder ieders aandacht werden ge bracht, bleek duidelijk, dat eenige verslaggevers geen juist denkbeeld omtrent den omvang van den ramp hadden: veelal werd do indruk gewekt, dat, alhoewel de gemeenten .Lichtenvoorde, Eibergen en Neede groote sohade door de cycloon van 1 Juni jl. hadden geleden de ramp toch veel minder erg was dan die, welke op 10 Augustus 1925 de gemeente Boroulo had getroffen. Deze onbewust gegeven onjuiste voorstelling: van den omvang van den stormramp van 1 Juni 1927 was vermoedelijk mede oorzaak, dat de gelden, die in dé eerste dagen na de ramp door liefdadig Nederland werden bijeengebracht, belangrijk min der waren, dan die welke in Augustus 1925 in zoo ruimemate aan Boroulo toevloeiden. Teneinde liet Nederlandsche volk naar waarheid 'omtrent den omvang van de Timp in te lichten, hebben' de hoeren pastoor J. J. Swildens uit Lich tenvoorde, dr. W. L- Slot Jr. uit Eibergen, en ds. P. van der Wal uit Neede. in samenwerking met bet ui vozend o miLé y,au her. Prov. Ste inoornité in Gelderland zo -dam'gi mait eg^en weien te tref fen, dat als yasbstaamd mag worden aangen >men, dat men thans in heel ons land wel overt'^frl is, van de ontzettende ramp, die de cycloon op den lsten Juni ji.1. over de drie gemeenten' heeft ge bracht. NOORDERSTOOMTRAMMAATSCHAPPIJ. Het verslag over deze maatschappij over 1926 vertelt ons, dat het goederenvervoer dat over 1925 was ge daald, zich in 1926 heeft gehandhaafd, maar het rei- zigersvervoer is met 15 gedaald, een gevolg van concurrentie en een slechten zomer. Het reizigersver- voer klom van 1921 f37000 tot f74000, thans, is dit gedaald tot f43095.58. De concurrentie der autobus sen. De opbrengst van het goederenvervoer was f 18365.36. Voorgesteld wordt 3 dividend uit te keeren en f 665.56 op nieuwe rekening. ANNA PALOWNA. De heer H. Jonker deed met goed gevolg eindexa men Hoogere Handelsschool te Helder. BROEK OP LANGENDIJK. In de afeloopen maand werd op 22 dagen regen in den meter gevonden tot een gezamenlijk bedrag van 113,2 m.M., terwijl de gemiddelde regenval der maand 57 m.M. ,d-at is juist de helft, bedraagt. Ne gen dagen gaven minder, 13 dagen meer dan 1 m.M. De regenrijkste dagen waren 23r Juni met 26,5 m.M., 24- Juni met 21,7 m.M., en 5 Juni met 15 m.M. Tusschen 23 en 26 Juni viel niet minder dan 56,7 m.M., dat is al het gemiddelde. Gedurende het afge- loopen halfjaar werd in 't 'geheel 351.6 m.M. regen afgetapt tegen 349 m.M. gemiddeld. BROEK OP LANGENDIJK. De collecte voor 't schoolfeest der openbare school heeft ongeveer f250 opgebracht. Een woord van dank aan de milde gevers én de ijverige collectanten. ZUIDSCHARWOUDE. Naar we vernemen zullen er pogingen in het werk worden gesteld om de sedert jaren slapende woning bouwvereniging weer nieuw leven in te blazen en haar tiv^aa anderswa grondslag t% veotSgea. We vernamen, dat het de bedoeling is niet uitsluitend zich te bepalen tot arbeiderswoningen, doch tevens om ook voor tuinbouwers woningen te stichten, zoo dat er ook koolboeten worden bijgebouwd. Daar er van particuliere zijdé weinig in onze gemeente wordt gebouwd, heeft een woningbouwvereniging hier alle recht van bestaan. LANGENDIJK. We vernemen, dat de heer Th. Kunnen te Zuid- scharwoude als penningmeester van de Tuinbouw- Onderlinge voor Langendijk en omstreken heeft be dankt. LANGENDIJK. De Nationale Kolffeesten van den Ned. Kolfbond beginnen den tweeden Zondag in September te Lo- pik en zullen drie dagen duren. Van enkele clubs aan Langendijk vernamen we, dat ze daaraan zul len deelnemen in de korpswedstrijden. ST. MAARTENSBRUG. Onder begunstiging van mooi weer vierden Woens dag de kinderen van de beide hoogste klassen hun schoolfeest Ditmaal werd een tocht gemaakt per autobus en een tweetal particuliere auto's naar IJmuiden en Haarlem. Op hun reis daarheen werd eerst halt gehouden te Alkmaar en een bezoek ge bracht aan 't hertenkamp. Vervolgens ging het naar IJmuiden om daar te genieten van een prachtige boottocht door de havens. Na deze mooie afwisséling werd weer in de auto's plaats genomen en de reis voortgezet naar de ruine van Brederode, Kraantje Lek en „de Blinkerd". Ook hier werd; weer volop genoten. Met tenslotte nog een gezellig ritje door Haarlem werd de terugtocht aanvaard. In Alkmaar nog weer opsteken en toen naar huis toe. Dank zij de goede zorgen arriveerde de gezellige ploeg weer behouden en wel en in opgewekte stemming te St. Maartensbrug. Een woord van hartelijken dank aan de begeleiders en de personen die hun aute's scbiklbaar stelden en verder aan allen die aan hot welslagen van dit kinderfeest hebben medegewerkt. ZIJPE. lUitslag van de gehouden aanbesteding van hot onderhoudswerk der gemeente-eigendommen, dienst 1927. Ingeschreven is als volgt: Timmerwerk: M. Schipper te Schagerhrug voor f 524; F. Schotten te Schagen, voor f 510; K. Kreijgor te Oudesluis, voor f600; D. de Leeuw Wz. te St. Maartensbrug, voor f549; G. Plevier te Schagerbrug, voor f557; K. Ursem te 't Zand voor f480; A. van Ekeren te Keinsmerbrug, voor f 545; P. Veuger Gz. te St. Maartensvlotbrug, voor f 575. Metselwerk: C. Sluis te St. Maartensbrug, voor 13Ö5; H. van Woesik te 't Zand, voor f 340; D. Zee man te St. Maartensvlotbrug, voor f316; M. Schip per te Schagerhrug, voor f347; K. Kreijger te Oude- ftluis, voor f 350. Schilderwerk: P. Keesman te St. Maartensbrug, voor f685; P. J. R'enooij te Schagerbrug, voor f705. Het metselwerk is gegund aan H. van Woesik te 't Zand. De gunning van bet timmer- en schilder werk is aangehouden. ANNA PAULOWNA. Politie. Verloren twee belaistingp»!aatjes. Gevonden een sleutel van een auto. Inlichtingen ter secretarie. WIERINGEN. Sedert Dinsdagavond jl. werd alhier vermist een 19-jarig jongmensch, genaamd Allen de Jonge. Zui derzeewerken, welke dien avond de ouderlijke we ning te Oosterland verliet en tot heden niet is te- urggekeercL Zijn signalement is verspreid. Nade meldt men ons, dat de vermiste jongeman gister op 't eiland is teruggevonden en naar de ouder lijke woning is teruggekeerd. Huiselijke onaange naamheden waren oorzaak van zijn wegloopen. „HOLLAND -Donderdagmorgen 5 uur 07 arriveerde de Fokker VII met de beide stoere K.L.M.-mannen, Geysendor- fer en Scholte, en hun passagier, de Amerikaansche millionnair Van Lear Black aan boord, op het vliegveld te Batavia, Bij aankomst stroomde het pu bliek, dat vol geestdrift en niet meer te houden was, het terrein op, juichend, en met hoeden zwaaiend, terwijl spontaan het Wilhelmus werd aangeheven. De heer Van Lear Black nam, rustig in de cabine zittende, de enthousiaste huldebetuiging in ont vangst. De bet eeksnis van den tocht. Het feit, dat op dezen tocht een passagier is mee gegaan, bewijst reeds, dat hij niet zonder beteekenis was, integendeel, van zelfs zeer groote beteekenis, temeer omdat hiermede de verbinding tusschen Ned. O-Indië en het moederland blijkt langs nog korteren weg tot stand te kunnen worden gebracht. Het opent daarbij de perspectief om binnenkort tot de oprich ting van een Ned. Ind. Luchtvaart Maatschappij te komen. Reeds zouden hiertoe plannen bestaan. Al zal de luchtverbinding vooreerst niet in haar geheel door Nederlandsche vliegtuigen worden be werkstelligd deze zullen de eindtrajecten in beide richtingen voor hun rekening nemen zoo zal het toch aan de gereedheid van ons nationale vliegwezen te danken zijn, dat in aansluiting met da Britsche luchtvaartorganisatie, die geheel Zuid-Midden-Azië overspant, zulk een verbinding binnen afzienbaren tijd tot de werkelijkheden kan gaan behooren. De meermalen geopperde gedachte, dat het in tro pische landen gedurende sommige tijden van het jaar niet mogelijk zou wezen te vliegen, is met dezen tocht alweer naar het rijk der ongegronde bezwaren verwezen. Een sterke motor, een goede piloot, een doeltreffende grondorganisatie, ziedaar hetgeen nob- dig is en waarmede de klimaatsbezwaren vervallen. Het welslagen van dezen tocht is een hartelijke ge- lukwensch waard, niet alleen voor hen die hem or ganiseerden, en hen die hem volbrachten, maar ook voor Nederland en Indië beide, die hierdoor het ^ogenblik van en betrouwbare en snelle verbinding 'oor de lucht, mede ter versterking van de banden, die de beide deelen van het rijk verbinden, alweer ïader zijn gebracht. Hulde aan de Hollandsche durf en ondernemings geest, hulde aan den Amerikaan, -die een zoo groot vertrouwen in de Nederlandsche Luchtvaart steldo, lat hij deze voor zijn tocht naar Indië uitkoos, hul- le tenslotte aan de Ned. Industrie, en in het bij zonder aan Fokker, aan wiens constructieven geest het te danken is, dat een toestel van zoo groote supe rioriteit ontstond. Dat de laatste op dit gebied nog vooraan staat, blijkt wel, wanneer men bedenkt, dat Donderdag over de gebeele wereld Fokker-vliegtui gen in de lucht waren. Behalve dan de F VII, die naar Batavia vloog, waren er de driemotorigë Fok ker, waarmede Maitland en Hegenberger op weg wa ren van Sam-Francisco naar Honoloeloe, over den Stillen Oceaan, alsmede de Fokker ééndekker, die Byrd en zijn drie kameraden van New-York naar Parijs over den Atlantischen Oceaan droeg. Fokker bouwt op het oogenblik weer een toestel, dat 72 uur in de lucht kan blijven. Hij wilde niet verklaren waarom en met welk doel bij het toestel bouwde. Hij zeide, dat zulk een vliegtuig een onon derbroken vlucht kon maken van San Fraiicisco aaar Tokio en geloofde, dat de vlucht binnen oen jaar zal kunnen worden volbracht. De onbeperkte mogelijkheden van ket vliegwezen. Volgens voorloopige berekening is de geheele weg AmsterdamBatavia afgelegd in ongeveer 86 vlieg uren. De snelheid van dit type vliegtuig, dat toch eigenlijk niets anders is dan een verbeterd type Fok ker FVII, waarmee Van der Hoop naar Batavia vloog, springt wel duidelijk in het oog, wanneer men deze 86 vlieguren van de DP vergelijkt met de 127 K uur, welke Van der Hoop met zijn vliegtuig voor denzelfden tocht noodig bad. De D.P. heeft den tocht volbracht in 13 reisdagen, In werkelijkheid verliepen tusschen vertrek en aan komst 16 dagen; één dag bleef het toestel in Con- stantinopel door administratieve moeilijkheden, 2 dagen in Bagdad door een storing in het smeerstel- sel, Zooals bekend, was de tocht geprojecteerd in 14 dagreizen, doch is het traject .Karachi-Allahabad in één dag gevlogen in plaats van twee. Van der Hoop deed over den tocht Amsterdam—Batavia 20 dagrei zen en had het geprojecteerd in 22. Geysendorffer en Scholte hebben dus 4/3 gebruikt van den reistijd van van der Hoop. Nog een andere belangwekkende vergelijking kan men maken, doordat over het traject Boedapest- Bangkok Geysendorffer en Scholte dezelfde route hebben gevolgd, welke Van der Hoop in het najaar 1921 volgde en de Amerikaansche wereldvliegers VOORAAN". volgden in den zomer van 1924. De Amerikanen de den over het traject Boedapest-Bangkok '17 dagrei zen, Van der Hoop 14, Geysendorffer en Scholte 9. Ook hieruit moge blijken, welk een buitengewone ontwikkeling de luchtvaart in nog geen 3 ja&r heeft doorgemaakt. De H-NADP heeft op de 13 dagreizen 15 landen overvlogen, nl. Nederland, Duitschland, Oostenrijk, Hongarije» Zuid-Slavië, Bulgarije, Turkije (Klein- Azië), Syrië, Mesopotamië, Irak .(Arabië), Perzië, (Koersistan, Farsistan, Laristan, Bashkird, Mekran, Beloetsjistan), Britsch-Indië (prov. Bombay, Rajpu- tam, Hindoestan, Centraal Indië, Sindhia, Garha Ka- tana, Gurjt, Ghuti Nagpur, Bengalen, Beneden Bur- ma), Siam, Malakka, Nederlandsch-Indië (Sumatra, Java). Do terugtocht. Een vertegenwoordiger van Aneta bad een onder houd met Geysendorffer en Scholte. Het gezelschap blijft nog zes of zeven dagen te Batavia, in verband met het nakijken van het vliegtuig, waarvoor Gey sendorffer waarschijnlijk reeds morgen naar Ban- doeng vertrekt. De terugtocht gaat via Medan langs dezelfde rou te. Er wordt doorgevlogen naar Engeland; eerst naar Glasgow, om de dochter van den heer Van Lear Black af te halen; daarna gaat het naar Londen. In dien mogelijk, zal Amsterdam worden aangedaan. Gedurende de reis heeft men goed weer gehad, behalve in Birma en bij Bangkok. Geysendorffer verklaarde, dat twaalf vliegdagen voldoende waren voor een reis naar Indië, maar Scholte meent, dat het in acht dagen mogelijk is. Men hoqpt 23 Juli in Engeland terug te zijn. Een onderhoud met van Lear Black. De correspondent der N. R. Ct. seint het volgende uit Batavia: Wij hebben een onderhoud gehad met den heer Van Lear Black, die vanmiddag met het Fokkertoestel te Meester Cornelis is aangekomen, 'maar de zeer fleg matieke Amerikaan antwoordde op de hem gestelde vragen slechts het hoog noodige. Op de vraag, hoe hij er toe kwam, naar Indië te gaan, verklaarde hij, dat hij deze trip als een doodgewone gebeurtenis op vatte. Hij vond, dat de tocht schitterend verloopen was en over de diensten, die de K. L. M. hem be wezen had, was hij quite satisfied. Wie met deze maatschappij reist, kon van een volkomen veilig luchtverkeer zeker zijn. Tot dusver heeft hii met de K. L. M. reed9 40.000 mijlen afgelegd. Steeds is voor zijn reizen gebruik gemaakt van hetzelfde toestel, waarover hij in zeer opgetogen bewoordingen ge waagde. Op de vraag wat ongeveer de kosten van een reis als deze wel zijn, gaf de heer Van Lear Black geen rechtstreeks antwoord. Hij merkte op, dat het ge bruik maken van luchtverbindingen niet kostbaar is. Indien men maar niet vergeet, dat alles beschouwd moet worden in het licht van de relativiteit. Wanneer een brief, die voor Europa gepost wordt, van Indië uit een maand neemt voor de bestemming te bereiken en het thans mogelijk wordt in veel korteren tijd den zelfden afstand te overbruggen, zullen de kosten voor hen, die bij een snelle verbinding belang hebben, naar evenredigheid niet hoog zijn, indien van deze snellere verbinding gebruik gemaakt wordt. Het is met de snelle verbinding naar Indië een zelfde ge val als met de telefoonverbindingen tusschen Enge land en Amerika. Van deze verbindingen maakt de heer Van Lear Black meermalen per week gebruik ten behoeve van zijn zaken. Deze reis naar Batavia maakte hij uitsluitend voor zijn genoegen. Zij is zuiver touristisch. In de landen die op deze reis bezocht werden, heeft de heer Van Lear Black geen enkel belang. Hij wenschte alleen „to see the world in very faw days" en hij was nooit Oostelijker dan Londen geweest. De heer Van Lear Black is van oordeel, dat voor het luchtverkeer een zeer groote toekomst is wegge legd; hij vindt het de beste, snelste en meest practi- sche wijze van reizen en veel comfortabeler dan het gebruik maken van een trein. Wie hiermede een dag reist voelt zich moe en is stoffig; wie gebruik maakt van een luchtverbinding heeft hier geen last van, terwijl de accomodatie in het vliegtuig veel behaag lijker is. Vrees voor gevaar was er volgens hem in geen enkel opzicht en daarbij is het reizen per vlieg tuig in hooge mate interessant. Zijn reisplan was door de K L. M. ineengezet en daarbij was o.m. contractueel vastgelegd, dat de heer Van Lear Black zich volkomen, zou onderwerpen aan de uren van vertrek, die door den eerste piloot, den heer Geysendorffer, zouden worden vastgelegd. Aanvankelijk heeft, het voornemen bestaan naar Australië te vliegen, doch van dit plan heeft Gevsen- dorffer afgezien, in verband met de onmogelijkheid om dan tijdig, en wel op 24 Juli, in Glasgow terug te ziin. Op dien datum toch wil de heer Van Lear Black ejjn dochtér ontmoeten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1927 | | pagina 11