Door de lucli
it naar Indië.
Vierde Blad.
DE HELD VAN DEN DAG.
Binnenlandsch Nieuws.
Zaterdag 2 Juli 1927.
70ste Jaargang. No. 8075.
DE PERSOON VAN LéON DAUDET.
Een vooraanstaand Fransch schrijver, André Ger-
main, die op het oogenblik in Duitschland vertoeft,
schildert in het Berl. Tagebl. de bizarre figuur van
Léon Daudet, de man, die door zijn vlucht uit
de gevangenis op het oogenblik heel Frankrijk bezig
houdt en de held van den dag is.
„De Koning van Frankrijk", aldus Germain, is zeer
zeker niet de hertog van Guise, de laatste vertegen
woordiger van het huis van Orleans, die uit hoofde
daarvan aanspraak kan maken op den Franschen
troon, maar die een nietszeggende persoonlijkheid is,
om wien niemand zich bekommerd.
Het volgende heeft plaats gehad: Vierduizend men-
schen hadden zich rondom het gebouw van de „Action
Frangaise" verzameld, om hun in een soort vesting
verschansten chef, Léon Daudet, tot den laatsten
ademtocht te verdedigen. Heel Parijs was in opschud
ding, de regeering sidderde, stuurde geheime onder
handelaars naar den vijand, bedreigde hem het eene
oogenblik om het volgende oogenblik zoete koekjes te
bakken en was tenslotte overgelukkig, toen aan den
strijd door een cornpromii een einde gemaakt werd.
Er speelde zich nu een :heatrale scène af, waarin
de politie-prefeet en de beklaagde elkander door
het venster trotsche complimenten in de stilte van
het Corneille toeriepen en tenslotte de laatste tragi
komische akte, de vlucht uit de gevangenis,
waarvan men vermoedt, dat zich onder de uitvoerders
hiervan zelfs ambtenaren van het ministerie van
justitie en binnenlandschs zaken bevinden. Dat alles
heeft bewezen, dat, zou er nog een Koning van
Frankrijk bestaan, deze titel aan Léon Daudet zou
moeten worden toegewezen.
Hij is Koning der Royalisten, dus koning over
vier- of vijfhonderd duizend men3chen in Frankrijk,
onder welks gelederen zich nog adel uit de provincie
bevindt, godloochenende katholieken, kleine burgers,
die zich gaarne een „traditie" wenschen te verschaf
fen, alsmde een aantal fanatieke studenten. Trots
deze kleine schaar aanhangers, is het een partij die
veel van zich doet spreken, wat geen verwondering
behoeft te wekken, wanneer men bedenkt dat aan
het hoofd ervan een man als Léon Daudet staat.
Voor wie hem in den beginne als royalist kende,
das voor dertig jaren terug, zou hem nimmer een
dergelijke carrière voorspeld hebben. De jonge Dau
det, die juist zijn vader verloren had, de schrijver van
„Sappho" en „Thartarin", had reeds een veel bewogen
verleden achter zich. Hij werd wegens herhaaldelijke
ordeverstoring op de boulevards met zijn vriend
George Hugo gevangm genomen. Hij trouwde met
Jeane, de kleindochter van den grooten Hugo, maar
had zich spoedig daarop weer van haar laten schei
den. Talrijke romans verschenen van zijn hand, waar
onder het bekende „Kamsjatka", waarin hij zijn
vroegere vrouw beleedigde. Een ander werk van hem
„Le voyage de Shakespeare", scheen de openbaring
van een groot talent te zijn. Daar hij dopr zijn echt
scheiding met de republikeinsche leiders in oneenig-
heid geraakt was, had hij zich bij de anti-Dreyfus-
beweging aangesloten, en in de kolommen van het
anti-joodsche blad „LaLibre Parole" trok hii iederen
morgen te velde tegen Clemenceau en Zola, de oude
vrienden van zijn vader.
„Le voyage de Shakespeare" sloeg in bij het pu
bliek en over sommige zinnen in zijn artikelen, die
aan de grillen van een kind deden denken, amuseerde
en vermaakte zich heel Parijs. (Het kwam bijv. hier
op neer: Paul Dechaael, eerst kamerpresident, later
president van de repuDliek,- een knap, levenslustig en
eerzuchtig man, die alle partijen en alle vrouwen
welgevallig wilde zijl, op de volgende wijze uit te
beelden: „Deze pop, de rose gekleurd op de wereld
kwam en die. daarna nod werd." Maar bijna niemand
nam zijn uitlatingen ernstig op, deze temperarnent-
vollevolle mensch, die geweldig te keer kon gaan en
gesticuleeren, die gewïlddadig was als een neger, die
als een groote jongen met woorden en ideeën speel
de, en in wiens hoofdhet voortdurend scheen te spo
ken. Men geloofde, dit het slechts van korten duur
zou zijn en dat deze nationalistische Sancho Pan/a
weer heel gauw van het politieke toon tel zou ver
dwijnen om vervolgjns weer gewoon zijn rol als
romancier verder te spelen.
Maar het tegendeelis bewaarheid geworden; hij zou
dertig jaar lang ai nog is hij niet aan het einde
Frankrijk bezig Ipuden, tot schrik van de repu
blikeinen, hij kon ziji aanhang vergrooten, een deel
van de jeugd fanatiét ophitsen, en hij moest, in po
litiek moeilijke tijden een soort blinde macht worden,
waarmee zelfs de staitsmannen rekening hielden.
Van 1898 tot 1914 vertegenwoordigde hij inderdaad
een macht. Hij veraiderde zijn tijdschrift „L'Action
Frangaise" in een chgblad en zijn eerste aanhan
gers, de medeleden der „Ligue de la Patrie Fran-
gaise", werden ook jijn bondgenooten in de „Action
Francaise". De oorbg van 1914, dien hij voorspeid
had en waarnaar hij zoo vurig verlangde, vond in
hem een geestdriftig aanhanger. Zijn standpunt was
dat om Frankrijk oj te heffen en tot nieuw leven te
brengen, moesten de Franschen het leed van een oor
log doormaken. Toenmaals was meer dan ooit op
hem van toepassing de beschrijving, die eens een be
roemde criticus var. hem gemaakt heeft: ,$Een kind
dat in zijn soep rondschept". Hij beleedigde Caillaux,
Romain Rolland en de dames uit de hoogste krin
gen.
Ondanks zijn scherpe pen, wist hij zich niettemin
een. aanzien te verschaffen en den roem, de politiek
direct te hebben boinvloed.
Deze voor Frankrijk en Europa zoo gevaarlijke
roem, verlangde hij in Januari van het jaar 1922
terug. Sedert verscheidene maanden had hij onom
wonden in zijn hoofdartikelen de Ruhrbezetting ge
vorderd. En het scheen bijna, alsof het zeer diepen
indruk op Poincaré gemaakt had. Daarvóór was Dau
det hem meerdere malen aangevallen en hem zwakte
verweten. Na den dood van zijn zoon, Philippe Dau
det, zou hij Poincaré met een onvergelijkelijke hef
tigheid hebben vervolgd als de man, die de politie in
bescherming nam, welke op haar beurt weer Lannes
beschermde, welke door Daudet als de moordenaar
van zijn zoon werd aangeklaagd.
Aan het einde van het jaar 1923 dreigde rijn ster
te verbleeken, zijn aanvallen misten hun doel. Doch
n vreeselijike en geheimzinnige gebeurtenis bracht
ino1? °P de.n voorgrond. In Nov. van het jaar
UWd vond men zijn veertien en een half jarigen zoon
Philippe bewusteloos in een huurauto. Men bracht
hem naar een ziekenhuis, waar hij kort daarop
Hierf. Zelfmoord of misdaao? Tot nog toe is deze
aaaje nooit opgehelderd geworden, hoeveel bewijs-
matariaa' u* vaisr ook getracht hosft bijeen te bren
gen. Philippe Daudet, een overspannen knaap, die
uit het vaderhuis gevlucht was, had tegen zijn vrien
den verteld, dat hij Poincaré zou vermoorden. Hoe het
ook zij, den dood van zijn zoon heeft Léon Daudet
bijna dagelijks in zijn hoofdartikelen behandeld en
hij heeft deze campagne met vreeselijke verbittering
tegen de politie gevoerd en zelfs tegen een minister,
die hij van medeplichtigheid van dezen moord be
tichtte. Deze aanvallen hebben hem meer dan eens
gevangenisstraf bezorgd en het was ook de reden, dat
hij de laatste maal in hechtenis werd genomen.
Dat is, in groote trekken, de figuur van dezen ko
ning der laatste Fransche Royalisten, wiens invloed
zeer zeker vooral in deze opgewonden tijden
niet valt te ontkennen.
AUTO-ONGELUK.
Omstreeks half één gisternacht is op den straat
weg- GoudaBodegraven een autoongeluk gebeurd..
Een taxi' waarin zuoh een gezelschap van zeven
personen bevond, dat; uit jras geweest en in ttoq-
iijke stemming verkeerde, reed bij een booht van
uen weg tegen een mijlpaal en vervolgens tegen
een bacon. i>eauto werd zwaar beschadigd. Vier
üer inzittenden kregen vrij ernstige kwetsuren. Dr.
Meyborom uit Reeu.wijk verleende de eerste hulp.
De gewonden zajh naar hun woning te Gouda
overgebracht.
STORMRAMP.
Bij de opening der Dinsdagmiddag, te Eigergen
gehouden Raadsvergadering, sprak de burgemees
ter J. P. A. Wilhelm een rede uit, welke hij
aanving met de eerbiedige herinnering aan de ze
ven ingezetenen, die bij' de stormramp het leven
verloren. Ook sprak hij den wenseh uit voor een
spoedig herstel der 17 gewonden. Daarna zeide hij
dank aan allen die van hun belangstelling had
den doen blijken, in de eerste plaats aan de ko
ningin, Prins Hendrik en Prinses Juliana, daarna
aan den ex-keizer en dienfl gemalin en minister
Kani.
Daarna ging de spreker voort:
De materieele schade is buitengewoon groot;
aangezien de schattingsóijfers nog niet geheel zijln
vastgesteld kunlncta "worden, komt het ons beter
voor op dit oogenblik geen schade-bedrag te ramen
Wel kan het dagelijks bestuur medeaeelen, dat
54 boerderijen en oen molen geheel dan wel groo-
tendeels aijln verwoest en 37 boerderijen meer of
minder belangrijke sohade hebben geleden. Boven
dien1 ie er groote schade geleden aan opgaand hout
en te velde staande gewassen.
Ter joormaning in de allereerste behoefte van
hen wier woning dermate wias getroffen, dat die
geen of geen voldoende beschutting meer tegen
Veer en wind kon bieden, werden een 80-tal groote
dakkleeden aangekocht en 20 noodwoningen ge
bouwd; enkele van de getroffenen waren al dade
lijk zelf een noodwoning gaan oprichten.
Met betrekking tot den wederopbouw van de
verwoeste hoeven werd door het uitvoerend comité
van het Prov. Steuncomité in Gelderland met de
betrokken gemeentebesturen overeengekomen, dat
de herbouw niet zou geschieden door daartoe ln
te stellen bouwbureaux, doch op de bij de uitvoe
ring' van bouwwerken gebruikelijke wijze, dUs door
de zorg van belanghebbenden zelf na bekomen
goedkeuring van1 het gemeentebestuur op de plan
nen tot herbouw.
Met rhet oug op demi bij'Sonderen toestand, waarin
wij door de stormramp verkeeren, heeft het Prov.
Sbeanconiité aan elk gemeenbebeeuiur van de dxie
het meest getroffen gemeenten een bouwkundige
toegevoegd, die rijpe ervaring heeft uit de tijden
der rampen van Boroulo en watersnood, teneinde
met de bouwkundige opziohtera dier gemeenten
te kunnen samenwerken; voorts Zijn in de ge
meente Eibergen nog twee architecten te werk
gesneld om de plannen van wederopbouw le hel
pen beoordeelan.
Uit de verslagen van de stormramp, die door
de dagbladen onder ieders aandacht werden ge
bracht, bleek duidelijk, dat eenige verslaggevers
geen juist denkbeeld omtrent den omvang van den
ramp hadden: veelal werd do indruk gewekt, dat,
alhoewel de gemeenten .Lichtenvoorde, Eibergen
en Neede groote sohade door de cycloon van 1
Juni jl. hadden geleden de ramp toch veel minder
erg was dan die, welke op 10 Augustus 1925 de
gemeente Boroulo had getroffen.
Deze onbewust gegeven onjuiste voorstelling: van
den omvang van den stormramp van 1 Juni 1927
was vermoedelijk mede oorzaak, dat de gelden,
die in dé eerste dagen na de ramp door liefdadig
Nederland werden bijeengebracht, belangrijk min
der waren, dan die welke in Augustus 1925 in zoo
ruimemate aan Boroulo toevloeiden.
Teneinde liet Nederlandsche volk naar waarheid
'omtrent den omvang van de Timp in te lichten,
hebben' de hoeren pastoor J. J. Swildens uit Lich
tenvoorde, dr. W. L- Slot Jr. uit Eibergen, en ds.
P. van der Wal uit Neede. in samenwerking met
bet ui vozend o miLé y,au her. Prov. Ste inoornité
in Gelderland zo -dam'gi mait eg^en weien te tref
fen, dat als yasbstaamd mag worden aangen >men,
dat men thans in heel ons land wel overt'^frl is,
van de ontzettende ramp, die de cycloon op den
lsten Juni ji.1. over de drie gemeenten' heeft ge
bracht.
NOORDERSTOOMTRAMMAATSCHAPPIJ.
Het verslag over deze maatschappij over 1926 vertelt
ons, dat het goederenvervoer dat over 1925 was ge
daald, zich in 1926 heeft gehandhaafd, maar het rei-
zigersvervoer is met 15 gedaald, een gevolg van
concurrentie en een slechten zomer. Het reizigersver-
voer klom van 1921 f37000 tot f74000, thans, is dit
gedaald tot f43095.58. De concurrentie der autobus
sen. De opbrengst van het goederenvervoer was
f 18365.36.
Voorgesteld wordt 3 dividend uit te keeren en
f 665.56 op nieuwe rekening.
ANNA PALOWNA.
De heer H. Jonker deed met goed gevolg eindexa
men Hoogere Handelsschool te Helder.
BROEK OP LANGENDIJK.
In de afeloopen maand werd op 22 dagen regen in
den meter gevonden tot een gezamenlijk bedrag van
113,2 m.M., terwijl de gemiddelde regenval der
maand 57 m.M. ,d-at is juist de helft, bedraagt. Ne
gen dagen gaven minder, 13 dagen meer dan 1
m.M. De regenrijkste dagen waren 23r Juni met 26,5
m.M., 24- Juni met 21,7 m.M., en 5 Juni met 15 m.M.
Tusschen 23 en 26 Juni viel niet minder dan 56,7
m.M., dat is al het gemiddelde. Gedurende het afge-
loopen halfjaar werd in 't 'geheel 351.6 m.M. regen
afgetapt tegen 349 m.M. gemiddeld.
BROEK OP LANGENDIJK.
De collecte voor 't schoolfeest der openbare school
heeft ongeveer f250 opgebracht.
Een woord van dank aan de milde gevers én de
ijverige collectanten.
ZUIDSCHARWOUDE.
Naar we vernemen zullen er pogingen in het werk
worden gesteld om de sedert jaren slapende woning
bouwvereniging weer nieuw leven in te blazen en
haar tiv^aa anderswa grondslag t% veotSgea. We
vernamen, dat het de bedoeling is niet uitsluitend
zich te bepalen tot arbeiderswoningen, doch tevens
om ook voor tuinbouwers woningen te stichten, zoo
dat er ook koolboeten worden bijgebouwd. Daar er
van particuliere zijdé weinig in onze gemeente
wordt gebouwd, heeft een woningbouwvereniging
hier alle recht van bestaan.
LANGENDIJK.
We vernemen, dat de heer Th. Kunnen te Zuid-
scharwoude als penningmeester van de Tuinbouw-
Onderlinge voor Langendijk en omstreken heeft be
dankt.
LANGENDIJK.
De Nationale Kolffeesten van den Ned. Kolfbond
beginnen den tweeden Zondag in September te Lo-
pik en zullen drie dagen duren. Van enkele clubs
aan Langendijk vernamen we, dat ze daaraan zul
len deelnemen in de korpswedstrijden.
ST. MAARTENSBRUG.
Onder begunstiging van mooi weer vierden Woens
dag de kinderen van de beide hoogste klassen hun
schoolfeest Ditmaal werd een tocht gemaakt per
autobus en een tweetal particuliere auto's naar
IJmuiden en Haarlem. Op hun reis daarheen werd
eerst halt gehouden te Alkmaar en een bezoek ge
bracht aan 't hertenkamp. Vervolgens ging het naar
IJmuiden om daar te genieten van een prachtige
boottocht door de havens. Na deze mooie afwisséling
werd weer in de auto's plaats genomen en de reis
voortgezet naar de ruine van Brederode, Kraantje
Lek en „de Blinkerd". Ook hier werd; weer volop
genoten. Met tenslotte nog een gezellig ritje door
Haarlem werd de terugtocht aanvaard. In Alkmaar
nog weer opsteken en toen naar huis toe. Dank zij
de goede zorgen arriveerde de gezellige ploeg weer
behouden en wel en in opgewekte stemming te St.
Maartensbrug. Een woord van hartelijken dank aan
de begeleiders en de personen die hun aute's
scbiklbaar stelden en verder aan allen die aan hot
welslagen van dit kinderfeest hebben medegewerkt.
ZIJPE.
lUitslag van de gehouden aanbesteding van hot
onderhoudswerk der gemeente-eigendommen, dienst
1927. Ingeschreven is als volgt:
Timmerwerk: M. Schipper te Schagerhrug voor
f 524; F. Schotten te Schagen, voor f 510; K. Kreijgor
te Oudesluis, voor f600; D. de Leeuw Wz. te St.
Maartensbrug, voor f549; G. Plevier te Schagerbrug,
voor f557; K. Ursem te 't Zand voor f480; A. van
Ekeren te Keinsmerbrug, voor f 545; P. Veuger Gz.
te St. Maartensvlotbrug, voor f 575.
Metselwerk: C. Sluis te St. Maartensbrug, voor
13Ö5; H. van Woesik te 't Zand, voor f 340; D. Zee
man te St. Maartensvlotbrug, voor f316; M. Schip
per te Schagerhrug, voor f347; K. Kreijger te Oude-
ftluis, voor f 350.
Schilderwerk: P. Keesman te St. Maartensbrug,
voor f685; P. J. R'enooij te Schagerbrug, voor f705.
Het metselwerk is gegund aan H. van Woesik te
't Zand. De gunning van bet timmer- en schilder
werk is aangehouden.
ANNA PAULOWNA. Politie.
Verloren twee belaistingp»!aatjes. Gevonden een
sleutel van een auto. Inlichtingen ter secretarie.
WIERINGEN.
Sedert Dinsdagavond jl. werd alhier vermist een
19-jarig jongmensch, genaamd Allen de Jonge. Zui
derzeewerken, welke dien avond de ouderlijke we
ning te Oosterland verliet en tot heden niet is te-
urggekeercL Zijn signalement is verspreid.
Nade meldt men ons, dat de vermiste jongeman
gister op 't eiland is teruggevonden en naar de ouder
lijke woning is teruggekeerd. Huiselijke onaange
naamheden waren oorzaak van zijn wegloopen.
„HOLLAND
-Donderdagmorgen 5 uur 07 arriveerde de Fokker
VII met de beide stoere K.L.M.-mannen, Geysendor-
fer en Scholte, en hun passagier, de Amerikaansche
millionnair Van Lear Black aan boord, op het
vliegveld te Batavia, Bij aankomst stroomde het pu
bliek, dat vol geestdrift en niet meer te houden was,
het terrein op, juichend, en met hoeden zwaaiend,
terwijl spontaan het Wilhelmus werd aangeheven.
De heer Van Lear Black nam, rustig in de cabine
zittende, de enthousiaste huldebetuiging in ont
vangst.
De bet eeksnis van den tocht.
Het feit, dat op dezen tocht een passagier is mee
gegaan, bewijst reeds, dat hij niet zonder beteekenis
was, integendeel, van zelfs zeer groote beteekenis,
temeer omdat hiermede de verbinding tusschen Ned.
O-Indië en het moederland blijkt langs nog korteren
weg tot stand te kunnen worden gebracht. Het opent
daarbij de perspectief om binnenkort tot de oprich
ting van een Ned. Ind. Luchtvaart Maatschappij te
komen. Reeds zouden hiertoe plannen bestaan.
Al zal de luchtverbinding vooreerst niet in haar
geheel door Nederlandsche vliegtuigen worden be
werkstelligd deze zullen de eindtrajecten in beide
richtingen voor hun rekening nemen zoo zal het
toch aan de gereedheid van ons nationale vliegwezen
te danken zijn, dat in aansluiting met da Britsche
luchtvaartorganisatie, die geheel Zuid-Midden-Azië
overspant, zulk een verbinding binnen afzienbaren
tijd tot de werkelijkheden kan gaan behooren.
De meermalen geopperde gedachte, dat het in tro
pische landen gedurende sommige tijden van het
jaar niet mogelijk zou wezen te vliegen, is met dezen
tocht alweer naar het rijk der ongegronde bezwaren
verwezen. Een sterke motor, een goede piloot, een
doeltreffende grondorganisatie, ziedaar hetgeen nob-
dig is en waarmede de klimaatsbezwaren vervallen.
Het welslagen van dezen tocht is een hartelijke ge-
lukwensch waard, niet alleen voor hen die hem or
ganiseerden, en hen die hem volbrachten, maar ook
voor Nederland en Indië beide, die hierdoor het
^ogenblik van en betrouwbare en snelle verbinding
'oor de lucht, mede ter versterking van de banden,
die de beide deelen van het rijk verbinden, alweer
ïader zijn gebracht.
Hulde aan de Hollandsche durf en ondernemings
geest, hulde aan den Amerikaan, -die een zoo groot
vertrouwen in de Nederlandsche Luchtvaart steldo,
lat hij deze voor zijn tocht naar Indië uitkoos, hul-
le tenslotte aan de Ned. Industrie, en in het bij
zonder aan Fokker, aan wiens constructieven geest
het te danken is, dat een toestel van zoo groote supe
rioriteit ontstond. Dat de laatste op dit gebied nog
vooraan staat, blijkt wel, wanneer men bedenkt, dat
Donderdag over de gebeele wereld Fokker-vliegtui
gen in de lucht waren. Behalve dan de F VII, die
naar Batavia vloog, waren er de driemotorigë Fok
ker, waarmede Maitland en Hegenberger op weg wa
ren van Sam-Francisco naar Honoloeloe, over den
Stillen Oceaan, alsmede de Fokker ééndekker, die
Byrd en zijn drie kameraden van New-York naar
Parijs over den Atlantischen Oceaan droeg.
Fokker bouwt op het oogenblik weer een toestel,
dat 72 uur in de lucht kan blijven. Hij wilde niet
verklaren waarom en met welk doel bij het toestel
bouwde. Hij zeide, dat zulk een vliegtuig een onon
derbroken vlucht kon maken van San Fraiicisco
aaar Tokio en geloofde, dat de vlucht binnen oen
jaar zal kunnen worden volbracht.
De onbeperkte mogelijkheden van ket
vliegwezen.
Volgens voorloopige berekening is de geheele weg
AmsterdamBatavia afgelegd in ongeveer 86 vlieg
uren. De snelheid van dit type vliegtuig, dat toch
eigenlijk niets anders is dan een verbeterd type Fok
ker FVII, waarmee Van der Hoop naar Batavia
vloog, springt wel duidelijk in het oog, wanneer men
deze 86 vlieguren van de DP vergelijkt met de 127 K
uur, welke Van der Hoop met zijn vliegtuig voor
denzelfden tocht noodig bad.
De D.P. heeft den tocht volbracht in 13 reisdagen,
In werkelijkheid verliepen tusschen vertrek en aan
komst 16 dagen; één dag bleef het toestel in Con-
stantinopel door administratieve moeilijkheden, 2
dagen in Bagdad door een storing in het smeerstel-
sel,
Zooals bekend, was de tocht geprojecteerd in 14
dagreizen, doch is het traject .Karachi-Allahabad in
één dag gevlogen in plaats van twee. Van der Hoop
deed over den tocht Amsterdam—Batavia 20 dagrei
zen en had het geprojecteerd in 22. Geysendorffer en
Scholte hebben dus 4/3 gebruikt van den reistijd van
van der Hoop.
Nog een andere belangwekkende vergelijking kan
men maken, doordat over het traject Boedapest-
Bangkok Geysendorffer en Scholte dezelfde route
hebben gevolgd, welke Van der Hoop in het najaar
1921 volgde en de Amerikaansche wereldvliegers
VOORAAN".
volgden in den zomer van 1924. De Amerikanen de
den over het traject Boedapest-Bangkok '17 dagrei
zen, Van der Hoop 14, Geysendorffer en Scholte 9.
Ook hieruit moge blijken, welk een buitengewone
ontwikkeling de luchtvaart in nog geen 3 ja&r heeft
doorgemaakt.
De H-NADP heeft op de 13 dagreizen 15 landen
overvlogen, nl. Nederland, Duitschland, Oostenrijk,
Hongarije» Zuid-Slavië, Bulgarije, Turkije (Klein-
Azië), Syrië, Mesopotamië, Irak .(Arabië), Perzië,
(Koersistan, Farsistan, Laristan, Bashkird, Mekran,
Beloetsjistan), Britsch-Indië (prov. Bombay, Rajpu-
tam, Hindoestan, Centraal Indië, Sindhia, Garha Ka-
tana, Gurjt, Ghuti Nagpur, Bengalen, Beneden Bur-
ma), Siam, Malakka, Nederlandsch-Indië (Sumatra,
Java).
Do terugtocht.
Een vertegenwoordiger van Aneta bad een onder
houd met Geysendorffer en Scholte. Het gezelschap
blijft nog zes of zeven dagen te Batavia, in verband
met het nakijken van het vliegtuig, waarvoor Gey
sendorffer waarschijnlijk reeds morgen naar Ban-
doeng vertrekt.
De terugtocht gaat via Medan langs dezelfde rou
te. Er wordt doorgevlogen naar Engeland; eerst naar
Glasgow, om de dochter van den heer Van Lear
Black af te halen; daarna gaat het naar Londen. In
dien mogelijk, zal Amsterdam worden aangedaan.
Gedurende de reis heeft men goed weer gehad,
behalve in Birma en bij Bangkok.
Geysendorffer verklaarde, dat twaalf vliegdagen
voldoende waren voor een reis naar Indië, maar
Scholte meent, dat het in acht dagen mogelijk is.
Men hoqpt 23 Juli in Engeland terug te zijn.
Een onderhoud met van Lear Black.
De correspondent der N. R. Ct. seint het volgende
uit Batavia:
Wij hebben een onderhoud gehad met den heer Van
Lear Black, die vanmiddag met het Fokkertoestel te
Meester Cornelis is aangekomen, 'maar de zeer fleg
matieke Amerikaan antwoordde op de hem gestelde
vragen slechts het hoog noodige. Op de vraag, hoe
hij er toe kwam, naar Indië te gaan, verklaarde hij,
dat hij deze trip als een doodgewone gebeurtenis op
vatte. Hij vond, dat de tocht schitterend verloopen
was en over de diensten, die de K. L. M. hem be
wezen had, was hij quite satisfied. Wie met deze
maatschappij reist, kon van een volkomen veilig
luchtverkeer zeker zijn. Tot dusver heeft hii met de
K. L. M. reed9 40.000 mijlen afgelegd. Steeds is voor
zijn reizen gebruik gemaakt van hetzelfde toestel,
waarover hij in zeer opgetogen bewoordingen ge
waagde.
Op de vraag wat ongeveer de kosten van een reis
als deze wel zijn, gaf de heer Van Lear Black geen
rechtstreeks antwoord. Hij merkte op, dat het ge
bruik maken van luchtverbindingen niet kostbaar is.
Indien men maar niet vergeet, dat alles beschouwd
moet worden in het licht van de relativiteit. Wanneer
een brief, die voor Europa gepost wordt, van Indië
uit een maand neemt voor de bestemming te bereiken
en het thans mogelijk wordt in veel korteren tijd den
zelfden afstand te overbruggen, zullen de kosten voor
hen, die bij een snelle verbinding belang hebben,
naar evenredigheid niet hoog zijn, indien van deze
snellere verbinding gebruik gemaakt wordt. Het is
met de snelle verbinding naar Indië een zelfde ge
val als met de telefoonverbindingen tusschen Enge
land en Amerika. Van deze verbindingen maakt de
heer Van Lear Black meermalen per week gebruik
ten behoeve van zijn zaken.
Deze reis naar Batavia maakte hij uitsluitend voor
zijn genoegen. Zij is zuiver touristisch. In de landen
die op deze reis bezocht werden, heeft de heer Van
Lear Black geen enkel belang. Hij wenschte alleen
„to see the world in very faw days" en hij was nooit
Oostelijker dan Londen geweest.
De heer Van Lear Black is van oordeel, dat voor
het luchtverkeer een zeer groote toekomst is wegge
legd; hij vindt het de beste, snelste en meest practi-
sche wijze van reizen en veel comfortabeler dan het
gebruik maken van een trein. Wie hiermede een dag
reist voelt zich moe en is stoffig; wie gebruik maakt
van een luchtverbinding heeft hier geen last van,
terwijl de accomodatie in het vliegtuig veel behaag
lijker is. Vrees voor gevaar was er volgens hem in
geen enkel opzicht en daarbij is het reizen per vlieg
tuig in hooge mate interessant.
Zijn reisplan was door de K L. M. ineengezet en
daarbij was o.m. contractueel vastgelegd, dat de heer
Van Lear Black zich volkomen, zou onderwerpen aan
de uren van vertrek, die door den eerste piloot, den
heer Geysendorffer, zouden worden vastgelegd.
Aanvankelijk heeft, het voornemen bestaan naar
Australië te vliegen, doch van dit plan heeft Gevsen-
dorffer afgezien, in verband met de onmogelijkheid
om dan tijdig, en wel op 24 Juli, in Glasgow terug
te ziin. Op dien datum toch wil de heer Van Lear
Black ejjn dochtér ontmoeten.