Een flinke longen,
een HUI
I ei 2 Aardappelrooiers
NOORDHOLLANDSCHE
WATERSCHAPPEN.
R. WAIB0ER Pz.
MARTIN
Gecombineerde
BERENDS 4 Co..
Koopt en Ruilt.
Werklieden
Hooier
Tulpenpels ters
IHHHHHnHHmMI
Arbeidsbemiddeling in Nederland.
Marktberichten.
Marktoverzicht van
Noordscharwoude.
Zaaiwikken,
Gebruikte prima
25 JULI begint de
STAATSLOTERIJ
taiging zal het prestige de vakorganisatie en een
beroep iop het eergevoel vaan hot 4 personeel veel
doeltreffonder zijn. JDaarpm had hij met geaarzeld
den president-oommiasaris van de J-/• M* o. (.de
Londen .Midland en Soottish Roilway), oir Josiaii
Stamp, te adviseeren hem toe te staan dit onderr-
werp ter kennis van zijn leden te brengen.
In vier jaar tiids heeft volgens Thomas de
L. M. S. op voor ton vervoer aangenomen goe
deren, door alle oorzaken samen, niet minder dan
1.886,000 pond verloren, waaronder een bedrag
van meer dan 227.000, dat moest worden uit
betaald 'tengevolge van diefstallen en vermissingen.
Aangenomen, dat het bij de andere maatschappijen
hetzelfde is, komt Thomas tot een jaarlijksoh be
drag van 250.000 aan diefstallen.
Gehoopt wordt, aldus Thomas, dat reeds door een
zorgvuldiger behandeling en actieve medewerking
van Let personeel van hoog tot laag dit bedrag
worden verminderd.
Eieren: groothandel f WH*—9, kleinhandel f 6,20
i f 6,25, eendeieren f 4,65.
ALKMAAR, 4 Juli.
Op de heden gehoudetn veemarkt waren aainge-
30 vette koeien f 210100, 18 vette kalve-
'71,05
ren1"? *60—140, vette kalveren per 'ned. pond1
a f 1,80, 49 jnuchtere kalveren slacht f. 8-^-20, 559
per ne
(j)3
vette varkens (zware)
zoutere per ned. pond 65
AMSTERDAM, 4 Juli.
Aangevoerd: 4/9 vette koeden, le kw.
f 1,20, 2e kw. f 0,90—1,10, 3e kw. f 0,70-0 90 per
Kg. elaohtgtewioht, 110 melk^ en' kalfkoeien f300—
Voor da bestrijding van de werkloosheid ie de
arbeidsbeiniddoling, dat is het naar elkaar* toe
brengen van vraag en aanbod van arbeidskrachten
op de arbeidsmarkt, dus van den werkgever, die
iet *een arbeider in dienst wensoht te nemen en van
en. den 'arbeider die eeen patroon zoekt, van groot ba-
tt 1 J UAThQQ moliilr
arbeidsbemiddeling met winstoogmerk gescnieaae,
waarbij dus hoofdzaak werd, dat de bemiddelaar
i zich een bestaan verschafte.
Een een ander heeft er toe geleid, dat van
Overheidswege organen werden opgericht voor
i openbare arbeidsbemiddeling, waarbij als eerste
principe gold, dat de bemiddeling kosteloos zou
geschieden. In de meeste gemeenten werden ar
beidsbeurzen opgericht, in de kleinere z.g. oorrea-
i pondentschappen der arbridsbemiddelingZy stel-
j den zich ten doel werkgevers en arbeiders bg het
zoeken van arbeidskrachten of arbeidsgelegenheid
behulpzaam to zijn. Voor de .onderlinge uitwissa-
ling van aanvragen en aanbiedingen is verder het
land in ©en aantal districten verdeeld, elk met een
distriefcs-farbeidsbeurs, terwijl aan het hoord van
de geheele arbeadsbemiddeling de Centrale Rijks
Arbeidsbeurs te VGravenhage staat. Geregeld wor
den eiken dag de aanvragen en aanbiedingen, die
binnen komen, uitgewisseld, zoodat men voortdu
rend, zoowel plaatselijk als voor hert geheele land!,
een beeld van vraag en aanbod en de arbeidsr
markt krijgt,
e igenee
ned pond 6668 cent,
oent.
f 1,10-
r
en! kalfkoeien f
f *400, 134" vette 'kalveren, 75 nuchtere kalveren
f 12—18, 56 schaiien f 28—34, 65 lammeren f 22
f 26, 660 varkens, Holl. Ie kW. 7879 oent, 2e kw.
74—77 oent, Overz. en Geld. Ie kw. 7879 oent,
2e kw. 7477 oent per Kg. slachtgewicht, (een
enkele boven noteering), 46 paarden f 150250.
AMSTERDAM! 4 M.
Tarwe f 15—15.50, rogge f 13.50—14,50, gerst
chevalier f 13,5014,25, haver f 1112,50, duive-
boonien f 14,50-15,50 per 100 Kg., karwij f 17
17 50, blanwmaajnzaad f 2223 pier 50 Kg.
ALKMAAR, 4 Juli.
Aardbeien f 2448, tomaten f 3648, aardap
pelen f 10,1017,20 per 100 Kg., bloemkcioffi I f 9,50
j i1 .f 16,20, II f 4—8 per 100 stuks, peuJ.enf f 2644,
doperwten f 20—40 per 100 Kg., wortelen f 3,30
s, tutüboonen f 8,20-^-10,40 per
100 Kgr, spinazie r 0,20—0,65 per bakj'e,
1,50—4,90, komkommers f 4,8014,20, a
2,405,80 per 100 ptuks, snijboonen f Döbö,
spercdeboonenJ f 9098 per 100 Kg., rabarber, f 4,20
k f 9,50 per 100 boe.
Deze Igeheele materie is echter nog niet wettelijk
eregeld. De gemeentelijke instellingen zijn meestal
fbasoerd op een raadsbesluit of een verordening,
vr»Vi ivin nrorflHfi v«T*r)lichting bestaat niet. Roeds
een zoodanige wettelijke re-
een geramm tnd1 w- - -
geling in voorbereiding etn thans heeft de Mi
nister van ^Vrbeid een voorontwerp van ieetn zoo
danige regeling aan den Hoogen Raad van Arbeid
gezonden met het verzoek daarover advies te wil
len uitbrengen. De Minister aoht om een zestal re
denen de wettelijke regeling gewenscht, n.1. om de
verpliohting tot het instellen van een arbeidsbeurs
te regelen, om de moedijkhedian in de samenwerking
tusschen verschillende organen te voorkomen, om
de verhouding tusschen plaatselijke- en disüriote
organlon ein de centrale leiding te regelen, om de
financieel© verhouding tusschen gemeenten en het
Rijk te bepalen1, om eenige» hoofdbeginselen, die
bij de uitoefening in aoht moeten worden geno
men, vast te leggen en tenslotte om ter wille van
het internationale verkeer* op de arbeidsmarkt de
organisatie een stabiel karakter te geven.
Het vooronderwerp zelf baseert zich in hoofd
taak op den bastaanden toestand in Nederland.
De punten, waar wel het meest over gesproken
zal -worden1 bij: de behandeling, is artikel 6, waar
bij bepaald is, dat geen bemiddelingzal worden
.verleend ten behoeve van ondernemingen, waar
Werkstaking qf uitsluiting heerscht en artikel 7,
Id'at betrekking heeft op het bemiddelen tegen
loonen, die afwijken van ae ter plaatse in hert be
treffende vak gebruikelijke arbeidsvoorwaarden.
Verschillende arbeidsbeurzen mogen krachtens hun
reglement geen bemiddeling verleenen wanneer
de aangobodon loonen lager zijn dan de ter plaatse
in Jiet algemeen geldende loonstandaard. Hiertegen
is echter herhaaldelijk oppositie gekomen1, zoodat
oen aantal arbeidsbeurzen deze bepaling niet heb
ben opgenomen in hun reglement en andere ze
weer hebben geschrapt. De Minister kiest nu den
middenweg en heeft voorgesteld, dat,, wanneer de
aangeboden loonen afwijken van de tér plaatse in
het betreffende vak gebruikelijke arbeidsvoorwaar
den, Idoor de arbeidsbeurs aan den betrokken werk
zoekendeimededeeling moet worden gedaan van de
ren.
bemiddeling*' i
Mct\ibdangstelling mag het advies yam den Hoo
gen Raad van Arbeid worden verwacht.
BROEK OP LANGENDGÖK, 4 Juli.
Bloemkool le soort f 1821,70, 2e soort f 7-
f 10,10 per 100 stuks, wortelen f 7,20—8,40 per 100
bos, schotochoe muizen f 12,8014,10, eigenheimers
tJi1?!!?' f 3—10,50, kleine f 1,40—2 per
100 Kg. Totaal aanvoer: 750 stuks bloemkool, 8200
bos wortelen, 495000 Kg. aardappelen.
WINKEL, '4 Juli.
Aardbeden f 1624, tuinboonen f 34, peulen
f 10—-19 per 100 pond, Komkommers f 814, bloem
kool f 8—15, rabarber f 57 per 100 stu
WAEMENHUIZEN, 2 Juli.
stutks.
Sphotscrhe .miüzen! f 11,70—13,50, drieling®, f 6,30
r-knel f 0.903,70 per 100 Kg. Aanvoer
5/870 Kg.
WARMENHUIZEN, 4 Juli
Sehotsche muizen f 12,90—14,10, drielingen f 8,90
51 inn'fr' k"®', 1,50—4,50 per 100 Kg, Aanroer
31800 Kg. aardappelen.
MEDEMlBIJK, 4 Juli.
^otecho muizen f 6,45—0,65, Beine f 4,40—
-1' (i 1 .aardappelen f 5,40—5,80, fcrial f 1,10
a t 1,40 per 50 Ka.
KOORDSCIIAfiWOIJDE, 4 Juli.
muizen f 12,40—13,80, drieliuwm f 7,70
f 8,90, Merne f 4,30—6 per 100 Kg., bloomkoA
10 soort f 3.30—17,40, 2e soort f 4—8, 3e eoort
f 0,80 per 100 stuks. Totaal aanroer: 234600 Kg.
aardappelen, '3600' .stuks bloemkool.
NOORDSQHARWOUDE; 32 Juli.
n muizen f 11,40—13, drielingen f 7,10—
,p kRmo f 15,20 per loo Kg., bloemkool
f ,11,90—16.80, 2e soort f 6,70—7 90 per 100 stuks.
bioemir»fÏTOer: 226600 Kg', aa™aK»lira, 2600 Bt.
ALIOIAAR, 2 Jnli.
N.V.. Eierreiling Hollands Noordlarkirartiet.
f s o£T«r: kipeieren, 56-58 Kg. f 5,50—
I Aon 1?' 5.96-6 10, 60—62 Kg., f 6—
tAJS' ®^-84 Q f MO—6,60, bruiae f 6,!
30.000 ccndcicrcn f 4.90.
ALKMAAR, 2 Juli
Op de hedeü gehoudetni wcek-veemarkt warett
J^Aevo^: Paarden f 150-400, 20 melkkoeien
T 200—360, 48 nuchtere kalveren slacht f 1022,
•dL ',f eun1 geiten r 416
Boter:'le soort f 0,80—0,90, 3e soort f 0,70—0.75,
5,30—7,
Algemeene vergadering van de Vereeniging van
Noordhollandsche Waterschappen, op Maandag 4
Juli 1927, des morgens 10 uur, in Krasnapolsky te
Amsterdam.
Voorzitter de heer R. Kaan te Wieringerwaard,
secretaris de heer J. P. van Amstel te Alkmaar.
Voorzitter spreekt in zijn openingswoord zijn
groote tevredenheid uit over de buitengewoon goede
opkomst, die zeker voor 100 beter is dan vorig
jaar, en spr. verwacht dat hoewel er genoeg aanlei
ding is om die belangstelling te wettigen, punt 8 der
agenda, de inleiding over de Wegenbelastingwet, de
groote attractie zal vormen. Spr. heet in dit verband
hartelijk welkom den heer Krijn, die deze inleiding
zal houden, en hoopt dat deze straks zal kunnen uit
leggen de bedoeling van die wet en ons zal uitleggen
de bestemming der gelden, die door ons op 16 Mei
gestort moesten worden. Voorts worden welkom ge-
iceten den heer Slagter, afgevaardigde van de Zuid-
hollandsche Vereeniging van Waterschappen, bene
vens den heer Stapel, lid der Wegencommissie uit
de Vereeniging tot Ontwikkeling van den Land
bouw in «Hollands Noorderkwartier. Ook de pers
wordt welkom geheeten, waar zij het gebeuren en
de besprekingen in ruimeren kring ter kennis zal
brengen, niet alleen bij de niet-aanwezigen leden,
maar ook bij die waterschappen die nog niet lid
Want hoewel 76 waterschappen tegenwoordig
een groot gedeelte is nog afwezig, want het ledenl
heeft de 200 overschreden, 201. Zeer zeker een succes
voor een vereeniging die nog zoo kort bestaat, een
aantal dat stemt tot tevredenheid, doch waardoor
we nog niet voldaan zijn.
Met de hoop, dat straks alle Noordhollandsche Wa
terschappen in hun vereeniging zullen zijn aange
sloten en met de hoop dat dit tijdstip niet ver meer
af zij, verklaart spr. de vergadering voor geopend.
(Applaus.)
De secretaris leest de uitvoerige notulen, die onder
applaus worden vastgesteld.
Naar aanleiding van de notulen wordt door den
voorzitter medegedeeld, dat door omstandigheden nog
geen excursie naar de sluiswerken te IJmuiden is
gehouden. Hoewel het wel in de bedoeling ligt de
excursie te houden, wordt in uitzicht gesteld het hou
den van een buitengewone vergadering over het ont
werp van het algemeen reglement van bestuur en
op die buitengewone vergadering zal dan besproken
worden wanneer de excursie zal plaats vinden.
Verslagen.
In het door den secretaris uitgebrachte jaarverslag
wordt o.m. medegedeeld, dat het ledenaantal gestegen
is van 170 tot 200. Voor f 3.500.000 is thans verzekerd
bij de brandverzekering C. J. Knegt en Zonen. Er is
proces-verbaal gemaakt tegen een waterschap dat niet
aan de Arbeidswet heeft voldaan ten opzichte van
de wegwerkers en wellicht zal nu een principieele uit
spraak' volgen. Uitvoerige rmjededeelingen worden
gedaan van de handelingen door het Bestuur en
waaruit de groote activiteit en het belang der vereeni
ging in ruime mate blijkt. Ten aanzien van de Kana
lisatie van Westfriesland ligt het in het voornemen
van het Bestuur een groepsvergadering uit te schrij
ven.
Ook dit verslag wordt onder applaus aanvaard.
Ook de handelingen van de technische commissie
bleken wederom talrijk en belangrijk te zijn. Een
groot aantal bemalingsontwerpen enz. werden behan
deld. Een woord van dank wordt gebracht aan den
hoofdingenieur-directeur van den Provincialen Wa
terstaat voor de ondervonden medewerking.
Met dank aan den secretaris der commissie, den
heer Zeeman te Wieringerwaard, wordt het verslag
geaccepteerd.
De rekening.
Overeenkomstig het advies van de commissie van
onderzoek, wordt de rekening en verantwoording van
den penningmeester over 1926 goedgekeurd. De ont
vangsten bedroegen f4081.46, de uitgaven f4509.11,
nadeelig slot dus f427.65. De vereeniging is evenwel
eigenares van 2 schuldbekentenissen ad f 1000.
Da begrooting.
In behandeling komt de begrooting voor het jaar
1928. Ze sluit in ontvangsten en uitgaven op f2950,
met een sluitpost, onvoorziene uitgaven ad f150.
De contributie wordt wederom op 1 cent per H.A.
bepaald.
De begrooting geeft geen aanleiding tot bespreking
en wordt dan ook onveranderd vastgesteld.
Verkiezingen.
Op I Juli 1927 treden als bestuurslid periodiek af de
heeren C. Fok, W. J. Kernkamp en H. Beets; de heer
Beets stelt zich niet herkiesbaar.
Door het bestuur werden aanbevolen:
vacature-Fok: 1. C Fok, dijkgraaf van de Beemster,
2. P. Hoek-Spaans, dijkgraaf van de Wijde-Wormer;
vacature^Beets: 1. P. Couwenhoven, dijkgraaf van
de Schermer, 2. D. J. Govers, voorzitter van de Over-
die en Achtermeer;
vacature-Kernkamp: 1. W. J. Kernkamp, dijkgraaf
van het Hoogheemraadschap van de Uitwaterende
Sluizen in Kennemerland en Westfriesland, 2. J. jran
Reenen. hoogheemraad, idem.
De uitslag is, dat benoemd worden de heeren C
Fok, P. Couwenhoven en W. J. Kernkamp.
Voorzitter feliciteert de herbenoemde leden, zoo
mede den heer Couwenhoven, het nieuwbenomde be
stuurslid.
Voorriter wendt zich thans tot den heer Beets. die
om gezondheidsredenen als bestuurslid heeft bedankt.
In hartelijke bewoordingen dankt de voorzitter hem
voor de wijze waarop <Je heer Beets de belangen van
de Vereeniging heeft behartigd, waarna de heer Beets
wederkeert zijn dank betuigt voor de prettige sa-
monwerking en zijn beste wenschen uitspreekt voor
de Vereeniging.
De Wegenbelastingwet.
Hierna verkrijgt het woord de heer C. Krijn, inge
nieur bij den Provincialen Waterstaat, om een alge
meen overzicht te geven over de Wegenbelastingwet.
Inleider had gehoopt, dat vandaag over de wet iets
meer bekend zou zijn, dan tot het oogenblik. doch
dat is niet het geval. De vraag die straks door den
voorzitter werd genoemd: Waar het geld zal blijven,
is een vraag die spr. onmogelijk zal kunnen beant
woorden, alleen kan gezegd worden, dat het geld in
de wegen zal gaan. Om op die vraag te kunnen ant
woorden, zal men moeten kennen zoowel het rijkswe
genplan als de verschillende provinciale wegenplan
nen. Het rijkswegenplan is thans in kruiken en kan
nen, dat is Zaterdag j.1. publiek geworden, doch wat
de provincialé plannen betreft, speciaal dan wat
Noordholland aangaat, dit ia nog geen publiek do
mein.
Wanneer dan ook vanuit de vergadering gevraagd
zou worden of een bepaalde weg een bijdrage uit de
opbrengst der wegenbelasting zal krijgen, zal spr. het
antwoord op die vraag schuldig moeten blijven.
Inleider begint hierna met mededeelingen te doen
over de voorgeschiedenis van de wegenbelastingwet,
noemt de verschillende provinciale regelingen die
reeds bestonden en ook wat zich ten aanzien van weg-
belasting in het buitenland voordeed.
Spr. wijst er op, dat de opzet van de wegenbelasting
wet, was dat de opbrengst dier wet zou dienen voor
extra onderhoud en aanleg, en dat voor het gewone
onderhoud het tot nu bestede bedrag uit de gewone
middelen zou worden geput. Van dit goede voornemen
evenwel is reeds in dit eerste jaar afgeweken, om
dat voor het gewone onderhour f2 millioen uit het
wegenfonds is genomen.
Na de mededeelingen over deze voorgeschiedenis
komt spr. tot de wegenbelastingwet zelf. De belasting
wordt geheven over alle motorrijtuigen, die op de
openbare wegen rijden, zoodat niet als elders, belas
ting wordt geheven voor het houden van motorrij
tuigen. Spr. noemt dan de diverse tarieven.
Het bezwaar van de tegenwoordige wet is dat geen
belasting wordt geheven van paard en wagen, en de
wetgever dus invloed uitoefent op de wijze van trac
tie. Het gevolg is dan ook dat, spr. noemt reeds een
voorbeeld, in de plaats van vrachtauto's, paard en kar
voor tractie wordt genomen..
Spr. wijst er op, dat van goede wegen paarden trac
tie voordeel zal hebben. In het cadre der belastingwet
zijn de wielrijders vrijgelaten. De wielrijder bevond
zich best bij de gladde grint- en klinkerwegen, doch
waar ten behoeve van de wielrijders rijwielpaden noo-
dig zullen zijn, zou het volgens inleider toch wen-
schelijk zijn dat de wielrijders niet worden vrijgela
ten. En dat de opbrengst der rijwielbelasting niet
valt te versmaden, blijkt wel uit het feit dat de op
brengst der rijwielbelasting over de eerste 5 maanden
van dit jaar heeft bedragen f6368205.
De wegenbelasting heeft tot dit oogenblik opge
bracht f 4691662, een bedrag dat spr. ds tegengevallen.
Dat de belasting voor alle rijkswegen wordt gehe
ven, is goed, omdat anders alle mogelijke rijkswegen
vermeden zouden worden. Een goed onderhouden
hoofdnet van wegen zal het verkeer tot zich trekken
en daardoor zullen dan de overige wegen minder on
derhoud behoeven.
Naar spr.'s oordeel hadden van de belasting vrij
gesteld dienen te worden die voertuigen, die altijd
rinnen de bebouwde kommen blijven en zelden of
nooit gebruik maken van de rijkswegen en in ver
band hiermede wijst inleider er op, dat de traversen
der steden ook niet op het rijkswegenplan voorko
men, zoodat Amsterdam b.v. geen cent van 'de rijks
wegenbelasting terugkrijgt
Spr. deelt nu een en ander mede over het wegen
fonds. De gezamenlijke provincies zullen 30 van de
opbrengst ontvangen. Het fonds zal worden gebruikt
voor de verbetering en het onderhoud van rijkswegen,
voor afkoop van tollen.
Het rijkswegenplan wordt door de Kroon vastge
steld, de provinciale wegenplannen door de Staten,
doch onder goedkeuring van de Kroon, opdat niet al
te veel wegen onder het provinciaal wegenplan wor
den opgenomen. De wegen die onder het plan worden
opgenomen, zullen moeten zijn wegen voor doorgaand
verkeer voor motorrijtuigen.
Dan behandelt spr. de rijks- en de provinciale we-
genlijsten. Er dient volgens een vast schema voor
alle provincies gehandeld te worden en wel ten aan
zien van verhardingsbreedte en een behoorlijk rijwiel
pad, alleen dan zal ook aan de onderhoudsplichtige
lichamen een bijdrage over de volle lengte der be
trokken wegen worden verleend. Is de breedte van
'n op het wegedplan geplaatsten weg dus smaller dan
de vastgestelde behardingsbreedte of is er geen vol
doend rijwielpad, dan zal de bijdrage naar verhouding
worden verminderd.
Het streven zal dus moeten zijn, om zooveel mo
gelijk wegen op het wegenplan geplaatst te krijgen,
terwijl het rijk door een vastgestelde formule, rem
mend zal kunnen werken. Oppervlakte der provincie,
het inwonersaantal en de lengte der wegen zullen
daarbij een rol spelen.
Niet alleen de wegen die de provincie in onderhoud
zal nemen of heeft, zullen in het provinciaal wegen
plan kunnen worden opgenomen, ook wegen die bij
andere lichamen in onderhoud zijn, doch zooals hier
boven gezegd, indien ze bestemd zijn voor doorgaand
verkeer voor motorrijtuigen. Is dat het geval en wor
den ze onder het prov. wegenplan opgenomen, dan
zullen ook die wegen deelen uit de opbrengst der be
lasting.
Hierna wordt gelegenheid gegeven tot het stellen
van vragen, waarbij o.m. de heer Pijper, Vier Noor
der Koggen de vraag stelt of bij afkoop van den
onderhoudsplicht door de provincie, rekening wordt
gehouden met het gemiddelde der algemeene onder
houdskosten voor het betrokken waterschap of alleen
met het gemiddelde van de onderhoudskosten van het
af te koopen gedeelte.
De inleider zegt, dat deze zaak is geregeld bi] de
waterschapswet van 1900 en dat het gemiddelde
wordt genomen van de onderhoudskosten van dat ge.-
deelte weg waarvoor de afkoop geldt. Een onbillijk
heid is, dat het hier kan beteekenen een premie op
verwaarloozing en dat het nieuwe ontwerp van 1910,
dat steeds is blijven liggen, hierin voorziet door te
spreken van een gemiddelde van jaarlijksche onder
houdskosten, die redelijkerwijze hadden moeten wor
den betaald.
De heer Vethman, Moerbeek, wijst in verband met
de inleiding op de onbillijkheid dat als geen belasting
zou worden geheven voor bebouwde kommen, slagers
en bakkers, die ook mede den weg vernielen, vrijge
steld zouden worden.
De inleider wijst er op meer bedoeld te hebben de
bebouwde kommen der groote gemeenten. Overigens
is niet de verzekering te geven dat 'n ieder, die aan
de wegenbelasting betaalt, ook gebruik zal kunnen
maken van de rijkswegen. Bovendien kan de rege
ling eens in de 10 jaar worden herzien.
De heer Kostelijk brengt ter sprake den Twuijver-
weg, herinnert aan den afkoop van den tol van Lan-
gendijk naar Heerhugowaard en vraagt hoe het nu
mogelijk is dat aanhangig is het plan om een tol te
plaatsen op den Twuijverweg, terwijl andere tollen
uit het wegenfonds afgekocht zullen worden.
De heer Krijn wil geen invloed op de leiding der
vergadering uitoefenen, maar meent toch dat buiten
dd orde van de vergadering wordt gegaan. Als er
een tol wordt geplaatst, zal daartoe de koninklijke
concessie zijn verleend en dan is het wel zeker dat
men voor dien weg geen bijdrage uit het wegenfonds
zal krijgen.
Voorzitter wijst er ook op, dat de besprekingen
moeten gaan over het algemeen overzicht over de
wegenbelastingwet.
Het eenige lichtpunt
Spr. wijst er op dat dus goed diene uit te komen,
dat ook aan andere onderhoudsplichtigen bijdragen
uit het wegenfonds zullen worden verstrekt, indien
dö betreffende wegen op de provinciale wegenlijst
worden geplaatst en men dus goede argumenten kan
uitvoeren om bepaalde wegen op die lijst geplaatst te
krijgen. Het eenige lichtpunt is dus om te zorgen zoo
veel mogelijk die bepaalde wegen op de lijst geplaatst
te krijgen.
De heer Krijn zegt, dat vermoedelijk een voorloo-
pig ontwerp zal worden gepubliceerd van deze we
genlijst, welk ontwerp dan voor belanghebbenden
verkrijgbaar zal worden gesteld.
Voorzitter dankt den inleider hartelijk voor het
geen deze heeft willen en kunnen mededeelen.
Vanuit de vergadering wordt geinformeerd naar de
plannen tot stichting van het z.g. Zuiderkwartier,
een lichaam dat voor het zuiden van onze provincie
overeenkomt met het Hoogheemraadschap van ons
Noorderkwartier.
Het Bestuur is bereid nogmaals te vragen in welk
stadium deze zaak verkeert.
Door den heer Slagter, vertegenwoordiger van de
zustervereeniging in Zuidholland, wordt dank ge
bracht voor de uitnoodiging tot bijwoning dezer ver
gadering. Spr. wijst op het groote belang van samen
werking en op de wenschelijkheid om die samenwer
king uit te breiden tot alle provinciale vereenigingen
van waterschappen en zoo mogelijk de stichting van
één orgaan. Indien alle provincies tot een organisatie
zijn vereenigd, is het wellicht mogelijk dat invloed
wordt uitgeoefend bij de invoering van nieuwe
wetten, en om te doen uitkomen hoe nuttig dat zal
zijn, wijst spr. bijv. op de Pensioenwet
De Voorzitter onderschrijft het oordeel van den heer
Slagter en zegt over deze zaak reeds 2 jaar geleden te
hebben gesproken en dat ook de Geldersche vereeni
ging een dergelijke samenwerking zoekt. Ook ten
aanzien van de arbeiderswet was het wenschelijk ge
weest dat die samenwerking bestond. Onze vereeni
ging zegt gaarne alle medewerking toe.
Hierna volgt sluiting.
Ook met sterk toegenomen aan
voer van aardappelen blijven de
prijzen goed.
Was de beide eerste dagen der week de aanvoer
van Sehotsche muizen nog betrekkelijk gering, na
Dinsdag is er een flinke verbetering in gekomen.
Maandag en Dinsdag was de aanvoer 8 en 9 wa
gons en de volgende dagen 22 en 23. Ondanks dat,
hebben de prijzen zich uitstekend gehouden.
Wel is er met de grootere aanvoer een kleine twee
gulden afgegaan, doch er is niet de minste reden
daarover ook maar ©enigermate ontevreden te zijn.
Maandag was de noteering van f 12.80—14.70 en
Zaterdag nog f 11.40—13. terwijl de drielingen ten
hoogste f 8.20 en de kleintjes ten hoogste f 5.20 op
brachten. Wel is de opbrengst per snees in gewicht
minder dan het vorig jaar. doch door de hoogere
marktwaarde is de geldelijke opbrengst veel hooger
Het vorig jaar was op 19 Juni de aanvoer b'!-a even
groot als nu; op 29 Juni, doch toen was de hoogste
opbrengst f 7.50. tegen nu 13 gulden. Deze cijfers la
ten wel duidelijk het verschil zien. Toen ziin ze het
geheele seizoen niet noemenswaard boven de 9 gul
den! geweest, terwijl nu tot heden beneden de f 11.20
nog geen enkele partij verkocht ia Er is dan ook
wel eenige grond om te hopen, dat het nu in het
tuinbouwbedrijf eens iets beter zal worden.
Ooki aniet de bloemkool gaat het goed. maar hier
van wordt nog te weinig aangevoerd. Alleen Zater
dag was er een eenigszins beduidende aanvoer, wat
we toeschrijven aan het zonnige weer dat we een
paar dagen gehad hebben.
Toch werd enze Zaterdag nog verkocht voor f 11.90
tot f 16.80. De tweede soort bracht Zaterdag f 6.70
op. de overige dagen hooger.
Ét was deze week een aanvoer van 108 wagons
aardappelen en 5560 stuks bloemkool, doch we
vermoeden, dat de aanvoer van beide de komende
week belangrijk hooger zal ziin.
Verder werd nog een klein partijtje rabarber, sja
lotten en peulen aangevoerd.
SCHAGERBRUG,
biedt uit voorraad alle soorten
Kunstmeststoffen, Karwij, Graan-
en Aardappelzakken.
Hekkentouw, Oliën, en Vetten.
Prachtige
Gras- en Klaverzaden, enz.
te koop, bij
SCHAGEN.
A. J0NGEJAN, Schagen.
13 h 14 Jaar of ouder, kan tegen ver
goeding van f 2.50 per dag, (werkdag
van 8 uur tot 51/* uur) drie h vier
weken werk bekomen bij Jb. KOSTER
Dz., Schagerbrug.
gevraagd, bij S. VETHMAN,
te Lutjewinkel.
Gevraagd
om een samenleven aan te gaan bij
een man alleen. Brieven lett. R D,
bureau van dit blad.
door G. A. P R E IJ D E,
gevraagd,
Breezand.
Over te nemen2 nieuwe le. klas
luxe Burgers Rijwielen
uit de alom bekende fabriek H. Bur
gers van Groningen-Velp. Spotprijs,
Heeren f 60, Dames, f 62.50, pracht-
machines met nog volle garantie, vrij
zicht. Br. no. 764, uitgevers dezer
Courant
GEVRAAGD:
gevraagd,
Burgervlotbrug.
bij N. RAVEN
*1 bij P, V, d. VLIET, Oude Niedorp.
■■■1