Een flinke longen, een HUI I ei 2 Aardappelrooiers NOORDHOLLANDSCHE WATERSCHAPPEN. R. WAIB0ER Pz. MARTIN Gecombineerde BERENDS 4 Co.. Koopt en Ruilt. Werklieden Hooier Tulpenpels ters IHHHHHnHHmMI Arbeidsbemiddeling in Nederland. Marktberichten. Marktoverzicht van Noordscharwoude. Zaaiwikken, Gebruikte prima 25 JULI begint de STAATSLOTERIJ taiging zal het prestige de vakorganisatie en een beroep iop het eergevoel vaan hot 4 personeel veel doeltreffonder zijn. JDaarpm had hij met geaarzeld den president-oommiasaris van de J-/• M* o. (.de Londen .Midland en Soottish Roilway), oir Josiaii Stamp, te adviseeren hem toe te staan dit onderr- werp ter kennis van zijn leden te brengen. In vier jaar tiids heeft volgens Thomas de L. M. S. op voor ton vervoer aangenomen goe deren, door alle oorzaken samen, niet minder dan 1.886,000 pond verloren, waaronder een bedrag van meer dan 227.000, dat moest worden uit betaald 'tengevolge van diefstallen en vermissingen. Aangenomen, dat het bij de andere maatschappijen hetzelfde is, komt Thomas tot een jaarlijksoh be drag van 250.000 aan diefstallen. Gehoopt wordt, aldus Thomas, dat reeds door een zorgvuldiger behandeling en actieve medewerking van Let personeel van hoog tot laag dit bedrag worden verminderd. Eieren: groothandel f WH*—9, kleinhandel f 6,20 i f 6,25, eendeieren f 4,65. ALKMAAR, 4 Juli. Op de heden gehoudetn veemarkt waren aainge- 30 vette koeien f 210100, 18 vette kalve- '71,05 ren1"? *60—140, vette kalveren per 'ned. pond1 a f 1,80, 49 jnuchtere kalveren slacht f. 8-^-20, 559 per ne (j)3 vette varkens (zware) zoutere per ned. pond 65 AMSTERDAM, 4 Juli. Aangevoerd: 4/9 vette koeden, le kw. f 1,20, 2e kw. f 0,90—1,10, 3e kw. f 0,70-0 90 per Kg. elaohtgtewioht, 110 melk^ en' kalfkoeien f300— Voor da bestrijding van de werkloosheid ie de arbeidsbeiniddoling, dat is het naar elkaar* toe brengen van vraag en aanbod van arbeidskrachten op de arbeidsmarkt, dus van den werkgever, die iet *een arbeider in dienst wensoht te nemen en van en. den 'arbeider die eeen patroon zoekt, van groot ba- tt 1 J UAThQQ moliilr arbeidsbemiddeling met winstoogmerk gescnieaae, waarbij dus hoofdzaak werd, dat de bemiddelaar i zich een bestaan verschafte. Een een ander heeft er toe geleid, dat van Overheidswege organen werden opgericht voor i openbare arbeidsbemiddeling, waarbij als eerste principe gold, dat de bemiddeling kosteloos zou geschieden. In de meeste gemeenten werden ar beidsbeurzen opgericht, in de kleinere z.g. oorrea- i pondentschappen der arbridsbemiddelingZy stel- j den zich ten doel werkgevers en arbeiders bg het zoeken van arbeidskrachten of arbeidsgelegenheid behulpzaam to zijn. Voor de .onderlinge uitwissa- ling van aanvragen en aanbiedingen is verder het land in ©en aantal districten verdeeld, elk met een distriefcs-farbeidsbeurs, terwijl aan het hoord van de geheele arbeadsbemiddeling de Centrale Rijks Arbeidsbeurs te VGravenhage staat. Geregeld wor den eiken dag de aanvragen en aanbiedingen, die binnen komen, uitgewisseld, zoodat men voortdu rend, zoowel plaatselijk als voor hert geheele land!, een beeld van vraag en aanbod en de arbeidsr markt krijgt, e igenee ned pond 6668 cent, oent. f 1,10- r en! kalfkoeien f f *400, 134" vette 'kalveren, 75 nuchtere kalveren f 12—18, 56 schaiien f 28—34, 65 lammeren f 22 f 26, 660 varkens, Holl. Ie kW. 7879 oent, 2e kw. 74—77 oent, Overz. en Geld. Ie kw. 7879 oent, 2e kw. 7477 oent per Kg. slachtgewicht, (een enkele boven noteering), 46 paarden f 150250. AMSTERDAM! 4 M. Tarwe f 15—15.50, rogge f 13.50—14,50, gerst chevalier f 13,5014,25, haver f 1112,50, duive- boonien f 14,50-15,50 per 100 Kg., karwij f 17 17 50, blanwmaajnzaad f 2223 pier 50 Kg. ALKMAAR, 4 Juli. Aardbeien f 2448, tomaten f 3648, aardap pelen f 10,1017,20 per 100 Kg., bloemkcioffi I f 9,50 j i1 .f 16,20, II f 4—8 per 100 stuks, peuJ.enf f 2644, doperwten f 20—40 per 100 Kg., wortelen f 3,30 s, tutüboonen f 8,20-^-10,40 per 100 Kgr, spinazie r 0,20—0,65 per bakj'e, 1,50—4,90, komkommers f 4,8014,20, a 2,405,80 per 100 ptuks, snijboonen f Döbö, spercdeboonenJ f 9098 per 100 Kg., rabarber, f 4,20 k f 9,50 per 100 boe. Deze Igeheele materie is echter nog niet wettelijk eregeld. De gemeentelijke instellingen zijn meestal fbasoerd op een raadsbesluit of een verordening, vr»Vi ivin nrorflHfi v«T*r)lichting bestaat niet. Roeds een zoodanige wettelijke re- een geramm tnd1 w- - - geling in voorbereiding etn thans heeft de Mi nister van ^Vrbeid een voorontwerp van ieetn zoo danige regeling aan den Hoogen Raad van Arbeid gezonden met het verzoek daarover advies te wil len uitbrengen. De Minister aoht om een zestal re denen de wettelijke regeling gewenscht, n.1. om de verpliohting tot het instellen van een arbeidsbeurs te regelen, om de moedijkhedian in de samenwerking tusschen verschillende organen te voorkomen, om de verhouding tusschen plaatselijke- en disüriote organlon ein de centrale leiding te regelen, om de financieel© verhouding tusschen gemeenten en het Rijk te bepalen1, om eenige» hoofdbeginselen, die bij de uitoefening in aoht moeten worden geno men, vast te leggen en tenslotte om ter wille van het internationale verkeer* op de arbeidsmarkt de organisatie een stabiel karakter te geven. Het vooronderwerp zelf baseert zich in hoofd taak op den bastaanden toestand in Nederland. De punten, waar wel het meest over gesproken zal -worden1 bij: de behandeling, is artikel 6, waar bij bepaald is, dat geen bemiddelingzal worden .verleend ten behoeve van ondernemingen, waar Werkstaking qf uitsluiting heerscht en artikel 7, Id'at betrekking heeft op het bemiddelen tegen loonen, die afwijken van ae ter plaatse in hert be treffende vak gebruikelijke arbeidsvoorwaarden. Verschillende arbeidsbeurzen mogen krachtens hun reglement geen bemiddeling verleenen wanneer de aangobodon loonen lager zijn dan de ter plaatse in Jiet algemeen geldende loonstandaard. Hiertegen is echter herhaaldelijk oppositie gekomen1, zoodat oen aantal arbeidsbeurzen deze bepaling niet heb ben opgenomen in hun reglement en andere ze weer hebben geschrapt. De Minister kiest nu den middenweg en heeft voorgesteld, dat,, wanneer de aangeboden loonen afwijken van de tér plaatse in het betreffende vak gebruikelijke arbeidsvoorwaar den, Idoor de arbeidsbeurs aan den betrokken werk zoekendeimededeeling moet worden gedaan van de ren. bemiddeling*' i Mct\ibdangstelling mag het advies yam den Hoo gen Raad van Arbeid worden verwacht. BROEK OP LANGENDGÖK, 4 Juli. Bloemkool le soort f 1821,70, 2e soort f 7- f 10,10 per 100 stuks, wortelen f 7,20—8,40 per 100 bos, schotochoe muizen f 12,8014,10, eigenheimers tJi1?!!?' f 3—10,50, kleine f 1,40—2 per 100 Kg. Totaal aanvoer: 750 stuks bloemkool, 8200 bos wortelen, 495000 Kg. aardappelen. WINKEL, '4 Juli. Aardbeden f 1624, tuinboonen f 34, peulen f 10—-19 per 100 pond, Komkommers f 814, bloem kool f 8—15, rabarber f 57 per 100 stu WAEMENHUIZEN, 2 Juli. stutks. Sphotscrhe .miüzen! f 11,70—13,50, drieling®, f 6,30 r-knel f 0.903,70 per 100 Kg. Aanvoer 5/870 Kg. WARMENHUIZEN, 4 Juli Sehotsche muizen f 12,90—14,10, drielingen f 8,90 51 inn'fr' k"®', 1,50—4,50 per 100 Kg, Aanroer 31800 Kg. aardappelen. MEDEMlBIJK, 4 Juli. ^otecho muizen f 6,45—0,65, Beine f 4,40— -1' (i 1 .aardappelen f 5,40—5,80, fcrial f 1,10 a t 1,40 per 50 Ka. KOORDSCIIAfiWOIJDE, 4 Juli. muizen f 12,40—13,80, drieliuwm f 7,70 f 8,90, Merne f 4,30—6 per 100 Kg., bloomkoA 10 soort f 3.30—17,40, 2e soort f 4—8, 3e eoort f 0,80 per 100 stuks. Totaal aanroer: 234600 Kg. aardappelen, '3600' .stuks bloemkool. NOORDSQHARWOUDE; 32 Juli. n muizen f 11,40—13, drielingen f 7,10— ,p kRmo f 15,20 per loo Kg., bloemkool f ,11,90—16.80, 2e soort f 6,70—7 90 per 100 stuks. bioemir»fÏTOer: 226600 Kg', aa™aK»lira, 2600 Bt. ALIOIAAR, 2 Jnli. N.V.. Eierreiling Hollands Noordlarkirartiet. f s o£T«r: kipeieren, 56-58 Kg. f 5,50— I Aon 1?' 5.96-6 10, 60—62 Kg., f 6— tAJS' ®^-84 Q f MO—6,60, bruiae f 6,! 30.000 ccndcicrcn f 4.90. ALKMAAR, 2 Juli Op de hedeü gehoudetni wcek-veemarkt warett J^Aevo^: Paarden f 150-400, 20 melkkoeien T 200—360, 48 nuchtere kalveren slacht f 1022, •dL ',f eun1 geiten r 416 Boter:'le soort f 0,80—0,90, 3e soort f 0,70—0.75, 5,30—7, Algemeene vergadering van de Vereeniging van Noordhollandsche Waterschappen, op Maandag 4 Juli 1927, des morgens 10 uur, in Krasnapolsky te Amsterdam. Voorzitter de heer R. Kaan te Wieringerwaard, secretaris de heer J. P. van Amstel te Alkmaar. Voorzitter spreekt in zijn openingswoord zijn groote tevredenheid uit over de buitengewoon goede opkomst, die zeker voor 100 beter is dan vorig jaar, en spr. verwacht dat hoewel er genoeg aanlei ding is om die belangstelling te wettigen, punt 8 der agenda, de inleiding over de Wegenbelastingwet, de groote attractie zal vormen. Spr. heet in dit verband hartelijk welkom den heer Krijn, die deze inleiding zal houden, en hoopt dat deze straks zal kunnen uit leggen de bedoeling van die wet en ons zal uitleggen de bestemming der gelden, die door ons op 16 Mei gestort moesten worden. Voorts worden welkom ge- iceten den heer Slagter, afgevaardigde van de Zuid- hollandsche Vereeniging van Waterschappen, bene vens den heer Stapel, lid der Wegencommissie uit de Vereeniging tot Ontwikkeling van den Land bouw in «Hollands Noorderkwartier. Ook de pers wordt welkom geheeten, waar zij het gebeuren en de besprekingen in ruimeren kring ter kennis zal brengen, niet alleen bij de niet-aanwezigen leden, maar ook bij die waterschappen die nog niet lid Want hoewel 76 waterschappen tegenwoordig een groot gedeelte is nog afwezig, want het ledenl heeft de 200 overschreden, 201. Zeer zeker een succes voor een vereeniging die nog zoo kort bestaat, een aantal dat stemt tot tevredenheid, doch waardoor we nog niet voldaan zijn. Met de hoop, dat straks alle Noordhollandsche Wa terschappen in hun vereeniging zullen zijn aange sloten en met de hoop dat dit tijdstip niet ver meer af zij, verklaart spr. de vergadering voor geopend. (Applaus.) De secretaris leest de uitvoerige notulen, die onder applaus worden vastgesteld. Naar aanleiding van de notulen wordt door den voorzitter medegedeeld, dat door omstandigheden nog geen excursie naar de sluiswerken te IJmuiden is gehouden. Hoewel het wel in de bedoeling ligt de excursie te houden, wordt in uitzicht gesteld het hou den van een buitengewone vergadering over het ont werp van het algemeen reglement van bestuur en op die buitengewone vergadering zal dan besproken worden wanneer de excursie zal plaats vinden. Verslagen. In het door den secretaris uitgebrachte jaarverslag wordt o.m. medegedeeld, dat het ledenaantal gestegen is van 170 tot 200. Voor f 3.500.000 is thans verzekerd bij de brandverzekering C. J. Knegt en Zonen. Er is proces-verbaal gemaakt tegen een waterschap dat niet aan de Arbeidswet heeft voldaan ten opzichte van de wegwerkers en wellicht zal nu een principieele uit spraak' volgen. Uitvoerige rmjededeelingen worden gedaan van de handelingen door het Bestuur en waaruit de groote activiteit en het belang der vereeni ging in ruime mate blijkt. Ten aanzien van de Kana lisatie van Westfriesland ligt het in het voornemen van het Bestuur een groepsvergadering uit te schrij ven. Ook dit verslag wordt onder applaus aanvaard. Ook de handelingen van de technische commissie bleken wederom talrijk en belangrijk te zijn. Een groot aantal bemalingsontwerpen enz. werden behan deld. Een woord van dank wordt gebracht aan den hoofdingenieur-directeur van den Provincialen Wa terstaat voor de ondervonden medewerking. Met dank aan den secretaris der commissie, den heer Zeeman te Wieringerwaard, wordt het verslag geaccepteerd. De rekening. Overeenkomstig het advies van de commissie van onderzoek, wordt de rekening en verantwoording van den penningmeester over 1926 goedgekeurd. De ont vangsten bedroegen f4081.46, de uitgaven f4509.11, nadeelig slot dus f427.65. De vereeniging is evenwel eigenares van 2 schuldbekentenissen ad f 1000. Da begrooting. In behandeling komt de begrooting voor het jaar 1928. Ze sluit in ontvangsten en uitgaven op f2950, met een sluitpost, onvoorziene uitgaven ad f150. De contributie wordt wederom op 1 cent per H.A. bepaald. De begrooting geeft geen aanleiding tot bespreking en wordt dan ook onveranderd vastgesteld. Verkiezingen. Op I Juli 1927 treden als bestuurslid periodiek af de heeren C. Fok, W. J. Kernkamp en H. Beets; de heer Beets stelt zich niet herkiesbaar. Door het bestuur werden aanbevolen: vacature-Fok: 1. C Fok, dijkgraaf van de Beemster, 2. P. Hoek-Spaans, dijkgraaf van de Wijde-Wormer; vacature^Beets: 1. P. Couwenhoven, dijkgraaf van de Schermer, 2. D. J. Govers, voorzitter van de Over- die en Achtermeer; vacature-Kernkamp: 1. W. J. Kernkamp, dijkgraaf van het Hoogheemraadschap van de Uitwaterende Sluizen in Kennemerland en Westfriesland, 2. J. jran Reenen. hoogheemraad, idem. De uitslag is, dat benoemd worden de heeren C Fok, P. Couwenhoven en W. J. Kernkamp. Voorzitter feliciteert de herbenoemde leden, zoo mede den heer Couwenhoven, het nieuwbenomde be stuurslid. Voorriter wendt zich thans tot den heer Beets. die om gezondheidsredenen als bestuurslid heeft bedankt. In hartelijke bewoordingen dankt de voorzitter hem voor de wijze waarop <Je heer Beets de belangen van de Vereeniging heeft behartigd, waarna de heer Beets wederkeert zijn dank betuigt voor de prettige sa- monwerking en zijn beste wenschen uitspreekt voor de Vereeniging. De Wegenbelastingwet. Hierna verkrijgt het woord de heer C. Krijn, inge nieur bij den Provincialen Waterstaat, om een alge meen overzicht te geven over de Wegenbelastingwet. Inleider had gehoopt, dat vandaag over de wet iets meer bekend zou zijn, dan tot het oogenblik. doch dat is niet het geval. De vraag die straks door den voorzitter werd genoemd: Waar het geld zal blijven, is een vraag die spr. onmogelijk zal kunnen beant woorden, alleen kan gezegd worden, dat het geld in de wegen zal gaan. Om op die vraag te kunnen ant woorden, zal men moeten kennen zoowel het rijkswe genplan als de verschillende provinciale wegenplan nen. Het rijkswegenplan is thans in kruiken en kan nen, dat is Zaterdag j.1. publiek geworden, doch wat de provincialé plannen betreft, speciaal dan wat Noordholland aangaat, dit ia nog geen publiek do mein. Wanneer dan ook vanuit de vergadering gevraagd zou worden of een bepaalde weg een bijdrage uit de opbrengst der wegenbelasting zal krijgen, zal spr. het antwoord op die vraag schuldig moeten blijven. Inleider begint hierna met mededeelingen te doen over de voorgeschiedenis van de wegenbelastingwet, noemt de verschillende provinciale regelingen die reeds bestonden en ook wat zich ten aanzien van weg- belasting in het buitenland voordeed. Spr. wijst er op, dat de opzet van de wegenbelasting wet, was dat de opbrengst dier wet zou dienen voor extra onderhoud en aanleg, en dat voor het gewone onderhoud het tot nu bestede bedrag uit de gewone middelen zou worden geput. Van dit goede voornemen evenwel is reeds in dit eerste jaar afgeweken, om dat voor het gewone onderhour f2 millioen uit het wegenfonds is genomen. Na de mededeelingen over deze voorgeschiedenis komt spr. tot de wegenbelastingwet zelf. De belasting wordt geheven over alle motorrijtuigen, die op de openbare wegen rijden, zoodat niet als elders, belas ting wordt geheven voor het houden van motorrij tuigen. Spr. noemt dan de diverse tarieven. Het bezwaar van de tegenwoordige wet is dat geen belasting wordt geheven van paard en wagen, en de wetgever dus invloed uitoefent op de wijze van trac tie. Het gevolg is dan ook dat, spr. noemt reeds een voorbeeld, in de plaats van vrachtauto's, paard en kar voor tractie wordt genomen.. Spr. wijst er op, dat van goede wegen paarden trac tie voordeel zal hebben. In het cadre der belastingwet zijn de wielrijders vrijgelaten. De wielrijder bevond zich best bij de gladde grint- en klinkerwegen, doch waar ten behoeve van de wielrijders rijwielpaden noo- dig zullen zijn, zou het volgens inleider toch wen- schelijk zijn dat de wielrijders niet worden vrijgela ten. En dat de opbrengst der rijwielbelasting niet valt te versmaden, blijkt wel uit het feit dat de op brengst der rijwielbelasting over de eerste 5 maanden van dit jaar heeft bedragen f6368205. De wegenbelasting heeft tot dit oogenblik opge bracht f 4691662, een bedrag dat spr. ds tegengevallen. Dat de belasting voor alle rijkswegen wordt gehe ven, is goed, omdat anders alle mogelijke rijkswegen vermeden zouden worden. Een goed onderhouden hoofdnet van wegen zal het verkeer tot zich trekken en daardoor zullen dan de overige wegen minder on derhoud behoeven. Naar spr.'s oordeel hadden van de belasting vrij gesteld dienen te worden die voertuigen, die altijd rinnen de bebouwde kommen blijven en zelden of nooit gebruik maken van de rijkswegen en in ver band hiermede wijst inleider er op, dat de traversen der steden ook niet op het rijkswegenplan voorko men, zoodat Amsterdam b.v. geen cent van 'de rijks wegenbelasting terugkrijgt Spr. deelt nu een en ander mede over het wegen fonds. De gezamenlijke provincies zullen 30 van de opbrengst ontvangen. Het fonds zal worden gebruikt voor de verbetering en het onderhoud van rijkswegen, voor afkoop van tollen. Het rijkswegenplan wordt door de Kroon vastge steld, de provinciale wegenplannen door de Staten, doch onder goedkeuring van de Kroon, opdat niet al te veel wegen onder het provinciaal wegenplan wor den opgenomen. De wegen die onder het plan worden opgenomen, zullen moeten zijn wegen voor doorgaand verkeer voor motorrijtuigen. Dan behandelt spr. de rijks- en de provinciale we- genlijsten. Er dient volgens een vast schema voor alle provincies gehandeld te worden en wel ten aan zien van verhardingsbreedte en een behoorlijk rijwiel pad, alleen dan zal ook aan de onderhoudsplichtige lichamen een bijdrage over de volle lengte der be trokken wegen worden verleend. Is de breedte van 'n op het wegedplan geplaatsten weg dus smaller dan de vastgestelde behardingsbreedte of is er geen vol doend rijwielpad, dan zal de bijdrage naar verhouding worden verminderd. Het streven zal dus moeten zijn, om zooveel mo gelijk wegen op het wegenplan geplaatst te krijgen, terwijl het rijk door een vastgestelde formule, rem mend zal kunnen werken. Oppervlakte der provincie, het inwonersaantal en de lengte der wegen zullen daarbij een rol spelen. Niet alleen de wegen die de provincie in onderhoud zal nemen of heeft, zullen in het provinciaal wegen plan kunnen worden opgenomen, ook wegen die bij andere lichamen in onderhoud zijn, doch zooals hier boven gezegd, indien ze bestemd zijn voor doorgaand verkeer voor motorrijtuigen. Is dat het geval en wor den ze onder het prov. wegenplan opgenomen, dan zullen ook die wegen deelen uit de opbrengst der be lasting. Hierna wordt gelegenheid gegeven tot het stellen van vragen, waarbij o.m. de heer Pijper, Vier Noor der Koggen de vraag stelt of bij afkoop van den onderhoudsplicht door de provincie, rekening wordt gehouden met het gemiddelde der algemeene onder houdskosten voor het betrokken waterschap of alleen met het gemiddelde van de onderhoudskosten van het af te koopen gedeelte. De inleider zegt, dat deze zaak is geregeld bi] de waterschapswet van 1900 en dat het gemiddelde wordt genomen van de onderhoudskosten van dat ge.- deelte weg waarvoor de afkoop geldt. Een onbillijk heid is, dat het hier kan beteekenen een premie op verwaarloozing en dat het nieuwe ontwerp van 1910, dat steeds is blijven liggen, hierin voorziet door te spreken van een gemiddelde van jaarlijksche onder houdskosten, die redelijkerwijze hadden moeten wor den betaald. De heer Vethman, Moerbeek, wijst in verband met de inleiding op de onbillijkheid dat als geen belasting zou worden geheven voor bebouwde kommen, slagers en bakkers, die ook mede den weg vernielen, vrijge steld zouden worden. De inleider wijst er op meer bedoeld te hebben de bebouwde kommen der groote gemeenten. Overigens is niet de verzekering te geven dat 'n ieder, die aan de wegenbelasting betaalt, ook gebruik zal kunnen maken van de rijkswegen. Bovendien kan de rege ling eens in de 10 jaar worden herzien. De heer Kostelijk brengt ter sprake den Twuijver- weg, herinnert aan den afkoop van den tol van Lan- gendijk naar Heerhugowaard en vraagt hoe het nu mogelijk is dat aanhangig is het plan om een tol te plaatsen op den Twuijverweg, terwijl andere tollen uit het wegenfonds afgekocht zullen worden. De heer Krijn wil geen invloed op de leiding der vergadering uitoefenen, maar meent toch dat buiten dd orde van de vergadering wordt gegaan. Als er een tol wordt geplaatst, zal daartoe de koninklijke concessie zijn verleend en dan is het wel zeker dat men voor dien weg geen bijdrage uit het wegenfonds zal krijgen. Voorzitter wijst er ook op, dat de besprekingen moeten gaan over het algemeen overzicht over de wegenbelastingwet. Het eenige lichtpunt Spr. wijst er op dat dus goed diene uit te komen, dat ook aan andere onderhoudsplichtigen bijdragen uit het wegenfonds zullen worden verstrekt, indien dö betreffende wegen op de provinciale wegenlijst worden geplaatst en men dus goede argumenten kan uitvoeren om bepaalde wegen op die lijst geplaatst te krijgen. Het eenige lichtpunt is dus om te zorgen zoo veel mogelijk die bepaalde wegen op de lijst geplaatst te krijgen. De heer Krijn zegt, dat vermoedelijk een voorloo- pig ontwerp zal worden gepubliceerd van deze we genlijst, welk ontwerp dan voor belanghebbenden verkrijgbaar zal worden gesteld. Voorzitter dankt den inleider hartelijk voor het geen deze heeft willen en kunnen mededeelen. Vanuit de vergadering wordt geinformeerd naar de plannen tot stichting van het z.g. Zuiderkwartier, een lichaam dat voor het zuiden van onze provincie overeenkomt met het Hoogheemraadschap van ons Noorderkwartier. Het Bestuur is bereid nogmaals te vragen in welk stadium deze zaak verkeert. Door den heer Slagter, vertegenwoordiger van de zustervereeniging in Zuidholland, wordt dank ge bracht voor de uitnoodiging tot bijwoning dezer ver gadering. Spr. wijst op het groote belang van samen werking en op de wenschelijkheid om die samenwer king uit te breiden tot alle provinciale vereenigingen van waterschappen en zoo mogelijk de stichting van één orgaan. Indien alle provincies tot een organisatie zijn vereenigd, is het wellicht mogelijk dat invloed wordt uitgeoefend bij de invoering van nieuwe wetten, en om te doen uitkomen hoe nuttig dat zal zijn, wijst spr. bijv. op de Pensioenwet De Voorzitter onderschrijft het oordeel van den heer Slagter en zegt over deze zaak reeds 2 jaar geleden te hebben gesproken en dat ook de Geldersche vereeni ging een dergelijke samenwerking zoekt. Ook ten aanzien van de arbeiderswet was het wenschelijk ge weest dat die samenwerking bestond. Onze vereeni ging zegt gaarne alle medewerking toe. Hierna volgt sluiting. Ook met sterk toegenomen aan voer van aardappelen blijven de prijzen goed. Was de beide eerste dagen der week de aanvoer van Sehotsche muizen nog betrekkelijk gering, na Dinsdag is er een flinke verbetering in gekomen. Maandag en Dinsdag was de aanvoer 8 en 9 wa gons en de volgende dagen 22 en 23. Ondanks dat, hebben de prijzen zich uitstekend gehouden. Wel is er met de grootere aanvoer een kleine twee gulden afgegaan, doch er is niet de minste reden daarover ook maar ©enigermate ontevreden te zijn. Maandag was de noteering van f 12.80—14.70 en Zaterdag nog f 11.40—13. terwijl de drielingen ten hoogste f 8.20 en de kleintjes ten hoogste f 5.20 op brachten. Wel is de opbrengst per snees in gewicht minder dan het vorig jaar. doch door de hoogere marktwaarde is de geldelijke opbrengst veel hooger Het vorig jaar was op 19 Juni de aanvoer b'!-a even groot als nu; op 29 Juni, doch toen was de hoogste opbrengst f 7.50. tegen nu 13 gulden. Deze cijfers la ten wel duidelijk het verschil zien. Toen ziin ze het geheele seizoen niet noemenswaard boven de 9 gul den! geweest, terwijl nu tot heden beneden de f 11.20 nog geen enkele partij verkocht ia Er is dan ook wel eenige grond om te hopen, dat het nu in het tuinbouwbedrijf eens iets beter zal worden. Ooki aniet de bloemkool gaat het goed. maar hier van wordt nog te weinig aangevoerd. Alleen Zater dag was er een eenigszins beduidende aanvoer, wat we toeschrijven aan het zonnige weer dat we een paar dagen gehad hebben. Toch werd enze Zaterdag nog verkocht voor f 11.90 tot f 16.80. De tweede soort bracht Zaterdag f 6.70 op. de overige dagen hooger. Ét was deze week een aanvoer van 108 wagons aardappelen en 5560 stuks bloemkool, doch we vermoeden, dat de aanvoer van beide de komende week belangrijk hooger zal ziin. Verder werd nog een klein partijtje rabarber, sja lotten en peulen aangevoerd. SCHAGERBRUG, biedt uit voorraad alle soorten Kunstmeststoffen, Karwij, Graan- en Aardappelzakken. Hekkentouw, Oliën, en Vetten. Prachtige Gras- en Klaverzaden, enz. te koop, bij SCHAGEN. A. J0NGEJAN, Schagen. 13 h 14 Jaar of ouder, kan tegen ver goeding van f 2.50 per dag, (werkdag van 8 uur tot 51/* uur) drie h vier weken werk bekomen bij Jb. KOSTER Dz., Schagerbrug. gevraagd, bij S. VETHMAN, te Lutjewinkel. Gevraagd om een samenleven aan te gaan bij een man alleen. Brieven lett. R D, bureau van dit blad. door G. A. P R E IJ D E, gevraagd, Breezand. Over te nemen2 nieuwe le. klas luxe Burgers Rijwielen uit de alom bekende fabriek H. Bur gers van Groningen-Velp. Spotprijs, Heeren f 60, Dames, f 62.50, pracht- machines met nog volle garantie, vrij zicht. Br. no. 764, uitgevers dezer Courant GEVRAAGD: gevraagd, Burgervlotbrug. bij N. RAVEN *1 bij P, V, d. VLIET, Oude Niedorp. ■■■1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1927 | | pagina 3