Radioprogramma
>n
Luchtacrobatiek.
Plaatselijk Nieuws.
Binnenlandsch Nieuws,
tvaarbij de betoogere zich van klinkers uit dé opge
broken straten hadden voorzien.
Bij de uiteendrijving door de politie, werd verzet ge-
pleegd, zoodat van gummistok en sabel gebruik moest
jvorden gemaakt
Het Kamerlid L. de Visser kreeg een sabelhouw,
waardoor hij een hoofdwonde en een wond aan de
rechterarm opliep. Hij moest in de politiepost St.
janstraat verbonden worden, waarna bij zich te voet
paar het station kon begeven.
IBij de verschillende charges, die nu door de po
litie werden uitgevoerd, vielen harde klappen on
werden nog verschillende personen gewond. Ten-
ItsteL Blotte kon de rust hersteld worden, maar niet, nadat
nog eert groot spiegelruit' door een klinker was in
geworpen.
UITSTEL VAN DE EXECUTIE TOT 22 AUGUSTUS.
Uit BOSTON, 11 Aug. De terechtstelling van
Sa cc o en Vanzetti, alsmede van den Jongen Portu
gees Made ros, die eveneens wegens een ander feit is
ter dood veroordeeld, is uitgesteld tot 22 Augustus
middernacht.
Ful-
i ver-
r een
as op
ewor-
i van
het,
voor
innis.
en
r. Te
man
uit-
vier-
i een
izang
trekt
ister-
eerst
tie te
n re-
i
i mi-
jpge-
i po-
be-
raak.
het
hij
t hij
te
li-
Het
MUZIEK TUIN.
Voor Zondagmiddag sa te 3 uur annonceert
de Muziektuincommissie een matiuée van de Har
monie „Excelsior" te Wormerveer. Wij! herinneren
eraan, dat het deze vereeniging was. welke op
het groote concours in September 1920 dn onzen
Muziektuin de hoogste punten behaalde, en ging
strijken met de imiooilste prijzen inclusief de gouden
medaille.
[Waar ooki dit concert weder „vrij1 voor de leden'
wordt gesteld, verwachten wij bii goed weer eei
vollen tuin.
Zondagavond1 weer, bal-dhaimpètre. We hebben op
31 Juli gezien, dat de Muziektuincommtssie ook In
dit opzicht den goeden toon weet aan te slaan. De
mooie feestverlichting, de gezellige groepeering der
zitplaatsen, een garderobe, uitstekende tuirumuzielk
en prettige foalleidingB alles maakte dat het publiek
zich volkomen t/buds voelde. Indien het weer de
commissie niet in den steek laat. is voor Zondag
avond allicht een nog volleren tuin te verwachten.
politie,
Go vonden: eem sleuteltje; een reticule met inhoud.
aan-
uden,
toe
11 en,
a t
f te
i ge
niet
wig-
de
ïlde,
ter
sten
ijnt,
Ein-
zijn
omt
uwe
1 en
ma-
trop
isa-
bat
an-
xeu-
ïeer
d e
kje.
lee-
1 es
ïem
gen
root
rd-
vol-
eld,
er-
het
;ant
jo'n
zen
)UW
)ed-
>ger
ren.
zijn
ge-
oest
ver-
zijn i
jen-1
be- I
zijn
ro-l
erd,
vas.
wel.
Men schrijft aan de N. R. Cl:
Hebben „stouts" dn 't algemeen beteekenis voor de
1 ontwikkeling van de luchtvaart of moeten ze be-
sohouwd worden als nutteloos vertoon van bravour?
Aan do vele outsiders, die Van de laatste meening
zijn, moet worden toegegeven, dat de luchtaoroba-
ftie in vele landen met name vooral Frankrijk
tegenwoordig zeer zeker te veel op de spits gedre
ven en haar nut overschat wordt. Maar dat zij niet
temin groot nut heeft, kan niet worden betwist.
Want alle (leerling-vliegers leeren alleen door stun
ten, dat volkomen meesterschap over hun toestel dn
alle standen mogelijk lis en de vlieger, die de diverse
figuren goed heeft uitgevoerd, zal nooit meer door
een bijzondere situatie van zijn stuk kunnen wor
den gebracht. Voor den militairen vlieger komt daar
nog bij, dat de bekiwame stunter in het luchtgevecht
altijd] de overhand! zal hebben op en piloot wiens
programma bestaat in rechtuit-vliegen en bochtjes
draaien. Daarop leze men de op de noodige onder
vinding steunende Franscbe of Engelsche reglemen
ten voor jachtvliegers maar nal
Van alle „shuls" is de Looping de bekendste. En
al zijn de dagen van Pégoud voorbij, toen duizen
den uren lang wachtten om den moedigen Fransch-
man in de lucht te zien kopje-duikelen toch zien
nog velen met angst en bewondering naar boven
als daar in de -hoogte een vlieger zijn toestel achter-
over óm trekt en zouden zij zich ntiet gaarne aan
zoo'n emotie wagen. De looping lijkt de angstigste on
dervinding welke men in de lucht kan opdoen en
toch is in werkelijkheid geen enkele stunt gemak
kelijker uit te voeren en minder „angstig" om te
doorstaan. Wie voor. t eerst met een toestel in de
vrille as, houdt z'n1 hart vast bij de angstwekkende
rukken er. draad-en van de neerstortende machine; bij
de Tmmelmann raakt hij alle oriëniteering -kwijt
het „vallende blad" brengt zijn maag, ingewanden
en alles wat er verder los in hem zit in de heftigste
revolutie.... maar bij de looping zou hij van de heele
beweging misschien niets merken als hij zijn oogen
dicht hield en zoo niet zag dart de aarde ineens voor
het toestel wegzakte om na eenige oogen-blikken als
't ware weer „boven" de machine te verschijnen en
dan in den oorspronkelijker, toestand terug te
draaien.
De vlieger, die een looping wil draaien, heeft
slechts den stuurlpuppel, die het hoogteroer com
mandeert, achteruit te halen in een op het gevoel
te bepalen mate. De aairde zakt voor hem weg,
de snelheid neemt snel af. Op het moment, dat de
aarde weer te voorschijn is gekomen en steden, xi-
vneren en dorpen boven zijn hoofd schijnen te han
gen, waaruit blijkt dat het bovenste punt van den
cirkel gepasseerd wordt, zet hij den motor af om
m de tweede, neerdalende boog niet te veel vaart te
krijgen en dan brengen de werkingen van de
zwaartekracht en het nog steeds geheven hoogteroer
tegen de lucht *t toestel weer in den ouden stand
f°° ran als het water in een emmer, welke aan een
touw rondgeslingerd wordt, daaruit zal vallen, zoo-
mm zullen de personen in het „loopende" toestel
daaruit storten. Zij zullen zich zelfs tegen het zit
bankje aan geperst voelen wanneer de cirkel ten
opzichte van de snelheid te klein genomen wordt
Anders is het, als de vlieger de snelheid overschat
en de cirkel te groot neemt, waardoor de „kist"
het bovenste punt niet haalt. Dat is een hoogst on
plezierige ervaring!: het toestel, dat dan meestal al
schuin op zijn rug ligt, is te vroeg zijn snelheid kwijt
en.... valt weg.
De middelpuntvliedende kracht staakt dan natuur-
lijk zijn geapprecieerde taak en terwijl het toestel
ondersteboven wegstort, hangen vlieger en waarne
mer in hun schouderriemen! Zoo. gauw het toestel
SVv?" valJen weer genoeg snelheid heeft (pl.,m.
120 K.M. per uur) kan het weer recht gebracht wor
den maar het ware pl-ezier in loopings is er bij de
bemanning dan toch meestal voor eenigen tijd uit.
Overigens kunnen in dezen tijd van sterke motoren#
en stamelen bouw vrijwel alle toestellen zonder veel
moeite geloopt worden. Zelfs bijv. toestelletjes als die,
welke <de Panderfabriek voor de a.s. Rotterdamsch-e
Aero Club bouwde, „loopen" dat het een lieve lust
19.
De tonneau! Deze stunt vereischt veel meer stuur
manskunst dan de looping, wordt alleen door de
beste vliegers mooi uitgevoerd en stelt bovendien
veel zwaarder eischen aan de constructie van het
■toestel, speciaal de vleugels. Bij de tonneau wentelt
net toestel tijdens de gewone horizontale vlucht zijn
horizontale -as, één of twéé, bij uitzondering soms
malen. De beweging geschiedt in Holland
met, als de looping, vrij kalm, maar met een forsche
ruk, waardoor de vleugels tijdens het rondzwaaien
mm enorme krachten onderhevig zijn. In het buiten-
iT™J"? °°k de langzame tonneau, doch deze
is met de Fokker niet goed uit te voeren.
e vlieger maakt een tonneau door, langzaam
vliegende, den sfuurknuppel achteruit te rukken en
dan terzijde te duwen waardoor het hoogteroer in
den stijg-stand komt en de lailerons (beweegbare vlak
ken aan. bet einde der vleugels het toestel doen wen
telen; tegelijk schopt hij met het voetenstuur het rich
tingsroer uit De mate, waarin de roeren bediend
worden, wordt weer op het gevoel bepaald en
menige tonneau van beginners (voor zoover diie er
zich aan wagen) eindigt dan ook in een serie aller
zonderlingste capriolen waar de artisten zelf kop
nooh staart meer aan weten. Op groote hoogte pro-
beeren is dan ook het parool!
Tenslotte iets over de Immelmann die zijn naam
ontleent aan den bekenden Du-itschen gevechtsvlieger
van -dien naam, die de beweging tijdens den oorlog
het 'eerst in het luchtg,gevecht toepaste en er een zeer
groot aantal vijandelijke toestellen mee naar den
grond schoot De Immelmann is n.1. de snelste wijze
om een bocht te maken en dank zij deze bewe
ging kon de Duitscher dus steeds eerder dan zijn
tegenstander dn een gunstige positie voor mitrailleur-
vuur komen. Legio zijn zijn overwinningen geweest,
tot tenslotte de bekende Engelsche vlieger Captain
Bal hem neerschoot door juist onder hem door, door
de schroef vurende, een looping te maken, waardoor
Immelmann's toestel een oogenblik in dien onver-
wachten bundel opstijgend lood geraakte., en neen-
stortte.
Een vlieger begint een Immelmann ais een loo
ping: door het toestel stil op te trekken. Maar
wanneer een. kwartcirkel is afgelegd en het toestel,
a.h.w. op zijn staart staande, zijn snelheid begint
te verliezen, schopt hiji het met het riobtingroer
180 graden o-mi )zoodat het op zijn neus komt te
staan) waarna hij! het weer geleidelijk recht trekt
zoo- gauw het de daarvoor benoodigde snelheid' heeft:
In enkele seconden is het toestel zoodoende gewend,
het uitvoeren van die wending- door eij, xiji het
scherpe, gewone bocht te maken zou veel- meer
tijdi vereischem
'-Vrille, looping:, tonneau en Immelmann het
zijn de -voornaamste „stunka". De combinaties zijn
natuurlijk legio. iEen hallve looping gevolgd' door
een halve tonneaui (waardoor de machine dus tege
lijk aan hoogte wint en 180 graden van richting
verandert! ia bijv. een zeer gewilde. Verder zijn er
nog enkele hoofdvormen van kunstvliegen bijv. het
„vallende blad" of het „rugvliegen" do-chi deze zijn
in Holland om redenen van constructie der bij ons
in gebruik zijnde toestellen niet van belang.
De genoemde vier zijn échter dageüjksch werk
voor de bewoners van Soesterberg en De Kooy. Wel
licht kan bet weinige wat ex bier en in de vorige
regelen speciaal over de vrille, van gezegd kon
worden, dinen, om' hen bij) demonstraties te doen her
kennen, van elkaar te d'oen onderscheiden enalthans
om de geïnteresseerden in hun verloop eenigszins
tevreden te «tellen.
Voor Vrijdag" 12 Aug.
8,50 HAMBURG- (392 M.) Morgmomroerp
11,20 DAVENTRY (1600 M.) Radioh-kwartot.
12.35 HILVERSUM (1050 M.) Lunchmuziek door
hot Anro-Lunohtrio.
12.50 PARIJS (1750 MJ GanxJerfc door Ixiat) orkest
van Radio Paris.
1.20 LONDEN, Daventry Lunolimuziök1.
1.30 LANGENBERG (4$ M.) Oikestoonoeril.
MADRID (373 Mi.) Gomoarti dioor hét orkest
«Arbys."
BRUSSEL (509 M.) Qomoerfc dóór orkest.
LONDEN, Diavetntry - Oanoect door hlet
Radio-Octet
4.20 BERN (411 M.) Oritortmuriok.
ZURIOH (588 M.) Gramafocmmuziek:.
STUTTGARfT (380 M.) Vrouweamuirtue.
HILVERSUM Anro-vooravöndaanoerfc
bet Anro-totrikest ander leiding van Nico Traan
PARIJS (1750 M.) Solistanooruoearb,
BRUSSEL (509 M.) Oanoert
Budapesfc (5555 M.) Operaoanoerfc.
HAMBURG (392 M.) ÉindórverteUingeta).
LANGENRERG (469 M.) Kinderuurbjo-
PRAAG (349 M.) Orkestmuziek.
BERLIJN (484 M.) Gymnastiekles
BRESLAU (31 6M.) Voor de dames.
GLASGOW (405 M.) Militair «moert.
HAMBURG (392 M.) Ootnoert.
LONDEN, Daventry Orkestmuziek.
HILVERSUM (1050 MJ.) Lering fijn muziek
uitvoering. Uitzending van de Vrijz. Prot-
220
3,20
5.00
5.05
5.20
6.20
T.00
aventry
Sonates van Beet-
7.35 LONDEN,
hoven.
8.05 LONDEN, Daventry Variétéprogramma.
8.15 HILVERSUM Kurh'ausöoaicert te geven
dcar het Residentie-orkest. Tsohaikowski
programma.
8.20 BRUSSEL (509 M.) Ckmoert.
8.50 PARIJS (1750 M.) Oanoert.
9.55 LONDEN, Daventry. GotoldeWt.
10.35 LONDEN, Daventry. Oanoert.
HET HASARDSPEL DER WINDEN.
Wie wel eens (met een) roulette gespeeld heeft,
kent de grilligheden van het lot, aldua het Hbld.
Zeven, acht, negen maal van de tien keer draaiens
zag hij het balletje op dezelfde kleur belanden en
-hl) verbaasde zich erover. Gedeeltelijk ten onrechte,
want al mogen de kansen voor zwart en rood ge
lijk staan, zij doen dit toch slechts over een tijds
ruimte, die onmeetbaar is. Gedeeltelijk te recht,
want het gestelde geval komt niet eiken dag voor.
Dat tot tweemaal toe in een vrij korte spanne tijds
het oosten van ons land door een windhoos werd
geteisterd, trof velen dusdanig, dat zij begonnen aan
aan te nemen, dat die bepaalde streek des lands een
bijzondere aantrekkingskracht had voor windhoo-
zen en zich vervolgens afvroegen „waarom?"
Een windhoos haastte zich tot bijkans aan de poor
ten van Amsterdam en als om den zoekenden toe te
roepen, geeft u geen moeite; er is geen waarom,
want wij hebben geen voorkeur!", gaf hij in Wees-
perkarspel een kleine demonstralie van zijn onpar
tijdigheid.
Doch nu jammerden de menschen: „overal in het
land is noodweer; wat hebben wij gedaan!; welk
zoenoffer wordt van ons verlangd?" „op den brand
stapel met de radio!" riepen velen; anderen leerden,
„zoolang de vrouwen en de meisjes zich in zulk een
schaamJtelooze dracht aan den volke vertoonen........
laat alle hope varenl", terwijl een volgeling van
dep heer Braat .„Weg met -den zomertijd" prevelde.
Intusschen men offerde niets, en het noodweer
bleef toornen. Inderdaad? Onweders erkent men niet
meer, zelfs niet in de hondsdagen, wervelwinden
zijn verdwenen, en gelijk de griep de influenza ver
drong, beheerschen noodweer en hoozen de gemoe
deren der menigte.
De wereld, die overigens maar een klein stipje in
het heelal is, bestaat reeds zeer lang; over al die
jaren en eeuwen, legde de menschheid geen of geen
bewaard gebleven tabellen aan, waaruit een gemid
delde kon worden gevonden voor bet aantal stor
men en orkanen, dat jaarlijks over de heele wereld
zou mogen plaats vinden. De tabellen, die aangelegd
zijn, door en voor de verschillende landen, zijn nau
welijks een honderd jaren oud, de verkregen ge
middelden dus niet bijster te vertrouwen.
M.a..w. stormen, orkanen, onweders en hoozen
zijn aan geen cijfers gebonden en hebben vrij spel.
Nu meenden sommigen opgemerkt te hebben, dat
bijv. de windhoozen zich tot nog toe bij voorkeur in
Amerika ophielden en v&n daar hun strooptochten
over ®ee meestentijds niet tot Europa plachten uit
te strekken. Hun verschijnen op zich zelf bewijst
niet, dat die sommigen slechte opmerkers waren,
maar wel dat men uit het feit, dat men destijds acht
van de tien keer het rouletteballetje op dezelfde
kleur heeft zien stranden, toch ook weer niet mag
af-geledd worden, dat niet meer variatie van spel
mogelijk en zelfs normaal is.
Want blijkt niet steeds meer, dat der menschen
kennis van de atmospheriische krachten, waarvan
bijv. ook de windhoos een resultaat zou zijn, nog
dusdanig is dat wij tegenover de natuurverschijn
selen praktisch, weinig anders staan dan tegenover
de kansen van het spel? zeker met dit verschil
•dat reuen de laatste kan ontgaan, de eerste niet!
Du®.... maken wij leken op het gebied der
„booskunde" - geen veronderstellingen, die slechts
onrust verwekken en verder dienstig zijn om mis
bruikt te worden ten koste van de licht geloovige
massa, en troosten wij ons met de gedachte, dat de
kleine wereld ten opzichte van Nederland toch
weer groot is, en dat waar wij met zeer korte tus-
scbenpoozen reeds driemaal uitkwamen op het har
zardspel der winden, de kans niet al te groot is,
dat wij spoedig wederom het slachtoffer van het
noodlot zullen zijn.
Enbedenken wij ten slotte dit, al waren „nood
weer" en „windhoos" gelukkig geen al te goede be
kenden in ons land, geheel onbekende grootheden
waren zij geenszins.
i
De windhoozen van 1817, 1831 en 1845.
Zoo richtte den 13den Juni 1817 een windhoos
groote schade aan te Dongen, welks burgemeester Pe
trus Huylman, na „octïlaire inspectie en informatie
genomen te hebben van de ongelukken", een uitvoe-
rig procesverbaal opmaakte, hetwelk te lezen is in
de Bijdragen tot 'de geschiedenis, oudheden enz. der
Provincie Noord-Braband, door dr. C. A. Hermans,
(Ile deel D. pag. 387). Het was bij -dezen hoos, dat
een kar over die straat passeeren-de, waarop de knecht
zat, ten onderste boven werd gekeerd, de eene burrie
in stukken ging en het -paard, ofschoon nog inge
spannen, verkeerd te staan kwam met den kop onder
de kar; terwijl de voerman van de kar vloog
over de straat heen in een weide geworpen werd, al
waar hij zich met moeite aan het gras vasthield.
Zoo had dn 1831 de provincie Noord-Brabant nog
eens en nu veel algemeener en veel ernstiger te lij
den van een windhoos, terwijl zij in 1845 wederom
door noodweer werd geteisterd. Op den 19en Augus
tus van dat jaar toch wierden de gemeenten Zeven
bergen, K'lundert en Lage-Zwaluwe door een wind
hoos bezocht, die in den tijd van twee of drie mi
nuten verschrikkelijke verwoestingen aanrichtte. In
Zevenbergen alleen werden in een oogenblik tijds elf
huizen totaal vernield, 10 zwaar gehavend en 60 an
dere beschadigd. Enkele menschenlevens vielen te
betreuren.
Ook andere plaatsen des land, als Alphem in Z.-
Hol'land en Aalsmeer hadden van den orgaan te lei
den. Tegelijkertijd heerschten ook toen in het bui
tenland hevige stormen, die o.a. in Frankrijk tal
rijke slachtoffers eischten.
Uit deze voorbeelden moge blijken, dat de natuur
onlangs slechts in haar oude fouten terugviel, zon
der dat het noodig is radio, korte rokken, of zomer-
tijd aansprakelijk te stellen voor de betreurenswaar
dige gebeurtenissen,
WINKEL.
Begunstigd door prachtig zomerweer, is re gedu
rende den Zondag, Maandag en Dinsdag kermis ge
vierd in overeenstemming met het mooie weer en zijn
er heel wat menschen op de been gebracht. De Zon
dag was een zeer drukke dag, vooral door het groote
getal gasten zoo hier en daar. De dansmuziek zette
vroegtijdig in, en de jeugd maakte er druk gebruik
van. Zweef en schommel waren voortdurend bezet
door een nog jeugdige editie.
Maandagavond, de avond van de uitvoeringen, had
den zeer velen zich verzameld in de kolfbaan van
den heer Laan, om bij te wonen het tooneelspel van
„Het Kleine Tooneel", dat gaf „Eilmmaniakken", een
reuze kermisstuk, dat (de menschen onbedaarlijk heeft
doen lachen, een op en top kermisstuk, dat „Het
Kleine Tooneel" voorbeeldig, speelt. Een minder groot
getal -had zich vereenigd in de kolfbaan bij den
heer De Bruijn, waar de Arbeiderstooneelvereeniging
.^Falkland" van Heiloo opvoerde: „De Meid" van
Herm. Heijermans. Hier geen dolle kermispret, doch
ernst. Falkland speelde goed en had de aandacht der
toehoorders. Dinsdagavond gaf de Wieringer Bioscoop
bij den heer Laan een filmavond en daarvan is voor
al vermeldenswaardig het prachtige filmwerk „Verla
ten kinderen". Van begin tot het einde spannend en
aangrijpend, en een druk gebruik van zakdoeken
verraadde de aandoening van meerdere bezoekers, die
in stilte een traan wegpinkten of trachtten te be
dwingen. Ook bij deze voorstelling was de zaal over
vol. Een geestige 2-acter tot slot, bracht de goede
stemming er weer in.
Van al-le voorstellingen en vermakelijkheden is
druk gebruik gemaakt en er is kermis gevierd op
een wijze, zooals de laatste jaren niet het geval was,
IS DE REM-CAPACITEIT NIET VOLDOENDE?
Mr. F. S. U. Rits schrijft aan de Tel.:
Het treurig ongeval van Zondag jl. herinnert mij
aan een ongeluk op Hemelvaartsdag van het vorig
jaar, waarvan ik getuige was. Door een langen tram
trein, komende uit Naarden, werd tusschen deze
plaats en de Hakkelaarsbrug een meisje overreden,
dat vlak voor de tram met de fiets op de rails
kwam. Voordat de tram tot stilstand kwam, waren
zoowel de locomotief als alle daaropvolgende wa
gens van den langen trein, over het lichaam gere
den. Ik telephoneerde toen den volgenden dag met
den directeur der Gooische Stoomtram en gaf mijn
verontwaardiging te kennen over het feit, dat deze j
zoo langzaam rijdende tram zulk een grooten af
stand noodig had gehad om tot stilstand te worden
gebracht. Daaraan voegde ik toe, dat, indien het
slachtoffer niet vlak voor de locomotief was geval
len, maar een 30 meter daarvoor, het ongeluk ook
zou hebben plaats gehad, omdat bet blijkbaar te lang
duurt, voordat de tram tot staan komt. Gok toen
werd mij door den directeur te kennen gegeven, dat
aan de remmen niets mankeerde, maar van dat
oogenblik af heb ik een eigen meening gekregen
over de rem-capaciteit van deze stoomtram,
TEXELS ELECTRICITEITSBEDRIJF.
De gemeenteraad heeft het vorig jaar besloten tot
opheffing van -het gemeente-electriciteitsbedrijf en
oprichting van een nieuw bedrijlf in den vorm van
een naamlooze vennootschap, waarin de gemeente
alle aandeelen heeft, behalve één, dat in -het bezit
is van een der leden van bet gemeentebestuur. Ged.
Staten hebben aan dezen nieuwen bedrijfsvorm
goedgkeuring verleend. Verschil van inzicht ont
stond echter tusschen Gedeputeerden én den ge
meenteraad inzake de bij het oude gemeentebedrijf
oeschikbaar gebleven winst. Ged. Staten meenden
dat deze in de gemeentekas moest worden gestort,
de raad wilde een deel besteden voor teruggaaf aan
de verbruikers van de helft van hpt door hen be
taalde sedert 1 Januari 1926, ten einde hen in staat
te stellen hun verouderde installaties te verbeteren,
waarmede ook een'belang van het nieuwe bedrijt
werd gediend. Ged. Staten hebben thans bij nadere
overweging aan bet raadsbesluit goedkeuring ge
geven.
EEN ZELDZAME PASSAGIER
Toen de heer M. te Beverwijk dezer dagen met
zijn luxen auto van een uitstapje terugkeerde, meen
de hij des avonds een donker voorwerp voor zijn wa
gen te zien. Hij stopte direct doch kon niet ontdek
ken, wat dit geeweest was. Den volgenden morgen
echter, bij het nazien van zijn auto bemerkte hij tot
zijln groote verbazing een roofvogel van flinke af
metingen, die bekneld; zat tusschen een dér voor
spatborden. Weldra kwam uit, dat men hier met
een torenvalk te doen had, die, hoewel versuft, toch
oogenschijnlijk geen letsel had -bekomen. De vogel
was zeer hongerig en verorberde met graagte bet
hem aangeboden voedsel. Het dier verblijft thans
bij een vogel handelaar, die zich met de verzorging
van den vreemden gast voorloopig belast heeft.
AARDENBURGSCHE VERKIEZINGSKWESTIE.
Uit Aardenburg, 10 Aug. De gemeenteraad be
sloot met 4 tegen, 3 stemimen bij de Kroon in beroep
te g-aan tegen het besluit van Ged. Staten van Zee
land, waarbij goedkeuring werdi onthouden aan hot
raadsbesluit tot toelating va n de nieuwe raads
leden.
WAAL EN BURG.
Het bestuur van don polder Waal en burg op Texel
beeft besloten dat de bemaling zal geschieden met
ruw-oliemotoren,
DE KONINGIN EN DE PRINSES OP REIS.
Het Noorsche telegrambureau seint uit Oslo dcL
10 Aug.:
Uit Tefor. wordt bericht dat Koningin Wilhelmi-
na en Prinses Juliana in de omlstreken wandelen
of auto-toeren maken. De Koningin heeft haar groo
te voldoening over het verblijf te kennen gegeven.
Het weder was den geheelen tijd schitterend, be
halve mndaag.
Waarschijnlijk zullen de hooge gasten Fefor te
gen het einde der week verlaten om een bezoek te
brengen aan Jotunheimen, het groote bergdistnct.
CALLANTSOOG,
Ged. Staten van Noord-Holland hebben vergunning
verleend aan J. van Scbeijen te Callantsoog, tot
het in werking houden van autobusdiensten van
Groote Keeten naar Schagen (op Donderdag) en van
Groote Keeten naar Alkmaar (op Vrijdag).
WIERINGERWAARD.
Onder begunstiging van goed weer, hadden alhier
-de aangekondigde veteranen wedstrijden plaats. Het
eerst kwamen in het veld Oudesluis en Breezand,
welke wedstrijd na verlenging werd gewonnen door
Oudesluis met 2—1.
Daarna -kwamen WieringerwaardKolhorn aan de
beurt, welke wedstrijd door Wieringerwaard met
3—1 werd gewonnen, zoodat latèr om den len en 2en
prijs zullen kampen Wieringerwaard en Oudesluis en
om den 2en en 3en prijs Breezand en Kolhorn.
Dit beloven nog spannende wedstrijden te worden
en wanneer het weer meewerkt, zal het aan belang
stelling niet ontbreken,
wieringerwaard.
Dezer dagen vergaderde de Sportclub onder lei
ding van den -heer H. Lim'pers. Na opening en voor
lezing der notulen wordt de rekening van den pen
ningmeester nagezien» door de heeren J. A. Bakker
en H. v. d. Woude. Ontvangsten hadden bedragen
f656.39, uitgaven f306.16, alzoo een batig saldo ad
f 3o0.23. Het bestuur, dat in zijn geheel moest af
treden, werd herkozen.
Na eenige discussie werd besloten wederom een
handicap-draverij te houden en deze te houden op
Zondag 28 Augustus.
De prijzen werden bepaald op f100, f50, f25 en
f15. Door den heer Van der Woude wordt een me
daille beschikbaar gesteld voor den pikeur van het
winnende paard.
Aan het bestuur werd opgedragen omj dezelfde
personen van 't vorige jaar te vragen als handicap
per, stafter en keurmeester.
OUDESLUIS.
Vajnal 1 September a.s. zal alhier iü dé post
verzending en oastellerij! eefnigla verandering worden
gebracht. Gaat thana alles via hulpkantoor en
tram te Wieringerwaard]vanaf genoemden datum
zullen de verzendingen en aankomsten plaats heb
ben via postkantoor Schagen, en per trein. Er
wordt dan verzonden ,'s morgens por trein, aanc
komst alhier ongeveer 6 uur. 35, namiddags 13 uur
10, en 'a avonds 17 uur 40L De besteilingjen
worden uitgevoerd "a morgens na aankomst van
de eerste train richting Amsterdam, ongeveer 8
uur, en dé tweede bestelling in de buitenwijken
namiddags na aankomst van de trein van 13.10,
terwijl de kombestelling, dan zal plaats hebben na
aankomst van dé trein van: 17.40. M)q bewoe
ners in den kóm zullenduS ook bun oornesponH
dentie nog ontvangen die met laatst genoemde trein
aankomt. Voorts zal tusschen 14 en 15 uur,
aan de kombewotners namiddags gélegenlieidi wor
den gegeven om hun correspondentie die mét dé
trein van 13.10 is aangekomen, af té halen vanaf
het poststation.
schagerbrug.
Naar we vernemen, zal met dé hs. kennis in de
tooeeelzaal van den heer Van der Oort optreden
Daan Pool, met geheel nieuw programma.
GEVAARLIJKE FIETSERS.
Voor het Kantongerecht te Amsterdam heeft een
groot aantal fietsers terecht gestaan wegens over
tredingen, waardoor zij' de veiligheid van het ver
keer in gevaar hadden gebracht, als: het rijden zon
der licht of bel, het zich al rijdende vasthouden aan
auto'3, 'het te snel rijden, het niet letten op de stop-
teekens der verkeersagenten enz.
Kantonrechter mr. Hiltermann verklaarde, dat hij
in aansluiting aan de bekende circulaire van den
hoofdcommissaris van politie voortaan voor derge
lijke overtredingen zwaarder straffen zou opleggen.
In eenige gevallen veroordeelde mr. Hiltermann de
overtreders tot f10 boete. In een geval legde hij
f 50 boete of 20 dagen hechtenis op. Dit geval betrof
een jongmensch, dat met twee andere kornuiten
's avonds half twaalf in het Vondelpark op een z.g.
racefiets met te groote snelheid en zonder licht had
gereden. Zoo gaat het goed, als men het nu ook
maar elders navolgt.
DEK.LE
De heer A. Plesman, directeur van de Kon. Lucht
vaart-Mij. voor Nederland en Koloniën, zal, naar het
Dgbl. v. Rott? verneemt, zich 26 Augustus te Genua
aan -boord van de Grotius begeven en een reis naar
de koloniën maken, waar bij ongeveer een half jaar
zal vertoeven.
In dien tijd zal hij trachten, door besprekingen met
autoriteiten en vooraanstaande zakenlieden voorbe
reidingen te treffen tot het stichten van een Indische
afdeelkig van de K. L. M., in verband met de toe
komstige luchtverbinding Nederland—Koloniën.
MISHANDELING DOOR EEN KRANKZINNIGE.
Gisterochtend begaf N., wonende in de Huberta-
straat te Eind-hoven, zich naar zijn werk, toen hij
zekeren S. ontmoette, Idiö in dezelfde straat woont.
N. werd door S. zon-d-er de minste aanleiding aange
vallen en met een mes in den rug gestoken, waar
door hij vrij ernstige wonden opliep. De dader S. is
door de recherche aangehouden. Hij bleek geheel
overspannen te zijn. Door een geneesheer is gecon
stateerd, dat hij krankzinnig is, waarop -hij heden
naar het krankzinnigengesticht te Vught is overge
bracht
VERGEETACHTIGE WISSELLOOPER
Te Delft hing gisteren de wissellooper van L.
toen (hij! voor den overweg Binnenwatersloot moest
wachten zijn geldtasch inhoudende f 50 aan specie
op het hek. terwijl hij zijn jas op. zijn fiets bond.
Toen de. boomen geopend waren reed hij weg en
vergat de tasch. Na korten tijd bemerkte hij zijn
verzuim en keerde terug. De tasch was inmiddels
verdwenen.
ONBEWAAKTE OVERWEG.
Gistermiddag is op den onbewaakten overweg na
bij Kloetinge, een ongeval gebeurd, dat den 50-ja
rigen van Haveren uit Kloetinge het leven heeft ge
kost