Radioprogramma >n Luchtacrobatiek. Plaatselijk Nieuws. Binnenlandsch Nieuws, tvaarbij de betoogere zich van klinkers uit dé opge broken straten hadden voorzien. Bij de uiteendrijving door de politie, werd verzet ge- pleegd, zoodat van gummistok en sabel gebruik moest jvorden gemaakt Het Kamerlid L. de Visser kreeg een sabelhouw, waardoor hij een hoofdwonde en een wond aan de rechterarm opliep. Hij moest in de politiepost St. janstraat verbonden worden, waarna bij zich te voet paar het station kon begeven. IBij de verschillende charges, die nu door de po litie werden uitgevoerd, vielen harde klappen on werden nog verschillende personen gewond. Ten- ItsteL Blotte kon de rust hersteld worden, maar niet, nadat nog eert groot spiegelruit' door een klinker was in geworpen. UITSTEL VAN DE EXECUTIE TOT 22 AUGUSTUS. Uit BOSTON, 11 Aug. De terechtstelling van Sa cc o en Vanzetti, alsmede van den Jongen Portu gees Made ros, die eveneens wegens een ander feit is ter dood veroordeeld, is uitgesteld tot 22 Augustus middernacht. Ful- i ver- r een as op ewor- i van het, voor innis. en r. Te man uit- vier- i een izang trekt ister- eerst tie te n re- i i mi- jpge- i po- be- raak. het hij t hij te li- Het MUZIEK TUIN. Voor Zondagmiddag sa te 3 uur annonceert de Muziektuincommissie een matiuée van de Har monie „Excelsior" te Wormerveer. Wij! herinneren eraan, dat het deze vereeniging was. welke op het groote concours in September 1920 dn onzen Muziektuin de hoogste punten behaalde, en ging strijken met de imiooilste prijzen inclusief de gouden medaille. [Waar ooki dit concert weder „vrij1 voor de leden' wordt gesteld, verwachten wij bii goed weer eei vollen tuin. Zondagavond1 weer, bal-dhaimpètre. We hebben op 31 Juli gezien, dat de Muziektuincommtssie ook In dit opzicht den goeden toon weet aan te slaan. De mooie feestverlichting, de gezellige groepeering der zitplaatsen, een garderobe, uitstekende tuirumuzielk en prettige foalleidingB alles maakte dat het publiek zich volkomen t/buds voelde. Indien het weer de commissie niet in den steek laat. is voor Zondag avond allicht een nog volleren tuin te verwachten. politie, Go vonden: eem sleuteltje; een reticule met inhoud. aan- uden, toe 11 en, a t f te i ge niet wig- de ïlde, ter sten ijnt, Ein- zijn omt uwe 1 en ma- trop isa- bat an- xeu- ïeer d e kje. lee- 1 es ïem gen root rd- vol- eld, er- het ;ant jo'n zen )UW )ed- >ger ren. zijn ge- oest ver- zijn i jen-1 be- I zijn ro-l erd, vas. wel. Men schrijft aan de N. R. Cl: Hebben „stouts" dn 't algemeen beteekenis voor de 1 ontwikkeling van de luchtvaart of moeten ze be- sohouwd worden als nutteloos vertoon van bravour? Aan do vele outsiders, die Van de laatste meening zijn, moet worden toegegeven, dat de luchtaoroba- ftie in vele landen met name vooral Frankrijk tegenwoordig zeer zeker te veel op de spits gedre ven en haar nut overschat wordt. Maar dat zij niet temin groot nut heeft, kan niet worden betwist. Want alle (leerling-vliegers leeren alleen door stun ten, dat volkomen meesterschap over hun toestel dn alle standen mogelijk lis en de vlieger, die de diverse figuren goed heeft uitgevoerd, zal nooit meer door een bijzondere situatie van zijn stuk kunnen wor den gebracht. Voor den militairen vlieger komt daar nog bij, dat de bekiwame stunter in het luchtgevecht altijd] de overhand! zal hebben op en piloot wiens programma bestaat in rechtuit-vliegen en bochtjes draaien. Daarop leze men de op de noodige onder vinding steunende Franscbe of Engelsche reglemen ten voor jachtvliegers maar nal Van alle „shuls" is de Looping de bekendste. En al zijn de dagen van Pégoud voorbij, toen duizen den uren lang wachtten om den moedigen Fransch- man in de lucht te zien kopje-duikelen toch zien nog velen met angst en bewondering naar boven als daar in de -hoogte een vlieger zijn toestel achter- over óm trekt en zouden zij zich ntiet gaarne aan zoo'n emotie wagen. De looping lijkt de angstigste on dervinding welke men in de lucht kan opdoen en toch is in werkelijkheid geen enkele stunt gemak kelijker uit te voeren en minder „angstig" om te doorstaan. Wie voor. t eerst met een toestel in de vrille as, houdt z'n1 hart vast bij de angstwekkende rukken er. draad-en van de neerstortende machine; bij de Tmmelmann raakt hij alle oriëniteering -kwijt het „vallende blad" brengt zijn maag, ingewanden en alles wat er verder los in hem zit in de heftigste revolutie.... maar bij de looping zou hij van de heele beweging misschien niets merken als hij zijn oogen dicht hield en zoo niet zag dart de aarde ineens voor het toestel wegzakte om na eenige oogen-blikken als 't ware weer „boven" de machine te verschijnen en dan in den oorspronkelijker, toestand terug te draaien. De vlieger, die een looping wil draaien, heeft slechts den stuurlpuppel, die het hoogteroer com mandeert, achteruit te halen in een op het gevoel te bepalen mate. De aairde zakt voor hem weg, de snelheid neemt snel af. Op het moment, dat de aarde weer te voorschijn is gekomen en steden, xi- vneren en dorpen boven zijn hoofd schijnen te han gen, waaruit blijkt dat het bovenste punt van den cirkel gepasseerd wordt, zet hij den motor af om m de tweede, neerdalende boog niet te veel vaart te krijgen en dan brengen de werkingen van de zwaartekracht en het nog steeds geheven hoogteroer tegen de lucht *t toestel weer in den ouden stand f°° ran als het water in een emmer, welke aan een touw rondgeslingerd wordt, daaruit zal vallen, zoo- mm zullen de personen in het „loopende" toestel daaruit storten. Zij zullen zich zelfs tegen het zit bankje aan geperst voelen wanneer de cirkel ten opzichte van de snelheid te klein genomen wordt Anders is het, als de vlieger de snelheid overschat en de cirkel te groot neemt, waardoor de „kist" het bovenste punt niet haalt. Dat is een hoogst on plezierige ervaring!: het toestel, dat dan meestal al schuin op zijn rug ligt, is te vroeg zijn snelheid kwijt en.... valt weg. De middelpuntvliedende kracht staakt dan natuur- lijk zijn geapprecieerde taak en terwijl het toestel ondersteboven wegstort, hangen vlieger en waarne mer in hun schouderriemen! Zoo. gauw het toestel SVv?" valJen weer genoeg snelheid heeft (pl.,m. 120 K.M. per uur) kan het weer recht gebracht wor den maar het ware pl-ezier in loopings is er bij de bemanning dan toch meestal voor eenigen tijd uit. Overigens kunnen in dezen tijd van sterke motoren# en stamelen bouw vrijwel alle toestellen zonder veel moeite geloopt worden. Zelfs bijv. toestelletjes als die, welke <de Panderfabriek voor de a.s. Rotterdamsch-e Aero Club bouwde, „loopen" dat het een lieve lust 19. De tonneau! Deze stunt vereischt veel meer stuur manskunst dan de looping, wordt alleen door de beste vliegers mooi uitgevoerd en stelt bovendien veel zwaarder eischen aan de constructie van het ■toestel, speciaal de vleugels. Bij de tonneau wentelt net toestel tijdens de gewone horizontale vlucht zijn horizontale -as, één of twéé, bij uitzondering soms malen. De beweging geschiedt in Holland met, als de looping, vrij kalm, maar met een forsche ruk, waardoor de vleugels tijdens het rondzwaaien mm enorme krachten onderhevig zijn. In het buiten- iT™J"? °°k de langzame tonneau, doch deze is met de Fokker niet goed uit te voeren. e vlieger maakt een tonneau door, langzaam vliegende, den sfuurknuppel achteruit te rukken en dan terzijde te duwen waardoor het hoogteroer in den stijg-stand komt en de lailerons (beweegbare vlak ken aan. bet einde der vleugels het toestel doen wen telen; tegelijk schopt hij met het voetenstuur het rich tingsroer uit De mate, waarin de roeren bediend worden, wordt weer op het gevoel bepaald en menige tonneau van beginners (voor zoover diie er zich aan wagen) eindigt dan ook in een serie aller zonderlingste capriolen waar de artisten zelf kop nooh staart meer aan weten. Op groote hoogte pro- beeren is dan ook het parool! Tenslotte iets over de Immelmann die zijn naam ontleent aan den bekenden Du-itschen gevechtsvlieger van -dien naam, die de beweging tijdens den oorlog het 'eerst in het luchtg,gevecht toepaste en er een zeer groot aantal vijandelijke toestellen mee naar den grond schoot De Immelmann is n.1. de snelste wijze om een bocht te maken en dank zij deze bewe ging kon de Duitscher dus steeds eerder dan zijn tegenstander dn een gunstige positie voor mitrailleur- vuur komen. Legio zijn zijn overwinningen geweest, tot tenslotte de bekende Engelsche vlieger Captain Bal hem neerschoot door juist onder hem door, door de schroef vurende, een looping te maken, waardoor Immelmann's toestel een oogenblik in dien onver- wachten bundel opstijgend lood geraakte., en neen- stortte. Een vlieger begint een Immelmann ais een loo ping: door het toestel stil op te trekken. Maar wanneer een. kwartcirkel is afgelegd en het toestel, a.h.w. op zijn staart staande, zijn snelheid begint te verliezen, schopt hiji het met het riobtingroer 180 graden o-mi )zoodat het op zijn neus komt te staan) waarna hij! het weer geleidelijk recht trekt zoo- gauw het de daarvoor benoodigde snelheid' heeft: In enkele seconden is het toestel zoodoende gewend, het uitvoeren van die wending- door eij, xiji het scherpe, gewone bocht te maken zou veel- meer tijdi vereischem '-Vrille, looping:, tonneau en Immelmann het zijn de -voornaamste „stunka". De combinaties zijn natuurlijk legio. iEen hallve looping gevolgd' door een halve tonneaui (waardoor de machine dus tege lijk aan hoogte wint en 180 graden van richting verandert! ia bijv. een zeer gewilde. Verder zijn er nog enkele hoofdvormen van kunstvliegen bijv. het „vallende blad" of het „rugvliegen" do-chi deze zijn in Holland om redenen van constructie der bij ons in gebruik zijnde toestellen niet van belang. De genoemde vier zijn échter dageüjksch werk voor de bewoners van Soesterberg en De Kooy. Wel licht kan bet weinige wat ex bier en in de vorige regelen speciaal over de vrille, van gezegd kon worden, dinen, om' hen bij) demonstraties te doen her kennen, van elkaar te d'oen onderscheiden enalthans om de geïnteresseerden in hun verloop eenigszins tevreden te «tellen. Voor Vrijdag" 12 Aug. 8,50 HAMBURG- (392 M.) Morgmomroerp 11,20 DAVENTRY (1600 M.) Radioh-kwartot. 12.35 HILVERSUM (1050 M.) Lunchmuziek door hot Anro-Lunohtrio. 12.50 PARIJS (1750 MJ GanxJerfc door Ixiat) orkest van Radio Paris. 1.20 LONDEN, Daventry Lunolimuziök1. 1.30 LANGENBERG (4$ M.) Oikestoonoeril. MADRID (373 Mi.) Gomoarti dioor hét orkest «Arbys." BRUSSEL (509 M.) Qomoerfc dóór orkest. LONDEN, Diavetntry - Oanoect door hlet Radio-Octet 4.20 BERN (411 M.) Oritortmuriok. ZURIOH (588 M.) Gramafocmmuziek:. STUTTGARfT (380 M.) Vrouweamuirtue. HILVERSUM Anro-vooravöndaanoerfc bet Anro-totrikest ander leiding van Nico Traan PARIJS (1750 M.) Solistanooruoearb, BRUSSEL (509 M.) Oanoert Budapesfc (5555 M.) Operaoanoerfc. HAMBURG (392 M.) ÉindórverteUingeta). LANGENRERG (469 M.) Kinderuurbjo- PRAAG (349 M.) Orkestmuziek. BERLIJN (484 M.) Gymnastiekles BRESLAU (31 6M.) Voor de dames. GLASGOW (405 M.) Militair «moert. HAMBURG (392 M.) Ootnoert. LONDEN, Daventry Orkestmuziek. HILVERSUM (1050 MJ.) Lering fijn muziek uitvoering. Uitzending van de Vrijz. Prot- 220 3,20 5.00 5.05 5.20 6.20 T.00 aventry Sonates van Beet- 7.35 LONDEN, hoven. 8.05 LONDEN, Daventry Variétéprogramma. 8.15 HILVERSUM Kurh'ausöoaicert te geven dcar het Residentie-orkest. Tsohaikowski programma. 8.20 BRUSSEL (509 M.) Ckmoert. 8.50 PARIJS (1750 M.) Oanoert. 9.55 LONDEN, Daventry. GotoldeWt. 10.35 LONDEN, Daventry. Oanoert. HET HASARDSPEL DER WINDEN. Wie wel eens (met een) roulette gespeeld heeft, kent de grilligheden van het lot, aldua het Hbld. Zeven, acht, negen maal van de tien keer draaiens zag hij het balletje op dezelfde kleur belanden en -hl) verbaasde zich erover. Gedeeltelijk ten onrechte, want al mogen de kansen voor zwart en rood ge lijk staan, zij doen dit toch slechts over een tijds ruimte, die onmeetbaar is. Gedeeltelijk te recht, want het gestelde geval komt niet eiken dag voor. Dat tot tweemaal toe in een vrij korte spanne tijds het oosten van ons land door een windhoos werd geteisterd, trof velen dusdanig, dat zij begonnen aan aan te nemen, dat die bepaalde streek des lands een bijzondere aantrekkingskracht had voor windhoo- zen en zich vervolgens afvroegen „waarom?" Een windhoos haastte zich tot bijkans aan de poor ten van Amsterdam en als om den zoekenden toe te roepen, geeft u geen moeite; er is geen waarom, want wij hebben geen voorkeur!", gaf hij in Wees- perkarspel een kleine demonstralie van zijn onpar tijdigheid. Doch nu jammerden de menschen: „overal in het land is noodweer; wat hebben wij gedaan!; welk zoenoffer wordt van ons verlangd?" „op den brand stapel met de radio!" riepen velen; anderen leerden, „zoolang de vrouwen en de meisjes zich in zulk een schaamJtelooze dracht aan den volke vertoonen........ laat alle hope varenl", terwijl een volgeling van dep heer Braat .„Weg met -den zomertijd" prevelde. Intusschen men offerde niets, en het noodweer bleef toornen. Inderdaad? Onweders erkent men niet meer, zelfs niet in de hondsdagen, wervelwinden zijn verdwenen, en gelijk de griep de influenza ver drong, beheerschen noodweer en hoozen de gemoe deren der menigte. De wereld, die overigens maar een klein stipje in het heelal is, bestaat reeds zeer lang; over al die jaren en eeuwen, legde de menschheid geen of geen bewaard gebleven tabellen aan, waaruit een gemid delde kon worden gevonden voor bet aantal stor men en orkanen, dat jaarlijks over de heele wereld zou mogen plaats vinden. De tabellen, die aangelegd zijn, door en voor de verschillende landen, zijn nau welijks een honderd jaren oud, de verkregen ge middelden dus niet bijster te vertrouwen. M.a..w. stormen, orkanen, onweders en hoozen zijn aan geen cijfers gebonden en hebben vrij spel. Nu meenden sommigen opgemerkt te hebben, dat bijv. de windhoozen zich tot nog toe bij voorkeur in Amerika ophielden en v&n daar hun strooptochten over ®ee meestentijds niet tot Europa plachten uit te strekken. Hun verschijnen op zich zelf bewijst niet, dat die sommigen slechte opmerkers waren, maar wel dat men uit het feit, dat men destijds acht van de tien keer het rouletteballetje op dezelfde kleur heeft zien stranden, toch ook weer niet mag af-geledd worden, dat niet meer variatie van spel mogelijk en zelfs normaal is. Want blijkt niet steeds meer, dat der menschen kennis van de atmospheriische krachten, waarvan bijv. ook de windhoos een resultaat zou zijn, nog dusdanig is dat wij tegenover de natuurverschijn selen praktisch, weinig anders staan dan tegenover de kansen van het spel? zeker met dit verschil •dat reuen de laatste kan ontgaan, de eerste niet! Du®.... maken wij leken op het gebied der „booskunde" - geen veronderstellingen, die slechts onrust verwekken en verder dienstig zijn om mis bruikt te worden ten koste van de licht geloovige massa, en troosten wij ons met de gedachte, dat de kleine wereld ten opzichte van Nederland toch weer groot is, en dat waar wij met zeer korte tus- scbenpoozen reeds driemaal uitkwamen op het har zardspel der winden, de kans niet al te groot is, dat wij spoedig wederom het slachtoffer van het noodlot zullen zijn. Enbedenken wij ten slotte dit, al waren „nood weer" en „windhoos" gelukkig geen al te goede be kenden in ons land, geheel onbekende grootheden waren zij geenszins. i De windhoozen van 1817, 1831 en 1845. Zoo richtte den 13den Juni 1817 een windhoos groote schade aan te Dongen, welks burgemeester Pe trus Huylman, na „octïlaire inspectie en informatie genomen te hebben van de ongelukken", een uitvoe- rig procesverbaal opmaakte, hetwelk te lezen is in de Bijdragen tot 'de geschiedenis, oudheden enz. der Provincie Noord-Braband, door dr. C. A. Hermans, (Ile deel D. pag. 387). Het was bij -dezen hoos, dat een kar over die straat passeeren-de, waarop de knecht zat, ten onderste boven werd gekeerd, de eene burrie in stukken ging en het -paard, ofschoon nog inge spannen, verkeerd te staan kwam met den kop onder de kar; terwijl de voerman van de kar vloog over de straat heen in een weide geworpen werd, al waar hij zich met moeite aan het gras vasthield. Zoo had dn 1831 de provincie Noord-Brabant nog eens en nu veel algemeener en veel ernstiger te lij den van een windhoos, terwijl zij in 1845 wederom door noodweer werd geteisterd. Op den 19en Augus tus van dat jaar toch wierden de gemeenten Zeven bergen, K'lundert en Lage-Zwaluwe door een wind hoos bezocht, die in den tijd van twee of drie mi nuten verschrikkelijke verwoestingen aanrichtte. In Zevenbergen alleen werden in een oogenblik tijds elf huizen totaal vernield, 10 zwaar gehavend en 60 an dere beschadigd. Enkele menschenlevens vielen te betreuren. Ook andere plaatsen des land, als Alphem in Z.- Hol'land en Aalsmeer hadden van den orgaan te lei den. Tegelijkertijd heerschten ook toen in het bui tenland hevige stormen, die o.a. in Frankrijk tal rijke slachtoffers eischten. Uit deze voorbeelden moge blijken, dat de natuur onlangs slechts in haar oude fouten terugviel, zon der dat het noodig is radio, korte rokken, of zomer- tijd aansprakelijk te stellen voor de betreurenswaar dige gebeurtenissen, WINKEL. Begunstigd door prachtig zomerweer, is re gedu rende den Zondag, Maandag en Dinsdag kermis ge vierd in overeenstemming met het mooie weer en zijn er heel wat menschen op de been gebracht. De Zon dag was een zeer drukke dag, vooral door het groote getal gasten zoo hier en daar. De dansmuziek zette vroegtijdig in, en de jeugd maakte er druk gebruik van. Zweef en schommel waren voortdurend bezet door een nog jeugdige editie. Maandagavond, de avond van de uitvoeringen, had den zeer velen zich verzameld in de kolfbaan van den heer Laan, om bij te wonen het tooneelspel van „Het Kleine Tooneel", dat gaf „Eilmmaniakken", een reuze kermisstuk, dat (de menschen onbedaarlijk heeft doen lachen, een op en top kermisstuk, dat „Het Kleine Tooneel" voorbeeldig, speelt. Een minder groot getal -had zich vereenigd in de kolfbaan bij den heer De Bruijn, waar de Arbeiderstooneelvereeniging .^Falkland" van Heiloo opvoerde: „De Meid" van Herm. Heijermans. Hier geen dolle kermispret, doch ernst. Falkland speelde goed en had de aandacht der toehoorders. Dinsdagavond gaf de Wieringer Bioscoop bij den heer Laan een filmavond en daarvan is voor al vermeldenswaardig het prachtige filmwerk „Verla ten kinderen". Van begin tot het einde spannend en aangrijpend, en een druk gebruik van zakdoeken verraadde de aandoening van meerdere bezoekers, die in stilte een traan wegpinkten of trachtten te be dwingen. Ook bij deze voorstelling was de zaal over vol. Een geestige 2-acter tot slot, bracht de goede stemming er weer in. Van al-le voorstellingen en vermakelijkheden is druk gebruik gemaakt en er is kermis gevierd op een wijze, zooals de laatste jaren niet het geval was, IS DE REM-CAPACITEIT NIET VOLDOENDE? Mr. F. S. U. Rits schrijft aan de Tel.: Het treurig ongeval van Zondag jl. herinnert mij aan een ongeluk op Hemelvaartsdag van het vorig jaar, waarvan ik getuige was. Door een langen tram trein, komende uit Naarden, werd tusschen deze plaats en de Hakkelaarsbrug een meisje overreden, dat vlak voor de tram met de fiets op de rails kwam. Voordat de tram tot stilstand kwam, waren zoowel de locomotief als alle daaropvolgende wa gens van den langen trein, over het lichaam gere den. Ik telephoneerde toen den volgenden dag met den directeur der Gooische Stoomtram en gaf mijn verontwaardiging te kennen over het feit, dat deze j zoo langzaam rijdende tram zulk een grooten af stand noodig had gehad om tot stilstand te worden gebracht. Daaraan voegde ik toe, dat, indien het slachtoffer niet vlak voor de locomotief was geval len, maar een 30 meter daarvoor, het ongeluk ook zou hebben plaats gehad, omdat bet blijkbaar te lang duurt, voordat de tram tot staan komt. Gok toen werd mij door den directeur te kennen gegeven, dat aan de remmen niets mankeerde, maar van dat oogenblik af heb ik een eigen meening gekregen over de rem-capaciteit van deze stoomtram, TEXELS ELECTRICITEITSBEDRIJF. De gemeenteraad heeft het vorig jaar besloten tot opheffing van -het gemeente-electriciteitsbedrijf en oprichting van een nieuw bedrijlf in den vorm van een naamlooze vennootschap, waarin de gemeente alle aandeelen heeft, behalve één, dat in -het bezit is van een der leden van bet gemeentebestuur. Ged. Staten hebben aan dezen nieuwen bedrijfsvorm goedgkeuring verleend. Verschil van inzicht ont stond echter tusschen Gedeputeerden én den ge meenteraad inzake de bij het oude gemeentebedrijf oeschikbaar gebleven winst. Ged. Staten meenden dat deze in de gemeentekas moest worden gestort, de raad wilde een deel besteden voor teruggaaf aan de verbruikers van de helft van hpt door hen be taalde sedert 1 Januari 1926, ten einde hen in staat te stellen hun verouderde installaties te verbeteren, waarmede ook een'belang van het nieuwe bedrijt werd gediend. Ged. Staten hebben thans bij nadere overweging aan bet raadsbesluit goedkeuring ge geven. EEN ZELDZAME PASSAGIER Toen de heer M. te Beverwijk dezer dagen met zijn luxen auto van een uitstapje terugkeerde, meen de hij des avonds een donker voorwerp voor zijn wa gen te zien. Hij stopte direct doch kon niet ontdek ken, wat dit geeweest was. Den volgenden morgen echter, bij het nazien van zijn auto bemerkte hij tot zijln groote verbazing een roofvogel van flinke af metingen, die bekneld; zat tusschen een dér voor spatborden. Weldra kwam uit, dat men hier met een torenvalk te doen had, die, hoewel versuft, toch oogenschijnlijk geen letsel had -bekomen. De vogel was zeer hongerig en verorberde met graagte bet hem aangeboden voedsel. Het dier verblijft thans bij een vogel handelaar, die zich met de verzorging van den vreemden gast voorloopig belast heeft. AARDENBURGSCHE VERKIEZINGSKWESTIE. Uit Aardenburg, 10 Aug. De gemeenteraad be sloot met 4 tegen, 3 stemimen bij de Kroon in beroep te g-aan tegen het besluit van Ged. Staten van Zee land, waarbij goedkeuring werdi onthouden aan hot raadsbesluit tot toelating va n de nieuwe raads leden. WAAL EN BURG. Het bestuur van don polder Waal en burg op Texel beeft besloten dat de bemaling zal geschieden met ruw-oliemotoren, DE KONINGIN EN DE PRINSES OP REIS. Het Noorsche telegrambureau seint uit Oslo dcL 10 Aug.: Uit Tefor. wordt bericht dat Koningin Wilhelmi- na en Prinses Juliana in de omlstreken wandelen of auto-toeren maken. De Koningin heeft haar groo te voldoening over het verblijf te kennen gegeven. Het weder was den geheelen tijd schitterend, be halve mndaag. Waarschijnlijk zullen de hooge gasten Fefor te gen het einde der week verlaten om een bezoek te brengen aan Jotunheimen, het groote bergdistnct. CALLANTSOOG, Ged. Staten van Noord-Holland hebben vergunning verleend aan J. van Scbeijen te Callantsoog, tot het in werking houden van autobusdiensten van Groote Keeten naar Schagen (op Donderdag) en van Groote Keeten naar Alkmaar (op Vrijdag). WIERINGERWAARD. Onder begunstiging van goed weer, hadden alhier -de aangekondigde veteranen wedstrijden plaats. Het eerst kwamen in het veld Oudesluis en Breezand, welke wedstrijd na verlenging werd gewonnen door Oudesluis met 2—1. Daarna -kwamen WieringerwaardKolhorn aan de beurt, welke wedstrijd door Wieringerwaard met 3—1 werd gewonnen, zoodat latèr om den len en 2en prijs zullen kampen Wieringerwaard en Oudesluis en om den 2en en 3en prijs Breezand en Kolhorn. Dit beloven nog spannende wedstrijden te worden en wanneer het weer meewerkt, zal het aan belang stelling niet ontbreken, wieringerwaard. Dezer dagen vergaderde de Sportclub onder lei ding van den -heer H. Lim'pers. Na opening en voor lezing der notulen wordt de rekening van den pen ningmeester nagezien» door de heeren J. A. Bakker en H. v. d. Woude. Ontvangsten hadden bedragen f656.39, uitgaven f306.16, alzoo een batig saldo ad f 3o0.23. Het bestuur, dat in zijn geheel moest af treden, werd herkozen. Na eenige discussie werd besloten wederom een handicap-draverij te houden en deze te houden op Zondag 28 Augustus. De prijzen werden bepaald op f100, f50, f25 en f15. Door den heer Van der Woude wordt een me daille beschikbaar gesteld voor den pikeur van het winnende paard. Aan het bestuur werd opgedragen omj dezelfde personen van 't vorige jaar te vragen als handicap per, stafter en keurmeester. OUDESLUIS. Vajnal 1 September a.s. zal alhier iü dé post verzending en oastellerij! eefnigla verandering worden gebracht. Gaat thana alles via hulpkantoor en tram te Wieringerwaard]vanaf genoemden datum zullen de verzendingen en aankomsten plaats heb ben via postkantoor Schagen, en per trein. Er wordt dan verzonden ,'s morgens por trein, aanc komst alhier ongeveer 6 uur. 35, namiddags 13 uur 10, en 'a avonds 17 uur 40L De besteilingjen worden uitgevoerd "a morgens na aankomst van de eerste train richting Amsterdam, ongeveer 8 uur, en dé tweede bestelling in de buitenwijken namiddags na aankomst van de trein van 13.10, terwijl de kombestelling, dan zal plaats hebben na aankomst van dé trein van: 17.40. M)q bewoe ners in den kóm zullenduS ook bun oornesponH dentie nog ontvangen die met laatst genoemde trein aankomt. Voorts zal tusschen 14 en 15 uur, aan de kombewotners namiddags gélegenlieidi wor den gegeven om hun correspondentie die mét dé trein van 13.10 is aangekomen, af té halen vanaf het poststation. schagerbrug. Naar we vernemen, zal met dé hs. kennis in de tooeeelzaal van den heer Van der Oort optreden Daan Pool, met geheel nieuw programma. GEVAARLIJKE FIETSERS. Voor het Kantongerecht te Amsterdam heeft een groot aantal fietsers terecht gestaan wegens over tredingen, waardoor zij' de veiligheid van het ver keer in gevaar hadden gebracht, als: het rijden zon der licht of bel, het zich al rijdende vasthouden aan auto'3, 'het te snel rijden, het niet letten op de stop- teekens der verkeersagenten enz. Kantonrechter mr. Hiltermann verklaarde, dat hij in aansluiting aan de bekende circulaire van den hoofdcommissaris van politie voortaan voor derge lijke overtredingen zwaarder straffen zou opleggen. In eenige gevallen veroordeelde mr. Hiltermann de overtreders tot f10 boete. In een geval legde hij f 50 boete of 20 dagen hechtenis op. Dit geval betrof een jongmensch, dat met twee andere kornuiten 's avonds half twaalf in het Vondelpark op een z.g. racefiets met te groote snelheid en zonder licht had gereden. Zoo gaat het goed, als men het nu ook maar elders navolgt. DEK.LE De heer A. Plesman, directeur van de Kon. Lucht vaart-Mij. voor Nederland en Koloniën, zal, naar het Dgbl. v. Rott? verneemt, zich 26 Augustus te Genua aan -boord van de Grotius begeven en een reis naar de koloniën maken, waar bij ongeveer een half jaar zal vertoeven. In dien tijd zal hij trachten, door besprekingen met autoriteiten en vooraanstaande zakenlieden voorbe reidingen te treffen tot het stichten van een Indische afdeelkig van de K. L. M., in verband met de toe komstige luchtverbinding Nederland—Koloniën. MISHANDELING DOOR EEN KRANKZINNIGE. Gisterochtend begaf N., wonende in de Huberta- straat te Eind-hoven, zich naar zijn werk, toen hij zekeren S. ontmoette, Idiö in dezelfde straat woont. N. werd door S. zon-d-er de minste aanleiding aange vallen en met een mes in den rug gestoken, waar door hij vrij ernstige wonden opliep. De dader S. is door de recherche aangehouden. Hij bleek geheel overspannen te zijn. Door een geneesheer is gecon stateerd, dat hij krankzinnig is, waarop -hij heden naar het krankzinnigengesticht te Vught is overge bracht VERGEETACHTIGE WISSELLOOPER Te Delft hing gisteren de wissellooper van L. toen (hij! voor den overweg Binnenwatersloot moest wachten zijn geldtasch inhoudende f 50 aan specie op het hek. terwijl hij zijn jas op. zijn fiets bond. Toen de. boomen geopend waren reed hij weg en vergat de tasch. Na korten tijd bemerkte hij zijn verzuim en keerde terug. De tasch was inmiddels verdwenen. ONBEWAAKTE OVERWEG. Gistermiddag is op den onbewaakten overweg na bij Kloetinge, een ongeval gebeurd, dat den 50-ja rigen van Haveren uit Kloetinge het leven heeft ge kost

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1927 | | pagina 3