RADIO-
De Duitschers over den Oceaan.
Plaatselijk Nieuws.
programma voor
Een mislukking.
Vlucht van Dessau naar New-York.
Do heer P. Veuger bracht verslag uit als afge-
vaardlgdo van do district»- en bondsvergadering.
Naar aanleiding van het verslag bondsvergadering
werd in beginsel besloten om, art. 13 van het huis
houdelljk reglement te laten luidon als volgt:
Do wachttijd geldt als waarnemingstijd. Wordt
een lid gedurende den waarnemingstijd zipk, dan
wordt hem voor den duur dozer ziekte geen uitkee-
ring van ziekengeld gedaan.
Do altredende bestuursleden, de heeren G. Mole
naar, P. Delver, J. Raven en W. Jongsma, werden
met al'gemeöno stemmen herkozen.
De rondvraag leverde niets bijzonders op en volg
de sluiting door den voorzitter, allen dank zeggen-
do voor hunne medewerking.
ONWEER.
Zondagmiddag word to Bussum oen 7-Jarfge jongen,
die met zijn kameraadjes onder ©en afdak nabij do
noodwoningen in den Eng voor den regen schuilde,
door den bliksem getroffen. Het kind raakte bewuste
loos.
MUZIEKTUIN.
Zondagmiddag een concert van de Harmonie Excel
sior van Wonneryeer, dirigent B. Richard Sombroek.
Wij hebben onze lezers in een vorig nummer reeds
kunnen wijzen op de uitstekende kwaliteiten van
dit corps en het concert van Zondag is weer een
duidelijk bewijs geweest hoe goed deze vereeniging
is.
Het was een mooi programma, dat ons geboden is
en het werd met groote zorg Vertolkt, Een beschaafde
klank, oen scherp genuanceerde en toch gevoelige
voordracht, dat alles werkte zeer mee tot een hoog
staande vertolking. En het publiek was dan ook over
't algemeen zeer tevreden, wat telkens in een har
telijk applaus werd uitgesproken. Het was vooral na
de pauze dat de algemeene waardeéring zich het
duidelijkste uitte.
Gelukkig hield het weer zich goed en was mede
als gevolg daarvan het bezoek zeer goed.
'sAvonds zou er bal champêtre zijn, zou
want het weer was zoo miserabel, dat alles verregen
de en het bal niet kon doorgaan.
Een leelijke strop in velerlei opzicht
EEN JUBILEUM.
De heer A. E. van Twuijver Pz., te Den Haag, vroe
ger alhier, herdenkt heden, 16 Augutsus, den dag,
waarop hij voor 25 jaar terug zijn intrede deed bij
den dienst der Registratie en Domeinen als ge-
agreëerd klerk. De jubilaris is thans chef de bureau
bij de Dirqctio van genoemd dienstvak,
MET AL DIE BOCHTEN.
De Molenweg met zijn tweo beruchte brugboch-
ten, was Zondag de plaats van een heele reeks onge
lukjes. Tweo fietsers wilden elkaar passeeren, maar
één haalde 'in de bocht uit zenuwachtigheid den ver-
koerden kant. uit gevolg aanrijding, maar alleen
met. wat matérieele schade. Een motorrijder met
achter-op-zitter stuurde in de bocht wat-te ver naar
links en -reeds tegen een boom. Dank zij de weinige
vaart was de schade wel wat grooter dan bij de fiet
sers, maar toch niet al 'te groot. En ten laatste: van
twee jonge dames op de fiets stuurde de een wat
veel naar de sloothelling. Ze gleed er met fiets en al
af. Een nog meer bemodderd dan wel nat pak was
het gevolg.
Ja, ja, mot bochten omgaan is gevaarlijk.
BOUWEN!
Door de heeren C. Blaauboer en M. C. Tuinman,
alhier, is ge/kocht oen aan het Noord gelegen bouw
terrein van ruim 60 M. frontbreedte, eigendom van
den heer C. Tuinman. Het plan is hierop een 6-tal
rentenierswoningen te bouwen.
Het aspect van het Noord met zijn gezellig en druk
verkeer zal hierdoor niet weinig worden verhoogd en
wij twijfelen niet of voor deze woningen zullen spoe
dig koopers gevonden worden.
GEMEENTE SCHAGEN.
Overleden: Elisabefch Melders, oud 7 maanden.
POLITIE.
Verloren: oetn awenn^xrdol.
Gemengd Nieuws.
EEN POLITIEBUREAU IN DE LUCHT GEVLO
GEN.
Naar Reuter uit Brisbane meldt, is het bureau voor
"ii a cel onderzoek te Brisbane Zaterdagavond te
middernacht in de lucht gevlogen. De zware gevel
aan de zijde van Georgestreet stortte in en het dak
vloog aan stukken. De knal wekte de heele stad.
Een speurder, die in het bureau werkzaam was, is
naar het ziekenhuis gebracht. Zijn zenuwen zijn ern
stig geschokt.
STORMEN EN. ONWEER IN FRANKRIJK.
Gedurende het einde der week is vrijwel heel
Frankrijk door een waar noodweer bezocht. In het
departement Ain is een gansche streek vernield, ter
wijl 'in het dep. Allier, dat een zware beproeving had
te doorstaan, de dorpen Valignat, Naves, Chalignot
en Saint-Bonnet-de-Roöhefort bijna geheel vernield
zijn. Op tal van plaatsen is de wijnoogst er aan ge
gaan.
Door het omwaaien van telegraafpalen is het trein
verkeer hier en daar ook ernstig gestoord geweest. De
express-Parijs—Venitimiglia móest worden omgeleid.
Een onweer van ontzettende hevigheid ontlastte
zich boven de streek van Charolles, de Saone en
•Loire, waardoor voor tien of vijftienduizend francs
Bchade werd aangericht en de oogsten werden ver-
niold. Verscheidene duizenden hoornen zijn vernield.
JAMES O LI VER CURWOOD. f
Do populaire Amerikaansehe schrijver Curwood,
die, zooals wij reeds hebben vermeld, aan een ern
stige bloedvergiftiging leed, is gisteren te Michigan
overleden.
James Oliver Curwood werd op 12 Juni 1879 te
Owosso, in Michigan, Vereenigde Staten, geboren.
BRAND IN EEN ARBEIDERSHUIS.
Uit Montreal, 15 Augustus. Tengevolge van een
brand in een arbeidershuis, werden vijf personen ge
dood en zes gewond. De brand was het gevolg van
©en ontploffing.
EEN ERNSTIGE AARDBEVING IN TURKESTAN.
Uit Moskou, 14 Augustus. Een aardbeving heeft
de streek van Ferghana in Turkestan geteisterd. Na-
mangan is het zwaarst getroffen. Twee opeenvolgen-
do bevingen hebben ongeveer 100 huizen verwoest
Er zijn 15 menschen omgekomen en 25 liepen zware
Verwondingen op. Op een afstand van 10 KM. van
Narnangan ontstond een spleet in de aardkorst, waar
uit het water omhoog spoot
Ook in Andijan, in het district Ferghana zijn
de schokken gevoeld.
DE INDIANEN-OPSTAND IN BOLIVIA
Uit La Paz (Bolivië), 14 Augustus. Gisteren heb-
voüi,* sc^e troepen in verschillende streken ge
vechten geleverd met de Indianen.
inea's zijn bij de beweging betrokken,
lan* w5l^er ontvangen tijdingen uit het binnen
band breidt de beweging zich ui^
heden en morgen.
Dinsdag.
8.50 HAMBURG (895 M.) Morgenomroep.
11.20 DAVENTRY (1600 M.) Radio-kwartet
12.35 HILVERSUM Lunchmuziek door het ANRO-
Trio.
12.50 PARIJS (1750 M.) Orkestmuziek.
1.20 LONDEN, Daventry Concert
2.20 MADRID (373 M.) Orkestmuziek.
4.20 BORN (411 M.) Orkestmuziek.
4.50 BERLIJN (484 M.) Orkestmuziek,
5.— PARIJS (1750 M.) Solistenconcert
5.20 HAMBURG (395 M.) Dansmuziek.
BRUSSEL (509 M.) Concert
6.20 BIRMINGHAM (326 M.) Concert
6.— HILVERSUM (1060 M.) Anro-concert
7.HILVERSUM Opera-concert.
7.35 DAVENTRY Sonates van Beethoven.
7.50 LONDEN, Daventry Variété-programma,
8.10 HILVERSUM Zang- en mnziekavond.
8.20 LONDEN, Daventry Concert
8.50 PARIJS (1750 M.) Avondconcert
LANGENBERG (469 M.) Concert
9.20 PARIJS (240 M.), Concert.
10.15 LONDEN, Daventry Concert.
Voor Woensdag 17 Aug.
10,50 DAVENTRY (1600 Mj Tijdsein, weerbericht,
eieuws. 1
11,20 PRAAG (849 M.) Oriöestooaioerfc.
12.00 HILVERSUM (1060 M.) Politieberichten.
12.15 FRANlilURT (428 M.) Klokkanfipeil van het:
Darmstadtcïr Slot.
12.20 DAVENTRY (1600 M.) Da Xondjon r*dio-
dansbarnd ion El. Groasbért: liedjes imeij banjo.
12.35 HILVERSUM (1060 M.) Lunohmuziak.
Hat trio bestaande uit: Diok Groanavaldd
(viool), Aria van Ltaauwiem (oello) Piet
Joobamge (piano).
12.50 STUTIUART 380 M.) Wkerberioh.6, {nieuws,
(577 M.) Weerbericht, nieuws
1.20
gramdfiooaimuziek.
FREIRERG (577
gramofoonmu ziek.
BERN (411 M.) Ti
amofoonmuzi
weerbericht, koer
sen, gTamofoonmuzaek.
DAVENTRY (1600 M.) Tijdsein Big Ben.
Oamile couturiers orkest van restaurant Frascati.
1.30 LANGENBERG (469 M.) Oonoart onder lei
ding van P. Graèf.
2.30 HILVERSUM (1060 M.) Kindarmatinee in
het Kurhaus te Soheveningian, onder leiding
van Henri Nolles. Programma: 1. In llenri
Noiles' poppentheater. De drie wenschen of
de Tooverrozen. CtorspranibalijTc sprookje van
Henn Nolles. 2. IlarlekunRed. Pauze. Humoristi
sche goocheltoeren.
3.20 DAVENTRY (1600 M.) To Rydal Sheflp Dog
Trials. UitB- aanden van do Vide ot' Rydal
Westmoreland. Beoahrijving door Mr. G-.
Aitohison, afgewisseld door muziek van het
radioHoikesfc van Mairnobester.
3.20 STUTTGARJT (380 M.) Kinderuurtje.
PREIBfURG (577 M.) Kinderuurtje»
4.20 BERN (411 M.)
4.20 ZURIOLI (588 1
4.35 STUTTGART (380 M.) Oriciastaomoerfc, HftnS
Oroostooaioert.
M.) Grainofooaiinuriak1.
4.35
4.85
4.50
5.00
5.20
5.40
5.50
5.50
6.—
6.30
7.-
7.45
8.15
8.20
8.20
8.20'
8.40
8.50
8.50
9.20
10.25
10.20
10.20
10.30
10.55
11.20
EIB&EG8^ M.) Oitestoaroert Hans
Engsther, zang.
HAMBURG (395 M.) Uifc populaire opera's.
Het kamerorkest. I
FRANKFURT (428.6 M.) Romantische o-pet-
ra's o.l.v. R. Mart en K,. Brabe, bariton.
HILVERSUM! (1060 M.) A.N.R.O. concert;
Vooravondoonoert ondier leiding van Nico
Troep. Soliste mevr. Vegt die Swarbeh (pi
ano).
PRAAG (349 M.) Gramofoonmuziek.
HAMBURG (395 M.) Dansnyiziek inl EoifceL
Atlantio.
BERN (411 M.) Orkestoomoert.
BRUSSEL (509 M.) Kamermuziek.
ZURICH (588 M.) Kinderuurtje.
KONIG&TOSTERHAUSEN (1250 M.) Dr.
F. Günther: Die komische Open. F- Seakeu,
soliste.
LANGENBERG (469 M.) Orkostoonoerfc.
HILVERSUM (1060) Lezing door Henri Schaap
Jr., tandarts, onderwerp; Mondhygiëne.
Voortzetting concert Paul Lincke.
N.O.V. Vlaamschö Üederenavond te geven door
Anton Dirks. Baritonzanger te Amsterdam.
A.N.R.O. Politiebericht.
Ivurhausconcert: Uitzending uit het Kurhaus te
Scheveningen. Het Residentie-orchest, onder
leiding van Prof. Schneevoigt. Soliste: Cecilia
Hansen, viool.
Programma: 1. Albert' Roussel, Ecocations; 2.
M. Bruih, Scchottische Fant. Op. 46; 8. A. Gla-
zounow. Suite Pour orchestre tlre'e du Ballet
„Raymonda"; 4. Bizet-Sarasate, Carmen fan-
tascie Cecilio Hansen.
BRUSSEL (509) Fragmenten van ..La Navar-
raise", opera in acte van Massenet.
HAMBURG (395) Mamsell Ndtouohe, klucht
met zang in drie acten.
Concert in café Wallhof, Hamburg.
KOPENHAGEN (337) Klassieke Muziek o. L v.
L. Grundahl.
STUTTGART (380) Orkestconcert o. 1. v. H.
Künötner. Daarna Schwabische avend.
FREIBURG (577) Idem.
KöNIGSWURSTERHAUSEN (1250) Blaasorkest
BURICH (588) Uit Lortzings Opera's. Orkest
Gelbert.
LANGENBERG Tuinconcert
ZURICH (588) Mandoline- en guitaannuziek.
HILVERSUM (1060) Persberichten van het
Persbureau Vaz Diaz.
KOPENHAGEN (337) Balletmuziek uit alle
landen.
PRAAG (349) Tijdsein, nieuws, populaire mu
ziek.
HILVERSUM (1060) N.O.V. Dansmuziek van de
Centraal Diele te Scheveningen, door de The
Internaitial five en Los cincos Caramhas.
LANGENBERG (469) Concert op het Hofgarten.
Rynterras, Düsseldorf.
DAVENTRY (1600) Dansmuziek door de Ce-
cilians van hotel Cecil.
Het vertrek.
Zondagmiddag zijn de beide Junkers-vliegtuigen
„Bremen" en „Europa" resp. om 622 en 625 voor de
Oceaan-vlucht Dessau-New York opgestegen. Zij na
men de Noordelijke route: via Bremen—Noord-
Schotland.
Eindelijk is de vlucht dan toch doorgegaan. Het
was nog steeds onzeker of zij in verband met het zeer
slechte weer boven den Oceaan, kon plaats hebben.,
Toen echter Zondagmiddag tegen 3 uur in den na
middag gunstiger weerberichten binnenkwamen, be
sloot men na eenig beraad alles voor don tocht ge
reed te maken.
Om 6. uur verscheen een groote auto voor het pa
viljoen van de Junkerswerke op het vliegveld, De
vlieger» kwamen weinige oogonblikken later te voor
schijn en reden nu naar de gebetonneerde startbaan,
waar de vliegtuigen sinds Zaterdagavond gereed
stonden Te voren was in het paviljoen een kleine
afscheidsplechtigheid gehouden; hierbij had prof.
Junker den vliegers goede reis gewenscht en bij deze
wenschen hadden zich directeur-generaal Stimming
van de Norddeutsche Lloyd on miniaterialrat Bran
denburg namens de rij-ksregeering aangesloten. Snel
hadden de vliegers hun familieleden omhelsd en do
zijnen handen gedrukt, om toen in de auto te stappen
die hen naar de vliegtuigen zou brengen.
De Bremen steeg het eerst op en wel om 621 met
aan boord de vliegers Lohse en Kuehl, en den heer
Huchnefeld, vertegenwoordiger van de Norddeutsche
Lloyd. Vier minuten later volgde de Europa met
Risticz, Edzard en den Amerikaanschen journalist
Knickerbocker. Beide vliegtuigen konden zich on
danks hun zware belasting gemakkelijk verheffen;
in de G 31, die reeds een paar minuten tevoren was
opgestegen en intusschen boven het vliegveld cirkel
de. hadden 5 journalisten plaats genomen. De Oceaan
vliegers maakten geen eereronde zooals men alge
meen had verwacht, maar verdween zeer spoedig
voor den blik der 15000 geestdriftige toeschouwers,
die op en om de Junckerswerke verzameld waren.
Nauwelijks 20 minuten later waren ze uit het ge
zicht verdwenen. v
Dé „Europa* teruggekeerd.
De „Europa" is reeds dienzelfden dag 's avonds om
11.01 weer teruggekeerd en te Bremen ge
land. De terugkeer moest geschieden wegens een
motordefect dat merkbaar werd, toen dè .Europa"
een half uur boven de Noordzee had gevlogen. De
propeller is beschadigd. Do inzitenden zijn allen on
gedeerd.
Later wordt uit Berlijn gemeld:
liet debuut van de Duitsche Oceaanvliegers is niet
gelukkig geweest. De Europa is, na ongeveer een
half uur in dichten nevel en tijdens zwaar onweer
boven de Noordzee te hebben gedwaald, naar het
vasteland teruggekeerd, waar het vliegtuig tegen 11
uur 's avonds bij Bremen een noodlanding deed. De
motor functioneerde boven zee overigens ook niet
goed. Bij de landing, tijdens een vreeselijk onweer,
sloeg de staart van het vliegtuig tegen de haag van
een tuin, waardoor het toestel vrij ernstig gehavend
werd. De vlieger en de Amerikaansche journalist
Knickerbocker bleven ongedeerd. Edzard vertelde na
de landing dat de nevel op de Noordzee zoo dicht
was geweest, dat het volstrekt onmogelijk was een
harfd voor oogen te zien. Daarop hadden de vliegers
zeer tot hun leedwezen het besluit genomen rechts
omkeert te maken. Voortzetting van den tocht zou in
de gegeven omstandigheden een misdaad zijn ge
weest.
In den laten avond was de G 31, die de Oceaan-
vliegers uitgeleide zou doen, eveneens reeds te
Bremen geland. Tengevolge van den zwaren nevel
heeft de G 31 het vliegtuig Bremen gedurende de ge
heel reis niet eens gezien, zoodat van uitgeleide toch
al geen sprake meer was. Het vliegtuig Bremlen was
trouwens niet over het vliegveld van de stad Bre
men gevlogen, de Europa daarentegon had denzelf
den weg als de G 31 ingeslagen.
De „Bremen".
De tocht van het tweede toestel is, vooreoover er
berichten van zijn ontvangen, voorspoediger geweest.
Uit Engeland werd Maandagmorgen gemeld, dat de
Bremen, na boven Wakefeld in Yorkshire en in de
omgeving van Liverpool te zijn gezien, om kwart over
vijf Kingstown (bij Dublin) in Ierland is gepasseerd.
Boven Wakerfield was het vliegtuig Zondagnacht
om 1 uur 40. Het had toen ongeveer 955 K.M. afge
legd in ruim 7 uur en dus met een gemiddelde snel
heid van 136J4 K.M. per uur gevlogen.
Boven den Oceaan.
Wolff meldt uit Berlijn, dat, blijkens bij de Lugt-
hausa ingekomen bericht de Bremen om 7 u. 5 ra,
over de Iersche westkust is gevlogen en zich sedert
dien boven den Oceaan bevindt.
Op het vliegveld Waalhaven te Rotterdam' heeft
men vanmorgen 5 uur door een gecombineerde ra
diopeiling kunnen vaststellen, dat de Bremen op dat
oogenblik 32 mijl ten noorden van Liverpool was. Na
dien is niets meer opgevangen en men trok het in
twijfel of men verder nog wel berichten van de vlie
gers zou kunnen opvangen. Verondersteld werd, dat
de ongunstige weerberichten van Zaterdag de vlie
gers niet meer hebben bereikt.
Ongunstig weer.
De laatste berichten over het weer op den Atlan-
tischen Oceaan, waren vanochtend weer ongunstig.
Vooral aan de Amerikaansche kust moet het boos
weer zijn.
Voorbereidingen voor de ontvangst te
New York.
op het Mitchell-vliegveld bij New York worden
groote toebereidselen getroffen voor de ontvangst
van de Duitsche vliegers.
Moer dan 1000 eoldaten en politieagenten zullen
de orde handhaven in de geweldige menigte, die
verwacht wordt.
Indien de vliegers bij nacht aankomen, zullen
sterke zoeklichten het vliegveld beschijnen. Behalve
de gewone verlichting zal voor deze gelegenheid een
batterij van zes zoeklichten van een naburig fort,
dat voor het afweren van vliegtuigaanvallen is in
gericht, den omtrek verlichten.
Naar men uit New-York seint, heeft het vertrek
van de Junkersvliegtuigen aldaar een koortsachtige
beroeriDg teweeggebracht in. de dagbladkantoren,
die bezig zijn extra-edities voor te bereidën om elke
1 nieuwe faze van de vlucht aan het publiek bekend'
te maken. Ondanks den Zondag geven de bladen ex
tra-edities uit, aangevuld door bulletin».
I
Als alles goed gaat kon de Bremen Dinsdagochtend
tegen zeven uur (Amerikaanschen tijd) op het Mit-
chellvliegveld aankomen.
Ook de „Bremen" teruggekeerd.
Na een gevaarvollen tocht.
Helaas heeft de „Bremen" in verband met het bui
tengewoon zware weer boven den Atlantischen
Oceaan, ook zijn vlucht naar Amerika moeten op
geven. Door de Junkerswerke in Duitschland werd
naar aanleiding daarvan het volgende communiqué
gepubliceerd:
Dessau, 15 Augustus.
De „Bremen" ls hedenmiddag te 4 uur 24 te Des
sau vlot geland na een uiterst moeilijke vlucht.
Tijdens de heenvlucht hing boven de Noordzee een
dichte mist. Zoodra Engeland bereikt was, geraakte
het toestel in laaghangende wolken, zoodat geduren
de den geheelen nacht slechts op boomshoogte kon
worden gevlogen. Eenzelfde weersgesteldheid
heerschte boven de Iersche Zee. Desondanks werd
verder gevlogen en het vliegtuig bevond zich reeds
eenige mijlen boven den Atlantischen Oceaan, toen
het met sterken tegenwind kreeg te kampen. Na eeni-
gen tijd kalm te hebben beraadslaagd besloot de be
manning de terugreis te aanvaarden, temeer daar
reeds vier k vijf uren waren verloren.
Dit besluit en het feit, dat de piloten het toestel
ongedeerd naar huis hebben gebracht, is een be
wonderenswaardige prestatie, dié duidelijk bewijst,
met welk een ernst de tocht is ondernomen en dat
men er geen lichtvaardig kansspel van heeft ge
maakt
De terugkeer kwam onverwachts.
Do landing van de Bremen" op het vliegterrein
te Dessau geschiedde geheel onveryvacht. Het laatste
weerbericht, dat boven den Atlantischen Oceaan
windsterkte d.2 meldde, had bij de vliegleiding en bij
de directie der Junkerswerke groote bezorgheid doen
ontstaan. Terwijl nog onophoudelijk verzoeken om
Inlichtingen over de vlucht binnenkwamen, terwijl
de werkzaamheden in de werkplaatsen en op het
vliegterrein op normale wijze voortgang hadden,
weerklonk in de lucht plotseling motorgeronk en het
volgende oogenblik doemde in het Westen een vlieg
tuig op. In het eerste oogenbilk dacht men, dat het
de „Europa" was, die, na grepareerd te zijn, naar
Dessau terugkeerde. Maar reeds spoedig kon men
op den romp van het toestel den naam „Bremen"
ontcijferen.
Een onmiddellijk ingesteld onderzoek wees uit,
dat het vliegtuig zich uitstekend heeft gehouden.
Vooral de motor heeft volkomen aan de zware
eischen beantwoord, die er aan moesten worden ge
steld, doordien bijna voortdurend vol gas moest wor
den gegeven.
Wal de piloot van de „Europa* nog mee
deelde.
Met betrekking tot den tocht en de noodlanding
der „Europa" deelde de piloot Risticz mede, dat het
weer boven de Noordzee buitengewoon ongunstig was
on een zwaar onweer dreigde. Daarom achtten zij
het beter den tocht niet voort te zeten, doch naar
huis terug te keeron. BIJ de noodlanding is het toe
stel licht beschadigd; de propeller en de staart zijn
namelijk gebroken.
RiBticz deelde verder tnede, dat men van Bremen
af op goed geluk in den dichten mist had gevlogen.
Tot viermaal toe trachtte meii langs de West-Frie-
sche eilanden boven zee te komen, doch telkena
moesten de vliegers terugkeeren, daar de dichte mist
hun pogingen deed mislukken. Tweemaal vloog het
toestel boven Norderney. Ten slotte besloot men
reohtstreeks naar het Kanaal koers te zetten. Doch
hier was de mist nog dichter en bovendien woedde er
een zware storm, zoodat men moest besluiten naar
het vaste land terug te keeren. Hier werd tuschen
Bremen en Bremerhaven tusschen tien en elf uur
de mist zóó dicht, dat elk uitzicht onmogelijk werd
en het was dan ook vrijwel een toeval, dat de „Euro
pa" op het vliegveld terecht kwam.
Risticz verzekerde, dat verder vliegen over zee bij
dit weer een zekeren ondergang zou hebben betee-
kend.
Een algemeene teleurstelling in Duitsoh-
land.
Natuurlijk heerscht over de mislukking der Oceaan-
vlucht in Duitschland een algemeene teleurstelling,
temeer, waar de vliegers vóór de start nog te ken
nen hadden gegeven, dat zij vast overtuigd waren,
in hun pogingen te zullen slagen. Na de landing, der
„Europa" had men alle hoop op de „Bremen" geves
tigd, en volgde men met koortsachtige spanning de
binnenkomende berichten. Toen ook de „Bremeü'
tenslotte was teruggekeerd, en het bericht zich daar
van verspreidde, was de teleurstelling geweldig.
Een nieuwe poging?
Junkers denkt er nu aan zijn reserve Ameriko-
vliegtuig in orde te brengen, maar voorloopig stuit
dit voornemen af op de hooge kosten. Mocht deze
financieele quaestie geregeld zijn, dan gaat de be
zetting van de „Europa" met dit derde vliegtuig om
hoog.