VAN HEINDE EN VERRE Gemengd Nieuws. DE MISLUKTE OCEAAN- VLUCHT. Marktberichten. <la markt worden vorvoerd, om te voorkomen, d&t re voor coneumptle wordt aangewend, daar ie in het algemeen minderwaardig van samenstelling la we gens liet loogenaamde „oppersen" der koelen, dat ls het ftn melktijd voor den verkoop niet melken, waar door .het vetgehalte-der daftrna verkregen melk enorm wordt verlaagd, terwijl het niet volledig uit melken op de markt dit nadeel nog vergroot, en bo vendien minderwaardig van toestand, daar koeien .met uiergebreken enz. naar verhouding veel malen ter markt worden gebracht >ngi eraan, rtfft t kuipen JAPAN EN HET LATUNSCH ALPHABET. Naar verluidt, heeft de Japansehe regeerin^ het voornemen in plaats van het thans in zwang zijnde Japansehe schrift een variatie van het Chxnee- soho figmur-echrift het Latiinsche alphabat in te voeren. Deze hervorming is door de nauwe por lititdka en eoonomisohe betrekkingen, die het verre Oosten met-liet Westen onderhoudt, daah-ootfc uit opvoedkunde oogpunt noodzakelijk gebleken. Het Japansehe Schrift, schrijft professor Tanar kadate, die vooral opkomt voor de invoering" van het Latjjnsche alphabet, is .in elk geval uit het buitenland afkomstig, daar het ontleend is aan het Chimeesche schrift. Om echter de klanken van de Jaipiatnsoihe taal juist te kunnen weergeven» moes ten buitendien nog ongeveer vijftig nieuwe lette/r- teekens gevonden en aan het vereenvoudigde Chi- neesche schrift toegevoegd. worden. Als gevolg van de moeilijkheden, cue het huidige Japansehe sonrift oplevert, heeft een leerling thans ^ses jaar nopdig om goed te loeren Jezen en schrijven; heb onder* Wijs op een Japanöchè school presteert dus maar een zesde van wat het Europeeaohe systeem bef r^dkt. Overigans ia het misaohietn wel interössant pr bjj deze gelegenheid aan te herinneren, dat de thans voorgestelde yerwesfcelijking van het Japan- sohd schrift volstrekt niets nieuws is- Reeda on geveer driehonderd jaar geleden brajohten Portu- goesohe jeeuietxm bijbels naar Japan, welke in de Japansehe taal mot Lattfiasobe leuters gedrukt war Honderd! jaar later werden door Nodlerlandsolid en Duitschd misSionafrisslein zelfs boielten1 ingevoeld!, welke de Japansehe taal in Duitsohe letters te zien gaven. In de kringen van Japaiasohte geleerden is het Larijnsche alphabet doorgedrongen; reeds tientallen van jaren wordt een groot godeelbevarr alle wetenschappelijke verhandelingen i Ifde Duit- sche taal met Latijnsohe letters gedrukte De moiedlijkhedlGtn!, die een omcieele invoering van heb Latijlnsobö alphaibeti nog in dan weg staain, bestaan in het uitdenken van een juiste s - waardoor de Latijnsohe letters aan de Ja] spraakkunst en klankvorming aangepast worden. Maar ook deze hindernis moet voor het grootste deel uit den weg geruimd zijn, zoodat het Latijn* echo alphabet zeer binnenkort ingevoerd kan wor den. HOOMSCH-KATHOUEKEN EN SOCIALISTEN IN OOSTENRIJK. Op de sluitingsvergadering van het Roomsen-Katho lieke bondscongres te Weenen, heeft kardinaal Piffl een sterk politiek gekleurde toespraak gehouden, die duidelijk tegen de socialisten gericht was. Hij zeido, dat de katholieke jougd moot strijden voor do katho- lioko Idealen, daar zij de onwaardige slavornij moe is van een wereldbeschouwing, die alleen hot dierlijke! in den mensch on don strijd om het bestaan erkent, doch de eouwighoid van hot zleleleven loochen'. De kardinaal verklaarde eenige malen, dat hot oogen- blik voor den strijd thans is aangebroken, waarop de deelnemers do gelofte aflegden de fakkel van het ge- doof weer op te zullen heffen. POGING TOT MOORD. Te Wölllng is oen vrouw in haar slaap overvallen en levensgevaarlijk gewond en beroofd. Haar dochter, die van den moord verdacht wordt on gevangen ge nomen is beweert, dat zij den moord onder pressie van een haar onbekenden man, die den roof zou hebben gepleegd, begaan had. Daags na de misdaad kwam do dochter, schijnbaar onbewust van het ge beurde, bij haar mooder op bezoek en werd gear resteerd, daar de zwaar gewonde, toen zij weer bij kwam, den buron den naam van (haar dochter ge noemd had. BELANGRIJKE VERDUISTERING. Sedert negen jaar. had de directeur van een han delszaak een stipten en ijverigen kassier, die zijn volle vertrouwen genoot, in zijn dienst. Op zekeren dag moest de kassier een bedrag van 28.000 francs innen, doch hij kwam niet terug, noch op kantoor, nóch thuis. Eerst meende men, dat hij het slachtoffer was ge worden van een overval, maar toen de directeur zijn boe-ken nakeek, bleek, dat de kassier door verval- sching van do facturen over een tijdperk van drie jaar 250.000 francs verduisterd had. De handelaar gaf de zaak bij de politie aan, die er niet in slaagde, den kassier te achterhalen... Zaterdag meldde deze zich echter bij de politie aan en bekende alles met het spel verloren te hebben. NOODWEER IN OPPER-SILEZI8. Jt A Een Wolffbericht uit Gleiwitz meldt, dat het district Gleiwitz opnieuw door zware onweders geteisterd is, Vijf schuren en een boerderij werden door den or kaan verwoest, terwijl verscheidene woningen door den bliksem getroffen en afgebrand zijn. DE FRAUDE BIJ DE PRUISISCHE STAATS- LOTERIJ. Naar aanleiding van de verduisteringen bij de Pruisische klasseloterij beweerde gisteren de Welt aan Montag, dat Hugo Haase, de bekende sociaal-de mocratische leider, in October 1919 is doodgeschoten, omdat hij niet wilde gelooven, dat er onregelmatig heden bij deze loterij mogelijk waren. Haase is indertijd vóór den Rijksdag doodgescm* ten door een arbeider, Johann Voss genaamd, die bij -zijn verhoor verklaarde, dat hij had gemerkt, dat er in 1918 hij de trekking van de Pruisische klasseloterij ernstige onregelmatigheden waren gepleegd. De man den, dat de beambte, belast met de trekking, „don weg op to gaan", d.w.s, evenals ton onxent met autobussen den vijand op eigen terrein te beetrljden, doch dit advies is volgens de W. G. in spoorweg- kringen niet onverdeeld gunstig ontvangen. Men wil het nu hierin zoeken dat de locaaltreinen, die vaak half leeg zijn, zullen worden vervangen door „kleine eenheden", n.1. door stoom voortbewogen spoorwagens. Electrificatie wordt voor het platteland te kostbaar geacht Met dergelijke „kleine eenheden" worden reeds op verschillende lijnen proeven ge nomen. WIELRIJDERS TE BERLIJN. Evenals te Amsterdam, waar thans een verscherpt toezicht is ingesteld, worden te Berlijn vaak klachten vernomen over het drukke rij wiel verkeer en over het schenden van de betreffende voorschriften door fiet sers. Naar aanleiding van een daartoe strekkend verzoek heeft de Berlijnsche politie thans besloten speciale patrouilles op motorrijwielen te vormen, die uitslui tend belast zijn met het door wielrijders doen opvol gen der bestaande verkeersvoorschriften. UIT HET IERSCHE PARLEMENT. De motie van wantrouwen ln de regee ring verworpen. De door de Lahourfractie ingediende motie van wantrouwen tegen de regeering van Cosgrave werd verworpen met 72 tegen 71 stemmen. De doorslag werd gegeven door de stem van den voorzitter, die zijn stem uitbracht ten gunste van de regeering. DE OPSTAND DER ROODHUIDEN IN BOLIVIA. Men gelooft^ dat het snel optreden van de regee- ringstroepen een algemeenen opstand van de roodhui den in Bolivia voorkomen heeft Volgens de officieele berichten waren de opstan delingen er in geslaagd gedeelten van de provincies Cochibamba en Potosi van de buitenwereld af te snij den, doch het gevangen nemen van verscheidene op perhoofden en het toebrengen van zware verliezen aan de opstandelingen, hebben de beweging voor een goed deel onderdrukt. Duizenden roodhuiden keeren tot hun normale bezigheden weer. Naar de bladen uit La Paz vernemen, zijn de Boll- vaansche troepen er thans in geslaagd de Indiaan- sche stammen, die in de provincies Potosi en Cochi bamba in opstand gekomen waren, te bedwingen en de orde te herstellen. OOK EEN KAMPIOEN. Thomas Charity is een kampioen. Dat bleek toen hij zijn vroegeren werkgever, den restauranthouder Weinberg, te Eastbourne in rechten aansprak voor achterstallig salaris. Weinberg had Charity op staan- den voet ontslagen wegens plichtsverzuim (wegblij ven zonder verlof van den werkgever). Het kwam n.1.! uit dat Charity sedert 1913 al 288 baantjes ihacUge- had, maar het door zijn luiheid en laksheid nooit ergens had kunnen houden. Weinberg had het zeven maal met hem geprobeerd! Charity werd door den rechter in het ongelijk ge steld, nadat Weinberg zijn ontslagen bediende had, gekenschetst als „wereldkampioen-luiaard". AUTO-ONGEVAL. Te Beijenburg aan de Wupper ia gisteravond een vrachtauto, waarmee 26 personen uit Solingon een uitstapje hadden gedaan, door het weigeren van de rem van den weg gestort. Van de inzittenden zijn twoo gedood en 12 zwaar gewond. ERNSTIG AUTO-ONGEVAL. Tengevolge van het omslaan van een automobiel op eenigen afstond van G'lasgow, werden drie perso nen gedood en acht gewond. DE AARDBEVINGEN IN RUSLAND. De aardbevingen in het gebied van Fergana in Turkestan duren voort.. Tot dusver werden meer dan negentig stooten geteld. Alle gebouwen in Namangan zijn beschadigd, in de oude stad zijn ongeveer 500 huizon vernield. Ook de spoorwegstations, bruggen, ons., hebben schade geleden. Er zijn 84 personen ge dood on 72 gewond. Uit Samarjcand is een regeeiüngscommissie naar Namangan gezonden om de hulpverleening te orga- niseeren. EEN DREIGENDE BERGSTORTING IN ZWITSER LAND. Sinds jaren is door de deskundigen geconstateerd, dat de top van de Arhino, een berg bij Bellinzona in het kanton Ticino, langzaaon begint over to hellen, zoodat het gevaar toeneemt, dat het bergplateau, bij verder doorscheuren als het ware, van de lager ge legen berggedeelten, in het aangrenzende dal terecht komt Als uitvloeisel van het jongste onderzoek heeft de regeemng thans besloten tot ontruiming van een aan tal omliggende dorpen. De beweging begint, zoo zeer to versnellen, dat maandelijks de bergspleten, die telkens ontstaan en wijder worden, door deskundigen op la9t der regeering worden onderzocht. Het laatste rapport adviseert tot een algemeene waarschuwing, terwijl het bestuur van het kanton Ticino wordt aan gespoord, do aandacht van de spoorwegdirectie te vestigen op den gevaarlijken toestand. EEN SCHANDELIJKE AANSLAG. De mijnautoriteiten in het district Charleroi zoe ken thans naar den persoon of de personen, de schul- t idige(n) aan een laaghartige misdaadpoging. Er is n.'L dezer dagen een ijzeren staaf van 8 meter lengte en een gewicht van 75 pond in een schacht van de mijn Martinet bij Roux geworpen, juist toen een lift vol mijnwerkers naar boven kwam. Had de staaf de lift werkelijk geraakt, dan ware een catastrofe zeker het gevolg geweest. Toen de liftkooi boven was aangekomen, verklaar den de ermee vervoerde mijnwerkers dat de kooi door een vallend zwaar voorwerp even was geraakt, zonder dat echter schade was aangericht Een onder zoek, hierna ingesteld, deed zien dat het zware voor werp de staaf in kwestie, op een watergoot was neer gekomen en niet verder neergetuimeld. Het ding be hoorde niet in de mijn thuis en is blijkbaar van een vuilnisbelt in den omtrek aangesleept. Een week ge leden as een blok lood door dezelfde schacht neerge komen en men dacht toen aan een ongeval. Gezien het tweede gebeuren is men echter geneigd, ook het eerste geval aan misdadige hand toe te schrijven. had gezien, als er groote winsten werden getrokken, andere num mers dan de juiste had afgeroepen. Hij had dit ter kennis gebracht van Haase, die echter geen geloof aan de medodeeling hechtte. De verklaringen van Voss zufllen thans opnieuw worden onderzocht. O VERBLUFSEELÊN-VAN EEN LUCHTBALLON GEVONDEN. Dichtj bij het iBrabantsche dorp Alsemberg en de groote baan naar Brussel helden kindoren overblijf selen ontdekt van een luchtballon, vermoedelijk van Fransche herkomst, die in die buurt moet zijn ont ploft Van schuit of bemanning echter geen spoor. Naar de Brusselsche avondbladen melden, droeg de teruggevonden klep het merk: Anciens Etablisse ment» Zodiac k Putaeaux. Op een cylinder stond bet inschrift Zodiac 1. Tot dusver blijkt echter nog ner gens in Frankrijk of België de verdwijning van een dergelijken luchtballon te zijn gemeld. TREIN CONTRA AUTOBUS IN ENGELAND. Ook in Groot-Brittannië ondervindt de trein dé concurrentie van de autobus. De statistieken voor Mei van dit jaar geven daarvan een treffend'beeld. Het aantal passagiers bedroeg ln die maand 92.504.789 of 7.762.637 minder dan in 1925. (Het jaar 1926 leent zich niet voor een vergelijking, daar in de maand Mei van dat jaar de algemeene staking viel. On de „Westminster Gazetto" heeft onlangs een econoom den spoorwegmaatschappijen aangeraden '^ri TvTutoVi/t™ roert! mt nfoow bmmp op OcoMctoe om cm oodnv zoek in te stellen naar de bewering-, dat het der partemeöt van justitie der V. S. zou hebben s*> menyeepannen mot het parket vaa Massr.ohusette om Saooo en Vanzetti onschadelijk te maken. Reeds vroeger word op dezen grond een beroep ingesteld Indien zou blijken/ dat de ambtenaren! der rijksre^ {roering inlichtingen zouden hebben achter gehou den waardoor Saooo en Vanzetti worden schoongq- wasschen van de op hen rustende beschuldiging van moord, zou president Coolidge het wettelijk recht hebban zich in de zaak te mengen. Volgen^ do verdediging zou heb departement van justatae in derdaad dergelijke gegevens bezitten. De tegenspoed van da „Europa" en de „Bramen". Aanden correspondent van de Köln.. Ztg. te Bremen heeft de Amerikaansche journalist Knickerbocker na de noodlanding het volgende relaas van zijn weder waardigheden gegeven: Ofschoon wo maar zes minuten, na de Bremen wa ren opgestegen, hebben wij die niet meer gezien. De Bremen moet cr dadelijk met vol gas vandoor zijn ge gaan. Met het vallen van den avond nam onze onrust toe, want we moesten er ons op voorbereiden alleen den tocht over de Oceaan te moeten doen. Om ons heen was het pikdonker; slechts bij het einde van den nauwen gang tusschen de tanks glom het zwakke lichtje op de instrumenten-tafel. Onder ons zagen wij flauw de lichten van een kuststadje en voor ons lag de zee met aan den einder een lichtschemering van de ondergegane zon. Plotseling klopte Edzard op de tank en lichtte mij met zijn zaklantaarn bij,' terwijl hij me een briefje overhandigde. „Wat ontvangt u voor draadlooze be richten?" stond er op. Ik had eenigen tijd tevoren de antenne opgezet, in de hoop dat Norddeich ons inlich tingen zou kunnen geven over de Bremen. Maar ik hoorde niets dan muziek en zei het aan Edzard. „Kort daarop stopte die me weer een briefje in de hand, waarop gekrabbeld stond: „Motordefect! We moeten terug!" Meteen zwenkte het toestel al en vlo gen we weer op Bremen aan. Daar hadden wij bij allen tegenslag nog geluk. Ons vliegtuig sprong bij de landing over een tien voet breeden sloot en rukte een hek omver. Desniettegen staande hadden wij echter slechts een gebroken schroef en een ingedrukt onderstel op de verliesre kening te plaatsen. Men mag dus, gezien de geweldige belasting van de machine, zeggen, dat de landing eenigermate schappelijk verliep. Slechts aan het koelbloedige doen van Risticz moet dit betrekkelijk gunstig resultaat worden toegeschreven, want eigen- ijk hadden wij voor-de landing onze reservoirs moe ten leeg maken. Risticz had er echter' aan gedacht, dat wij waarschijnlijk hij fakkellicht zouden dalen en dat, wanneer er meer dan twee ton benzine over het vliegveld waren uitgegoten, ons vliegtuig waarschijn lijk in brand zou zijn gevlogen. Voor mij als passa gier was dat een eenigszins onbehaaglijke gedachte, die mij daar in de kleine achterkajuit naast vier volle benzol-tanks bekroop! Mij viel het gezegde van *en vlieger in: „De eerste tien uur van den Oceaanvlucht zijn de moeilijkste" en ik dacht er met een zeker fata lisme aan hoe ik nog kort te voren schertsend tot de bestuurders had geegd: „Er zijn al twee uur om, wij hebben er nu nog maar vijftig voor den boeg". Om op alles te zijn voorbereid, ging ik op een luchtkussen zitten en bond er een rond mijn hoofd, en zette mijn beenen schrap tegen de tanks, want na alles wat ik van dergelijke landingen had gehoord, moest ik een verschrikkelijk gekraak met vlammen en ontploffin gen verwachten. Het gekraak kwam, maar de ontplof fing bleef gelukkig achterwege. „Binnen de vijf seconden was ik uit mijn hokje op den vleugel gesprongen en rukte ik de bekleeding af van de bestuurders hut, terwijl Edzard riep: -„Is er iets met u gebeurd?" Risticz en Edzard staarden te leurgesteld in het licht van mijn zaklantaarn en wei gerden gehoor te geven aan mijn aandringen om uit het toestel te komen. Ik dacht nog altijd dat het mo gelijk zou zijn om met de Europa op to stijgen. Ten slotte kwamen toch ook de leiders er uit en begaven zich naar de machine om te constateeren wat er ge beurd wn Het ondentel wa» totaal ln «lkaar ge drukt «n de echroef was vervormd tot lete dat er uit zag ali een kurkentrekker. Rletlcs legde uit dat van den motor eenige cylinders haperden. Werd „vol gas" gegeven, dan liep hiJ onberispelijk; maar wanneer de gastoevoer iets werd gestremd, haperde er wat. Wij konden niets anders doen dan weer het land opzoe ken. Het besluit, om te keeren, werd door mij geno men toen wij de kustlichten reeds lang uit het ge zicht verloren hadden en wij dwars over de Noordzee vlogen in de richting van Edinburgh. „Het bericht van de landing der Europa verspreid de zich, niettegenstaande het late uur, met krank zinnige snelheid door heel Bremen. Onmiddellijk snel den politie en ambulances naar hot vliegveld. Kort daarop ontlastte zich boven de stad een vreeselijk on weer. De angstige vraag drong zich aan ons op of het onzen makkers in de Bremen wel gelukt zou zijn, door dat onweer heen te komen". De leider van de Bremen heeft aan de Köln. Ztg. de noodzakelijkheid om terug te keeren, als yolgt toe gelicht: „Een tocht over den Oceaan bij het hondenweer dat wij achter Dublin hoven volle zeo hadden, ware krankzinnig geweest Het was niet alleen de storm die ons terugdreef, maar voor alles de ondoordring bare mist, waarin we geen hand voor onze oogen kon den zien. In de Baai van Dublin konden we niets en dan ook niets onderscheiden en daarom besloten wo tegen 7 uur 'sochtends om te keeren. Tijdens den gebeden tocht hebben we geen enkel draadloos be richt kunnen opvangen, daar we al onze aandacht aan de besturing van het toestel moesten wijden. Zoodra we de Noordzee bereikt hadden, omhulde ons zware mist, zoodat reeds daar het besturen alle krachten van ons vergde." WAKMENHDTZEN, 15 Au*. Etaanbeimera f 6,30-6,50, idem grove t 5, per 100 Kff.» bloemkool le soort 19,40—21,80, 2e acorc t 1,904,10 per 100 stuks. Totaal aanvoer: 1100 kg. aardappelen, 1240 stuks bloemkool. WARMENHUIZEN, 16 Au#. drielinjspe®. f 7- bloemkool le soort #^40-^24,70, 2e soort ïf 2.50*^ 3,30 per 100 sfcuka, zalveameiv f 15,iü—17, zilver* drielingen f 3,60, gele nep r 11,40 per 100 Km Totaal aanvoer: 9400 Kg. aardappelen. 200 Kg. gele nep, 625 Kg. zilveruien, 1310 stuks bloemkool. NOORDSUHAJS.WOUDE, 16 Aug. Schxytsche muizen 5,90—7,80, duketo f 3, eifren- bedmers f 5,606,60, bl. eagienhedmorö i 7—7,50, bl.,aardappelen f 7,40, drielingen 5,706.20, sper- cdeboonen f 11,7012.60, snijboonen f 10,10—16,60, zilveruien 11,80, iarielingen f 4,306, zilvea-nep f 13,6018,40, uien 5,70, drielingen f 4—6.50, gele toep- f 1720,40, roode kool f 2,103,60, witbe kool f 1,602,20, gele kool f 4,207,70, alles per 100 Kg., bloemkool 14.30—28,30, 2e soort f 1,80 8,60 per 100 stukb, Totaal aanvoer28000 Kg. aardappoleuï, 200 Kg. spercieboonen, 20 Kg. snijboo nen, 4&00 Kg. züvoruion, 3400 Kg. uien, 10400 KJ?, roode kool, 16000 Kg. witte kool, 13600 Kg. geïo kool, 9400 stuks bloemkool. BROEK OP LANGENDIJK. 16 Aug. Bloemkool le soort f 22,1031,40, 2e soort 2,40 R i' 4,20 per 100 stuks, roodie kool lp soort 2,10— 3,30, gele kool le soort 4,706,40, witte kool (vroege) f 1,201,60, uien f 7,50, driebngien ij 2,50 4 £2,7a nep f 15,9016,20, zalvernep f 13,80— f 16j80, sl&boöntetn f 12,3014,60, sobotsdhe muizen f 6,708,30, eohoolmoosters f 8,50,, eigenheimers 7.20. dneJdngan 8,60—6,50. alles per 100 Kg. Totaal aanvoer5300 stuks bloemkooL 63000 Kg. roode kook 23000 Kg. gele kool, 13200 Kg- witte kool, 1300 Kg. uien, 700 Kg. zilvennep, 450 Kg. slabootnen, 20800 Kg. aardappelen. ELFdtVKIHTKG7lTOlMliRENl>, 16 Aug. (in hdt gebouw der Afslagvorceniging). Aanvoer: 13027 kipederen kw. A f 6,20—7,30, 619 fcw. 'B 4,605, 4193 eetndeieren kw. A f 5.40. CJOÖP. VER. OENTR. EIBRVEILING, G.A. in hotel „Paradijs." Aangevoerd: 42400 eetndeieren 5,605,90, 56050 kipeieren, 70 Eg. 8—8,20, 65—06 Kg, f 7,50—7,70. 63—64 Kb. f 7^507,00, 60—63 Hg(. t &80 tofl i 7.20 58—89 ®0. f ®,«a-fi;S0i Kfet i MO >A 16,60, 53—55 K». f 5,80—6,10. 60—52 Kfet f 5.30 -i üpO. pulawran f 55,20. SACCO EN VANZETTt TJit Rome, 15 Aug. Naar bekend' wordt, zal de paus tusschenbeade komen in de zaak Sacco en Vanzetti ten gunste van de bedde veroordeelden. De pauselijke gezant te Washington heeft op dracht gekregen, zich die aangelegenheid ter harte tö nemen. Naar vernomen: wordt hebben! de Ame rikaansche kardinalen besprekingen gevoerd, ten einde een besluit te nemen ten aanzaen van het plan om gemeenschappelijk een beroep te doen op gouverneur Fullor en indien'dit mislukt oen per* aoonlijk verzoek te richten tot president Goolidge. De paus is tot dit besluit gekomen, nadat de vader van Sacc-o een dringend beroep op hem had gedaan. De tekst van die pauselijke instructies la niet bekend. De „Maasbode" meldt, dat volgens bericht uit Rome de mededeoling der pauselijke tusschenkomst ten gunste van Sacco en1 vanzetti onjuist is. Wel juist is, dat de Amerikaansche kardinalen het ini- tiatief nonnen om op die .zaak' der beide verooi* doelden de aandacht dier Amerikaansche autori teiten te vestigen. Een nieuw beroep op Coolidge. Gisterenmorgen zou voor het hoogjgereahtshöf van Massaohusetts opnieuw de zaak van Saoco en Vanr aetti voorkomen. Tegelijkertijd zou een nationaal oomité voor die verdediging vsu Saooo en V#owtti Misbegeerte. In Oedebern bij Brussel stond op het marktplein een kanon, ter herinnering aan den wereldoorlog. Op .zekeren dag kwam een vrachtwagen aangereden en 'hield bij het- gedenkteeken stil. Een aantal mannen sprong van den wagen, hieven den loop van het ka- uon van zijn affuit en verdwenen daarmee. Waar nie mand van de plaatselijke autoriteiten opdracht ge geven 'had, het kanon weg te halen, ging men de zaak eens onderzoeken, doch zonder resultaat. Totdat zich de dader zelf kwam aanmelden, zich voorstelde als student dn die technische wetenschappen en verklaar de, dat hij de gecompliceerde constructie van het wa pen wilde bestudeeren en omdat hij vreesde van ambtswege daartoe geen verlof te zullen krijgen, had hij de zaak maar op deze manier aangepakt. Op zich zelf beschouwd, is dit nog niet zoo'n leelijk ver grijp, maar wat, indien de jonge man bijvoorbeeld nu eens juwelier of bankier (had willen worden en voor dit doel zich met een goede greep verscheidene sieraden uit een uitstalkast had toegeëigend of een bundel banknoten uit de brandkast van een bankier bad genomen! Zeven kussen in het jaar. .Te hebt mannen en.... mannen, je hebt vrouwen en.... vrouwen, dus heb je ook huwelijken en.... huwe lijken. De la&tsten worden, zooals bekend, in den hemel gesloten, doch: Vergissing wordt voorbehouden 1 weshalve de menschen hier be neden de scheiding hebben uitgevonden. Een koopman, Lawrence Wilson te Los Angel es, verscheen onlangs voor den rechter en verlangde van zijn vrouw gescheiden te worden, omdat zij, die hij hartstoch telijk beminde, hem maar zeven 'kussen ia het jaar toestond. Nu staan er in de wetboeken van alle beschaafde landen zeef veel .bepalingen opgenomen, op grond waarvan een huwelijk kan worden ontbon den, maar de rantsoeneering van kussen als grond voor een echtscheidingsproces is nóg in geen enkele opgenomen. Zoo zag de rechter zich voor een pro bleem geplaatst, waar hij geen weg mee wist. Hoe hij zich ook het hoofd brak, 'hij kon de zeven kussen te eenenmale niet over het jaar verdeelen, of hij was genoodzaakt voor elke twee maanden er één te tellen en de zevende voor een buitengewone gelegenheid te reserveeren. Daar hij het dus met zich zelf niet eens kon worden, waagde hij het ook niet, den echtelijken strijd in het reine te brengen, temeer, waar kussen 'niet als „huwelijksplichten" kunnen worden aange merkt en zoo legde hij de vraag aan «en openlijke discussie voor: op hoeveel kussen man en vrouw van weerskanten aanspraak hebben. Een storm van iniee ningen en tegen-meeningen steeg op en men zou zoo denken, dat heel veel mannen aan den lcant van Wilson zouden staan, maar wie dat dacht, dacht verkeerd de meerderheid der vrouw.e.n sprak zich voor kussen in on.b.e.p.e.r.k.t aantal uit en vervloekten de schoone, koele me vrouw Wilson, die blijkbaar bang was voor haar oorlogsbesdhilderde lipjes. Zoo jverd volgens een Su- lomonsche rechtspraak ihet huwelijk voor ontbonden verklaard. Mevrouw Wilson echter ontving kort daarop tallooze huwelijksaanbiedingen van mannen, die aanhangers van eeii, op rantsoen gesteld echt genoot, schijnen te zijn, waarmee ze misschien den ken in het huwelijk rust te vinden'. Wanneer men Incognito reist In alle bladen heeft men kunnen lezen, hoe onze Koningin, op (haar vacantiereis naar Noorwegen be slist incognito wilde blijven, maar dat ze ondanks bij haar aankomst te Oslo herkend is geworden, zoodat e aan de nieuwsgierigheid der bevolking niet is ontko men, Een correspondent van het Berl. Tgbl. vertelt van die aankomst het volgende: De politie te Oslo had den vorstelijken uitgang van (het station bezet, wat tengevolge h^d, dat het publiek, nieuwsgierig geworden, al heel spoedig dien uitgang belegerde. De inspecteur van politie, die dö afzetting regelde, stond zelf nabij het perron, om te Voorkomen, dat de gewone reizigers den vorstelijken uitgang niet te dicht zouden naderen. Ook e en vriendelijke, eenigszins corpulente dame, die in den stroom van (het verkeer den gewonen weg nam, kwam wat te dicht bij den versperden uit gang. Met een nadrukkelijke handbeweging werd zij er door den inspecteur opmerkzaam op gemaakt, dat dien weg vrijgehouden moest worden. De dame vol deed oogenhlikkelijk aan het verzoek. Een in haar begeleiding zich bevindende 'heer maakte er den in specteur echter op attent, dat de zooeven teruggewe zen dame de koningin van Holland was. De inspec teur was door deze mededeeling zoo getroffen, dat hij zijn tegenwoordigheid van 'geest volkomen ver loor en alle versperringsmaatregelen vergat. In het volgende oogenhlik had het publiek de versperring verbroken en was nieuwsgierig naar voren gedron gen, zoodat de koningin tenslotte voor, noch achter uit kon. (Haar bleef dan ook niets anders over om naar het perron terug te vluchten, haar slaapwagen op te zoeken en dïferin plaats te nemen, om aan de de steedss meer opdringende jnenschenmassa te ont komen. fflff8 ditrneer

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1927 | | pagina 2