VAN HEINDE
EN VERRE
Gemengd Nieuws.
DE MISLUKTE OCEAAN-
VLUCHT.
Marktberichten.
<la markt worden vorvoerd, om te voorkomen, d&t
re voor coneumptle wordt aangewend, daar ie in het
algemeen minderwaardig van samenstelling la we
gens liet loogenaamde „oppersen" der koelen, dat ls
het ftn melktijd voor den verkoop niet melken, waar
door .het vetgehalte-der daftrna verkregen melk
enorm wordt verlaagd, terwijl het niet volledig uit
melken op de markt dit nadeel nog vergroot, en bo
vendien minderwaardig van toestand, daar koeien
.met uiergebreken enz. naar verhouding veel malen
ter markt worden gebracht
>ngi eraan,
rtfft
t kuipen
JAPAN EN HET LATUNSCH ALPHABET.
Naar verluidt, heeft de Japansehe regeerin^ het
voornemen in plaats van het thans in zwang zijnde
Japansehe schrift een variatie van het Chxnee-
soho figmur-echrift het Latiinsche alphabat in
te voeren. Deze hervorming is door de nauwe por
lititdka en eoonomisohe betrekkingen, die het verre
Oosten met-liet Westen onderhoudt, daah-ootfc uit
opvoedkunde oogpunt noodzakelijk gebleken.
Het Japansehe Schrift, schrijft professor Tanar
kadate, die vooral opkomt voor de invoering" van
het Latjjnsche alphabet, is .in elk geval uit het
buitenland afkomstig, daar het ontleend is aan het
Chimeesche schrift. Om echter de klanken van de
Jaipiatnsoihe taal juist te kunnen weergeven» moes
ten buitendien nog ongeveer vijftig nieuwe lette/r-
teekens gevonden en aan het vereenvoudigde Chi-
neesche schrift toegevoegd. worden. Als gevolg van
de moeilijkheden, cue het huidige Japansehe sonrift
oplevert, heeft een leerling thans ^ses jaar nopdig
om goed te loeren Jezen en schrijven; heb onder*
Wijs op een Japanöchè school presteert dus maar
een zesde van wat het Europeeaohe systeem bef
r^dkt.
Overigans ia het misaohietn wel interössant pr
bjj deze gelegenheid aan te herinneren, dat de
thans voorgestelde yerwesfcelijking van het Japan-
sohd schrift volstrekt niets nieuws is- Reeda on
geveer driehonderd jaar geleden brajohten Portu-
goesohe jeeuietxm bijbels naar Japan, welke in de
Japansehe taal mot Lattfiasobe leuters gedrukt war
Honderd! jaar later werden door Nodlerlandsolid
en Duitschd misSionafrisslein zelfs boielten1 ingevoeld!,
welke de Japansehe taal in Duitsohe letters te
zien gaven. In de kringen van Japaiasohte geleerden
is het Larijnsche alphabet doorgedrongen; reeds
tientallen van jaren wordt een groot godeelbevarr
alle wetenschappelijke verhandelingen i Ifde Duit-
sche taal met Latijnsohe letters gedrukte
De moiedlijkhedlGtn!, die een omcieele invoering
van heb Latijlnsobö alphaibeti nog in dan weg staain,
bestaan in het uitdenken van een juiste s -
waardoor de Latijnsohe letters aan de Ja]
spraakkunst en klankvorming aangepast
worden.
Maar ook deze hindernis moet voor het grootste
deel uit den weg geruimd zijn, zoodat het Latijn*
echo alphabet zeer binnenkort ingevoerd kan wor
den.
HOOMSCH-KATHOUEKEN EN SOCIALISTEN IN
OOSTENRIJK.
Op de sluitingsvergadering van het Roomsen-Katho
lieke bondscongres te Weenen, heeft kardinaal Piffl
een sterk politiek gekleurde toespraak gehouden, die
duidelijk tegen de socialisten gericht was. Hij zeido,
dat de katholieke jougd moot strijden voor do katho-
lioko Idealen, daar zij de onwaardige slavornij moe is
van een wereldbeschouwing, die alleen hot dierlijke!
in den mensch on don strijd om het bestaan erkent,
doch de eouwighoid van hot zleleleven loochen'. De
kardinaal verklaarde eenige malen, dat hot oogen-
blik voor den strijd thans is aangebroken, waarop de
deelnemers do gelofte aflegden de fakkel van het ge-
doof weer op te zullen heffen.
POGING TOT MOORD.
Te Wölllng is oen vrouw in haar slaap overvallen
en levensgevaarlijk gewond en beroofd. Haar dochter,
die van den moord verdacht wordt on gevangen ge
nomen is beweert, dat zij den moord onder pressie
van een haar onbekenden man, die den roof zou
hebben gepleegd, begaan had. Daags na de misdaad
kwam do dochter, schijnbaar onbewust van het ge
beurde, bij haar mooder op bezoek en werd gear
resteerd, daar de zwaar gewonde, toen zij weer bij
kwam, den buron den naam van (haar dochter ge
noemd had.
BELANGRIJKE VERDUISTERING.
Sedert negen jaar. had de directeur van een han
delszaak een stipten en ijverigen kassier, die zijn
volle vertrouwen genoot, in zijn dienst.
Op zekeren dag moest de kassier een bedrag van
28.000 francs innen, doch hij kwam niet terug, noch
op kantoor, nóch thuis.
Eerst meende men, dat hij het slachtoffer was ge
worden van een overval, maar toen de directeur zijn
boe-ken nakeek, bleek, dat de kassier door verval-
sching van do facturen over een tijdperk van drie
jaar 250.000 francs verduisterd had.
De handelaar gaf de zaak bij de politie aan, die
er niet in slaagde, den kassier te achterhalen...
Zaterdag meldde deze zich echter bij de politie
aan en bekende alles met het spel verloren te hebben.
NOODWEER IN OPPER-SILEZI8. Jt A
Een Wolffbericht uit Gleiwitz meldt, dat het district
Gleiwitz opnieuw door zware onweders geteisterd is,
Vijf schuren en een boerderij werden door den or
kaan verwoest, terwijl verscheidene woningen door
den bliksem getroffen en afgebrand zijn.
DE FRAUDE BIJ DE PRUISISCHE STAATS-
LOTERIJ.
Naar aanleiding van de verduisteringen bij de
Pruisische klasseloterij beweerde gisteren de Welt
aan Montag, dat Hugo Haase, de bekende sociaal-de
mocratische leider, in October 1919 is doodgeschoten,
omdat hij niet wilde gelooven, dat er onregelmatig
heden bij deze loterij mogelijk waren.
Haase is indertijd vóór den Rijksdag doodgescm*
ten door een arbeider, Johann Voss genaamd, die bij
-zijn verhoor verklaarde, dat hij had gemerkt, dat er
in 1918 hij de trekking van de Pruisische klasseloterij
ernstige onregelmatigheden waren gepleegd. De man
den, dat de beambte, belast met de trekking,
„don weg op to gaan", d.w.s, evenals ton onxent met
autobussen den vijand op eigen terrein te beetrljden,
doch dit advies is volgens de W. G. in spoorweg-
kringen niet onverdeeld gunstig ontvangen.
Men wil het nu hierin zoeken dat de locaaltreinen,
die vaak half leeg zijn, zullen worden vervangen
door „kleine eenheden", n.1. door stoom voortbewogen
spoorwagens. Electrificatie wordt voor het platteland
te kostbaar geacht Met dergelijke „kleine eenheden"
worden reeds op verschillende lijnen proeven ge
nomen.
WIELRIJDERS TE BERLIJN.
Evenals te Amsterdam, waar thans een verscherpt
toezicht is ingesteld, worden te Berlijn vaak klachten
vernomen over het drukke rij wiel verkeer en over het
schenden van de betreffende voorschriften door fiet
sers.
Naar aanleiding van een daartoe strekkend verzoek
heeft de Berlijnsche politie thans besloten speciale
patrouilles op motorrijwielen te vormen, die uitslui
tend belast zijn met het door wielrijders doen opvol
gen der bestaande verkeersvoorschriften.
UIT HET IERSCHE PARLEMENT.
De motie van wantrouwen ln de regee
ring verworpen.
De door de Lahourfractie ingediende motie van
wantrouwen tegen de regeering van Cosgrave werd
verworpen met 72 tegen 71 stemmen. De doorslag
werd gegeven door de stem van den voorzitter, die
zijn stem uitbracht ten gunste van de regeering.
DE OPSTAND DER ROODHUIDEN IN BOLIVIA.
Men gelooft^ dat het snel optreden van de regee-
ringstroepen een algemeenen opstand van de roodhui
den in Bolivia voorkomen heeft
Volgens de officieele berichten waren de opstan
delingen er in geslaagd gedeelten van de provincies
Cochibamba en Potosi van de buitenwereld af te snij
den, doch het gevangen nemen van verscheidene op
perhoofden en het toebrengen van zware verliezen
aan de opstandelingen, hebben de beweging voor een
goed deel onderdrukt. Duizenden roodhuiden keeren
tot hun normale bezigheden weer.
Naar de bladen uit La Paz vernemen, zijn de Boll-
vaansche troepen er thans in geslaagd de Indiaan-
sche stammen, die in de provincies Potosi en Cochi
bamba in opstand gekomen waren, te bedwingen en
de orde te herstellen.
OOK EEN KAMPIOEN.
Thomas Charity is een kampioen. Dat bleek toen hij
zijn vroegeren werkgever, den restauranthouder
Weinberg, te Eastbourne in rechten aansprak voor
achterstallig salaris. Weinberg had Charity op staan-
den voet ontslagen wegens plichtsverzuim (wegblij
ven zonder verlof van den werkgever). Het kwam n.1.!
uit dat Charity sedert 1913 al 288 baantjes ihacUge-
had, maar het door zijn luiheid en laksheid nooit
ergens had kunnen houden. Weinberg had het zeven
maal met hem geprobeerd!
Charity werd door den rechter in het ongelijk ge
steld, nadat Weinberg zijn ontslagen bediende had,
gekenschetst als „wereldkampioen-luiaard".
AUTO-ONGEVAL.
Te Beijenburg aan de Wupper ia gisteravond een
vrachtauto, waarmee 26 personen uit Solingon een
uitstapje hadden gedaan, door het weigeren van de
rem van den weg gestort. Van de inzittenden zijn
twoo gedood en 12 zwaar gewond.
ERNSTIG AUTO-ONGEVAL.
Tengevolge van het omslaan van een automobiel
op eenigen afstond van G'lasgow, werden drie perso
nen gedood en acht gewond.
DE AARDBEVINGEN IN RUSLAND.
De aardbevingen in het gebied van Fergana in
Turkestan duren voort.. Tot dusver werden meer dan
negentig stooten geteld. Alle gebouwen in Namangan
zijn beschadigd, in de oude stad zijn ongeveer 500
huizon vernield. Ook de spoorwegstations, bruggen,
ons., hebben schade geleden. Er zijn 84 personen ge
dood on 72 gewond.
Uit Samarjcand is een regeeiüngscommissie naar
Namangan gezonden om de hulpverleening te orga-
niseeren.
EEN DREIGENDE BERGSTORTING IN ZWITSER
LAND.
Sinds jaren is door de deskundigen geconstateerd,
dat de top van de Arhino, een berg bij Bellinzona in
het kanton Ticino, langzaaon begint over to hellen,
zoodat het gevaar toeneemt, dat het bergplateau, bij
verder doorscheuren als het ware, van de lager ge
legen berggedeelten, in het aangrenzende dal terecht
komt
Als uitvloeisel van het jongste onderzoek heeft de
regeemng thans besloten tot ontruiming van een aan
tal omliggende dorpen. De beweging begint, zoo zeer
to versnellen, dat maandelijks de bergspleten, die
telkens ontstaan en wijder worden, door deskundigen
op la9t der regeering worden onderzocht. Het laatste
rapport adviseert tot een algemeene waarschuwing,
terwijl het bestuur van het kanton Ticino wordt aan
gespoord, do aandacht van de spoorwegdirectie te
vestigen op den gevaarlijken toestand.
EEN SCHANDELIJKE AANSLAG.
De mijnautoriteiten in het district Charleroi zoe
ken thans naar den persoon of de personen, de schul-
t idige(n) aan een laaghartige misdaadpoging. Er is
n.'L dezer dagen een ijzeren staaf van 8 meter lengte
en een gewicht van 75 pond in een schacht van de
mijn Martinet bij Roux geworpen, juist toen een lift
vol mijnwerkers naar boven kwam. Had de staaf de
lift werkelijk geraakt, dan ware een catastrofe zeker
het gevolg geweest.
Toen de liftkooi boven was aangekomen, verklaar
den de ermee vervoerde mijnwerkers dat de kooi
door een vallend zwaar voorwerp even was geraakt,
zonder dat echter schade was aangericht Een onder
zoek, hierna ingesteld, deed zien dat het zware voor
werp de staaf in kwestie, op een watergoot was neer
gekomen en niet verder neergetuimeld. Het ding be
hoorde niet in de mijn thuis en is blijkbaar van een
vuilnisbelt in den omtrek aangesleept. Een week ge
leden as een blok lood door dezelfde schacht neerge
komen en men dacht toen aan een ongeval. Gezien
het tweede gebeuren is men echter geneigd, ook het
eerste geval aan misdadige hand toe te schrijven.
had gezien,
als er groote winsten werden getrokken, andere num
mers dan de juiste had afgeroepen. Hij had dit ter
kennis gebracht van Haase, die echter geen geloof
aan de medodeeling hechtte. De verklaringen van
Voss zufllen thans opnieuw worden onderzocht.
O VERBLUFSEELÊN-VAN EEN LUCHTBALLON
GEVONDEN.
Dichtj bij het iBrabantsche dorp Alsemberg en de
groote baan naar Brussel helden kindoren overblijf
selen ontdekt van een luchtballon, vermoedelijk van
Fransche herkomst, die in die buurt moet zijn ont
ploft Van schuit of bemanning echter geen spoor.
Naar de Brusselsche avondbladen melden, droeg de
teruggevonden klep het merk: Anciens Etablisse
ment» Zodiac k Putaeaux. Op een cylinder stond bet
inschrift Zodiac 1. Tot dusver blijkt echter nog ner
gens in Frankrijk of België de verdwijning van een
dergelijken luchtballon te zijn gemeld.
TREIN CONTRA AUTOBUS IN ENGELAND.
Ook in Groot-Brittannië ondervindt de trein dé
concurrentie van de autobus. De statistieken voor Mei
van dit jaar geven daarvan een treffend'beeld. Het
aantal passagiers bedroeg ln die maand 92.504.789
of 7.762.637 minder dan in 1925. (Het jaar 1926 leent
zich niet voor een vergelijking, daar in de maand
Mei van dat jaar de algemeene staking viel.
On de „Westminster Gazetto" heeft onlangs een
econoom den spoorwegmaatschappijen aangeraden
'^ri TvTutoVi/t™ roert!
mt nfoow bmmp op OcoMctoe om cm oodnv
zoek in te stellen naar de bewering-, dat het der
partemeöt van justitie der V. S. zou hebben s*>
menyeepannen mot het parket vaa Massr.ohusette
om Saooo en Vanzetti onschadelijk te maken. Reeds
vroeger word op dezen grond een beroep ingesteld
Indien zou blijken/ dat de ambtenaren! der rijksre^
{roering inlichtingen zouden hebben achter gehou
den waardoor Saooo en Vanzetti worden schoongq-
wasschen van de op hen rustende beschuldiging
van moord, zou president Coolidge het wettelijk
recht hebban zich in de zaak te mengen. Volgen^ do
verdediging zou heb departement van justatae in
derdaad dergelijke gegevens bezitten.
De tegenspoed van da „Europa" en de
„Bramen".
Aanden correspondent van de Köln.. Ztg. te Bremen
heeft de Amerikaansche journalist Knickerbocker na
de noodlanding het volgende relaas van zijn weder
waardigheden gegeven:
Ofschoon wo maar zes minuten, na de Bremen wa
ren opgestegen, hebben wij die niet meer gezien. De
Bremen moet cr dadelijk met vol gas vandoor zijn ge
gaan. Met het vallen van den avond nam onze onrust
toe, want we moesten er ons op voorbereiden alleen
den tocht over de Oceaan te moeten doen. Om ons
heen was het pikdonker; slechts bij het einde van den
nauwen gang tusschen de tanks glom het zwakke
lichtje op de instrumenten-tafel. Onder ons zagen
wij flauw de lichten van een kuststadje en voor ons
lag de zee met aan den einder een lichtschemering
van de ondergegane zon.
Plotseling klopte Edzard op de tank en lichtte mij
met zijn zaklantaarn bij,' terwijl hij me een briefje
overhandigde. „Wat ontvangt u voor draadlooze be
richten?" stond er op. Ik had eenigen tijd tevoren de
antenne opgezet, in de hoop dat Norddeich ons inlich
tingen zou kunnen geven over de Bremen. Maar ik
hoorde niets dan muziek en zei het aan Edzard.
„Kort daarop stopte die me weer een briefje in de
hand, waarop gekrabbeld stond: „Motordefect! We
moeten terug!" Meteen zwenkte het toestel al en vlo
gen we weer op Bremen aan.
Daar hadden wij bij allen tegenslag nog geluk. Ons
vliegtuig sprong bij de landing over een tien voet
breeden sloot en rukte een hek omver. Desniettegen
staande hadden wij echter slechts een gebroken
schroef en een ingedrukt onderstel op de verliesre
kening te plaatsen. Men mag dus, gezien de geweldige
belasting van de machine, zeggen, dat de landing
eenigermate schappelijk verliep. Slechts aan het
koelbloedige doen van Risticz moet dit betrekkelijk
gunstig resultaat worden toegeschreven, want eigen-
ijk hadden wij voor-de landing onze reservoirs moe
ten leeg maken. Risticz had er echter' aan gedacht,
dat wij waarschijnlijk hij fakkellicht zouden dalen en
dat, wanneer er meer dan twee ton benzine over het
vliegveld waren uitgegoten, ons vliegtuig waarschijn
lijk in brand zou zijn gevlogen. Voor mij als passa
gier was dat een eenigszins onbehaaglijke gedachte,
die mij daar in de kleine achterkajuit naast vier volle
benzol-tanks bekroop! Mij viel het gezegde van *en
vlieger in: „De eerste tien uur van den Oceaanvlucht
zijn de moeilijkste" en ik dacht er met een zeker fata
lisme aan hoe ik nog kort te voren schertsend tot de
bestuurders had geegd: „Er zijn al twee uur om, wij
hebben er nu nog maar vijftig voor den boeg". Om
op alles te zijn voorbereid, ging ik op een luchtkussen
zitten en bond er een rond mijn hoofd, en zette mijn
beenen schrap tegen de tanks, want na alles wat ik
van dergelijke landingen had gehoord, moest ik een
verschrikkelijk gekraak met vlammen en ontploffin
gen verwachten. Het gekraak kwam, maar de ontplof
fing bleef gelukkig achterwege.
„Binnen de vijf seconden was ik uit mijn hokje op
den vleugel gesprongen en rukte ik de bekleeding af
van de bestuurders hut, terwijl Edzard riep: -„Is er
iets met u gebeurd?" Risticz en Edzard staarden te
leurgesteld in het licht van mijn zaklantaarn en wei
gerden gehoor te geven aan mijn aandringen om uit
het toestel te komen. Ik dacht nog altijd dat het mo
gelijk zou zijn om met de Europa op to stijgen. Ten
slotte kwamen toch ook de leiders er uit en begaven
zich naar de machine om te constateeren wat er ge
beurd wn Het ondentel wa» totaal ln «lkaar ge
drukt «n de echroef was vervormd tot lete dat er uit
zag ali een kurkentrekker. Rletlcs legde uit dat van
den motor eenige cylinders haperden. Werd „vol gas"
gegeven, dan liep hiJ onberispelijk; maar wanneer de
gastoevoer iets werd gestremd, haperde er wat. Wij
konden niets anders doen dan weer het land opzoe
ken. Het besluit, om te keeren, werd door mij geno
men toen wij de kustlichten reeds lang uit het ge
zicht verloren hadden en wij dwars over de Noordzee
vlogen in de richting van Edinburgh.
„Het bericht van de landing der Europa verspreid
de zich, niettegenstaande het late uur, met krank
zinnige snelheid door heel Bremen. Onmiddellijk snel
den politie en ambulances naar hot vliegveld. Kort
daarop ontlastte zich boven de stad een vreeselijk on
weer. De angstige vraag drong zich aan ons op of het
onzen makkers in de Bremen wel gelukt zou zijn,
door dat onweer heen te komen".
De leider van de Bremen heeft aan de Köln. Ztg.
de noodzakelijkheid om terug te keeren, als yolgt toe
gelicht:
„Een tocht over den Oceaan bij het hondenweer
dat wij achter Dublin hoven volle zeo hadden, ware
krankzinnig geweest Het was niet alleen de storm
die ons terugdreef, maar voor alles de ondoordring
bare mist, waarin we geen hand voor onze oogen kon
den zien. In de Baai van Dublin konden we niets
en dan ook niets onderscheiden en daarom besloten
wo tegen 7 uur 'sochtends om te keeren. Tijdens den
gebeden tocht hebben we geen enkel draadloos be
richt kunnen opvangen, daar we al onze aandacht
aan de besturing van het toestel moesten wijden.
Zoodra we de Noordzee bereikt hadden, omhulde ons
zware mist, zoodat reeds daar het besturen alle
krachten van ons vergde."
WAKMENHDTZEN, 15 Au*.
Etaanbeimera f 6,30-6,50, idem grove t 5, per
100 Kff.» bloemkool le soort 19,40—21,80, 2e acorc
t 1,904,10 per 100 stuks. Totaal aanvoer: 1100 kg.
aardappelen, 1240 stuks bloemkool.
WARMENHUIZEN, 16 Au#.
drielinjspe®. f
7-
bloemkool le soort #^40-^24,70, 2e soort ïf 2.50*^
3,30 per 100 sfcuka, zalveameiv f 15,iü—17, zilver*
drielingen f 3,60, gele nep r 11,40 per 100 Km
Totaal aanvoer: 9400 Kg. aardappelen. 200 Kg. gele
nep, 625 Kg. zilveruien, 1310 stuks bloemkool.
NOORDSUHAJS.WOUDE, 16 Aug.
Schxytsche muizen 5,90—7,80, duketo f 3, eifren-
bedmers f 5,606,60, bl. eagienhedmorö i 7—7,50,
bl.,aardappelen f 7,40, drielingen 5,706.20, sper-
cdeboonen f 11,7012.60, snijboonen f 10,10—16,60,
zilveruien 11,80, iarielingen f 4,306, zilvea-nep
f 13,6018,40, uien 5,70, drielingen f 4—6.50,
gele toep- f 1720,40, roode kool f 2,103,60, witbe
kool f 1,602,20, gele kool f 4,207,70, alles per
100 Kg., bloemkool 14.30—28,30, 2e soort f 1,80
8,60 per 100 stukb, Totaal aanvoer28000 Kg.
aardappoleuï, 200 Kg. spercieboonen, 20 Kg. snijboo
nen, 4&00 Kg. züvoruion, 3400 Kg. uien, 10400 KJ?,
roode kool, 16000 Kg. witte kool, 13600 Kg. geïo
kool, 9400 stuks bloemkool.
BROEK OP LANGENDIJK. 16 Aug.
Bloemkool le soort f 22,1031,40, 2e soort 2,40
R i' 4,20 per 100 stuks, roodie kool lp soort 2,10—
3,30, gele kool le soort 4,706,40, witte kool
(vroege) f 1,201,60, uien f 7,50, driebngien ij 2,50
4 £2,7a nep f 15,9016,20, zalvernep f 13,80—
f 16j80, sl&boöntetn f 12,3014,60, sobotsdhe muizen
f 6,708,30, eohoolmoosters f 8,50,, eigenheimers
7.20. dneJdngan 8,60—6,50. alles per 100 Kg.
Totaal aanvoer5300 stuks bloemkooL 63000 Kg.
roode kook 23000 Kg. gele kool, 13200 Kg- witte
kool, 1300 Kg. uien, 700 Kg. zilvennep, 450 Kg.
slabootnen, 20800 Kg. aardappelen.
ELFdtVKIHTKG7lTOlMliRENl>, 16 Aug.
(in hdt gebouw der Afslagvorceniging).
Aanvoer: 13027 kipederen kw. A f 6,20—7,30, 619
fcw. 'B 4,605, 4193 eetndeieren kw. A f 5.40.
CJOÖP. VER. OENTR. EIBRVEILING, G.A.
in hotel „Paradijs."
Aangevoerd: 42400 eetndeieren 5,605,90, 56050
kipeieren, 70 Eg. 8—8,20, 65—06 Kg, f 7,50—7,70.
63—64 Kb. f 7^507,00, 60—63 Hg(. t &80 tofl i 7.20
58—89 ®0. f ®,«a-fi;S0i Kfet i MO >A 16,60,
53—55 K». f 5,80—6,10. 60—52 Kfet f 5.30 -i üpO.
pulawran f 55,20.
SACCO EN VANZETTt
TJit Rome, 15 Aug. Naar bekend' wordt, zal
de paus tusschenbeade komen in de zaak Sacco en
Vanzetti ten gunste van de bedde veroordeelden.
De pauselijke gezant te Washington heeft op
dracht gekregen, zich die aangelegenheid ter harte
tö nemen. Naar vernomen: wordt hebben! de Ame
rikaansche kardinalen besprekingen gevoerd, ten
einde een besluit te nemen ten aanzaen van het
plan om gemeenschappelijk een beroep te doen op
gouverneur Fullor en indien'dit mislukt oen per*
aoonlijk verzoek te richten tot president Goolidge.
De paus is tot dit besluit gekomen, nadat de vader
van Sacc-o een dringend beroep op hem had gedaan.
De tekst van die pauselijke instructies la niet
bekend.
De „Maasbode" meldt, dat volgens bericht uit
Rome de mededeoling der pauselijke tusschenkomst
ten gunste van Sacco en1 vanzetti onjuist is. Wel
juist is, dat de Amerikaansche kardinalen het ini-
tiatief nonnen om op die .zaak' der beide verooi*
doelden de aandacht dier Amerikaansche autori
teiten te vestigen.
Een nieuw beroep op Coolidge.
Gisterenmorgen zou voor het hoogjgereahtshöf van
Massaohusetts opnieuw de zaak van Saoco en Vanr
aetti voorkomen. Tegelijkertijd zou een nationaal
oomité voor die verdediging vsu Saooo en V#owtti
Misbegeerte.
In Oedebern bij Brussel stond op het marktplein
een kanon, ter herinnering aan den wereldoorlog. Op
.zekeren dag kwam een vrachtwagen aangereden en
'hield bij het- gedenkteeken stil. Een aantal mannen
sprong van den wagen, hieven den loop van het ka-
uon van zijn affuit en verdwenen daarmee. Waar nie
mand van de plaatselijke autoriteiten opdracht ge
geven 'had, het kanon weg te halen, ging men de zaak
eens onderzoeken, doch zonder resultaat. Totdat zich
de dader zelf kwam aanmelden, zich voorstelde als
student dn die technische wetenschappen en verklaar
de, dat hij de gecompliceerde constructie van het wa
pen wilde bestudeeren en omdat hij vreesde van
ambtswege daartoe geen verlof te zullen krijgen, had
hij de zaak maar op deze manier aangepakt. Op
zich zelf beschouwd, is dit nog niet zoo'n leelijk ver
grijp, maar wat, indien de jonge man bijvoorbeeld
nu eens juwelier of bankier (had willen worden en
voor dit doel zich met een goede greep verscheidene
sieraden uit een uitstalkast had toegeëigend of een
bundel banknoten uit de brandkast van een bankier
bad genomen!
Zeven kussen in het jaar.
.Te hebt mannen en.... mannen, je hebt vrouwen
en.... vrouwen, dus heb je ook huwelijken en.... huwe
lijken. De la&tsten worden, zooals bekend,
in den hemel gesloten, doch: Vergissing wordt
voorbehouden 1 weshalve de menschen hier be
neden de scheiding hebben uitgevonden. Een
koopman, Lawrence Wilson te Los Angel es, verscheen
onlangs voor den rechter en verlangde van zijn vrouw
gescheiden te worden, omdat zij, die hij hartstoch
telijk beminde, hem maar zeven 'kussen ia het
jaar toestond. Nu staan er in de wetboeken van alle
beschaafde landen zeef veel .bepalingen opgenomen,
op grond waarvan een huwelijk kan worden ontbon
den, maar de rantsoeneering van kussen als grond
voor een echtscheidingsproces is nóg in geen enkele
opgenomen. Zoo zag de rechter zich voor een pro
bleem geplaatst, waar hij geen weg mee wist. Hoe hij
zich ook het hoofd brak, 'hij kon de zeven kussen te
eenenmale niet over het jaar verdeelen, of hij was
genoodzaakt voor elke twee maanden er één te tellen
en de zevende voor een buitengewone gelegenheid te
reserveeren. Daar hij het dus met zich zelf niet eens
kon worden, waagde hij het ook niet, den echtelijken
strijd in het reine te brengen, temeer, waar kussen
'niet als „huwelijksplichten" kunnen worden aange
merkt en zoo legde hij de vraag aan «en openlijke
discussie voor: op hoeveel kussen man en vrouw van
weerskanten aanspraak hebben. Een storm van iniee
ningen en tegen-meeningen steeg op en men zou
zoo denken, dat heel veel mannen aan den lcant van
Wilson zouden staan, maar wie dat dacht, dacht
verkeerd de meerderheid der vrouw.e.n
sprak zich voor kussen in on.b.e.p.e.r.k.t
aantal uit en vervloekten de schoone, koele me
vrouw Wilson, die blijkbaar bang was voor haar
oorlogsbesdhilderde lipjes. Zoo jverd volgens een Su-
lomonsche rechtspraak ihet huwelijk voor ontbonden
verklaard. Mevrouw Wilson echter ontving kort
daarop tallooze huwelijksaanbiedingen van mannen,
die aanhangers van eeii, op rantsoen gesteld echt
genoot, schijnen te zijn, waarmee ze misschien den
ken in het huwelijk rust te vinden'.
Wanneer men Incognito reist
In alle bladen heeft men kunnen lezen, hoe onze
Koningin, op (haar vacantiereis naar Noorwegen be
slist incognito wilde blijven, maar dat ze ondanks bij
haar aankomst te Oslo herkend is geworden, zoodat e
aan de nieuwsgierigheid der bevolking niet is ontko
men, Een correspondent van het Berl. Tgbl. vertelt
van die aankomst het volgende:
De politie te Oslo had den vorstelijken uitgang
van (het station bezet, wat tengevolge h^d, dat het
publiek, nieuwsgierig geworden, al heel spoedig dien
uitgang belegerde. De inspecteur van politie, die dö
afzetting regelde, stond zelf nabij het perron, om te
Voorkomen, dat de gewone reizigers den vorstelijken
uitgang niet te dicht zouden naderen. Ook e en
vriendelijke, eenigszins corpulente dame, die
in den stroom van (het verkeer den gewonen
weg nam, kwam wat te dicht bij den versperden uit
gang. Met een nadrukkelijke handbeweging werd zij
er door den inspecteur opmerkzaam op gemaakt, dat
dien weg vrijgehouden moest worden. De dame vol
deed oogenhlikkelijk aan het verzoek. Een in haar
begeleiding zich bevindende 'heer maakte er den in
specteur echter op attent, dat de zooeven teruggewe
zen dame de koningin van Holland was. De inspec
teur was door deze mededeeling zoo getroffen, dat
hij zijn tegenwoordigheid van 'geest volkomen ver
loor en alle versperringsmaatregelen vergat. In het
volgende oogenhlik had het publiek de versperring
verbroken en was nieuwsgierig naar voren gedron
gen, zoodat de koningin tenslotte voor, noch achter
uit kon. (Haar bleef dan ook niets anders over om
naar het perron terug te vluchten, haar slaapwagen
op te zoeken en dïferin plaats te nemen, om aan de
de steedss meer opdringende jnenschenmassa te ont
komen.
fflff8 ditrneer