RADIO-
programma voor
morgen.
Tractor-Graamnaaier Combinatie.
Plaatselijk Nieuws;
Binnenlandsch Nieuws.
Brand te St Maartensbrug.
Zware brand te Leidschendam.
18 At®,
lohtingan. 10 xniouten
Voor Dondi
10.50 PARIJS (1750 M.)
muziek.'
11.20 PRAAG (340 M.) GranlofooTirnuziok.
12.00 HILVLRSUM (1060 M.) PoUtLabarioht.
12.15 1'RANlvPüRT (38 OM.) Klokiaoajjel v«n Bet
Darmstadtior Slot.
12.20 DAVENTRY (1600 M.) Tijdsein van da Bi«
Ben. (1 ram'.foonnmziek.
PRAAG (349 M.) Tijdsein, nieuwo, Rrfinio
fooiimuzick.
HILVERSUM (1060 M.) Lunohmuzdek.
Het trio bestaands uit: Diok Groenoveld (vi
ool), Arie vu: Leeuwen (oello) Piet Jochemse
12.35
12.50
1.20
1.30
1.50
8.80
4,05
4*20
4.85
4.50
5.00
5.05
5.20
(piano.)
STLTPTGART (380 M.) Wearberioht, nieows,
gramofoonmuziek.
PARIJS (radio 1750 M.) Oonoart door hst
orkest Albert Looatelli.
DAVENTKY (1600 M.) Tijdeam B® Ben.
Gramofoonmuziek.
LANGENBERG (46 9M.) Oonoert onder lei
ding: van P. Graaf.
FRANKFURT (429 M.) Conoert door de
Kasseier Huiskapel.
HILVERSUM (1060 MO Uurfae voor wees-
en ziekenhuizen en thuiszittende», verzorgd
door Automatte van Dijk.
DAVENTRY (160 OM.) Hat D-avantry kwar
tet en Koolkaveneyro Aasohe, sopraan, R.
Chiveaa, bariton.
BERN (411 M.) Orbastcoaoart.
ZiURïOH (588 M.) .Goooart d,oor de kapel
STUTroiSiT (880 M.) Orkestoanaert. L.
PRAJGCfeuRÏ^ÖSI M.) Hanaaarsclia muziek
o.l.v* R- Marton.
KÖNIGWIUSTERHAUSEN (1250 M.) Kttn-
muziok uit hot Oostzoebad Ahlbeek.
TTTT.VF.RSUM G060 M.) Orgaloomoert ta ga
van door den heer Cor Koe in de Ned. Harv.
Kerk te Koog aan de Zaan.
TS (radio 1750 M.) Kinderanrtg'a.
P.
BRU!
;L (509 M.) Kindermatioee.
BÊRN (41 1M.) Orkestooaioert.
HAMBURG (395 M.) Oonoert in eafé Wali-
jiof Hamburg, 1
PRAAG (849 M.) Militair orkastoomOert.
5.35
5.50
6.00
6.20
flUO
7.50
8.10
DAVENTRY Kïbdlaruurtïe.
LANGENHEDRG (469 M.) Oonoert onder la
ding van R. Rhlam.
HILVERSUM (1060 M.) A.N.R.O. oonoert
Vooravandoonoeirt onder leiding: van Nioa
HAMBURG (395 M.) Populair
DAVENTRY (1600 M.) Da Dar
fa -
D
850
8.60
9.40
9.50
9.50
9.50
9.5Ó
10.20
10J25
10.50.
10.50
oanoearb.
Landaa radio
i&zzfoamd o.l.v. S. Firm&n
AVENTRY Oar diif stat and- Carnaval
ia hét Clarenoe park te Wósixm-öujpiar Mare.
HILVERSUM (1060' M.) Lezingen en mxx-
zdekavotDid. Sprekers: Prof. Dr. R. H- Woltjer
Hoogleer aar aan do vrije Universibedt te
Amsterdam. Onderwerp: Christendom en
Oudheid. De heer A. var* Remssen, Utrecht
Ctodeartverp: Hot ZenderfandsHet muzi
kale gedeelte zal worden verzorgd door het
Christelijk gemengd koor, Emanuel van Bus-
gum, directeur J. LI. Smit. Duyaentkunst ba-
Hilversum. De heer Rudolf Karsemeüer
,RN (411 M.) Liederenavond.
USSEL (509 M.) Oonoert met mcfdefwer-
Useio Woodward, piano.
(895 M.) Das heitere Volkslied
ia. 1« v. F. Garts.
LANGENBERG (468.6 M.) Robecrt Koppel
avond. Wieorag-iorkeist. o. 1. v. B. Zimmerman
én R. Koppel, declamatie.
PARIJS (radio 1750), Concert georganiseerd
door Le JoumaL Fragmenten uit de Operette
La Mascotte.
KöNIGSWUSTERHAUSEN (1260), Vroclljke
zang door Hans Schwarz, tenor.
BERN (411), Orkestconcert.
ZURICH (588), Orkeatconcert.
BRUSSEL (509), Dansmuziek.
KöNIGSWUSTERHAUSEN (1250), Das Lfed
Lisa Frank, Sopraan.
KOPENHAGEN (337), Orkestconcert, o. 1. v. L.
GrondahL
PRAAG (349), Tijdsein, nieuws en orkestmu
ziek.
BERN (411), Orkestconcert in de Kurzaal.
KöNIGSWUSTERHAUSEN (1250), Dansmuziek
DAVENTRY (1600), Dansmuziek van het Sa-
voy-hotel
PURMEREND, 16 Aug.
Op de heden gehouden veilingen werd1 betaald:
Commissie f 42 met r.ml., 26 st. ld. fabriekskaas
f 45, 61 st. kleine boerenkaas f 4783, 4 st^Goudf
sehe kaas f 40, 1452 Ég. boter f 1'70—1,80 p. Kg.
835 Runderen, w.o. 335 vette r 0,80—1,16, 431
melk- en geidekomen f 175385, handel matig, 67
stieren, 32 paarden f 100200, handel matig, 94
vette kalveren f 1,151,30 per Kg., handel matig,
nuchtere kalveren voor de aLaoht f 1031, voor de
fok f 1224, handel vlug, 580 vette varkens voor
de zout 6265 cent, voor de slacht 6468 oent, per
Kg., handel vlug. 15 magere varkens f 20—36,, han
del matig, 293 baggianl [f '1222, 537 schapen vette
f 2638. haindel matig, 500 lammeiieni f 1625, han
tölal matig, 21 bokken, Mpaierem f 6—7, eendeieretn
f 5, piepkuikens f 0.10—2,40.
rmiwiei weggenomen is, omüac ae ctnjiKxaontj aoor
middelsvan een riem ontleend wordt aan de pulley
van dien tractor.
De voorste wiel as van den tractor, benevens de
voorwielen, zijn pl.m. 3 meter vooruitgebraoht en
uoor middel van een zwaren ijzerem T-balk weer
met den tractor verbonden. Op die manier is als
't ware een tractor verkregen, die van voren^ een
verlengstuk draagt, aan welk3_ einde da voorwielen
bevestigd zijn. De stuurstang is eveneens verlengd.
De traotor.
Het voordeel hiervan; ja volgens heb Grom- Land
bouwweekblad in welkte provincie het werktuig
dezer dagen gedemonstreerd werd het volgende:
L Doordat bedde machines één geheel zijn ver-
eemgd, is riemoverbrangihg mogelijk,
v,?' dte vaste vei'binding hiefc moge
lijk, achteruit te rijden, zooda/t hét omdraaien' aan
do einden en,t hét rijden djoor eenzelfde spoor veav
valt. In 't bijzonder wordt heb maaien van Dieft-
rechthoékig land' vorgeiuakkelijkt.
3. Doordat de trekker achter dam binder loopt,
heeft de bestuurder de geheels machina voor zich-
4. Overhangende aren, die bij gébruik van paar
den ox lossen trékkar dikwijls worden vernield,
bleven nu gespaard, omdat ze door middel van
kleinen arenheffer, die zich naast het voor
wiel bevindt, opznj gebogen kannen worden-
,7 De zichtmachine.
Voorts zjjtn hét dnjrwiel en de hoofdas van dfi
mcntmachine afgenomen. De plaats yam de as
wordt ingenomen door oen reehthoékig ijzeren
baikje, door middel waarvan de machina op den
zooeven genoemden ijzeren T-balk rust. Even Doven
ai t dwarsbalkje is een nieuwe as aangebracht,
waarop een houten pulley en een tandrad zijn be
vestigd. Deze pulley is door middel van een riem
verbonden met de pulley van den trekker, terwijl
tandrad grijpt in een ander, dat op de kruk-
Bohijxas is aangebracht.
Het schoven bord. dat zich onder het bindappar
raat bevindt, is verlengd en voorzien van een opge
bogen ijzeren staaf. Daardoor komen de gebonden
sckooven verder van de machine te ligge®, zoodat
2W9 om taru8' rijden gTooter wordt. Er
wordt nl. gewoonlijk maar langs één; kant gemaaid.
,e het eind gekomen, dan wordt
met stilstaanden binder (met een snelheid van 5.5
uur,) achteruit gereden, zoodat niet bee
no^b te worden gedraaid. Bij eventueel rondom
zichten wordt op de hoekten steeds even terug ge
reden om te zwenken.
Het voordeel daarvan is:
L Doordat hét aandrijfwiel vervallen Is, ie* men
byna onafhankelijk van die gesteldheid van den
regen kan' reeds gemaaid worden als
net sfcroo voldoende droog is en als de trekker
a ui" _^P normale wijze kan voortbtewefeen.
2. Wianneierr het stroo zieh om dé een of andere
reaen te veel m den binder heeft opgehoopt, kaa
nat geneed blijven stilstaan, terwijl bat bind-
to &agweerwerk doorloopt.
3. Zoo noodig loopt de trokken- do de kleine
versnelling (3 K.M. per uur), terwijl de pulley
V-£M?, toerental h^houdt (als bij een snelheid
van 6 K.M. per uur.) Dit voordeel komt vooral' tot
uiting bij liggend stroo, waarin z.g-n. dwarrels
voorkomen. De halmen, die van het mes afhan-
^e"' kunnen dan gemakkelijk bereikt Worden'.
4. iüomo ver brenging is zeker en veilig. Waa-
2:^" .1? binder overbelast is, defect raakt, of er
tu88ohen da snijdende dee-
zioh een hard voorwerp üussonetn
ien bevindt, dan slipt de riem.
5. Losse schooven kunnen gemakk
binder gelegd en daarna gebonden w
ow Va de bestaande machines, waarb
ftpart wordt aangedreven, htetzdj
Kk op den
den.
de binder
oocr middel
van een oardan-overbrenging, hetzij door een: mo
tor, Tfie tioh op de machine zelf bevindt (en alleen
reeds pl.m. f 600 kost) mist men enkele van
de hierboven genoemde voordeelen.
Het is wel zeer waarschijnlijk, dat er nog an
dere voordeelen zijn op te noemen, terwijl meerdere
gebruik van de goooml
ohinie verbonden zijn. Wijl noemen o-a. da volgend"
1. De kosten van hét maken van die combinatie.
2. Wil meta dén trekker weer afzonderlijk ge
bruiken, dan moet hij worden losgemaakt van dén
bandier, terwijl de voorwielen weer op him oude
plaats moeten worden aangebracht. Wil men den
binder weer afzonderlijk TObruiken, dan moeten
ook het aandrijfwiel cm andere onderdteelenl op hun
plaats worden btevestigd.
3. Het gereed maken waa» transport vraagt
nogal Wat tijd.
4. Het geheel is pl.m. 5 M. latajgt én bl.m 4 M.
breted Het manoenvriöerem! met een dergelijk Werk
tuig vraagt hteei wat behendigheid'.
6. Voor de bediening zijn twee personen noodigf.
Bij hét gebruiken van een binder met paarden zijn
één volwassen persoon plus een' kleine jongen vol
doende.
Wij metenen met dit kortte overzicht te kunnen
volstaan. Het is-echter verrte van ons, aanspraak
te willen maken op volledigheid. In de eerste plaats
toch moet men! die machine vóór zich zijem om de
constructie tot in de finesses tel leeren bennen eni in
de tweede plaats zijin wij er van overtuigd, dat
na eeaaig gebruik zal blijken, dat er nop* veel meer
voor- en nadoelen bestaan, dan hier zijn genoemd.
Dit neemt echter niet weg, dat wij in de vinn
dingrijkhedd, in 't bijzonder van den heer T. AL
lersma bewónderen.
MUZIEKTXJEN,
Het Bal-champétre, dat jl. Zondagavond door het
slechte weer niet kon doorgaan, zal nu plaats heb
ben a.s. Zondagavond.
In verband hiermede is de zanguitvoering van het
koor „Excelsior" met Kinderkoor van Noordschar-
woude, onder leiding van W Hespe. gezet op, Zon
dagmiddag halfdrie.
Bekendmaking.
TOELATING VAN NIEUWE LEERLINGEN.
Burgemeester en Wethouders van Schagen brengen
ter algemeene kennis, dat de toelating van nieuwe
leerlingen tot den cursus in de Fransche taal, ver
bonden aan de U.L.O. School, zal geschieden op 1
September as. De aangifte zal moeten geschieden
vóór genoemden datum bij het Hoofd der School, den
heer C. W. Deenik.
De geboorte- en vaccinatiebewijzen der nieuwe leer
lingen moeten hij de toelating tot de school worden
medegebracht.
Schagen, 15 Augustus 1927.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
J. CORNELISSEN.
De Secretaris,
C. MOL, l.S.
GEMEENTE ANNA PAULOWNA.
Geboren: Antonie Adriaan, zoon van P. Kosten en
D. S. Timmerman. Vrouwtje, doohter van D. P. de
Lange en van M. Kant Arie Jan, zoon van H. H. Pen-
nekaimp en van G. Zeeman. Catharina Elisabeth,
dochter van C. P. Kuijs en van A. M. M. Visser. Koert,
zoon van C. Wisse en van J. Davids.
Ondertrouwd en Getrouwd: Geene.
Overleden: Jan Kater, oud 63 jaar, echtgenoot van.
E. Zon.
GEMEENTE ZIJPE.
Gefavmwd: Johannes Cornclia Kok, oud 23 jaar,
smid, en Grietje Geerfcruida Kjoelemedj, oud 19 jaar
zonder beroep te Akersloot.
HOOGWOUD.
Onze plaatsgenoot de heer Dirk Breebaart, dienst-
pliohtige uit deze gemeente, is ontheven van de
opleiding onderofficier en is nader bestemd voor
de opleiding tot verlöfsoffiaier bij de militaire ad
ministratie, met opkomst} op 3 Ootober a-s.
EEN VLIEGTOCHT ROTTERDAM—CHIC AG 07
Naar hét Vaderland verneemt bestaan bij een
groote Haag*scho onderneming ernstige plannen om
begen 1 September &.s. een vliegtocht van Rotter
dam (naar Qhioago met tusschenlanding te New
York te ondernemen voor het bezoeken yan en het
voeren van besprekingen met een aldaar gevestigde
groote fabriek.
Het swa fax da bedoeling om IC September
weer in Den Haag terug te zijn.
Een bevestiging van het bericht hébben we, al
dus de N.Rt.Crt. niet kunnen krijgen.
BUIKTYPHUS BIJ PERSONEEL VAN DE GELRIA.
Van hiot stoomschip Gelria zijn bij" aankomst in
Amsterdam acht opvarenden naar net Burgerzia-
konhuis overgebracht wegens vermoeden van buik-
typhus. W;j vernemen, dat die ziektegevallen reeds
enkele dagen na cuen aanvang vanl de perste Nootrtf
sohie reis optraden. In verband met den incubatie^-
tijd van biuktyphus, staat het dus vast, dat dte be
smetting reeds tijdens de laatste Zuid-Amerikaan
scha reis, waarvan de Gelria op 16 Juli ji.1. is te-
ruggelceerd, moet plaats hebben gehad. Dit wordt
ook bevestigd door twee te Amsterdam ter kennis
genomen gevallen bij personen, die op 16 Juli met
de Gelria van Zuid-Amerika zijn thuis gekomen.
De gevallen deden zich voor bij* personeel dat
uit de tweedeklasse keuken gevoed wondt. Het ver
moeden dat zich onder het personeel van de keu-'
kon tweede klas, de pantry en in het bh" zonder
de meKsroompamtay een bacillendrager bevond, 1*
voor de hand- Wij' vernemen, dat het onderzc
van den geneeskundigen dienet dan ook in deze
richting gaat.
Voor alle zekerheid is het gaheele keukenpersce
neel tweede klasse van de Gelria vervangen, zoa
dat het schip voor zijn tweede Noorsohe reis met
nieuw personeel is uitgevaren. Reeds tijdens de
reis waren door den scheepsdokter de noodige
maatregelen, binnen zijn bereik, genomen.
Zaterdag en Zondag j.1. zij" het soheepshospir
taal, de hutten van. de ziek geworden opvarendep,
benevens al hunne lijf- en bedgyoderen door den
sanitaimn havendienst grondig ontsmet.
TRAMONTSPORING BIJ RHEDEN,
Uit A'rnhem, 16 Aug. Hedenmorgen heeft op deD
Zutphenschen straatweg bij de Roskam onder Rhe-
den een ernstige tramontsporing plaats gehad. De
goederentram van de Gelderache Stoomtram' Mij.
ree<; in volle vaart voorbij, toen van een der voor
ste wagens plotseling een zijschot los sloeg en op de
rails viel. Daardoor liep de volgende goederenwa-,
gen uit de rails. Drie der wagens werden over den'
geheelen rijweg geworpen en kwam pas aan den
anderen kant bij het rijwielpad tot staan. De mate-
rieele schade is zeer groot. De verschillende ver
bindingen der wagens en de schotten zijn vernield,
terwijl een goederenwagen geheel uit elkaar ligt.
Zoowel voor het tram- als voor het gewone rijver-
keer was de weg versperd. Na ongeveer een half uur
opruimingsarbeid kon het verkeer weer voortgaan.
Persoonlijke ongelukken kwamen niet voor. Het zij
schot vah den goederenwagen was waarschijnlijk
niet stevig genoeg bevestigd, waardoor het ten ge
volge van het schokken, los is gewipt. Tel.
BEZUINIGING BIJ DE SPOORWEGEN.
Als een bewijs, hoe in verhand met de elsctrifica-
tie der Ned. Spoorwegen kan worden 'bezuinigd, deelt
men ons mede, dat bij het ingaan van den winter-
dienst op 2 Oct. a.s. als gevolg van de electrificatie
der lijn Amsterdam—Rotterdam, alleen aan machi-
nepersoneel dertig man kan worden gemist.
TWEE VINGERS AFGEXNELtt
Een schilder aan het stationsemplacement te Bo
degraven was bezig met het schilderen van een
seinpaal, meldt het „Leidsch Dagblad". Hij was daar
toe boven in den paal. geklommen en hield zich vast
aan den hefboom van den seinvleugel. Kort na het
passeeren van een trein werd het sein overgehaald
op veilig en viel dus de vleugel weer in den rech
ten stand. De schilder had daarin niet tijdig erg, zoo
dat twee vingers tus'schen de ijzeren deelen bekneld
raakten en totaal werden afgeklemd. Ondanks he
vig bloedverlies zag de man nog kans het station te
bereiken, waar een noodverband kon worden ge
legd.
DOODELIJK DOOR EEN STIER GEWOND.
Uit Harfsen, 16 Aug. - De landbouwer T. is door
een stier, dien hij uit den stal Trilde halen, aange
vallen. De man werd zoodanig verwond, dat de dood
onmiddellijk intrad.
RECLAME BIJ DE SPOORWEGEN.
De directie van de Ned. Spoorwegen is voornemens
aan het maken van reclame meer uitbreiding te ge
ven, Werden daarvoor tot nog toe de stations en
de bestelwagens beschikbaar gesteld, thans zal ook
de gelegenheid geopend worden, om tegen vergoeding
het rijdend materieel, speciaal bagage- en goederen
wagens met allerlei reclame te beschilderen.
OM DE WEGENBELASTING.
De drie Dorschvereenigingen in het Koegras, ge
naamd „Vooruitgang", Eendracht maakt Macht"
en „Volharding" zijn allen omgezet in coöperatieve
vereenigingen, waardoor vrijstelling voor hare trac
tors met dorschkasten is verkregen van de wegen
belasting.
DE HOTELDIEFSTALLEN TE SCHEVENTNGEN.
Naar wij in het Vad. lezen, is in den koffer van
den Amerikaan S. N., dien men opengesneden terug
gevonden heeft in een der kamers van het hotel,
waarin hij op Scheveningen logeerde, ook zijn kost
bare postzegelverzumeling achtergebleven, die trou
wens voor den dief weinig aantrekkelijks moet heb
ben gehad, omldat zij vrijwel onverkoopbaar was.
NOG BIJTIJDS GEGREPEN.
Gisteravond trachtte een dame nog in den reeds
in beweging zijnde trein van 21.30 aan het Hofilein
te stappen, waarbij zij het ongeluk had tusschen de
treeplank en het perron te vallen.
Aan het kordate optreden van den stationschef is
het te danken, dat een menschenleven gespaard is
gebleven, Met groot gevaar voor eigen leven gelukte
het he mde dame van onder den trein weg te halen,
zoodat zij er met den schrik afgekomen is. De reizi
gers hebben den chef hun groote bewondering 'be
tuigd voor zijn heldhaftig gedrag.
HARTJESDAG IN AMSTERDAM.
De Amsterdamsche straatjeugd heeft, zooals nu al
vele jaren gebruik is, den Hartjesdag besloten met
het afsteken van vuurwerk en het verwekken van
straatbrandjes. Vqoral in de Dapperbuurt, iD het
Oosterparkkwartiér en op Kattenburg heeft de jeugd
daarbij vaak geassisteerd door de ouders, zich danig
geweerd. Voor de brandweer is het een drukke avond
geweest. Ongeveer 25 maal ia haar hulp ingeroepen
om straatbrandje9 te komen dooven. En opgescho
ten jongens, belust op relletjes hebben de brand-,
weer menigmaal in haar werk pogen te bemoeilijken.
In de Dapperbuurt' is het dientengevolge om om
streeks tien uur gisteravond tot vrij ernstige onge
regeldheden gekomen. Toen de politie daar met
zochten drang de jongens tot doorloopen had aange
maand, werd er plotseling uit het publiek met *&teo-
nen naar de bewakers van de openbare orde ge
gooid. Ter 'beantwoording van deze uitdaging heeft
de daar aanwezige politiemacht, die onmiddellijk
met een groot aantal ruiters en politie te voet ver
sterkt werd, eenige charges uitgevoerd, Daarbij zijn
harde klappen uitgedeeld. Aan een burger met een
bebloed hoofd, die in het politieposthuis op het Dap
perplein werd binnengebracht, werd eerste hulp
verleend, waarna hij huiswaarts kon keeren. Eenige
politieagenten liepen lichte verwondingen op door
steenworpen.
Nog geruimen tijd is het in den omtrek van de
Dapperstraat onrustig gebleven. Politieruiters heb
ben er tot laat in den avond gepatrouilleerd ter
voorkoming van nieuwe samenscholingen. Voor zoo
ver de op de hoeken der straten zich bevindende roe
rige elementen niet door de politie werden ver
spreid, werden zij wel door den regen gedwongen
zich kalm te houden.
Ook "in de Govert Flinckstraat is het in den loop
van den avond af en toe rumoerig geweeBt. Groep
jes jongelui hadden zich daar gevormd, die elkaar
bestookten met voetzoekers en andere voor de om-
gertng gevaarlijke vuurwerkje». De politie mowt
dan ook ter bescherming van het publiek deze groep
jes uiteen drijven en toen hier eenige tegenstand
werd geboden moest de politie met gebruikmaking
van den gummistok onder de reeds krachtig aange
groeide menigte ruim haan maken.
Ook de brandweer in de omgeving van de Govert
Flinckstraat moest eenige malen assistentie verlee-
nen ter blussching van straatbrandjes.
Hedenmorgen half vier werd ontdekt, dat dö groots
boerenhofstede „De Steenen Poort", bewoond door den
heer B. Appel, eigendom van den heer A. Appel al
hier, in brand stond. In zeer korten tijd stond het
geheele perceel in vlammen. Het ging zoo vlug, dat de
bewoners als 't ware in nachtgewaad moesten vluch
ten. Van redden van have en goed was dan ook geen
sprake. Het gebouw is dan ook geheel verbrand. Een
schuur naast de boerderij is behouden gebleven, wat
te danken is aan de gunstige windrichting, waardoor
ook de belendingen geen gevaar 'liepen.
Varkens, die in de scfiuur waren, zijn gered Ove
rigens is er nie'ts gered kunnen worden.
De nieuwe motorspuit was zeer vlug ter plaatse
en werkte schitterend, met twee stralen.
Een groote mensohenmenigte was in het vroege
morgenuur op de been. r-
Wij vernamen dat de schade door verzekering
is gedekt.
Als oorzaak wordt algemeen hooibroei aangeno
men.
Meel- en Veevoederfabriek in
opgegaan.
vlammen
Gistermiddag ongeveer 5 uur is een zware brand
uitgebroken in de Meel- en Veevoederfabrieken annex
Graanhandel, van de firma N. Blonk en Zonen aan
den Oost-Vlietweg te Leidschendam...
De brand ontstond in de maalderij, welke Juist het
middengedeelte van de fabriek vormt.
De brand ia vermoedelijk ontstaan door een explo
sie, veroorzaakt door den exhauster, welke de warme
lucht van het gemalen graan wegzuigt Toen eenmaal
het vuur woedde, was de bewuste exhauster oorzaak,
dat de vlammen zich spoedig verder over de geheele
fabriek verspreidden. Weldra was dan ook het groote
vier verdiepingen hooge fabrieksgebouw één groote
vuurzee, welke door den krachtigen wind nog werd
aangewakkerd.
De hulp van de Haagsche brandweer moest worden
ingeroepen om de geweldige vuurzee te bedwingen,
wat misschien nog niet eens gelukt zou zijn, was het
niet, dat tegen 7 uur de wind wat ging liggen. Hier
door kon het machinegebouw nog gespaard blijven.
De aangerichte schade is zeer groot én wordt ge
schat op f200.000.
Groote hoeveelheden graan, bloem, meel, pulp, lijn
koeken, mais, gerst, haver, enz., zijn verbrand. Naar
een der firmanten mededeelde, was alles op Beurs-
polïs verzekerd.
Ze$ jaar geleden, in September, üs deze fabriek
eveneens door brand verwoest.
WEGEN- EN RIJWIELBELASTING.
De Wegenbelasting heeft in de maand Juli 1927
opgebracht f 409.487.54; de opbrengst over de eerste
zeven maanden van 1927 beliep f 5.287.264.60.
De Rijwielbelasting heeft in Juli 1927 opgebracht
f 144.855. De opbrengst over de eerste zeven maan
den van 1927 beliep f 6.702.117: de belasting werd dua
betaald voor 2.234,039 fietsen (over de eerste zeven
maanden van 1926 f 6.558.285).
HET TRAM-ONGELUK BIJ LAREN.
De minister van Waterstaat, heeft ingesteld een
bijzondere commissie, die hem omtrent de oorzaken
van het ongeval, dat op 7 Augustus jl. nabij Laren
op den tramweg van de Gooische Stoomtram heeft
plaats gehad, verslag zal uitbrengen.
In die commissie zijn benoemd tot lid, tevena voor
zitter, ir. A. H. W. van der Vegt, hoofdinspecteur-
generaal der spoor- en tramwegen te 's Gravenhage;
tot leden jhr. ir. J. Röell, directeur der. Westlandsche
Stoomtramweg Mij. te Loosduinen en P. Moltmaker,
lid der Eerste Kamer te Utrecht. Aan de commissie
is toegevoegd tot secretaris ir. J. Zijderlaan, adjunct
ir. bij het Rijkstoezicht op de spoorwegen te 's Grav-
venhage.
EEN NOODLOTTIGE VAL.
Gistermiddag omstreeks vijf uur zaten op het Van
Verschuerplein te Anrhem, zooals wel meer gebeurd,
op den kleinen ladderwagen yan hét gemeentelijk
electrisch bedrijf eenige kinderen die mochten mee
rijden langs de electrische liohtpalem Onder hen
was een tweejarig jongentje, dat van den wagen
viel en op de steenen terecht kwam. Het bekwam
een schedelfractuur en is aan de gevolgen overleden.
ONBEWAAKTE OVERWEG.
Gistermorgen is op een sedert korten tljdi cnbe-
waakten overweg aan den Ornmendijk onder de ge
meente Zoeterwoude bij Leiden een vrachtauto van
de gr aanmaal derij „De Hoop" aangereden door een
personentrein, welke om 11 uur 42 min. uit Alphen
a. d. Rijn naar Leiden was vertrokken. Wonder bo
ven wonder vielen geen persoonlijke ongolukkon te
betreuren. De auto werd vrijwel geheel vernield.
DE KONINGIN-MOEDER NAAR LEEUWARDEN.
De koning-moeder heeft het voornemen om den
zesden September een bezoek te brengen aan Leeu
warden, naar aanleiding van het honderdjarig be
staan van het Friesch genootschap en de groote
landbouwtentoonstelling, welke aldaar tezelfder tijd
wordt gehouden.
DE WIERINGERMEERPOLDER.
Wij vernemen, dat de levering van de eerste groo
te bemalings-installatie ten behoeve van den Wie-
ringermeerpolder, is opgedragen aan „Werkspoor"
te Amsterdam.
Deze installatie is bedoeld voor het gemaal te
Den Oever en zal bestaan uit twee zescylinder-
Werkspoor-DieseLmotoren, elk direct gekoppeld aan
een centrifugaalpomp. De motoren hebben elk een
vermogen van rnax. 600 e.p.k., de ceötrifugaalpom-
pen een capaciteit van 250 kub. m. per min., bij een
maximale opvoerhoogte van 6.95 m.
OUDKARSPEL.
Door de Gascommissie zal aan de Raden worden
voorgesteld de prijs van het licht- en kookgas en
vah den electrischen stroom met 1 cent te verlagen.,
DE ZWARE REGENVAL.
In de tweede helft van Juli en de eerste 10 dagen
van Augustus heeft men over het weer in het alge
meen niet te klagen gehad. Sinds eenige dagen zijn
wij echter, aldus het BblcL, in een weerstoestand
geraakt, die in staat is het vacantiegenoegen gron
dig te bederven. Een strook van lagen luchtdruk
reikt van Ierland, dwars over de Noordzee naar de
Oostzee en aan den Zuidrand daarvan beweegt zich
een gestadige reeks van secundaire depressies juist
over ons land. Zij veroorzaken den overvloedigen
regen. Zo'owel Zaterdag als hedennacht schijnt voor
al onze onmiddellijke omgeving in bijzondere mate
bevoorecht te zijn. Amsterdam had belangrijk meer
dan de andere Nederlandsche hoofdstations (26 in
Vlissingen, 17 de Bilt, 2 in Groningen en Maastricht
en '1 in Den Helder). Van Vrijdagmorgen tot heden
morgen 10 uur (4 etmalen) viel hier ter stede 79 mm.
(bijna de normale hoeveelheid van geheel Augus
tus). Hiervan viel 39 m-m. sinds gisteravond 9 uür.
Dergelijke hoeveelheden zijn wel heel groot, maar
komen vaker voor. Vooral in Augustus en Septem
ber is in sommige jaren dit weertype terug te vin
den. Bijvoorbeeld Aug. 1912, SepL 1Ö18, 20-23 Aug.
1920 en de 2e helft van Aug. 1924