RADIO- programma voor morgen. Tractor-Graamnaaier Combinatie. Plaatselijk Nieuws; Binnenlandsch Nieuws. Brand te St Maartensbrug. Zware brand te Leidschendam. 18 At®, lohtingan. 10 xniouten Voor Dondi 10.50 PARIJS (1750 M.) muziek.' 11.20 PRAAG (340 M.) GranlofooTirnuziok. 12.00 HILVLRSUM (1060 M.) PoUtLabarioht. 12.15 1'RANlvPüRT (38 OM.) Klokiaoajjel v«n Bet Darmstadtior Slot. 12.20 DAVENTRY (1600 M.) Tijdsein van da Bi« Ben. (1 ram'.foonnmziek. PRAAG (349 M.) Tijdsein, nieuwo, Rrfinio fooiimuzick. HILVERSUM (1060 M.) Lunohmuzdek. Het trio bestaands uit: Diok Groenoveld (vi ool), Arie vu: Leeuwen (oello) Piet Jochemse 12.35 12.50 1.20 1.30 1.50 8.80 4,05 4*20 4.85 4.50 5.00 5.05 5.20 (piano.) STLTPTGART (380 M.) Wearberioht, nieows, gramofoonmuziek. PARIJS (radio 1750 M.) Oonoart door hst orkest Albert Looatelli. DAVENTKY (1600 M.) Tijdeam B® Ben. Gramofoonmuziek. LANGENBERG (46 9M.) Oonoert onder lei ding: van P. Graaf. FRANKFURT (429 M.) Conoert door de Kasseier Huiskapel. HILVERSUM (1060 MO Uurfae voor wees- en ziekenhuizen en thuiszittende», verzorgd door Automatte van Dijk. DAVENTRY (160 OM.) Hat D-avantry kwar tet en Koolkaveneyro Aasohe, sopraan, R. Chiveaa, bariton. BERN (411 M.) Orbastcoaoart. ZiURïOH (588 M.) .Goooart d,oor de kapel STUTroiSiT (880 M.) Orkestoanaert. L. PRAJGCfeuRÏ^ÖSI M.) Hanaaarsclia muziek o.l.v* R- Marton. KÖNIGWIUSTERHAUSEN (1250 M.) Kttn- muziok uit hot Oostzoebad Ahlbeek. TTTT.VF.RSUM G060 M.) Orgaloomoert ta ga van door den heer Cor Koe in de Ned. Harv. Kerk te Koog aan de Zaan. TS (radio 1750 M.) Kinderanrtg'a. P. BRU! ;L (509 M.) Kindermatioee. BÊRN (41 1M.) Orkestooaioert. HAMBURG (395 M.) Oonoert in eafé Wali- jiof Hamburg, 1 PRAAG (849 M.) Militair orkastoomOert. 5.35 5.50 6.00 6.20 flUO 7.50 8.10 DAVENTRY Kïbdlaruurtïe. LANGENHEDRG (469 M.) Oonoert onder la ding van R. Rhlam. HILVERSUM (1060 M.) A.N.R.O. oonoert Vooravandoonoeirt onder leiding: van Nioa HAMBURG (395 M.) Populair DAVENTRY (1600 M.) Da Dar fa - D 850 8.60 9.40 9.50 9.50 9.50 9.5Ó 10.20 10J25 10.50. 10.50 oanoearb. Landaa radio i&zzfoamd o.l.v. S. Firm&n AVENTRY Oar diif stat and- Carnaval ia hét Clarenoe park te Wósixm-öujpiar Mare. HILVERSUM (1060' M.) Lezingen en mxx- zdekavotDid. Sprekers: Prof. Dr. R. H- Woltjer Hoogleer aar aan do vrije Universibedt te Amsterdam. Onderwerp: Christendom en Oudheid. De heer A. var* Remssen, Utrecht Ctodeartverp: Hot ZenderfandsHet muzi kale gedeelte zal worden verzorgd door het Christelijk gemengd koor, Emanuel van Bus- gum, directeur J. LI. Smit. Duyaentkunst ba- Hilversum. De heer Rudolf Karsemeüer ,RN (411 M.) Liederenavond. USSEL (509 M.) Oonoert met mcfdefwer- Useio Woodward, piano. (895 M.) Das heitere Volkslied ia. 1« v. F. Garts. LANGENBERG (468.6 M.) Robecrt Koppel avond. Wieorag-iorkeist. o. 1. v. B. Zimmerman én R. Koppel, declamatie. PARIJS (radio 1750), Concert georganiseerd door Le JoumaL Fragmenten uit de Operette La Mascotte. KöNIGSWUSTERHAUSEN (1260), Vroclljke zang door Hans Schwarz, tenor. BERN (411), Orkestconcert. ZURICH (588), Orkeatconcert. BRUSSEL (509), Dansmuziek. KöNIGSWUSTERHAUSEN (1250), Das Lfed Lisa Frank, Sopraan. KOPENHAGEN (337), Orkestconcert, o. 1. v. L. GrondahL PRAAG (349), Tijdsein, nieuws en orkestmu ziek. BERN (411), Orkestconcert in de Kurzaal. KöNIGSWUSTERHAUSEN (1250), Dansmuziek DAVENTRY (1600), Dansmuziek van het Sa- voy-hotel PURMEREND, 16 Aug. Op de heden gehouden veilingen werd1 betaald: Commissie f 42 met r.ml., 26 st. ld. fabriekskaas f 45, 61 st. kleine boerenkaas f 4783, 4 st^Goudf sehe kaas f 40, 1452 Ég. boter f 1'70—1,80 p. Kg. 835 Runderen, w.o. 335 vette r 0,80—1,16, 431 melk- en geidekomen f 175385, handel matig, 67 stieren, 32 paarden f 100200, handel matig, 94 vette kalveren f 1,151,30 per Kg., handel matig, nuchtere kalveren voor de aLaoht f 1031, voor de fok f 1224, handel vlug, 580 vette varkens voor de zout 6265 cent, voor de slacht 6468 oent, per Kg., handel vlug. 15 magere varkens f 20—36,, han del matig, 293 baggianl [f '1222, 537 schapen vette f 2638. haindel matig, 500 lammeiieni f 1625, han tölal matig, 21 bokken, Mpaierem f 6—7, eendeieretn f 5, piepkuikens f 0.10—2,40. rmiwiei weggenomen is, omüac ae ctnjiKxaontj aoor middelsvan een riem ontleend wordt aan de pulley van dien tractor. De voorste wiel as van den tractor, benevens de voorwielen, zijn pl.m. 3 meter vooruitgebraoht en uoor middel van een zwaren ijzerem T-balk weer met den tractor verbonden. Op die manier is als 't ware een tractor verkregen, die van voren^ een verlengstuk draagt, aan welk3_ einde da voorwielen bevestigd zijn. De stuurstang is eveneens verlengd. De traotor. Het voordeel hiervan; ja volgens heb Grom- Land bouwweekblad in welkte provincie het werktuig dezer dagen gedemonstreerd werd het volgende: L Doordat bedde machines één geheel zijn ver- eemgd, is riemoverbrangihg mogelijk, v,?' dte vaste vei'binding hiefc moge lijk, achteruit te rijden, zooda/t hét omdraaien' aan do einden en,t hét rijden djoor eenzelfde spoor veav valt. In 't bijzonder wordt heb maaien van Dieft- rechthoékig land' vorgeiuakkelijkt. 3. Doordat de trekker achter dam binder loopt, heeft de bestuurder de geheels machina voor zich- 4. Overhangende aren, die bij gébruik van paar den ox lossen trékkar dikwijls worden vernield, bleven nu gespaard, omdat ze door middel van kleinen arenheffer, die zich naast het voor wiel bevindt, opznj gebogen kannen worden- ,7 De zichtmachine. Voorts zjjtn hét dnjrwiel en de hoofdas van dfi mcntmachine afgenomen. De plaats yam de as wordt ingenomen door oen reehthoékig ijzeren baikje, door middel waarvan de machina op den zooeven genoemden ijzeren T-balk rust. Even Doven ai t dwarsbalkje is een nieuwe as aangebracht, waarop een houten pulley en een tandrad zijn be vestigd. Deze pulley is door middel van een riem verbonden met de pulley van den trekker, terwijl tandrad grijpt in een ander, dat op de kruk- Bohijxas is aangebracht. Het schoven bord. dat zich onder het bindappar raat bevindt, is verlengd en voorzien van een opge bogen ijzeren staaf. Daardoor komen de gebonden sckooven verder van de machine te ligge®, zoodat 2W9 om taru8' rijden gTooter wordt. Er wordt nl. gewoonlijk maar langs één; kant gemaaid. ,e het eind gekomen, dan wordt met stilstaanden binder (met een snelheid van 5.5 uur,) achteruit gereden, zoodat niet bee no^b te worden gedraaid. Bij eventueel rondom zichten wordt op de hoekten steeds even terug ge reden om te zwenken. Het voordeel daarvan is: L Doordat hét aandrijfwiel vervallen Is, ie* men byna onafhankelijk van die gesteldheid van den regen kan' reeds gemaaid worden als net sfcroo voldoende droog is en als de trekker a ui" _^P normale wijze kan voortbtewefeen. 2. Wianneierr het stroo zieh om dé een of andere reaen te veel m den binder heeft opgehoopt, kaa nat geneed blijven stilstaan, terwijl bat bind- to &agweerwerk doorloopt. 3. Zoo noodig loopt de trokken- do de kleine versnelling (3 K.M. per uur), terwijl de pulley V-£M?, toerental h^houdt (als bij een snelheid van 6 K.M. per uur.) Dit voordeel komt vooral' tot uiting bij liggend stroo, waarin z.g-n. dwarrels voorkomen. De halmen, die van het mes afhan- ^e"' kunnen dan gemakkelijk bereikt Worden'. 4. iüomo ver brenging is zeker en veilig. Waa- 2:^" .1? binder overbelast is, defect raakt, of er tu88ohen da snijdende dee- zioh een hard voorwerp üussonetn ien bevindt, dan slipt de riem. 5. Losse schooven kunnen gemakk binder gelegd en daarna gebonden w ow Va de bestaande machines, waarb ftpart wordt aangedreven, htetzdj Kk op den den. de binder oocr middel van een oardan-overbrenging, hetzij door een: mo tor, Tfie tioh op de machine zelf bevindt (en alleen reeds pl.m. f 600 kost) mist men enkele van de hierboven genoemde voordeelen. Het is wel zeer waarschijnlijk, dat er nog an dere voordeelen zijn op te noemen, terwijl meerdere gebruik van de goooml ohinie verbonden zijn. Wijl noemen o-a. da volgend" 1. De kosten van hét maken van die combinatie. 2. Wil meta dén trekker weer afzonderlijk ge bruiken, dan moet hij worden losgemaakt van dén bandier, terwijl de voorwielen weer op him oude plaats moeten worden aangebracht. Wil men den binder weer afzonderlijk TObruiken, dan moeten ook het aandrijfwiel cm andere onderdteelenl op hun plaats worden btevestigd. 3. Het gereed maken waa» transport vraagt nogal Wat tijd. 4. Het geheel is pl.m. 5 M. latajgt én bl.m 4 M. breted Het manoenvriöerem! met een dergelijk Werk tuig vraagt hteei wat behendigheid'. 6. Voor de bediening zijn twee personen noodigf. Bij hét gebruiken van een binder met paarden zijn één volwassen persoon plus een' kleine jongen vol doende. Wij metenen met dit kortte overzicht te kunnen volstaan. Het is-echter verrte van ons, aanspraak te willen maken op volledigheid. In de eerste plaats toch moet men! die machine vóór zich zijem om de constructie tot in de finesses tel leeren bennen eni in de tweede plaats zijin wij er van overtuigd, dat na eeaaig gebruik zal blijken, dat er nop* veel meer voor- en nadoelen bestaan, dan hier zijn genoemd. Dit neemt echter niet weg, dat wij in de vinn dingrijkhedd, in 't bijzonder van den heer T. AL lersma bewónderen. MUZIEKTXJEN, Het Bal-champétre, dat jl. Zondagavond door het slechte weer niet kon doorgaan, zal nu plaats heb ben a.s. Zondagavond. In verband hiermede is de zanguitvoering van het koor „Excelsior" met Kinderkoor van Noordschar- woude, onder leiding van W Hespe. gezet op, Zon dagmiddag halfdrie. Bekendmaking. TOELATING VAN NIEUWE LEERLINGEN. Burgemeester en Wethouders van Schagen brengen ter algemeene kennis, dat de toelating van nieuwe leerlingen tot den cursus in de Fransche taal, ver bonden aan de U.L.O. School, zal geschieden op 1 September as. De aangifte zal moeten geschieden vóór genoemden datum bij het Hoofd der School, den heer C. W. Deenik. De geboorte- en vaccinatiebewijzen der nieuwe leer lingen moeten hij de toelating tot de school worden medegebracht. Schagen, 15 Augustus 1927. Burgemeester en Wethouders voornoemd, J. CORNELISSEN. De Secretaris, C. MOL, l.S. GEMEENTE ANNA PAULOWNA. Geboren: Antonie Adriaan, zoon van P. Kosten en D. S. Timmerman. Vrouwtje, doohter van D. P. de Lange en van M. Kant Arie Jan, zoon van H. H. Pen- nekaimp en van G. Zeeman. Catharina Elisabeth, dochter van C. P. Kuijs en van A. M. M. Visser. Koert, zoon van C. Wisse en van J. Davids. Ondertrouwd en Getrouwd: Geene. Overleden: Jan Kater, oud 63 jaar, echtgenoot van. E. Zon. GEMEENTE ZIJPE. Gefavmwd: Johannes Cornclia Kok, oud 23 jaar, smid, en Grietje Geerfcruida Kjoelemedj, oud 19 jaar zonder beroep te Akersloot. HOOGWOUD. Onze plaatsgenoot de heer Dirk Breebaart, dienst- pliohtige uit deze gemeente, is ontheven van de opleiding onderofficier en is nader bestemd voor de opleiding tot verlöfsoffiaier bij de militaire ad ministratie, met opkomst} op 3 Ootober a-s. EEN VLIEGTOCHT ROTTERDAM—CHIC AG 07 Naar hét Vaderland verneemt bestaan bij een groote Haag*scho onderneming ernstige plannen om begen 1 September &.s. een vliegtocht van Rotter dam (naar Qhioago met tusschenlanding te New York te ondernemen voor het bezoeken yan en het voeren van besprekingen met een aldaar gevestigde groote fabriek. Het swa fax da bedoeling om IC September weer in Den Haag terug te zijn. Een bevestiging van het bericht hébben we, al dus de N.Rt.Crt. niet kunnen krijgen. BUIKTYPHUS BIJ PERSONEEL VAN DE GELRIA. Van hiot stoomschip Gelria zijn bij" aankomst in Amsterdam acht opvarenden naar net Burgerzia- konhuis overgebracht wegens vermoeden van buik- typhus. W;j vernemen, dat die ziektegevallen reeds enkele dagen na cuen aanvang vanl de perste Nootrtf sohie reis optraden. In verband met den incubatie^- tijd van biuktyphus, staat het dus vast, dat dte be smetting reeds tijdens de laatste Zuid-Amerikaan scha reis, waarvan de Gelria op 16 Juli ji.1. is te- ruggelceerd, moet plaats hebben gehad. Dit wordt ook bevestigd door twee te Amsterdam ter kennis genomen gevallen bij personen, die op 16 Juli met de Gelria van Zuid-Amerika zijn thuis gekomen. De gevallen deden zich voor bij* personeel dat uit de tweedeklasse keuken gevoed wondt. Het ver moeden dat zich onder het personeel van de keu-' kon tweede klas, de pantry en in het bh" zonder de meKsroompamtay een bacillendrager bevond, 1* voor de hand- Wij' vernemen, dat het onderzc van den geneeskundigen dienet dan ook in deze richting gaat. Voor alle zekerheid is het gaheele keukenpersce neel tweede klasse van de Gelria vervangen, zoa dat het schip voor zijn tweede Noorsohe reis met nieuw personeel is uitgevaren. Reeds tijdens de reis waren door den scheepsdokter de noodige maatregelen, binnen zijn bereik, genomen. Zaterdag en Zondag j.1. zij" het soheepshospir taal, de hutten van. de ziek geworden opvarendep, benevens al hunne lijf- en bedgyoderen door den sanitaimn havendienst grondig ontsmet. TRAMONTSPORING BIJ RHEDEN, Uit A'rnhem, 16 Aug. Hedenmorgen heeft op deD Zutphenschen straatweg bij de Roskam onder Rhe- den een ernstige tramontsporing plaats gehad. De goederentram van de Gelderache Stoomtram' Mij. ree<; in volle vaart voorbij, toen van een der voor ste wagens plotseling een zijschot los sloeg en op de rails viel. Daardoor liep de volgende goederenwa-, gen uit de rails. Drie der wagens werden over den' geheelen rijweg geworpen en kwam pas aan den anderen kant bij het rijwielpad tot staan. De mate- rieele schade is zeer groot. De verschillende ver bindingen der wagens en de schotten zijn vernield, terwijl een goederenwagen geheel uit elkaar ligt. Zoowel voor het tram- als voor het gewone rijver- keer was de weg versperd. Na ongeveer een half uur opruimingsarbeid kon het verkeer weer voortgaan. Persoonlijke ongelukken kwamen niet voor. Het zij schot vah den goederenwagen was waarschijnlijk niet stevig genoeg bevestigd, waardoor het ten ge volge van het schokken, los is gewipt. Tel. BEZUINIGING BIJ DE SPOORWEGEN. Als een bewijs, hoe in verhand met de elsctrifica- tie der Ned. Spoorwegen kan worden 'bezuinigd, deelt men ons mede, dat bij het ingaan van den winter- dienst op 2 Oct. a.s. als gevolg van de electrificatie der lijn Amsterdam—Rotterdam, alleen aan machi- nepersoneel dertig man kan worden gemist. TWEE VINGERS AFGEXNELtt Een schilder aan het stationsemplacement te Bo degraven was bezig met het schilderen van een seinpaal, meldt het „Leidsch Dagblad". Hij was daar toe boven in den paal. geklommen en hield zich vast aan den hefboom van den seinvleugel. Kort na het passeeren van een trein werd het sein overgehaald op veilig en viel dus de vleugel weer in den rech ten stand. De schilder had daarin niet tijdig erg, zoo dat twee vingers tus'schen de ijzeren deelen bekneld raakten en totaal werden afgeklemd. Ondanks he vig bloedverlies zag de man nog kans het station te bereiken, waar een noodverband kon worden ge legd. DOODELIJK DOOR EEN STIER GEWOND. Uit Harfsen, 16 Aug. - De landbouwer T. is door een stier, dien hij uit den stal Trilde halen, aange vallen. De man werd zoodanig verwond, dat de dood onmiddellijk intrad. RECLAME BIJ DE SPOORWEGEN. De directie van de Ned. Spoorwegen is voornemens aan het maken van reclame meer uitbreiding te ge ven, Werden daarvoor tot nog toe de stations en de bestelwagens beschikbaar gesteld, thans zal ook de gelegenheid geopend worden, om tegen vergoeding het rijdend materieel, speciaal bagage- en goederen wagens met allerlei reclame te beschilderen. OM DE WEGENBELASTING. De drie Dorschvereenigingen in het Koegras, ge naamd „Vooruitgang", Eendracht maakt Macht" en „Volharding" zijn allen omgezet in coöperatieve vereenigingen, waardoor vrijstelling voor hare trac tors met dorschkasten is verkregen van de wegen belasting. DE HOTELDIEFSTALLEN TE SCHEVENTNGEN. Naar wij in het Vad. lezen, is in den koffer van den Amerikaan S. N., dien men opengesneden terug gevonden heeft in een der kamers van het hotel, waarin hij op Scheveningen logeerde, ook zijn kost bare postzegelverzumeling achtergebleven, die trou wens voor den dief weinig aantrekkelijks moet heb ben gehad, omldat zij vrijwel onverkoopbaar was. NOG BIJTIJDS GEGREPEN. Gisteravond trachtte een dame nog in den reeds in beweging zijnde trein van 21.30 aan het Hofilein te stappen, waarbij zij het ongeluk had tusschen de treeplank en het perron te vallen. Aan het kordate optreden van den stationschef is het te danken, dat een menschenleven gespaard is gebleven, Met groot gevaar voor eigen leven gelukte het he mde dame van onder den trein weg te halen, zoodat zij er met den schrik afgekomen is. De reizi gers hebben den chef hun groote bewondering 'be tuigd voor zijn heldhaftig gedrag. HARTJESDAG IN AMSTERDAM. De Amsterdamsche straatjeugd heeft, zooals nu al vele jaren gebruik is, den Hartjesdag besloten met het afsteken van vuurwerk en het verwekken van straatbrandjes. Vqoral in de Dapperbuurt, iD het Oosterparkkwartiér en op Kattenburg heeft de jeugd daarbij vaak geassisteerd door de ouders, zich danig geweerd. Voor de brandweer is het een drukke avond geweest. Ongeveer 25 maal ia haar hulp ingeroepen om straatbrandje9 te komen dooven. En opgescho ten jongens, belust op relletjes hebben de brand-, weer menigmaal in haar werk pogen te bemoeilijken. In de Dapperbuurt' is het dientengevolge om om streeks tien uur gisteravond tot vrij ernstige onge regeldheden gekomen. Toen de politie daar met zochten drang de jongens tot doorloopen had aange maand, werd er plotseling uit het publiek met *&teo- nen naar de bewakers van de openbare orde ge gooid. Ter 'beantwoording van deze uitdaging heeft de daar aanwezige politiemacht, die onmiddellijk met een groot aantal ruiters en politie te voet ver sterkt werd, eenige charges uitgevoerd, Daarbij zijn harde klappen uitgedeeld. Aan een burger met een bebloed hoofd, die in het politieposthuis op het Dap perplein werd binnengebracht, werd eerste hulp verleend, waarna hij huiswaarts kon keeren. Eenige politieagenten liepen lichte verwondingen op door steenworpen. Nog geruimen tijd is het in den omtrek van de Dapperstraat onrustig gebleven. Politieruiters heb ben er tot laat in den avond gepatrouilleerd ter voorkoming van nieuwe samenscholingen. Voor zoo ver de op de hoeken der straten zich bevindende roe rige elementen niet door de politie werden ver spreid, werden zij wel door den regen gedwongen zich kalm te houden. Ook "in de Govert Flinckstraat is het in den loop van den avond af en toe rumoerig geweeBt. Groep jes jongelui hadden zich daar gevormd, die elkaar bestookten met voetzoekers en andere voor de om- gertng gevaarlijke vuurwerkje». De politie mowt dan ook ter bescherming van het publiek deze groep jes uiteen drijven en toen hier eenige tegenstand werd geboden moest de politie met gebruikmaking van den gummistok onder de reeds krachtig aange groeide menigte ruim haan maken. Ook de brandweer in de omgeving van de Govert Flinckstraat moest eenige malen assistentie verlee- nen ter blussching van straatbrandjes. Hedenmorgen half vier werd ontdekt, dat dö groots boerenhofstede „De Steenen Poort", bewoond door den heer B. Appel, eigendom van den heer A. Appel al hier, in brand stond. In zeer korten tijd stond het geheele perceel in vlammen. Het ging zoo vlug, dat de bewoners als 't ware in nachtgewaad moesten vluch ten. Van redden van have en goed was dan ook geen sprake. Het gebouw is dan ook geheel verbrand. Een schuur naast de boerderij is behouden gebleven, wat te danken is aan de gunstige windrichting, waardoor ook de belendingen geen gevaar 'liepen. Varkens, die in de scfiuur waren, zijn gered Ove rigens is er nie'ts gered kunnen worden. De nieuwe motorspuit was zeer vlug ter plaatse en werkte schitterend, met twee stralen. Een groote mensohenmenigte was in het vroege morgenuur op de been. r- Wij vernamen dat de schade door verzekering is gedekt. Als oorzaak wordt algemeen hooibroei aangeno men. Meel- en Veevoederfabriek in opgegaan. vlammen Gistermiddag ongeveer 5 uur is een zware brand uitgebroken in de Meel- en Veevoederfabrieken annex Graanhandel, van de firma N. Blonk en Zonen aan den Oost-Vlietweg te Leidschendam... De brand ontstond in de maalderij, welke Juist het middengedeelte van de fabriek vormt. De brand ia vermoedelijk ontstaan door een explo sie, veroorzaakt door den exhauster, welke de warme lucht van het gemalen graan wegzuigt Toen eenmaal het vuur woedde, was de bewuste exhauster oorzaak, dat de vlammen zich spoedig verder over de geheele fabriek verspreidden. Weldra was dan ook het groote vier verdiepingen hooge fabrieksgebouw één groote vuurzee, welke door den krachtigen wind nog werd aangewakkerd. De hulp van de Haagsche brandweer moest worden ingeroepen om de geweldige vuurzee te bedwingen, wat misschien nog niet eens gelukt zou zijn, was het niet, dat tegen 7 uur de wind wat ging liggen. Hier door kon het machinegebouw nog gespaard blijven. De aangerichte schade is zeer groot én wordt ge schat op f200.000. Groote hoeveelheden graan, bloem, meel, pulp, lijn koeken, mais, gerst, haver, enz., zijn verbrand. Naar een der firmanten mededeelde, was alles op Beurs- polïs verzekerd. Ze$ jaar geleden, in September, üs deze fabriek eveneens door brand verwoest. WEGEN- EN RIJWIELBELASTING. De Wegenbelasting heeft in de maand Juli 1927 opgebracht f 409.487.54; de opbrengst over de eerste zeven maanden van 1927 beliep f 5.287.264.60. De Rijwielbelasting heeft in Juli 1927 opgebracht f 144.855. De opbrengst over de eerste zeven maan den van 1927 beliep f 6.702.117: de belasting werd dua betaald voor 2.234,039 fietsen (over de eerste zeven maanden van 1926 f 6.558.285). HET TRAM-ONGELUK BIJ LAREN. De minister van Waterstaat, heeft ingesteld een bijzondere commissie, die hem omtrent de oorzaken van het ongeval, dat op 7 Augustus jl. nabij Laren op den tramweg van de Gooische Stoomtram heeft plaats gehad, verslag zal uitbrengen. In die commissie zijn benoemd tot lid, tevena voor zitter, ir. A. H. W. van der Vegt, hoofdinspecteur- generaal der spoor- en tramwegen te 's Gravenhage; tot leden jhr. ir. J. Röell, directeur der. Westlandsche Stoomtramweg Mij. te Loosduinen en P. Moltmaker, lid der Eerste Kamer te Utrecht. Aan de commissie is toegevoegd tot secretaris ir. J. Zijderlaan, adjunct ir. bij het Rijkstoezicht op de spoorwegen te 's Grav- venhage. EEN NOODLOTTIGE VAL. Gistermiddag omstreeks vijf uur zaten op het Van Verschuerplein te Anrhem, zooals wel meer gebeurd, op den kleinen ladderwagen yan hét gemeentelijk electrisch bedrijf eenige kinderen die mochten mee rijden langs de electrische liohtpalem Onder hen was een tweejarig jongentje, dat van den wagen viel en op de steenen terecht kwam. Het bekwam een schedelfractuur en is aan de gevolgen overleden. ONBEWAAKTE OVERWEG. Gistermorgen is op een sedert korten tljdi cnbe- waakten overweg aan den Ornmendijk onder de ge meente Zoeterwoude bij Leiden een vrachtauto van de gr aanmaal derij „De Hoop" aangereden door een personentrein, welke om 11 uur 42 min. uit Alphen a. d. Rijn naar Leiden was vertrokken. Wonder bo ven wonder vielen geen persoonlijke ongolukkon te betreuren. De auto werd vrijwel geheel vernield. DE KONINGIN-MOEDER NAAR LEEUWARDEN. De koning-moeder heeft het voornemen om den zesden September een bezoek te brengen aan Leeu warden, naar aanleiding van het honderdjarig be staan van het Friesch genootschap en de groote landbouwtentoonstelling, welke aldaar tezelfder tijd wordt gehouden. DE WIERINGERMEERPOLDER. Wij vernemen, dat de levering van de eerste groo te bemalings-installatie ten behoeve van den Wie- ringermeerpolder, is opgedragen aan „Werkspoor" te Amsterdam. Deze installatie is bedoeld voor het gemaal te Den Oever en zal bestaan uit twee zescylinder- Werkspoor-DieseLmotoren, elk direct gekoppeld aan een centrifugaalpomp. De motoren hebben elk een vermogen van rnax. 600 e.p.k., de ceötrifugaalpom- pen een capaciteit van 250 kub. m. per min., bij een maximale opvoerhoogte van 6.95 m. OUDKARSPEL. Door de Gascommissie zal aan de Raden worden voorgesteld de prijs van het licht- en kookgas en vah den electrischen stroom met 1 cent te verlagen., DE ZWARE REGENVAL. In de tweede helft van Juli en de eerste 10 dagen van Augustus heeft men over het weer in het alge meen niet te klagen gehad. Sinds eenige dagen zijn wij echter, aldus het BblcL, in een weerstoestand geraakt, die in staat is het vacantiegenoegen gron dig te bederven. Een strook van lagen luchtdruk reikt van Ierland, dwars over de Noordzee naar de Oostzee en aan den Zuidrand daarvan beweegt zich een gestadige reeks van secundaire depressies juist over ons land. Zij veroorzaken den overvloedigen regen. Zo'owel Zaterdag als hedennacht schijnt voor al onze onmiddellijke omgeving in bijzondere mate bevoorecht te zijn. Amsterdam had belangrijk meer dan de andere Nederlandsche hoofdstations (26 in Vlissingen, 17 de Bilt, 2 in Groningen en Maastricht en '1 in Den Helder). Van Vrijdagmorgen tot heden morgen 10 uur (4 etmalen) viel hier ter stede 79 mm. (bijna de normale hoeveelheid van geheel Augus tus). Hiervan viel 39 m-m. sinds gisteravond 9 uür. Dergelijke hoeveelheden zijn wel heel groot, maar komen vaker voor. Vooral in Augustus en Septem ber is in sommige jaren dit weertype terug te vin den. Bijvoorbeeld Aug. 1912, SepL 1Ö18, 20-23 Aug. 1920 en de 2e helft van Aug. 1924

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1927 | | pagina 3