Schaper Courant WOUDA's Het Duitschland van heden door een Franschen bril gezien. Tweede Blad. Blanke Boekweitgort Marktoverzicht van Noordscharwoude. Gemengd Nieuws. - Dinsdag 6 September 1927. 70ste Jaargang. No. 8112. (Vervolg). Terwijl de Franschman naar Hamburg spoorde, was het hem alsof het geruisch der wielen een krijgs- marscfh speelden. Doch zijn aandacht werd spoedig afgeleid. De spoorwegverbinding van Berlijn naar Hahiburg is zoo buitengewoon goed, dat men er Duit- sche propaganda in voelt. Wel tien verschillende be ambten komen u bezoeken zoodra de trein uit Berlijn weggeschoven is. Elke beambte salueert op militaire wijze vóór en nadat hij zijn boodschap gedaan heeft: uw biljet, uw extra plaatsbewijs, wilt u eten, wilt u drinken, wilt u sigaren of sigaretten en ten slotte, wilt u telephoneeren. U kunt, terwijl de trein rijdt, uw hotelkamer bestellen of informeeren of het paard, waarop u gewed heeft, het eerste aangekomen is, gij kunt effecten koopen en verkoopen, in één woord, het is alles „up to date" geregeld. Er zijn speciale telephooncompartimenten in den trein, waar gij rus tig ongehoord en ongestoord kunt spreken. Hoe ge ruststellend dat alles, geen oorlog maar vrede, alles ingericht op het zakenleven van dezen tijd: time is moneyl Men komt het prachtige uitstekend geoutilleerde station binnen en voelt dadelijk, dat men hier in een wereldstad is. Het 'hotel Atlantic, waarheen de Franschman zich begaf, accentueerde dit nog eens. De naam al is suggestief! Atlantic! Het verplaatst Hamburg als het ware van Alster, Elbe en Noordzee naar Hudson en Atlantische Oceaan. De Franschman was onder den indruk van zijn hotel met zijn 800 kamers, waarbij vóór alles op hygiëne en zindelijkheid gelet was. Alle mededeelin- gen der directie zijn in zes talen gedaan, zoodat de vele reizigers, die uit alle werelddeelen door de Ham burger reederijen worden aangevoerd of weggebracht, zich niet het hoofd behoeven te breken door te trach ten 'in een vreemde taal te denken. De Franschman verliet zijn hotel en ging de haven zien. Waar hieven zijn Marseille, zijn Bordeaux, zijn le Havre? Geweldige havenstad dat Hamburg, de 3e 'haven der wereld! IDe Hamburgers reeders en kooplieden, wellicht de meest energieke der wereld, hebben reeds weer bijna het geheele gedurende en na den oorlog verloren tonnage scheepsruimte ingehaald, alle verloren han delsbetrekkingen opnieuw aangeknoopt. De Franschman bezichtigde de groote scheepswerf van BI ohm en. Voss en zag en hoorde hoe daar scheepsreuzen in elkaar geklonken werden, reuzen die zullen varen naar Noord- en Zuid-Amerika, die zullen varen naar de kolonies der geallieerden, die zullen verdringen de Fransche reederijen. Zij zullen Jdie Fransche reederijen verdringen, voordat de Duit- schers hun schepen beter ingericht, beter bemand, zindelijker hebben dan de Franschen. Daarbij de Duitsche taaiheid om overal zaken aan te knoopen, ook in de voor hen bijna ontoegankelijke landen als de Fransche kolonies. De Franschman zag in Hamburg verscheidene ste den vereenigd. Hij zag er Liverpool met zijn gewel dige 'handelshavens en droogdoks; Toulon met zijn werven en werftumult; Amsterdam met zijn grachten door de stad, Belfort met zijn roode gebouwen en Genève met zijn rustige meer. Aan de rustige Alster was het Genève, aan de ruste- looze Elbe waar men reeds de nabijheid van de zee rook was het.... Hamburg, typisch Hamburg, de han delshoofdstad van het machtige Duitsche Rijk. Daar aan de Elbe hebben de Hamburgers 'het stand beeld van Bismarck opgericht, een geweldig groeten bronzen Bismarck. Bismarck was de vriend van Ham burg, aan hem heeft de Hamburger veel te danken, de IJzeren Kanselier opende hun oogen voor nieuwe handelswegen voor expansie der scheepvaart. Zeker, Wilhelm II trachtte op zijn manier ook veel te doen voor Hamburg en maakte Balin den bekwa men directeur-generaal der Hamburg—Amerika-Linie, Hamburg's grootste reederij tot zijn vriend. Maar te vens was hij de kwade geest van Hamburg met zijn militarisme, met zijn wansmaak. Leelijke gebouwen, groot, pompeus, maar smakeloos, staren overal in Hamburg den vreemdeling aan. Slechts de namen: Afrika Hans, Asia Hans, Chili Hans, Peru Hans en nog zooveel meer verplaatsen u dadelijk in den we- reldomvattenden handel van deze wereldstad. De Hamburgers thans weer meer Bismarck dan Wilhelm II, zien nu wel de fouten van al die lee- lij'ke bouwerij in en spraken tegen den Franschman over „Ungeheuer". Hamburg, de 'havenplaats waar zeelieden en han delsreizigers uit alle werelddeelen bijna zeker minstens éénmaal in hun leven de voet zetten, heeft één bepaald kwartier, waar deze cosmopolieten zich kunnen amuseeren, dat is de voorstad St. Pauli. St. Pauli is met de stad gegroeid. Dertig jaar gele den nog betrekkelijk klein, met enkele tingeltangels (Duitsche gemeenzame betiteling van een music hall), die de namen Klapperstorch, Zillerthal, Grosse Frei- heit etc. droegen, is het nu „le grand bazar nordigue d' ivresse et de prostitution, la Gomorche des bruines", zooals onze Franschman het zeer juist schildert. St. Pauli is inderdaad op zijn manier ongeëvenaard in de wereld. Ik heb veel van de wereld gezien, maar St. Pauli heeft iets heel bijzonders, is als het ware de heksenketel van alle Europeesche, Oostersche, Westersehe, Middellan-dsche Zee'sche fuiverij en on zedelijkheid. Zillerthal is nu, evenals Grosse Freiheit en Klepper- storéh, .geweldig groot, deze zaken zijn reeds herhaal delijk van eigenaar verwisseld, verscheidene eigena ren rentenieren nu ergens in een keurige villa, alsof hun geld niet met schande verdiend is. Wie eenigszins zelfrespect heeft, zal niet lang kun nen zien naar dat charlestonnen, van vier „Brün- hildes", in dat groote bierlokaal of vermaak scheppen in de worstelwedstrijd (10 ronden) van andere onge lukkige deernen. Wanneer ge dan buiten komt, dan ziet ge in de T> terstrasse de Schuppo's te paard gereed om op te xeden, wanneer bijvoorbeeld de matrozen van de „Rote Marine", waarvoor iedereen doodsbenauwd is, 'het in hun 'hoofd mochten halen eens te gaan ver- toonen hoe gevaarlijk ze zijn. Ge komt langs „Beiersche dorpen", Chineesche en Japansche theehuizen, langs de z.g.n. gesloten stra ten, waarin de huizen zoo somber staan als treurden zij over hetgeen binnen de muren geschiedt Ge komt ook langs een „Sovjet har". Er is van alles te koop in St. Pauli. Natuurlijk ge neert de Hamburger zich^'el voor deze „hel", maar bij zal het goed praU'iVönfcr er op te wijzen, dat Hamburg nu eenmaal wereldhaven is met een heel bijzonder mengelmoes van clientèle en die cliëntèle bediend wenscht te worden zooals zij dat verkiest Welnu, iedere klant vindt in St. Pauli datgene wat hij speciaal verlangt. Zoo is St. Pauli het immoreele prototype van het deftige Hamburg. Zakendoen met iedereen, in hetgeen iedereen eischt. Groot is Ham burg als handels- en havenstad, groot is St. Pauli als De Franschman verbaasd over hetgeen hij in de haven van Hamburg gezien heeft, gaat eens op kondschap uit omtrent cijfers. Hij ziet, dat terwijl in 1914, toen de wereldoorlog uitbrak, Duitschland 4580 schepen met een tonnen- maat van 3.153.724 en op 1 Januari® 1926 339 sche pen met een tonnenmaat van 3.228.674 bezat. Minder schepen, grooter tonnenmaat Hoeveel schepen heeft Duitschland niet gedurende en na den oorlog verloren en toch reeds 7 jaar nadat de vrede geteekend werd, is de tonnage grooter dan in 1914. Slechtere schepen zijn in een zeer kort tijdsbestek door betere vervangen. De Franschman weet hoe het bii hem in Frankrijk staat, hoe daar op scheepvaart gebied alles kunstmatig geschiedt Hij verlaat Hamburg met zeer gemengde gevoe lens, want terwijl hij in Berlijn, Munchen en elders nergens -het gevoel heeft gehad, dat men tegen hem omdat hij Franschman is, iets heeft, voelt hij dat in Hamburg zeer sterk. In Hamburg kijkt men hem den „Franzose" met den nek aan. Met de grootste verba zing ziet hij dan dat men den Engelschman niet al leen zonder rancune, maar zelfs zeer tegemoetkomend behandelt. Hij wrijft zich de oogen uit en denkt, ik heb toch indertijd goed gelezen: „Gott strafe Eng- land". Heeft Hamburg dan' heelemaal vergeten dat het in de oorlogsjaren juist in Engeland den groot sten vijand zag? De Franschman praat er eens over met een Duit- scher, met wien hij zeer bevriend is. Deze Duitscher is Frankrijk zeer welgezind en houdt niet erg van de Engelschen Wat moet de Franschman nu hooren? Toen de oorlog uit was, was de Engelschman den oorlog vergeten. Hij kende geen rancune, betreurde zijn dooden, betreurde den oorlog, maar nu heette de oorlog uit en dus moest hij ook werkelijk uit zijn. Zoo vat de Engelschman oorlogvoeren op. Vechten zoo goed en hard als het kan, maar als het uit is, dan trachten elkaar te waardeeren. Al heel spoedig kwamen Engelsche assuradeurs, reeders, handelaren naar Hamburg en werden even goed ontvangen als omgekeerd de Hamburgers in Engeland. Met Frankrijk ging alles stroef, de Franschman kwam ook naar Hamburg, maar alleen om rond te snuffelen of men iets conto van de oorlogsschuld kon bemachtigen. Wilde een Engelschman een schip of sleepboot huren, 'hij was welkom, want het bleef een gewone handelszaak. Kwam een Franschman en kreeg die op huurcontract de sleepboot of iets an ders en beviel het schip hem, dan liep hij door mid del van een politiek vriendje naar den minister en dan werd het schip of de boot als oorlogsschuldbe taling ingepikt. Dan de bezetting van Duitschland niet te verge ten. De Franschen hadden heel Duitschland wel willen bezetten en als de Engelschen er niet ge weest waren, zou dat misschien gebeurd zijn. De Engelschen hebben hun gekleurde troepen dadelijk naar hun kolonies teruggezonden en heb ben Engelsche Tommies naar he% Bezette Gebied gestuurd. De Franschen 'hebben gekleurde troepen naar het Rijnland gezonden en de vreemdelingen, die Wiesbaden bezocht hebben in de laatste jaren spreken schande van die zwarte Fransche bezet tingstroepen en prijzen de Britten, die de Fran schen in Westfalen afgelost hebben. Hoort men ooit van moord of aanslagen op En. gelsche bezettingssoldaten? Steeds weer worden er Duitschers beschuldigd Fransche officieren en sol daten beleedigd en aangevallen te hebben. Geeft, dit niet te denken. Eh, nu weer hebben de Franschen met band en tand tegengehouden, dat het bezettingsleger met 10.000 man verminderd zou worden. De Engelschen hebben dat doorgezet! En hoe? (Ze hebben het voor hun ex-vijanden opgenomen, omdat die in hun recht waren. De Duitschers hebben zich aan het vredesverdrag gehouden, hebben wapens uitgeleverd en vernie tigd, hebben de versterkingen in het Oosten van het Rijk geslecht, machinerieën, die oorlogsmate riaal kunnen vervaardigen, onbruikbaar gemaakt. De Engelschen willen zich nu ook hunner ziids aan het contract houden en dus de lasten voor Duitsch land verminderen. De Franschen willen van die vermindering liever niet weten, komen steeds met chicanes omtrent de uitvoering van het verdrag door de Duitschers en al wordt dan door de commissie- waarin ook de Fran schen zitting hebben, uitgemaakt dat do chicane hoogst onredelijk was en de Duitschers hun plicht gedaan hebben, dan blijft de Franschman nog liefst weigerachtig. Nu heeft de Engelschman den Franschman tot rede gebracht, is er niet op ingegaan om slechts 10.000 Engelschen en Belgen terug te trekken, is er op blijven staan: percentsgewijze, en heeft dat doorgezet. Wiji Duitschers zien lierver Engelsche bezettings troepen in ons land dan Fransche, al zien wil het liefst natuurlijk ons vaderland geheel vrii van vreemde troepen. Wiji gevoelen heel sterk, dat indien het Fran sche percentage gestegen zou wezen tegenover 'het Engelsche, de positie onzer landslieden in het Be zette Gebied slechter, zoo niet bedenkelijk gewor den zou "Ito. Wiji Duitschers lezen ook] couranten. Leest gij ooit van een antiJDuitsche redevoering door een Engelsche minister of Parlementslid of journalist? Gaat er een da» vooibij. dat er niet in Frankrijk een anti-Duitsch vertoog gehouden wordt? Wij' Duitschers zijn ontwapend, ziin omringd door de onder Franschen invloed ten koste van Duitschen bodem en Duitsche bewoners gestichte Randstaten en toch wil men in Frankrijk van geen verzoening met ons weten. De Franschman spoorde weer naar zijn geliefd Parijs terug en dacht na over alles wat hij gezien en gehoord had en kon maar steeds niet van zich afzetten het gevoel van vrees. (Vrees voor dit energieke, vlijtige Duitsche volk. Vrees ten opzichte van vredelievende, vrees ten opzichte van oorlogszuchtige concurrentie. Hij voelde levendig dat de toekomst van Europa feitelijk afhangt van een eerlijke, trouwe vriend schap tuaschen Frankrijk en Duitschland. Niet dadelijk vriendschap, maar althans een verhouding van oprechte toenadering., die op den duur tot vriendschap zal kunnen leiden. IDe Franschman heeft echter te veel angst voor degenen in wie hij ziet de afstammelingen van Attila en zijne horden, die hij reeds weer in de toe komst ziet komen aanmarcheeren. op de muziek der groote Duitsche componisten, op de woorden der groote Duitsche dichters. Angst voor het volki van bijna tachtig millioen zielen- .angst voor den invloed van dichters als Uhland, Schiller en Goethe. componisten als Beet hoven, Wagner, Schumann en Schubert. krijgs oversten als Moltke, staatslieden als Bismarck, reeders als Ballin. industrieleen als Krupp en S tinnes. Angst voor een Badische Anilin und Sodafabnk, die ondanks alle Fransche overwinningspressie nog onafhankelijk de meest belangrijke experimenten neemt en wellicht binnenkorteen gas zal hebben uitgevonden, waardoor diuizendj Duitsche vliegers in vijf uur tijd het geheele Fransche volk bedwelmd of gedood zal hebben, indien de revanche komt. Revanche? Zeker, de Franschman weet heel goed. dat dit krachtige volk ondanks onderlinge ver deeldheid over monarchie of republiek, over oude vlag of Judenflagge ten slotte krachtig en eensge- Zenuwachtig, Overspannen en Slapeloos. Mljnhardt's Zenuwtabletten zullen Uw zenuwen kalmeeren en sterken en Uw slapeloosheid verdrijven. Buisje 75 ct. Bij Apoth. en Drogisten. zind zou wezen wanneer het de kans schoon zou zien om de vernedering te niet te doen. Minder zwaar dan ElzasXotharingen ligt het grondbezit in het Oosten weggenomen ten koste van ontwik kelde Duitschers ten behoeve van analphabetische Wass e rpol acken" (1), Geen verstandig mensch kan verwachten, dat de Duitscher ?ioh bijl het verdrag van Versailles zal neerleggen. Het wordt een quaestie van tijd. het wordt een quaestie van diplomatie, het wordt een quaestie van takt. De Franschman voelt dat hoe eerder zijn volk tracht den Duitscher te vinden op terreinen, waar zij elkaar kunnen vinden, en tracht te ecarteeren de factoren, die de eeuwenlange verdeeldheid hebben gevoed, hoe beter het voor den Franschman zal zijn. Want dan zal men nog op basis van gelijkheid het met elkaar eens kunnen worden over de Oost en Westgrenzen, over koloniaal bezit en imandaten- quaesties, terwijl anders. Reeds heeft Krupp een schitterende fabriek in 'Zweden, op enkele uren varen van de Duitsche kust. Reeds werkt de Badische Aiiilin und Soda- fahrik dag en nacht aan het oplossen van proble. men, die het verderf van de vijanden van Duitsch land beteekenen. Of Stahlhelm de lakens uitdeelt of de RerpuMikeinsche partij, heeft ten slotte geen beteekenis voor Frankrijk, zoolang Frankrijk geen aansluiting verkregen heeft met Duitschland op basis van gelijkheid, op basis van wederzijdsch ver trouwen en wederzijdsche betrouwbaarheid. Daar ligt het probleem voor gansch Europa! Met een verzoend, bevriend Duitschland en Frankrijk staat Europa! Ander» valt het nog dieper, dan het nu reeds gevallen is voor de voeten van het mee- doogenloos egoistische, hypocritische, den Mammom aanbiddende Amerika, dat reeds 70 pet. van al het goud ter wereld het hare noemt en daarop snoe ven tracht de verdere 30 pet. in de wacht te sleepen. Mijn Franschman voelt dat zoo levendig en be zweert zijn landgenooten om te komen tot een .xap- prochement" met Duitschland en te gebruiken het wapen bijl uitnemendheid der Fransche natie: „la raison" (het verstand, de rede). Wanneer de Franschen hun verstand gebruiken en den Duitschers met waarlijk vertrouwen de vriend-schapshand toesteken, zuilen de Duitschers die hand dan van harte en eerlijk grijpen? Ziehier de laatste verzuchting van mijn Franschman! Zoo sprak ik aan boord van de „Batavier IV" tot mijn Duitscher. Ik verwachtte geen antwoord, geen polimiek! Ik zou ook niet op een discussie zijn ingegaan. Een goede nachtrust kon slechts bevorderend werken op de digestie van zooveel stof. Des anderen daags ontmoetten wiji elkaar aan dek. De Duitscher kwam naar mijl toe en zei-de. U is voorstander van een ..al! Europe"? Ja. antwoordde ik. De Duitscher nam mijn hand met de woorden: Mogen wij dat nog hel even! Juist naderden wiji een Noorsche kruiser, die op de Maas lag. Er was vlagereparade aan boord. De tonen van het Noorsche Volkslied stierven weg. het Wilhelmus van Nassauen werd door de Noor sche scheepskape'1 ingezet. Ik ontblootte het hoofd. Engelsche passagier» en mijn Duitscher deden het zelfde, vier Hollandsche handelsreizigers kwamen juist naar voren en zeiden: Wat is dat voor flauwe kul? Toen het er later op aankwam, te profiteeren van hun Nederlandschap, door den inspecteur van po litie te verzoeken hun passen het eerste na te zien,, toen was het Nederlanderschap geen flauwe kul! Mijn Duitscher had gezien, dat die Hollandsche lef schoppers -hun hoed hadden opgehouden en een opmerking hadden gemaakt en zei: zulke lieden, die slechte Vaderlanders zijn», zullien nooit de groo te gedachte ..all Europa" (de Statenbond Europa) 'helpen bevorderen. Ik als Duitscher voel minach ting voor zulke lieden en zou niet gaarne met -hen over één Europeesche kam geschoren worden. Zoo is het. Begin in eigen huis! Houdt dat schoon, Iaat dat eerbiedigen. Terwijil ik schrijf, viert men Koninginnedag. Ik eindig dezen brief door in te stemmen met den kreet, die ons eeuwen door groot gemaakt heeft, die ons eeuwen door in strijd of *-• neutraliteit ge- idiend heeft om ons te doen eerbiedigen, die ons ook weer in een Statenbond Europa een bevoorrechte pUpoto. zou doen innemen: Orand e Boven. (1). Duitsche schimpnaam voor Polen en andere half-Slavische naburen. Voor Winkeliers bij Gtoss. v.h. M. DE HAAS te Alkmaar. Roode kool minder aanvoer, la ger prijzen. Witte kool grooter aanvoer met vrijwel gelijke prij zen. Gele kool nog kleine aanvoer met terngloopende prij zen. Bloemkoolprijzen veel la ger. Aardappelen de laatste dagen iets hooger. Uienprijzen iets hooger. Nepprijzen aan merkelijk lager. Totaal week- resnltaat matig. Het is1 dit jaar lang niet gemakkelijk omi een zuiveren indruk te geven van de financieele resul taten van den tuinbouw. Vergelijken we de -prij zen van de diverse producten bijl die van het vorig jaar., dan is de opbrengst uitstekend te noemen. Dit betreft vrijwel alle producten. Echter is de stand van het gewas van dien aard, dat zelfs met nog boogere prijzen, de finantieele uitkomsten, die het vorig jaar verre van best wa ren, thans niet van betere resultaten gesproken kan worden. Misgewas, vooral in kool en bloem kool. is' oorzaak dat er te weinig in 't laaidje komt en daardoor is het niet mogelijk een prijs te maken die bevrediging brengt. Roode kool daalde in den loop der week met 50 cent tot 1 gulden. Toch waren de laagste no teeringen nog bij de 3 gulden, tegenover het vorig jaar in dezelfde week bij do gulden. Witte kool bracht evenals de vorige week meest al 2 gulden a f 2.50 op, tegen het \orig jaar 50 ct. tot f 1.30. Gele kooli bracht nu als hoogste f 6.10 op tegen het vorig jaar in dezelfde week f 2.30. Hieruit blijkt dus wel dat de prijzen veel beter zijn en dus in dit opzicht volkomen tevredenheid zou kunnen heerschen. Wat de aardappelen betreft, was de aanvoer vrij gelijk aan die van de vorige week en liepen de prijzen de laatste dagen even op. De Schotsche muizen bijv. waren Zaterdag van f 7 tot f 8.60. tegen het vorig jaar op denzelfden dag f 3.90—5. De andere zes aardappelsoorten laten vrijwel de zelfde resultaten zien-, doch) hiervan is de aanvoer weinig beteekenend. Van de spercieboonen was de aanvoer de vorige week klein 13000 K.G. en nu ruim) 31000 K.G. De prijzen liepen weliswaar terug -maa-r toch brach ten de mooie boonen Zaterdag nog bij' de 15 gld. op. Het vorig jaar was dit nog geen 6 gulden. Zilveruien en nep wordt weinig meer aange voerd. Deze uien brachten ook nu weinig op en de nep was belangrijk lager. Gple uien en nep werd bijna 18 wagons aange voerd. zoodat elke verhooging in prijs hiervoor wel van beteekenis is. De uien liepen de laatste dagen even op. doch de nep was vooral in vergelijking tot de vorige week belangrijk lager. De hoogste noteering is in minder dan 4 dagen tijd gedaald van 20 gulen op ruim' 8 gulden, terwijl ze van Woensdag tot Vrijdag nog lager waren en men meermalen met een prijs bij de vijif gulden tevreden moest zijn. Boswortelen, peen en kroten werden weinig aangevoerd. Bloemkool', waarvan de aanvoer nog ruim 85000 stuks was, bracht vooral de laatste dagen een veel te lagen -prijs op. Deze zijn voor zoover het de beste kwaliteiten betreft, binnen de 14 dagen van 35 gulden tot 12 gulden gedaald. Toch zijn ook de prijzen nog hooger dan het vorig jaar in dezelfde week en is de aanvoer vrij gelijk. Afwijkende kwa liteit bracht de laatste dagen 6 a 7 gulden op en de tweede soort ging meermalen voor 3 cent of minder van de hand. De totaal-aanvoer was deze week ruim 100 wa gons, waarvan 76 wagons per spoor vervoerd werd. RAMSAY MACDONALD PLEIT VOOR DE VER EENIGDE STATEN VAN EUROPA. Engelsche en Am-erikaansche bladen bevatten een pleidooi van Ramsay MacDonald. den vroegeren eerste-minister van. de regeering uit de arbeiders partij;. voor de stichting van de Vereenigde Staten van Europa. Dat Amerika geen deel uitmaakt van den Vol kenbond, vindt hij. niet erg. Hij; zou tevreden zijn, heel Europa er voorloopig toe behoorde. Wanneer Europa zijn, huis in orde brengt, kan Amerika niet onverschillig blijven. Laten wij ons concentreeren op de „Vereenigde .Staten van E-uropai" en ons duidelijk maken wat dit woord beteekent. De Vereenigde Staten van Europa kunnen geen verbond met een gemeenschappelijk parlement zijn. Al® er een gemeenschappelijke raad aan het hoofd komt, mag hij. zich- niet met binnenlandsche aan gelegenheden- van de deelnemers bemoeien. „Hij moet de souvereine staten nemen gelijk zij zijn: zijn eenige zorg moet de buitenlandsche betrekkingen gelden en bepaaldelijk hun geschillen, die tot hot singen kunnen leiden. Het moet een lichaam van. verzoening en arbitrage zijn een lichaam dat de macht heeft te zeggen: ..Gij' kunt alles doen wat uw volk verkiest of zal gedoogen. maar wij zullen niet toestaan dat gij oorlog maakt. Dit behoort niet tot uwe souvereine bevoegdheden als natie". Wij- willen, vervolgt MacDonald. geen onderdruk king van ideeën, wij willen den oorlog uitroeien. Hïji 'betreurt het, dat het protocol van Genève. waarin de Vereenigde Staten van Europa een prac- tischen vorm1 kregen, opzij is geschoven. Het ver klaarde den oorlog vogelvrij, het bood veiligheid aan de naties, het maakte arbitrage verplicht en verklaarde den staat die deze niet wilde aanvaar den tot den aanvaller en daarom vogelvrij. De staat was binnen zijn eigen gebied souverein; met betrekking tot andere staten was hij, dat niet en kon hij zulk een souvereiniteit niet met wapen geweld laten gelden. Al onze conferenties over ontwapening al onze tractaten over scheidsrechterlijke regeling, al onze bondgenootschappen bewijzen hoe rechtvaardig en wijs de oude wijsgeeren en staatslieden waren, die van de Vereenigde Staten van Europa droomden, gelijk Erasinus reeds in 1519 deed toen hij- een krachtig beroep op den vrede deed. daarbij vertrou wende op den ohristelijken geest der menschelijk- heid, meer dan op politieke overeenkomsten. Het probleem zal aan de orde blijven. De scha duw ervan zal ons blijiven vervolgen „tot een re geering met een verren en diepen blik in de wer kelijkheid het tot een van zijn eerste taken zal ma ken en met succes de moeilijkheden ervan zal over winnen. N. R. Crt. OVERSTROOMINGEN IN ROEMENIë. Ton sevolve van den aanhoudenden regenval zijn verscheidene Roemeensche rivieren huiten haar oevers getreden, In Zevenburgen zijn onaf zienbare landstreken ondergeloopen. Het spoorweg verkeer tusschen Kronstadt en Fogaras moest worden gestaakt, daar ettelijke spoorbruggen zijn weggerukt. Fogaras staat grootendeels onder water. Ook in de Boekowlna is de toestand zeer ern stig, iMen schat het aantal slachtoffers in dit ge bied op ongeveer 20. In den afgeloopen nacht is de Proet 24 c.M. gewassen en de stad TsjernowitsJ overstroomd. DE KONING DER KANNIBALEN. De politie te Glasgow is, naar de oorrespondent van de D'aily Chroniole meldt, dezer dagen opge schrikt en gedurende «enige uren bezig gehouden door een geheim zinnig individu, dat vanuit ver schillende dealen van de etad telefonisch alarm maakte. Ongeveer 10 uur 's morgens bereikte haar de mededeeling, dat er in het district Charing Gross een moord werd begaan. Eien# aantal agenten snelde naar de plaats des onheils, maar hier was niets te men. Het bleak nader, dat uit een zenuw inrichting een jonge man was verdwenen, en men vermoedde, dat deziel de oorzaak van het- alarm was. toen daarna de inrichting verscheidene mar len steedis uit een onder deel der stad werd] opga* beid. De politie nam maatregelen om hiem te van^ gen, maar_ tevergeefsoh. De jongeling genoot van zijn vrijheid en bracht hiervan zijn medische ver zorgers op de hoogte. Ten Slotte lukte het één der beambten van de inrichting om' hem, toen hij wefer opbelde, aan de praat te houden en te ontdekken vanwaar hij telefoneerde. Ijlings werd er een politiemacht op a± gestuurd en men vond hem in een telefooncel met de hoorn nog aan zijn oor. Hoewel de zonderlinge hardnekkige pogingen deed om te ontvluchten, werd hij! overmeesterd en naar het politiebureau gebracht, waar hij mede deelde, „koning der kannibalen" te zijn. Men heeft -den vorst toen met vorsohuldigden eerbied naar zijn paelis teruggebracht. EEN LEERLING-MACHINIST OP ZIJN LOCO MOTIEF ONTHOOFD. In (de buurt van het station San- Andreu (in Spanje) boog zich Vrijdag de leerüng.-machinisb (stoker) van den sneltrein BaroolonaiParijs te ver uit het raampje van da stookplaats!. De trein passeerde juist oen brug met ijzeren stijlen en den ongelukkige werd heb hoofd van rlen romp gescheiden. Heb onthoofde lichaam viel voor de voeten van den machinist, die dadelijk stopte. Na dat men het lijk in den bagagewagen neergelegd blad, zette de tredn de reis voort. Ben reiziger/, die zich 'daarvoor vrijwillig aangemeld had, stond den machinist bij. Deze waö zoo ontdaan door

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1927 | | pagina 5