Alumni mem-
li
Niet trouwen
BOVEN DEN OCEAAN.
Zaterdag 10 September 1927.
70ste Jaargang No. 8115.
Eerste Blad.
M. KLERCQ, S
2-pers. Kapokmatras compleet 15S.00
2-pers. houten ledikant met onderlagen f 8.15
Hoeveel nog?
Bij Scheren
PUROL
Blnnenlandsch Nieuws.
Een wenk voor den Landbouwer.
SCHAGER
COURANT.
Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woenr/lag, Donder
dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, vorden Adver-
tentiön nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst.
Uilgevers: N.V. v.h. TRAPMAN 5 Co., Schagen.
POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. No. 20.
Prijs per 8 maanden fl.65. Lobso nummers 0 cont. AD VERTEN*
TIöN van 1 tot 5 regels fl.10, iedere regel meer 20 cent (bewijsna
inhogrepon). Groote lettors worden naar plaatsruimte borekond.
DIT NUMMER BESTAAT UIT ZES BLADEN.
alvorens een bezoek gebracht
te hebben aan de Bedden-, =5
Matrassen-, Meubel- en Tapijt- k
fabriek van
Spoorstraat 32-34 - HELDER. 3
Tegenover Stalhouderij TH1JSEN. Tel. 206. 5e=»
Hoeveel kranige vliegers zullen zich nog voor de
goede zaak opofferen, alvorens de verbinding door
de lucht tusschen Europa en Amerika, de groote
sprong over den Atlantischen Oceaan, tegen de groo
te gevaren zal zijn beschermd? Eerst hebben we
Nungesser en Coli gehad, op wier terugkeer in bet
leven nu wel niemand meer zal rekenen. Daarna,
na enkele welgeslaagde pogingen, Hamilton, Minchin
en prinses Löwenstein, die hun avontuurlijke po
ging ongetwijfeld odk wel met hum Heven (bekocht
zullen hebben. Vervolgens de terugkeer der Duit-
schers, en nu, op het oogenblik de onzekerheid om
trent het lot van de „St. R'aphael" en de „Old Glory",
naar welke beide vliegtuigen reeds eentge dagen
koortsachtig gezocht wordt, en tenslotte de „Sir Joh
Carling", die reeds lang zijn plaats van bestemming
bereikt had moeten hebben en waarvan men dus
verondersteld, dat hij het lot van de anderen reeds
gedeeld heeft.
Met alle erkenning voor de geestesgesteldheid, die
spreekt uit de poging iets te willen doen wat anderen
vóór dezen nog nimmer deden, een mentaliteit, die
spoorslag was tot vele groote daden, moet toch de
vraag rijzen, of niet de moeilijkheden van een der-
gelijken tocht naar het westen nog te.groot zijn. dan
dat daaraan nog meer levens mogen worden ge
waagd.
Wij willen voor niemand onderdoen in bewonde
ring voor de (bezieling, die aan de wereld geeft, wie
baar voorgaat in het verrichten van schijnbaar on
mogelijke daden. Wij erkennen, dat de prikkel, die
daarvan uitgaan kan op sluimerende energie bij dui
zenden, van zeer ver strekkende beteekenis kan zijn.
net feit, dat iemand zijn leven bewust daarbij in
waagschaal stelt, veroordeelt dat naar onze mee
ning niet, stempelt niet tot waaghalzerij hetgeen bij
welslagen een historische daad zou worden. Integen
deel. De bereidheid desnoods het groote offer te bren
gen voor een idee of een ideaal, verhoogt de waarde
van de daden dergenen, die den weg zochten naar
de Polen en naar de toppen der hoogste bergen. Zij
vormen een tegenwicht tegen hetgeen de vlakke
aledaagschheid van een burgerbestaan in de gema-
tig-de zond, in ons doet verdorren en afstompen aan
vermogen om te waardeeren wat buiten en boven de-
zfn kring onze dageüjksche beslommeringen ligt.
De geestelijke waarde van een volk dient mede te
worden gemeten met dien maatstaf, of het zonen en
dochteran heeft, die tot dergelijke daden nog in staat
zijn.
Maar er zijn zekere grenzen.
Er .moet een redelijke kans van slagen zijn. An
ders wordt wat heldenwerk kan zijn, roekeloosheid.
De mislukking van Nungesser, Colli e.a. doet de
vraag rijzen, of daardoor niet bewezen is, dat het tijd
stip voor Transatlantische vluchten, in westelijke
richting vooipl, althans nog niet gekomen is.
Be redelijke kans op weislagen is er nog niet, die
het risico van kostbare levens rechtvaardigt. De be
zieling die van een dergelijke poging kan uitgaan,
wordt onder deze omstandigheid een factor van heel
anderen aard en minder waarde: sensatie!
In het belang juist van de Transatlantische lucht
vaart ware het daarom wenschelijk, dat nieuwe po
gingen niet werden ondernomen, voordat de kansen
op welslagen redelijker zijn.
Die les althans dient uit het verlies van oek voor
de rncnschheid zoo kostbare levens als die van Nun
gesser, Hamilton en hun makkers te worden getrok
ken.
Ongeduld kan hier meer nog bederven dan goed
maken. Nu de periode van het jaar, die voor derge
lijke pogingen het allergunstigst is, weldra voorbij
zal zijn, is er tijd om eens rustig over de zaak na te
denken. Aan de gedachtenis der slachtoffers, die
hliikbaar te hoog hebben gereikt, of het hebben laten
ontbreken aan een juiste onderscheiding tusschen
heldenmoed en roekeloosheid in hun op zich zelf no
bel streven, is men dat althans verplicht.
Hat lot van do „Sir John nnrllnp".
Omtrent het lot van de „Sir John Carling" die van
Londen (Ontario) naar Londen (Engeland) zou vlie
gen, en die Donderdagmiddag had moeten aankomen,
maakt men zich begrijpelijkerwijze zeer ongerust.
Naar uit de nadere berichten over het vertrek van
dit vliegtuig uit Harbor Grace blijkt, had men de
vliegers van de ramp van de 01d Glory onkundig ge
laten, ten einde hen niet te ontmoedigen. Opdat zij
echter onderweg misschien iets omtrent het veronge
lukte vliegtuig zouden kunnen opmerken, had men
een briefje met de vermelding van de vermissing
tusschen hun kaarten gestoken, zoodat zij het dadelijk
g het openslaan zouden vinden. Daar zij vermoede
lijk denzelfden koers zouden volgen als Bertaud, ver
wachtte men, dat zij wel uit zouden kijken.
Voor de vlucht was door een brouwer te Londen
in Ontario een prijs van 25000 dollar uitgeloofd. Ka
pitein Terry Tully en luitenant James Medcalï wa
ren de eerste inschrijvers.
Toen de Sir John Carling uit Harbor Grace ver
trok, waren de vliegers vol goeden moed en liet het
weer zich goed aanzien. Men weet echter, dat zij
'boven den Oceaan al spoedig in hetzelfde stormcen-
trum zijn geraakt, dat Bertaud c.s. noodlottig is ge
worden en waarin ook zij wellicht den dood hebben
gevonden. Telegrammen uit St Johns op New Found-
land van schepen, die daar binnengekomen zijn, meld
den gisteren dat de gezagvoerders in het midden van
den Oceaan den heftigsten storm van den geheelen
zomer te doorstaan hebben gehad.
De ondergang van de D01d Glory".
Hearst, de dagbladmagnaat, die den tocht van de
Old Gldky bekostigde, heeft een belooning van 25.000
dollar uitgeloofd voor wie het vermiste toestel en
de vliegers weet op te sporen.
Thans is bekend geworden, dat Hearst op het laat
ste oogenblik de vliegers nog ontraden heeft te ver
trekken, dn verband met de noodlottige vlucht van
Minóhin. Hij had zelfs beloofd den prijs toch te zul
len uitkeeren. De vliegers wilden daarvan echter niets
weten en waren vastbesloten de vlucht te onderne
men.
Fokker heeft gezegd, dat het toestel moeilijk tegen
zwaar weer bestand zou blijken, wanneer het in zee
terecht kwam. Als "echter de vliegers den tijd gehad
hadden om hun bènzine weg te laten loopen, zou het
toch wel eenigen tijd drijvende hebben kunnen blij
ven. De vliegtuigbouwer vermoedt, dat het ongeluk
aan moeilijkheden .met den motor te wijten is en gaf
als zijn meening te kennen, dat de toekomst van het
vliegwezen bij de toestellen met meer dan één motor
berust, zooals Byrd er een gebruikte.
Daar de vliegers even voor dat zij het noodsein
gaven nog gemeld hadden, dat alles wel was. en er
na het S.O.S. sein niet9 imeer gehoord is, lijkt het
waarschijnlijk, dat hél ongeluk hen onverwachts over
vallen heeft en dat het toestiel in eens naar den kel
der is gegaan. De kapiteins van de schepen, die naar
hen gezocht hebben, meldden allen, dat de zee zeer
ruw was ten tijde van het ongeval.
Een nieuwe poging van kapitein Fonck.
Kapitein René Fonck, de Fransche vlieger, die ver-
leden jaar den tocht over den Oceaan al had willen
ondernemen, doch toen met zijn toestel bij het vertrek
van het vliegveld Roosevelt over den kop is gesla
gen, waarbij zijn marconist en een mecanicien om
kwamen. laait zich d'oor den noodlottigen afloop van
de laatste vluohten niet ontmoedigen. De nieuwe Si-
ikorski, een even reusachtig toestel, als waarmee een
jaar geleden het ongeluk gebeurde, heeft al eenige
proeftochten achter den riig. Woensdag is hij er mee
van New York naar Washington gevlogen, waar hij
de noodige intrumenten voor de groote vlucht in zijn
toestel zal monteeren.
De Dultschers geven het voorloopig op.
De verschillende van Duitsche zijde aangekondigde
pogingen tot het ondernemen van een vlucht in eens
■over den Atlantischen Oceaan, kunnen als definitief
opgegeven worden beschouwd. Voor het volgende
voorjaar zullen dergelijke pogingen wel niet meer
worden ondernomen, zulks wegens het nog steeds
aanhoudende slechte weer en den noodlottigen af-
loop van de jongste vluchten. Een algemeen verbod
van regeeringswege voor dergelijke pogingen acht
men niet noodig, daar de luchtvaart-politie het recht
heeft ten allen tijde het opstijgen van een vliegtuig
te verbieden.
dijk; hij kwam door de aanrijding echter dwars over
den dijk te staan, geraakte in de verraderlijke lin
kerzijde en stortte toen omlaag. De twee inzittenden
bekwamen geen letsel. De auto is zwaar beschadigd
en het voorstuk geheel vernield]. De politie stelt een
onderzoek in.
OU1D-MINISTER COLUN.
De Zwitserecha correspondent der N.R.Grt. meldt:
Naar ik verneem, zal de Volkenbondsraad weldra
onzen landgenoot H. Colijn benoemen tot voorzitter
van de Volkenbonidsconferentie voor afschaffing
van in- en uitvoerverboden en in- en uitvoerbeper-
kingen, die op 17 October te Genève zal worden ge
opend.
GOEDERENTREIN ONTSPOORD.
Uit Gennep, 8 Sept. 1 Gisteravond om 7 uur is een
uit Venlo komende goederentrein van den Maas-
buurt-spoorweg alhier op een wissel ontspoord. Per
soonlijke ongelukken hadden niet plaats. De miachi-
ne kwam dwars over de lijn te staan, terwijl twee
wagons tegen het voormalige gebouw van den Noord-
BrabantDuitsche Spoorweg botsten. De schade is
gering.
Te 10 uur 's avonds was de lijn weder vrij.
géén Plin en naschrljnen of stukgaan
der huid, Indien men vóór het Inzee-
pen de baardoppervlakte inwrijft met
Doos 30, Tube 80 et.
DE EXPLOSIE IN EEN LANDHUIS TE LAREN
^ZtSals men zich herinneren zal, is op 31 Au'gt'S"
tus jl. in het aan de Torenlaan te Laren (N.-H.)
gelegen landhuis „De Den" een heetwater-accumu-
lator ontploft. Tengevolge daarvan was aan de ach
terzijde van het huis een groot gedeelte der huiten-
muur weggeslagen, terwijl de zolderingen van heide
verdiepingen en het dak zeer gehavend waren. Ook
de overige gedeelten van he peceel waren man of
meer beschadigd en vertoonden duidelijk de gevol
gen van de ontploffing.
In zijn kwaliteit van hulpofficier van justitie is
toen door den burgemeester, jhr. H. L. M. van Ndspen
van Sevenaer, een commissie van deskundigen be
noemd, bestaande uit de heeren G. W. van Barneveld,
Kooy, J. J. F. Bartels, A. Citroen en R. Martini,
welke belast werd met het instellen van een onder
zoek van bet ongeval. Uit het rapport dier commis
sie, dat thans is verschenen, blijkt dat de commissie
tot de conclusie is gekomen dat de explosie te wijten
is aan: le. het niet werken van de automatische
stroomuitscbakeling; 2e. het niet functionneeren
van het veiligheidsventiel, dat bij juiste werking de
gevolgen van de sub. 1 genoemde storing had moe
ten opheffen.
WEER HET AUTOKERKHOF.
öp het beruchte autokerkhof Gouda-Oudewater is
in de gevaarlijke zone, ter hoogte van de boerderij
van den landbouwer A. Boere (Oudewater), wederom
een auto van den dijk gestort. Het ongeluk was het
gevolg van een aanrijding tusschen een auto van den
varkenshandelaar v. d. Sluis uit Oudewater, die op
weg was naar Gouda, en een anderen auto, die uit
de richting Gouda kwam.
i De auto van eerstgenoemde reed aan de rechter-
en in goeden toestand verkeerende zijde van den
Dit
sluitzegel onbeschadigd
op Uw pakket, Is waarborg
voor ONS werk.
W0 breien de fijnste wollen kousen
zeer netjes voor U aan.
Depots: te Alkmaar, MeJ. BEUDEKER—TEGEL, Hof
plein; Schagen: C. DE MOEL, Noord 40. Verder neemt
elke bode franco het aanbreiwerk mede.
MOELIJKHEREN VOOR DE NOORD-HOLLAND-
SCHE EENDENHOUDERS.
Bekend is de belangenstrijd in vele Noordholland-
sche polders tusschen de eendenhouders en de land
bouwers en tuinders, die beweren dat uit zwemmende
eenden het gras vertrappen, de tuinbouwgewassen
vernielen en de wallen der landerijen beschadigen.
Die polderbesturen verbieden dientengevolge het uit-
zwemmen der eenden het geheele jaar of een ge
deelte daarvan.
Thans hangt den eendenhouder een nieuw gevaar
boven het hoofd. In sommige gemeenterf wordt ge
klaagd over den stank, dien eendenhouderijen in de
omgeving verspreiden, doordat de eenden gevoederd
worden met miosselen en visch. Daardoor loopen de
eendenhouders hier en daar gevaar het aan den
stok te krijgen, niet met het polderbestuur, maar
met het gemeentebestuur, De gemeenteraad van Wie-
ringen heeft hierin aanleiding gevonden een absoluut
verbod bij politieverordening te stellen voor het hou
den van dergelijke eendenfokkerijen binnen zekeren
afstand van de bebouwde kom der gemeente,
HEI WEST-FRIESCHE KANALENw
Omtrent de kansen, dat de West-Friescbe kana
len er zullen komen, worden, naar wij vernemen,
de verwachtingen in de betrokken streken in den
laataten tijd; steeds minder hoog gespannen. Dat
vindt zijini reden in de houding. door vele eremeente-
en polderbesturen ingenomen ten aanzien van de
aanvrage van de commissie-Van Aalst om jaariijk-
sche bijdragen in de kosten toe te zeggen. Gemeen
ten en polders (moeten, volgens besluit van de Pro
vinciale Staten van NoorduHoll and 1/0 gedeelte van
de aanlegkosten opbrengen, welk 1/0 gedeelte in
totaal ruimi 2 miilioen bedraagt. De provincie is be
reid dit geld aan den gemeenten en polders te lee-
nen, zoodat zij kunnen volstaan met betaling van
rente en aflossing aan de provincie. Wel is waar
zijn er nu al vele gemeenten en polders, waaronder
zeer belangrijke, die, overtuigd van het groote nut
der kanalen, de verlangde (bijdrage hebben toege
zegd1. maar andere hebben een afwachtende hou
ding aangenomen, of reeds dadelijk tot afwijzing be
sloten. Ook daaronder zijn zeer belangrijke, zooals
het heemraadschap ,J)e Vier Noorder Koggen" en
gemeenten in de Streek. Het eind zou wel eens
kunnen zijtn, dat van de ruim twee millioen ver
langde bijdragen 1/3 of 1/4 gedeelte werd afgewezen
en dan is het, gelet op de discussiën in de Staten
vergadering, niet aan twijfel onderhevig, dat de
zaaki schipbreuk lijdt.
Tenzij! mocht worden toegepast bet denkbeeld
van de commissie-Van Aalst om dan toch de ka
nalen te graven, maar in de weigerachtige streken
door heffing vain rechten voor het gebruik der ka
nalen een tegemoetkoming te vinden. Vrij! alge
meen wordt echter verwacht, dat het daartoe niet
zal komen en in plaats van dergelijke pressie uit
te oefenen, waarvan zeer velen afkeerig zijn, voors
hands van den aanleg zal worden afgezien, wegens
niet-voldoende belangstelling! in de betrokken stre
ken zelf om verder af te wachten of bij1 de gemeen,
te- en polderbesturen wellicht later in zake finan-
cieele bijdrage andere inzichten zullen postvatten.
Tel.
ST. MAARTEN.
Begunstigd door prachtig nazomerween heeft
men alhier de 3-daagsche kermis gevierd, welke
een heel gezellig karakter droeg. Als eerste boffer
voor de kermisbezoekers was. dat in beide da nel en
kelen vriji dansen werd gegeven, hetgeenpaa op 1
nippertje bekend word gemaakt, wat echter wel
niet uitmaakte, daar er geen gepruttel over werd
gehoord.
Was de Zondag de dag voor den dans. de Maan
dag was gewijd aan kinderspelen en wel: voor dó
meisjes van 6—40 jaar het steken van een vlag in
de Btoof, waarbü als prijswinsters uitkwamen, le
prijs D. Bronder. 2e prijs M. Koning. 8e prüs N. Ko
ning, 4e prijs G. Heneweer.
Meisjes van 11—14 jaar: loopen mert bal op een
blaadje: le prijs M. Schermerhorn. 2e prijs Jannie
Geel. 3e prijs G. Naman. 4e priis T. Bakker.
Jongens van 6—0 jaar: koekhappen: ,1e prijs G.
Schut, 2e prijs C. v. d. Ham. 3e prijs M. Roosman,
4e prijs P. Blaauw1.
Jongens van 10—44 Jaar. blaasslaan: la prijs C.
Koning Dz., 2e prijs Roos. 3e prijs P. Bronder,
4e priis B. da Vlet.
Op het terrein beerschte een gezellige drukte.
?s Avonds kon men zichi amuseeren' het zij in da
tent van den heer Zwakman, waar de tooneelver-
eeniging uit Dirkshorn het tooneeilstukl „Beursu
kooarts" opvoerde of in het lokaal van den heer
Schermerhorn, waar het Trio Hofmann optrad. In
beide zalen hebben de bezoekers genoten. De Dirks-
hornders zijn in dezen omtrek voldoende bekend,
zoodat bijna elke lezer van dit blad hun prestige
kent en hoog schat, terwijl voor hen. die het trio
Hofmann nooit gehoord hebben, de mededeeling
geldt, dat deze Huidjes in hooge mate voldoen en
hun repertoire op schitterende wijze uitvoeren.
Dinsdagmiddag Volksspelen, waar de meisjes van
14—18 jaar moesten ringsteken op fietsen, waarbij
als prijswinsters uitkwamen: le prijs T. Bronder,
2e prijs N. Jonker, 3e prijs A. Heneweer, 4e priis
G. Hemmen.
Dames van 10 jaar en ouder moesten een ezeltje
den staart aansteken, waarbij de gelukkigen wa
ren: le prijs T. Manneveld, 2e prijs C Blaauw—IJf,
3e prijs J. Grootr-Roggeveen, 4e prijs J. Horman-
Peetoom.
Jongens van 14—48 iaar: bardloopen met hinder
nissen: le prijs W. Peetoom, 2e prijs Jo. de Pee,
3e priis N. de Geus. 4e prijs P. Kuit.
Heeren van 48 iaar en ouder: blaasslaan: le priis
R. Bij post, 2a prijs P. .Raven, 3e prijs A. WiediSk,
4e prijs K de Vries.
Ook thans een gezellige stemming op het terrein.
De prijzen bestonden voor allen uit kunstvoor-j
werpen, welke door den voorzitter van V.V.V.VuVu
met een gepast woord werden uitgereikt.
Des avonds was gelegenheid in de tent van den
heer'Zwakman. de revue van den heer Boelens. ge
titeld. „t Zal wel gaan" te hooren. Velen hadden
zich hiervoor naar de tent begeven, maar niet allen
hebben er genoten. Ja zelfs na do eerste pauze
waren er, die de zaai! hadden verlaten om er niet
n-ieer terug te keeren, daar zij het de moeite niet
waard achtten; weer anderen spraken van „kin
derexploitatie", hetwelk verboden moest worden,
kortom, het was lang geen onverdeeld succes dat
do heer Boelens hier oogstte.
En zoo was het einde woer bereikt van deze kermis.
i
In het Algem. Nedérl. Landbouwblad vonden we
©en wenk voor den Landbouwer, wélke zeer zeker
ook in deze streek van zeer groot» toepassing kan
zijn. Het blad schrijft:
Nu er de laatste weken zoo enorm veel nageö
gevallen is, rijn niet alleen in vele streken de
slooten tijdelijk vol water, maar zullen ze gedu
rende den hoelen nazomer vol blijven. De ontwik
keling van de aanwezige oever- en waterplanten*
is onder deze omstandigheden belangrijk en daar
om moeten se zoo .spoedig mogolijl. verwijderd
word)en..Niöt alleen is dit ra hét belang" van den
waterafvoer, maar ook de slootkanten zullen ve»l
mindér to lijdon hebben! dan bij het niot-varwiL
deren van het vlotgras enz. In 't najaar m.l. doen
de weddodiaren vaak moeite, dit gras to bereiken
en ze 'trappen hierbiji dé randstrooken van het
Land stuk en bederven de slootkanten. Worden da
slooten daarentegen mu van over- en waterplanten*
irereinigd, en legt men die uitgehaalde massa tjj-
ijk op 'den slootkant neer, dan wordt door deaa
bedekking het aftrappen en stuktrappen van do
kantstrook voorkomen. Na oen paar weken eohter
moeten de waterplanten worden weggevoerd-
EEN JUBILARIS.
Donderdag 8 Sept. vierde dé héér dr. G-. 0. van
Balen Blanken, de bekende vroegere arts van
Spanbroek, thans „rustend"' te Bovenkarspel, zta
75sten verjaardag.
Natuurlijk ontbrak hét den jubilaris, die tot ver
buiten dan kring, waarin hij zijn praktijk uit
oefende, een groote populariteit geniet, op dezen
dag niet aan de meest treffende blijken van be
langstelling!. Hieronder zij in 't bijzander molding
gemaakt van de aanbieding eener plaquette, van
wege het Historisch Genootschap „Oud-WestfrieCL
land", dat zijn stichter en voorzitter op dezO wijze
meende te moeten huldigen.
De aanbieding geschiedde ten huize van don
jubilaris in tegenwoordigheid van eanige bestuurs
leden en bdj monde van oen seorebaris vamhet Go-
nootschap den heer K- Ruyberman, te Hauwemt,
die in hoogst watudeerende bewoordingen uiting
gaf aan de gevoelens van sympathie, welko liet
Genootschap in zijtn laatst gehouden jaarvergar
dering heert doen besluiten hiermede den voor
zitter to huldigen 'voor hetgeen hij! ini het belang
der Vereeniging deed, dlie aam hem zeer groote
vécrpliohtingein' heeft.
De plaquette stolt voor hét portret van dén hr.
Van Balen Blanken, gegoten iu brons, door de
firma Soholton en Pijper te Hoorn, volgens het
ontwerp van den heer G. H. Luakans te Hoorn,
die getoond heeft, op dit terrein een kunstenaar
te zijn..
De jubilaris aanvaardde deze hulde onder be
tuiging van bijzonder» erkentelijkheid voor de ge
voelens van vriendschap, waarvan dit giesahenk
gstu'gde.
HOOGWOUD.
„Hoogwoud Vooruit.'' Woensdagavond ver
gaderde genoemde vereeniging ten huize van den
heer A. Breed.
De voorzitter, de héér G. Wegdam opende de
vergadering en drukte er zfth spijt over uit dat
slechts 18 personen gevolg hadden gegeven aan
de uitnood'g'.ng: spreker uitte den -wensoh, dat
de te houden besprekingen vruchtdragend mogen
zijn voor dé veroaniging.