Alumni mem- li Niet trouwen BOVEN DEN OCEAAN. Zaterdag 10 September 1927. 70ste Jaargang No. 8115. Eerste Blad. M. KLERCQ, S 2-pers. Kapokmatras compleet 15S.00 2-pers. houten ledikant met onderlagen f 8.15 Hoeveel nog? Bij Scheren PUROL Blnnenlandsch Nieuws. Een wenk voor den Landbouwer. SCHAGER COURANT. Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woenr/lag, Donder dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, vorden Adver- tentiön nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst. Uilgevers: N.V. v.h. TRAPMAN 5 Co., Schagen. POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. No. 20. Prijs per 8 maanden fl.65. Lobso nummers 0 cont. AD VERTEN* TIöN van 1 tot 5 regels fl.10, iedere regel meer 20 cent (bewijsna inhogrepon). Groote lettors worden naar plaatsruimte borekond. DIT NUMMER BESTAAT UIT ZES BLADEN. alvorens een bezoek gebracht te hebben aan de Bedden-, =5 Matrassen-, Meubel- en Tapijt- k fabriek van Spoorstraat 32-34 - HELDER. 3 Tegenover Stalhouderij TH1JSEN. Tel. 206. 5e=» Hoeveel kranige vliegers zullen zich nog voor de goede zaak opofferen, alvorens de verbinding door de lucht tusschen Europa en Amerika, de groote sprong over den Atlantischen Oceaan, tegen de groo te gevaren zal zijn beschermd? Eerst hebben we Nungesser en Coli gehad, op wier terugkeer in bet leven nu wel niemand meer zal rekenen. Daarna, na enkele welgeslaagde pogingen, Hamilton, Minchin en prinses Löwenstein, die hun avontuurlijke po ging ongetwijfeld odk wel met hum Heven (bekocht zullen hebben. Vervolgens de terugkeer der Duit- schers, en nu, op het oogenblik de onzekerheid om trent het lot van de „St. R'aphael" en de „Old Glory", naar welke beide vliegtuigen reeds eentge dagen koortsachtig gezocht wordt, en tenslotte de „Sir Joh Carling", die reeds lang zijn plaats van bestemming bereikt had moeten hebben en waarvan men dus verondersteld, dat hij het lot van de anderen reeds gedeeld heeft. Met alle erkenning voor de geestesgesteldheid, die spreekt uit de poging iets te willen doen wat anderen vóór dezen nog nimmer deden, een mentaliteit, die spoorslag was tot vele groote daden, moet toch de vraag rijzen, of niet de moeilijkheden van een der- gelijken tocht naar het westen nog te.groot zijn. dan dat daaraan nog meer levens mogen worden ge waagd. Wij willen voor niemand onderdoen in bewonde ring voor de (bezieling, die aan de wereld geeft, wie baar voorgaat in het verrichten van schijnbaar on mogelijke daden. Wij erkennen, dat de prikkel, die daarvan uitgaan kan op sluimerende energie bij dui zenden, van zeer ver strekkende beteekenis kan zijn. net feit, dat iemand zijn leven bewust daarbij in waagschaal stelt, veroordeelt dat naar onze mee ning niet, stempelt niet tot waaghalzerij hetgeen bij welslagen een historische daad zou worden. Integen deel. De bereidheid desnoods het groote offer te bren gen voor een idee of een ideaal, verhoogt de waarde van de daden dergenen, die den weg zochten naar de Polen en naar de toppen der hoogste bergen. Zij vormen een tegenwicht tegen hetgeen de vlakke aledaagschheid van een burgerbestaan in de gema- tig-de zond, in ons doet verdorren en afstompen aan vermogen om te waardeeren wat buiten en boven de- zfn kring onze dageüjksche beslommeringen ligt. De geestelijke waarde van een volk dient mede te worden gemeten met dien maatstaf, of het zonen en dochteran heeft, die tot dergelijke daden nog in staat zijn. Maar er zijn zekere grenzen. Er .moet een redelijke kans van slagen zijn. An ders wordt wat heldenwerk kan zijn, roekeloosheid. De mislukking van Nungesser, Colli e.a. doet de vraag rijzen, of daardoor niet bewezen is, dat het tijd stip voor Transatlantische vluchten, in westelijke richting vooipl, althans nog niet gekomen is. Be redelijke kans op weislagen is er nog niet, die het risico van kostbare levens rechtvaardigt. De be zieling die van een dergelijke poging kan uitgaan, wordt onder deze omstandigheid een factor van heel anderen aard en minder waarde: sensatie! In het belang juist van de Transatlantische lucht vaart ware het daarom wenschelijk, dat nieuwe po gingen niet werden ondernomen, voordat de kansen op welslagen redelijker zijn. Die les althans dient uit het verlies van oek voor de rncnschheid zoo kostbare levens als die van Nun gesser, Hamilton en hun makkers te worden getrok ken. Ongeduld kan hier meer nog bederven dan goed maken. Nu de periode van het jaar, die voor derge lijke pogingen het allergunstigst is, weldra voorbij zal zijn, is er tijd om eens rustig over de zaak na te denken. Aan de gedachtenis der slachtoffers, die hliikbaar te hoog hebben gereikt, of het hebben laten ontbreken aan een juiste onderscheiding tusschen heldenmoed en roekeloosheid in hun op zich zelf no bel streven, is men dat althans verplicht. Hat lot van do „Sir John nnrllnp". Omtrent het lot van de „Sir John Carling" die van Londen (Ontario) naar Londen (Engeland) zou vlie gen, en die Donderdagmiddag had moeten aankomen, maakt men zich begrijpelijkerwijze zeer ongerust. Naar uit de nadere berichten over het vertrek van dit vliegtuig uit Harbor Grace blijkt, had men de vliegers van de ramp van de 01d Glory onkundig ge laten, ten einde hen niet te ontmoedigen. Opdat zij echter onderweg misschien iets omtrent het veronge lukte vliegtuig zouden kunnen opmerken, had men een briefje met de vermelding van de vermissing tusschen hun kaarten gestoken, zoodat zij het dadelijk g het openslaan zouden vinden. Daar zij vermoede lijk denzelfden koers zouden volgen als Bertaud, ver wachtte men, dat zij wel uit zouden kijken. Voor de vlucht was door een brouwer te Londen in Ontario een prijs van 25000 dollar uitgeloofd. Ka pitein Terry Tully en luitenant James Medcalï wa ren de eerste inschrijvers. Toen de Sir John Carling uit Harbor Grace ver trok, waren de vliegers vol goeden moed en liet het weer zich goed aanzien. Men weet echter, dat zij 'boven den Oceaan al spoedig in hetzelfde stormcen- trum zijn geraakt, dat Bertaud c.s. noodlottig is ge worden en waarin ook zij wellicht den dood hebben gevonden. Telegrammen uit St Johns op New Found- land van schepen, die daar binnengekomen zijn, meld den gisteren dat de gezagvoerders in het midden van den Oceaan den heftigsten storm van den geheelen zomer te doorstaan hebben gehad. De ondergang van de D01d Glory". Hearst, de dagbladmagnaat, die den tocht van de Old Gldky bekostigde, heeft een belooning van 25.000 dollar uitgeloofd voor wie het vermiste toestel en de vliegers weet op te sporen. Thans is bekend geworden, dat Hearst op het laat ste oogenblik de vliegers nog ontraden heeft te ver trekken, dn verband met de noodlottige vlucht van Minóhin. Hij had zelfs beloofd den prijs toch te zul len uitkeeren. De vliegers wilden daarvan echter niets weten en waren vastbesloten de vlucht te onderne men. Fokker heeft gezegd, dat het toestel moeilijk tegen zwaar weer bestand zou blijken, wanneer het in zee terecht kwam. Als "echter de vliegers den tijd gehad hadden om hun bènzine weg te laten loopen, zou het toch wel eenigen tijd drijvende hebben kunnen blij ven. De vliegtuigbouwer vermoedt, dat het ongeluk aan moeilijkheden .met den motor te wijten is en gaf als zijn meening te kennen, dat de toekomst van het vliegwezen bij de toestellen met meer dan één motor berust, zooals Byrd er een gebruikte. Daar de vliegers even voor dat zij het noodsein gaven nog gemeld hadden, dat alles wel was. en er na het S.O.S. sein niet9 imeer gehoord is, lijkt het waarschijnlijk, dat hél ongeluk hen onverwachts over vallen heeft en dat het toestiel in eens naar den kel der is gegaan. De kapiteins van de schepen, die naar hen gezocht hebben, meldden allen, dat de zee zeer ruw was ten tijde van het ongeval. Een nieuwe poging van kapitein Fonck. Kapitein René Fonck, de Fransche vlieger, die ver- leden jaar den tocht over den Oceaan al had willen ondernemen, doch toen met zijn toestel bij het vertrek van het vliegveld Roosevelt over den kop is gesla gen, waarbij zijn marconist en een mecanicien om kwamen. laait zich d'oor den noodlottigen afloop van de laatste vluohten niet ontmoedigen. De nieuwe Si- ikorski, een even reusachtig toestel, als waarmee een jaar geleden het ongeluk gebeurde, heeft al eenige proeftochten achter den riig. Woensdag is hij er mee van New York naar Washington gevlogen, waar hij de noodige intrumenten voor de groote vlucht in zijn toestel zal monteeren. De Dultschers geven het voorloopig op. De verschillende van Duitsche zijde aangekondigde pogingen tot het ondernemen van een vlucht in eens ■over den Atlantischen Oceaan, kunnen als definitief opgegeven worden beschouwd. Voor het volgende voorjaar zullen dergelijke pogingen wel niet meer worden ondernomen, zulks wegens het nog steeds aanhoudende slechte weer en den noodlottigen af- loop van de jongste vluchten. Een algemeen verbod van regeeringswege voor dergelijke pogingen acht men niet noodig, daar de luchtvaart-politie het recht heeft ten allen tijde het opstijgen van een vliegtuig te verbieden. dijk; hij kwam door de aanrijding echter dwars over den dijk te staan, geraakte in de verraderlijke lin kerzijde en stortte toen omlaag. De twee inzittenden bekwamen geen letsel. De auto is zwaar beschadigd en het voorstuk geheel vernield]. De politie stelt een onderzoek in. OU1D-MINISTER COLUN. De Zwitserecha correspondent der N.R.Grt. meldt: Naar ik verneem, zal de Volkenbondsraad weldra onzen landgenoot H. Colijn benoemen tot voorzitter van de Volkenbonidsconferentie voor afschaffing van in- en uitvoerverboden en in- en uitvoerbeper- kingen, die op 17 October te Genève zal worden ge opend. GOEDERENTREIN ONTSPOORD. Uit Gennep, 8 Sept. 1 Gisteravond om 7 uur is een uit Venlo komende goederentrein van den Maas- buurt-spoorweg alhier op een wissel ontspoord. Per soonlijke ongelukken hadden niet plaats. De miachi- ne kwam dwars over de lijn te staan, terwijl twee wagons tegen het voormalige gebouw van den Noord- BrabantDuitsche Spoorweg botsten. De schade is gering. Te 10 uur 's avonds was de lijn weder vrij. géén Plin en naschrljnen of stukgaan der huid, Indien men vóór het Inzee- pen de baardoppervlakte inwrijft met Doos 30, Tube 80 et. DE EXPLOSIE IN EEN LANDHUIS TE LAREN ^ZtSals men zich herinneren zal, is op 31 Au'gt'S" tus jl. in het aan de Torenlaan te Laren (N.-H.) gelegen landhuis „De Den" een heetwater-accumu- lator ontploft. Tengevolge daarvan was aan de ach terzijde van het huis een groot gedeelte der huiten- muur weggeslagen, terwijl de zolderingen van heide verdiepingen en het dak zeer gehavend waren. Ook de overige gedeelten van he peceel waren man of meer beschadigd en vertoonden duidelijk de gevol gen van de ontploffing. In zijn kwaliteit van hulpofficier van justitie is toen door den burgemeester, jhr. H. L. M. van Ndspen van Sevenaer, een commissie van deskundigen be noemd, bestaande uit de heeren G. W. van Barneveld, Kooy, J. J. F. Bartels, A. Citroen en R. Martini, welke belast werd met het instellen van een onder zoek van bet ongeval. Uit het rapport dier commis sie, dat thans is verschenen, blijkt dat de commissie tot de conclusie is gekomen dat de explosie te wijten is aan: le. het niet werken van de automatische stroomuitscbakeling; 2e. het niet functionneeren van het veiligheidsventiel, dat bij juiste werking de gevolgen van de sub. 1 genoemde storing had moe ten opheffen. WEER HET AUTOKERKHOF. öp het beruchte autokerkhof Gouda-Oudewater is in de gevaarlijke zone, ter hoogte van de boerderij van den landbouwer A. Boere (Oudewater), wederom een auto van den dijk gestort. Het ongeluk was het gevolg van een aanrijding tusschen een auto van den varkenshandelaar v. d. Sluis uit Oudewater, die op weg was naar Gouda, en een anderen auto, die uit de richting Gouda kwam. i De auto van eerstgenoemde reed aan de rechter- en in goeden toestand verkeerende zijde van den Dit sluitzegel onbeschadigd op Uw pakket, Is waarborg voor ONS werk. W0 breien de fijnste wollen kousen zeer netjes voor U aan. Depots: te Alkmaar, MeJ. BEUDEKER—TEGEL, Hof plein; Schagen: C. DE MOEL, Noord 40. Verder neemt elke bode franco het aanbreiwerk mede. MOELIJKHEREN VOOR DE NOORD-HOLLAND- SCHE EENDENHOUDERS. Bekend is de belangenstrijd in vele Noordholland- sche polders tusschen de eendenhouders en de land bouwers en tuinders, die beweren dat uit zwemmende eenden het gras vertrappen, de tuinbouwgewassen vernielen en de wallen der landerijen beschadigen. Die polderbesturen verbieden dientengevolge het uit- zwemmen der eenden het geheele jaar of een ge deelte daarvan. Thans hangt den eendenhouder een nieuw gevaar boven het hoofd. In sommige gemeenterf wordt ge klaagd over den stank, dien eendenhouderijen in de omgeving verspreiden, doordat de eenden gevoederd worden met miosselen en visch. Daardoor loopen de eendenhouders hier en daar gevaar het aan den stok te krijgen, niet met het polderbestuur, maar met het gemeentebestuur, De gemeenteraad van Wie- ringen heeft hierin aanleiding gevonden een absoluut verbod bij politieverordening te stellen voor het hou den van dergelijke eendenfokkerijen binnen zekeren afstand van de bebouwde kom der gemeente, HEI WEST-FRIESCHE KANALENw Omtrent de kansen, dat de West-Friescbe kana len er zullen komen, worden, naar wij vernemen, de verwachtingen in de betrokken streken in den laataten tijd; steeds minder hoog gespannen. Dat vindt zijini reden in de houding. door vele eremeente- en polderbesturen ingenomen ten aanzien van de aanvrage van de commissie-Van Aalst om jaariijk- sche bijdragen in de kosten toe te zeggen. Gemeen ten en polders (moeten, volgens besluit van de Pro vinciale Staten van NoorduHoll and 1/0 gedeelte van de aanlegkosten opbrengen, welk 1/0 gedeelte in totaal ruimi 2 miilioen bedraagt. De provincie is be reid dit geld aan den gemeenten en polders te lee- nen, zoodat zij kunnen volstaan met betaling van rente en aflossing aan de provincie. Wel is waar zijn er nu al vele gemeenten en polders, waaronder zeer belangrijke, die, overtuigd van het groote nut der kanalen, de verlangde (bijdrage hebben toege zegd1. maar andere hebben een afwachtende hou ding aangenomen, of reeds dadelijk tot afwijzing be sloten. Ook daaronder zijn zeer belangrijke, zooals het heemraadschap ,J)e Vier Noorder Koggen" en gemeenten in de Streek. Het eind zou wel eens kunnen zijtn, dat van de ruim twee millioen ver langde bijdragen 1/3 of 1/4 gedeelte werd afgewezen en dan is het, gelet op de discussiën in de Staten vergadering, niet aan twijfel onderhevig, dat de zaaki schipbreuk lijdt. Tenzij! mocht worden toegepast bet denkbeeld van de commissie-Van Aalst om dan toch de ka nalen te graven, maar in de weigerachtige streken door heffing vain rechten voor het gebruik der ka nalen een tegemoetkoming te vinden. Vrij! alge meen wordt echter verwacht, dat het daartoe niet zal komen en in plaats van dergelijke pressie uit te oefenen, waarvan zeer velen afkeerig zijn, voors hands van den aanleg zal worden afgezien, wegens niet-voldoende belangstelling! in de betrokken stre ken zelf om verder af te wachten of bij1 de gemeen, te- en polderbesturen wellicht later in zake finan- cieele bijdrage andere inzichten zullen postvatten. Tel. ST. MAARTEN. Begunstigd door prachtig nazomerween heeft men alhier de 3-daagsche kermis gevierd, welke een heel gezellig karakter droeg. Als eerste boffer voor de kermisbezoekers was. dat in beide da nel en kelen vriji dansen werd gegeven, hetgeenpaa op 1 nippertje bekend word gemaakt, wat echter wel niet uitmaakte, daar er geen gepruttel over werd gehoord. Was de Zondag de dag voor den dans. de Maan dag was gewijd aan kinderspelen en wel: voor dó meisjes van 6—40 jaar het steken van een vlag in de Btoof, waarbü als prijswinsters uitkwamen, le prijs D. Bronder. 2e prijs M. Koning. 8e prüs N. Ko ning, 4e prijs G. Heneweer. Meisjes van 11—14 jaar: loopen mert bal op een blaadje: le prijs M. Schermerhorn. 2e prijs Jannie Geel. 3e prijs G. Naman. 4e priis T. Bakker. Jongens van 6—0 jaar: koekhappen: ,1e prijs G. Schut, 2e prijs C. v. d. Ham. 3e prijs M. Roosman, 4e prijs P. Blaauw1. Jongens van 10—44 Jaar. blaasslaan: la prijs C. Koning Dz., 2e prijs Roos. 3e prijs P. Bronder, 4e priis B. da Vlet. Op het terrein beerschte een gezellige drukte. ?s Avonds kon men zichi amuseeren' het zij in da tent van den heer Zwakman, waar de tooneelver- eeniging uit Dirkshorn het tooneeilstukl „Beursu kooarts" opvoerde of in het lokaal van den heer Schermerhorn, waar het Trio Hofmann optrad. In beide zalen hebben de bezoekers genoten. De Dirks- hornders zijn in dezen omtrek voldoende bekend, zoodat bijna elke lezer van dit blad hun prestige kent en hoog schat, terwijl voor hen. die het trio Hofmann nooit gehoord hebben, de mededeeling geldt, dat deze Huidjes in hooge mate voldoen en hun repertoire op schitterende wijze uitvoeren. Dinsdagmiddag Volksspelen, waar de meisjes van 14—18 jaar moesten ringsteken op fietsen, waarbij als prijswinsters uitkwamen: le prijs T. Bronder, 2e prijs N. Jonker, 3e prijs A. Heneweer, 4e priis G. Hemmen. Dames van 10 jaar en ouder moesten een ezeltje den staart aansteken, waarbij de gelukkigen wa ren: le prijs T. Manneveld, 2e prijs C Blaauw—IJf, 3e prijs J. Grootr-Roggeveen, 4e prijs J. Horman- Peetoom. Jongens van 14—48 iaar: bardloopen met hinder nissen: le prijs W. Peetoom, 2e prijs Jo. de Pee, 3e priis N. de Geus. 4e prijs P. Kuit. Heeren van 48 iaar en ouder: blaasslaan: le priis R. Bij post, 2a prijs P. .Raven, 3e prijs A. WiediSk, 4e prijs K de Vries. Ook thans een gezellige stemming op het terrein. De prijzen bestonden voor allen uit kunstvoor-j werpen, welke door den voorzitter van V.V.V.VuVu met een gepast woord werden uitgereikt. Des avonds was gelegenheid in de tent van den heer'Zwakman. de revue van den heer Boelens. ge titeld. „t Zal wel gaan" te hooren. Velen hadden zich hiervoor naar de tent begeven, maar niet allen hebben er genoten. Ja zelfs na do eerste pauze waren er, die de zaai! hadden verlaten om er niet n-ieer terug te keeren, daar zij het de moeite niet waard achtten; weer anderen spraken van „kin derexploitatie", hetwelk verboden moest worden, kortom, het was lang geen onverdeeld succes dat do heer Boelens hier oogstte. En zoo was het einde woer bereikt van deze kermis. i In het Algem. Nedérl. Landbouwblad vonden we ©en wenk voor den Landbouwer, wélke zeer zeker ook in deze streek van zeer groot» toepassing kan zijn. Het blad schrijft: Nu er de laatste weken zoo enorm veel nageö gevallen is, rijn niet alleen in vele streken de slooten tijdelijk vol water, maar zullen ze gedu rende den hoelen nazomer vol blijven. De ontwik keling van de aanwezige oever- en waterplanten* is onder deze omstandigheden belangrijk en daar om moeten se zoo .spoedig mogolijl. verwijderd word)en..Niöt alleen is dit ra hét belang" van den waterafvoer, maar ook de slootkanten zullen ve»l mindér to lijdon hebben! dan bij het niot-varwiL deren van het vlotgras enz. In 't najaar m.l. doen de weddodiaren vaak moeite, dit gras to bereiken en ze 'trappen hierbiji dé randstrooken van het Land stuk en bederven de slootkanten. Worden da slooten daarentegen mu van over- en waterplanten* irereinigd, en legt men die uitgehaalde massa tjj- ijk op 'den slootkant neer, dan wordt door deaa bedekking het aftrappen en stuktrappen van do kantstrook voorkomen. Na oen paar weken eohter moeten de waterplanten worden weggevoerd- EEN JUBILARIS. Donderdag 8 Sept. vierde dé héér dr. G-. 0. van Balen Blanken, de bekende vroegere arts van Spanbroek, thans „rustend"' te Bovenkarspel, zta 75sten verjaardag. Natuurlijk ontbrak hét den jubilaris, die tot ver buiten dan kring, waarin hij zijn praktijk uit oefende, een groote populariteit geniet, op dezen dag niet aan de meest treffende blijken van be langstelling!. Hieronder zij in 't bijzander molding gemaakt van de aanbieding eener plaquette, van wege het Historisch Genootschap „Oud-WestfrieCL land", dat zijn stichter en voorzitter op dezO wijze meende te moeten huldigen. De aanbieding geschiedde ten huize van don jubilaris in tegenwoordigheid van eanige bestuurs leden en bdj monde van oen seorebaris vamhet Go- nootschap den heer K- Ruyberman, te Hauwemt, die in hoogst watudeerende bewoordingen uiting gaf aan de gevoelens van sympathie, welko liet Genootschap in zijtn laatst gehouden jaarvergar dering heert doen besluiten hiermede den voor zitter to huldigen 'voor hetgeen hij! ini het belang der Vereeniging deed, dlie aam hem zeer groote vécrpliohtingein' heeft. De plaquette stolt voor hét portret van dén hr. Van Balen Blanken, gegoten iu brons, door de firma Soholton en Pijper te Hoorn, volgens het ontwerp van den heer G. H. Luakans te Hoorn, die getoond heeft, op dit terrein een kunstenaar te zijn.. De jubilaris aanvaardde deze hulde onder be tuiging van bijzonder» erkentelijkheid voor de ge voelens van vriendschap, waarvan dit giesahenk gstu'gde. HOOGWOUD. „Hoogwoud Vooruit.'' Woensdagavond ver gaderde genoemde vereeniging ten huize van den heer A. Breed. De voorzitter, de héér G. Wegdam opende de vergadering en drukte er zfth spijt over uit dat slechts 18 personen gevolg hadden gegeven aan de uitnood'g'.ng: spreker uitte den -wensoh, dat de te houden besprekingen vruchtdragend mogen zijn voor dé veroaniging.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1927 | | pagina 1