Alititen Biettïs-
NEELS - HELDER.
DE THEATERVIJAND.
Eerste Blad.
FINALE UITVERKOOP.
Binnenlandsch Nieuws.
HET DRESDENER KREUZCHOR.
Kinderen
PUROL
or de
r het
viool;
hemee
orkest
r het
radio.
door
Ring.
fa*
dedee.
ureau.
is- en
het
van-
ruziet
Popui-
nieuw
Zaterdag 8 October 1927.
SCHEER
70ste Jaargang No. 8131.
COURANT.
Dit blad vorscblint viermaal per week: Dlnadag, WoonKdag, Donder
dag en Zaterdag. BI) Inzending tot 's morgens 8 uur. vorden Adver-
tentiön nog zooveel mogelijk in het eorstuitkomond nummer geplaatst.
UitgeversN.V. v.h. TRAPMAN ft Co., Schagen.
POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. No. 20.
Prijs per 8 maanden f 1.85. Losse nummers 8 eont. ADVERTEN-
TI8N van 1 tot 5 regols 11.10, Iedere regel meer 80 eont (berrijano.
inbegrepen). Groote lettere worden naar plaatsruimte berekend.
DIT NUMMKB BESTAAT UIT ZES BLADEN.
8 uur,
>nder-
Valk.
Kloet
té.
Dóao.
leestflf
140—
250—
f 30—
20—20,
f 12—
1*
Voor den Kantonrechter
te Alkmaar.
Zitting van 7 October 1927.
Waarnemend Kantonrechter Sb. de O root.
DAAR LIEP EEN STREEP DOOR.
Een 20-jarig hoog uit de kluiten gewassen sla
gersknecht uit St. Panera», had te Alkmaar tegen
de regels van het verkeer gezondigd door links van
de op de Handelskade aangebrachte verkeersstreep
te peddelen. Zijn verweer dat hij bevreesd was voor
een achter hem komende auto en alzoo de streep
had verwaarloosd, kon niet beletten, dat hij tot i 8
boete of 3 dagen werd veroordeeld.
MEESTER WERD GEKAPTITTELD.
Een onderwijzer aan de openbare school te Oudorp
was op 30 September op lichtvaardige wijze naar
links uitgeweken, toen hij de Frieschebrug opreed.
Op grond dat van een opvoeder der jeugd verwacht
kan worden, dat hij zelf bet goede voorbeeld geeft
in het volgen van de regels van den weg, werd hem
f5 boete of 5 dagen opgelegd.
DAT WAS HEELEMAAL KNUDDE.
Een 22-jarige veehouder uit de Beemster werd te
No:rdscharwoude in den avond van 25 September
gesnapt, terwijl bij een motor bereed zonder ver
lichting. Volgens den .verdachte was de carbidlan-
taarn door den hobbeligen weg gedoofd, zonder dat
hij 't had bemerkt, daar geruimen tijd een auto mlet
volle lichtsterkte achter hem had gereden.Aangstóen
de Kantonrechter zoo beleefd was dit excuus aan
te nemen, kwam hij er met slecht# f8 boete ol 6
dagen af.
HET NOODLOTTIGE GETAL 13.
Een autobusondernemer uit Edam stond terecht
naar aanleiding van bet feit dat hij op 30 September
15 passagiers in zijn bus bad vervoerd, inplaats van
het voorgeschreven getal 13. Zijn pogingen om den
noodlottigen invloed van bet fatale getal 13 te on
dervangen bleken dus volkomen vruchteloos te zijn.
Hij' blijft gebonden aan nummer 13 en heeft nu ook
nog f7.50 boete subs. 8 dagen hechtenis aan zijn
hansoppie gekregen.
DE STAART VAN HET MUISJE.
Tot slot volgen hier nog eenige schriftelijke von
nissen omltrent zaken op 23 September behandeld.
P. Haster, H.H. Waard, verzuim verplichte aanslui
ting waterleiding. Hervatting van het onderzoek op
21 October.
Job Dekker, H.H. Waard, als voren.
Joh. Jol, Bergen, overtreding politieverordening ten
opzichte van den autobusdienst, ontslagen van
Jchtsvervolging.
DONKER BLAUWE RATINE ULSTER (ook in don
kergrijze stof) f10, 12, 16, 20, 24, 30, 35, 40.
FANTASIE ULSTER, 16, 2250, 30, 32.50, 37.50, 40.
REGENJASSEN I en II rij miodel, in gummi, whip-
cord en gabardine, f7. 10, 14, 17, 20, 25, 30.
FIETS JEKKERS, met im. Bont, f750, 825, 950, 12.
14, 18, 20, 2250, 25, 2750.
HEEREN- en JONGENSCOSTUUMS, in donkere en
lichte kleuren, f4.00, 6.00, 850, 11, 14, 1750, 20, 25,
27.50, enz.
Geopend tot 8 uur. Zondags tot 12 nnr van. geopend.
Reiskosten worden vergoed.
kip
prijs
9 tot
voort
f3-
roode
f 2.80
f 4.90
slar
ïs per
4900
Kg'
uieti,
;outefl
Personen:
Dame uit het publiek.
Heer uit het publiek.
(De volgende scène speelt tóch al bij de opening
van een schouwburg en wel in de foyer van bet
theater, tijdens de groote pauze.)
Dame: Wlat zegt U?
Heer: Ik zed, dat een tooneelspeelster meer is
dan een vrouw.
Dame: En een tooneelspeler?
Heer: Minder dam een man.
Dame: Dat is een beleediging.
Heer: Wat? Dat van den tooneelspeler?
Dame: Neen. Van de tooneelspeelster.
Heer: Welnu, luister goed toe! Ik heb gezegd:
een tooneelspeelster is altijd een beetje meer dan een
vrouw.
Dame: Wanneer een man zegt, meer dan ©en
vrouw, dan beteekent dat lm de taal der mannen:
slechter dan. een vrouw. Wanneer een man van een
Jan zegt: minder dan een man, zoo beteekent dit:
<iat bij slechter ds dan een man. Want wat zij onder
«vrouw" verstaan, dat is een zekere verzameling van
slechte ea genschappen; wat zij daarentegen onder
«man" verstaan, dat is een heerlijke mozaïk van alle
Mogelijke schoon©, goedie, fabelachtige eigenschappen.
Daarom: wanneer de vrouw in sterke mate
vrouw is, dan is dat in haar 'taal een evenzoo zware
trltiek, als wanneer zij van een man zeggen: 'hij is
weinig man.
Heer: Dank U.
Dame: Waarvoor dankt U?
Heer: Wel, daarvoor, dat U zoo kort en toch zoo
precies hebt uitgedrukt, wat ik dn veel meer woor
den wilde verklaren. Maar toch ben ik U nog de
ophelderingen van ©enige nuance's schuldig. U staat
toe?
Dame: Zeer gaairne.
Heer: Elke vrouw is een geboren tooneelspeelster.
wat wij tooneelspel, theaterspel noemen, dat is
v, ts met betrekking tot den man een bijzondere
"die talent en studie vereischt Van den goe-
JJöa tooneelspeler pleegt men te zeggen: „Zie daar,
ueze«ongewone mensch ds voor tooneelspeler in de
een ^aar ak herhaal elke vrouw is
f 1 in k,! tooneelspeelster, en wie van de vrouwen
ntirvaü teven langzamerhand tengevolge van de op-
zelfcriti,e.k of anderszins deze aangeboren
•«iriÏÏ p ZfTliest' naar kan men zeggon:
b Cr^daaT' dit ongewone meisje is voor huiswouw
U veroorlooft mij deze
•tjmnme: oonv Deelster noemt men die vrouw,
Srjfï genschappen niet afleert, en tooneel-
xidijvij ®W9ttv men den man, die zich zijn oer-eigen-
x>l ÏJ
f>ö0fl
4.50-
Kfl
0 ËJ
0 KI
1.04;
—-0.9S
75—1
He
a# 'ra!
GROOTE BRAND TE WARMOND.
Donderdagavond bosgohiem tien en half elf is
een uitslaande brand uitgebroken in de timmer-
fabriek Padox te Warmond. Groote hoeveelheden
bewerkt en onbewerkt hout Wakkerden da vlam
men^ steeds aan- De brand was ver in dein omtrek
te zien. De Wannondeahe brandweer stand' mach
teloos tegenover de vuuxzöe; daarom werd' assis
tentie gevraagd van' die Leidsoh# brandweer,
die tegen half twaalf met dia groote motonbrandr
sjjuit uitrfukta.
Aan de N.RtiGrt. wondt jfledegjedeeddL dat om
streeks half elf brand is uitgebroken in de elecr
trische centrale der Padox-ffabriekm. Deze is
ondeigebraoht in een groot vierkant gebouw dat ln
hoofdzaak uit beton en ijzer, is opgetrokken. Het
is ongeveer een jaar geleden in gebruik genomen.
Hefc pand bestaat uit twea gedwltanj; in de linr
kerzpde staan vietr groote Groeslegrczuiggaamotoren
met een gecamenlirken capaciteit: van 200 P.K.
De rechterzijde van hefc gebouw is de stookplaats
van houtkrullen, welke door verbranding! glas ont
wikkelen, diat gebruikt wocfdJt voor de machines
der eleotrisohe centrale. Mafc eön pijpleiding wor
den de krullen van alle fabriek^bouwen der
Padox naai hefc /betreffende gebouw gezogen-
'a Morgens omstreeks negen uur hadi men juisfc
den aanvoer van krullen naai hefc gebouw sfcop-
tefc. Door onbekende oorzaak tójn de krullen
tot ontvlamming gekomen en uifc dien aard' der
raak was aan blussohe® van dit lioht ontvlamr
baar materiaal niet te danken.
De brand was uren ver in den omtrok te zien.
DE VALSCHE ENGELSCHE BANKBILJETTEN.
Onlangs wend te Amsterdam een man in hech
tenis genomen, dia op een wisselkantoor valsohe
akbüjetten van 50 pond poogde te wisselen. Hj;
Was in hefc bezit van een paS, luidende op naam1
van Matbiaa Renner, maar blaak in werkelijkheid
"""i Russisch Bohilder te jojü Tiamiqna Salomon
Smolanol. Hij werd' iü 1923 doctö de Berliinsohe
jolitio verdacht van heb vervaardigen en in omloop
mengen van valsohe Eingölsche bankbiljetten,
neoq, fttf paaM. üBzjXMnq epueofpioA utn? ^euqea Ctg;
eobteh ma enkele weken w vociloopige_ heohtenia
te hebben doorgebracht, weder in,vrijheid, gestald.
Tevens werd hu echter uit Pruisen uitgewezen, j
Sindsdien is Smolanof in verschillende buitenlaudr
sche steden, o-a. te Kopenhagen, Oslo en Stock
holm geweest. Van EngeJsche zyde beweent man,
dat Smolanof met een zekeren Mnsojedhf die vat-
sche bankbiljetten van 50 pand heeft vervaar
digd, die in 1922 in verschillende plaatsen in om*
loop weiden gebracht. Ih don iqngsten tod zün
groote hoeveelhedien valschia bankbiljetten, zoowel
te Kopenhagen, Oslo als te Amsterdam gewisseld.
D© politie is er van qveibuagd hier te doen te
hebben met een bende valsohe munters, maai alle
pogingen om hun werkplaatsen te ontdekkQh, BÜn
eohter tot au toe veaasKtfaoh gebleven.
motii.
DIE ZIEN ER TEGEN OP.
Te Arnemuiden kwam een paartje, dat onder
trouwd was, te elfder ure mededeelen nog niet in
het huwelijksbootje te zullon stappen. Het bijzon
dere is dat ook in 1925 dezelfde personen reeds in
ondertrouw gingen, maar ook toen „er van af, ja
gen." i 'I
In dit nummer komt een advertentie voor waarin
de aanmelding van bovenstaand koor in de Groote
Kerk te Alkmaar.
De TeL brengt over dit koor de volgende bijzonder
heden:
Gemeld wordt dat de tournée, welke bet Dresde-
ner Kreuzchor thans onder leiding van prof. Otto
Richter, door het land maakt, een dankreia is voor
den steun, welken de ondervoede Duitsche kinde
ren in de oorlog»- en na-oorlogsjaren van Neder
land mochten ondervinden. Het Dresdener Kreuz
chor maakte het vorig jaar met hetzelfde doel een
tournée door Zweden en Noorwegen en in 1Ö25 door
Denemarken.
Dat dit koor het als een eereplicht beschouwt op
deze wijze zijn erkentelijkheid te toonen, wekt veel
voldoening, temeer omdat de baten van de tournée
gelijkelijk bestemd worden voor de ongelukkige Net-
derlandsche en buitenlajidsche kinderen.
Het Leidsche Dagblad van 1 Oct. jL schrijft over
een concert, door het Dr. Kreuzchor aldaar in de
Pieterskerk gegeven, o.m, het volgende:
„Prof. Richter, de voortreffelijke koormeester,
grijpt de muziek, die hij uitvoert, in 't hart, en
maakte ze tot een levend iets bij' zijn zangers. En
dezen op hun beurt storten hun effecten over op den
toehoorder, voor wien ze immers bestemd zijn, en
die niet weerstreven kan.
Zoo is dan ook de sublieme zang van het Kreuz-
sohappen reeds lang heeft afgeleerd."
Dame: Bijvoorbeeld?
Heer: Bijvoorbeeld: Een mam mag niet liegen.
De tooneelspeler verschijnt 's avonds op het tooneel
en zegt: „Ik ben koning Oeddpus". Heeft U er nooit
aan gedacht, dat dat niet waar is? Hij liegt. Hij is
niet koning Oedipus, maar meneer die of die. Bo
vendien is de leugen, buitengewoon vermetel, want
ieder mensch weet, dat koning Oedipus reeds J*v"g
dood ds.
Dame: Maar neen mijnheer! Hij zegt het toch
maar maar op het tooneel! In een theater!
Heer: Mijnentwegen. Waar staat dan geschreven,
dat men in bepaalde gebouwen mag liegen, in andere
gebouwen daarentegen weer niet? Omdat in dat eene
gebouw rijen stoelen achter elkander staan, daarom
mag toch een werkelijk fatsoenlijk man zich niet
op het standpunt plaatsen, dat hij zoo maar leugens
mag verkoopen. Wat heeft de architectuur of de be
naming van een gebouw met het karakter van een
man te maken? Een man van karakter zou eerder
sterven, om geen enkelen prijs zou hij echter, in welk
gebouw ook ter wereld, iets anders zeggen dan de
waarheid. En zijn overtuiging. Wie iets anders zegt
dan datgene, wat zijn overtuiging is, bovendien nog
tegen betaling, die is geen ware man. Wie echter
een waar man. is, die is minder dan een man.
Dame: Gewoonweg enorm. Maar weet U dan
nietj dat. er dn de wereld' een inrichting bestaat, die
men theater noemt? Hebt U dat nooit gezien? Ook
nu niet? Ook hier niet? Kijkt U dan toch eens
rondom U.
Heer: Ik kijk reeds rondom mij, ik tóe het, maar
ik neem er niets van aan. Voor mij pairt kan men
een .theater uit goud en diamanten optrekken, kan
men er honderd rijen stoelen en honderd loges en
honderd reflectoren in plaatsen wanneer mij daar
iemand vragen zou, hoe ik heette en welke mijn mee
ning over het socialisme was, dan zou ik ook daar
mijn werkelijken naam en mijn werkelijke meening
zeggen;
Dame: Wanneer U tooneelspeler was en U zou
daar gekleed in het costuum van koning Oeddpus
staan en uw medespeler zou U vragen, wie U wa®,
wat zou U hem dan antwoorden?
H e e r: Er is voor mij geen stof en geen costuum,
waarin ik ergens iemand tegenover mij mijn waren
naam zou ioocbf x, dien ik met eere draag, en dien
ik van mijn va r en mijn grootvader geërfd heb.
Dame: Bent U ook bekend met een grauw, vier-
beendg 'dier, dat opvallend 'groote ooren heeft?
Heer: Wanneer mijn logica mij niet in den steek
laat, dan wilt U mij met een ezel vergelijken. Ik neem
het dn dank aan, want het is slechts een critiek op
mijn bekwaamheden, maar niet op mijn karakter.
Integendeel, wanneer ik aan de hardnekkigheid
van het dier denk, waarmee U mij vergelijkt, dan
ontdek ik zelfs een voor mij vleiend element in deze
vergelijking.
Dame; Het verheugt mij, dat U zoo gemakkelijk
vallen en bezeeren zich vaak, terwijl de
kleineren dikwijls last hebben van roode of ge
smette huid. Dit verzacht en geneest men met
Doos 30, Tube 80 ct
chor tot een wereld van verrukking geworden voor
hem, die het voorrecht had te mogen luisteren.
„Er was een eigenaardige climax in de zangnum
mers. Van de werken van tijdgenooten en bijna-tijd-
genooten: een „Geistliches Reiselied" van Volkmann,
een paar koortjes van Arnold Mendels#ohn (zoon
van een neef van den beroemden Felix), een zeer
gevoelig „Nachtgesang" van den dirigent Richter en
een „Morgengesaing" van Reger, ging het program
ma terug, zonder nochtans af te dalen, tot Each, die
nog altijd het lichtende hoogtepunt is van den po-
lyphonen zang. Dien# prachtige achtstemmig (voor
dubbel-koor) motet „Singet dem Herrn" wa# het
grandioae slot van den avond. De uitvoering van dit
ontzaglijk veeleischend werk was het volmaakte na
bij; in onze herinnering zal het de roem blijven van
het Dresdener Kreuzchor".
ZIJDEWIND,
Het dubbele woonhui», ©Bf en tuin. «taande lo de
Moerbeek (gemeente B&reingerborn)«root 750 A.,
eigendom van den erven Coenraad Meiten, is Don
derdagmiddag alhier pubiek geveild door Notarig
Hilbrand van Obdam.
Koopster werd Mevr. J, Nagelhout te Amsterdam
voor f 836.—
MOTORCURSUSSENl
In dit nummer vinden onze lezers een aankon
diging van den heer Heeroma te Helder, dat hff
zoowel te iBreezand als te Beer-Hugowaard cursus
sen gaat geven, waarop men al het noodige en ge-
wenschte kan leeren omtrent motors enz.
In verschillende plaatsen heeft de heer Heeroma
deze cursussen reed» gegeven, ook o.a. in Behagen
en steeds met een snoot aantal leerlingen en met de
beste resultaten,
fWdJ verwijzen voor dei nadere bijzonderheden
naai de in dit nummer voorkomende advertentie.
OUD KARSPEL.
Het vervolgonderwijs in deze gemeente is aangevan
gen met 24 leerlingen, n.1. 6 meisjes en 18 jongens.
Ddt zijn alle leerlingen op één na, die er voor In
aanmerking komen.
NOORDSCHARWOUDB.
Werd voor enkele Jaren terug In den RaiL*, van
Oudkarspel reeds het voorstel gedaan door een uo.
raadsleden om dn de donkere wimfcermorgenuren
straatverlichting te brengen, welk voorstel toen door
den Raad dier gemeente aangenomen, doch door de
gascommissie werd verworpen, thans is op eenzélfde
adres van de tudnbouwvereeniging De Eendracht gun
stig beschikt. De lichten zullen nu niet om twee uur
uitgaan, doch door blijven branden, totdat het dag
licht verder doorbranden ormooddg maakt
De gascommisaie heeft verder ten gunste van het
badhuis de bepaling gemaakt, dat het ga» voor 5 ct
en de electrisohe stroom voor 10 ct. berekend wordt
ANNA PAULOWNA.
Naar wij! vernemen', is onze vroegere plsafcsge-
noote Plu Swart, thans wonende te Helder, als
onderwijzeres te Ankeveen benoemd,
OUDE NTEDORP,
Die landbouwcursus alhier, gegeven ia de O.Lr
school, is hervat met 15 leerlingen, zijnde alla leer
lingen van het vorig jaar. Het onderwijs wordt ge
geven door den heer L Ju Schroevens, H. d. S., alhier
te bevredigen bent Laten we nu eens verder kijken.
Hoe staat het nu met de tooneelspeelster?
Heer: O, dat ia heel iets anders. Der vrouw is
de kunst van de leugen aangeboren. Die heeft haar
de wijsheid' der natuur als beschenndngswapen mee
gegeven, zooals den tijger de scherpe tanden, den
vogel de vleugels, den haas de snelle voeten. Hiermee
verweert zij zich tegen de meening der mannen, dat
een vrouw het eigendom alleen van een man kan
zijn. Nu biedt het leven van de vrouw veel gelegen
heid om met de waarheid wat nonchalant om te
springen, maar toch nog niet genoeg. De ware vrouw
zou ddt gaarne van den morgen tot den avond voort
durend doen, maar daarvoor geeft het leven haar niet
de gelegenheid. Op het tooneel echter leeft ze op:
vanaf acht uur 's avonds tot elf uur kan zij voortdu
rend liegen. En dat maakt haar gelukkig. Hebt U
noodt opgemerkt, dat tooneelspelers na de vooretel
ling altijd moede zijn, de tooneelspeelstera daaren
tegen opleven? Na de voorstelling is de tooneelspeler
gelukkig, dat hij dn het werkelijke leven terugkee-
ren kan; de tooneelspeelster daarentegen is ongeluk
kig, dat zij het ware leven vaarwel moet zeggen. Hebt
U nooit opgemerkt, dat tooneelspelers, die reeds op
jaren komen, zich gemakkelijker aan het leven op
de planken kunnen onttrekken dan de bejaarde too
neelspeelstera? Waarom? Nu, hoe meer een tooneel
speler man ds, des te meer moet hij zich geweld aan
doen, om te spelen, en hoe meer een tooneelspeelster
vrouw is, des te meer moet zij zich geweld aandoen
om niet te spelen.
Dame: Ik ken tooneel speelsters, dde voor vele
vrouwen een voorbeeld zouden kunnen zijn, wanneer
het om echtelijke trouw en moederlijke liefde gaat
Heer: Hoe licht is hun lot! Want wat zij aan
booze instincten in tóch dragen^ kunnen zij 'e avonds
op het tooneel dn frivole stukken uitlevenA In den
kring hunner familie keeren zij dan gelouterd terug.
Dame: En ik ken tooneelspelers, die de meest,
correcte gentlemen op de wereld zijn.
Heer: Hoe zwaar ds hun lot! 's Avonds moeten zij
hun gezicht beschilderen, op handen en voeten staan
en in sommige stukken krijgen zij zelfs oorvijgen!
Het loopt mij altijd koud over den rug, wanneer op
het tooneel een man door een anderen man geslagen
wordt en hij dezen niet kan terugslaan, omdat dat niet
in zijn ral staat
Dame: En U hebt zeker nog nooit een stuk ge
zien, waarin een tooneelspeler held of apostel is?
Waarin hij een idealen, sterken, heldhaftigen per
soon is?
Heer: In deze stukken haat ik de tooneelspelers
het meeste, en wel des te meer, naarmate ze de fi
guur beter uitbeelden.
Dame: Waarom?
Heer: Wanneer iemand door gestalte, stem, op
treden, door zijn innerlijke gevoelen, zijn hart, zijn
verstand bekwaam genoeg is op het tooneel een held
of een apostel schitterend uit te beelden, dan ver
dient hij mijn verachting daarom, omdat 'hij daar
voor naar het tooneel gegaan is en &1 deze uiterlijke
en innerlijke eigenschappen ndefc aanwend om in het
dagelij kscho leven een held af oen apostel te zijn.
Zonder entree.
Dame: En do tooneelspeelster, dde als opofferen
de moeder en trouwe echtgenoot© op het tooneel
speelt?
Heer: Precies dezelfde tooneelspeelster «peelt In
een ander stuk zuiet minder goed de rol van booze
stiefmoeder of trouwelooze echtgenoote.
Dame: En wat ds uw meening over de tooneel
speelster, die in het gewone leven een trouwe echt
vriendin is een op het tooneel ook al» zoodanig speelt?
Waar ie daar de leugen?
Heer: Er is een Hongaarseh spreekwoord, dat
zegt: wanneer een boer een kip eet, dan is óf de boer.
óf de kip ziek. Wanneer de goede echtgenoot© op het
tooneel voor de goede echtgenoote speelt, dan koester
ik de gedachte, dat deze echtgenoote óf in leven niet
goed ds óf op het tooneel.
Dame: AUeibei ware onmogelijk?
Heer: Onmogelijk niet. Maar ik heb sooiets nog
niet gezien.
Dame: En wanneer een man in het leven gentle
man is, speelt hij dan op het tooneel als gentleman
slecht?
Heer: Neen.
Dame: Waarom niet?
Heer: Omdat den man de waarheid spreken
makkelijker valt dan der vrouw. Wanneer de gentle
man den gentleman spelen moet, zegt hij tot zich
zelf: „God zij dank, hedenavond zal ik het gemakke
lijker hebben, waait ik behoef niet te liegen". De
deugdzame vrouvr aal, wanneer zij voor de deugdzame
vrouw spelen moet, zoo tot tóch zelf zeggen: „Hoe
moeilijk zal ik het vanavond hébben, want dk ben
deugdzaam en vanavond moet ik een deugdzame
vrouw voorstedien; hoe zwaai zal het mij vallen,
datgene uit te beelden, wat ik werkeJiJ.k
ben in deze rol zal ik zeer, zeer slecht zijn".
Dame: Verschrikkelijk, zoo'n gedachtegang!
Heer: Verschrikkelijk niet Normaal. Misschien
een beetje te normaal, daarom klinkt het wat vreemd
in uw ooren.
Dame: Een man, die het theater niet als in
richting, als duizenden jaren van oud overeenkomen
beschouwd, maai slechts als een gebouw van bij zon
deren vorm
Heer: Zooals U ziet, zijn er zulke.
Dame: God zij geloof d, met veel.
Heer: Ik voel mijzelf oprecht genoeg. Heeft U
nog een vraag?
Dame: Ja.
Heer: En welke?
Dame (uitdagend): Wat denkt U, waarmee wij
dit debat fusschen ons beiden zullen beëindigen?
(Het belletje gaat)
Heer: Ik geloof.... met ddt belteeken.
(Zij verdwijnen, arm in arm.)
(Franz Molmér in het iB. T.)