Schager Courant
Anna Paulownapolder.
WOUDA's
JRANI
INA.
WE,
REN,
NHU -
ameroij
R,
ende
Zuiver BoeKweitmeel
Bij Scheren
PUROL
Marktoverzicht van
Noordscharwoude.
er.
1. v. L
n
h ras.
na Paulovi
IJUrsdag 11 October 1927
70ste Jaargang. No. 8132.
Allsroözrt woji orergwlögd. terlef raa dwa Hoofd- geen vraader, aangeven de redeneerineen voor «en naai' Napel* »n terug. Tusschen 13 en 17 April
togen' eur-dlrecteur, als antwoord op den brief, die groot deel langs elkander (heengaan. Zoo btreektr werd nog een reis gemaakt naar Rome. evenals bij
door den^Dijkgraaf bij de besprekingen op 11 Juni j.1. de H.I.-D. in hoofdzaak de plaatsing in gemaal n alle latere tochten, weer met Londen als plaats
j de* Commissie voor de Waterstaatszaken werd
overhandigd.
Met de opmerkingen gewijld aan de waterstaatkun
dige indeeling van den Anna Paulownapolder kan de
ingenieur-directeur zich vereenigen, maar aan een
nadere beschouwing wordt onderworpen de uiteen
zetting hoe het waterbezwaar van den polder over de
beide gemalen verdeeld gedacht moet worden en na-
ROND
vlak bij j
n het bun
C M.
Tweede Blad.
af, omdat de toevoerwegen daarheen zoo slecht van vertrek en terugkeer. D'e afstand bedroeg 3480
zijn. Dat hij1 zich daarbij' baseert op een onderzoek K.M. In de periode 26 Mei—2 Juni volgde een reis
van de waterleidingen van de ZuidpolderdUikers naar Neurenberg, 'Leipzig. D'resden en Weenen, ter
tot aan het gemaal en van de verbindingsleiding wijl tusschen 15 Juni en 23 Juli de beroemde snelle
naar het gemaal I, en de door mij' genoemde Klei- toervlucht naar Batavia werd) uitgevoerd, waarbij
en Meersloot als van secundair belang ter zijde een totale afstand; werd) doorgevlogen van 30.110
stelt, acht ik verkeerd gezien. Ik ontken' natuurlijk K.M.
niet, dat deze leidingen meer water aanvoeren, dan Dan volgde nog tusschen 16 en 20 Augustus de
gegaan wordt, welke dealen van den polder onder de de Klei- en Meersloot. maar wel, dat. men voor die trip Londen—Biarritz—Londen, 2220 K.M. en in de
werkmgsfeer van elk der gemalen zijn begrepen. leidingen tot een stelselmatige profiel verruiming periode 23—28 Augustus een vlucht van Londen.
Met den opzet van het betoog van den dijkgraaf kan over groots lengten zou moeten overgaan. naar Kopenhagen via Amsterdam en Hamburg,
j rapporteur zich niet vereenigen en laat hij ten aan-1 i(Volgt nadere motiveering van dit standpunt en werke reis van 2100 'K.M. totaal, nog eens herhaald
zien van watertoevoer, waterberging en waterafvoer verdediging van de. eerder gerapporteerde, doch werd tusschen 12 en 14 September, terwijl tusschen
een teohndsche beschouwing volgen. door den H.I.-D. bestreden, verval cijfers, enz.) 31 Augustus en 7 Sepetember een tocht gemaakt
Waar de Dijkgraaf aanvoerde, dat, mocht inderdaad Prof. Visser blijft bit zijn overtuiging, dat kie werd naar Genève en Venetië, waarvan de terug
gekozen plaats zeer goed is en aanmerkelijk beter reis via Base! en Amsterdam liep. Buiten deze
dan aan den Veerdam. vluchten maakte de heer Van Lear Black van Lon-
Ten opzichte van de hoogere stichtingskosten, den uit nog tal van korte reizen met de K, L. M.
die door den opzichter van den polder op f 12500 naar Parijs, Amsterdam, Leipzig, Liverpool. Glas-
geschat worden, terwijl de Hoofdingenieur-direc- gow, Bristol en andere plaatsen. Al deze vluchten
teur in zijn schrijven van 12 April aangaf, dat het werden, zooals bekend, uitgevoerd met de vliegers
'blijken dat de capaciteitsvergrooting tot ongewensch-
te toestanden zal leiden, er dan nog toe zou kunnen
worden overgegaan de toevoerleidingen te verrui
men, merkt rapporteur op, dat indien op deze wijze
bevredigende toestanden zouden worden verkregen,
een zeer ingrijpende wijziging in de begraving van
TtiiVcrranf Mppmmripn pn den polder zou moeten worden gebracht, waarmede hedrag van f 9000 geraamd voor den bouw in ge- Geysendorffer en Scholte. met uitzondering van drie
Vergadering vari ïiijagraai neemraaen en nooia belangrijke kosten gepaard zouden moeten gaan. ma.al 11 ..ruimschoots voldoende zou zfta voor de der laatste reizen, die de heer Van Lear Black met
,ir>rrplinniH.ftn VSH Oen Anuia rauiowiiapoiucr, op Z,a r?„„,1 jst.Tf-htincr vn.n ppr> nwiro 'KomnlincrstroiTipinxt or\ Hon 1Z T UT „HnnT»n lentcia
tlS^i60tSrdl927tndl morgens^o'uur, °in hit g6™ oplossing fa de£m zin zou, waar op andere wijze
?on, met
Polderhuis aldaar.
Voorzitter de heer C. Wijdenes Spaans Jr., Dijk
graaf secretaris de heer C. Keijzer.
De Voorzitter opent de vergadering en deelt mede,
dat afwezig is de heer Nannis en spr. hoopt dat die
bij P. L afwezigheid niet het gevolg is van ongesteldheid.
1 De notulen worden gelezen, ze worden onder dank-
.zegging aan den secretaris goedgekeurd.
Mededeelingen.
zeer goed in de ontwatering kan worden voorzien,
economisch niet verantwoord zijn.
De minder diepe afmaling van den polder welke
het bestuur na de capaciteitsvergrooting mogelijk
acht. zal aan de door den Hoofdingenieur-directeur
verwachte bezwaren niet afdoende tegemoet ko
men. Ook het middel, dat het bestuur verder aan
de hand doet om een eventueele te groote stroom
snelheid in den grondduiker te beperken, door de
doorstrooming gedeeltelijk te stremmen, wordt door
hem verworpen.
Verder worden in het schrijven bestreden de be-1
zwaren die de Dijkgraaf had tegen de stichting van
een nieuw gemaal aan het Oude Veer, welke in
hoofdzaak van finantieelen aard zijn. Een eventu
eel verschil in kosten in het onderhavige geval mag
nimmer den doorslag geven daar de technische be-
bestuur zijn
verbonden de uitvoering daarvan reeds veroordee-
len. Maar toch gaat de H.I.-directeur met een enkel
De Voorzitter doet tnededeeiing van het Kon. Be
sluit, waarbij de heer C. Tijsen benoemd ds tot Heem-
t en Heik raa^' spr. zegt in de vergadering van het Dag. Be-
stuur den heer Tijsen met zijn herbenoeming hartelijk
gelukgewenscht te hebben, maar 9pr. wil dit in open-
Alkma bare vergadering herhalen en spreekt den wensch uit zwaren welke aan het plan van het
-J dat de heer Tijsen de kracht en gezondheid moge
1 hebben om verder in het belang van den polder werk-
i I zaam te zijn. En dat de wensch ten aanzien van de
KJ gezondheid geen sinecure is, bewijst wel dat we den
heer Tijsen enkele keeren wegens ongesteldheid in
1 de vergadering van het Dag. Bestuur hebben moeten
Peel missen. Gelukkig is de heer Tijsen weer in'zooverre
ia. hersteld, dat hij thans aanwezig is.
4 De Voorzitter deelt dan verder mede, diat de bode
i in goede! J. Jansen 12 Juli 1.1. is overleden en 'in de vacature is
voorzien door de benoeming van A. J. H. de Smit,
zulks met ingang van 1 October.
De machinist G. J. Geevers is door den medicus
't Zand.
"ling,
Schaget
lagetv
aand
ongeschikt verklaard om zijn functie te vervullen,
zoodat hem tegen 1 September 1.1. eervol ontslag is
verleend. Waar op 't oogenblik voldoende personeel
aanwezig is om de werkzaamheden tot uitvoering te
brengen, wil het Dag. Bestuur wachten met. het aan
stellen van een plaatsvervanger, tot de nieuwe elec-
tnische bemaling is ingericht en dan een beter over-
zicht kan worden verkregen van de te verwachten
werkzaamheden.
Wat de doorbraak van den Nieu
wen Molenvaartsweg heeft gekost
De Voorzitter doet daarna mededeeling van de
doorbraak van den Nieuwen Molenvaartsweg op 9
Augustus j.1. en van de pogingen die door de heeren
zijin gedaan, spit was met vacantie. om deze zooveel
mogelijk te beperken.Aan vele kanten moesten voor
zieningen plaats hebben en ook de Prov. Water
staat heeft daarbij veel belangstelling getoond en ge
lukkig kwamen onze plannen tot voorziening over
een met hun inzicht. Maar, zegt spr., summa sum
marum, bedroegen de kosten van de doorbraak f 7000,
welk bedrag dan verminderd kan worden met een
f300 die we aan hout over hebben.
Uit de uitroepen van verschillende heeren blijkt
schal
EISCHT DB BLAUWSTREEP ZAK!
Voor Winkeliers bij Gross.
v.h. M. DE HAAS te Alkmaar.
woord op de aangehaalde argumenten van het pol
derbestuur in, en wijst er op. dat bij de door hem
beschreven inrichting van de installatie niet te al
len tijde een persoon beschikbaar behoeft te zijn,
om bijl eenige stagnatie uitbedrijfstelling der instal
latie mogelijk te maken.
Eivenmin kan gevoeld worden voor het argument
dat op deze wijze minder makkelijk van de naclit-
electriciteit geprofiteerd kan worden.
D)e H.I.-directeur becijfert dan verder., dat het
verschil van de kosten, welke de verbouwing van
het bestaande gebouw te Veerburg en de stichting
vam een nieuw gemaal aan bet Oude Vieer zullen
medebrengen, niet f 12500 in het nadeel van het
nieuw te stichten gemaal bedraagt, doch tot rond
f 6600 wordt teruggebracht.
„stichting van een nieuw bemalingsgebouw op den den K. L. M.-vlieger Sillevis maakte. De laatste
..dam langs het Oude Veer", wordt nu medegedeeld vlucht, LondenGlasgow. werd volbracht op 29 Sep
dat een begrooting opgemaakt is, sluitende met een tember. Van den dag af dat de heer Van Lear Black
bedrag van rond f 18000. zijn vluchten met de IC. L. M. begon tot aan den
Hoewel ik. aldus de adviseur, geen enkele reden datum van zijn terugkeer naar Amerika, een peri-
zie. waarom wij wel de begrooting van Uw opzich- ode van totaal zeven maanden, werd gevlogen op
ter voor de verbouwing, maar niet voor dit nieuwe 89 dagen. Over het Kanaal gevlogen werd. reizende
gebouw zouden aannemen, zoo constateer ik toch, van een naar Engeland, 45 maal.
dat dus nu een verschil van f 9000 wordt toegege- Met zijn in 'n half jaar tijds afgelegd totaal van
ven, hetgeen dan vermeerderd moet worden met 71.451 K.M., is dei heer Van Lear Black thans de
de vroeger aangegeven posten ad f 2000. en waar- meest bereisde luchtpassagier ter wereld. Het vori-
bij dan nog komt de extra bediening en bet extra ge „record" .stond op naam van zijn landgenoot Les-
onderhoud. 1 ter D. Gardner, den directeur van het Amerikaan-
Naar mijn gevoelen zouden er voor de plaatsing 9che luchtvaartblad „Aviation". die tusschen 30
van het gemaal op een nieuwe plaats al zeer groote Maart—20 Juli 1926 een studiereis maakte met alle
voordeelen moeten worden aangevoerd om daaraan bestaande luchtlijnen in Europa. Noord-Afrika en
de voorkeur te geven boven de concentratie op één Klein-Azië. en daarbij een afstand1 doorvloog van
plek. Nu deze voordeelen er m.i. niet bestaan en 32.317 K.M. De' beer Van Lear Black vloog echter
daarentegen groote nadoelen zoowel in waterstaat- steeds met een voor zijn privé-gebruik gecharterd
kundig als financieel opzicht zijn aan te voeren, vliegtuig, terwijl 'Mn Gardner zich uitsluitend be
spreekt het wel van zelf. dat ik bij mijn advies moet diende van de vliegtuigen der geregelde luchtver-
bliiven om het nieuwe gemaal te plaatsen in het bindingen. Als record' van het grootste aantal kilo-
bestaande machinegebouw. I meters, gevlogen op vrijkaartjes, is echter de pres-
I tatie van den heer Gardner nog ongeslagen. Hdbl.
De beslissing valt.
D'e Voorzitter vraagt of deze gewisselde stukken
nog aanleiding geven tot bespreking.
D'e heer Van den Berg zegt. de vorige besprekin
gen door zijn ongesteldheid niet te hebben mee
gemaakt, maar wat spr. is opgevallen, dat is de op
merking van Ged. Staten in hun schrijven van 17
Augustus: „dan willen wit, de gevolgen geheel
„voor rekening van Uwen polder latende, ons te-
„gen uitvoering daarvan nochtans niet verzetten".
Spr. vraagt of. wanneer de vergadering een besluit
nam, in overeenstemming met bet inzicbt van den
Hoofdingenieur-directeur van den Prov. Waterstaat,
eventueele gevolgen niet voor rekening van den
polder zouden zijn.
De Voorzit er zegt, dat ook' de vergadering van
bet Dag. Bestuur deze opmerking is gemaakt. In
beide gevallen zal het met de gevolgen wel het
zelfde blij'ven. Ged. Staten zullen bedoelen, dat de
zedelijke verantwoordelijkheid op ons rust. Maar
wanneer het nieuwe gemaal aan den Ouden 'Veer
dam1 zou komen, dan zou. omdat wij het besluit
toch nemen, toch de zedelijke verantwoordelijk
heid op ons rusten. Spr. denkt dat de gedachten-
gang van Ged. Staten is, we voelen de bezwaren
van den H.I.-D., aan den anderen kant voelen we
voor Uw motieven, het verschil is niet zoo groot
overweeg het nog eens goed. want U heeft de ver
antwoordelijkheid te dragen.
De heer K. A. Kaan vraagt nog een inlichting,
die door den Voorzitter wordt verstrekt en daarna
En zeer goed mogelijk wordt geacht, dat het. - ---- -■-
nieuwe machinegebouw en bijkomende werken vanwordt zonder hoofdelijke stemming het besluit ge-
eenvoudiger constructie worden gewaakt dan
het ontwerp van het bestuur is aangegeven, zoodat
bet verschil in kosten zeer zeker niet van zoodani-
gen aard1 behoeft te zijn. dat hieruit voor den pol-
wel, dat het bedrag der kosten tegenvalt en de heer 5er onoverkomelijke bezwaren zullen voortv1oeien1.
Stammes zegt, gedacht te hebben dat 'het f 1.polder-1 Met nadruk wijst de H.I.-directeur er tenslotte op.
nomen, het aanvankelijk genomen besluit te hand
haven.
De heer Rezelman spreekt woorden van waardee
ring tot het Dag Bestuur en dan in het bijzonder
géén Pijn en naschrijnen of stukgaan
der huid, indien men vóér het inzeepen
de baardoppervlakte inwrijft met
Doos 30, Tube 80 ct.
Roode kool vrij vast in prijs. Witte kool
naast sterk toegenomen aanvoer flink
verbeterde prijzen. Voor gele kool is de
handel traag, wat de prijzen drukt. Voor
bos wortelen zeer lage prijzen met gerin
gen aanvoer. Losse wortelen de laatste
dagen hooger in prijs, zelfs met sterk
toegenomen aanvoer. Uien, nep iets la
ger en aardappelen vrij gelijk in prijs en
aanvoer.
Ondanks het feit dat er allerminst van een leven-
digen handel gesproken kan worden, kunnen we bij
na elke week constateeren dat de prijzen van de
kool zich goed houden. Voor een groot deel zal het
wel te wijten zijn aan de betrekkelijk kleine aanvoer
vergeleken bij het vorig jaar en ook bij, het voor
laatste jaar.
Wat de roode kool betreft stond de aanvoer van
21 wagons bij beide jaren ten achter, toen het in de-
TARIEI
lasten zou kosten.
De Voorzitter zegt, dat het f 1.50 zal worden. Het is zijne stellige "overtuiging tot geen goe*deoplossing niet zou zijh verkregen en namens de hoofdingelan-
gebleken dat de grond daar verbazend slecht is, een j van het bemalingsvraagstuk in den Anna Paulow- den brengt spr. hem daarvoor zijn compliment,
flcherm van 5 meter moest wederzijdsch nog scherp na-polder zal leiden in het onderbrengen van de (Teekenen van instemming).
worden verlengd. Een groot schot is geslagen en toen capaciteitsvergrooting in een nieuw gemaal op de 'De Voorzitter dankt voor deze vriendelijke woor-
moest aanvulling met klei, die we elders gekocht 'heb- door hem aangegeven plaats de voorkeur zal ver- den, het is hem aangenaam geweest in dezen iets
ben, plaats vinden. De klei was afkomstig van den dienen. voor den polder te hebben kunnen doen. wat ook
Wieringerwaarder watertoren en van St. Maartens-1 In een schrijden, gedateerd 19 Juli 1927, bestrijdt zijn plicht is.
brug, maar het heeft daardoor machtig veel gekost, de H.I.-Dl een rapport van den technischen advi- De rondvraag.
seur van d enpolder. Prof. M. F. Visser. Waar Prof.
Visser voor de verruiming van tochten 2 slooten Ge heer J. C. GeerMgs, wijst op den hinder die
kiest, welke voor den toevoer van het water naar wordt ondervonden door de ijzers op de bruggen, wan-
het gemaal van secudair belang zijn. meent de neer men met voertuigen, bespannen met 2 paarden,
H.I.-D. dat men de verruimd- moet zoeken door over die bruggen gaat en de paarden uitglijden,
het verruimen der hoofdtoevoerleidingen. De Voorzitter, zegt, dat aan het goede, dikwijls het
Verder worden dan de door Prof. Visser aan- kwade verbonden is. Vroeger waren de rijdekken
gevoerde waterstaatkundige bezwaren behandeld, spoedig versleten, er is een proef genomen met de
om dat ten 3e nog eens op de hierboven bedoelde ijzers welke proef goed voldeed en daarna verder
kostenbecijfering te wijzen, waarbij het door het is gegaan met het leggen der ijzers. Spr. vraagt of
Bestuur genoemde verschil van f 12500 belangrijk misschien het wijzigen van den onderlingen afstand
wordt teruggebracht. der ijzers verbetering kan brengen.
De heer J. C. Geerltgs merkt op dat de besparing
Beslissing van Ged. Staten, van kosten vervalt, wanneer straks een paard zijn
poot breekt.
tot den Dijkgraaf voor betgeen voor deze zaak is zelfed week 26 was. In *25 was de hookste noteering
gedaan. Spr. is overtuigd, dat zonder d'e heldere uit-deze week f4.30, in 1926 f3.50 en nu f5.70. Bezien we
e®nzettlne_ door den DtlW dit pcK>ie .resultaat de.e veruiten, dan kunnen we met goeden moed
En overal moesten voorzieningen worden getroffen,
duikers moesten worden gelegd, weer anderen ver
legd. De nieuwe duiker in de Molenvaart was onder
uitgespoeld en is met klei aangevuld.
Het onlangs genomen besluit tot het aangaan van
een overeenkomst met de Zuiderzeewerken is door
Ged. Staten goedgekeurd.
Op 1 October j.1. is de kas van den pennlngmees-
ScHOl ter gecontroleerd en geheel in orde 'bevonden.
Al deze mededeelingen worden voor kennisgeving
aangenomen.
Het Dag. Bestuur stelt voor om in verband met de
electrificatie van den Oostpolder, aan het 'P.E.N. een
perceeltje grond aan de Kruisweg, hoek Zwinweg in
I erfpacht uit te geven, voor den tijd van 50 jaren, ter
grootte van 230 M2. en tegen een vergoeding van 10
cent per M2.
f De heer Van Balen Blanken vraagt of voor 'het te
de komende periode tegemoet gaan. Al zal dan ook
de productie wat lager zijn dan noodig was, zal toch
de opbrengst niet tegenvallen. Hartgrondig hopen
we dan ook, dat dit de voorbode mag zijn van de ko
mende koolperiode. Beneden de f3.20 is deze week
geen roode kool verkocht. Ook met de witte kool
laat het zich gunstig aanzien. Vriji algemjeen werd
gevreesd, dat bij een toenemenden aanvoer de prijs
lagor zou zijn. Echter bij een aanvoer van 32 wagons
of meer dan 'het dubbele van de vorige week is de
prijs nog omhoog gegaan. Eenmaal werd zelfs voor
f2.70 verkocht, terwijl de doosneeprijs boven de twee
gulden was. Deze aanvoer is een derde lager dan het
vorig jaar, maar de prijs is dubbel zoo hoog.
Ook de gele kool laat dezelfde gunstige uitkomsten
zien, hoewel een aanvoer van 7 wagons nog zeer ge
ring genoemd moet worden. Als we echter ook hier
van de hoogste noteeringen bezien, die nu f5.90, het
vorig jaar f2.70 en voor twee jaar f3.80 waren in
dezelfde week, teekent ook hiervoor de toestand zich
zeer gunstig af.
Als een meer levendige handel nog een gunstigen
invloed op de prijzen kan uitoefenen, wat meestal
Bij schrijven van 17 Augustus 1927 deelt het Pro- Opgemerkt wordt, dat dit ook niet de bedoeling *ie't ®eva^ *9> ^an vee'* teruggehaald worden van de
i"r>ii uiüi-1- 1■»-. mmffPfO mron /^io nno 1 i rrrrnr\
plich
js o»
a Broo
L
denier
vinciaal Bestuur mede, dat blijkens de rapporten van het Dag. Bestuur is.
van 4 en 19 Juli 1927. de Hoofdingenieur-directeur De heer Rezelman heeft de door den heer Geerligs
bouwen gebouwtje de vergunning noodig is van B. en de bezwaren handhaaft, welke bij hem tegen dé uit- genoemde klacht meermalen gehoord en vraagt of
W. of de z.g. Adviescommissie. breiding bestonden. Od grond van zijne verschillen- de verbetering niet zou worden verkregen als de
De Voorzitter antwoordt, dat volgens de 'bouw- en de uiteenzettingen zijn ook Ged. Staten van mee- ijzers verder van elkaar werden gelegd,
woningverordening de toestemming van B. en W. ning. dat boven, de door het Polderbestuur voorge- Dg heer Stammes geeft in overweging de ijzers
moet worden gevraagd, indien het grooter is dan een nomen uitbreiding der bemalingsinrichting te Veer- smaller te maken.
in die verordening genoemde maat, doch dit ds na- burg. de stichting van een nieuw gemaal aan den uit de verdere bespreking blijkt wel, dat het be-
da,ILi?. 1et, 'ïii9 Veer d® voorkeur verdient. niet mo zeer be9taat voor de vlakke bruggen
Mocht het Bestuur van den Polder echter ook na doch maer V0OT d6 beide en de, ,Voora.
kennisneming der nadere uiteenzettingen van den acht het dan mogelijk het bezwaar op te heffen door
hoofdingenieur-directeur aan het thans voorinzeen- dan toeloop van de brug te vervlakken,
de plan wenschen vast te houden, dan willen Ged. heer j c Geerligs vraagt ock nog hoe het moe*
als het begint te vriezen. Spr. had graag gezien dat
tuurlijk buiten ons cadre.
Het voorstel van het Dag. Bestuur wordt goedge
keurd.
Tot het plaatsen van een keetje wordt op voor
stel van het Dag. Bestuur besloten tot onderhandsche
verhuur van een perceeltje grond van het opgespoten
vaai Staten, de gevolgen geheel yw rekening van den VX1CZ.W, opi. utt.L
terrein aan de Van Ewijcksluis aan C. F. Polet en wel folder latende, zich tegen uitvoering daarvan noch- ^,e zaak eerst in openbare vergadering was bespro-
vertj tegen ttn vergom vae f0 ceu* per M2. ijzers
De plaats van het electrisch gemaal. rrtdeennemll blSi£?^wl?deznnzu'St ^betsbragdlkv^ftdng is geweest' de sli|tage
I nis gestelde j voorziitter z al de opmerking in de vergadering
Aan de orde komt het voorstel van -het Dag. Be- w.-.i.e,. he» oorbel van dpn ndvicanr van bet Dag. Bestuur ter sprake brengen,
stuur om het besluit tot stichting van een electrisch i De heer Smit deelt mede dat een gedeelte van den
SS1 ™achine 11 «e handhaven, niettegen- Prof visser acht het een verblijdende mededee- Balgweg, dat gepacht wordt door Frederikse, nog niet
staande daartegen bezwaren waren ingediend door iin_ ^at h„t TWtmr van den polder voor hot tra- gemaaid is.
vSt B^'dingenieUrdirecteur van den Provincialen val de nadere uiteenzetting van den hoofdingeni- Be Voorzitter zegt dat de pachter zal worden aan-
na „n ru 11 a i eur-directeur van den Prov. Waterstaat bet Be- geschreven.
a alle stukken op deze zaak i g^uur niet tot andere gedachte heeft gebracht, hetj. Be heer Smit merkt voorn nog op, dat het grint
'St ingezonden ontwerp tot stichting van «en electrisch j
de leden zijn verzonden. Uit die stukken blijkt dat
Ged. Staten tenslotte de gewenschte toestemming ver
benen. Behalve dit schrijven zijn nog toegevoegd de
stukken van den Hoofdingenieur-directeur van den
Prov. Waterstaat, welke stukken weer om advies zijn
gezonden naar Prof. M. F. Visser. Ook van den heer
gemaal in het bestaande machinegebouw als goed-Be Voorzitter zegt, dat d'e üevering algemeen wel
gekeurd mag betrachten. I voldeed, misschien ds er een gedeelte wat grof ge-
Elen verblijdende meded'eeling omdat daardoor I wee^t. Het fijne grint verdwijnt gauw van den weg.
als bet ware een precedent wordt geschapen, datHierna sluiting,
de ToezicbtveroTdening. althans in die gevallen,
waarbijl geen buiten het waterschap liggend alge-1
t>w Tr waaroiji geen üuiioll waiei-scuap iiggenu aige-1
Rj;,, -Seï ^Weer ^PP01* ^gekomen en het Dag. i meen belang betrokken is, niet in haar volle macht Vpn T por R]o/»jr «Ia mppcf tipraicdp
estuur is tot de conclusie gekomen, dah het oordeel wordt toegepast. Op de nu gevolgde wijze opgevat,DAdUfty IllcvSl OcFvlSQv
van Prof. Visser gevolgd dient te worden en het ©telt folijft het een verstrekken van advies, dat door
iv9? 00 aa?1 d® vergadering voor om te blijven bij jeder waterschapsbestuur zeer zeker ernstig zal
HAt. xromilr-QiInIr -
ven.
aanvankelijk genomen besluit tot stichting van
electrisch gemaal an gemaal II.
_rt< Waar we dn ons verslag van de vorige vergadering
n üiij van het polderbestuur mededeelingen deden over het
worden overwogen, maar waarbij geen dwang i
wordt uitgeoefend. IVolgens een nauwkeurige berekening heeft de
De adviseur heeft de beide stukken van denheer Van Lear Black, die thans, vergezeld van de
xn( x: n"'i7TT 1 Hoofdingenieur-directeur ernstig bestudeerd, ten-I vliegers Geysendorffer en Scholte, weer op weg is
fin Dijkgraaf met de Commissie unt i einde na te gaan of daarin nieuwe gezichtspunten naar Amerika, met de K. L. M. een afstand gevlo-
i voor waterschapsaangelegenheden had en I werden aangegeven, waardoor een terugkomen op gen van 71.451 KAL De eerste belangrijke reis maak-
et d'at nadien het Instituut voor het vroegere advies noodig zou kunnen zijn. te de Amerikaan met de K. L. M. tusschen 1 en 4
ftocteu^piof^ flS11Wagening6n' da-t is niet het geval, noch het rapport van Maart van dit jaar. toen hij van Londen via Parijs
jJ T inzon1' ™€ene? ,we den Dijkgraaf, noch dat van rapporteur is voor een en Neurenberg naar Belgrado vloog, en weer terug
kunnen volstaan met nog enkele mededee-aandachtig lezer ook maar in het minst daardoor naar Londen, een afstand van rond 4000 KM.
j ungen te doen uit de gevoerde correspondentie, aangetast. En dit is op zich' zelf beschouwd; ook lengte, voerde tusschen 24 en 31 Maart van Londen
magere jaren die achter ons liggen.
De hoofdaanvoeren aan de markt hebben we hier
mee gememoreerd en het is een gunstig beeld dat
we daarbij konden beschrijven.
Met de wortelen was het ook nu weer een lijdens
geschiedenis. Zelfs met verminderden aanvoer liepen
de prijzen nog terug.
Bloemkool werd weer duur verkocht. De prijs was
weer hooger dan de vorige week en liep tot boven
de 25 gulden. De tweede soort kan meestal geen 3
cent opbrengen.
Aardappelen worden nog steeds aangevoerd, hoe
wel het steeds minder wordt. Ronde duken blijken
nog al in trek te zijn. Ze vertegenwoordigen van dit
product de hoofdaanvoer en brengen steeds hoogere
prijzen op. De prijzen liepen de beide laatste dagen
tot bijna vijf gulden op.
Schotsche muizen, die sporadisch aangevoerd wor
den, brachten tot f8.20 op en blauwe tot f6.30 per
100 Kg.
Dit zijn de noteeringen der markt, echter de prij
zen die particulier besteed worden, zijn veel hooger
De winteraardappelen zijn schaarsch, waardoor par
ticulieren voor een lekkere aardappel al graag f3.50
f 4 per 35 Kg. geven.
Dit is de eenige handel die buiten de markt is toe
gestaan en die zich natuurlijk uitsluitend bepaald
tot levering aan particulieren, geen handelaren.
Een belangrijke aanvoer is er ook van uien en van
peen. De uien lieten de laatste dagen een geringe da
ling zien,, maar zo brachten toch Zaterdag tot f5.70
op. Dieze prijs is iets minder dan het vorig jaar, doch
de aanvoer is nu beduidend grooter. De nep bracht
tot 5 gulden op, wat eveneens iets lager is dan vo
rige week.
De prijs van de peen ging met een beduidend groo
teren aanvoer dagelijksch omhoog, wat wel wijst op
een levendiger handel in dit product. Wellicht oefent
het inslaan van wintervoorraad hierop wel een gun
stigen invloed uit.
Een zeer kleine aanvoer van spercieboonen bracht
een hooge prijs op.
Kroten en rammenas 'hadden eveneens een gun
stige uikomst, hoewel de aanvoer grooter was.
De totaal aanvoer was deze week 3 wagons aard
appelen, bijna 17 uien, ruim 11 peen, 2 kroten, 59
wagons kool, 2650 Kg. spercieboonen, 10200 bos wor
telen, 14600 stuks bloemkool, en 1775 Kg. rammenas.
Het was een gunstige week vrijwel over de geheele
linie.