HET GETAL 7.
DE LIEVELINGSDRANK VAN BEROEMDE
DICHTERS.
Een
wijze nar.
WETENSWAARDIGHEDEN.
Hoe men sponzen wint.
- Be heeren moeten het mij niet kwalijk nemen,
dat ik binnenkom, zonder geroepen te zijn, want ik
kan het ook niet helpen,
(Daarop verliet hij de raadszaal, alsof er niets bij-
zondors gebeurd was,
Maar do familie van den noodlottig om het loven
gekomen rwvduhtw nam do haI niot *00 kalm op,
Do familie was niot tevreden en daagde de leidek
ker voor schout en schepenen, voor wie liet een bij
zonder moeilijk geval werd. De rechter moest maar
uitspraak doen.
Die zat er erg mee. Het was waar, de leidekker
(had den raadsheer gedood, maar hij had het niet
met opzet gedaan, het was puur toeval dan. En toch
eischte de naaste zwaardmaag van den verslag ene,
dait de leidekker gestraft zou worden.
Ten slotte vond de rechter er wat op en hij wees
vonnis op de volgende wijze:
De leidekker moest op dezelfde plaats gaan zit
ten, waar de raadsheer gezeten had. En de naaste
zwaardmaag proest op het dak gaan staan en wel
precies op dezelfde plaats, waar de leidekker ge
staan had, toen hij naar heneden gevallen was. Dan
moest de zwaardmaag zich laten vallen door het
zelfde wat op dezelfde manier en precies op het
hoofd van den leidekker neerploffen.
Maar daar had de man geen zin in en daarmee
was de zaak uit, De leidekker kon vrij vertrekken.
Dit schilderij is een cadeau
van senator' Cokerlingf. Die 19
een echt kunstkenner.
Daarom heeft hij dat schil
derij zeker weggegeven!
DE MISTIEKE BE TE F. K F.NIS VAN DIT GETAL.
Het getal „zeven" is een priemgetal, d.w.z. het is
door geen andere getallen deelbaar als door zich
zelf en de eenheid. Om die reden wordt er dikwijls
aan de priemgetallen een bijzondere beteekenis
vastgehecht. Reeds in de astronomie en de astro
logie van de Egyptenaren speelde het getal „ze-
Yen" een groote rol 7 planeten beheerschten den
hemel, 7 dagen vormden een week, 7 jaren een
cyclus. Bij! de Hebreeuwen bestond het sabbathjaan
uit 7 jaar, het jubeljaar uit 7X7 jaar, het loof
huttenfeest en andere feesten duurden 7 dagen. In
don bijbel wordt gesproken van de 7 plagen en de
7 duivels, in de Openbaring van Johannes komt het
getal 7 dikwijls voor; de wereld werd, met inbe
grip van den rustdag geschapen in 7 dagen. Bij de
Grieken was het getal 7 voor A p o 11 o een (heilig
getal, op den 7den dag vóór de nieuwe maan werd
aan hem .geofferd. D.e Roomsch-Katholieke kerk
telt 7 sacramenten en' 7 gebeden van het Onze Va
der, verdeelt den dag in 7 canonische uren en viert
een feest ter herinnering aan de 7 weeën en 7
vreugden van Maria. Ook in het bijgeloof van de
middeleeuwen en later speelt het getal 7 een groote
rol, Verder bekleedt het een gewichtige plaats in
tooverapreuken enz., der Noorsche volken.
Bij de Babyloniërs kwam het getal 7 van deze
hemelsche krachten nog meer tot zijn recht, voor
alles in hun 7 goede en 7 booze geesten, die de
plaats innemen van de 7 aartsengelen en 7 aarts
duivelen, bij de Parsen in hun 7 hemelen en 7
hellen. Ook de Boeddhisten namen 7 gTaden der
veredeling respectievelijk volmakingstoestanden
aan. De kosmologische invloed van de 7 hemels
machten treedt echter in 'thijzonder In den eere
dienst der Joden op den voorgrond. Van de Joden
ging de zeven veelvuldig in den Christelijken eere-
dienst over. In de plaats van het 7-voudig offer
traden de 7 sacramenten, tegenover welke de 7
doodzonden stondon. 7-Maal wee «preekt Jzus over
de Pharizeeërs uit, 7 maal valt een rechtvaardige,
maar 7 maal 70 maal zal ook den zondaar verge
ven worden. De 7 laatste heilige woorden schrijft
•men den gekruisigde toe.
Bij de Grieken was het getal 7, zooals reeds ge-
Waarom noemt jou maa >e
zijn microob
Omdat de dokter Hem ge
zegd heeft, dat de microben er
de schuld van zijn, dat hü geen
baren meer beeft!
Vlegel, hqe durf jij die dure
eieren uit het raam gooien?
Wees maar niet bezorgd,
moeder; ik waarschuw telkens
eerst de voorbijgangers met een
JUt op r
zegd, door Apollo geheiligd, wien de 7de dag vóór
de nieuwe maan geofferd werd en wiens 7-snarige
lier, gelijk de fluit met 7 openingen van Pan aan
de harmonie der sferen herinnert, die het eveneens
met 7 tonen doet. Tot welken omvang zij ook an
ders alles van beteekenis op dit heilig getal terug
brachten, toonen o.a. hun 7 wijzen, hun 7 tegen
Thebe optrekkende helden, hun 7 wereldwonderen
en hun 7 vrije kunsten
Eigenaardig is tenslotte de rol, die de zeven in
overeenstemming met de 7 hemelssfèren, bij den
bouw van pyramiden, pagoden, tempels, kerken en
burchten speelt. Herhaaldelijk voeren, vooral in het
Oosten tot aan China toe, 7 poorten door 7 muren en
7 ihoven in het binnenste van soms 7 verdiepingen
hooge heiligdommen. Residenties als Rome en Kon-
stantinopel zijn op 7 'heuvelen gebouwd en heele
streken (Zevenburgen, Zevengebergte enz.) bepalen
de aandacht tot het getal zeven. In overeenstemming
met de symbolische samenstelling uit 3+4 vinden
wij deze verhouding van maat in vele miiddleleeusche
bouwwerken gevolgd. Heel bijzonder treedt de zeven
op den voorgrond bij bet groote bouwwerk van den
Keulschen Dom, De lengte van den geheelen bouw en
die der torens zijn elk 76X7 Keulsche voeten; de
breedte van het Westelijk portaal en de hoogte van
den dakgevel aan den voorkant elk 33X7, de breedte
der kerk van onderen en de hoogte van het koor elk
£3X7; de breedte der kruisarmen met hun drie sche
pen 15X7, de hoogte van binnen, der schepen 10+7,
de diepte der voortrollen 8X7 voet, enz. De gansche
kerk hoeft 8X7 vrijstaande zuilen en 4X7 wandpij-
lers; de vijf kerkschepen worden elk tot aan het hooge
koor door 7 zuilen gescheiden, in het hooge koor zelf
staan 7 paar zuilen, elk van 7 geledingen, terwijl 7
kapellen het hooge koor omgeven. Aan eiken kant
van den hoofdingang zijn 7 nissen.
Hoe 'diep overigens het mystieke getal nog in onze
spreekwijzen, spreekwoorden, zeden, gebruiken en
beschouwingen is doorgedrongen, daarvan kunnen
wij ons bij eenige oppierkzaamheid alle dag overtui
gen.
De lange toerist: 't Is net,
of de lucht hier al veel dunner
wordt.
De kleine toerist: Ik merk
er nog niets van?
KOFFIE.
Algemeen is bekend, dat beroemde dichters uit de
laatste eeuwen een groote voorliefde voor het edele
bruine vocht 'hadden. Van de meest bekende dichter-
koffiedrinkers, die de koffie als een „Godendrank"
beschouwden, die als edele wijn het gemoed verlichtte
en den geest met opgewekte gedachten voedde, noe
men we allereerst A'bbé-Delille. Deze noemde de kof
fie „een likeur, den dichters dierbaar", dat Virgilius
"helaas nog niet kende en dat Voltaire vereerde.
Laatstgenoemde was stamgast bij Procope, het toen
malige literaire koffiehuis bij uitnemendheid, dat in
het jaar 1700 door den Siciliaansohen edelman van
denzelfden naam in de Rue de la Comédie was ge
opend. In een ander café „La Régence", in de Rue
St. Honoré, kwamen beroemde mannen gelijk
d'Alembert, Chamfort en Diderot, Franklm, die uit
Amerika) naar Parijs was teruggekeerd en Jean-
Jacques Rousseau. In hetzelfde café zien wij later
Robespiierre en den jongen luitenant van de artillerie,
Bonaparte, den zwarten drank gebruiken en hun vér
strekkende eerzuchtige plannen beramen. Vermelden
wij tenslotte Al fred de Musset, den lieveling van de
Parijsche vrouwen, Balzac, die „zonder koffie niet kon
werken" en den grooten Victor Hugo, op wiens voor
liefde voor het „Turksche elixer" de volgende verma
kelijke anecdote een kijk geeft
De schrijver trad op zekeren dag een kleinen krui
denierswinkel ten plattelande binnen, waar men vrij
wel alles kon koopen, wat men noodig heeft om te
leven en die tevens als bescheiden café was ingericht
„Ik zou graag een pond cichorei hebben", zeide de
dichter op zijn gewone vriendelijke wijze, Toen het
pak op de topnbank was gelegd, ging hij voort: „U
hëbt stellig nog meer van dat voortreffelijke goedje?"
Op het bevestigend antwoord liet hij zich allengs don
guhoolwi voorraad clclioroi, dien mon in don winkel
kon ontdokkon, overhandigen, in hot gohool bijna
twintig pakken. „Zoo, is dat werkelijk alles, wat u
daarvan in huis hebt?" En op de bevestiging van den
verbaasden kruideniermeende de dichter glim
lachend: „Goed, dan kunt u mij nu een fijnen sterken
kop koffie geven!"
De Chineesche litteratuur bezit een menigte inte
ressante figuren, maar geen is zoo eigenaardig en ori
gineel als die van den hunroristiscben Tung-Fang-
So, een klassiek schrijver uit de laatste-eeuw voor de
Ghristielijke jaartelling. Hij stelde een scherpe ironie
tegenover het in dien tijd heerschende geloof aan
tooverij. De groote Sinoloog, prof. Wilhelm, geeft hier
van een treffend staaltje in zijn weik, waarin hij de
Chineesche dichtkunst behandelt. Tung-Fang-So had
eens het. levenselixer van den keizer opgedronken,
door deze als zijn kostbaarste schat bewaard. Hier
over ontstak de 'heerschar in zoo groote woedie, dat
hij Tung-Fang-So om het leven wilde laten brengen.
De schuldige had dit tooh niet te vreezen, immers
wanneer het elixer werkelijk de groote levenskracht
gaf, dien men het toeschreef, zou de doodstraf geen
uitwerking hebben. Was dit wel het geval, dan was
het geen levenselixer, doch waardelooze stof geweest
en was ier niets aan verbeurd. De keizer zag de waar
heid van deze woorden in en schonk genade.
yfaarom hefc >c je Boor
man drie keer geslagen?
Omdat-ie al flauw viel, toen
ik 'tn de rest wilde geven, Edel
achtbare I
Is het U 'bekend:
dat (glazenmakers (insecten 1) waarvoor sommigen
zoo bang zijn, heel onschadelijk zijn in het huis?
d at ze noch menschen noch voedsel aanraken?
dat dé weduwen van de papoea's in hét Coira
district (Nieuw Guimea) zich van hun „kleeren"
ontdoen en zich geheel wit maken met een soort pijp
aarde?
dat zij een jaar om hun edhtgenooten rouwen f
dat kamfer verkregen wordt van een soort laurier
boom, die in China, Japan en Zuid-Oost-Azië voor
komt?
dat het grootste metalen viaduct van de wereld
de grootste hoogte boven de vallei en de grootste
opening het viaduct van Garabit bij Saint Flour
is?
dat de gezamenlijke koloniën van Engeland 97
Tnflifll zoo groot zijn als het land zelf; die van Oosten
rijk beslaan slechts 1/10 van de oppervlakte van het
moederland
dat in Amerika collecties eieren van meer dan
100.000 stuks geen zeldzaamheid zijn. In Juni j.1.
kwam een verzameling van 45.000 stuks onder den
hamier en ze bracht op niet minder dan 18.000 dollar?
dat Paderewskd, de groote pianist, meer dan 500
composities uit zijn hoofd kan spelen?
De radio is toch een schit
terende uitvinding. Gisteren heb
ik „Tannhauser" gehoord.
Zulke kleine stations scha-
l-él ik nooit in. Ik luister alleen
naar Londen en Parijs.
Eén1 spons is een geraamte, niet van één dier,
maar van vele duizenden; zij' is een soort onder-
zeesche stad, waarvan de bevolking op zulk een
wijze in de straten en de wegen is gegroepeerd, dat
zij gemakkelijk, haas voedsel kan betrekken uit het
- Papa, waarom moet fk al
tijd zingen als tante Liza komt
Dat is de eenige manier
waarop we ze kwijt kunnen
raken.
water, dat er doorheen vloeit.
De dieren, die het geraamte spons bewonen en
die ongeveer op de onderste sport der zoölogische
ladder staan want zij behooren tot het geslacht
•der protozoa zien er uit als een slijmerige mas
sa, die zichzelf van het geraamte afscheidt, wan
neer de spons uit het water wordt gehaald.
Wanneer wij1 zeggen „spons", dan denken wij
uitsluitend aan het bekende voorwerp, dat in de
huishouding! en in de hadkamer wordt gebruikt,
maar er zijn 'Omstreeks £000 soorten sponzen, dlo
zeer verschillend van afmeting zijn. Er zijn er niet
grooter dan een speldeknop en er zijn er ook var\
mee dan een meter hoogte. Ook wisselen zij sterk
af in kleur en kwaliteit.
Ofschoon men sponzen vindt in alle zeeën over
de geheele aarde, ontwikkelen zij zich in den eenen
zeeboezem toch veel heter en overvloediger dan in
den anderen. Nog slechts eenige tientallen jaren
geloden meenden do naturalisten, dat zij nergens
beter gedijen dan in de Mlddellan&scho Zee.
Toen bij gelegenheid van een zeeramp, ontdekte
men, dat het waardevolle zeegewas ook in groote
hoeveelheid voorkwam in de zee tusschen Florida
en de Bahama-eilanden. Het gevolg daarvan was,
dat zich op die eilanden een industrie vestigde, die
nu reeds met die aan de MMdellandsche Zee om
den1 voorrang strijdt.
De sponsachtige geraamten hechten zich zeer
vast aan den bodem der zee of aan de rotson en
het is een zeer moeilijk werk, ze daarvan los te
maken, zonder ze te beschadigen. De visschers pas
sen daarvoor verschillende middelen toe: duiken
en ze met werktuigen losmaken en dan opvisschen.
Duiken is de oudste metbode, die al eeuwenlang
is toegepast rondom de Grieksche eilanden, Sid-
lië, den Levant en aan de Noordkust van Afrika.
De Grieksche duikers worden al van kindsbeen af
in het vak geoefend en zoo gaandeweg gewend aan
het werken onder water. Geoefen'de duikers kunnen
een waterdruk doorstaan, waarvan de helft vol-
Mijnheer, ik Ben niet, wat
n van me denkt I
Zooi Ik dacht, dat u ver
standig waart!
doende zou zijn, om een ongeoefend man te dooden.
Bij de Bahama-eilanden groeien de sponzen zoo
dicht onder de oppervlakte van het water en in
zoo grooten getale, dat men ze met haken kan los
maken. Men gebruikt daarvoor een soort harpoen
met drie kromgebogen tanden. Deze sponzenvissche1-
rij wordt voornamelijk, uitgeoefend op een reeks ko
raalriffen, welke zich uitstrekken van Florida tot
de Bahama-eilanden en die bekend staan als de
Florida Keys.
Iedere week vertrekt een vloot schoeners, waaiblj
er zijm met een laadruimte van 25 ton, van de kust
van Florida naar de koraalriffen. Elke schoener
heeft verscheidene kleine booten bij zich, die ieder
bezet worden met twee 'man, meestal negers, waar
van de een roeit en de ander de sponzen lossnijdt.
Zijn de schoeners volgeladen, dan keeren zij naar
de kust terug, waar de sponzen van de weekdier
ren, die erin wonen, gezuiverd worden. Vervolgens
laat men ze een paar dagen liggen, blootgesteld aan
de lucht, teneinde er het zeewater te laten uittrek
ken en werpt ze dan in bakken schoon water, waair
door zij van slib en zeewier worden gereinigd. Dan
spreidt men ze uit op den grond en menschen loe
pen er blootsvoets overheen, om er het water uit
te persen. Tenslotte worden zij gesorteerd en in
den 'handel gebracht.
Behalve sponzen heeft men op deni zeebodem
rond de Bahama-eilanden nog tal van andere zeege
wassen, die daar wonderschoons onderzeesche tui
nen vormen. Om' die aan de bezoekers te toonen,
laat men passagiersbooten varen, welke in de kiel
groote openingen hebben, door dik glas afgesloten.
Op die wijtze kunnen de reizigers de schoonheid
van deze onderzee-landschappen veilig en op hun
gemak bewonderen. Rl- Nabil.