JSchagerCourant
hhé
L'HOMME DE FER.
Derde Blad.
Staatsloterij.
STERD11
TIE
!.45
Gemengd Nieuws.
De samenzwering in Spanje.
Treurige vooruitzichten.
Zaterdag 15 October 1927.
70ste Jaargang. No. 8135
ppen
rrent
Iichtlngt
ar bloed
Consu
en Zoi
Trekking van Woonadatf 12 Oct.
&o klaa. 15e lijst.
No. 15500 t 25.000.
No. 0513 f 1500.
NOS 3235 18170 elk f 1000.
Nos' 2830 10976 13898 19322 elk f 400.
Nos.' 3689 3855 0331 8875 14531 18193 elk f 200.
Nos. 323 849 2783 10914 11399 11526 13275 18355
elk f 100.
Prijzen van f 70.
288 412 460 573 639 742 819 964 988
1181 1209 1272 1345 1496 15Q1 1745 1793 1835
1926 2082 2144 2227 2363 2453 2497 2606 2642
2643 2644 2841 2844 2801 2957 3111 3208 3394
3609 3631 3646 3771 3807 3858 3974 4428 4688
4672 4096 4708 4801 4807 4852 4924 5019 5084
5174 5176 5178 5333 5418 5490 5585 5613 5614
5601 5656 5670 5798 6056 6148 6300 6586 6020
6679 6896 6953 6987 7008 7329 7362 7414 7672
7166 7880 7930 7959 8083 8471 8474 8732 8838
8905 8907 9030 9274 9375 9491 9553 9695 9760
9163 9765 9877
10035 10045 10068 10134 10359 10469 10499 10533 10959
.■uil li 111631U89 11321 11448 11463 11612 11565 11633 11634
lllll II 11006 11675 11875 12254 12260 12331 12349 12401 12425
lllll l[ 12531 12569 12574 12600 12803 12816 12834 13189 13282
13® 13331 13367 13437 13506 13550 13562 13569 13585
13623 13691 13760 13842 13865 13936 14008 14095 14131
Smt 1« 14322 14440 14701 14700 14762 14884 14900 14951
15(66 15088 15310 15327 15344 15454 15468 15552 15560
1J660 15727 15757 15856 15870 16443 16475 16730 16763
16926 16990 17049 17084 17115 17134 17220 17287 17341
17(21 17427 17494 17685 17840 17998 18185 18201 18293
16313 18338 18449 18483 18624 18526 18584 18588 18819
18721 18771 18791 18823 19006 19138 19190 19258 19331
19333 19452 19487 19638 19757 19803 19837 19895 20031
29061' 20203 20239 20272 20372 20392 20490 20603 20626
20766 20961
Trekkinft van Donderda« 13 Oct.
5e klas lGe lijst
Nos. 6069 8216 12350 17762 18188 20412 20670 elk f 1000
Nos. 8773 10763 15931 17158 elk f 400.
Nos. 60 276 8288 8560 9462 19970 elk f 200.
Nos. 994 2694 3509 6624 7326 9032 9475 11466 15743
18808 20967 elk f 100.
Prijzen van f 70.
269 320 359 417 511 711 864 913 941
945 1178 1261 1S66 1990 2116 2188 2256 2282
2320 2491 2575 2761 2890 2910 2958 2967 3057
3214 3291 3317 3319 3398 3445 3496 3527 3567
3602 361 3783 3799 3828 3959 4039 4224 4304
4314 4399 4547 4628 4735 4745 4844 4915 4986
5010 5115 5133 5246 5263 5292 5342 5486 5576
5624 5881 5897 5989 6040 6178 6276 6313 6348
6536 6627 6656 6676 6784 6803 6850 6875 6991
7086 7108 7127.7147 7180 7315 7417 7536 7637
7805 7844 7877 7977 8069 8153 8238 8328 8383
8463 8760 8894 8910 9120 9131 9146 9155 9214
9273 9295 9408 9420 9506 9848 9861 9967
10211 10224 10348 10349 10708 10749 10777 10789 10852
11059 11154 11173 11267 11290 11317 11370 11392 11430
11625 11660 11795 11841 11877 11944 12074 12101
12108 12132 12383 12483 12647 12720 12773 12804 12821
12829 12943 12985 13342 13402 13424 13583 13612 13804
13896 13917 14032 14072 14191 14308 14353 14413 14419
14480 14555 14559 14586 14772 14782 14S57 14968 15075
15083 15159 15254 15525 1581 15596 15663 15783 15854
16149 16208 16231 16261 16282 16357 16422 16429 16488
16529 16544 16584 16768 16830 16884 16897 16939 16971
17188 17195 17492 17586 17611 17623 17638 17894 17971
179S6 18052 18074 18107 18152 18169 18197 18200 18213
18294 18300 18308 18431 18469 18491 18499 18535 18643
18516 18589 18642 18688 18715 18785 18858 18923 18988
19016 19034 1923-4 19306 19308 19323 19420 19430 19543
19619 19G56 19700 19826 19886 19967 20014 20091 20207
20301 20328 20338 20357 20571 20695 20736 2C999
•se
-É.
aar.
i de huishuren te moskou.
jPe stad Moskou staat, volgens de Roel, aan d'en
«ravond van een nieuwe verhooging der huishuren,
dke zal worden ingevoerd ter versterking van de
sen voor nieuwen bouw. De verhooging zal hier-
«taan, dat, terwijl tot nu toe de huurprijzen wer-
den berekend naar "de inkomsten van -het gezinshoofd,
I voortaan mode in aanmerking zullen worden geno-
|m«n de inkomsten van de overige leden van het ge-
in dier voege, dat voor de bepaling van het be-
ig der huur de inkomsten van het gezinshoofd ten
olie en die van de overige leden van het gezin voor
helft zullen gelden.
voor den volgenden oorlog.
Dezer dagen zal te Moskou een instituut worden ge
lid, dat zioh zal bezig houden met de bestudeering
het vraagstuk der afwering van en bescherming
i gas^aan val len in tijd van oorlog.
i de landverhuizing naar canada.
Er is een strooming merkbaar om ook voor Canada
landverhuizing, naar Ameri'kaansch voorbeeld, vol-
sns een evenredige verhouding tusschen de verschil-
de naties te regelen en dan aan Britsche landver-
[zers een bevoorrechte positie te verschaffen.
minister voor immigratie heeft nu verklaard
flat zulk een politiek onuitvoerbaar was, maar dat hij
i best zou doen om de immigratie van Britten te
Vorderen en op den stroom van -kolonisten van het
topeesche vasteland controle te oefenen.
be auto-tentoonstelling in londen.
De groote auto-tentoonstelling dn Olympia te Lon-
*1 is gisteren geopend en maakt veel belangstelling
lande. Er is een streven merkbaar om ook in Etage
l steeds goedkoopere auto's te maken en men he
mt -dat in Engeland in 1928 42 millioen aan
toto's en bijkomende benoodigdheden besteed zal wor-
n. De goedkoopste auto op de tentoonstelling kost
(dus goed f1500), voor de duurste wordt £3000
ivraagid. Er is veel vraag naar lichte auto's van 7
P.K. Het aantal cylinders van de tenfcoonge-
elde auto's wisselt tusschen twee en twaalf. De 615
ngestelde modellen vertegenwoordigen een
arde van 1 millioen.
Vijf jaar facisme.
^Den 26en October is het vijf jaar geleden, dat de
"•cistisohe legerscharen hun opmarsch naar Rome
Sonnen, waar den volgenden dag het ministerie ai-
J-rad en het bewind, aan de nieuwe mannen over-
fcet.
De foglio ordini, de -partij-orders van de fascistische
nP^rtij, bevatten al 'een voorloopi-ge rekening over het
pfde jaar om aan te toonen, dat het fascistisch be-
~nd dit heeft weten te sluiten met een geweldig
actief, ongeacht nog de groote werken, die In het land
zelf en de koloniën tot stand zijn gebracht.
Ook bevatten zij reeds het programma van de fees
ten, die te Rome gehouden zuilen worden, waaronder
een legerschouw voor Mussolini, waaraan 13 legioenen
van de militie en vertegenwoordigingen van de vloot
en de luchtmacht zullen deelnemen.
Uit een vorig nummer haalt de Ti-mes een over
zicht aan van het werk der regeering in het af-geloo-
pen jaar. Met name worden daarbij genoemd het ver
drag van Tirana met Albanië, het verdrag met Hon
garije en het -arbitrage-verdrag met Duitsehland en op
binn-enlandsch gebied de stichting van nieuwe pro
vincies, de nieuwe wet tot bescherming van den staat,
te invoering van het charter van den arbeid, de vol
tooiing van den nieuwen spoorw-eg Rome-Napels en
andere groote w-erken, ook in de koloniën en de be
zetting van het sultanaat van Obbia en Mijertin in
Italiaansch Somalilanid.
twee 'trammen tegen elkaar.
Door verkeerden wissel-stand zijn gistermorgen te
Dus&eldorp twee electrische tramwagens op eikaar ge-
loopen, waardoor 15 passagiers en de beide bestuur
ders licht gewond werden.
de wieg van den jongsten telg van mus
solinl
Op en in louter patriottieke symbolen zal de jong
ste Mussolini, Romano, het wonder van zijn eerste
levensmaanden beleven. Een Italiaansch blad be
schrijft als volgt 'de wieg. die hem door het Genoot
schap der Italiaansohe Kunstenaars is geschonken:
Het prachtige kunstwerk schijnt met zijn diverse
motieven de voornaamste elementen van de natuur,
zee, hemel en aarde, te belichamen. D'e wieg van
eikenhout rust op een -eiken voetstuk, waarin mon
sters van -alle Italiaansohe delfstoffe zijn 'ingelegd, zoo
dat het is alsof zij rechtstreeks op den heiligen bo
dem des vaderlands schommelt. De dolfijn en de ade
laar, die de wieg dragen zijn van verguld brons, aan
het 'hoofdeinde is de wieg versierd met snijwerk, dat
bijen en korenaren voorstelt, aan het voeteneind met
den lictorenbundel en het onderschrift: Jaar V.
Voor deze wieg hebben de verschillende provincies
nog allerlei afzonderlijke gaven geschonken. Tarente
zond een kostelijke wollen deken, Venetië een kost
baar kanten wiegekleed, Latium een wijwaterkom
van geperst leer, Sardinië een bonte linnen koffer, Ca-
labrië damasten lakens, Umbrië -een stel changeant
aardewerk enz., enz.
geen spoorwekgruisingen meer in new-
york.
Bij d'e bestrijding van groote euvelen moet men het
liet hebben van lapmiddelen; er moet krachtig en met
vaste hand worden ingegrepen. 'Dat beseft men in
den staat en ook in de stad New York voor zoover
het het spoorwegwezen betreft.
De gouverneur van den staat, Smith, heeft een plan
laten uitwerken oin alle spoor-kruisingen k niveau in
New York te veranderen in overgangen op verschil
lend niveau, waarbij dan de eene lijn met een viaduct
over de andere heen wordt geleid. Het plan van Smith
is voorgelegd aan de verschillende spoorweganaaf-
schappijen en de overgroote meerderheid 31 in ge
tal heeft er zich mee kunnen vereenigen. Slechts
de Staten Island Railroad is fel tegen het -plan, en
wil, voor het wordt ten uitvoer gelegd, procedeeren
tot in 'hoogste instantie.
Er zal echter waarschijnlijk met 1928 al een begin
worden gemaakt met -de tenuitvoerlegging van het
plan. Alleen al in New York (stad) zijn er 74 krui
singen, die zullen moeten worden gewijzigd. De
'kosten daarvan zullen 116.000.000 bedragen. Daarbij
komen dan nog de -kosten der wijziging van de over
gangen in den staat, maar buiten de stad. Daarvoor
is $33.441,000 begroot. Het geld-t' 22 kruisingen.
In Spanje zijn volgens te Londen ontvangen» tele
grammen, meldt een V. D. bericht, in verband met
den korten tijd geleden ontdekte samenzwering te
gen de regeering, in totaal ongeveer 100 personen ge
arresteerd. Onder hen bevinden zich vele officieren
uit het leger. De arrestaties hadden voornamelijk te
Madrid, Bilbao en Barcelone plaats.
Verder wordt gemeld, dat maatregelen zijn genomen
tegen een eventueele algemeene staking, die de so-
sialisten voornemens zouden zijn af te kondigen.
vergiftiging door vaste spiritus.
Meer en meer wordt de gewone brandspiritus ver
vangen door de zoogenaamde vaste spiritus, die veel
minder brandgevaar oplevert en -dus op reis en in
kampementen groote voordeelen heeft boven de ge
wone brandspiritus.
Het bekendste preparaat, dat als zoodanig dienst
doet is de zoogenaamde „Meta"; dit is n.1. metalde-
hyde, een polymerisatieproduct van het accetalde-
h'yde.
In Engeland wordt nu, naar „The Lancet" meldt,
een vergiftiging&geval gemeld bij een jongen van 16
jaar, die in de meening, dat 'het een suikerbonbon
was, een stukje meta van 5 gram had ingenomen.
Eerst zeven uur er na werd de patiënt ziek, met. ern
stige symptomen, hij raakte buiten kennis, had hoo-
ge koorts, maar herstelde gelukkig. Men zij -dus voor
zichtig met deze brandstof en zorge, dat kinderen
ze niet in den mond nemen.
de invloed van het protestantisme in
oostenrijk.
Over den tegenwoordigen toestand der protestanten
in Oostenrijk onder den nieuwen staatsvorm schrijft
in „Zeiitwende" Pfarrer Ulrioh uit Graz: Men komt
niet zelden onder den indruk van het feit, dat het
protestantisme in Oostenrijk veel meer invloed heeft
dan zijn numerieke sterkte zou doen verwachten. Het
is een factor van zuiver geestelijke beeteekenis in
•het volksleven geworden. In het bijzonder in de ste
den 'begint men met de protestanten steeds meer re
kening te houdn.
de bijbel op school.
In verband met de vragen, die in vele landen gesteld
worden met betrekking tot het gebruik van den Bij
bel op de scholen, is het merkwaardig, dat op de prin
cipieel godsdienstlooze hoogere scholen in Frankrijk
de lezing van de markantste dee-len uit den bijbel
in het leerplan zal worden opgenomen als een onder
deel der studie van de wereldlitteratuur. Dit besluit
wordt, naar de toelichting luidt, ingegeven door de
overweging, dat „de Bijbelsche documenten, alsmede
een deel zijn van het -bezit der Fransche beschaving".
aardschokken en stormen in zuid-afreka.
In Johannesburg werd een 'hevige aardschok waar
genomen, heviger dan gedurende de laatste jaren het
geval is geweest
Zware stonmen, afgewisseld door onweders, woed
den de laatste week over Transvaal. Eenige inlan
ders zijn door den bliksem gedood.
een internationale oplichter gear
resteerd.
De recherche te Weimar is er in geslaagd 'n interna
tionale dief en cbèquevervalscher te aresteeen.
die door verschillende autoriteiten in binnen- en bui
tenland wordt gezocht Het betreft den z. u. „Ober-
regiseur" v. Reichel uit Kóningsbergen. Bij zijn ar
restatie toonde hij een pas, die afgeteekend was door
de politiediectie te Munchen.De oplichter logeerde in
de eerste hotels in Weimar; -hij had in de stad tal
rijke inkoopen gedaan welke hij betaalde met chè-
ques op de Duitsche Bank. Het bleek echter spoedig,
dat de heer v. Reichel op de bank -geen contanten had
staan, waarop zijn arrestatie volgde. In hoofdzaak
heeft hij filialen van de Duitsche Bank in China,
Japan, Turkije, Italië enz. voor groote bedragen opge
licht r-edchel zal naar Berlijn worden gebracht
een groote inbraak.
Bij een Parijsch juwelier Hillesum is in -den nacht
van Maandag op Dinsdag ingebroken en uit een kof
fer voor een waarde van minstens 200.000 fr. juwee
l-en gestolen.
De politie heeft uit de wijze, waarop de koffer ge
forceerd is, opgemaakt, dat -bekenden met het vak aan
het werk zijn geweest.
Met het naderen van -den winter zijn de vooruit
zichten in vele kolenmijndistricten in Engeland, die
niet voornamelijk steenkool voor huiselijk gebruik
produceeren. zorgwekkend geworden. In -de districten
waar men voor den uitvoer werkt. (Zuid-Walcs, Dur-
h-am en Nortihumberland) is er geen kijk op verbete
ring.
Vele werklooze mijnwerkers kunnen geen steun
•meer trekken en moeten door de armbesturen onder
houden worden. Eerlang zal 'het noodig zijn in een
aantal plaatsen in Zuid-Wales soepkeukena te openen
en andere maatregelen -te nemen om gebrek af te
wenden.
In Mounmouthshire is een achterstand van 200.000
aan belasting en zullen spoedig geen -middelen voor
armenzorg meer beschikbaar zijn. Daar -de nering
doenden van de mijnwerkers veel te vorderen hebben,
kunnen zij zei ven het hoofd nauwelijks boven water
houden en geen belasting betalen.
In Durham lijden de mijnen zoo zware verliezen dat
de werkgevers al hebben aangekondigd, dat een nieu
we loonsverlaging na afloop van het tegenwoordige
contract einde Novemb. noodig zal zijn. Anders zoui
den zij hun bedrijf stil moeten zetten. Er zijn daar
50.000 w-erkloozen. Een extremistische meerderheid
kant zich tegen alle tegemoetkoming en ijvert voor
een staking, maar de meerderheid ziet in dat hiermee
niets te winnen zal zijn.
Van maatregelen om door samenwerking tusschen
da mijnen aan de moordende concurrentie een .einde
te -maken is nog altijd geen sprake.
De toestand van de mij nnij verheid is snel achter
uitgaande, want, volgens een juist verschenen op
gave, hebben de mijnen nog in de eerste drie maan
den van dit jaar gezamenlijk een winst van onge
veer 31/2 -millioen behaald.
uitwisseling van onderwijzers.
Universiteiten in verschillende Tanden wisselen
nu on dan eens twee hoogleeraren met elkander uit.
Tusschen Engeland en de Koloniën gebeurd hetzelfde
met onderwijzers. Dit moet noodwendig goede ge
volgen hebben voor de betrokken scholen, maar ook
vcor de geruilde onderwijzers zelvo, dio daardoor
behoed worden voor sleur. „The Times Educ.
Suppl." doet mededeelingcn omtrent een vergade
ring, waar onderwijzers die „geruild" waren, hun
ervaringen mieedeelden: miss M. A. Cox, hoofd van
de Holy Trinity-School te Blackheath, gaf verslag
van haar bevindingen in New Sou-th Wales. De plat-
teland9schoden daar, zeido ze, loopen geen gevaar,
de nadoelen te ondervinden van het werken met
stereotiepe methodes, omdat alle onderwijzers daar
hun loopbaan moeton, beginnen met een drie-jarige
periode in een kleine, verafgelegen dorpsschool.'
Loerlingen, die iets voor de toekomst beloven wor
den met speciale treinen vervoerd, naar een plaats
in de omgeving, waar een hoogere school is, terwijl
de overgang van alle lagere scholen naar de mid
delbare en naar de universiteiten er gemakkelijk
wordt gemaakt.
De presidente van het ruilcomité, miss L. Swann,
las een schrijven voor van den director of Education
for New Zealand, waarin gewezen werd op 't groo
te belang van gemakkelijke reisvoorwaarden voor
ruil-onderwijzers.
Er werd meegedeeld, dat het aantal der geruilde
onderwijzers in het vorige jaar 130 was geweest.
De heer H. Wetherill, inspecteur van het onderwijs
besprak de moeilijkheden, die ontstaan, door het
Het was warm in Italië, maar toch niet meer on
dragelijk.
'Toen ik einde Juni en begin Juli in Italië was,
dacht ik dikwijls ten einde raad: waaraan heb ik het
toch verdiend zoo te -moéten lijden van de hitte en
toen ik eindelijk de St. Gothard door was en na 7
weken voor het -eerst weer regen zag, stak ik vijf mi
nuten lang mijn hoofd buiten het raampje en go-
noot van de verfnisschende, natuurlijke drukte. De
zomer is abnormaal warm en droog geweest en ik zag
dat al mijn vrienden en kennissen aan. Niet alleen
de niet-Italianen, maar ook de Italianen zelf hebben
onder dit abnormale weer geleden.
Wat toch een dwaze wereld!
In Engeland en in Holland te veel regen, in Italië
te langdurige droogte. Kan men van het eene land
naar het andere overhevelen en omgekeerd, dan zou
het overal verrukkelijk geweest zijn, de oogsten zou
den geen gevaar hebben geloopen en de bevolking
der verschillende landen zouden meer van -hun arbeid
hebben kunnen profiteeren.
Wat is het landbouwbedrijf toch speculatief. Men
ploegt en zwoegt en zaait en wanneer de natuur te-
genwerkt, valt de oogst tegen en is niet naar even-
redigheid van kosten en arbeid. Ik heb in Holland
hard zien werken onder moeilijke omstandigheden, j
Aardappel rooien S.v.b. wanneer het dagenlang regent,
is geen grapje.
Maar evenmin is het werken tusschen de wijnstok
ken of de olijfboomen bepaald pleizierig, wanneei
hitte en droogte dag en dag de bergen en akkers to
bijna ondraaglijke oorden stempelen.
Het klimaat heeft op een volk een geduchten in
vloed en men kan licht begrijpen dat men bij een
frissche temperatuur li-ever' aan -den arbeid gaat dan
bij drukkende hitte.
Wil men den invloed van het klimaat op de men-
schen bestudeeren, ga naar Italië en 'bekijk alles
rustig en zonder vooringenomenheid. Dan zult ge
begrijpen -hoe veel gemakkelijker de Turijner en
Milanees arbeidt dan de Napolitaner.
Juist waar die verschillen in arbeidslust in arbedds-
mogelijkh-eid der verschillende Italianen zoo groot is,
moet men bewondering hebben voor den man, die tot
stand heeft weten te brengen arbeidslust en arbeids
kracht van alle Italianen. Feitelijk dwingt Mussolini
eiken Italiaan om te werken en inspireert daarbij
door eigen voorbeeld.
Onmiddellijk en daarbij betrokken is de inspiratie
tot vaderlandsliefde en zoo ziet men nu in Italië
naast een groot nationaliteitsgevoel, ook een toene
mende arbeidslust.
Zeker, allerlei moeilijkheden -zijn te overwinnen, in
Italië is crisis evenals elders, zijn werkloozen evenals
elders, maar wat men voor onmogelijk hield in Italië
is tot stand gebracht.
Onderlinge waardeering van al'le Italianen, geza
menlijke liefde voor -het vaderland, gezamenlijke ar
beidslust ten behoeve van de gemeenschap.
Steeds meer gaat de regeering voor en houdt toe
zicht.
Men heeft mij wel eens gevraagd, waarom het
aantal prefecturen in Italië is uitgebreid. Het ant
woord kan heel eenvoudig zijn. Men heeft kleinere ge
bieden onder direct staatstoezicht willen brengen, op
dat alles intensiever zal geschieden.
Vooral waar allerlei problemen, als die van ont
watering, van subsidieering, van grondverbetering en
landbouw, als die van de Carta del Lavro van het
grootste gewicht voor den Staat zijn, heeft Mussolini
•ingezien, dat eene provincie niet te groot moet zijn,
dat men gemakkelijk van hoogerhand alles moet kun
nen overzien.
Wanneer men dn Italië vroeger reisde, dan was de
wanorde die overal heersohte, eenvoudig ergerlij-k. Het
vagebondisme nam daardoor toe. Degene, die lust in
orde had, was belachelijk en mqest noodgedwongen
wel meedoen.
De vreemdeling, die Italië bezocht, leed laaronder
en bleef liever weg.
Nu is door Mussolini alles veranderd. Aan de grens,
in den trein, aan de stations heerscht orde.
- Wie fatsoenlijk is en te goeder trouw reist, heeft
van de Italiaansche grens niet de minste overlast,
wie behoorlijk reist dn de klasse waarvoor hij be
taald heeft en zich geen vrijheden veroorloofd die
niet te pas komen, zal nooit beleefder gecontroleerd
zijn. Ma-ar wie zijn boenen op de bank legt en die be
vuilt, wordt onmiddellijk tot de orde geroepen. De
trein vertrekt op tijd. Aan elk station is -een Mussolini:
man die controleert. Komt een trein te laat, dan moet
het personeel eene verklaring afleggen. Is het excuus
onvoldoende, dan volgt een waarschuwing, met den
raad te trachten tijd in te halen. Wie driemaal zon
der behoorlijk excuus te kort schiet, wordt bestraft.
Men beweert dat hij dan ziek verklaard wordt, zijn
maag zal in de war zijn, ergo krijgt hij een groote
dosis wonderolie te slikken, met een scheutj
anggoer na opdat het binnen blijft en de
man heeft verlof tot hij weer normaal is.
Ik sprak een zeer bekend Nederlander -die te Ve
netië was geweest gedurende de dagen van de Schnei-
der -Cup. Hij vertelde hoe uitmuntend alles geregeld
was en alles van een leien dakje ging, ofschoon er
309.000 meer menschen in Venetië waren dan anders.
Men 'had van hoogerhand al maanden lang ge
waarschuwd: zorg dat alles in orde is; en de ijzeren
wil van Mussolini zette alles door. Natuurlijk was het
een grooten tegenslag voor de Italianen, dat hun
vliegmachines het hadden afgelegd tegen de Engel-
sohen, maar het had geen invloed op de keurigste
orde.
De Italiaansche booten moeten ook op tijd varen en
doen dat meestal ook goed. Ik zou te Brindisi aan
boord gaan. De reis van Rome naar Brindisi duurt
veertien uur en is vermoeiend. Ik reisde 's nachts en
nam slaapwagen, dan valt het nog mee. Toch was het
een vermoeiende reis, de wagen was oud, de rails
liggen niet te best en men komt door een dicht be
volkte streek en stopt dikwijls.
I-lc vernam, dat ook -hier weer plannen bestaan diie
naar verbetering zullen leiden maar.... het is een
quaestie van geld. Men kan niet alles tegelijk onder
handen nemen.
Wel viel mij èn bij het vertrek in Rome èn bij de
aankomst in Brindisi de orde aan het station op.
Vroeger vochten de bestellers om je bagage en pro
beerden derden die fe kapen. Alles uit. Onbevoeg
den worden op de -perrons niet toegelaten. Ik kan
mijn bagage gerust aan een portier van een hotel toe
vertrouwen en zelf gaan wandelen. Ik vond alles in
volmaakte orde.
Nu ja, ik moest later even met mijn pas bij de po
litie komen, dat moet ieder passagier, maar 'het kostte
mij ge-en vijf minuten. Wanneer men alles in orde
heeft, wordt men niet lastig gevallen.
Mijn -boot moest van Bari komen en kwam pre
cies op tijd aan. Ze kwam oorspronkelijk van Triöst,
had Venetië en Bari aangedaan. Ik trof den Hol
lander, die mij' vertelde dat er verschrikkelijk ge
haast was om overal op tijki weg te komen. Ook nu
weer in Brindisi vertrokken we op tijd. Toen liep
het mis. We gingen eerst naar Santa Guarante, de
haven van Albanië, verloren daar tijd en konden
dat niet meer inhalen. Ik vernam, dat dit don com
mandant en anderen wel eens minder goed kan be
komen. Trouwens, iemand vertelde mij. dat wan
neer het zoo doorgaat., de regeering ook wel weer
controleurs van bet Fascisme in de havenplaatsen
of aan boord zal zetten, want de boel moet in orde.
Wanneer de 'Lloyd Triestino den naam gaat krijgen
achteruit te gaan onder Italiaansche vlag. dan is dat
in tegenstrijd met de Italiaansche politiek, die wil:
Alles wat Italiaansch is. moet in orde zijn.
De Lloyd Triestino was vroeger, toen Triest nog
tot Oostenrijk behoorde, zwaar gesubsidieerd door
de regeering der Dubbelmonarchie. Nu is dit uit. zij
moet zich zelf bedruipen. Dat kan, indien alles heel
goed- en precies gaat. NH11 laat het met die stiptheid
wel eens wat te wen&chen over en dus zal de Re
geering te Rome wel ingrijpen.
De angst voor die regeering is groot. Op de boot
waarmee ik gereisd heb, was de boel niet erg goed
onder appèl. Allereerst ligt dat natuurlijk aan den
kapitein. Wanneer dan de administrateur wat slap
en de eerste hofmeester ondeugend is. dan komen
er soms rare grappen voor. Ik zou dat ondervinden.
Reeds drie weken te voren was er een hut alleen
voor mij' gereserveerd en wel No. 48.
Zoodra de boot binnen was. ging ik aan boord en
liet mijn bagage naar 48 brengen. Bezet! Ik naar
boven en aan hot praten met den lsten hofmeester.
Die koek even heel gek, dat iemand met een zoo
weinig Italiaansche naam hein in het Italiaansch
om opheldering vroeg en trachtte de zaak van zich
af te- wentelen op den administrateur. Deze voelde
wel dat er iets uitgehaald was en beriep zich op
den agent. Die was inmiddels door den hofmeester
ingelicht en nam de houding aan: dit is niet mijn
zaak. doch die vap de directie in Triest. Ik vroeg
om mij' een andere hut to geven. Er was er geen
meer voor mij alleen beschikbaar, Welu, meneeren
dan eisch ik bed No. 48 op! Daar waren de poppen
aan het dansen! Ik had n.l„ al was het gefluisterd,
verstaan, dat de hofmeester had gezegd, zoowel bed
47 als 48 is bezet. Dat was dus een slechte noot voor
de heeren. Ik gaf order m-ijn bagage weor naar 48
te brengen- en de agent zei: „ik trek er mij niets
van aan". Toen echter produceerde ik., een brief
van Mussolini, aan mij gericht en door den Chef
van zijn Kabinet onderteekend en zei: „Misschien
interesseert dit schrijven de heeren: ik ga wat op
dek wandelen, tot bed 48 voor mij gereed zal zijta."
EVen later 'kwamen de agent, de administrateur,
en de hofmeester naar mij toe en vroegen: „of ik
genoegen wilde nemen met een hut voor drie per
sonen voor mijl alleen".
Ik dacht, even na imen -moot in zulke gevallen
vooral niet al te haastig besluiten en verkluar-
de dat ik onder de omstandigheden bereid was, daar
mee genoegen te nemen.
Sedert weid mij1 twee -maal per dag door den
administrateur gevraagd of ik tevreden wiw
Laat Ik meteon zeggen, dat ik mij herhaaldelijk
bereid had verklaard, omdat do boot zoo vol was.
een but met een ander te deelon, mits ik wist wie
het was. maar dat mon zeer weinig toeschietelijk
was geweest en wilde doon voorkomen, alsof het
mijn fout was, dat bed 48 vorkocht was. Het was
natuurt Ijk. zooals later bleek en ik reeds vermoed
de. eon particulier grapjo van den hofmeester ge
weest. en deze had gemeend, dat een groffe hou
ding hem zou redden en de agent had dezelfde po
litiek gevolgd. Ofschoon ik eigenlijk zooiets naar
hoogerhand moest signaleeren, zal ik dat toch maar
nalaten.
In elk geval blijkt weer uit alles, hoe bang men
is voor het hoofd der regeering en dat men voelt,
dat diens arm ver reikt.
Wanneer men dat ook, niet voelde dan zou het
onmogelijk zijn, dat in Italië wanorde voor orde,
een laat maar waaien politiek voor een enthousias
ten ijver heeft plaats gemaakt.
Een Fransche dame. dio mijn geval hoorde, riep
uit:
iMussolini c'est un horame de ferl