JSchagerCourant hhé L'HOMME DE FER. Derde Blad. Staatsloterij. STERD11 TIE !.45 Gemengd Nieuws. De samenzwering in Spanje. Treurige vooruitzichten. Zaterdag 15 October 1927. 70ste Jaargang. No. 8135 ppen rrent Iichtlngt ar bloed Consu en Zoi Trekking van Woonadatf 12 Oct. &o klaa. 15e lijst. No. 15500 t 25.000. No. 0513 f 1500. NOS 3235 18170 elk f 1000. Nos' 2830 10976 13898 19322 elk f 400. Nos.' 3689 3855 0331 8875 14531 18193 elk f 200. Nos. 323 849 2783 10914 11399 11526 13275 18355 elk f 100. Prijzen van f 70. 288 412 460 573 639 742 819 964 988 1181 1209 1272 1345 1496 15Q1 1745 1793 1835 1926 2082 2144 2227 2363 2453 2497 2606 2642 2643 2644 2841 2844 2801 2957 3111 3208 3394 3609 3631 3646 3771 3807 3858 3974 4428 4688 4672 4096 4708 4801 4807 4852 4924 5019 5084 5174 5176 5178 5333 5418 5490 5585 5613 5614 5601 5656 5670 5798 6056 6148 6300 6586 6020 6679 6896 6953 6987 7008 7329 7362 7414 7672 7166 7880 7930 7959 8083 8471 8474 8732 8838 8905 8907 9030 9274 9375 9491 9553 9695 9760 9163 9765 9877 10035 10045 10068 10134 10359 10469 10499 10533 10959 .■uil li 111631U89 11321 11448 11463 11612 11565 11633 11634 lllll II 11006 11675 11875 12254 12260 12331 12349 12401 12425 lllll l[ 12531 12569 12574 12600 12803 12816 12834 13189 13282 13® 13331 13367 13437 13506 13550 13562 13569 13585 13623 13691 13760 13842 13865 13936 14008 14095 14131 Smt 1« 14322 14440 14701 14700 14762 14884 14900 14951 15(66 15088 15310 15327 15344 15454 15468 15552 15560 1J660 15727 15757 15856 15870 16443 16475 16730 16763 16926 16990 17049 17084 17115 17134 17220 17287 17341 17(21 17427 17494 17685 17840 17998 18185 18201 18293 16313 18338 18449 18483 18624 18526 18584 18588 18819 18721 18771 18791 18823 19006 19138 19190 19258 19331 19333 19452 19487 19638 19757 19803 19837 19895 20031 29061' 20203 20239 20272 20372 20392 20490 20603 20626 20766 20961 Trekkinft van Donderda« 13 Oct. 5e klas lGe lijst Nos. 6069 8216 12350 17762 18188 20412 20670 elk f 1000 Nos. 8773 10763 15931 17158 elk f 400. Nos. 60 276 8288 8560 9462 19970 elk f 200. Nos. 994 2694 3509 6624 7326 9032 9475 11466 15743 18808 20967 elk f 100. Prijzen van f 70. 269 320 359 417 511 711 864 913 941 945 1178 1261 1S66 1990 2116 2188 2256 2282 2320 2491 2575 2761 2890 2910 2958 2967 3057 3214 3291 3317 3319 3398 3445 3496 3527 3567 3602 361 3783 3799 3828 3959 4039 4224 4304 4314 4399 4547 4628 4735 4745 4844 4915 4986 5010 5115 5133 5246 5263 5292 5342 5486 5576 5624 5881 5897 5989 6040 6178 6276 6313 6348 6536 6627 6656 6676 6784 6803 6850 6875 6991 7086 7108 7127.7147 7180 7315 7417 7536 7637 7805 7844 7877 7977 8069 8153 8238 8328 8383 8463 8760 8894 8910 9120 9131 9146 9155 9214 9273 9295 9408 9420 9506 9848 9861 9967 10211 10224 10348 10349 10708 10749 10777 10789 10852 11059 11154 11173 11267 11290 11317 11370 11392 11430 11625 11660 11795 11841 11877 11944 12074 12101 12108 12132 12383 12483 12647 12720 12773 12804 12821 12829 12943 12985 13342 13402 13424 13583 13612 13804 13896 13917 14032 14072 14191 14308 14353 14413 14419 14480 14555 14559 14586 14772 14782 14S57 14968 15075 15083 15159 15254 15525 1581 15596 15663 15783 15854 16149 16208 16231 16261 16282 16357 16422 16429 16488 16529 16544 16584 16768 16830 16884 16897 16939 16971 17188 17195 17492 17586 17611 17623 17638 17894 17971 179S6 18052 18074 18107 18152 18169 18197 18200 18213 18294 18300 18308 18431 18469 18491 18499 18535 18643 18516 18589 18642 18688 18715 18785 18858 18923 18988 19016 19034 1923-4 19306 19308 19323 19420 19430 19543 19619 19G56 19700 19826 19886 19967 20014 20091 20207 20301 20328 20338 20357 20571 20695 20736 2C999 •se -É. aar. i de huishuren te moskou. jPe stad Moskou staat, volgens de Roel, aan d'en «ravond van een nieuwe verhooging der huishuren, dke zal worden ingevoerd ter versterking van de sen voor nieuwen bouw. De verhooging zal hier- «taan, dat, terwijl tot nu toe de huurprijzen wer- den berekend naar "de inkomsten van -het gezinshoofd, I voortaan mode in aanmerking zullen worden geno- |m«n de inkomsten van de overige leden van het ge- in dier voege, dat voor de bepaling van het be- ig der huur de inkomsten van het gezinshoofd ten olie en die van de overige leden van het gezin voor helft zullen gelden. voor den volgenden oorlog. Dezer dagen zal te Moskou een instituut worden ge lid, dat zioh zal bezig houden met de bestudeering het vraagstuk der afwering van en bescherming i gas^aan val len in tijd van oorlog. i de landverhuizing naar canada. Er is een strooming merkbaar om ook voor Canada landverhuizing, naar Ameri'kaansch voorbeeld, vol- sns een evenredige verhouding tusschen de verschil- de naties te regelen en dan aan Britsche landver- [zers een bevoorrechte positie te verschaffen. minister voor immigratie heeft nu verklaard flat zulk een politiek onuitvoerbaar was, maar dat hij i best zou doen om de immigratie van Britten te Vorderen en op den stroom van -kolonisten van het topeesche vasteland controle te oefenen. be auto-tentoonstelling in londen. De groote auto-tentoonstelling dn Olympia te Lon- *1 is gisteren geopend en maakt veel belangstelling lande. Er is een streven merkbaar om ook in Etage l steeds goedkoopere auto's te maken en men he mt -dat in Engeland in 1928 42 millioen aan toto's en bijkomende benoodigdheden besteed zal wor- n. De goedkoopste auto op de tentoonstelling kost (dus goed f1500), voor de duurste wordt £3000 ivraagid. Er is veel vraag naar lichte auto's van 7 P.K. Het aantal cylinders van de tenfcoonge- elde auto's wisselt tusschen twee en twaalf. De 615 ngestelde modellen vertegenwoordigen een arde van 1 millioen. Vijf jaar facisme. ^Den 26en October is het vijf jaar geleden, dat de "•cistisohe legerscharen hun opmarsch naar Rome Sonnen, waar den volgenden dag het ministerie ai- J-rad en het bewind, aan de nieuwe mannen over- fcet. De foglio ordini, de -partij-orders van de fascistische nP^rtij, bevatten al 'een voorloopi-ge rekening over het pfde jaar om aan te toonen, dat het fascistisch be- ~nd dit heeft weten te sluiten met een geweldig actief, ongeacht nog de groote werken, die In het land zelf en de koloniën tot stand zijn gebracht. Ook bevatten zij reeds het programma van de fees ten, die te Rome gehouden zuilen worden, waaronder een legerschouw voor Mussolini, waaraan 13 legioenen van de militie en vertegenwoordigingen van de vloot en de luchtmacht zullen deelnemen. Uit een vorig nummer haalt de Ti-mes een over zicht aan van het werk der regeering in het af-geloo- pen jaar. Met name worden daarbij genoemd het ver drag van Tirana met Albanië, het verdrag met Hon garije en het -arbitrage-verdrag met Duitsehland en op binn-enlandsch gebied de stichting van nieuwe pro vincies, de nieuwe wet tot bescherming van den staat, te invoering van het charter van den arbeid, de vol tooiing van den nieuwen spoorw-eg Rome-Napels en andere groote w-erken, ook in de koloniën en de be zetting van het sultanaat van Obbia en Mijertin in Italiaansch Somalilanid. twee 'trammen tegen elkaar. Door verkeerden wissel-stand zijn gistermorgen te Dus&eldorp twee electrische tramwagens op eikaar ge- loopen, waardoor 15 passagiers en de beide bestuur ders licht gewond werden. de wieg van den jongsten telg van mus solinl Op en in louter patriottieke symbolen zal de jong ste Mussolini, Romano, het wonder van zijn eerste levensmaanden beleven. Een Italiaansch blad be schrijft als volgt 'de wieg. die hem door het Genoot schap der Italiaansohe Kunstenaars is geschonken: Het prachtige kunstwerk schijnt met zijn diverse motieven de voornaamste elementen van de natuur, zee, hemel en aarde, te belichamen. D'e wieg van eikenhout rust op een -eiken voetstuk, waarin mon sters van -alle Italiaansohe delfstoffe zijn 'ingelegd, zoo dat het is alsof zij rechtstreeks op den heiligen bo dem des vaderlands schommelt. De dolfijn en de ade laar, die de wieg dragen zijn van verguld brons, aan het 'hoofdeinde is de wieg versierd met snijwerk, dat bijen en korenaren voorstelt, aan het voeteneind met den lictorenbundel en het onderschrift: Jaar V. Voor deze wieg hebben de verschillende provincies nog allerlei afzonderlijke gaven geschonken. Tarente zond een kostelijke wollen deken, Venetië een kost baar kanten wiegekleed, Latium een wijwaterkom van geperst leer, Sardinië een bonte linnen koffer, Ca- labrië damasten lakens, Umbrië -een stel changeant aardewerk enz., enz. geen spoorwekgruisingen meer in new- york. Bij d'e bestrijding van groote euvelen moet men het liet hebben van lapmiddelen; er moet krachtig en met vaste hand worden ingegrepen. 'Dat beseft men in den staat en ook in de stad New York voor zoover het het spoorwegwezen betreft. De gouverneur van den staat, Smith, heeft een plan laten uitwerken oin alle spoor-kruisingen k niveau in New York te veranderen in overgangen op verschil lend niveau, waarbij dan de eene lijn met een viaduct over de andere heen wordt geleid. Het plan van Smith is voorgelegd aan de verschillende spoorweganaaf- schappijen en de overgroote meerderheid 31 in ge tal heeft er zich mee kunnen vereenigen. Slechts de Staten Island Railroad is fel tegen het -plan, en wil, voor het wordt ten uitvoer gelegd, procedeeren tot in 'hoogste instantie. Er zal echter waarschijnlijk met 1928 al een begin worden gemaakt met -de tenuitvoerlegging van het plan. Alleen al in New York (stad) zijn er 74 krui singen, die zullen moeten worden gewijzigd. De 'kosten daarvan zullen 116.000.000 bedragen. Daarbij komen dan nog de -kosten der wijziging van de over gangen in den staat, maar buiten de stad. Daarvoor is $33.441,000 begroot. Het geld-t' 22 kruisingen. In Spanje zijn volgens te Londen ontvangen» tele grammen, meldt een V. D. bericht, in verband met den korten tijd geleden ontdekte samenzwering te gen de regeering, in totaal ongeveer 100 personen ge arresteerd. Onder hen bevinden zich vele officieren uit het leger. De arrestaties hadden voornamelijk te Madrid, Bilbao en Barcelone plaats. Verder wordt gemeld, dat maatregelen zijn genomen tegen een eventueele algemeene staking, die de so- sialisten voornemens zouden zijn af te kondigen. vergiftiging door vaste spiritus. Meer en meer wordt de gewone brandspiritus ver vangen door de zoogenaamde vaste spiritus, die veel minder brandgevaar oplevert en -dus op reis en in kampementen groote voordeelen heeft boven de ge wone brandspiritus. Het bekendste preparaat, dat als zoodanig dienst doet is de zoogenaamde „Meta"; dit is n.1. metalde- hyde, een polymerisatieproduct van het accetalde- h'yde. In Engeland wordt nu, naar „The Lancet" meldt, een vergiftiging&geval gemeld bij een jongen van 16 jaar, die in de meening, dat 'het een suikerbonbon was, een stukje meta van 5 gram had ingenomen. Eerst zeven uur er na werd de patiënt ziek, met. ern stige symptomen, hij raakte buiten kennis, had hoo- ge koorts, maar herstelde gelukkig. Men zij -dus voor zichtig met deze brandstof en zorge, dat kinderen ze niet in den mond nemen. de invloed van het protestantisme in oostenrijk. Over den tegenwoordigen toestand der protestanten in Oostenrijk onder den nieuwen staatsvorm schrijft in „Zeiitwende" Pfarrer Ulrioh uit Graz: Men komt niet zelden onder den indruk van het feit, dat het protestantisme in Oostenrijk veel meer invloed heeft dan zijn numerieke sterkte zou doen verwachten. Het is een factor van zuiver geestelijke beeteekenis in •het volksleven geworden. In het bijzonder in de ste den 'begint men met de protestanten steeds meer re kening te houdn. de bijbel op school. In verband met de vragen, die in vele landen gesteld worden met betrekking tot het gebruik van den Bij bel op de scholen, is het merkwaardig, dat op de prin cipieel godsdienstlooze hoogere scholen in Frankrijk de lezing van de markantste dee-len uit den bijbel in het leerplan zal worden opgenomen als een onder deel der studie van de wereldlitteratuur. Dit besluit wordt, naar de toelichting luidt, ingegeven door de overweging, dat „de Bijbelsche documenten, alsmede een deel zijn van het -bezit der Fransche beschaving". aardschokken en stormen in zuid-afreka. In Johannesburg werd een 'hevige aardschok waar genomen, heviger dan gedurende de laatste jaren het geval is geweest Zware stonmen, afgewisseld door onweders, woed den de laatste week over Transvaal. Eenige inlan ders zijn door den bliksem gedood. een internationale oplichter gear resteerd. De recherche te Weimar is er in geslaagd 'n interna tionale dief en cbèquevervalscher te aresteeen. die door verschillende autoriteiten in binnen- en bui tenland wordt gezocht Het betreft den z. u. „Ober- regiseur" v. Reichel uit Kóningsbergen. Bij zijn ar restatie toonde hij een pas, die afgeteekend was door de politiediectie te Munchen.De oplichter logeerde in de eerste hotels in Weimar; -hij had in de stad tal rijke inkoopen gedaan welke hij betaalde met chè- ques op de Duitsche Bank. Het bleek echter spoedig, dat de heer v. Reichel op de bank -geen contanten had staan, waarop zijn arrestatie volgde. In hoofdzaak heeft hij filialen van de Duitsche Bank in China, Japan, Turkije, Italië enz. voor groote bedragen opge licht r-edchel zal naar Berlijn worden gebracht een groote inbraak. Bij een Parijsch juwelier Hillesum is in -den nacht van Maandag op Dinsdag ingebroken en uit een kof fer voor een waarde van minstens 200.000 fr. juwee l-en gestolen. De politie heeft uit de wijze, waarop de koffer ge forceerd is, opgemaakt, dat -bekenden met het vak aan het werk zijn geweest. Met het naderen van -den winter zijn de vooruit zichten in vele kolenmijndistricten in Engeland, die niet voornamelijk steenkool voor huiselijk gebruik produceeren. zorgwekkend geworden. In -de districten waar men voor den uitvoer werkt. (Zuid-Walcs, Dur- h-am en Nortihumberland) is er geen kijk op verbete ring. Vele werklooze mijnwerkers kunnen geen steun •meer trekken en moeten door de armbesturen onder houden worden. Eerlang zal 'het noodig zijn in een aantal plaatsen in Zuid-Wales soepkeukena te openen en andere maatregelen -te nemen om gebrek af te wenden. In Mounmouthshire is een achterstand van 200.000 aan belasting en zullen spoedig geen -middelen voor armenzorg meer beschikbaar zijn. Daar -de nering doenden van de mijnwerkers veel te vorderen hebben, kunnen zij zei ven het hoofd nauwelijks boven water houden en geen belasting betalen. In Durham lijden de mijnen zoo zware verliezen dat de werkgevers al hebben aangekondigd, dat een nieu we loonsverlaging na afloop van het tegenwoordige contract einde Novemb. noodig zal zijn. Anders zoui den zij hun bedrijf stil moeten zetten. Er zijn daar 50.000 w-erkloozen. Een extremistische meerderheid kant zich tegen alle tegemoetkoming en ijvert voor een staking, maar de meerderheid ziet in dat hiermee niets te winnen zal zijn. Van maatregelen om door samenwerking tusschen da mijnen aan de moordende concurrentie een .einde te -maken is nog altijd geen sprake. De toestand van de mij nnij verheid is snel achter uitgaande, want, volgens een juist verschenen op gave, hebben de mijnen nog in de eerste drie maan den van dit jaar gezamenlijk een winst van onge veer 31/2 -millioen behaald. uitwisseling van onderwijzers. Universiteiten in verschillende Tanden wisselen nu on dan eens twee hoogleeraren met elkander uit. Tusschen Engeland en de Koloniën gebeurd hetzelfde met onderwijzers. Dit moet noodwendig goede ge volgen hebben voor de betrokken scholen, maar ook vcor de geruilde onderwijzers zelvo, dio daardoor behoed worden voor sleur. „The Times Educ. Suppl." doet mededeelingcn omtrent een vergade ring, waar onderwijzers die „geruild" waren, hun ervaringen mieedeelden: miss M. A. Cox, hoofd van de Holy Trinity-School te Blackheath, gaf verslag van haar bevindingen in New Sou-th Wales. De plat- teland9schoden daar, zeido ze, loopen geen gevaar, de nadoelen te ondervinden van het werken met stereotiepe methodes, omdat alle onderwijzers daar hun loopbaan moeton, beginnen met een drie-jarige periode in een kleine, verafgelegen dorpsschool.' Loerlingen, die iets voor de toekomst beloven wor den met speciale treinen vervoerd, naar een plaats in de omgeving, waar een hoogere school is, terwijl de overgang van alle lagere scholen naar de mid delbare en naar de universiteiten er gemakkelijk wordt gemaakt. De presidente van het ruilcomité, miss L. Swann, las een schrijven voor van den director of Education for New Zealand, waarin gewezen werd op 't groo te belang van gemakkelijke reisvoorwaarden voor ruil-onderwijzers. Er werd meegedeeld, dat het aantal der geruilde onderwijzers in het vorige jaar 130 was geweest. De heer H. Wetherill, inspecteur van het onderwijs besprak de moeilijkheden, die ontstaan, door het Het was warm in Italië, maar toch niet meer on dragelijk. 'Toen ik einde Juni en begin Juli in Italië was, dacht ik dikwijls ten einde raad: waaraan heb ik het toch verdiend zoo te -moéten lijden van de hitte en toen ik eindelijk de St. Gothard door was en na 7 weken voor het -eerst weer regen zag, stak ik vijf mi nuten lang mijn hoofd buiten het raampje en go- noot van de verfnisschende, natuurlijke drukte. De zomer is abnormaal warm en droog geweest en ik zag dat al mijn vrienden en kennissen aan. Niet alleen de niet-Italianen, maar ook de Italianen zelf hebben onder dit abnormale weer geleden. Wat toch een dwaze wereld! In Engeland en in Holland te veel regen, in Italië te langdurige droogte. Kan men van het eene land naar het andere overhevelen en omgekeerd, dan zou het overal verrukkelijk geweest zijn, de oogsten zou den geen gevaar hebben geloopen en de bevolking der verschillende landen zouden meer van -hun arbeid hebben kunnen profiteeren. Wat is het landbouwbedrijf toch speculatief. Men ploegt en zwoegt en zaait en wanneer de natuur te- genwerkt, valt de oogst tegen en is niet naar even- redigheid van kosten en arbeid. Ik heb in Holland hard zien werken onder moeilijke omstandigheden, j Aardappel rooien S.v.b. wanneer het dagenlang regent, is geen grapje. Maar evenmin is het werken tusschen de wijnstok ken of de olijfboomen bepaald pleizierig, wanneei hitte en droogte dag en dag de bergen en akkers to bijna ondraaglijke oorden stempelen. Het klimaat heeft op een volk een geduchten in vloed en men kan licht begrijpen dat men bij een frissche temperatuur li-ever' aan -den arbeid gaat dan bij drukkende hitte. Wil men den invloed van het klimaat op de men- schen bestudeeren, ga naar Italië en 'bekijk alles rustig en zonder vooringenomenheid. Dan zult ge begrijpen -hoe veel gemakkelijker de Turijner en Milanees arbeidt dan de Napolitaner. Juist waar die verschillen in arbeidslust in arbedds- mogelijkh-eid der verschillende Italianen zoo groot is, moet men bewondering hebben voor den man, die tot stand heeft weten te brengen arbeidslust en arbeids kracht van alle Italianen. Feitelijk dwingt Mussolini eiken Italiaan om te werken en inspireert daarbij door eigen voorbeeld. Onmiddellijk en daarbij betrokken is de inspiratie tot vaderlandsliefde en zoo ziet men nu in Italië naast een groot nationaliteitsgevoel, ook een toene mende arbeidslust. Zeker, allerlei moeilijkheden -zijn te overwinnen, in Italië is crisis evenals elders, zijn werkloozen evenals elders, maar wat men voor onmogelijk hield in Italië is tot stand gebracht. Onderlinge waardeering van al'le Italianen, geza menlijke liefde voor -het vaderland, gezamenlijke ar beidslust ten behoeve van de gemeenschap. Steeds meer gaat de regeering voor en houdt toe zicht. Men heeft mij wel eens gevraagd, waarom het aantal prefecturen in Italië is uitgebreid. Het ant woord kan heel eenvoudig zijn. Men heeft kleinere ge bieden onder direct staatstoezicht willen brengen, op dat alles intensiever zal geschieden. Vooral waar allerlei problemen, als die van ont watering, van subsidieering, van grondverbetering en landbouw, als die van de Carta del Lavro van het grootste gewicht voor den Staat zijn, heeft Mussolini •ingezien, dat eene provincie niet te groot moet zijn, dat men gemakkelijk van hoogerhand alles moet kun nen overzien. Wanneer men dn Italië vroeger reisde, dan was de wanorde die overal heersohte, eenvoudig ergerlij-k. Het vagebondisme nam daardoor toe. Degene, die lust in orde had, was belachelijk en mqest noodgedwongen wel meedoen. De vreemdeling, die Italië bezocht, leed laaronder en bleef liever weg. Nu is door Mussolini alles veranderd. Aan de grens, in den trein, aan de stations heerscht orde. - Wie fatsoenlijk is en te goeder trouw reist, heeft van de Italiaansche grens niet de minste overlast, wie behoorlijk reist dn de klasse waarvoor hij be taald heeft en zich geen vrijheden veroorloofd die niet te pas komen, zal nooit beleefder gecontroleerd zijn. Ma-ar wie zijn boenen op de bank legt en die be vuilt, wordt onmiddellijk tot de orde geroepen. De trein vertrekt op tijd. Aan elk station is -een Mussolini: man die controleert. Komt een trein te laat, dan moet het personeel eene verklaring afleggen. Is het excuus onvoldoende, dan volgt een waarschuwing, met den raad te trachten tijd in te halen. Wie driemaal zon der behoorlijk excuus te kort schiet, wordt bestraft. Men beweert dat hij dan ziek verklaard wordt, zijn maag zal in de war zijn, ergo krijgt hij een groote dosis wonderolie te slikken, met een scheutj anggoer na opdat het binnen blijft en de man heeft verlof tot hij weer normaal is. Ik sprak een zeer bekend Nederlander -die te Ve netië was geweest gedurende de dagen van de Schnei- der -Cup. Hij vertelde hoe uitmuntend alles geregeld was en alles van een leien dakje ging, ofschoon er 309.000 meer menschen in Venetië waren dan anders. Men 'had van hoogerhand al maanden lang ge waarschuwd: zorg dat alles in orde is; en de ijzeren wil van Mussolini zette alles door. Natuurlijk was het een grooten tegenslag voor de Italianen, dat hun vliegmachines het hadden afgelegd tegen de Engel- sohen, maar het had geen invloed op de keurigste orde. De Italiaansche booten moeten ook op tijd varen en doen dat meestal ook goed. Ik zou te Brindisi aan boord gaan. De reis van Rome naar Brindisi duurt veertien uur en is vermoeiend. Ik reisde 's nachts en nam slaapwagen, dan valt het nog mee. Toch was het een vermoeiende reis, de wagen was oud, de rails liggen niet te best en men komt door een dicht be volkte streek en stopt dikwijls. I-lc vernam, dat ook -hier weer plannen bestaan diie naar verbetering zullen leiden maar.... het is een quaestie van geld. Men kan niet alles tegelijk onder handen nemen. Wel viel mij èn bij het vertrek in Rome èn bij de aankomst in Brindisi de orde aan het station op. Vroeger vochten de bestellers om je bagage en pro beerden derden die fe kapen. Alles uit. Onbevoeg den worden op de -perrons niet toegelaten. Ik kan mijn bagage gerust aan een portier van een hotel toe vertrouwen en zelf gaan wandelen. Ik vond alles in volmaakte orde. Nu ja, ik moest later even met mijn pas bij de po litie komen, dat moet ieder passagier, maar 'het kostte mij ge-en vijf minuten. Wanneer men alles in orde heeft, wordt men niet lastig gevallen. Mijn -boot moest van Bari komen en kwam pre cies op tijd aan. Ze kwam oorspronkelijk van Triöst, had Venetië en Bari aangedaan. Ik trof den Hol lander, die mij' vertelde dat er verschrikkelijk ge haast was om overal op tijki weg te komen. Ook nu weer in Brindisi vertrokken we op tijd. Toen liep het mis. We gingen eerst naar Santa Guarante, de haven van Albanië, verloren daar tijd en konden dat niet meer inhalen. Ik vernam, dat dit don com mandant en anderen wel eens minder goed kan be komen. Trouwens, iemand vertelde mij. dat wan neer het zoo doorgaat., de regeering ook wel weer controleurs van bet Fascisme in de havenplaatsen of aan boord zal zetten, want de boel moet in orde. Wanneer de 'Lloyd Triestino den naam gaat krijgen achteruit te gaan onder Italiaansche vlag. dan is dat in tegenstrijd met de Italiaansche politiek, die wil: Alles wat Italiaansch is. moet in orde zijn. De Lloyd Triestino was vroeger, toen Triest nog tot Oostenrijk behoorde, zwaar gesubsidieerd door de regeering der Dubbelmonarchie. Nu is dit uit. zij moet zich zelf bedruipen. Dat kan, indien alles heel goed- en precies gaat. NH11 laat het met die stiptheid wel eens wat te wen&chen over en dus zal de Re geering te Rome wel ingrijpen. De angst voor die regeering is groot. Op de boot waarmee ik gereisd heb, was de boel niet erg goed onder appèl. Allereerst ligt dat natuurlijk aan den kapitein. Wanneer dan de administrateur wat slap en de eerste hofmeester ondeugend is. dan komen er soms rare grappen voor. Ik zou dat ondervinden. Reeds drie weken te voren was er een hut alleen voor mij' gereserveerd en wel No. 48. Zoodra de boot binnen was. ging ik aan boord en liet mijn bagage naar 48 brengen. Bezet! Ik naar boven en aan hot praten met den lsten hofmeester. Die koek even heel gek, dat iemand met een zoo weinig Italiaansche naam hein in het Italiaansch om opheldering vroeg en trachtte de zaak van zich af te- wentelen op den administrateur. Deze voelde wel dat er iets uitgehaald was en beriep zich op den agent. Die was inmiddels door den hofmeester ingelicht en nam de houding aan: dit is niet mijn zaak. doch die vap de directie in Triest. Ik vroeg om mij' een andere hut to geven. Er was er geen meer voor mij alleen beschikbaar, Welu, meneeren dan eisch ik bed No. 48 op! Daar waren de poppen aan het dansen! Ik had n.l„ al was het gefluisterd, verstaan, dat de hofmeester had gezegd, zoowel bed 47 als 48 is bezet. Dat was dus een slechte noot voor de heeren. Ik gaf order m-ijn bagage weor naar 48 te brengen- en de agent zei: „ik trek er mij niets van aan". Toen echter produceerde ik., een brief van Mussolini, aan mij gericht en door den Chef van zijn Kabinet onderteekend en zei: „Misschien interesseert dit schrijven de heeren: ik ga wat op dek wandelen, tot bed 48 voor mij gereed zal zijta." EVen later 'kwamen de agent, de administrateur, en de hofmeester naar mij toe en vroegen: „of ik genoegen wilde nemen met een hut voor drie per sonen voor mijl alleen". Ik dacht, even na imen -moot in zulke gevallen vooral niet al te haastig besluiten en verkluar- de dat ik onder de omstandigheden bereid was, daar mee genoegen te nemen. Sedert weid mij1 twee -maal per dag door den administrateur gevraagd of ik tevreden wiw Laat Ik meteon zeggen, dat ik mij herhaaldelijk bereid had verklaard, omdat do boot zoo vol was. een but met een ander te deelon, mits ik wist wie het was. maar dat mon zeer weinig toeschietelijk was geweest en wilde doon voorkomen, alsof het mijn fout was, dat bed 48 vorkocht was. Het was natuurt Ijk. zooals later bleek en ik reeds vermoed de. eon particulier grapjo van den hofmeester ge weest. en deze had gemeend, dat een groffe hou ding hem zou redden en de agent had dezelfde po litiek gevolgd. Ofschoon ik eigenlijk zooiets naar hoogerhand moest signaleeren, zal ik dat toch maar nalaten. In elk geval blijkt weer uit alles, hoe bang men is voor het hoofd der regeering en dat men voelt, dat diens arm ver reikt. Wanneer men dat ook, niet voelde dan zou het onmogelijk zijn, dat in Italië wanorde voor orde, een laat maar waaien politiek voor een enthousias ten ijver heeft plaats gemaakt. Een Fransche dame. dio mijn geval hoorde, riep uit: iMussolini c'est un horame de ferl

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1927 | | pagina 9