irl DE AFSLUITING EN DROOGLEGGING DER ZUIDERZEE. Tweede Blad. Gz. STATEN VAN NOORDHOLLAND KERING «gelijkertijd windmolen en kerk. Binnenlandsch Nieuws. Het spoorwegongeluk bij Rijswijk. Woensdag 19 October 1927 Oste Jaargang. No. 8137. ?lef fS 5f. 29, tan HET WEGENPLAN DER PROVINCIE. lagmor^en zijn de Staten voor de najaarszit- eengekomen. Voorzitter was jhr. inr. A. Aöell, ssaris der Koningin. behandeling kwam 'het voorstel tot vaststelling en provinciaal wegenplan, als bedoeld bij art. \Vegenbeiastinigwet. heer Hendrix (Ged. Staten) deelt mee dat Ged. de vaststelling van dit wegenplan ais voorloo- ilen beschouwen en wel op verzoek van de com- yan rapporteurs. In het volgende jaar zal de itve vaststelling volgen, ir Spier verheugt zich over de oplossing van gstuk Amsterdain—Hilversum, eer Polak verklaart, dat hij met zijn vrienden et voorste1! zal instemmen. Hij vraagt als het is, oog eenige KLM. aan het oorenronke- itgestelde aantal van 511 KM. toe te voegen, ir het blijken mocht, dat een der 'leden nog een het plan zou willen zien opgenomen. De kosten zouden dan gewoon ten laste van de pro- kas kunnen komen, eer 'Droog meent dat bij dit plan geen rekening mden met de kunstwerken. Hij zou het onbillijk als bijvoprbeeld de gemeente Heemstede even- iu moeten betalen voor het stuk Zandvoortsche n die gemeente een K.M. lang, als de andere ge in, die wegen zonder kunstwerken hebben, om- eemstede meer dan een ton aan dit stuk weg ja nieuwe monumentale brug en nieuwen spoor- ergang ten koste heeft gelegd, heer Thomassen vraagt of Ged. Staten willen tgen het groote aantal wegen, dat 'dit jaar toch r»t tot tend 9 dit blad, nl ZaaulM6 wegenlijst kan worden geplaatst, van dit al te voeren. Anders vreest hij hij de definitieve dling van de wegenlijst moeilijkheden. In ie- rol vraagt spreker er op aan te sturen, dat de «ttdende werkzaamheden vóór 1 Maart 1928 af- pskunnen zijn. Zeer wensohelij'k vindt hij het te nog -dit jaar den weg van Egmond aan HoÉtnaar Schoorl op de wegenlijst te plaatsen, it di» weg in een allerslechtsten toestand ver- Da zou hiervoor reeds dit jaar nog een bedrag t flylcs wegen fonds kunnen worden verkregen, vraagt hij, spoedig Texel te helpen. Hoewel de over het rijkswegenplan niets te zeggen heb- ireekt de heer Thomassen toch de verwachting t Ged. Statenz ich krachtens art. 33 lid 1, bij de Lil9 Jelling terdege zullen laten hooren, want bijna rkswegen verkeeren in een allererbarmelijksten ld. Vooral de weg van Alkmaar naar Helder, zoo slecht, zegt spreker, dat de slechtste weg- der in de provincie zich er voor schamen zou. ïeer Luden vraagt aan Ged. Staten, de mini- •eedte van de wegen aanmerkelijk te verbete- fceer Van de Val! zegt, dat er ten aanzien van fegbeheer door gemeenten, bannen en polderhe- y volkomen anarchie bestaat, want 'levensgevaar ïitgesloten, vooral op den Twuijverweg en bij 1 te Noordscharwoude. Vele autoriteiten, die [spreker niet meer van den tijd zijn, moeten p weggebezemd. peer Ketelaar zal eveneens met zijn vrienden pn voor het voorstel, waarvan hij hoopt dat het |den aangenomen zooals het hier ligt. Er moet 'ied worden gewerkt. Tegen afvoeren van we- i'ls de heer Thomassen wil, is spreker gekant, beer De Miranda had de toelichting van dit 1, zooals die door Ged. Staten gegeven is, wat Iger gewenscht. Ook uit hij er zijn ontevreden er, dat er te weinig directe wegen naar Am- tt zijn ontworpen. Spr. vraagt ook een onpar- beoordeeling van de wegen, opdat niet zij die :htst hij h'et vuur zitten, zich het best kunnen men. [heer Hendrix (Ged. Staten) beantwoordt de ver- Jende sprekers. Hij brengt dank aan den minister [diens groote medewerking. De wet is met 1 Mei 'ng getreden. De gebruikers van den weg heb- mgrijke bedragen gestort; zij hebben dus het I te eischen, dat de wegen in een goeden toe- Iworden gebracht, en hoe eerder hiermee zal Tl begonnen, hoe beter dit zal zijn. >inci'e is aan het aantal van 511 KM. gebon-1 Ifl men er nog eenige KM. aan wil toevoegen, j "iar groot, dat de Kroon er haar goedkeuring al geven. Anders hadden Ged. Staten ook ie er nog wel eenige wegen bij wi'llen nemen. I wlanghebbenden wordt voldoende gelegenheid ven, met eventueele bezwaren te komen. Wijzi-1 ■p kunnen nog worden aangebracht, maar wen- jjk is het om dit voorstel voorloopig maar vast Mttemen. Op deze wegenlijst mogen alleen we nen, die op 'het wegenplan staan. Met vaststel- i (het wegenplan heeft het wegbeheer niets te (ver den heer De Miranda verdedigt spreker van werken door Ged. Staten. Dit college |in de toelichting alles gezegd wat er te zeggen iher De Miranda handhaaft zijn bezwaren. 'Hij B dat de toelichting niet voldoende is geweest, peer Hendrix (Ged. Staten) vraagt in antwoord fc aan den heer De Miranda, wat meer vertrou- i 'het college van Ged. Staten, dat ook maar Tchen bestaat (orstel wordt zonder hoofdelijke stemming Spig vastgesteld. *)rgadering is verdaagd tot 29 November, des i half elf. N. R. Ct et oHeath in Engeland staat een windmo- ,8 tegelijk kerk is. Hij is daartoe 47 jaar geleden toen hij al anderhalve eeuw als windmo dienst gedaan. De oude wieken waren gaan *J®en en ook andere herstellingen bleken noo- 1 flans is de windmolen-kerk, met steun van ver fde kanten, hersteld en gepasseerden Zondag de predikant Davies een dankdienst voor de Watle gehouden. dan honderd kerkgangers waren opgeko- vSJar aangezienL de helft maar in de kerk plaats jiaden, hield de dominee den dienst even buiten jue deuren voor het gehoor daarbinnen en daar- Lf3?!0 die .het orgel bespeelde, heeft verteld, dat den eersten dienst, 47 jaar geleden, tegen- ^éT was geweest. Er stond op dien avond een j* a's een orkaan, de regen geeselde den ouden F1 en heele gedeelten van den dienst gingen ver- p aoor het gedreun van den donder. Zondg £de zon. 5 herstelling heedt 4200 gulden gekost In de sluisputten bij Wieringen. Over twee jaar de kunstwerken voor bruggen en sluizen gereed. De Wieringermeerpolder over vier Jaar droog. De proef polder bij Andijk. De werkzaamheden aan de Fries che kust. Sluisput, -vr&arin bouw der sluizen begonnen Den Oever Gemiaal Gemaal Ifl MEDEMBLIK Toen op uitnoodiging van de Directie van de Zui derzeewerken in de eerste 'helft van de maand Juni van dit jaar een aantal journalisten een bezoek bracht aan de Zuiderzeewerken bij Wieringen, en na bij de Friesohe kust, constateerden zij, dat er na eeni ge jaren van uitvoering dor werken in langzaam tem po 'hard gewerkt werd. De verslagen, welke er van deze eerste officieele excursie in de pers verschenen, hebben de kringen der belanghebbenden Zuider- zeevisschers en de „nevenbedrijven" opgeschrikt. Men zag in, dat het ernst werd. Dat het inderdaad ernst is, is ons dezer dagen gebleken toen wij deelna men aan een tweede officieele excursie, ditmaal onder leiding van den Hoofdingenieur J. A. Ringers en de ingenieurs W. Kamp en L. T. van der 'Wal. In de sluisputten bij Wieringen. Het verst zijn gevorderd de werkzaamheden in de ongeveer dertig H.A. groote sluisputten aan den Oost kant- van het vroegere eiland Wieringen. Op Wie ringen zelf herinneren nog slechts de smalle wegen, welike geheel onvoldoende zijn voor het verkeer, dat ontstaan is na de verbinding met den vasten wal van Noord'holland, aan het vroegere isolement. Hoe kort is het nog slechts geleden, dat de ex-kroonprins, toen hij midden in den nacht het eiland verliet, zich per boot over het Amstelddep moest laten zetten, om eerst aan de Van Ewijcksluis in gereedstaande auto's te kunnen stappen? En thans brenger, autobussen U in geregelden dienst tot aan Den Oever, de oostelijke punt van Wieringen. Daar zijn ook de eerste dertig H.A. Züiderzeegrond drooggemaakt, waar zooals reeds vroeger beschreven drie groepen van vijf uitwateringssluizen, een scheepvaartsluis voor sche pen tot 2000 ton, een spoorbrug en een 'brug voor ge woon verkeer zullen worden gebouwd. Het ds door proefnemingen gebleken, dat al deze kunstwerken direct op den zeebodem, hier voorname lijk bestaande uit 'keileem en zand, kunnen worden gebouwd, zonder dat er geheid behoeft te worden. Voor de drie groepen van vijf uitwateringssluizen (elk ter breedte van 12 M.) worden thans de fundee ringen gemaakt. Deze fundeeringen, welke dus di rect op den zeebodem rusten, bestaan uit gewapend betonnen platen van 90 X 50 X 1-30 'M en hebben dus een inhoud van bijna 6000 M3. Op den zeebodem wordt, nadat hij effen is ge maakt, een dunne laag slappe beton gestort, welke dienst moet doen als werkvloer. Daarop wordt de bewapening aangebracht en wel in twee gedeelten, het eerste gedeelte laag boven den bodem en het tweede met verbindingen naar beneden ter hoogte van ongeveer 1.20 M. daarboven. Als deze bewapening gereed is, wordt het beton gestort. Dit moet zonder onderbreking geschieden en er wordt bij deze werk zaamheden dag en nacht doorgewerkt. De bijna 6000 M3. beton voor elk der drie platen wordt in slechts één week gemaakt en gestort door twee booge beton molens beide van Nederlandsch fabrikaat 1 die bet geheele oppervlak van de platen kunnen be strijken. Des nachts zijn deze betonmolens verlicht met twaalf lamfpen van 1000 kaars sterkte, terwijl de ge heele sluisput dan een verlichting heeft van onge veer tweehonderd electrische 'lampen van 400 tot 1000 kaars sterkte. Wij zagen deze platen in drie stadia: de eerste (Westelijke) plaat in het begin-stadium, de voorbe reiding der werkzaamheden door het maken van den werkvloer, op de tweede plaat tijdens het bezoek reeds voor de helft met beton volgestort liepen wij op de* jjzeren bewapening, terwijl de derde (oos telijke) plaat reeds gereed was. Dat er hard gewerkt is moge blijken uit het feit, dat de sluisput bij Wie ringen in 'het begin van dit jaar is drooggekomen en dat in den aanvang van de volgende maand de fun- deeringen voor de uitwateringssluizen waarvoor in drie weken tijd ruim 17.000 M3. beton moet wor den verwerkt gereed zullen zijn. Behalve deze drie groote platen worden er nog acht kleinere platen gelegd voor de echeepvaartslui- zen en de bruggen. Voor deze werken is echter niet meer dan ongeveer 3000 M3. beton in totaal noodig. D e dir ecti e v an de Zuiderzeewerken verwacht, dat de f undeerin gs w er k en voor de sluizen en bruggen bij Wierin gen begin December gereed zullen zijn. Wanneer de platen gereed zijn, worden zij eerst een week onder water gezet om té voorkomen, dat zij bij het drogen gaan scheuren! D'an worden zij ge droogd en voordat de winter invalt zullen zij opnieuw onder water gezet worden om er voor te zorgen, dat zij niet door eventueele vorst te lijden bebbeni&i d« werken worden alle mogelijke veiligheidsmaatrege len genomen. Niet alleen, dat alle uitwateringsslui zen bijvoorbeeld uit drie gedeelten zullen bestaan om mogelijke stoornissen het hoofd te kunnen bie den. maar ook thans reeds zijn die maatregelen ge troffen om het werk volkomen te controleeren. De druk van het buitenwater op de keileemlaag onder de Mndeeringsplaten wordt dagelijks opgenomen door verbindingen, die men met dit water heeft tot stand gebracht. Aan de platen zelf is een inrichting bevestigd (een buis welke aan de plaat is bevestigd, waarin een staaf staat, die verbonden is aan den zee- bodemö, waardoor bet mogelijk is zelfs de geringste verzakking te kunnen constateeren. Tot nu toe heeft echter nog geen enkede verzakking plaats gehad. Het gereedkomen der kunstwerken. Wanneer in de laatst© maand van dit jaar de fun deeringen gereed zullen zijn gekomen, zal gewacht worden tot het voorjaar met den eigenlijken bouw van bruggen, en sluizen. Deze kunstwerken zullen alle. tegen het einde van 1929, dus over twee jaar, gereed zijn. Tegen dien tijd zal nog slechts het ijzer- wérk (sluisdeuren, enz.) moeten worden aangebracht, wajaj*voor men dan, in verband met de werkzaamhe den, aan den grooten afsluitdijk, nog twee jaar de tijd zal hebben. Over vier jaar, tegen den tijd, dat men hoopt gereed te komen met den afsluitdijk tusschen Wieringen en de Friesche kust, zullen dus alle brug gen en sluizen gereed zijn. De Wieringermeerpolder. Tegelijk met bet maken van den afsluitdijk van Wieringen naar de Friscbe kust wordt gemaakt de 18 K.M. lange ringdijk om den Wieringermeerpolder, den eersten polder, die drooggemaakt zal worden en aan ons land een oppervlakte van ongeveer twintig duizend H.A. vruchtbaren grond zal toevoegen, Men is dit jaar eveneens mjet deze werkzaamheden be gonnen en wel op drie plaatsen, ten eerste vlak hij Wieringen, waar men pas begonnen is, ten tweede halverwege aan het Zuidelijk gedeelte van het Oude Zeug (waar dit jaar nog een werkhaventje wordt aangelegd) en ten derde bij Medemblik, waar thans mgèveer reeds 1 K.M. dijk in zee is gelegd. Aanvan kelijk zou eerst met de drooglegging der polders worden begonnen na het tot stand komen van den afsluitdijk. Men heeft echter ingezien, dat men vlug ger over den vruchtbaren grond kan beschikken, wanneer men de dijken, in verband met de grootere kracht van het Zuiderzeewater zoolang de afsluitdijk nog niet ie gelegd, wat sterker maakt dan later noodig zal zijn. De hoogtere kosten voor deze voor de toekomst eigen lijk te hoog© dijken worden evenwel ruimschoots ver goed' door het veel vlugger beschikbaar hebben van den grond. Tegelijk met den aanleg van dén ringdijk worden b\j Wieringen en Medemblik twee putten ge maakt pan 40.000 M2. voor de daarin te bouwen ge malen. Bij Wieringen komt een Dieselgemaal, te sto ken met olie, met twee pompen, elk van een capaci teit van 250 M3. water per minuut. Het gemaal, dat bij Medemblik zal worden gebouwd, zal electrisch wor den gedreven en zal drie pompen; hebben, elk van een capaciteit van 400 M3. water per minuut. Dit laatste gemaal met een vermogen van 2000 water P.K. zal het sterkste gemaal ter wereld worden. De capaciteit van het stoomgemaal bij Lemmer is weliswaar groo- ter, doch het vermogen is veel geringer, omdat bij Me demblik het water niej; minder dan 7V£ M. omhoog zal moeten worden gevoerd. Deze beide .gemalen zul len den Wieringermeerpolder, wanneer de afsluitdijk over drie jaar gereed zal zijn, in een jaar dioogmalen, zoodat over 4 jaar deze grond beschikbaar zal zijn. Voor afwatering ensdheepvaart wordt tegelijkertijd de ringvaart langs de kust van Noord-Holland aangelegd met scheepvaartsluizen bij de Kooi, die vérbinding ge ven op het Noordhollandsch Kanaal en afwateringsslui- zen voor het water uit Noord-Holland noordelijker bh de Oostoeversluis. De proefpolde* bij Indijk. Wanneer óver vier jaar dia Wieringermeerpolder droog zal zijn, dan zal tegelijkertijd een beslissing moe ten worden genomen omtrent hetgeen gedaan moet worden om den grond zoo spoedig mogelijk in cultuur te brengen. Het is om deze reden, dat op advies van de staatscommissie- dr. Lovink nabij Andijk een proef- polder van ongeveer 40 H.A. is gemaakt, welke dezen zomer is drooggekomen. Thans is men met dezen proef- polder zoover gevorderd, dat de landbouwdeskundigen reeds met proeven zijn begonnen. Een boerderij is ingericht en reeds is koolzaad voor dezen winter ge zaaid. Het wordt niet waarschijnlijk geacht, dat dit koolzaad den winter,zal overleven, doch men heeft reeds thans den proef willen) nemen. De landbouwdes kundigen verwachten, dat het mogelijk «al zijn de Zui derzee gronden veel sneller dan binnen zeven jaar in cultuur ie brengen. Men denkt zelfs in vier jaar. Daarom is het zoo goed, dat thans reedis terwijl over vier jaar de Wieringermeerpolder zal gereed komen, de proefpolder bij Andijk 'gelegenheid biedt de beste methodes te bestudeeren. An Frtnshe ffeflt. De excursie strekte zich. ditmaal uit naar de wer ken op het Kronwerderzand nabijen de Friesche kust. Ir. Kamp was evenwel zoo vriendelijk ons ook hier omtrent een en ander mede te deelen. Ook aan de Friesche kust vorderen de werkzaamheden flink. Aanvankelijk bestond het voornemen voor den win ter de sluisput aldaar dicht te maken en haar in het begin van het volgend jaar droog te malen. Daar men evenwel op het Kornwerderzand een materiaal haven wilde houden, Is besloten deze put dit jaar nog niet te sluiten en gedurende den winter de haven te handhaven, mlateriaal aan te brengen en in het begin van het volgend Jaar de werkzaamheden hier verder voort te zetten. Op het oogenblik werken hij de Zuiderzeewerken 2770 arbeiders, die een loon hebben van ongeveer f 110.000.per jaar. Het ligt in de bedoeling de werk zaamheden gedurende den winter zoo te regelen, dat vrijwel alle arbeiders aan den arbeid kunnen wor den gehouden. Alleen tusschen Kerstmis en Nieuw jaar zullen de werkzaamheden nagenoeg geheel stil staan. ACTIE TEGEN DE VERMAKELIJKHEIDSBELAS TING. H«t hoofdbestuur vaa den Nederlandschen Bioscoop bond heeft, besloten, opnieuw krachtig te gaan ijve ren voor aanmerkelijike verlaging van de vermake- lijkheidsbelaetmg. In de allereerste plaats zal de bond zijn actie richten op de gemeenten, waar meer dan 10 pet. aan vermakelijkheidsbelasting wordt gehelen. Reeds heeft 'het bondsbestaur de sluiting van de bios copen te Sattard aangekondigd, waar eenige maanden geleden door den gemeenteraad besloten is, de ver makelijkheidsbelasting tot 30 pet. te verhogen en toelating tot de 'bioscopen van personen beneden 18 jaar te verbieden. Er zijn voorbereidende maatregelen getroffen om onmiddellijk nadat deze nieuwe ver ordening in werking treedt, de biosvoopexploitatie te Sittard te doen staken. DOOR EEN STORMBUI OVERVALLEN. Maandagavond is in De Lemmer aangekomen met gebroken giek en gescheurde dekkleeden het ijzeren aakschip Azolla, schipper H. Harder, van Leeuwarden, geladen met lijnzaad en op reis van Amsterdam naar Gorredijk. Nabij Urk is het schip door een stormbui overvallen. EEN PAAR OUDJES GESTORVEN. Te Battersea is de 106-jarige Sarah Collins gestor ven, die voor de oudste vrouw van Engeland doorging. Vroeger was «ij dienster in het Buckingham-palais geweest Ongeveer tegelijkertijd stierf te Barkston de 103- jarige George Cant, die er zich, naar het schijnt, op 'kon beroemen „de oudste veekoop er in Engeland" te zijn. Bij het onderzoek door de Rijswijksche politie "inge steld naar de oorzaak van het Zaterdagnacht plaats gehad hebbende spoorwegongeluk is bevestigd, aldus de N.R.Ct., dat de bestuurder en geleider van den trein, die uit de richting Den Haag kwam, van het station 'Den Haag schriftelijke machtiging hadden ge kregen, door het onveilig signaal bij 'de Vaillantlaan te rijden. Dit signaal stond, zooals in 'dit blad reeds ds gemeld, onveilig, omdat de wisselwachter aldaar het niet in den veiligen stand kon krijgen, naar hij dacht door een defect Achteraf is geblekent dat het kwam, doordat de wissel niet was overgezet. Bedoelde last geving hield échter niet in, dat zij ook verkeerd spoor mochten rijden. Daarvoor was een bijzondere lastge ving noodig geweest, volgens een bepaald model. Bo vendien wordt in zulke gevallen van het station uit ©en loods meegegeven, wat ook niet is gebeurd. Hier bij komt nog, dat wanneer een trein op verkeerd spoor rijdt, een rood licht voor aan den trein aanwe zig moet zijn, wat ook niet het geval was, De be stuurder heeft onder het rijden steeds in twijfel ver- keerd, of het wel goed was, dat de trein op verkeerd spoor reed, en hij heeft niet op volle snelheid gereden. Toen hij het blokhuis aan den Kleiweg voorbij was, zag hij van tegenovergestelde zijde op een 200 me ter afstand den trein uit Rotterdam aankomen. Hij heeft toen dadelijk fluitsignalen gegeven en de snel- rem aangezet -De treinchef kwam bij hem, opende een zijdeur, is op de treeplank gaan staan en ver moedelijk kort daarop eraf gesprongen. De bestuur der heeft 'hem niet meer gezien. Terstond daarop volg de de botsing met het bekende gevolg. De Rotterdamsche bestuurder zag opeens een trein met gewone lichten tegenover zich. Op het 'laatste oogenhliik heeft hij 'krachtig geremd. De treinchef riep hem toe: Kom hierl Hij is toen achteruit gesprongen tot de eerste zitbank; dit is zijn behoud geweest. De noodsignalen had hij niet gehoord. Van de zijde van den technischen dienst der spoor wegen is meegedeeld, dat de aandacht van'de be stuurder De Gast Waarschijnlijk was afgeleid door een gesprek met een passagier. Uit het bovenstaande zou blijken, dat dit niet het geval ia geweest. De toestand van de twee gewonden, die zich in het gemeenteziekenhuis aan den Zuidwal in Den Haag bevinden, la redelijk. De bestuurder De Gast heeft een onderbeen gebroken en een heupwond ge kregen. De passagier C. Blekxtoon uit Rotterdam heeft vermoedelijk een versplinterden enkel; dit zal vandaag worden onderzocht. Er zouden nog meer gewonden zijn geweest dan in de bladen as gepubliceerd. Zij schijnen op eigen ge degenheid huiswaarts te zijn gegaan. CALLANTSOOG. Maandagavond omstreeks 11 uur ontdekte de gemeen teveldwachter Baken en de jachtopziener Honschoten» dat de vlammen uit het dak sloegen van de boerderij, bewoond door den heer A. Kooger. Onmiddellijk heb ben zij de bewoners gewekt. In nachtgewaad: moesten zij het peroeel verlaten. Vermoedelijke® oorzaak van den brand is de schoor steen. Verzekering dekt die schade. ZIJPE. De heer C. van der Beidt te Boskoop heeft zijn be noeming tot hoofd der O. L. school te Burgerbrug aan genomen. BURGERBRUG. Naar wij vernemen Is de cursus voor schoolvrije jeugd, welken in de RJL school alhier gegeven wordt, aangevangen met 10 leerlingen. BURGERBRUG. De heer C. Smit .alhier, heeft zijne benoeming tot Bestuurslid van de afdeeling „Zijpe—Oallantsoog" van hét „Witte Kruis" aangenomen, len per mand f 28,50, 500 mandein peredfe 12. NIEUWE NIEDORP. Maandagavond 17 October hield de vereeniging tot Nut van t Algemeen, haar eerste bijeenkomst in dit Seizoen, in dia zaal van den heer Peetoom alhier, met als spreker de WelEerw. heer Ds. Klaver van Hoont, Voorzitter, de heer Pluister, opent deze bijeenkomst en heet-allen hartelijk welkom. Voorzitter brengt in herinnering den avond van het vorige jaar, toen eveneens Ds. Klaper voor ons optrad', i ons toen zulk een genotvollen avond heeft verschaft. De opkomst was toen niet groot; menigeen had' na derhand berouw, dezen avond niet te hebben bijgewoond' Thans, nu wij Da. Klaver weer in ons midden hebben, ia de zaal flink bezet Spreker hoopt, en twijfelt hier niet aan, dat dit wederom een genotvollen avond zal worden. Hiermede geeft voorzitter het woord aan Ds. Klaver, welke met uitnemende tact van vertellen, op wonde-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1927 | | pagina 5