irl
DE AFSLUITING EN DROOGLEGGING DER ZUIDERZEE.
Tweede Blad.
Gz.
STATEN VAN NOORDHOLLAND
KERING
«gelijkertijd windmolen en kerk.
Binnenlandsch Nieuws.
Het spoorwegongeluk bij Rijswijk.
Woensdag 19 October 1927
Oste Jaargang. No. 8137.
?lef fS
5f. 29,
tan
HET WEGENPLAN DER PROVINCIE.
lagmor^en zijn de Staten voor de najaarszit-
eengekomen. Voorzitter was jhr. inr. A. Aöell,
ssaris der Koningin.
behandeling kwam 'het voorstel tot vaststelling
en provinciaal wegenplan, als bedoeld bij art.
\Vegenbeiastinigwet.
heer Hendrix (Ged. Staten) deelt mee dat Ged.
de vaststelling van dit wegenplan ais voorloo-
ilen beschouwen en wel op verzoek van de com-
yan rapporteurs. In het volgende jaar zal de
itve vaststelling volgen,
ir Spier verheugt zich over de oplossing van
gstuk Amsterdain—Hilversum,
eer Polak verklaart, dat hij met zijn vrienden
et voorste1! zal instemmen. Hij vraagt als het
is, oog eenige KLM. aan het oorenronke-
itgestelde aantal van 511 KM. toe te voegen,
ir het blijken mocht, dat een der 'leden nog een
het plan zou willen zien opgenomen. De kosten
zouden dan gewoon ten laste van de pro-
kas kunnen komen,
eer 'Droog meent dat bij dit plan geen rekening
mden met de kunstwerken. Hij zou het onbillijk
als bijvoprbeeld de gemeente Heemstede even-
iu moeten betalen voor het stuk Zandvoortsche
n die gemeente een K.M. lang, als de andere ge
in, die wegen zonder kunstwerken hebben, om-
eemstede meer dan een ton aan dit stuk weg
ja nieuwe monumentale brug en nieuwen spoor-
ergang ten koste heeft gelegd,
heer Thomassen vraagt of Ged. Staten willen
tgen het groote aantal wegen, dat 'dit jaar toch
r»t
tot
tend
9
dit blad,
nl ZaaulM6 wegenlijst kan worden geplaatst, van dit
al te voeren. Anders vreest hij hij de definitieve
dling van de wegenlijst moeilijkheden. In ie-
rol vraagt spreker er op aan te sturen, dat de
«ttdende werkzaamheden vóór 1 Maart 1928 af-
pskunnen zijn. Zeer wensohelij'k vindt hij het
te nog -dit jaar den weg van Egmond aan
HoÉtnaar Schoorl op de wegenlijst te plaatsen,
it di» weg in een allerslechtsten toestand ver-
Da zou hiervoor reeds dit jaar nog een bedrag
t flylcs wegen fonds kunnen worden verkregen,
vraagt hij, spoedig Texel te helpen. Hoewel de
over het rijkswegenplan niets te zeggen heb-
ireekt de heer Thomassen toch de verwachting
t Ged. Statenz ich krachtens art. 33 lid 1, bij de
Lil9 Jelling terdege zullen laten hooren, want bijna
rkswegen verkeeren in een allererbarmelijksten
ld. Vooral de weg van Alkmaar naar Helder,
zoo slecht, zegt spreker, dat de slechtste weg-
der in de provincie zich er voor schamen zou.
ïeer Luden vraagt aan Ged. Staten, de mini-
•eedte van de wegen aanmerkelijk te verbete-
fceer Van de Val! zegt, dat er ten aanzien van
fegbeheer door gemeenten, bannen en polderhe-
y volkomen anarchie bestaat, want 'levensgevaar
ïitgesloten, vooral op den Twuijverweg en bij
1 te Noordscharwoude. Vele autoriteiten, die
[spreker niet meer van den tijd zijn, moeten
p weggebezemd.
peer Ketelaar zal eveneens met zijn vrienden
pn voor het voorstel, waarvan hij hoopt dat het
|den aangenomen zooals het hier ligt. Er moet
'ied worden gewerkt. Tegen afvoeren van we-
i'ls de heer Thomassen wil, is spreker gekant,
beer De Miranda had de toelichting van dit
1, zooals die door Ged. Staten gegeven is, wat
Iger gewenscht. Ook uit hij er zijn ontevreden
er, dat er te weinig directe wegen naar Am-
tt zijn ontworpen. Spr. vraagt ook een onpar-
beoordeeling van de wegen, opdat niet zij die
:htst hij h'et vuur zitten, zich het best kunnen
men.
[heer Hendrix (Ged. Staten) beantwoordt de ver-
Jende sprekers. Hij brengt dank aan den minister
[diens groote medewerking. De wet is met 1 Mei
'ng getreden. De gebruikers van den weg heb-
mgrijke bedragen gestort; zij hebben dus het
I te eischen, dat de wegen in een goeden toe-
Iworden gebracht, en hoe eerder hiermee zal
Tl begonnen, hoe beter dit zal zijn.
>inci'e is aan het aantal van 511 KM. gebon-1
Ifl men er nog eenige KM. aan wil toevoegen, j
"iar groot, dat de Kroon er haar goedkeuring
al geven. Anders hadden Ged. Staten ook
ie er nog wel eenige wegen bij wi'llen nemen. I
wlanghebbenden wordt voldoende gelegenheid
ven, met eventueele bezwaren te komen. Wijzi-1
■p kunnen nog worden aangebracht, maar wen-
jjk is het om dit voorstel voorloopig maar vast
Mttemen. Op deze wegenlijst mogen alleen we
nen, die op 'het wegenplan staan. Met vaststel-
i (het wegenplan heeft het wegbeheer niets te
(ver den heer De Miranda verdedigt spreker
van werken door Ged. Staten. Dit college
|in de toelichting alles gezegd wat er te zeggen
iher De Miranda handhaaft zijn bezwaren. 'Hij
B dat de toelichting niet voldoende is geweest,
peer Hendrix (Ged. Staten) vraagt in antwoord
fc aan den heer De Miranda, wat meer vertrou-
i 'het college van Ged. Staten, dat ook maar
Tchen bestaat
(orstel wordt zonder hoofdelijke stemming
Spig vastgesteld.
*)rgadering is verdaagd tot 29 November, des
i half elf. N. R. Ct
et
oHeath in Engeland staat een windmo-
,8 tegelijk kerk is. Hij is daartoe 47 jaar geleden
toen hij al anderhalve eeuw als windmo
dienst gedaan. De oude wieken waren gaan
*J®en en ook andere herstellingen bleken noo-
1 flans is de windmolen-kerk, met steun van ver
fde kanten, hersteld en gepasseerden Zondag
de predikant Davies een dankdienst voor de
Watle gehouden.
dan honderd kerkgangers waren opgeko-
vSJar aangezienL de helft maar in de kerk plaats
jiaden, hield de dominee den dienst even buiten
jue deuren voor het gehoor daarbinnen en daar-
Lf3?!0 die .het orgel bespeelde, heeft verteld, dat
den eersten dienst, 47 jaar geleden, tegen-
^éT was geweest. Er stond op dien avond een
j* a's een orkaan, de regen geeselde den ouden
F1 en heele gedeelten van den dienst gingen ver-
p aoor het gedreun van den donder. Zondg
£de zon.
5 herstelling heedt 4200 gulden gekost
In de sluisputten bij Wieringen. Over twee jaar de kunstwerken voor
bruggen en sluizen gereed. De Wieringermeerpolder over vier Jaar
droog. De proef polder bij Andijk. De werkzaamheden aan
de Fries che kust.
Sluisput, -vr&arin bouw
der sluizen begonnen
Den Oever
Gemiaal
Gemaal Ifl
MEDEMBLIK
Toen op uitnoodiging van de Directie van de Zui
derzeewerken in de eerste 'helft van de maand Juni
van dit jaar een aantal journalisten een bezoek
bracht aan de Zuiderzeewerken bij Wieringen, en na
bij de Friesohe kust, constateerden zij, dat er na eeni
ge jaren van uitvoering dor werken in langzaam tem
po 'hard gewerkt werd. De verslagen, welke er van
deze eerste officieele excursie in de pers verschenen,
hebben de kringen der belanghebbenden Zuider-
zeevisschers en de „nevenbedrijven" opgeschrikt.
Men zag in, dat het ernst werd. Dat het inderdaad
ernst is, is ons dezer dagen gebleken toen wij deelna
men aan een tweede officieele excursie, ditmaal onder
leiding van den Hoofdingenieur J. A. Ringers en de
ingenieurs W. Kamp en L. T. van der 'Wal.
In de sluisputten bij Wieringen.
Het verst zijn gevorderd de werkzaamheden in de
ongeveer dertig H.A. groote sluisputten aan den Oost
kant- van het vroegere eiland Wieringen. Op Wie
ringen zelf herinneren nog slechts de smalle wegen,
welike geheel onvoldoende zijn voor het verkeer, dat
ontstaan is na de verbinding met den vasten wal
van Noord'holland, aan het vroegere isolement. Hoe
kort is het nog slechts geleden, dat de ex-kroonprins,
toen hij midden in den nacht het eiland verliet, zich
per boot over het Amstelddep moest laten zetten, om
eerst aan de Van Ewijcksluis in gereedstaande auto's
te kunnen stappen? En thans brenger, autobussen U
in geregelden dienst tot aan Den Oever, de oostelijke
punt van Wieringen. Daar zijn ook de eerste dertig
H.A. Züiderzeegrond drooggemaakt, waar zooals
reeds vroeger beschreven drie groepen van vijf
uitwateringssluizen, een scheepvaartsluis voor sche
pen tot 2000 ton, een spoorbrug en een 'brug voor ge
woon verkeer zullen worden gebouwd.
Het ds door proefnemingen gebleken, dat al deze
kunstwerken direct op den zeebodem, hier voorname
lijk bestaande uit 'keileem en zand, kunnen worden
gebouwd, zonder dat er geheid behoeft te worden.
Voor de drie groepen van vijf uitwateringssluizen
(elk ter breedte van 12 M.) worden thans de fundee
ringen gemaakt. Deze fundeeringen, welke dus di
rect op den zeebodem rusten, bestaan uit gewapend
betonnen platen van 90 X 50 X 1-30 'M en hebben dus
een inhoud van bijna 6000 M3.
Op den zeebodem wordt, nadat hij effen is ge
maakt, een dunne laag slappe beton gestort, welke
dienst moet doen als werkvloer. Daarop wordt de
bewapening aangebracht en wel in twee gedeelten,
het eerste gedeelte laag boven den bodem en het
tweede met verbindingen naar beneden ter hoogte
van ongeveer 1.20 M. daarboven. Als deze bewapening
gereed is, wordt het beton gestort. Dit moet zonder
onderbreking geschieden en er wordt bij deze werk
zaamheden dag en nacht doorgewerkt. De bijna 6000
M3. beton voor elk der drie platen wordt in slechts
één week gemaakt en gestort door twee booge beton
molens beide van Nederlandsch fabrikaat 1 die
bet geheele oppervlak van de platen kunnen be
strijken.
Des nachts zijn deze betonmolens verlicht met
twaalf lamfpen van 1000 kaars sterkte, terwijl de ge
heele sluisput dan een verlichting heeft van onge
veer tweehonderd electrische 'lampen van 400 tot 1000
kaars sterkte.
Wij zagen deze platen in drie stadia: de eerste
(Westelijke) plaat in het begin-stadium, de voorbe
reiding der werkzaamheden door het maken van den
werkvloer, op de tweede plaat tijdens het bezoek
reeds voor de helft met beton volgestort liepen
wij op de* jjzeren bewapening, terwijl de derde (oos
telijke) plaat reeds gereed was. Dat er hard gewerkt
is moge blijken uit het feit, dat de sluisput bij Wie
ringen in 'het begin van dit jaar is drooggekomen en
dat in den aanvang van de volgende maand de fun-
deeringen voor de uitwateringssluizen waarvoor
in drie weken tijd ruim 17.000 M3. beton moet wor
den verwerkt gereed zullen zijn.
Behalve deze drie groote platen worden er nog
acht kleinere platen gelegd voor de echeepvaartslui-
zen en de bruggen. Voor deze werken is echter
niet meer dan ongeveer 3000 M3. beton in totaal
noodig.
D e dir ecti e v an de Zuiderzeewerken
verwacht, dat de f undeerin gs w er k en
voor de sluizen en bruggen bij Wierin
gen begin December gereed zullen zijn.
Wanneer de platen gereed zijn, worden zij eerst
een week onder water gezet om té voorkomen, dat
zij bij het drogen gaan scheuren! D'an worden zij ge
droogd en voordat de winter invalt zullen zij opnieuw
onder water gezet worden om er voor te zorgen, dat
zij niet door eventueele vorst te lijden bebbeni&i d«
werken worden alle mogelijke veiligheidsmaatrege
len genomen. Niet alleen, dat alle uitwateringsslui
zen bijvoorbeeld uit drie gedeelten zullen bestaan
om mogelijke stoornissen het hoofd te kunnen bie
den. maar ook thans reeds zijn die maatregelen ge
troffen om het werk volkomen te controleeren. De
druk van het buitenwater op de keileemlaag onder
de Mndeeringsplaten wordt dagelijks opgenomen
door verbindingen, die men met dit water heeft tot
stand gebracht. Aan de platen zelf is een inrichting
bevestigd (een buis welke aan de plaat is bevestigd,
waarin een staaf staat, die verbonden is aan den zee-
bodemö, waardoor bet mogelijk is zelfs de geringste
verzakking te kunnen constateeren. Tot nu toe heeft
echter nog geen enkede verzakking plaats gehad.
Het gereedkomen der kunstwerken.
Wanneer in de laatst© maand van dit jaar de fun
deeringen gereed zullen zijn gekomen, zal gewacht
worden tot het voorjaar met den eigenlijken bouw
van bruggen, en sluizen. Deze kunstwerken zullen
alle. tegen het einde van 1929, dus over twee jaar,
gereed zijn. Tegen dien tijd zal nog slechts het ijzer-
wérk (sluisdeuren, enz.) moeten worden aangebracht,
wajaj*voor men dan, in verband met de werkzaamhe
den, aan den grooten afsluitdijk, nog twee jaar de tijd
zal hebben. Over vier jaar, tegen den tijd, dat men
hoopt gereed te komen met den afsluitdijk tusschen
Wieringen en de Friesche kust, zullen dus alle brug
gen en sluizen gereed zijn.
De Wieringermeerpolder.
Tegelijk met bet maken van den afsluitdijk van
Wieringen naar de Friscbe kust wordt gemaakt de
18 K.M. lange ringdijk om den Wieringermeerpolder,
den eersten polder, die drooggemaakt zal worden en
aan ons land een oppervlakte van ongeveer twintig
duizend H.A. vruchtbaren grond zal toevoegen, Men
is dit jaar eveneens mjet deze werkzaamheden be
gonnen en wel op drie plaatsen, ten eerste vlak hij
Wieringen, waar men pas begonnen is, ten tweede
halverwege aan het Zuidelijk gedeelte van het Oude
Zeug (waar dit jaar nog een werkhaventje wordt
aangelegd) en ten derde bij Medemblik, waar thans
mgèveer reeds 1 K.M. dijk in zee is gelegd. Aanvan
kelijk zou eerst met de drooglegging der polders
worden begonnen na het tot stand komen van den
afsluitdijk. Men heeft echter ingezien, dat men vlug
ger over den vruchtbaren grond kan beschikken,
wanneer men de dijken, in verband met de
grootere kracht van het Zuiderzeewater zoolang de
afsluitdijk nog niet ie gelegd, wat sterker maakt dan
later noodig zal zijn.
De hoogtere kosten voor deze voor de toekomst eigen
lijk te hoog© dijken worden evenwel ruimschoots ver
goed' door het veel vlugger beschikbaar hebben van
den grond. Tegelijk met den aanleg van dén ringdijk
worden b\j Wieringen en Medemblik twee putten ge
maakt pan 40.000 M2. voor de daarin te bouwen ge
malen. Bij Wieringen komt een Dieselgemaal, te sto
ken met olie, met twee pompen, elk van een capaci
teit van 250 M3. water per minuut. Het gemaal, dat
bij Medemblik zal worden gebouwd, zal electrisch wor
den gedreven en zal drie pompen; hebben, elk van een
capaciteit van 400 M3. water per minuut. Dit laatste
gemaal met een vermogen van 2000 water P.K. zal
het sterkste gemaal ter wereld worden. De capaciteit
van het stoomgemaal bij Lemmer is weliswaar groo-
ter, doch het vermogen is veel geringer, omdat bij Me
demblik het water niej; minder dan 7V£ M. omhoog
zal moeten worden gevoerd. Deze beide .gemalen zul
len den Wieringermeerpolder, wanneer de afsluitdijk
over drie jaar gereed zal zijn, in een jaar dioogmalen,
zoodat over 4 jaar deze grond beschikbaar zal zijn.
Voor afwatering ensdheepvaart wordt tegelijkertijd de
ringvaart langs de kust van Noord-Holland aangelegd
met scheepvaartsluizen bij de Kooi, die vérbinding ge
ven op het Noordhollandsch Kanaal en afwateringsslui-
zen voor het water uit Noord-Holland noordelijker bh
de Oostoeversluis.
De proefpolde* bij Indijk.
Wanneer óver vier jaar dia Wieringermeerpolder
droog zal zijn, dan zal tegelijkertijd een beslissing moe
ten worden genomen omtrent hetgeen gedaan moet
worden om den grond zoo spoedig mogelijk in cultuur
te brengen. Het is om deze reden, dat op advies van
de staatscommissie- dr. Lovink nabij Andijk een proef-
polder van ongeveer 40 H.A. is gemaakt, welke dezen
zomer is drooggekomen. Thans is men met dezen proef-
polder zoover gevorderd, dat de landbouwdeskundigen
reeds met proeven zijn begonnen. Een boerderij is
ingericht en reeds is koolzaad voor dezen winter ge
zaaid. Het wordt niet waarschijnlijk geacht, dat dit
koolzaad den winter,zal overleven, doch men heeft
reeds thans den proef willen) nemen. De landbouwdes
kundigen verwachten, dat het mogelijk «al zijn de Zui
derzee gronden veel sneller dan binnen zeven jaar in
cultuur ie brengen. Men denkt zelfs in vier jaar.
Daarom is het zoo goed, dat thans reedis terwijl over
vier jaar de Wieringermeerpolder zal gereed komen,
de proefpolder bij Andijk 'gelegenheid biedt de beste
methodes te bestudeeren.
An Frtnshe ffeflt.
De excursie strekte zich. ditmaal uit naar de wer
ken op het Kronwerderzand nabijen de Friesche kust.
Ir. Kamp was evenwel zoo vriendelijk ons ook hier
omtrent een en ander mede te deelen. Ook aan de
Friesche kust vorderen de werkzaamheden flink.
Aanvankelijk bestond het voornemen voor den win
ter de sluisput aldaar dicht te maken en haar in
het begin van het volgend jaar droog te malen. Daar
men evenwel op het Kornwerderzand een materiaal
haven wilde houden, Is besloten deze put dit jaar
nog niet te sluiten en gedurende den winter de haven
te handhaven, mlateriaal aan te brengen en in het
begin van het volgend Jaar de werkzaamheden hier
verder voort te zetten.
Op het oogenblik werken hij de Zuiderzeewerken
2770 arbeiders, die een loon hebben van ongeveer
f 110.000.per jaar. Het ligt in de bedoeling de werk
zaamheden gedurende den winter zoo te regelen, dat
vrijwel alle arbeiders aan den arbeid kunnen wor
den gehouden. Alleen tusschen Kerstmis en Nieuw
jaar zullen de werkzaamheden nagenoeg geheel stil
staan.
ACTIE TEGEN DE VERMAKELIJKHEIDSBELAS
TING.
H«t hoofdbestuur vaa den Nederlandschen Bioscoop
bond heeft, besloten, opnieuw krachtig te gaan ijve
ren voor aanmerkelijike verlaging van de vermake-
lijkheidsbelaetmg. In de allereerste plaats zal de bond
zijn actie richten op de gemeenten, waar meer dan
10 pet. aan vermakelijkheidsbelasting wordt gehelen.
Reeds heeft 'het bondsbestaur de sluiting van de bios
copen te Sattard aangekondigd, waar eenige maanden
geleden door den gemeenteraad besloten is, de ver
makelijkheidsbelasting tot 30 pet. te verhogen en
toelating tot de 'bioscopen van personen beneden 18
jaar te verbieden. Er zijn voorbereidende maatregelen
getroffen om onmiddellijk nadat deze nieuwe ver
ordening in werking treedt, de biosvoopexploitatie
te Sittard te doen staken.
DOOR EEN STORMBUI OVERVALLEN.
Maandagavond is in De Lemmer aangekomen met
gebroken giek en gescheurde dekkleeden het ijzeren
aakschip Azolla, schipper H. Harder, van Leeuwarden,
geladen met lijnzaad en op reis van Amsterdam naar
Gorredijk. Nabij Urk is het schip door een stormbui
overvallen.
EEN PAAR OUDJES GESTORVEN.
Te Battersea is de 106-jarige Sarah Collins gestor
ven, die voor de oudste vrouw van Engeland doorging.
Vroeger was «ij dienster in het Buckingham-palais
geweest
Ongeveer tegelijkertijd stierf te Barkston de 103-
jarige George Cant, die er zich, naar het schijnt, op
'kon beroemen „de oudste veekoop er in Engeland" te
zijn.
Bij het onderzoek door de Rijswijksche politie "inge
steld naar de oorzaak van het Zaterdagnacht plaats
gehad hebbende spoorwegongeluk is bevestigd, aldus
de N.R.Ct., dat de bestuurder en geleider van den
trein, die uit de richting Den Haag kwam, van het
station 'Den Haag schriftelijke machtiging hadden ge
kregen, door het onveilig signaal bij 'de Vaillantlaan
te rijden. Dit signaal stond, zooals in 'dit blad reeds ds
gemeld, onveilig, omdat de wisselwachter aldaar het
niet in den veiligen stand kon krijgen, naar hij dacht
door een defect Achteraf is geblekent dat het kwam,
doordat de wissel niet was overgezet. Bedoelde last
geving hield échter niet in, dat zij ook verkeerd spoor
mochten rijden. Daarvoor was een bijzondere lastge
ving noodig geweest, volgens een bepaald model. Bo
vendien wordt in zulke gevallen van het station uit
©en loods meegegeven, wat ook niet is gebeurd. Hier
bij komt nog, dat wanneer een trein op verkeerd
spoor rijdt, een rood licht voor aan den trein aanwe
zig moet zijn, wat ook niet het geval was, De be
stuurder heeft onder het rijden steeds in twijfel ver-
keerd, of het wel goed was, dat de trein op verkeerd
spoor reed, en hij heeft niet op volle snelheid gereden.
Toen hij het blokhuis aan den Kleiweg voorbij was,
zag hij van tegenovergestelde zijde op een 200 me
ter afstand den trein uit Rotterdam aankomen. Hij
heeft toen dadelijk fluitsignalen gegeven en de snel-
rem aangezet -De treinchef kwam bij hem, opende
een zijdeur, is op de treeplank gaan staan en ver
moedelijk kort daarop eraf gesprongen. De bestuur
der heeft 'hem niet meer gezien. Terstond daarop volg
de de botsing met het bekende gevolg.
De Rotterdamsche bestuurder zag opeens een trein
met gewone lichten tegenover zich. Op het 'laatste
oogenhliik heeft hij 'krachtig geremd. De treinchef riep
hem toe: Kom hierl Hij is toen achteruit gesprongen
tot de eerste zitbank; dit is zijn behoud geweest. De
noodsignalen had hij niet gehoord.
Van de zijde van den technischen dienst der spoor
wegen is meegedeeld, dat de aandacht van'de be
stuurder De Gast Waarschijnlijk was afgeleid door een
gesprek met een passagier. Uit het bovenstaande zou
blijken, dat dit niet het geval ia geweest.
De toestand van de twee gewonden, die zich in
het gemeenteziekenhuis aan den Zuidwal in Den
Haag bevinden, la redelijk. De bestuurder De Gast
heeft een onderbeen gebroken en een heupwond ge
kregen. De passagier C. Blekxtoon uit Rotterdam
heeft vermoedelijk een versplinterden enkel; dit zal
vandaag worden onderzocht.
Er zouden nog meer gewonden zijn geweest dan in
de bladen as gepubliceerd. Zij schijnen op eigen ge
degenheid huiswaarts te zijn gegaan.
CALLANTSOOG.
Maandagavond omstreeks 11 uur ontdekte de gemeen
teveldwachter Baken en de jachtopziener Honschoten»
dat de vlammen uit het dak sloegen van de boerderij,
bewoond door den heer A. Kooger. Onmiddellijk heb
ben zij de bewoners gewekt. In nachtgewaad: moesten
zij het peroeel verlaten.
Vermoedelijke® oorzaak van den brand is de schoor
steen. Verzekering dekt die schade.
ZIJPE.
De heer C. van der Beidt te Boskoop heeft zijn be
noeming tot hoofd der O. L. school te Burgerbrug aan
genomen.
BURGERBRUG.
Naar wij vernemen Is de cursus voor schoolvrije
jeugd, welken in de RJL school alhier gegeven wordt,
aangevangen met 10 leerlingen.
BURGERBRUG.
De heer C. Smit .alhier, heeft zijne benoeming tot
Bestuurslid van de afdeeling „Zijpe—Oallantsoog" van
hét „Witte Kruis" aangenomen,
len per mand f 28,50, 500 mandein peredfe 12.
NIEUWE NIEDORP.
Maandagavond 17 October hield de vereeniging tot
Nut van t Algemeen, haar eerste bijeenkomst in dit
Seizoen, in dia zaal van den heer Peetoom alhier, met
als spreker de WelEerw. heer Ds. Klaver van Hoont,
Voorzitter, de heer Pluister, opent deze bijeenkomst
en heet-allen hartelijk welkom.
Voorzitter brengt in herinnering den avond van het
vorige jaar, toen eveneens Ds. Klaper voor ons optrad',
i ons toen zulk een genotvollen avond heeft verschaft.
De opkomst was toen niet groot; menigeen had' na
derhand berouw, dezen avond niet te hebben bijgewoond'
Thans, nu wij Da. Klaver weer in ons midden hebben,
ia de zaal flink bezet Spreker hoopt, en twijfelt hier
niet aan, dat dit wederom een genotvollen avond zal
worden.
Hiermede geeft voorzitter het woord aan Ds. Klaver,
welke met uitnemende tact van vertellen, op wonde-