BRONCHITIS ABDU5IM0P GEESTELIJK LEVE B Binnenlandsch Nieuws. De vier kenteekenen der Katholieke Kerk. in n op f KE 2; z' 4ltl, stand gebracht kon worden. De wanden «tin zoo bros, dat men een muur onder en boven de water lijn gebouwd heeft, ten einde de wanden voor af brokkeling te behoeden. Wanneer men, terwijl het «chip passoeTt. de zuiging van het water ziet, laat het geen twijfel of die bescherming U noodig. Eigenaardig is, dat zich overal kwelwater voor doet, waarvoor men dan ook in de muur goten en gaten gelaten heeft, eigenaardig omdat het water in die streek zeer schaarsch is. Blijkbaar dieper in den bodem niet. De natuur ia vol raadselen. We zijn het kanaal uit en zetten koers naar Athene of liever naar de havenstad Pyreus. Reeds uit de verte ziet men den Acropolis. Ik besloot, niet aan land te gaan. Ik kom toch terug en zie de stad Athene dan liever minder gehaast. Pyreus is een heel drukke transito-haven ge worden, heeft het meeste transito-verkeer van Cbn- stantinopel gekregen. Ik herinner mij niet, ooit een haven gezien te hebben met zulk een druk verkeer. Daarbij' komt. dat alles in één groot havenbekken ligt, dus daardoor den indruk nog vergroot wordt. De Engelschen zijn nogal pro-Grieksch en heb ben onlangs weer een zeer belangrijke leening ge sloten ten einde allerlei nieuwe werken te finan cieren. Een Engelsche firma voert droogmakerijen en grondverbeteringen uit. een andere zal de haven van Pyreus uitbouwen. Naar ik verneem, gaat Grie kenland krachtig vooruit. Het laat geen twijfel, dat deze meening bevestigd wordt door den indruk die Pyreus als havenstad maakt. Het duurde geweldig lang voor de verschillende haven-autoriteiten havenpolitie, geneeskundige dienst, douanen- en paspoort-ambtenaren het met zich zelf eens waren, dat de zaak in orde was. Onze Hollandsche vriend stond wel een uur lang aan den valreep, voor alles „allright" was. Zoodra dit het geval was. gaf de stoomfluit een stoot en dat was het sein voor een aanval op de valreep vanuit de honderd vletten die ruim een uur in de nabijheid van het schip gelegen hadden. Het was kostelijk, om te zien, hoe allen probeerden het eerst aan boord te zijn, men sprong van vlet in vlet, men duwde, stompte schreeuwde om maar aan den valreep te komen. De Grieksche oorlogsmatroos op den val reep', keek de permits na met de grootste bedaard heid en steeds imeer gedrang ontstond er beneden aan de trap. Natuurlijk had niemand kans van boord te komen, zoolang dat gedrang duurde. Ein delijk was dat afgeloopen en daalden de passagiers de statietrap af Even later was onze Hollander, die door zijn agent was afgehaald, uit ons gezicht ver dwenen. 1 i Wij1 hadden genoeg afleiding aan boord, daar er veel bezoek kwam en er ook nieuwe passagiers aan boord kwamen die met den expresboot van Italiö twee uur na ons arriveerden en daar de expres boot naar Constantinopel ging en zii naar Smyr- na moesten, op onze slakboot dienden over te stap pen. We vertrokken 's avonds, bijgelicht door een groote brand, die in Pyreus woedde, van daar naar Mitylene of Lesbos. Een prachtig eiland. De ha venstad Mitylene maakt een bijlzonder prettigen in druk. Alles ziet er zoo frisch en welvarend uit. Lesbos is altijd een rijk eiland geweest, waarop een nijvere bevolking woonde. Ook nu zijn de be woners goed ontwikkeld en vlijtig. Heel wat ver schillende heeren en meesters hebben over Lesbos geregeerd, doch nu behoort het weer aan de Grie ken. Boven op een berg ligt een Middeleeuwsehe vesting, die langzaam maar zeker een bouwval wordt. Zou dit een goed voorteeken zijn, dat we vrede in den Balkan «uilen houden? Laat ons het beste hopen. We hebben nu zooveel vertraging, dat we pas van nacht het anker zullen lichten ten einde niet voor 8 uur 's morgens te Smyrna aan te komen. Ik had lekker geslapen en stond om 8 uur kant en klaar aan dek. Ik had gepakt, ontbeten, betaald, en fooien uitgedeeld, ik was dus vrij. Het binnenvaren van de baai. waaraan Stayrna ligt, is prachtig. Het was mooi weer, iets te warm naar mijta zin en siccocco-achtig. De bergen werden door den ochtendzon voordeelig belicht, het water spiegelde in vele kleuren en de huizen van Groot- Smyrna. n.1. stad en omliggende buitenwijken en dorpen, zag er wit en vriendelijk uit. We stoomden niet de haven binnen, doch gingen op de reede liggen. Die reede is feitelijk een natuur-' lijke haven. De baai is geheel ingesloten en be schermd tegen stormen, zoodat het een zeldzaam heid is, dat het lossen en laden en passagiers aan boord nemen moeilijkheden oplevert. De Turksche autoriteiten maakten ons veel snel ler vrij dan hun Grieksche collega's in Athene. Mijn pas kreeg een stempel en ik kon vertrekken. Ik wist, dat ik verwacht werd en keek naar mijn vriend uit. Ik kon nog niets zien. De vloot van wel honderd vletten mochten niet naderbij komen dan scheepslengte afstand voor het signaal „vrJJI" gege ven was. Daar klonk de stoomfluit en meteen begon een wedstrijd in het hardroeien. Het was een kos telijk gezicht Even later herkende ik mijn vriend en vijf minuten later roeiden we naar de douaneloods. Mijn bagage leverde geen last op en nadat ik aan den paspoort-man op zijn verzoek verteld had, dat mijn vader Jan had geheeten, liet ik dat paspoort maar in den steek. Het duurde te lang, het zou wel gehaald worden, het werd in een lade geborgen. Ik vond vrij' overbodig, dat de Turksche ambte naren moesten weten, dat wijlen mijn vader Jan heette, maar mijin vriend helderde dat op. De Tur ken, hebben geen van, dus moeten zij behalve hun eigen voornaam ook dien van hun vader opgeven. Dit is begrijpelijk. Ik kreeg mijn pas den volgenden dag in volmaakte orde terug. Van lastige of arro gante Turken had ik niets bemerkt. Zou de Neder lander, die de Turken lastig en arrogant vond. soms zelfl die eigenschappen naair Voren hebben/ gebracht? Men wordt nu eenmaal in de wereld meestal behandeld zooals men het verdient. Om half tien 's morgens wandelde ik langs Stnyr- na's kade en bereikte even later het mooie huis van mijn vrienden. Mijn gastvrouw had aan de gouver nante van haar schattige kinderen toegestaan, om even het onderwijs af te breken als ik kwam en zoo stormden zoodra ik binnen was. het meisje van tien en het jongetje van vijf jaar aan de hand hun ner gouvernante de breede trappen af. Het was een vroolijke aankomst. Ik was wel is waar in Tur kije. maar toch weer in Holland en thuisl Ik voelde dit alles als een heerlijk voorteeken voor mijn verdere reis. Zonder vooringenomenheid zou ik Turken in Tur kije be9tudeeren. dat beloofde ik mij' zelf reeds bij mijn vertrek uit Holland en ik herhaalde nu, na aankomst die belofte. Ik voelde mij immers in alle opzichten welkom in het land van Halve Maan en Ster. EEN RARE KOSTER. De zedenpolitie in Den Haag heeft gisteren een goede vangst gedaan. Reeds van het begin van het jaar af was het 'haar bekend, dat in de stad een man rondliep, die zich ten onrechte uitgaf voor dokter van den Raad van Arbeid. Hij bezocht huizen, waarvan hij zeker was, dat er dienstboden in betrekking wa ren. Wanneer er open gedaan werd, noemde hij zich dokter en vroeg hij met veel belangstelling, of het meisje gezond was, hoe het huis was ingericht, waar de slaapgelegenheid was, enz. Het slot van het liedje was meestal, dat hij zeide, het meisje even te moe ten onderzoeken, waartoe hij dan overging, met groo te brutaliteit. Werd hij niet in de slaapkamer gela ten, dan had dat onderzoek eenvoudig in de gang plaats. Doordat een der slachtoffers den man niet vertrouw de. hem achterna ging en aanwees aan een agent van politie, liep de pseudo-arts, wiens signalement bekend was, in de val. H3ij werd door de afdeeling zedenpolitie opgesloten, De aangehoudene is de kos ter J. van een katholieke kerk in Den Haag, J. zal ter beschikking van de justitie worden gesteld. AUTO-ONOEVAL. Te Papendrecht is gistermiddag een luxe auto bij het uitwijken voor een anderen wagen van den ri vierdijk gereden. Hij kwam, na een paar maal over den kop getuimeld te zijn, op den Ti end weg neer en werd geheel vernield. Inzittenden waren de dames A. uit Dordrecht, een jongetje en de chauffeur. Een der 'dames werd bewusteloos naar een nabij zijnde woning gebracht. Geneeskundige hulp was spoedig aanwezig. De 'dames zijn per ziekenauto naar Dord recht overgebracht. SCHEEPSONGEVAL. Bij het te Harlingen binnenkomen van het Duitsche stoomschip „iMargot" is gisternacht de 50-jarige on gehuwde matroos J. Sieb uit Steinkarchen met zijn hoofd tusschen den winüh geraakt. De ongelukkige werd vreeselijk venminkt en was onmiddellijk dood. EEN HUWELIJKSDRAMA. Verdacht van vergiftiging van haar man is te Jub- bega een 30-jarige vrouw gearresteerd benevens een weduwnaar aldaar, die met haar relaties onderhield. De gevangenhouding van beiden is gelast. De vergiftiging geschiedde met arsenicum. De man leeft nog omdat de toegediende dosis onvoldoende schijnt geweest te zijn. Zorg ervoor, dat Uw aandoening der luchtpijpen (bronches), die Ge kunt herkennen aan een piepende, pijnlijke ademhaling en een diepen, blaffenden en pijnlijken hoest, niet slepend wordt. Vergeet nooit, hoe dicht de bronchitis de ontsteklngsldemen bij de teere longen brengt. Wapen Uw slijmvliezen tegen de aanvallen der bacteriën door ze te versterken met de uit het sap van versche geneeskrachtige kruiden berei de Akkers Abdijsiroop. Deze helpt U het vastzittende slijm oplossen en ver lost U van een pijnlijken hoest, die Uw luchtwegen zou vernielen als ge niet tijdig Uw toevlucht nam tot de geneeskrachtige en toch onschadelijke AKKER'5 Voor dt Borst Per koker: flJOL f275, f 150 GASBEDWELMINO. De 33-jarige juffrouw A H., wonende in een pension in de Archimedesstraat in Den Haag, is in de badka mer 'door gas, dat uit den geyser stroomde, bedwelmd geraakt. Door den tocht was de vlam uitgewaaid. Toen rnej. H. zich onwel begon te gevoelen, is zij aan 't gillen gegaan. Blijkbaar was zij ntiet in staat de deur, die op slot was, open te maken. Bewoners van 'het pension hebben toen een paar agenten van po litie, die voorbij kwamen, gewaarschuwd, en dezen hebben met een bijl de deur opengehakt. Toen de gaskraan was afgesloten, en frissohe lucht kon bin nentreden, kwam de juffrouw weer bij. WEESP IN OPSTAND. De Weesper correspondent van Het Volk schrijft: Weesp was gisteren in rep en roer. Al geruimen tijd venten hier een paar groentehandelaren, die uit Alkmaar per auto naar hier komen en hun waren een stuk goedkooper van de hand 'doen dan de hier gevestigde handelaren. Hetspreekt vanzelf, dat dit de iniheamsche groenteboeren een doorn in het oog is. Door hun bemoeiingen bij het Gemeentebestuur is het gelukt, de Alkmaarders praktisch het venten te beletten. Er werd hein op de Voorgracht een stand plaats aangewezen. Maar daardoor kregen ze juist des te grooter bekendheid en stroomde het publiek hun alle dagen toe. Eenige Weesper groentehandelaren plaatsten nu op dezelfde gracht ook een groote groente-auto en tracht ten hun waren nog goedkooper van de hand te doen. Een methode van vrije concurrentie, waarover geen enkele aanbidder van onze „gezegende" kapitalisti sche maatschappij zich beklaagde. Doch de Weesper huismoeders, die heel goed be grepen, waar het obi te doen was, kwamen nu in aktie tegen de kersversohe concurrenten en maakten hen een maling van belang. Het werd een gejoel van jewelste en elkeen werd bezworen, niet van den Weesper auto te koopen. Het gevolg was, dat de Alk maarders spoedig los waren en de ander, was het dan niet met de gebakken, dan toch met de rauwe peren bleef zitten. DE SPOORWEGVERBINDING DEN HAAG—LEI DEN. De heer Schaper, lid van de Tweede Kamer, heeft aan den minister van Waterstaat de volgende vragen gesteld: 1, Is de minister bereid, op korten termijn een on derzoek in te stellen naar de bezetting der treinen, rij dende tusschen 's-Gravenhage en Leiden, in het bij zonder naar die van trein 10.88, vertrekkende van Den Haag om 17.27, waar telkens, volgens betrouwbare ooggetuigen, ten aanzien van de derde klasse een onbehoorlijk gedrang ontstaat om in den trein te ko men, terwijl bij vertrek de derde kiassewagens op ergerlijke wijze zijn overvuld, zoodat tientallen van reizigers op elkander gedrongen moeten staan? 2. Wil de minister indien deze toestand als boven omschreven wordt bevonden, ten spoedigste maatre gelen uitlokken om aan dien misstand een einde te maken? EEN LOCOMOTIEF OMGESLAGEN. Waarschijnlijk door het verspringen van een wissel, is gistermiddag de locomotief van de tram, die des middags 2 uur 10 min. uit Breda te Oosterhout aan komt, ter hoogte van. Berg en Dal omgeslagen. De machinist, die rechts In de machine stond, kwam op den ketel terecht en kon zich redden. Een stoker was niet op de machine aanwezig. Het verkeer onder vond weinig stemming. In den catechismus wordt, als antwoord op vraag 149, geleerd, dat de ware kerk is: één, heilig, ka tholiek, en apostolisch. En dan, dn vraag 150, wordt gezegd, dat alleen de katholieke kerk deze vier kenteekenen bezit. Waaruit derhalve volgt, dat zij als de éénige ware christelijke moet worden beschouwd. Wij zullen in dit artikel deze kenteekenen nader beoordeel en. Allereerst gaat het dus over de eenheid der kerk. Inderdaad komt een gevoel van bewondering bij mij op, wanneer ik denk aan die machtige, wereldom spannende organisatie der roomsch-kathoLieke kerk Over heel de aarde verrijzen de gebouwen, waarin héar leer wordt gepredikt. Vele millioenen leven dn haar sfeer en gelooven wat zij predikt. Of ik mij op maak naar -de prachtige Notre-Dame te Parijs of naar een klein dorpskerkje in een vergeten achterhoek ik vind dezelfde ceremoniën en het gelijke ritueel. En wat de priester leert aan de kinderen in de we reldstad Londen, is 't zelfde als wat geleerd wordt door den missionaris, die is omringd door donker kleurige wilden. Dde eenheid is overweldigend. Een man als de beroemde Leidsc'he 'hoogleeraar Keesom, trouw zoon der katholieke kerk, heeft hetzelfde ge loof als het simpelste boertje van een Brabantsch ge hucht Beide hechten waarde aan dezelfde sacramen ten. Ze zijn op dezelfde wijze gedoopt en als hun laatste uur nadert, zullen ze beide aan hun sterf.beo den priester zien verschijnen om hun het heilage Oliesel toe te dienen en ze zullen den dood ingaan, getroost en gesterkt en in volledig vertrouwen op dJ oeloften der kerk. De raoansch-katholieke kerk is 'als een reusachtige pyramide, wier grondvlak de gansche aarde (als wij deze ons plat denken) beslaat en wier top, vanwaai alles naar beneden uitgaat, is: 'het machtige Rome, waar de paus zetelt, omringd door zijn prelaten. Ei. het woord van dezen paus is onfeilbaar en wat 'hij spreekt, als 'hoofd der kerk (ex cathedra) gaat langs de duizenden draden naar omlaag en wordt aan vaard door al de millioenen, die in hem den opvol ger van Petrus zien. Moét door hen worden aanvaard! Toen op den 8sten December 1869 het Vatikaan- sche concilie werd geopend, werd daarmede de kroon gezet op het eeuwenoude streven der roomsche kerk en werd voleindigd, wat op het beroemde concilie van Trente (15451564) was begonnen. Eerst is de kerk, daarna het concilie en ten laatste is de paus als onfeilbaar erkend (dit geschiedde in het Vati- caansch'e concilie op 18 Juli 1870). De aanvaarding van het leerstuk der pauselijke onfeilbaarheid, ongetwijfeld een gevolg van 'het krach tig werken en streven der Jezuïetenorde, is van ont zaglijke beteekenis. Daarin culmineert het autoriteits principe, het gezagsbeginsel. Wanneer wij thans de eenheid der roomsche kerk bewonderen, dan hebben wij te bedenken, dat deze alléén bestaanbaar is, omdat van dit autoriteitsprin- cdpe niet wordt afgeweken. En daarin schuilt naar mijne meening de fout der eenheid, waarop de r.k. -kerk zoo trotsch is. Hetis de eenheid van den dood. Het is de eenheid, welke wordt verkregen door het individueel© denken stop te zet ten, door aan de eigen rede het zwijgen op te leg gen. Van roomsche zijde wordt dikwijls gewezen op 't sectewezen bij de protestanten. En dan wordt m'et ingenomenheid gesproken van de grandiose eenheid der rJc. 'kerk. Wat is daar tegenover het verdeelde protestantisme met zijn vele richtingen, zijn vèr-uit- eenloopende geloofsovertuigingen? En er zijn zelfs protestanten, die met eenige jaloezie deze eenheid van Rome gadeslaan en een verzuchting over de „hopelooze verdeeldheid" van het protestantisme niet kunnen onderdrukken. Ik sta daar anders tegenover. Ik zie dn deze ver deeldheid juist de kracht van het protestantisme, het bewijs van het daarin aanwezige leven. Deze ver deeldheid bewijst voor mij,' dat het protestantisme niet gebaseerd is op de vernietiging der persoonlijk heid, maar integendeel op de erkening daarvan. D.w.z. het protestantisme in zijn zuiveren vorm wil geen kuddegeloof, maar persoonlijk geloof, gebaseerd op eigen denken en onderzoeken. Maar dan kan het niet anders, of er moeten ver schillende opvattingen ontstaan. Wel verre van daar over te klagen, hebben wij ons daarover te verheu gen als een bewijs van geestelijk leven. En zoo wordt voor mij de hooggeroemde eenheid der kerk ni e t tot iets, wat ik haar benijd; integen deel! Want ik weet dat» waar de persoonlijke over tuiging alleen waarde heeft, deze slechts verwor ven kan worden langs den weg van zèlf-zoeken. En mij dunkt dan is het noodzakelijk, dat men komt tot verschillende inzichten. Want het is voor mij eenvoudig ondenkbaar, dat menschen van vér uiteenloopende ontwikkeling, menschen met zéér onderscheiden vermogens, menschen levende onder zeer verschillende omstandigheden en invloeden, al len zouden kunnen komen tot precies dezelfde levens- en wereldbeschouwing! Éénheid van geloof is slechts mogelijk, wanneer een vastgestelde geloofsbelijdenis als de éénig-ware wordt opgedrongen en kritiekloos aanvaard. (In het volgende artikel hoop ik nader in te gaan oo de idee „eenheid van geloof", want ook ik zoek naar éénheid; maar ik wil haar nooit ten koste van de menschelij'ke persoonlijkheid, wier heilige rechten voor mij onaantastbaar zijn.) Het tweede kenteeken der ware kerk is haar 'hei ligheid. Zij noemt zichzelf heilig, omdat zij een hei lige leer predikt, omdat zij alle middelen geeft om heilig te worden en omdat zij altijd Heiligen voort brengt. Over de heiligheid der door de kerk gepredikte leer valt niet te twisten. Dat zij hare leer als de ware beschouwd en als door Christus-zelf gegeven, heeft voor ons geen beteekenis. Elke richting, welke haar kracht zoekt in de handhaving eener bepaalde leer, beschouwt deze als heilig. Dit doen Christenen /an allerlei schakeering evengoed als Mohammedanen Maar wat bedoelt men toch, als men van „heilig" spreekt bij menschen? Wanneer ik het goed begrijp, beteekent „heilig" in de r.k. kerk iets anders dan volmaakt en -duidt men daarmede aan het bezit van zeer bijzondere geestelijke gaven en groote geloofskracht, gepaard gaande met een rein leven volgen-s de voorschriften der kerk." En dan noemt men heiligen, d i e menschen, welke door deze gaven hebben uitgeblonken en daarom dan ook de euwige zaligheid zijn deelachtig gewor den. (In den aanvang des Christendom» werden al leen martelaren, d.w.z. zij-, die om hun overtuiging 'gedood werden, en tot 't eïnde toe daaraan getrouw bleven, als heiligen vereerd. Later ook niet-martela- ren. De eerste niet-martelaar, die heilig werd ver klaard was bisschop Martinus van Tours.) Wanneer ik de geschiedenis der Kerk overzie, dan rijzen voor mij op de groote figuren, welke in den loop der tijden hebben uitgeblonken vér boven hunne tijdgenooten, dan zie ik dn gedachten op mannen en vrouwen van zdo zuivere vroomheid en zoo groote innerlijke reinheid, dat ik alleszins hegrijp, dat de r.k. kerk hen heiligen heeft genoemd. Een man als Augustiinus wekt mijne eerbiedige bewondering en niet zonder geestelijke winst lees ik zijn „belijdenis sen". (In 1919 uitgegeven te Amsterdam bij S. L. van L007 in vartaling van Mr. Frans Erens) en ik kan 05 Notf te Soh d.a.v.^ heer I ten ve heer publie in onder aan d gaardi boet. dastrc Te massa Aan betalii Decen de.lai en de Mei II Inm hand eveneens onder de bekoring komen van de pyn vroomheid van de Heilige Toresia. Maar bovenal voi ik mij aangetrokken tot den heiligen Franciscus va» Assisi. Diens leven en werken heb ik meer in 't bij. zonder bestudeerd en in hem zie ik het zuivere typ, van den roomschen, middeleeuwschen heilige. Welj een sublieme schoonheid van ziel bij dezen eenvoud! gen monsch, welk een onuitputtelijke liefde voor naaste, ja, voor al wat ademt en leeft! O! zeker, waarneer de de r.k. kerk een beeldengaleri VT1J( van groote mannen en vrouwen wil laten zien, dar, behoeft ze niet verlegen te staan. De kerk heeft, v el* b uiten gewon e menschen aan de wereld schonken en zonder twijfel zijn ze der wereld tot e«>. zegen geweest. Maar.... hierin staat de kerk ni e t a 11 e e n! Elk .beginsel, iedere richting kent onder hare aai hangers menschen, welke de kerk den naam van he ligen geeft en die zich onderscheiden door volkom* t o e w ij d i n g, geheele overgav e aan het d<x hen beleden beginsel. Te dien opzichte zou men kui nen zeggen, 'dat iedere richting hare heiligen heel Het is inderdaad geen bijzonderheid van de roon sche kerk alleen. Ook het protestantisme heeft niet alleen zijn marli laren, maar ook zijn heiligen. Alleen: wij protestai ien vereeren deze 'heiligen niet. Zij blijven voor on ondanks 'hun grootheid, feilbaar en feilende inei schen. Indien dus de r.k. kerk leert, dat zij alle mi delen geeft om 'bellier te worden, dan voegen v daaraan toe, dat deze middelen geen andere kunne, '.ijn dan de boven aangeduide toewijd ine, welke louterende kracht 'is bij elke richting. Ik heb b.v. evenveel respect voor Kees Boeke n onze dagen, als voor Franciscus van Assisi in h* verleden. Deze beide zijn van den-zelfden geest. E het is deze geest, dien ik ook terugvind in een ma: Ü9 Francisco Ferrer en in menigen strijder b.v. in -he vóór-oorlogsche Rusland (ik noem slechts -de namei rteter Kropotkme en Maria Spiridowa). Het is de gee* van onbaatzuchtigen trouw aan een beginsel, de gee- van opoffering en zelfverloochening. Wanneer een Atjeher het witte doodskleed aantrek on zich offert in het volle bewustzijn daarmede e« Todsdi-enstiigen plicht te vervullen en wanneer i dan door Hollandsche C'h r i s t e nsoldaten wordt a gemaakt, dan staat hij wat zijn diepste wezen bi treft, op één lijn met de Christen-martelaren en he ligen. Daarom is 'het m.i. niet geoorloofd, dat de r.k. keil alleen voor zich de qualificatie van heilig opeist® Het derde kenteeken van de ware kerk is, volg« den roomschen catechismus, haar katholiek, d.i. ka aleemeen zijn. En zij.beroept zich daarb" op het feit dat zij'bestaat van -den tijd van Christus af en da: zij zic'h uitbreidt onder alle volken. Wat haar oorsprong betreft, zagen wij reeds vroeger, dat zij het recht mist haar ontstaan aan Christus t<x te schrijven. En wat -haar uitbreiding aangaat: in derdaad, zij heeft vele volken tot in de verste uithoe ken bereikt en haar invloedssfeer is ontzaglijk groo Maar is dat een bewijs voor hare waarheid? Ook het socialisme breidt zich over de gansche we reld uit en eveneens het communisme en het anar chisme. Daar zijn bijna geen volken -meer te vinden, waar deze stroomingen onbekend zijn. Dus ook deze zijn katholiek. Ik veronderstel echter dat op grond van deze onloochenbare katholiciteit, de roomsche kerk geenszins genegen is om deze stroomingen als de ware te erkennen. Algemeenheid op zich zelf is nooit een bewijs voor waarheid! En beschouwen wij ten laatste het vierde kentee ken. De roomsche kerk noemt zich apostolisch: le. omdat zij1 door de apostelen is gevestigd. 2e. omdat zij de leer der apostelen belijdt en 3e. door de wet tige opvolgers der apostelen wordt bestuurd. Ik wil over deze diüe punten enkele opmerking* maken. le. Bij de apostelen is werkelijk een streven aan wijsbaar om tot organisatie te komen. Ik heb hiertoe slechts in herinnering te brengen de apostelenver gadering, waarover ik in een vroeger artikel heb ge schreven. Friedrioh Heiier in zijn werk „der Katholizismus" zegt: „Die jerusalemische Urgemeinde zeigt unver- kennbar die Ansatzpunkte zu bestimmten Grundele mienten des kommen-den Katholizismus; dennocli k-ann .si© nacht als katholisch im Vollsinn bezeichnet werden". (De oorspronkelijke Jeruzalemsche gemeente vertoont ontegenzeggelijk het begin van bepaalde grondelementen van het komende katholicisme; kan echter nieft iri den vollen zin des woords katholiek worden beschouwd.) Wij kunnen, volgens mijne meening, niet verde: komen dan tot de erkenning, dat de kiemen van dl katholiciteit bij de eerste apostolische gemeente aan wezig zijn. 2e. Niets is minder waar dan dat d'e roomschi kerk de leer der apostelen belijdt. Deze leer heeft ziel in den doop der tijden ontwikkeld. En als de aposte len eens zouden kunnen terugkeeren op de aarde II dan kennis namen van wat de kerk thans als wal 'hei'd verkondigt, dan zouden zij van verbazing de htf den ineenslaan. Wat zouden zij begrijpen van «t' leerstuk der pauselijke onfeilbaarheid, van de onft vlekte ontvangenis van Maria, van het 'heilige oldesA van de priesterschap? 3e. Wanneer de r.k. kerk leert, dat zij door dl wettige opvolgers der apostelen wordt bestuurd, dffi vergeet zij klaarblijkelijk, dat 'de geschiedenis ons ver telt, hoe de eerste christengemeenten geleid wenk door de presbuteroi, d.i. door de oudsten (de -eerwaar digsten en meeöt gezaghebbenden) en hoe pas w langen strijd het primaat, d.i. den voorrang van d« bisschop van Rome werd erkend. Dank zij de verschillende omstandigheden waaris de christengemeenten zich in den oertijd van M christen-dom bevonden, kwamen al spoedig enkel! dier gemeenten op den voorgrond. Het waren de g» meenten te Jeruzalem, Antiochië, Alexandrië, Co& stantinopel en Rome. Zij kregen den naam van pi triarchaten en hunne bisschoppen werden patriarchi geheeten. Allengs geraakten de drie eerstgenoemds in verval. Daarna waren Rome en Constantinopel! concurrenten, die streefden naar de opperheerschapp Verschillende oorzaken hebben er toe geleid, Rome als overwinnaar uit -dezen kamp te voorsch* trad. Eén dezer oorzaken is geweest het feit, dl uiterst bekwame mannen den bisschopszetel in Ro® hebben beze<t. Ik noem slechts den naam Gregoriusl N-iet vóór 'het jaar 1075 -hebben de bisschoppen va- Rome het recht om zich papa paus te noemen, k dit jaar wordt door Gregorius VII dit récht alle®11 aan den bisschop van Rome toegekend. Tevoren wal deze titel van papa, de titel van alle bisschoppen, in de vijfde eeuw. De uiterst conscientieuse kerkhistoricus pWjj Acquoi wees er in zijne dagen op dat het pausdom moest beschouwd worden als het logisch gevolg va" de ontwikkeling van het beginsel der kerk. „ZW lang" leerde hij „er slechts afzonderlijke gemeen^1 bestonden, zonder verband en samenhang, bestond ook nog geen pausdom, maar het denkbeeld van hei'd in de leer en eenheid in het bestuur was W punt, waarvan eenmaal het pausdom de vooxtgetri ken lijn moest worden. Had men voor de leer de bijbel en voor het bestuur den verheerlijkten Chn9t aangenomen, dan zou het anders zijn gegaan, doe men nam de traditie en de bisschoppen als uitgani punten en zoo moest ten slotte alles samenvallen den man, die op den stoel van Petrus zat of hee te zitten". te Schi des av ran M 1 Mei van di rasc: llggei Corne achter Kadas gen, S ramen Te massa Aan betalir Decem op 25 Last ranaf astor Woei At li L huize BOER w.o. 6 een gi kar m machi lethek papba! plank* lereed duizen een st tt$ vt boerde tin ve: ft Sch: als; 5 15 tijc wordt veren. w« »M«ei P1 0 drie «w«Hkc «!r all iMdscl

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1927 | | pagina 10