ücnager Courant Purol bij Huiduitslag MIJNHARD^ 5T iai ertj Vierde Blad. ier 'an U DE TREINBOTSING BIJ RIJSWIJK. Een aanvaring. nsi iry. Binnenlandsch Nieuws. Gemengd Nieuws. De slechte toestand der Russische spoorwegen. Gevaarlijke menschen-smokkel. Waar een magere inbreker door kan. Voedsel-crisis te Moskou. Een inbrekersbende ingerekend. Duitsch vliegtuig neergestort bij Cottbus. Een vreeselijke ontdekking. Zaterdag 22 October 1927. 70ste Jaargang. No. 8139 TE JUR TSEN" VAR WAS DE WAGENVOERDER DE GAST, VOOR ZIJN TAAK BEREKEND7 Zijn opleiding als zoodanig moet veel en veel te kort worden geacht De noodlottige treinbotsing, welke verleden week in den nacht van Zaterdag op Zondag reeft plaats ge had, is volgens den heer H. van Braambeek, -hoofd bestuurslid van de Ned. Ver. voor Spoor- en Tramper soneel voor een groot gedeelte te wijten aan de abso luut onvoldoende opleiding van den wagenvoerder. In 'het dagblad „Het Volk" deelt de heer v. Br. het volgende als zijn opinie mee: ,|)e Gast, de wagenvoerder van den trein, die uit Den Haag vertrok, heeft sl-eohts van Mei tot October een opleiding als zoodanig genoten. Wanneer men nu weet, dat er een tijdvak van 8 a 10 jaar verstrijkt voor een machinist op een stoomtram zelfstandig dienst mag doen, dan hoeft 't toch wel niet nader te v-orden aangetoond, dat een opleidingstijd van vijf maanden veel te kort moet worden geacht voor iemand,, die met volkomen bedrijfszekerheid een trein met 90 K.M. snelheid door den nacht moet -kun nen voeren. H-et moge -dan waar zijn, dat De Gast reeds als leerling-machinist as werkzaam geweest, het* feit, dat hij fouten heeft gemaakt, die een ervaren treinvoerder stelli-g niet zou hebben begaan, doet ons lat ergste vreezen als wij denken aan de treinpoetsers en andere personeelleden, die eveneens na absoluut nnvoldoenden opleidingstij-d zelfstandig op den wa gen worden gezet. Men moet eens met een locomotief door het don ker hebben gereden om te kunnen beseffen, hoeveel kennis van -de baan, tegenwoordigheid van -geest, koelbloedigheid, kalmte en ervaring er voor noodig lijn, om uit al die seinliohtjes onmiddellijk zijn con clusies te kunnen trekken. Het is m.i. reeds voor een ervaren spoorman te zwaar om alleen een electriscben trein te bedienen. Voor een nieuweling in -het vak, lijkt ihet bijna een onmogelijkheid. Nu waren de omstandigheden, waaronder het laat ste spoorwegongeval 'heeft plaats gehad, wel zeer on gelukkig voor den bestuurder. Hij stapte in Den Haag op den wagen en trof bet juist, dat hij zijn plaats moest innemen in den z.g. 'hulpstuurstand. Een mo torwagen -heeft n.1. twee stuurinrichtingen, aan beide uiteinden -van den wagen. Doorgaans wordt het groo te -balkon gebruikt, daar de wagens meestal niet be hoeven te draaien, doch eenvoudig heen en weer rij den. Hier moest echter door toevallige omstandighe den -de hulpstuurstan-d gebruikt worden, een hokje, dat -de helft kleiner is -dan de gewone stuurplaat-s. De Gast had aeg n«oit den hulpstuurstand bediend! Hij was or nerveus van en wist ni-et goed wat hij doen moest. In deze omstandigheden krijgt hij de schriftelijke op-dracht om door onveilig sein te rij- den. Is het won-der, dat hij den kop -een beetje -kwijt raakte?" Ik ben er van overtuigd, -dat een ervaren bestuurder noit zou zijn doorgereden op verkeerd- spoor. De Gast had echter geen ervaring. Hij vond het wel vreemd, dat hij op verkeerd spoor was en hield zijn vaart in. Weifelend reed hij verder en daaraan is het toe te schrijven, dat hij zijn trein tot stilstand had gebracht op het oogenblik, dat de botsing plaats had. Kenmerkend voor -de ongeoefendheid der nieuwe wagen voerders is het ook, dat de bestuurder van d-cn trein uit Rotterdam aanvankeflijk niet wist, wat hij doen moest, toen hij den trein uit Den Haag zag naderen Er stond evenwel een hoofdconducteur naast 'hein, die -het klappen van de zweep kende. Deze schreeuwde dadelijk: „Remmen in den uitersten atand en tegenstroom geven!" Men ziet dus ook hier uit, wat ervaring heteekent in het spoorwegbedrijf. 1 U moet nu niet denken, dat het aan een toeval is toe te schrijven, dat deze hoofdconducteur zich bij den wagenvoerder bevond. Alle conducteurs zijn bang, wanneer er een nieuwe wagenvoerder den trein bestuurt en gaan liefst zoo dicht mogelijk bij hem «taan, om eventueel te kunnen bijspringen! Dit tee kent den toestand.... Ned. Spoorwagen te Utrecht, den heer Mare band, na mens de directie der Spoorwegen bericht, om te in- formeeren naar hun toestand. Tevens deelde de heer Marchand bij' zijn bezoek aan de gewonden mede,dat de directie der spoorwegen den gewonden eventueel geleden schade volgens billijke regeling zal vergoe den. De directie der Nederl. Spoorwegen heeft, volgens de „N. R. Cl", gelast, -dat <de hoof-dcon-ducteur A. Ver-1 beek, die op den dag van het spoorwegongeluk bijl Rijswijk dienst deed op den trein van Den Haag n-aar Rotterdam, voorloop! g geen dienst meer zal doen. HET SPOORWEGONGELUK BIJ DE VINK. Naar „Hot Volk" vernoemt, zal d-e rechtbank te 'iS-Gravenhage, naar aanleiding van het rapport der daarvoor «door ha-ar benoemde commissie van des kundigen, overgaan tot vervol-ging van -de schuldigen aan het spoorweg-ongeval bij De Vink, op 8 Septem ber van het vorig jaar. BRAND IN EEN PIANOMAGAZIJN. Door onheken-de oorzaak is te Alkmaar brand uitge broken dn een perceel aan den Westerweg, dat dienst deed als opslagplaats van piano's en orgels van de firma Gebr. Spanjaard. Een dertigtal dezer muziek instrumenten verbrandde Verzekering dekt de scha de. EEN VEEBANK TE LEEUWARDEN. De heer Van der Sluis heeft aan de Ministers van Binnenl. Zaken en Landbouw en van Justitie de vol gende vragen gesteld: 1. Zijn -de Ministers bekend met het bestaan van -de z.g. Veebank te Leeuwarden (v. Swi et-en straat 12), die'zich ten doel stelt voor veehouders op zeer ge makkelijke betalingsvoorwaarden vee beschikbaar te stellen? 2. Zijn de ministers bereid een onderzoek in te stellen naar de werking van deze bank en naar de •gevolgen voor de betrokken veehouders? 3. Als vraag 2 bevestigend wordt beantwoord, zijn de Ministers dan bereid de resultaten van het onder zoek ter kennis van de Kamer te brengen? STRAFVERVOLGING TEGEN LEIDERS VAN BE TOOGINGEN. Op -d-e volgende vragen van den heer Braat, lid van de Tweede Kamer: Is het den mini-ster hekend, dat de leiders van volksbetóogingen, die in de laatste weken in onze -groote steden plaats hadden, waardoor menigmaal -de orde op straat werd verstoord, daarvoor niet ge straft zullen worden? Aoht de minister het niet een algemeen -belang, dat bedoelde leiders, -die wanordelijkheden op den publie* ken weg veroorzaken, waardoor de politie genood zaakt wordt extra op te treden, streng gestraft wor den? Is -de minister bereid dit te bevorderen? heeft de minister van justiie geantwoord: Van een strafvervolging, c.q. bestraffing, kan naar ons recht eerst sprake zijn, indien het overtreding geldt, van wet of wettelijke voorschriften. Zoodanige overtreding nu heeft het gedrag van de, leiders der bedoelde betoogingen niet opgeleverd, be houdens dat in één geval ter gelegenheid van dat optreden overtreding van een bepaling der straatver ordening heeft-plaats gevonden, welke eohter, gelet mede op de heteekenis van -dat concrete feit en te I mer waar het iemand 'betrof, die den sterken arm d-er politie reeds aan den lijve had ondervonden, ook n-aar het oordeel van den onldergeteekenide onvervolgd kon worden gelaten. In -verband met een en ander luidt, met 'bevestigen de beantwoording van de eerste vraag, het ant woord op 'd-e derde vraag ontkennend. land, gelegen aan de Koningspaden in deze gemeente, ter grootte van 1.59.10 H.A. Koopers werden respectievelijk van a., de heer D. Rooker, voor f 13340, cn van b. de heer Jac. Dol Pz., voor f 4215; beiden alhier woonachtig. PETTEN. Woensdagmiddag werd er een biljartwedstrijd om prijzen gehouden, in hot café van den heer Vriesman, alhier. Ie prijs had- de heer A. Jongbloed'; 2e prils de heer J. Kossen; 3e prijs de heer J'b. Vriesman; 4e prijs de heer K. Nottelman. De prijzen waren resp. een kistje sigaren, een taart, een flesch wijn, een doos sigaretten. —PETTEN. Politie. Gevonden: damesportemonnaie met inhoud. In lichtingen bij den rijks-veldwachter te Petten. ZUIDSCHARWOUDE. De Ned. Vereen, tot afschaffing van alcohol-houden de dranken, kwam in huishoudelijke vergadering bij een. Medegedeeld werd dat a.s. Zondag te Schagen een vergadering zal worden gehouden van de Noord-Hol- landsche Propaganda-Commissie. Het verslag van de algemeene vergadering te De venter werd goedgekeurd. j Besprekingen omtrent „eigen gebouw" aan den Lan- gendijk vond geen steun. Voor de blauwe maand-propaganda werd besloten om samenwerking te zoeken met het Langendijker D rankweer-c omité Tevens werd nog besloten dat enkele leden een aan tal exemplaren van het orgaan „De Blauwe Vaan" zul len verspreiden. sverkemzonder kramp of pijn. C -Doos 0 O cent. .GEN 10 uur, „Jj 10 m sisteen Ik noemde 'de omstandigheden in dien nacht van Zaterdag op Zondag nog al ongelukkig. Ten bewijze hiervan wil ik nog even opmerken dat de seinhuis wachter -bij de Vaillantllaan, die de eerste fout maakte, een aflosser was. Hij was wel meer op dezen post ge weest, maar het is toch -de vraag, of -de voor dit sein huis aangewezen man niet op de gedachte zou zijn gekomen, dat een verkeerde wisselstand de oorzaak ion wezen, van het niet-functioneeren der seinen: Ht is wel opmerkelijk, dat zich op -den lsten Juli j.L een soortgelijk ongeval heeft afgespeeld. Het 'heeft toen geen ernstige gevolgen gehad, daar de wagens bijtijds tot stilstand kon-den worden gebracht Het ge beurde op de lijn Den Haa-gRotterdam (Hofplein). De wagen voerder van den electrischen trein kreeg de mondelinge opdracht om op verkeerd spoor te rijden tusschen Rodenrijs en Rotterdam. Die opdracht was fout Van de andere zijde raderde een trein en er zou een ongeluk zijn gebeurd, indien de -bestuur ders niet gestopt hadden. De man, die de mondelinge opdracht had aanvaard, werd gestraft, omdat hij al- Kn een schriftelijke opdracht had mogen acceptee- l Even te voren was evenwel iemand gestraft om dat hij zich niet aan een mondelinge opdracht fjwenschte te storen, doch een schriftelijke verlangde. De logica is wel ver te zoeken... Mijn conclusie uit deze gebeurtenissen is, dat de irectie der Nederiandsche Spoorwegen h-aar nauw- [keurige aandacht moet wijden aan het opleidings- lagstuk. Een lange -duur der opleiding komt mij ngend noodzakelijk voor en de aanwezigheid van «en assistent-wagen voerder acht ik geenszins over- ibodig. Ook zou 'het naar mijn oordeel gewenscht zijn om den wagen voerder een -usycho-teohnisch onderzoek l'to doen ondergaan, alvorens hem in zelfstandigen dienst te nemen". ien, iratifi id dsefl 3, KCOLBEWAARPLAATSEN. De winst in den koolbouw der wintersoorten- zit in de koolboeten. In het voorjaar worden, als regel, prijken yerkregen, die allen arbeid ruim vergoeden. De douw van zulke winterbewaarplaatsen neemt dan jaarlijks toe. Oo-k nu weer worden in vele Fratsen van Geestmer Ambacht nieuwe boeten ge- JtoUwd. Alleen in het kleine Tuitjenhorn komen er *eer 3 nieuwe bij. set spoorwegongeval bij rliswijk. «aar (het V.-D.-burau verneemt, zijn de gewonden "»n het spoonvegongevaJ bij Rijswijk, zoowel in het ©kernhuis te 's-Gravenhage als elders, dezer dagen °°r een controleur van -het hoofdbureau van de In den nacht van Donderdag op Vrijdag, om streeks twaalf uur, is nabij den -mond van de ha ven van IJmuiden, de binnenkomende logger KW 165, schipper Haasnoot, -door een tot nu toe onbe kend gebleven stoomschip aangevaren. De logger -kon ondanks de ernstige averij -de haven nog bin nen komen, doch zonk nabij de semaphore. De bemanning werd voor een deel 'door vletterlde- den, voor het andere door het personeel van een sleepboot gered, behalve de kok, die nog vermist wordt. (Men vreest dat hij verdronken is. De berichtgever van het H-dhld. te IJanui-den meldt nader: De legger „Katwijk 165 Nederland II" was van de harm'gvisscherij teruggekomen met een mooie vangst van ongeveer 25 last pekelharing. Tusschen brul boei en den kop van -de Noordpier kwam het schip dn -aanvaring met het van Amsterdam naar Har- b'ung aan de Elbe uitgaand Britsche stoomschip „Au-dacity", waardoor de logger zware schade be liep. Aanvankelijk zag men schijnbaar het gevaar niet zoo erg in, al maakte het schip reeds water, want de schipper achtte het niet noodzakelijk om de scheepsboot klaar te maken of zijn bemanning de zwemvesten te laten omdoen. Men hoopte nog de visscherShaven te kunnen bereiken en zette alle zeilen op -om zoo spoedig mogelijk binnen te zijn. Nabij de seanaphore begaf het waterdichte schot en de logger zonk onder de voeten der mensc-hen weg. Alles ging zoo vlug in zijn werk, dat de ruim 60-jarige kok, een in Katwijk wonend persoon, met zijn voeten in touwwerk verward raakte en met het schip naar heneden gezogen werd en verdronk.' Zijn lijk d9 opgehaald en naar de Algemeene Be graafplaats overgebracht. Van de andere opvaren den sprongen enkele overboord en werden -de ove rigen gered door sleepbooten en vletten. Het schip ligt met alleen de toppen der masten boven wa ter. Door den Rijkswaterstaat zijn maatregelen ge troffen voor een veilig verkeer van d-e scheepvaart. Het stoomschip „Au-dacity" is later met schade uit zee teruggekeerd en -direct doorgevaren naar -een der dokken in Amsterdam, VERKOOPING. .Uitslag der verkoopin-g te Schagen, ten overstaan van Notaris G. J. van Leersum te Winkel, weiland aan den Meeldijk te Barsingerhorn, eigendom van den heer J. Vethman, groot 4.17.70 H.A.. De twee perceelen, ge combineerd' gekocht door den heer C. Meurs te Win kel, voor f 11980. KOLHORN. De heer P. Pauw, thans watermolenaar in den Waardpolder, i-s door het Bestuur aangesteld als drij- vqr van het nieuw gestichte electrische gemaal in den polder. HOOGWOUD. Uitslag van de op Woensdag 19 October 1927 ten overstaan van Notaris van Houweninge te Hoorn ge houden verkooping in het café van den heer J. Modder, vaii de navolgende perceelen: a. eenige perceelen uitmuntend weiland, gelegen in deze gemeente aan de Boekeiweg, tezamen ter groot te van 3.55.10 H.A.; en b. een perceel uitmuntend wei- DE STAKING IN DE MIDDEN-DUITSCHE BRUIN- KOOLMIJNEN. De toestand der staking in het geheele mijngebied is nagenoeg onveranderd. Het aantal stakers is met een kleinigheid toegenomen, maar verscheidene fa brieken hebben vandaag hun poorten gesloten we gens gebrek aan kolen. Dit geldt vooral van suiker en stikstoffabrieken, maar ook eenige textielfabrie ken zijn reeds op halve dagen gaan werken. De stakers die aangewezen waren om op de ter reinen der I. G. de lichtvoorziening in de mijnen Theodor en Leopold te waarborgen, hebben hun taak volbracht. In de dorpjes laat de gemeentelijke lichtvoorzie ning hier en daar al te wenschen. DE MOORDPARTIJ OP DE SALOMONSEILAN DEN. Uït Soeva, op de Fidzji-eilanden, komt bericht dat thans gebleken is wie de daders van den jong- sten moord op blanken en op inlandsche politie agenten zijn geweest. Het zijn eenige honderden in boorlingen van een stam die op het eiland Brousse woont. Achthonderd inboorlingen hebben hun diensten aangeboden om mee -te helpen bij- het ontdekken van de schuldigen. OVERSTROOMINGEN IN ZUID-SLAVI8. Uit het Oostelijk, gedeelte van 'het land worden berichten ontvangen over groote overstroomlingen tengevolge' van de hevige regens. Vele huizen zouden zijn verwoest. Twee spoorwegbruggen zijn ingestort. Het spoorwegverkeer is gedeeltelijk verbroken. MAATREGELEN VOOR MEERDERE RENTABI LITEIT VAN HET ENGELSCHE LANDBOUWBE DRIJF. De landbouwers van Nieuw Zeeland hebben eeij commissie uit hun midden gevormd die hij de aan staande komst van Amery te Wellington, -den mi nister zal verzoeken, een algemeene conferentie van landbouwers uit alle deelen van het Britsche rijk bij een te roepen teneinde maatregelen te heramen om het landbouwbedrijf rendabeler te maken, en het daardoor voor intensiever geldbelegging van het groot kapitaal in aanmerking te doen komen. N. R. Crt. VERBREKING VAN TROUWBELOFTEN. De weduwe J. Moison, oud 71 jaar, te St. Romuald, in Quebec, was ten huwelijk gevraagd door den 68- jarigen Marcorx. Toen 'het uitzet al klaar was, maakte de man de verloving af. De misleide vrouw sprak hem in rechte aan wegens verbreking van trouwbeloften en eischte 400 schadevergoeding. De rechter besliste dat haar 23 voor de kosten van het uitzet toekwam. STORM. Berichten uit Arizona maken melding van groote schade, aangericht door een hevigen storm, die op de xusten van de Golf van Mexico heeft gewoed. VOOR 5000 JAAR WAS HET KATOEN AL BE KEND. Te Mohinjo-daro, in de Britsch-Indische grenspro vincie, heeft men bij een opgraving oen zilveren vaas te voorschijn gebracht, waarin sieraden zaten, die in een katoenen lap gewikkeld waren. Men dacht eerst dat het een andere stof was, omdat nog niet be kend was dat den tijd waaruit de vindst -dagteekent, in Indië al katoen verwerkt werd. Maar thans lijkt buiten twijfel vastgesteld te zijn, dat al voor 50 eeuwen in Indië katoen geweven moet zijn. VLIEGTUIG NEERGESTORT. Uit Kottbus, 20 Oct. Hedenmiddag is hier een vliegtuig van 70 meter hoogte neergestort van den verkeersvliegschool te Staaken. De bestuurder werd doodelijk gewond. ZWAAR WEER. Uit Belgrado komen berichten, meldt het Wolff- bureau, van zwaren regenval en overstroomingen in Montenegro en Zuid-Servië. De stad Ipek staat on der water, de omgeving der Montenegrijnsche stad Nikisjitsj eveneens. Bij Podgoritza en Prekoplje staat het water eveneens zeer hoog. Een ordeloos goederenvervoer. De vertegenwoordiger van den WSNCH (een der hoogste economische lichamen van de sovjet-regee- ring), Swerdlow, heeft in een redevoering over de Russische spoorwegen o.a. het volgende verklaard: Ofschoon het transportweien in Rusland het voor- oorlogsche peil (wat het aantal vervoerde ladingen betreft) heeft overschreden, is de toestand van de Russische spoorwegen zeer slecht en zal hij in de naaste toekomst nog erger worden, indien de regee ring niet onmiddellijk ingrijpt en een rationalisatie van het bedrijf invoert. Volgons Swerdlow zullen de 300 millioen roebel, welke uitgetrokken worden op de begrooting van het boekjaar 1927/'28 onvoldoende blijken te zijn voor de ontwikkeling van het trans port in die afmetingen, welke noodig zijn. De be langrijkste ziekte van het transport-wezen in Rus land is het ordelooze heen en weer vervoeren van goederen. Dezelfde goederen worden op geweldige afstanden heen en weer gesleept, worden langs om wegen vervoerd enz. Er moet een einde gemaakt worden aan deze onregelmatigheden. Er moeten vaste routes uitgewerkt worden, welke de ladingen moeiten volgen; daarbij moet steeds de kortste weg gekozen worden. i DEN! HONGERDOOD NABIJ. Te Nlce werden- biji aankomst van een stoomboot uit Algiers vijf inboorlingen als Winde passagiers ontdekt, die den hongerdoo-d nabij1 waren. Eén lid van de bemanning van het schip, die -de inboor lingen aan boord- genomen en verstopt had, werd in hechtenis genomen. PHILANTROPIE OP GROOTE SCHAAL. •Blijkens een telegram uit New York aan de En- gelsche bladen is het testament openbaar geworden van de te Cinclnnaiti overleden zeer vermogende philanthrope mevr. Mary Emery. Er zijn legaten aan personen, kerken, instellingen van openbaar nut en musea tot een bedrag van 6.000.000 dollar. Zoo ontvangt b.v. een achterneef te Londen 100.000 dol lar, een Britsche dame 100.000 dollar; het Cincinnati Art Museum krijgt de schilderijen (oude meesters) ter geschatte waarde van 3.000.000 èi 5.000.000 dollar. Wat er dan over is wordt bestemd voor een Thomas J. Emery Memorial Corporation, welke tot taak zal hebben het philanthropische werk van mevr. Emery voort te zetten. Die stichting zal de beschikking krij gen over 20.000.000 dollar. N.R.Crt. De Londensche jolitie op zoek. De politie te Londen kijkt op -het oogenblik scherp uit naar een broodmager man een; man die be schouwd' wordt als de magerste inbreker van Londen. Hij heeft een inbraak gepleegd in een restaurant in Southampton Street bij het Strand. Hij is door het .souterrein binnengekomen en, om dit te doen, moest hij zich door een heel nauwe opening tusschen eeln muur en een stevig gesloten ijzer hek heenwriirgen, dat een gangetje, langs het gebouw heen loopend, af sluit. Zoo kwam hij in de kelders en keukens, brak daarna drie deuren open en bereikte toen het kantoor van den directeur, waar hij een brandkast forceerde en S, 100 buit maakte. De politie begrijpt niet hoe hij zich door de opening heengeperst heeft. Iemand die geenszins dik was, kon er alleen zyn hoofd en een schouder doorkrijgen, maar zat toen in de klem. De man heeft vingerafdrukken op de brandkast ach tergelaten en deze worden nu vergeleken met de vin gerafdrukken van een inbreker, die zijn specialiteit er van maakt om door nauwe openingen binnen te' drin gen. Men vermoedt, dat de man een medeplichtige had, die buiten wachtte en hem eerst door de opening ge duwd en hem er daarna weer met geweld doorheen ge trokken heeft, maar die zelf te dik was om hem te volgen. De angst voor een komende oorlog. - Te Moskou heerscht nu een voedsel-crisis, die steeds scherper vormen aanneemt. Voor de winkels van le vensmiddelen staan lange rijen wachtenden. Het sterkst is het tekort aan meel en brood, maar ook grutters waren, melk, plantenboter e.d. producten zijn niet te krijgen. De eindelooze rijen voor de bakkerijen veront rusten de bolsjewüri. Zij herinneren zich, dat de Maart revolutie ook was begonnen ten gevolge van die „staarten" voor de bakkerijen. De crisis is het gevolg van de desorganisatie van het transportwezen en den onvoldoenden toevoer van levensmiddelen naar Mos kou. De toestand wordt verergerd door de paniek, die ontstaan is als gevolg van de gesprekken over een on- vermijdelijken oorlog. De menschen koopen daarom meer levensmiddelen dan zjj noodig hebben. De Moskousche sovjet heeft een specpale zitting be legd ter bespreking van den toestand. Er werd beslo ten maatregelen te treffen voor de verbetering van den toestand. Er zal gezorgd worden voor meer toevoer van meel; de bakkerijen zullen ook op Zon- en feestdagen werken. Indien dit niet helpt, zal een distributie-stel-, sel ingevoerd worden. TWEE VROUWEN WAREN DE AANVOERDERS. In Rattowitz biji Breslau ia een inbrekers bende gearresteerd, die onder aanvoering van twee vrouwen stond, welke nauwelijks den leeftijd van 25 jaren bereikt hadden. Een «root aantal inbraken zijin door hen uitgevoerd, waarbij de vrouwen steeds het gevaarlijkste werk verricht ten. Bij de huiszoeking werd een groote hoeveel- hei dgoederen aangetroffen, die allemaal van dief stal afkomstig waren. DE PILOOT GEDOODl Uit een eskade van vier vliegtuigen der Duitsche verkeersvliegschool, Staaken. dat zich op een vlucht van Berlijn naar Gorlitz bevond, stortte op den terugtocht naar Berlijn, precies boven de vlieg- haven van Cottbus, vanaf een hoogte van 100 M. het vliegtuig ,.D. 1>185" naar beneden. Het vliegtuig w-erd volkomen vernield. De piloot. Weisz, kreeg een zware schedelbreuk en is in hot ziekenhuis van Gottbus aan de bekomen verwondingen over leden. Het ongeval wordt aan een onverwachtsche windvlaag toegeschreven. Twaalf jaar opgeslo-ten in een donker hok. Ongeveer veertig jaar geleden trouwde te Lodz, zoo lezen we in de „Frankf. Z.", een zekere Laizcr Ro zenberg met Ester Bertel, die samen een handelszaak begonnen, welke echter niet opnam, zoodat Rozenberg al spoedig naar Amerika emigreerde. In Chicago zette hij zich neer en huwde daar, zonder zich van zijn an dere vrouw, bij wie hij drie dochters had, te scheiden. Het nieuwe paar kwam na jaren overeen, een der meisjes uit Lod'z naar Amerika te laten komen. Het geen geschiedde, maar al soedig volgde haar zuster, zoodat de moeder te Lotz met het jongste kind achter bleef. Korten tijd daarop was echter ook dit meisje ver dwenen: ook* naar Amerika, zooals iedereen dadit. Thans echter heeft de politie oen vreeselijke ont dekking gedaan. Daar men nu en dan zwakke kreten in de verlaten woning der verlaten vrouw hoorde, heeft de politie dezer dagen huiszoeking gedaan. En toen bleek, dat de jongste dochter niet naar Amerika was

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1927 | | pagina 13