ücnager Courant
Purol bij Huiduitslag
MIJNHARD^
5T
iai
ertj
Vierde Blad.
ier
'an
U
DE TREINBOTSING BIJ RIJSWIJK.
Een aanvaring.
nsi
iry.
Binnenlandsch Nieuws.
Gemengd Nieuws.
De slechte toestand der Russische
spoorwegen.
Gevaarlijke menschen-smokkel.
Waar een magere inbreker door kan.
Voedsel-crisis te Moskou.
Een inbrekersbende ingerekend.
Duitsch vliegtuig neergestort bij
Cottbus.
Een vreeselijke ontdekking.
Zaterdag 22 October 1927.
70ste Jaargang. No. 8139
TE
JUR
TSEN"
VAR
WAS DE WAGENVOERDER DE GAST, VOOR ZIJN
TAAK BEREKEND7
Zijn opleiding als zoodanig moet veel en veel te kort
worden geacht
De noodlottige treinbotsing, welke verleden week in
den nacht van Zaterdag op Zondag reeft plaats ge
had, is volgens den heer H. van Braambeek, -hoofd
bestuurslid van de Ned. Ver. voor Spoor- en Tramper
soneel voor een groot gedeelte te wijten aan de abso
luut onvoldoende opleiding van den wagenvoerder.
In 'het dagblad „Het Volk" deelt de heer v. Br. het
volgende als zijn opinie mee:
,|)e Gast, de wagenvoerder van den trein, die uit
Den Haag vertrok, heeft sl-eohts van Mei tot October
een opleiding als zoodanig genoten. Wanneer men
nu weet, dat er een tijdvak van 8 a 10 jaar verstrijkt
voor een machinist op een stoomtram zelfstandig
dienst mag doen, dan hoeft 't toch wel niet nader te
v-orden aangetoond, dat een opleidingstijd van vijf
maanden veel te kort moet worden geacht voor
iemand,, die met volkomen bedrijfszekerheid een
trein met 90 K.M. snelheid door den nacht moet -kun
nen voeren. H-et moge -dan waar zijn, dat De Gast
reeds als leerling-machinist as werkzaam geweest, het*
feit, dat hij fouten heeft gemaakt, die een ervaren
treinvoerder stelli-g niet zou hebben begaan, doet ons
lat ergste vreezen als wij denken aan de treinpoetsers
en andere personeelleden, die eveneens na absoluut
nnvoldoenden opleidingstij-d zelfstandig op den wa
gen worden gezet.
Men moet eens met een locomotief door het don
ker hebben gereden om te kunnen beseffen, hoeveel
kennis van -de baan, tegenwoordigheid van -geest,
koelbloedigheid, kalmte en ervaring er voor noodig
lijn, om uit al die seinliohtjes onmiddellijk zijn con
clusies te kunnen trekken. Het is m.i. reeds voor een
ervaren spoorman te zwaar om alleen een electriscben
trein te bedienen. Voor een nieuweling in -het vak,
lijkt ihet bijna een onmogelijkheid.
Nu waren de omstandigheden, waaronder het laat
ste spoorwegongeval 'heeft plaats gehad, wel zeer on
gelukkig voor den bestuurder. Hij stapte in Den Haag
op den wagen en trof bet juist, dat hij zijn plaats
moest innemen in den z.g. 'hulpstuurstand. Een mo
torwagen -heeft n.1. twee stuurinrichtingen, aan beide
uiteinden -van den wagen. Doorgaans wordt het groo
te -balkon gebruikt, daar de wagens meestal niet be
hoeven te draaien, doch eenvoudig heen en weer rij
den. Hier moest echter door toevallige omstandighe
den -de hulpstuurstan-d gebruikt worden, een hokje,
dat -de helft kleiner is -dan de gewone stuurplaat-s.
De Gast had aeg n«oit den hulpstuurstand bediend!
Hij was or nerveus van en wist ni-et goed wat hij
doen moest. In deze omstandigheden krijgt hij de
schriftelijke op-dracht om door onveilig sein te rij-
den. Is het won-der, dat hij den kop -een beetje -kwijt
raakte?" Ik ben er van overtuigd, -dat een ervaren
bestuurder noit zou zijn doorgereden op verkeerd-
spoor. De Gast had echter geen ervaring. Hij vond
het wel vreemd, dat hij op verkeerd spoor was en
hield zijn vaart in. Weifelend reed hij verder en
daaraan is het toe te schrijven, dat hij zijn trein
tot stilstand had gebracht op het oogenblik, dat de
botsing plaats had.
Kenmerkend voor -de ongeoefendheid der nieuwe
wagen voerders is het ook, dat de bestuurder van d-cn
trein uit Rotterdam aanvankeflijk niet wist, wat hij
doen moest, toen hij den trein uit Den Haag zag
naderen Er stond evenwel een hoofdconducteur
naast 'hein, die -het klappen van de zweep kende.
Deze schreeuwde dadelijk: „Remmen in den uitersten
atand en tegenstroom geven!" Men ziet dus ook hier
uit, wat ervaring heteekent in het spoorwegbedrijf.
1 U moet nu niet denken, dat het aan een toeval is
toe te schrijven, dat deze hoofdconducteur zich bij
den wagenvoerder bevond. Alle conducteurs zijn
bang, wanneer er een nieuwe wagenvoerder den trein
bestuurt en gaan liefst zoo dicht mogelijk bij hem
«taan, om eventueel te kunnen bijspringen! Dit tee
kent den toestand....
Ned. Spoorwagen te Utrecht, den heer Mare band, na
mens de directie der Spoorwegen bericht, om te in-
formeeren naar hun toestand. Tevens deelde de heer
Marchand bij' zijn bezoek aan de gewonden mede,dat
de directie der spoorwegen den gewonden eventueel
geleden schade volgens billijke regeling zal vergoe
den.
De directie der Nederl. Spoorwegen heeft, volgens
de „N. R. Cl", gelast, -dat <de hoof-dcon-ducteur A. Ver-1
beek, die op den dag van het spoorwegongeluk bijl
Rijswijk dienst deed op den trein van Den Haag n-aar
Rotterdam, voorloop! g geen dienst meer zal doen.
HET SPOORWEGONGELUK BIJ DE VINK.
Naar „Hot Volk" vernoemt, zal d-e rechtbank te
'iS-Gravenhage, naar aanleiding van het rapport der
daarvoor «door ha-ar benoemde commissie van des
kundigen, overgaan tot vervol-ging van -de schuldigen
aan het spoorweg-ongeval bij De Vink, op 8 Septem
ber van het vorig jaar.
BRAND IN EEN PIANOMAGAZIJN.
Door onheken-de oorzaak is te Alkmaar brand uitge
broken dn een perceel aan den Westerweg, dat dienst
deed als opslagplaats van piano's en orgels van de
firma Gebr. Spanjaard. Een dertigtal dezer muziek
instrumenten verbrandde Verzekering dekt de scha
de.
EEN VEEBANK TE LEEUWARDEN.
De heer Van der Sluis heeft aan de Ministers van
Binnenl. Zaken en Landbouw en van Justitie de vol
gende vragen gesteld:
1. Zijn -de Ministers bekend met het bestaan van
-de z.g. Veebank te Leeuwarden (v. Swi et-en straat 12),
die'zich ten doel stelt voor veehouders op zeer ge
makkelijke betalingsvoorwaarden vee beschikbaar te
stellen?
2. Zijn de ministers bereid een onderzoek in te
stellen naar de werking van deze bank en naar de
•gevolgen voor de betrokken veehouders?
3. Als vraag 2 bevestigend wordt beantwoord, zijn
de Ministers dan bereid de resultaten van het onder
zoek ter kennis van de Kamer te brengen?
STRAFVERVOLGING TEGEN LEIDERS VAN BE
TOOGINGEN.
Op -d-e volgende vragen van den heer Braat, lid van
de Tweede Kamer:
Is het den mini-ster hekend, dat de leiders van
volksbetóogingen, die in de laatste weken in onze
-groote steden plaats hadden, waardoor menigmaal
-de orde op straat werd verstoord, daarvoor niet ge
straft zullen worden?
Aoht de minister het niet een algemeen -belang, dat
bedoelde leiders, -die wanordelijkheden op den publie*
ken weg veroorzaken, waardoor de politie genood
zaakt wordt extra op te treden, streng gestraft wor
den?
Is -de minister bereid dit te bevorderen?
heeft de minister van justiie geantwoord:
Van een strafvervolging, c.q. bestraffing, kan naar
ons recht eerst sprake zijn, indien het overtreding
geldt, van wet of wettelijke voorschriften.
Zoodanige overtreding nu heeft het gedrag van de,
leiders der bedoelde betoogingen niet opgeleverd, be
houdens dat in één geval ter gelegenheid van dat
optreden overtreding van een bepaling der straatver
ordening heeft-plaats gevonden, welke eohter, gelet
mede op de heteekenis van -dat concrete feit en te I
mer waar het iemand 'betrof, die den sterken arm
d-er politie reeds aan den lijve had ondervonden, ook
n-aar het oordeel van den onldergeteekenide onvervolgd
kon worden gelaten.
In -verband met een en ander luidt, met 'bevestigen
de beantwoording van de eerste vraag, het ant
woord op 'd-e derde vraag ontkennend.
land, gelegen aan de Koningspaden in deze gemeente,
ter grootte van 1.59.10 H.A.
Koopers werden respectievelijk van a., de heer D.
Rooker, voor f 13340, cn van b. de heer Jac. Dol Pz.,
voor f 4215; beiden alhier woonachtig.
PETTEN.
Woensdagmiddag werd er een biljartwedstrijd om
prijzen gehouden, in hot café van den heer Vriesman,
alhier.
Ie prijs had- de heer A. Jongbloed'; 2e prils de heer
J. Kossen; 3e prijs de heer J'b. Vriesman; 4e prijs de
heer K. Nottelman.
De prijzen waren resp. een kistje sigaren, een taart,
een flesch wijn, een doos sigaretten.
—PETTEN. Politie.
Gevonden: damesportemonnaie met inhoud. In
lichtingen bij den rijks-veldwachter te Petten.
ZUIDSCHARWOUDE.
De Ned. Vereen, tot afschaffing van alcohol-houden
de dranken, kwam in huishoudelijke vergadering bij
een.
Medegedeeld werd dat a.s. Zondag te Schagen een
vergadering zal worden gehouden van de Noord-Hol-
landsche Propaganda-Commissie.
Het verslag van de algemeene vergadering te De
venter werd goedgekeurd. j
Besprekingen omtrent „eigen gebouw" aan den Lan-
gendijk vond geen steun.
Voor de blauwe maand-propaganda werd besloten
om samenwerking te zoeken met het Langendijker
D rankweer-c omité
Tevens werd nog besloten dat enkele leden een aan
tal exemplaren van het orgaan „De Blauwe Vaan" zul
len verspreiden.
sverkemzonder kramp of pijn.
C -Doos 0 O cent.
.GEN
10 uur,
„Jj
10 m
sisteen
Ik noemde 'de omstandigheden in dien nacht van
Zaterdag op Zondag nog al ongelukkig. Ten bewijze
hiervan wil ik nog even opmerken dat de seinhuis
wachter -bij de Vaillantllaan, die de eerste fout maakte,
een aflosser was. Hij was wel meer op dezen post ge
weest, maar het is toch -de vraag, of -de voor dit sein
huis aangewezen man niet op de gedachte zou zijn
gekomen, dat een verkeerde wisselstand de oorzaak
ion wezen, van het niet-functioneeren der seinen:
Ht is wel opmerkelijk, dat zich op -den lsten Juli
j.L een soortgelijk ongeval heeft afgespeeld. Het 'heeft
toen geen ernstige gevolgen gehad, daar de wagens
bijtijds tot stilstand kon-den worden gebracht Het ge
beurde op de lijn Den Haa-gRotterdam (Hofplein).
De wagen voerder van den electrischen trein kreeg
de mondelinge opdracht om op verkeerd spoor te
rijden tusschen Rodenrijs en Rotterdam. Die opdracht
was fout Van de andere zijde raderde een trein en
er zou een ongeluk zijn gebeurd, indien de -bestuur
ders niet gestopt hadden. De man, die de mondelinge
opdracht had aanvaard, werd gestraft, omdat hij al-
Kn een schriftelijke opdracht had mogen acceptee-
l Even te voren was evenwel iemand gestraft om
dat hij zich niet aan een mondelinge opdracht
fjwenschte te storen, doch een schriftelijke verlangde.
De logica is wel ver te zoeken...
Mijn conclusie uit deze gebeurtenissen is, dat de
irectie der Nederiandsche Spoorwegen h-aar nauw-
[keurige aandacht moet wijden aan het opleidings-
lagstuk. Een lange -duur der opleiding komt mij
ngend noodzakelijk voor en de aanwezigheid van
«en assistent-wagen voerder acht ik geenszins over-
ibodig. Ook zou 'het naar mijn oordeel gewenscht zijn
om den wagen voerder een -usycho-teohnisch onderzoek
l'to doen ondergaan, alvorens hem in zelfstandigen
dienst te nemen".
ien,
iratifi
id
dsefl
3,
KCOLBEWAARPLAATSEN.
De winst in den koolbouw der wintersoorten- zit
in de koolboeten.
In het voorjaar worden, als regel, prijken
yerkregen, die allen arbeid ruim vergoeden. De
douw van zulke winterbewaarplaatsen neemt dan
jaarlijks toe. Oo-k nu weer worden in vele
Fratsen van Geestmer Ambacht nieuwe boeten ge-
JtoUwd. Alleen in het kleine Tuitjenhorn komen er
*eer 3 nieuwe bij.
set spoorwegongeval bij rliswijk.
«aar (het V.-D.-burau verneemt, zijn de gewonden
"»n het spoonvegongevaJ bij Rijswijk, zoowel in het
©kernhuis te 's-Gravenhage als elders, dezer dagen
°°r een controleur van -het hoofdbureau van de
In den nacht van Donderdag op Vrijdag, om
streeks twaalf uur, is nabij den -mond van de ha
ven van IJmuiden, de binnenkomende logger KW
165, schipper Haasnoot, -door een tot nu toe onbe
kend gebleven stoomschip aangevaren. De logger
-kon ondanks de ernstige averij -de haven nog bin
nen komen, doch zonk nabij de semaphore.
De bemanning werd voor een deel 'door vletterlde-
den, voor het andere door het personeel van een
sleepboot gered, behalve de kok, die nog vermist
wordt. (Men vreest dat hij verdronken is.
De berichtgever van het H-dhld. te IJanui-den meldt
nader:
De legger „Katwijk 165 Nederland II" was van de
harm'gvisscherij teruggekomen met een mooie vangst
van ongeveer 25 last pekelharing. Tusschen brul
boei en den kop van -de Noordpier kwam het schip
dn -aanvaring met het van Amsterdam naar Har-
b'ung aan de Elbe uitgaand Britsche stoomschip
„Au-dacity", waardoor de logger zware schade be
liep. Aanvankelijk zag men schijnbaar het gevaar
niet zoo erg in, al maakte het schip reeds water,
want de schipper achtte het niet noodzakelijk om
de scheepsboot klaar te maken of zijn bemanning
de zwemvesten te laten omdoen. Men hoopte nog
de visscherShaven te kunnen bereiken en zette alle
zeilen op -om zoo spoedig mogelijk binnen te zijn.
Nabij de seanaphore begaf het waterdichte schot
en de logger zonk onder de voeten der mensc-hen
weg. Alles ging zoo vlug in zijn werk, dat de ruim
60-jarige kok, een in Katwijk wonend persoon, met
zijn voeten in touwwerk verward raakte en met
het schip naar heneden gezogen werd en verdronk.'
Zijn lijk d9 opgehaald en naar de Algemeene Be
graafplaats overgebracht. Van de andere opvaren
den sprongen enkele overboord en werden -de ove
rigen gered door sleepbooten en vletten. Het schip
ligt met alleen de toppen der masten boven wa
ter. Door den Rijkswaterstaat zijn maatregelen ge
troffen voor een veilig verkeer van d-e scheepvaart.
Het stoomschip „Au-dacity" is later met schade uit
zee teruggekeerd en -direct doorgevaren naar -een der
dokken in Amsterdam,
VERKOOPING.
.Uitslag der verkoopin-g te Schagen, ten overstaan van
Notaris G. J. van Leersum te Winkel, weiland aan den
Meeldijk te Barsingerhorn, eigendom van den heer J.
Vethman, groot 4.17.70 H.A.. De twee perceelen, ge
combineerd' gekocht door den heer C. Meurs te Win
kel, voor f 11980.
KOLHORN.
De heer P. Pauw, thans watermolenaar in den
Waardpolder, i-s door het Bestuur aangesteld als drij-
vqr van het nieuw gestichte electrische gemaal in den
polder.
HOOGWOUD.
Uitslag van de op Woensdag 19 October 1927 ten
overstaan van Notaris van Houweninge te Hoorn ge
houden verkooping in het café van den heer J. Modder,
vaii de navolgende perceelen:
a. eenige perceelen uitmuntend weiland, gelegen in
deze gemeente aan de Boekeiweg, tezamen ter groot
te van 3.55.10 H.A.; en b. een perceel uitmuntend wei-
DE STAKING IN DE MIDDEN-DUITSCHE BRUIN-
KOOLMIJNEN.
De toestand der staking in het geheele mijngebied
is nagenoeg onveranderd. Het aantal stakers is met
een kleinigheid toegenomen, maar verscheidene fa
brieken hebben vandaag hun poorten gesloten we
gens gebrek aan kolen. Dit geldt vooral van suiker
en stikstoffabrieken, maar ook eenige textielfabrie
ken zijn reeds op halve dagen gaan werken.
De stakers die aangewezen waren om op de ter
reinen der I. G. de lichtvoorziening in de mijnen
Theodor en Leopold te waarborgen, hebben hun
taak volbracht.
In de dorpjes laat de gemeentelijke lichtvoorzie
ning hier en daar al te wenschen.
DE MOORDPARTIJ OP DE SALOMONSEILAN
DEN.
Uït Soeva, op de Fidzji-eilanden, komt bericht
dat thans gebleken is wie de daders van den jong-
sten moord op blanken en op inlandsche politie
agenten zijn geweest. Het zijn eenige honderden in
boorlingen van een stam die op het eiland Brousse
woont.
Achthonderd inboorlingen hebben hun diensten
aangeboden om mee -te helpen bij- het ontdekken
van de schuldigen.
OVERSTROOMINGEN IN ZUID-SLAVI8.
Uit het Oostelijk, gedeelte van 'het land worden
berichten ontvangen over groote overstroomlingen
tengevolge' van de hevige regens. Vele huizen zouden
zijn verwoest. Twee spoorwegbruggen zijn ingestort.
Het spoorwegverkeer is gedeeltelijk verbroken.
MAATREGELEN VOOR MEERDERE RENTABI
LITEIT VAN HET ENGELSCHE LANDBOUWBE
DRIJF.
De landbouwers van Nieuw Zeeland hebben eeij
commissie uit hun midden gevormd die hij de aan
staande komst van Amery te Wellington, -den mi
nister zal verzoeken, een algemeene conferentie van
landbouwers uit alle deelen van het Britsche rijk bij
een te roepen teneinde maatregelen te heramen om
het landbouwbedrijf rendabeler te maken, en het
daardoor voor intensiever geldbelegging van het
groot kapitaal in aanmerking te doen komen.
N. R. Crt.
VERBREKING VAN TROUWBELOFTEN.
De weduwe J. Moison, oud 71 jaar, te St. Romuald,
in Quebec, was ten huwelijk gevraagd door den 68-
jarigen Marcorx. Toen 'het uitzet al klaar was,
maakte de man de verloving af. De misleide vrouw
sprak hem in rechte aan wegens verbreking van
trouwbeloften en eischte 400 schadevergoeding.
De rechter besliste dat haar 23 voor de kosten
van het uitzet toekwam.
STORM.
Berichten uit Arizona maken melding van groote
schade, aangericht door een hevigen storm, die op de
xusten van de Golf van Mexico heeft gewoed.
VOOR 5000 JAAR WAS HET KATOEN AL BE
KEND.
Te Mohinjo-daro, in de Britsch-Indische grenspro
vincie, heeft men bij een opgraving oen zilveren
vaas te voorschijn gebracht, waarin sieraden zaten,
die in een katoenen lap gewikkeld waren. Men dacht
eerst dat het een andere stof was, omdat nog niet be
kend was dat den tijd waaruit de vindst -dagteekent,
in Indië al katoen verwerkt werd. Maar thans lijkt
buiten twijfel vastgesteld te zijn, dat al voor 50
eeuwen in Indië katoen geweven moet zijn.
VLIEGTUIG NEERGESTORT.
Uit Kottbus, 20 Oct. Hedenmiddag is hier een
vliegtuig van 70 meter hoogte neergestort van den
verkeersvliegschool te Staaken.
De bestuurder werd doodelijk gewond.
ZWAAR WEER.
Uit Belgrado komen berichten, meldt het Wolff-
bureau, van zwaren regenval en overstroomingen in
Montenegro en Zuid-Servië. De stad Ipek staat on
der water, de omgeving der Montenegrijnsche stad
Nikisjitsj eveneens. Bij Podgoritza en Prekoplje staat
het water eveneens zeer hoog.
Een ordeloos goederenvervoer.
De vertegenwoordiger van den WSNCH (een der
hoogste economische lichamen van de sovjet-regee-
ring), Swerdlow, heeft in een redevoering over de
Russische spoorwegen o.a. het volgende verklaard:
Ofschoon het transportweien in Rusland het voor-
oorlogsche peil (wat het aantal vervoerde ladingen
betreft) heeft overschreden, is de toestand van de
Russische spoorwegen zeer slecht en zal hij in de
naaste toekomst nog erger worden, indien de regee
ring niet onmiddellijk ingrijpt en een rationalisatie
van het bedrijf invoert. Volgons Swerdlow zullen de
300 millioen roebel, welke uitgetrokken worden op
de begrooting van het boekjaar 1927/'28 onvoldoende
blijken te zijn voor de ontwikkeling van het trans
port in die afmetingen, welke noodig zijn. De be
langrijkste ziekte van het transport-wezen in Rus
land is het ordelooze heen en weer vervoeren van
goederen. Dezelfde goederen worden op geweldige
afstanden heen en weer gesleept, worden langs om
wegen vervoerd enz. Er moet een einde gemaakt
worden aan deze onregelmatigheden. Er moeten
vaste routes uitgewerkt worden, welke de ladingen
moeiten volgen; daarbij moet steeds de kortste weg
gekozen worden.
i
DEN! HONGERDOOD NABIJ.
Te Nlce werden- biji aankomst van een stoomboot
uit Algiers vijf inboorlingen als Winde passagiers
ontdekt, die den hongerdoo-d nabij1 waren. Eén lid
van de bemanning van het schip, die -de inboor
lingen aan boord- genomen en verstopt had, werd
in hechtenis genomen.
PHILANTROPIE OP GROOTE SCHAAL.
•Blijkens een telegram uit New York aan de En-
gelsche bladen is het testament openbaar geworden
van de te Cinclnnaiti overleden zeer vermogende
philanthrope mevr. Mary Emery. Er zijn legaten
aan personen, kerken, instellingen van openbaar nut
en musea tot een bedrag van 6.000.000 dollar. Zoo
ontvangt b.v. een achterneef te Londen 100.000 dol
lar, een Britsche dame 100.000 dollar; het Cincinnati
Art Museum krijgt de schilderijen (oude meesters)
ter geschatte waarde van 3.000.000 èi 5.000.000 dollar.
Wat er dan over is wordt bestemd voor een Thomas
J. Emery Memorial Corporation, welke tot taak zal
hebben het philanthropische werk van mevr. Emery
voort te zetten. Die stichting zal de beschikking krij
gen over 20.000.000 dollar. N.R.Crt.
De Londensche jolitie op zoek.
De politie te Londen kijkt op -het oogenblik scherp
uit naar een broodmager man een; man die be
schouwd' wordt als de magerste inbreker van Londen.
Hij heeft een inbraak gepleegd in een restaurant in
Southampton Street bij het Strand. Hij is door het
.souterrein binnengekomen en, om dit te doen, moest
hij zich door een heel nauwe opening tusschen eeln
muur en een stevig gesloten ijzer hek heenwriirgen,
dat een gangetje, langs het gebouw heen loopend, af
sluit. Zoo kwam hij in de kelders en keukens, brak
daarna drie deuren open en bereikte toen het kantoor
van den directeur, waar hij een brandkast forceerde en
S, 100 buit maakte.
De politie begrijpt niet hoe hij zich door de opening
heengeperst heeft. Iemand die geenszins dik was, kon
er alleen zyn hoofd en een schouder doorkrijgen, maar
zat toen in de klem.
De man heeft vingerafdrukken op de brandkast ach
tergelaten en deze worden nu vergeleken met de vin
gerafdrukken van een inbreker, die zijn specialiteit er
van maakt om door nauwe openingen binnen te' drin
gen.
Men vermoedt, dat de man een medeplichtige had,
die buiten wachtte en hem eerst door de opening ge
duwd en hem er daarna weer met geweld doorheen ge
trokken heeft, maar die zelf te dik was om hem te
volgen.
De angst voor een komende oorlog. -
Te Moskou heerscht nu een voedsel-crisis, die steeds
scherper vormen aanneemt. Voor de winkels van le
vensmiddelen staan lange rijen wachtenden. Het sterkst
is het tekort aan meel en brood, maar ook grutters
waren, melk, plantenboter e.d. producten zijn niet te
krijgen. De eindelooze rijen voor de bakkerijen veront
rusten de bolsjewüri. Zij herinneren zich, dat de Maart
revolutie ook was begonnen ten gevolge van die
„staarten" voor de bakkerijen. De crisis is het gevolg
van de desorganisatie van het transportwezen en den
onvoldoenden toevoer van levensmiddelen naar Mos
kou. De toestand wordt verergerd door de paniek, die
ontstaan is als gevolg van de gesprekken over een on-
vermijdelijken oorlog. De menschen koopen daarom
meer levensmiddelen dan zjj noodig hebben.
De Moskousche sovjet heeft een specpale zitting be
legd ter bespreking van den toestand. Er werd beslo
ten maatregelen te treffen voor de verbetering van den
toestand. Er zal gezorgd worden voor meer toevoer van
meel; de bakkerijen zullen ook op Zon- en feestdagen
werken. Indien dit niet helpt, zal een distributie-stel-,
sel ingevoerd worden.
TWEE VROUWEN WAREN DE AANVOERDERS.
In Rattowitz biji Breslau ia een inbrekers
bende gearresteerd, die onder aanvoering van
twee vrouwen stond, welke nauwelijks den
leeftijd van 25 jaren bereikt hadden. Een «root
aantal inbraken zijin door hen uitgevoerd, waarbij
de vrouwen steeds het gevaarlijkste werk verricht
ten. Bij de huiszoeking werd een groote hoeveel-
hei dgoederen aangetroffen, die allemaal van dief
stal afkomstig waren.
DE PILOOT GEDOODl
Uit een eskade van vier vliegtuigen der Duitsche
verkeersvliegschool, Staaken. dat zich op een
vlucht van Berlijn naar Gorlitz bevond, stortte op
den terugtocht naar Berlijn, precies boven de vlieg-
haven van Cottbus, vanaf een hoogte van 100 M.
het vliegtuig ,.D. 1>185" naar beneden. Het vliegtuig
w-erd volkomen vernield. De piloot. Weisz, kreeg
een zware schedelbreuk en is in hot ziekenhuis
van Gottbus aan de bekomen verwondingen over
leden. Het ongeval wordt aan een onverwachtsche
windvlaag toegeschreven.
Twaalf jaar opgeslo-ten in een
donker hok.
Ongeveer veertig jaar geleden trouwde te Lodz, zoo
lezen we in de „Frankf. Z.", een zekere Laizcr Ro
zenberg met Ester Bertel, die samen een handelszaak
begonnen, welke echter niet opnam, zoodat Rozenberg
al spoedig naar Amerika emigreerde. In Chicago zette
hij zich neer en huwde daar, zonder zich van zijn an
dere vrouw, bij wie hij drie dochters had, te scheiden.
Het nieuwe paar kwam na jaren overeen, een der
meisjes uit Lod'z naar Amerika te laten komen. Het
geen geschiedde, maar al soedig volgde haar zuster,
zoodat de moeder te Lotz met het jongste kind achter
bleef. Korten tijd daarop was echter ook dit meisje ver
dwenen: ook* naar Amerika, zooals iedereen dadit.
Thans echter heeft de politie oen vreeselijke ont
dekking gedaan. Daar men nu en dan zwakke kreten
in de verlaten woning der verlaten vrouw hoorde, heeft
de politie dezer dagen huiszoeking gedaan. En toen
bleek, dat de jongste dochter niet naar Amerika was