VAN DIT EN VAN DAT
EN VAN ALLES WAT
5
18
fü
SS
11
10
fi
m m
15
Sf
H
11
20
i§|
25
11
S
is
30
Hf
11
s
35
jjf
11
if
H
m
40
m
iü
81 B
45
1
59
Bijvoegsel der Schager Courant van Zaterdag 12 November 1927. No. 8151
DAMMEN.
Vraagstuk No. JO,
m
SCHAKEN.
Vraagstuk No. 11,
PUZZLEN EN MAGIE.
Vraagstuk No. 12.
Vraagstuk No. 13.
KAARTEN.
Vraagstuk No. 14.
kostbare edelsteenen.
DE VEILIGHEID OP DEN
OCEAAN.
Scheepsrampen en hoe ze te vermijden.
van CHR. MARKUS, Amsterdam.
Zwart: 8.
M
m
tmh
Wk
Wit: 8.
De diagrairistand in cijfers behoorte te zijn:
Zwart 8 schijven op 7, 1214, 17, 18, 26 en 2& Wit
8 schijven op 24, 25, 31, 84, 35.' 40, 42 en 47.
Wit speelt en winti
1 o
OPLOSSING PROBLEEM No. 1.
van J. C. LE BLEU, Breskens.
L De diagramstand in cijfers was: Zwart 8 schijven,
op 8, 9, 14, 15, 17, 18, 26 en 39. Wit 8 schijven op 24
28, 31, 33, 35, 37, 44 en 47. Wit speelt hier heel gees-
strig 31—27 (zwart 50X39), 37—31, (26X37), 47-41
(37X46), 27-21 (46X30), 21'X23 (50X19), en 35X4
wint! Fraai is de wijze waarop de heide zwarte
dammen in denzelf den slagvan het hord verdwij
nen.
van Dr. E. PALKOSKA, Praag,
Zwart: 5.
De diagramstand behoort te zijn: Wit Ke2, Df4,
Pa5 en twee pionnen op b4 en g4 Zwart Kd4, Lh8,
en twee pionnen op d5 én e4. Wit speelt en
flttt mat in twee zetten!
OPLOSSING PROBLEEM No. 2,
van Mr. M. NIEMEIJER en J. HARTONG,
(Wassenaar—Rotterdam).
De diagramstand was: Wit Kg8, Dd7, Tdl, Tf7,
Lh5, Pf4, ph? en drie pionnen op d5, e2 en f2. Zwart
Ke4, Da2, Ta6, Tc6, Le7, Lhl, Pc8, Pel en twee pion
nen op c5 en g6. Wit speelt als 9leutelzet Pf4d3,
waarna op ieder antwoord van zwart onmiddellijk
niat volgt. De hoofdinhoud is wel de dubbele, weder-
keerige Looper-Toren interferentie. Een zeer inge
wikkeld vraagstuk!
JALOERSCHE ECHTGENOOTEN.
Drie jaloereche %echtgenooten, die met hun vrou
wen cp reis zijn, zien zich genoodzaakt in een
bootje over te varen, dat slechts twee personen te
gelijk kan hergen. Elk der drie echtgenooten is er
op tegen, dat zijn vrouw met één der twee andere
mannelijke leden van het gezelschap overaart,
tenzij hij er zelf hij kan wezen.
Hoe varen zij zóó over, dat toch elk tevreden is?
100.
Gegeven: de cijfers 1 tot en met 9, die allen
gebruikt moeten worden, doch ieder cijfer slechts
één maal.
Gevraagd: hiermede honderd tot uitkomist te
krijgen, door ze uitsluitend biji elkaar op te tel-
1 e n; dus niet aftrekken, vermenigvuldigen of iets
van dien aard.
i o
OPLOSSING VAN PUZZLE No. 3.
„Het familie-diner".
De zaak draagt zich aldus toe: De oude heer was
weduwnaar met een dochter en een zuster. De oude
heer (O.H.) en zijn vader, (die ook weduwnaar is),
trouwen met twee gezusters (de vrouw van den O.H.
heeft een dochter van haar eersten echtgenoot. De
O.H. is dus zijn vaders schoonbroeder). De broeder
van den ouden heer trouwde met do stiefdochter
van den O.H. Hierdoor is de O.H. zijn broeders
schoonvader. De schoonvader van den O.H. trouwde
met de zuster van den O.H. en dus is de O.H. zijn
schoonvaders schoonbroer. De schoonbroeder van
den O.H. trouwde met de dochter van den O.H.,
waardoor de O.H. zijn schoonbroeders schoonvader
werd. -
Hiermede is de puzzle verklaard.
OPLOSSING PUZZLE No. 4.
Een knoop leggen.
Kierbijj hangt alles af van de manier, waarop de
zakdoek of het touw wordt vastgehouden. Men legt
"den zakdoek, die als touw gedraaid is, in rechte
lijn op tafel, Vervolgens vouwt men de armen, zóó
dat de vingers der rechterhand uitsteken hoven de
biceps van den linkerarm, terwijl de vingers der
linkerhand onder de biceps van den rechterarm
doorschuiven. Met aldus gevouwen armen buigt
men zich nu voorover en raapt den zakdoek of het
touw, op, de rechterhand grijpt dan 't linksche einde
en de linkerhand 't rechtsohe. Komen nui de armen
weer van elkaar, dan zal er een knoop gelegd wor
den ongeveer iqi het imdden van den zakdoek of van
het touw.
EEN P ANDOER-PROBLEEM^
Misère Ouverte Imperiale (Praatje).
A. heeft: R.7 en 10, S.7, 9 en vrouw, H.6 en 8, K.10.
Bi heeft: R.9, hoer en vrouw,'S.8, H.hoer, K.vrouw,
heer en aas.
C. heeft: R.8 en aas, S.10, heer en aas, H.heer en
aas en K.9.
D. heeft: R.heer, Shoer, H.7, 9, 10 en. vrouw, K.7
en 8.
De kijkkaart is Klaverboer. Troef is. klaver en A
speelt uit met K.10.
OPLOSSING KAARTPROBLEEM No. 5.
lste slag: a K.8; b K.boer; c K.9 en d K.7.
2de slag. b R.9; c R.aas; d K.vrouw en d R.boer.
3de slag: d RJheer; a R.8; b H.heer en c R.10.
4de slag: d R.vrouw; a R.7; b H.vrouw en c S.aas
5de slag; d H.10; a H.7; b K.10 en c K.heer.
0de ©lag: c S.10; d S.boer; a S.8 en b S.9.
7de slag: d H.9; a H.6; b S.heer en c H.aas.
8ste slag: c H.8; d S.7; a H.boer en b S.vrouw.
Dit probleem kon ook opgelost worden met Kl.8
als troef.
Goede oplossingen ontving ik van mej. L. M. ten
H.. de Den Helder en de heeren P. Leegwater en G.
Bloim, beiden te Stompetoron.
De Hertog van Westminster heeft kort geleden
een ouden en zeer kostbaren edelsteen verkocht.
Dat word4 hem in Engeland nogal kwalijk genomen
want deze edelsteen is geen andere dan de Nassak,
i een dier groots historische diamanten uit Indië, die
evenals de Kohinor de Regent en de Orloff een
echte Golconda-9teen is en die, hoewel particulier
bezit, toch. onder de historische schatten van het
Rijk gerekend werd. Maar als men geld noodig heeft
en de Hertog van Westminster heeft gewoonlijk zeer
veel geld noodig, dan is het om het even, wat men
verkoopt. Bet gaat er mede als met schllderijjen en
middeleeuwache kaste eten, die men vain zijn voor
vaderen erft.... zijl gaan naar Amerika. ODe tach
tig karaat zware Nassak is de eerste groote histo
rische diamant, die in Amerikaansche handen
komt. Hij stamt waarschijnlijk uit hetzelfde tijdperk,
waarin ook de Kohinoor geslepen is, en is omwe
ven van Indische mythen en legenden, vol van in
triges en bloedvergieten. Men weet, dat de Nassak-
diaanant sedert de Middeleeuwen gediend heeft als
oog van het reusachtige Shiwa-heeld, dat staat in
den rotstempel bij Nassak, aan den bovenloop van
-die rivier de Godavery. Toen in het Jaar 1818 troepen,
van de Oost-Indische Compagnie door deze streek
kwamen, plunderden zij' den tempel en braken den
•diamant uit het beeld. Twintig jaar later, in 1837,
werd hij door den toenmaligen Hertog van West-
minster gekocht.
De Parijsche juwelier Mauboussin, die den ver
koop regelde, had met de Aimerikaansche douane
autoriteiten een interessanten strijid uit te vechten.
M.en kan zeggen,, idat de Nassak een oud stuk is en
als zoodanig had hij, volgens de Amerikaansche wet
zonder eenige betaling in de Vereemigde Staten in
gevoerd kunnen worden. Maar de Aimerikaansche
douane-expert had eens gehoord, dat de diamant
in het jaar 1830 opnieuw geslepen was, en daardoor
zijnde geen 100 jaar oud modem en dus tol-
plichtig. Mauboussin verdedigde zich' tegen deze
bewering met een leger van documenten en vaklie
den, om te -bewijzen, dat de Nassak nooit door mo
derne slijpers 'aangeraakt ds, imaar geslepen; is vol
gens die oude methode, waarvan het geheim reeds
sedert eeuiwen als verloren geldt.
Domioé: Wat vind je Het
tteffendst in de geschiedenis van
den zondvloed?
Jantje: Dat er toen nog
geen parapkaes wazen.
„Safety firstl"
Hlet is ten ©enenmale onmogelijk om onzinkbare
schepen te houwen. Men 'hield dat nochtans nog tot
vóór de catastrophe met de „Titanic" voor mogelijk
totdat deze ramp op vreeselijke wijze het tegen
deel bewees. Vanaf dat oogenhlik trachtte men niet
langer, zooals daarvoor, het weerstandsvermogen
van de schepen zelf onder alle mogelijke offers tot
het allerhoogste op te voeren, maar begon men
zich meer en meer toe te leggen op het perfectl-
oneeren van de reddingsinrichtingen. Men moest
erkennen, dat scheepsrampen niet te vermijden wa
ren, dus ging men .er zich op toeleggen, de gevolgen
zooveel mogelijk te verzachten. Mlet welke reusachti
ge sprongen de veiligheid in de laatste jaren voor
uit gegaan is. bewijst wel de Engelsche statistiek
die vaststelt, dat ongeveer bij' een gelijlk aantal der
in gevaar vorkeerende personen in den tijd van 1922
tot 1926 slecht9 een derde deel omkwam vergeleken
bij de jaren tusschen 1902 en 1906.
Van welke soort zijn de moderne reddingsinrich
tingen? Het grootste gevaar is de beschadiging van
den buitenwand van het schip door bijvoorbeeld
het stooten op een onzichtbare klip, een hotsing tus
schen twee schepen of een stranding. Daarom wordt
de buitenwand van het schip op de meest gevaar
lijke plaatsen zooveel mogelijk versterkt: door den
dubbelen bodem", die het schip nog drijvende
houdt, wanneer de onderste bodem van het schip tot
zelf© over zijn geheele lengte zou zijn opengescheurd;
verder door versterking van den voorsteven, die het
schip biji hevige hotsingen tegen algeheel en onder
gang kan vrHwaren. Wanneer desondanks bij1 een
hotsing de buitenwand van het schip zoodanig be
schadigd wordt dat het water naar binnen dringt,
dan treedt nochtans de meest geniale veiligheids
inrichting der soheepsbouwtechniek in werking na
melijk de waterdichte s c h ot t e n. Het heeie
schip is namelijk in een aantal waterdichte af dee
lingen verdeeld, door de zoogenaamde waterdichte
Omdat ik ie dien hoepel ge
kocht heb, moet ie nu eens rus
tig bii me bliiven zitten 1
schotten, welke verbindingsdeuren echter tijdens de
vaart geopend zijn. Op het oogenblik van het onge
luk worden echter alle deuren door den druk van
een hefboom' vanaf de commandobrug gesloten. D'e
beschadiging van den scheepswand zal meestal van
dien aard zijn.i dat slechts door een betrekklelijlki
kleine opening, het water binnenstroomt, en nog in
een zeker gedeelte van het ©chip, want de water
dicht afsluitende deuren laten geen water in do
andere scheepsruim ten binnen. Het volloopcn van
een gedeelte, ja zélfs van twee gedeelten is van geen
invloed op de drijfkracht van het schip en evenmin
op de besturing, ja men zou zelfs in dezen toestand
den geheelen' oceaan over kunnen varen. Gevaar
lijk wordt het eerst, wanneer bij! d8 botsing direct
meer dan één gedeelte zooals bij de ramp van de
„Titanic" volloopt. Dan is het schip niet meer
drijvende te houden. Dé kapitein moet dan onver
wijld bevel geven om de reddingsbooten uit te zet
ten. Maar de waarschijnlijkheid, dat biji de eerste
botsing meerdere gedeelten van het schip direct vol-
loopen, is gering. Dit is in de laatste 20 jaren
slechts zevenmaal voorgekomen.
Ingeval het schip ten onder gaat en de passa
giers in de xeddingssbooten moeten worden inge
scheept, zooals in vroeger tijden onder de grootste
ellende op* zee rond te zwalken, alvorensredding
voor hen opdook- Want ongemerkt tijdens de cata
strophe,, temidden van de grootste verwarring heb
ben de electrische golven hun reddingswerk
opgenomen: de draadloaze: teiegraphie heeft haar
roep om hulp den aether ingezonden, het wereld
beroemde teeken S. O. S., waarvan de beteekenis
„save our souis" (redt onze zielen) meer dan genoeg
zegt. Elk ander draadloos verkeer zwijgt op het
eerste oogenblik, waarop de noodseinen gehoord
worden, elk, zich1 in de nabijheid bevindende Oceaan
boot verandert vam koers om „Juli speed" naar de
oniheilspiek op te stoomen. Die draadlooze zendie®
aan boord van het verongelukte schip, en speciaal
een bijzondere noodzender, kan zelfs dan nog wer
ken, indien de machinekamer reeds vol water ge-
loopen is, zoodat van daaruit het electrische net
niet meer van stroom wordt voorzien. Een nood-
batterij neemt de stroomlevering dan echter over en
als ook daaraan een einde is gekomen, verlaat de
officier der marconisten met zijn mannen, pis laat
ste het schip.
Maar zelfs dan nog is de zegenrijke werking van
de radio nog niet ten einde. Inmiddlels zijn de red
dingsbooten te water gelaten 1 voor eiken, zich
aan boord bevindenden persoon moet sedert de
ramp van de Titanic" plaats zijln in de reddings
booten die van alles voorzien zijn. Zij blijven bij
de hoogste zeeën en zelfs wanneer ze vol water ge-
loopen zijn, nog drijven, daar ze van luchtgevulde
drijf kasten voorzien zijn.
Op dit oogenblik begint een motor te knetteren,
een tweede volgt, want ónder de reddingébooten de®
moderne Oceaanbooten bevinden er zich, die door
een motor worden voortbewogen en1 met draadloos©
teiegraphie zijn uitgerust. Zijl kunnen direct met de
te hulp snellende schepen in contact komen, hun
opgeven waar zij' zich bevinden en voor alles kun
nen zij ze bij' mist dén rechten weg wijzen, dank zij
één der voornaamste eigenschappen van de electri-
fsche golf: de riohtingswerking.
Terwijl nu de te hulp komende booten zich op
weg hebben begeven worden de andere reddings-
booten door de 'bedde motorbooten op sleeptouw ge
nomen, omi vooral bij mist te verhinderen, dat ze
bij elkaar vandaan drijven.
In de booten bevindt zich ook olie, dat bij1 hooge
zee over de golven wordt uitgegoten. Een dunne
laag olie op het water, tempert de hoogste golven,
zoodat de reddingsbooten gemakkelijk het schip
kunnen horeiken, dat op het noodsein is afgeko
men en de onheilsplek bereikt heeft.
Zoo is elke mogelijkheid die zich bij' een ongeval
kan voordoen, vanaf de kleinste tot de grootste
nauwkeurig doordacht. Voor de bestrijding van het
gevaar, verbonden aan het vervoer over zee, is niets
gespaard, om haar zoo volmaakt mogelijk te ma
ken. Dat deze pogingen, inderdaad aan hun» ver
wachtingen voldaan heeft., heeft de laatste Oceaan
ramp, met de ..Prinses Mafalda" op de Braziliaan-
sche kust weer eens duidelijk bewezen, want daDk
zij de schitterende reddingsinrichting aan boord van
dat schip, is verreweg het grootste deel van de pas
sagiers aan den vloed ontrukt kunnen worden.