RADIO-RUBRIEK.
VOETBALZANG.
ZWARTE MAGIE OP DE
MUREN VAN TUNIS.
VOOR DEN TOESTELBOUWER.
Eenlampsontvanger met toepassing van
een koppeleenheid.
De hand der Fathma.
De zang van den nachtegaal op de
De opgebroken straat.
In fig. 42 B ia het schema met toepassing van de
koppel-eenheid, waarover in het vorige artikel het
een en ander werd uiteengezet, gegeven. Met behulp
van deze eenheid, en in combinatie met twee con
densatoren, vindt de afstemming plaat».
De wikkelingen A en B zijn in serie geschakeld.
Deze combinatie (wikkeling A is draaibaar in wik
keling' B) vertoont dus veel overeenkomst met den
variometer, die zoodanig geschakeld] is, dat een
fijne afstemming' mogelijk is. Daarnaast, parallel
aan de heide genoemde wikkelingen, is een varia
bele condensator geschakeld (0.00035 m.F.) door mid>-
del waarvan de meer zuivere afstemming bewerk
stelligd kan worden.
I
De wikkelingen C en D zijn eveneens in serie ge
schakeld, terwijl alleen laatstgenoemde wikkeling
een variabelen condensator (0.0005 m.F.) parallel
heeft staan. Deze laatste combinatie maakt het dus
mogelijk eveneens den antennekring af te stemmen.
Het schema geeft twee afgescheiden kringen, dus
groote selectiviteit. Wikkeling C zouden wij de tus-
schentrap kunnen noemen, die de overdracht van
de ontvangen energie op den secondairen kring ver
gemakkelijkt.
De afstemming is vrij eenvoudig. Men begint weer
met den secondairen kring. Bij verdere, juiste af
stemming zal het dan noodig blijken den primairen
condensator en de wikkeling A gecombineerd en
tegelijkertijdte draaien. Daarvoor is weer routine
noodig, maar het is absoluut mogelijk een storend
station te schakelen.
Wij' zijn verstoken van verdere gegevens der wik
kelingen als draad dikte, aantal windingen, enz. D'e
amateur, die een dergelijk toestel wil bouwen, zal
dit dus proefondervindelijk; moeten vaststellen,
waarbij1 het hem' wel niet aan eenig houvast zail
ontbreken. Mocht een der lezers gezocht en gevon
den hebben, zoo houden wij ons aanbevolen~voor
een opgave der diverse waarden.
(Bij den eerstvolgenden internationalen
voetbalwedstrijd te Amsterdam, zal een
proef worden genomen, met gemeen
schappelijk zingen.)
We gaan dus bij een voetbalwedstrijd zingen^
Zeer gemeenschappTijk, hoopvol en spontaan.
Er zijn zoo van die blijde levensdingen,
Die uit behoefte naar iets schoons ontstaan!
Een wedstrijd zelf geeft zelden de voldoening,
Die ware kunst aan t mensch'lijk voelen geeft,
De voetbal heerscht en vraagt niet naar verzoening,
Zoodat iets brullends meest den grondtoon heeft!
De eerste goal wordt krijschendé gehore*
Met luide kreten, soms minuten lang,
Nu staan we op, een feestgroet doet zich hoore*,
Of wat critiek met zang en tegen-zang!
Ook als een speler onbesuisd gaat haken,
Vaak meer dan eens in het berucht gebied,
Dan weten we brutaal mfisbaar te maken,
Nu zingen we een plechtig strafschop-lied!
De referee wordt krachtig toegezongen,
Geheel in stijl, al naar men hoont of prijst,
Uit volle horst, beschaafd en ongedwongen,
Wanneer zijn vinger naar het midden wijst.
O, zang lucht op en mocht men hem genaken,
Met modderkluiten, onbekookt en min,
Dan zingen we, wanneer men hem mocht raken,
Heel zacht die mooie treurmarsch van Chopin!
l
Op dan supporters, in de nieuwe richting
Voor 't buitenspel-lied en de corner-zang,
Brengt het publiek modern sportieve stichting,
En wijdt Uw krachten aan, dien jongensrangl
Dan zal ook emd'lijk de tribune hooren,
Al bromt ze zacht: „Tie»-tom, tie-tie-de-lie!"
Zóó wordt de schoonheid door de sport geboren,
En klinkt langs 't veld één voetbal-symfonie!
Eén ding is jammer bij dit «choone streven.
Het: „Hela, hola houdt er de moed maar int"
Laat roemloos op het voetbalveld het leven
Als weerloos offer bij dit frisch begint
Ook 't weldoorvoelde: „Laat de klok maar luiden!"
Gevolgd door 't fiere-: „Laat de klok maar slaan!"-
Hoewel toch vele teek'nen er op duiden,
Dat deze krachtig blijven voortbestaan!!
November 1927.
.(Nadruk verboden.)
KROES.
VAN EEN BOOZEN BLIK EN DE WRAAK
AAN EEN DOODE.
Wat moet de afdruk der hand op de muren van
Tuni»? —Overal straalt hij den reiziger tegen, als
een tooverachtlg teeken. Een groote, levendige vrou
wenhand, kleine kinderhandjes, handen, niet groo-
ter dan de pootjes van een hagedis, stralen iemand
van de wanden der huizen tegen, waar zij hoven de
ingangspoorten in helle kleuren gloeien of in half-
relief zich plastisch afteekenen; overal zijn deze
handen te vinden: op de straat, op het paardentuig,
op de muildierkarren, ijs- en limonadekasten, in
roode, blauwe en gele kleuren opgeschilderd in
honderden varaties en duizenden stijlen vertegen
woordigd, doch steeds blijft 'het oerbeeld de hand,
de heilige hand, die den boozen blik zal keeren.
Zelfs tot sieraden verwerkt vindt men ze, als
amulet, en niet haar teeken wordt de mensch ge
tatoeëerd op gezicht, borst, armen en beenen, en
den dieren: ezels, paarden en kameelen in het vel
gebrand. Moderne zakenmenschen hebben als vorm
voor hun uithangbord de heilige hand uitgekozen
an zelfs de cigaretten dragen haar teeken: de hand,
welks vijf vingers uiteen gespreid zijn(, verschijnt
afwerend, beschermend, veelbeteekenend.
•Deze hiëroglyphe is niets anders dan de hand
der Fathma. Volgen» een oeroude Arabische le
gende zouden het de vijf vereenigde mohamme-
daansche stammlen beteekenen.
Toen de profeet Mohammed de godsdienst van
den Islam verkondigde, sloten zich daarbij na el
kander vier secten aan; de vijfde echter, de Iladiten,
d.z. de Mozabiten, eerst, nadat zij zeer lang na
gedacht hadden. (Daarom beschouwen de andere
Mohammedanen hen met een soort van verachting,
betitelen ben met den naam van Kbemessinen, of
wel de tot den vijfden rang laatst gekomenen, Toen
de Mozabiten hun opname in de godsdienstgemeen
schap vorderden, gaf de profeet toe, maar zijn bloed
verwanten en vrienden gaven hem onomwonden te
kennen, dat deze ongeloovigen zulk een genade niet
waardig waren. Daarop greep Mohammed' de
hand van zijn dochter Fathma en opende haar,
door de vingers de een na den ander uit te strek
ken: „Zie, gelijk de vingers van deze hand zich om
de handpalm sluiten, zoo vereenigen zich alle vijf
stammen van den Islam, de vijfde inbegrepen, om
hetzelfde punt: Allah! den Groote, den Almachtige!
Deze handpalm beteekent de plaats, waarop zich
allen vereenigen, om God te eeren". Op deze wijze
werd de hand der Fathma een heilig teeken, be
stemd, om diegenen geluk aan te brengen, welke
haar draagt of haar afbeelding boven de poort van
zijn huis schildert
Maar in werkelijkheid is de heilige hand vele
duizenden jaren ouder dan het mohamme-
daansche geloof en ouder dan de Arabische volks-
stammlen in Noord-Afrika, die haar reeds bezigden,
toen de eerste bewapende scharen der Aziatische
Nomaden een inval in Tunis deden en dat zeldzame
toeken, de geheimzinnige hand, hun den toegang
tot de woningen verbood. Reeds toen beschermde
de open hand tegen de booze blikken van vreemde
indringers.
In de nabijheid van Karthago vindt men ze reeds
op de alleroudste bouwwerken, evenals in de hiëra-
tische (priesterlijke) mozaiken der phoeniciers.
Maar de bonte, geheimzinnige hand zij kan ook
tot een zwart-magische tooverij verstarren, wanneer
zij de hand van een doode voorstelt, of wanneer
haar schaduwgestalte op den wand niets anders is
dan de huiveringwekkende vingerafdruk eener
doode hand, die in een mystieken maannacht onder
afgrijselijke bezwering van een opgegraven lijk af
gesneden werd, om met haar de levenden te slaan;
want wat de doode hand beroerd, moet ten onder
gaan, hetzij het hui», waarop zij werd afgedrukt,
Hoe kom ie daar terecht?
- Ik wilde daar dat klaver
blaadje van vier plukken, omdat
bet geluk aanbrengt.
hetzij de levende zelf die onbewust in zijn sluimer
door haar wordt aangeraakt. Want na de magische
formules, welke de Jezuiten reeds kenden: „Perin-
d e a c c ad a v e r", heerscht he tgeloof, dat de dood,
onirfachtig, zich in zijn verstijving, blindheid en
duisternis mee te doelen.' zich door magische be
zwering aan de levenden laat overdragen.
Desfarmets vertelt ons hierover de volgende ge
schiedenis, welke zich in Blidah in de provincie
Algiers zou hebben afgespeeld:
Twee vrouwen uit Blidah begaven zich op -zeke
ren nacht met een schotel en wat meel naar het
kerkhof; hier groeven zij een lijk op, dat dienzelf
den dag begraven was geworden. Zij zetten het lijk
overeind, en terwijl de eene vrouw het in den rug
steunde, greep de andere de handen van het lijk
beet, om daarmee het brood voor haar echtgenoot
te bereiden opdat de-ze voortaan aan haar on
derworpen zou zijn gelijk de doode, die nu het
brood bereidde, onderworpen was aan de handen
van hen, die het lijk gewasschen hadden.
Maar de levende kan zich ook op de dooden wre
ken en hem van zijn eeuwige rust ontrooven. Hij
behoeft daartoe 's nachts maar op het kerkhof te
sluipen, zijn gestorven vijand op te graven en het
lijk de handen of het hoofd te ontnemen en die te
verbergen, zoodat Mohammed, de profeet, op den
jr.ngsten dag, ze niet vinden kan, wanneer hij de
geloovigen aan hand en haarbos naar den hemel
zal meetrekken.
Dit bijgeloof is ook heden nog in Noord-Afrika zoo
algemeen verbreid, dat schendingen van kerkho
ven niet zelden zijn.
Een nieuwe Engelsöhe onderneming welke zeer
zeker om zijn technisch-sportieve moeilijkheden
veel meer de belangstelling van het publiek zal
trekken dan om het res/ultaat er van, is opi bet
oogenblik in voorbereiding. Eten gramofoonp'laten-
Zachtjes aan vriend, denk
er aan, dat ik je kan beschuldigen
wegens hët onbevoegd dragen
van wapenen
maatschappij! heeft namelijk 10.000 pond sterling
uitgegeven voor de vervaardiging van een luxueuze"
val, waarin niet ander® zal worden gevangen dan
de zang- van de nachtegalen. Het toestel bestaat uit
een complete1 opneem-imrichting voor gramofoonpla-
ten, die op een groote autochassis is gemonteerd,
zoodat bet in korten tijd van plaats kan verande
ren. Mrs. Beatrice Herrison, die reeds verleden jaar
bij de radio-uitzending van den nachtegalenzang
beeft medegewerkt, vergezelt de vogelstemmenja-
gers om door zacht %ellospel de nachtegalen tot zin
gen te prikkelen. De expeditie in de Engelache bos-
scben is tot dusver met volkomen succes bekroond.
Gelukte bet op klaarlichten dag, drie nachtegalen
op te nemen, die izich met de stemmen van andere
zangvogels tot een koor vereenigden, in een helde
ren maannacht slaagde men er bovendien in, een
klare nachtegaalsolo op de wasplaat vast te leggen
en daarvan zal nu een groot aantal gramofoo-npla-
ten worden vervaardigd. Het was evenwel in de
duisternis zeer moeilijk, de microfoon zoo dicht bij
de schuwe zangers te brengen, dat de opnemingen
met voldoende duidelijkheid konden geschieden.
Men heeft bovendien waargenomen, dat bepaalde
onwelluidende tonen de zingende nachtegalen er toe
brachten, hun gezang krachtiger en aanhoudender
te laten weerklinken, om de onaangename geluiden
te overstemmen.
De maatschappij' moet nu van plan zijn, de mooie
trillers vast te leggen, die de mannetjesnacihtegaal
moet uitstooten, wanneer de jongen uit het ei krui
pen.
De legerstede van den aarts
auto maniak.
VAN EEN ZEER GIERIGEN BUITENMAN.
Een jaar geleden kwam een. zeer gierig man naar
Amsterdam, om de stad eens te bekijken. Op den
Dam kocht hij een krant. Toen hij den krantenver
lcooper een kwartje gaf, om te betalen, viel dit per
ongeluk op den grond. De krantenman zocht en
zocht, maar kon het niet meer vinden en ten slotte
gaf de gierige man hem noodgedwongen een dub
beltje. Een politie-agent, die in de buurt stond,
werd door den gierigen man aangeklampt en ook
deze zocht nog naar het vermiste kwartje Maar
het werd niet gevonden. Ten slotte gaf de man den
politie-agént zijn kaartje opdat deze hem het
kwartje zou toezenden, als hij het nog zou vinden
Een jaar later kwam de man weer naar Amster
dam en toevallig kwam hij op -den Dam, terwijl die
heelemaal opgebroken was voor nieuwe bestrating-j-
werken. En zeer toevallig zag hij daar den politie
agent van verleden jaar ook staan. Hij ging naar
hem toe, terwijl hij op de geheel opgebroken straat
wees en riep uit: Maar man, ik dacht niet, dat je
zooveel moeite zou doen om het te vinden!
WETENSWAARDIGHEDEN.
Is het U bekend.
dat de oudste spoorweg ter
wereld is de Mumblee Railway)
te Swansea (Eng.)?
dat die in 1807 geopend werd
en dat gedurende 70 jaren1 een
door paarden getrokken treintje
over het traject van 10 K.M. reed?
dat deze lijn nu gëlectrificeerd
wordt?
dat' een struisvogel 3 pond
veeren per jaar oplevert?
dat men een een soort muziek
aan de oppervlakte van het water
kan hooren? 1 i
dat deze naar men beweert,
veroorzaakt wordt door het ope
nen en sluiten van de schelpen
van tweescfhalige weekdieren, een
soort oesters?
dat de apen, evenals de mensch
32 tanden en kiezen' hebben?
dat er in Baltimore een stands
beeld staat voor Adam?
- Toen mijn taster troowfe. j, fcet fort fc a» ttA
Van alle Wen staken de vtetrpen «ft, er werden optochten en
kinderspelen gehouden en "te avonds was ér apoot vuurwerk
Met wien trouwde je tuster dan wel?
een postbode, maar 't waa juist KoninginnedagI
'dat alle snelheidsrecords voor
vfLiegtuigen, stoomschepen, ondier-
zeebooten. «poorwegen en- auto's op
.naam.van Engeland staan?
dat een1 dolfijn 200 tanden heeft;
dat er 2.500.000 acres kurkwou-
Üen in Algeriö xijn?
dat er nabij Batticalac, op de
Oostkust van Ceylon, een meer is,
dat bekend ia door zijn zingende
visch?
dat een rijke Turk' met zijn
vrouw zelden aan den gemeen-
schappel ijken maaltijd zit. Hij di
neert gewoonlijk in een gedeelte
van het huis dat ver verwijderd! is
van dat, bewoond door zijn vrouw, I
Landlooper: We hebben dikwijls een beroerd leven, maar
weet ie wat ik ondanks alles heerlijk vind?
Collega: Nou?
Landlooper; Dat wc nooit om vacantie hoeven te vragen!