OUD5 Fe. Geestelijk Leven. Groote partij Afbraak 3 Rentenierswoningen, Engros: Fa. 1. C. DE VRIES, Schagen. De domme Boer De ontwikkelde Boer G. KROUWEL Schage Maatschappij „CÉRES", Schager Snik Broedmachinetxr Tandtechniek J. KOSTER Binnenlandsch Nieuws. Wie! Advertentiën. gevestigd te Nieuwe Niedorp. J. B. WILKEN, DE VRIES9 Bordeaux-, Port-, Muskaat-, Malaga-. Spaansche- en Samos- Wijnen. Speciale aanbieding Gij behoeft niet te klagen Wortelboer9s Kruiden of Wortelboer9s Pillen Doi Spreekuur van 9to ^mai 12 en 2 tot 4 uui W DAMES! ei kwam. Hij was zoo beduusd, dat hij mij confiden ties begon te doen. Het bleek, dat hij 43 jaar tuirf- knecht was geweest en dus onder 4 Pausen had ge diend. lederen dag om vier uur kwam de Paus Pius XI hier aan de op last van Leo XIII nagemaakte grot van Lourdes bidden. Daarna ging hij naar een ijzeren kooi, achter de kapel gelegen, om... een ge vangen adelaar te voeren. Het werd 'mij koud om het hart! Deze Paus, in de kracht zijner jaren, een sports man, groot bergbeklimmer, was gedoemd zijn verder leven iin het Vaticaan door te brengen en zijn lichaamsbeweging bestond in het wandelen in een betrekkelijk klein park. Een gekortwiekte adelaar! Ik kon mijn oogen bijna niet van het dier afhou den en het begon langzamerhand voor mij de ge daante van den Paus aan te nemen. Zooals de adleaar, heeft ook de Paus daar hoog op de bergen van de vrijhSid van de ruwe, machtige natuur genoten en nu is hij evenals de adelaar, ge kluisterd aan het Vaticaan en zal het slechts ver laten na zijn dood. De gevangene der religie, de ge vangene van een dogma! Vlak bij ons is het Observatorium, waar in de heete zomermaanden van Juni tot October, de Pau sen wonen, omdat de hitte in het Vaticaan ondraag lijk is en het hier iets minder ongezond is. We komen aan 't eind van 't park en bemerken weer het stadsgewoel. Het dringt zoo vreemd tot ons door, dat geluid van de groote stad, hier in den eeuwenouden Pauselijken tuin. Terugkeerend op mijn schreden, klimmen wij de trappen op die voeren naar een terras van de ka pel, die boven de grot van Lourdes gebouwd is en genieten van het uitzicht. Daar onder ons ligt Rome, verderop ziet men de Albaner bergen en aan den anderen kant ligt de Campagne Romana. Tusschen Rome en ons ligt de St. Pi eter, waarvan de geweldige koepel bijna als een bedreiging van de macht vande Roomsche kerk zich boven alles uit verheft. Wij dalen weer af en onze aandacht wordt getrok ken door een veelkleurige papagaai in een kooi. Weer een lieveling van Pius XI. Wij wandelen thans naar den uitgang, komen langs heel smakelooze fonteinen en fraaie brokstuk ken van Romeinsche kunst, maar mijn hoofd is er niet meer bij. Ternauwernood kan ik nog mijn aandacht schen ken aan een fraaie bronze van St. Pippin,bisschop van Chalons, die Attila wijst op de grootheid en heerlijkheid van het Christendom. Ik neem afscheid van mijn kennissen en ga zitten op een der stoelen waarop ook dikwijls de Paus'plaats neemt. Mijne gedachten dwalen naar Castel Gandolfo, naar 't Pauselijk paleis aldaar, uit de ramen waar van de met sneeuw bedekte bergtoppen der Ape- nijnen ziet Wat zou Pius XI gaarne weer die ber gen beklimmen. Men verneemt, dat er onderhandelin gen gevoerd worden tusschen Quirinaal en Vati caan, om tot eene regeling te komen, die aan de gedwongen verhouding, die sedert 20 September 1870 tusschen den Koning van Italië en den Stedehouder van Christus bestaat, een einde te maken. Daar zouden de Pausen zich vrijer kunnen bewegen, daar zou Paus Pius XI bij gelegenheid weer eens naar zijn geliefde bergen kunnen gaan. Hij zou dan zijn vriend, de gevangen adelaar, de vrijheid kunnen gevén en wellicht zouden zij el kaar dan daar hoog in de bergen ontmoeten en her kennen. Plotseling wordt de stilte verbroken door'het dreu nen van het kanonschot, dat het middaguur aankon digt. Dadelijk beginnen kerkklokken te luiden, als betwist om het middaguur te vermelden. De adelaar is bij het schot even opgeschrikt en gaan verzitten. Mijn oog dwaalt naar de ramen van het Vatikaan, waar de vertrekken van den Paus zijn en onwille keurig gaat mijn medelijden uit naar die vertrekken, waar de groote kerkvorst woont, en vorst verheer lijkt door millioenen over de gansche wereld ver spreid, maar toch m werkelijkheid slechts een ge kortwiekte Adelaar. Over verdraagzaamheid wil ik iets gaan zeggen. Verdraagzaamheid is een van die vele deugden welke gewoonlijk door de menschen- geprezen wor den, maar... niet altijd beoefend. Dit is 'begrijpelijk, want het i9 niet gemakkelijk om werkelijk verdraagzaam te zijn. Daarvoor is noodig een diep inzicht in de betrekkelijkheid aller dingen, met name in de betrekkelijkheid der waar heid. Slechts hij. die er sterk van doordrongen is, dat niets is in te brengen tegen het bekende Pauli- .inische woord „wij kennen tendeele'. zal verdraag zaam zijn tegenover apdere meeningen en opvattin gen dan de zijne. Want nooit zal hij' beheerscht wor den door de gedachte dat hij de waarheid kent. Al toos zal hij beseffen, dat hij een zoeker moet blijven. En iedere waarachtige, ernstige waarheidszoeker, d. w.z. ieder, 'die eerlijk poogt het leven en zijn raad selen be doorgronden, komt onvermijdelijk tob de er varing. dat hij toch eigenlijk xoo bitter weinig daar van verstaat. Zou hij dan niet moeten ook komen tot de overtuiging, dat anderen een inzicht hebben verschillend van het zijne, maar dat even eerlijk is verworven en dus recht heeft van bestaan? Wordt hij-zelf niet vaak geslingerd van de ééne^naar de andore lOjpvattin^? Ervaart hij; niet, hoe zijne meer ningen zioh wijzaffen? Doch was de door hem. verwor pen meening ééns z'n oprechte overtuiging. Volgt hieruit niet. dat hij moet aannemen dat een. van de zijne afwijkende, meening. eveneens eerlijk en op recht kan zijn en derhalve recht van bestaan heeft? -Hiermede is natuurlijk niet bedoeld, dat hij de b e- t r e k k e 1 ij-k e waarheid van eigen meening aan vaardend. daarvoor niet zou $trijden. Want dit zit nu eenmaal in den emnschhij heeft altijd de nei ging om die eigen meening als de ware te beschon- wen en aan anderen aan te bevelen, pogend ande ren daarvoor te winnen. En hier is niets tegen, als hij maar nooit uit het oog verliest dat niet alleen anderen, tmaar ook hijzelf zoekende menschen blijven Wanneer wij dit alles goed bedenken, gevoelen wij berstend waar de wortel der onverdraagzaamheid te vinden is. Hij schuilt in den hoogmoed van den mensch, die niet zegt, dat hij poogt d e waarheid te benaderen, maar dat hij' de waarheid heeft. Het is deze hoog* moed. welken wij aantreffen zoowel bij menschen als hij organisaties. Bij organisaties het meest. Met name hij die ker ken, welke een vaste en onveranderlijke geloofsbelij denis, als de ééne en waarachtige leeren en verdedi gen. Zij beschouwen andersdenkenden daarom als dwalenden en ketters. Ja. zij gaan nog verder! Zij trachten hunne aanhangers zooveel mogelijk te be wegen om zich met. die andersdenkenden niet te be moeien. Zij durven zich ook dn te laten met het intiemste leven hunner belijders en waarschuwen te gen of verbieden zelfs de zoogenaamde gemengde huwelijken. Nog zeer kort geleden las ik. dat in den kerke- raad ooner streng orthodoxe gemeente in Den Haag gesproken werd over het gevaar van huwelijken van leden dier gemeente met andersgeloovigen. Wij we ten, hoe de roomsche kerk met bezorgdheid de toe neming dezer huwelijken gadeslaat en tegenwerkt. Ik beschouw dit als heiligschennis. Ik zie hierin een beleediging fhn de mooiste en teerste gevoelens, welke in een imenschenhart kunnen wonen. Want is er iets schooners en heerlijkers denkbaar dan de liefde, welke twee jonge menschen voor elkaar kun nen koesteren? Wordt d.or deze liefde de mensch niet gelouterd en geadeld, gevoerd tot onbaatzuch tigheid, tot zelfverloochening? Maar dan wordt het ook misdadig, wanneer men die liefde moet onderdrukken, omdat er verschil van meening in geloofskwesties bestaat. Er is, een oud-vaderlandsche spreuk: twee geloo- von op éan kussen, daar slaapt de duivel tusschen. En stellig 19 er een gevaar verbonden aan diep gaande meeningsver,schillen, vooral in godsdienstig opzicht, tusschen man en vrouw. Dit gevaar bestaat echter alleen bij hen. die niet gekomen zijn tot het inzicht dat iedere eerlijke meening recht van bezwaren heeft. Is men eenmaal daartoe gestegen, dan is het ge vaar denkbeeldig, omdat men élkanders meening eerbiedigt. Het is wel' opmerkelijk, dat juist op het terrein van den godsdienst zooveel onverdraagzaamheid voor komt. Dit is m.i. hieruit te verklaren, dat, men gewoon lijk meer let op woorden en forminleeringen.-dan op wat er leeft in de ziel van den mensch. Op dit laat ste juist komt het aan. Ik ben niet roomsch, maar kan toch groote sym pathie gevoelen voor den roomsche. die innerlijk vroom is. Dan denk ik alle roomsche dogma's weg, dan vergeet ik de in mijn oog dwaze gebruiken, zoo als het kruisteekenik voel alleen den vromen zin. die er achter zit hij hem, die niet een geloofs belijdenis napraat en werktuigelijk en gedachtenloos z'n kruisje maakt, maar werkelijk gelooft en bewust handelt. Zoo kan ik met stichting luisteren naar een andersdenkenden protestant, die gansch andere begrippen heeft dan ik, al9 ik achter en in zijn woor den maar voel de waarachtige bewogenheid zijner ziel. die dorst naar hoogere dingen .en uit wil stij gen boven het alleen-natuurlijke leven, die verlangt naar de harmonie met het Oneindige. Het zou. naar mijne meening. een zeer groote ze gen zijn en bevorderlijk voor net. besef van eenheid der menschheid. wanneer wij altijd .meer op het hart van onzen naaste wilden letten. Dan zouden wij ge spaard blijven voor die 'jammerlijke verdeeldheid, welke thans kunstmatig wordt aangekweekt dor hen die om een dogmatische godsdienstopvatting, een leer. een kerk te doen zegevieren, de menschen trachten op te sluiten en af te zonderen in den engen kring van eigen «eloofsgenooten. Dit kweekt onverdraagzaamheid van de ergste soort. De echte verdraagzaamheid, waaraan de wereld in haar droevige verscheurdheid behoefte heeft, is al leen mogelijk bij den omgang mei allen, wat ze ook denken en gelooven, daarbij uitgaande van de oude onbestrijdibare meening, dat door de wrijving der gedachten de mensch tot voortdurendeherziening en loutering van zijn inzichten kan komen. Wie nooit geplaatst wordt tegenover andere mee ningen. verstart in eigen overtuiging. 'Daarom is het tevens gewenscht hij zijn lectuur niet eenzijdig te zijn. Endaarom wordt ook van de zijde van hen, die de menschen in een bepaalde kerk. hij een bepaalde geloofsbelijdenis willen hou den. zooveel moeite gedaan om toch vooral te waar schuwen tegen het leven van anders-gekleurde bla den. Hierin openbaart zich feitelijk eftn gevoel zwakheid. Elke organisatie, weiko do kennisnam van afwijkende meeningen verbiedt 011 hare n. schen tracht te isoleorcn, geeft daarmede blijk viT gebrek aan vertrouwen in de absolute waarheid vi He wat zij leert. v °r "li Indien inderdaad b.v. een kerk ten volle ovei tuigd was, dat zij d e waarheid predikt, dan behoef de zij hare leden niet af te zonderen uit de geesteiDIi' lijke wereld, dan was er geen reden om hen te ver bieden om te gaan met andersdenkenden. Immer 7nnd dan zou zij durven zeggen: neemt kennis van wt er leeft in de^ groote wereld der gedachten, zoeki Ie *aal onderzoekt en gij zult dieper overtuigd worden va *voerd e waarheid, welke »ik u breng. "^gey Dit durft zij niet. Dèétr ligt hare zwakheid. Daar is nog 'n andere overweging die ons tot de re verdraagzaamheid kan voeren. Als wij bedel ken, dat er eeuwen vóór ons liggen, eeuwen van vol schen, en zoeken (want dit moet de mensch doem krachtens zijn wezen) dan worden wij bescheid» en klein. Dan vragen wij: zou nu reeds een menrf! den moed kunnen hebben om te zeggen, dat hij d waarheid heeft? En wij buigen het hoofd voor het groote leven] mysterie en zeggen tot elkaar: laat ons samen l en of wij misschien door de collectieve denkkrj iets kunnen leeren begrijpen. Hier is het geheim der verdraagzaamheid. Deze is iets anders dan onverschilligheid. WaL hiermede wil ik besluiten, dat ik met nadruk wij op het verschil tusschen verdraagzaamheid en on verschilligheid. Deze beideworden soms verward Zij hebben evenwel niets met elkander gemeen. Dg onverschilligheid is de qunsi-verdraagzaamheij van den geestelijken Jan Rap, die zegt: laat ieder denken wat hij wil en gelooven wat hij wil. als mij maar met rust laten, d.w.z. als ze mij maar in mijn onaandoenlijkheid, in mijn geestelijke impo tentie laten voortleven. Maar over deze onverschilligheid heb ik niet ver der te schrijven, want wie de geestelijke levens leist is daar boven uit gekomen. ASTOR, t het EEN GOEDE DAG VOOR DE ARMEN. Het 75-jarig bestaan der Alkmaarsche St. Vin- sentius Vereeniging is 'heden, naast een indruk, wekkende kerkelijke viering, herdacht door een uil- f101 deeling te doen plaats hebben aan de armen var alle gezindten in de stad. Reeds sedert vijf jaar hebben alle leden iedere maand een bedrag in een afzonderlijke kas geston om dat plan te verwezenlijken en zijn daarbij laatste dagen gesteund door een voor dit doel spé ciaal gehouden collecte. Het gevolg van een en ander is geweest, dat van daag 600 gezinnen tezamen 2000 personen tellend gelukkig zijn gemaakt met drie pond vleesch, twet pond vet, een pond boter, een pond koffie een poni suiker, een ons thee, twee ontbijtkoeken ien sinaas appelen, twee krentebrooden en een bon recht ge vende op een mud eierkolen, welke thuis bezoi zullen worden. oor d ondei in h( DIEFSTAL VAN BOOMEN. Dezer dagen werden uit de bosschen van een land goed te Lage Vuursche een 70-tal sparreboomen ge stolen. Tn samenwerking met de gemeentepolitie heeft de rijksveldwacht te Baarn de daders, een ivang r drietal inwoners uit Huizen, opgespoord. De boo p|jCht men zijn te Huizen in beslag genomen, terwijl de h daders in vnorloopige hechtenis zijn gesteld. k ns HAANTJE-DE-VOORSTE de Hollandsche jon gen, wakker en bij de pinken en aan tafel haast niet te verzadigen. Weet ge nog. dat ge óók zoo eten kon? En nu zoudt ge er mee sukkelen? Neem "OUDS - eiken dag voor het eten - dan komt ge er Vanzelf weer bovenop 1 F.LXEN DAG VOOR HET ETEN te koop van diverse perceelen. Adres: J. HABBÉ, Baanpad Alkmaar. TE. KOOP volgens teekening, op mooien stand te Schagen. Te bevragen bij M. SCHOEN, Loet en jb. SCHILDER Noord, Schagen. (Opgericht 1896. Deze Onderlinge Maatschappij verzekert alleen Rund- en^ Wolvee, Paarden en Varkens tegen brand- en bliksem schade, op de juiste en voordeeligste wijze. Vraagt inlichtingen aan den Vertegenwoordiger of bij de Di rectie der Maatschappij. De Directeur, VRAAGT UW LEVERANCIER zeer oude Genever, per liter f 4.25 (de beste voor den prijs) Aanbevolen merken: DEVEA PORT, Echte R* en W. Taragona Port, per ilesch f 1.25 DOUROVIN R. en W. Port 5 Port per flesch f 1.60 DOURO SPECIAL R. en W. Douro Port (het neusje van den zalm) per flesch f 2.10 GRIEKSCHE MUSKAAT SAMOS, v. h. eiland BORDEAUX WIJN MÉDOC SUPERIEUR ST. CHRISTOLY MÉDOC ST. JULIEN en ST. EMILION HAUT SAUTERNES (W. Wijn) Bij afname van 12 flesschen 10 CENT per flesch KORTING. Bij afname van een anker 20 CENT per flesch KORTING, Gedistilleerd en Wijnhandel. Tel. No. 36. f 1.25 f 1.10 en f 1.35 f 1.10 f 1.25 f 1.40 f 1.60 f2.25 Gediplomeerd Opticien, Molenstraat C 13 - Schagen. Speciale afd. Reparatie en Spoedbestelling. Electrische Slijperij. Door het afnemen der accomodatie- breedte heeft, practisch gesproken, ieder na zijn 45e jaar behoefte aan een bril. Stelt niet langer uit. U heeft het immers al lang bespeurd. zaaitgeen Teutonia, Ovana, iVlorln- gia, Abe of Batavo origineeie BIETEN- en KOOLRAAPZADEN. Die zijn hem te duur. daarentegen wil geen andere, omdat hij weet dat deze soorten een veel hooger beschot geven aan massa en droge stof, geen schieters en geen zij takken maken. Een paar eenten meer aan zaaizaad en daarvoor tientallen Guldens meer aan opbrengst en qualiteit. Orders op te geven aan den Handel of Boe renbonden of wel rechtstreeks aan den 'Im porteur J. JOORDENS te VENLO, alwaar beschrijvingen en verbouwers-attesten gratis verkrijgbaar zijn. over gal, slijm, maaglijden, trage ontlasting, slechte spijsver tering, gebrek aan eetlust, gevatte koude, influenza, lusteloos heid, koortsigheid, duizeligheid, hoofdpijn enz., want door 't gebruik van de Jacoba Maria Wortelboer van Oude Pekela zijt gij binnen enkele dagen weer frisch en opgeknapt. Probeer ze maar eens, en ge zult tevreden zijn over de heilzame uit werking. Overal verkrijgbaar 60 ct. Prima Kanaries, Papegaaien, ZangAlJ f Siervogels, Kooien, Zaden, Gout^fc schen, Aquariums enz., in ruime keff Billijke prijzen a contant Kanaries 8 dagen op proef van zaï Opgavt vel Dan cretari OOGVC Aanva: Constructiewerf „Nic. Witsen" Stoel. Alkmaar. HERSTELPLAATS voor alles op het gebied van MACHINE-, SMEED- en CONSTRUCTIEWERK. Hijvi ivoor TABLETTEN VOOR OE KEE1.VOOR DE STEM ter verfrissching van den mond, ter voorkoming van kwalijk riekenden adem. I VerkrIJgb. bij Apothekers en Droglstei 35 cent per doosje. Plantsoen houdt alle dagen schooi. Om oegela 2 jaa ager c Het Schagen aar. c Ond Weest nooit ongerust. Vraagt oflfl middelen ter -regeling v. de blow omloop. Falen nooit. Vraagt vertrouwde inlichtingen. Zegel vw port. Spreekuur 116 uur. Zont»? tot 2 uur. Zaterdags niet. Mevr. BOERSMA, Deskundige, Heerengracht 279 - Arasterdacj Ad

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1927 | | pagina 32