VROUWENRUBRIEK DAMESKLEEDING. TWEE BEKOORLIJKE Op een zeer smaakvolle wijze vinden we bij deze japon zwart fluweel en wit cr8pe de Chino vereenlgd. De rok, geheel uit zwart flu- woel, Is naar boven in oen punt verlengd tot aan het décolleté van de corsage, wolke van wit crêpe de Chlne Is. De wijdte der rok wordt verkregen door 2 holle plooien, welke In wit govoerd zijn. Metrage: 2 M. 26 en 1 M. wit crêpe de Chlnef MIDDAGJAPONNEN. 2 M. en 1 M. zwart fluweel. Bordeaux-kleurige fulp en oud-rose satitu geven tezamen eon zeer elegant geheel. Do japon ia In aatljn van voren open op een ondor- kleod van denzelfden stof, terwijl de revers en de mouwen van fulp zijn. Mótrage: i Meter on 1 Motor» Patroon op bestelling. ONZE INKTLAP. Brengt deze aardige kokarde u niet uwe kinderjaren in herinnering? Toen diende hij als inktlap. Als kind hebben wij allen dergelijke pennenwisschers gemaakt. Met zorg werden de getande cirkels in versohillende groottes uit laken geknipt en in het midden- kwam een knop in dik grof glanzend parelgaren of wel een glinsterende parel welke er stevig op vast genaaid werd. Deze Inktlap nu, of latén we hem hier deftiger kokarde noemen, vormt een alleraardigste garneering of versiering, zooals we uit bijgaande afbeeldingen zien kunnen. HUISHOUDELIJKE RAADGEVINGEN. Ons linnengoed. Niets is aangenamer dan hot gevoel van innig welbehagen, dat men on dervindt wanneer men zich in eon bod mot heerlijk linnen lakens tor ruste legt Maar holaasl Men moet tegenwoordig welgesteld zijn om zich do luxe van dergelijk linnengoed te kunnen veroorloven. En daarom vindt men nu ln de kasten van vele hutsmoeders lakens, kussensloopen, Mollakens en servetton uit ka- toouen weefsels. Welnu, oin toch geheel do lllusio te hebben van het zuiverste linnen be staat "er oen oenvoudig middel, dat binnen hot bereik van ieder is, n.L door deze voorwerpen door een verdund bad van rljststijfsel te halen vóór zij opgemaakt of gestreken worden. Deze bewerking zal aan uw linnengoed niet alleen het aanzien en de frischheid van echt linnen geven, maar zij belet ook het kreukelen, voor komt het snel vuil worden en verdubbelt den levensduur. - „LA FEMME DÉ FRANCE". Zoo gij iedere week geïnformeerd wilt zijn over do Parijscho mode, zoo leost: „La Femme le France", oen tijdschrift dat zich bezig houdt met alles wat de kleeding en het hulshoudon der vrouw betreft. *La Femme do France" volgt niet alleen do mode maar voorziet deze. Zij is dan ook een onontbeerlijk tijdschrift voor de vrouw. Abonnement 65 francs per jaar. MOOESNUFJES. Onze damestasohjes. Dit seizoen zien we de beide uitersten: de heele kleine of de enorm groote damestasch. De middensoort Is verdwenen. Aon welke geeft u den voorkeur? Aan de kleine tasch, waar juist het hoognoodige in kan, of aAn het valies, dat zoo al niet een ge- heele uitzet, dan toch minstens genoeg, bevat ten kan om voor een weekend te vertrekken? Welk oen verloren tijd om eon verdwaalde poederdoos of sleutel uit den bodem van deze miniatuurkoffers op te diepon. Valt uw keuze toch op deze, berg or dan vooral niet uw ge- heele hebben en houden in op. Willen deze tasschen elegant blijven, dan mogen ze er nooit volgepropt uitzien, maar plat, alsof ze leeg waren. Sommige zijn als soepele beurzen, uitge voerd met vouwen onder de sluiting, in die lichte modekleuren uit hertenieer, mat peaude Suède of glad ledor, welk laatste natuurlijk veel minder besmettelijk is. De mode, steeds vruchtbaar in nieuwighe den, heeft de ledersoorten met regonboog- irisaties ingevoerd. Maar daarom zijn de zil verweefsels niet minder en vogue en ook ziet mon veel taschjes mot incrustaties van 'ver schillende ledorsoorten. Voor don avond wis selt een onorme verscheidenheid van kleine taschjes met goud en zilverparols of Stross of met dworgbeursjes met antieke sluiting uit fluweol in pastelkleuren. En noemen we ton slotte nog hot taschje, rond als eon hoofdpeluw ln Russisch of vor- kensledor, de kleine platte koffertjes met com pleet toiletgarnituur on de JuweolendoosJea in goud of zilverleer. U ziet, keuzo genoeg...* RECEPT. Bananencroquetfes. Men deelt de banenen en snijdt ze 'door midden, bestrooit ze met suiker en giet er daar na hot sap van een sinaasappel overheen. Laat ze aldus gedurende een uur goed inweeken terwijl men ze van tijd tot tijd omkeert Wentel daarna do vruchten door een geklopt ei en ver volgens door paneermeel of gestampte be schuit Laat ze bakken in kookende reuzeL Het sap wordt daarna gezeefd en gekookt terwijl mon het bindt door er twee theelepels aard appelmeel aan toe te voegen welke men van te voren met een wolnig koud water aange- mongd heeft Dien deze saus bij de banenen DE WIL OM TE GENEZEN. De Invloed van onzen geestestoestand op het tichaam is zeor groot Hoeft men niet steods opgemerkt, datin tijden van epldo- mioën do Klagenden, bovreesdon en kloinmoe- dlgen het eerst aangetast werden? Opgewekt heid Is een hygiënisch verdedigingsmiddel Maar Iedereen dio wil is maar niet opgowokt Golooft u? Do wil van opgewekt te zijn Is misschien niet voldoonde om aan hen, die het van nature niet zijn, de opgewektheid to ge- v.en, maar uitwerking heeft het tooh, wamt het belet- om zwaarmoedigheid aan te kweeken. Hoever kan men het met den wil brengen? Er zijn Artsen, die beweren, dat men In de meeste gevallen, wanneer mon wilde genezen, ook werkelijk genas. Laten we niet ovordrij- ven. Waar toch is deze wil een factor, die men geenszins verwaarloozen moet. Het staat vast, dat een zieke, die genezen wil (gij bewerkt het groote verschil tusschen „willen on „wónschen") plaatst zijn organis me in bepaalde voordeeligo omstandigheden. De energie, waarmee de zieke zich aan de go- zondheia vastklampt, helpt hora de voorge schreven behandeling te ondergaan eri te vol gen. Het is een bekend feit, dat wat men mót plolzier oot, ook gemakkelijk verteert Even- zoo is het met de medicijnen, welke een veel potoro uitwerking bobben wanneer zij zondor eon zuur gozlcht ingenomen worden. Aan den wil om to genezen voegon zich hot vertrouwen in de genezing en in de behandeling. Twijfelen aan den dokter en scoptisme tegenover zijn recepten zijn uit den booze. Do rol van den wil in de ziektetragedie is oen der hoofdrollen. Hot komt er op aan niet den hoop te verliezen, dio ons verlevendigt en volkomen vertrouwen te hebben in hem, aan j Wien meti zijn leven heeft toovertrouwd. Hier j verlaat het Ingrijpen van den arts het gebied van het lichaam voor dat van' den geest. Door j zijn houding, zijn verklaringen en uitleggin- j gen, zijn autoriteit en door zijn optimismo1 moet de arts bij den zieke hof vertrouwen en do zekerheid in een volkomen genezing op- Wekken, welke deze niet als medicijn ln de apotheek halen kan en die een verdedigings middel tegen-zijn ziekte zijn, dat zich aan de uitwerking van do geneesmiddelen paart. Dat j Is het moreele drankje. Een goedo dokter is geen macliine van diagenoses. Er is voor hom I nog wel iets anders dan de wetenschap ln elk j Zlektaegeval, iets anders dat zich direct tot het ongolukkige wezen wendt, dat hij ver zorgt. Waar- zouden anders do grootheid en menschelijkheid van zijn beroep blijven? Maar noodïg is het ook, dat do zieke er zich toe leent. Hij moet overtuigd zijn van do wel* dadeti van zijn verzorger, die hem een sterkon' wil moeten geven, eon wil, gericht op dit ma gische woord: genezen, Zich aan ontmoediging over te geven is een domheid. Niet den wü te «hebben om te genezen is een ziekte, die do andere ziekte verergert Dezen wil niet te heb ben Is een soort van zelfmoord. KINDERKLEEDING. ]B i' Wpih (.bi n»»' o vri tt E' in bet Ik! I11 Baby heeft ook een nieuw Jurkje. Een jurkje uit levendig groen duvellne, eonvoudlg aan de schouders gefronst en gezoomd met een band uit donkerblauw fluweel. En baby is wat trotsoh op haar blauw.met groene kokardes, welke haar jurkje onderaan versieren verbon den door een zelfde fluweelen band als de zoom. Metrage: 0.50 M. en 1.20 M. Marietje heeft een bij elkaar passend man teltje en hoedje. Beide zijn uit rood en marine blauw drapella en opgevroolijkt met de aar dige kokardes. Metrage: 1.80 M. drapella rooi 0.60 M. drapella mali Wie heeft or eigenlijk nieic uit zwart fluweel?'Hot uwe is j licht grijs, groen of rood laken kardes in den kleur'der voerinj fluwoelon linten bevestigd zijn te 81rikken. Metrage: 1.50 M. fluweel en 1 L50 M. laken en 1.20 PARIJSCHE HAARMODE. Ondanks de tegenwerking die 'het- kortge knipte haar jarenlang van vele zijden onder vond kan men toch wei zeggen dat de strijd tusschen lang en kort haar ten voordeele van het laatste beslecht is. Sinds zijne schepping heeft de bubikop Intusschen reeds meenige verandering ondergaan, want welk een afstand ligt er niet tusschen do eerste schuchtere po gingen Van het half afgesnedeno haar tot de hedendaagsche coiffure wolke die van den man stoeds meer nabijkomt. Het achterhoofd wordt glad geschoren, het oor dat w(j sinds jaren niet meer gozien hebben komt weer te voorschijn en als eenig verschil met de heeren frisuur zien wij eon lok op het voorhoofd welke met vrouwelijke coquetterie gedragen wordt. DE vrouw en de dichters. Een lofzang op de vróuw is steeds in alle ^tijden en in alle landen het geliefkoosde thema der dichters geweest Er bestaan voor hen geen voldoende bekoorlijke en gezochte verge lijkingen om hunne poëzie op te sieren en daarmee den lof der vrouwelijke schoonheid te zingen. Het is zeer grappig om eens een boe ketje te maken van dichterlijke bloemen, hier en daar ih den tuin der poëzie geplukt en welke daar als regol de voornaamste bekoor lijkheden der vrouw symboliseeren. De haren. In 't algemeen zijn dit de knoopen, de kettingen, de netten of de banden die de harten binden of verstrikken. In het hooglied van Salomo worden de loshangende en over vloedige haren vergeleken met kudden van geiten, die den berg Galaad beklimmen. Een Maleiscb dichter vergelijkt ze met de golvende i lakken van don Arekaboom, een Indisch dich- l tor met de majestueuze staart van oen pauw, Nu eens zijn de haren, druiventrossen, dan weer golven der zee. Blonde haren worden vèrgelekqn met het gouden vlies, met leouwin- nemanen on met rijpe korenschoven. Zwarte en bruine harpn zijn donker als de nacht, zwart als git of ebbenhout, als donkere wolken of als raven veeren. Roode haren hebben steeds den kleur van kastanje, koper of vuur. De oogen. Onder voorhoofden van Ivoor of blank als de volle maan (Arabisch gedicht), waarop Cupido* op den uitkijk zit, zijn do Oogen sterren, hemelen; zeeën, meeren, bron nen, spiegels en diamanten. Zij stralen licht uit, zij schieten vuur- of gewone pijlen en stralen, welke harten verslinden of doorboren. De wenkbrauwen zijn de bogen, waaruit deze pijlen geschoten worden. De wimpers zijn van satijn of fluweel. Alle nuances der oogappels worden mot eenzelfde lyriek verheerlijkt: azuurblauw, turkoois, pervencfye enz. De neus. Hoewel dit onderdeel van het ge laat oen zeer bijzondere belangrijkheid voor de Schoonheid ervan bozit door zijn vooruitste kende plaats in "het midden van het gezicht, heeft hij toch de dichters nooit veel kunnen inspireeron. Salomo's hooglied noemt hem den toren van Llban, welke zijn blik op Damas werpt. In de vertellingen van Duizend en één Nacht wordt ons vergald van het gebogen neusje eener Sultane dat, als een vogel met rose vleugels, steeds haar mond zit te Iief- koozen, De ooren. De metaphores, gewijd aan deze organen, zijn eveneens minder talrijk. Zij be perken zich meestal tot de vergelijking met een bekoorlijke zoom of met poarlmoerschel- pen. De mond daarentegen wordt in alle toonlad ders in overvloedige en zeer "afwisselende tor- men door de lierbespelers bezongen. Nu eens is hij bloem, dan weer vrucht: rozenknop, framboos, kers, aardbei, granaatappel, om slechts enkele te noemen. De lippen zijn schar- lakenroode linten of schitteringen van koraal en robijn. Pe tanden zijn als regel paarlrijen, maar ook jasmijnbloemkelken of blinkende ha gelkorrels. De hals Is die van een zwaan, van ivoor of albast, sneeuwwit of lelieblank. De teint tenslotte is een mengelmoes van blank en rose, al waar zij vergeleken wordt met de dageraad, met de maan, met satijn, ivoor, perzik, jasmijn, lelie enz. P0LA OVER DE VROUW. „De cirgaret en het korte haar", zegt Pola Negri, „zijn de symbolen van de hedendaag sche vrouwelijke zelfstandigheid". De filmsterren in de Vereenigde Staten zijn zeer populair en er»gaat zelden een dog voor bij, dat niet oen van hen door eon journalist geïnterviewd wordt en „sensationeele" ver klaringen aflegt Onlangs vroeg een onbo- scheldon reporter aan Pola Negri wat zij van de mode der korte haren dacht en weer ln 't bijzonder of zij vond, dat deze mode voor filmartlsten paste. „Ik vind," antwoordde zij, „dat de korte ha ren en do cigaret twee symbolen van onaf hankelijkheid voor ons vrouwen zijn en ik ver heug mij or op, dat Ik mij geheel daarbij aan gesloten heb. Wij moeten tegenwoordig leven als de mannen, sport beoefenen, werken, wor stelen, ons zelf overal doorheen slaan. Welnu, waaxom wilt gij ons dan dezelfde rechten als die van den man onthouden. Korte, haren is een heerlijk gemak en ik ben dol op rooken. U zult misschien zoggen, dat mijn rollen dik wijls eischen,. dat ik lange haren draag? Geen nood, dan ls er altijd nog de coiffeur van de Studio, die mij een goede -pruik kan bezorgen. En bovendien, ik ben geenszins naar Amerika gekomen om de rollen van domme gansjes te spelon en ik ben allerminst op zoek naar sym pathieke heldenrollen. Sympathie laat mij vol komen koud, ik wil noch sympathiek, noch mooi, noch bemind zijn, ik wil menschelijko rollen spelen en niet die van heiligen." ELK ONDERDEEL VERDIO) AANDACHT Gespen, taschjes, pantoifïK logen Bijwijze van gesp op ceintuur dient onze kokarde om verbergen. Een klein handtasol in bleeke kleur is gezoomd n gekleurd fluweelen band en 1 den met oen druksluiting, verbj koarde ln deze beide tinten, fluweelen of vilten pantoffeltjes door er de kokarde ln bijpassen aan te brengen. En waarom kokarde ook niet vinden, op 1: eveneens gekartelden rand veif meisje? DE CASAQU1 Een ton slotte een alleraardig^ uit duvetine in twee tinten, gedeca y, V-vorm op een plastron van crêpe de een fluweelen dasje. Op de eene l (l dan de kokarde aangebracht sen t sneden bloem.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1927 | | pagina 42