VROUWENRUBRIEK
DAMESKLEEDING.
TWEE BEKOORLIJKE
Op een zeer smaakvolle wijze vinden we
bij deze japon zwart fluweel en wit cr8pe de
Chino vereenlgd. De rok, geheel uit zwart flu-
woel, Is naar boven in oen punt verlengd tot
aan het décolleté van de corsage, wolke van
wit crêpe de Chlne Is. De wijdte der rok wordt
verkregen door 2 holle plooien, welke In wit
govoerd zijn.
Metrage: 2 M. 26 en 1 M. wit crêpe de Chlnef
MIDDAGJAPONNEN.
2 M. en 1 M. zwart fluweel.
Bordeaux-kleurige fulp en oud-rose satitu
geven tezamen eon zeer elegant geheel. Do
japon ia In aatljn van voren open op een ondor-
kleod van denzelfden stof, terwijl de revers en
de mouwen van fulp zijn.
Mótrage: i Meter on 1 Motor»
Patroon op bestelling.
ONZE INKTLAP.
Brengt deze aardige kokarde u niet uwe
kinderjaren in herinnering? Toen diende hij als
inktlap. Als kind hebben wij allen dergelijke
pennenwisschers gemaakt. Met zorg werden de
getande cirkels in versohillende groottes uit
laken geknipt en in het midden- kwam een
knop in dik grof glanzend parelgaren of wel
een glinsterende parel welke er stevig op vast
genaaid werd. Deze Inktlap nu, of latén we
hem hier deftiger kokarde noemen, vormt een
alleraardigste garneering of versiering, zooals
we uit bijgaande afbeeldingen zien kunnen.
HUISHOUDELIJKE RAADGEVINGEN.
Ons linnengoed. Niets is aangenamer dan
hot gevoel van innig welbehagen, dat men on
dervindt wanneer men zich in eon bod mot
heerlijk linnen lakens tor ruste legt Maar
holaasl Men moet tegenwoordig welgesteld
zijn om zich do luxe van dergelijk linnengoed
te kunnen veroorloven. En daarom vindt men
nu ln de kasten van vele hutsmoeders lakens,
kussensloopen, Mollakens en servetton uit ka-
toouen weefsels. Welnu, oin toch geheel do
lllusio te hebben van het zuiverste linnen be
staat "er oen oenvoudig middel, dat binnen hot
bereik van ieder is, n.L door deze voorwerpen
door een verdund bad van rljststijfsel te halen
vóór zij opgemaakt of gestreken worden. Deze
bewerking zal aan uw linnengoed niet alleen
het aanzien en de frischheid van echt linnen
geven, maar zij belet ook het kreukelen, voor
komt het snel vuil worden en verdubbelt den
levensduur. -
„LA FEMME DÉ FRANCE".
Zoo gij iedere week geïnformeerd wilt zijn
over do Parijscho mode, zoo leost: „La Femme
le France", oen tijdschrift dat zich bezig houdt
met alles wat de kleeding en het hulshoudon
der vrouw betreft.
*La Femme do France" volgt niet alleen do
mode maar voorziet deze. Zij is dan ook een
onontbeerlijk tijdschrift voor de vrouw.
Abonnement 65 francs per jaar.
MOOESNUFJES.
Onze damestasohjes.
Dit seizoen zien we de beide uitersten: de
heele kleine of de enorm groote damestasch.
De middensoort Is verdwenen.
Aon welke geeft u den voorkeur? Aan de
kleine tasch, waar juist het hoognoodige in
kan, of aAn het valies, dat zoo al niet een ge-
heele uitzet, dan toch minstens genoeg, bevat
ten kan om voor een weekend te vertrekken?
Welk oen verloren tijd om eon verdwaalde
poederdoos of sleutel uit den bodem van deze
miniatuurkoffers op te diepon. Valt uw keuze
toch op deze, berg or dan vooral niet uw ge-
heele hebben en houden in op. Willen deze
tasschen elegant blijven, dan mogen ze er
nooit volgepropt uitzien, maar plat, alsof ze
leeg waren.
Sommige zijn als soepele beurzen, uitge
voerd met vouwen onder de sluiting, in die
lichte modekleuren uit hertenieer, mat peaude
Suède of glad ledor, welk laatste natuurlijk
veel minder besmettelijk is.
De mode, steeds vruchtbaar in nieuwighe
den, heeft de ledersoorten met regonboog-
irisaties ingevoerd. Maar daarom zijn de zil
verweefsels niet minder en vogue en ook ziet
mon veel taschjes mot incrustaties van 'ver
schillende ledorsoorten. Voor don avond wis
selt een onorme verscheidenheid van kleine
taschjes met goud en zilverparols of Stross of
met dworgbeursjes met antieke sluiting uit
fluweol in pastelkleuren.
En noemen we ton slotte nog hot taschje,
rond als eon hoofdpeluw ln Russisch of vor-
kensledor, de kleine platte koffertjes met com
pleet toiletgarnituur on de JuweolendoosJea in
goud of zilverleer. U ziet, keuzo genoeg...*
RECEPT.
Bananencroquetfes.
Men deelt de banenen en snijdt ze 'door
midden, bestrooit ze met suiker en giet er daar
na hot sap van een sinaasappel overheen. Laat
ze aldus gedurende een uur goed inweeken
terwijl men ze van tijd tot tijd omkeert Wentel
daarna do vruchten door een geklopt ei en ver
volgens door paneermeel of gestampte be
schuit Laat ze bakken in kookende reuzeL Het
sap wordt daarna gezeefd en gekookt terwijl
mon het bindt door er twee theelepels aard
appelmeel aan toe te voegen welke men van
te voren met een wolnig koud water aange-
mongd heeft Dien deze saus bij de banenen
DE WIL OM TE GENEZEN.
De Invloed van onzen geestestoestand op
het tichaam is zeor groot Hoeft men niet
steods opgemerkt, datin tijden van epldo-
mioën do Klagenden, bovreesdon en kloinmoe-
dlgen het eerst aangetast werden? Opgewekt
heid Is een hygiënisch verdedigingsmiddel
Maar Iedereen dio wil is maar niet opgowokt
Golooft u? Do wil van opgewekt te zijn Is
misschien niet voldoonde om aan hen, die het
van nature niet zijn, de opgewektheid to ge-
v.en, maar uitwerking heeft het tooh, wamt het
belet- om zwaarmoedigheid aan te kweeken.
Hoever kan men het met den wil brengen?
Er zijn Artsen, die beweren, dat men In de
meeste gevallen, wanneer mon wilde genezen,
ook werkelijk genas. Laten we niet ovordrij-
ven. Waar toch is deze wil een factor, die men
geenszins verwaarloozen moet.
Het staat vast, dat een zieke, die genezen
wil (gij bewerkt het groote verschil tusschen
„willen on „wónschen") plaatst zijn organis
me in bepaalde voordeeligo omstandigheden.
De energie, waarmee de zieke zich aan de go-
zondheia vastklampt, helpt hora de voorge
schreven behandeling te ondergaan eri te vol
gen. Het is een bekend feit, dat wat men mót
plolzier oot, ook gemakkelijk verteert Even-
zoo is het met de medicijnen, welke een veel
potoro uitwerking bobben wanneer zij zondor
eon zuur gozlcht ingenomen worden. Aan den
wil om to genezen voegon zich hot vertrouwen
in de genezing en in de behandeling. Twijfelen
aan den dokter en scoptisme tegenover zijn
recepten zijn uit den booze.
Do rol van den wil in de ziektetragedie is
oen der hoofdrollen. Hot komt er op aan niet
den hoop te verliezen, dio ons verlevendigt en
volkomen vertrouwen te hebben in hem, aan j
Wien meti zijn leven heeft toovertrouwd. Hier j
verlaat het Ingrijpen van den arts het gebied
van het lichaam voor dat van' den geest. Door j
zijn houding, zijn verklaringen en uitleggin- j
gen, zijn autoriteit en door zijn optimismo1
moet de arts bij den zieke hof vertrouwen en
do zekerheid in een volkomen genezing op-
Wekken, welke deze niet als medicijn ln de
apotheek halen kan en die een verdedigings
middel tegen-zijn ziekte zijn, dat zich aan de
uitwerking van do geneesmiddelen paart. Dat j
Is het moreele drankje. Een goedo dokter is
geen macliine van diagenoses. Er is voor hom I
nog wel iets anders dan de wetenschap ln elk j
Zlektaegeval, iets anders dat zich direct tot
het ongolukkige wezen wendt, dat hij ver
zorgt. Waar- zouden anders do grootheid en
menschelijkheid van zijn beroep blijven?
Maar noodïg is het ook, dat do zieke er zich
toe leent. Hij moet overtuigd zijn van do wel*
dadeti van zijn verzorger, die hem een sterkon'
wil moeten geven, eon wil, gericht op dit ma
gische woord: genezen, Zich aan ontmoediging
over te geven is een domheid. Niet den wü te
«hebben om te genezen is een ziekte, die do
andere ziekte verergert Dezen wil niet te heb
ben Is een soort van zelfmoord.
KINDERKLEEDING.
]B i'
Wpih
(.bi
n»»'
o vri
tt E'
in
bet
Ik!
I11
Baby heeft ook een nieuw Jurkje. Een
jurkje uit levendig groen duvellne, eonvoudlg
aan de schouders gefronst en gezoomd met een
band uit donkerblauw fluweel. En baby is wat
trotsoh op haar blauw.met groene kokardes,
welke haar jurkje onderaan versieren verbon
den door een zelfde fluweelen band als de
zoom.
Metrage: 0.50 M. en 1.20 M.
Marietje heeft een bij elkaar passend man
teltje en hoedje. Beide zijn uit rood en marine
blauw drapella en opgevroolijkt met de aar
dige kokardes.
Metrage: 1.80 M. drapella rooi
0.60 M. drapella mali
Wie heeft or eigenlijk nieic
uit zwart fluweel?'Hot uwe is j
licht grijs, groen of rood laken
kardes in den kleur'der voerinj
fluwoelon linten bevestigd zijn
te 81rikken.
Metrage: 1.50 M. fluweel en 1
L50 M. laken en 1.20
PARIJSCHE HAARMODE.
Ondanks de tegenwerking die 'het- kortge
knipte haar jarenlang van vele zijden onder
vond kan men toch wei zeggen dat de strijd
tusschen lang en kort haar ten voordeele van
het laatste beslecht is. Sinds zijne schepping
heeft de bubikop Intusschen reeds meenige
verandering ondergaan, want welk een afstand
ligt er niet tusschen do eerste schuchtere po
gingen Van het half afgesnedeno haar tot de
hedendaagsche coiffure wolke die van den
man stoeds meer nabijkomt. Het achterhoofd
wordt glad geschoren, het oor dat w(j sinds
jaren niet meer gozien hebben komt weer te
voorschijn en als eenig verschil met de heeren
frisuur zien wij eon lok op het voorhoofd
welke met vrouwelijke coquetterie gedragen
wordt.
DE vrouw en de dichters.
Een lofzang op de vróuw is steeds in alle
^tijden en in alle landen het geliefkoosde thema
der dichters geweest Er bestaan voor hen
geen voldoende bekoorlijke en gezochte verge
lijkingen om hunne poëzie op te sieren en
daarmee den lof der vrouwelijke schoonheid te
zingen. Het is zeer grappig om eens een boe
ketje te maken van dichterlijke bloemen, hier
en daar ih den tuin der poëzie geplukt en
welke daar als regol de voornaamste bekoor
lijkheden der vrouw symboliseeren.
De haren. In 't algemeen zijn dit de knoopen,
de kettingen, de netten of de banden die de
harten binden of verstrikken. In het hooglied
van Salomo worden de loshangende en over
vloedige haren vergeleken met kudden van
geiten, die den berg Galaad beklimmen. Een
Maleiscb dichter vergelijkt ze met de golvende
i lakken van don Arekaboom, een Indisch dich-
l tor met de majestueuze staart van oen pauw,
Nu eens zijn de haren, druiventrossen, dan
weer golven der zee. Blonde haren worden
vèrgelekqn met het gouden vlies, met leouwin-
nemanen on met rijpe korenschoven. Zwarte
en bruine harpn zijn donker als de nacht,
zwart als git of ebbenhout, als donkere wolken
of als raven veeren. Roode haren hebben
steeds den kleur van kastanje, koper of vuur.
De oogen. Onder voorhoofden van Ivoor of
blank als de volle maan (Arabisch gedicht),
waarop Cupido* op den uitkijk zit, zijn do
Oogen sterren, hemelen; zeeën, meeren, bron
nen, spiegels en diamanten. Zij stralen licht
uit, zij schieten vuur- of gewone pijlen en
stralen, welke harten verslinden of doorboren.
De wenkbrauwen zijn de bogen, waaruit deze
pijlen geschoten worden. De wimpers zijn van
satijn of fluweel. Alle nuances der oogappels
worden mot eenzelfde lyriek verheerlijkt:
azuurblauw, turkoois, pervencfye enz.
De neus. Hoewel dit onderdeel van het ge
laat oen zeer bijzondere belangrijkheid voor de
Schoonheid ervan bozit door zijn vooruitste
kende plaats in "het midden van het gezicht,
heeft hij toch de dichters nooit veel kunnen
inspireeron. Salomo's hooglied noemt hem den
toren van Llban, welke zijn blik op Damas
werpt. In de vertellingen van Duizend en één
Nacht wordt ons vergald van het gebogen
neusje eener Sultane dat, als een vogel met
rose vleugels, steeds haar mond zit te Iief-
koozen,
De ooren. De metaphores, gewijd aan deze
organen, zijn eveneens minder talrijk. Zij be
perken zich meestal tot de vergelijking met
een bekoorlijke zoom of met poarlmoerschel-
pen.
De mond daarentegen wordt in alle toonlad
ders in overvloedige en zeer "afwisselende tor-
men door de lierbespelers bezongen. Nu eens
is hij bloem, dan weer vrucht: rozenknop,
framboos, kers, aardbei, granaatappel, om
slechts enkele te noemen. De lippen zijn schar-
lakenroode linten of schitteringen van koraal
en robijn. Pe tanden zijn als regel paarlrijen,
maar ook jasmijnbloemkelken of blinkende ha
gelkorrels.
De hals Is die van een zwaan, van ivoor of
albast, sneeuwwit of lelieblank.
De teint tenslotte is een mengelmoes van
blank en rose, al waar zij vergeleken wordt
met de dageraad, met de maan, met satijn,
ivoor, perzik, jasmijn, lelie enz.
P0LA OVER DE VROUW.
„De cirgaret en het korte haar", zegt Pola
Negri, „zijn de symbolen van de hedendaag
sche vrouwelijke zelfstandigheid".
De filmsterren in de Vereenigde Staten zijn
zeer populair en er»gaat zelden een dog voor
bij, dat niet oen van hen door eon journalist
geïnterviewd wordt en „sensationeele" ver
klaringen aflegt Onlangs vroeg een onbo-
scheldon reporter aan Pola Negri wat zij van
de mode der korte haren dacht en weer ln 't
bijzonder of zij vond, dat deze mode voor
filmartlsten paste.
„Ik vind," antwoordde zij, „dat de korte ha
ren en do cigaret twee symbolen van onaf
hankelijkheid voor ons vrouwen zijn en ik ver
heug mij or op, dat Ik mij geheel daarbij aan
gesloten heb. Wij moeten tegenwoordig leven
als de mannen, sport beoefenen, werken, wor
stelen, ons zelf overal doorheen slaan. Welnu,
waaxom wilt gij ons dan dezelfde rechten als
die van den man onthouden. Korte, haren is
een heerlijk gemak en ik ben dol op rooken.
U zult misschien zoggen, dat mijn rollen dik
wijls eischen,. dat ik lange haren draag? Geen
nood, dan ls er altijd nog de coiffeur van de
Studio, die mij een goede -pruik kan bezorgen.
En bovendien, ik ben geenszins naar Amerika
gekomen om de rollen van domme gansjes te
spelon en ik ben allerminst op zoek naar sym
pathieke heldenrollen. Sympathie laat mij vol
komen koud, ik wil noch sympathiek, noch
mooi, noch bemind zijn, ik wil menschelijko
rollen spelen en niet die van heiligen."
ELK ONDERDEEL VERDIO)
AANDACHT
Gespen, taschjes, pantoifïK
logen
Bijwijze van gesp op
ceintuur dient onze kokarde om
verbergen. Een klein handtasol
in bleeke kleur is gezoomd n
gekleurd fluweelen band en 1
den met oen druksluiting, verbj
koarde ln deze beide tinten,
fluweelen of vilten pantoffeltjes
door er de kokarde ln bijpassen
aan te brengen. En waarom
kokarde ook niet vinden, op 1:
eveneens gekartelden rand veif
meisje?
DE CASAQU1
Een ton slotte een alleraardig^
uit duvetine in twee tinten, gedeca y,
V-vorm op een plastron van crêpe de
een fluweelen dasje. Op de eene l (l
dan de kokarde aangebracht sen t
sneden bloem.