Neem Duifzeep te baat DE NIEUW AAN TE LEGGEN WEG HEERHUGO- WAARD-ZUIDSCHARWOUDE-KOEDIJK. den de toenemende flwten ib het »1 la het fine*- deel belang van den Staat zijn, wanneer die lasten binnen de perken van de normale grene blijft. Ver ondersteld wordt, dat normale prijzen1 van den grond ongeveer izullen dekken de uitgegeven som imet rente. Spr. erkent dat deze kwestie niet het eenige uit gangspunt mag zijn, maar aandacht dient ar aan te worden geschonken. Hoe de zaak za<l worden gere geld, hangt af van de politieke strooaning. Als er een partij; aan het bewind is bijv., die tegen den eigengeërfd'en eigendom, is, zal een andere regeling ontstaan, tenzij 'het gezond verstand mocht winnen van de politiek. Hoe gewaarborgd zal worden, dat we de menschen krijgen, die we moeten hebben en niet de geld- beleggende kapitalisten? T>e Staat zal hebben het gebruik, het eigendomsrecht, de macht over 20.000 bunders en hij izal scherp hebben toe te zien, dat daarvan een nuttig gebruik- wordt gemaakt, door de landbouwers, niet door de geldbeleggers. Spr. is niet tegen geldbelegging in grond, maar dit is een excep tioneel geval.. De heer Huyaman zou willen weten, welk kapi taal iemand' moet bezitten om zoo'n stuk grond in eigendom te hebben of om in pacht te ontvangen. Als een pachter met (minder kapitaal toekan, zou er iets voor zijn. om: een gedeelte voorloopig in pacht af te geven. De staat blijft evengoed' in de gelegenheid tot verkoopen. Spr. verwacht ook dat op krusipunten van wegen dorpen zullen ontstaan en die gronden in zoo'n centrum zouden dan staatseigendom dienen te blij ven, Met -het oog op latere bouwmoeilijkheden is dit gewenscht. eveneens is het noodig dat de arbeiders in een eer tram wonen. Prof. Bordewijk zegt, dat ook hij op het voordeel van pacht het licht heeft laten .vallen1. Wat ook in het voordeel van den pachter is, i® dat deze zijn kapitaal geheel in het bedrijf kan steken en niet in aanschaffing van grond'. Spr. ~rtkent dus het voor deel van pachten niet. Maar men (moet er toch zuinig mee wezen, want het gevaar vergroot naarmate het domeinbezit toeneemt. De vraag is. wanneer verkoop zal plaatsvinden, nadat tot verpachten ie overge gaan. Dat de grondrente populair is geweest, komt doordat men weinig! noodig had1 oan eigen boer te worden. Het is noodig, dat het hypotheekcrediet zich op gezonde basis zal ontwikkelen en spr. wijst er op. dat al loopt het 'eens vast met de rente, tegen woordig nog niet direct executie voor de deur staat. Spr. concludeert dus, dat al zifn er veordeelen aan pachten verbonden, men toch wat terughouden^ moet zijn, omdat de voordeelen van verkoop grooter izijn. I>e prikkel moet voor de boeren blijven bestaan om zooveel mogelijk uit de bedrijven te holen. Waar niemand der aanwezigen meer het woord verlangt, zegt de Voorzitter, dat dan op hem de taak rust, de vergadering te sluiten. Hij doet dit niet alvoien® den spreker hartelijk dank gezegd te heb- oen voor zijn interessante, leerzame lezing. Spr. verwacht, dat er in de omstandigheden wed eenige wijziging izal komen en dit tot gevolg kan hebben, dat het inzicht zich wijizigt. Het zou dan mogelijk wezen, dat het Bestuur nog eens een beroep op Prof. Boidewijn doet en spr. hoopt dat deze dan bereid, is nogmaals naar Schagen te komen. 'Waar dit de laatste cursusvergadering in dezen winter is, wijist spr. op de groote belangstelling, die de 3 cursussen ook dezen winter mochten trekken. Het is voor het Bestuur wel eens moeilijk onder werpen te vinden, waarvoor voldoende belangstel ling bestaat en het hangt ook van de sprekers af, of de onderwerpen voldoen," ja of neen. Dezen winter is het Bestuur in alle opzichten gesdaagd. Spr. dankt de pers, die zorgt dat de mooie, nuttige lezing ook ter kennis komt van de niet-aanwezigen. Ook aan de zustervereeniging Hollands Noorderkwartier, die te vens nog bijdraagt in de kosten, wordt dank gebracht voor de aanwezigheid en waar niet allen lid kunnen zijn van die Vereeniging van Oudleerlingen der RX. W.S.. spoort spr. de aanwezigen aan, lid' te worden van Hollands Noorderkwartier, in welk geval men ook onze vereeniging steunt. De heer P. Stapel Gz. betuigt namens Hollands Noo-derkwartier dank voor de uitnoodiging voor deze cursussen. Noorderkwartier stelt dit buitengewoon op prijs en voelt er den 'band door met Vereeniging van Oudleerlingen. Het deed spr. dan ook pleizier, te hooren, dat de Voorzitter een lans brak voor het aanmelden als lid bij Noorderkwartier. H.N'.K. ziet zijn toekomstige leden in de leden uwer vereeniging. Spr. wijst erop, dat luist ds wijxe waarop in deze cursusvergaderingen de urgente onderwerpen be licht worden, oorzaak is. dat het op prijs wordt ge steld. hier aanwezig te izijm. De mooie toelichting van Prof. Bordewijk hebben de Noorderkwartier-leden op hoogen prijs gesteld. De Voorzitter dankt den heer Stapel voor zijn woorden en sluit de bijeenkomst. 'treeft 'n piacJHxesultaai lUllti (bi* nd»| xm, utaatdewM} U PUZZELT T0CT1 MEfi om de f.aooo AFDRUKKEN ÖBATI5 BIJ DE kon zeepfabrieken de duif VN-CMDPI.EINE3 DEN DOLDCR DUIf»ZEEPPOEDEB i DUIF-TOILETZEEP DUIF-VETIPOöHEEL^S OUIRE£P[lllHtlMÖ F:" Van Oost- naar West-Noordhoüand. In het café „Central" te Alkmaar had Woensdag 1 Februari 1928, de vergadering plaats, uitgeschre ven door het gemeentebestuur van Koedijk en ten doel hebbende een bespreking te houden over den aanleg van een nieuwen weg HeerhugowaardZuid- scharwoude'Koedijk. De vergadering was flink bezocht en tegenwoordig waren de heeren P. Kostelijk en P. Zeeman, leden van Prov. Staten van Noordholland, vertegenwoordigers van de gemeenten Koedijk» Bergen. Noordscharwoude, Zuidscharwoude, Broek op Langendijk, Oudkarspel, Schoorl en Heerhugowaard, de polders Geestmeram bacht (Oosterdijk en Molengeersen), Diepsmeer en Klermeer, de Bannen Oudkarspel, Koedijk, Noord scharwoude en Zuidscharwoude, benevens de secretaris en een 3-tal leden van de Kamer van Koop handel en Fabrieken in Hollands Noorderkwartier, te Alkmaar. De Voorzitter, de heer P. Kikkert, burgemeester van Koedijk, sprak in zijn openingswoord zijn genoegen er over uit. dat uit de talrijke opkomst ter vergadering een flinke belangstelling blijkt. Spr. zegt, dat uit de convocatie die den -heeren geworden is, gebleken is, wat de oorzaak is, dat we hier bij elkaar zijn geroe pen. Zooals bekend, is door Prov. Staten een voorloo pig wegenplan ontworpen, welk voorloopig plan reeds Kon. is goedgekeurd, en 't is in verband nu met den termijn, binnen welken bezwaren tegen of wenken over dit plan kunnen worden overgebracht. Wij meen den dien tijd te moeten benutten door een actie in te wijden voor de plannen tot verkrijging van een weg door Geestmerambacht. opdat deze plannen zoo spoe dig mogelijk in vervulling zullen komen. De weg is in de plannen van staat B, dus primo genoemd, maar wij weten niet wanneer hij er komt en daarom moeten we eendrachtig samenwerken, opdat verkregen zal worden wat te krijgen is. Spr. wijst er op, dat reeds stemmen zijn opgegaan omtrent het tracé van den weg, doch Ged. Staten hebben gezegd, dat het tracé nog niet vaststaat en spr. meent dat de vergadering daarover niet te veel moet praten. Als er een commissie is gevormd, zal die tot taak hebben een schema te ontwerpen. Spr. wijst er verder op. dat de gemeente Koedijk oordeelt dat het hier ©en grootsehe zaak geldt, behalve de op lossing van snelverkeer, opent zij verschillende schit terende perspectieven en spr. vindt het daarom pret tig, dat er zooveel belangstelling bestaat. Spr. gelooft dat de grond rijp is om bezaaid te worden, en geeft vervolgens het woord aan den heer P. Kostelijk Pz., Heerhugowaard, lid van Prov. Staten, die de volgen de inleiding houdt. Het voorloopig wegenplan. Mijnheer de Voorzitter. Geachte aanwezigen. Het is mij een aangename taak, het onderwerp waarvoor wij hier bij elkaar zijn gekomen, te behan delen, en er een inleidend woord over te mogen zeg gen. Niet zoozeer zal door mij worden voorgestaan een positieve uitspraak te krijgen, als wel een rollende beweging te 'bewerkstellingen in bet door ons voor gestane plan. Dagteekent de bedoeling van een te projecteeren weg door het Gee ttmerambacM alreeds van een ouderen datum, sim klien zijn weer jaren verstreken, waarbij niet gedacht werd aan een ver binding van Oost met West. Toch is het zeer wel mogelijk, dat de plannen, wel ke vroeger reeds met het provinciaal bestuur zijn besproken, omtrent den aanleg van een weg door het Geestmerambacht, de aanleiding er toe hebben gege ven, dat Gedeputeerde Staten bij de samenstelling van het provinciaal wegenplan ingevolge de wegen belastingwet, ook hun aandacht hebben geschonken aan den reeds zoolang in voorbereiding zijnden weg door het Geestmerambacht en waar bij behandeling van dit plan in de Staten ook door eenige Staten leden werd getuigd dat zij ten zeerste sympathiseer den niet den op het plan voorkomenden weg, ver binding gevende van Oost naar West door het groote Geestmerambacht. Dus waren al eerder plannen ontworpen voor een wg door 'het Geestmerambacht. Eéneraij'ds werd ge tracht een noordelijker verbinding te krijgen, ander zijds een meer zuidelijker dan de op het provinciaal wegenplan getraceerde. De financieele moeilijkheid waarbij de voorstander tot aanleg van deze wegen telkenmale opsluitte, behoort zeer zeker tot de voor naamste reden dat nimmer tot verwezenlijking van een dezer plannen kon worden gekomen. Mede kan als oorzaak naar voren worden gescho ven, dat de oorlog zeer stagneerend op uitvoering hiervan heeft gewerkt. Eenerzijds waren in den eerster tijd der mobilisatie de gemoederen gedrukt, anderzijds werd, nadat men weer op verhaal hiervan waa gekomen, de aanleg zeer bemoeilijkt door de ongekend hoog© loonen, welke men in die jaren had aioeten uitgeven, terwijl eveneen» geen materialen voor den aanleg van 'n weg waren te verkrijgen. Er was eventueel nog een motief hetwelk zeer stagnee rend van invloed was op verwezenlijking van een dezer plannen. Dat was de algemeene samenwer king. Niet zoo algemeen als men mocht verwaenten weixi' steun verleend aan deze plannen. Samenwerking la noodig. Placht men de reden te zoeken van het niet al gemeen instemmen met die plannen en waaruit niet de volle medewerking kan worden geboren al licht zou men kunnen zeggen de een© verbindings weg was te zuidelijk, waarbij d© noordelijken nieit zooveel interesse hadden, terwijl het andere plan te noordelijk uitging voor volle medewerking van het zuidelijk gedeelte der ingelanden van het Geestmerambacht. Neemt men dan het hierboven genoemde als grondslag waar *eze plannen op zijn afgesprongen, dan is een van het voornaamste nl. wat de historie ons alzoo heeft geleerd, deze moei lijke klippen te omzeilen. Want wül men eenmaal komen tot verwezenlij king dezer plannen, dan is de algemeene medewer king een behoefte niet alleen, maar een dringende noodzakelijkheid. En waarom kan men die algemeene medewerking verkrijgen? Omdat de nieuw getraceerde weg niet in het zuiden zoowel als in het noorden wordt aan gegeven, maar afgaat uit liet midden van den Lan gendijk uitkomende op het Noordeinde van Koedijk, waarbij hetzij rechtstreeks of door een zij weg je de Diepsmeer zal worden langsgegaan. De weg welke als verbindingsweg van Oost- naar West Noord-Holland wordt genoemd, zal uitgaan vanaf den Middenweg van Heerhugowaard op de plaats waaruit de Hasselaarsweg zich als een zij weg vand .en Middenweg afscheidt. Hij volgt het ver lengde gedeelte hiervan langs het Kerkepad door Zuidscharwoude en zoo vervolgens naar Koedijk. Of dit nu de meest voordeelige wijze is voor den aanleg van dezen nieuwen weg valt zeker te be twijfelen, maar daarentegen zijn bij verwezenlijking dezer plannen belangrijke economische voordeelen te vinden, waardoor het mogelijk geworden is dat het provinciaal bestuur niet alleen dezen weg in *t provinciaal wegenplan heeft opgenomen, maar dat het ook hoofdzakelijk voor de financiering van dit plan zal zorg dragen, d.wjz. dat een groot deel, zeer zeker het grootste deel zal worden bekostigd door de provincie. Nu ook dit is genoemd, is alweer een bezwaar, waarop vroegere plannen zijn gestrand, grooten- deels weggenomen. Dus mag men eenerzijds ver wachten dat door het aangeven van een centrum- weg door het Geestmerambacht een eendrachtige samenwerfring kan worden verkregen. anderzijds mag men uit de financieele toezegging van de pro vincie de conclusie gaan trekken dat ook financieele bezwaren naar voren zullen worden gebracht. Waarom' kan men verwachten, dat de provincie zoo niet alles dan1 toch grootendeels de kosten voor aanleg van den weg voor hare rekening zal nemen? De weg is, izooals ik reeds eerd'er zeide, in het provinciaal wegenplan opgenomen en in de toelich ting voor het Ontwerp besluit van dat provinciaal wegenplan lezen we op pagina 6 van de toelichting: De aanleg van op het plan voorkomende nieuwe wegen zal al s regel geschieden door de provincie. D'eze clausule gaf al aardig vertrouwen, doch de bijvoeging, als regel, was mlji niet positief genoeg en heb ik mij dan ook bij de behandeling van de be grooting van het wegenfonds voor 1928 in de af- dieeling tot het betrokken lid van Gedl Staten ge wend met de vraag: Of" de woorden, als regel, in sloten, dat het regel zal zijn dat d'e provincie de nieuw aangeteekende wegen op het provinciaal wo genplan ingevolge de wegenbelastingwet, zal aan leggen? En tegelijkertijd bijvoegende, dat déze vraag (be trekking heeft op den aanleg van een nieuwen weg door het Geestmerambacht en wanneer mijn vraag bevestigend werdl beantwoord', of men spoed zou wil len betrachten. Zou men eventueel een dusdanige toezegging niet kunnen doen, de totstandkoming van dezen weg hangt er geheel vanaf. Het antwoord van Ged. Staten laat ik Mer volgen: Ten aanzien van den op het wegenplan, ingevol ge de Wegenbelastingwet voorkomende weg door den polder Geestmerambacht, die een oppervlakte van ongeveer 4800 Hectaren bezit en thans niet door een behoorlijken verkeersweg wordt doorsneden, brengen Ged, Staten in herinnering, dat -bijt verschil lende gelegenheden door hen is verklaard dat djg, aanleg van den weg door de daarbij belanghebben de streek kan worden bespoedigd indien üi zich be reid verklaren in de daarmee gepaard gaande kevte* bil t* dragen of op andere wijze, bijvoorbeeld door gratis beschikbaarstelling van den grond, mee te werken. Een dergelijke medewerking zou ook in het onderhavige geval aan de spoedige totstandkoming van den weg bevorderlijk kunnen zijn. Dit antwoord 'laat aan duidelijkheid niets te wen- schen over en zal de aanleg vanwege de provincie' geschieden, terwijl een bespoediging kan worden be reikt door het gratis beschikbaar stellen van de gronden. Dit lijkt zoo op zich zelf nog aoo'n kleinigheid niet, wanneer men bedenkt, dat hier nogal kostbar® gron den voor onteigend moeten worden. Doch als men de belanghebbenden, voldoende in aantal, tot mede werking bereid zal kunnen vimden, dan zullen de kosten in verhouding imet de groote belangen welke er mee worden verkregen, o zoo weinig beteekenen. De weg vanaf den 'Middenweg heeft een lengte van 8.5 K.M., hiervan volgt hij over 1.7 K.M. dé richting van den Hasselaarsweg in den polder Heerhugo waard. dus resteert een weglengte door het Geest merambacht vam 6-8 K.M. De weg zal een kraisbreedte krijgen van 13 a 15 M., rekent men voor afscheiding en talud van den weg 5 M., alzoo zou men ongeveer dan moeten onteigenen 13 H.A. land. Een globale kostprijs van dit land zou kunnen zijn 50 a 60 dui zend gulden. Om niet al te ver vooruit te 'loepen op een kostenberekening, die bij lange na niet precies is te zeggen, zoolang het tracé nog niet is vastgelegd, zal ik dan ook met de becijfering niet verder gaan, in hoeverre mijn genoeml© cijfers dan ook met de wer kelijkheid zullen overeenkomen is nog met geen schijn van zekerheid te benaderen en heb ik ze dan ook genoemd onder alle mogelijke voorbehoud. Ook zou men in dit antwoord van Ged. Staten kun nen .gaan berusten en wacht de komende dingen met kalmte af. Mogelijk zou dan na lengte van dagen, wanneer bet provinciaal bestuur zijn wegenbemoei enis eens volbracht heeft, zijn aandacht gaan schen ken aan den door hem in het provinciaal wegenplan geteekenden weg door het Geestmerambacht. Het zou mijns inziens zeer gevaarlijk zijn hierop te wachten en wel om de volgende reden; het provinciaal we genplan 1927 draagt tot heden een zeer officieus ka rakter, immers de vaststelling hiervan zal plaats hebben in de zomerzitting van de Provinciale Staten van 1928. Bij de besprekingen dezer officieuse vaststelling is er terdege op gewezen, dat de officieele plannen nader aan de Staten zullen worden voorgedragen en dat dit meer beschouwd moest worden als materiaal om den minister de noodige aanwijzigingen te geven voor het opmaken der grondslagen voor de plannen. Dientengevolge heeft do hoofdingenieur-directeur van den provincialen Waterstaat in overleg met de com missie voor waterstaatszaken uit het college van Ged. Staten een zoodanig officieus plan voor Noordholland afgewacht. Nu is bij de besprekingen van het wegenplan de toecegging van Ged). Staten gevraagd of de her nieuwde behandeling, van dit onderwerp reeds in den loop van 1928 zal kunnen plaats hebben en of de voorbereiding van het definitieve plan zal ge schieden met medewerking van een commissie uit d'e Statenleden Hierbij verklaarden Gedeputeerde Staten geen bezwaar te hebben, machtiging aan de Kroon te vragen tot diligent verklaring van de commissie welke reeds behulpzaam is geweest bij de voorbereiding van het officieuze plan. Door het betrokken lid van Ged. Staten werd her haald'elijk op het officieuse van dit plan gewezen, en -*-1 dan ook het publiek zoowel als de direct be langhebbende zonder twijfel nog gelegenhei d krij gen zijn wenschen kenbaar te maken. Welk gevaar izou hier nu eventueel voor den weg door het 'Geestmerambacht in opgesloten liggen? Men weeit n.1., dat de lengtegrens van het wegen net voorkomende ojt het Provinciaal wegenplan aan een lengte-maat ia gehouden. Deze lengte is in het wegenplan al op haar maximum aangeteekend, dus zou uit een zeker deel der provincie een zoodanige aandrang komen, dat ook een weg uit dat gewest in het zou worden opgenomen, onverwljd zou hier een ander traject voor moeten plaats maken. Het zou dientengevolge niet tot de onmogelijkheden behooren, dat de ons reeds Wijsmakende toe zegging voor den weg Oost West weer uit het plan zou worden teruggenomen. Ik tzou kier niet gaarne willen bevestigen, dat dit zou gebeuren, maar toch heb ik even willen wijzen op het kunnen ervan. Ook moet men rekening 'houden, met hét wijzigen van het Povinciaal wegenplan, dat gevaar bestaat ook nog, al is het dan niet binnen 10 jaar. Het spreekt vanzelf, d'at de evmtueele vertegen woordigers in de Provinciale 'Staten- uit dit district steeds een oog in het zeil zullen houden, -maar ook hun macht is aan een zekere grens gehouden, voor een eventueele meerderheid moeten ook zij beawij- ken. Het staat dan ook buiten twijfel, dat dé zekerste weg in dezen- zal zijn. Gedeputeerde Staten er op te wijzen, dat gij, met belangstelling hebt kennis geno men van de aanhangige plannen en op spoedige ver- wezelïjking hiervan aandringt. Laat dan ook Uw belangstelling blijken uit datgene wat red'erlijkerwijze door Ged. Staten wordt ge vraagd- De economische beteekenis. 1 Nog even wil ilk wijzen op de economische betee kenis voor het aanleggen van dezen weg voor direct belanghebbenden. Uitgaande van de gedachte, welke bij mir als kind al heeft voor gezeten, dan wil ik de geachte toehoorders mededeelen. dat ik geboren ben te Zuidscharwoude en mijn kinderjaren hoofd zakelijk gesleten héb aan den Langendijk. Wanneer men dan als kind zijn oog richtte naar de duinen rij, waarop de 'hemel zijn blauwen tint weerspiege len liet en men- zag bij onderbreking 'hiervan zoo af en toe een meer witten streep van een zandgat, dan kwam meermalen de wensch' naar voren je kinder lijke geneugten daar eens vrij spel te mogen laten vieren. Het was dan ook wel opvallend, dat d'e Langendijk hemelsbreed maar enkele Kilometers verwijderd lag van dat lustoord en dat er toch maar zeer «oring gebruik van wertf gemaakt omdat, zoot!» m*n dat noemde, de reit eteeds UI het Beerden gebeuren, d.w s. Vanaf Zuidscharwoude den «refctf, a vW Langendijk over KalverdJjk, Wannenhuteen, Sc'ao< dam en zoo kwam men vervolgen» te Schoorl u I Ugt Reed» uit dit oogpunt bezien, ik geef gaarne I ilaaJ dat de communicatiemiddelen van thans ver bovi ipsrn die van voor 25 jaar staan, kan rnen dezen weg to gaan beschouwen als een toevloeiende bron van g li we8 makkelijker komen aan de ontspanningsoorden vo f^eel' oud en jong. phe Wat volgens mijn inzicht een bijzonder in het oo he1 loopend voordeel van maatschappelijke bete eken ötan' is,zoowel voor de bewoners van Koedijk als den U| San aa gendijk, dat men krijgt bouwrijpen grond. Bovli Üle®11 rijpen grond in de ruimste -beteekenis van het wooi 3rna Heeft aan den Langendijk de eilandenbouw Voor 1 ontzettenden omvang gekregen en brengt dit vo orden het dagelijksch -leven een werken, zoowel voor [M za bewoners als voor den middenstand, hierbij dool heer op neringdoenden die op gezette tijden brug op bn rl, slu af moeten, een groot beswaar mee. Als een voc (i#r z zien in een groote behoefte, zal bij den aanleg vi ikom den weg geen uitbreiding van dezen eilandenbow hoop meer behoeven te worden gegeven en zal -men aajial ba den nieuw getraceerden weg, welke een- kruin ihet b breedte zal krijgen van 13 a 15 M., met een beha W5e ding van 5 M. daarnaast een rijwielpad van 2H »t b ruimschoots gelegenheid kunnen worden gevond de eventueele uitbreiding aldaar te doen plu *uwe vinden. i ®ee Als vanzelf sprekend kan datgene ook toepawii rm o vinden te K o e d ij k. Hier is nog zoo'n groote b fcn b( hoefte niet, hoewel men ook daar reeds de eer« schrede in die richting al heeft moeten geven. Dat er gaarne gebruik van zal worden genui staat zeker wel buiten twijfel. Hebben verschilled wr C ingelanden van Geestmerambacht geen landerljt der I zooails men dat noemt midden in het ambacht m van gen, zoo zou men juist bij bebouwing van een mei 8 we bedrijf rekening gaan houden met de ligging van «tier in de toekomst te cultiveeren gronden. Juist i doei mag van groot© teenomische waarde worden i onb acht, itter Waarom 1» de prijs van hst land in het rnidd igenp van Geestmerambacht zoo ontzettend voel lager di t. w juist bij de huizenrij aan den Langedijk? »en Niet alle9 wil ik aan de moeilijke bereikbaarhe i lan* van de landerijen toeschrijven, zeer zeker is de ci iingei tuurwaarde door een anderen grondaard minder an ci< waarde dan hetwelk langs de huizenrij gelegen aeerd maar toch kan de onvruchtbaarheid van dezen b King, dem, ook alweer voor een ^eer groot deel, word «lang toegeschreven aan het moeilijk komen en bewerk i op, van dezen grond. i, nic Uit den aard der zaak kamt men er een keer is, kort, betzij bij bewerking, hetzij' bij de bemestii sta alzoo een lagere oogstopbrengst, een lagere prijst ui. O1 paling bij huur of koop. isteri Zeer zeker ligt in het middengedeelte van Gee allee merambacht veel land dat een hoogere cultut geüaf waarde krijgt door aanleg van dezen weg. ver I Ook voor hen die eenigszins verder blikken i it bli 1 voorzien dat een eenzijdige koudegrondscultuur ni rov. 1 langer bestendigd mag blijven voor de ingelande Ook in -zonderbeid voor die, van het Geestmerambacht j wordt dan ook algemeen in tuinderskringen het i er e( stellen van glascultuur besproken, ja wordt zei i 'i z onder leiding van de tuindersorganisatie practiscl likw provinciale voorlichting gegeven en wel door h wat stichten van eenige glasbedrijven voor dit gewe ug. 1 ook voor 'deze richting komt cultuurwaardige grw w k btoot. Men krijgt door dezen voldoende gelogen!» euii eenig land te bekomen aan den beharden wi neid< waarop een glasbedrijf met woning kan worden j bij plaatst. Mijnheer de Voorzitter, het is allemaal to [erge komstmuziek, zou men allicht genegen wezen te u Jr^er gen. Toekomstbeelden waar misschien jaren en r~ ren overheen zullen gaan voor men tot een wen lijke tot standkoming van deze toekomstige din| zou kunnen geroken. De tastbare resultatö Maar -dan kom ik tot de gedachte dat regeerenl teekent vooruitzien en wanneer dan de betrokl Colleges hire vertegenwoordigd met deze gedad op hunne taak opvatten, dan is het niet moeilijk in deze tastbare resultaten te vinden, welke ze j. zeker bij aanleg van den weg direct naar von jj0er zullen komen. Zooals b.v. de Diepsmeer en de Kleimeer, ter j zaïneniijke grootte van 280 H.A. zullen uit hun it lp-,aI lement vanuaan worden gehaald. Voor de bewoners van de Diepsmeer inzonderhei Qe terwijl eveneens voor de landeigenaren en een vi ,hen de door mij; genoemde meren bet van groot bela E n is, dat de hier genoemde weg zal worden aangek et Men kan veel gemakkelijker zijn landerijen tot i werking bekomen, er zullen woningen worden g 1Q u bouwd, de vruchtbaarheid van den bodem zal lii n eveneens op het juist peil weten te ontplooien. e Eveneens zal de aanleg van den weg een zeer f gjjW zocht werkobject vormen voor de in deze omgevi jjee liggende gemeenten ter voorziening van de wa loosheid. Het geeft een belangrijke werkverruimi: Met al deze plannen voor oogen zou het -dan o y00 zeer gewenscht zijn dat een commissie werd aanj 5 steld voor verdere uitwerking dezer plannen, wel |ojrol< zich dan hiervoor met Ged. Staten zou kunnen hoo' staan. Ook zou men de betrokken commissie tot taak 1 nen stellen, gehoord belanghebbenden, in ovei met den Provincialen Waterstaat te treden tot vai leging van het tracé van den weg. De commissie zou als grondlegster dienst kunne doen na voorafgaande -besprekingen met Waterst** en Ged. Staten tot het aangeven van een zekere lus t V<x dragslijn in de bijdrage van de verschillende b langhebbende bestuurslichamen. Bij de behandeli! en de beoordeeling van de zooeven genoemde pui V ten zal de commissie rekening moeten houden o velerlei, maar evenzoo zullen de betrokken bes« Sr ren, welke voor medewerking worden aangezocl r®. een ruim standpunt dienen in te hemen, terwijl o ss derlingo naijver eveneens terzijde zal moeten wa .®r den gezet. Met één -doel voor oogen zal steeds na de verwezenlijking van 'deze plannen moeten ain den uitgezien; naar het plan, wat lreeds voor jar: 1 de belangstelling heeft getrokken van hen die voa n- ons waren. Naar het plan dat voor het waterschap Geest-ma ambacht opbloei zal -beteekenen; naar het plan dl de volle aandacht heeft van het Prov. bestuur; na« het plan dat is in het belang van een verbeter: communicatie van Oost naar West Noordholla» naar het plan dat voor vele ingelanden van Geei merambacht een groot economisch voordeel I brengen. Nu of nooit, mijne heeren. Ik dank I (Applaus.) De bespreking k vi *se De Voorzitter constateert met genoegen, dat 3! Dem uitgenoodigde gemeente- en polderbesturen vertegö -rae woordiigd zijn en geeft gelegenheid tot bespreking® De heer Van Reenen, burgemeester van Berg® ustz zegt, dat zijn gemeente ook warme belangstellifl gen heeft voor den weg en van oordeel is, dat deze &ei in de toekomst zeer goed zou kunnen aansluiten W den parallelweg BergenSchoorl, die in 'het voorl® a- pig ontwerp is opgenomen. Spr. vraagt den inleider® het de bedoeling is voor den weg door Geestmeraffl bacht de medewerking van belanghebbenden en W provincie te krijgen, en dat de weg dan buiten w cal provinciaal wegenplan zal valen. Wat oventüW de Duinstreek zal kunnen doen om de totstajri»* te- mme van dezen weg te bespoedigen, zal Bergen dow 4ioi De heer Wijnvel-dt, burgemeester ven Oudkartp" Mij deelt -mede, dat de weg door Geestmerambacht lik door B. en W. was besproken toen de uitoooaiffl tot deze vergadering van het gemeentebestuur™* N Koedijk kwam. Spr. zegt dit itfja gemeentel*»*®* 1

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1928 | | pagina 2