Neem Duifzeep te baat
DE NIEUW AAN TE LEGGEN WEG HEERHUGO-
WAARD-ZUIDSCHARWOUDE-KOEDIJK.
den de toenemende flwten ib het »1 la het fine*-
deel belang van den Staat zijn, wanneer die lasten
binnen de perken van de normale grene blijft. Ver
ondersteld wordt, dat normale prijzen1 van den grond
ongeveer izullen dekken de uitgegeven som imet rente.
Spr. erkent dat deze kwestie niet het eenige uit
gangspunt mag zijn, maar aandacht dient ar aan te
worden geschonken. Hoe de zaak za<l worden gere
geld, hangt af van de politieke strooaning. Als er
een partij; aan het bewind is bijv., die tegen den
eigengeërfd'en eigendom, is, zal een andere regeling
ontstaan, tenzij 'het gezond verstand mocht winnen
van de politiek.
Hoe gewaarborgd zal worden, dat we de menschen
krijgen, die we moeten hebben en niet de geld-
beleggende kapitalisten? T>e Staat zal hebben het
gebruik, het eigendomsrecht, de macht over 20.000
bunders en hij izal scherp hebben toe te zien, dat
daarvan een nuttig gebruik- wordt gemaakt, door de
landbouwers, niet door de geldbeleggers. Spr. is niet
tegen geldbelegging in grond, maar dit is een excep
tioneel geval..
De heer Huyaman zou willen weten, welk kapi
taal iemand' moet bezitten om zoo'n stuk grond in
eigendom te hebben of om in pacht te ontvangen.
Als een pachter met (minder kapitaal toekan, zou
er iets voor zijn. om: een gedeelte voorloopig in
pacht af te geven. De staat blijft evengoed' in de
gelegenheid tot verkoopen.
Spr. verwacht ook dat op krusipunten van wegen
dorpen zullen ontstaan en die gronden in zoo'n
centrum zouden dan staatseigendom dienen te blij
ven, Met -het oog op latere bouwmoeilijkheden is dit
gewenscht. eveneens is het noodig dat de arbeiders
in een eer tram wonen.
Prof. Bordewijk zegt, dat ook hij op het voordeel
van pacht het licht heeft laten .vallen1. Wat ook in
het voordeel van den pachter is, i® dat deze zijn
kapitaal geheel in het bedrijf kan steken en niet in
aanschaffing van grond'. Spr. ~rtkent dus het voor
deel van pachten niet. Maar men (moet er toch zuinig
mee wezen, want het gevaar vergroot naarmate het
domeinbezit toeneemt. De vraag is. wanneer verkoop
zal plaatsvinden, nadat tot verpachten ie overge
gaan. Dat de grondrente populair is geweest, komt
doordat men weinig! noodig had1 oan eigen boer te
worden. Het is noodig, dat het hypotheekcrediet
zich op gezonde basis zal ontwikkelen en spr. wijst
er op. dat al loopt het 'eens vast met de rente, tegen
woordig nog niet direct executie voor de deur staat.
Spr. concludeert dus, dat al zifn er veordeelen aan
pachten verbonden, men toch wat terughouden^
moet zijn, omdat de voordeelen van verkoop grooter
izijn. I>e prikkel moet voor de boeren blijven bestaan
om zooveel mogelijk uit de bedrijven te holen.
Waar niemand der aanwezigen meer het woord
verlangt, zegt de Voorzitter, dat dan op hem de
taak rust, de vergadering te sluiten. Hij doet dit niet
alvoien® den spreker hartelijk dank gezegd te heb-
oen voor zijn interessante, leerzame lezing. Spr.
verwacht, dat er in de omstandigheden wed eenige
wijziging izal komen en dit tot gevolg kan hebben,
dat het inzicht zich wijizigt. Het zou dan mogelijk
wezen, dat het Bestuur nog eens een beroep op Prof.
Boidewijn doet en spr. hoopt dat deze dan bereid,
is nogmaals naar Schagen te komen.
'Waar dit de laatste cursusvergadering in dezen
winter is, wijist spr. op de groote belangstelling, die
de 3 cursussen ook dezen winter mochten trekken.
Het is voor het Bestuur wel eens moeilijk onder
werpen te vinden, waarvoor voldoende belangstel
ling bestaat en het hangt ook van de sprekers af, of
de onderwerpen voldoen," ja of neen. Dezen winter
is het Bestuur in alle opzichten gesdaagd. Spr. dankt
de pers, die zorgt dat de mooie, nuttige lezing ook
ter kennis komt van de niet-aanwezigen. Ook aan de
zustervereeniging Hollands Noorderkwartier, die te
vens nog bijdraagt in de kosten, wordt dank gebracht
voor de aanwezigheid en waar niet allen lid kunnen
zijn van die Vereeniging van Oudleerlingen der RX.
W.S.. spoort spr. de aanwezigen aan, lid' te worden
van Hollands Noorderkwartier, in welk geval men
ook onze vereeniging steunt.
De heer P. Stapel Gz. betuigt namens Hollands
Noo-derkwartier dank voor de uitnoodiging voor deze
cursussen. Noorderkwartier stelt dit buitengewoon
op prijs en voelt er den 'band door met Vereeniging
van Oudleerlingen. Het deed spr. dan ook pleizier, te
hooren, dat de Voorzitter een lans brak voor het
aanmelden als lid bij Noorderkwartier. H.N'.K. ziet
zijn toekomstige leden in de leden uwer vereeniging.
Spr. wijst erop, dat luist ds wijxe waarop in deze
cursusvergaderingen de urgente onderwerpen be
licht worden, oorzaak is. dat het op prijs wordt ge
steld. hier aanwezig te izijm. De mooie toelichting van
Prof. Bordewijk hebben de Noorderkwartier-leden
op hoogen prijs gesteld.
De Voorzitter dankt den heer Stapel voor zijn
woorden en sluit de bijeenkomst.
'treeft 'n piacJHxesultaai
lUllti (bi* nd»|
xm, utaatdewM}
U PUZZELT T0CT1 MEfi
om de f.aooo
AFDRUKKEN ÖBATI5 BIJ DE
kon zeepfabrieken de duif
VN-CMDPI.EINE3 DEN DOLDCR
DUIf»ZEEPPOEDEB i DUIF-TOILETZEEP
DUIF-VETIPOöHEEL^S OUIRE£P[lllHtlMÖ
F:"
Van Oost- naar West-Noordhoüand.
In het café „Central" te Alkmaar had Woensdag
1 Februari 1928, de vergadering plaats, uitgeschre
ven door het gemeentebestuur van Koedijk en ten
doel hebbende een bespreking te houden over den
aanleg van een nieuwen weg HeerhugowaardZuid-
scharwoude'Koedijk.
De vergadering was flink bezocht en tegenwoordig
waren de heeren P. Kostelijk en P. Zeeman, leden van
Prov. Staten van Noordholland, vertegenwoordigers
van de gemeenten Koedijk» Bergen. Noordscharwoude,
Zuidscharwoude, Broek op Langendijk, Oudkarspel,
Schoorl en Heerhugowaard, de polders Geestmeram
bacht (Oosterdijk en Molengeersen), Diepsmeer en
Klermeer, de Bannen Oudkarspel, Koedijk, Noord
scharwoude en Zuidscharwoude, benevens de
secretaris en een 3-tal leden van de Kamer van Koop
handel en Fabrieken in Hollands Noorderkwartier,
te Alkmaar.
De Voorzitter, de heer P. Kikkert, burgemeester van
Koedijk, sprak in zijn openingswoord zijn genoegen er
over uit. dat uit de talrijke opkomst ter vergadering
een flinke belangstelling blijkt. Spr. zegt, dat uit de
convocatie die den -heeren geworden is, gebleken is,
wat de oorzaak is, dat we hier bij elkaar zijn geroe
pen. Zooals bekend, is door Prov. Staten een voorloo
pig wegenplan ontworpen, welk voorloopig plan reeds
Kon. is goedgekeurd, en 't is in verband nu met den
termijn, binnen welken bezwaren tegen of wenken
over dit plan kunnen worden overgebracht. Wij meen
den dien tijd te moeten benutten door een actie in te
wijden voor de plannen tot verkrijging van een weg
door Geestmerambacht. opdat deze plannen zoo spoe
dig mogelijk in vervulling zullen komen. De weg is in
de plannen van staat B, dus primo genoemd, maar wij
weten niet wanneer hij er komt en daarom moeten
we eendrachtig samenwerken, opdat verkregen zal
worden wat te krijgen is.
Spr. wijst er op, dat reeds stemmen zijn opgegaan
omtrent het tracé van den weg, doch Ged. Staten
hebben gezegd, dat het tracé nog niet vaststaat en
spr. meent dat de vergadering daarover niet te veel
moet praten. Als er een commissie is gevormd, zal
die tot taak hebben een schema te ontwerpen. Spr.
wijst er verder op. dat de gemeente Koedijk oordeelt
dat het hier ©en grootsehe zaak geldt, behalve de op
lossing van snelverkeer, opent zij verschillende schit
terende perspectieven en spr. vindt het daarom pret
tig, dat er zooveel belangstelling bestaat. Spr. gelooft
dat de grond rijp is om bezaaid te worden, en geeft
vervolgens het woord aan den heer P. Kostelijk Pz.,
Heerhugowaard, lid van Prov. Staten, die de volgen
de inleiding houdt.
Het voorloopig wegenplan.
Mijnheer de Voorzitter. Geachte aanwezigen.
Het is mij een aangename taak, het onderwerp
waarvoor wij hier bij elkaar zijn gekomen, te behan
delen, en er een inleidend woord over te mogen zeg
gen.
Niet zoozeer zal door mij worden voorgestaan een
positieve uitspraak te krijgen, als wel een rollende
beweging te 'bewerkstellingen in bet door ons voor
gestane plan. Dagteekent de bedoeling van een te
projecteeren weg door het Gee ttmerambacM alreeds
van een ouderen datum, sim klien zijn weer jaren
verstreken, waarbij niet gedacht werd aan een ver
binding van Oost met West.
Toch is het zeer wel mogelijk, dat de plannen, wel
ke vroeger reeds met het provinciaal bestuur zijn
besproken, omtrent den aanleg van een weg door het
Geestmerambacht, de aanleiding er toe hebben gege
ven, dat Gedeputeerde Staten bij de samenstelling
van het provinciaal wegenplan ingevolge de wegen
belastingwet, ook hun aandacht hebben geschonken
aan den reeds zoolang in voorbereiding zijnden weg
door het Geestmerambacht en waar bij behandeling
van dit plan in de Staten ook door eenige Staten
leden werd getuigd dat zij ten zeerste sympathiseer
den niet den op het plan voorkomenden weg, ver
binding gevende van Oost naar West door het
groote Geestmerambacht.
Dus waren al eerder plannen ontworpen voor een
wg door 'het Geestmerambacht. Eéneraij'ds werd ge
tracht een noordelijker verbinding te krijgen, ander
zijds een meer zuidelijker dan de op het provinciaal
wegenplan getraceerde. De financieele moeilijkheid
waarbij de voorstander tot aanleg van deze wegen
telkenmale opsluitte, behoort zeer zeker tot de voor
naamste reden dat nimmer tot verwezenlijking van
een dezer plannen kon worden gekomen.
Mede kan als oorzaak naar voren worden gescho
ven, dat de oorlog zeer stagneerend op uitvoering
hiervan heeft gewerkt. Eenerzijds waren in den
eerster tijd der mobilisatie de gemoederen gedrukt,
anderzijds werd, nadat men weer op verhaal hiervan
waa gekomen, de aanleg zeer bemoeilijkt door de
ongekend hoog© loonen, welke men in die jaren had
aioeten uitgeven, terwijl eveneen» geen materialen
voor den aanleg van 'n weg waren te verkrijgen. Er
was eventueel nog een motief hetwelk zeer stagnee
rend van invloed was op verwezenlijking van een
dezer plannen. Dat was de algemeene samenwer
king. Niet zoo algemeen als men mocht verwaenten
weixi' steun verleend aan deze plannen.
Samenwerking la noodig.
Placht men de reden te zoeken van het niet al
gemeen instemmen met die plannen en waaruit
niet de volle medewerking kan worden geboren al
licht zou men kunnen zeggen de een© verbindings
weg was te zuidelijk, waarbij d© noordelijken nieit
zooveel interesse hadden, terwijl het andere
plan te noordelijk uitging voor volle medewerking
van het zuidelijk gedeelte der ingelanden van het
Geestmerambacht. Neemt men dan het hierboven
genoemde als grondslag waar *eze plannen op
zijn afgesprongen, dan is een van het voornaamste
nl. wat de historie ons alzoo heeft geleerd, deze moei
lijke klippen te omzeilen.
Want wül men eenmaal komen tot verwezenlij
king dezer plannen, dan is de algemeene medewer
king een behoefte niet alleen, maar een dringende
noodzakelijkheid.
En waarom kan men die algemeene medewerking
verkrijgen? Omdat de nieuw getraceerde weg niet
in het zuiden zoowel als in het noorden wordt aan
gegeven, maar afgaat uit liet midden van den Lan
gendijk uitkomende op het Noordeinde van Koedijk,
waarbij hetzij rechtstreeks of door een zij weg je de
Diepsmeer zal worden langsgegaan.
De weg welke als verbindingsweg van Oost- naar
West Noord-Holland wordt genoemd, zal uitgaan
vanaf den Middenweg van Heerhugowaard op de
plaats waaruit de Hasselaarsweg zich als een zij
weg vand .en Middenweg afscheidt. Hij volgt het ver
lengde gedeelte hiervan langs het Kerkepad door
Zuidscharwoude en zoo vervolgens naar Koedijk.
Of dit nu de meest voordeelige wijze is voor den
aanleg van dezen nieuwen weg valt zeker te be
twijfelen, maar daarentegen zijn bij verwezenlijking
dezer plannen belangrijke economische voordeelen
te vinden, waardoor het mogelijk geworden is dat
het provinciaal bestuur niet alleen dezen weg in *t
provinciaal wegenplan heeft opgenomen, maar dat
het ook hoofdzakelijk voor de financiering van dit
plan zal zorg dragen, d.wjz. dat een groot deel, zeer
zeker het grootste deel zal worden bekostigd door de
provincie.
Nu ook dit is genoemd, is alweer een bezwaar,
waarop vroegere plannen zijn gestrand, grooten-
deels weggenomen. Dus mag men eenerzijds ver
wachten dat door het aangeven van een centrum-
weg door het Geestmerambacht een eendrachtige
samenwerfring kan worden verkregen. anderzijds
mag men uit de financieele toezegging van de pro
vincie de conclusie gaan trekken dat ook financieele
bezwaren naar voren zullen worden gebracht.
Waarom' kan men verwachten, dat de provincie
zoo niet alles dan1 toch grootendeels de kosten voor
aanleg van den weg voor hare rekening zal nemen?
De weg is, izooals ik reeds eerd'er zeide, in het
provinciaal wegenplan opgenomen en in de toelich
ting voor het Ontwerp besluit van dat provinciaal
wegenplan lezen we op pagina 6 van de toelichting:
De aanleg van op het plan voorkomende nieuwe
wegen zal al s regel geschieden door de provincie.
D'eze clausule gaf al aardig vertrouwen, doch de
bijvoeging, als regel, was mlji niet positief genoeg en
heb ik mij dan ook bij de behandeling van de be
grooting van het wegenfonds voor 1928 in de af-
dieeling tot het betrokken lid van Gedl Staten ge
wend met de vraag: Of" de woorden, als regel, in
sloten, dat het regel zal zijn dat d'e provincie de
nieuw aangeteekende wegen op het provinciaal wo
genplan ingevolge de wegenbelastingwet, zal aan
leggen?
En tegelijkertijd bijvoegende, dat déze vraag (be
trekking heeft op den aanleg van een nieuwen weg
door het Geestmerambacht en wanneer mijn vraag
bevestigend werdl beantwoord', of men spoed zou wil
len betrachten. Zou men eventueel een dusdanige
toezegging niet kunnen doen, de totstandkoming van
dezen weg hangt er geheel vanaf.
Het antwoord van Ged. Staten laat ik Mer volgen:
Ten aanzien van den op het wegenplan, ingevol
ge de Wegenbelastingwet voorkomende weg door
den polder Geestmerambacht, die een oppervlakte
van ongeveer 4800 Hectaren bezit en thans niet door
een behoorlijken verkeersweg wordt doorsneden,
brengen Ged, Staten in herinnering, dat -bijt verschil
lende gelegenheden door hen is verklaard dat djg,
aanleg van den weg door de daarbij belanghebben
de streek kan worden bespoedigd indien üi zich be
reid verklaren in de daarmee gepaard gaande kevte*
bil t* dragen of op andere wijze, bijvoorbeeld door
gratis beschikbaarstelling van den grond, mee te
werken. Een dergelijke medewerking zou ook in het
onderhavige geval aan de spoedige totstandkoming
van den weg bevorderlijk kunnen zijn.
Dit antwoord 'laat aan duidelijkheid niets te wen-
schen over en zal de aanleg vanwege de provincie'
geschieden, terwijl een bespoediging kan worden be
reikt door het gratis beschikbaar stellen van de
gronden.
Dit lijkt zoo op zich zelf nog aoo'n kleinigheid niet,
wanneer men bedenkt, dat hier nogal kostbar® gron
den voor onteigend moeten worden. Doch als men
de belanghebbenden, voldoende in aantal, tot mede
werking bereid zal kunnen vimden, dan zullen de
kosten in verhouding imet de groote belangen welke
er mee worden verkregen, o zoo weinig beteekenen.
De weg vanaf den 'Middenweg heeft een lengte van
8.5 K.M., hiervan volgt hij over 1.7 K.M. dé richting
van den Hasselaarsweg in den polder Heerhugo
waard. dus resteert een weglengte door het Geest
merambacht vam 6-8 K.M. De weg zal een kraisbreedte
krijgen van 13 a 15 M., rekent men voor afscheiding
en talud van den weg 5 M., alzoo zou men ongeveer
dan moeten onteigenen 13 H.A. land. Een globale
kostprijs van dit land zou kunnen zijn 50 a 60 dui
zend gulden.
Om niet al te ver vooruit te 'loepen op een
kostenberekening, die bij lange na niet precies is te
zeggen, zoolang het tracé nog niet is vastgelegd, zal
ik dan ook met de becijfering niet verder gaan, in
hoeverre mijn genoeml© cijfers dan ook met de wer
kelijkheid zullen overeenkomen is nog met geen
schijn van zekerheid te benaderen en heb ik ze dan
ook genoemd onder alle mogelijke voorbehoud.
Ook zou men in dit antwoord van Ged. Staten kun
nen .gaan berusten en wacht de komende dingen met
kalmte af. Mogelijk zou dan na lengte van dagen,
wanneer bet provinciaal bestuur zijn wegenbemoei
enis eens volbracht heeft, zijn aandacht gaan schen
ken aan den door hem in het provinciaal wegenplan
geteekenden weg door het Geestmerambacht. Het zou
mijns inziens zeer gevaarlijk zijn hierop te wachten
en wel om de volgende reden; het provinciaal we
genplan 1927 draagt tot heden een zeer officieus ka
rakter, immers de vaststelling hiervan zal plaats
hebben in de zomerzitting van de Provinciale Staten
van 1928.
Bij de besprekingen dezer officieuse vaststelling is
er terdege op gewezen, dat de officieele plannen nader
aan de Staten zullen worden voorgedragen en dat
dit meer beschouwd moest worden als materiaal om
den minister de noodige aanwijzigingen te geven
voor het opmaken der grondslagen voor de plannen.
Dientengevolge heeft do hoofdingenieur-directeur van
den provincialen Waterstaat in overleg met de com
missie voor waterstaatszaken uit het college van Ged.
Staten een zoodanig officieus plan voor Noordholland
afgewacht.
Nu is bij de besprekingen van het wegenplan de
toecegging van Ged). Staten gevraagd of de her
nieuwde behandeling, van dit onderwerp reeds in
den loop van 1928 zal kunnen plaats hebben en of
de voorbereiding van het definitieve plan zal ge
schieden met medewerking van een commissie uit
d'e Statenleden Hierbij verklaarden Gedeputeerde
Staten geen bezwaar te hebben, machtiging aan de
Kroon te vragen tot diligent verklaring van de
commissie welke reeds behulpzaam is geweest bij
de voorbereiding van het officieuze plan.
Door het betrokken lid van Ged. Staten werd her
haald'elijk op het officieuse van dit plan gewezen,
en -*-1 dan ook het publiek zoowel als de direct be
langhebbende zonder twijfel nog gelegenhei d krij
gen zijn wenschen kenbaar te maken.
Welk gevaar izou hier nu eventueel voor den weg
door het 'Geestmerambacht in opgesloten liggen?
Men weeit n.1., dat de lengtegrens van het wegen
net voorkomende ojt het Provinciaal wegenplan aan
een lengte-maat ia gehouden. Deze lengte is in het
wegenplan al op haar maximum aangeteekend, dus
zou uit een zeker deel der provincie een zoodanige
aandrang komen, dat ook een weg uit dat gewest
in het zou worden opgenomen, onverwljd zou
hier een ander traject voor moeten plaats maken.
Het zou dientengevolge niet tot de onmogelijkheden
behooren, dat de ons reeds Wijsmakende toe
zegging voor den weg Oost West weer uit het plan
zou worden teruggenomen. Ik tzou kier niet gaarne
willen bevestigen, dat dit zou gebeuren, maar toch
heb ik even willen wijzen op het kunnen ervan. Ook
moet men rekening 'houden, met hét wijzigen van
het Povinciaal wegenplan, dat gevaar bestaat ook
nog, al is het dan niet binnen 10 jaar.
Het spreekt vanzelf, d'at de evmtueele vertegen
woordigers in de Provinciale 'Staten- uit dit district
steeds een oog in het zeil zullen houden, -maar ook
hun macht is aan een zekere grens gehouden, voor
een eventueele meerderheid moeten ook zij beawij-
ken.
Het staat dan ook buiten twijfel, dat dé zekerste
weg in dezen- zal zijn. Gedeputeerde Staten er op te
wijzen, dat gij, met belangstelling hebt kennis geno
men van de aanhangige plannen en op spoedige ver-
wezelïjking hiervan aandringt.
Laat dan ook Uw belangstelling blijken uit datgene
wat red'erlijkerwijze door Ged. Staten wordt ge
vraagd-
De economische beteekenis.
1
Nog even wil ilk wijzen op de economische betee
kenis voor het aanleggen van dezen weg voor direct
belanghebbenden. Uitgaande van de gedachte, welke
bij mir als kind al heeft voor gezeten, dan wil ik
de geachte toehoorders mededeelen. dat ik geboren
ben te Zuidscharwoude en mijn kinderjaren hoofd
zakelijk gesleten héb aan den Langendijk. Wanneer
men dan als kind zijn oog richtte naar de duinen
rij, waarop de 'hemel zijn blauwen tint weerspiege
len liet en men- zag bij onderbreking 'hiervan zoo af
en toe een meer witten streep van een zandgat, dan
kwam meermalen de wensch' naar voren je kinder
lijke geneugten daar eens vrij spel te mogen laten
vieren.
Het was dan ook wel opvallend, dat d'e Langendijk
hemelsbreed maar enkele Kilometers verwijderd lag
van dat lustoord en dat er toch maar zeer «oring
gebruik van wertf gemaakt omdat, zoot!» m*n dat
noemde, de reit eteeds UI het Beerden
gebeuren, d.w s. Vanaf Zuidscharwoude den «refctf, a vW
Langendijk over KalverdJjk, Wannenhuteen, Sc'ao<
dam en zoo kwam men vervolgen» te Schoorl u I Ugt
Reed» uit dit oogpunt bezien, ik geef gaarne I ilaaJ
dat de communicatiemiddelen van thans ver bovi ipsrn
die van voor 25 jaar staan, kan rnen dezen weg to
gaan beschouwen als een toevloeiende bron van g li we8
makkelijker komen aan de ontspanningsoorden vo f^eel'
oud en jong. phe
Wat volgens mijn inzicht een bijzonder in het oo he1
loopend voordeel van maatschappelijke bete eken ötan'
is,zoowel voor de bewoners van Koedijk als den U| San aa
gendijk, dat men krijgt bouwrijpen grond. Bovli Üle®11
rijpen grond in de ruimste -beteekenis van het wooi 3rna
Heeft aan den Langendijk de eilandenbouw Voor
1 ontzettenden omvang gekregen en brengt dit vo orden
het dagelijksch -leven een werken, zoowel voor [M za
bewoners als voor den middenstand, hierbij dool heer
op neringdoenden die op gezette tijden brug op bn rl, slu
af moeten, een groot beswaar mee. Als een voc (i#r z
zien in een groote behoefte, zal bij den aanleg vi ikom
den weg geen uitbreiding van dezen eilandenbow hoop
meer behoeven te worden gegeven en zal -men aajial ba
den nieuw getraceerden weg, welke een- kruin ihet b
breedte zal krijgen van 13 a 15 M., met een beha W5e
ding van 5 M. daarnaast een rijwielpad van 2H »t b
ruimschoots gelegenheid kunnen worden gevond
de eventueele uitbreiding aldaar te doen plu *uwe
vinden. i ®ee
Als vanzelf sprekend kan datgene ook toepawii rm o
vinden te K o e d ij k. Hier is nog zoo'n groote b fcn b(
hoefte niet, hoewel men ook daar reeds de eer«
schrede in die richting al heeft moeten geven.
Dat er gaarne gebruik van zal worden genui
staat zeker wel buiten twijfel. Hebben verschilled wr C
ingelanden van Geestmerambacht geen landerljt der I
zooails men dat noemt midden in het ambacht m van
gen, zoo zou men juist bij bebouwing van een mei 8 we
bedrijf rekening gaan houden met de ligging van «tier
in de toekomst te cultiveeren gronden. Juist i doei
mag van groot© teenomische waarde worden i onb
acht, itter
Waarom 1» de prijs van hst land in het rnidd igenp
van Geestmerambacht zoo ontzettend voel lager di t. w
juist bij de huizenrij aan den Langedijk? »en
Niet alle9 wil ik aan de moeilijke bereikbaarhe i lan*
van de landerijen toeschrijven, zeer zeker is de ci iingei
tuurwaarde door een anderen grondaard minder an ci<
waarde dan hetwelk langs de huizenrij gelegen aeerd
maar toch kan de onvruchtbaarheid van dezen b King,
dem, ook alweer voor een ^eer groot deel, word «lang
toegeschreven aan het moeilijk komen en bewerk i op,
van dezen grond. i, nic
Uit den aard der zaak kamt men er een keer is,
kort, betzij bij bewerking, hetzij' bij de bemestii sta
alzoo een lagere oogstopbrengst, een lagere prijst ui. O1
paling bij huur of koop. isteri
Zeer zeker ligt in het middengedeelte van Gee allee
merambacht veel land dat een hoogere cultut geüaf
waarde krijgt door aanleg van dezen weg. ver
I Ook voor hen die eenigszins verder blikken i it bli
1 voorzien dat een eenzijdige koudegrondscultuur ni rov. 1
langer bestendigd mag blijven voor de ingelande Ook
in -zonderbeid voor die, van het Geestmerambacht
j wordt dan ook algemeen in tuinderskringen het i er e(
stellen van glascultuur besproken, ja wordt zei i 'i z
onder leiding van de tuindersorganisatie practiscl likw
provinciale voorlichting gegeven en wel door h wat
stichten van eenige glasbedrijven voor dit gewe ug. 1
ook voor 'deze richting komt cultuurwaardige grw w k
btoot. Men krijgt door dezen voldoende gelogen!» euii
eenig land te bekomen aan den beharden wi neid<
waarop een glasbedrijf met woning kan worden j bij
plaatst. Mijnheer de Voorzitter, het is allemaal to [erge
komstmuziek, zou men allicht genegen wezen te u Jr^er
gen. Toekomstbeelden waar misschien jaren en r~
ren overheen zullen gaan voor men tot een wen
lijke tot standkoming van deze toekomstige din|
zou kunnen geroken.
De tastbare resultatö
Maar -dan kom ik tot de gedachte dat regeerenl
teekent vooruitzien en wanneer dan de betrokl
Colleges hire vertegenwoordigd met deze gedad op
hunne taak opvatten, dan is het niet moeilijk
in deze tastbare resultaten te vinden, welke ze j.
zeker bij aanleg van den weg direct naar von jj0er
zullen komen.
Zooals b.v. de Diepsmeer en de Kleimeer, ter j
zaïneniijke grootte van 280 H.A. zullen uit hun it lp-,aI
lement vanuaan worden gehaald.
Voor de bewoners van de Diepsmeer inzonderhei Qe
terwijl eveneens voor de landeigenaren en een vi ,hen
de door mij; genoemde meren bet van groot bela E n
is, dat de hier genoemde weg zal worden aangek et
Men kan veel gemakkelijker zijn landerijen tot i
werking bekomen, er zullen woningen worden g 1Q u
bouwd, de vruchtbaarheid van den bodem zal lii n
eveneens op het juist peil weten te ontplooien. e
Eveneens zal de aanleg van den weg een zeer f gjjW
zocht werkobject vormen voor de in deze omgevi jjee
liggende gemeenten ter voorziening van de wa
loosheid. Het geeft een belangrijke werkverruimi:
Met al deze plannen voor oogen zou het -dan o y00
zeer gewenscht zijn dat een commissie werd aanj 5
steld voor verdere uitwerking dezer plannen, wel |ojrol<
zich dan hiervoor met Ged. Staten zou kunnen hoo'
staan.
Ook zou men de betrokken commissie tot taak 1
nen stellen, gehoord belanghebbenden, in ovei
met den Provincialen Waterstaat te treden tot vai
leging van het tracé van den weg.
De commissie zou als grondlegster dienst kunne
doen na voorafgaande -besprekingen met Waterst**
en Ged. Staten tot het aangeven van een zekere
lus t
V<x
dragslijn in de bijdrage van de verschillende b
langhebbende bestuurslichamen. Bij de behandeli!
en de beoordeeling van de zooeven genoemde pui V
ten zal de commissie rekening moeten houden o
velerlei, maar evenzoo zullen de betrokken bes« Sr
ren, welke voor medewerking worden aangezocl r®.
een ruim standpunt dienen in te hemen, terwijl o ss
derlingo naijver eveneens terzijde zal moeten wa .®r
den gezet. Met één -doel voor oogen zal steeds na
de verwezenlijking van 'deze plannen moeten ain
den uitgezien; naar het plan, wat lreeds voor jar: 1
de belangstelling heeft getrokken van hen die voa n-
ons waren.
Naar het plan dat voor het waterschap Geest-ma
ambacht opbloei zal -beteekenen; naar het plan dl
de volle aandacht heeft van het Prov. bestuur; na«
het plan dat is in het belang van een verbeter:
communicatie van Oost naar West Noordholla»
naar het plan dat voor vele ingelanden van Geei
merambacht een groot economisch voordeel I
brengen. Nu of nooit, mijne heeren. Ik dank I
(Applaus.)
De bespreking k vi
*se
De Voorzitter constateert met genoegen, dat 3! Dem
uitgenoodigde gemeente- en polderbesturen vertegö -rae
woordiigd zijn en geeft gelegenheid tot bespreking®
De heer Van Reenen, burgemeester van Berg® ustz
zegt, dat zijn gemeente ook warme belangstellifl gen
heeft voor den weg en van oordeel is, dat deze &ei
in de toekomst zeer goed zou kunnen aansluiten W
den parallelweg BergenSchoorl, die in 'het voorl® a-
pig ontwerp is opgenomen. Spr. vraagt den inleider®
het de bedoeling is voor den weg door Geestmeraffl
bacht de medewerking van belanghebbenden en W
provincie te krijgen, en dat de weg dan buiten w cal
provinciaal wegenplan zal valen. Wat oventüW
de Duinstreek zal kunnen doen om de totstajri»* te-
mme van dezen weg te bespoedigen, zal Bergen dow 4ioi
De heer Wijnvel-dt, burgemeester ven Oudkartp" Mij
deelt -mede, dat de weg door Geestmerambacht lik
door B. en W. was besproken toen de uitoooaiffl
tot deze vergadering van het gemeentebestuur™* N
Koedijk kwam. Spr. zegt dit itfja gemeentel*»*®* 1