vz m MODENIEUWTJES. EN ELEGANTE VROUW UIT HET JAAR 1724 Op reii draagt de mondaine vrouw een man tel van zandkleurig tweed, met een ruime, ronde bontkraag en gevoerd met bont of een geruite wollen stof. In haar tasch een portemonn&le bestaande uit een beursje en portefeuille. ^Middags is het chio om een ronde tasoh van antilope te dragen op een metalen schild pad-beugel gemonteerd. Op de Japonnen veel ceintuurs, 'b avonds van kleine diamantjes, van leer met groote gesle pen steenen in den middag. Bij de ochtendjapon satijnen gestikte muil- les b^tómdje of slippers met veer- •'b Middags draagt de elegante vrouw bij baar mantels eenvoudige pumps van lakleer met een kleine gesp. De wandelschoenen zijn van krokodillenleer met een breeden band over den voet, die tot in de zool doorloopt „Ciró" is het nieuwste van het nieuwe. Voor de avondtoiletten is er goud-ciré, wat te glan zen is om zoo gedragente worden en dat met een overkleed van ohiffon een prachtig effect maakt Ciré-kant in kleine patroontjes bewerkt ia ook iets nieuws. Patronen van de modellen van de mantels en kinderjurken zijn verkrijgbaar bij mej. C. Hartz, 8 Amarylllslaan, Heemstede (best. Haarlem). De patronen voor dames kosten ƒ1, die voor Underao (UKL Hat duurt ongeveer 10 alvorens ze In 't bezit komen van patronen aanvragen. Aan de lezeressen, die een patroon wordt beleefd verzocht, bij de aanvrag» schuldigde bedrag in te sluiten, ter vd van administratie-kosten. RED' Leest: „La Femme de France", ec dat zich bezig houdt met alles wat en het huishouden der vrouw betreft „La Femme de France" volgt niet mode maar voorziet deze. Zij is da11 onontbeerlijk tijdschrift voor de vrou Abonnement 05 francs per jaar. Cllché's Femme de Franoa 3 Rue Rocroy Paris X. X- i onzen verlichten tijd te het standsverschil gering geworden, dat men dit dikwijls -.hts uit do manieren, maar stellig niet uit de )dlng der betreffende personen kan opma- en het is heusoh geen zeldzaamheid dat dionstmeisje er op haren uitgangsavond 1 mooier uitgedoscht ziet dan hare meeste- Maar deze laatste zal daaraan, werkelijk n aanstoot nemenhet moge dan ai een en- 3 keer voorkomen dat de kleeren den man ien, dat zij „de vrouw" maken is wel een r groote zeldzaamheid. Dus wanneer het isje verder coed haar werk doet, waarom .r dan niet kar onschuldige genoegen ge- id, al zou men dan misschien liever willen zij wat eenvoudiger was en haar spaarduit- beter gebruikte 11 Ivenwel, in den ouden tijd hield men er der- ijke liberale begrippen niet op na, hetgeen uit het volgende vermakelijke verhaal zal ken Op den 25 April 1724 werd in Wolgast i plaatje in de nabijheid van Stralsund, te- i de echtgenoote van een bakker procesver- i opgemaakt, omdat zij „door hare overda- e kleeding, waarmee zij zich zoowel in de •k als elders vertoond had, zich had voorge- in als behoorende tot de allervoornaamste tot den eersten stand". Als omschrijving van re kleeding wordt daarbij vermeld, dat zij jorduurde kleeren droeg en als hoofdvereie- g „Fontanges" naar de laatste mode, welke t de fijnste kant bewerkt waren, hetgeen or de vrouw van een handswerksman in )lgast geheel niet de gewoonte en dus zeer gepast was, terwijl zij bovendien daarvoor de kerk, een groote opschudding, gelach en ;enis vorwekt had". Nadat men haar verbo- a had zich nogmaals zoo te vertoonen, bleef eon tijdlang uit de kerk, maar na verloop n eoulge weken bezocht zij het heilig Avond- ial en verschoen daarbij „dermate opgo- ukt, dat de geheele gemeente er aanstoot q genomen had". Ten tweeden male werd ar deze kleeding verboden, terwijl men haren btgenoot er ernstig op wees dat het zijn plicht is zijn vrouw van dergelijke verkeerde din- n af te houden. Waar zij zoo klein en zelfs ar- jedig woondeü, werd daarbij tegelijkertijd de aderlijke vermaning gegeven „eventueele aarduitjes te gebruiken voor verbetering en ;breiding hunner woning, maar niet voor on- •odige kleederdracht of ander ijdele genoe* n8". Weer bleef de bakkersvrouw een tijd ig uit de kerk weg, tot zij daar plotseling op n mooien Zondag weer verscheen in een aohtlg zwart rouwkleed met enorme fontan- is, gevolgd door een dienstmaagd, die hot -rkboek voor haar droeg, de deur voor haar iende en haar in den stoel hielp. Dat liep de uigaten uit Bij het verlaten der kerk werd I door een diender opgewacht en moest zij «en begeleiden ®aar het overheidsbestuur, lar werd zij flink onderhanden genomen over 'Ar ongepaste gedrag en tevens aangemaand zorgen dat dit niet meer voor zou komen. tJ beriep zich «venwel op het ieii dat zij zelwe van goede familie was. Dit maakte niet de min sten indruk en men deelde haar mede, dat bij de eerstvolgende herhaling harerzijds om met de groote fontonge op het hoofd en de dienst maagd achter zich aan naar de kerk te gaan men haar de fontange zou afnemen, terwijl het meisje niet in de kerk toegelaten zou wor den. „Al ware zij van nog zoo goede familie ge weest haar vader was reeder in Stralsum „Zoo had zij zich toch slechts naar den stand van haren man te richten, evenzoo als de an dere handwerk ere vrou wen, die ook niet uit de band sprongen". Een afschrift van dit proces verbaal werd haar op haar verzoek overhan digd. Maar nu nam haar echtgenoot haar verdedi ging tor hand. Op den 28sten Mei 1724 schreef hij aan de regeering in Stralsund, dat men zijn vrouw bevolen had „zich geheel andere te klee- den" maar dat zijn vrouw hare kleeren als uit zet gekregen had en zich bij den dood van hare moeder een rouwjapon had laten maken met bijpassende hoofdbedekking. Maar zeer ge hoorzaam voegde hij daaraan toe „dat hij zeer goed begreep dat hij slechts een eenvoudige bakker was en daarom beloofde dat zijn vrouw slechts zoolang op deze deftige wijze gekleed zou gaan tot deze kleeren versleten waren en zij zich daarna zou kleeden, zooals het eene bakkersvrouw betaamt, mits men dan ook een reglement maakte waarnaar ook de andere ijdele vrouwen zich te voegen hadden die zich boven haren stand wilden kleeden". Reeds den volgenden dag schreef de regie ring van Stralsund aan de vroede vaderen te Wolgast dat men het niet gewenscht achtte de bakkersvrouw als sondebok" te kiezen, dooh liever in dit speciale geval toe te geven waar men in deze slechte tijden toch moeilijk van haar verlangen kon dat zij extra uitgaven maakte om eenvoudiger kleeding te koopen, waar zij toevalligerwijze betere kleeding bezat En daarbij de raad„Mocht U het noodig vin den de kleeding te reglementeeren, zoo moet gij dit doen door algemeene, voor iedereen gel dende voorschriften en niet een willekeurige persoon daarvoor uitkiezen". De gemeenteraad wilde nog niet toegeven, antwoordende „dat het zeer moeilijk was om een scherpe lijn tus- schen de standen schriftelijk vast te leggen en dat het haar beter leek al naar de omstandig heden te handelen". Toen was het met het geduld van de regee ring ten einde en den 28sten Juni werd aan den Wolgaster gemeenteraad officieel voorge schreven dat al datgene wat den vroeden va deren aan de kleeding der bakkerevrouw ais overdadig voorkwam, ook zonder aanzien des pereoon8 aan alle vrouwen die geacht konden worden in stand gelijk met haar te staan zou verboden worden. Verdere officieele acten over deze hoogst gewichtige regeeringsaan|elegenheid zijn er niet te vinden, maar wij twijfelen of de Wol gaster bakkersvrouwen zich nog steeds aan de oude reglementen storen I GEDACHTEN EN GEZEGDEN. Gelukkig te zijn met weinig, dat is de ware mooier om rijk te zijn. mvrér-r OAUJm 1 M. En ten slotte zien wij Henriette in een japon uit paarlgrijs serge. Ronde plooion geven weer de noodige wijdte van voren, op het bovenlijf draagt zij een plastron met onze beide reetjes ditmaal in rood Metrage 2.25 M. in 1.40 M. ïïy te ook aüerbekoorRJksi tn een deux-pfè- in groen crapello, met een fijn geplisseerd |e en een lange casaque. Een zwarte band ngezet en teekent een groote V, terwijl aan onderzijde van deze V en op de zakken twee ene reetjes geborduurd zijn. Metrage 8 M. in AAB016E ZAKKEN VOOS ONS NACHTGOED. Rei oDeea om cadeau te geven, moet ook voor eigen gebruik rijn deae oaobaafckan niet •kehta pmetleoh, maar rij vonaen oen wfige VMriedng op hei bei l de eerate k ta sbocfcJeorig JtoOd de taW geuoonri door een mauve Bui mei een groeten etrik op de stuiting. Benige bloemen, eveneene mauve, en los er op genaaid, in hisèan, «ooals de eerste figuur aangeeft, vroolijkan denen aak op. Voor hoi hart vso de bloem neme men een paarlmoereo kaocp, da hiodeaen afin ril een inooi groen. IV. De kueeeinok waarmede wij beeMte» Ie uitgevoerd als een niet gevuld kussen, nooals van zelf spreekt In de voering is aan de rijda een openter om hei naohthemd er in te kunnen opbergen. Deae aak Is ta koningsblauw taffetos, waarop sterren en maan In zacht geei aange- Ate berin* nog twee eene la wtt dovetine. afgeaet met fijnen. Op de taflie komt dao eon rij met <xm reetjes, eveneens In geel. MeiiageOriL H ka i sL En bet laatste la een vest fc |<fe^ev®*i£aia hnèsO bracht zfja De rood te kooingBtiaQW of geel Voor hot er opbrengen van maan en bruOce men glansend plat katoen. TAN ALLES WAT. De hoedjes worden heel kkan ged om hethoofd sluitend, om ons tegen den kouden wind. Zwart ii kleur, het vilt orerheerscht, het soepele rilt, waar men alles mee Het zwart is een beetje somber, da lijkt men het op met zilveren of g kertjes, d.w.z. de versiering ziet er dikke spijkers in geslagen zijn, koppen een ornament op het hoed] Ook worden de hoeden veel mei gouddraad versierd. Ook worden et andere kleur vilt bladen en bloem die dan het vilten niemendalletje, zoo flatteert, de „note gaie" geven. Een klein tulletje of kanten vofl over de oogen vallend, geeft de oop zondere glans. Ook wordt dikwijls voorin hetl|wa speld gestoken met een gekleurdei moet natuurlijk met smaak gedni een paar cornalijnen speldjes sta aardig in een zwart hoedje, als de zwart is, met een bruine bontkraag Een groote vraag is, of do rokka letslanger worden, inderdaad wui maar meestal alleen van achtera, dus als we een japon dragen waai* terkant veel langer te, daarvatH al vooral bij hert zitten, aan die roé, heel veel zorg besteed bei te kleine exentricSteften cfle leder meebrengt Het tegenovergestelde ton vorm, <96 sommige TOOMf •eereo. Op bei ooeenbtt regeert ook oe oombtnatie zwarti Oen wo had wed Jwloppo*

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1928 | | pagina 18