DE „BREMEN" OVER DEN
OCEAAN.
Sproeten Vemen vroeg in
Ernstige aardbeving in den Balkan.
Vreeselijk tramongeluk te Berlijn.
Marktberichten.
anderdt, es rleh nu eescklape MJiesder tut haar ethee»-
xoon voelde aangetrokken. Door een samenloop van om
standigheden Jo's vrouw springt namelijk van ver
driet uit de eerste verdieping van het raam, maar komt
gelukkig op een dikken politieagent terecht komen
re in dezelfde ziekeninrichtlhg, waar Jo (alias Jonker
Tom) verpleegd wordt, waar ook Juist de dames Krio-
laars en mevr. Schubbe present zijn om hun neef te be
zoeken. De ontknooping, vrij lang gerekt door den schrij
ver, is er ten slotte; alles komt nu weer terecht, waarbij
schoonmama na haar eerste uitbarsting van vreugde,
alras in haar kwaliteit als zoodanig weer optreedt.
De rollen van Jetje en Toob Krlelaars, welke vertolkt
werden door de dames Bakker-Breed en Deudekom
de Heer, warèn niet gemakkelijk. Vooral als oude dames
van adelijken bloede had men, door minder te chargee
ren, een beter resultaat kunnen bereiken zonder aan
het „komieke" schade te doen, integendeel.
Ook de heer De Jong, als Jonker Tom, die door zijn
hallucinaties, waarbij zijn schoonmoeder als een angst
wekkende geestverschijning zich aan hem voordoet, en
de pseudo nichten Krlelaars, met het knappe weeuwtje
om hem heen spookten werd heen en weer geslingerd,
had niet minder lastige rol. waarvan hij zich
naar zijn beste kunnen heeft gekweten. De verscheide
ne andere ondergeschikte rollen, waarvan er nog een
paar waren in handen van nog jonge krachten, werden
niet onverdienstelijk vertolkt In zijn geheel genomen
was het voor het publiek blijkbaar een avond van ge
not dat zich aan het einde van elk bedrijf in een dank
baar applaus uitte.
n. o. g.
De afdeeling Schagen e.o. van het N.O.G. besloot
in hare vergadering van 14 April op de volgende •bij
eenkomst de mogelijkheid te bespreken de vroegere
jaarlijksche vergadering van de onderwijskrachten
in de inspectie Den Helder weer te doen plaats heb
ben. Voor twee jaar werd de laatste bijeenkomst ge
houden onder leiding en op initiatief van den in
specteur. Het vorige jaar werd door dezen geen op
roeping gedaan voor zulk een, vergadering. Naar
men meende te weten, was de oorzaak daarvan de
katholieke geestelijkheid op het bijwonen door ka
tholieke onderwijzers van zulk een algemeene ver
gadering minder gesteld is.
GESLAAGD.
Onze plaatsgenoot, de heer Beunder, onderwijzer
aan onze o. 1. s. heeft met goed gevolg examen ge
daan voor handenarbeid A.
BOUWEN.
Van den heer C. Blaauboer is door den heer A. Sleu
tel Jz., bouwterrein gekocht, liggende tusschen het kan
toor en magazijn van de firma Berends, en het perceel
vani den heer Jb. Bakker, tegenover de Stationsweg.
Voor den heer Sleutel zal op dit terrein worden gebouwd
een woonhuis, kantoor'en garage. De architecteuur van
dezen bouw is opgedragen aan den architect, den heer
Chr, Dekker.
KLEUR WEDSTRIJD.
Bij den wedstrijd in advertentie kleuren, uitge
schreven door het Handelsblad, behaalde Lubert
Niestadt een eersten prijs, zijnde een armbandhor
loge ter waarde van f 25.
ZUIGLAMMRREN.
De eerste prijzen, die voor zuig,lamineren werdon
besteed, komen uit Leeuwarden en Zwolle tot ons.
Te Leeuwarden werd f 10 a f 14 besteed en te
Zwolle op denzelfden dag. 13 Anril, f 8 a f14.
HUIS VERKOCHT.
Naar wij' vernemen, is het burgerwoohhuia in de
Lanclbouwstraat alhier, voorheen bewoond door en
eigendom van den heer P. Kramers, gekocht door
den heer Jb. Stammes te Alkmaar.
SPARTA I—SLVA I (HELDER).
De Zondag te Schagen gespeelde voetbalwedstrijd
Sparta 1-^S.V.S. I eindigde in ean gelijk epel, 1—1.
het voorjaar, koop tijdig *en pot
Sprutol. Bij alle Drogisten.
van Old Orchard in Maine zal vertrekken naar het
Greenly-Island, om hen in staat te stellen, de vlucht
te vervolgen.
Meenlngen over den tocht.
Het Acht Uhr Abendblatt heeft aan een aantal pro
minente personen hun meening over den tocht van
de Bremen gevraagd.
Commander R. E. Byrd, de bekende vlieger, sein
de uit New York; Hartelijke gelukwenschen aan het
Duitsche volk over de onvergelijkelijke prestatie van
zijn landgenooten. Alle Amerikaansche vliegers zijn
i tiotseh op hun Duitsche kameraden. Ik was er van
overtuigd, dat ze zouden slagen,
j Clarence Chamberlain, die verleden jaar van New
I York naar Berlijn gevlogen is, seinde uit Pittsburg:
I Ik zend u mijn allerhartelijkste gelukwenschen met
het prachtige succes der Duitsche vliegers en ben
er zeer gelukkig mee dat zij de eerste oost west
I vlucht op een dergelijke eervolle wijze hebben vol
bracht. Het gansche land juicht hen met mij toe.
Dr. Hugo Eckener verzekert, dat het Duitsche volk
met de grootste bewondering voor de dappere man
nen. die hun leven bij dezen gevaarleken tocht op
hot spel hebben gezet, den tocht over den Oceaan
door een Duitsch vliegtuig ral vieren. Men kan het
oneens zijn over de beteekenis van den vliegtocht,
maar met levendige voldoening zal iedereen moeten
constateeren, dat in den grooten sportleven en tech-
nischen wedstrijd Duitsche wilskracht en Duitsche
j moed weder eens tot hun recht zijn gekomen,
j Prof. Junkers seinde uit Dessau, dat hij en zijn
J medewerkers gelukkig zijn. Hij wist welke enorme
i moeilijkheden de vliegers hadden te overwinnen,
met welk een voorzichtigheid en wilskracht de noo-
dige voorbereidingen moesten worden getroffen. Do
heldenmoed der vliegers is bekroond en heeft on9
een stap verder gebracht naar de orplosslng van het
probleem het vliegtuig in dienst te stellen van het
verkeer over den Oceaan. Voornamelijk echter ver
heugen wij ons er over, dat het vliegtuig in dienst
van de verbetering van het gemeenschapsgevoel der
volkeren na de rampen van de laatste jaren een der
gelijke taak te vervullen krijgt in het belang van
de menschheid. De vliegers, die hun leven hiervoor
op het spel hebben gezet, hebben recht op de dank
baarheid en den lof van allen.
Llyod Bennett heeft gezegd dat de Bremen tegen
de verschrikkelijkste overmiacht der elementen te
kampen heeft gehad en met de bereiking van Labra
dor een feit volbracht heeft dat getuigt van de meest
bewonderenswaardige energie.
Chales (Levine, de Oceaanvlieger zelde: De tocht
van de «Bremen is de merkwaardigste vliegtocht die
tot dusver volbracht is.
Stemming In Doltschland.
Geheel Dultschland is naar te begrijpen in feest
stemming. Er heerscht algemeene vreugde over het sla
gen van deze eerste Oceaanvlucht van Oost naar West.
In Berlijn hebben tal van particulieren de vlaggen uit
gestoken.
Alle bladen gaven een extra- aan de Oceaanvlucht
gewijde editie, die onmiddellijk uitverkocht was. Het
spreekt vanzelf dat de pers eenstemmig is in haar
vreugde over het welslagen der koene onderneming en
In haar hulde aan de drie vliegers.
Rijkspresident Hindenburg, rijkskanselier dr. Marx,
dr. Stresemann en tal van andere rijks- en Pruisische
autoriteiten zonden hartelijke gelukstelegrammen aan
de vliegers.
Mevrouw Koehl, de echtgenoote van den vlieger tele
grafeerde hem draadloos: „Ik heb het geweten. Je Ple-
tertje.
Hulp voor do
DE VLUCHT VAN DE OUDE NAAR DE NIEUWE
WERELD EINDELIJK TOT STAND GEKOMEN,
Eindelijk is dus het brandende probleem van den
overtocht per vliegtuig over den Atlantischen
Oceaan van het Oosten naar het Westen1 in ononder
broken vaart opgelost. De tegenwerking der natuur
machten heeft het nochtans verhindert, dat de zich
zelf gestelde opgave tot het laatste toe vervuld werd,
want inplaats van in de Amerikaansche metropool,
New-York, welks bevolking reeds in koortsachtige
opwinding op -de begroeting der Oceaanvliegers ge
wacht-had, moesten zij in de onherbergzame ijsvel
den tusschen Labrador en New-Foundland landen.
Maar deze tegenslag kan de waarde van hun pres
tatie niet wezenlijk beinvloeden. Dat, waarop het
aankwam, is gelukt. Het bewijs is geleverd, dat de
directe vlucht door de lucht van de oude naar de
nieuwe wereld mogelijk is. De Duitsche piloot, ka
pitein Kohl en zijn Iersche kameraad. Fitxmaurice.
daarbij vergezeld door baron von Hünefeld, hebben
in den wedstrijd, die aan zoovele mededingers het
leven gekost heeft, de zege behaald.
Thans is dus de groote worp gelukt. De wereld
heeft nog altijdi waardeering voor moed laat er
dan maar een beetje waaghalzerij bij. zijn, en de
wereld hunkert iederen dag weer naar een dosis ro
mantiek. Welnu, daarvoor hebben ook deze drie
menschen weer gezorgd. Met spanning en met har
telijke wenschen voor het welslagen der onderne
ming, heeft de wereld het verloop daarvan gevolgd.
Zooals in een goed gebouwd drama, hebben hoop en
wanhoop bij den toeschouwer elkaar afgewisseld.
Trots zeer ongunstige weersomstandigheden zijn de
mannen van de Bremen den Noord-Atlantischen
Oceaan overgevlogen van Oost naar West. Laat
ons bij de vreugde over deze prestatie niét kleinzie
lig gaan overwegen, „waar of dat nou allemaal goed
voor is." Want ook de ibetreekkelijke mislukkingen
zijn een noodzakelijke schakel in de wetten der voor
uitgang, zijn een etappe van den langen weg, dien
de mensch nu eenmaal moeizaam heeft af te leg
gen in den strijd tegen de weerbarstige stof en de
vijandige elementen. Deze tocht is en blijft toch
immers een halve overwinning, die haar beteeke
nis houden zal. De tocht geeft een schitterende ge
tuigenis van Duitsche vliegkunst en ingenieurskunst.
l)e „Bremen" is een naam die historisch zal blijven,
niet minder als die van de „Deutschland" de han
delsduikboot, die in den oorlog van Duitsohland
naar d8 Ver Staten) voer. Hierbij! edj aangestipt, dat
ook aan den; flinken Ier, die als tweede piloot mee
ging, een woord van hulde toekomt.
Waar de kranige landing plaats had.
Het eiland, waarop de Duitschers daalden is een
veria-ten, rotsachtig eiland, geheel bedekt met ijs,
dat er reeds vele maanden ligt. Het is onmogelijk
het eiland te verlaten, voordat de dooi invalt, tenzij
men er in slaagt het ijs stuk te slaan. Het schijnt
dat de Bremen. in de lengte van het eiland geland is.
Op een andere wijze zou het niet mogelijk zijn ge
weest vanwege de rotsen. Bij de landing is een
schroGf gebroken. De vertegenwoordiger van den
Norddeutsohen Lloyd stuurde een telegram aan de
0ceaaa7liegers dat een andere Junkers-eeadakkar
Uit New York, 16 April. Volgens een draadloos
bericht zou Koehl het voornemen hebben morgenmid
dag of overmorgen weer met de „Bremen" op te stij
gen om in een étappenvlucht naar New York te vlie
gen.
Uit Clarke City (Quebec), 16 ApriL Fitan&uriee
heeft Greenly Island per vliegtuig verlaten.
Von Huenefeldt en Koehl blijven op het eiland. Zij
zullen trachten de „Bremen" te herstellen, ten einde
de vlucht naar New York voort te zetten.
Uit Londen. 16 April Men meldt uit Quibeck,
dat het vliegtuig, bemand met twee Canadeesche
vliegers en met Fitzmaurice als passagier aan boord,
om 3.30 te Natash op 200 .mijlen van Greenly Is
land is gedaald.
Uit Curcis'sa Field. 16 April. ZLeithan en ErhaMi
Junker en de aviateur Melchior zijn om 2.15 uur opge
stegen naar Montreal. Zoo mogelijk zullen zij met
hun vliegtoestel S 13 ook naar Quebec vliegen, ech
ter niet naar Greenly Island. De voor de Bremen be-
noodigde onderdeelen zullen te Montreal of Quebec
van de S 13 worden gemonteerd en met een vliegtoe
stel, voorzien van een sneeuwslede, naar Greenly Is
land gebracht worden. De S 13 zal afwisselend be
stuurd worden door mejuffrouw Junkers en Melchior.
New York, 10 April. Naar uit Murray Bay wordt
gemeld, nam het vliegtuig, dat naar Greenly Island
vertrok, 600 dollar mede van den Norddeutschen
Lloyd. Dit geld zal worden gebracht óf naar Greenly
Island óf naar Seven Island, waar, naar men ver
wacht, de „Bramen" een tusschenlanding zal doen."
Een telegram van den ex-Keizer.
Ben V.D. bericht uit Doorn meldt:
De gewezen Keizer heeft het volgende telegram
aan de Noordduitsche Lloyd te New York gezonden:
„Ten zeerste verheugd over het succes der Duitsche
Oceaanvlucht, zenden de Keizerin en ik den drie moe
dige mannen kapitein Koehl, Freiherr von Hunefeld
en den Ierschen begeleider den heer Fitzmaurice
warmste gelukwenschen. De eerste geslaagde over
winning van alle -moeilijkheden, die een Oost-West-
vlucht belemmeren, spreekt voor de schitterende
prestatie en voor het prachtig vliegtuig als voortref
felijk product der Duitsche techniek, alle neerdruk
kende bepalingen tegen den Duitschen vliegtuigbouw
ten spijt. Per aspera ad astra.
Wilhelm I. R."
EENIGE SLACHTOFFERS; GROOTE SCHADE.
Zaterdagmorgen om 11 uur werd in Bulgarije een he
vige aardbeving waargenomen In de richting O.-W.,
waarvan het centrum zich op 200 K.M. van Sofia be
vond. Volgens berichten uit de provincie heeft de aard
beving groote schade aangericht te Tsjlrpan. Ook wordt
er melding gemaakt van slachtoffers. Er zijn maatrege
len genomen.
Hoewel Zondagmorgen nauwkeurige gegevens nog
ontbraken stond wel vast, dat de aardbeving een cata-
strofalen omvang had aangenomen. Tsjlrpan gelegen
tusschen Phillppopel en Stara Zagora, ligt juist in het
centrum der aardbeving en heeft ernstig geleden. De
stad is geheel van de buitenwereld afgesloten en men
vermoedt, dat een gedeelte van d$ plaats geheel met den
grond gelijk is gemaakt. Ook de omliggende plaatsen
hebben groote schade geleden.
De aardbeving ls ln geheel Bulgarije gevoeld. Vooral
in de Zuidelijke gedeelten, waar elaehteffe* agn te be
treuren.
Te Berltsegrad, te nxlden rtu Trjtrpan, «0m wm
personen gedood, te Stara Ztfor* en Phillppopel twee
personen, terwijl in laatstgenoemde stad een moekee is
ingestort
In de geteisterde streek bevinden zich vele minerale
bronnen, die plotseling meer water, van hoogera tem
peratuur, begonnen te geven. De eerste schok werd door
andere zwakkere schokken gevelgd. Vanuit Phillppopel
ls hulp naar Tsjlrpan gezonden, terwijl de premier
Ljaptsjef zich naar de plaats des onheils heeft bege
ven.
Ook ln Zuid-Slavië en Turkse een aardbe
ving gevoeld.
Te Belgrado is naar B. T. A, meldt een lichte aard
schok gevoeld. Er werd geen schade aangericht
Te Konstantinopel werd te 11 uur een vrij hevige
aardbeving gevoeld, die eenlge seconden aanhield. Er
waren geen slachtoffers en er werd geen schade aan
gericht
Te Adrianöpel en omgeving werden zwakke schokken
gevoeld.
Volgens nadere inlichtingen zijn ln Tsjlrpan alle ge
bouwen vernield of beschadigd. Het aantal ingestorte
huizen is nog niet vastgesteld. Het station van Tsjlrpan
is geheel vernield. Er zijn 30 dooden en tal van gewon
den. Ook te BoriBsowgrad zijn tal van gebouwen ver
nield of beschadigd. In de streek tusschen Tsjlrpan en
Borissowgrad en met name in het dorp Iswor zijn even
eens dooden en gewonden, waarvan het aantal nog on
bekend is.
De schade den spoorweg ls hersteld en de spoor
wegverbindingen zijn hersteld. De spoorweggebouwen
zijn over een groote uitgestrektheid beschadigd o.s. te
Phillppopel, Harmanli en Haskowo.
In ons land geregistreerd.
Mededeeling van het Kon. NederL Meteor. Instituut:
Heden (Zaterdag) voormiddag is aan het Meteorolo
gisch Instituut ln De Bilt een buitengewoon sterke aard
beving opgetoskend, beginnende om 10 uur 8 min. 60
sec. (tijd van Greenwioh.) Volgens de regletreering la
de afstand 2000 K.M. en ligt'de ooreprong ln het Zuid
oostelijk deel van het Balkanschiereiland.
Da verwoesting.
Uit nadere berichten blijkt, dat de eerste meldin
gen allerminst overdreven zijn geweest. Te Tsjlrpan
bijvoorbeeld is er geen buis onbeschadigd gebleven,
te Borissowgrad is driekwart van alle gebouwen be
schadigd en het dorp Emoerave bij Tsjirpan is ge
heel met den grond gelijk gemaakt. Het was een ge
luk, dot de aardbevinig juist op een feestdag ge
schiedde, waardoor de meeste menschen zich op
straat bevonden. Ook zijn in Bulgarije de huizen niet
al te hoog en zijn zij door groote hoven van elkaar
gescheiden, zoodat er betrekkelijk weinig slachtof
fers zijn, hoewel Tsjirpan en Borrissowgrad vrij groo
te plaatsen zijn, muet onderscheidenlijk 12.000 en 5000
inwoners. Het heele getroffen gebied telt 120.000 in
woners.
Minister Liaptsjef, die zich dadelijk naar de streek
van de ramp begeven had, meldde, dait de verwoes
tingen zich uitstrekken over een cirkel met een
straal van 20 K.M. met Tsjirpan als middelpunt.
Deze stad is totaal onbewoonbaar geworden. De eer
ste schokken, veertien in totaal, werden om half elf
gevoeld. Daarna zijn nog een twintigtal kleinere
schokken gevolgd in den loop tvan den dag tot
's avonds toe.
De berichten over het aantal slachtoffers loopen
uiteen, sommige spreken van 30 dooden te Tsjirpan,
andere van 12 dooden en 50 gewonden, en van 8 doo
den in den omtrek, liet ziekenhuis te Tsjirpan stort
te in doch de patiënten zijn als door een wonder ge
red, op één vrouw na. De zwaartst gewonden zijn
naar Stara Zagora overgebracht. De naburige garni
zoenen hebben soldaten gezonden voor het reddings
werk en om de orde te handhaven. De bevolking
kampeert onder ('en blooten hemel. Te Tsjirpan zijd
2000, te Borissowgrad 1000 huizen ingestort. Ep zijn
dadelijk maatregelen getroffen om de bevolking te
steunen. Het eerste rantsoen levensmiddelen ls reeds
aangekomen. De spoorwegdirectie heeft alle be
schikbare wagons naar het terrein van de ramp ge
zonden om als voorloopig onderdak te dienen.
Een merkwaardig feit is, dat tengevolge van de
aardbeving de opbrengst van de geneeskrachtige
bronnen te Perithleri verminderd is.
De bevolking kampeert ln tenten.
Het „Buig. Tel. Ag." medt nog het volgende:
Bovenmenschelijke pogingen worden door de auto
riteiten in het werk gesteld, om den dakloozen in
het door de aardbeving geteisterde gebied, huisves
ting te verschaffen. De bewoners der steden en dor
pen durven geen intrek meer in hun huizen te no
men, en wenen in tenten; overal zijn steun-comitó's
opgericht.
Koning Boris, die te Waraa verbleef, heeft zich
naar de plaats des onheils begeven. Na een bezoek
te hebben gebracht aan de ernstig gewonden, te Sta
ra Zagora, begaf de koning zich met prins Cyrel en
prinses F.udokia naar Tsjirpan.
Door de soldaten, die in deze ernstig geteisterde
stad met de opruimingswerkzaamheden belast zijn,
werd van onder de puinhoopen de hoofd-boekhouder
Tlmeti, van de distriots-volksbank, gered. Het vijf
verdiepingen hooge gebouw was geheel ingestort en
Timéti heeft 26 uur tusschen twee stukken muur
doorgebracht. Hij werd na zijn redding naar Stara
Zagora overgebracht.
Dat benauwde gevoel
•T» gtvolg v«n iltchte
•pirtverfÉriog. zal spoe
dig verdwijnen na ge
bruik van Poster a Maag-
pillen. het laxeermiddel
bil uitnemendheid.
Foster's Maagpillert
Alom verkr(|gbaar f 0.65 per flacon
iza
Op
rijie
pas
öf.
chap
18.
IS f
AU
Op
Js vo
m
60,
6.75,
AU
Op
rijzet
bocht van de Heeratraase om. Onder de drie vernieWaö, 8
rijtuigen werden ze8 dooden en ruim honderd gewonden ire k
vandaan gehaald; de toestand van 87 gewonden ia ern.»d. p
stlg.
Op het oogenblik, waArop de tram uit de rails liep
ontstond onder de reizigers, die het ongeluk zagen aa& ijzer
komen, een paniek. Verscheidenen poogden eraf t»iw. f
springen en kwamen hierbij onder de omvallende tra^iebt,
terecht. Er ontstond een onbeschrijfelijke verwarring iren
dichte drommen toeschouwers, die van het stadion kw» md j
men, omringden de wagens, het autoverkeer stokte,
zigers die in de verongelukte rijtuigen zaten, schroei
den luid om hulp, waarop eenige voorbijgangers xne g., H
wandelstokken en parapluis de ruiten insloegen en aldu jkec
de slachtoffers poogden te bevrijden. Een sterke afd®«
llng politie, die spoedig ter plaatse was, zette do plaat
van het ongeluk af en tegelijk verscheen de brandwe« >gge
die er vrij spoedig in slaagde aJIe dooden en gewonde boor
onder de ruine uit te halen.
Per automobiel werden de slachtoffers naar het
kenhuis gebracht
Onder de gewonden bevinden zich de heer Tommeroj
de Engelsche vlce-cousul te Berlijn, met zijn vrouw
een secretaresse van het Engelsche consulaat Van twe g. wl
van de dooden kon de identiteit nog niet worden van
gesteld; er ls ook een echtpaar onder.
AMS
Rooc
irwiji
BEO
Gele
ir 10
ALK
Wlt!<
.barb
Yreeeeiüke tafereeUl jbb.
2.80-
Onder de omgevallen tramwagens weerklonk een hart
verscheurend schreeuwen en weeklagen. In de
zelve ontstond een wilde worsteling. Ieder wilde aid
door de reeds vernielde vensters naar buiten werk«j T j
De licht gewonden, die erin geslaagd waren zich te bt
vrijden, verdrongen de zwaar gewonden. Na ongeveei
drie minuten was de politie ter plattse en werd een b« OOD1
gin gemaakt met het reddingswerk, dat stelselmati
werd voortgezet, toen na eenigen tijd ook de branclwei Door
verscheen. Toen de brandweer een der wagens tracht! F*101
op te richten, ontdekte men daaronder reeds twee óoo lk® 1
den, die uit de verbrijzelde ruiten van den motorwagw ftc^in
waren gevallen en door de aanhangwagens volkomes raan<
verpletterd waren. De gewonden, ongeveer negentig 1 f® vt
aantal, werden onmiddellijk naar de ziekenhuizen v« eoh^
voerd. Vt***
Waaraan het ongeluk ls te
De 71
De directie van de Berlijnsche tram verklaart, dat hoorde
ongeluk h. i. daaran te wijten is, dat de bestuurder
1 ver
de helling de macht over de wagens verloren heeft, m rabde
dat ze tengevolge van de groote snelheid in de bod Na k
uit de rails vlogen. Het terstond ingestelde onderzot ging
wees uit, dat de rem van den motorwagen werkte. E evlg 1
bestuurder heeft zich ln zooverre tegen da dionstvoo
schriften gedragen, dat hij niet dadelijk door een noci
signaal de conducteurs gevraagd heeft de handremmi r vai]
van de bijwagens aan te zetten. Hij moot zijn bezlnnü w
geheel kwijt geweest zijn. De man was 18 jaar ln dieni
en gold voor volkomen betrouwbaar. Volgens de dlreoti
zijn er vier dooden en 40 gewonden.
VUf dooden, 91 gewondt 'rlsen'
W]
Volgens het laatste onderzoek bedraagt hot aantt
dooden vijf, dat der zwaargewonden 31, der lichtgewfl
den 60.
De oorzaak van het ongeluk ls nog steeds niet gev<
den.
Woifl
Tengi
ri ge 1
ikome
Nadere bijtonderhodyr on
B» aai
•pei
Er h(
OVERVOLLE WAGENS IN VOLLE VAART UIT DE
RAILS GEWORPEN.
Vele dooden en gewonden.
Zondagmiddag heeft te Berlijn een vreeselijk tramon
geluk plaats gehad. Een motorwagen van de tram sloeg
n.1. met zijn aanhangwagens in de bocht Rennbahn-
strasse-Heerstrasse om, waarbij acht personen werden
gedood en negentig gewond, van wie verscheiden zeer
ernstig.
De tramwagens waren overvol, daar zij na afloop van
een voetbalwedstrijd in Stadion in verband met het re
genachtige weer door het publiek waren bestormd. Toen
de wagens ongeveer op de helft van de Rennbahnstrasse
waren gekomen, die tamelijk steil naar de Heerstrasse
afloopt, schijnen de remmen defect te zijn geraakt. De
wagens reden sneller en sneller omlaag en hoewel de
bestuurder alles in het werk stelde,- slaagde hy er niet
in voor de bocht te stoppen. Hier kantelden de wagens
doch nadat zij omgevallen waren, gleden zij nog onge
veer vijftien meter omlaag.
Dit tramongeluk Is wellicht het ergste dat ooit te
Berlijn te gebeurd, schrijft de Berlijnsche corr. van de
N.R.Ct Het heeft Zondagmiddag in de nabijheid van
het stadion Grunewald, na afloop van den voetbalwed-
srijd om het kampioenschap van Berlijn, plaats gehad.
Voor het einde van den wedstrijd hadden reeds vele
toeschouwers het stadion verlaten om zich een plaats
ln de gereedstaande trams te verzekeren. De eerste tram
vertrok met twee bijwagens en vervoerde in het geheel
250 personen. In de Rennbahnstrasse, die afloopend
naar de Heerstrasse, van Berlijn naar Döberitz leidt,
liep de tram uit de rails. De motorwagen werd door den
zwaren last dor beide geheel gevulde aanhangwagens
als het ware uit de rails geduwd, de remmen werkten
niet meer en hoewel de bestuurder de grootste moeite
deed de tram tot atUsUad te braogea, Maag dmm bij de
De Berlijnsche correspondent van de „Köin. Z." m«l
nog het volgende:
Het ongeluk, dat herinnert aan de catastrofe te 24,^*,, "o
sel, gebeurde om kwart over vijf.
De tramtrein bestond uit een wagen met twee bflf
gens, die alle stampvol zaten met terugkeerende be»
kers van het Stadion. De tram geraakte in de bocht M
de hellende straat uit de rails, reed eerst recht do
over het trottoir, waarna de drie wagens omvielen.Jj
scherven van' vernielde ruiten vlogen op de
neer, en verwondden velen hunner.
Politie en brandweer waren spoedig ter plaatse
het reddingswerk te beginnen.
Toen de tram uit de rails vloog, sprongen eenige pi
sonen er uit, om zich te redden; zij werden echter VI
pletterd door de omvallende bijwagens.
Volgens ooggetuigen moot de tramtrein een
van 35 40 KLM. hebben gehad.
Wie draagt de scbl
Uit Berlijn wordt aan de „Tel." gemeld.
In tegenstelling met de bewering der tramdirectie,
voor het ongeluk ln de Heerstrasse den bestuurder
antwoordelijk stelt, die zijn tegenwoordigheid van g
zou hebben verloren, schijnt de directie zelve de gi
ste schuld aan het ongeluk te dragen. In weerwil
de te verwachten groote drukte na den voetbalweda
in het stadion om het kampioenschap van Berlijn,
zij onvoldoende wegenmateriaal beschikbaar ges!
Toen het derhalve na afloop van den wedstrijd drelf
weer was, werden de trams bestormd, zoodat de cïen vele
troleurs nog een groot aantal personen, die links' vreemd
rechts van de wagens op de treeplanken waren gekl« en
men, daarvan moesten verwijderen. Hoewel volgensdie hje
politievoorschriften hoogstens 76 personen in een waf
mogen plaats vinden, bevonden er zich In elk der |g (je
gens minstens honderd personen. De deskundigen D<
de commissie van onderzoek zijn dan ook tot de odv<
clusie gekomen, dat de bestuurder niet in staat was,'
vaart,, welke de overvolle wagens door hun eigen P
wicht hadden gekregen, te stuiten, ook niet met 1
remmen. Bovendien was de motorwagen, in tegr
ilng met de beide aanhangwagens, een omgebpUI
oude wagen, die veel lichter was dan de beide nlW
aanhangwagens.
WARMENHUIZEN, 14 April. -*00111
Roode kool le soort f 21.80—24.20, gele kool f T.J
9.20, witte kool le soort f 5.30—5.90, uitschot f L*
1.80 per 100 Kg.
Totaal aanvoer:
5600
kool, 30400 Kg. witte kooL
Kg. rood. kool, Ü000 Kg
Door
NOORDSCHAKWOUDE, 14 April.
Uien f 19.70, drielingen f 13.30, grove uien t 2"* -
roode kool f 20.4024.30, gele kool 1 6.701330, -
eche witte t 66.60, per 100 Kg. .4 ton
Totaal aanvoer: 1100 Kg. uien, 73400 Kg. rood»
44300 Kg. gele kool, 160800 Kg. Deeneche witte
NOORDSCHARWOUDE, 16 April.
Peen f 10.60, roode kool t 22, gele kool f 12.90,
echo witte 1 630—8.80 per 100 Kg.
Totaal aanvoer: 1060 Kg. peen, 1600 Kg. rcoit
2400 Kg. gele kool, 20200 Kg. Deeneche witta W»
ALKMAAR, 14 April. n
Aanvoer 180000 kipeleren, 66—68 Kg. t 8.20-^.«JJ
60 Kg. f 630—630, 60-62 Kg. 1 6.50—6.60, O-»'
t 630—6.20, bruine 60—66 Kg. t 6.70—«J0, aCa
'ootwe
■deVoi