Allllttl NitlïS- ilmtntit- LnilntU. Hypotheek op Landerijen a 4'|4 rente. Zaterdag 21 April 1928. 71ste Jaargang No. 8241. Uitgevers: N.V. v.h. TRAPMAN &Co, Schagen. Eerste Blad. Bruidsfoto's, Bruiloft- en Familiegroepen, Kinderportretten, enz. Arpad Moldovan, lieuwe Niedorp - Noord-Scharwoude. DORUS RIJKERS. DE „STATENDAM" IN AANBOUW. SCHEER COURANT. Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder dag en Zaterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver- i tentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst. POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. No. 20. Prijs per 8 maanden fl.65. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN- ÜëN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel meer 20 cent (bewijsno. inbegrepen). Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend DIT NUMMER BESTAAT UIT ZES BLADEN. in allerfijnste uitvoering. OPNAMEN OOK AAN HUIS. Fotografische Ateliers HERINNERINGEN UIT HET LEVEN VAN DEN HELD DER ZEE. Zooals reeds in een deel van onzen oplaag van ons Dorxlerdagnutomer ia meegedeeld, is Donder dagmorgen te Helder in den hooigen ouderdom van 81 jaar, Dorus Rijkers, de held der zee, gewezen schipper van de Helder&che reddingsboot der Noord en Zuid-Iiollandsche Reddingsmaatschaptpij, overle den. Zooals algemeen bekend, was de zeerob, die zoo lang stoer en krachtig is geweest, den laatsten tijd. lijdende. Vergeefs heeft hij genezing voor eeD sleepende kwaal getzochi. Hiervoor vertoefde hij' o.a. nog ©enige maanden geleden gedurende een aantal dagen in het „Ankrai van Leeuwenhoekhuis" te Amsterdam, Thans is er rouw in Helder, droefenis dn de lage landen aan de zee, waar zoo velen het onbetrouw bare element kennen en liefhebben. En daarom juist vereeren de mannen, die in stormdonkeren nacht hun leven wagen, om, dat van anderen te redden. Onder wie Doms Rijkers steeds een der eersten was. Dorus Rijkers, de held van de zee, in wiens natio nale beroemdheid heel deze stad van marine- en visschersmenschen zich verlustigde. Vele, vele jaren is Dorus Rijkers als schipper van de reddingsboot te Helder op zijn post geweest en heeft hij daar met zijb vrienden op den dijk op post gestaan, den gan- schen dag uitkijkende over het Marsdiep' en de Razende Bol;, langs Texel"» kust en de Noordzee in, eelk vaartuig, dat dn of uitvoer,, volgende, de navi gatie besprekende en als het pas gaf gispende, of ook wel izioh op een beschut plekje bij het fort of op den hoek van het Dijkje koesterende in het zon netje, en af en toe eventjes naar binnen in zijn stamicafétje om een kleine hartversterking tot zich te nemen. Zoo op dien wal was Opa ook al voordat hij het commando van de reddingsboot had neer gelegd, een goedig oud heertje, wien je het dadelijk aanzag, dat hij zeeman was, maar in de vlet werd hij een ander man, een waarachtig schipper, die zijn menschen wist te bezielen en aan te vuren tot zij! alles gaven wat er aan kracht in hen was, tot het 'khler bovenmenachelijke toe, en Doms gaf daarbij! het voorbeeld. Naar twee en veertig schepen in noodi 's Rijkers in zijn leven uitgevaren, al» vlettermJan voer eigen rekening eerst, als schipper van de red dingboot naderhand. Van 1872 totdat hij gepensl- onneerd werd, enkele iaren geleden, heeft hij er zoo vijfhonderdelf menschen afgehaald en het leven gered„ik en me maats dan altijd", zou hijzelf ge- hebben, want ii'delheid was Opa's ondeugd niet Rij die twee en veertig reddingen heeft hij menig- zijn leven op het spel gezet en hijl had ©r, naar de Redacteur onder de Menschen van de N. R, Ct. verleden jaar nog' schreef, niet meer dan 'n zui nig bestaan tja, een borst vol „blibkies". verscheidene handdrukken van vorstelijke en diplomatieke en andere hooge heeren, portretten met keizerlijke en koninklijke 'handteekeningen mee verdiend. Inder daad was zijn borst te smal om alle miedaljes en ridderorden, die hij door zijn daden verworven had, w> bergen. Toen 'Doms Rijkers op zijn ouden dag hei maar neel krap had, hebben de heer Hemd ter Hial'l en andere vrienden izichi het lot van hem en andere oude menschenredders aangetrokken en kwam het r0ru3 Rijkersfonds tot stand, dat nu al weer een aar of vijif. zes den ouden dag dder helden van de ;kust verzacht. feSïï^8. zelf veTi6rï©n 27 Januari op zijln 5 13? w?? ,v'er.ja.ardag en den dag daarna in het <m,& Helder op grootsche wijze gehuldigd, waarop tw tjU l>r^ 0611 ietwat officieeliere huldiging' in on Haag gevolgd Is. Dom» toonde toen nog heel JÜj enkele maanden geleden is hij ziek1 ge- .,s^ei10n nu ia hij, 81 jaar oud, in zijn geboorte- »Sm zii'n ^eel'0 leven lang zijn woonplaats E? r T overled0n. Zijn heengaan zal daar in ml J nci 6611 onvervulbare leegte achterlaten. &ifn leven61* ®en' no<r enkele bijzonderheden uit ^0rt.en' «hooitijd en een Horten leertijd bij nhr hazen een timmerman, een. kruide- ,aailnem'er aan den wal. kwam de jonge waS. tt i een' re0htgeaard Keldersman on het ÜA d(> was in d®n tijd. dat er nog schepen van eftrt^hÏÏ6 vaart te Nieuwe diep binnenvielen en dat wnq Su 7 j°'f!1van vl,etien te Helder gestationneerd ii ve-Wvfri? döjdeUik bij binnenkomst der 'schepen e* heeft P tzochten- Ook op de haringvangst r "ijkers gevaren. K* h0t d«a ouderf schipper aan financieel» De Firma MEIJER PELS, Administrateurs-Rentmeesters te ALKMAAR, hebben gelden beschikbaar voor le hypotheken op landerijen vanaf 4% rente en op bnlzen vanaf 4% rente. Sluiten alle verzekeringen. Honden eiken Donderdag van 9—IIV2 uur zitting in Café „Cérös" te SCHAGEN. waardeering wel een» een enkele keer ontbroken hebben, waardeering voor zijn vele reddingen is hem in zijn lange loopbaan ruimschoots ten deel geval len. 'De overledene was reeds door koning Willem III benoemd tot broeder van den Nederlandschen Leeuw en begiftigd met een zilveren miedalje. Me- dialje® 'had hij vele, ook van H. M. de Koningin Moe der en van Koningin Wdlhielmina. Voorts was hij o.a. begiftigd met de vouden medalje van de N. en Z.-Hol'landsche Reddingsmij., de zilveren medalje van de Mij, tot Nut van het Algemeen, het Burger- krui® Ile klasse van België, zilveren medalje» van den koning van Engeland en van Italië, een gouden horloge van keizer Wilhelm I en een dasspeldi van keizer Wilhelm, II van Duitschland enz. De nieuwe motorreddingboot, die thans te Helder gestationneerd is, draagt den naam Dorus Rijkers. De ter-aarde-bes telling. De teraardebestelling heeft heden' (Zaterdag)- middag plaats om één uur te Helder. Het hoofde bestuur van het Dorus Rijkers-fonds zorgt voor de geheel© begrafenis en alles is reeds geregeld. Ver ondersteld wordt, dat Dorus' geboortestad haar meest beroemden inwoner met ©ere en met luister ten grave zal dragen. HET GROOTSTE PASSAGIERSSCHIP VAN DE NEDERLAND S C HE VLO OT. Meer comfort. Grootere hutten. Zeer gr00te gezelschapszalen. Zeer ruime dekken. Een bijzonder verzorgde Sde klasse voor toeris ten, geheel afgescheiden van de gewone Sde klasse. De „Statendam", het grootste Nederlandsehe toe komstige passagiersschip van de Holland-Amerika- Lijn, dat op het oogenblik aan de werf van Wilton te Schiedam wordt gebouwd, was tot dusver al» een sprookjespaleia, waar honderden nijivere handen aan 't werk' zijn om binnen dien geheimzinnigen romp van staal een vorstelijk interieur te bouwen, een paradijs waar wonderen van werden verhaald, doch waarvan de oningewijden verre werden ge houden. Het was dan ook een novum, in elk geval 1® het ongewoon., schrijft de N. R. Crt, dat de pers wordt uitgenoodigd om een «chip te komen bezichtigen, dat eerst over een aantal maanden gereed zal zijn. D'e belangstelling voor de Statendam, het stoom schip dat voor de Holland-Airneri kalijm zal varen en in afbouw gegeven ia aan Wilton's Machinefa briek en Scheepswerf!, over ©enigen tijd het groot ste passagiersschip van de Nederlandsehe vloot, is echter van de zijde van deskundigen zoowel als van leeken zoo groot, dat de reederiji en de werf het besluit hadden genomen, reeds nu door midel van de per» die belangstelling eenigermate te bevredigen en haar voor zoover noodig op^te wekken. Die Statendam, die een schitterende aanwinst van onze vloot zal worden', is dan ook een zaak1 van na tionale beteekenis, - die daarnaast niet alleen een uiterst belangrijk element cal vormen dn den gang van het bedrijf der Holland-Amerikalijn, maar bo vendien een factor van groot© beteekenis is voor den' Nederlandschen scheepsbouw, in het bijzonder voor Wilton'® Machinefabriek en Scheepswerf. Het zeer omvangrijke etablissement van deze on- rerneming te Schiedam moest wel leiden tot ©en in grijpende reorganisatie, gericht op den bouw van schepen, kon zich niet bepalen tot reparatiewerk. Voor haar is het van de hoogste beteekenis, dat de afbouw, juist van dit grootste Nederlandsehe pas sagiersschip, aan haar is opgedragen, waarmee het vertrouwen dat de Holland-Amerika lijn tot nu toe meer gesteld had in hoofdzakelijk de werf van Iiarland and Wolf op den Nederlandschen scheeps bouw is overgegaan. Van hoe groot nationaal gewicht deze aangelegen heid dan ook inderdaad geacht wordt, komt o.m. tot uiting in de naar perfectie strevende samen werking van alle firma's, van wier arbeid het sucées van de Statendam afhankelijk is, en spreekt even zeer uit de fascineerende werking welke de uitvoe ring van deze veelbeteekenende opdracht heeft op allen, die daarbij leiding hebben te géven en dié zonder uitzondering met de grootste toewijding zich daaraan geven. Zoo zijn dan de vertegenwoordigers van de pers onder deskundige leiding gedurende ongeveer an derhalf' uur aan boord van de Statendam de doolen den geweest in deze woestijn van ijzer en staal, en het is waarlijk niet voor zijn onverdeeld plezier, dat men tijdelijk aangebrachte trappen op en af klimt, de gevaren trotseert van ontelbare schroefkoppen en ijzeren riggels, aan welke Jaatste de voet zoowel als het hoofd zich herhaaldelijk dreigen te stooten, en de damp inademt van rookende vuren. Zulk een wandeling moge het respect en de be wondering voor de techniek verhoogen, rood-geme- niede ijzeren wanden met gaten' of zonder gaten, buizen en kabels en allerhand leidingen in hun pro zaïsche naaktheid zijn niet de heste leermeesters van vorm. en. verhouding en inhoud, van comfort, gezelligheid en schoonheid. Zij leeren ons eigenlijk] dat de .-.u.nkl'j-eding, de betimmering en de decoratie ten slot4© de waarde bepalen van het interieur. Want een zaal moge groot zijn, ruimer dan op welk ander schip ook, het getal alleen, de overtreffende trap is niet de juiste waardemeter, al kan hij' op zichzelf indruk maken. Tob is er van de Statendam al veel wetenswaar digs te vertellen, Het schip maakt, voor zoover het thans is afgebouwd, liggende in een der Schiedam^ sche dokken van Wilton, nog geen overweldigen den indruk. 'Het lijkt ook niet zoo bijzonder groot. Van de grootte van zulk een zeevaarder krijgt men eerst een juist besef als het zich niet verliest in de ruimte, maar als men zijn afmetingen kan toetsen aan een ander schip. Hoog in een der droge dokken lijkt b.v. thans het slanke' Fransohe schip de Letitia van omstreeks 18.000 ton, niet veel kleineer dan de pl.m. 30.000 ton groote Statendam. Gereed, met zijn drie pijpen, liggende in de rivier, zal de Statendam een Oceaanstoomer zijn, op het gezicht waarvan elk Rotterdamsch. elk rechtgeaard Nederlandseh hart warmer zal kloppen. Het besef, dat dit een enorm drijvend hotel zal worden, krijgt men thans aan boord in hoofdzaak in de zeer groote eetzalen en gemeenschapslokali- teiteli, op de zeer ruime dekken en op de brug, van waar men een prachtig uitzicht heeft op een verre omgeving en van welke plaats de drie bootent in aanbouw voor de Kon. Paketvaart notedoppen 'lijken IVoot het overige is het alles ilizer. ijzer en nog eens ijzer, hout, kabels, buizen, leidingen, de mate rialen waarmede tal van moeilijke problemen op gelost moeten worden, waarmede een ontzaglijk werk tot stand wordt gebracht. Buiten beschouwing blijft hierbij' dan nog het hart van het schip, de machines voor de voortbe weging, zeker een der belangrijkste onterdeelen, zoo niet hoofdzaken). Maar de passagier, ae toerist vraagt daarnaar niet, vertrouwt op de bekwaam heid der ingenieurs die daaraan hun beste krachten gaven, op de kennis en de plichtsbetrachting der machinisten, en van hen allen, die arbeiden aan de voortstuwing van het «chip. waaraan zij' zich heb ben toevertrouwd', zoowel als op de 'bekwaamheid) van den gezagvoerder, de officieren en hun perso neel. De Statendam onderscheidt zich van andere der gelijke schepen in hoofdzaak hierin, dat het schip den passagiers meer comfort biedt. De hutten zijn grooter. 23© hebben in alle klassen leidingen voor stroomend water: warm en koud, zoet en zout. Het ventilatiesysteem is uiterst praktisch, geeft gelegen heid den kouden of warmen luchtstroom naar elke gewenschte richting te leiden. Voorts heeft toet schip iets nieuws in de zeer ver zorgde Sde klasse voor toeristen, die achter ia in gericht, geheel afgescheiden 'liggende van de ge wone Sde klasse in 'het voorschip. 'Een bijzonderheid is nog, dat de .Statendam' een zeer groot aantal ramen heeft, grooter dan eenig1 ander schip. In de werkplaatsen van Wilton worden de Sde en 3de klasse salons vervaardigd) naar ontwerpen van de firma -Mutters; de hutten worden naar eigen ontwerpen gemaakt. De palm court, balzaal of palmentuin of hoe men het noemen wil, de bibliotheek, de lounge, luxe-hut ten, de kinderkamer, de recepiion room, het zwem bassin, waarbij' Turksch© baden en een gymnastiek zaal liggen, voor de 2de klasse het waranda-café, de rookkamer, de eetzaal, de lounge, de bibliotheek, de eetzalen, voorts vestibules enz. zijn ontworpen door den scheepsdnterieuren-architect -HL P. Muiter» in overleg met de directie van de Holland-Amerika lijn. Voor zoover de lste klasse zalen betreft is de uitvoering opgedragen aan de firma H. P. Muiters Zoem te 's Gravenbag© Het zwembassin wordt uitgevoerd door De porceleyne Fles te Gouda. De eetsalon lste klasse, die niet minder dan 64 ramen heeft gal worden uitgevoerd door de N.V. Allan Co. te Rotterdam' (in stijl Lodewijk XVI) evenals d'e rooksalon lste klas, het waranda-café, de bar enz. De wandeling in de Statendam heeft ons gevoerd langs het zwembad, straks met Dte'lftsche tegels be kleed, met zijn omgeving hertooverd in een idyllisch plekje met velegenheid tot een zitje, van waar men de spartelende passagiers zal kunnen gadeslaan, onder het genot van een cocktail, zoolang althanB de Aimlerikaansche wetten dit laatste niet in den ban doen. Verder door de dienstgang der gewone 3de* klasse, die gelegenheid gaf, te zien wat er aan leidingen e.d. achter de beschotten moet worden weggewekt, de eetzaal 3de klasse voor de toeris ten. de proviandkamers, met een lift verbonden met de daarboven liggende keuken, en waaronder de ruimten voor gekoelde proviand en voor gekoelde lading liggen, langs het samenstel' van pijlpen dat d.e beveiliging tegen brand vojimlt, een systeem' waar door men op de brug dadelijk rook gewaar wordt en kan uitmaken waar die vandaan komt en van welken aard hij is. naar een 'modelhut 3de klasse, ruim. uitstekend ingericht. Verder langs de scheiding tusschen lste en Sde klasse, waar adimiinistratiebureaux komen, de dok' tersspreekkamer enz., naar de hoofdtrap van de lste kasse, waartegenover twee liften worden aan gebracht, en de eetzaal lste klasse, die ons dan 'edelijk trof door haar afmetingen. Deze eetzaal is 37 bij' 25 meter, en zal plaats bie den voor 500 fauteuils en 150 tafels. In het midden van het plafond komt tot een hoogte van 6 meter een dome van 14 bij' 11 meter. De decors worden uitgevoerd door den vooral in Engeland bekenden kunstschilder W. L. Brückman uit Laren. De vele nijpen uit de bovenliggende badkamers die in het nlafond, ve'werkt knoeten worden, spraken hier op hun beurt van de op te lossen technische problemen. Stevige, automatisch van boven af t» «luiten deureni (het «chip heeft 37 waterdichte schotten) dragen het hunne bij' tot de beveiliging' van «chip en opvarenden. Bijl de doorkruising van tal van andere ruimten, keukens, eetzalen, 'het hospitaal, enz. vonden wij een gereed zijnde de klasse hut, opvq^end hoog van verdieping en ruim. Groot zijn de gezelschapszaal yoor de toeristen Sde klaa en het promenadek voor die klasse. In de lste klasse werd ons een zeer ruime, com fortabele buitenhut getoond met twee dubbel open slaande ramen, die verbonden was met een badka mer, welke op haar beurt in verbinding stond met een binnenhut. j In de vestibule, toet plein van deze drijvende ge meente. komen behalve een ruimte voor dep hof meester. winkels voor boeken, bloemen, lekker nijten, een heeren- en een dameskapsalon. D'e kinderkamer krijgt een aquarium, een poppen huis enz. Vlak daarbij! vergunde een blik' in de rui- nien, de kolossale diepte van het schip te peilen. Op het achterschip krijgen de toeristen 3de klasse éen groot, geheel vrij speeldek. Gelijk bij de eetzaal lste klasse, troffen de ongewoon groote afmetingen van de social hall, de rookkamer, de promenadedekken, de bal zaal (palm eourt) met haar zeer 'groote ramen, een zaal zonder eenig stut voor het plafond. Een indruk van hoe dit alles worden zal, gaven de teekeningen en aquarellen die ons getoond werden in het vroegere woonhuis van den heer W. Wilton, waaruit Schiedam's hooge belastingen hem verjaagd hebben. De ze ontwerpen doen veel goeds verwachten. De namen Mutters en Allan spreken trouwens voor zichzelf en Wilton zal ook ln dit opzicht voor geen ander willen onderdoen. De arbeid in haar enorme timmerlood» zou lederen leek verbluft doen staan van de ontzaglijke hoeveelheid werk welke de bouw van een schip als de Statendam alleen reeds op dit gebied vordert. Hadden wij aan boord reeds kennis gemaakt met een nieuwe machine om de naden tusschen de planken der dekken waterdicht te maken, in deze werkplaats bleken evenzeer de meest moderne werktuigen, als een politoer- machine, toepassing te vinden. Een gedeelte der betimmering van de eetzaaf voor de 3de klas toeristen was een voorbeeld van de luxe in die klasse, waarmede men in vroeger jaren in een le klas voldaan zou zijn geweest. Aan deze kolosale timmerloods grenzen een groote sorteerruimte en een lokalitiet met drie droogovens. De volgende cijfers geven nog een indruk van de grootte der Statendam, aan boord waarvan op het oogen blik de bewondering der vakmenschen wekt de voor treffelijke werkwijze der fa. Wilton, waardoor het schip ondanks al het vuile werk dat er aan verricht wordt, verrassend schoon wordt gehouden. De Statendam ls 213 meter lang en 25 meter breed, en wordt 30.000 ton groot De hoogte van de kiel tot het

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1928 | | pagina 1