Alumni Niuis-
COURANT.
Mraititii- Laiioiftlil
Stoomwasscherij „DE LELIE",
Tob niet
langer!
Dinsdag 22 Mei I92S.
71sfte Jaargang No. 8257.
Uitgevers: N.V. v.h. TRAPMAN &Co.( Schagen.
Eerste Blad.
foor den Kantonrechter te Alkmaar.
Binnenlandsch Nieuws.
Na de veenbranden in Drente.
ffl ffl ffl
Ik wasch voor honderden menschen
ISCHAGEN.1
De verlichting van vliegtuigen.
Italiaansche landbouwers naar ons land.
Het Ned. s.s. „Veendam" aangevaren.
AGER
blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder-
jen Zoterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver-
tiën nog zooveel mogelijk in het eerstultkomend nummer geplaatst.
POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. No. 20.
Prijs per 8 maanden fl.05. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN-
TlëN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel meer 20 cent (bewijsno.
inbegrepen)^Grootere^etter^?vord^
PIT NUMMER BESTAAT UIT TWEE BLADEN.
Zitting van Vrijdag 18 Mei.
EEN DUINKONIJN ALS OCEAANIVLIEGiERv
Een 18-jarig bleek en schraal jongeling, luiste
rde naar den naam Afltoert B., trollervisscher van
roep en wonende te Egmond aan Zee, stond to
cht omdat hij: zijn hondje, dat zich vermeide met
setten van schadelijk wild, niet had teruggeroe-
i Verdachte beweerde, dat het 'konijn in kwestie
pioedelijk ook aangetast door de sterk' (besmette-
f Oceaanvliegerskoorts, midden in zee was ge-
ten, toen zijn hond het dier opjoeg. Volgens re-
II van den verbalisant, jachtopziener Jaape, was
Sert zeer onhebbelijk en' brutaal tegen heim opge
ien en aan deze ongepaste houding had het
age mensch. tot dusver niet wegens strooperij
roordeeld, het in hoofdzaak te danken, dat de
ibtenaar, mr. Couvé, f 40 boete s/utoa 40 dagen
pderde. De kantonrechter legde 't er evenwel
nder dik op en veroordeelde den verschrikte Ap
f 12 boete of 6 dagen.
HET REiCiHT GEDIEND EN DE 0ULLIJKHF.ID
TRACHT.
Dö autobuschauffeur Jan de B. in dienst bi| de
ma Van Mullem te Schoort, werd op 2 April door
n rijksveldwachter G. Strooker gevraagd naar het
Kvan goed zedelijk gedrag, wat hij echter niet
at was te toonen, omdat hij zich nog niet in
jzit had gesteld van een dergelijk te Schoorl
testimonium.
voorzichtige gemeente Schoorl toch heeft aan-
ild wat de nieuwe motor- en rijwielwet jammer
ontbreewfc en bijl verordening vastgesteld,
de bestuurder van een motorrijtuig, dienende
openbaar vervoer, moet zijn in het bezit van
i Sbcwijs van goed zedelijk gedrag, afgegeven door
ju burgemeester izijner woonplaats. De aangehou-
siie maakte dan ook direct werk van zulk een ge-
iigscbrift, doch men stuurde hem van Pontius
aar Pilatus, zoodat hij' den rijksveldwachter alleen
bn toonen eon bewijs van aanvrage, wat natuur-
Jk onvoldoende was.
Thans was hij echter behoorlijk in 't bezit van
pn officieele verklaring van zijn braaf- en1 zedelijk-
eid. nog wel gedateerd op 2 April.
|De kantonrechter toonde zich dan ook geheel
Maan en was zoo clement, den veroordeelde geen
raf op te leggen.
JN, ZUINIGHEID. DIE DE WIJSHEID BEDROOG.
23-jarige monteur KI. K. uit EgmondrBinnen,
ens Grieksche voorgevel was getooid, imet een
Rniclabole uilenbril, had op 9 April te Alkmaar
it een personenauto de motorraces bezocht en zijn
rïetje in de Nieuwpoortslaan aan den kant gezet,
iiïkelijik om een paar kwartjes bowaarloon uit te
wen. Maar de Alkmaarsche politie draagt er
«eawel zorg, voor, dat dergelijke economen, die
Kit nemen van den- gemeentegrond en het ver
der belemmeren, niet worden aangemoedigd, roo
it proces-verbaal werd opgemaakt en heden een
We van f 3 of 3 dagen werd opgelegd.
HU HAD NOG EEN OUWE TANTE, DIE WIST
WANTE.
Dl viaacher Engel S. uit EJgmond aan Zee had
jpf «onder daartoe gerechtigd te zijn, bevonden
id de duinen van den multUnillionnalr van Vliet,
We&lzoo gelanceerd door diens Jachtopziener Jape
l«or de Egmonders hardnekkig „Jaepae" genoemd)
in stond heden voor dit feit terecht,
p# verdachte was het niet eens met „nëofie Jaep-
feen beweerde dat hi] alleen maar 'n bezoek had
aan een „stlkkie" land van zijn tante.
'9 bent echter op 't gebied van strooperij niet
«mld 'n engel. Ehgel. zei de kantonrechter.
verdachte «prak zulk» niet tegen, doch ba
uwde dat „Jaepse"' eenl „ikkie" op* hem had om-
W ie hem zoo slecht te pakken kon krijgen,
ba ambtenaar vorderde f 15 boete of 15 dagen.
't assietolieft niet 'n beetje mindert vleide
Merdactote.
Te kantonrechter reduceerde de straf tot f 8
toto of 8 dagen, met welko korting de Egmonder,
'0 dit gebied niet verwend, zich zeer voldaan toonde
ONBEHEERD EN ZONDER SLOT, EEN BEXEU-
ES JE LOT.
groentenhandelaar KI. K. te Alkmaar, had in
Kooltuin zijn rijwiel onbeheerd achtergelaten,
*ner gebruikmaking van het in Alkmaar, waar
den rijwieldiefstal zoo veöl mogelijk wil be-
lijken, voorgeschreven veiligheidsslot.
Qgezien nu ook de Kooltuin niet valt buiten
ressort der aurveilleeronde politie, werd de
treding opgemerkt, ^procesverbaal1 opgemaakt
de delinquent heden veroordeeld tot I i boete
Mal air 1 dag hechte nia.
^™^^^M)CEILrJKE LACH -VERVING HET
leuKdtsra, ta Alkmaar werkende en te Bt Pam-
Jr woonacMiRe fabrieksarbeider Jan V., trad met
k, 7, lachje op rijn Röaond (tericiht voor
n Roo«en rechter, omdat hijl on de Kanaalkade
r* tlln rijwiel ronder noodzaak linka had ftere-
lküa V9Kiaohte «af dit edelmoedig toe en zei:
.J;' f nlka tepen in te brengen. De ambtenaar
I 8 boete of 6 dseen, waarop de verdachte
V tttd opmerkte: Ik vind 't wel 'n beetje hooRl
(,*j »lnd lk ook, viel de kantonrechter hen» Ml,
«O no« eon klolne vermanln*. om nimmer de
Iim. jVan de.n '0 verwoarlooten en vermin,-
tiwJ.kf a US0 boete of 1 de*, waarop de
tetoo, evOTl OPKewoltt vertrok, «la bU w«« ge.
HULPVERLEENING DOOR HET ORANJE KRUIS
EN HET ROODE KRUIS.
De commissaris der Koningin in de provincie Drenthe,
mr. J. T. Linthorst Homan, bericht namens het provin-
viaal comité tot hulpverleening bij rampen van algemee-
nen aard, voor het verkrijgen van de middelen tot hulp
verleening en schadevergoeding inzake de veenbranden
in Drente, geen beroep op de offervaardigheid van het
Nederlandsche volk zal worden gedaan, nu de Kon. Nar
tionale Bond voor reddi-ngswezen en eerste hulp bij on
gelukken Het Oranje Kruis en de vereeniging Het Ne
derlandsche Roode Kruis door het beschikbaar stellen
van gelden en goederen het comité de noodige middelen
hebben verschaft.
terherg terug te keeren. en dus ruim 12 K-M. van
daar verwijderd was, kon men het licht reeda als
een sprookjesachtige reuzenstier waarnemen. De
eerste landing geschiedde bij nog niet volslagen
duisternis, opdat kapitein Versteeghi do waarde
van het nieuwe licht zou kunnen beoordeelen. B| ij
de dadelijk volgende tweede opstijging kreeg men
paa den indruk van een geweldigen lichtbundel,
dien men terwijl het vliegtuig gestadig klom. plot
seling hel over het terrein van den boschrand en de
omliggende gebouwen zag vegen.
Inmiddels werd het geheel duister. Onbeschrijfe
lijk was het schouwspel van het vliegtuig, alleen
herkenbaar aan de kleine gekleurde navigatielioh-
ten en den stralenbundel, die nu eens horizontaal
vooruit, dan naar />pziji, naar omlaag oi iets om
hoog scheen.
Op het vliegveld waren veiligheidshalve landing»-
eoeklichten opgesteld, die een deel van heb terrein
voldoende verlichtten. Doch kapitein Versteegh
bleek hun diensten niet noodig te hebben en landde
na zijn tweede vlucht budten het verlichte gebied,
STOOMWASSCHERIJ „DE LELIE"
Oostwold (Old.), rapporteur, werd verzocht omtrent de
ze aangelegenheid een rapport samen te stellen, waar
aan door genoemde hoeren bereidwillig is voldaan.
Het rapport "behandelt achtereenvolgens „de Invloed
van de invoering van het minimumloon op het loon
peil", „de invloed van het minimumloon op de prijzen
der producten", „de gevolgen van het invoeren van ml-
nimumloonen op onze bodemcultuur," „de invloed op de
grondprijzen en de pachten", „de invloed van de mini-
mumloonen op den toestand van de grondbezitters", „de
gevolgen van het minimumloon op de positie van de
landarbeiders," en ude invloed op de algemeens Wel
vaart"
van dit rapport, waarmede men tslch algemeen heeft
vereenlgd, luiden als volgt:
1. de loonen der landarbeiders zullen onder den In
vloed vam een wettelijk minimumloon In het geheeie
land stijgen,.
2. Als alle andere omstandigheden gelijk blijven, zul
len minimumloonen tengevolge hebben, dat de produc
tiekosten van de landbouwvoortbrengselen in een groot
deel van een land hooger worden;
3. De prijzen van de belangrijkste landbouwproduc
ten zullen er daarentegen niet Noemenswaard door
worden verhoogd, ook niet als in Genève tot internati
onale invoering wordt geadviseerd;
4. De mogelijkheid, om met behoud van de thans be
staande arbeidsintensieve cultuur te kunnen blijven con-
curreeren met den meer extensief gedreven landbouw
in andere landen wordt verminderd.
5. De grootere bedrijven zullen minder arbeidsinten
sief worden gedreven, terwijl splitsing In kleine bedrijf
jes ln de hand wordt gewerkt,
8. Grondverbetering en het In cultuur brengen van
grond wordt tegengegaan;
7. Het bezit en het inkomen van eigengeërfde boeren
en grondbezitters worden verkleind.
8. De werkeloosheid zal toenemen.
9. De belastingen, en vooral de gemeentelijke belas
tingen ten plattelande, zullen moeten worden verhoogd,
terwijl (kapitaalvorming ln mindere mate zal plaats heb
ben.
Hoewel de commissie groote waarde teekent het
onder punt één genoemde, meent ze toch na overweging
van de voor- en nadeelen te moeten waarschuwen te
gen invoering van minimumloonen ln het landbouwbe
drijf.
■'ffTTTl.JIIIJTIJIlJ^
SCECIJNWERPERSv DUS OOK HOT VLIEGEN BIJ
NACHT MOGELIJK MAKEN.
•Voor eenlgoni tijd hebben de (Philip» fabrieken
proeven genomen met een nieuwe lamp. waarvan
luchtvaart-deskundigen verwachtten, dat ztt het
moeilijke probleem van het vliegen bij' nacht een
grooten stap nader tot zijn oplossing zou brengen.
Intuaschen heeft men te Eindhoven niet stilgezeten.
Een volledige schijnwerper-installatie werd vervaar
digd ep op een groot drio-motorig Fokkervliegtuig
der luchtvaart-afdee'ling te Soesterberg gemonteerd.
Vele waren de moeilijkheden, die tijdens de proeven
in de lucht rezen; maar tenslotte heeft men het
eerste succes (bijl werkelijke nachtvluchten 'kunnen
boeken. Dezer dagen n.1. steeg, toen de schemering
al ingetreden waa, de groote Fokker-vogel, bestuurd
dooT den kapitein W. Versteegh en den eersten lui
tenant G. A. Koppen, te Soesterberg op. Aan boord
bevonden zich: de commandant der luchtvaartaf-
deeling. overste Hardenberg, eenige heeren van de
Philips-fabrieken en de mecaniciën. Op het terrein
heerschte groote belangstelling. Reeds dadelijk was
te zien, hoe geweldig sterk de lichtbundel van den
schijnwerper was. Terwijl het steeds donkender
werd. vloog het toestel naar Utrecht en toen het
zich bovsn de stad wendde, om weder naar Soos-
daahbiji uitsluitend gebruik makend van den kieu
wen vliegtuig-schijinwerper.
NOg oen derde vlucht volgde, welke zich tot ver
over Utrecht en omgeving uitstrekte. In Utrecht
staarden velen omhoog naar het mysterieuse vlieg
tuig. dat mon wellicht voor een nieuw hemellichaam
gehouden zal hebben.
Om tien uur had de laatste landing op het duis
tere vliegkampveild .plaats en wederom uitsluitend
met behuip van het eigen vliegituiglicht. Algemeen,
had men den indruk, dat de luchtvaartschijinwerpers
het vliegen biji nacht in. het bijzonder en de ont
wikkeling van de luchtvaart in het algemeen zeer
zullen bevorderen.
TBR BESTUDEERING VAN DB SUIKERBIETEN-
BEHANDBLXNCt
Dinedag, worden te Roosendaal eenige Italiaan
sche landbouwers verwacht, dieni den wenschl heb
ben te kennen gegeven o;.a de suikerbietenbehande
ling te zien. Zijl zijn dan ook gasten van dien Bond)
van Coöperatieve suikerfabrieken. Dinsdag wordt de
Suikerfabriek] te Dinteloordi bezocht, waar do raffi
naderij in werking is. Den avond van dien dag
Saan zij naar Walcheren, om Donderdag de MÜddel-
urgsche markt te bezoeken, gevolgd door eon be
keek aan het groote bedrijf van den Wilhelminapod-
der bij' Goes. Daar ook andere wenachen op het
programma staan, zal in de volgende dagen de heer
Posthuma hun leider zifn
IN DE LOWER BAY TIJDENS EEN DIKKEN
MIST, NA HET VERLATEN VAN DE
HAVEN VAN NEW YORK.
Het schip zinkende?
Volgens een Lloyd's telegram uit New-York, ls het
Nederl. s.s. „Veendam' van de HollandAmerika
Lijn, dat Zaterdag vandaar naar Rotterdam is ver
trokken met passagiers, mail en stukgoed, tijdens
dikken mist, ter hoogte van de Graveaend Baai (ge
legen tusschen Long Islond en Staten Island) in aan
varing geweest met het eveneens uitgaande Ame
rikaans che s.s, „Porto Rico" en vroeg eerstgenoemd
stoomschip om sleepböothulp.
Een daarna ontvangen Reuter-telegram meldt, dat
volgens een door de Radio Corporation onderschept
draadloos bericht, de „Veendam" langzaam zinken
de zou zijn.
In den namiddag gaven de stoomschepen „Mo-
hawk"' en „Jefferson" ook beriöht van de aanvsxing.
Uit Bovenstaand bericht blijkt niets over het lot
van passagier en bemanning. Het feit echter, dat hot
scihip zich tijdens de aanvaring op geringen afstand
van New York, vanwaar hot des morgens vertrokken
was, bevond on ln draadlooze verbinding stond met
het station Chatham Massachusetts, wettigt de hoop,
dat de ramp geon monsohenlevena heeft geëischt.
Naar aanleding van bovenvermelde telegrammen
deelde de Directie van de Holland-Amerika Lij!» mee
dat zij omtrent het ongeval niet móér bijzonderheden
had ontvangen. Alleen wist zij te melden, dat tijdens
de aanvaring de „VeendamT voor anker lag. Ge
noemde directie was evenwel van meening, dat mon
zich omtrent het gebeurde niet al te ongerust be
hoeft te maken, gezien het feit, dat het s.s. „Porto
Rico", hetwelk in de nabijheid is, ongetwijfeld de
mm, i i i «f ij noodige hulp zal verleenen. Vorder zou nog als ge-
IvLMmUmlOOnen in het landbouwbedrijf, rusutellende factor kunnen dienon, dat de nanva-
ring niet heeft plaats gehad in open zee, maar in
de Amerikaansche wateren, waardoor dus de kans
op hulp van andere zijde aanzienlijk wordt ver
groot.
Reuter meldt nog, dat het draadlooze bericht
waarvan hier boven sprake is uit niet-officieele
bron komt.
De „Veendam", die tot de grootste en modernste
schepen toehoort van do vloot der H. A. L. is een
zusterschip van do in '22 gebouwde „Volendam'\ Het
is een stalen dubtoelschroef stoomschip van 15450 tor.
TEGEN DE INVOERING ERVAN GEWAARSCHUWD
Het Kon. Ned. Landbouwcomlté oordeelde het ln ver
band niet het feit, dat het onderwerp „mJnlmumloonen"
ln de maand Mei 1928 in de Conferentie van bet Inter
nationaal Arbeidsbureau te Genève aan ds orde zal ko
men, gewenacht, eon mogelijke Invoering van minimum-
loonon ln don landbouw nader onder oogen te zien.
Aan oon commiBBio boBtaande uit de heeren prof. dr.
H. W. C. Bordewijk te Groningen; prof. dr. ir. G. Min-
derhoud te Wageningen en dr. J. Oortwijn Botjes te