Alumni Niuis- COURANT. Mraititii- Laiioiftlil Stoomwasscherij „DE LELIE", Tob niet langer! Dinsdag 22 Mei I92S. 71sfte Jaargang No. 8257. Uitgevers: N.V. v.h. TRAPMAN &Co.( Schagen. Eerste Blad. foor den Kantonrechter te Alkmaar. Binnenlandsch Nieuws. Na de veenbranden in Drente. ffl ffl ffl Ik wasch voor honderden menschen ISCHAGEN.1 De verlichting van vliegtuigen. Italiaansche landbouwers naar ons land. Het Ned. s.s. „Veendam" aangevaren. AGER blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder- jen Zoterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver- tiën nog zooveel mogelijk in het eerstultkomend nummer geplaatst. POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. No. 20. Prijs per 8 maanden fl.05. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN- TlëN van 1 tot 5 regels f 1.10, iedere regel meer 20 cent (bewijsno. inbegrepen)^Grootere^etter^?vord^ PIT NUMMER BESTAAT UIT TWEE BLADEN. Zitting van Vrijdag 18 Mei. EEN DUINKONIJN ALS OCEAANIVLIEGiERv Een 18-jarig bleek en schraal jongeling, luiste rde naar den naam Afltoert B., trollervisscher van roep en wonende te Egmond aan Zee, stond to cht omdat hij: zijn hondje, dat zich vermeide met setten van schadelijk wild, niet had teruggeroe- i Verdachte beweerde, dat het 'konijn in kwestie pioedelijk ook aangetast door de sterk' (besmette- f Oceaanvliegerskoorts, midden in zee was ge- ten, toen zijn hond het dier opjoeg. Volgens re- II van den verbalisant, jachtopziener Jaape, was Sert zeer onhebbelijk en' brutaal tegen heim opge ien en aan deze ongepaste houding had het age mensch. tot dusver niet wegens strooperij roordeeld, het in hoofdzaak te danken, dat de ibtenaar, mr. Couvé, f 40 boete s/utoa 40 dagen pderde. De kantonrechter legde 't er evenwel nder dik op en veroordeelde den verschrikte Ap f 12 boete of 6 dagen. HET REiCiHT GEDIEND EN DE 0ULLIJKHF.ID TRACHT. Dö autobuschauffeur Jan de B. in dienst bi| de ma Van Mullem te Schoort, werd op 2 April door n rijksveldwachter G. Strooker gevraagd naar het Kvan goed zedelijk gedrag, wat hij echter niet at was te toonen, omdat hij zich nog niet in jzit had gesteld van een dergelijk te Schoorl testimonium. voorzichtige gemeente Schoorl toch heeft aan- ild wat de nieuwe motor- en rijwielwet jammer ontbreewfc en bijl verordening vastgesteld, de bestuurder van een motorrijtuig, dienende openbaar vervoer, moet zijn in het bezit van i Sbcwijs van goed zedelijk gedrag, afgegeven door ju burgemeester izijner woonplaats. De aangehou- siie maakte dan ook direct werk van zulk een ge- iigscbrift, doch men stuurde hem van Pontius aar Pilatus, zoodat hij' den rijksveldwachter alleen bn toonen eon bewijs van aanvrage, wat natuur- Jk onvoldoende was. Thans was hij echter behoorlijk in 't bezit van pn officieele verklaring van zijn braaf- en1 zedelijk- eid. nog wel gedateerd op 2 April. |De kantonrechter toonde zich dan ook geheel Maan en was zoo clement, den veroordeelde geen raf op te leggen. JN, ZUINIGHEID. DIE DE WIJSHEID BEDROOG. 23-jarige monteur KI. K. uit EgmondrBinnen, ens Grieksche voorgevel was getooid, imet een Rniclabole uilenbril, had op 9 April te Alkmaar it een personenauto de motorraces bezocht en zijn rïetje in de Nieuwpoortslaan aan den kant gezet, iiïkelijik om een paar kwartjes bowaarloon uit te wen. Maar de Alkmaarsche politie draagt er «eawel zorg, voor, dat dergelijke economen, die Kit nemen van den- gemeentegrond en het ver der belemmeren, niet worden aangemoedigd, roo it proces-verbaal werd opgemaakt en heden een We van f 3 of 3 dagen werd opgelegd. HU HAD NOG EEN OUWE TANTE, DIE WIST WANTE. Dl viaacher Engel S. uit EJgmond aan Zee had jpf «onder daartoe gerechtigd te zijn, bevonden id de duinen van den multUnillionnalr van Vliet, We&lzoo gelanceerd door diens Jachtopziener Jape l«or de Egmonders hardnekkig „Jaepae" genoemd) in stond heden voor dit feit terecht, p# verdachte was het niet eens met „nëofie Jaep- feen beweerde dat hi] alleen maar 'n bezoek had aan een „stlkkie" land van zijn tante. '9 bent echter op 't gebied van strooperij niet «mld 'n engel. Ehgel. zei de kantonrechter. verdachte «prak zulk» niet tegen, doch ba uwde dat „Jaepse"' eenl „ikkie" op* hem had om- W ie hem zoo slecht te pakken kon krijgen, ba ambtenaar vorderde f 15 boete of 15 dagen. 't assietolieft niet 'n beetje mindert vleide Merdactote. Te kantonrechter reduceerde de straf tot f 8 toto of 8 dagen, met welko korting de Egmonder, '0 dit gebied niet verwend, zich zeer voldaan toonde ONBEHEERD EN ZONDER SLOT, EEN BEXEU- ES JE LOT. groentenhandelaar KI. K. te Alkmaar, had in Kooltuin zijn rijwiel onbeheerd achtergelaten, *ner gebruikmaking van het in Alkmaar, waar den rijwieldiefstal zoo veöl mogelijk wil be- lijken, voorgeschreven veiligheidsslot. Qgezien nu ook de Kooltuin niet valt buiten ressort der aurveilleeronde politie, werd de treding opgemerkt, ^procesverbaal1 opgemaakt de delinquent heden veroordeeld tot I i boete Mal air 1 dag hechte nia. ^™^^^M)CEILrJKE LACH -VERVING HET leuKdtsra, ta Alkmaar werkende en te Bt Pam- Jr woonacMiRe fabrieksarbeider Jan V., trad met k, 7, lachje op rijn Röaond (tericiht voor n Roo«en rechter, omdat hijl on de Kanaalkade r* tlln rijwiel ronder noodzaak linka had ftere- lküa V9Kiaohte «af dit edelmoedig toe en zei: .J;' f nlka tepen in te brengen. De ambtenaar I 8 boete of 6 dseen, waarop de verdachte V tttd opmerkte: Ik vind 't wel 'n beetje hooRl (,*j »lnd lk ook, viel de kantonrechter hen» Ml, «O no« eon klolne vermanln*. om nimmer de Iim. jVan de.n '0 verwoarlooten en vermin,- tiwJ.kf a US0 boete of 1 de*, waarop de tetoo, evOTl OPKewoltt vertrok, «la bU w«« ge. HULPVERLEENING DOOR HET ORANJE KRUIS EN HET ROODE KRUIS. De commissaris der Koningin in de provincie Drenthe, mr. J. T. Linthorst Homan, bericht namens het provin- viaal comité tot hulpverleening bij rampen van algemee- nen aard, voor het verkrijgen van de middelen tot hulp verleening en schadevergoeding inzake de veenbranden in Drente, geen beroep op de offervaardigheid van het Nederlandsche volk zal worden gedaan, nu de Kon. Nar tionale Bond voor reddi-ngswezen en eerste hulp bij on gelukken Het Oranje Kruis en de vereeniging Het Ne derlandsche Roode Kruis door het beschikbaar stellen van gelden en goederen het comité de noodige middelen hebben verschaft. terherg terug te keeren. en dus ruim 12 K-M. van daar verwijderd was, kon men het licht reeda als een sprookjesachtige reuzenstier waarnemen. De eerste landing geschiedde bij nog niet volslagen duisternis, opdat kapitein Versteeghi do waarde van het nieuwe licht zou kunnen beoordeelen. B| ij de dadelijk volgende tweede opstijging kreeg men paa den indruk van een geweldigen lichtbundel, dien men terwijl het vliegtuig gestadig klom. plot seling hel over het terrein van den boschrand en de omliggende gebouwen zag vegen. Inmiddels werd het geheel duister. Onbeschrijfe lijk was het schouwspel van het vliegtuig, alleen herkenbaar aan de kleine gekleurde navigatielioh- ten en den stralenbundel, die nu eens horizontaal vooruit, dan naar />pziji, naar omlaag oi iets om hoog scheen. Op het vliegveld waren veiligheidshalve landing»- eoeklichten opgesteld, die een deel van heb terrein voldoende verlichtten. Doch kapitein Versteegh bleek hun diensten niet noodig te hebben en landde na zijn tweede vlucht budten het verlichte gebied, STOOMWASSCHERIJ „DE LELIE" Oostwold (Old.), rapporteur, werd verzocht omtrent de ze aangelegenheid een rapport samen te stellen, waar aan door genoemde hoeren bereidwillig is voldaan. Het rapport "behandelt achtereenvolgens „de Invloed van de invoering van het minimumloon op het loon peil", „de invloed van het minimumloon op de prijzen der producten", „de gevolgen van het invoeren van ml- nimumloonen op onze bodemcultuur," „de invloed op de grondprijzen en de pachten", „de invloed van de mini- mumloonen op den toestand van de grondbezitters", „de gevolgen van het minimumloon op de positie van de landarbeiders," en ude invloed op de algemeens Wel vaart" van dit rapport, waarmede men tslch algemeen heeft vereenlgd, luiden als volgt: 1. de loonen der landarbeiders zullen onder den In vloed vam een wettelijk minimumloon In het geheeie land stijgen,. 2. Als alle andere omstandigheden gelijk blijven, zul len minimumloonen tengevolge hebben, dat de produc tiekosten van de landbouwvoortbrengselen in een groot deel van een land hooger worden; 3. De prijzen van de belangrijkste landbouwproduc ten zullen er daarentegen niet Noemenswaard door worden verhoogd, ook niet als in Genève tot internati onale invoering wordt geadviseerd; 4. De mogelijkheid, om met behoud van de thans be staande arbeidsintensieve cultuur te kunnen blijven con- curreeren met den meer extensief gedreven landbouw in andere landen wordt verminderd. 5. De grootere bedrijven zullen minder arbeidsinten sief worden gedreven, terwijl splitsing In kleine bedrijf jes ln de hand wordt gewerkt, 8. Grondverbetering en het In cultuur brengen van grond wordt tegengegaan; 7. Het bezit en het inkomen van eigengeërfde boeren en grondbezitters worden verkleind. 8. De werkeloosheid zal toenemen. 9. De belastingen, en vooral de gemeentelijke belas tingen ten plattelande, zullen moeten worden verhoogd, terwijl (kapitaalvorming ln mindere mate zal plaats heb ben. Hoewel de commissie groote waarde teekent het onder punt één genoemde, meent ze toch na overweging van de voor- en nadeelen te moeten waarschuwen te gen invoering van minimumloonen ln het landbouwbe drijf. ■'ffTTTl.JIIIJTIJIlJ^ SCECIJNWERPERSv DUS OOK HOT VLIEGEN BIJ NACHT MOGELIJK MAKEN. •Voor eenlgoni tijd hebben de (Philip» fabrieken proeven genomen met een nieuwe lamp. waarvan luchtvaart-deskundigen verwachtten, dat ztt het moeilijke probleem van het vliegen bij' nacht een grooten stap nader tot zijn oplossing zou brengen. Intuaschen heeft men te Eindhoven niet stilgezeten. Een volledige schijnwerper-installatie werd vervaar digd ep op een groot drio-motorig Fokkervliegtuig der luchtvaart-afdee'ling te Soesterberg gemonteerd. Vele waren de moeilijkheden, die tijdens de proeven in de lucht rezen; maar tenslotte heeft men het eerste succes (bijl werkelijke nachtvluchten 'kunnen boeken. Dezer dagen n.1. steeg, toen de schemering al ingetreden waa, de groote Fokker-vogel, bestuurd dooT den kapitein W. Versteegh en den eersten lui tenant G. A. Koppen, te Soesterberg op. Aan boord bevonden zich: de commandant der luchtvaartaf- deeling. overste Hardenberg, eenige heeren van de Philips-fabrieken en de mecaniciën. Op het terrein heerschte groote belangstelling. Reeds dadelijk was te zien, hoe geweldig sterk de lichtbundel van den schijnwerper was. Terwijl het steeds donkender werd. vloog het toestel naar Utrecht en toen het zich bovsn de stad wendde, om weder naar Soos- daahbiji uitsluitend gebruik makend van den kieu wen vliegtuig-schijinwerper. NOg oen derde vlucht volgde, welke zich tot ver over Utrecht en omgeving uitstrekte. In Utrecht staarden velen omhoog naar het mysterieuse vlieg tuig. dat mon wellicht voor een nieuw hemellichaam gehouden zal hebben. Om tien uur had de laatste landing op het duis tere vliegkampveild .plaats en wederom uitsluitend met behuip van het eigen vliegituiglicht. Algemeen, had men den indruk, dat de luchtvaartschijinwerpers het vliegen biji nacht in. het bijzonder en de ont wikkeling van de luchtvaart in het algemeen zeer zullen bevorderen. TBR BESTUDEERING VAN DB SUIKERBIETEN- BEHANDBLXNCt Dinedag, worden te Roosendaal eenige Italiaan sche landbouwers verwacht, dieni den wenschl heb ben te kennen gegeven o;.a de suikerbietenbehande ling te zien. Zijl zijn dan ook gasten van dien Bond) van Coöperatieve suikerfabrieken. Dinsdag wordt de Suikerfabriek] te Dinteloordi bezocht, waar do raffi naderij in werking is. Den avond van dien dag Saan zij naar Walcheren, om Donderdag de MÜddel- urgsche markt te bezoeken, gevolgd door eon be keek aan het groote bedrijf van den Wilhelminapod- der bij' Goes. Daar ook andere wenachen op het programma staan, zal in de volgende dagen de heer Posthuma hun leider zifn IN DE LOWER BAY TIJDENS EEN DIKKEN MIST, NA HET VERLATEN VAN DE HAVEN VAN NEW YORK. Het schip zinkende? Volgens een Lloyd's telegram uit New-York, ls het Nederl. s.s. „Veendam' van de HollandAmerika Lijn, dat Zaterdag vandaar naar Rotterdam is ver trokken met passagiers, mail en stukgoed, tijdens dikken mist, ter hoogte van de Graveaend Baai (ge legen tusschen Long Islond en Staten Island) in aan varing geweest met het eveneens uitgaande Ame rikaans che s.s, „Porto Rico" en vroeg eerstgenoemd stoomschip om sleepböothulp. Een daarna ontvangen Reuter-telegram meldt, dat volgens een door de Radio Corporation onderschept draadloos bericht, de „Veendam" langzaam zinken de zou zijn. In den namiddag gaven de stoomschepen „Mo- hawk"' en „Jefferson" ook beriöht van de aanvsxing. Uit Bovenstaand bericht blijkt niets over het lot van passagier en bemanning. Het feit echter, dat hot scihip zich tijdens de aanvaring op geringen afstand van New York, vanwaar hot des morgens vertrokken was, bevond on ln draadlooze verbinding stond met het station Chatham Massachusetts, wettigt de hoop, dat de ramp geon monsohenlevena heeft geëischt. Naar aanleding van bovenvermelde telegrammen deelde de Directie van de Holland-Amerika Lij!» mee dat zij omtrent het ongeval niet móér bijzonderheden had ontvangen. Alleen wist zij te melden, dat tijdens de aanvaring de „VeendamT voor anker lag. Ge noemde directie was evenwel van meening, dat mon zich omtrent het gebeurde niet al te ongerust be hoeft te maken, gezien het feit, dat het s.s. „Porto Rico", hetwelk in de nabijheid is, ongetwijfeld de mm, i i i «f ij noodige hulp zal verleenen. Vorder zou nog als ge- IvLMmUmlOOnen in het landbouwbedrijf, rusutellende factor kunnen dienon, dat de nanva- ring niet heeft plaats gehad in open zee, maar in de Amerikaansche wateren, waardoor dus de kans op hulp van andere zijde aanzienlijk wordt ver groot. Reuter meldt nog, dat het draadlooze bericht waarvan hier boven sprake is uit niet-officieele bron komt. De „Veendam", die tot de grootste en modernste schepen toehoort van do vloot der H. A. L. is een zusterschip van do in '22 gebouwde „Volendam'\ Het is een stalen dubtoelschroef stoomschip van 15450 tor. TEGEN DE INVOERING ERVAN GEWAARSCHUWD Het Kon. Ned. Landbouwcomlté oordeelde het ln ver band niet het feit, dat het onderwerp „mJnlmumloonen" ln de maand Mei 1928 in de Conferentie van bet Inter nationaal Arbeidsbureau te Genève aan ds orde zal ko men, gewenacht, eon mogelijke Invoering van minimum- loonon ln don landbouw nader onder oogen te zien. Aan oon commiBBio boBtaande uit de heeren prof. dr. H. W. C. Bordewijk te Groningen; prof. dr. ir. G. Min- derhoud te Wageningen en dr. J. Oortwijn Botjes te

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1928 | | pagina 1