Purol i Hui en Huidverwonding. Tragisch ongeluk te Parijs. Hevige gasontploffing te Hamburg. Een reusachtig vliegtuig. Aardbevingsrampen. Bus-conducteur door den bliksem getroffen. De Krakatau komt niet tot rust. De burgeroorlog in China. Een groot werk op spoorweggebied. Het anti-oorlogspact Onveilig Parijs. Trekkende zwaluwen. Het kon zeker niet tot den volgenden dag wachten. De verkiezingen in Duitschkund. Ernstige mijnramp in Amerika. MEISJE VOOR DE OOGEN DER MOEDER VERBRAND. Een vreeselljk drama heeft zloh afgespeeld op de boulevard Lannee te Partje ln de kazerne van de gen darmerie. Daar woonde op de derde verdieping een ge zin, bestaande uit sergeant, vrouw, zoon en dochter. Het meisje was ln de keuken bezig het eten te bor relden toen een petroleumstel, dat op een stoel was ge plaatst, plotseling vlamvatte. Binnen enkele oogenblik- kon brandde het arme kind ala een fakkel. De moeder, die haar onmiddellijk te hulp snelde, slaagde er niet ln het vuur te dooven. Het kind werd naar het ziekenhuis overgebracht, waar het onder onduldbare pijnen over leed. Ook de moeder bekwam ernstige brandwonden. EEN GASWOLK. DIE DOOD EN VERDERF VERSPREIDT. Eergisteren heeft in de vrijhaven te HamJburg een hevige ontploffing van met phos ge en-gas gevulde cylin- ders plaats gehad, waardoor eenige personen hot leven hebben verloren en tal van personen door gasvergifti ging ziek zijn geworden. De brandweer, die spoedig te plaatse was, had een zeer moeilijke taak, daar de door haar gebruikte gas maskers tegen dit gas geen voldoende bescherming ble ken te verlcenen. Enkele brandweerleden geraakten dan ook bewusteloos en moesten "naar het ziekenhuis worden vervoerd. Onder de bevolking in de buurt deden zich spoedig tal van verglftigingsgevallen voor. In het geheel werden 62 personen naar de ziekenhui zen overgebracht, van wie er reeds 6 overleden zijn, ter wijl ander® nog in levensgevaar verkeeren. Geheele wij ken moesten door de bevolking worden ontruimd. De hal voor landverhuizers van de HamburgAme- rikalljn is voorlooplg ter beschikking gesteld, om de uit hun hulzen verddrevenen op te nemen. Onder de bevolking der verschillende wijken ontetond een paniek. Tot gisternacht 3 uur stonden de menzchea op straat en volgden met groote bezorgheld de wind richting. Ook in naburige plaatsen zijn gevallen van vergiftiging voorgekomen. De politie heeft de bedreigde plaatsen terstond voor het verkeer afgesloten. De Liineburger rijkaweer wordt gereed gehouden, om zoo noodlg alle bedreigde plaatsen terstond te kunnen ontruimen. De doodeiyke gaswolk. De tank bevatte een groote hoeveelheid phosgeengas, een der gevaarlijkste gifgassen, die in den oorlog ge bruikt werden. Het gas, dat zwaarder dan lucht is, verspreidde zich snel over een groote oppervlakte en langzaam trok dè gaswolk over het noordelijk gedeelte van de stad. Overal zag men plotseling voetgangers ln zwijm vallen en er ontstond een vreeselljk paniek. De bevolking vluchtte, maar men wist niet, Waar men heen moest vluchten, om de doodelijke gasmassa te ontgaan. Politie en brandweer zette het geheele stadsgedeelte af en lieten de huizen ontruimen. Daar er aanvankelijk geen gasmaskers ter beschikking waron werden tien brandweerlieden en politle-agenten door het gas vergif tigd. In hot groote ziokonhuls te Hamburg zijn 120 perso nen en ln dat te Harburg 80 personen opgenomen, die het gas hadden ingeademd. Tien vergiftigden verkee ren in levensgevaar. Totdusver zijn reeds negen perso nen overleden. Tegen den avond trok de gaswolk naar de dichtbe volkte wijk Wilhelmsburg, waar eveneens een paniek ontstond. Ook daar zetten politie en brandweer de wijk af en wel met eigen levensgevaar, daar de intusschen door de rksweer verschafte gasmaskers geen ingrediën ten tegen phosgeengas bevatten. Ook hier werden de huizen ontruimd. Het gevaar geweken. In totaal zijn thans omstreeks 150 gevallen van ver giftiging geconstateerd. In het te Harburg zeer beken de danslokaal „Zur goldenen Wlege" vielen de bezoe kers plotseling als door den bliksem getroffen neer, slechts met de grootste moeite slaagde men er in, de le vensgeesten weer op te wekken. Intusschen kan het gevaar echter als gevolg van den gestadigen regenval vrijwel als geweken worden be schouwd. Hen treft thans maatregelen om datgene, wat er nog van het gevaarlijke gas Is overgebleven, uit Hamburg te verwijderen. Een gedeelte er van was reeds verkocht en zal thans ten spoedigste verzonden worden. HET TWAALF MOTOREN. s Duitsche bladen publiceeren eenige bijzonderheden over een luchtreus, dieJ)ij de Dornier-fabriek te Frie- drichshafen in aanbouw en bijna klaar is. Het wordt met zijn 12 motoren van gezamenlijk 5000 P.K. het - grootste vliegtuig ter wereld. Men 'kan de Do. X (zoo is de naam) geen vliegboot, maar eerder een vlieg- schip noemen. In vorm gelijkt het toestel op een t DomieivSuperwal, maar het is vele malen grooter. c De motoren zijn in paren z.g, tandems over het geheele draagvlak verdeeld. I De romp is geheel voor tochten boven volle zee ge construeerd en zal naar de overtuiging der bouwers volkomen bestand zijn tegen de hoogste golven in den li Atlantische Oceaan. i De nautische instrumenten, waarover de bestuurder beschikt, zijn vrijwel dezelfde als op groote schepen in gebruik zijn. Ben kapitein, twee, bestuurders, twee monteurs, een marconist zullen de bemanning vormen en het toestel zal een 30 passagiers en een aanzienlijke lading aan vracht en post kunnen vervoeren. IN JAPAN. In de buurt van Tokio heeft een hevige aardbeving plaats gehad, die door kleine schokken gevolgd werd. f Do aangerichte ischade is niet van ernstigen aard. Er 1 zijn geen persoonlijke slachtoffers. DORPEN IN PERU VERWOEST. c Het dorp Janc in het dept. Caiamarca is door een aardbeving verwoest. Een aantal inwoners werden onder de puinhoopen bedolven. Ook Phnpincos is totaal vernield. Er zijn ten minste 25 dooden. EN VAN ZIJN GEZICHT BEROOFD. Te Hacknoy (Londen) la «en bus-conducteur door don bliksem blind geworden. De bliksem trof den radiator, terwijl de bus bij een halte atllatond. Een voorbijganger hoorde een kreet: „Ik bon blind! Ik ben blind!" en vond den conducteur lang-ult op den grond vóór zijn zitbank, alsof hij getroffen was. De conducteur geraakte bewusteloos en moeet naar het ziekenhuis worden over- gebracht. Het merkwaardige ie dat de bus zelf geen teekenen van beschadiging vertoonde en dat geen der paeaeglera werd gewond. DE ZEEBODEM BOVEN HET ERÜPTIEPUNT AANZIENLIJK GEREZEN. Aneta seint van Lang Eiland: Een Vrijdag, gehouden onderzoek om half tien onder nomen, heeft uitgewezen, dat de zeebodem boven het eruptlepunt bij Krakatau aanzienlijk gerezen Is, De diepte bedraagt sleohts vijf moter. Do zeespiegel ls vlak en geel gekleurd. Sterke gasopborrellngen werden ge constateerd. Vrijdagmiddag om 12.46 uur hadden plot seling acht erupties plaats tot 600 meter hoogte. Daarna werd het weer rustig. Omstreeks halftwee herhaalden de erupties zich weer. Zij toereikten toen een hoogte van 300 meter. In 12 uur tijd werden ruim 1000 bevin gen geconstateerd. DE STRIJD OH PEKING. Uit Peking wordt gemeld, dat naar mate de Zui delijke troepen op rukken, de toestand meer gespan nen wordt. De Japanners, die buiten de gezantschapswijk wonen, hebben thans met hun vrouwen en kinde ren en hun bezittingen, voor zoover zij die konden meenemen, een toevlucht in de gezantschapswij k gezocht. Do Japanners, die elders wonen, hebben gehoor gegeven aan de waarschuwingen van hun consuls en komen ook van verschillende zijden naar Peking. Hoewel tot nu toe geen aanvallen op Japanners hebben plaats gehad, neemt de anti-Japanscke stemming vooral door de studentenbetoogingen toe. De minister van onderwijs heeft aan alle hoofden der regeeringtónstelJingen van onderwijn een schrij ven gericht, waarin den studenten verboden wordt, aan betoogingen deel te nemen, doch veel acht wordt hierop niet geslagen. Men verwacht, dat,, als de strijdkrachten van Tsjang Tso. Lin Peking ontruimen, de troepen van generaal Fieng het eerst de stad zullen binnenruk ken, welke troepen in hoofdzaak verantwoordelijk waren voor de jongste gebeurtenissen te Tsinanfoe. De Japanners hebben echter hun maatregelen ge troffen, dat het gebeurde te Tsinanfoe zich niet in het gebied van den Tientsin-Peking-spoorweg zal herhalen en een regiment van de Nagoya-divisie is derhalve naar dit gebied gedirigeerd. Een bataljon is op weg naar Peking, waardoor de Japansche strijdkrachten in totaal 16.000 zullen bedragen. De Japanscho bevelhebber heeft geweigerd op de voorstellen van Tsjang Tso Lin in te gaan en ver klaart, dat hij geen vredesvoorwaarden kan aan vaarden, tenzij Tsjang Tso Lin Peking verlaat. Mits Tsjang Tso Lin dit doet, zal de, Japansche opperbe velhebber er voor zorgen, dat geen troepen dor Zui delijken Peking binnenrukken en zal hij- zich met den- raad van oudere staatslieden in verbinding stellen om voor de handhaving van de orde in de stad te zorgen, wat aan de, plaatselijke politiemacht opgedragen zal worden. Dit zou een goede oplossing van de moeilijkheden zijn, doch Tsjang Tso Lin verklaarde, dat hij te'Pe king tot het laatste wil blijven en tegen de Ztpdelij- delijlcen wil standhouden. Te Peking heeft men echter niet veel vertrouwen, dat Tsjang Tso Lin den opmarsch van de Zuidelijken zal kunnen stui ten en duizenden vluchten uit Poking naai* Mant- sjoerije of zoeken een toevlucht ln de gezantschaps wij k. In de wijk der gezanten zijn de hotels overvol, zoodat in een kleine kamer op zijn minst 10 perso nen ondergebracht worden, die daarvoor 3 tot 40 dollar per maand betalen. De winkels in de stad worden alle van ijzeren luiken voorzien als voor zorgsmaatregel tegen eventueele plunderingen, in dien de Zuidelijken mochten binnenrukken, Peking zal blijven vechten. Volgens een Reuter-telegram uit Peking hebben de commandanten der Mandsjoerijsche strijdkrach ten na langdurige beraadslagingen geweigerd naar Moekden terug te trekken, zooals hun door de Ja panners in. overweging was gegeven. Zij zijn name lijk van oordeel,dat een overwinning nog mogelijk is, terwijl een terugtocht thans enorme verliezen zou meebrengen. Dertien studenten doodgeschoten. Te Peking hebben betoogingen van de studenten tegen Tsjang Tso Lin plaats gehad, waarbij het tot botsingen is gekomen1 en waarbij dertien studenten doodgeschoten zijn. Dezer dagen had weer een groote 'betooging in het Zuidelijk gedeelte van de stad plaats, die echter ten gevolge van de aanwezig heid van een groote politiemacht een kalm verloop had. Nieuw vredesaanbod van Tsjang Tsjo-lin. Het departement van Buitenlandsche Zaken van Tsjang Tso-lin heeft, naar later wordt gemeld, op nieuw een vredesoproep tot de Zuidelijken gericht, waarin hij zegt, dat Japan China bedreigt, maar dat Nanking's ijdelheid en Feng Joe-sjiang's wil tot vechten de Chineesche eenheid belet hebben. Het beet verder in den oproep: „Het Japansche me morandum ie vol vèr-reikende consequenties. Ter wijl de Noordelijken gereed 'staan om zich met de Zuidelijken in den slag te meten, hopen de autori teiten te Peking nog. altijd, dat een meer verlichte zienswijze hen cr toe zal brengen, de nutteloosheid in te zien van een twijfelachtige campagne, die de internationale moeilijkheden slechts moet vermeer deren." Intusschen bereidt Tsjang Tso-lln, naar gemeld wordt, zich voor op een beslissenden slag bij Pau- tingfoe tegen Feng Joe-sjiang. Drieduizend Ohineezen gedood? Volgens telegrammen uit buntenflandsche bron zijn tijdens de Jongste botsing tuasehen Chineezon en Japanners té Tsinanfoo 3000 Chineezen, o.w. 80 bur gers, gedood en gewond. Het gerucht loopt, dat de Chineesche strijdkrachten voornemens zijn te trach ten de stad te heroveren. Aangezien do door Japan gestelde elschen tot dusverre niet zijn ingewilligd zijn de nationalistische troepen, die naar het Noor den oprukken, gedwongen een omweg om Tsinanfoe heen te maken. EEN TUNNEL VAN 184 KILOMETER LENGTE DOOR DE APKNIJNEN. Tot oen van do grootste werken op spoorweggebied, die op het oogonbllk worden uitgevoerd, toehoort wel het graven van een «poorwegtunncl door don Itollaanschon bergrug, de Apenijnen, teneinde een nieuwe verbinding tot stand te brengen tuaechen Florence en Bologne. Het ls «en tunnel voor oen dubbel spoor met electrl- sche trAotle: het dwarsprofiel beslaat eene oppervlakte van bijna 2100 M2. De grlndlagen verslechten een wand- bekleeding van groote dikte. Men ie het graafwerk aangevangen van de beide uit einden af, en van twee schuine echachten uit, welke lelden tot het midden van de tunnel waar een station zal gebouwd worden, ten einde den ontgraven grond snel te kunnen wegvoeren. Aangezien de stations bij den uitgang ongeveer 20 K.M. uiteen liggen, heeft men een middenstation noodlg geoordeeld, waar zijsporen wor den aangelegd, waarop goederentreinen kunnen uitwij ken, ton einde passagiers-treinen te kunnen laten pas- seeren. Het ls dus geen station voor passagiers. Ter plaatse van dit mlddenstatiorl krijgt de tunnel een breedte van 17 M. Het zijspoor ia vanaf het midden station naar beide zijden 611 M. lang en sluit daar met een wissel aan toij het nórmaalspoor. Ter hoogte van kop-rall is de opening 8.16 M. wijd en bij geboorte-gewelf 8.57 M. De welflijh is polycentrisch en de vrije hoogte boven de rails ia 6.40 M. In harden grond ls de bodem vlak gemaakt, bij meer lossen grond heeft men een omgekeerd gewelf gebezigd. De bodemlij n is van de noordzijde af eerst opwaarts- hellend 1 M. over 4800 M., dan omlaag gaande 2.46 M. over 4800 M., en daarna omlaag hellend 0.00677 tot aan de zuidelijke opening. De belde schachten hebben een lengte ieder van 600 M. onder een helling van 50 procent en een hoogte-ver schil tusschen basis en top van 260 M. Aangezien een goede ventilatie van invloed ls op de arbeidsprestatie der werklieden ls daaraan alle aandacht geschonken. Dan heeft men luchttoevoer noodlg voor de luchtdruk hamers en voor de locomotleyen, welke ook door sa mengeperste lucht gedreven worden. De luchthamers krijgen lucht van 5 4 8 afmosfeer spanning. De locomotieven werken met 200 atm. span ning. Men ls nu aan het boren op 3 KM. van den Noord- Ingang (Bologna) en treft daar kleilagen aan, de schrik van tunneibouwors. De geologen hebben voorzien dat 3 k.M. in zulken slechten grond zou moeten worden ge werkt. Men werkt daar mot houten mallen die cyïindrlsch gevormd zijn en bestand zijn tegen don geweldigen druk, en vordert ln een aaneensluitende serie met een snel heid van 2 meter per dog. Bij den noordelijken ingang worden 2 galerijen ge boord, een beneden van 8.25 M. diameter met houten beschot en bovenin met een vrije ruimte van 2.30 X 1.40 M., geblindeerd door zware planken. Dan bouwt men het gewelf af, vervolgens de rechtstanden en ten slotte de vloer als omgekeerd gewelf. Het gewelf ls toaksteenmetselwerk, 1 1.20 M. dik, en de slultsteenen zijn van behakte natuurlijke steen. De rechte muren zijn ook van baksteenmetselwerk en de vloer bestaat uit betonblokken. Men gebruikt uit sluitend cementmortel. In de reeds geboorde galerijen ontmoette men me thaangas (CH4). Een. krachtige ventilatie was dus noo dlg. Een eleotromotor van 160 H.P. dreef twee venti latoren welke 24 M3. leveren per secunde, van 250 mM, waterdruk. Slechts met 1 ventilator werd gewerkt, de ander bleef ln reserve. De werking van deze ventila- teur kon worden versterkt door hulp asplratoren. De lucht voor de luchthamers werd aangevoerd in buizen van 160 m.M. wijdte, en geleverd door 3 pers pompen, elk leverend 25 M3. en gedreven door electro- motoren van 160 H.P. In do kleine galerijen rijden twee-assige locomotie ven van 40 a 50 H.P., werkende met samengeperste lucht, terwijl ln de gereedgekomen tunnelgedeelton 4- assige locomotieven rijden van 80 1QÓ H.P. Twoe perspompon van 80 H.P. geven 3 M3. per se cunde,. en twee andoren van 300 H.P. geven 15 M3. por secunde. Bulten de tunnel werkt men met stoomdruk. De af voer van de gedolven stoffen verolscht een goede organi satie want dagelijks moeten 500 ton grond weggevoerd worden en moeten eenige honderden tonnen materialen gorden aangevoerd, bovendien komt nog het transport van 1000 2000 arbeiders. De schuine schachten zijn op analoge wijze gebouwd en men haalt daarmee per etmaal 200 250 M3. grond naar buiten, doch heeft daartoe sterkere tractie noodlg. De materialen worden van den noordingang naar de schachten vervoerd met een transportkatoel. Het werk wordt van de schachten uit door 1400 man aangevat De ajdaar aangetroffen aardlagen bestaan uit zand- steenlagen afgewisseld door mergel. BQ den zuidelijken Ingang trof men compacte lagen aan met grlndlagen er tusBchen. Er deden zich wellen voor van 216 L. per secunde. De lossing kon geschieden door de zwaartekracht, omdat de bodem omlaag hel lend naar den tunnelingang loopt, bij het Zuidelijk deel. De tunnel kan in 1930 voltooid zijn. Deze gegevens zijn ontleend aan de A. d. T. P. de Belgique van Februari 1928. ENOELANIFS ANTWOORD OP DE VOORSTELLEN VAN KELLOGG Het antwoord van Engeland op do nota van de Aimerikaanache regeering van 13 April J.I., waarin een zeemogendheden-verdrag wordt voorgesteld om den oorlog buiten de wet té verklaren. ia Zater dag door het Aimerikaanscbe departement van Buitenlandsche Zaken ontvangen en den da» daar op aan de pers verstrekt. In dat antwoord zegt de Eingelsche regeering, dat het Amerikaanscbo voor stel in Engeland zeer groote belangstelling in alle kringen heeft gewekt en dat rij bereid ia, allea te doen, wat ln haar macht staat, om deze gedatóhto te bevorderen. De Engeiische regeering is overtuigd, dat er tusschen hej, Axnerikaansche en het Fran- sche ontwerp geen diepgaande verschillen bestaan. Ziji stelt voor, om de verklaring van Kellogg, vol gens welke oen schending van do overeenkomst door een der contracteorende partijen de overige parttji van de verplichtingen zal ontslaan, om de bepalingen van het het verdrag na te komen ten opzichte van den staat, die het oontract breekt, welke verklaring Kellogg op 28 April deed, in een protocol neer te leggen. De handhaving van den. vrede is de voornaamste zorg van de Engel ache regeering on daarom neemt zij ook gaarne do verplichtingen, voortvloeiende uit het standpunt van den volkenbond on het Lo- camopact opi zich. Efr bestaat geon feitelijke tegen stelling tusschen deze verplichtingen, en dio, welke uit de Amerikaanscho' voorstollen voortvloeien. Het Engelsche standpunt met betrekking tot het statuut van den volkenbond on het verdrag van Locarno is identiek mot dat, wat in de Duitsche nota van April1 is ultoengezot. De Iingelechc rogoering kan zich niet bereid verklaren, in eenig nieuw vordrag too te stemmen, waardoor de verplichtingen, wolko don grondslag voor den vrede in. Europa vormen, verzwakt zou den kunnen worden- Engeland, heeft een zoo groot staatkundig bol&ng bil de meest, imuwgezotto vorvulllng dezer ver- pi Ichtingen, dat do Kngelsch© rogooilng hot ovon- tuool zal begunstigen, als in dezen zin artikel 4 van het Franscho ontwerf) in do Amorlkaanscho voor- stollen kan worden opgenomen. IN ééN MAAND 400 VERKKKRIWLAOHTOFFERS. Tot waarschuwing van hot publiek publiceert de Po- rijache prefectuur van politie herhaaldelijk statistieken over de verkeersongelukken die de Lichtstad ln zoo on rustbarend grooten getale kent Daar ia thans b.v. da faspaolfioaarda lijst over April: De trams hebben ln die maanden te Parijs zelf 2 doo den en 9 gewonden op hun geweten gehad, in de bon- lleue 1 doode on 84 gewonden. Autobussen doodden te Parijs geen, verwonden 14 personen; ln do banlieue resp. 1 cn 1. „Eigen" auto's elschten In de stad 8 doo den en 59 gewonden, in de banlieue resp. 12 en 70. Vrachtauto's: in de stad 8 dooden en 31 gewonden, in de banlleuo resp. 1 en 12. Motorrijwielen: ln de stad 6 gewonden, ln de banlieue 1 doode en 9 gewonden. Voertuigen met paardentrek- kracht: ln de stad 13 gewonden, ln de banlieue 5 ge wonden. Fietsen: ln de stad 1 doode en 16 gewonden, In de banlieue 6 gewonden. In totaal dus 401 slachtoffers! Een mijnwerker uit het Fransche mijnwerkers- plaatsje, St. Avold had ln den herfst van het af- geloopen jaar, toen de zwaluwen, die onder de lijst van zijn dak nestelden, aanstalten maakten om naar een warmer klimaat te vertrekken, een der vogels gevangen en onder een vleugel het volgende briefje bevestigd: „Gedurende den zomer van 1927 heb ik gewoond bij den heer A. R. te St. Avold, in het Moezel-depar tement (Frankrijk) en ik moet bijmijn terugkeer inlichtingen verschaffen over het land, waar ik tij-" dens mijn afwezigheid ben geweest." De zwaluw het verhaal is van de Figaro is dezer dagen te Si Avold teruggekeerd en wel met het volgende antwoord: „Gedurende den winter heb lik mijn nest gehad bij, mr. Jordonnyer Joseph Bady op het eiland Mar- tinique. Hij heeft mij opgedragen rijn vriendelijke groeten over te brengen aan mijn vroegeren gast heer". NACHTELIJKE ACTIVITEIT DER POLITIE TE SOERABAJA. Het volgende overkwam een onzer stadgenooten zegt het „Soer. Hbld." die 's nachts ongeveer om halftwee met zijn auto over Kepoetran had ge reden op weg naar hui». Toen hij zich reed» ter ruete had gelegd, waa hij uit zijn eorston slaap wakker geschrikt dcor het aan houdend bellen van do telefoon. Door dit op dat uur eonigszins ongewone ver- schijnsol, verontrust, spoedde hij zich naar het toe stel en Informeerde wat de reden van dit late alarm was, waarop een stem hem vroeg: ;,Hebt u heden nacht ongeveer half twee over Kopoetran gereden?" „Dat klopt", antwoordde hij, waarop de «tem infor meerde of het riummer van zijn auto niet zóóve.d was en of bij hem geon passagier gezeten had die zoo cn zoo gekleed was geweest. Ook dit klopte en nu werd de zoo ontijdig tot ontwaken gebrachte stad genoot toch wel nieuwsgierig aan wie de stom toe behoorde en ontving op zijn dosbptreffende vraag het antwoord „politie tweede sectie". Reeds donkend aan ernstige dingen, informoerdo hij verder, wat toch wel do reden was, dat men hem in het holst van don nacht opbelde, en hierop werd hem medegedeeld, dat-hij zonder achterlicht over Kepoetran wna gereden, hetgeen, geconstateerd was door een hoofdagent van politic en twee inlandsohe agenten „Kunnen wij iemand zenden om uw rij- en num- merbewijs in te zien?" werd verder gevraagdl Bijna zeido onze stadgenoot loelijko dingen, maar wist zich gelukkig te bepalen tot do modedeellng, dat hij nu wcnschte te slapen. Den volgenden dag wendde hij zich betreffende de ze -nachtelijke activiteit tot den bevoegden commis saris, waarvan hot gevolg was, dat inen zijn rij- en nummerbewljs ter inzage vroeg op een meer gebrui kelijk uur. Activiteit van de politie ls natuurlijk zeer lofwaar dig, maar toch wil het ons voorkomen meent het blad dat deze activiteit, ingeval van niet bran dende achterlampen, e.d., evengoed kan worden be toond, op uren, die meer bestemd zijn om wakker te worden gehouden, dan 's nachts half drie. VOOR DEN RIJKSDAG EN VOOR DE LANDDAGEN Zondag zijn in Duitschland de verkiezingen voor den Rijksdag en voor de Landdagen van verschil lende der belangrijkste Staten (met name Pruisen) gehouden. De laatste cijfers van het Rijksverkiezingsbureau laten de volgende uitslagen zien: Socialisten 150 zetels Duitsch-Nat. 72 zetels Centrum m. ^eiersche Volkspartij 80 zetels Communisten60 zetels Democraten 25 zetels Economische Partij 31 zetels Landbond 12 zetels Hltlorgroep 12 zetels Volksrechtspartij 2 zetels D» groot» ooallti» op komst. Gezien het resultaat van de verkiezingen rekenen de bladen algemeen op het tot stand komen van de groote coalitie onder leiding van de sociaal-de mocratie. De „Deutsche Allg. Ztg." spreekt in haar beschou wing over de verkiezingen reeds over rijkskanselier Otto Braun, maar wijst er ook op, dat geringe wij zigingen in de samenstelling van de partijen bij de definitieve verkiezings-uitslag betrekkelijk nog van grooten invloed kunnen zijn voor de politieke mo gelijkheden, die zich in den nieuwen rijksdag kun nen voordoen. Voor den Pruisische» Landdag. Volgons het voorloopig officieel resultaat der Prui sische Landdagteririozinigon hebben de partijen de volgende aantallen en zetels verworven: Socittttl-domocraten 136 (in den vorige landdag 114), Duitsch-nationalen 82 (109): Centrum 69 (81); Duitsche volkspartij 48 (45); Communisten 56 (44); Democraten 21 (27); Economische partij 21 (1.1) Nftt,iona.ttl-RociHlisten 6 (11); Duitsch-Hannoverscho partij 5 (6). REEDS 30 LIJKEN GEBORGEN. Niwr uit Browavtlle ln Ponn.ytvnniO gonwld wordt, 1. t.ngavolgo van o«n ontploffing ln di mijn „Moth.r", waardoor brand onutond, een aantal mJltiw.rtctra b*lolv«n, naar man dankt wal aan hon- d.rdvljftlg.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1928 | | pagina 6