Purol i Hui
en Huidverwonding.
Tragisch ongeluk te Parijs.
Hevige gasontploffing te Hamburg.
Een reusachtig vliegtuig.
Aardbevingsrampen.
Bus-conducteur door den bliksem getroffen.
De Krakatau komt niet tot rust.
De burgeroorlog in China.
Een groot werk op spoorweggebied.
Het anti-oorlogspact
Onveilig Parijs.
Trekkende zwaluwen.
Het kon zeker niet tot den volgenden
dag wachten.
De verkiezingen in Duitschkund.
Ernstige mijnramp in Amerika.
MEISJE VOOR DE OOGEN DER MOEDER
VERBRAND.
Een vreeselljk drama heeft zloh afgespeeld op de
boulevard Lannee te Partje ln de kazerne van de gen
darmerie. Daar woonde op de derde verdieping een ge
zin, bestaande uit sergeant, vrouw, zoon en dochter.
Het meisje was ln de keuken bezig het eten te bor
relden toen een petroleumstel, dat op een stoel was ge
plaatst, plotseling vlamvatte. Binnen enkele oogenblik-
kon brandde het arme kind ala een fakkel. De moeder,
die haar onmiddellijk te hulp snelde, slaagde er niet ln
het vuur te dooven. Het kind werd naar het ziekenhuis
overgebracht, waar het onder onduldbare pijnen over
leed. Ook de moeder bekwam ernstige brandwonden.
EEN GASWOLK. DIE DOOD EN VERDERF
VERSPREIDT.
Eergisteren heeft in de vrijhaven te HamJburg een
hevige ontploffing van met phos ge en-gas gevulde cylin-
ders plaats gehad, waardoor eenige personen hot leven
hebben verloren en tal van personen door gasvergifti
ging ziek zijn geworden.
De brandweer, die spoedig te plaatse was, had een
zeer moeilijke taak, daar de door haar gebruikte gas
maskers tegen dit gas geen voldoende bescherming ble
ken te verlcenen. Enkele brandweerleden geraakten
dan ook bewusteloos en moesten "naar het ziekenhuis
worden vervoerd.
Onder de bevolking in de buurt deden zich spoedig
tal van verglftigingsgevallen voor.
In het geheel werden 62 personen naar de ziekenhui
zen overgebracht, van wie er reeds 6 overleden zijn, ter
wijl ander® nog in levensgevaar verkeeren. Geheele wij
ken moesten door de bevolking worden ontruimd.
De hal voor landverhuizers van de HamburgAme-
rikalljn is voorlooplg ter beschikking gesteld, om de uit
hun hulzen verddrevenen op te nemen.
Onder de bevolking der verschillende wijken ontetond
een paniek. Tot gisternacht 3 uur stonden de menzchea
op straat en volgden met groote bezorgheld de wind
richting. Ook in naburige plaatsen zijn gevallen van
vergiftiging voorgekomen.
De politie heeft de bedreigde plaatsen terstond voor
het verkeer afgesloten.
De Liineburger rijkaweer wordt gereed gehouden, om
zoo noodlg alle bedreigde plaatsen terstond te kunnen
ontruimen.
De doodeiyke gaswolk.
De tank bevatte een groote hoeveelheid phosgeengas,
een der gevaarlijkste gifgassen, die in den oorlog ge
bruikt werden. Het gas, dat zwaarder dan lucht is,
verspreidde zich snel over een groote oppervlakte en
langzaam trok dè gaswolk over het noordelijk gedeelte
van de stad. Overal zag men plotseling voetgangers ln
zwijm vallen en er ontstond een vreeselljk paniek. De
bevolking vluchtte, maar men wist niet, Waar men heen
moest vluchten, om de doodelijke gasmassa te ontgaan.
Politie en brandweer zette het geheele stadsgedeelte af
en lieten de huizen ontruimen. Daar er aanvankelijk
geen gasmaskers ter beschikking waron werden tien
brandweerlieden en politle-agenten door het gas vergif
tigd.
In hot groote ziokonhuls te Hamburg zijn 120 perso
nen en ln dat te Harburg 80 personen opgenomen, die
het gas hadden ingeademd. Tien vergiftigden verkee
ren in levensgevaar. Totdusver zijn reeds negen perso
nen overleden.
Tegen den avond trok de gaswolk naar de dichtbe
volkte wijk Wilhelmsburg, waar eveneens een paniek
ontstond. Ook daar zetten politie en brandweer de wijk
af en wel met eigen levensgevaar, daar de intusschen
door de rksweer verschafte gasmaskers geen ingrediën
ten tegen phosgeengas bevatten. Ook hier werden de
huizen ontruimd.
Het gevaar geweken.
In totaal zijn thans omstreeks 150 gevallen van ver
giftiging geconstateerd. In het te Harburg zeer beken
de danslokaal „Zur goldenen Wlege" vielen de bezoe
kers plotseling als door den bliksem getroffen neer,
slechts met de grootste moeite slaagde men er in, de le
vensgeesten weer op te wekken.
Intusschen kan het gevaar echter als gevolg van den
gestadigen regenval vrijwel als geweken worden be
schouwd.
Hen treft thans maatregelen om datgene, wat er nog
van het gevaarlijke gas Is overgebleven, uit Hamburg
te verwijderen. Een gedeelte er van was reeds verkocht
en zal thans ten spoedigste verzonden worden.
HET TWAALF MOTOREN.
s Duitsche bladen publiceeren eenige bijzonderheden
over een luchtreus, dieJ)ij de Dornier-fabriek te Frie-
drichshafen in aanbouw en bijna klaar is. Het wordt
met zijn 12 motoren van gezamenlijk 5000 P.K. het
- grootste vliegtuig ter wereld. Men 'kan de Do. X (zoo
is de naam) geen vliegboot, maar eerder een vlieg-
schip noemen. In vorm gelijkt het toestel op een
t DomieivSuperwal, maar het is vele malen grooter.
c De motoren zijn in paren z.g, tandems over het
geheele draagvlak verdeeld.
I De romp is geheel voor tochten boven volle zee ge
construeerd en zal naar de overtuiging der bouwers
volkomen bestand zijn tegen de hoogste golven in den
li Atlantische Oceaan.
i De nautische instrumenten, waarover de bestuurder
beschikt, zijn vrijwel dezelfde als op groote schepen
in gebruik zijn. Ben kapitein, twee, bestuurders, twee
monteurs, een marconist zullen de bemanning vormen
en het toestel zal een 30 passagiers en een aanzienlijke
lading aan vracht en post kunnen vervoeren.
IN JAPAN.
In de buurt van Tokio heeft een hevige aardbeving
plaats gehad, die door kleine schokken gevolgd werd.
f Do aangerichte ischade is niet van ernstigen aard. Er
1 zijn geen persoonlijke slachtoffers.
DORPEN IN PERU VERWOEST.
c Het dorp Janc in het dept. Caiamarca is door een
aardbeving verwoest. Een aantal inwoners werden
onder de puinhoopen bedolven.
Ook Phnpincos is totaal vernield. Er zijn ten minste
25 dooden.
EN VAN ZIJN GEZICHT BEROOFD.
Te Hacknoy (Londen) la «en bus-conducteur door don
bliksem blind geworden. De bliksem trof den radiator,
terwijl de bus bij een halte atllatond. Een voorbijganger
hoorde een kreet: „Ik bon blind! Ik ben blind!" en
vond den conducteur lang-ult op den grond vóór zijn
zitbank, alsof hij getroffen was. De conducteur geraakte
bewusteloos en moeet naar het ziekenhuis worden over-
gebracht. Het merkwaardige ie dat de bus zelf geen
teekenen van beschadiging vertoonde en dat geen der
paeaeglera werd gewond.
DE ZEEBODEM BOVEN HET ERÜPTIEPUNT
AANZIENLIJK GEREZEN.
Aneta seint van Lang Eiland:
Een Vrijdag, gehouden onderzoek om half tien onder
nomen, heeft uitgewezen, dat de zeebodem boven het
eruptlepunt bij Krakatau aanzienlijk gerezen Is, De
diepte bedraagt sleohts vijf moter. Do zeespiegel ls vlak
en geel gekleurd. Sterke gasopborrellngen werden ge
constateerd. Vrijdagmiddag om 12.46 uur hadden plot
seling acht erupties plaats tot 600 meter hoogte. Daarna
werd het weer rustig. Omstreeks halftwee herhaalden
de erupties zich weer. Zij toereikten toen een hoogte
van 300 meter. In 12 uur tijd werden ruim 1000 bevin
gen geconstateerd.
DE STRIJD OH PEKING.
Uit Peking wordt gemeld, dat naar mate de Zui
delijke troepen op rukken, de toestand meer gespan
nen wordt.
De Japanners, die buiten de gezantschapswijk
wonen, hebben thans met hun vrouwen en kinde
ren en hun bezittingen, voor zoover zij die konden
meenemen, een toevlucht in de gezantschapswij k
gezocht.
Do Japanners, die elders wonen, hebben gehoor
gegeven aan de waarschuwingen van hun consuls
en komen ook van verschillende zijden naar Peking.
Hoewel tot nu toe geen aanvallen op Japanners
hebben plaats gehad, neemt de anti-Japanscke
stemming vooral door de studentenbetoogingen toe.
De minister van onderwijs heeft aan alle hoofden
der regeeringtónstelJingen van onderwijn een schrij
ven gericht, waarin den studenten verboden wordt,
aan betoogingen deel te nemen, doch veel acht
wordt hierop niet geslagen.
Men verwacht, dat,, als de strijdkrachten van
Tsjang Tso. Lin Peking ontruimen, de troepen van
generaal Fieng het eerst de stad zullen binnenruk
ken, welke troepen in hoofdzaak verantwoordelijk
waren voor de jongste gebeurtenissen te Tsinanfoe.
De Japanners hebben echter hun maatregelen ge
troffen, dat het gebeurde te Tsinanfoe zich niet
in het gebied van den Tientsin-Peking-spoorweg
zal herhalen en een regiment van de Nagoya-divisie
is derhalve naar dit gebied gedirigeerd. Een bataljon
is op weg naar Peking, waardoor de Japansche
strijdkrachten in totaal 16.000 zullen bedragen.
De Japanscho bevelhebber heeft geweigerd op de
voorstellen van Tsjang Tso Lin in te gaan en ver
klaart, dat hij geen vredesvoorwaarden kan aan
vaarden, tenzij Tsjang Tso Lin Peking verlaat. Mits
Tsjang Tso Lin dit doet, zal de, Japansche opperbe
velhebber er voor zorgen, dat geen troepen dor Zui
delijken Peking binnenrukken en zal hij- zich met
den- raad van oudere staatslieden in verbinding
stellen om voor de handhaving van de orde in de
stad te zorgen, wat aan de, plaatselijke politiemacht
opgedragen zal worden.
Dit zou een goede oplossing van de moeilijkheden
zijn, doch Tsjang Tso Lin verklaarde, dat hij te'Pe
king tot het laatste wil blijven en tegen de Ztpdelij-
delijlcen wil standhouden. Te Peking heeft men
echter niet veel vertrouwen, dat Tsjang Tso Lin
den opmarsch van de Zuidelijken zal kunnen stui
ten en duizenden vluchten uit Poking naai* Mant-
sjoerije of zoeken een toevlucht ln de gezantschaps
wij k.
In de wijk der gezanten zijn de hotels overvol,
zoodat in een kleine kamer op zijn minst 10 perso
nen ondergebracht worden, die daarvoor 3 tot 40
dollar per maand betalen. De winkels in de stad
worden alle van ijzeren luiken voorzien als voor
zorgsmaatregel tegen eventueele plunderingen, in
dien de Zuidelijken mochten binnenrukken,
Peking zal blijven vechten.
Volgens een Reuter-telegram uit Peking hebben
de commandanten der Mandsjoerijsche strijdkrach
ten na langdurige beraadslagingen geweigerd naar
Moekden terug te trekken, zooals hun door de Ja
panners in. overweging was gegeven. Zij zijn name
lijk van oordeel,dat een overwinning nog mogelijk
is, terwijl een terugtocht thans enorme verliezen zou
meebrengen.
Dertien studenten doodgeschoten.
Te Peking hebben betoogingen van de studenten
tegen Tsjang Tso Lin plaats gehad, waarbij het tot
botsingen is gekomen1 en waarbij dertien studenten
doodgeschoten zijn. Dezer dagen had weer een
groote 'betooging in het Zuidelijk gedeelte van de
stad plaats, die echter ten gevolge van de aanwezig
heid van een groote politiemacht een kalm verloop
had.
Nieuw vredesaanbod van Tsjang Tsjo-lin.
Het departement van Buitenlandsche Zaken van
Tsjang Tso-lin heeft, naar later wordt gemeld, op
nieuw een vredesoproep tot de Zuidelijken gericht,
waarin hij zegt, dat Japan China bedreigt, maar dat
Nanking's ijdelheid en Feng Joe-sjiang's wil tot
vechten de Chineesche eenheid belet hebben.
Het beet verder in den oproep: „Het Japansche me
morandum ie vol vèr-reikende consequenties. Ter
wijl de Noordelijken gereed 'staan om zich met de
Zuidelijken in den slag te meten, hopen de autori
teiten te Peking nog. altijd, dat een meer verlichte
zienswijze hen cr toe zal brengen, de nutteloosheid
in te zien van een twijfelachtige campagne, die de
internationale moeilijkheden slechts moet vermeer
deren."
Intusschen bereidt Tsjang Tso-lln, naar gemeld
wordt, zich voor op een beslissenden slag bij Pau-
tingfoe tegen Feng Joe-sjiang.
Drieduizend Ohineezen gedood?
Volgens telegrammen uit buntenflandsche bron zijn
tijdens de Jongste botsing tuasehen Chineezon en
Japanners té Tsinanfoo 3000 Chineezen, o.w. 80 bur
gers, gedood en gewond. Het gerucht loopt, dat de
Chineesche strijdkrachten voornemens zijn te trach
ten de stad te heroveren. Aangezien do door Japan
gestelde elschen tot dusverre niet zijn ingewilligd
zijn de nationalistische troepen, die naar het Noor
den oprukken, gedwongen een omweg om Tsinanfoe
heen te maken.
EEN TUNNEL VAN 184 KILOMETER LENGTE
DOOR DE APKNIJNEN.
Tot oen van do grootste werken op spoorweggebied,
die op het oogonbllk worden uitgevoerd, toehoort wel het
graven van een «poorwegtunncl door don Itollaanschon
bergrug, de Apenijnen, teneinde een nieuwe verbinding
tot stand te brengen tuaechen Florence en Bologne.
Het ls «en tunnel voor oen dubbel spoor met electrl-
sche trAotle: het dwarsprofiel beslaat eene oppervlakte
van bijna 2100 M2. De grlndlagen verslechten een wand-
bekleeding van groote dikte.
Men ie het graafwerk aangevangen van de beide uit
einden af, en van twee schuine echachten uit, welke
lelden tot het midden van de tunnel waar een station
zal gebouwd worden, ten einde den ontgraven grond
snel te kunnen wegvoeren. Aangezien de stations bij den
uitgang ongeveer 20 K.M. uiteen liggen, heeft men een
middenstation noodlg geoordeeld, waar zijsporen wor
den aangelegd, waarop goederentreinen kunnen uitwij
ken, ton einde passagiers-treinen te kunnen laten pas-
seeren. Het ls dus geen station voor passagiers.
Ter plaatse van dit mlddenstatiorl krijgt de tunnel
een breedte van 17 M. Het zijspoor ia vanaf het midden
station naar beide zijden 611 M. lang en sluit daar met
een wissel aan toij het nórmaalspoor.
Ter hoogte van kop-rall is de opening 8.16 M. wijd en
bij geboorte-gewelf 8.57 M. De welflijh is polycentrisch
en de vrije hoogte boven de rails ia 6.40 M.
In harden grond ls de bodem vlak gemaakt, bij meer
lossen grond heeft men een omgekeerd gewelf gebezigd.
De bodemlij n is van de noordzijde af eerst opwaarts-
hellend 1 M. over 4800 M., dan omlaag gaande 2.46 M.
over 4800 M., en daarna omlaag hellend 0.00677 tot aan
de zuidelijke opening.
De belde schachten hebben een lengte ieder van 600
M. onder een helling van 50 procent en een hoogte-ver
schil tusschen basis en top van 260 M. Aangezien een
goede ventilatie van invloed ls op de arbeidsprestatie
der werklieden ls daaraan alle aandacht geschonken.
Dan heeft men luchttoevoer noodlg voor de luchtdruk
hamers en voor de locomotleyen, welke ook door sa
mengeperste lucht gedreven worden.
De luchthamers krijgen lucht van 5 4 8 afmosfeer
spanning. De locomotieven werken met 200 atm. span
ning.
Men ls nu aan het boren op 3 KM. van den Noord-
Ingang (Bologna) en treft daar kleilagen aan, de schrik
van tunneibouwors. De geologen hebben voorzien dat
3 k.M. in zulken slechten grond zou moeten worden ge
werkt.
Men werkt daar mot houten mallen die cyïindrlsch
gevormd zijn en bestand zijn tegen don geweldigen druk,
en vordert ln een aaneensluitende serie met een snel
heid van 2 meter per dog.
Bij den noordelijken ingang worden 2 galerijen ge
boord, een beneden van 8.25 M. diameter met houten
beschot en bovenin met een vrije ruimte van 2.30 X
1.40 M., geblindeerd door zware planken. Dan bouwt
men het gewelf af, vervolgens de rechtstanden en ten
slotte de vloer als omgekeerd gewelf.
Het gewelf ls toaksteenmetselwerk, 1 1.20 M. dik,
en de slultsteenen zijn van behakte natuurlijke steen.
De rechte muren zijn ook van baksteenmetselwerk en
de vloer bestaat uit betonblokken. Men gebruikt uit
sluitend cementmortel.
In de reeds geboorde galerijen ontmoette men me
thaangas (CH4). Een. krachtige ventilatie was dus noo
dlg. Een eleotromotor van 160 H.P. dreef twee venti
latoren welke 24 M3. leveren per secunde, van 250 mM,
waterdruk. Slechts met 1 ventilator werd gewerkt, de
ander bleef ln reserve. De werking van deze ventila-
teur kon worden versterkt door hulp asplratoren.
De lucht voor de luchthamers werd aangevoerd in
buizen van 160 m.M. wijdte, en geleverd door 3 pers
pompen, elk leverend 25 M3. en gedreven door electro-
motoren van 160 H.P.
In do kleine galerijen rijden twee-assige locomotie
ven van 40 a 50 H.P., werkende met samengeperste
lucht, terwijl ln de gereedgekomen tunnelgedeelton 4-
assige locomotieven rijden van 80 1QÓ H.P.
Twoe perspompon van 80 H.P. geven 3 M3. per se
cunde,. en twee andoren van 300 H.P. geven 15 M3. por
secunde.
Bulten de tunnel werkt men met stoomdruk. De af
voer van de gedolven stoffen verolscht een goede organi
satie want dagelijks moeten 500 ton grond weggevoerd
worden en moeten eenige honderden tonnen materialen
gorden aangevoerd, bovendien komt nog het transport
van 1000 2000 arbeiders.
De schuine schachten zijn op analoge wijze gebouwd
en men haalt daarmee per etmaal 200 250 M3. grond
naar buiten, doch heeft daartoe sterkere tractie noodlg.
De materialen worden van den noordingang naar de
schachten vervoerd met een transportkatoel. Het werk
wordt van de schachten uit door 1400 man aangevat
De ajdaar aangetroffen aardlagen bestaan uit zand-
steenlagen afgewisseld door mergel.
BQ den zuidelijken Ingang trof men compacte lagen
aan met grlndlagen er tusBchen. Er deden zich wellen
voor van 216 L. per secunde. De lossing kon geschieden
door de zwaartekracht, omdat de bodem omlaag hel
lend naar den tunnelingang loopt, bij het Zuidelijk deel.
De tunnel kan in 1930 voltooid zijn.
Deze gegevens zijn ontleend aan de A. d. T. P. de
Belgique van Februari 1928.
ENOELANIFS ANTWOORD OP DE VOORSTELLEN
VAN KELLOGG
Het antwoord van Engeland op do nota van de
Aimerikaanache regeering van 13 April J.I., waarin
een zeemogendheden-verdrag wordt voorgesteld om
den oorlog buiten de wet té verklaren. ia Zater
dag door het Aimerikaanscbe departement van
Buitenlandsche Zaken ontvangen en den da» daar
op aan de pers verstrekt. In dat antwoord zegt de
Eingelsche regeering, dat het Amerikaanscbo voor
stel in Engeland zeer groote belangstelling in alle
kringen heeft gewekt en dat rij bereid ia, allea te
doen, wat ln haar macht staat, om deze gedatóhto
te bevorderen. De Engeiische regeering is overtuigd,
dat er tusschen hej, Axnerikaansche en het Fran-
sche ontwerp geen diepgaande verschillen bestaan.
Ziji stelt voor, om de verklaring van Kellogg, vol
gens welke oen schending van do overeenkomst
door een der contracteorende partijen de overige
parttji van de verplichtingen zal ontslaan, om de
bepalingen van het het verdrag na te komen ten
opzichte van den staat, die het oontract breekt,
welke verklaring Kellogg op 28 April deed, in een
protocol neer te leggen.
De handhaving van den. vrede is de voornaamste
zorg van de Engel ache regeering on daarom neemt
zij ook gaarne do verplichtingen, voortvloeiende
uit het standpunt van den volkenbond on het Lo-
camopact opi zich. Efr bestaat geon feitelijke tegen
stelling tusschen deze verplichtingen, en dio, welke
uit de Amerikaanscho' voorstollen voortvloeien.
Het Engelsche standpunt met betrekking tot het
statuut van den volkenbond on het verdrag van
Locarno is identiek mot dat, wat in de Duitsche
nota van April1 is ultoengezot.
De Iingelechc rogoering kan zich niet bereid
verklaren, in eenig nieuw vordrag too te stemmen,
waardoor de verplichtingen, wolko don grondslag
voor den vrede in. Europa vormen, verzwakt zou
den kunnen worden-
Engeland, heeft een zoo groot staatkundig bol&ng
bil de meest, imuwgezotto vorvulllng dezer ver-
pi Ichtingen, dat do Kngelsch© rogooilng hot ovon-
tuool zal begunstigen, als in dezen zin artikel 4 van
het Franscho ontwerf) in do Amorlkaanscho voor-
stollen kan worden opgenomen.
IN ééN MAAND 400 VERKKKRIWLAOHTOFFERS.
Tot waarschuwing van hot publiek publiceert de Po-
rijache prefectuur van politie herhaaldelijk statistieken
over de verkeersongelukken die de Lichtstad ln zoo on
rustbarend grooten getale kent
Daar ia thans b.v. da faspaolfioaarda lijst over April:
De trams hebben ln die maanden te Parijs zelf 2 doo
den en 9 gewonden op hun geweten gehad, in de bon-
lleue 1 doode on 84 gewonden. Autobussen doodden te
Parijs geen, verwonden 14 personen; ln do banlieue
resp. 1 cn 1. „Eigen" auto's elschten In de stad 8 doo
den en 59 gewonden, in de banlieue resp. 12 en 70.
Vrachtauto's: in de stad 8 dooden en 31 gewonden, in
de banlleuo resp. 1 en 12.
Motorrijwielen: ln de stad 6 gewonden, ln de banlieue
1 doode en 9 gewonden. Voertuigen met paardentrek-
kracht: ln de stad 13 gewonden, ln de banlieue 5 ge
wonden. Fietsen: ln de stad 1 doode en 16 gewonden, In
de banlieue 6 gewonden. In totaal dus 401 slachtoffers!
Een mijnwerker uit het Fransche mijnwerkers-
plaatsje, St. Avold had ln den herfst van het af-
geloopen jaar, toen de zwaluwen, die onder de lijst
van zijn dak nestelden, aanstalten maakten om naar
een warmer klimaat te vertrekken, een der vogels
gevangen en onder een vleugel het volgende briefje
bevestigd:
„Gedurende den zomer van 1927 heb ik gewoond
bij den heer A. R. te St. Avold, in het Moezel-depar
tement (Frankrijk) en ik moet bijmijn terugkeer
inlichtingen verschaffen over het land, waar ik tij-"
dens mijn afwezigheid ben geweest."
De zwaluw het verhaal is van de Figaro is
dezer dagen te Si Avold teruggekeerd en wel met
het volgende antwoord:
„Gedurende den winter heb lik mijn nest gehad
bij, mr. Jordonnyer Joseph Bady op het eiland Mar-
tinique. Hij heeft mij opgedragen rijn vriendelijke
groeten over te brengen aan mijn vroegeren gast
heer".
NACHTELIJKE ACTIVITEIT DER POLITIE TE
SOERABAJA.
Het volgende overkwam een onzer stadgenooten
zegt het „Soer. Hbld." die 's nachts ongeveer
om halftwee met zijn auto over Kepoetran had ge
reden op weg naar hui».
Toen hij zich reed» ter ruete had gelegd, waa hij
uit zijn eorston slaap wakker geschrikt dcor het aan
houdend bellen van do telefoon.
Door dit op dat uur eonigszins ongewone ver-
schijnsol, verontrust, spoedde hij zich naar het toe
stel en Informeerde wat de reden van dit late alarm
was, waarop een stem hem vroeg: ;,Hebt u heden
nacht ongeveer half twee over Kopoetran gereden?"
„Dat klopt", antwoordde hij, waarop de «tem infor
meerde of het riummer van zijn auto niet zóóve.d
was en of bij hem geon passagier gezeten had die
zoo cn zoo gekleed was geweest. Ook dit klopte en
nu werd de zoo ontijdig tot ontwaken gebrachte stad
genoot toch wel nieuwsgierig aan wie de stom toe
behoorde en ontving op zijn dosbptreffende vraag het
antwoord „politie tweede sectie".
Reeds donkend aan ernstige dingen, informoerdo
hij verder, wat toch wel do reden was, dat men hem
in het holst van don nacht opbelde, en hierop werd
hem medegedeeld, dat-hij zonder achterlicht over
Kepoetran wna gereden, hetgeen, geconstateerd was
door een hoofdagent van politic en twee inlandsohe
agenten
„Kunnen wij iemand zenden om uw rij- en num-
merbewijs in te zien?" werd verder gevraagdl Bijna
zeido onze stadgenoot loelijko dingen, maar wist
zich gelukkig te bepalen tot do modedeellng, dat hij
nu wcnschte te slapen.
Den volgenden dag wendde hij zich betreffende de
ze -nachtelijke activiteit tot den bevoegden commis
saris, waarvan hot gevolg was, dat inen zijn rij- en
nummerbewljs ter inzage vroeg op een meer gebrui
kelijk uur.
Activiteit van de politie ls natuurlijk zeer lofwaar
dig, maar toch wil het ons voorkomen meent het
blad dat deze activiteit, ingeval van niet bran
dende achterlampen, e.d., evengoed kan worden be
toond, op uren, die meer bestemd zijn om wakker
te worden gehouden, dan 's nachts half drie.
VOOR DEN RIJKSDAG EN VOOR DE LANDDAGEN
Zondag zijn in Duitschland de verkiezingen voor
den Rijksdag en voor de Landdagen van verschil
lende der belangrijkste Staten (met name Pruisen)
gehouden.
De laatste cijfers van het Rijksverkiezingsbureau
laten de volgende uitslagen zien:
Socialisten 150 zetels
Duitsch-Nat. 72 zetels
Centrum m. ^eiersche Volkspartij 80 zetels
Communisten60 zetels
Democraten 25 zetels
Economische Partij 31 zetels
Landbond 12 zetels
Hltlorgroep 12 zetels
Volksrechtspartij 2 zetels
D» groot» ooallti» op komst.
Gezien het resultaat van de verkiezingen rekenen
de bladen algemeen op het tot stand komen van
de groote coalitie onder leiding van de sociaal-de
mocratie.
De „Deutsche Allg. Ztg." spreekt in haar beschou
wing over de verkiezingen reeds over rijkskanselier
Otto Braun, maar wijst er ook op, dat geringe wij
zigingen in de samenstelling van de partijen bij de
definitieve verkiezings-uitslag betrekkelijk nog van
grooten invloed kunnen zijn voor de politieke mo
gelijkheden, die zich in den nieuwen rijksdag kun
nen voordoen.
Voor den Pruisische» Landdag.
Volgons het voorloopig officieel resultaat der Prui
sische Landdagteririozinigon hebben de partijen de
volgende aantallen en zetels verworven:
Socittttl-domocraten 136 (in den vorige landdag 114),
Duitsch-nationalen 82 (109):
Centrum 69 (81);
Duitsche volkspartij 48 (45);
Communisten 56 (44);
Democraten 21 (27);
Economische partij 21 (1.1)
Nftt,iona.ttl-RociHlisten 6 (11);
Duitsch-Hannoverscho partij 5 (6).
REEDS 30 LIJKEN GEBORGEN.
Niwr uit Browavtlle ln Ponn.ytvnniO gonwld
wordt, 1. t.ngavolgo van o«n ontploffing ln di mijn
„Moth.r", waardoor brand onutond, een aantal
mJltiw.rtctra b*lolv«n, naar man dankt wal aan hon-
d.rdvljftlg.