I0RTE BERICHTEN. HET ONDERZOEK VAN GRONDEN IN KOEGRAS OP DEN KALKT0ESTAND. Predikbeurten. Gemengd Nieuws. wemmer door een zwaan aangevallen. De „Italia" spoorloos verdwenen. Moord uit baldadigheid. Autobussen te water. Binnenlandsch Nieuws. Ongevallen op onbewaakte overwegen. De Pinksterdrukte. Afschuwelijke moord te Dordrecht bfrooeliiwen. Tot bestuursleden werden hier- n mej. De Veer en Dr. A. C. «Melchior. sloten "*verd f 5 af te dragen aan de Hoofdkas en het oog op den gunetigen stand der finantiën. nog ln te gaan op het Vorige jaar geopperde aenk- j een fanci-falr ten bate van de kas te organiaee- 1927 werden 3 kinderen uitgezonden, waarvan elf inaanden. De laatste was ln dien tijd 40 pond °t t aantal leden der afdeeling is thans 199. Wie it het tweehonderdtal vol? dor dankzegging sloot voorzitter de bijeenkomst donderdag 31 mei 1028. V. C. Jl Bw Anna Pauloiwna, nam. 8 uur, Bijeenkomst BIJNA HET ONDERSPIT GEDOLVEN. man die Zondag voor zijn genoegen te Broru in Kent, veitoefde, werd daar terwijl hij in een r zwom door een zwaan aangevallen. Het dier op 'hem af en sloeg met snavel en vleugels hein. 'Menschen aan den kant (hoorden hem ien en wierpen stokken en ateenen naarde arn Maar de zwaan liet niet af en de man kon »n voorkomen dat hij verdronk, door op zijn te .zwemmen én schoppende bewegingen te ma- Hij was uitgeput toen men hem biji de gpring- k uit het water haaüde ,jët zwemmen werd toen gestaakt tot de houtves- de zwanen verwijderd hadden. De vrouwitjes de zwanen broeden op het oogenblik bij, den t van het meer en daaruit verklaart men de f el- van de izwanen» ment te Velotn een locomotief, tengevolge waarvan de verbinding tusschen IJmuIden en Veiaen gedurende drie uren gestremd la geweest. Het vervoer van de talrijke reizigers, tusschen genoemde stations gesohledde met behulp van eenlge auto's van de A. T. O. Te ongeveer half negen was de belemmering opgeheven. BOTSING AUTOMOBIEL EN MOTORRIJWIEL. Te Arcen (L.) kwam Zondag een uit de richting Nij megen komende auto ln botsing met een motorrijwiel, tengevolge waarvan de auto tegen een boom reed. Een dame, de echtgenoote van den bestuurder, werd levens gevaarlijk verwond en kreeg een zware hersenschud ding. De andere inzittenden bekamen lichte kneuzin gen. De auto vloog ln brand en werd geheel vernield. PEKING—LONDEN. Een reis van 24000 B-AL De Engelsche commandant Mocallum, vergezeld van zijn vrouw en zijn mecanicien heeft Engeland bereikt, komende per automobiel van Peking. De tocht dwars door Azië en Europa was 24000 K.M. lang. ERNSTIG AUTO-ONGELUK BIJ gALA Nabij Sala is een dichtbezette auto op een spoorweg- overweg met een ln volle snelheid rijdenden personen trein in botsing gekomen. De auto, die door de loco motief tweehonderd meter ver werd meegeslingerd, werd geheel vernield. Twee personen werden op slag gedood, twee anderen overleden kort na hun opneming in het ziekenhuis, terwijl een vijfde persoon levensgevaarlijk en twee andere personen licht werden gewond. NIEUWE AARDSCHOKKEN TE CORINTHS. T© Corinthe zijn twee nieuwe aardschokken waar genomen. ARNALDO MUSSOLINI GEWOND BIJ EEN AUTO-ONGELUK. Arnaldo iMussolini, de journalist, en broer en heraut van den minister-president, is op den weg van Forli naar Ravenna het slachtoffer geworden van een auto botsing, waarbij hij zware verwondingen aan het hoofd en zijn echtgenoote een gecompliceerde been breuk hebben opgeloopen. Beiden zijn ter verpleging in het ziekenhuis te Cesena opgenomen. XOEDEUJK IN EEN STORM GERAAKT EN DAARDOOR VERONGELUKT. lert de vorige week Vrijdag is het luchtschip lla" waarmee -generaal 'Nolbile over de Noordpool ogen is, spoorloos verdwenen. Aan het geophy- instituut to Tromsoe verkeert men in de mee- diat de Italia aan de Noordwestkust van Spits en in een storm is geraakt en daarbij door een eluk 1-s getroffen. Volgons de berekeningen moet luchtschip op dait oogenblik ongeveer 180 tot K.M. van Koningshaaf verwijderd zijn geweest, kapitein van -de Citita -di M'ilarro (het schip dat op k is naar do „Italia") doelde mode, dat het met licht vliegtuig desnoods imo-goll|ilt zal zijn om nen enkele uren 'het geheel© kustgebied van ^bergen te verkennen. De weersomstandigheden ren evenwel zeer ongunstig, er heerscht eon ie mist. De Noorsche vlieger Luetzow Holm ft zich gistermiddag op de Hobby ingescheept bestemming naar Spitsbergen. Veronderstellingen. en berichten, dat de Italia op Aloska zou zijn «nd. wordt te Oslo weinig waarde gehecht, undson verklaarde aan een 'dergelijke landing to gelooven. Do Noorsche poolreiziger, Adolf l, achtte het in een porsgesprok niet uitgesloten. <Ss Italia is ge-land in het noorden van Spits- Mfi, waar het ijs slechts korten tijd smelt. In dit al zal de bemanning /van het luchtschip (met de p van de proviand, die izi.il heeft medegenomen, diep in don- -zomer toe kunnen komen, fp Spitsbergen zelf zijn velen' van meening, dat Italia verongelukt is en wel omdat de Ijskorst irauede het luchtschip geleidelijk werd omhuld, t haar gewicht het luchtschip naar omlaag heeft rukt. Men acht het echter hoogstwaarachljinHIk, de bemanning zich op 't ijs heeft kunnen redden. Nobile was gewaarschuwd. 'e meteoroloog Malmgren heeft Nobile nog in den kt van Dinsdag op Woensdag afgeraden den ht naar do Pool te ondernemen, daar het mete- logisch station te Tro-msoe slecht weer had aan- ondigd. Hij vertrok desondanks on Malmgren, zUn reisgenooten niet in den steek wilde laten, W mede aan 'boord. HU is zeker van de gehee-Io na-nnlng van de Italia wel het best op de hoogte de toestanden in de 'Poolstreken. Het luchtschip i inderdaad reed® ko-rt n-a zijn vertrek te kam- met slecht weer. Nobile (heeft toen, zooals bekond "Vadsoe geseind, o.pdat alles voor een eventueele zou worden gereed gemaakt. De Italia kon het onweer ontkomen door do wijk naai fland te nemen. Tot Donderdag! schijnt toen Lgood te zijn gegaam, toen men Spitsbergen weer naderde, heeft -men aan don storm ,ur niet meer kunnen ontsnappen. loffelijk1 is ooik, dat de Italia door het gewicht bet ijs tot eeni nood-landing werd gedwongen. De kans op redding. Indien de bemanning van de Italia er in is geslaagd |de landing, die vermoedelijk met groot gevaar was [jonden, tenminste de Pool-uitrusting te redden, •taat de kans, dat ze in leven kan blijven, tot ze or een hulpexpeditie wordt ontdekt. Heeft de lan- iff echter plaats gehad ln het zuidelijk gebied, waar [overvloede de zoo niet uit aan elkaar vastzittende Motsen, maar alleen uit drijfija bestaat, dan is er mogelijkheid do bomanning to redden. Dit drijfijs aoor do strooming van de zeo vrijwel steeds in be- «mg. Deelnemers aan slodetoc-hten in do Poolstre- ®chiPPers OP do IJszee weten, met welk een ormo kracht deze IJsschotsen tegen elkander kun- n botsen, daarbij worden heelo schepen verpletterd. ,i Correspondent van het Acht Uhr Abendblatt be- meening, dat men de bemanning van de ua over een dag of acht zal kunnen vinden, voor ze Inderdaad op Spitsbergen is geland. l kindje overreden en gedood. P aen Haagweg te Loosduinen wandelde gisteroch- iln 8lf uur een vrouw met baar vierjarig doch- •je. By de Evertsenstraat liep het kind van de moe- irnTf' i1®1 8tak de 8traat over, helaas juist op het jaent, dat de stoomtram naderde. De machinist kon eer voorkomen, dat de kleine gegrepen werd. Het je werd voor de oogen der moeder deerlijk verminkt Benomen. Het was onmiddellijk dood. inbraak. hflt ï1 J?'ach.t van Zonda£ °P Maandag ls ingebroken de v Mu°n Beverwijk. Na verbreking van een ruit estibule is men in het kantoor gekomen. Getracht to forceeren> doch men is daarin niet a v de ves^bule lag een bloedplas, en er waien iken doordrenkte handschoen en bebloede zoodat de inbreker bU het verbreken van de ruit 111 Wwond. DÉRAILLEMENT BIJ VEL8EN. nu». Ernstige stremming van het verkeér. wohtsnd ontspoord» op het spoorwsgsmplace- Vsrksersslaohtoïfers ln Frankitfk. Het drukke verkeer tijdens de mooie Pinksterda gen heeft tot gevolg gehad, dat in Frankrijk een ongewoon groot aantal ongelukken heeft plaats ge had. In totaal werden 22 personen gedood en 96 Be- wond, BIJ vele ongelukken zijn motorrijwielen be trokken, die in verband met de verbetering der hoofdwegen in Frankrijk, steeds meer worden ge bruikt. In een of twee gevallen zijtn de chauffeurs van auto's in volle vaart doorgereden, nadat een ongeval plaats had gehad. Op den weg bij Fontaine- bleau zijn gisteravond twee motorrijders met elkaar in botsing gekomJen, doordat geen van beiden licht op had. In Engeland 14 dooden. Door het drukke verkeer op de straat- en water wegen gedurende de vacantiedagen, zijn in Enge land niet minder dan 14 dooden en talrijke gewon den te betreuren. IN DE BEKENDE VECHTERSSTREEX TAN FRIESLAND. Zaterdagavond ie te Augustinuega, de bekende vechterestreek in Frieeland, de 22-jarige H. Alma doodgeetoken. Hij kwam samen met den 2i-jarigen R. Sohievink uit een herberg en geen van beiden wae be schonken. Schievink begon op te snijden, dat hij voor niemand bang was. „Nou, lk ook niet", antwoordde Alma en op hetzelfde oogenblik trok Sohievink, die nog nooit iets met A. gehad had, een mes en stak den ander daarmede boven het linkeroog in het hoofd. Alma is in den nacht aan de gevolgen overleden. De dader is naar Leeuwarden overgebracht geüiaJT", dit d»n niets vsrmotdenden H. Cn den bulk stak. Het alachtoffir liep nog ssn slndji de straat in doch xakte daarop ln sikaar sn overleed spoedig. Naar buurtbewoners mededeelden, liep D. reedt lang rond met het plan eene iemand dood te steken. Hij had niets tegen den vermoorde doch toevallig kwam H. naar bulten toen D. het kaaamee in de hand had. De politie heeft (het lijk ln beslag genomen. DRIE IN EEN WEEK. GEWELDIG VERKEER LANGS DEN WEO. Hoewel Paschen, Hemelvaartsdag en Pinksteren de drie „groote" dagen van het voorseizoen zijn, is Pinksteren toch wel de allergrootste vanwege de kans op het beste weer. Is verleden jaar deze reke ning verkeerd uitgekomen, dit jaar hadden we hot niet mooier kunnen „uitteekenen". De menschen, die dan ook gedacht hebben van Pinksteren I on II een uitgangsdag te maken, hadden het niet beter kunnen troffen. Het was een dag voor de zee, het strand, de duinen, voor bosoh on veld, in één woord voor alles. Het spreekt vanzelf, dat op zulke dagen, wanneer hol. den schijn wekt, alsof alle Nederlan ders voor enkele uren met elkaar van woonplaats verwisselen, het verkeer langs den weg en op de spoorwegen enorm is. Vooral de laatsten hebben er hun portie van gehad. Zoo edbrijift -de oorr. ivan de N.R.Crt. o.m.: Ondertusschen klopten de spoorwegen hun grutjes. Wij Nederlanders, mogen op onzen grooten vervoer dienst van menschen nog wel eens wat aan te mer ken hebben, wie Maandagavond op het middenper- ron van het Utrechtsche C.S. die duizenkoppige menschenmlenigte zag, moest er toch een beetje res pect voor hebben, dat in een groot uur, van half elf tot kwart voor twaalf, die heele zee van mannen en vrouwen naar de plaats van hun bestemming op weg waren. Dan vergeven we de Ned. Spoorwe gen tegelijk, dat we zelf, ln een voortrein gezeten, blij met een moeilijk veroverde plaats, drie kwartier de drukte hebben moeten gadeslaan, voor onze trein zich naar Rotterdam in beweging zette en aan de Maas arriveerden op een tijd, dat tram noch taxi meer te zien waren en we dus na een vermoeienden dag een wandeling door de nachtstad moesten ma ken van oen kleine drie kwartier. Enkele cijfert over de drnkte in Amster dam. Eenige cijfers toonen duidelijk de groote drukte aan op het station en bij de trami tg Amsterdam. Zaterdag hebben 60, Zondag 20 en Maandag 80 extra- treinen gereden. Op Zaterdag, Zondag en Maandag kwamen te Amsterdam pl.m. 121.000 menschen aan tegen 100.000 op deze dagon verleden jaar. Het aantal vertrek- kenden was min-der dan het vorige Jaar, wat in de eerste plaa/ts veroorzaakt is door de Olympische wedstrijden, ten gevolge waarvan velen in de stad bleven en ook heeft de zeo dit jaar minder aan trekkingskracht geoeifend, als verleden jaar. Wat de gemeente-tram betreft, waren de vervoer- cijfers dit jaar op Zondag 27 Mei (Ion Pinksterdag) 409.500 passagiers en op Maandag 28 Mei (2en Pink sterdag) 470.500 passagiers. Te zamen dus 880.000 passagiers. In 1927 waren deze cijfers: Zondag 5 Juni (ten Pinksterdag) 343.887 passagiers. Maandag 6 Juni (2en Piniksterdag; 354.812 pasagiers. Te za men 698.609 passagiers. Haagsche drukte. Het fraaie weer heeft op de beide Pinksterdagen vele duizenden naar Den Haag en Scheveningen en omstreken gelokt. De ontvangsten van de Haagsche tram hebben be dragen (de autobussen buiten beschouwing gelaten): op Zaterdag op de stadslijnen f 19.640 tegen f 17.815 in 1927; op de lijn Den Haag—Delft f1871 (v. J. f1946)', en op de lijn Den Haag—Leiden f1476 (v. j. 1315); op Zondag op de stadslijnen f25.900 tegen f20.672 in 1927; op de lijn Den Haag—Delft f2532 (v. J. f2583) en op de lijn Den Haag—Lelden f3576 (v. J. f2918); op Maandag op de stadslijnen f34.200, tegen f22.588 in 1927; op de lijn Den Haag—Delft f4045 (v. j. f3582) en op de lijn Den Haag—Leiden f7143 (v. J. 4069). Te Rotterdam. De Rotterdamfeche electrische tram heeft op den tweeden Pinksterdag haar recorddag gemaakt. Ze vervoerde 326.173 passagiers. De ontvangsten be droegen ruim f32.000. De hoogste ontvangsten op één dag, die de R.E.T. in haar boeken had, bedroe gen f29.000. Dat was bij het 12^ ct.-tarief. Het aan tal passagiers bleef dus toen wel zeer belangrijk onder dat van Maandag. Op Pinksterzondag heeft de R.E.T. 229.938 passagiers vervoerd. Pinkstsrvlachten van de K.L.M. De K.L.M. heeft de beide Pinksterdagen en op den Zaterdag van Pinksteren te zamen aan meer dan 1300 pleiziervliegers den luchtdoop gegeven. IN HET BUITENLAND. Slechte Pinksterdagen. Tijdens de Pinksterdagen hebben te Weenen tien menschen zelfmoord gepleegd en elf menschen een poging daartoe aangewend. Ellende, ongelukkige liefde of een ongelukkig gezinsleven waren meestal het motief. Het lid van de Eerste Kamer, fhr. De Muralt, heeft tot den minister van Waterstaat de vraag gericht of het juist is, dat in de vorige week drie ernstige onge vallen hebben plaats gehad op onbewaakte overwegen, n.1. bij Apeldoorn, waarbij zekere B. zwaar verwond werd; bij Uithuizen, waarbij een auto totaal vernield werd en de inzittenden wonder boven wonder vrijwel geen letsel kregen, en bij Wilnis, waar een vrachtauto totaal werd versplinterd. Is het vermoeden Juist, zoo vraagt het Kamerlid, dat deze ongevallen wel niet zouden hebben plaats ge had, indien de betrokken overwegen bewaakt zouden zijn geweest, en is het waar, dat ln het ggeheele Duit- sche Rijk bij de hoofdspoorwegen, anders dan hier te lande, alle openbare overwegen zijn bewaakt. MET EEN KAASMES GESTOKEN. Gistermiddag ruim half drie heeft te Dordrecht in de Tofenstraat een afschuwelijke moord plaat9 ge had. Do 25-jarige ongehuwde W. de Haan, wonende in de Wijngaardstraat hoek Torenstraat, kwam uit zijn woning naar buiten, toon geheel onverwachts de voddenkoopman D. D. in beschonken toestand op hem afkwam met een groot kaasmos in de hand en onder de woorden: „Heb je wel eens een mes in je lichaam Bus tusschen Bergen en Alkmaar te water. Oipt den weg tusschen 'Bergen en Alkmaar, waar het tijdens de Pinksterdagen een geweldig verkeer was, is den tweeden Pinksterdag een auto te water gereden. Het kwam, doordat een chauffeur van Van Mullems autobusonderneming, zijn collega van de zelfde onderneming wilde inhalen, met het gevolg, dat de naar Bergen rijdende bus rechts van den weg in een sloot werd gereden. De passagiers, een 15-tal, kwamen er gelukkig met een ten deele nat pak en een klimpartij door een luik in het dak van de bus af. Wanneer men ziet van welk een hoogte de bus, die zeer bescharigd ia, neerstortte, dan staat men er verwonderd over, dat de chauffeur en de passagiers er zoo goed af kwamen. Het moet zeker roekeloos genoemd worden om met een dergelijke drukte met zoo'n groot vervoermiddel een ander te willen passeeren. Bus van den dijk gereden. In den nacht van Maandag op Dinsdag te onge veer 12 uur, is een autobus, waarin zestien personen uit Pernis een pleizierrit maakten, onder Nieuwer- kerk a. d. IJssel van den dijk gereden en te water ge raakt in (het tamelijk breede en diepe water langs dien dijk. De chauffeur was de macht over het stuur kwijtgeraakt, doordat de wagen in een vrij diepen put van den weg terecht kwam. Het zware voertuig raakte nagenoeg onder water, zoodat de toestand levensgevaarlijk werd. Alle inzittenden wisten zich echter te redden, door dat eenigen hunner de ruiten verbrijzelden «n er we- derkeerig hulp werd geboden. Hierbij liepen verschei- denen echter lichte snijwonden op. Overigens kwam men -met een nat pak en denschrlk' vrij. Gelukkig kon een andere autobus de passagiers spoedig naar Rotterdam brengen, waar de gewonden in het ziekenhuis aan de Coolsingel werden verbon den. Daarna konden allen naar Pernis worden terugg- bracht, waar men echter pa» tegen vier uur in den morgen aankwam. Voor zoover kon worden nagegaan, trof den chauf feur geen schuld. Men had te veel gedronken, niemand eoh- ter verdronk. Eergisteravond werd de politie gewaarschuwd dat aan den Sohieweg, bij de gemeente Kot-hel, een auto te water lag. Depolitie ging er heen on ontdekte, dat de auto omgekeerd in de Sohie lag. Zes personen had den er in gezeten, die onder den invloed van sterkon drank verkeerden. Enkelen konden zich zelf redden, de anderen werden door omstanders op het droge ge trokken. Twee van hen waren gewond. De eene kon ter plaatso worden verbonden: de andore, die ern stiger gewond was, moest naar het ziekenhuis te Delft worden vervoerd. De auto, die bestuurd werd door den eigenaar, iemand uit Pijnacker. was op den smallon weg over den kop geslagen en in het water gevallen. Het voertuig werd zwaar beschadigd. Op vsrroek van da Afdeeling Helder van de Holl. Maatschappij van Landbouw, werden ook voor de leden dier Afdeeling en verdere belangstellenden ln het voorjaar esnlge praatavonden georganiseerd, met do bedoeling ook in dezen tandpolder de landgebrui- kere op de hoogte to brengen met den kalktoeetand I hunner gronden en de beteekenla daarvan te verdui delijken, vooral met het oog op de bemesting dier gronden. Hot bestuur ontveinsde zich niet ts bekennen dat j het vergaderlngbezoek in den regel boneden peil was, j zoodat geen groote opkomst vlol te verwachten. En Inderdaad do gemaakto veronderstelling bleek ook nu Juist te zijn. De eerste avond waren pl.m. 30 land- gebruikers aanwezig. Wel niet weinig, doch gohool tevreden kondon we over dit bozook toch niet wezen. Doch onbekend maakt onbemind, zal ook hior wel don doorslag gegeven hebben, want toen oonmaal ln rul- meron kring bekend werd, waarover cn op welke wijze belanghebbenden werden Ingewijd ln do ge heimen van het grondonderzoek, steeg do belangstel ling, hetgeen zich duidelijk demonstroordo door een grootor aantal bezoekers op de tweede en een nog groo ter aantal op den derdon avond, toen een BOtal belang hebbenden het zaaltje van Maroes vulden. Voor het Bestuur en den leider van deze avonden zeker een verblijdend verschijnsel. De afdeeling smaakte het genoegen een lSdal nieu we leden voor de Holl. Maatschappij van Landbouw to noteeren. Onze opinie werd daardoor versterkt, dat als er ln een afdeeling maar'gewerkt wordt en ge streefd naar bevordering van de belangen van all* leden, de belanghebbenden niet op den uitkijk blijven staan, maar gaarne geneigd zijn om ln de onkosten van dergelijke avonden bij te dragen; doch dan moet ook het hesef levendig worden: er wordt wat gedaan, ln ona aller belang. Dan heeft men over de medewer king van velen niet te klagen. Aan de opwekking om zandgronden eeret te laten onderzoeken, alvorens ze te bemesten met hulpmeet- etoMen, gaven velen gevolg, zoodat een 70-tal monster* uit Koegras naar Groningen zijn verzonden. Alle monsters gingen ln óón zending weg. En nu do re sultaten. Uit meerdere feiten was ons bekend, dat de kalktoèstand van de gronden uit Koegras beter was dan die uit do Zljpe, doch dat het verschil zoo groot zou wezen, dat moet men eorst ln cijfers voor oogen hebben, om hst te -kunnen gelooven. Bewerken w» de uitslagen van het onderzoek ln een statistiek, zoo als dat voor de Zljpor gronden ls gedaan, dan ko men we tot onderstaand resultaat. Humus- gehalte 0-2 2-4 46 0-8 8-10 1312 11 10 987664821 6 KALKTOESTANDEN. 3 2 1 1 2 4 6 3 4 7 1 1 1 1 313321633363212 8 9 10 1 1 1 1 25 monster» hadden een kafittoestand van hooger dan 10. 18 van de 25 hadden een zoo hoogen kalk toeetand dat bij het onderzoek de kalktoe- •tand niet in cijfers ia uitgedrukt Het humuegehalte ia van het overgroote gedeelte weer aan den uiterst toelaatbaren kant. Het in de bouw nemen van weilandperceelen zooals dat ln Koegras gebruikelijk ie, zal hieraan wel niet vreemd fzijn. Ini de Zijipe doet men dit ook wel, doch; niet in die mate als in Koegras. Het humusgehalte van de Zijipergronden is in het algemeen wat hooger dan bij de Koegrasser gronden. Verschil in ouderdom van de gronden kan daarvan de oorzaak zijn. ZijpeT gronden zijn pl.m. 300 jaar en het Koegras werd ongeveer 100 jaar ge leden bedijkt, zal hierbij ook in aanmerking moeten worden genomen. Verder (mag in dit verband ook niet over het hoofd gezien worden, dat de bedrijven in het Koegras flink groot zijn, althans gemiddeld grooter dan die uit de Zijpe. Het aantal stuks vee in het be- 'drij.f is evenwel in Koegras niet in dezelfde mate hoo ger, zoodat een stalbemesting waardoor het Ihumus- gehalte opgevoerd wordt, om redenen hierboven ver meld, mogelijk op de Intensiever gedreven Zijperbe- drijven een invloed ten goede uitoefent. Het is niet onmogelijk, dat deze conclusies eenigermate aan vechtbaar geacht kunnen worden, doch zij liggen voor de hand en ze zijn logisch. En hoe is het nu met den kalktoestand. Deze is voor de meeste perceelen hoog, te hoog zou men eigenlijk moeten zeggen. De kal'ktoestanden van de 70 monsters maken ten opzichte van de Zijper monsters een verschuiving naar een hooger plusgehalte. Van ruim 1/3 van de monsters was de kalktoestand zoo hoog, dat hij nist eens onder cijfers wordt gsbracht. Gelukkig» msnschen daar in Koegrae. Doch ook het t« vaal kan achaden, zoodat de gebruiker van der gelijke perceelen evengoed zijn maatregelen moet treffen als zijn collega, die gronden gebruikt met een veel lageren kalktoestand. voor alle perceelen waar' van do kalktoestand boven 0 ligt, zal Super en Zwar velzure Ammoniak te gebruiken zijn, doch op de per ceelen beneden 0 passen de basische meststoffen, ver keerd is het nu als volgt te redeneeren: De kalktoe stand van mijn ééne perceel is zóó hoog, dus die van het andere perceel zal ook wel zóó hoog zijn. Neen. Opmerkelijk is het dat tusschen zeer kalkrijke percee len beslist kalkarme perceelen liggen. Wil men dus oordeelkundig bemesten, dan dient grondonderzoek daaraan vooraf te gaan. Sommigen nemen dienaan gaande reeds maatregelen. Dat grondonderzoek, zooals dat voor zandgronden alleen in Groningen kan geschieden, noodig is alvo rens tot bemesting over te gaan, hopen we aanstaan den zomer te demonstreeren met proefvelden. We hebben gronden met een hoogen kalktoestand basisch bemest, en ook zuur. De uitkomsten zullen nu moe ten aanwijzen of de gemaakte fouten werkelijk van beteekenis zijn. Aan de 70 perceelen welke bemon sterd worden, werd tot heden aan 24 een niet geëigen de behandeling gegeven. Zeer waarschijnlijk kan van deze gronden de opbrengst aanmerkelijk stijgen, als men die hulpmeststoffen geeft, die het gewas noodig heeft in die aan den grond geëigend zijn. Dat aan te toonen in de praktijk is ook weer het doel geweest van de praatavonden in Koegras, waarvan wij aan gename herinneringen behouden. Voor het Rijktlandbmiweonsulentschap voor Noordholland, l H. VILDERS.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1928 | | pagina 7