I0RTE BERICHTEN.
HET ONDERZOEK VAN GRONDEN IN KOEGRAS OP
DEN KALKT0ESTAND.
Predikbeurten.
Gemengd Nieuws.
wemmer door een zwaan aangevallen.
De „Italia" spoorloos verdwenen.
Moord uit baldadigheid.
Autobussen te water.
Binnenlandsch Nieuws.
Ongevallen op onbewaakte overwegen.
De Pinksterdrukte.
Afschuwelijke moord te Dordrecht
bfrooeliiwen. Tot bestuursleden werden hier-
n mej. De Veer en Dr. A. C. «Melchior.
sloten "*verd f 5 af te dragen aan de Hoofdkas en
het oog op den gunetigen stand der finantiën. nog
ln te gaan op het Vorige jaar geopperde aenk-
j een fanci-falr ten bate van de kas te organiaee-
1927 werden 3 kinderen uitgezonden, waarvan
elf inaanden. De laatste was ln dien tijd 40 pond
°t t aantal leden der afdeeling is thans 199. Wie
it het tweehonderdtal vol?
dor dankzegging sloot voorzitter de bijeenkomst
donderdag 31 mei 1028.
V. C. Jl Bw
Anna Pauloiwna, nam. 8 uur, Bijeenkomst
BIJNA HET ONDERSPIT GEDOLVEN.
man die Zondag voor zijn genoegen te Broru
in Kent, veitoefde, werd daar terwijl hij in een
r zwom door een zwaan aangevallen. Het dier
op 'hem af en sloeg met snavel en vleugels
hein. 'Menschen aan den kant (hoorden hem
ien en wierpen stokken en ateenen naarde
arn Maar de zwaan liet niet af en de man kon
»n voorkomen dat hij verdronk, door op zijn
te .zwemmen én schoppende bewegingen te ma-
Hij was uitgeput toen men hem biji de gpring-
k uit het water haaüde
,jët zwemmen werd toen gestaakt tot de houtves-
de zwanen verwijderd hadden. De vrouwitjes
de zwanen broeden op het oogenblik bij, den
t van het meer en daaruit verklaart men de f el-
van de izwanen»
ment te Velotn een locomotief, tengevolge waarvan de
verbinding tusschen IJmuIden en Veiaen gedurende drie
uren gestremd la geweest. Het vervoer van de talrijke
reizigers, tusschen genoemde stations gesohledde met
behulp van eenlge auto's van de A. T. O. Te ongeveer
half negen was de belemmering opgeheven.
BOTSING AUTOMOBIEL EN MOTORRIJWIEL.
Te Arcen (L.) kwam Zondag een uit de richting Nij
megen komende auto ln botsing met een motorrijwiel,
tengevolge waarvan de auto tegen een boom reed. Een
dame, de echtgenoote van den bestuurder, werd levens
gevaarlijk verwond en kreeg een zware hersenschud
ding. De andere inzittenden bekamen lichte kneuzin
gen. De auto vloog ln brand en werd geheel vernield.
PEKING—LONDEN.
Een reis van 24000 B-AL
De Engelsche commandant Mocallum, vergezeld van
zijn vrouw en zijn mecanicien heeft Engeland bereikt,
komende per automobiel van Peking. De tocht dwars
door Azië en Europa was 24000 K.M. lang.
ERNSTIG AUTO-ONGELUK BIJ gALA
Nabij Sala is een dichtbezette auto op een spoorweg-
overweg met een ln volle snelheid rijdenden personen
trein in botsing gekomen. De auto, die door de loco
motief tweehonderd meter ver werd meegeslingerd, werd
geheel vernield. Twee personen werden op slag gedood,
twee anderen overleden kort na hun opneming in het
ziekenhuis, terwijl een vijfde persoon levensgevaarlijk
en twee andere personen licht werden gewond.
NIEUWE AARDSCHOKKEN TE CORINTHS.
T© Corinthe zijn twee nieuwe aardschokken waar
genomen.
ARNALDO MUSSOLINI GEWOND BIJ EEN
AUTO-ONGELUK.
Arnaldo iMussolini, de journalist, en broer en heraut
van den minister-president, is op den weg van Forli
naar Ravenna het slachtoffer geworden van een auto
botsing, waarbij hij zware verwondingen aan het
hoofd en zijn echtgenoote een gecompliceerde been
breuk hebben opgeloopen. Beiden zijn ter verpleging
in het ziekenhuis te Cesena opgenomen.
XOEDEUJK IN EEN STORM GERAAKT EN
DAARDOOR VERONGELUKT.
lert de vorige week Vrijdag is het luchtschip
lla" waarmee -generaal 'Nolbile over de Noordpool
ogen is, spoorloos verdwenen. Aan het geophy-
instituut to Tromsoe verkeert men in de mee-
diat de Italia aan de Noordwestkust van Spits
en in een storm is geraakt en daarbij door een
eluk 1-s getroffen. Volgons de berekeningen moet
luchtschip op dait oogenblik ongeveer 180 tot
K.M. van Koningshaaf verwijderd zijn geweest,
kapitein van -de Citita -di M'ilarro (het schip dat op
k is naar do „Italia") doelde mode, dat het met
licht vliegtuig desnoods imo-goll|ilt zal zijn om
nen enkele uren 'het geheel© kustgebied van
^bergen te verkennen. De weersomstandigheden
ren evenwel zeer ongunstig, er heerscht eon
ie mist. De Noorsche vlieger Luetzow Holm
ft zich gistermiddag op de Hobby ingescheept
bestemming naar Spitsbergen.
Veronderstellingen.
en berichten, dat de Italia op Aloska zou zijn
«nd. wordt te Oslo weinig waarde gehecht,
undson verklaarde aan een 'dergelijke landing
to gelooven. Do Noorsche poolreiziger, Adolf
l, achtte het in een porsgesprok niet uitgesloten.
<Ss Italia is ge-land in het noorden van Spits-
Mfi, waar het ijs slechts korten tijd smelt. In dit
al zal de bemanning /van het luchtschip (met de
p van de proviand, die izi.il heeft medegenomen,
diep in don- -zomer toe kunnen komen,
fp Spitsbergen zelf zijn velen' van meening, dat
Italia verongelukt is en wel omdat de Ijskorst
irauede het luchtschip geleidelijk werd omhuld,
t haar gewicht het luchtschip naar omlaag heeft
rukt. Men acht het echter hoogstwaarachljinHIk,
de bemanning zich op 't ijs heeft kunnen redden.
Nobile was gewaarschuwd.
'e meteoroloog Malmgren heeft Nobile nog in den
kt van Dinsdag op Woensdag afgeraden den
ht naar do Pool te ondernemen, daar het mete-
logisch station te Tro-msoe slecht weer had aan-
ondigd. Hij vertrok desondanks on Malmgren,
zUn reisgenooten niet in den steek wilde laten,
W mede aan 'boord. HU is zeker van de gehee-Io
na-nnlng van de Italia wel het best op de hoogte
de toestanden in de 'Poolstreken. Het luchtschip
i inderdaad reed® ko-rt n-a zijn vertrek te kam-
met slecht weer. Nobile (heeft toen, zooals bekond
"Vadsoe geseind, o.pdat alles voor een eventueele
zou worden gereed gemaakt. De Italia kon
het onweer ontkomen door do wijk naai
fland te nemen. Tot Donderdag! schijnt toen
Lgood te zijn gegaam, toen men Spitsbergen
weer naderde, heeft -men aan don storm
,ur niet meer kunnen ontsnappen.
loffelijk1 is ooik, dat de Italia door het gewicht
bet ijs tot eeni nood-landing werd gedwongen.
De kans op redding.
Indien de bemanning van de Italia er in is geslaagd
|de landing, die vermoedelijk met groot gevaar was
[jonden, tenminste de Pool-uitrusting te redden,
•taat de kans, dat ze in leven kan blijven, tot ze
or een hulpexpeditie wordt ontdekt. Heeft de lan-
iff echter plaats gehad ln het zuidelijk gebied, waar
[overvloede de zoo niet uit aan elkaar vastzittende
Motsen, maar alleen uit drijfija bestaat, dan is er
mogelijkheid do bomanning to redden. Dit drijfijs
aoor do strooming van de zeo vrijwel steeds in be-
«mg. Deelnemers aan slodetoc-hten in do Poolstre-
®chiPPers OP do IJszee weten, met welk een
ormo kracht deze IJsschotsen tegen elkander kun-
n botsen, daarbij worden heelo schepen verpletterd.
,i Correspondent van het Acht Uhr Abendblatt be-
meening, dat men de bemanning van de
ua over een dag of acht zal kunnen vinden, voor
ze Inderdaad op Spitsbergen is geland.
l kindje overreden en gedood.
P aen Haagweg te Loosduinen wandelde gisteroch-
iln 8lf uur een vrouw met baar vierjarig doch-
•je. By de Evertsenstraat liep het kind van de moe-
irnTf' i1®1 8tak de 8traat over, helaas juist op het
jaent, dat de stoomtram naderde. De machinist kon
eer voorkomen, dat de kleine gegrepen werd. Het
je werd voor de oogen der moeder deerlijk verminkt
Benomen. Het was onmiddellijk dood.
inbraak.
hflt ï1 J?'ach.t van Zonda£ °P Maandag ls ingebroken
de v Mu°n Beverwijk. Na verbreking van een ruit
estibule is men in het kantoor gekomen. Getracht
to forceeren> doch men is daarin niet
a v de ves^bule lag een bloedplas, en er waien
iken doordrenkte handschoen en bebloede
zoodat de inbreker bU het verbreken van de ruit
111 Wwond.
DÉRAILLEMENT BIJ VEL8EN.
nu». Ernstige stremming van het verkeér.
wohtsnd ontspoord» op het spoorwsgsmplace-
Vsrksersslaohtoïfers ln Frankitfk.
Het drukke verkeer tijdens de mooie Pinksterda
gen heeft tot gevolg gehad, dat in Frankrijk een
ongewoon groot aantal ongelukken heeft plaats ge
had. In totaal werden 22 personen gedood en 96 Be-
wond, BIJ vele ongelukken zijn motorrijwielen be
trokken, die in verband met de verbetering der
hoofdwegen in Frankrijk, steeds meer worden ge
bruikt. In een of twee gevallen zijtn de chauffeurs
van auto's in volle vaart doorgereden, nadat een
ongeval plaats had gehad. Op den weg bij Fontaine-
bleau zijn gisteravond twee motorrijders met elkaar
in botsing gekomJen, doordat geen van beiden licht
op had.
In Engeland 14 dooden.
Door het drukke verkeer op de straat- en water
wegen gedurende de vacantiedagen, zijn in Enge
land niet minder dan 14 dooden en talrijke gewon
den te betreuren.
IN DE BEKENDE VECHTERSSTREEX TAN
FRIESLAND.
Zaterdagavond ie te Augustinuega, de bekende
vechterestreek in Frieeland, de 22-jarige H. Alma
doodgeetoken. Hij kwam samen met den 2i-jarigen R.
Sohievink uit een herberg en geen van beiden wae be
schonken. Schievink begon op te snijden, dat hij voor
niemand bang was. „Nou, lk ook niet", antwoordde
Alma en op hetzelfde oogenblik trok Sohievink, die
nog nooit iets met A. gehad had, een mes en stak
den ander daarmede boven het linkeroog in het hoofd.
Alma is in den nacht aan de gevolgen overleden. De
dader is naar Leeuwarden overgebracht
geüiaJT", dit d»n niets vsrmotdenden H. Cn den bulk
stak.
Het alachtoffir liep nog ssn slndji de straat in doch
xakte daarop ln sikaar sn overleed spoedig.
Naar buurtbewoners mededeelden, liep D. reedt
lang rond met het plan eene iemand dood te steken.
Hij had niets tegen den vermoorde doch toevallig
kwam H. naar bulten toen D. het kaaamee in de
hand had.
De politie heeft (het lijk ln beslag genomen.
DRIE IN EEN WEEK.
GEWELDIG VERKEER LANGS DEN WEO.
Hoewel Paschen, Hemelvaartsdag en Pinksteren
de drie „groote" dagen van het voorseizoen zijn, is
Pinksteren toch wel de allergrootste vanwege de
kans op het beste weer. Is verleden jaar deze reke
ning verkeerd uitgekomen, dit jaar hadden we hot
niet mooier kunnen „uitteekenen". De menschen,
die dan ook gedacht hebben van Pinksteren I on
II een uitgangsdag te maken, hadden het niet beter
kunnen troffen. Het was een dag voor de zee, het
strand, de duinen, voor bosoh on veld, in één woord
voor alles. Het spreekt vanzelf, dat op zulke dagen,
wanneer hol. den schijn wekt, alsof alle Nederlan
ders voor enkele uren met elkaar van woonplaats
verwisselen, het verkeer langs den weg en op de
spoorwegen enorm is. Vooral de laatsten hebben er
hun portie van gehad. Zoo edbrijift -de oorr. ivan de
N.R.Crt. o.m.:
Ondertusschen klopten de spoorwegen hun grutjes.
Wij Nederlanders, mogen op onzen grooten vervoer
dienst van menschen nog wel eens wat aan te mer
ken hebben, wie Maandagavond op het middenper-
ron van het Utrechtsche C.S. die duizenkoppige
menschenmlenigte zag, moest er toch een beetje res
pect voor hebben, dat in een groot uur, van half
elf tot kwart voor twaalf, die heele zee van mannen
en vrouwen naar de plaats van hun bestemming
op weg waren. Dan vergeven we de Ned. Spoorwe
gen tegelijk, dat we zelf, ln een voortrein gezeten,
blij met een moeilijk veroverde plaats, drie kwartier
de drukte hebben moeten gadeslaan, voor onze
trein zich naar Rotterdam in beweging zette en aan
de Maas arriveerden op een tijd, dat tram noch taxi
meer te zien waren en we dus na een vermoeienden
dag een wandeling door de nachtstad moesten ma
ken van oen kleine drie kwartier.
Enkele cijfert over de drnkte in Amster
dam.
Eenige cijfers toonen duidelijk de groote drukte
aan op het station en bij de trami tg Amsterdam.
Zaterdag hebben 60, Zondag 20 en Maandag 80 extra-
treinen gereden.
Op Zaterdag, Zondag en Maandag kwamen te
Amsterdam pl.m. 121.000 menschen aan tegen 100.000
op deze dagon verleden jaar. Het aantal vertrek-
kenden was min-der dan het vorige Jaar, wat in de
eerste plaa/ts veroorzaakt is door de Olympische
wedstrijden, ten gevolge waarvan velen in de stad
bleven en ook heeft de zeo dit jaar minder aan
trekkingskracht geoeifend, als verleden jaar.
Wat de gemeente-tram betreft, waren de vervoer-
cijfers dit jaar op Zondag 27 Mei (Ion Pinksterdag)
409.500 passagiers en op Maandag 28 Mei (2en Pink
sterdag) 470.500 passagiers. Te zamen dus 880.000
passagiers. In 1927 waren deze cijfers: Zondag 5
Juni (ten Pinksterdag) 343.887 passagiers. Maandag
6 Juni (2en Piniksterdag; 354.812 pasagiers. Te za
men 698.609 passagiers.
Haagsche drukte.
Het fraaie weer heeft op de beide Pinksterdagen
vele duizenden naar Den Haag en Scheveningen en
omstreken gelokt.
De ontvangsten van de Haagsche tram hebben be
dragen (de autobussen buiten beschouwing gelaten):
op Zaterdag op de stadslijnen f 19.640 tegen
f 17.815 in 1927; op de lijn Den Haag—Delft f1871
(v. J. f1946)', en op de lijn Den Haag—Leiden f1476
(v. j. 1315);
op Zondag op de stadslijnen f25.900 tegen f20.672
in 1927; op de lijn Den Haag—Delft f2532 (v. J. f2583)
en op de lijn Den Haag—Lelden f3576 (v. J. f2918);
op Maandag op de stadslijnen f34.200, tegen
f22.588 in 1927; op de lijn Den Haag—Delft f4045
(v. j. f3582) en op de lijn Den Haag—Leiden f7143
(v. J. 4069).
Te Rotterdam.
De Rotterdamfeche electrische tram heeft op den
tweeden Pinksterdag haar recorddag gemaakt. Ze
vervoerde 326.173 passagiers. De ontvangsten be
droegen ruim f32.000. De hoogste ontvangsten op
één dag, die de R.E.T. in haar boeken had, bedroe
gen f29.000. Dat was bij het 12^ ct.-tarief. Het aan
tal passagiers bleef dus toen wel zeer belangrijk
onder dat van Maandag. Op Pinksterzondag heeft
de R.E.T. 229.938 passagiers vervoerd.
Pinkstsrvlachten van de K.L.M.
De K.L.M. heeft de beide Pinksterdagen en op den
Zaterdag van Pinksteren te zamen aan meer dan
1300 pleiziervliegers den luchtdoop gegeven.
IN HET BUITENLAND.
Slechte Pinksterdagen.
Tijdens de Pinksterdagen hebben te Weenen tien
menschen zelfmoord gepleegd en elf menschen een
poging daartoe aangewend. Ellende, ongelukkige
liefde of een ongelukkig gezinsleven waren meestal
het motief.
Het lid van de Eerste Kamer, fhr. De Muralt, heeft
tot den minister van Waterstaat de vraag gericht of
het juist is, dat in de vorige week drie ernstige onge
vallen hebben plaats gehad op onbewaakte overwegen,
n.1. bij Apeldoorn, waarbij zekere B. zwaar verwond
werd; bij Uithuizen, waarbij een auto totaal vernield
werd en de inzittenden wonder boven wonder vrijwel
geen letsel kregen, en bij Wilnis, waar een vrachtauto
totaal werd versplinterd.
Is het vermoeden Juist, zoo vraagt het Kamerlid, dat
deze ongevallen wel niet zouden hebben plaats ge
had, indien de betrokken overwegen bewaakt zouden
zijn geweest, en is het waar, dat ln het ggeheele Duit-
sche Rijk bij de hoofdspoorwegen, anders dan hier te
lande, alle openbare overwegen zijn bewaakt.
MET EEN KAASMES GESTOKEN.
Gistermiddag ruim half drie heeft te Dordrecht in
de Tofenstraat een afschuwelijke moord plaat9 ge
had. Do 25-jarige ongehuwde W. de Haan, wonende
in de Wijngaardstraat hoek Torenstraat, kwam uit
zijn woning naar buiten, toon geheel onverwachts de
voddenkoopman D. D. in beschonken toestand op hem
afkwam met een groot kaasmos in de hand en onder
de woorden: „Heb je wel eens een mes in je lichaam
Bus tusschen Bergen en Alkmaar te water.
Oipt den weg tusschen 'Bergen en Alkmaar, waar
het tijdens de Pinksterdagen een geweldig verkeer
was, is den tweeden Pinksterdag een auto te water
gereden. Het kwam, doordat een chauffeur van Van
Mullems autobusonderneming, zijn collega van de
zelfde onderneming wilde inhalen, met het gevolg,
dat de naar Bergen rijdende bus rechts van den weg
in een sloot werd gereden. De passagiers, een 15-tal,
kwamen er gelukkig met een ten deele nat pak en een
klimpartij door een luik in het dak van de bus af.
Wanneer men ziet van welk een hoogte de bus, die
zeer bescharigd ia, neerstortte, dan staat men er
verwonderd over, dat de chauffeur en de passagiers
er zoo goed af kwamen.
Het moet zeker roekeloos genoemd worden om met
een dergelijke drukte met zoo'n groot vervoermiddel
een ander te willen passeeren.
Bus van den dijk gereden.
In den nacht van Maandag op Dinsdag te onge
veer 12 uur, is een autobus, waarin zestien personen
uit Pernis een pleizierrit maakten, onder Nieuwer-
kerk a. d. IJssel van den dijk gereden en te water ge
raakt in (het tamelijk breede en diepe water langs
dien dijk. De chauffeur was de macht over het stuur
kwijtgeraakt, doordat de wagen in een vrij diepen put
van den weg terecht kwam.
Het zware voertuig raakte nagenoeg onder water,
zoodat de toestand levensgevaarlijk werd.
Alle inzittenden wisten zich echter te redden, door
dat eenigen hunner de ruiten verbrijzelden «n er we-
derkeerig hulp werd geboden. Hierbij liepen verschei-
denen echter lichte snijwonden op. Overigens kwam
men -met een nat pak en denschrlk' vrij.
Gelukkig kon een andere autobus de passagiers
spoedig naar Rotterdam brengen, waar de gewonden
in het ziekenhuis aan de Coolsingel werden verbon
den.
Daarna konden allen naar Pernis worden terugg-
bracht, waar men echter pa» tegen vier uur in den
morgen aankwam.
Voor zoover kon worden nagegaan, trof den chauf
feur geen schuld.
Men had te veel gedronken, niemand eoh-
ter verdronk.
Eergisteravond werd de politie gewaarschuwd dat
aan den Sohieweg, bij de gemeente Kot-hel, een auto
te water lag. Depolitie ging er heen on ontdekte, dat
de auto omgekeerd in de Sohie lag. Zes personen had
den er in gezeten, die onder den invloed van sterkon
drank verkeerden. Enkelen konden zich zelf redden,
de anderen werden door omstanders op het droge ge
trokken. Twee van hen waren gewond. De eene kon
ter plaatso worden verbonden: de andore, die ern
stiger gewond was, moest naar het ziekenhuis te Delft
worden vervoerd. De auto, die bestuurd werd door den
eigenaar, iemand uit Pijnacker. was op den smallon
weg over den kop geslagen en in het water gevallen.
Het voertuig werd zwaar beschadigd.
Op vsrroek van da Afdeeling Helder van de Holl.
Maatschappij van Landbouw, werden ook voor de
leden dier Afdeeling en verdere belangstellenden ln
het voorjaar esnlge praatavonden georganiseerd, met
do bedoeling ook in dezen tandpolder de landgebrui-
kere op de hoogte to brengen met den kalktoeetand
I hunner gronden en de beteekenla daarvan te verdui
delijken, vooral met het oog op de bemesting dier
gronden.
Hot bestuur ontveinsde zich niet ts bekennen dat
j het vergaderlngbezoek in den regel boneden peil was,
j zoodat geen groote opkomst vlol te verwachten. En
Inderdaad do gemaakto veronderstelling bleek ook
nu Juist te zijn. De eerste avond waren pl.m. 30 land-
gebruikers aanwezig. Wel niet weinig, doch gohool
tevreden kondon we over dit bozook toch niet wezen.
Doch onbekend maakt onbemind, zal ook hior wel don
doorslag gegeven hebben, want toen oonmaal ln rul-
meron kring bekend werd, waarover cn op welke
wijze belanghebbenden werden Ingewijd ln do ge
heimen van het grondonderzoek, steeg do belangstel
ling, hetgeen zich duidelijk demonstroordo door een
grootor aantal bezoekers op de tweede en een nog groo
ter aantal op den derdon avond, toen een BOtal belang
hebbenden het zaaltje van Maroes vulden. Voor het
Bestuur en den leider van deze avonden zeker een
verblijdend verschijnsel.
De afdeeling smaakte het genoegen een lSdal nieu
we leden voor de Holl. Maatschappij van Landbouw
to noteeren. Onze opinie werd daardoor versterkt, dat
als er ln een afdeeling maar'gewerkt wordt en ge
streefd naar bevordering van de belangen van all*
leden, de belanghebbenden niet op den uitkijk blijven
staan, maar gaarne geneigd zijn om ln de onkosten
van dergelijke avonden bij te dragen; doch dan moet
ook het hesef levendig worden: er wordt wat gedaan,
ln ona aller belang. Dan heeft men over de medewer
king van velen niet te klagen.
Aan de opwekking om zandgronden eeret te laten
onderzoeken, alvorens ze te bemesten met hulpmeet-
etoMen, gaven velen gevolg, zoodat een 70-tal monster*
uit Koegras naar Groningen zijn verzonden. Alle
monsters gingen ln óón zending weg. En nu do re
sultaten. Uit meerdere feiten was ons bekend, dat de
kalktoèstand van de gronden uit Koegras beter was
dan die uit do Zljpe, doch dat het verschil zoo groot
zou wezen, dat moet men eorst ln cijfers voor oogen
hebben, om hst te -kunnen gelooven. Bewerken w»
de uitslagen van het onderzoek ln een statistiek, zoo
als dat voor de Zljpor gronden ls gedaan, dan ko
men we tot onderstaand resultaat.
Humus-
gehalte
0-2
2-4
46
0-8
8-10
1312 11 10 987664821
6
KALKTOESTANDEN.
3 2 1
1 2
4 6
3 4
7
1
1 1
1
313321633363212
8 9 10
1
1
1 1
25 monster» hadden
een kafittoestand van
hooger dan 10.
18 van de 25 hadden
een zoo hoogen kalk
toeetand dat bij het
onderzoek de kalktoe-
•tand niet in cijfers
ia uitgedrukt
Het humuegehalte ia van het overgroote gedeelte
weer aan den uiterst toelaatbaren kant. Het in de
bouw nemen van weilandperceelen zooals dat ln
Koegras gebruikelijk ie, zal hieraan wel niet vreemd
fzijn.
Ini de Zijipe doet men dit ook wel, doch; niet in die
mate als in Koegras.
Het humusgehalte van de Zijipergronden is
in het algemeen wat hooger dan bij de Koegrasser
gronden. Verschil in ouderdom van de gronden kan
daarvan de oorzaak zijn. ZijpeT gronden zijn pl.m.
300 jaar en het Koegras werd ongeveer 100 jaar ge
leden bedijkt, zal hierbij ook in aanmerking moeten
worden genomen. Verder (mag in dit verband ook niet
over het hoofd gezien worden, dat de bedrijven in het
Koegras flink groot zijn, althans gemiddeld grooter
dan die uit de Zijpe. Het aantal stuks vee in het be-
'drij.f is evenwel in Koegras niet in dezelfde mate hoo
ger, zoodat een stalbemesting waardoor het Ihumus-
gehalte opgevoerd wordt, om redenen hierboven ver
meld, mogelijk op de Intensiever gedreven Zijperbe-
drijven een invloed ten goede uitoefent. Het is niet
onmogelijk, dat deze conclusies eenigermate aan
vechtbaar geacht kunnen worden, doch zij liggen voor
de hand en ze zijn logisch.
En hoe is het nu met den kalktoestand. Deze is
voor de meeste perceelen hoog, te hoog zou men
eigenlijk moeten zeggen. De kal'ktoestanden van de 70
monsters maken ten opzichte van de Zijper monsters
een verschuiving naar een hooger plusgehalte. Van
ruim 1/3 van de monsters was de kalktoestand zoo
hoog, dat hij nist eens onder cijfers wordt gsbracht.
Gelukkig» msnschen daar in Koegrae. Doch ook het
t« vaal kan achaden, zoodat de gebruiker van der
gelijke perceelen evengoed zijn maatregelen moet
treffen als zijn collega, die gronden gebruikt met een
veel lageren kalktoestand. voor alle perceelen waar'
van do kalktoestand boven 0 ligt, zal Super en Zwar
velzure Ammoniak te gebruiken zijn, doch op de per
ceelen beneden 0 passen de basische meststoffen, ver
keerd is het nu als volgt te redeneeren: De kalktoe
stand van mijn ééne perceel is zóó hoog, dus die van
het andere perceel zal ook wel zóó hoog zijn. Neen.
Opmerkelijk is het dat tusschen zeer kalkrijke percee
len beslist kalkarme perceelen liggen. Wil men dus
oordeelkundig bemesten, dan dient grondonderzoek
daaraan vooraf te gaan. Sommigen nemen dienaan
gaande reeds maatregelen.
Dat grondonderzoek, zooals dat voor zandgronden
alleen in Groningen kan geschieden, noodig is alvo
rens tot bemesting over te gaan, hopen we aanstaan
den zomer te demonstreeren met proefvelden. We
hebben gronden met een hoogen kalktoestand basisch
bemest, en ook zuur. De uitkomsten zullen nu moe
ten aanwijzen of de gemaakte fouten werkelijk van
beteekenis zijn. Aan de 70 perceelen welke bemon
sterd worden, werd tot heden aan 24 een niet geëigen
de behandeling gegeven. Zeer waarschijnlijk kan van
deze gronden de opbrengst aanmerkelijk stijgen, als
men die hulpmeststoffen geeft, die het gewas noodig
heeft in die aan den grond geëigend zijn. Dat aan
te toonen in de praktijk is ook weer het doel geweest
van de praatavonden in Koegras, waarvan wij aan
gename herinneringen behouden.
Voor het Rijktlandbmiweonsulentschap
voor Noordholland,
l H. VILDERS.