RADIO-RUBRIEK. De snelheid op het water. Waar niet langer plaats voor de dieren is. Arme vlindertjes. De waterkracht op aarde. VOOR DEN TOESTELBOUWER. WETENSWAARDIGHEDEN, GRABBELTON. „IB^begriJp niet, datte ra die stumper cföm&sr los late loope", tel de Juffrouw van de „besmettelijk' beid weer. „De senuwel" merkte de man miet de pruim op. ,Wat relt Uwee?" viel de juffrouw valech uit. „Mottu maan uitschelde, kaak naar Je eige, mlt Je Sjaarlie SJaplin snor, wat laakt het wel, het laakt wel offe de rotte d'r an gefrete hebbel" „H}ou je kallem, mins", raadde de man van „de pruim". „Ik heb t om me ra niet eena oofer jou, ik zal alleenig maar, dat het de senuwe van 'm ware!' „Soo. Nou da's je geraalje. Héiremetaad, wat gaat le nou doen?P De dikke heer had het dansen en wiebelen en grij pen naar zijn keel en nek gestaakt en was opge staan. Nota bene, in de tram, de rijdende tram, was hij van zijn zitplaats gaan opstaan. Tot ontzetting van alle passagiers. En was het daar nog 'maar bij gebleven. Maar neen, hl] greep zich aan een lus vasten begon te dansenl Beurtelings op het eene been en dan weer op het andere huppelend, stond hij te dansen! En ondertusschen wrong hij' zijn li chaam in de vreemdste bochten. Af en toe greep hij met zijn vrije hand plotseling naar zijn rug, of naar eljn dijbeen, om dan het dansen weer voort te zetten. Nu vond de conducteur het welletjes. Biji had met stijgende verontwaardiging de zeer verdachte bewe gingen van den heer gadegeslagen. Hij had het aan gezien, hoe zijn fatsoenlijke wagen van Lijn 3 ge schandaliseerd werd door een heer, die niet eens tot de geregelde clientèle behoorde. Hij meende zoo. dat het nu uit moest zijn. Hij stapte den wagen in, vastbesloten den heer eruit te verwijderen. HKj belde resoluut twee keer, ten teeken, dat de bestuurder bij de volgende halte moest stoppen, en liep naar voren, op den raadselachtige» passagier toe. HIJ wilde hem juist barsch toespreken, toen de heer geruimen tijd op één been bleef dansen, ver volgens het dansen eensklaps staakte en zich ver volgens moeizaam bukte, naar iets, dat blijkbaar uit zijn ééne broekspijp op den vloer was gevallen. De heel trambevolking dromde om hernj heen en zocht met den heer, èn den conducteur den vloer met de oogen af. Was dit de oplossing van het vree- selijke geheim? Wat zouden ze zien, zoo dadelijk, wat zouden ze ontdekken? Plotseling gaf de dikke heer een gilletje van op winding. Met uitpuilende oogen, en blauw aange- loopen gelaat, strekte hij zijn korten arm naar den grond uit en raapte een glinsterend voorwerpje op. Het was.een boordeknoopje. KLEINE VERQISSINCL Smdagsaisse-StrixStockholm) KapiteinDie pannekoek waa een beetje hard. Jit welken zak hebt u het meel gehaald? Kok: Uit den zak achter de deur, kapitein. KapiteinIk dacht het tl dat U geen meel, lat is Portland cement RACE-BOOTEN MET MOTOREN VAN MO PAARD EKRACHTEN. Op hot gebied van snelle motorbooten ia Ameri ka de baas. Een Engelsche vrouw vindt dat te kras en heeft haar aanzienlijk vermogen ïn dienst gesteld van het doel, Engeland in staat te stellen uit te roepen dat het ook op het gebied van motorboo- ten „de golven beheerscht". Aangezien de vrouw zelve een harer booten zal besturen in den wed» strijd, die vroeg of laat zal moeten beslissen aan welk land het kampioenschap toekomt, heeft zij er persoonlijk levensgevaar voor over. Dit gevaar is misschien niet zoo groot als in wedstrijden als die voor den Schneider-beker of die van renauto's op stille stranden. Maar de hand, die de renboot tot de overwinning moet leiden, doet toch ook ha chelijk verk. Miss Carstairsdat is de naam van deze sport vrouw heeft voor het doel twee renbooten laten bouwen. Ze zijn vervaardigd volgens de constructie- beginselen die voor watergüjbooten geldon. En het zijn feitelijk güjbooten, want in haar grootste vaart heeft de boot slechts een goeden meter contact met het water, achteraan waar de schroef werkt. De booten hebben een motor van '800 paardenkrach ten, van dezelfde soort als die, welke waa gemon teerd ïn het Britsche vliegtuig dat verleden jaar den Schneider-beker won en in den automobiel van Malcolm Campbell, waarmede deze op het strand van Daytona in Florida een snelheid bereikte van gemiddeld 5207 mijl per uur. Miss Carstairs hoopt met haar booten op het water een snelheid te be reiken van 170 K.M. per uur <100 mijl). De vaar tuigen zijn Estelle I en Estelle II gedoopt en zijn uiteraard „up to dato' in de toepassing van alles wat de snelheid kan bevorderen, Tot op dit oogen- blik Is nog niet gebleken wat ze kunnen doen. Maar voordat de bezitster er mee naar Detrolt gaat (waar de Britsch-A'merikaansche bootstrijd moet worden gestreden) gaat zij ze beproeven op geschikt water in het Merengebied, bij Windermere. De booten heb ben den vorm" van dikke sigaren eindigend in een punt en zien er in het water uit als reusachtige bruinvisschen. Er is maar heel weinig ruimte in voor bestuurder en passagier, die volgens do bepa lingen van den wedstrijd de bemanning moeten uit maken. In haar gansche uiterlijk suggweeren ze snelheid met een hoofdletter S. Motorbooten met zoo hoog vermogen zijn tot nu toe nergens gebouwd. De eene boot hèeft zooge naamde directe aandrijving, hetgeen beteekent dat de schroef 4000 omwentelingen per minuut maakt. De andere is licht gegeard, zoodat de schroef iets minder snel wentelt. Het gewicht is ongeveer 1250 K.G. en de lengte ten naastenbij 9 Meter. DE POES EN DE BAAS. {&erybod/s Weekly, Londen.) Mefl Bewaï -ewaar ze das twaalfuurtje. r voor mijnheer, bf| iffa OF AAN EEN MODEGRIL TEN OFFER VALLEN. Het is misschien weinig bekend, dat vele dieren, die w^j achter de tralies van dierentuinen bewonde ren, in het land van herkomst bijna geheel zijn uit gestorven. De laatste exemplaren zijn naar Europa gebracht en aan de groote menagerieën verkocht En wanneer het niet gelukt hun voortplanting ln de gevangenschap te verzekeren, dan is het dieren rijk, na eenige jaren een interessant soort armer. Onder de diersoorten, die gedoemd zijn uit te ster ven, behoort ln de eerste plaats, de Amerikaansche bison. Twintig Jaar geleden bevolkten nog mlllioenen van deze dieren de steppen van Noord-Amerika. Door den bouw van de groote spoorwegen van het Oosten naar het Westen werden de bisons de oorlog verklaard. De arbeiders met den bouw belast, gebruikten de die ren als een goedkoop voedingsmiddel en duizenden werden door hen geslacht Een zeer belangwekkende hertesoort is de bijna vol komen verdwenen David-hert, dat, eigenaardig, het gewei averechts draagt. Deze soort draagt den naam van den Jezuïtenpater David, die zulk een hert voor de eerste maal in het -keizerlijk wildpark te Peking ontdekte en het Zoölogisch instituut te Parijs daar van een beschrijving gaf. De Bokseropstand in China beteekende ook het einde van de David herten. De laatste zestig exemplaren van deze zoldzame dieren kwamen naar Europa, waar ze door den hertog van Bethford worden aangekocht Do Amerikaansche zin gende zwaan of trompetzwaan is in Amerika niet meer te vinden. Ook de condor wordt steeds zeld zamer. Mén betaalt thans voor een exemplaar van zulk een dier over de 300 gulden. Het uitsterven van de con dors heeft een Fransche firma op haar geweten, die vond, dat de vleugels van deze vogels zeer goed voor veerversiering waren te gebruiken. De finna rustte een expeditie naar Zuid-Amerika uit, dat aan 6000 condors het leven kostte. Een dergelijk lot ondergin gen de Albatrossen, de trotsche vogels van den Stil len Oceaan, die nog een grootere vlucht hebben dan de condors. Van deze dieren wordt verteld, dat zij, wanneer ze in den ochtend van Australië wegvliegen, in den middag aan de Kaap de Goede Hoop zijn, ter wijl ze 's avonds Kaap (Hoorn, het Zuidelijkste punt van Amerika bereiken. Op het eiland Lesanne in den Grooten Oceaan be vond zich een broedplaats van deze dieren. Een Ja panner liet nu een expeditie uitrusten om handel te kunnen drijven met de veeren van deze dieren. Zijn 'lieden richtten op het eiland een vreeselijk bloedbad aan. Meer dan drie honderdduizend alba trossen vielen als slachtoffer. De Amerikaansche re geering hoorde van dezen overval en zond een oor logsschip naar Lesanne. Doch de expeditie had reeds de vlucht genomen en de Amerikanen vonden slechts de geraamten van de ongelukkige vogels, aan wien, naar ooggetuigen verzekerden, levend de vleugels wer den afgeslagen. Antilopen, wilde paarden, Kangeroes, zij zijn allen 'tot uitsterven veroordeeld. In Australië heeft men de Kangaroes vernietigd, om dat zij de weiden bevolkten, die voor de schapen kon den worden gebruikt Omdat de mensch ivoor voor knoppen van wandel stokken en biljartballen noodig heeft, zal ook wel gauw de Afrikaanschs olifant weldra volkomen uit gestorven zijn. Een treurige statistiek spreekt boek deel en: Jaarlijks worden veertig duizend olifanten gedood. den in 1920 23 mlllioen, in 1083 29 mlllioen en ln 1920 33 mllltoen nuttig aangewend. Deze 33 mlllioen P.K. worden door de werelddee- len als volgt benut: Europa 18.1; Noord-Amerika 18.8; Zuid-A!merika 0.75; Azië 2.1; Afrika 0.014 en Australië 054. De totaal beschikbare waterkracht bedraagt in Europa 58; Noord-Amerika 06; Zuid- Amerika 45; Azië 69; Afrika 190 en Australië 17 millioen PJEC SCHILDERIJEN TAN VLINDERRUGGETJES. TOTAAL 454 MILLIOEN PAARDENKRACHTEN. Waarvan ar slechts 33 mlllioen nattig worden aangewend. Het bodem-Instituut der Vereenigde Staten van Amerika heeft een schatting opgesteld van de totale waterkracht welke op de aarde beschikbaar is. Slechts een zeer klem deel hier van wordt prac- tisch benut. De totale kracht welke aan waterstro o- men ontleend kan worden schat het bureau op on geveer 454 millioen paardenkrachten. Hiervan wer- Hot gut het met die rijke tante van .Je* Heel slecht; ze krijgt nog niet eens 'n Ucht grieple. (Het komende Radio-seizoen zal in het teeken der ..Afscherming" staan, afscherming van het geheele toestel, van de kringen in het toestel onderling en/of van de spoelen. Engeland is ons hierin voorgegaan om van Amerika maar niet eens te reppen. En thans worden in de laboratoria van onze nationale Radio fabrikanten op uitgebreide schaal proeven op dit speciale gebied genomen. Wat heeft men met „afscherming" voor en wat is de beste methode, zal men vragen. Het ia tamelijk moeilijk, hierop een juist antwoord te geven, voor alle voorkomende gevallen. Men is nog druk aan het proeven nemen en reeds nu zijn de resultaten uit- éénloopend, zóó verschillend, dat de een de voorkeur geeft aan algeheels afscherming van het toestel, een tweede bovendien aan de onderlinge afscherming der kringen, terwijl een derde volstaat met afscherming der spoelen. Het is ook merkwaardig, dat het oor deel van da toestelbouwere verre van eensluidend is; de plaats waar de proefnemingen gehouden worden, zal stolllg hierop van invloed zijn. En dan, men werkt met verschillende Bchema'a.' Ongetwijfeld wordt het toestel selectiever, als men de antenne- en andere spoelen afschermt door mid- dl van een aluminium of koperen bus. Dit is eerst duidelijk waarneembaar bij die toestellen, die opge steld zijn in de buurt van een krachtigen zender en ook bij die toestellen, waarbij een bepaald zendsta tion uiterst moeilijk uit te stemmen ia Dit sluit de mogelijkheid uit, dat als het toestel op een zend- sation is afgestemd, de antenne-spoed toch nog zoo veel ontvang-capaciteit heeft, dat da uitgestemde sterke zender toch nog door hst opgevangen station weerklinkt Afscherming is ongetwijfeld gewenscht bij een toe stel met twee trappen h.f. (2.1.2.) Een dergelijk toe stel is uiterst moeilijk handelbaar. Schermt men het h e e 1 e toestel af, door het in een aluminium of ko peren kist in te bouwen, dan zal in sommige geval len afdoende blijken. De aethergolven komen dan alleen via den antenne-kiem ln het toestel (om het zoo maar ter vereenvoudiging uit te drukken), om daar de verschillende op elkaar volgende kringen in het toestel te doorioopen in de door den bouwer ge- wenschte volgorde. Rechtstreeksche inductie van kamer- of raam-antenne op één der kringen in het toestel wordt door deze wijze van inbouwen uitgeslo ten. Het is eigenaardig dat in het boven aangehaalde ge val andere toestelbouwers betere resultaten krijgen, als zij bovendien de verschillende kringen ondtr ling afschermen. Wij kunnen ln deze onmogelijk partij kiezen. Ook hij de kleine toestellen, zelfs bij de 3-Iatnps apparaten, (mits één lamp h.f. Is) blijkt afscherming in vele gévallen betere resultaten te geven. Dit komt eensdeels door de nieuwe lampen, anderdeels door de hoogere eischen die men tegenwoordig aan een toe stel moet kunnen stellen. De nieuwe lampen geven, wat de genereerneiging betreft, meer moeilijkheden dan de oude typen. Door afscherming van de krin gen onderling maakt men het toestel handelbaarder; men onderdrukt daardoor te groote genereerneiging en vergemakkelijkt de afstemming en verhoogt de selectiviteit Dit zijn allemaal punten, die ieder voor de afscherming ten volle rechtvaardigen. Het grooter aantal zendstations en de steeds ster ker wordende zenders, maken thans maatregelen ter verhooging van de selectiviteit noodig, waaraan wij vroeger niet behoefden te denken. Wij leggen ons oor te luisteren. En zoodra wij meer vaetstaan- d e gegevens verkregen hebben, zullen wij stellig op deze belangrijke kwestie terug komen. Volgende week een hoogst actueel artikel: WlmtfsUowwsiilnflH II Voor eenlgen tijd hield een jonge Engelsche schil der Spay Atkinson, te Londen, een tentoonstelling van zijn werken, een tentoonstelling, die groot op zien baarde. Zijn werk vindt groote bewondering en hij ontvangt er zeer hooge prijzen voor. Atkinson is doof en heeft een geheel verlamd been. Hij maakt .historische schilderijen, maar niet met penseel en verf, hij gebruikt vlindervleugeltjes, die hij in alle mogelijke vormen knipt en als verfvlakken gebruikt Voor een portret van Catharina van Aragon, dat hij op deze maaier „schilerde", gebruikte hij 2000 vleu geltjes. Arme vlindertjes. DEN ONGEPASTE BEWERING, passing Show. Looden4 Waarom start n Omdat as beweert, isi O __J dikwijls? dat ze oogrintlrtg go- Is het U bekend: dat Rusland het langste kanaal ter wereld heeft? dat dit bij Leningrad begint en vandaar naar de Chineesche grens loopt? dat het 4500 mijl lang is? dat sedert 1858 in Pennsylvania een anthraciet- ader in brand staat (een van de rijkste ter wereld), welke brand nog steeds niet, ondanks de hardnek- kige pogingen, geheel geb'luscht is kunnen worden? d a t er in Engeland binnen een diepte van 1500 M. nog 100.000.000.000.000 ton steenkool in den grond aanwezig is? dat men in Buenos Ayres lucht-taxi's gaat laten vliegen, die een prijs van f 1.50 per K.M. berekenen? dat het overseinen (draadloos) van een film naar New York (van uit Chicago) 25 gulden per voet kost? dat het overseinen van een film, die tien minuten duurt, aldus 7200 gulden tou kosten? Hst haal oude trucje. Het jong gehuwde vrouwtje probeerde 't eens met een heel oud trucje. „Ik ga naar m'n moeder terug!" huilde ze. „Dat zal je niet meevallen", spotte de jong gehuw de, „want Jou moeder is gisteren ook al naar groot moeder teruggekeerd". Wat hij allemaal had. (Bezoeker (over het zoontje van de gastvrouw spre kend): Hij heeft de oogen van zijn moeder. Moeder: Ja, en de mond van zijn vader. Het zoontje: Ja, en de brook van zijn broertje! De tijden veranderen. „Neen, dank je wel, ik laat m'n haar niet afknip pen", verklaarde de tienjarige Niezi, „ik ben bang, dat ik dan teveel op m'n grootmoader ga lijken". Doek of doek. Echtgenoot (naar een ontzettend hooge rekening van een mode-magazijn starend): Zei je dat die lap die je gekocht had een restant was of een Rem- brandtïi?? Zoo gaat hot meestal. Vader", zei Jan vol trots, „ik heb m'n horloge heelemaal uit elkaar gehaaid en toen weer in el kaar gepeuterd, en nu heb ik drie radertjes uitge spaard, die mij totaal overbodig leken". Het ging er nu eens niet in als koek. Hospita (tot nieuwe commensaal): het spijt mij, dat U mijn eigengebakken koek niet lust. Ik durf toch te zeggen, dat mijn heele zaak is opgebouwd op mijn kookkunstl Commensaal: Ik twijfel er niet aan! Met nog een •tuk of wat van die koeken kunt U wel een hotel bouwent

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1928 | | pagina 18