NOBILE'S RAPPORT OVER DEN ONDERGANG DER
„ITALIA".
Negen misdadigers neergeschoten.
Vonnissen in het Schachty-proces.
Zweedsch dorp afgebrand.
Japansch vliegtuig in zee gestort
Binnenlandsch Nieuws.
Door een koe te water gestooten.
Arbeider door den electrischen stroom
gedood.
Auto door den trein gegrepen.
Noodlanding van een Italiaansch vliegtuig.
Trambotsing te Haarlem.
Lundborg gered.
De samenvoeging van Wijdenes en
Venhuizen.
Het gruwelijk misdrijf in Ned.-Indië.
Bezoek van de „Bremen"-vliegers aan
ons land.
Société des Galeries.
Geraffineerde oplichting.
Bedrag van f 12500 verduisterd.
Het vergaan van de „Zeemeeuw".
bij een pooinq tot ontvluohtino uit de
oevanoenis tb boekarest.
Nur V. D. uit de Roemeensche hoodistad, Boeka
rest verneemt, poogden In de gevangenis aldaar 10
Ïit «ware gevangenleitral veroordeelden door het
oen springen vuil een muur te ontkomen. Uoor de
wuolit ontdekt, aioegen zij op de vlucht. De solda
ten maakten va nde wapenen gebruik! negen gevan
genen werden neergeschoten.
ELF RUSSEN TER DOOD VEROORDELD.
Naar uit Moskou gemeld wordt, is Donderdag in
het Schachty-proces vonnis geveld. De Duitsche
verdachten Meyer en Otto zijn vrijgesproken en de
Duitsche verdachte Badstieber werd tot een jaar
voorwaardelijke gevangenisstraf veroordeeld.
Van de aangeklaagde Russen zijn er elf ter dood
veroordeeld.
60 GEBOUWEN EN 13 PAKHUIZEN EEN PROOI
DER VLAMMEN.
Het plaatsje Berievaag in de nabijheid van Vardö
ie door een rwaren brand geteisterd. De brand ont
stond 's morgens om half vijf in een traankokerij en
werd het eerst gezien door eenige visschers, die hun
vischnetten ophaalden. Doordat deze dadelijk alarm
sloegen, zijn er, voor zoover men weet, geen mlen-
■chznlsvsne ta betreuren. Maar de baal* kom van t
plaatsje werd een prooi der vlammen, waaronder alle
winkels en da aenlga twee bakkerijen van het dorpje.
De schade wordt op aan mllltoan geschat.
Met groots moeite werd het ziekenhuis, de kerk1
en het telegraafkantoor gered. Maar het poetkantoor
werd geheel vernield. F.eret daags na het ontstaan
werd men den brand meester, nadat 60 gebouwen en
12 pakhuizen totaal waren afgebrand. De dakloozen
worden ondergebracht ln booten en In de weinige
hulzen, welke zijn overgebleven. De oorzaak van den
brand ls tot nog toe onbekend.
DRIE PERSONEN VERMIST.
Reuter seint uit Tokio:
Een Japansch watervliegtuig, dat een nachtelijke
vlucht maakte, is bij de marinebasis Jokoaóeka in
zee gestort. Een luitenant en twee imatrexzen worden
vermist, twee onderofficieren zijn gewond terwijl
twee andere inzittenden ongedeerd bleven.
EN VERDRONKEN.
Te Valthemond bracht de 18-jarige J. K een koe
aan een touw naar het land. Onverwachts gaf het
dier hem een stoot met het gevolg dat hij in het ka
naal geraakte en verdronk.
OP DE KUNSTZIJDEFABRIEK TE ARNHEM.
Donderdagmiddag was in da Kederlandache kunst
sljdefabriek aan den Voadijk te Arnhatn de 27-Ja-
rlge gehuwde bankwerker van Schalk uit Delft «net
een electrische boormachine bezig toen hij door een
electrischen stroom werd getroffen. Hoewel gerui-
men tijd de kunstmatige ademhaling werd toege
past mocht men er niet in slagen de levensgeesten
op te wekken. Het ongeluk) ia vermoedelijk ontr
staan door kortsluiting in do boor.
OP EEN ONBEWAAKTEN OVERWEG,
Gistermorgen ta een auto bestuurd door den
heer R. H. Folmer, arts te Dciewe«en (Zuld-Beve-
land) daar door een lokaaltrein hij een onhewaakten
overweg gegrepen en geheel vernield. De heer Foi-
mar werd ernstig verwond en ia korten tbd daar
na overleden.
ringen da adjudant van dan tx-kslzrr majoor
von Lavatzojr an de Jeugdige prins Fvrdinand, zoon
van prlneee Hermine, waren aanwezig om hen al
te halen deelden zij mede, dat t|J het plan had
den morgen (due vandaag) tegen twaalf uur naar
Keulen door te vliegen en daarna andere Dulteehe
steden te bezoeken. Slechte Fltzmaurlce zou per
K.LM.-vllegtuig naar Londen gaan, om vandaar met
een eigen vliegtuig naar Dublin terug te keeren.
ONDER AMSTERDAM BIJ DIEMEN.
EEN TRAMTREIN REED ZONDER BE8TUUBDER
OP DEN ANDEREN IN.
Alleen materieels sohade.
HET OPENBLIJVEN DER KLEPPEN VAN HET
LUCHTSCHIP DE OORZAAK VAN DE BOTSING
MET HET IJS.
NOO BEN ONDERZOEK OP *0 KILOMETER
VERDER.
Het pers-tffentschtp Stephanie publiceert het vol
gende door Nobilo gezonden, rapport over don on-
dtugung dor „lUiliir <m wat er vorder vim het lucht
schip kan zijn gowordon:
In luit. rapport wordt o.a. gezegd dat Nobilo op het
oogehblik dor catastrofe vermoedde dat oenlgo groe-
pon kloppen opon waron gebleven tongovolgo van
liet IJh. HIJ gaf aan don mecanlclon Aloftsnndrinl
bevel do Kloppen in het luchtschip na te kijken.
AlosHundrlnl had nog muur enkele meters afgelegd
toen do boot van het luchtschip op hot lj« gewor-
poiii word. Nobilo'moest toen wol ao mogoli,Ikheid
uitsluiten dat er gas door oen klop ontsnapte qn
ftohto liet, veel waarschijnlijker dat de ballon go-
sohourd wjuh. Aldus wordt verklaard dat het lucht
schip bij zijn botsing met het ijs menschon en ma
teriaal lo hobbon achtergelaten, tijdelijk lichter
werd en steeg. Men, zag hom dun ook ten prooi aan
den wlrnl kort daarna in do wolleen verdwijnen.
Nobilo zegt dat er niet aan to twljfoloii valt dat
het luchtschip sleohts korten tijd in de lucht kon blij
ven, want doordat hot gas bleef verliezen, moest
hst weer dalon. Op het oogonblik dor botsing zag
men dun ook dat de moaunloiön Arduino blijkbaar
e»m anolltf daling trachtte to bewerkstelligen, woton-
do, dut de wind hot luchtschip van het land verwij
derde.
Op grond van dozo overwegingen trok Nobilo de
conclusio, dat hot luchtschip ton hoogste ongeveer
een half uur in do lucht is kunnon blijven 011 der
halve, gegeven de snolheid van don wind, filet meer
dan 20 ii 30 km. kan hebben afgelegd.
Eenige dagen na de ramp vernam Nobile van zijn
kamorudon oen omstandigheid, die hem zeer ern
stig voorkwam. Ongeveer twintig rainuton na don
val hadden oonlgen hunner aan den horizon in
oostelijke richting een hooge dichte zwarte rookko
lom gozlon.
Bij de bespreking duzor omstandigheid over-
hsorsnhte de hypothese dat de vallende ballon in
brand ie gevlogon. In dit geval zou er geon hoop
r»jn dat (w>n d«r kameraden aan don dood zou zijn
ontsnapt. Indien do rook door den brand van het
lurhtschlp zou zijn veroorzaakt, zou men dit hebben
zien vallen. Het zou evenwel moeilijk aan te nemen
zijn geweest dat btj oen bewolkten hemel hot gelei
delijk ln brand raken van het luchtschip niet zou
zijn opgemerkt door personen, die zich op zulk een
korton afstand, nl. 10 of 15 km. bevonden. ZolfB als
het waar is dat brandende rubber een dichten,
zwarton rook geeft, kan een dergelijke rook ook ont
staan door verbranding van benzine of iets anders.
Nobile meende dat de reservoirs met benzine en
olie plotseling gevallen, waren of uit waren gewor
pen om een nieuwe daling te vertragen. In dit go-
val kan men hopen, dat het luchtschip gevallen is
zonder in brand te geraken en dat zijn metgezellen
ongedeerd zijn.
Met het oog op deze overwegingen adviseerde No
bile met grootere aandacht den sector op 60 gr. to
exploreeren. Indien ongelukkigerwijs de rookwolk
zou zijn veroorzaakt door een brand van het lucht
schip, zou het ontzaglijk geraamte van het schip
van eenige meters hoogte en 106 meter lengte, moe
ten worden teruggevonden.
Nobile besluit met de woorden: „Indien God wil,
dat ondanks den brand de geheele of een gedeelte
der bemanning werd gered, moet zij zich rondom
het luchtschip bevinden. Doch wanneer er op da
eerste twintig km. niets bijzonders wordt gevonden,
rekening houdend met het feit, dat de benzineresor-
voirs onopgemerkt kunnen zijn, wil dit zeggen, dat
de rook niets met een brand van den ballon had to
maken. In dat geval zal het onderzoek op een ver
dere twintigtal km. moeten worden voortgezet ten
einde het luchtschip terug te vinden.
Nobile ernstig ziek.
Een N.T.A.-berioht meldt d.d. 5 Juli de ontvangst
van een telegram van de Koningabaai, dat generaal
Umberto Nobile het bed moet houden en ernstig
ziek is.
Nog steeds geen gunstige resultaten.
Een Stefani-bericht uit Rome d.d. 6 Juli meldt,
i dat van de „Citta di Milano" een. telegram is ont-
y^n,?en. oyer de laatst geseinde positie van de groep
Viglieri. Zij bevindt zich op 80 gr. 15 min. N.B. en
gr. .co min. O.L., d.w.z, op een afstand van onge
veer zeven kilometer van Kaap Leigh-Smith.
De Zweedsohe vliegtuigen, hebben de groep op
nieuw van-voorraden, medicijnen en accumulatoren
voorzien.
der Zweodache vliegtuigen, verkent de Oost
en de Zuidkust van Noord-Oostland om te zoekon
naar de Latham 47.
comrï!'an<ianJ van di Milano" ontving
?»ppc?i do studenten van de Alpenclub, dio
j 5.eer zor8vuldlg de geheele
ann Noord-OoBtlaiid hebben verkend tot
ïüw«!!n Pw*nt tien kllometer van kaap Leigh Smith,
MÜ?ter een *P°°r te ontdekken van Malm-
gren, Mariano en Zappi.
Gsdursnde de laatst. dag.n hebban d» Noorsche
vliegers bovendien het eiland Outgers Reps (tus-
schen kaap Platen en het eiland Svend Foyn) vor
kend on het gebied ten Zuiden daarvan. De vliegers
zijn er zeker van dat zich op het eiland niemand
bevindt.
Bij kaap Brunn vond men een brief van kapitein
Sora met de mededeeling, dat hij zich klaar maakte
om naar het ell&nd Foyn verder te trekken. Aaage-
«den de Nooriche vlieger Lützow Holm hem echter
met het oog op den toestand van het IJ» heeft ont
raden zulks te doen, is kapitein Sora vermoedelijk
nu reeds torug naar de Beverly-Sond. Voor nadera
berichten zal mon oorst de komst van de „Bragin-
za" op deze plaats moeten afwachten.
De redding wordt moeilijker.
Naar uit Spitsbergen gemold wordt, aldus non
V.D,-bericht zijn do deskundigen van meening,
dat do reddin» van do «roop~Vllg.llori door imiddol
van vliegtuigen stooüs moeilijker wordt. Hoe vorder
men ln Juli komt, dos te mooilijkor wordt oon lan
ding op het ijs.
Lundborg heeft van de ijsschots gesoind, dat men
aldaar mot geduld op redding wacht, maar dat de
Ijsschots roods zoo dun is gewordon, dat zo vermoe
delijk hij hot landon van vliegtuigen zal barsten.
Hij raadt daarom aan om met watervliegtuigen te
trachten do schots te bereiken.
Ook voor hondonsloe-oxpodltios wordon do om
standigheden steeds mooilijkor. Mon is van meenlng
dat slechts oon reddingspoging met de IJsbrekers
Donderdagmiddag omstreeks 6 uur heeft op de lijn
Haarlem—-Zandvoort van de N.Z.H. nabij de Leid-
schevaart, een trambotsing plaats gehad, die geluk
kig goed is afgeloopen.
Even voorbij het viaduct was een draad van de
bovenleiding doorgebroken. Het gevolg was dat het
tramverkeer vertraging had. Voorbij de viaduct
stond een tram en op de viaduct eveneens een te
wachten.
Om zes uur naderde weer een tram uit Haarlem,
die de helling opreed. Daar op den toegangsdijk een
oode vlag stond, als teeken, date niet verder gere
den mocht worden, stopte hij. De conducteur begaf
zich naar de plaats waar werkzaamheden verricht
worden. Hij bleef eenigen tijd weg, waarop de wa
genvoerder besloot ook te gaan kijken. Hierdoor
wm geen dienstdoend personeel meer op de tram
over.
De belde mannen waren nog maar even weg, toen
de tram van de helling af, aohterult reed De wa
gen ging hoe langer hoe sneller en reed later de
Loldiohevaart op.
Op dat oogonblik naderde uit de richting Haarlem
woor oen tram. De bestuurder zag, dat ar oon tram
I aankwam. Hij stopte meteen. Spoedig bemerkte hij,
ilnt er goon porsonool op do tram nauwozig was,
waarop hij besloot eveneens achter uit te rijden, om
zoo to voorkomen, dut een botsing zou plaats vin
don. Hij kon echter niet verhlnderon, dut de trams
tegen elkaar botsten. Belde wagen» wurdon bescha
digd.
In do tram was een aantal passagio™ aanwezig.
I Begrijpelijkerwijze ontHtond er onder de reiziger»
eonigo consternatie. Persoonlijke ongevallen 'had-
don niet plaats.
Do bostuurdor van don tramtrein, dio achteruitga-
reden is, heeft verklaard, dat hij de handlo, toen hij
don wagen vorliot, in ruststand hooft gezet. HE ver
moedt, dat een passagioi" aan do handle hoeft go-
stooton, waardoor do tram ln beweging is gekomen.
Het trafnvorkuor had ongeveer een half uur ver»
truging.
In een smalle sloot terecht gekomen.
Gistermorgen ongeveer 10 uur is op een terrein
achter de meelfabriek te Diemen, halverwege Vinke-
brug, aan den Muidcrstraatweg wegens motorpech
een Italiaansch legervliegtuig gedaald.
Het toestel passeerde veilig het dorp Diemen en
kwam zeer goed neer toen de bestuurder ongoluk-
kierwijs iets te ver uitrolde, waardoor hijl mot het
landingstoestei in een smalle sloot terecht kwam
De wielen drongen diep in den modder, terwijl van
den propeller een stuk werd afgeslagen. Ook de
onderste rechtervleugel werd licht beschadigd De
weinige toeschouwers, die de noodlanding zagen ver
richten, dachten aanvankelijk, dat het toestel over
den kop zou slaan, omdat de romp even een ver
ticale stand aannam. Het toestel herstelde zijn even
wicht evenwel en ligt thans met de beide vleugels
over de sloot. De inzittenden kwamen met den
schrik vrij en. begaven zich met den Italiaanschen
consul, die onmiudellijk ter plaatse was, stadwaarts.
Naar het Hsbl. verneemt, zal de montagedienst
van Soesterberg hulp verleenen. Het is de bedoe
ling het toestel naar Soesterberg te brengen om het
aldaar te herstellen.
succos kan oplovorcn. Ann don andoren kant hn-
dicht t Mm,ster Kan voor de °Pen schipbrug.
reiken kon. I
Lundborfl gured
Kon Wolff-borloht uit Stockholm houdt ln, dnt bij
hel Zwoedsch ministerie van oorlog vanmorgon
vroog oon telegram ia aangekomen van don, vol-
gondon inhoud; „Lundborg gered". Onderteekend
Torviborg.
Lundborg bevond zloh tooalt bekend na de red
ding van Nobile bij de groep-Vlgllorl.
Na do redding van Lundborg doen de Zweedsche
vlieger» than» pogingen om ook de Italianen te
redden.
De kranig» Zwoediche vlieger, dl» Zondag voor veer-
tlon dagen Nobile gered heelt en daarna bij een po
ging om de vordore leden van do expeditie af te halen
zijn toestel beschadigde en zelf govangen op liet IJ»
word, is dus gered. Zijn vortrouwon op zijn redding,
pus nog uitgesproken in sijn vorjaaretelograin ann
zijn vrouw, Is niet beschaamd. Er bestaat nu grooto
kans, dat ook de andere schipbreukelingen bij de
roode tent op het drljfijs zullen kunnen worden af
gehaald. Donderdag reeds zijn hun nieuwe voorra
den toegeworpen en was er dus gemeenschap door
do lucht mogelijk. Deze verkenning zal waarschijn
lijk aanleiding hobben gegeven tot do dan mot suc
ces bekroonde poging om Lundborg to rodden. Met
spanning ziet men nadero berichten togemoot of bij
dezo redding soms reeds dadelijk ook nog andore le
den van de groep Viglieri gered zijn. Deze bestond
naar men weet, behalve uil Lundborg, uit luitenant
Vigliri, de commandant, den Tsjechoslowakschen ge
leerde prof. Behoenek, den Ingenieur Trojanl, den
machinist Ceclon (gewond) en den marconist Biagl.
Bijzonderheden over Lundborg'» redding.
Naar uit Berlijn aan de „Tel." wordt geseind, heeft
het Zweedscho ministerie van Marine meegedeeld,
dat de vlieger, die luitazant Lundborg rodde, de
ZweedBche luitenant Schyberg was. Deze heeft zich
laten leiden door de overweging, dat Lundborg onmis
baar was voor de verdere reddingsactie. Om deze
reden heeft men hem het eerste gered. Lundborg, die
zich thans aan boord van de „Quest" bevindt, hebft
aan zijn vrouw geseind, dat hij in goede gezondheid
verkeert.
Voordat Lundborg door Schyberg gered werd, heb
ben andere Zweedsche vliegers met kleine toestel
len de Italiaansche groep van proviand voorzien. Toen
dit gelukt was, werd besloten, een landing op de ijs
schots te beproeven. Schyberg voerde de landing met
goed gevolg uit, en kon zoodoende zijn landgenoot
redden.
Door de verplaatsing der operatiebasis van de
Zweedsche reddingsactie zijn de kansen op de red
ding der overige leden van de Viglieri-groep aanmer
kelijk verbeterd, daar thans de Zweedarho, Noorsche
en Finsche vliegers een veel korteren afstand behoe
ven af te leggen. Ook het naspeuringswerk naar het
Latham-vliegtuig van Amundsen en Guilbaud' is thans
gemakkelijker geworden. Nadat het gisteravond was
onderbroken, is het heden energiek voortgezet. De
Russische vlieger Baboesjkin is oveneens opgestegen
om naar Amundsen te zoeken, evenwel zonder resul
taat.
De „Malyoln" vrij.
Hot W. B. meldt uit Moskou, dat de Sovjet-Rus
sische IJsbreker „Malygin' bericht, dat hij door hot
hem omgevonde ijs is gekomen 011' hot vrije wotor
hoeft bereikt. HIJ vaart thans met eon snolheid van
tien mijlen per uur In de richting van het Kareis-
eiland.
Donderdagavond paeaeerde het schip op 76 gr. 33'
oosterlengte den Russiechen vlieger Baboesjkin, die
gereed stond de tweede vlucht te ondernemen.
ALS ARNHEM NU GEEN VASTE RHUO KRIJGT—
Dezer dagen, aldus de „Nwo Arnh. Crt.', naderde
onze minister von Blnnonlandsoha Zaken on Land
bouw mr. Kan op een van stin vele reizen per auto
Gelro's hoofdstad van zuidelijke richting.
't Waa tien minuten voor vieren in don middag,
toen do Rijn bereikt word on oin 18.02 uur zou de
trein vertrekken, die don minister naar zijn woon
stad zou brengen. Alle tild, duz nog om van den
Rijn naax bet station to komen en het kaartje* na
mon zou «oon oponthoud vorderen, want een ml-
niater heeft daarmee niets uitstaande. Maar het
toeval wilde, dat julot toen do minletorleele auto don
Rijn genaderd was, de schipbrug met son sierlij
ken awaal open ging on 'n sleep zioh door de opening
ging kronkelen. De «leep was long. uiterst lang.
Toen do torenklok vier slagen bod doen klinken,
«at minister Kan nog in zijn auto voor de aohlpbrug.
Er werd een telefoontje aan gewaagd naar 't sta-
ton en vorsochit werd om don trein onkool minuten
op te houden. Er werden vijf minuten speling be
loofd. Maar toon het vijf minuten over vier was,
stond de minister nog voor de brug.
Eindelijk kon het brugvak weer eleotrlaoh worden
opgetakold, 'e miniate* auto maakte een spurt naar
het station en do trein was vertrokkenI
1 Nou, hooron wij eon wijeweerigen Arnhemmer
zoggen, als dit niet helpt, helpt niets. Als er nu niet
spoedig een vaste brug over don Rijn komt, dan
moeten ze mij1 maar minister maken...
VROUW EN ZES KINDEREN OEWUROD.
Twee hoofdbeklaatjden ter dood veroordoeld.
Aneta seint uit Medan:
De Landraad to Siantar heeft uitspraak gedaa,n in
het drama, dat in November in het Siantarsohe is
voorgekomen en waarbij een vrouw on zes kinderen
gewurgd en in een atap-huis verbrand werden. Van
de drie hoofdbeklaagden werden twee ter dood en
één tot levenslange gevangenisstraf veroordeeld;
twee medeplichtigen kregen twaalf en twintig Jaar
gevangenisstraf. Vier beklaagden werden vrijge
sproken.
na 1 januari aa. mn gemeente.
De naam nog nlat vastgesteld.
Naar uit Amsterdam wordt meegedeeld, mag de
samenvoeging van de gemeenten Wljdone» en Ven
hulzen vrijwel aeker tegen 1 Januari a.e. worden
verwaoht. De raden van de beide gemeenten en de
commissie uit de ingezetenen (de soogenaamdt dub
bele raden) hebben stch er alle voor verklaard. Ge-
I vormei wordt een krachtige nieuwe gemeente van
bijna 4001) Inwoners, Alleen over den naam Ie nog
eenlg verschil van meening. Gedeputeerde Staten
1 van Noord-Holland hebben Tn het weleontworp op
genomen Venhutsen en Wijdenes Ter verkorting is
in overweging gegeven de geuiuonte nlleen Venhui
zen la noemen of een eamenvalllng van da beide
namen, namelijk Wljilehulsen. Van <1* samenvoeging
wordt o.m. een besparing op bestuurskosten ver
wacht, bensvons eon vruchtbaarder gemeentelijk*
werksaomheld.
In 1870 werd door do Ileeren Sonnavillo on von
Flsenno opgoricht de Naamlooze Vennootschap So
ciété dos Galeries en word overgegaan tot don bouw
van eon groot gebouw, circa 80 meter lang on on
geveer 25 motor breed, op een van de mooiste punten
van Schövonlngon, nl. het Gever» Deynootpleln,
waarvan do geUoele linkerzijde door dit gebouw
wordt in bosing genomen. Een gebouw grootnoh van
opzet en op de moest solide wijze uitgovoord. Do
eerste on twooile étage wordon ingericht vooHotol
(het bekende Hotel ue» Galerie»), do benedenver
dieping bUMtnat uit Café'» (on, bot oeroude ovora-1
bekende „Anciunne Malton Berenbak")* vele mooio
winkel» met eigen woningen on eon sonlttorend in-
i gerichte kapporssaion. Het inwendige li vanaf het
begin royaal opgevat. Meubelen sooals wij die niet
I moer kennen, van do fraaiste on duurste houtaoor-
ten vervaardigd, oavemluï* en onverwooetbaar, Eon
schitterende ruimtevedeeUng, waardoor in hot bloei
tijdperk van öcheveningon, toon Ruaiinohe on Duit-
suhe Vorston den zomer daar doorbrachten, de» Ga
lerie» behoorde tot één dor voornaamste logeerge
legenheden. Naast de oerdegelijke oudheid ook het
moderne comfort. Van Jaar tot jaar wordt het Hotel
steeds meer in aanpassing gobrooht aan de tegen
woordige. behoeften. Een gebouw dat liuar taak
steeds waardig volbraoht heeft en zal blijven vol
brengen.
HUURKOOPGONTRAGTEN VERVALSGHT. een
BANKINSTELLING HEDROQEN.
De contrale recherche to Rottordam heeft proces
verbaal opgemaakt tegon iemand, die ervan ver
dacht wordt, zich te hebben schuldig gemaakt aan
valschheld in geschrifte.
Dezo man leverde olectrische installatlos on be-
noodlgdhoden in huurkoop. Mot zijn klanten sloot
hij contracten af, wolko contracten hij vorkooht
aan een bankinstelling. Do bunkinsteling betaalde
hein de waarde van dezo contracten, waarna hij
decepten tot een zelfde bedrag toekende. De bank
gaf hem voorts het recht van incasso. Het kwam
dus hier op neer, dat de man do contracten afgaf
aan een bank, die hem hier voor in ruil geld gaf.
Dit geld betaalde hij in gedeelten terug, telkens alt
hem een accept werd aangeboden. Dit geld had hU
dan tevens bij zijn klanten geïnd.
Dit systoem had tot resultaat, dat do man ln het
bezit bleef van zijn bedrijfskapitaal. Nu ls gebleken
dat hij stelselmatig de bedragen op de contracten
heeft vervalscht en een hooger bedrag heeft ge
maakt. Hij kreeg due van de bank meer, dan dat de
contracten waard waren, zoolang hij de accepten
bleef betalen, benadeelde hij de bank dus eigenlijk
niet. Maar eenigen tijd geledon was hij niet in staat
de accepten te betalen. Het gevolg was dat de bonk
hem het recht van incasso ontnam en zelf het geld
op de huurkoopcontracten wilde doen innen. Toen
kwam uit, dat de klanten veel minder schuldig wa
ren, dan in de contracten stond vermeld.
VIA HET VLIEGVELD SOESTERBERG EEN
BEZOEK GEBRACHT BIJ DEN EX-KEIZER.
Gisteren hebben de drie bekende Oceaan-vliegers
van de „Breinen", Von Hühnenfeld, Köhl en Fitz-
maurice een bezoek aan ons land gebracht, waar
bij ze don ex-keizer te Doorn opzochten. Om onge-
veer half één i» den middag landde het vliegtuig,
dat de drie mannen naar hier bracht, op het mili-
i taire vliegveld te Soesterberg.
I Eon groot anatal militairen was aanwezig om de
I Ocoaanvliegers te begroeten. Aan „wal"' gestapt
werden de iuchtvaarders verblijd met bloemen, door
kinderen van vriendelijk gestemde Duitsche dames
aangeboden en met een flinke regenbui. Persfoto
grafen on filmdraaiers belegerden onmiddellijk de
aankomenden, die, zooals Köhl aan don verslaggever
van het llsbld. mededeelde, eon goede reis achter
den rug hadden, al was het weer zeer slecht ge
weest.
I Tusschen Ierland en Soesterberg, zoo vertelde met
I nadruk von Hühnenfeld, die er eenigszins vermoeid
en koud uitzag, hebben wij geen tusschenlanding
gemaakt. In het korte oogenbllk, dat de vliegers
hadden, alvorens zij per auio nuar Duorn verder
OP EEN KANTOOR IN NEDlINDIS.
Ameta seint uit Medan:
Een employé van de Société internationale des
plantations et de finance H. A. Parker alhier heeft
een bedrag van f12.500 verduisterd. De dader is
voortvluchtig.
SCHERPE CRIT1EK VAN DE ZIJDE DER PERS.
Naar Aneta uit Batavia seint, oefenen de bladen
zeer scherpe ertiek uit in verband mot bet rapport
over het vergaan van de ..Zeemeeuw".
Het Indische Nieuws vau den Dag noemt het
raport fnuikend en roept uit, dat het oen ooilan
den! Is, dat d» scheopsdevletcn niet overeen etem.
men met de werkelijkheid, waardoor tol van men-
auhenlovens ln gevaar worden gebracht.
De Nieuwe Soerahala Courant, vernoemt, dat de
stablllteitsberekenlngen bij de „Aldobaran" en de
„Euridsnue" reed» gemaakt «ijn. Belde schepen wer-
don vrij iwaar geballast om de stablllteltegehreken
op te hellen.
4