NOBILE'S RAPPORT OVER DEN ONDERGANG DER „ITALIA". Negen misdadigers neergeschoten. Vonnissen in het Schachty-proces. Zweedsch dorp afgebrand. Japansch vliegtuig in zee gestort Binnenlandsch Nieuws. Door een koe te water gestooten. Arbeider door den electrischen stroom gedood. Auto door den trein gegrepen. Noodlanding van een Italiaansch vliegtuig. Trambotsing te Haarlem. Lundborg gered. De samenvoeging van Wijdenes en Venhuizen. Het gruwelijk misdrijf in Ned.-Indië. Bezoek van de „Bremen"-vliegers aan ons land. Société des Galeries. Geraffineerde oplichting. Bedrag van f 12500 verduisterd. Het vergaan van de „Zeemeeuw". bij een pooinq tot ontvluohtino uit de oevanoenis tb boekarest. Nur V. D. uit de Roemeensche hoodistad, Boeka rest verneemt, poogden In de gevangenis aldaar 10 Ïit «ware gevangenleitral veroordeelden door het oen springen vuil een muur te ontkomen. Uoor de wuolit ontdekt, aioegen zij op de vlucht. De solda ten maakten va nde wapenen gebruik! negen gevan genen werden neergeschoten. ELF RUSSEN TER DOOD VEROORDELD. Naar uit Moskou gemeld wordt, is Donderdag in het Schachty-proces vonnis geveld. De Duitsche verdachten Meyer en Otto zijn vrijgesproken en de Duitsche verdachte Badstieber werd tot een jaar voorwaardelijke gevangenisstraf veroordeeld. Van de aangeklaagde Russen zijn er elf ter dood veroordeeld. 60 GEBOUWEN EN 13 PAKHUIZEN EEN PROOI DER VLAMMEN. Het plaatsje Berievaag in de nabijheid van Vardö ie door een rwaren brand geteisterd. De brand ont stond 's morgens om half vijf in een traankokerij en werd het eerst gezien door eenige visschers, die hun vischnetten ophaalden. Doordat deze dadelijk alarm sloegen, zijn er, voor zoover men weet, geen mlen- ■chznlsvsne ta betreuren. Maar de baal* kom van t plaatsje werd een prooi der vlammen, waaronder alle winkels en da aenlga twee bakkerijen van het dorpje. De schade wordt op aan mllltoan geschat. Met groots moeite werd het ziekenhuis, de kerk1 en het telegraafkantoor gered. Maar het poetkantoor werd geheel vernield. F.eret daags na het ontstaan werd men den brand meester, nadat 60 gebouwen en 12 pakhuizen totaal waren afgebrand. De dakloozen worden ondergebracht ln booten en In de weinige hulzen, welke zijn overgebleven. De oorzaak van den brand ls tot nog toe onbekend. DRIE PERSONEN VERMIST. Reuter seint uit Tokio: Een Japansch watervliegtuig, dat een nachtelijke vlucht maakte, is bij de marinebasis Jokoaóeka in zee gestort. Een luitenant en twee imatrexzen worden vermist, twee onderofficieren zijn gewond terwijl twee andere inzittenden ongedeerd bleven. EN VERDRONKEN. Te Valthemond bracht de 18-jarige J. K een koe aan een touw naar het land. Onverwachts gaf het dier hem een stoot met het gevolg dat hij in het ka naal geraakte en verdronk. OP DE KUNSTZIJDEFABRIEK TE ARNHEM. Donderdagmiddag was in da Kederlandache kunst sljdefabriek aan den Voadijk te Arnhatn de 27-Ja- rlge gehuwde bankwerker van Schalk uit Delft «net een electrische boormachine bezig toen hij door een electrischen stroom werd getroffen. Hoewel gerui- men tijd de kunstmatige ademhaling werd toege past mocht men er niet in slagen de levensgeesten op te wekken. Het ongeluk) ia vermoedelijk ontr staan door kortsluiting in do boor. OP EEN ONBEWAAKTEN OVERWEG, Gistermorgen ta een auto bestuurd door den heer R. H. Folmer, arts te Dciewe«en (Zuld-Beve- land) daar door een lokaaltrein hij een onhewaakten overweg gegrepen en geheel vernield. De heer Foi- mar werd ernstig verwond en ia korten tbd daar na overleden. ringen da adjudant van dan tx-kslzrr majoor von Lavatzojr an de Jeugdige prins Fvrdinand, zoon van prlneee Hermine, waren aanwezig om hen al te halen deelden zij mede, dat t|J het plan had den morgen (due vandaag) tegen twaalf uur naar Keulen door te vliegen en daarna andere Dulteehe steden te bezoeken. Slechte Fltzmaurlce zou per K.LM.-vllegtuig naar Londen gaan, om vandaar met een eigen vliegtuig naar Dublin terug te keeren. ONDER AMSTERDAM BIJ DIEMEN. EEN TRAMTREIN REED ZONDER BE8TUUBDER OP DEN ANDEREN IN. Alleen materieels sohade. HET OPENBLIJVEN DER KLEPPEN VAN HET LUCHTSCHIP DE OORZAAK VAN DE BOTSING MET HET IJS. NOO BEN ONDERZOEK OP *0 KILOMETER VERDER. Het pers-tffentschtp Stephanie publiceert het vol gende door Nobilo gezonden, rapport over don on- dtugung dor „lUiliir <m wat er vorder vim het lucht schip kan zijn gowordon: In luit. rapport wordt o.a. gezegd dat Nobilo op het oogehblik dor catastrofe vermoedde dat oenlgo groe- pon kloppen opon waron gebleven tongovolgo van liet IJh. HIJ gaf aan don mecanlclon Aloftsnndrinl bevel do Kloppen in het luchtschip na te kijken. AlosHundrlnl had nog muur enkele meters afgelegd toen do boot van het luchtschip op hot lj« gewor- poiii word. Nobilo'moest toen wol ao mogoli,Ikheid uitsluiten dat er gas door oen klop ontsnapte qn ftohto liet, veel waarschijnlijker dat de ballon go- sohourd wjuh. Aldus wordt verklaard dat het lucht schip bij zijn botsing met het ijs menschon en ma teriaal lo hobbon achtergelaten, tijdelijk lichter werd en steeg. Men, zag hom dun ook ten prooi aan den wlrnl kort daarna in do wolleen verdwijnen. Nobilo zegt dat er niet aan to twljfoloii valt dat het luchtschip sleohts korten tijd in de lucht kon blij ven, want doordat hot gas bleef verliezen, moest hst weer dalon. Op het oogonblik dor botsing zag men dun ook dat de moaunloiön Arduino blijkbaar e»m anolltf daling trachtte to bewerkstelligen, woton- do, dut de wind hot luchtschip van het land verwij derde. Op grond van dozo overwegingen trok Nobilo de conclusio, dat hot luchtschip ton hoogste ongeveer een half uur in do lucht is kunnon blijven 011 der halve, gegeven de snolheid van don wind, filet meer dan 20 ii 30 km. kan hebben afgelegd. Eenige dagen na de ramp vernam Nobile van zijn kamorudon oen omstandigheid, die hem zeer ern stig voorkwam. Ongeveer twintig rainuton na don val hadden oonlgen hunner aan den horizon in oostelijke richting een hooge dichte zwarte rookko lom gozlon. Bij de bespreking duzor omstandigheid over- hsorsnhte de hypothese dat de vallende ballon in brand ie gevlogon. In dit geval zou er geon hoop r»jn dat (w>n d«r kameraden aan don dood zou zijn ontsnapt. Indien do rook door den brand van het lurhtschlp zou zijn veroorzaakt, zou men dit hebben zien vallen. Het zou evenwel moeilijk aan te nemen zijn geweest dat btj oen bewolkten hemel hot gelei delijk ln brand raken van het luchtschip niet zou zijn opgemerkt door personen, die zich op zulk een korton afstand, nl. 10 of 15 km. bevonden. ZolfB als het waar is dat brandende rubber een dichten, zwarton rook geeft, kan een dergelijke rook ook ont staan door verbranding van benzine of iets anders. Nobile meende dat de reservoirs met benzine en olie plotseling gevallen, waren of uit waren gewor pen om een nieuwe daling te vertragen. In dit go- val kan men hopen, dat het luchtschip gevallen is zonder in brand te geraken en dat zijn metgezellen ongedeerd zijn. Met het oog op deze overwegingen adviseerde No bile met grootere aandacht den sector op 60 gr. to exploreeren. Indien ongelukkigerwijs de rookwolk zou zijn veroorzaakt door een brand van het lucht schip, zou het ontzaglijk geraamte van het schip van eenige meters hoogte en 106 meter lengte, moe ten worden teruggevonden. Nobile besluit met de woorden: „Indien God wil, dat ondanks den brand de geheele of een gedeelte der bemanning werd gered, moet zij zich rondom het luchtschip bevinden. Doch wanneer er op da eerste twintig km. niets bijzonders wordt gevonden, rekening houdend met het feit, dat de benzineresor- voirs onopgemerkt kunnen zijn, wil dit zeggen, dat de rook niets met een brand van den ballon had to maken. In dat geval zal het onderzoek op een ver dere twintigtal km. moeten worden voortgezet ten einde het luchtschip terug te vinden. Nobile ernstig ziek. Een N.T.A.-berioht meldt d.d. 5 Juli de ontvangst van een telegram van de Koningabaai, dat generaal Umberto Nobile het bed moet houden en ernstig ziek is. Nog steeds geen gunstige resultaten. Een Stefani-bericht uit Rome d.d. 6 Juli meldt, i dat van de „Citta di Milano" een. telegram is ont- y^n,?en. oyer de laatst geseinde positie van de groep Viglieri. Zij bevindt zich op 80 gr. 15 min. N.B. en gr. .co min. O.L., d.w.z, op een afstand van onge veer zeven kilometer van Kaap Leigh-Smith. De Zweedsohe vliegtuigen, hebben de groep op nieuw van-voorraden, medicijnen en accumulatoren voorzien. der Zweodache vliegtuigen, verkent de Oost en de Zuidkust van Noord-Oostland om te zoekon naar de Latham 47. comrï!'an<ianJ van di Milano" ontving ?»ppc?i do studenten van de Alpenclub, dio j 5.eer zor8vuldlg de geheele ann Noord-OoBtlaiid hebben verkend tot ïüw«!!n Pw*nt tien kllometer van kaap Leigh Smith, MÜ?ter een *P°°r te ontdekken van Malm- gren, Mariano en Zappi. Gsdursnde de laatst. dag.n hebban d» Noorsche vliegers bovendien het eiland Outgers Reps (tus- schen kaap Platen en het eiland Svend Foyn) vor kend on het gebied ten Zuiden daarvan. De vliegers zijn er zeker van dat zich op het eiland niemand bevindt. Bij kaap Brunn vond men een brief van kapitein Sora met de mededeeling, dat hij zich klaar maakte om naar het ell&nd Foyn verder te trekken. Aaage- «den de Nooriche vlieger Lützow Holm hem echter met het oog op den toestand van het IJ» heeft ont raden zulks te doen, is kapitein Sora vermoedelijk nu reeds torug naar de Beverly-Sond. Voor nadera berichten zal mon oorst de komst van de „Bragin- za" op deze plaats moeten afwachten. De redding wordt moeilijker. Naar uit Spitsbergen gemold wordt, aldus non V.D,-bericht zijn do deskundigen van meening, dat do reddin» van do «roop~Vllg.llori door imiddol van vliegtuigen stooüs moeilijker wordt. Hoe vorder men ln Juli komt, dos te mooilijkor wordt oon lan ding op het ijs. Lundborg heeft van de ijsschots gesoind, dat men aldaar mot geduld op redding wacht, maar dat de Ijsschots roods zoo dun is gewordon, dat zo vermoe delijk hij hot landon van vliegtuigen zal barsten. Hij raadt daarom aan om met watervliegtuigen te trachten do schots te bereiken. Ook voor hondonsloe-oxpodltios wordon do om standigheden steeds mooilijkor. Mon is van meenlng dat slechts oon reddingspoging met de IJsbrekers Donderdagmiddag omstreeks 6 uur heeft op de lijn Haarlem—-Zandvoort van de N.Z.H. nabij de Leid- schevaart, een trambotsing plaats gehad, die geluk kig goed is afgeloopen. Even voorbij het viaduct was een draad van de bovenleiding doorgebroken. Het gevolg was dat het tramverkeer vertraging had. Voorbij de viaduct stond een tram en op de viaduct eveneens een te wachten. Om zes uur naderde weer een tram uit Haarlem, die de helling opreed. Daar op den toegangsdijk een oode vlag stond, als teeken, date niet verder gere den mocht worden, stopte hij. De conducteur begaf zich naar de plaats waar werkzaamheden verricht worden. Hij bleef eenigen tijd weg, waarop de wa genvoerder besloot ook te gaan kijken. Hierdoor wm geen dienstdoend personeel meer op de tram over. De belde mannen waren nog maar even weg, toen de tram van de helling af, aohterult reed De wa gen ging hoe langer hoe sneller en reed later de Loldiohevaart op. Op dat oogonblik naderde uit de richting Haarlem woor oen tram. De bestuurder zag, dat ar oon tram I aankwam. Hij stopte meteen. Spoedig bemerkte hij, ilnt er goon porsonool op do tram nauwozig was, waarop hij besloot eveneens achter uit te rijden, om zoo to voorkomen, dut een botsing zou plaats vin don. Hij kon echter niet verhlnderon, dut de trams tegen elkaar botsten. Belde wagen» wurdon bescha digd. In do tram was een aantal passagio™ aanwezig. I Begrijpelijkerwijze ontHtond er onder de reiziger» eonigo consternatie. Persoonlijke ongevallen 'had- don niet plaats. Do bostuurdor van don tramtrein, dio achteruitga- reden is, heeft verklaard, dat hij de handlo, toen hij don wagen vorliot, in ruststand hooft gezet. HE ver moedt, dat een passagioi" aan do handle hoeft go- stooton, waardoor do tram ln beweging is gekomen. Het trafnvorkuor had ongeveer een half uur ver» truging. In een smalle sloot terecht gekomen. Gistermorgen ongeveer 10 uur is op een terrein achter de meelfabriek te Diemen, halverwege Vinke- brug, aan den Muidcrstraatweg wegens motorpech een Italiaansch legervliegtuig gedaald. Het toestel passeerde veilig het dorp Diemen en kwam zeer goed neer toen de bestuurder ongoluk- kierwijs iets te ver uitrolde, waardoor hijl mot het landingstoestei in een smalle sloot terecht kwam De wielen drongen diep in den modder, terwijl van den propeller een stuk werd afgeslagen. Ook de onderste rechtervleugel werd licht beschadigd De weinige toeschouwers, die de noodlanding zagen ver richten, dachten aanvankelijk, dat het toestel over den kop zou slaan, omdat de romp even een ver ticale stand aannam. Het toestel herstelde zijn even wicht evenwel en ligt thans met de beide vleugels over de sloot. De inzittenden kwamen met den schrik vrij en. begaven zich met den Italiaanschen consul, die onmiudellijk ter plaatse was, stadwaarts. Naar het Hsbl. verneemt, zal de montagedienst van Soesterberg hulp verleenen. Het is de bedoe ling het toestel naar Soesterberg te brengen om het aldaar te herstellen. succos kan oplovorcn. Ann don andoren kant hn- dicht t Mm,ster Kan voor de °Pen schipbrug. reiken kon. I Lundborfl gured Kon Wolff-borloht uit Stockholm houdt ln, dnt bij hel Zwoedsch ministerie van oorlog vanmorgon vroog oon telegram ia aangekomen van don, vol- gondon inhoud; „Lundborg gered". Onderteekend Torviborg. Lundborg bevond zloh tooalt bekend na de red ding van Nobile bij de groep-Vlgllorl. Na do redding van Lundborg doen de Zweedsche vlieger» than» pogingen om ook de Italianen te redden. De kranig» Zwoediche vlieger, dl» Zondag voor veer- tlon dagen Nobile gered heelt en daarna bij een po ging om de vordore leden van do expeditie af te halen zijn toestel beschadigde en zelf govangen op liet IJ» word, is dus gered. Zijn vortrouwon op zijn redding, pus nog uitgesproken in sijn vorjaaretelograin ann zijn vrouw, Is niet beschaamd. Er bestaat nu grooto kans, dat ook de andere schipbreukelingen bij de roode tent op het drljfijs zullen kunnen worden af gehaald. Donderdag reeds zijn hun nieuwe voorra den toegeworpen en was er dus gemeenschap door do lucht mogelijk. Deze verkenning zal waarschijn lijk aanleiding hobben gegeven tot do dan mot suc ces bekroonde poging om Lundborg to rodden. Met spanning ziet men nadero berichten togemoot of bij dezo redding soms reeds dadelijk ook nog andore le den van de groep Viglieri gered zijn. Deze bestond naar men weet, behalve uil Lundborg, uit luitenant Vigliri, de commandant, den Tsjechoslowakschen ge leerde prof. Behoenek, den Ingenieur Trojanl, den machinist Ceclon (gewond) en den marconist Biagl. Bijzonderheden over Lundborg'» redding. Naar uit Berlijn aan de „Tel." wordt geseind, heeft het Zweedscho ministerie van Marine meegedeeld, dat de vlieger, die luitazant Lundborg rodde, de ZweedBche luitenant Schyberg was. Deze heeft zich laten leiden door de overweging, dat Lundborg onmis baar was voor de verdere reddingsactie. Om deze reden heeft men hem het eerste gered. Lundborg, die zich thans aan boord van de „Quest" bevindt, hebft aan zijn vrouw geseind, dat hij in goede gezondheid verkeert. Voordat Lundborg door Schyberg gered werd, heb ben andere Zweedsche vliegers met kleine toestel len de Italiaansche groep van proviand voorzien. Toen dit gelukt was, werd besloten, een landing op de ijs schots te beproeven. Schyberg voerde de landing met goed gevolg uit, en kon zoodoende zijn landgenoot redden. Door de verplaatsing der operatiebasis van de Zweedsche reddingsactie zijn de kansen op de red ding der overige leden van de Viglieri-groep aanmer kelijk verbeterd, daar thans de Zweedarho, Noorsche en Finsche vliegers een veel korteren afstand behoe ven af te leggen. Ook het naspeuringswerk naar het Latham-vliegtuig van Amundsen en Guilbaud' is thans gemakkelijker geworden. Nadat het gisteravond was onderbroken, is het heden energiek voortgezet. De Russische vlieger Baboesjkin is oveneens opgestegen om naar Amundsen te zoeken, evenwel zonder resul taat. De „Malyoln" vrij. Hot W. B. meldt uit Moskou, dat de Sovjet-Rus sische IJsbreker „Malygin' bericht, dat hij door hot hem omgevonde ijs is gekomen 011' hot vrije wotor hoeft bereikt. HIJ vaart thans met eon snolheid van tien mijlen per uur In de richting van het Kareis- eiland. Donderdagavond paeaeerde het schip op 76 gr. 33' oosterlengte den Russiechen vlieger Baboesjkin, die gereed stond de tweede vlucht te ondernemen. ALS ARNHEM NU GEEN VASTE RHUO KRIJGT— Dezer dagen, aldus de „Nwo Arnh. Crt.', naderde onze minister von Blnnonlandsoha Zaken on Land bouw mr. Kan op een van stin vele reizen per auto Gelro's hoofdstad van zuidelijke richting. 't Waa tien minuten voor vieren in don middag, toen do Rijn bereikt word on oin 18.02 uur zou de trein vertrekken, die don minister naar zijn woon stad zou brengen. Alle tild, duz nog om van den Rijn naax bet station to komen en het kaartje* na mon zou «oon oponthoud vorderen, want een ml- niater heeft daarmee niets uitstaande. Maar het toeval wilde, dat julot toen do minletorleele auto don Rijn genaderd was, de schipbrug met son sierlij ken awaal open ging on 'n sleep zioh door de opening ging kronkelen. De «leep was long. uiterst lang. Toen do torenklok vier slagen bod doen klinken, «at minister Kan nog in zijn auto voor de aohlpbrug. Er werd een telefoontje aan gewaagd naar 't sta- ton en vorsochit werd om don trein onkool minuten op te houden. Er werden vijf minuten speling be loofd. Maar toon het vijf minuten over vier was, stond de minister nog voor de brug. Eindelijk kon het brugvak weer eleotrlaoh worden opgetakold, 'e miniate* auto maakte een spurt naar het station en do trein was vertrokkenI 1 Nou, hooron wij eon wijeweerigen Arnhemmer zoggen, als dit niet helpt, helpt niets. Als er nu niet spoedig een vaste brug over don Rijn komt, dan moeten ze mij1 maar minister maken... VROUW EN ZES KINDEREN OEWUROD. Twee hoofdbeklaatjden ter dood veroordoeld. Aneta seint uit Medan: De Landraad to Siantar heeft uitspraak gedaa,n in het drama, dat in November in het Siantarsohe is voorgekomen en waarbij een vrouw on zes kinderen gewurgd en in een atap-huis verbrand werden. Van de drie hoofdbeklaagden werden twee ter dood en één tot levenslange gevangenisstraf veroordeeld; twee medeplichtigen kregen twaalf en twintig Jaar gevangenisstraf. Vier beklaagden werden vrijge sproken. na 1 januari aa. mn gemeente. De naam nog nlat vastgesteld. Naar uit Amsterdam wordt meegedeeld, mag de samenvoeging van de gemeenten Wljdone» en Ven hulzen vrijwel aeker tegen 1 Januari a.e. worden verwaoht. De raden van de beide gemeenten en de commissie uit de ingezetenen (de soogenaamdt dub bele raden) hebben stch er alle voor verklaard. Ge- I vormei wordt een krachtige nieuwe gemeente van bijna 4001) Inwoners, Alleen over den naam Ie nog eenlg verschil van meening. Gedeputeerde Staten 1 van Noord-Holland hebben Tn het weleontworp op genomen Venhutsen en Wijdenes Ter verkorting is in overweging gegeven de geuiuonte nlleen Venhui zen la noemen of een eamenvalllng van da beide namen, namelijk Wljilehulsen. Van <1* samenvoeging wordt o.m. een besparing op bestuurskosten ver wacht, bensvons eon vruchtbaarder gemeentelijk* werksaomheld. In 1870 werd door do Ileeren Sonnavillo on von Flsenno opgoricht de Naamlooze Vennootschap So ciété dos Galeries en word overgegaan tot don bouw van eon groot gebouw, circa 80 meter lang on on geveer 25 motor breed, op een van de mooiste punten van Schövonlngon, nl. het Gever» Deynootpleln, waarvan do geUoele linkerzijde door dit gebouw wordt in bosing genomen. Een gebouw grootnoh van opzet en op de moest solide wijze uitgovoord. Do eerste on twooile étage wordon ingericht vooHotol (het bekende Hotel ue» Galerie»), do benedenver dieping bUMtnat uit Café'» (on, bot oeroude ovora-1 bekende „Anciunne Malton Berenbak")* vele mooio winkel» met eigen woningen on eon sonlttorend in- i gerichte kapporssaion. Het inwendige li vanaf het begin royaal opgevat. Meubelen sooals wij die niet I moer kennen, van do fraaiste on duurste houtaoor- ten vervaardigd, oavemluï* en onverwooetbaar, Eon schitterende ruimtevedeeUng, waardoor in hot bloei tijdperk van öcheveningon, toon Ruaiinohe on Duit- suhe Vorston den zomer daar doorbrachten, de» Ga lerie» behoorde tot één dor voornaamste logeerge legenheden. Naast de oerdegelijke oudheid ook het moderne comfort. Van Jaar tot jaar wordt het Hotel steeds meer in aanpassing gobrooht aan de tegen woordige. behoeften. Een gebouw dat liuar taak steeds waardig volbraoht heeft en zal blijven vol brengen. HUURKOOPGONTRAGTEN VERVALSGHT. een BANKINSTELLING HEDROQEN. De contrale recherche to Rottordam heeft proces verbaal opgemaakt tegon iemand, die ervan ver dacht wordt, zich te hebben schuldig gemaakt aan valschheld in geschrifte. Dezo man leverde olectrische installatlos on be- noodlgdhoden in huurkoop. Mot zijn klanten sloot hij contracten af, wolko contracten hij vorkooht aan een bankinstelling. Do bunkinsteling betaalde hein de waarde van dezo contracten, waarna hij decepten tot een zelfde bedrag toekende. De bank gaf hem voorts het recht van incasso. Het kwam dus hier op neer, dat de man do contracten afgaf aan een bank, die hem hier voor in ruil geld gaf. Dit geld betaalde hij in gedeelten terug, telkens alt hem een accept werd aangeboden. Dit geld had hU dan tevens bij zijn klanten geïnd. Dit systoem had tot resultaat, dat do man ln het bezit bleef van zijn bedrijfskapitaal. Nu ls gebleken dat hij stelselmatig de bedragen op de contracten heeft vervalscht en een hooger bedrag heeft ge maakt. Hij kreeg due van de bank meer, dan dat de contracten waard waren, zoolang hij de accepten bleef betalen, benadeelde hij de bank dus eigenlijk niet. Maar eenigen tijd geledon was hij niet in staat de accepten te betalen. Het gevolg was dat de bonk hem het recht van incasso ontnam en zelf het geld op de huurkoopcontracten wilde doen innen. Toen kwam uit, dat de klanten veel minder schuldig wa ren, dan in de contracten stond vermeld. VIA HET VLIEGVELD SOESTERBERG EEN BEZOEK GEBRACHT BIJ DEN EX-KEIZER. Gisteren hebben de drie bekende Oceaan-vliegers van de „Breinen", Von Hühnenfeld, Köhl en Fitz- maurice een bezoek aan ons land gebracht, waar bij ze don ex-keizer te Doorn opzochten. Om onge- veer half één i» den middag landde het vliegtuig, dat de drie mannen naar hier bracht, op het mili- i taire vliegveld te Soesterberg. I Eon groot anatal militairen was aanwezig om de I Ocoaanvliegers te begroeten. Aan „wal"' gestapt werden de iuchtvaarders verblijd met bloemen, door kinderen van vriendelijk gestemde Duitsche dames aangeboden en met een flinke regenbui. Persfoto grafen on filmdraaiers belegerden onmiddellijk de aankomenden, die, zooals Köhl aan don verslaggever van het llsbld. mededeelde, eon goede reis achter den rug hadden, al was het weer zeer slecht ge weest. I Tusschen Ierland en Soesterberg, zoo vertelde met I nadruk von Hühnenfeld, die er eenigszins vermoeid en koud uitzag, hebben wij geen tusschenlanding gemaakt. In het korte oogenbllk, dat de vliegers hadden, alvorens zij per auio nuar Duorn verder OP EEN KANTOOR IN NEDlINDIS. Ameta seint uit Medan: Een employé van de Société internationale des plantations et de finance H. A. Parker alhier heeft een bedrag van f12.500 verduisterd. De dader is voortvluchtig. SCHERPE CRIT1EK VAN DE ZIJDE DER PERS. Naar Aneta uit Batavia seint, oefenen de bladen zeer scherpe ertiek uit in verband mot bet rapport over het vergaan van de ..Zeemeeuw". Het Indische Nieuws vau den Dag noemt het raport fnuikend en roept uit, dat het oen ooilan den! Is, dat d» scheopsdevletcn niet overeen etem. men met de werkelijkheid, waardoor tol van men- auhenlovens ln gevaar worden gebracht. De Nieuwe Soerahala Courant, vernoemt, dat de stablllteitsberekenlngen bij de „Aldobaran" en de „Euridsnue" reed» gemaakt «ijn. Belde schepen wer- don vrij iwaar geballast om de stablllteltegehreken op te hellen. 4

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1928 | | pagina 13