Uitlui Slim-
Mmtniit- Lniliivllil
Sanap
irïn-
Hypotheek op Landerijen 4'|, 0|„ rente.
NEELS,
OP REIS! -
C. Roggeveen Cz.
FELLE FABRIEKSBRAND
TE AMSTERDAM.
TRAGISCH EINDE VAN
BANKIER L0EWESTEIN.
HET NOODWEER BOVEN
DUITSCHLAND.
Zaterdag 7 Juli 1928.
Uitgevers: N.V. v.h. TRAPMAN Co., Schagen.
Eerste Blad.
C. ROGGEVEEN Cz.
Nieuwste modellen. - Alle meten voorradig.
Keizerstraat, Helder.
COSTUUMS
JONGENSPAKJES
REGENJASSEN
PANTALONS
bij Hoofdpijn en Kiespijn
tabletten
Plaatselijk Nieuws.
SCHAGËR
7lsle Jorvrjiomi,^ No=
COURANT.
Dit blad verschijnt viermaal per week: Dinsdag, Woensdag, Donder
dag en Zoterdag. Bij inzending tot 's morgens 8 uur, worden Adver-
tentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst.
POSTREKENING No. 23330. INT. TELEF. No. 20.
Prijs per 3 maanden 11.65. Losse nummers 6 ceut ADVERTEN-
TlëN van 1 tot 5 regels 11.10, iedere regel meer 20 cent (bewijsno.
inbegrepen). Grootere letters worden naar plaatsruimte berekend.
DIT NUMMER BESTAAT UIT ZES BLADEN.
DE aorteerlng In Kotfera, Taasohen en
Relamanden voor Uw REIS vindt U In
het Koffermagazijn van
LAGE PRIJZEN.
Aanbevelend,
HoogzIJde 26 - Tel. 73 - Schagen.
DE RIJWIELTABOEHEK JDE MAGNEET OVER
HET IJ UITGEtBiRANDl.
bureaux, de geopende kleine brandkast met ver
koolde boeken, verder op verbogen frames van rij
wielen een allerlei andere onderdeelen, waarvan de
oorspronkelijke bestemming niet meer was na te
gaan. Voor in de labriek stonden ook een paar
auto's. Zij zijn vrijwel geheel vernield. Het aamtal rU
wielen, dat is verloren gegaan, is niet precies be
kend, maar het is groot.
Nadat het sein „brand meester" was gegeven,
moest de 'brandweer nog geruimen tijd in actie blij
ven. De brandwachten stonden te spuiten tusschen
puin en wankele muren, een gevaarlijk werkje.
Het ziet er naar uit, dat het bedrijf voorloopdg niet
zal kunnen worden hervat.
De terreinsoppervlakte van de fabriek bedraagt
in totaal niet minder dan 8000 vierk. meter waar
van 7000 vierk. meter is bebouwd. Toen de brand
uitbrak was het werkvolk circa honderd man al
naar huis. Het kantoorpersoneel was nog aanwezig.
Dit kon de boeken nog tijdig in veiligheid brengen.
De vermoedelijke oorzaak.
De oorzaak van den brand is niet met zekerheid
bekend. Mogelijk is het dat in den loop van den mid
dag er eenige onvoorzichtigheid is gepleegd met
een lucifer zoodat een vonk in het pakmateriaal is
gevallen. Rooken in de fabriek is weliswaar ver
boden, maar een kleine onvoorzichtigheid is daar
om niet uitgesloten.
Het bedrijf bloeide en de brand is, al maakt de
verzekering wel iets goed, voor de firmanten een
leelijke schadepost.
De brand werd ontdekt door een jongetje, werk
zaam in de belendende stoomwasscherij „De Lelie",
die vlammen zag komen uit het achtergedeelte van
den linkervleugel, waar de pakkerij is gevestigd,
waarop oogenblikkelijk de directie van de rijwiel-
fabriek en de brandweer werden gewaarschuwd.
De Firma MEIJER PELS, Administrateurs-Rentmeesters te ALKMAAR, hebben
gelden beschikbaar voor le hypotheken op landerijen vanaf iVi rente en op halzen
vanal 1% rente. Sluiten alle verzekeringen.
Honden eiken Donderdag van 611 Va uur zitting !n Café „Cérés" te SCHAGEN.
Buitengewone aanbieding van ingeruilde SCHRIJFMACHINES.
Wijl wij een te groote voorraad hebben van gebruikte Schrijfmachines, welke door ons bij levering
van ons wereldberoemde merk „UNDERWOOD* SCHRIJFMACHINE werden ingeruild, bieden
wij o.s. machines aegen zeer lage prijzen aan. De prijzen zijn netto contant:
Remington f25.— Oliver f40.—
Hammond f 30.— Special f 45.-
Kappel f 35.Victor f75.—
en nog vele andere merken, waaronder met langen wagen, vanaf f00.
VAN PUTTEN OORTMEIJER - Payglop - ALKMAAR.
Agenten voor Noord-Holland van de Underwood- Schrijfmachine.
Verhuren. !--s Inruilen.
Een geweldige vuurzee tot ver in de stad zichtbaar.
(Zie fotopagina.)
Donderdagmiddag heeft ln Amsterdam-Noord aan
den overkant een zware fabrieksbrand gewoed, die
bet grootste deel van de N.V. „Magneet" Rijwielen-
fabriek van de firtma Velleman en Verdoner ln een
uur tij'ds tot een ruïne heeft gemaakt.
Reusachtige rookwolken, zwart als inkt, snel
voortgedreven door den wind, trokken over de stad,
benoorden het IJ.
Een onhoudbare gloed.
'Naargelang de duizenden nieuwsgierigen, die op
de reusachtige rookzuilen afkwamen, het terrein
van den brand naderden, kwam hun een door
dringende rookgeur tegemoet, die de oogen drukte
en de keel prikkelde.
Een vettige walm steeg onophoudelijk omhoog
en werd door den feilen wind naar allen kant ver
spreid.
De plaats waar het vuur woedde was op geen
meter te benaderen, want zoo al oog en longen een
tijd weerstand boden, de hitte maakte verblijf
van slechts enkele oopenblikken ondraaglijk.
Maar de wakkere brandweerlui versaagden niet
en met het reddende water drongen ze tot zoo
dicht mogelijk bij den vuurhaard door.
Woei de rook een oogenblik uiteen dan waren
hoog oplaaiende vlammen te zien die knetterend het i
zoo brandbare materiaal dat de vele rubberhanden j
boden, in hun roeden gloed opnamen en verteerden. I
Als uit een krater in volle werking stegen de warme
dampen voortdurend op en de zwarte wolken hul
den de zinkende zon in mistig floers, dat haar het
licht bijwijlen ontnam.
Zware taak voor de brandweer.
De brandweer had onder leiding van den waarne-
menden commandant hoofdbrandmeester Förch een
zware taak. Een lange loods, waarin de lakkerij
was gevestigd, en dus gevuld met zeer brandbaar
materiaal, grenzende aan een opslagplaats van ban
den en rijwielen, die in lichte laaie stond, kon zij
gelukkig behouden, maar een oogenblik dreigde het
vuur zich ook hiervan rheester te maken. De op
slagplaatsen die van dit punt uit gezien in den
wind lagen zijn echter voor een zeer groot deel een
prooi der vlammen geworden.
Er scheen geen rejden aan, het vuur woedde met
zulk geweld, dat 't onmogelijk leek. het in zijn
vaart te stuiten en menigeen, die het blusschings-
werk gadesloeg, zal elk oogenblik een doorbraak
der vlammen naar het nog niet aangetaste deel heb
ben verwacht
Op die plek lag echter de Jason, de machtige wa
terwerper, in het water langs den Grasweg en met
de daarop aangesloten slangen hadden zich de
brandweerlieden op het dak van het nog niet bran
dende deel der fabriek begeven en daar werd zulk
een masa water weggespoten, dat er zelfs voor deze
geweldige vuurmassa geen doorkomen aan was.
In totaal is er met een twintigtal stralen water
gegeven, verdeeld over twee motorspuiten er wa
ren er vier uitgerukt en over de Jason, die ook
bij dezen brand weer groote diensten heeft bewe
zen niet het minst door zijn waterkanon, dat een
ontzaglijke watermassa op het vuur heeft gewor
pen.
„Brand meester".
Ruim een uur heeft de brandweer met de vlam
men gevochten, daarna was het pleit beslecht:
„prand meester". Het was nu mogelijk een over-
»i?!ï^arr»den bestand te krijgen. De mine was ont
zettend. Door elkaar lagen stukken van stoelen en
vanaf 5.95
vanaf 2.25
vanaf 6.00
vanaf 1.65
EEN (HOOGST MERKWAARDIG ONGELUK.
L«t vooral op dtn naam Saoaplrln daar dct< tabletten
•ttUg beacbcrmd *ijo tagen aannek ja vervalachina
Prija 7S. 40 ca 75 ct.
Boven het Engelsche Kanaal uit een vliegtuig in zee
gestort en verdronken.
(Zie fotopagina.)
Een telegram uit Rijssel meldde in den nacht van
Woensdag op Donderdag het volgende:
„Een vliegtuig van een Belgisch bankier, waarin
verder hadden plaats genomen een mecanicien, een
huisknecht en twee typistes, is op het strand nabij
Duinkerken gedaald. De passagiers deelden mede, dat
de Brusselsche bankier, die zich naar de W.C. wilde
begeven, zich in de deur had vergist cn in zee was
gevallen". Een later bericht van Reuter (meldde, dat
de bankier Loewenstein is geweest en dat hij verdron
ken is.
Wie en wat bankier Loewenstein was, heeft men
kunnen lezen in ons Donderdagnummer, waarin on
der het opschrift: „Een bedrijvig zaken man", een
uitvoerige (beschrijving van zijn persoon en zijn betce
kenis voor de financieele wereld werd gegeven. Daar
uit heeft men kunnen opmaken, dat door zijn plotse
ling overlijden het einde gekomen is van een van de
meest fantastische carrières van den laatsten tijd.
Bijzonderheden omtrent het ongeluk
Wat voor tragedie heeft zich hier afgespeeld? Om
trent de vermoedelijke oorzaak van dit hoogst merk
waardige ongeluk, doen zich verschillende vermoe
dens en gissingen.voor.
De verongelukt? deed groote zaken en ontmoette
den laatsten tijd moeilijkheden, zooals thans is ge
bleken. Is hij, verdiept in zijn beslommeringen en
verstrooid naar achteren geloopen? Heeft hij toen,
steeds vervuld van gewichtige becijferingen, èen deur
geopend en heeft hij toen zonder nog goed tot besef
te komen ineens grond onder de voeten gemist en is
in zee gevallen? Of zijn hem een oogenblik de lasten
des levens te zwaar geworden? Heeft hij, ontstemd
over de mislukking van grootsche combinaties, het le
ven gevoeld als een drukkenden last, zich voor oogen
gesteld, dat een druk en roezig zakenleven als het
zijne wel vergetelheid maar geen bevrediging schen
ken kan en heeft hij toen, moedeloos, met opzet de
deur geopend, die den weg afsloot naar de vergetelheid
voorgoed?
Wie zal het zeggen? Elen merkwaardige dood heeft
een eind gemaakt aan een merkwaardig leven.
Volgens een verklaring van Loewenstein's secre
taris is er geen reden om aan iets anders dan een
ongeluk te denken. De bankier had zich verwijderd
naar de W.C. en keerde niet terug. Toen men ging
kijken was hij daar niet. Daar de deur van den uit
gang en die van de W.C. naast elkaar zijn, kan men
slechts veronderstellen, dat hij bij vergissing uit de
verkeerde deur gestapt is.
(Loewenstein verliet Croydon om ongeveer 0 uur
in zijn eigen vliegtuig. Hij was op weg naar Brussel,
waar hij besprekingen wilde voeren over een belang
rijke financieele transactie. De machine was een Kok
ker en zijn eigendom, daar Loewenstein, zooals be
kend, gebruik maakte van vliegmachines zooals een
1 ander zakenman zijn auto gebruikt. Piloot was Draw,
die hem door de Iimperial Airways was afgestaan.
Achttien maanden geleden was deze machine speci
aal voor Loewenstein ingericht. Zij is voorzien van
leunstoelen, luxueuse waschgelegenheden en verder
comfort. Zij kan acht passagiers bevatten en 140 mijl
per uur afleggen.
Andrew Holt, een financieele vriend van Loewen
stein. verklaarde, dat Loewenstein voor zijn ver
trek in de beste gezondheid was en zeer goed ge
stamd. HU verwierp elke gedachte aan iets andere
dan een noodlottig ongeval. De heer Holt zette uit
een hoe licht men zich in het vliegtuig van Loewen
stein vergissen kon in de deur en uit het vliegtuig
kon vallen.
De verwisseling van deuren ln twijfel
getrokken.
Naar Havas uit Brussel meldt, zijn de mededee-
lingen die over den dood van Loewenstein gedaan
zijn, bevestigd. In verschillende kringen wordt ech
ter de opvatting over de verwisseling van deuren
in twijfel getrokken, Er wordt op gewezen, dat de
uitgangsdeuren bi} alle vliegtuigen zoo aangebracht
zijn. dat gedurende de vlucht de opening wegens
den luchtdruk slechts met vrij. groote inspanning
mogelijk is. Loewenstein had dus, als hiji gedach-
I teloos gehandeld heeft, zijn vergissing dadelijk
j moeten inzien.
j In de Dultsche pers, waarin eveneens deze techr
nische bijzonderheden van het vliegtuig worden
1 besproken, wordt hieraan de opmerking vastge
knoopt. dat men het aan Loewenstein overkomen
ontreluk dan ook moeilijk anders dan aan zelf-
mooid kan toeschrijven.
Ook in de kringen der Berlijnsche wetenschappe
lijke vereenlging voor luchtvaart is unen verbaasd,
dat het ongeluk, dat Loewenstein ia overkomen,
veroorzaakt zou zijn door het bij vergissing openen
van een verkeerden deur, daar het openen
van een deur. waardoor men een vliegtuig tijdens
de vlucht zou kunnen verlaten, een groote krachts
inspanning. zou voreischen als gevolg van den
enormen luchtdruk. Het vliegtuig van Loewenstein
was intusschen een particuliere machine, zoodat de
kabine waarschijnlijk anders was ingericht dan bij
normale verkeersvliegtuigen.
Uit Calais. waar het vliegtuig wordt opgehouden,
is men intusschen nasporingen gaan doen.
OVERAL ERNSTIGE MATERIEELS SCHADE
AANGERICHT.
Een aantal dooden en gewonden.
In tal van streken heeft het noodweer, dat dezer
dagen boven Duitschland woedde, en waarvan wij
in ons vorige nummer reeds melding maakten,
groote verwoestingen aangencht. Nog steeds ko
men berichten binnen, die een beeld geven van de
geweldige wijze, waarop de orkaan heeft huisge
houden.
De kracht van den wind was enorm.
Kranen en zelfs een trein werden om
ver geworpen.
H'et hevigst woedde de storm in Oost-Opper-Sile-
zië, waar groote schade aangericht werd. Er waren
ook menschenlevens te betreuren. Op het terrein
der Schlesienhütte werden drie kranen 50 m. ver
weggeslingerd. Een der kranen viel op een huis,
dat geheel vernield werd. In Friedenshütte werden
vijf huizen totaal vernield, nadat eerst de daken
weggerukt waren. Hierbij werden menachien ge
dood of gewond. Het aantal dooden kon nog niet
worden vastgesteld.
Te Peiskaretscham stortte een steenbakkerij in.
Een persoon werd daarbij gedood, terwijl er 3 ern
stig gewond werden.
Te Zawada viel een schoorsteen op een autoga
rage, waar arbeiders toevlucht tegen het noodweer
hadden gezocht. Vier personen werden daarbij ge
wond, een zoo ernstig, dat hij kort daarop overleed.
Te Gleiwitz is eveneens een persoon door een
neervallenden schoorsteen gedood. Te Könlngshutle
werden in een fabriek 3 kranen door den wind op
genomen en 50 M. ver weggeslingerd. Een der kra
nen kwam op een huis terecht, dat geheel vernield
werd.
Te Eintrachtshütte werd het dak van een monta
gehal weggeslagen. Aan het te veld staande gewas
is groote schade aangericht.
Op het vliegterrein van Wernigerode heeft zich
tijdens den storm een ernstig ongeval voorgedaan.
Elen vliegtuig, dat juist van Quedlinburg was aan
gekomen, werd door den wind gegrepen en in de
lucht geworpen, niettegenstaande het reeds met 4
ankers was vastgemaakt. Het werd daarop weer te
gen den grond gekwakt en ernstig beschadigd. Ge
lukkig hadden de bestuurder en de passagiers het
vliegtuig reeds verlaten.
Het bosch van Gleiwitz is voor een groot deel
verwoest. Het telefoon- en telegraafverkeer is in
Silezië geheel in de war Telegrammen van Breslau
naar Berlijn moeten telefonisch worden besteld.
Te Breslau werd een groote circustent door den
wind geheel vernield. De straten van Breslau zijn
bezaaid met steenen en stukken hout. Op talrijke
landwegen zijn zooveel boomen omgewaaid, dat alle
verkeer onmogelijk is. Op de spoorlijn RaudenGlei
witz werd een trein omgeworpen. Drie personen
werden hierbij licht gewond. In Duitsch Opper-Si-
lezië wordt de schade op meerdere millioenen mark
geschat.
Te Mikultschütz sloeg de hoektoren van de kerk
door het dak en verbrijzelde het orgel volkomen,
zoodat het kostbare instrument volkomen onbruik
baar geworden is en door een ander moet worden
vervangen.
Xn den Harz.
In Bad Girund in den Harz richtte de storm groo
te schade aan. Een dame uit Gotha werd gedood,
talrijke personen werden gewond. De dadelijk ge
alarmeerde brandweer zoekt de bosschen af, daar
nog versoheiden badgasten vermist worden. De
„Kurverwaltung" van Bad G>rund, die dadelijk red
dingsmaatregelen nam, heeft alle feestelijkheden
van deze week afgelast.
In de overige doelen van het Rijk.
Te Berlijn heeft vooral de Dierentuin het moeten
ontgelden. Daar zijn vele boomen ontworteld.
De wegen in het industriegebied moesten groo
te ndeels afgezet worden, daar zij door de door el
kaar geworpen stukken van huizen geheel onbe
gaanbaar waren geworden.
Bij Breslau en met name in de streek van Pei-
scham, is de schade eveneens zeer aanzienlijk, even
als bij Mannheim, HOeidelberg, en in het Odenwald.
De wijnbergen aan de Midden-Moezel bij Trler zijn
zoo ernstig geteisterd, dat de oogst wel geheel ver
loren zal gaan.
Ook m Luxemburg hebben windhoozen en hagel
slag veel nadeel berokkend.
THEATER ROYAL.
Deze week brengt de Directie van het Theater
Royal als hoofdfilm „Rex, het Duivelspaard". Hier
in heeft de hoofdrol Rex, de koning der paarden.
Wij lezen over deze interessante film het volgende:
Moedige kolonisten trokken moeizaam voort door
de groote prairiën, op zoek naar een plaats, waar
zij zich konden vestigen. De jongste van hen, Dave
Garson, een kleine jongen, voerde met zich een veu
len, Rex genaamd, dat zeer aan hem gehecht was.
De Indianen, welke woedend waren, dat de blan
ken hun jachtgronden waren binnengetrokken, val
len de karavaan aan; alles wordt verwoest. Alleen
Dave weet te ontsnappen. Rex is in handen gevallen
van de Indianen en deze behandelen het veulen,
dat tot nu toe alleen maar vertroeteld is, op wreede
wijze. Door een toeval weet het eveneens te ontsnap
pen en van nu af aan is het van haat vervuld tegen
alle Indianen, die hem mishandeld hebben. In de
wildernis groeit het op tot een buitengewoon mooi
paard.
Eenige jaren later doen vreemde geruchten onder
de Indianen de ronde. Een paard, woest, bovenna
tuurlijk sterk, vermorzelt eiken Indiaan, die hem
in den weg komt. Hij is de aanvoerder van een kud
de wilde paarden, de schrik der prairiën.
Dave, welke opgegroeid is tot een man, is Verken
ner geworden, op het Fort Baldwin, dat gecomman
deerd wordt door Majoor Morow, die echter te veel
vertrouwen had in „Sluipende Wolf", den aanvoer
der der „Gevlekte Paard-Indianen.". „De Sluipende