ll t ol Het lanceeren van postvliegtuigen Rooversholen in Berlijn. t In zijn „Dagboek" van 14 April 1865 bidt hij tot God: „Heer ik dank U voor Uwe voortdurende bescher ming. Hoe zeker leidt Gij mij tol het goede. Wal zou ik zijn, als Gij mij verliet. Verlaat mij niet, o Heer! Help mij ten einde het eeuwige en roemrijke doel van het bestaan, dat mij tot heden nog onbekend is, te mogen bereiken," Hij wil niets meer met de kunst bereiken, maar met. rlcn Godsdienst, Hij wil een nieuwe Godsdienst stichten, den Gods dienst van Christus, maar gezuiverd van dogma's en mysteriën, zooels hij zijn Dagboek van 5 Maart 1856 had geschreven. Een ideaai-anarchist. Hij is door en door een revolutianair. Een Nihilist, maai- niet steunend op een materialistischen grond slag, doch op een ideale. Door zijn Godsdienst ge leid, begint hij den strijd tegen alles, wat hem on recht lijkt. En zijn kritiek op de maatschappelijke orde wordt al scherper en scherper. Alle bestaande dingen beschouwt hij als onwaar en onecht. Staat, wet, kerk, het huwelijk wil hij gewijzigd en veran derd. Wetenschap en kunst acht hij uit den booze. Ze brengen hem niets. Hij is de ideaai-anarchist, die niets van den tegenwoordigen staat wil weten, die verlangt, naar het woord van Christus, dat on recht niet met onrecht wordt, beantwoord. I-Iij wil lijdelijk verzet. Wanneer de menschen weigeren de wapenen te dragen, zal de oorlog spoedig zijn ver dwenen. Tolstoi, edele figuur, als hij was, gaf inderdaad het voorbeeld van'bet leven, zooals hij het wenschte, Hij zelf bezat een rijk innerlijk gemoedsleven, on danks den geringsten handenarbeid, welke hij ver richtte. Hij geloofde, dat het mogelijk zou zijn, mil- iioenen te vormen, die met vreugde van allee, wat het leven veraangenaamt, zouden afstand doen, vol liefde voor elkaar, vol opofferingsgezindheid, zon der alle intellectueel© ert aesthetische vorming en gelukkig in een. samenleving zonder staat. I Waarom en wat Tolstoi schreef. Om zijn idealen onder de menschen te brengen schreef hij zijn werken. Eigenlijk kan men zeggen, dat hij nimmer alléén dichter is geweest. Naast den dichter stond, steeds weer de leeraar. Dat valt in al zijn boeken te constateeren. Zóó in zijn verhalen van wat hij in den oorlog tijdens zijn verblijf te Sebastopol heeft meegemaakt. Hij beschrijft als een nauwgezet waarne mer den strijd en het lijden en dan breekt zijn vloek over den oorlog los: „En die mannen, deze Christenen, die een zelfde groote wet van liefde en opoffering belijden, vallen bij het zien van wat ze de den, niet berouwvol op de knieën voor Hem, die door hun het leven te schenken in de ziel van elk van hen met de vreeze des doods de liefde tot het goede en schoone daarbij bracht." In zijn vertellingen van Sebastopol schil dert hij het zieleleven van de menschen in slechts enkele zinnen. Hun denken en ge voelens worden weergegeven, hun onderwer ping iian het lot en hun berusting. Dezelfde fijngevoeligheid vinden we terug in zijn vol gende werken: „Drie dooden", „Albert", „Polikutsehka" en andere. Tolstoi is realist, maar van een bijzonder soort. Hij let niet op uiterlijkheden, maar hij zoekt het inner lijke te belichten, hij tracht den gemoeds toestand van zijn menschen te beschilderen. Hij is nergens oppervlakkig. En zijn menschen leven. Hij beeft geen figuren geschapen, zooals Dostojewski en zooals éeniger mate ook Ibsen, om zijn denkbeelden naar voren te brengen, maar het zijn lieden van vleesch en bloed, met alle menschelijke smarten, deugden en ondeugden. Zijn dichterlijke eigenschappen treden vervolgens voor den dag in „Oorlog en vrede" (in 18651868 geschreden). Deze geschiedkundige roman, behoort tot de voortreffelijkste scheppingen op dit gebied. Het werk schildert het Rusland van 1805 tot 1813. Reinholdt in zijn „Geschiedenis van de Russische litteratuur" zegt van dit boek: „Wanneer een moderne Iliade mogelijk is, dan is „Oorlog en vrede" de schepping van de Russische Iliade. De tijden, de menschen, de geestesstroomin- gen, het innerlijke leven van enkele individuen zoo wel als van de massa, het historisch „grootsche" en het geschiedkundige „nietige", alles stijgt voor ons geestesoog levendig voor ons op, gestalten van vleesch en bloed, wij zien de afzonderlijke atomen, die te samen het karakter van een tijdperk vormen, waaruit zich het proces van het historische leven ontwikkelt. Met één woord: wij vernemen wat en hoe de geschiedenis wordt gemaakt." In 1875—1878 verschijnt de tweede groote roman „Anna Karanina*. Htet is de geschiedenis van de echtbreuk. Maar niet op de wijze, zooals de Fran- sehe en Duitsche schrijvers het plegen te doen. Het lot van Anna toont ons de Vlóék, welke op zulk een huwelijk al» Anna met. vorst Wronsky heeft geslo ten, rust. De dichter bewimpelt niets, veroordeelt ook niets. Hij constateert- slechts. Geen streek is te veel aangebracht, geen te weinig. De ziel wordt ont leed, niet alleen van Anna, maar ook van haar goedmoedigen, doch zwakken man, den kouden graaf Wronsky, En naast hun geschiedenis wordt die van Lewin opgebouwd, een nieuwe roman, die, als .uit de ziel van Tolstoi zelf schijnt te zijn ge schreven. Deze warmvoelende tobber staat in wezen Tolstoi zeer nabij. Evenals deze lijdt Lewin onder de zedelijke gebreken vau de omgeving en, zooals Tol stoi, ziet ook Lewin in de eenvoudige boeren de hoop der toekomst. Het is het woord van een hunner, dat hem redt uit zijn innerlijke strubbelingen: „men moet aan God denken en voor de-ziel leven". In Le win en zijn Kitty schildert Tolstoi een innig geluk kig huwelijk, zonder sentimentaliteit, maar eerlijk en waar. In de figuur van Lewin wordt een verandering in het werk van Tolstoi aangekondigd. Wel volgen nog verschillende novellen als ,,de dood van Iwan Iliïtsch en dramas als „De brandewijnbrander1', „De macht der duisternis", maar steeds meer wordt de dichter clo handlanger van den volksleeraar. „Volksverhalen en vertellingen", „de Kreutfcerso- nate" en „Heer en Knecht" volgen. Dan komt „Op standing". Tot de schoonste volksverhalen kunnen worden genoemd „Waarvan de menschen leven" en „De drie grijsaards". Overal vindt ge hier den geest van het Evangelie. Het is geen letterkunde meer. Het is de prediking met eenvoudige en toch ontroerende voor- boeiden. In „de moeijiek Pakhem" wordt de begeerte geteekend van den boer naar veel grond. Hij krijgt dien grond, maar sterft. En slechts een klein stukje grond is beschikbaar voor zijn lijk. In elk zijner volksverhalen vindt ge de moraal: „Wreek U niet op dengene, die U heleedigt", klinkt in het „Vlammend vuur dooft niet meer". „Weer streeft hem, die U leed berokkent, niet", is de moraal in „Iwan de dwaas", „Aan mij is de wraak, zegt de Heer", wordt herinnerd in „Het petekind". In de hierbuveu reed» aangehaalde novelle „De -dood van Iliïtich" worclt het leven beschreven van een middelmatig man, nauwgezet ambtenaar, zonder idealen, zonder verlangen, die op zijn sterfbed tot vöolt; niet, omdat hij dit hiet wil, maar omdat hij het -niet kan, onulat hij herhaaldelijk overdrijft en zich vergist. In mijn daden is het nog erger. ik bon een zeer zwak mensch met gebrekkige gewoonten, ■die den God der waarheid dienen wilt, maar voort durend struikelt. Ziet in mij een zwak mensch, dan vertoon ik me, zooals ik in werkelijkheid ben; een Do Invloed van Tolstoi op zijn tijd. ai hoewel1 dadelijk aanwljftl>atu,l 1» groot geweest. Hij heeft velen mui het donken gebracht. 1) Tolstoi heei't altijd tegen de doodstraf gestrj den. Reeds in April 1857 schreefhij, nadat hij' te Pj rijs een terechtstelling had bijgewoond: „Toen het hoofd zich van den romp zag scheiden en in j mand vallen, begreep ik met al de kracht van mij wezen, dat geen enkeie theorie omtrent de bestaart wereldorde een dergelijke daad kon rechtvaardig^ (Bekentcnissf J. S, DE VERHAASTING VAN DE ZEEPOST. HOOFDSTUK HL- „DE KOMEET" AAN HET WOORD. Niet lang na dit gesprek stond Londen op zekeren dag in gloed door vlammend-felkleurlgo aanplakbil jetten: Leest „De Komeet". Zeldzaam aanbod. De -hoogste prijs ter wereld. Dames, blijft uitzien naar „De Komeet". Zoo luidden de eerste aankondigingen die op elke leege muur te blikkeren hingen en in elk ondergrondsch spoorwegstation in het halfduister schitterden. In het blad zelf verschenen weken achtereen hoogge stemde artikelen, welke de verwachting van het publiek tot een climax opvoerden, het vooruitzicht spiegelde op iets wonderlijks, iets geheimzinnigs, iets waarvan men tot nogtoe nooit gehoord had, die het wezen op den groo- ten derf en ondernemingsgeest der eigenaars, op hun groote belangstelling voor alle ongehuwde vrouwen over do gehcole wereld, en2oovoorts. De spanning was op het hoogst bij het verschijnen van het laatste artikel, en van een nieuw aantal reclame- biljetten: Uitsluitend voor ongehuwde dames Ongehuwden en weduwen, Het geluk lacht u toe De hoogste prijs der wereld Een ochtgenoot een vermogen een titel LeeBt „De Komeet" van deze week. Dezn aankondiging verscheen juist in den stillen tijd, wanneer de pora blij le te kunn engeuren met een of ander nieuwtje dat op zichzelf al een verontschuldiging aan do hand doet voor een ietwat te voel critiek op sensatie. Zulk eon afwijken van de tradities van een sinds lange Jaren, gevestigd blad als „De Komeet" was een nlcuwlghetdje waarop elike op coplo beluste jour nalist gretig aanviel. Het werd dan ook besproken In elk nieuwsblad van Land's End tot John-o'-Grants, en van Deal tot Denver, en zooals gewoonlijk spraken de toelichtingen elkaar tegen. Men zeldo dat „Dc Komeet" In een lnnggevoelde behoefte voorzag een merkwaar dig plan ter hand ked genomen elke ongehuwde Studeervertrek van Tolstoi de ontdekking komt, dat hij niet heeft geleefd. „Opstanding" wordt door Romain Rolland, Tol- 3toi's artistiek testament genoemd. De schrijver is zeventig als hij dit werk heeft voleindigd. Maar ook in dit boek is hij de leeraar gebleven. lolstoi is tenslotte toch nog een fanaticus gewor den. Hij gooit alles weg voor zijn idee. Kunst, we tenschap, socialisme, zionisme heteekenen voor hem niets. Ze houden de wereld, zooals hij' die wil, tegen. Geen medewerking van vrouw en deren. kin- Het is bekend, dat zijn vrouw en kinderen niets van zijn leerstellingen moesten hebben. Zijn zoons von den hem vervelend. Zijn. dochters waren nauwelijks door zij: geloof aangeroerd. Overigens begreep hij zelf, dat zijn leven, hoe een voudig ook hij kleedde zich als de eenvoudigste hoer-niet overeenkwam met de ellende, welke hij aanschouwde in zijn omgeving. Hij zelf schreef in de Mercure de France daarover. Hij wilde daaraan ook een einde maken door zijn huis te ontvluchten, maar, ofschoon hij daartoe dikwerf plannen maakte, hij hleef hiji zijn vrouw Sophie Andrejevna. Hij: wi3t, dat het niet overeenkwam met zijn geloof, dat alles moet worden veriaten, wat hindert. Maar hij kon niet. Hem ontbrak de kracht en hij bekende het zelf. Even voor zijn dood Bohreef hij: „Ik ben geen heilige, heb me nooit als zoodanig voorgedaan. Ik ben een mensch, die zich laat mee slepen en die soms niet alles zegt, wat hiji denkt en Rlki* Hopper in „Opstanding1'. deerniswaardig, maar oprecht wezen, dat voortdurend en met geheel zijn ziel verlangde, en nog steeds ver langt een god9inensch, een goed dienaar Goüb te worden." Zijn figuur zal blijven lichten als een we zen vol liefde en idealen. Eindelijk vluchtte hij uit zijn huis, geholpen door zijn dochter Alexandra, de eenige. aie hem begreep, en dokter Makovitski. Het was den 10en November 1910. Het was vijf uur in tien ochtend, toen hij „Jas- naja Poijana" verlie.t Hij kwam om zes uur in den avond aan in het klooster van Optiua, een der be roemdste heiligdommen van Ruaiaüd, waarheen hij herhaaldelijk een bedevaart had gemaakt. Hij bleet tiaar tot den volgenden ochtend en schreef er een lang artikel tegen de doodstraf. 1) Hij ging den Hen November naar het klooster te Charmordino, "waar zijn zuster non was. Hij dacht daar te hlijven, maar bij vluchtte opnieuw, omdat zijn dochter hem kwam waarschuwen, dat zijn ver blijfplaats door zijn vrouw was ontdekt. Ze gingen naar het. station van Koselsk om den weg naar het Zuiden te nemen. Onderweg werd Tolstoi ziek en oa.n het station van Astapova stierf hij. Dat was 20 November 1910, om zes uur in den ochtend. Met hem was een van de merkwaardigste figuren van zijn tijd heengegaan. Tolstoi was waarlijk een edel mensch. A.1 is men het. niet met hem eens, .erkent moet worden, dat zijn strijd een buitengewuon menschelijke was. Een 'tra gisch figuur ook, omdat hij wel inzag, dat het heel lang zou duren, voor de menschheid zóó is veran derd, dat zijn denkbeelden door de groote massa zouden worden aanvaard. Maar in de materialisti sche strevingen van onzen tijd zal de mensch en schrijver Tolstoi blijven lichten als een wezen vol liefde en idealen. Naar een jeugdportret te oordeelen, was hij van een aapachtige leelijkhekl: een hard, langwerpig, grof gelaat, kortgeknipte haren, laag op het voor hoofd. kleine diep in de donkere kassen verzonken cogen, die met een harde uitdrukking zich op iemand vestigden, een breede neus, dikke vooruitstekende lippen en groote ooren. Wie zijn portret als grijsaard kent, zal begrijpen, dat de verandering in zijn ziel, de edelmoedigheid van zijn karakter, zijn menschlievendheid op zijn gelaat werden weerspiegeld. Zijn „kop" van den grijsaard doet aan den Mozes van Michel Angelo ■denken. Op zijn gelaat., door rimpels doorploegd, zijn de verteeciering, de toewijding aan de menschen. j Na zijn dood werden o.m. de volgende werken van hem uitgegeven: „Vader Serge", de geschiedenis van den man, die God zoekt in de -eenzaamheid., maar hem vindt on- der de menschen door voor hen te leven. „Het licht der duisterenis" is eigenlijk een drama van Tolstoi's eigen leven. Want de hoofdfiguur in dit drama, Nicolaas Ivanowitch Sarintzeff, leeft ook eenzaam in zijn huis, in armoede, terwijl vrouw en dochters feest vieren. „Het Levende lijk", bekend uit de opvoeringen met Willem Royaards en Louis Bouwmeester in de rol van Fedia, den man, die door zijn eigen goed-1 heid en door het diepe zedelijke gevoel, dat hij on-1 der een losbandig leven verbergt, ten onder gaat, want hij lijdt onder de laagheden van de wereld en van zijn eigen onwaardigheid. IC lat Men verwacht met groote belangstelling den teru; keer van de „He de France". die sinds het jongs 1 i vertrek uit le Hèvre bewapend is geworden met „katapult", die een vliegtuig kan lanceeren. 13 Augustus 'a middags te één uur heeft, gelijk g meld, de eerste proef plaats gehad met de post aa boord van het vliegtuig en wel op 500 mijl afstanj van New-York. De lanceeri7ig is uitstekend verloopt ft' en het vliegtuig heeft om 5 Uur 16 min. kunnen lat den. De post is daardoor ruim een dag vroeger gedii tribueerd kunnen worden. De tweede proef wordt nu bij de thuisvaart gene men en wel op 23 Augustus aanstaande. Zoo ook deze proef slaagt, zal de „Ile de Franc? voortaan geregeld een postvliegtuig meenemen wordt de verhaaste postdienst een geregelde dienst Het lanceeren met de „katapult" is een idee gewees van den onlangs overleden president van dc „Coc Jtt d va lil or pagnie Génerale Transatlantique", die aan boord oorlogsschepen het lanceeren van vliegtuigen gezle had en onmiddellijk het denkbeeld opvatte, de mathoó ook voor de transatlantische pakketbooten te gebn ken. Hij liet de „Ile de France" van een ianceertB voorzien. Het vliegtuig wordt op een soort wagen( gezet, waarvan de kogellagers in een gleuf met hi ronde rails zijn geplaatst. De naam „katapult" duidt op de aandrijving die do samengeperste lucht geschiedt, waardoor het wagc tje zoodanig wordt afgèstooten, dat de snelheid h langer hoe grooter wordt, totdat het wagentje pli eeling geremd wordt en het vliegtuig alleen verdof vliegt. EEN INVAL VAN DE POLITIE. Naar uit Berlijn gemeld wordt, hadden in den Ia? sten tijd te Berlijn in de buurt van de Teglerpoo herhaaldelijk diefstalion en inbraken plaats. Teneinde hieraan een eindo te maken heeft politie vannacht een razzia hier in de buurt gehouds en kwam daarbij tot de ontdekking, dat een vrij rijke kolonie van min of meer verdachte personen zli in onderaardsche holen ophield. Alle aanwezigen werden In hechtenis genorai waarbijenkelen hevig verzet pleegden, zoodat zij boeid moesten worden weggevoerd. Twintig mannen en vrouwen zijn ln verband n hun lichamelijke toestand aan de gezondheidspolil overgeleverd. Het bleek, dat de mannelijke leden vi de kolonie er voortdurend op uittrokken om dicfstall te plegen, terwijl de vrouwen het huishoudelijke k deelte voor hun- rekening namen. iit\ a: 1 M(i '"7' v_--, - I Caricatuux van Tolstoi naar Gulbransson. vrouw een postwissel zou zenden geen enkele vrouw die zichzelf respecteerde met „De Komeet" in handen zou willen gezien worden, en vele andere dingen al naar i gelang van leeftijd, standpunt, of humeur der schrijvers of hunner vrouwelijke lezers. Ook in Amerika en de koloniën maakte de zaak een onderwerp van bespreking uit, dank zij Hazlitt, die voor j verscheidene nieuwsbladen Londensch correspondent Is. j Het heette dat Jack en zijn compagnon philantropen waren, sensatie-jagers, grappenmakers, speculanten; maar het resultaat was dat de wereld over „De Komeet" I sprak: de naam van het blad was al heel spoedig op I de lippen van menschen, die er nooit te voren van ge- hoord 'hadden. Iedereen kocht „De Komeet". Men werd nieuwsgierig waarom toch al die drukte .gemaakt werd en ging het verloop van het plan met aandacht volgen. Mannen brachten het laatste nummer mee voor hun vrouwen, i van wie men toch zou kunnen hebben verwachten dat zij geen belang in de zaak stelden. Vele lezers peinsden er over, of het aanböW wel eerlijk gemeend was. „De Komeet" was het onderwerp van het gesprek aan elke tafel, zoowel in de volksgaarkeukens als in de aristocratische clubs. i Heeft u die „vreemde" of „belachelijke" of „grap pige" of „absurde" of „wonderlijke" reclame gezien van „De Komeet"? werd de bij voorkeur aangewende wijze om het ijs te breken, wanneer een man een vreemde dame huiswaarts begeleidde. Het ontsloot een breed ge bied waarop men van gedachten' kon wisselen. Hoe moest de prijs gewonnen worden? Aangenomen dat de zaak geen opllchterstruc was, wie zou de prijs dan kun nen zijn? Was er niet iemand die hom kende? Kon iemand vermoeden wie het was? Zou er wel één vrouw zijn, die meedeed, en zoo Ja, in welken stand zou die ge zocht worden. De stand van de huwelijksmarkt, de ver houding van het aantal mannen tot dat der vrouwen op de Britsohe Eilanden, de moraliteit van de pers en vele andere aanverwante onderwerpen werden dan meteen tor sprake gebracht. Verloofde jongo dames herhaalden minachtend de op merking dat zij gelukkig niet behoefden mee te doen. Jonge dames, wier verloving was afgeraakt, gaven hun verwondering er over te kennen dat nog iemand van hun sexe mee kon doen. Weduwen peinsden of wel alles bij den wedstrijd eerlijk in zijn werk ging, en welken titel de winnares zou krijgen, minder den „Mylady" kon het in geen geval zijn .Ze zeiden dat het heusch grappig was, en dat ze het wel eens zouden willen probeeren, alleen maar voor den grap. Natuurlijk kon de winnares nooit verplicht worden den man te nemen, tenzij ze hein aardig vond en per slot van rekening kon het toch best een heel aardige man zijn. Wat kranten tegenwoor dig uitdachten was haast ongelooflijk, maar dit was werkelijk wel zeer gedurfd. Hoe romantisch: weelde, een titel en een echtgenoot met één slag te winnen, alleen maar door het trekken van een gelukkig nummer! De radicale bladen schreven ln minachtende termen over den aristocraat, die de verplichtingen van zijn stand zoo cynisch terzijde stelde en zichzelf voor dezen wedstrijd leende. Het was natuurlijk een of andere gestrande „roué", gekocht met het goud van een ondernemenden couranten-baron. De Amerikaansehe pers dankte den Hemel dat een dergelijk schandaal in een democratisch land niet mogelijk was. Gedeeltelijk echter nam ze de zaak als een goedgeslaagde grap op en raadde haar be koorlijke landgenooten aan om ook eens de kans te wagen, om cok te trachten onet den prijs te gaan strij ken, daar Amerikaansehe meisjos toch ook op zoo menig ander gebied waren geslaagd. Maar hetzij zij toejuichten of scholden, alle journalisten hadden het er over, en dat was juist wat Otto Hazlitt wenschte. Iedere vrouw in Groot-Brltannië kocht de uitgave van „De Komeet" die de volledige bijzonderheden bevatte omtrent de Huwelijksloterij. Het was heel eenvoudig. Mededingsters moesten uit het blad een coupon uitknip pen en inzenden, terwijl zij het duplicaat moesten be houden bewaren. Tegelijk met de coiipon moesten zij een postwissel van een daalder afzenden en in eigen hand schrift een werkelijken of gefingeerden naam opgeven, en tevens een correspondentieadres, Trekking zou ge schieden op nog nader to bepalen datum. De strikste on partijdigheid werd gegarandeerd en de pHJswinmares zou onmiddellijk bericht ontvangen. Het zou haar vrij staan om den prijs af te wijzen, Indien hij niet in haar smaak viel; het door haar ingezonden geld zou dan worden terugbetaald. Daarentegen stond net den prijs nilet vrij om haar af te wijzen, ten zij .hij haar een be hoorlijke schadevergoeding betaalde. Dames mochten zoo vaak meedoen als zij wilden, mits elke coupon ver gezeld ging van den vfereiSchten postwissel. Zij, die lichaamsgebreken hadden, waren van mede dinging uitgesloten, maar de eenige andere voorwaar den waren, dat mededingsters een ongerepte reputatie moesten bezitten, een behoorlijke opvoeding genotj hadden en nog geen veertig jaar waren. Daarna verscheen een aantrekkelijk geteekend poi van MacCarthy. Zijn athletisohe gestalte, zijn prei voorkomen, zijn ouden adel, zijn vroolijken aard, moed op de jacht, zijn kundigheden, zijn zwerftocht door vele landen, zijn militaire loopbaan; dit alles w beschreven in enthousiaste bewoordingen. Ten slol werd het belangrijke feit aangekondigd, dat hij, beha} persoonlijke bevallig- en bekoorlijkheden, gepaard de met uitstekende moreels kwaliteiten, dc geluklii winnares den eervollen titel van gravin zou kuafl schenken. De samenstelling van dit meesterwerk met vereen! krachten door Otto en MacCarthy zelf tot stand bracht, was oorzaak van daverende vcoolijkheid op kantoor van „De Komeet". De toestand liet zich nu ter aanzien en er heerschte meer opgewektheid dan ooit geweest was. Jack hielp mede, en had af en til gelukkige invallen. Het komt er op aan, zei Otto, met z'n penhoudi zwaaiend, om hét aantrekkelijk en overtuigend maken. Iedere vrouw, die het leest moet de o vertui) krijgen dat het juist, iets voor haar is We moeten 't trouwen zien te winnen. De minste schijn van ook iets, dat lijkt, op bedrog, zou onzen flnancieelen oi gang beteekenen. Nu vlei Ik mezelf ermede het te bezitten om het juiste inleidende artikel te schi'ijl. dat noodig is. Dit, heeren, fs het geheim van groot populair succes: ue gemoedsontroering wat aan te ken, maar ook weer niet te veel. Ik zal de een: van ongehuwden en weduwen beschrijven in wooi die de menschen tranen in de oogen zullen doen kol en, wat meer is, afdoende opruimen wat in dezen strijd ook maar eenigszins belachelijk gemaakt worden, en de vrouwen de overtuiging brengen, dat niet alleen de natuurlijkste zaak ter wereld te doen, maar ook prijzenswaardig. Nu de graaf ten slotte had toegestemd om als prijs1 te treden, was hij ook een en al ijver en enthouslt Zijn vrees was door Otto's welbespraaktheid gvoi deels verdreven, zijn optimisme weer bovengekoi hij was er zeker van dat de onderneming niet dan. gelukkig zou kunnen eindigen. Wordt vervolg»!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1928 | | pagina 6