SchagerCourant
Gfoot, Mooi on Goedkoop
Hoeren- eo Kinderl
HERMIN NYPELS,
Radioprogramma Ingezonden Stukken.
Tweede Blad.
Gemengd Nieuws.
Een stout plan.
te
Staatsloterij
FUNEWASCH^"
AMUNDSEN.
Uit den trein gevallen.
Zie onze steeds afwisselende Etalages.
Tijdens de Winkelweek Speciale Reclame.
iSCHAGEN - HELDER.
Donderdag 20 September 1928
71ste Jaargang. No. 8326.
9* to m 810
1648 1890 1859 1664
2286 2ST0 2445 2598
3552 3812 3675 8930
4514 4783 4S04 4985
6786 5873 6922 5923
6589 0506 6C26 6641
7502 7588 8284 8203
6772 8804 8921 6045
9574 9070
10122 10241 10272 10292
10951 11089 11192 11871
12209 12258 12286 12295
12703 12912 13006 18C5Ö
18647 18649 18701 18878
15098 15161 16418 16502
Tm t TOk
961 1128 1460
2072 2144 2147
2747 2768 2927
4005 4188 4170
5074 5125 6880
6027 6080 8050
6953 7162 7224
8547 8602 8062
9012 9113 9240
1490 1624
2220 2241
8012 8508
4281 4484
5880 5490
64Ó6 6507
7806 7899
8679 8769
9876 9495
10486 10499 10658 10701 10727
11524 11612 12002 12031 12062
12307 12410 12500 12554 12634
18128 13225 18290 18891 18482
14210 14222 14300 14403 14880
15511 6699 16004 15084 15711
Voor Vrijdag 21 Bept
M^O DAVENTRY (1000) Gramophoonplaton.
!200 HILVERSUM (1071) Politieberichten,
j2J0 DAVENTRY (1600) Cello en pianorecital.
1^.30 HILVERSUM (1071) Lunchmuzlek door trio
Verhey.
12.30 HUIZEN (341) K.R.O. Tijdsopgave.
12,30 HUIZEN Lunchmuzlek door Trio Winkels.
12,50 DAVENTRY (1600) Orgelrecital.
1.25 LANGENBERG (469) Middagconcert
3,20 KONIGWUSTERHAUSEN (1250) Causerie.
4.00 HUUIZEN (341) N.C.R.V. Gramophoonplaten.
4.05 PARIJS (R. 1750) Namiddagconcert
4.35 HAMBURG (395) Munchhausen gedenkuurtje.
5.00 HUIZEN (341) N.C.R.V. Concert
5.20 BERLIJN (484) Populair ooncert
6.00 HILVERSUM (1071) Tijdsein.
6.00 HILVERSUM Dinerinuziek door quartet Rent
meester.
0.05 LANGENBERG (469) Vesperconcert
8.20 HAMBURG (395) Concert door omroeporkest
6.20 DAVENTRY (1600) Orkestmuziek.
6.50 MOTALA (1380) Vioolconcert Pugnanl-Krelsler,
Poldini-Krelsler.
7.00 HUIZEN (1950) N.C.R.V. Gramophoonplaten.
7.05 DAVENTRY (1600) Voortzetting muziek.
7.15 HILVERSUM (1071) Boekbespreking.
7.25 SCHEVENINGEN (1875) Uitzending v. h. beura-
overzicht door financieel weekblad De Mijlpaal.
7.35 DAVENTRY (1600) De grondslagen der muziek.
7.35 HUIZEN (1950) V.P.R.O.-avond. Sprekers, berich
ten afgewisseld door fluitmuzlek en cursus.
7.45 HILVERSM (1071) Politieberichten.
3.00 HILVERSUM Tijdsein.
8.01 HILVERSUM Solisten concert: Nlta yam Os-
Pool. Theo van der Pas.
8.05 DAVENTRY (1600) Variété-programma.
8.20 KALUNDBORG (1158) Radlo-tooneel.
8.35 BRUSSEL (609) Concert door omroeporkest
8.50 PARIJS (R. 1750) Ooncert
8.50 BERN (411) Orkestmuziek.
0.05 HILVERSUM (1071) Concert door omroeporkest
9.20 ROME (449) Instrumentaal en vocaal concert.
9.20 LANGENBERG (469) Ariadne auf Naxos, opera,
10.00 HILVERSUM (1071) Persberichten Vaz Dlaa,
10.10 DAVENTRY (1600) Populair concert
11.20 DAVENTRY Dansmuziek,
M. de R.1
Naar ondergeteekend* verneemt JÜJn de plannen en
teekeningen voor den bouw van een ambtswoning voor
den burgemeester zoover gevorderd, dat het hieronder
volgende plan den gemeenteraad la aangeboden. MIJ
dunkt, het zal ook de burgerij van Anna Paulowna wel
Interesseeren.
De nota van kosten luidt als volgt:
Waarde van den grond
Waarde huls Oltmans
Ophooging grond
Aanleg tuin, enz.
Bouw villa
Kosten architect
Onvoorzien
ïerrw mm ïm» v&m nn mm wm mm iwm
10852 10990 17178 17225 17440 17536 17798 17916 18100
18182 18200 18209 18880 18988 18498 18699 18718 18784
18889 18910 18982 19001 19184 19109 19240 10517 19635
19708 19738 19990 20000 20289 20473 20544 20549 20089
20707 20721 20758 20780
DB MIDDELLANDSCHE ZEE DROOGGELEGD.
Ds droom van een Duitsch ingenieur.
Rente van f 33000.h 6
Belasting, assurantiën, enz.
Onderhoud
Electrisch licht en waterleiding
Onderhoud tuin, enz.
Ontvangsten huur
t
3500.—
2500.—
y
100a—
m
200CL
-
20000..
-
2000.
2000.—
288.000,
f
1650.—
800.—
10C0.—
750.—
300.—-
f
S5oa—
700.—
Nadeelig saldo t 2300.—
per Jaar, plus waardevermindering.
Naar wij verder vernemen, zijn de plannen van een
Tehuis voor ouden van dagen op het doode punt geko
men en zijn 4 van de 3 commissieleden met het oog
op de hooge kosten tegen den bouw.
i
De droogmaking van de Zuiderzee trekt ln bulten-
landsche technische kringen zeer de aandacht.
Verschillende bladen hebben reeds uitvoerige beschrij
vingen gegeven over de wijze, waarop Nederland er een
provincie bij zal winnen, zonder met den volkenbond
ln conflict te komen. Speciaal tijdens de Olympische
spelen, toen vele bultenlandsche journalisten ln ons
land vertoefden, verschenen er artikelen over.
Het mooie Nederlandsche werk blijkt den Dultschen
Ingenieur Sorgel uit Dresden tot een stout plan ge
ïnspireerd te hebben. En hierbij is hij van de gedachte
uitgegaan, dat, wat met de Zuiderzee mogelijk was, ook
bij een grooter waterbassin te probeeren valt.
Aldus heeft hij een plan uitgewerkt, om de Mlddel-
landsche zee droog te leggen. Dit zal volgens hem zelfs
gemakkelijker gaan dan bij ds Nederlandsche binnen
zee.
Deze wordt afgesloten door een twee kilometer lan
gen dijk tueschen Noord-Holland en Wleringen, door
dit eiland en vervolgens door een dijk, die dertig kilo
meter lang ls en naar Friesland loopt
De Middellandsche Zee nu kan bij Gibraltar, tusschen
Spanje en Noord-Afrlka, door een dijk van 15 kilometer
lengte worden afgesloten. Verder ln de Dardanellen
door een dijk van ongeveer een kilometer, terwijl ten
slotte het Suez-kanaal van ondergeschikt belang ls. Al
dus zou de groote zee volkomen geïsoleerd worden en
zonder watertoevoer blijven. De enkele rlevleren, die er
in uitmonden, zijn van geen beteekenls, de Nijl b.v. put
zich jaarlijks met de overstroomingen in Egypte uit
Overigens denkt Sorgel er niet aan, de Middelland
sche zee absoluut droog te legeng. Zijn bedoeling is,
indien mogelijk, het niveau van de zee duizend meter
te verlagen. Dan komen verschillende ondiepe gedeelten
vanzelf boven water. Spanje wordt op die manier met
Afrika vereenigd, de Balearen vormen een schiereiland,
dat zich ter lengte van vier honderd Kilometer uitstrekt,
Trekking van Dinsdag 18 September.
5e Klasse 2e Ltfet
No. 5325 f 50.000.
No. 473 f 1500.
Nos. 6153. 19627 20408 f 1000.
Nos. 9713, 2455. 14423 18141 18214 f 400.
Nos. VS14 1914 f 200.
Nos. 815, 2290, 8000, 9396 0628 0015 18783 14048 17025
19059 19422 20172 f 100.
VOOR
KOM 'ZEEPFABRIEKEN
DE DUIF OEN I
Zijt gij gekomen tot de schatkameren der
sneeuw? en hebt gij de schatkameren des
hagels gezien?
Uit wiens bulk komt het Ijs voort? en wie
baart den rijm des hemels?
Zijt gij gekomen tot aan de oorsprongen
der zee? en hebt gij ln het onderst© des af-
gronds gewandeld?
Zijn u de poorten des Doods ontdekt?
De zin van deze verzen uit Job moet wel zoo worden
begrepen, dat er aan hetgeen voor den mensch te
doorzoeken en te doorgronden valteen grens is ge
steld, welke men niet moet trachten te overschrijden:
een muur om d 1 e wetenschap, die voor den Mensch nu
eenmaal niet is. Maar velen van <le besten en sterksten
onder de zoekers en geleerden van alle eeuwen ook
van onzen tijd vorschen toch, streven toch, strijden
toch, sterven soms om den schat van kennis, die
dan gemeen bezit wordt van den Mensch, ta vergrooten.
Daarvoor ls hun geen opoffering te groot, geen taak
te zwaar, geen gebied te dor, te ruw, te gevaarlijk. Daar
voor zetten zij in: kansen op materieel gewin, goedkoop
en secuur wereldlijk succes, daarvoor zijn zij bereid
hun tijd, hun bloed, zelfs wel de eindelijk verdiende rust
van den hard en moeizaam gewonnen ouden dag, de
warme plek ln den eindelijk bereikten staat van geëerd
erkend en bemind oud man aan den haard van zich af
te schudden, als de plicht opnieuw roept.
Zondag ls overal ln de wereld ook hier te lande
de dood herdacht van Amundsen. Men meent, niet meer
te mogen hopen, den Noorschen ontdekkingsreiziger nog
ooit levend te zullen aantreffen.
Een tragische zekerheid, waarin men zal hebben
leeren te berusten. Berusten: want door Amundsen'a
dood is de wereld armer. Amundsen, d6 man, die op de
oppervlakte der aarde geen „onbereikbare gebieden",
8een door de natuurkrachten geplaatsts, onzichtbare
bordjes „Verboden toegang" erkende, die den weg wees
naar de Zuid-Pool, die als eerste de Noordwestelijke
Doorvaart met een schip forceerde, die aan de Mag
netische Noordpool een paar jaar wetenschappelijk ob-
servatiewerk verrichtte, die als eerste dat reusachtige
stuk onbekend gebied doorkliefde, dat voordien als witte
vlek de kaart van de Noordpoolzee zoo tartend deed
zijn Amundsen was het, die vliegtuig en luchtschip
met succes dienstbaar maakte aan het Poolonderzoek
en hun nut proefondervindelijk geweest Meer nog deed
Amundsen in zijn strijd tegen den afstand, tegen het ijs,
tegen de koude, tegen den storm. Was hij het niet die
óók de Noord-oostelijke Doorvaart op het spoor van
Nordenskjöld volbracht?
Zijn leven was een menschenleven in dienst va» het
MOLENVAART, KLEINE SLUIS
wttrt m nualMinpM oppwvtekta, Oom» m
ëardlnlë vormen eveneens een schiereiland, welks
eindpunt slechts tachtig kilometer van de Afrikaanicha
kust verwijderd ls. Verder verdwijnen de Adrlatlsche zee
en de Egeïsche zee. De eilanden Kreta en Sicilië gRan
tot het vasteland behooren.
Ook de kusten van Tunis en Tripoll komen gelijk
die van Italië, naar voren. Speciaal het bij Noord-Afrl
ka te winnen land zou daarbij zeer waarschijnlijk een
groote massa materiaal voor de oudo geschiedenis op
leveren. Op den bodem van de zee ligt daar alles, wat
sinds de vermaarde Punische oorlogen tot zinken werd
gebracht. En dan, is er wellicht het oude, beroemde
Atlantls te vinden, welks hoofdstad men ergens !n
Tunis meent te hebben gevonden. Behalve dus geo
grafisch, heeft het plan ook een groote archeologi
sche en geschiedkundige waarde.
Maar de bezwaren voor de uitvoering er van zijn
velerlei en op den huldigen dag onoverkomelijk.
Het grootste bezwaar zit ln de omstandigheid, dat de
Straat van Gibraltar negen honderd meter diep ls.
Maar Sorgel denkt dit bezwaar met de hulpmiddelen
der moderne techniek uit den weg te helpen en rekent
ln leder geval op de onbegrensde mogelijkheden van de
toekomst.
Nu blijft nog de vraag over, waar het water van de
Zwarte Zee, die door rivieren als de Donau wordt ge
voed, blijven moet. Sorgel wil het ln de Kaspische Zee
loozen, omdat deze 29 meter lager ligt. En Indien noo-
dig, zou er ln Rusland nog wel een geschikt stuk steppe
te vinden zijn.
Het plan gaat uit van de gedachte, dat een vrede
lievend Europa de penibele kwestie van gebiedsuitbrei
ding, van doorvoergebied enz. zonder moeilijkheden ral
oplossen. Sorgel schijnt te meenen, dat in den grooten
strijd tegen het ontwakende Azië en het sterke Ame
rika de Europeesche volkeren elkander zullen moeten
vinden. Maar op het oogenbllk ziet het er niet naar uit
Het ls b.v. Italië, dat het meeste grondgebied zou
winnen. Maar Instede dat men ln dit land, waar het
bevolkingsvraagstuk zoo nijpt, met het plan wegloopt,
gaat men er heftig tegen te keer.
De „Corriere della Sera" noemt het een boosaardlgen
aanslag op Itallë's zelfstandigheid. Het gaat hier om
de Duitsche hegemonie over de zeeën en aldus over
Europa, zegt het blad. Want wanneer de Middelland
sche zee niet meer bestaat, zijn havens als Genua, Na
pels, Venetië en Triest verdwenen en aldus zullen Ham
burg en Bremen de havens worden, waarlangs een groot
deel van Europa zal moeten uitvoeren
Aangezien het voorlooplg wel niet tot uitvoering
komt, zal het plan van Sorgel niet al te nadeelig wer
ken op den wereldvrede.
Maar als bewijs van den Indruk, dien het grootsche
werk van het droogleggen der Zuiderzee ln het buiten
land maakt, was het aardig, er melding van te maken.
Wat Neerlandla doet!
Noordermolenvaartsweg
Bloemperken
Bloemperken
Bloemperken
Autogarage
Bloemperkes
DE EEN DOOD, DE ANDER ZWAAR GEWOND.
Op het baanvak LembruchDlepholz zijn een man op
leeftijd en een jongen uit een rijdenden trein gevallen.
De man is dood, de jongen zwaar gewond naar het
ziekenhuis van Dlepholz overgebracht. Hun identiteit
was aanvankelijk nog niet vastgesteld.
Is onze Sorteering
voor het a.s. HERFST-
en WINTERSEIZOEN.
Zie Etalages.
geografisch onderzoek Sn de meest barre en onver
biddelijke streken der wereld. Flnancleele zorgen, ont
bering, gevaar, het derven van wat onze gewatteerde
knusse beschaving aan zoovelen te bieden heeft voor
wie wat handigheid, wet zelfzucht, wat reclame-virtuosi
teit in hun natuur hebben, en het liefst en het best
zorgen voor zichzelf waren een deel van zijn loon.
Het ls dan ook begrijpelijk, Ja niet meer dan behoor
lijk geweest, dat Zondag de secretaris van het Kon.
Ned. Aardr. Genootschap, de heer Voüte, door middel
van de radio Amundsen heeft herdacht, zijn leven heeft
geschetst, zijn beteekenls als ontdekkingsreiziger en
als mensch met warmte en liefde heeft weten te toonen.
Het K. N. A. G. heeft daarmee een mooi gebaar ge
maakt, waarmee het zich zelf eerde en waarmede het
wat goed maakt Jarenlang reeds schrijnt het, dat de
bewerking van het Poolnieuws in zijn orgaan het Tijd
schrift zoo mat, zoo koud, zoo dor, zoo peuterig, zoo
benepen, wordt verricht. Den menschen, die zich zelf
geven, daarginds in het ijs, wordt dan veelal onweten
schappelijkheid verweten alle fantasie, alle warmte, alle
spontane waardeering ontbreken. Hoe koud het was
in 1403, of hoe ver een ster van onze aarde verwijderd
is tot ln lichtjaren nauwkeurig, dat ls wetenschappelijk.
Maar dat een mensch zijn leven waagt, zijn leven geeft
om nog nooit betreden paden te gaan als eerste, om
wegbereider te zijn voor volgenden, om te doen wat
Barents, en Houtman, van Noort, en Tasman, van de
Putte, Koolemans Beijnen en de Bruyne, Visser, Elerta
de Haan en zulke kranige knapen als de schilder
v. d. Does en de sledenbestuurder Van Dongen deden,
ls leege ijdeltuiterij, ondiep en oppervlakkig reclame-
gedoe, verwerpelijke onzin, want onwetenschap
pelijk. Alsof er nog niet meer, en beter hooger ware,
dan een feilloozen logartlhmentaiel of een nieuwe deci
maal aan den staart van Pi. Alsof niet reeds de sterke
poging van een man om de vlag van zUn volk daar te
brengen, waar nog nooit die van één ander volk uitwoei
in de Ijzige vlakten van den Witten Dood, een d»»d is,
die bewondering moet wekken.
Het woord van den heer Voüte heeft, in dit opzicht
wat goed gemaakt, ergernis weggenomen.
„Zijn moedig leven zal een altijddurende aansporing
blijven voor do jongere generatie die alweer gereed
staat om den grooten beschavingsarbeid verder te bren
gen".
„Beschavingsarbeid", wat hebben wij dit woord, dat
besef, die erkenning, nu al jarenlang gemist in het
Tijdschrift Maar meer nog dan de beschavings arbeid,
is het sterven van Amundsen geweest De oude man,
thans, in den avond van zijn mooi, rijk, welbesteed leven,
eindelijk tot rust en beschouwend nietsdoen gekomen,
wordt opgeschrikt door de tijding, dat menschen in ge
vaar zijn ver, ver ln het Noorden: Amundsen'a Noorden.
En hij bestijgt met andere helden die wij vandaag
evenzeer met liefde en eerbied gedenken het vlieg
tuig, om de in gevaar verkeerenden te zoeken, als het
kan te redden. Daar verheft zich de groote statige vogel;
hij heeft Amundsen en zijn geluk aan boord. Het vlieg
tuig verdwijnt aan den einder: de avond valt, de mor
gen komt
Zal het Geluk, de trouwe Helpster van den grooten
Noor ook ditmaal hem vergezellen; zal „Amundsen's
Geluk" ook de redding worden van de Italianen, die ln
gevaar zijn? Wij weten, dat deze vraag met een ont
kenning moet worden beantwoord.
De groote vogel voerde Amundsen en zijn nobele
mede-reizigers ln den dood. Wanneer, waar zij zijn ge
storven? WIJ weten het niet, zullen het wellicht nooit
weten. Maar geen Noor, geen mensch (tenzij dan dege
nen, die van louter wetenschappelijkheid hun orgaan
voor bewondering voelden verdorren), die niet weet
hoe: als Helden, die waren uitgetrokken om te doen
wat zij konden. Genoeg was dat niet, om de vermiste
Italianen te ontrukken aan hun doel. Wel genoeg om
voor zich zelf een grafschrift te schrijven, dat onver
gankelijk blijft Zoo als Wodan zijn Walküren stuurde
om de gevallen helden naar Walhalla te dragen, kwam
daar de Latham en vloog weg, een vracht torsende van
levende strijders. Ook voor dezen zou de Hemelburcht
het einddoel zijn.
En nu na maanden van angstig wachten, hopen wij
niet meer.
Een verlies: deze verdwijning? Neen, grooter dan het
leven van dezen man was dit einde, deze dood. Rijkdom
ls dit heengaan geworden voor Noorwegen, dat hem
voortbracht En het verhaal van den ouden reiziger,
die dapper, zonder een aarzeling zijn leven ln de schaal
wierp, met de ongewisse kans, dat van anderen wel
licht ta redden, heeft aan den strijd voor de ontraadse
ling van het wrokkige Geheim van het Noorden een
waardigheid en een adel verleend, die kleine geesten
er aan wilden ontzeggen.
De laatste vaart van Amundsen geeft hem, wiens
naam gegrift staat op schier ontoegankelijke plekken
der wereld, een onaantastbare plaats in het hart van
tijdgenoot en nageslacht Dat ls winst voor Noorwegen
voor de Menschheid, voor do Wetenschap. Hij wordt
straks tot legende, ls thans reeds lichtend voorbeeld.
Amundsen zal ln de herinnering voortleven: in de
wereld, maar in Noorwegen toch zeker het allermeest.
De Noren bewonderden hem niet enkel, maar ook hiel
den zij van hem. De groote ontdekkingsreiziger bezat
het „persoonlijke magnetisme" dat hem een overwicht
gaf op zijn omgeving en hem de genegenheid verzekerde
van degenen met wie hij in aanraking kwam. Een mag
netisme, waardoor hij in staat was van wie met en on
der hem werkten alles gedaan te krijgen. Treffend vin
den wij dat gestaafd ln het mooie artikel van Rllsen-
Larsen ln Amundsen's laatste boek: „De eerste vluolit
over de Noordpool". Rllser Larsen schreef:
„Hij ls niet het type leider, die zijn ondergeschikten
aan regels onderwerpt Hij kiest lederen man uit voor
iedere afzonderlijke taak en laat het aan hem over, in
zijn positie zijn eigen initiatief te gebruiken. Dan doel
Amundsen de ronde en ziet toe, of alles gaat, zooals het
behoort. Zoolang dit het geval ls, zegt hij niets en som
migen merken misschien zijn aanwezigheid zelfs niet
op. Doch als zich moeilijkheden beginnen voor te doen,
wordt die aanwezigheid gevoeld. Het is een heerlijk ge
voel van veiligheid. Iedere man doet zijn best op zijn
post. Zou er Iets verkeerd gaan, dan weten zij, dat
Amundsen ons eruit zal kunnen redden.
Ik begreep Wisting zoo goed, toen wij eens hierover
spraken en hij zeide: „Als wij gebrek aan voedsel had
den en hij zeide, dat een zich voor de anderen moe3t
opofferen, opdat deze gered zouden kunnen worden,
zou ik gaarne rustig de sneeuw ingaan en mij neer
leggen om te sterven."
Dit zegt alles en hier diende ik te eindigen. Maar het
schoonste voorval, dat ik heb medegemaakt, zou ik nog
gaarne op papier willen zetten, om het, hoe prententieus
het ook moge klinken, voor hen, die na ons komen, te
bewaren. Het was op een volmaakten dag in Juli, dat
wij na deze expeditie Oslo bereikten en Amundsen daar
stond, om op de verwelkomende redevoeringen te ant
woorden. Hij had de vlag onder zijn arm, welke gedu
rende de geheele reis van het luchtschip had gewapperd.
Zij was hem door den Koning en de Koningin toever
trouwd en hij zou haar dienzelfden dag teruggeven.
Amundsen sprak:
„Zoo velen hebben mij gevraagd, wat mij toch tot deze
reizen heeft gedreven." Hij nam de vlag, ontplooide haar
en hield haar op voor de menigte: „Dit is het. Deze
vlag was altijd mijn drijfveer."
Roald! Gij waart zelf ontroerd, toen gij het zeldet,
maar gij bracht ook tranen ln de oogen van ons, uw
kameraden. Wij, die door onder u te werken, hot geluk
hadden gehad, u te leeren kennen, w)j wisten, dat dit
edelste aller gevoelens, vaderlandsliefde, in uw mond
geen holle fraze was: het was geen rhetorisch beeld,
zooals de menschen bij feestelijke gelegenheden, of wan
neer zij ontroerd zijn, gebruiken: Voor u ls dit gevoel
de grondslag van uw geheele leven geweest. Al uw ge
dachten worden hierdoor geleid: „Hoe kan lk mijn land
het best dienen?"
De Noord-Westelijke Doorvaart, de Zuidpool, do Noord-
Oostelijke Doorvaart, SpitsbergenNoordpoolAlaska."
Het was op 18 Juni van dit jaar, 's middags om vier
uur dat te Tromsö het vliegtuig Latham opvloog. Aan
boord bevonden zich de Noren Amundsen en Dietrichson,
voorts de Franschen Guilbaud, de Cuverville, Valletta
en Brazy. De vijf makkers van Amundsen waren nog
jonge menschen, Amundsen zelf was .bijna 56 jaar.
Niemand heeft het vliegtuig teruggezien, een wrakstuk
ervan ls later opgevlscht
In de couranten kon men lezen dat het zoeken naar de
vermiste Italianen van Nobile's Poolschip en naar de
bemanning van de Latham gestaakt wordt Het wordt
thans winter, daargindsv. M.
(N.R.CO