De ralscbe radio-rede.
De aardappelteelt in Denemarken.
Gemengd Nieuws.
De overstrooming bij Nieuwpoort
Het goede oogenblik afgewacht
Knoeierijen bij paardenrennen.
De 7-urige werkdag in Rusland.
Tegen het straatlawaai.
De afgebroken gemeenteraadsverkiezingen
te Geesthaucht
Aanslag op een trein in Britsch-Indië.
£en slecht jaar voor de Fransche boeren.
Staatsloteij.
IZ ™^7ö 7727 7853 794! 8074 «J
QJSQ, «Bte tooft t «ton f *-TJO per 100 Xfc,
selderie f L90—wwtele» C 0-W-4JÖ, Mtt» I 0.93—3,
pred f 8.40—0.80 per 100 boe, «plnaxla f 0.2b—0.89, poste
lein f 0.80—0.09 per dubb. bakje, kropsla f 0.B0—2.80, an-1
dijvie f 1.204.20, per 100 stuks, snijboonen f 28.0048.80,1
spercleboonen f 20.40—88.20, epruiten f 7—27 per 100 Kg,
WARMENHUIZEN, 9 Oot
Roode kool le soort 47.80, witte kool le soort 5.10
—5.60, per 100 Kg., bloemkool le soort f 14—17, 2e soort
f 1.50 per 100 stuks, nep 10.60—11, drielingen 6.60—
7.10, uien 5.90—6.90, grove uien 5.30—5.80, bieten f 1.70,
4.10, peen f 8.10, id. kleine 1.60, blauwo aardappelen
8.804.50, alaboonen 17—19.90 per 100 Kg. I
Totaal aanvoer 30500 Kg. roode kool, 55600 Kg. witte
kool, 100 Kg. nep, 9800 Kg. uien, 1050 Kg. peen, 9400 Kg.
aardappelen, 25 Kg. slaboonen, 990 stuks bloemkool, 1600
Kg. bieten.
NOORDSCHARWOUDE, 9 Oot.
Schotsche muizen f 4,40—5.20, eigenheimers 8.50, bl.1
eigenheimers 8,60, bl. aardappelen f 4.604.70, bravo's
t 4—410, spercleboonen t 18.0023.30, uien 0.80—7,
drielingen f 7.507.90, grove f 5.806.40, gele nep f 11.40
—11.90, peen groote f 2.60—3.20, kleine f 1.70—1.80, kro-
ten f 1.804.60, roode kool 3.808, witte kool f 5.10
6, gele kool f 2.306.20, Deensche witte kool f 5.20, per
100 Kg., bloemkool f 13.90—19.40, 2e soort f 2.60—4.10 per
100 stuks.
Totaal aanvoer: 19400 Kg. aardappelen, 450 Kg. sper
cleboonen, 35800 Kg. uien,. 20200 Kg. peen, 6600 Kg. kro
ten, 33200 Kg. roode kool, 133800 Kg. witte kool, 8200 Kg.
gele kool, 2800 Kg. Deensche witte kool. 4400 euks bloem
kool.
PURMEREND, 9 Oct
Op de heden gehouden weekmarkt waren aanvoer en
prijzen als volgt:
Kaas: 23 st. kleine fabriekskaas f 53, 40 ®t kleine boe
renkaas 52.50, 1 st. commissie 52.50, 1 et. Goudsche
kaas f 44, in totaal 65 stapels, wegende 49000 Kg., handel
Stug, 996 Kg. boter, f 2.10—2.35, per Kg.
Vee. 737 runderen, w.o. 385 vette f 0.751, per Kg., 328
melk- en geldekoeien 125—350, handel matig, 24 stieren,
26 paarden f 100200, handel stug, 28 vette kalveren
L35—-1.50, per Kg., handel matig, 154 nucht. kalv. voor
de slacht f 10—43, voor de fok f 1630, handel vlug, 563
vette varkens voor de zout 0.680.70, voor de slacht
f 0.700.75, handel vlug, 35 magere varkens f 20—38,
handel stug, 242 biggen 14—20, handel stug, 1605 scha
pen (vette) f 24—36, handel maig, 79 bokken, kippen
eieren f 9.2510.25, eendeleren 6.60, piepkuikens f 1—
3, 200 ganzen f 4.25—5.25, 100 manden appelen 2—5 per
mand, 200 manden peren f 26 per mand.
EIER VEILING, PURMEREND, 9 Oct.
(in het gebouw der Afslagvereeniging).
Aanvoer 14767 stuks kipeieren kw. A f 9.3010.50, 1257
stuks kw. B f 4.106.50,'1270 stuks eendeieren f 6.30.
COOP VER. CENTR. EIERVETT.TNG G. A.
in Hotel „Paradijs."
Aangevoerd 32346 stuks eendeleren 6.406.80, 43137 j
stuks kipeieren 70100 Kg. f 11, 6566 Kg. f 10.40—10.60,
63—64 Kg. f 9.80—10.40, 60—62 Kg. f 9.60—10.30, 58—59
Kg. f 9.30—9.90, 56—57 Kg. f 9J20—9.40, 53—55 Kg. f 8.20
—8.70, 50—52 Kg. f 6.206.80, 4349 Kg. 5.50—6,
DE AANVAL OP Dl327 OOMMTTNISTXftC&JDr UGTDEB.
Het communistisch blad elscht het ingrijpen
van de politie.
De communistische bladen toonden sleh Maandag
avond uiterst verontwaardigd over het feit, dat Schulz,
de communist, die op listige wijze een redevoering door
de radio heeft gehouden, van oen redacteur van de Vor-
warts, Schiff, in den ondergrondschen spoorweg een
klap in het gezicht heeft gekregen. De Rotho Fahne
eisoht het ingrijpen van de politie.
Nader wordt gemeld:
Naar een Berlijnach correspondentiebureau verneemt,
heeft de communistische afgevaardigde Schulz de ont
voering van den redacteur van de Vorwarts, Sehwartz,
zelf geënsceneerd.
Schulz gaf toe, dat hij den spreker van het „voxhaus"
bewust om den tuin geleld heeft. Echter heeft hij zich
niet als dr. Schwarz voorgesteld, doch zich aan Janisch
gepresenteerd met de woorden: „Ik heb de eer om 7.30
uur voor de radio over vredesproblemen te spreken."
Deze heeft toen de spreekcel verlaten. Na mijn voor
dracht, aldus verklaarde Schulz verder, ben ik uit de
studio vertrokken na niet minder dan zes keer het mij
aangeboden honorarium geweigerd te hebben. Ik begaf
mij daarop naar het gebouw van den rijksdag, waar ik
met politieke vrienden een bespreking had en vertrok
daarop des nachts per auto naar Neu-Koeln, waar ik
bij vrienden overnachtte. Des ochtends reed ik naar het
ondergrondsche statton en wilde aan een krantenstalletje
een arbeldersblad koopen. De juffrouw verklaarde, dat
zij nog slechts een burgerlijke krant in voorraad had
en raadde mij aan deze te koopen, aangezien daarin een
zeer interessant artikel over de Berlijnsche Rundfunk»
voorkwam. Ik veinsde van niets te weten en zoo kwam
ik van de krantenverkoopster tal van bijzonderheden
over het resultaat van mijn list te weten. Ik gebruikte
daarop den ondergrondschen spoorweg om naar de
Potsdammer Platz te gaan en begaf mij vervolgens te
voet naar den rijksdag zonder door iemand herkend le
zijn. Daar bleef Ik den geheeden dag en keerde eindelijk
des avonds naar huis terug, tot ik op de Hermannsplatz
de botsing met den redacteur van de Vorwarts had.
Wolff meldt nader:
Maandagmiddag ia Heller, de hoofdredacteur van Die
Welt am Abend in zijn woning te Berlijn gevangen ge-
nomen, op verdenking te hebben deelgenomen aan de
ontvoering van Schwarz, den socialistischen journalist,
wien Zaterdagavond is verhinderd zijn rede voor de
radio te houden. Heller loochende elke medeplichtigheid
en eischte dat men hem zou confronteeren met Schwarz, 1
die dan ook dadelijk de verzekering van Heller beves
tigde. Deze is daarop dadelijk vrijgelaten.
wc m&Br op btóaagr?*» MBnd «EZ oxwtwa
plaats hebben. D© minder goed© uitkomst©» van deze
teelt blijken ook uit de aanvoeren en prijzen ter markt
Op 28 September noteerden te Parijs Roode Star» uit
Lolret, los verladen bij geheele wagon», frs. 85 85 per
100 Kg.; Eerstelingen uit het noorden frs. 08 65; In
dustrie uit het Noorden frs. 55. De prijzen van sommige
fijnere soorten bedragen, eveneens in den groothandel,
frs. 100 en daarboven. z z
Ook de suikerbieten staan er niet best voor. De bieten
zijn bijzonder klein. Daarentegen bereikte het suikerge
halte een hoogte als nooit te voren. De directie van het
laboratorium doet evenwel opmerken, dat eventueels
regens gedurende de komende weken, het gehalte zeer
sterk kunnen doen verlagen.
Ook de veehouder reden tot klagen. De
zen winter Frankrijk ongetwijfeld een be
langrijk afzetgebied voor varkensvleesch.
Heeft dus de bouwboer weer reden tot klagen, de vee
houder doet nu voor hem niet onder. De eerste snede
luzerneklaver en weidehooi is onder gunstige omstan
digheden gewonnen. De kwaliteit is uitstekend, Daarna
kwam stilstand in den groei, zoodat van de tweede snede
bitter weinig is terecht gekomen. Het vee vond in de
weide onvoldoende voedsel. Het zal noodig zijn, reeds
vóór den winter de geringe hoeveelheid wintervoer aan
te spreken.
Gevolg is, dat de veehouders zich zooveel mogelijk
van hun jong vee ontdoen, nu de veeprljzen aanmerke
lijk zijn gedaald. De tweede kwaliteit ossevleeseh, die
dezen zomer op de Parijsche markt tot bij de frs. 8 per
Kg; noteerde, is reeds gedaald tot frs. 6.80. Schapevleesch
is daarentegen vrijwel op prijs gebleven, hetgeen verband
houdt met het feit, dat de Invoer uit het buitenland, die
voor een normale voorziening met dit product noodig is,
door een hoog invoerrecht wordt belemmerd, terwijl aan
de andere zijde vette lammeren en schapen weer gere
geld ter markt korden, zoodat voor een tijdelijke over
voering van de markt, als voor het rundvee, minder be
hoeft te worden gevreesd.
In verband met den slechten aardappeloogst worden
weinig varkens opgelegd. De biggen zijn goedkoop,
slachtvarkens daarentegen reeds duur. Op de Vilette no
teert de tweede kwaliteit varkensvleesch omstreeks frs.
11 per Kg., tegen frs. 10 in Juni j.1. Voor varkensvleesch
zal Frankrijk gedurende dezen winter ongetwijfeld weer
een belangrijk afzetgebied kunnen zijn.
WEL EEN GOEDE OOGST MAAR GEEN LOONEND
EXPORT.
Doordat men den auto orer bat algemeen ftn
der» schijnt te gebruiken, ia er geen sprak» y
men er in die mate als te Parijs door het
kort keffende of blaffende signaal gehinderd
Edoch, men 1» het er over eens: ook In Lons^
straatkabaai een onrustbarend verschijnsel. Dat
is, en dat het 700 Is> ondanks bot feit, dat d«
zich zooveel fatsoonlijker gedraagt kan men ook;
uit den omvang der stad verklaren. Zelfs is hett
lijk, dat een groot deel van het kabaal juist aan
een motor voortbewogen voertuig toegeschreven
Dit geldt dan echter vooral voor zeer speciale
die, n.l. waar het meest particuliere auto's
voorbijkomen, zulke knoopon van ve-keer alp
Arch en Hydo Park Corner, als Oxford of
Oiscu». Ook daar zal men er, als men oplet, d<
fen worden hoe weinig van hét kabaal door h<
wekt wordt. Het zijn de motoren zelf, die het
een beetje, wat de bussen betreft, de bande
vooral de motoren. In het bijzonder lijkt dit n
en Piccadilly Circus een onoverkomelijk euvel
er niets uitgevonden is, waardoor de elkander
stroomen ongehinderd kunnen voortgaan. Nu
Oxford Circus telkens in twee richtingen toge!
vijf minuten lang het heele verkeer. Al dien tijd
zich, om zoo te zeggen, de ronkende en snorrei
op. Terwijl die auto's zich op de gesloten rout
ophoopen, is men in de andex-e richting voordu
zig de daar vlak van te voren ontstane ophoo]
te werken. Dit geschiedt uiteraard met de lui
ste, de eerste versnelling. Geen wonder dan, da
Oxford en Piccadilly Circus gemeenlijk een
een oordeel is. Minder heeft men dat bij Mable
Hyde Park Corner, hoewel daar door het schot
scheeve der door elkaar loopende wegen iets
toeterd moet worden.
Men heeft den minister nu gister laten hoort
een kabaal er op Hyde Park Corner gedurende
is, en daar op die plek een groot ziekenhuis stt
men nagaan, welk een kabaaibeproeving er dooi
tiënten van uur tot uur verduurd moet worden,
wekte bij den minister eenige ontsteltenis. Goe
wettigt dat een andere conclusie dan dat Hyi
Corner voor een hospitaal een der i slechtste pielt
'Londen is, en dat het gebouw voor alles beter
ken ware dan juist voor ziekenhuis.
Men wil het signaleeren zooveel mogelijk bep
het gebruik van geluidsmorende banden verpll
len. De autobussen hebben tot nu toe zoo goe
leen massieve banden. Pas kort geleden zijn
bussen met vervaarlijke luchtbanden ingevoerd
oen heeleboel helpen. Het getoeter zal men vooj
in de nachtelijke uren doeltreffend kunnen
Overdag wordt er hier toch al zoo weinig getoo
het beslist schadelijk voor de veiligheid ware,
bruik van den horen nog te doen afnemen. Vri f De
DU b
dag 1
Sojitit
Hff
un
Mie
iverdn
den,
EO
Denemarken heeft geen exportcontrole of garantiemerk.
THANS HET GEVAAB GEWEKEN.
BïtUTALE DIAMANTDIEFSTAL TE NEW YORK.
Naar uit het overstroomlngsgebled bij Nieuwpoort ge
meld wordt, bleef daar Maandag en gister, ondanks het
gevaar van een nieuwen dambreuk, de toestand toch on-
veranderd. Door de genietroepen wordt verder aan den
dam 'in heft kanaal van Veurne gewerkt. Deze zal nu
ook aan de voorzijde met stalen platen bedekt worden,
ten einde het zuigen van het water te beletten en te
voorkomen dat de dam zou afbrokkelen. Tot dusver
blijken de werken reeds 4.5 millioen francs te hebben
gekost. Baels, de minister van openbare werken, had
Maandag een onderhoud met minister-president Jaapar j
en deed hem mededeeling van de resultaten van zijn be-1
zoek aan Nieuwpoort. De minister verzekerde, dat de
thans getroffen en uitgevoerde maatregelen toelaten, de
mogelijkheid van een ramp als totaal afgewend te be
schouwen. Het blijkt, dat de aannemer van den eersten
dam, die tijdens het stormweer wegspoelde, zich niet
aan de hem opgelegde verplichtingen zou hebben ge
houden en den dam veel dichter bij de sluis bouwde, dan
de waterstaat gewenscht achtte. Een onderzoek is aan
den gang ten einde uit te maken, wie verantwoordelijk
dient gesteld te worden voor het gebeurde. In den loop
van den dag is minister Baels weer vertrokken naar
Rome, waar hij aan het oongres van het Internationaal
Instituut van den landbouw gaat deelnemen.
Terwijl een diamanthandelaar op zijn bureau op de
twaalfde verdieping van een gebouw in de vijfde „ave
nue" een aantal steenen aan een cliënt toonde, traden
vier gemaskerde en met automatische revolvers gewa
pende mannen binnen. Twee van hen richtten hun re
volver op den handelaar en zijn cliënt. De twee anderen
haalden voor een bedrag van 40.000 pond sterling, o.a.
edelsteenen onder de handen van den juwelier weg. Zij
pakten vervolgens hun blezen, nadat zij den handelaar
en zijn cliënt gedreigd hadden te zullen doodschieten,
indien deze de minste beweging maakten of geluid ga
ven.
PAARDEN ONDER VALSCHEN NAAM.
ONBEVREDIGENDE RESULTATEN.
De crimineel© politie heeft thans in de zaak van het
schandaal op de renbaan te Hamburg-Farmsen, welke
sportkringen reeds sedert lang bezig houdt, vastgesteld,
dat de te Charlottenburg woonachtige 52-jarige renstal-
houder Wilhelm Iske samen mét den heerenrijder Alfons
Falkenberg, ten einde zich economische voordeelen le
verschaffen, drie eerste-klas-paarden uit Boedapest naar
Hamburg had laten komen en daar in de rennen onder
valsche namén had laten loopen. Als berijder fungeerde
Falkenberg.
Iske heeft reeds toegegeven, dat hij in plaats van de
door hem voor de rennen aangemelde paarden andere
paarden heeft laten uitkomen. Hij motiveert zijn handel
wijze met de ernstige verliezen, welke hij heeft geleden.
Aan een artikel van Berlingske Tldende ontleent Han
delsberichten o.m.:
De Deensche aardappelverbouwers schijnen dit jaar
betere pootaardappelen te hebben gebruikt en meer te
hebben gedaan aan het spuiten van de planten, dan in
voorgaande jaren het geval was. Er wordt een grootere
en gezondere aardappeloogst verwacht, hetgeen in de
eerste plaats beteekent, dat Denemarken het volgende
jaar Kopenhagen van Deensche aardappelen zal kunnen
voorzien, nadat 12 maanden lang de benoodigde aardap
pelen uit het buitenland moeten worden geïmporteerd.
Daarbij rijst de vraag, wat er gedaan kan worden, om
Denemarken een toonenden aardappel-expert te verze
keren.
Wil de teelt, de grootere teelt, welke een uitvoersurplus
geeft, loonend worden, dan zal de export moeten ge
schieden volgens nieuwere methoden dan door de on
systematische vormen van verkoop, welke tot nu toe
worden toegepast.
De export zal, voorzoover beoordeeld kan worden, in
het komende seizoen begunstigd worden door het aard
appelgebrek, waarmede bepaalde landen vermoedelijk
te kampen zullen krijgen. Maar In de concurrentie om
deze markten te winnen is Denemarken gehandicapt,
daar det grootste concurrénten een uistekend georgani
seerde exportcontrole hebben. Uit deze landen worden
de aardappelen verzonden met officieel garantiemerk
zooals in Denemarken de boter met rijksmerk Een merk,
dat instaat voor kwaliteit en sorteering van de waren.
In Denemarken bestaat niets van dien aard, er wordt
zelfs weinig acht op het sorteeren geslagen. De produc
ten moeten de noodzakelijkheid van een dergelijk ga
rantiemerk erkennen en een vorm vinden voor een vrij
willige controle van hun producten.
noeeg is het bij ongelukken trouwens nog altijd
ste vraag van den rechter of men „getoeterd1
probeert de tegenpartij altijd de schuld van dl
aan het licht te doen komen door de bewering,
't toeteren nagelaten heeft In rechten zal met
toeteren, wanneer het binnenkort officieel beperk Juistl
dus minder waarde moeten gaan hechten. Ik
nu toe alleen van auto's en hun kabaal, maar
bewoners der voorsteden, a.ls zij niet aan den
weg wonen, ds dat het ergst niet. Over het
men In Londen heel rustig wonen en als Joynsa diens
zich bijzonder beklaagde over het kabaal bij zijn
dan moet hij het ongelukkig getroffen hebben,
veel thuis werkt, dan zou men zelfs wel eens
meer levendigheid in de straat wenschen. Wat
voorbeeld van de oude „crls" over? In mijn Jeugfvoors
die in Nederland, waar veel meer aan de deut
wordt, zoo gezellig en hoe vol zijn sommigen
van atmosfeer en stemming. Die kreet van
menas-jongen o,a., van wiens a's Potgieter zelde:
als de zonneschijn langer geduurd had,
zacht zouden zijn.
Die kreet, die het heele wezen van den
Nederlandschen herfstavond der steden in zie
te dragen, vindt hier misschien alleen in den
lavendelverkoopers zijn weerga. Dat lied, wf
lavendelbosjes te koop geboden worden is,
woorden betreft niet meer dan zulk een
maar het heeft in zijn lange, langzame mei
van de geurigheid vam het lavendel zelf,
den wind over de betuinde heuvels waar het
wordt, en iets van de afgrondelijke zwaarmo
die onuitroeibaar op den diepsten bodem
hare schijnt te sluimeren, en waarvan, als in de
delkreet, een enkele maal iets, ontwakend, naa
IN LONDEN EEN ONRUSTBAREND
VERSCHIJNSEL.
Het is thans acht maanden geleden, dat in de eerste
industrieele bedrijven in de sowjetunie de zevenurige
werkdag werd ingevoerd. De Sowjetpers schrijft, dat hij
den overgang zich zeer ernstige moeilijkheden voorge
daan hebben en het werft in die ondernemingen nog
steeds niet in normale banen geleid ls. Volgens het al-
Russische textielsyndicaat is de urn-productie der ma
chines met 311 pet, gedaald. Ook de praestatle der ar
beiders is onbevredigend. Hoewel het aantal arbeiders
per machine-eenheid gemiddeld 1415 pet. gedaald is,
is van de 24 bedrijven waarin de zevenurige werkdag is
ingevoerd, slechts in 8 sprake van vooruitgang van de
praestatie, in de 16 andere is zij tot 9 en 10 pet achter
uitgegaan. Het aandeel dat het arbeidsloon in de pro
ductiekosten neemt is in bijna alle bedrijven met S tot
7 pet, bij sommige zelfs met 15 tot 20 pet. gestegen.
THANS ORDELIJK VEKLOOPEN.
GERICHT TEGEN DE COMMISSIESIMON.
De gemeenteraadsverkiezingen ln het Dultsche stadje
Geesthacht bij Hamburg, die de vorige week .tot zulke
ernstige onregelmatigheden aanleiding hebben gegeven
en daarom afgebroken moesten worden, hebben eergis
teren opnieuw plaats gehad.
Zij zijn thans, dank zij den getroffen voorzorgsmaat
regelen, er waren o.a. 200 man veiligheidspolitie, uit
Hamburg gezonden, kalm verloopen.
Alle aankomende reizigers werden op het station ge
visiteerd. Vier communisten, die vuurwapenen bij zich
hadden, werden in hechtenis genomen, terwijl tegen 4
anderen procesverbaal werd opgemaakt, omdat zij de
genstokken bij zich hadden.
AANHOUDENDE DROOGTE DE SCHULD.
De daders waarschijnlijk omgekomen; twee wagons van
een trein vernield.
Op een spoorlijn, dicht bij Bombay ls Zondag een bom
ontploft, die twee wagons van een trein volkomen heeft
vernield en waarschijnlijk de vervoerders van den bom
tot atomen heeft versplinterd. De politie neemt aan, dat
een aanslag voorbereid was op sir Sankaran Nair, den
vertegenwoordiger van Indië voor de samenwerking met
de commissie van Simon, die zidh ter ontvangst dier
commissie, die Vrijdag verwacht wordt, naar Bombay
heeft begeven. Toevallig was sir Sankaran echter een
trein eerder vertrokken, zoodat hij aan het gevaar ont
snapt is. De mogelijkheid is echter ook niet uitgesloten,
dat. de bom voor sir John Simon zelf bestemd was; de
politie had bedrijvigheid van bekende Indische anar
chisten kunnen constateeren en ln de beide wagon» die
vernield zijn, hebben er ten minste vier gezeten, van
wie niets meer vernomen is.
De veronderstellingen juist gebleken.
Men meldt nader uit Londen:
Volgens een Central Newsbericht uit Bombay werd de
bom, die een deel van een trein te Manmad in de pro
vincie Bombay vernielde, door anarchisten naar Bombay
gebracht, ln afwachting van de aankomst van de com
missie van Simon op 12 October. De sneltrein was, vol
gens een Exchange-bericht, ln vollen vaart, toen de bom
ontplofte. Twee rijtuigen werden bijna geheel vernield.
Drie derde klasse passagiers werden gedood en acht
gewond.
'Bovendien nog lage prijzen.
De Nederlandsche Iandbouwconsulent te Parijs, lr. Se-
venster, schrijft ln Handelsberichten:
Voor de meeste Fransche boeren zal ook 1928 niet een
best jaar zijn. De aanhoudende droogte is in deze de
schuld. Zoowel de landbouwgewassen als de weiden heb
ben hieronder in hevige mate te lijden gehad. Volgens
de officieele statistiek, welke zoo juist voor drie graan
gewassen ls gepubliceerd, wordt de tarweoogst, evenals
het vorige jaar, geschat op 7.5 millioen ton, dit is be
neden het gemiddelde. Plaatselijk loopt de toestand zeer
sterk uiteen. Vooral in het Zuid-Westen en andere stre
ken, waar droogte het meest wordt gevreesd, zijn dit
jaar de opbrengsten zeer 'gering.
De landbouwers klagen over den snellen val van de
tarweprijzen op het oogenblik, dat de eerste nieuwe tar
we aan de markt kwam, welke, naar zij meenen, een ge
volg is van speculatieve handelingen der groote graan-
kooplieden.
In vrij korten tijd liep op de markt van Parijs inder
daad de prijs terug van circa frs. 170 tot frs. 153 per
100 Kg. Dat laatstgenoemde, voor Nederlandsche begrip
pen hooge prijs gehandhaafd kan worden, is een gevolg
van het invoerrecht, dat sinds dit voorjaar frs. 35 per
100 Kg. bedraagt.
Geven dus de graangewassen op sommige plaatsen nog
matige opbrengsten, met de hakvruchten is het vr|j wat
minder gesteld.
De aardappeloogst zal dit jaar al bijzonder slecht zijn,
zoodat Invoer uit het buitenland gedurende het komende
Hoe de regeering denkt in te grijpen*
Londen tegenover Parijs-
Onlangs reeds kwam in de bladen (het bericht voor,
dat de Parijsche politie-perfect maatregelen dac-ht
te treffen om aan het ontzettende lawaai op straat
een einde te maken. Men heeft thans dezer dagen
kunnen lezen, dat men ook in Engeland bezig is en
wel van regeeringswege, om middelen te vinden, ten
einde het steeds erger wordende geraas in de stra
ten tegen te gaan, niet alleen in Londen, maar ook
in heo geheele verdere land.
Over dit nieuwe onderwerp, dat vrijwel geheel te
danken is aan het toenemende moderne verkeer,
-schrijft de Londensche correspondent van de N. R.
JCrt. het volgende:
Onze Jix (dit is de bijnaam van Joynson-Hicks, den
minister van binnenland'sche zaken) is met straatka
baai bezig en als wij dat hooren, maken wij onmid
dellijk de opmerking, dat hij zich wel met minder
dankbare onderwerpen bezig gehouden heeft.. Want
j Londen is, naar het oordeel der deskundigen, een bui-
I tengewoon rumoerige stad. Londen is een groot woord,
laat ik dat woord eerst eens op zijn grootst nemen.
Reis naar Parijs, loop daar een paar dagen rond.
Slaap des nachts in een kamer ergens in een cen
trum, en keer dan naar Londen terug, keer in Lon
den naar uw woonplaats terug door de drukste stra
ten als de Oxford Street. 'Het eerste zal u treffen,
dat Londen zooveel minder lawaaiig is dan Parijs
|en zoodra gij de drukke straten uit zijt, wel, dan is
het, of de vrede des hemels in de straten ligt en
rijdt, subsidiair wandelt gij door een veikwikkende
stilte, waarbij vergeleken jParijs" d.w.z. wat men
izoo van Parijs ziet en hoort, als men er een paaf
dagen rondloopt een helleverschrikking is. Ana
lyseer als gij opmerkt, dat door die zoo rustige
straten toch genoeg auto's komen rijden uw stem
ming en gij "zult bevinden, dat de rust misschien
hieraan te danken is, dat de Engelsche automobi
list het land heeft aan het gebruik van zijn horen.
Voor een taxichauffeur is het of een horen niet be
staat. Hij riskeert liever, dat hij u, uit enen zijstraat
komend, in den flank rijdt, dan dat hij de hand naar
zijn horen uitstrekt en dezen laat loeien, huilen,
blaffen, piepen of snerpen.
Te Parijs daarentegen beijverden de chauffeurs
zich als het ware om hun kleine, kort-keffende cig-
nalen zoo korzelig mogelijk te doen klinken. (Van
alliteraties gesproken!) De conclusie ligt voor de
hand. De Parijsche chauffeur misbruikt de snelheid
van zijn auto, als hij zich diermate in de noodzaak
brengt, ieder oogenblik met volle kracht van zijn
horen en zijn remmen gebruik te maken. Ook in
Londen is snelheid onontbeerlijk. Londen ds nog veel
grooter. Snelheid is er dus nog veel onontbeerlijker.
ruim
teefi
zingt. Bij afwezigheid va» de oude kreten, roo f0'1
het een keer per week met het draaiorgel en
een zeepkistje voortgereden, versleten grai
doen. Laat men ons die niet ontnemen. De z«lyer"
heilzame stilte zal zoo gemakkelijk te ver ga
men dan liever zijn krachten probeeren op of 1
gen den radio op zomeravonden, „dat verach ,nT^
geluld", schreef Sir Thomjas Beecham, onze
dirigent, „dat knersen en knorren van alle
uit aile varkensstallen der geheele wereld".
Wat is bij den radio de gramophoon?
deze op èen zeepkistje wordt rondgereden er«
voor een paar stuivers opgekochte platen
gelijke jazz bands afdraait. Zoo zien wij terds
voldoening, ten deele echter met vrees e- bf
bemoeienis tegen straatkabaai, waartoe de-min!
besloten heeft, tegemoet. Het zoet zal °k
wel niet zonder het bittere blijven. Als wij,
regeling ter beperking van autokabaai >n. dl
getroffen wordt, des nachts door een oor,bij!
de motorfiets gewekt worden, zal het dgetwij
diepe voldoening zijn om, voor wij itflapen
Wegen, dat wij het ongeluk op dien mterfiets
geval «-nn bekeuring hadden kunnen -fijsgeven
zelf niet in bed gelegen hadden, de f?*8 te gr|
een politieagent bij de hand geween ware.
Trekking van Maan43# 8 Oct
5e Klasse 1? L|jst
No. 5284 100.000.
Nos. 283 2365 12610 14615 elk' 100°-
Nos. 2516 11711 13407 20921 f 400-
Nos. 444 20271 200.
Nos. 2005 2728 7617 8185 915 12977 10948 17ti
20610 elk 100.
Prijzen f 70.
19 111 292 298 401 410 417
876 968 1079 1259 60 1327 1363 1474 Jj
1633 1752 1801 1920-904 1984 1985 2014 2
2086 2190 2238 227*2308 2435 2489 2711 J
2821 3041 3256 33<" 3442 8741 3770 3804 J
3900 3903 4036 Af 4248 4518 4602 4009
4765 4788 4817 4'9 4889 4971 4977 5110 Ur
5266 5322 5426 10 5703 5880 5900 5931
cnoo flORR R102a99 0225 6355 6379 6495 07Ö t
6982 7031 7099240 7275 7349 7381 7384 7ü)f S
bj
St
of
ttg
hoogt
Afaar
niet i
Oppo
dit v
aten
en er
ken.
last
len a
Vel
dat x
tiatie
Doi
3ora
Vei
tijder
di ffewo
De
tot «ftlg^n
die t
den
volkc
oord
BJ
Dl
deelc
door
BtuU!
Berg
gewa
val
V«
De
B&glÊ
roei
jrijdii
iin ds
Ef
oor'e
Ge
len l
De
hebb
:roorl
8136 8189 82" 8247 8336 8448 8610 8618
RR17 RRRR Rf 9027 9074 9142 9207 9243
p5 9681 9692 9772 9921 0950 9^
Am
10046 10134 10* 10175 10206 10408 10503 10591
10682 10709 lf7 10929 10943 11038 11106 11449
11506 11531 ■i33 11647 11715 11740 11759' 11829
11944 12026 '41 12180 12218 12393 12473 12681
12661 12780 902 13088 13245 13450 13516 13637
136BT 13Q1.3939 13968 14025 14495 14536 145™ J
14737 1 476>4817 14905 14946 15066 15081 15143 3
1R244 154115547 15632 16713 15775 16027 16163
r" 16393 16426 16507 16532 16555 16556
:L:: 16974 17113 17140 17158 17305 17355
17468 T3 17713 17734 17819 17935 17997 18031
.72 18386 18579 18656 18796 18810 18817
:o„„ 197 19026 19039 18121 19126 19219 18224 JJ
19365'3S7 1°543 l 9699 19876 19936 19954 20002
2013'0360 20881 20388 20429 20453 20457 20
lojpOfHB 20791 20857 20868