)e „Graf Zeppelin" over den Oceaan. Raad Zuidscharwoude. Binnenlandsch Nieuws. Incident bij een tolboom. De postvlucht naar Indië. IRAVOND TE LAKEMJRST GELAND. eldige geestdrift bij de verwelkoming. Geland! mie SKtcedonlKft» «roepen ontbrand nree. De JTnchc redering iou de «taking Tan het eer- rmotiveeren met het heerachen eener besmette- ïiekte tn dit gebied. i bied meldt, aat ook in de Buigaareche hoofd- Soiia nieuwe botaingen zouden hebben plaats door een auto gegrepen. tóndagmlddag te drie uur la te RljsooM op den itraatweg een ernstig ongeluk gebeurd. Do veer- ..n m ,1a Trrad i infa VitntAh.TAm 4n Pamn. wf die op zijn flets reed, raakte plotseling rijn «tuur t en slingerde tegen een boom, waardoor hij kwam yellen. Een juist passé erende vrachtauto, geladen etóenen greep den pongen. Hij werd dood opge- >n. V* zaak 1181110611 <leT politie. zoon van de weduwe Nooteboom to Baren- ben noodlottige twist, ja de Schalk Burgerstraat te Amsterdam heeft een it plaats gehad tusschen een Jongen man en diens jofde. Belden verkeerden. In zeer opgewonden toe- i en plotseling greep de jonge man een broodmes recht zichzelf daarmede *n verwonding toe. De ver- Ie echrok hiervan dusdanig, dat zij niet meer be nde wat zij deed, het raam openmaakte en van, het >n sprong. In zeer ernstlgen toestand werd het je per auto van den G.G.D. naa rhet O. Vrouwen- luis vervoerd. Daar is rij opgenomen, k de jongeman, wiens toestand niet ernstig is, werd teen gebracht. mjjQK TOLBETALER RIJDT DE TRAMBAAN OP. Tetrwijl een stoomtram nadert Bden tol te Epe, in den weg Deventer—0Lochem( een incident plaats gehad, dat veel overeen- ost vertoont, met wat 'bij den Muidertol is gebeurd, oen Zaterdagmiddag een handelsreiziger uit Deven- ir met zijn auto op den weg naar Laren (Geld.) reed den tol naderde» reed er een melkwagen voor hem. de handelsreiziger achter dozen wagen den tol i wilde, wierp de tolgaarster vlak voor de boom neer. De automobilist wendde nu -het reed over de trambaan, waarbij zijn wagen eender wielen in een diepe kuil bleef vastzitten» j op het oogonblik, dat oen stoomtram naderde, ram stopte cn met vereende krachten gelukte het ian weer vrij te maken. De handelsreiziger sprak daarop een veldwachter aan en verzocht hem tegen de tolgaarster proces-verbaal op te maken, wegens be lemmering van het verkeer op den openbaren weg. De politieman voldeed1 aan dit verzoek, doch verba liseerde tevone den klager wegen* het rijden over de trambaan. PECH. Thans alle dxle vliegtuigen opgehouden. Het (Persbureau Vaz Dias meldt: Het vijfde postvliegtuig naar Indië, de H-NAEN, dat Zondag te 'Bagdad landde, geraakte daarbij op een gedeelte lossen grond en heeft het landingsgestel lichtelijk 'beschadigd, zoodat 'het vliegtuig Zondag niet verder kon gaan. De bemanning hoopt in den korst mogelijken tijd de schade te hebben hersteld. Gistermiddag is bij de K. L. M. een nader telegram ontvangen, waarin wordt medegedeeld, d'at de bescha- diging'in zooverre reeds is hersteld, dat het toestel naar het vliegveld Hinaidi bij Bagdad heeft kunnen vliegen Daar zal de reparatie worden voltooid. Hat viarda vliegtuig nog in Akyah. Het vierde postvliegtuig de H-NAFD bevindt zich nog te Akyab, en kan, zoolang de hevige stortregens blijven voortduren, niet vertrekken. De herstelling van het vijfde vliegtuig. De K L. M. heeft gisteren uit Bagdad van het vijfde vliegtuig de 'H—NAE'N, bemanning Aler, Smiihoff en Veenendaal, een telegram ontvangen, meldende, dat de beschadiging bij het landen te Bagdad bekomen, reeds in zooverre hersteld is, dat het vliegtuig naar het vliegveld Hinardi nabij Bagdad is gevlogen, ten einde daar de herstelling te voltooien. De H—NAFD te Rangooccu Kon Reuter-telegram uit Rangoon meldt, dat het vierde Nederlandsche postvliegtuig daar gisteren om 16 uur 35 is geland, komende van Akyab. Heden wordt de reis voortgezet naar Sengora. een kind vergiftigd? Geen toesteming tot begraven gegeven. Naar vernomen wordt, la in het Noordelijke stads gedeelte een kindje van 2 maanden onder verdachte omstandigheden overleden. De huisdokter, nooh do po- lltlearts heeft een normale doodsoorzaak kunnen vast stellen. Donderdagavond is het kind, naar de verkla ring van de ouders gezond ia de wieg gelegd en Vrijdag morgen b leek het te rijn overleden. De politie heeft het lijkje in beslag genomen en naar hot ziekenhuis aan den Coolslngel doen vervoeren, waar een sectie zal wor- don gehouden. Voorlooplg la nog geen toestemming tot begravon gegeven. Vanaf de Azoren naar het eindpunt. het afdrukken van ons Zaterdagnumimter was uchtaohip de Azoren reeds gepasseerd. Den id van te voren om 10 uur meldde het radio- Isch, zooals dan reeds is meegedeeld, dat de ,.Graf elin" over deze eilandengroep was gevlogen, welker ligging wij naar bijgaand kaartjo, waar- afgelegde weg van ht luchtschip "Staat aange- verw ijzen. eerstvolgend punt waarheen thans de steven Dd werd, waren de Bermuda-eilanden. H3et- weer p dat oogenblik gunstig, zoodat het luchtschip vorderingen maakte. Nu en dan werd een eid gemaakt van 140 tot 150 K.M. per uur, zoo ien daardoor een gedeelte van den verloren tijd volge van het minder goede weer na hot ver deer hoopte in te halen. Het luohtsohlp lictft beschadigd. Hulp gevraagd, maar later onnoodig geoor deeld. ir een Reuter-telegram, gedateerd Zaterdag 13 er, meldde, had het Amerikaansche departe- van marine dien morgen 6.35 (Ami. tijd) een te- van de Graf Zeppelin ontvangen, waarin i meegedeeld, dat do snelheid was teruggebracht knoopen. De positie van het luchtschip was graden westerlengte, hetgeen ongeveer het den k tusschen de Azoren en de Beemuda^eilan- Doqr ruw weer was namelijk het luchtschip bakboordzijde beschadigd, Met de herstelling oogenblikkelijk een aanvang gemaakt, terwijl radiografischen weg een stoomschip gevraagd don koers van het luchtschip te volgen. ntrent de beschadiging won het Wolffbureau in dagen in te FriedrichshaJen, bij. den constructeur den Graf Zeppelin, dr. Dürr. Deze verklaarde, 'r geen reden tot ongerustheid was. Volgens de J bij hem binnengekomen berichten was het liaeeringsvlak weer hersteld. Men kon namelijk ■Jj uit het luchtschip bij de bespanning komen w de losgeslagen bespanning weer bevestigen. _üe herstellingen had dr. Dürr reeds een mede- ontvangen, dat de «nelheid weer 87 K.M. in torbedroeg. J de oorzaak van de schade deelde de con- n°g mede, dat de stabiliseeringsvlakken JJJden hebben, wanneer 't luchtschip scherpe rotogen in hoogte maakt, dus snel stijgt of waardoor ontstaat een krachtige druk van on- het is zeer goed mogelijk, dat ^e scheuren ontstaan zijn. Het luchtschip is, naar ver sneld wordt, door hevige regenbuien gegaan. Maandagavond. 100 ALTIJD NIET GELAND. Wederom van koers veranderd. W°1«K DOOR DE STERKE TEGENWINDEN. aK'"1 de »Gra' Zeppelin" geschiedt niet zoo uien aanvankelijk wel heeft verwacht. Had »ijn nJ^acht> dat 'het luchtschip Zaterdagavond fetoM van bestemming zou aankomen, door EK *°U dat Zondagavond worden, terwijl het l*rHnUr8t' landingsplaats bij New York, nu r verwacht wordt dan heden (Maandag)- Knel<l is door sterke tegenwinden aanzienlijk lj:'hen jaar de verschillende berichten melden «itav) hip twee keeren langs de Bermuda-ei- «for h°8£n' hetgeon wel wijst op tegenspoed. Een neeft natuurlijk tot gevolg gehad, dat van Zondagavond (M.E.T.) geen sprake is ge- ttèri!? A8.te verwachten, dat de „Graf Zeppelin" (Maandag)middag (M.E.T.) te Lakahurst Bft de Bermuda-eilanden. Volgens door radio-stations te Chatham ontvangen draadlooze (berichten van den „Graf Zeppelin" bevond het luchtschip zich Zondagmiddag te 1 u. 30 plaat selijke tijd op_6 mijl ten O. van de Bermuda-eilanden. Verder wordt in de radio-telegrammon medegedeeld, dat gevlogen wordt naar Zuid Carolina. Aan boord is alles wel. Volgens een bericht van de Bormuda-eilanden ds het luchtschip om 6.40 u. plaatselijke tijd do eilanden gepasseerd. 'Het weer was donker en bewolkt, de Zep pelin had 18 mijlen wind tegen zich. De barometor was dalende. Het luchtschip liet zich over do richting van den wind door locaio radio-stations alhier inlich ten. Het gaf zelf geen berichten. Het verdwoon in westelijke richting. Groote opwinding heeft hier den geheelen dag ge- hcorscht, nadat bekend geworden was, dat de Zeppo- lin ziich in de nabijheid bevond. Toon hot luchtschip verdween, vloog het laag en in de richting van Lako- hurst. Een officieel draadloos station boricht uit New York d.d. 14 Oct. van 10 uur plaatselijke tijd (15.20 uur Amsterd. tijd) meldt dat het luchtschip zich toen op 35 gr. 40' N.'B. en 68 gr. WL. bevond Hot weigerde be richten van de officieelo draadlooze stations to Cha tham en Lakehurst te ontvangen, daar het bezig was weerberichten op te nemon. De gemiddelde snelheid van het luchtschip bedroeg toen 60 mijl per uur. De schade ernstiger dan gedacht was. Te Lakehurst verluidde, dat de averij, die de „Graf Zeppelin" had opgeloopen, ernstiger was, dan aanvan kelijk werd medegedeeld. Klaarblijkelijk heeft het slechts voorlooplg gerepareerde stabiliseeringsvlak aan den hevigen tegenwind niet voldoenden weer stand kunnen bieden. In verband hiermede ging het gerucht, dat het plan bestond het Amerikaansche luchtschip ,Los Angelos" uit te zenden, ten einde de „Graf Zeppelin" op sleeptouw te nemen. Groote opwinding te Lakehurst Vijftig duizend bezoekers. Zondagmiddag waren ongeveer dertigduizend be zoekers op het vliegveld te Lakehurst aangekomen. Tienduizenden automobielen waren op weg van New York en Philadelphia naar Lakehurst en versperden soms den weg. Op het vliegveld werden de vordoringon van het luchtschip op een groot bord aangekondigd. Tot de middaguren stond daarop niets anders vermeld dan het laconieke bericht, dat het luchtschip tegen den namiddag verwacht werd. Tegen den namiddag, dat de „Graf Zeppelin" ver wacht wordt, verwacht men op het vliegveld ongeveer vijftigduizend bezoekers, onder wie de vlieger Lind- bergh. Door duizenden werd op dat oogenblik de ge zichtseinder afgezocht, om iets van het 'luchtschip te ontdekken, doch hoe groot was de teleurstelling, toen het bericht binnenkwam, dat inplaats dat Zeppelin reeds op' 320 KM. was genaderd, het luchtschip nog 1200 kilometer van Lakehurst verwijderd was. 17og nooit hoeft Lokohunt zoo"n to gastest Kot aantal auto's wind gtseluM op 20.000. Ondorwag naar Lakehurst Hot laat- ito gedeelte van den tocht Het laatsto stuk van dezen geweldigen tocht heeft de „Graf Zeppelin" nog onder gunstige weersom standigheden afgolegd. De depressie trok naar het Oosten, waardoor het luchtschip Noord-oostelijken wind kreeg en daardoor geholpen, zijn snelheid kon vermeerderen. Nog juist heeft het den uitlooper van do depressie kunnen ontloopen* door zijn koers wat naar het zuiden te richten. Het luchtschip boven Washington. Reeds <in den middag was bij het ministerie van Marine te Washington van het luchtschip een be richt binnengekomen, volgens hetwelk de Zeppelin op zijn weg naar Lakehurst eerst de steden Was hington, Baltimore en Philadelphia bezoeken zal. Op het vernemen van het bericht, dat het lucht schip eindelijk behouden de kust der Vereenigde Staten had bereikt en koers zette naar Washington, stroomde de geheele bevolking der stad de straat op of verdrong zioh op de daken om getuige van de grootsche gebeurtenis te zijn. Terwijl mjen zich nog verdiepte in gissingen omtrent het nauwkeurige oogenblik van aankomst, verscheen plotseling het ge weldige gevaarte als een stip aan den Zuid-Oostelij ken gezichteinder. Nadat het luchtschip over het vliegveld van Was hington was gevlogen, verscheen het boven het Ka- pitool en het Witte Hhiis. Van een hoogte van onge veer 1000 voet groette de „Graf Zeppelin" tweemaal. President Coolidge begaf zich onmiddellijk in den voortuin, waar zijn echtgenoote zich reeds bevond, en wuifde het luchtschip toe. De staatssecretaris van Marine, Wilbur en rijh be ambten bevonden zich op het dak van het Mini sterie om het luchtschip waar te nemen. Het weer was helder, zoodat de passagiers met verrekijkers waren te zien. Op de straten vormden zich groote oploopen en het verkeer werd eenigon tijd belemmerd. Twaalf vliegtuigen waren voor de begroeting van de „Graf Zeppelin" opgestegen en vlogen om het luchtschip heen, terwijl dit de vlucht naar Balti more voortzette. Vervolgens werd vanaf deze stad koers gezet naar Philadelphia, waar het luchtschip om 7.55 ((Aansterd. tijd) passeerde. Toen het luchtschip boven de stad verscheen, loeiden de sirenes der fabrieken. Door de groote me nigte op straat word het verkeer geruimen tijd be lemmerd. Het luchtschip zette koers naar New York. Groots opwinding t« Lakaharat bij da landing. Hot luchtschip wordt om 5.30 (Amerik. T.) to La kehurst verwacht, aldus luidde het boricht. Er heerscht eon geweldig gedrang. Mijlenver blokkeeren de auto's de straten. Langzaam worden de duizen den toeschouwera, die het vliegveld bereikt hebben, teruggedrongen. Scherpe maatregelen worden genomen tegen het rooken. De deuren van de hal zijn kort na drieën geopend. De hemel die tot voor kort helder was, ia met wolken bedekt, maar het waait lmast niet. Matrozen hebben zich opgesteld om bij de landing te heipen. Elk oogenblik rekent men, dat de „Zep pelin" in zicht komit. Men hoopt dat het luchtschip nog bij daglicht aankomt, anders mioet het voorloo- pig aan do landingsmast vastgemaakt word. De groote luchtschiphal, waar de „Graf Zeppelin" uitrust van zijn wonderbaarlijken tocht, vulde zich gisteren reeds in den vroege» morgen met bezoekers. Zo bezichtigden de Los Angelos, die ter zijde tegen don wand gebracht is en twee kleine buigzame luchtschepen. Meer dan genoeg ruimte blijft er over voor ion „Graf Zeppelini" in. do enormo hal. Rondom de reuzen-garage, die op een kleins ihoog1- te staat, verzamelde zich oen geweldige meniigte niouwRgierigon. Omdat het rookverbod niet door allen ln acht go- nomen werd, ontstonden op do dorre met papdoron bezaaide grasvlakte door weggoworpen cigaretten- eindjos kleine branden, die door de talrijke politie beambten en marine-soldaten gobluscht werden. Motorpolitie rsod mijlen-ver de straatwegen af tn alle richtingen, om de orde te bewaren en te beletten, dat de wegen volkomen door vrachtwagens verstopt werden. Hoewel (het wegblijven van den Zeppelin Zondag groote teleurstelling verwekte, rekonde men er toch oo, dat Maandags abnormale reuzen-menigten naar Lakehurst zouden stroomen. Dan la daar plotseling de tijding, dat het gevaarte aan den gezichtseinder vorschijnt, welke tijding door de te legraaf en de telefoon ln een ommezien door de milli- oenenatad New-York wordt verspreid, waar zioh van de bevolking een geweldige opwinding meester maakte. Het siakenleven werd stopgezet en binnen enkele mi nuten wemelden de daken der wolkenkrabbers, terwijl de straten en de parken zich met een onafzienbare menschonmenigte vulden. Dan, terwijl tusschen de hoo- ge gebouwen der stad zelf honderdduizenden nog ver geefs omhoog tuurden, donderden plotseling van den Hudson af de saluutschoten van. het in&riqpgesohut. Dq Zeppelin ls aan den gezichtseinder verschenen. Nog en kele minuten en het luchtschip bevindt zich boven de hulzenzee, vanwaar een alles overstemmend rumoer omhoog stijgt Oorverdoovend gieren de sirenes dea duizenden fabrieken en dor stoomschepen op den Hud son terwfjl in de straten de krioelende menschenmenigta dol Van opwinding de bemanning en de passagiers toe juicht en de hartader der stad, de breede Broadway, in een oogwenk bedekt wordt met honderdduizenden me ters strooiden papier, die naar New-Yorkaohen trant uit alle vensters omlaag geworpen worden. Slechts op geringe hoogte boven de wolkenkrabbers en den bre eden Hudson vliegend, is het gevaarte, dat door talrijke marine-vliegtuigen wordt begeleid, vrij wel tot in détails waar te nemen. Duideijlk riet men, hoe de passagiers door hun kijkers van de cabine uit genieten van het gezicht op de stad. Tjtngry-anm glijdt de Zeppelin onder de laaghangende wolken boven de eindelooze huizenzee. Van tijd tot tijd verdwijnt het in de wolkenmassa's, om /Lan opeens weer op schilder achtige wijze te voorschijn te komen. Dan wendt het luchtschip den steven en zet koers in de richting van Lakehurst. En reeds denkt ieder, dat het onvergetelijke schouwspel voorbij is, als men plotseling het gevaarte ziet wenden en opnieuw op de stad afstevenen. Nogmaals beschrijft het een grooten boog boven de jubelende mensohenmassa's dan ver dwijnt het opnieuw, on thans voorgoed, in de richting van Lakehurst, waar het inmiddels, sooala hierboven gemeld, veilig is geland, Gelukwenachen. De Dultsche ambassadeur te Washington zond dr. Eokener on de bemanning van het luchtsohlp „Graf Zep- plln" telegrafische golukwensohsn met do aankomst bo ven de stad. Een groet aan Preslden t Coolidge. Dr. Eekener heeft President Coolidge het volgende te- legram vorzonden: „Op het oogenblik, waarop wij bij de Amerikaansche kust aankomen, na d«n AUantlsohen Oceaan op dese moderne wijze te rijn overgestoken met een luchtschip met passagiers en post van Dultsohland naar Amerika, op welken tocht wij onZen ouden kameraad en vriend, commandant Rosondohl, bij ons hebben gehad, bieden commandant en equipage van de „Graf Zeppelin" den President van de Vereenigde Staten hun eerbiedigen groet aan." Wig. Eokonor. Verder zond president Coolidge een telogram met g* lukwensohen aan Hindenburg, den Duitsdhen Rijkspre- flident De door het luohtsohlp afgelegde we*. De door het luohtsohlp reeds afgelegde afstand kan op ongeveer Ö500 KM. geraamd worden, daar de „Graf Zeppelin" door de ongunstige weersomstandigheden go- dwongon ls goweeat eon omweg to maiken. Mot het oog op de thans heeraohende weersomstandigheden kan men er wel op rekenen, dat de tocht ln rijn geheel seker 120 uur zal duren en dat hot traject in rijn gehoel 10700 K.M. zal bedragen. Ook zal do Zeppelin de grootste vliegpres tatie verrichten, die tot duverre horolkt word. De grootste tot dusverre erkende prestatie op dit ge bied was die van het krachtens het Vredosverdrag aan Frankrijk uitgeleverde Duitsoho Marineluchtsohin L 72 en door Frankrijk „Dlxmude" gedoopt Reuter seint uit Lakehurst, 15 October. De „Graf Zeppelin" ls om 5.30 Amerikaansche tijd (11.30 Mid den Eur. tijd) veilig te Lakehurst geland. Om 5.10 Am. tijd kwam het luchtschip aanvaren. De hal werd wijd geopend. Alles biedt een beeld van de beste voorbereiding. 400 matrozen staan on der den „Los Angelos" gereed, de behulpzame hand te bieden. Aan den ingang verzamelen zich de autoriteiten voor de ontvangst. Om hal! 6 Am. tijd daalde het schip langzaam en statig naar den ingang, 7 min. later bevindt het zioh 50 m. boven de haL De landingstonwen worden gegrepen en 800 sterke armen sturen den kolossus in de goede richting, waarna het gevaarte, aan den landingsmast vastgamaerd, vtjitisn voet boven den grond Weef zweven. friedrichshafen LAKEHURST (New York) ATLANTI8CHE Azoren Bermuda-EiL OCEAAN Vergadering van den Raad op Maandag 15 Octo ber 1928, des middags (half twee. Aanvankelijk was afwezig de heer Kramer, die la ter ter vergadering kwam. Voorzitter de heer Jhr. van Spengler, burgemeester, secretaris de heer J. Th. Kunnen. Na opening der vergadering volgt vaststelling der notulen onder dankzegging aan den secretaris. Ingekomen is het verslag over de Malariabestrij ding over 1927, dat voor kennisgeving wordt aange nomen. De vermeende gascorruptle aan den Lan- gendijk. Het rapport der gascommissie verworpen. Voorts zijn ingekomen: het rapport van de commis sie voor de lichtibedrijven, ten aanzien van de ver meende gascorruptie en de 5 voor uitbreidingen, benevens het mindenheidsrapport van den burge meester van Zuid- en Noordscharwoudc. Zooals be kend, 'luidt de conclusie van het rapport der gascom missie als volgt: Onze conclusie is derhalve: 1. dat de Directeur ten opzichte van de z.g. gascor ruptie geheel vrij uit gaat; 2. dat de door den Directeur genoten vergoedin gen voor uitbreidingen enz. tan rechte zijn genoten. Hieruit volgt dat wij het volle vertrouwen in den Directeur kunnen blijven stellen. De burgemeester van Zuid- en Noordscharwoude evenwel moet 'blijven constateeren, dat de door don directeur genoten vergoedingen voor uitbreidingen enz. ten onrechte zijn genoten en 'kan de tweede con clusie van het rapport niet aanvaarden. De dlscunlBn. De heer Groen noemt het gelukkig dat de gascom missie tot haar eerste conclusie kan komen. Ook spr. oordeelt dat te dien aanzien de directeur vrij uit gaat Maar wat de tweede conclusie betreft, vindt spr. het een raadsel dat de gascommissie tot die uitspraak kan komen. 'Het lijkt wel of het iets heel gewoons is, dat de directeur van uitbreidingen enz. 5 heeft genoten. In dit opricht kan spr. zich in hoofdzaak vereenigen met de minderheidsnota. De heer Kramer deelt, mede dat hij een der tegen stemmers in de gascommisise is geweest jegens het rapport der gascommissie en dat het hem niet moge lijk is geweest in de 'gascommissievergadering uiteen te zetten om welke redenen. Het rapport kwam onvoorbereid ter tafel, de zaak was lang geleden besproken on dus had spr. zich er niet geheel in gewerkt en spr. hoopte de mogelijk heid te krijgen alsnog nader op de zaak in te gaan. Dat is niet het geval -geweest raaar had men alleen te stemmen over het al- of niet-aanvaarden van het rapport. Ook op die gronden dus heeft spr. tegen het rapport gestemd. Maar ook omdat enkele zaken in hot rapport genoemd, niet zóó werden weergegeven ais mocht worden verwacht. Met de eerste conclusie kan ook spr. zich vereeni gen, maar met het tweede gedeelte niet Spr. wijst er dan op <iat z.i een onderzoek niet haalt plaats gshad. Uittrakaala uit da notulan batrak-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1928 | | pagina 7