)e „Graf Zeppelin" over den Oceaan.
Raad
Zuidscharwoude.
Binnenlandsch Nieuws.
Incident bij een tolboom.
De postvlucht naar Indië.
IRAVOND TE LAKEMJRST GELAND.
eldige geestdrift bij de verwelkoming.
Geland!
mie SKtcedonlKft» «roepen ontbrand nree. De
JTnchc redering iou de «taking Tan het eer-
rmotiveeren met het heerachen eener besmette-
ïiekte tn dit gebied.
i bied meldt, aat ook in de Buigaareche hoofd-
Soiia nieuwe botaingen zouden hebben plaats
door een auto gegrepen.
tóndagmlddag te drie uur la te RljsooM op den
itraatweg een ernstig ongeluk gebeurd. Do veer-
..n m ,1a Trrad i infa VitntAh.TAm 4n Pamn.
wf die op zijn flets reed, raakte plotseling rijn «tuur
t en slingerde tegen een boom, waardoor hij kwam
yellen. Een juist passé erende vrachtauto, geladen
etóenen greep den pongen. Hij werd dood opge-
>n. V* zaak 1181110611 <leT politie.
zoon van de weduwe Nooteboom to Baren-
ben noodlottige twist,
ja de Schalk Burgerstraat te Amsterdam heeft een
it plaats gehad tusschen een Jongen man en diens
jofde. Belden verkeerden. In zeer opgewonden toe-
i en plotseling greep de jonge man een broodmes
recht zichzelf daarmede *n verwonding toe. De ver-
Ie echrok hiervan dusdanig, dat zij niet meer be
nde wat zij deed, het raam openmaakte en van, het
>n sprong. In zeer ernstlgen toestand werd het
je per auto van den G.G.D. naa rhet O. Vrouwen-
luis vervoerd. Daar is rij opgenomen,
k de jongeman, wiens toestand niet ernstig is, werd
teen gebracht.
mjjQK TOLBETALER RIJDT DE TRAMBAAN
OP.
Tetrwijl een stoomtram nadert
Bden tol te Epe, in den weg Deventer—0Lochem(
een incident plaats gehad, dat veel overeen-
ost vertoont, met wat 'bij den Muidertol is gebeurd,
oen Zaterdagmiddag een handelsreiziger uit Deven-
ir met zijn auto op den weg naar Laren (Geld.) reed
den tol naderde» reed er een melkwagen voor hem.
de handelsreiziger achter dozen wagen den tol
i wilde, wierp de tolgaarster vlak voor de
boom neer. De automobilist wendde nu -het
reed over de trambaan, waarbij zijn wagen
eender wielen in een diepe kuil bleef vastzitten»
j op het oogonblik, dat oen stoomtram naderde,
ram stopte cn met vereende krachten gelukte het
ian weer vrij te maken. De handelsreiziger sprak
daarop een veldwachter aan en verzocht hem tegen de
tolgaarster proces-verbaal op te maken, wegens be
lemmering van het verkeer op den openbaren weg.
De politieman voldeed1 aan dit verzoek, doch verba
liseerde tevone den klager wegen* het rijden over
de trambaan.
PECH.
Thans alle dxle vliegtuigen opgehouden.
Het (Persbureau Vaz Dias meldt:
Het vijfde postvliegtuig naar Indië, de H-NAEN,
dat Zondag te 'Bagdad landde, geraakte daarbij op
een gedeelte lossen grond en heeft het landingsgestel
lichtelijk 'beschadigd, zoodat 'het vliegtuig Zondag
niet verder kon gaan. De bemanning hoopt in den
korst mogelijken tijd de schade te hebben hersteld.
Gistermiddag is bij de K. L. M. een nader telegram
ontvangen, waarin wordt medegedeeld, d'at de bescha-
diging'in zooverre reeds is hersteld, dat het toestel
naar het vliegveld Hinaidi bij Bagdad heeft kunnen
vliegen Daar zal de reparatie worden voltooid.
Hat viarda vliegtuig nog in Akyah.
Het vierde postvliegtuig de H-NAFD bevindt zich
nog te Akyab, en kan, zoolang de hevige stortregens
blijven voortduren, niet vertrekken.
De herstelling van het vijfde vliegtuig.
De K L. M. heeft gisteren uit Bagdad van het vijfde
vliegtuig de 'H—NAE'N, bemanning Aler, Smiihoff en
Veenendaal, een telegram ontvangen, meldende, dat
de beschadiging bij het landen te Bagdad bekomen,
reeds in zooverre hersteld is, dat het vliegtuig naar
het vliegveld Hinardi nabij Bagdad is gevlogen, ten
einde daar de herstelling te voltooien.
De H—NAFD te Rangooccu
Kon Reuter-telegram uit Rangoon meldt, dat het
vierde Nederlandsche postvliegtuig daar gisteren om
16 uur 35 is geland, komende van Akyab.
Heden wordt de reis voortgezet naar Sengora.
een kind vergiftigd?
Geen toesteming tot begraven gegeven.
Naar vernomen wordt, la in het Noordelijke stads
gedeelte een kindje van 2 maanden onder verdachte
omstandigheden overleden. De huisdokter, nooh do po-
lltlearts heeft een normale doodsoorzaak kunnen vast
stellen. Donderdagavond is het kind, naar de verkla
ring van de ouders gezond ia de wieg gelegd en Vrijdag
morgen b leek het te rijn overleden. De politie heeft het
lijkje in beslag genomen en naar hot ziekenhuis aan
den Coolslngel doen vervoeren, waar een sectie zal wor-
don gehouden. Voorlooplg la nog geen toestemming
tot begravon gegeven.
Vanaf de Azoren naar het eindpunt.
het afdrukken van ons Zaterdagnumimter was
uchtaohip de Azoren reeds gepasseerd. Den
id van te voren om 10 uur meldde het radio-
Isch, zooals dan reeds is meegedeeld, dat de ,.Graf
elin" over deze eilandengroep was gevlogen,
welker ligging wij naar bijgaand kaartjo, waar-
afgelegde weg van ht luchtschip "Staat aange-
verw ijzen.
eerstvolgend punt waarheen thans de steven
Dd werd, waren de Bermuda-eilanden. H3et- weer
p dat oogenblik gunstig, zoodat het luchtschip
vorderingen maakte. Nu en dan werd een
eid gemaakt van 140 tot 150 K.M. per uur, zoo
ien daardoor een gedeelte van den verloren tijd
volge van het minder goede weer na hot ver
deer hoopte in te halen.
Het luohtsohlp lictft beschadigd. Hulp
gevraagd, maar later onnoodig geoor
deeld.
ir een Reuter-telegram, gedateerd Zaterdag 13
er, meldde, had het Amerikaansche departe-
van marine dien morgen 6.35 (Ami. tijd) een te-
van de Graf Zeppelin ontvangen, waarin
i meegedeeld, dat do snelheid was teruggebracht
knoopen. De positie van het luchtschip was
graden westerlengte, hetgeen ongeveer het
den k tusschen de Azoren en de Beemuda^eilan-
Doqr ruw weer was namelijk het luchtschip
bakboordzijde beschadigd, Met de herstelling
oogenblikkelijk een aanvang gemaakt, terwijl
radiografischen weg een stoomschip gevraagd
don koers van het luchtschip te volgen.
ntrent de beschadiging won het Wolffbureau in
dagen in te FriedrichshaJen, bij. den constructeur
den Graf Zeppelin, dr. Dürr. Deze verklaarde,
'r geen reden tot ongerustheid was. Volgens de
J bij hem binnengekomen berichten was het
liaeeringsvlak weer hersteld. Men kon namelijk
■Jj uit het luchtschip bij de bespanning komen
w de losgeslagen bespanning weer bevestigen.
_üe herstellingen had dr. Dürr reeds een mede-
ontvangen, dat de «nelheid weer 87 K.M. in
torbedroeg.
J de oorzaak van de schade deelde de con-
n°g mede, dat de stabiliseeringsvlakken
JJJden hebben, wanneer 't luchtschip scherpe
rotogen in hoogte maakt, dus snel stijgt of
waardoor ontstaat een krachtige druk van on-
het is zeer goed mogelijk, dat ^e scheuren
ontstaan zijn. Het luchtschip is, naar ver
sneld wordt, door hevige regenbuien gegaan.
Maandagavond.
100 ALTIJD NIET GELAND.
Wederom van koers veranderd.
W°1«K DOOR DE STERKE TEGENWINDEN.
aK'"1 de »Gra' Zeppelin" geschiedt niet zoo
uien aanvankelijk wel heeft verwacht. Had
»ijn nJ^acht> dat 'het luchtschip Zaterdagavond
fetoM van bestemming zou aankomen, door
EK *°U dat Zondagavond worden, terwijl het
l*rHnUr8t' landingsplaats bij New York, nu
r verwacht wordt dan heden (Maandag)-
Knel<l is door sterke tegenwinden aanzienlijk
lj:'hen jaar de verschillende berichten melden
«itav) hip twee keeren langs de Bermuda-ei-
«for h°8£n' hetgeon wel wijst op tegenspoed. Een
neeft natuurlijk tot gevolg gehad, dat van
Zondagavond (M.E.T.) geen sprake is ge-
ttèri!? A8.te verwachten, dat de „Graf Zeppelin"
(Maandag)middag (M.E.T.) te Lakahurst
Bft de Bermuda-eilanden.
Volgens door radio-stations te Chatham ontvangen
draadlooze (berichten van den „Graf Zeppelin" bevond
het luchtschip zich Zondagmiddag te 1 u. 30 plaat
selijke tijd op_6 mijl ten O. van de Bermuda-eilanden.
Verder wordt in de radio-telegrammon medegedeeld,
dat gevlogen wordt naar Zuid Carolina. Aan boord is
alles wel.
Volgens een bericht van de Bormuda-eilanden ds
het luchtschip om 6.40 u. plaatselijke tijd do eilanden
gepasseerd. 'Het weer was donker en bewolkt, de Zep
pelin had 18 mijlen wind tegen zich. De barometor
was dalende. Het luchtschip liet zich over do richting
van den wind door locaio radio-stations alhier inlich
ten. Het gaf zelf geen berichten. Het verdwoon in
westelijke richting.
Groote opwinding heeft hier den geheelen dag ge-
hcorscht, nadat bekend geworden was, dat de Zeppo-
lin ziich in de nabijheid bevond. Toon hot luchtschip
verdween, vloog het laag en in de richting van Lako-
hurst.
Een officieel draadloos station boricht uit New York
d.d. 14 Oct. van 10 uur plaatselijke tijd (15.20 uur
Amsterd. tijd) meldt dat het luchtschip zich toen op
35 gr. 40' N.'B. en 68 gr. WL. bevond Hot weigerde be
richten van de officieelo draadlooze stations to Cha
tham en Lakehurst te ontvangen, daar het bezig was
weerberichten op te nemon.
De gemiddelde snelheid van het luchtschip bedroeg
toen 60 mijl per uur.
De schade ernstiger dan gedacht was.
Te Lakehurst verluidde, dat de averij, die de „Graf
Zeppelin" had opgeloopen, ernstiger was, dan aanvan
kelijk werd medegedeeld. Klaarblijkelijk heeft het
slechts voorlooplg gerepareerde stabiliseeringsvlak
aan den hevigen tegenwind niet voldoenden weer
stand kunnen bieden. In verband hiermede ging het
gerucht, dat het plan bestond het Amerikaansche
luchtschip ,Los Angelos" uit te zenden, ten einde de
„Graf Zeppelin" op sleeptouw te nemen.
Groote opwinding te Lakehurst Vijftig
duizend bezoekers.
Zondagmiddag waren ongeveer dertigduizend be
zoekers op het vliegveld te Lakehurst aangekomen.
Tienduizenden automobielen waren op weg van New
York en Philadelphia naar Lakehurst en versperden
soms den weg.
Op het vliegveld werden de vordoringon van het
luchtschip op een groot bord aangekondigd. Tot de
middaguren stond daarop niets anders vermeld dan
het laconieke bericht, dat het luchtschip tegen den
namiddag verwacht werd.
Tegen den namiddag, dat de „Graf Zeppelin" ver
wacht wordt, verwacht men op het vliegveld ongeveer
vijftigduizend bezoekers, onder wie de vlieger Lind-
bergh.
Door duizenden werd op dat oogenblik de ge
zichtseinder afgezocht, om iets van het 'luchtschip te
ontdekken, doch hoe groot was de teleurstelling, toen
het bericht binnenkwam, dat inplaats dat Zeppelin
reeds op' 320 KM. was genaderd, het luchtschip nog
1200 kilometer van Lakehurst verwijderd was.
17og nooit hoeft Lokohunt zoo"n
to gastest Kot aantal auto's wind gtseluM op 20.000.
Ondorwag naar Lakehurst Hot laat-
ito gedeelte van den tocht
Het laatsto stuk van dezen geweldigen tocht heeft
de „Graf Zeppelin" nog onder gunstige weersom
standigheden afgolegd. De depressie trok naar het
Oosten, waardoor het luchtschip Noord-oostelijken
wind kreeg en daardoor geholpen, zijn snelheid kon
vermeerderen. Nog juist heeft het den uitlooper van
do depressie kunnen ontloopen* door zijn koers wat
naar het zuiden te richten.
Het luchtschip boven Washington.
Reeds <in den middag was bij het ministerie van
Marine te Washington van het luchtschip een be
richt binnengekomen, volgens hetwelk de Zeppelin
op zijn weg naar Lakehurst eerst de steden Was
hington, Baltimore en Philadelphia bezoeken zal.
Op het vernemen van het bericht, dat het lucht
schip eindelijk behouden de kust der Vereenigde
Staten had bereikt en koers zette naar Washington,
stroomde de geheele bevolking der stad de straat op
of verdrong zioh op de daken om getuige van de
grootsche gebeurtenis te zijn. Terwijl mjen zich nog
verdiepte in gissingen omtrent het nauwkeurige
oogenblik van aankomst, verscheen plotseling het ge
weldige gevaarte als een stip aan den Zuid-Oostelij
ken gezichteinder.
Nadat het luchtschip over het vliegveld van Was
hington was gevlogen, verscheen het boven het Ka-
pitool en het Witte Hhiis. Van een hoogte van onge
veer 1000 voet groette de „Graf Zeppelin" tweemaal.
President Coolidge begaf zich onmiddellijk in den
voortuin, waar zijn echtgenoote zich reeds bevond,
en wuifde het luchtschip toe.
De staatssecretaris van Marine, Wilbur en rijh be
ambten bevonden zich op het dak van het Mini
sterie om het luchtschip waar te nemen.
Het weer was helder, zoodat de passagiers met
verrekijkers waren te zien. Op de straten vormden
zich groote oploopen en het verkeer werd eenigon
tijd belemmerd.
Twaalf vliegtuigen waren voor de begroeting van
de „Graf Zeppelin" opgestegen en vlogen om het
luchtschip heen, terwijl dit de vlucht naar Balti
more voortzette.
Vervolgens werd vanaf deze stad koers gezet naar
Philadelphia, waar het luchtschip om 7.55 ((Aansterd.
tijd) passeerde.
Toen het luchtschip boven de stad verscheen,
loeiden de sirenes der fabrieken. Door de groote me
nigte op straat word het verkeer geruimen tijd be
lemmerd. Het luchtschip zette koers naar New York.
Groots opwinding t« Lakaharat bij da
landing.
Hot luchtschip wordt om 5.30 (Amerik. T.) to La
kehurst verwacht, aldus luidde het boricht. Er
heerscht eon geweldig gedrang. Mijlenver blokkeeren
de auto's de straten. Langzaam worden de duizen
den toeschouwera, die het vliegveld bereikt hebben,
teruggedrongen.
Scherpe maatregelen worden genomen tegen het
rooken. De deuren van de hal zijn kort na drieën
geopend. De hemel die tot voor kort helder was, ia
met wolken bedekt, maar het waait lmast niet.
Matrozen hebben zich opgesteld om bij de landing
te heipen. Elk oogenblik rekent men, dat de „Zep
pelin" in zicht komit. Men hoopt dat het luchtschip
nog bij daglicht aankomt, anders mioet het voorloo-
pig aan do landingsmast vastgemaakt word.
De groote luchtschiphal, waar de „Graf Zeppelin"
uitrust van zijn wonderbaarlijken tocht, vulde zich
gisteren reeds in den vroege» morgen met bezoekers.
Zo bezichtigden de Los Angelos, die ter zijde tegen
don wand gebracht is en twee kleine buigzame
luchtschepen. Meer dan genoeg ruimte blijft er over
voor ion „Graf Zeppelini" in. do enormo hal.
Rondom de reuzen-garage, die op een kleins ihoog1-
te staat, verzamelde zich oen geweldige meniigte
niouwRgierigon.
Omdat het rookverbod niet door allen ln acht go-
nomen werd, ontstonden op do dorre met papdoron
bezaaide grasvlakte door weggoworpen cigaretten-
eindjos kleine branden, die door de talrijke politie
beambten en marine-soldaten gobluscht werden.
Motorpolitie rsod mijlen-ver de straatwegen af tn
alle richtingen, om de orde te bewaren en te beletten,
dat de wegen volkomen door vrachtwagens verstopt
werden.
Hoewel (het wegblijven van den Zeppelin Zondag
groote teleurstelling verwekte, rekonde men er toch
oo, dat Maandags abnormale reuzen-menigten naar
Lakehurst zouden stroomen.
Dan la daar plotseling de tijding, dat het gevaarte aan
den gezichtseinder vorschijnt, welke tijding door de te
legraaf en de telefoon ln een ommezien door de milli-
oenenatad New-York wordt verspreid, waar zioh van de
bevolking een geweldige opwinding meester maakte.
Het siakenleven werd stopgezet en binnen enkele mi
nuten wemelden de daken der wolkenkrabbers, terwijl
de straten en de parken zich met een onafzienbare
menschonmenigte vulden. Dan, terwijl tusschen de hoo-
ge gebouwen der stad zelf honderdduizenden nog ver
geefs omhoog tuurden, donderden plotseling van den
Hudson af de saluutschoten van. het in&riqpgesohut. Dq
Zeppelin ls aan den gezichtseinder verschenen. Nog en
kele minuten en het luchtschip bevindt zich boven
de hulzenzee, vanwaar een alles overstemmend rumoer
omhoog stijgt Oorverdoovend gieren de sirenes dea
duizenden fabrieken en dor stoomschepen op den Hud
son terwfjl in de straten de krioelende menschenmenigta
dol Van opwinding de bemanning en de passagiers toe
juicht en de hartader der stad, de breede Broadway, in
een oogwenk bedekt wordt met honderdduizenden me
ters strooiden papier, die naar New-Yorkaohen trant
uit alle vensters omlaag geworpen worden.
Slechts op geringe hoogte boven de wolkenkrabbers
en den bre eden Hudson vliegend, is het gevaarte, dat
door talrijke marine-vliegtuigen wordt begeleid, vrij
wel tot in détails waar te nemen. Duideijlk riet men,
hoe de passagiers door hun kijkers van de cabine uit
genieten van het gezicht op de stad. Tjtngry-anm glijdt
de Zeppelin onder de laaghangende wolken boven de
eindelooze huizenzee. Van tijd tot tijd verdwijnt het in
de wolkenmassa's, om /Lan opeens weer op schilder
achtige wijze te voorschijn te komen.
Dan wendt het luchtschip den steven en zet koers
in de richting van Lakehurst. En reeds denkt ieder,
dat het onvergetelijke schouwspel voorbij is, als men
plotseling het gevaarte ziet wenden en opnieuw op de
stad afstevenen. Nogmaals beschrijft het een grooten
boog boven de jubelende mensohenmassa's dan ver
dwijnt het opnieuw, on thans voorgoed, in de richting
van Lakehurst, waar het inmiddels, sooala hierboven
gemeld, veilig is geland,
Gelukwenachen.
De Dultsche ambassadeur te Washington zond dr.
Eokener on de bemanning van het luchtsohlp „Graf Zep-
plln" telegrafische golukwensohsn met do aankomst bo
ven de stad.
Een groet aan Preslden t Coolidge.
Dr. Eekener heeft President Coolidge het volgende te-
legram vorzonden:
„Op het oogenblik, waarop wij bij de Amerikaansche
kust aankomen, na d«n AUantlsohen Oceaan op dese
moderne wijze te rijn overgestoken met een luchtschip
met passagiers en post van Dultsohland naar Amerika,
op welken tocht wij onZen ouden kameraad en vriend,
commandant Rosondohl, bij ons hebben gehad, bieden
commandant en equipage van de „Graf Zeppelin" den
President van de Vereenigde Staten hun eerbiedigen
groet aan." Wig. Eokonor.
Verder zond president Coolidge een telogram met g*
lukwensohen aan Hindenburg, den Duitsdhen Rijkspre-
flident
De door het luohtsohlp afgelegde we*.
De door het luohtsohlp reeds afgelegde afstand kan
op ongeveer Ö500 KM. geraamd worden, daar de „Graf
Zeppelin" door de ongunstige weersomstandigheden go-
dwongon ls goweeat eon omweg to maiken. Mot het oog
op de thans heeraohende weersomstandigheden kan men
er wel op rekenen, dat de tocht ln rijn geheel seker 120
uur zal duren en dat hot traject in rijn gehoel 10700 K.M.
zal bedragen. Ook zal do Zeppelin de grootste vliegpres
tatie verrichten, die tot duverre horolkt word.
De grootste tot dusverre erkende prestatie op dit ge
bied was die van het krachtens het Vredosverdrag aan
Frankrijk uitgeleverde Duitsoho Marineluchtsohin L 72
en door Frankrijk „Dlxmude" gedoopt
Reuter seint uit Lakehurst, 15 October. De „Graf
Zeppelin" ls om 5.30 Amerikaansche tijd (11.30 Mid
den Eur. tijd) veilig te Lakehurst geland.
Om 5.10 Am. tijd kwam het luchtschip aanvaren.
De hal werd wijd geopend. Alles biedt een beeld
van de beste voorbereiding. 400 matrozen staan on
der den „Los Angelos" gereed, de behulpzame hand
te bieden.
Aan den ingang verzamelen zich de autoriteiten
voor de ontvangst.
Om hal! 6 Am. tijd daalde het schip langzaam en
statig naar den ingang, 7 min. later bevindt het
zioh 50 m. boven de haL De landingstonwen worden
gegrepen en 800 sterke armen sturen den kolossus
in de goede richting, waarna het gevaarte, aan den
landingsmast vastgamaerd, vtjitisn voet boven den
grond Weef zweven.
friedrichshafen
LAKEHURST (New York)
ATLANTI8CHE
Azoren
Bermuda-EiL
OCEAAN
Vergadering van den Raad op Maandag 15 Octo
ber 1928, des middags (half twee.
Aanvankelijk was afwezig de heer Kramer, die la
ter ter vergadering kwam.
Voorzitter de heer Jhr. van Spengler, burgemeester,
secretaris de heer J. Th. Kunnen.
Na opening der vergadering volgt vaststelling der
notulen onder dankzegging aan den secretaris.
Ingekomen is het verslag over de Malariabestrij
ding over 1927, dat voor kennisgeving wordt aange
nomen.
De vermeende gascorruptle aan den Lan-
gendijk. Het rapport der gascommissie
verworpen.
Voorts zijn ingekomen: het rapport van de commis
sie voor de lichtibedrijven, ten aanzien van de ver
meende gascorruptie en de 5 voor uitbreidingen,
benevens het mindenheidsrapport van den burge
meester van Zuid- en Noordscharwoudc. Zooals be
kend, 'luidt de conclusie van het rapport der gascom
missie als volgt:
Onze conclusie is derhalve:
1. dat de Directeur ten opzichte van de z.g. gascor
ruptie geheel vrij uit gaat;
2. dat de door den Directeur genoten vergoedin
gen voor uitbreidingen enz. tan rechte zijn genoten.
Hieruit volgt dat wij het volle vertrouwen in den
Directeur kunnen blijven stellen.
De burgemeester van Zuid- en Noordscharwoude
evenwel moet 'blijven constateeren, dat de door don
directeur genoten vergoedingen voor uitbreidingen
enz. ten onrechte zijn genoten en 'kan de tweede con
clusie van het rapport niet aanvaarden.
De dlscunlBn.
De heer Groen noemt het gelukkig dat de gascom
missie tot haar eerste conclusie kan komen. Ook spr.
oordeelt dat te dien aanzien de directeur vrij uit
gaat
Maar wat de tweede conclusie betreft, vindt spr.
het een raadsel dat de gascommissie tot die uitspraak
kan komen. 'Het lijkt wel of het iets heel gewoons
is, dat de directeur van uitbreidingen enz. 5 heeft
genoten. In dit opricht kan spr. zich in hoofdzaak
vereenigen met de minderheidsnota.
De heer Kramer deelt, mede dat hij een der tegen
stemmers in de gascommisise is geweest jegens het
rapport der gascommissie en dat het hem niet moge
lijk is geweest in de 'gascommissievergadering uiteen
te zetten om welke redenen.
Het rapport kwam onvoorbereid ter tafel, de zaak
was lang geleden besproken on dus had spr. zich
er niet geheel in gewerkt en spr. hoopte de mogelijk
heid te krijgen alsnog nader op de zaak in te gaan.
Dat is niet het geval -geweest raaar had men alleen
te stemmen over het al- of niet-aanvaarden van het
rapport. Ook op die gronden dus heeft spr. tegen het
rapport gestemd. Maar ook omdat enkele zaken in hot
rapport genoemd, niet zóó werden weergegeven ais
mocht worden verwacht.
Met de eerste conclusie kan ook spr. zich vereeni
gen, maar met het tweede gedeelte niet
Spr. wijst er dan op <iat z.i een onderzoek niet
haalt plaats gshad. Uittrakaala uit da notulan batrak-