DE RAMP VAN DE „VESTRIS".
HERDER
f/i\\
KOESCH AREN.
Vijfde Blad.
Binnenlandsch Nieuws
{roote fabrieksbrand te Wormerveer.
De Zuiderzee-steunwet.
1 u
Aanklacht ovsi" dan onzaewaardigen
toestand van het schip.
r°hedt lnUnrr„dheEvlghêLW'Sd tor VERK^NGENVAN PASSAGES
THANS ETNA EN
VESUVIUS.
Tragisch ongeval te Minnertsga.
ch'
Cocosmeel voor melkvee.
wereit
'"vaa[
an
Zaterdag 17 November 1928
71ste Jaargang. No. 8359.
"„(I MCACAOFABRIEK DEK FIRMA BOON 4 00. IN
r geJJ VLAMMEN OPGEGAAN.
iop«q
ïr,
Oorzaak onbekend.
Donderdagavond heeft aan de Zaanstreek weer een
hevige brand gewoed. Te Wormerveer ls namelijk de
groote cacao- en chocoladefabriek „Venezuela" van de
firma W. J. Boon en Co. een prooi der vlammen ge
worden.
Even voor negen, aldus wordt nader gemeld, werd de
,~n! hu]p van Wormerveersche brandweer Ingeroepen,
daar er brand was uitgebroken In het pand Venezuela.
Dit staat temidden van een complex fabrieksgebou
wen aan den Zaanweg.
t 61 Onder leiding van haar commandant, den heer P. Klin-
ienberg bestreed de Wormerveersche brandweer,
onffmu- met al het beschikbare materieel.
verhooging van 6 pet., mag rekenen, slechts herhaling
dei' proef kan hieromtrent uitsluitsel geven.
De uitkomst van de genomen proef is in overeenstem
ming met de uitkomston, door andere onderzoekers ver-
kregen. BIJ de vroegere proefnemingen waren de proef
perioden echter zeer kort en durfde men daarom de
uitkomsten niet te vertrouevn. De proefneming te Hoorn
duurde 8 weken en de gunstige werking van het cocos-
meel bleef bestaan tot in het laatst van de periode.
Van belang ls de vraag, welken invloed de cocoameol-
voedarlng uitoefent op de kwaliteit dor producten Te
Hoorn la goblcken, dat deze voedering do boter hard
maakt. Ook dit. stemt overeen mot de ervaringen van
andore onderzoekers. Het la niet ondenkbaar, uldue de
heer Brouwer, dat, bij uitgebreide vocdoring mot cocos-
mool, hierdoor bij don uitvoer van botor moeilijkheden
zouden kunnen ontstaan, zoodat het goed ls, ook dit
punt niet geheel uit hot oog to verliezen.
Bij de proef to Hoorn bestond het grondrantsoen uit
hooi, ingekuild gras en oen mengsel van lijnmeel, maïs
meel molassepulp on tarwegrint. Bovendien ontving
elke koe per dag 2 Kg. van een tweede mengsel, bestaan
de uit vijf deelen maïsmeel on twee doelen grondnoten-
meel. Door de hoeveelheid van het eerstgenoemde meng
sel to varleoren, word do hoeveelheid voeder aan de
behoefte der dieren ln verband omt lichaamsgewicht en
molkglft aangepast. In do hoofdperiode (die 8 weken
duurde) werd bij een der twee groepen het maismeel-
grondnotenmeel-mengsel weggelaten en hiervoor in de
plaats gegeven 2.1 Kg. cocosmeel per koe.
over 49 van 107 aanvragen gunstig
beschikt.
L. VAN RIJSWIJK.
tn
ian]
MKER
In de Memorie van Antwoord op het Voorloopig Ver
slag over het wetsontwerp tot wijziging van Hoofdstuk
IX der Staatsbegrooting voor 1928 merkt de minister
van Waterstaat naar aanleiding van een in de afdeelin-
het gen gemaakte opmerking op, dat rentelooze voorschot
ten, dus ook die welke aan het Zulderzeefonds worden
Niet lang na de komst van de brandweer laaiden de verstrekt, steeds op Hoofdstuk VU B. worden gebracht,
lammen hoog op, en kleurden den donkeren hemel fel i De meening, dat op de beslissing op aanvragen om
jod, voorschotten lang zou moeten worden gewacht kan de
De brand zelve bood voor de brandweer geen moeilijk- j minister in het algemeen niet deelen. Het totaal aantal
jheden daar het gebouw geheel afgescheiden staat van aanvragen om voorschotten, waarop een eindbeslissing
[de overige fabrieken. Het pand Venezuela, een vroegere is genomen, bedraagt 167. Hiervan werden in 49 gevallen
jpsfabriek, is thans ingericht voor de fabricatie van beslissingen ten gunste van de aanvragers genomen,
iioete chocolade, terwijl ln de bovenverdieping de pak-
herij en opslag voor houtwol en emballage is. Er be-J
Ijind voor de omliggende gebouwen der firma geen 1
Middellijk gevaar.
Dit zelfde kon niet gezegd worden van de brandweer-
Wen. toen bleek, dat zich in het brandende gebouw een
rmet ammoniak gevulde fabrieksketel bevond. Het ge-
f vaar voor uitelkaar springen was niet denkbeeldig,
DE V.D.-LIJST,
Voor de Kamerverkiezingen ln het volgende
Jaar.
Monta Somima, dat ook in Augustus al voor oen deel
mot lava ie gevuld. De lava komt hlar in een onbebouwd
gebied, waar zij geen schade .kan aanrichten en vol
gens de deskundigen bestaat er dan ook ln het gebied
van den vulkaan voor de bevolking niet het minste
gevaar. De uitbarsting levert echter voor de toeristen
die Napels en den Vesuvius bezoeken een Indrukwek
kend schouwspel op.
Nog steeds afnemende werking. Gewel
dige hitte van de uitgeworpen lava.
De uitbarsting van den Etna neemt steeds vlugger in
hevigheid af en ook de snelheid van den lavastroom
vermindert in toenemende mate.
Vcügcr.3 metingen, die men op de helling, die door de
uitbarsting getroffen is .gedaan heeft, ontwikkelt de
uitgeworpen lava een warmte, dde voldoende zou zijn
om heel Italië vier jaar lang van de benoodigde elec-
trlsche energie te voorzien.
Aardschokken, om den berg.
Donderdag zijn er, naar Vaz Dias meldt, den geheelen
dag rondom den voet van den Etna aardschokken ge-
■oeld. De beteekenis hiervan wordt verschillend uitge
legd. Sommigen zijn van meening, dat zij een nieuwe
phase van hevigheid in do uitbarsting aankondigden, ter
anderen ze beschouwen als de voorboden van hot defini
tieve einde van de eruptie. De hoofdstroom van de lava
I., thans bijna geheel tot stilstand gekomen. De bewe
ging is nauwelijks merkbaar; in de laatste 24 uur ls
slechts een ufstand van honderd voet afgelegd, wat een
•meiheid beteekent van ongeveer een meter por uur. Hoe
gering deze snelheid ook moge zijn, toch beteekent illt,
aangezien de stroom door Carrabba gaat, dat voordat
de lava geheel gestold zal zijn, nog verscheidene hulzen
zullen worden vernield.
Kon nieuwe krater gevormd.
Op den Etna heeft zloh oen nieuwe krater gevormd,
die zich 50 M. van Naca verwijderd bij Alfo bevindt.
Uit don nieuwen krater vloeit de lava met vrij groote
snelheid ln groote hoeveelheid.
Wijnbergen, die tot nu toe verschoond waren geble
ven, zijn door dep nieuwen stroom vernield.
De Vesuvlus-eruptie reeds geëindigd.
Omtrent het werken van den Vesuvius merkt een be
richt van Vaz Dlas uit Rome op, dat dit verschijnsel
niets buitengewoons is, daar het werken van den Etna
bijna altijd gepaard gaat met dat van den Vesuvius
en omgekeerd. De Vesuvius werkt ook gewoonlijk na
hevige regens, gelijk er aan het einde van de vorige en
het begin van deze maand gevallen zijn. Het. werken van
den Vesuvius is niet gevaarlijk en kan beschouwd wor
den als het gewone ontwaken van den vulcaan, wat perio
diek iedere paar maanden geschiedt.
Wolff meldde gisterochtend uit Napels, dat de Vesu
vius opgehouden heeft te werken.
Een kleine stroom lava, welke uit den krater kwam,
vloeide in het Infemodal, waar hij dadelijk stolde.
EEN OFFICIEEL ONDERZOEK.
In de dezer dagen gehouden huishoudelijke vergade-
doch doordat oen leiding om de ketel heen door brand- va" da aMeellng Rotterdam van den Vrijzinnig-
Een geweldige vonkenregen woei over de Zaan °ud' I"evr' ®rBakk"TNoi;i' Th„M' Kftelaa'' mr' EN BEMANNINO"
- A. M. Joekes, F. E. H. Ebels, allen aftredend, en boven-
De tegenstrijdige berichten, welke over het vergaan
Cohen, eveneens te Amsterdam.
Inaar de richting Wormerveer. Deze was zoo hevig, dat
brandweerladder, die op eenige honderden meters Amsterdam en M. M.
üfstand van de fabriek lag in brand geraakte. De brand- n O""°"oor,a oyv'
reer van de ^gemeenten Koog aan de Zaan, Zaandijk,
Westzaan waren met materiaal naar de plaats van
onheil gekomen, maar behoefden geen assistentie te
'verleenen.
Omtrent de oorzaak van den brand tast men in het
duister. Te half zes heeft het personeel de fabriek in
goede orde verlaten. De schade wordt door verzekering
gedekt.
alle d
ONDER DE WIELEN VAN EEN BIETEN-
KAR.
Knaap overreden en gedood.
Te Made is het 12-jarig zoontje van M. S. met
zijn fiets geslipt en onder een bietenkar terecht ge
komen. Een der wielen ging den ongelukkigen
knaap in de lengte over het lichaam. Hij werd op
slag gedood.
gunstige berichten over den etna.
D© uitbarsting van den Vesuvius levert geen gevaar op.
[van het Engelsche passagiersschip „De Vestris", de we-
reld in worden gezonden, doet ernstig het vermoeden
rijzen, dat deze ramp, waarbij helaas zoovele menschen
i het leven lieten, misschien niet voorkomen had kunnen
i worden.
i Uit de berichten toch valt als vermoedelijke oorzaken
van de ramp te distilleeren:
le. Het scbip was niet zeewaardig (een oude schuit).
2e. De stuwing was niet goed, zoodat de lading ls
gaan werken.
3e. De booten en de takels waren niet ln orde.
4e. Het personeel was niet geoefend ln de bediening
der booten.
5e. De kapitein heeft te laat het S.O.S.-sein gegeven.
De eerste punten hebben betrekking op het vergaan
van het schip, de laatste drie op de redding.
Het onderzoek. Aangrijpende getuigenver
hoor.
De Amerikaansche regeering heeft een onderzoek naar
de oorzaak van de ramp gelast. Dit onderzoek zal ten
t imit.
ur
3.95.
ledje,
1.2.90
•teering
>0 enz
PAARD OP HOL GESLAGEN.
De voerman gedood.
Op den Utrechtschen weg te De Bilt is de 2J-jarige
v. d. G., door het op hol slaan van het paard van
zijn kar gevallen. Ernstig verwond is hij naar de
Emma-kliniek te Utrecht vervoerd, waar hij, naar
het „U. D." meldt, aan de gevolgen is overleden.
GEVAARLIJK SPELLETJE.
Met een schaar een slagader geraakt.
Te Haarlem waren twee kinderen van 7 en 2 jaar
azm het spelen. Het kindje van 2 jaar gooide spelen-
jderwijs met een schaar. De punt kwam juist in den
[hals van het broertje terecht, waar een slagader ge-
1 taakt werd. Een drogist, die in de buurt woonde en
|te hulp geroepen werd, hield de wonde dicht totdat
ische hulp aangekomen was. De kleine moest ter
h&rpleging in het gasthuis opgenomen worden.
De uitbarsting van den Etna ls blijken® de berichten
van Donderdag uit Catania, merkbaar verminderd,
maar toch blijven de lavastroomen nog schade aan
richten aan huizen en bebouwde gronden. Van Nunziata
'FC uuixoan van -uc lainjj gcaob.
weer- ®en paar hulzen aan den .troom ten offer zeerste be3poedlgd worden, daar de benoodigde getuigen
gevallen, die zloh met een snelheid van 4 M. voort blijft ,hans bljeen ztn. Het onderzoek strekt zich uit tot
bewegen. Ook bij Carrabba loopen nog altijd hulzen d6 ultzending van de S.O.S.-seinen en het uitzetten der
gevaar. Gisteren Is de snelheid, waarmee hier de lava- -Bddingabooten, waarbij voor alles zal worden nagegaan
stroom de zee nadert vermindert, wat wellicht ls toe -
te schrijven aan het feit, dat de lava ln de vlakte de
neiging vertoont om in de breedte uit te vloeien.
Naar Vas Diaz Donderdagavond uit Rome meldde,
schijnt, ofschoon de Etna nog steeds lava spuwt, de
uitgeworpen massa dien gepasseerden naeht geringer
geworden te zijn. De gloed van den vurigen stroom
was ook minder fel en veel doffer dan de vorige nach
ten, terwijl de snelheid waarmede de stroom de zee
nadert ook geringer is geworden. Dit zou evenwel ook
kunnen worden toegeschreven aan het feit, dat de
stroom in dit vlakker terein de neiging vertoont in de
breedte uit te vloeien.
Het verkeer tusschen Messina en Catania is geheel
verbroken sinds den vorigen nacht, toen de automobiel-
weg te Carabba vernield werd. De trein loopt nu
slechts tot Taormina.
Men is hier van meening, dat, tenzij de nieuwe krar
ter voor de volgende nieuwe maan ophoudt te werken,
er opnieuw een geweldig onderaardsch getij kan ko- en naar
men, zoodat de gevolgen dan niet te overzien zouden eigenlijke
de booten inderdaad ondeugdelijk en de bedienende
manschappen ongeoefend waren.
Ten slotte zal nog onderzocht worden de klacht dat
leden der bemanning aan om hun leven worstelende pas-
mers opneming in de booten zouden hebben geweigerd,
vr-irbij zij zich zelfs niét ontzien zouden hebben de
-^hipbreukelingen in het water ftte duwen.
Wat één der getuigen vertelt.
Donderdag is door den officier van justitie uit het
betrokken Amerikaansche bondsdistrict begonnen met
het ambtelijk onderzoek naar de ramp. Denzelfden dag
reeds hadden de eerste verhooren plaats. De passagier
Fritz Puppe, die vrouw en kind bij, de ramp verloren
heeft, verklaarde dat, toen hij Zaterdag aan boord
kwam, slechts het kleinste deel van zijn bagage in zijn
hut was; de rest ontdekte hij later in 't ruim, onder de
groote bagage. Toen hij daarover een steward aansprak
e bediening informeerde, hoorde hij, dat de
hut-steward hem niet bedienen kon, omdat
zijn. Voorloopig is het gevaar echter nog niet groot, deze dronken in zijn kooi lag. Toen Puppe den volgen
daar de lava een vrij groote oppervlakte voor zich heeft, den morgen om zes uur wakker werd, was de slagzij
waar niets te vernielen valt, en waarlangs zijn weg al zoo erg, dat hij zich niet vrij in zijn hut bewegen,
waarschijnlijk zal gaan. Voorspellingen kunnen echter kon. Toen hij tegen een steward de opmerking maakte,
moeilijk gedaan worden. dat er klaarblijkelijk iets niet in orde was, kreeg hij ten
Overal wordt door militairen de wacht gehouden, antwoord „Weet u niet, dat de lading verschoven is?
Niemand wordt in de nabijheid van de gevaarlijke zone De bemanning is er nu mee bezig. Over een uur is alles
toegelaten, ook niet de bewoners, die komen kijken in orde." I
naar wat er nog van hun bezittingen over is. Speciale Het duurde volgens deze getuige twee uur, alvorens
passen worden door de overheid uitgereikt, doch uiterst de eerste reddingboot te water was gelaten. Door de
Te Minnertsga in de provincie Friesland, liep de 76- spaarzaam. Ook de controle op deze passen is bijzon- scheuren in onze overladen boot, aldus getuige, drong
jarige S. Mollema, door de duisternis misleid, in een der streng. Het leven óp Sicilië begint al reeds zijn gé- het zeewater binnen.
drie menschen te water bij een bedding.
Een vrouw overleden.
wonen- gang te hernemen.
De bewoners van Nunziata mogen terug-
Eenige lijken, die thans in de morgue zijn onderge
bracht, vertoonen sporen van beten door haaien."
60 getuigen opgeroepen.
was,
ruik, heelt
altijd een
n het om
U terecht
"te komen,
den, waar-
zou doen,
ruikt voor
resultaten
0.3.
In de Holj
rijgfbaW bh
f 0.90 P«r
k i l-60'
Manche»"*
rtgriwhtWi
vaart. De dochter, die het ongeval bemerkte, sprong
haar man trachtte beiden te redden, hetgeen
mislukte. Men slaagde er ten slotte In den vader en
de dochter behouden op het droge te brengen, waarbij
de levensgeesten van de dochter schijnbaar reeds ge
weken waren. Dr. de Ruyter slaagde er echter met De massa lava koelt plaatselijk af en zet zich vast, 2Wn ongeveer zestig personen als getuigen opge-
behulp van een zuurstofapparaat ln haar weer bij te waardoor de bovenste lagen naar de kanten afvloeien roePen'
brengen, doch eenige uren later is zij toch overleden, en nieuwe stroomen vormen. Deze kleine armen vor- -°e Duitsche passagier Rueokert, die nog niet ver-
De toestand van den ouden man is zorgwekkend. men evenwel voorloopig geen gevaar, daar zij spoedig hoord is, zei in een gesprek met verslaggevers, dat hij
Als tragische bijzonderheid wordt nader vernomen, dat afkoelen. reeds den dag voor de ramp vanwege de slagzij drie
gt reeds het derde kind ls, dat de oude man dit jaar De armen bij Nunziata stroomen met een snelheid maal van hut kad moeten verwisselen. Hoewel zeventig
van ongeveer 4 M. per uur, doch ook hier schijnt geen of ^dhUg menschen in de golven worstelden, zijn de
gevaar meer te bestaan, daar de inwoners van Nun- booten weggeroeid. Rueckert is na een half uur zwem-
ziata gister verlof hebben gekregen in hun huizen te- m®°idoor een andere boot opgepikt. Aan boord^van^ de
rug te keeren.
Mussollni heeft last gegeven, dat bij het observato
rium van den hoofdkrater een veldradiostation zal
worden opgericht, opdat van daar uit de berichten over
den toestand kunnen worden uitgezonden.
In het gebied van den Etna zijn verscheidene vulka-
nologen, o.a. prof. Friedlander, aangekomen. Sinds
gisteren valt een hevige regen, welke nu en dan kleine
ontploffingen veroorzaakt. Op den top van de Etna is
versche sneeuw gevallen.
door den dood heeft verloren.
ïbn voederproef aan het rijks-landbouw
proefstation te hoorn.
Een en ander zal nog nader onder, de oogen moeten
worden gezien.
reddingsboot waren in het geheel geen levensmiddelen,
zoodat de passagiers van Zondagmorgen vroeg tot Maan
dagmorgen honger moesten lijden. Ook Rueckert sprak
over de ramp als over een moord, daar zij gemakkelijk
te voorkomen ware geweest.
Een ongunstige verklaring van een matroos
over den staat van het schip.
Aan het Rijkslandbouwproefstation te Hoorn is een
v°ederproef genomen met cocosmeel bij melkvee. De
Voornaamste der verkregen uitkomsten heeft de heer
Brouwer, in verband met den aanvang van de stal-
in een korte "^ededeeling samengevat, waaruit
dat voedering van cocosmeel, in vergelijking met
ot* Wengsel van maïsmeel en grondnotenmeel, een gun-
invloed op de productie van het melkvet uitoefen-
Ook de Vesuvius ln werking,
vloeit naar het „Dal van de Hel".
Onder de talrijke uitlatingen der overlevende schip
breukelingen van de „Vestris" verdient de verklaring
van den matroos Sadowski bizondere aandacht. Hij ver-
De lava kiaart, dat alle luiken van het stoomschip gebrekkig en
dat de spuigaten, die het wegloopen van het bij storm
op het dek neerkomende water moesten verzekeren, ver
stopt waren. Ook de schotten waren niet waterdicht.
De Vesuvius, die reeds sedert eenige dagen zeker on
rust vertoonde, is in den nacht van Dinsdag op Woens-
welke gunstige werking niet van Veer tijdelijken dag ln vrij levendige wierking gekomen. Met name uit
veel T*3' het mldden moet nog gelaten worden hoe- den nieuwen krater, die zich in Augustus in het krater-
men Van me,lk^et ^edraa&t; feij de geno- meer naast den ouden kratertop gevormd heeft, stroo-
«w proef bedroeg zij 6 pet., doch hieruit mag niet ge- u
«Woludoerd word«n dat roen bU cocosmeelvoederine (od men massa 5 lava' 19 zlch 99n ultweR gebaand hebben
«t» vu j c°c°smeejvoeaerinB vop joceaanscoomooot, oie van oen douw van de vestris nauw-
wfce als bij deze proef geschied ls) steeds op een het dal van de hel, tusschen den Vesuvius en de keurig op de hoogte ls, verklaard, niet te gelooven, dat
Volgens een Duitsch vakman was het schip
een „oude rammelkast."
Volgens één der Duitsche ochtendbladen van Donder
dagmorgen heeft de kapitein van een Hamburgsche
oceaanstoomboot, die van den bouw van de Vestris nauw-
de Vestris ls vergaan tengevolge van het werken der la
ding, maar veeleer tengevolge van haar eigen onzee-
-"aardigheld. Het schip behoorde reeds sedert langer dan
ien laar niet meer tot de Lloydklasse Ia. Hij had den
tatsten tijd veel personen, ook Duitschers, gesproken,
uie op de Vestris hadden gewerkt. Allen hadden een
jarig verklaard, dat het schip een „oude rammelkast"
vas. Herhaaldelijk waren op de laatste reizen behalve
rnstige defecten aan de machine vele lekken ontstaan,
die ten deele onder de waterlijn lagen. Het houtwerk
was oud en ten deele niet sterk. Het schip had zelfs
een matigen storm niet kunnen doorstaan, Reeds vóór
den oorlog had het schip eens ten gevolge van een
paar lekken slechts met moeite een haven kunnen be
reiken.
Toen de ..Vestris" zonk. waren er nog ruim
200 ménschen aan boord.
Volgens nadere berichten ls de „Vestris" gezonken
toen nog maar 80 van 328 opvarenden in de reddings
booten waren ondergebracht. Volgens de gewoonte wer-,
den eerst de vrouwen en kinderen in de reddingsbooten
gezet, doch de voorbereidende maatregelen tot het uit
zetten van booten bleken ontstellend ontoereikend. Men
had juist 37 vrouwen en dertien kinderen in de beide eer
ste booten geplaatst en de bemanning stond op het punt
ze in zee neer te laten, toen plotseling het zinkende
schip een rukkende beweging maakte, waardoor de bel
de booten tegen het schip sloegen en de vrouwen en
kinderen in zee werden geslingerd. Naar het schijnt ver
dronken alle kinderen, slechts tien vrouwen werden
gered. De overlevenden zijn van meening dat de 'beman
ning haar best heeft gedaan, doch velen hunner leve
ren critiek op het gedrag van den kapitein. De „Ves
tris" zou reeds Zondagnacht slagzij gemaakt hebben, ter
wijl de overhelling van het schip voortdurend grooter
werd. Desniettemin aarzelde de kapitein tot Maandag
morgen met het uitzenden van het S.O.S.-sein. Spoedig
daarop bleek dat de takels voor het neerlaten der red
dingsbooten defect waren. Met het vieren van de boo
ten gingen uren heen. Feitelijk zijn slechts twee booten
ordelijk neergelaten. De meesten der passagiers konden
niet aan boord in de booten gaan, doch moesten in zee
jpringen. Men vermoedt, dat Vele vermisten dezen sprong
niet dorsten wagen en door het zinkende schip mee de
diepte in zijn gesleurd. Van de in het water zwemmende
schipbreukelingen die werden gered, behoorden de
•neesten tot de bemanning, waarschijnlijk omdat de
zeelieden dank zij hun grootere harding zich langer in
het ijskoude water konden handhaven dan de passa
giers.
Drie en twintig uur in het water.
Een hofmeesteres van de „Vestris" en een passagier
hebben zich 23 uur drijvende weten te houden op een
stuk wrakhout voor zij werden opgepikt door de „Ame
rican Shipper". Zij waren door het omslaan van een
reddingsboot in zee terecht gekomen. Zij slaagden er in
de boot weer overeind te krijgen, maar zij sloeg voor
de tweede maal om en zij waren toen niet meer in staat
haar overeind te krijgen. Voor zij voor de eerste maal
omsloeg had de passagier er 32 personen in gezien, tien
vrguwen, twee kleine kinderen, vier leden der beman
ning en 16 andere mannen. De helft daarvan was ver
dwenen toen de boot weer overeind was gezet. Den twee
den keer dat zij omsloeg, was er niemand anders meer
over dan hij en de hofmeesteres. Zij zwommen een
groot deel van den nacht, zich vastklemmend aan wrak
hout. Van tijd tot tijd zagen zij lichten van reddings
schepen maar er kwam er geen enkele dichtbij. Bij het
aanbreken van den dag zagen zij het slagschip „Wyo-
•ming", maar zij waren niet in staat de aandacht van
den uitkijk te trekken. Ten laatste kwam de „American
Shipper" voorbij. De passagier Scheurde zich het hemd
van het lichaam, zwaaide er wild mee heen en weer
en zij werden gezien.
Nog meer verhalen van geredden.
Van de talrijke mededeellngen van te New York aan
gekomen overlevenden van de „Vestris" is nog vermel
denswaard de verklaring van een passagier, dat een der
reddingsbooten zulk een groot gat vertoonde, dat het
met planken moest worden dichtgespijkerd. Toen het te
water werd ge'laten, zonk het terstond.
Een vrouw vertelde nog, dat de uit negers bestaande
bemanning van de reddingsboot, waarin zij zich bevond,
weigerde, de passagiers uit een zinkende reddingsboot,
waarin haar man was, te helpen, onder het motief, dat
het gevaarlijk was de boot te overladen.
De machinist Mack deelde nog mede, dat hij te zo
men met den machinist Ol Maxey 22% uur lang de door
negers bemande reddingsboot was nagezwommen, voor
dat het den hoofdmachinist Adams gelukte de negers
over te halen de zwemmenden op te nemen. Mack be
toogt, dath et slechts aan den golfstroom te danken
is, dat niet nog meer personen zijn omgekomen.
De oorzaak van de ramp. Auto's in het ruim.
De New Yorksche agenten van de reederij Lamport
Holt, de eigenares van de Vestris, hebben thans de
eerste officieele verklaring van de toedracht van de
schipbreuk gegeven.
Volgens hen, werden in kisten gepakte auto's in het
ruim door de onstuimige zee verplaatst, De kisten bra
ken, een stalen tusschen schot werd verbrijzeld, de auto's
vielen naar stuurboord en het schip kreeg slagzijde.