De Storm. Moderne Foto=Atelier
Ml HUM.
In Holland
terug.
R0MMELKRUID.
Het geschenk
Steiger ingestort te Keuien.
I llH# Po 1*48*64 om§e'tomen redders.
SCHAGEN.
Gemengd Nieuws.
Ernstig auto-ongeluk bij Padang.
De ramp in de Staatsmijn „Hendrik"
Duitschland gaat een pantserkruiser
bouwen.
Binnenlandsch Nieuws.
Dr. Posthuma geen lid van de
Tweede Kamer.
Scheepsramp in het Kanaal.
Japansche vrachtboot vergaan,
Oude boomen.
Ji
en
Ü&decrar'gk ook ven Brlveche >:yrie.
Naar het vergaan van de Vestris waarbij volgens do
laatste berekening 114 menschen het levon verloren
hebben, zal, behalve van Amcrlkaanache zijde, ook door
do BritHche readers een onderzoek worden ingesteld.
Gisteravond is voorts bekend gemaakt, dat ook het
Bvitache ministerie van koophandel van oordo 1 is, dat
er oen grondig onderzoek naar allo omstandigheden
van het vergaan van de Vestris en het verlies van men-
schenlevens dient ingesteld te worden. Het Is echter
nog niet mogelijk geweest uit te maken welken vorm
dit onderzoek zal aannemen en waar het gehouden zal
worden.
Men brengt in herinnering dat in 1912 de ramp met
de Titanio door een bijzondor hof onder voorzitting van
den rechtor lord Merticy onderzocht Ls.
De schade.
De Amerikaansche verzekeringsmaatschappijen schat
ten de schade, veroorzaakt door de schipbreuk van de
„Vestris", óp een bedrag van i 9.600.000.
Telegrammen uit alle doelen van het Vereenigd Ko
ninkrijk maken melding van verwoestingen, door den
orkaan aangericht. Men telt reed» verscheidene cloo-
i en «mi vele gewonden. Huizen werden vernield; do
slrhton zijn bezaaid niet schoorsteenpijpen, tegel»,
glasscherven. Verscheidene schepen werden een speel
bal der golven en ondervonden moeilijkheden bij het
bereiken van de havens; andere schepen konden niet
uitvaren. Het telegraaf- en telefoonverkeer tusschen
Engeland en het vasteland duurt voort.
wat steeds gewaardeerd wordtl s
voortdurend toezicht van een religieust» en twee an
dere gedetineerden. Over den goheelen dng verdeeld wa
ken drie religieus»;» en vijf vrouwelijke gevangonen over
haar, vorllczon haar nooit uit het oog, geen minuut
1 DOODE, 7 GEWONDEN.
Wolff meldt uit Keulen, d.d. gisteren:
Hedenavond is een steiger voor een huis op de Ber-
lich, waarschijnlijk tengevolge Van den storm, in ge
stuit. Act voorbijgangers werden door de vallende
balken getroffen. Bon vrouw was terstond dood, twee
personen werden zwaar, vijf lichter gewond.
\sP S m H DE RAMP op DE ENGELSCHE KU!
het meest persoonlijke Cadeau
wat U kunt geven.
Wendt U hiervoor tot het
DE RAMP OP DE ENGELSCHE KUST.
Worsteling met de golven.
'De wilde Z.ZAV. storm heeft voor zoover de korte
berichten die nu zijn ingekomen, geweldig huis ge
houden.
Te IJmuiden werden noodseinen waargenomen van
een haringlogger. Waarschijnlijk zal het scheepje wei
gestrand zijn, omdat de reddingsbooten, hoewel zij 't
hebben geprobeerd, niet konden uitloopen.
De radiouitzending ondervond ook groote stoornis.
Hilversum verstomde een poos en Huizen zweeg ge
heel, daar was de anienne omlaag gekomen.
Het treinverkeer ondervond ook groote stagnatie.
Tusschen Schiedam en Delft was het geheel in de war,
door een storing op het. electrische net.
De treinen uit Amsterdam werden in Den Haag of
in Delft opgehouden en vandaar teruggestuurd. De
dienst Rotterdam-Den Haag werd zoo goed mogelijk
met stoomtreinen onderhouden. Er ontstond evenwel
stagnatie, doordat de treinen moesten worden gefor
meerd aan het station D. P. te Rotterdam. Men had
aan dit station in de vestibule een bord geplaatst,
waarop de reizigers voor de richting Amsterdam naar
het station Hofplein werden verwezen.
Te omstreeks kwart voor elf werd dit bord verwij
derd, omdat men bericht had gekregen dat ook daar
het verkeer in de war was.
Ongeveer te Rodenrijs was de bovenleiding stuk.
Van een paar treinen woeien de beugels kapot.
Gisteravond heeft, tengevolge van het omwaaien
van eenige mistbakens, het treinverkeer in de richting
ZaandamAmsterdam en omgekeerd, drie kwartier
vertraging gehad.
In Amsterdam hadden de boomen het zwaar te ver
antwoorden, takken knapten af en de trams ondervon
den vertraging.
In de haven in Amsterdam geraakten een paar
schepen uit den koers. Eerst het Duitsche schip
Hannover, maar dat liep met een sisser af. Erger was
het met de Texel. Dit schip lag in de Coenhaven te
bunkeren. Het is van de trossen geslagen, op drift ge
raakt. en het Noordzeekanaal ingedreven. Daar er in
het kanaal geen andere schepen voeren, bestond er
weinig gevaar. Sleepbooten zijn dadelijk het losgebro
ken schip gaan vangen. In de Houthaven raakte het
Zweedsche houtschip „Theodora" op drift.
Te 's-Gravenhage heeft de storm schade aangericht
aan het circus Strassburger. Met het. herstel der aan
gerichte schade zal zooveel tijd gemoeid zijn, dat het
niet meer mogelijk is de enkele voorstellingen, die
nog zouden plaats hebben, te geven. De directie heeft
daarom besloten op te breken.
Geopend 9-9 uur. OOK ZONDAGS.
DOOR DEN TREIN GEGREPEN.
Een do ode, twee ernstig gewonden.
Omtrent de ramp met de Engelsche reddingsboot op
de kust van Norfolk bij Rye, wordt nog het volgende
gemeld:
De verongelukte reddingsboot was van het type Li-
verpool, dat niet van zelf uit een hellenden in een
rechten stand terugkeert. De booten van dat type lig
gen vaster en zijn sneller en 20 stations hebben er de
voorkeur aan gegeven. Ook de mannen te Rye had
den aan het Britsche reddingsgenootschap gevraagd,
om hun zoo'n boot te verschaffen. Zij was een ge
schenk van den heer J. F. Stanford en in 1916 ge
bouwd.
Toen de reddingsboot nog maar 800 M. van het
strand verwijderd was, moesten de roeiers hun wor
steling met hooge golven en kokende branding op
geven. Wanhopig stonden de menschen aan het strand
naar den vergeefschen strijd te kijken, want zij waren
volkomen machteloos, om iets voor de mannen in de
boot te doen. Iedereen zocht het strand af, in de hoop
dat. er nog levenden aan zouden spoelen, maar men
vond niets. Toen spoelden de eerste lijken aan.
Alle roeiers hadden zich vrijwillig aangemeld om
met de boot* in zee te gaan.
De ramp is het gevolg van de torenhooge golven, die
de boot deden kantelen en de bemanning naar alle
zijden verstrooiden.
stilte! Het woord is aan den minister van Water.
slaat.
Deze heette namens de regeering do dappere 1* i
tnanning welkom. De minister wees >>p hel belan|g
vi.de Nedorlandseh-ln lischo luchtpos.vn-hip.lingl
hij sprak zijn erkentelijkheid uit jegens ie K. L|
M. en bracht ten slotte een „hoezee" uit op de^l
luchtvaartmaatschappij en dft bemanning van heij
vijfde vliegtuig.
De directeur-generaal der Posterijen en Telegrafie I
kwam daarna de bemanning huldigen en verklaar-1
de hoe het bedrijf der posterijen met spanning de I
pogingen van de K.L.M. on» do postverbinding No-I
dei innd-IndiA op hei hooge peil u brengen, waarop!
do K.L.M. het brengen kan, hoeft gevolgd.
Daarna sprak nog wethouder Ter Haar van Am.|
sterdam on de heer Stephan namen» Fokker.
Tenslotte trad nog do directeur van de K.L.M., del
heer Plasman, naar voren om zijn warme hulde aaal
de vliegers te brengen. Hij eindigde met een: lev»|
Smirnoff Aler en Veenendaal, waarmee de aanwts
zigen met donderende hoera's instemden.
Gelukstelegram van minister Koningj
berger.
Een gelukstelegram van onzen minister van Ki
loniën, Koningsberger, luidde als volgt:
Ik verheug mij van ganscher harte, dat het laatst
vliegtuig goed is teruggekomen en dat deze retoui
vlucht naar Indië zoo gunstig is afgeloopen. Het i»
hier eind goed, al goed! Voor de enorme prestatie
der vliegers heb ik groote bewondering, vooral in
verband met de ongunstige omstandigheden, waar
mede zij te kampen hebben gehad.
Ci*
lift i
ir i"
Lda
DE BETREFFENDE VERSLAGEN.
VERSCHENEN.
Benzinelamp van den schietraeester de oorzaak.
it'.a
30C
35
en ov
Neu
ka:
len.
het
arigc
B PI'
Aneta meldt uit Padang:
Bij een onbewaakten overweg op den Cantinweg heeft
een passeerende trein een autobus gegrepen en zwaar
beschadigd. Een inlandsche vrouw werd uit den auto ge
slingerd en door den trein overreden. Het hoofd en de
armen werden verbrijzeld. De chauffeur en twee passa
giers van de bus kregen een hersenschudding en zijn
naar het hospitaal vervoerd. Zes andere passagiers wer
den licht gewond.
EEN VOORSTEL DER SOC.-DEM„ TOT STOPZET
TING VAN DEN BOUW, VERWORPEN.
>lu
DE OUDSTE MOLEN VAN EUROPA.
Uit het jaar 1180.
Het schijnt, dat de oudste windmolen van Europa deze
is van Silly, een op ongeveer 40 K.M. van Brussel gele
gen dorp, aldus meldt van daar de corr. van de „Msb."
Deze molen zou van het jaar... 1180 dateeren.
Hij zal echter niet lang meer de ouderdomsdeken der
molens zijn, want hij begint thans gevaarlijk te hellen,
tengevolge van een in exploitatie zijnde zandgroeve, die
den heuvel ondermijnt, waarop zich de fameuse wind
molen bevindt.
VERSCHRIKKELIJK DRAMA TE LUIK.
Ouderpaar schiet zün beide dochtertjes dood.
Sedert gcruimen tijd is in Duitschland het vraag
stuk aan de orde over het al of niet bouwen van
een pantserkruiser. Door de sociaal-democraten na
werd alles in het werk gesteld om den bouw van
dezen kruiser tegen te gaan.
Bij de gister gehouden stemming in den Rijksdag
is een desbetreffend voorstel van de soc.-dem. ech
ter verworpen met 255 tegen 203 stemmen. De acht
afgevaardigdep der Duitsche Boerenpartij onthou
den zich van stemming. Vóór stemmen alleen de
soc.-democraten met inbegrip van hun ministers,
alsmede de communisten.
L)e communistische motie van wantrouwen tegen,
het kabinet wordt verworpen, evenals die tegen
minister Gröner.
AMERSFOORT EN OMSTREKEN IN
DONKER.
De verslagen betreffende de ramp in de Staatsmijn
„Hendrik" welke 13 Juli j.1. plaats had, en wiaarbjj
dertien menschen het leven verloren, zijn thans in
druk verschenen. De uitgave bevat rapporten van den -u'
hoofdingenieur der mijnen, van de directie van de
Staatsmijnen en den arbeider-controleur W. Stoffer, be
nevens een beschouwing van den Mijnraad aan de hand
van deze rapporten.
De rapporteurs zijn eenstemmig in hun oordeel, dat
de ramp een gevolg is van een ontploffing, veroorzaakt
door de benzinelamp van een schietmeester. Deze lamp,
die na de ramp teruggevonden werd, vertoonde in de
buitengaaskap een groot gat, terwijl de binnengaaskap
bijna geheel verdwenen was.
Over de wijze waarop de lamp de ontploffing zou heb-
ben veroorzaakt, zijn de directie van de Staatsmijnen
en de hoofd-ingenieur der mijnen van meening, dat de
brandende lamp moet hebben gehangen in of nabij de
monding van een luchtkoker. Deze meening wordt ge
deeld door den directeur van het proefstation te Derne,
die een onderzoek instelde naar den aard van de bescha
diging der lamp. De g&askappen van de lamp zouden
door een sterken luchtstroom voor de monding van den
luchtkoker zijn gaan gloeien, waardoor het aanwezige
ontplofbare mijngasmengsel tot ontploffing kwam.
De arbeider-controleur is van een andere zienswijze.
Hij meent, dat de benzinelamp vermoedelijk door het
aanwezige mijngas is uitgegaan, waarna de schietmees
ter heeft getracht deze weer te doen ontbranden door
haar, zooals de gewoonte der mijnwerkers is, heen en
weer te zwaaien.
Hoe het zij, de mijnrlkd is van oordeel, dat in elk der
beide gevallen van een onvoorzichtigheid van den schiet
meester kan worden gesproken, welke tengevolge heeft
gehad, dat bet mijngasmengsel tot ontploffing is geko
men.
In Delft zijn verschillende ongelukken gebeurd. Bij
de Haagpoort woei een boom om, en kwam op de
electrische tram terecht, zonder persoonlijke onge
lukken te veroorzaken.
Op den Haagweg woei een verhuiswagen onderste
boven; alle verkeer langs dien weg was geruimen tijd
gestremd.
In Rotterdam heeft de storm weer heel wat last be
zorgd. Menige schoorsteen moest worden voorzien en
tallooze ruiten zijn ingewaaid. De brandweer moest
ook hulp v. rlecncn bij een fronten hulpschoc aan de
Lecdc, van welke school het geheele dak is afgewaaid.
Dc rivierpolitie werd geroepen rtaar de Maashaven.
'Het stoomschip Hoogland is losgeslagen en daar
door raakte een elevator op drift. De buizen, welke
van de elevator in de ruimen van het schip waren
gelaten, werden afgescheurd en de elevator dreef naar
den wal aan de oostzijde van de haven.
Het politiebureau in de Parkhaven is beschadigd.
Een" groote antennemast is gebroken.
Op de rivier geraakten verschillende schepen op
drift en hier en daar beschadigd. Een i9 op epn pier
geioopen, na. eerst in aanvaring rne: een ander scliip
te zijn geweesa
Donderdag heeft te Luik het echtpaar Jeanfils zijn
twee dochtertjes van 10 en 7 jaar in den slaap met re
volverschoten gedood. Daarna is het op de vlucht ge
gaan.
Men vreest dat het echtpaar ,dat aan vervolgings
waanzin leed, na de misdaad in het water is gesprongen
VLIEGTUIG BOTST TEGEN EEN KERK.
En slaat in een straat te pletter.
Eergisteravond tegen half tien raakte Amersfoort, dat
zijn electrische stroom betrekt van de Utrechtsche Prov.
Centrale, de P.U.E.M., in donker. Dat is ook het geval
geweest met verschillende andere plaatsen ten Noord-
Oosten van Utrecht. De vermoedelijke oorzaak is kort
sluiting van de draden van. den hoogspanningskabel in de
nabijheid van De Bildt. Door inschakeling van het ge
deelte UtrechtSoesterberg van den reserve-kabel, kon
tegen kwart over tien weer stroom geleverd worden.
VOOR DE AANBIEDING BEDANKT.
Het N.T.A. meldt uit Parijs:
Toen de piloot van een Fransch vliegtuig van. den
dienst ParijsAlgiers op het eiland Mallorca een lan
ding wilde ondernemen, iyvam het toestel met de spits
van een kerktoren in botsing, ten gevolge waarvan het
in een der straten te pletter sloeg. De pilcot werd zwaar
gewond, ook twee voorbijgangers liepen ernstige ver
wondingen op. Het vliegtuig werd vrijwel geheel ver
nield.
AANVARING TUSSCHEN DE „ALICE' EN
DE „SMYRNA".
Do AUce gezoak. n.
HET POST-VLIEGTUIG GISTERMIDDAG OP
SCHIPHOL GELAND.
Naar uit betrouwbare bron vernomen wordt, heeft
Dr. Posthuma, die, zooals bekend, van de zijde van
den Vrijheidsbond was aangezocht om zich voor de
a s Tweede Kamerverkiezingen candirfaat te laten
stellen, te kennen gegeven deze candidatuur niet te
aanvaarden.
Te IJmuiden zijn s avonds door den storm zes sche
pen naar binnen gekomen. Het water in de buitenha
ven liep abnormaal hoog, alle sluisdeuren moesten
dicht en het verkeer door de sluizen werd geheel
stopgezet. In de haringhaven sloegen loggers los.
Gisteravond, omstreeks half elf, is het uitgaande
Spaansche stoomschip ,,Imanol" van dc Cia. Nav.
Amaya te Bilbao, metende 2347 ton, op de Noorder-
pier te Hoek van Holland gestrand.
Later bleek, dat het stoomschip „Imanol" waar
schijnlijk een verkeerde positie heeft opgegeven; bet
schip heeft n 1. niet bij de Noorderpier gezeten, al
heeft het in den mond van den Waterwèg wel gestoo-
ten. De „Irnanol" is weer vrij gekomen.
In Engeland is het ook een ontzettend weer geweest.
Te Londen werden verscheiden menschen gekwetst;
eenigen werden door de kracht van den wind omver
geworpen, anderen door vallende dakpannen getrof
fen. Een vrouw kreeg een schedelbreuk door een val
lend uithangbord. In het hart van de stad werd een
groote kraan omvergeworpen, zonder echter iemand
te treffen; hoogc schuttingen stortten om. Richard
Leeuwenhart, van het groote ruiterstandbeeld vóór
het parlementsgebouw, verloor zijn zwaard.
In Zuid Wales tot langs de geheele Zuidkust richt
te de storm ontzaglijke schade aan. Te Cardiff
moesten verscheidene straten worden gesloten, omdat
zij te onveilig waren.
Een Reuter-hericht meldt, dat de orkaan te Bristol
met zooveel kracht optrad, dat het verkeer tengevolge
van ontwortelde boomen op verscheidene plaatsen
moest worden stopgezet. Van verscheidene huizen
werd het dak afgerukt.
Een snelheid van zestig mijl per nor.
De storm bereikte te Southampton een snelheid van
zestig mijl per uur. Groote passagiersbooten werden
door de golven als waren het ballen, heen en weer
geworpen. Het reusachtige stoomschip „Alaunia",
,van de Cunardlijn, kon door den storm niet uitvaren.
Vier reusachtige kranen, die op de kade stonden wer
den neergeworpen. Een dezer kranen, welke vijftien
ton woog, kwam terecht op een koffiehuis dat gevuld
was met menschen, van wie drie gewond werden.
Te Liverpool liep een schip binnen, waarvan de wind
de schoorsteen had afgerukt.
In den nacht van Donderdag op Vrijdag Is het Duit
sche stoomschip „Smyrna" van den Norddeutsche Lloyd,
met elf schipbreukelingen te Vlissingen binnengeval
len. Het schip was wat in botsing geweest met het
Letlandsche stoomschip Alice, welk laatste door deze
aanvaring gezonken is. De elf schipbreukelingen aan
boord van de „Smyrna" waren van de „Alice". De
Duitscher had beide ankers verloren en de ankerkluls
ingedeukt.
Het schip werd de haven binnengesleept, bij welke
manoeuvre de sluis beschadigd is, Bij het binnenschutten
door de groote schutsluis van het Kanaal door Walche
ren is tengevolge van een verkeerde manouvre een der
buiten-ebdeuren stukgevaren. Voorloopig zal met deze
sluis alleen over den vloed kunnen worden geschut.
Nader meldt men, ciat de schipbreukelingen onder wie
een vrouw, een kokkin, allen gistermorgen naar Ant
werpen zijn doorgereisd.
De „Smyrna" heeft bij het binnenkomen ernstige ave
rij aan de ebdeuren van de groote sluis veroorzaakt. Van
een der deuren is de. taats afgebroken en de brug ge
heel vernield. Tijdens het herstel zal door de groote
sluis zoo mogelijk anderhalf uur voor tot anderhalf uur
na hoog water worden geschut. De „Smyrna" heeft lig
plaats genomen in de binnenhaven, waar reeds een tros
uit de schroef is verwijderd.
SLECHTS DRIE GEREDDEN.
Uit Tokio wordt gemeld:
De Japansche vrachtboot „Nagasaki Maru' is giste
ren* bij Saghalien gezonken na in aanvaring te ziin
geweest met een ander Japansch stoomschip, de
Shinsei Maru. Van de opvarenden werden alleen de
kapitein en twee officieren gered.
TWEE ELLENDELINGEN.
In de gevangenis Saint-Lazare wachten twee vrouwen
op den dood. Sedert vijftig jaar was het niet voorgeko
men, dat twee ter dood veroordeelden tegelijkertijd er
verblijf houden. Het zijn Junka Kures, de vrouw, die
in het Bols de Boulogne een twaalfjarig meisje vermoord
de, en Marie David, een weduwe, die uit wrok tegen
over haar medebewoners een zuigeling tijdens de afwe
zigheid der ouders den verstikkingsdood deed sterven.
Elke ter dood veroordeelde in Saint-Lazara staat onder
Geestdriftige ontvangst.
Gistermiddag om half vijf is de H.N.A.E.N., het
postvliegtuig., waarmee Smirnoff, Aler en Veenen
daal uit Ned.-Indië terugkeerden, behouden en wel
te Ams'erdam op het vliegveld Schiphol geland.
Honderden belangstellenden hadden regen en wind
getrotseerd om de luchthelden bij hnn aankomst te
verwelkomen, die zegevierend de eerste retour
vlucht tot een schitterend einde gebracht hebben.
Vóór de landing.
Aangekondigd was, dat het vliegtuig tegen een
uur of 3 in den middag zou kunnen arriveeren.
Zoodoende waren er tegen dien tijd, ondanks den
blazenden storm en den neerstroomenden regen wel
reeds een paar honderd toeschouwers bijeengeko
men, die, zoolang het vliegtuig zich nog in de wol
ken tusschen Boedapest en Amsterdam schuil hield,
in de groote vliegloods tegen hei geweld der nota ïr
beschutting vonuen voor het veeg lijf.
De voorspelling van drie uur bleek, dank zij het
weer, to optimistisch te zijn geweest; de verwach
ting, dal. het postvliegtuig wel vijf uur of later zou
kunnen aankomen bleek evenmin bewaarhei^! te
zullen worden. Goed vier uur kwam het bericht,
dat de IL—-N.A.E.N. te hoogte van Soesterberg was
en omstreeks zeven minuten vóór half vijf werd de
driemotorige Fokker beoosten Schiphol tegen den
grijzen hemel zichtbaar. Even later hoorde men de
motoren brommen en het was werkelijk een treffend
oogenblik, toen de H.N.A.E.N. boven het veld
kwam en met een korten draai voor de gebouwen
neerstreek.
Van den drom van wachtende menschen, die vóór
de loods geschaard stond, ging een gejuich van
vreugde op.
Geestdriftige toejuichingen.
Geestdriftig gejuich en klaterend handgeklap bre
ken los, als eerst Smirnof met zijn vrouw, dan Aler
met de zijne en met zijne oude moeder, en ten slotte
de mecanicien Veenendaal met zijn meisje den
hangar binnentreden. Uit de vrije lucht teruggekeerd
worden ze plotseling gevangen in de beklemming
van een volte van veel drukke en blijde menschen.
De champagne knalt! Hun wordt een glas met pa
relend vocht in de handen gedrukt. En dan vraagt
neen gebiedt, directeur Plesman, met stentorstem:
KNAPEN VAN DUIZENDEN JAREN OUD.
Op den stomp van zoo'n geweldigen reus kan een
heel "huis gebouwd worden.
Hoe vaak hooren wij, wandelende door bosschen of
oude parken den uitroep:
Wat een dikke boom! Hoe oud zal deze wel zijn?]
Men schat het aantal jaren, doch aan den buitenkant
is dit moeilijk te onderscheiden. In den regel is de
groei in dikte aan een bepaald tijdperk gebonden. Hier
door ontstaan in den houtkring de zoogenaamde jaar
ringen, welke oa. bij naaldboomen zoo duidelijk te
zien zijn.
Er bestaan thans nog boomen, wier ouderdom tot
de vroegste tijden der Grieksche en Romeinsche ge
schiedenis opklimt. De wouden, onder de meren van
Noord-Amerika ontdekt, pleiten althans voor den hoogen
ouderdom der hedendaagsche soorten. Zoo heeft men
in de moerassen bij New-Yersey stammen gevonden, met
1080 jaarringen, terwijl men daar beneden andere ont
dekte met 500 jaarringen, welke dus reeds weggezon
ken moesten zijn toen de volgende begonnen te groeien.
Reeds 1500 jaren dus hadden deze wouden bestaan,
vóór het land was gedaald beneden de oppervlakte
der zee.
Tot de oudste en hoogste boomen der aarde rekent
men drakenbloed-, apenbrood-, cypressen-, naald-, gom-,
en palmboomen.
In 1454 trof de Venetiaan Cadamosta aan den mond
van de Senegal een apenbroodboom, wiens stam een
omvang had van ongeveer 25 meter, terwijl deze over
het algemeen een omvang hebben van 8 tot 10 meter.
De drakenbloedboom van Oratara op de Canarlsche
eilanden werd in 1799 door van Humboldt gemeten en
had een omtrek van ongeveer 11 meter bij een hoogte
van ongeveer 17 M.
Deze boom wordt zoo genoemd, omdat zijn sap rood
achtig is en bij het uit den stam druipen den indruk
maakt van bloeddroppels.
Tot een aanmerkelijkcn omvang groeien ook de Euca»
lyptussoorten. Op van Diemens-eiland vond Backhouse
lea, V
bek
D<
deze
EK V
vade
e va
eter
ellijr
lez
tert
kt e<
ds E
keur
Ma:
hu
oorii
*rcn, c
leve
Üdelijii
rtapp
bun
hbrl
in» v
Bell
k dc
>oI v<
en d
iendi
ik dc
»u ee
Wlllo
Wig;
tor h
de M
|»or<
W»
!0gi
ie
feln
i)
"Mc
teici
a' 8e'
word
bod
ba
bel
var.
loer
k«3t!