r yROSSEM'ZEEPAARDl5cï WSffm Radioprogramma De stoel van Sing-Sing. Tutti Frutti. Derde Blad. Eec blik in de Amerikaansche Zaterdag 12 Januari 1929. 71ste Jaargang. No. 8390 Voor Zondag1 13 Jan. 8.30 HUIZEN (341) KRO Morgenwijding. 9.30 HUIZEN (341) NCRV Dienst uit Ger. Kerk te Zaamslag. 9.60 HILVERSUM (1071) VARA-cursus. £0.15 HILVERSUM (1071) VARA. Serie voordrachten o. 1. v. Ir. R. A. Gorter. 10.30 HILVERSUM VPRO. Uitzending Ned. Herv. Kerk te Naarden. 10.50 HAMBURG (395) Concert. 12.00 HILVERSUM (1071) 8chaakles. 12.30 HILVERSUM Lunchmuzlek. 12.30 HUIZEN (341) KRO. Lunchmuzlek. 1.05 PARIJS (R. 1760) Concert. 1.30 HUIZEN (341) KRO. Causerie door J. de Jong. 2 00 HUIZEN (341) K.R.O. Causerie B. J. Koldewey. •2.00 HILVERSUM (1071) Pianorecital door Aglala von Zech. 2.80 HILVERSUM (.1071) Concert door omroeporkest o. 1. v. Nico Treep. 2.30 HUIZEN (341) KRO. Middagconcert door En- schedeesch Dubbelmanncnlcwartet 2.50 BRUSSEL (509) Concert. 2.50 DAVENTRY (492) Concert 2.50 KALUNDBORG (1153) Namiddagconcert 3.35 KONINGSBERGEN (303) Concert 8.50 LANGENBERG (469) VeBperconcert 8.00 DAVENTRY (1563) Concert. 4.00 HILVERSUM (1071) Wedstrljdultelagen Voetbal door Persbureau Vaz Dlas te A'dam. In de tusschenpoozen gramofoonplaten. 4.00 HUIZEN (341) KRO. Zlekenlof uit Bloemendaal. 4.20 LEIPZIG (362) Concert 4.50 PARIJS (R. 1750) Gramofoonplaten. 5.00 HILVERSUM (1071) VARA Kinderuurtje. 5.20 BRUSSEL (509) Dansmuziek. 5.20 HAMBURG (395) Concert 5.25 DAVENTRY (492) Concert 5.50 HUIZEN (341) NCRV. Dienst Ned. Herv. Kerk te Oosterend. fl.00 HILVERSUM (1071) VARA. Vooravondconcert Cinema Royal orkest 6.05 DAVENTRY (1503) Bachcantats. 0.00 BRUSSEL (509) Kamormuziek. 7.05 PARIJS (R. 1750) Concert 7.10 ZEESEN (1649) Langonbergprogramma, berich ten, daarna muziek uit Berlijn. 7.30 HUIZEN (1852) KRO Causerie door F. van Beu- kcrlng. 7.35 LANGENBERG (409) De Barbier van Bagdad. 7.45 HILVERSUM (1071) Persberichten Vaz Dlaa. 8.00 HILVERSUM (1071) Tijdsein. 8.00 HUIZEN (1852) KRO. Concertavond. 8.01 HILVERSUM (1071) Opera-ultzendlng. Mignon. 8.05 ROME (444) Operette La Signorlna Puck. 8.35 PARIJS (R. 1750) en Brussel (509) Concert 8.50 TOULOUSE (392) Concert fi.30 DAVENTRY (492) Concert. 9.5^ LEIPZIG (362) Dansmuziek. 9.50 KATTOWTTZ (422) Dansmuziek. 9.50 KONINGSBERGEN (303) Dansmuziek. 10.00 HUIZEN (1852) KRO. Persberichten van Vaz Dlas. 10.45 HUIZEN KRO. Epiloog door Kleln-Koor. 10.50 BERLIN (484) Concert Voor Maandag 14 Jan. 10.00 HILVERSUM (1071) Tijdsein en morgenwijding. 10.20 HAMBURG (395) Gramophoonplaten. 11.00 HUIZEN (341) Zlekendlenst. 11.20 DAVENTRY (1563) Gramophoonplaten. 11.50 HAMBURG (395) Concert uit Hannover. 12.00 HILVERSUM (1071) Politieberichten. 12.15' HILVERSUM Lunchmuzlek. 12.20 DAVENTRY (1563) Balladenconcert 12.25 12.80 12.50 12.50 1.20 1.25 2.00 2.45 2.50 3.20 3.50 3.50 4.00 4.05 4.20 4.20 5.00 5.20 5.20 5.30 6.00 0.60 7.05 7.00 7.15 7.30 7.45 8.00 8.05 8.80 8.35 8.50 9.60 9.50 10.80 10.35 11.20 11.50 LANGENBERG (469) Mlddogoonoert. HUIZEN (841) Orgelconcert. PARIJS (R. 1750) Concert DAVENTRY (1563) Dansmuziek. DAVENTRY Orgel-recital. HAMBURG (395) Conoart «lt Bremen. HUIZEN (341) Schoolultzendlng. HILVERSUM (1071) Filmmuziek uit City Thea ter Den Haag. KALUNDBORG (1153) Concert DAVENTRY (492) Concert. KONNIGSBERGEN (303) Concert DAVENTRY (1563) Balladenconcert HUIZEN (341) Ziekenuurtje. PARIJS (R. 1750) Concert. DAVENTRY (492) Dansmuziek. MOTALA (1380) Gramophoonplaten. HILVERSUM (1071) Kinderuurtje. BRUSSEL (509) Dansmuziek. HAMBURG (395) Concert. HUIZEN (341) Literaire lezing. HILVERSUM (1071) Tijdsein en dlnercnuzlek. BRUSSEL (509) Concert PARIJS (R. 1750) Concert. HUIZEN (1852) Stenografie. HILVERSUM (1071) Engelsohe les voor begin ners. HUIZEN (1852) Zangcursus. HILVERSUM (1071) Politieberichten. HILVERSUM Tijdsein en hanaelswetenschap- polijke lezingen. HUIZEN (3852) Ultzendavond. Daarna persbe- rlchten Vaz Dlas. ROME (449) Concert. HILVERSUM (1071) Opera-Concert door Itallaan- sche opera en omroeporkest PARIJS (R. 1750) Conoert BRUSSEL (509) Concert. KATTOWICE (422) Dansmuziek. KONINGSBERGEN (303) Dansmuziek. HILVERSUM (2071) Persberichten Va* Dlaa. DAVENTRY (492) Dansmuziek. DAVENTRY (1563) Danamuzielc BERLIN (484) Concert TWEE PROGRAMMA'S OVER ééN GOLFLENGTE. Nieuwe oplossing voor den zendruimtenoocL Naar de „Telegraaf" verneemt, is de heer W. P. C. v. d. Horst, werktulgkunudlge en electrotechnlcus, te Utrecht, er in geslaagd het vraagstuk der geheime ra- dlotelefonle tot^ oplossing te brengen. In een gesprek i vertelde hU, dat het door zijn vinding mogelijk is ge- worden, verschillende gesprekken (natuurlijk ook mu- j ziek) over één constante golflengte uit te zenden. Theo- I retlsch zou b.v. Kootwijk een onbeperkt aantal geaprek- kon met onze koloniën kunnen voeren, welke goinaon- 1 sohap vooral voor do zakenwereld van niet te onder- I schatten betoekenls is. Gezien het feit echter, dat ln de 1 praotljk de gevoeligheid dor instrumenten een hartig woordje meespreekt, zal het aantal gesprekken eenlgs-- zins beperkt blijven. De hoevoelheld hangt dus af van j de meer of mindere volmaaktheid der Instrumenten. I Het merkwaardige Is, dat de geheele vinding louter het el van Columbus is. Juist op grond van de zeer I eenvoudige methode, wilde do heer v.d. Horst zich niet uitlaten over technische bijzonderheden. Ir. Damme, directeur-generaal van P. T. T., is korte lings met het resultaat van de door den uitvinder ge dane laboratoriumproeven op de hoogte gesteld. Het geheele systeem, dat tot ln aile onderdeelen is uitge werkt, moet volgens den heer v. d. Horst aan zwaardere elschen voldoen, dan die der gewone telefoon. Do oorsprong van de pauze-teekens moot wollloht ge zocht worden in d« morse signalen ,dlo vroeger steeds voor het begin van oen telefonlo-uitzendlng ten gchoore werden gebracht. Deze morse-signalen waren dan. de roepletters van hot station. Onder de omroepstatlons zijn er thans nog slechts enkele, die deze wijze van aan kondigen gebruiken, b.v. alle Norag-statlons. De hoofd zender van do groep, Hamburg, heeft als roepletters HA -) Ook Bremen BMNKiel (KL. -.-.-..) en Flensburg (..-.) gebruiken de morseslgnalen nog steeds. Oorspronkelijk werden als pauze-teekens steeds sig nalen gebruikt, die werden voortgebracht door een me tronoom of een klok. Nog zeer veel stations gebruiken deze signalen. Aan het aantal tikken per minuut kan men dan de stations herkennen. Het kost echter nogal eenige moeite om de,zenders op deze wijze te identifi- ceeren, daar het aantal signalen per minuut nooit zoo heel veel varieert. De meeste Dultsche zenders geven tusschen de 190 en 240 metronoomsignalen per minuut. Munchen en Rabat gebruiken ook een metronoom- signaal, dat eohter een vasten toon voortbrengt, die wol let* weg heeft van het tikken op het „wood-block" van een Jazas-slagwerk. Het aantal slagen ls van belde star tions 60 per minuut. Radlo-Toulouse heeft haar metronoom-signaal ver wisseld voor een bolslgnaal, dat elke seconde een slag' doet hooren. Belslgnalen worden ook door verscheidene andeTe sta tions gebruikt. Het Keulsche geklingel ls in Nederland waarschijnlijk wel het bekendste, daar dit ook zeer vaak door Langenberg doorgegeven wordt. Laibach, met zijn koekoek-pauze-teeken, heeft thans een concurrent gekregen ia Wilna, dat een dergelijk signaal gebruikt. Ongetwijfeld zijn deze teekens bij het opzoeken van een station van zeer nut Het lijkt ons zeer wel mo gelijk, dat de verschillende pauze-teekens, evenals thans de golflengten, in de toekomst zullen worden ge regeld, door een internationale commissie van afgevaar digden der verschillende zend-stations. DE KAMER, WAAR DE DOODSTRAF VOLTRO.KKEN WORDT. „De Eleotrische Stoel". WELK STATION WAS DAT? I Was het vroeger reeds moeilijk de verschillende sta- 1 tlons te identificeeren, door de snelle toeneming van het aantal zenders in de laatste jaren is deze moellijk- I heid nog vergroot Teneinde hieraan tegojnoet te ko- J men, heeft het overgroots deel der zenders pauze-tee kens ingevoerd. DE EERSTE SCHOORSTEENVEGER. In de hoofd stad Buenos Aires van de Zuid-Amerikaansche republiek, Argentinië, zijn schoorsteenen ge noeg. Toch heeft niet ieder huis er een, want de primitieve architectuur, die eenvoudig de éene kamer aan de andere houwt, waarvan de laatste of voorlaatste alleen de kamer aan de straat ia van vensters voorzien, de andere hebben slechts deuren tot keuken is inge richt is tevreden met het houtskoolvuur op het open rooster of met den gashaard. Edoch, deze huizen verdwijnen langzamerhand en worden door bouwwerken in Europeeschen stijl vervangen, nadat men de menschen er van overtuigd had, dat Buenos Aires niet in de Tropen ligt en centrale verwarming in den winter zeer behaaglijk kan zijn. Bewoners uit midden-E'uropa, die Buenos-Airea tot hun nieu we woonplaats hebben gekozen, hebben ook weldra het open vuur door het gemakkelijke kookfornuis vervangen, zoodat men nu op tal- looze huizen ook een schoorsteen ziet. Schoorsteenvegers echter had men er tot nu toe niet. Hans TCatzenhofer komt de eer tou, dit zwarte bedrijf in Argentinië te hebben inge voerd. Voor eenige maanden terug was hij uit Weenen overgekomen om zijn geluk eens in de nieuwe wereld t© beprooven. Hij moest tot zijn grooto teleurstelling spoedig ondervinden, dat men in Buenos Adres zelfs het beroop van schoorsteenveger niet eens kende. Daarbij kwam, dat hij van de taal geen sikkepit sprak of verstond, maar ondanks dat liet hij zich niet ontmoedigen en toog hij welgemoed op weg, op zoek naar ragings-behoeftige schoorsteenen, de hooge cylinder-hoed boven op zijn bol, en zijn gereedschap ovor den schouder. Zijn verschijning op straat gaf een heele volksoploop; oude vrouwen sloegen een kruis, kinderen holden luid schreeuwend weg, an deren daarentegen begrepen al heel spoedig, dat het hier een mensch van vleesch en bloed gold, net als zij, en volgden hom terwijl ze het grootste plezier hadden. Hans Katzenhcfen uit Weenen liet zich echter door dit alles niet van de wijs brengen. In Belgrano. het villa-dorp van Buenos Aires, waar talrijke Duitscnsrs, Engelschen, Noord-Amerikanen en mitidel- Etiropeanen wonen, werd hij echter met geest drift welkom geheeten. Zijn aantal klanten nam geregeld toe; hij kocht weldra een fiets en al" het zoo door gaat, zal het niet lang meer du ren of hij zei er een auto op na houden. Alléén kan hij het werk al niet moer af, zoo dat er reeds een paar knechts hij hem in de leer zijn en in Buenos Aires vraagt men zich verbaasd' af, hoo men het al die jaren zonder schoorsteenveger heeft kunnen redden. NA ZESTIG JAAR WEER THUIS. Het Duitsche „Reclam Verlag" heeft ter eere van zijn hon derdjarig bestaan onlangs een tentoonstelling gehouden van de boeken, die het sedert een eeuw had uitgegeven. In de „Universal" colleo- tie ontbrak Nlo. 1, namelijk Goethe's Faust, 1ste deel, dat in 1827 verscheen. In binnen- en buï- tenlandsche bladen werd een advertentie ge plaatst, waarin het boekje tegen hooge vergoe ding werd gevraagd. Er kwamen vier boekjes binnen drie uit het buitenland geel cm verlegen. Drie daarvan waren.... niet opengesne den II SCHEIDSGERECHT. In eon Parljach blad wordt de volgende geschiedenis verteld: In een eafé zitten aan eon tafeltje twee man non, die bezig zijn om te steken om een „slok- kie", De eene is een Franschman, de andere een Dhltschor. De eerste wint en de laatste moet betalen, een „Schnaps" voor vijftig cen times, „Ik drink geen „Schnaps", zegt de Fransch man, „Geof maar hier de vijftig centimes, die ik gewonnen hebl" „Moet je net denkenl" antwoordt de Duit- schor. „Ik heb een borrel te betalen, maar gaen baar geld." Natuurlijk volgt nu een heftige discussie, die om de hardnekkigheid der beide tegenstanders steeds scherper wordt „Ik wil mijn recht!" zegt de Franschman. „Ik wil gerechtigheid!" antwoordt de Duit- scher en laai met een dreunenden slag zijn DE Amerikaansche correspondent van het „Berli- ner Tagcblatt", Arnold Höllriegel, geeft de vol gende beschrijving van-een bezoek, dat hij heeft afge legd aan de Sing-Sing, de beruchte strafgevangenis in de Vereenigde Staten van Amerika. Hij is daarbij speciaal in de gelegenheid gesteld een blik te slaan in het vertrek, waar de Electrischce Stoel staat, en waar dus de ergste straf voltrokken wordt, welke vol gens menschelijke begrippen denkbaar is. Hij vertelt dan: „Wilt U niet een oogenblikje plaats nemen?" De man wijst mij, in allen ernst en beslist hoffelijk, den wijden, gemakkelijken, eenigszins aartsvaderlijk aan- doenden houten stoel, den ^toel van Sing-Sing". Boven een deur, de deur, door welke de dood bin nenkomt, staat met groote letters: „Silence!" In het hooge, goed verlichte, niet buitengewoon groote vertrok (aan welks holle wanden op mans hoogte oen donkere streep loopt), is niet8, maar dan ook niets anders te zien dan de massieve en gemak kelijke stoel, niet in het midden, maar meer naar de deur toe, U bij het binnenkomen half en half de leu ning latende zien. Er tegenover zijn ontzettender- wijze eenige zitbanken opgesteld, zooals in de schouw burg. Van daarbinnen roept inderdaad dit plakaat boven de deur u toe: „Stilte!" iBuiten den leeren stoel en de leeren zitbanken is er in de kamer niets te zien, dan alleen nog een holte in een der wanden, waarin zich een bak met waterkraan bevindt. Ik weet niet waarom, maar deze beide kranen voor koud en warm water schijnen mij op dit oogenbl'bik vreeselijker toe dan de leeren rie men aan de armleuningen en pooten van den stoel, vreeselijker zelfs dan de dikke stroomdraden, die op twee plaatsen te zien zijn, namelijk daar, waar een in den stoel zittend, mensch de kruin van zijn hoofd, en daar, waar deze zijn rechter-kuit zou hebben. Deze waschbak, waarin zich de beul waarschijnlijk de han den wascht, als eens Pontius Pilatus, of met welk water men, wie weet, van den harden, kouden beton- vloer wegspoelt, nadat de aanblik van deze noodzakelijke dingen in dit vertrek maken mij vol slagen ziek; ik krijg een gevoel alsof ik braken moet. Daarbij moet ik nog vriendelijk en voorkomend zijn: „Neen, dank u, ik zal liever niet op den clectri- schen stoel gaan zitten!" vuist op tafel neerkomen. De strijd wordt bedenkelijk, en daar ze bei den nogal pootige kerels zijn, maken de om- zittenden met een bezorgd gezicht een beetje meer ruimte. Een van hen geeft reeds op zach* ten toon den raad, om alvast maar een bood schapper naar Getièvo ts sturen ik bedoel np^ar het naastbljzijnde politie-bureau. Daar in den hoek tegen den muur Bta&t echter een man, die zich tot nu toe niets van de ruzie heeft aan getrokken, maar plotseling óm stilte vraagt. Hij wil eerst eens hooren, waar het eigenlijk om gaat, waarna hij zich voorneemt een recht vaardig oordeel te vellen. Eerst willen de an deren van de tusschenkomst des vreemdelinge niets weten, maar de laatste is groot, krachtig gebouwd en hij staat in 't heele kwartier als een rijke kerel bekend. Buitendien bezit hij een paar geweldige vuisten aan een paar niet minder geweldig lange armen. Dus vinden de beide ruziemakers het toch maar het beste om hem de zaak uit te leggen. „Jij hebt dus gewonnen?" vraagt do scheids rechter aan den Franschman. „Jawel 1" „En jij wil aiet betalen?" vraagt hij aan den Duitscher. „Ik wil wel", zegt deze, „doch niet in geld, maar in een borrel."' „Dan wordt eerst de borrel gesteld", gaat de scheidsrechter verder, waarna de Duitaoher zich haast, den kellner te roepen. 8poedig staat nu de „Schnaps" op tafel; eon goed glas vermouth, tot aan den rand gevuld. „D'dt is de juiste borrel?" vraagt de scheids rechter aan den Franschman. „Jawel, maar ik wil hem niet opdrinken." „Heeft de Duitscher den borrel betaald?" vraagt nu weer (Je scheidsrechter aan den kellner.' „Dat heeft hij, en hij heeft er nog tien cen time fooi bijgegeven". Ziezoo, nu neemt de scheidsrechter het glas vermouth op, beziet het met een zekeren ken nersblik en laat het vervolgons in zijn keels- gat leegloopen. „Die zaak is dus opgelost", zegt hij dan tot de beide heethoofden. Houdt je nu verder kalm en stoor ons niet langer" De gevangenisbemabte, die mij rondleidt, niet de directeur zelf, denkt, dat ik mij angstig maak voor een electrischen schok: „U kunt er gerust in gaan zitten, het contact is im mers uitgeschakeld!" Ik schud met mijn hoofd. Ik zal niet gaan zitten op den stoel, waarop honderden menschen met een enkele beweging het leven werd afgesneden. Ik merk op, dat mijn geleider mij van terzijde aanziet. Ik was misschien wel sedert langen tijd de eenige be zoeker in de strafgevangenis, die in de doodenkamer niet eventjes op den stoel had plaats genomen. De ter dood veroordeelde brengt de laatste oogen- blikken, alvorens hij het tijdelijke met het eeuwige zal verwisselen, in een soort vóórportaal van de doo denkamer door, in de „danszaal", zooals dat in het boeventaalt.je der „bewoners" van het tuschthuis heet. Vroeger toen het nieuwe doodenhuis nog niet ge bouwd was, moesten alle veroordeelden, die in deze bijzondere afdeeling van de gevangenis op hun te rechtstelling, of, natuurlijk, op hun begenadiging wachten, de geluiden, waarmee de executie gepaard ging, hooren; ook die van de anatomische sectie van het lijk in de ijskast. „De ijskast", aldus beantwoordde mijn geleider mijn vreemden blik, „zoo heet bij ons in Sing-Sing do abductie-kamer hiernaast, de ruimte, waar de gerech telijke lijkschouwing wordt gehoudeh. Zooals u weet, moeten Volgens de wetten in den Staat, New York, do lijkon der terechtgestelden, dadelijk, na den elec trischen schok, door eon dokter worden „zcrschnit ten", zooals de schrijver zich uitdrukte, omdat het somtijds niet uitgesloten is, dat de terechtgestelde op nieuw in het leven zou terugkeeren.Thans echter, nu het nieuwe doodenhuis in gebruik is ge nomen, hooren de overige veroordeelden niets van do executie, behalve dan natuurlijk wanneer de onge lukkige uit zijn cel gehalad wordt en in het aange zicht van den dood zijn «bezinning verliest. Het is ook niet waar, wat men vertelt, dat in de nachten, wanneer een terechtstelling plaats heeft, op eens alle lichten in de Sing-Sing uitgaan, tengevolge van de groote stroomafname, wanneer het contact van den stoel wordt ingeschakeld. Het is daarom niet waar, omdat het doodenhuis zijn eigen electrische cen trale heeft, dus met de lichtleiding in de overige dee- len van de strafgevangenis niets te maken heeft. Zelfs de helft van de dingen is niet waar, die men vertelt, en veelal ook neerschrijft. Den veroordeelden wordt al evenmin het hoofd geschoren; alleen wordt het haar boven op de kroon verwijderd. U weet, de executie heeft aldus plaats. De misdadiger wordt met die leeren riemen daar op den stoel vastgebonden; dan zet de electricien, of, indien u de voorkeur aan dat andere woord geeft: de beul een soort metalen metalen vliegkap op het hoofd van den veroordeelde, die als de eene electrode van het doodelijke toestel dienst doet; de andere electrode is de inrichting «hier Wat er daarop nog verder in het café ge beurde, wordt er niet bij verteld. Alleen is la ter nog gebleken, dat de verstandige scheids rechter met de groote portemonnaie en de ster ke vuisten een Amerikaan geweest is. De moraal uit deze geschiedenis ka» elk van de lezers naar lijn eigen believen trekken. ÏRSKVOQELZIERTE. Broeder B. Smulders (uit Strijp), missionaris op de Kei-eilanden, schrijft uit Roemaat (Klein-Kei) aan de Annalen van Tilburg: Hier, in den omtrek van Roemaat is er ondor de jonge mannen een Boort trekvogelziekte. Zij moeten en willen weg, den vreemde in, en of het hun nu baat of schaadt, naar ziel en li chaam, daar bekommeren zij zich niet om. Als het nu nog was om iets te leeren of iets vreemds te zien, neen; want er zijn er vertrok ken naar een eiland op «de Noord-Westkust van Nieuw-Guinea, waar geen menschen wo nen. Daar heeft vroeger veel ijzerhout gestaan, en dat is nu allemaal weggehaald door een Chiaeeschen handelaar. Deze wil daar nu een kokosnotenplantage aanleggen. De lui hier ken nen die eilanden, want er liggen daar twee mannen begraven, die daar voor den Chineesch hout kapten, maar aan de koorts stierven. Het moet er dan ook ellendig zijn. Het eiland ligt maar even boven den zeespiegel; 't drink water is er zeer slecht en vuil, voedsel is er geen dan ingevoerde rijst, die de lui dan nog duur moeten koopen. Daar op dien lagen grond moeten die Jonge lui het bosch openkappen, het hout verbran- en en dan kokosnoten planten. Als zij dan goed werken on gezond blijven en terugkomen in hun dorp, hebben de meesten schuld in plaats van een goed gevulden buidel met geld. En of men den jongens dat nu zegt of niet: het heeft precies dezelfde uitwerking. Zijn ze eenmaal door die trekvogel-ziekte aangetast, dan is er geen houden meer aan, en na e'en maand of acht komen ze meest als geraamten terug met een flinke malaria-koorts, die zeer dikwijls overgaat in tuberculose en de jongens een lang- zamen weg naar 't kerkhof bezorgt

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1929 | | pagina 9