SchagerCourant :e De ramp bij Hoek van Holland. Radioprogramma Vierde Blad. Ingezonden Stukken. ALLE OPVARENDEN VAN DE „VALKA" GERED. Een vreeselijke nacht Het wedervaren van kapitein Slis en zijn mannen. Buliïlcii-Maagzout ö!5 HUIZEN Causerie door L. J. M. Feber. •00 HILVERSUM (1071) Gramophoonplaten. Reclames. WAARSCHUWINGSSIGNALEN. Zaterdag 19 Januari 1929. 72ste Jaargang. No. 8394. Geachte Redactie, ler. aa 01 10» SCI rE Naar aanleiding van. 't verslag van de feestvergadering der afd. Kolhora van den Bond van Arbeiders ln het 1 Landbouw-, Tuinbouw- en Zuivelbedrijf, gehouden op I Zondag 13 Jan. en voorkomende ln Uw nummer van Dinsdag 15 Jan. J.l. ,voel 11c' mij verplicht U eenigo plaatsruimte te vragen. Dat Uw verslaggever hier ter plaatse, de spijker nog ll eens mis slaat, ls bekend en zal ook aan Uw aandacht - *e! niet ontsnapt zijn. Dat hij deze keer ln 't door mij genoemde verslag de heele plank mis is, heeft „Ben buitenstaander" ln Uw blad van Woensdag 14 Jan. al heel Juist weergegeven. Dat lk nu ook nog naar aanleiding van dit verslag eenige plaatsruimte vraag, vindt z'n oorzaak ln 't feit, dat hij mij daarin woorden laat. zeggen, in een verband, den grootsten onzin Inhoudt en door mij zoo niet zljri gebezigd. De bedoelde zin, zooals deze woordelijk in het verslag jvermeld staat, luidt als volgt: „Hij hoopte dat ook nog eens van die menschen zou den zijn, die ook de landarbeiders even meer opzweepten, opdat ook die tot een ander Inzicht in deze zaak kwa men". Voorwaar een mooie zinsnede, waarin vastgelegd een „pracht"-, doch wel wat „onzinnige" stelling. Een stel ling, die lk echter niet aanvaard, niet aanvaarden kan, nooit verkondigd heb en naar lk hoop nooit verkondigen zal. Uw verslaggever laat mij daar ijskoud zeggen, dat door opzweepen Inzicht zal of kan worden verkregen. Ik weet niet of dit een splkspllnter-nleuwe stelling ls, die Uw verslaggever zich eigen heeft gemaakt, doch de mijne ls 't zeker niet. Ik leef nog in de naïeve veronderstelling, dat inzicht alleen kan worden verkregen door voorlichting, studie f( en ondervinding, wat ik ook heel duidelijk ln de bewuste vergadering heb laten uitkomen. Heb ik dan 't woord „zweep" niet geuit? Zeker, maar in een geheel ander verband. In verband nJ. met de geschiedenis van de werkloozenverzekering. Hoe vroeger in den winter, als er geen landarbeid was, alle arbeiders aan hun lot werden overgelaten, be houdens dan de zeer geringe hulp van armbesturen en Idergelijke. Hulp, die slecht werd verleend, als de aller» hoogste nood was ingetreden en den nog als een gunst werd beschouwd, dr Ho 't de vakbeweging was, dio in samenwerking met de S.D.A.P. daarin verbetering heeft gebracht, door de thans bekende en soms nog bestreden werkloozenverze kering. NieJ alleen om de werkloozen een rechtsgrond te verschaffen voor ultkeering bij werkloosheid, maar om tevens daardoor te bereiken, dat één der grootste •emmen in den strijd voor een hoogere levensstandaard werd weggenomen. Werklooze arbeiders werden toch door den „honger- Szweep" gedwongen arbeid te aanvaarden tegen elk loon. Loonen, die ver beneden de geldende loonstandaard ble ven en elke poging om daarin verbetering te brengen, deden falen. Dat nog zeer kort voor den tijd, dat de s.d. raadsleden in den raad van Barsingerhorn hun intrede deden op een adres van georganiseerde arbeiders aan dien raad, fom tot gemeentelijke aansluiting bij de werkloozenverze kering over te gaan, afwijzend werd beschikt Als argu ment werd toen nog gebezigd, dat dergelijke verzekering de luiheid zou bevorderen. Ook ln die jaren nog, moe3t de „hongerzweep" striemend neerkomen op de ruggen ivan arbeiders, hunne vrouwen en kinderen, en die bui- [ten hun schuld werkloos waren geworden. Ik bracht naar voren, dat door onze stelselmatige pro paganda in dezen een ander inzicht Is gekomen. Een In- J! zicht waarin opgesloten ligt de gedachte, dat 't niet aan- gaat, dat do arbeiders daar alleen voor opkomen, maar dat hier een taak voor de gemeenschap is weggelegd. Dat we nu zoo ver zijn, dat Minister en Gemeenteraden arbeiders aansporen, zich aan te sluiten bij de orga- nisaties, die een werkloozenverzekering aan zich ver bonden, maar dat helaas de landarbeiders nog lang niet ln voldoende mate beseffen, wat door de organisatie kan «^worden bereikt Veel te weinig arbeiders zijn aangeslo- ten. Veel te veel wordt alleen naar dé werkloozenverze kering gekeken. Dat Is een groote leemte, die zich wreekt, door de lage levensstandaard eenerzijds, de lange werktijden anderzijds .Ik wees er dan ook op, dat zij die toetraden of toegetreden zijn als lid van een vak- 'vereeniging, nooit de werkloozenverzekering op zich zelf moesten zien, maar studie moesten maken van 't geheele vakvereenigingsvraagstuk en politieke aktie. Dan wildé Ik er niet aan twijfelen of ook uit de landarbeiders zou den meer menschen voortkomen, die zich geroepen ge voelen mede op te trekken onder de roode vaan. De vaan cle voor ons de kleur draagt van. 't morgenrood, dat ons de aankondiging is van een nieuwen dag. Een tijdperk, waarin niet meer de „hongerzweep" zal strie men en, de kwellende onzekerheid van 't bestaan 't. men- «ohelijk geluk verduistert, doch waarin wij met aller [Medewerking hopen te bereiken, waarvoor wij allen dö plicht hebben te werken en te strijden, n.1. 't hoogst [Mogelijk geluk en welvaart voor allen. Zoo, geachte Redactie, heb lk mij geuit en U zult t met mij een3 z\jn, dat dit geheel anders is, als de ttrslaggever mij in den mond legt. Hoewel lk geen i »rij"- ik bedoel „schrijf-bewijs van U heb, hoop ik toch, dat U mijn uiteenzetting in Uw eerstvolgend nummer Wit plaatsen. Ik twijfel daar geen oogenblik aan, want U zal 't 5,5^ Ww zeker op prijs stellen, dat onjuiste voorlichting in 1"" Wad t.z.t wordt rechtgezet. Wat niet anders, dan reputatie van Uw blad kan ten goede komen. Misschien helpt 't ook eenige verbetering brengen in d» plaatselijke nieuwsberichten en verslagen van Kol- tom. Want zooals 't nu gaat, la 't toch al te gek. U takend voor de verleende plaatsruimte, hoogachtend, *J0 2.80 2.20 8.05 3.50 3.50 3.50 4.00 4.20 4.30 4.50 5.00 5.20 5.30 6.50 7.30 7.05 7.20 8.05 8.15 8.20 8.45 8.50 9.50 9.48 10.00 10.20 10.45 KILVERSUaff AttwluRIng OcooertgelWrrr te Amsterdam. Concert door Concertgebouworkest o. 1. v. Otto Klemperer KUIZEN (841) Orgelconcert. KALUNDBORG (1168) Namlddagnoncert KONINGSBÉROEN (280) Concert. DAVENTRY (1533) Concert. DAVENTRY (482) Concert. BERLIN (475) Concert HILVERSUM (1071) Wedstrijduitslagen versterkt door het Persbureau Vaz Dias. In de tusschenpoozen gramophoonplaten. BERN (411) Concert HUIZEN (341) Z'ekenhalfuurtje. PARIJS (R, 1700) Gramophoonplaten. HILVERSUM (1071) VARA-klnderuurtJe. BRUSSEL (509) Concert. HUIZEN (341) Kerkdienst uit Evang. Luth. kerk op het Spul te Amsterdam, HILVERSUM (1071) VPRO Kerkuitzending uit Kerkgebouw der Ned. Herv. Gemeente te Zaan dam. BRUSSEL (509) Concort. HUIZEN (1852) Uitzending uit Wilhelmina-kweek school voor vroedvrouwen te Heerlen. PARIJS (R. 1750) Concert. BERLIN (475) Operette-uitzending. Daarna pers- richten en dansmuziek door orkest van Marek Weber. HILVERSUM (1071) Tijdsein en berichten Vaz Dias. ROME (448) Operauitzending. HILVERSUM (1071) Concert door omroeporkest o. 1. v. N. Treep. BRUSSEL (509) Operette-uitzending HUIZEN (1852) Concertavond. PARIJS (R. 1750) Concert MOTALA (1382) Concert TOULOUSE (389) Concert LEIPZIG (362) Dansmuziek uit Berlin. DAVENTRY (1563) Plano-recital. HUIZEN (1852) Persberichten Vaz Dias. KALUNDBORG (1153) Dansmuziek. HUIZEN (1852) Epiloog door Kléin-Koor. NADERE BIJZONDERHEDEN. HELAAS ACHT HELDEN VERDRONKEN. Reeds 100 Jaar onovertroffen voor alle maagaan doeningen en apljaverterings-stoornlssen. Slecht» 'andeerd met het portret van den uitvinder* .Zoogenaamde ulIrich-Zout" is namaak enmoet srd ewelgerd worden. Nonster» gratis en franco Kegarandeerd met het portret van den uitvinder* lat „Zcjêêb 8eweig« en hoofdvertegenwoordiger R. dB Bruin, Uim- oeusparkweg 1B, Amsterdam, 230 gr. L —co, tabletten f. 45 en L 1.20. Verkoop voor Schagen en Omatreken s Gebr. Rotgans Hoogasljde E 16, Schagen. Ook voor engros. dl 14 3. Kolfcorn, Januari 1928. J. J. ENGEL. Voor Zondag 20 JanuarL 8,25 KUIZEN (341) NCRV. Morgenwijding. ••15 HILVERSUM (1071) VARA Cursus. 8.45 HILVERSUM (1071) VARA. Doe het veilig. 10.30 HUIZEN (341) KRO. Hoogmis uit Parochiekerk' v. d. H. Petrus teGulpen. «•w HILVERSUM (1071) Schaakles door J. Davidson. **•30 HILVERSUM Lunchmuzlek. «•30 HUIZEN (341) Lunchmuzlek. *05 PARIJS (R. 1750) Concert. 130 HUIZEN (341) Godsdienst onderricht voor oude ren. Voor 21 JanuarL 10.00 HILVERSUM (1071) Tijdsein en morgenwijding 11.20 DAVENTRY (1563) Gramophoonplaten. 11.50 HAMBURG (392) Concert uit Hannover. 12.00 HILVERSUM (1071 Politieberichten. 12.15 HILVERSUM Lunchmuzlek. 12.20 DAVENTRY (1563) Balladenconcort 12.30 HUIZEN (341) Lunchmuzlek. 12.50 DAVENTRY (1583) Dansmuziek. 12.50 PARIJS (R. 1750) Concert 12.25 LANGENBERG (462) Middagconcert 1.20 DAVENTRY (1568) Lunchmuzlek. 1.25 HAMBURG (392) Concert uit Bremen. 2.00 HUIZEN (341) Schooluitzending. 2.00 HILVERSUM (1071) Gramophoonplaten. 2.45 HILVERSUM Flimmuziek uit City-Theater te 's Gravenhage. 2.50 KALUNDBORG (1153) Namiddagconcert 3.20 DAVENTRY (482) Concert 3.50 BERLIN (475) Concert 3.50 DAVENTRY (1563) Balladenconcert 4.00 HUIZEN (341) Ziekenuurtje. 4.05 PARIJS (R. 1750) Conoert 4.20 MOTALA (1382) Gramophoonplaten. 4.20 BERN (411) Concert 4.35 DAVENTRY (1563) Concert. 5.00 HILVERSUM (1071) Kinderuurtje. 5.05 LANGENBERG (462) Concert. 5.20 ^RUSSEL (509) Dansmuziek. 5.20 HAMBURG (392) Concert. 5.15 KATTOWITZ (422) Concert uit Warschau. 5.30 BERLIN (475) Spraakles. 5.30 HUIZEN (341) Literaire lezing door Dlet Kra mer. 5.35 BERN (411) Gramophoonplaten. 6.00 HILVERSUM (1071) Tijdsein en vooravondcon cert door omroeporkest o. 1. v. Nico Treep. 6.50 BRUSSEL (509) Concert. 7.00 HUIZEN (1852) Stenografleles. 7.15 HILVERSUM (1071) EngeÏ3che' les voor begin ners, 7.20 LANGENBERG (462) Concert 7.30 HUIZEN (1852) Zangcursus. 7.45 HILVERSUM (1071) Politieberichten. 8.00 HILVERSUM (1071) Tijdsein. 8.00 HUIZEN (1852) Uitzendavond. Daarna persbe richten Vaz Dias. 8.01 HILVERSUM (1071) Handelswetenschappelijke lezingen. 7.50 BERLIN (475) Concert uit Praag. Daarna tljd- séin en berichten. Daarna tot 11.50 Dansmuziek 8.05 DAVENTRY (1563) Concert 8.05 ROME (449) Concert. 8.30 HILVERSUM (1071) AVRO-cabaret-avond, met medewerking van Stelle Fontaine. Roosje Kohier van Gelder, Henrie Marchand, Plerre Palla. AVRO-dansorkest e.a. 8.35 BRUSSEL (509) Concert. 8.55 DAVENTRY (1583) Concert. 9.05 PARIJS (R. 1750) Concert. 9.20 DAVENTRY (482) Concert. 9.50 KONINGSBERGEN (280) Concert 9.50 KATTOWITZ (422) Dansmuziek. 9.50 KALUNDBORG (1153) Dansmuziek. 9.55 TOULOUSE (390) Concert 10.00 HILVERSUM (1071) Persberichten Vaz Dlaa. 10.20 TOULOUSE (390) Dansmuziek. 10.35 DAVENTRY (4882) Dansmuziek. 11.20 DAVENTRY Orkestmuziek. 11.35 DAVENTRY (1563) Dansmuziek. Als uw organisme zelf u door pijn en kwalen, een duizelig gevoel, oorsuizingen en andere stoornissen waarschuwt, dat de nieren hot urinezuur en andere vergiftige stoffen niet behoorlijk uit het bloed filtree- ren, dient gij u ln acht te neanien. GtJ kunt het spoedig genoeg zelf uitmaken: Let er op of gij last hebt van rugpijn, rheumatlsche pijnen, ischias of spit, een prikkelbaar, zenuwachtig, afgemat gevoel, een gevoel of uw ooron sulzen of gonzen, to vaak of te weinig aandrang tot urineeren, troebel, te donker of te licht gekleurd water. Brandend en pijnlijk bij de loozing. Zanderig, gruisachtlg of drar derig bezinksel. Elk dezer verschijnselen kan beteekenen, dat uw nieren hulp behoeven. Gebruik dan. onmiddellijk Fos- ter's Rugpijn Nieren Pillen. Zij worden aanbevolen als het middel,, dat de verzwakte nieren opwekt, de url- neloozing regelt en u bevrijdt van rugpijn, rheumatiok, en die andere ellendige verschijnselen van nieraandoe ning. Verkrijgbaar (in glasverpakking met geel etiket let hier vooral op) bij apotheken en drogisten t 1.75 per flacon. Gelijk wij reeds ln een deel van de oplaag van ons Donderdagnummer vermeld hebben, zijn dien morgen de schipbreukelingen van het bij den Hoek van Holland gestrande Letlandsche stoomschip „de Valka" gered. Na het treurige olnde van de reddingsboot „Prins dor Nederlanden" met zijn bemanning, heeft, zooals reeds gemeld, de „Koningin Wllhelmlna" van Stellendam ge tracht het ln nood verkeeronde schip te bereiken, doch de eerste poging mislukte .doordat de boot op de Garna- lenplaat vastraakte en eerst enkele uren daarna weer bij hqog water is vlot gekomen. Ten tweede male werd toen een poging gewaagd, en nu met succes. Om ongeveer elf uur keerde de „Ko ningin Wllhelmlna" met de vlag ln top ln de haven van Stellendam terug. Aan boord bevonden zich, behalve de bemanning zelve, drie en twintig opvarenden van de „Valka". Onder hen bevonden zich drie vrouwen. Het enthousiasme van de menigte belangstellenden was groot Aan boord van het gestrande schip waren achterge bleven de kapitein en de marconist, die nog niet van boord wenschten te gaan. Onmiddellijk, nadat de reddingsboot de verkleumde schipbreukelingen had afgezet, is zij weer uitgevaren, om ook deze mannen nog van boord te hailen, die nu niet langer weerstand boden en ook zij werden een oogenblik later veilig en wel aan land gezet, zoodat toen alle opvarenden gered waren. Een verhaal van de geredden. Voor hun oogen de bemanning van de „Prins der Ne der Landén." zien verdrinken, en niet ln staat hen te helpen. De geredde schipbreukelingen van de „Valka" doen het volgende hartroerende verhaal van het omslaan van do „Prins der Nederlanden", welks bemanning ze voor hun oogen hebben zien verdrinken, zonder dat ze ook maar iets hebben kunnen doen om ze te helpen. Wij vertrokken, aldus de stuurman van de „Valka", Woensdagmorgen om circa half zeven van Waalhaven met bestemming Helsingfors. Wij hadden een 2000 ton cokes aan boord. Van te voren waren wij ln Antwerpen geweest. Het weor was niet bijzonder, maar toch niet zoo slecht, dat uitgaan onverantwoordelijk was. Maar toen wij buiten kwamen was het er reeda danig aan het spoken. Felle sneeuwstormen teisterden ons schip. De storm was N.W. en er kwam veel water over. Langen tijd hebben wij trachten door te stoomen, totdat plotse ling onze roerketting brak en wij aan de ruwe golven waren overgeleverd met het bekende gevolg, dat wij vastliepen. Het zal toen zoo ongeveer half negen ge weest zijn. Alle logies liepen tegelijk vol water. Ook tot de ma- chinekamer drong het water door. De kapitein gaf toen order het S.O.S. sein uit te zenden, daar de positie zeer hachelijk werd. Om half tien werd aan Schevenlngen Haven hulp gevraagd en om half vier, hetgeen te wijten moet zijn geweest aan de slechte weersgesteldheid werd de eerste reddingsboot gezien. De „Prins der Neder landen" trachtte dicht onze boot te naderen, maar het was niet doenlijk vanwege de ontzettend hooge zeeën. Het omslaan van deze reddingsboot was op de „Val ka" duidelijk zichtbaar geweest. Voor ons die op de „Valka" waren, was het verschrikkelijk de mannen, die ons het leven wilden redden, te zien verdrinken. Wij zagen nog hoe twee mannen zich aan de omgeslagen boot vasthielden. Maar bij de ijzige koude was het nar tuurlijk onmogelijk, dat zij dat lang konden uithouden. Een paar anderen zagen wij nog probeeren al zwem mende het hoofd boven water te houden, maar de hui- zen-hooge golven stortten zich op hen neer en een voor een verdwenen zij in de diepte. Wij konden niet helpen, wij konden geen hand uitste ken en dat is in zulke oogenblikken verschrikkelijk. Het was hartverscheurend zoo hen te moeten zien verdrinken, die getracht hadden ons het leven te redden. De stuurman schreef het omslaan van de „Prins der Nederlanden" hieraan toe, dat hij gedraald moet zijn in een breker, op bijna een kwart mijl van het schip. Z.i. had de reddingsboot minstens een mijl van de „Valka" verwijderd moeten zijn, om goed te draalen. Volgene den stuurman was het dan ook heel goed mogelijk, dat de stuurinrichting van de reddingboot onklaar is ge raakt. Op de vraag hoe de bemanning zich boord van de „Valka" had gedragen, antwoordde hij „dapper". Werkende hebben wij gegeten en niemand was onwillig en dat is heel wat waard, wanneer de zee zoo onstuimig is en er zoo'n gestadige wind waait. Feitelijk hebben wij niets anders gedaan dan den gaheelen nacht door op allerlei manieren dringend om hulp geseind. Wij ga? ven Uohtslgnalen met lampen of staken vuurpijlen af, en verder stonden wij machteloos, overgeleverd aan de harde ruwheid van het weer. En nu zitten wij rustig hier, dank zij het optreden van de reddingboot „Koningin Wllhelmlna". Eerst zijn 23 man van boord gehaald, onder wie ook de drie vrou welijke personen later konden de kapitein met den marconist er pas toe over gaan, ons schip te verlaten. De bemanning is zoolang in 't Zeemanshuls te Rot terdam onder dak gebracht .totdat de „Valka" weer zee waardig zal zijn. WAT KAPITEIN SLIS VERTELDE. Op zoek naar de verongelukte redders. Een verschrikkelijke nacht. Kapitein Slis is Woensdagavond met een vlet uitge varen om te zien, of hij nog dets kon vinden van de schipbreukelingen van de „Prins der Nederlanden", de dappere helden, die hun plicht deden tot het einde de ware heldenmoed van de zee. In den loop van Donderdagmorgèn is Kapitein Slis teruggekeerd, waarna hij in een onderhoud met de cou ranten-verslaggevers meedeelde, dat ze een vreeselijken nacht hadden doorgemaakt. Heel den middag en ook heel den nacht had hij met zijn mannen tot aan het middel in het ijs en water geloopen bij het zoeken langs het strand, en ook de topht erheen was ontzettend. Wij zijn, aldus kapitein Slis, nu wel met de vlet terugge komen, maar zij is heelemaal kapot geslagen op de glooiiing bij Oostvoorne. Daar stond een geweldige zee, en eerst vlogen we voor de zee weg in een sneeuw storm, zooals ik nog nooit meemaakte. Het was zoo donker ,dat je geen hand voor oogen kon zien. We zijn nog wel tot dwars voor de lichten van de Valka ge weest, maar we moesten ten slotte terug, omdat het te bar werd en omdat we ndet opschoten. Toen een van de omstanders opmerkte, dat het toch eigenlijk te veel was geweest, zeide kapitein Slis, dat men als het schip goed is, uitgaat, omdat het om de kameraden te doen is. Ten slotte zijn wij, aMus kapitein Slis verder, het strand opgegaan, en toen begon het pas. Ik heb twee man bij de boot gelaten en met zijn vieren gingen wij met een lantaarn het strand op, Zoo is het den gahee len nacht doorgegaan, zonder iets of iemand tevinden. Ik had den loodscommissarls nog wel een paar maal opgebeld, omdat er geruchten waren gekomen ,dat er twee menschen hier op het strand zouden zijn aange spoeld, en hij vertelde mij, dat ook hij deze geruchten had gehoord. Wij zijn er toen direct op uitgegaan en toen wij tenslotte ook nog van twee politiemannen hoorden, dat er bij paal drie mannen zouden zijn aan gespoeld, gingen wij er wederom op uit. Nogmaals belde lk de commissaris op en die wist ook niet anders te vertellen, dan dat de politie het hem had gezegd. Ik heb toen een auto genomen en daarmee ben ik naar den burgemeester van Rockanje gereden. Hij wist ech ter van niets en hij verwees mij naar den strandvon der, die al evenmin uitsluitsel kon geven. Toen besloot lk naar Oostvooren te gaan en na een tocht door een halven meter hooge sneeuw kwam ik daar bij den bur- - gemeester aan, om ook van hem te vernemen, dat er niets bekend was. Hierop heb ik mij tot de politie ge wend, die toch zelf het bericht haid gegeven, en daar hoorde ik, dat ook zij het maar van hooren zeggen had Ik ben toen na,ar mijn mannen teruggekeerd, die op het strand waren blijven zoeken zondor eenlg resultaat. Wij hadden aanvankelijk niet zoo zeer op de Valka gelet, omdat wij genoeg te doen hadden met hetgeen waarvoor wij waren uitgegaan: de reddingboot en haar mannen. Toen ik weer terugkwam bij de boot, zagen wij, dat de Valka een vuurpijl afschoot .Later hebben wij de lichten nog duidelijk gezien en vanochtend kon je het schip heel goed waafimemen. Zoo te zien, zat zij er veilig, en daarom telefoneerde lk dan ook naar Hoek van Holland, dat de loodscommissarls niet te veel moest wagen, omdat het schip er nog goed zat. Aan het einde van het onderhoud zei kapitein Slis bewogen: „Dat zij nou allemaal zijn omgekomen. Wat was het nou eigenlijk voor een weer, vergeleken bij dien Zondag, toen wij zijn uitgevaren. En als er toen iets was gebeurd, dan hadden ze tegen mij gezegd: „Je bent gek, dat je bent uitgegaan." Maar nou... ach, zij zeggen zoo gauw: het ds de reddingboot en daar ge beurt niets mee, en je ziet het nu. Na dien Zondag heeft mijn vrouw tegen me gezegd: „Je moet er mee ophouden, je gaat er af." Eigenlijk zou Je beter hebben gedaan met vrijgezel te blijven, wat dat betreft. En, na tuurlijk heeft zij liet nu weer gezegd; maar dan zeg ik maar: Je kunt op den wal doodgereden worden; het ls altijd maar een ongeluk. Als lk gistermiddag mijn boot had gehad, dan was ook ik stellig weer uitgevaren om te zien, wat er met de mannen nog te doen was. Wat was het nou eigenlijk, vergeleken bij dien nacht met de Christian Michielsen, en als je tenslotte weet, dat er kameraden in zee liggen, dan ga je toch, ook al geloof je, dat zij spoedig nadat zij uit de boot zijn ge vallen, dood zullen zijn geweest. Van der Klooster is 27 jaar uitgevaren en nog nooit heeft hij iets gehad, en lk ben er zeker van, dat hij gisteren gelachen heeft om het weer. De schepen zijn goed, maar er kan altijd wat gebeuren: er kan iets aan de machines komen en dan", zoo besloot kapitein Slis, „hoeveel kracht heeft do zee niet" Vüf lijken aangespoeld. Te Rockanje zijn aangespoeld de lijken van schipper v. d. Klooster en de matrozen Meuldijk, Sterrenburg, Van Asperen en De Groot. Ze werden per auto naar Hoek van Holland vervoerd. Het lijk van schipper v. d. Klooster, dat op het strand gevonden is, had ernstig verminkte voeten. De vier an dere lijken waren ongeschonden. De lijken der drie andere omgekomenen worden nu nog vermist. „De Prins der Nederlanden" geborgen. De reddingboot „Prins der Nederlanden" zat ter hoogte van Rockanje tegen den kant. Bij hoog water is zij echter vlot gebracht en naar Hellevoetsluis ge sleept, waarna zij dadelijk ls leeggepompt Er zijn geen lijken aan boord gevonden. Toen de boot werd omge draaid, bleek, dat het mangat van de machinekamer open stond. De beide machinisten hebben dus nog kans gezien, het deksel te openen en uit de boot te komen. Gistermorgen is de boot naar Vlaardingen gesleept, waar zij op de helling zal worden gezet, om te worden hersteld. De meening van deskundigen over het om slaan van de boot. Uit de beschadiging van de „Prins der Nederlanden" hebben de deskundigen zich ongeveer een voorstelling kunnen vormen van da wijze waarop de ramp heeft plaats gevonden. Volgens hen is de beschadiging van een dusdanig ka? rakter, dat men zoo goed als zeker mag aannemen, dat zij in aanvaring is geweest. Vermoedelijk is de boot bij ':et varen rond het gestrande schip door een grondzee opgepakt en tegen de Valkt gesmakt. Ten gevolge van deze aanvaring zou zij dan zijn gekanteld. De schade ;s aan de boegzijde het grootst; daar is het berghout tot op den huid van de boot afgerukt Waarschijnlijk is zij dus met de stuurboordshoek tegen het schip ge slagen. De aangespoelde slachtoffers van de ramp hadden allen nog de reddingsgordels om. De deskundigen' war ren het er over eens, dat de mogelijkheid lang niet uit- gesloten moet worden geacht, dat de mannen, toen de •boot was omgeslagen, nog geruimen tijd hebben ge zwommen, totdat de koude en de uitputting hen heb ben overmand en zij, met de lichten van de kust voor de oogen, zijn gestorven. Ook waren zij de meening toegedaan, dat de belde machinisten zeer waarschijnlijk npg aan boord van het schip waren. Het was zeer jammer, dat men geen poging meer kon ondernemen, om de lijken te bergen, De vloed kwam al te sterk opzetten en het werd hoog tijd het gestrande vaartuig te verlaten, want tusschen het schip en de duinenrij bevond zich een duin, waarin het water ras hooger en hooger kwam te staan en het werd zaak te zorgen, dat men niet van de kust hier door werd afgesneden. Voor de nagelaten betrekkingen der be manning van de „Prins der Nederlanden". In overleg met de Zuldhollandsche Maatschappij tot redding van schipbreukelingen doet het hoofdbestuur van het Nederlandsche Roode Kruis, Prinsessegracht 27 te 's-Gravenhago, een warm beroep op liefdadig Neder land ten behoeve van de nagelaten betrekkingen der heldhaftige bemanning van de reddingsboot Prins der Nederlanden Giften per postwissel of giro (na 22120) worden voor dit doel gaarne in ontvangst genomen onder het motto: Prins Hendrik der Nederlanden. Het Nationaal Steuncomité Stormramp 1927 heeft reeds een bedrag van f 10.000 ter beschikking van den minister van Waterstaat gesteld, teneinde dit de nagelaten betrekkingen van genoemde bemanning ten ■goede te doen komen. Deelneming der Letlandsche regeering. De gezant van. Letland heeft a-rti de Nederlandsche regeering telegrafisch de deelneming zijner regeering betuigd naar aanleiding van het omkomen der beman ning van de Nederlandsche reddingsboot „Prins der

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1929 | | pagina 13