SchagerCourant
:e
De ramp bij Hoek van Holland.
Radioprogramma
Vierde Blad.
Ingezonden Stukken.
ALLE OPVARENDEN VAN DE
„VALKA" GERED.
Een vreeselijke nacht Het wedervaren
van kapitein Slis en zijn mannen.
Buliïlcii-Maagzout
ö!5 HUIZEN Causerie door L. J. M. Feber.
•00 HILVERSUM (1071) Gramophoonplaten.
Reclames.
WAARSCHUWINGSSIGNALEN.
Zaterdag 19 Januari 1929.
72ste Jaargang. No. 8394.
Geachte Redactie,
ler.
aa
01
10»
SCI
rE
Naar aanleiding van. 't verslag van de feestvergadering
der afd. Kolhora van den Bond van Arbeiders ln het
1 Landbouw-, Tuinbouw- en Zuivelbedrijf, gehouden op
I Zondag 13 Jan. en voorkomende ln Uw nummer van
Dinsdag 15 Jan. J.l. ,voel 11c' mij verplicht U eenigo
plaatsruimte te vragen.
Dat Uw verslaggever hier ter plaatse, de spijker nog
ll eens mis slaat, ls bekend en zal ook aan Uw aandacht
- *e! niet ontsnapt zijn. Dat hij deze keer ln 't door mij
genoemde verslag de heele plank mis is, heeft
„Ben buitenstaander" ln Uw blad van Woensdag 14 Jan.
al heel Juist weergegeven.
Dat lk nu ook nog naar aanleiding van dit verslag
eenige plaatsruimte vraag, vindt z'n oorzaak ln 't feit,
dat hij mij daarin woorden laat. zeggen, in een verband,
den grootsten onzin Inhoudt en door mij zoo niet
zljri gebezigd.
De bedoelde zin, zooals deze woordelijk in het verslag
jvermeld staat, luidt als volgt:
„Hij hoopte dat ook nog eens van die menschen zou
den zijn, die ook de landarbeiders even meer opzweepten,
opdat ook die tot een ander Inzicht in deze zaak kwa
men".
Voorwaar een mooie zinsnede, waarin vastgelegd een
„pracht"-, doch wel wat „onzinnige" stelling. Een stel
ling, die lk echter niet aanvaard, niet aanvaarden kan,
nooit verkondigd heb en naar lk hoop nooit verkondigen
zal.
Uw verslaggever laat mij daar ijskoud zeggen, dat door
opzweepen Inzicht zal of kan worden verkregen. Ik weet
niet of dit een splkspllnter-nleuwe stelling ls, die Uw
verslaggever zich eigen heeft gemaakt, doch de mijne ls
't zeker niet.
Ik leef nog in de naïeve veronderstelling, dat inzicht
alleen kan worden verkregen door voorlichting, studie
f( en ondervinding, wat ik ook heel duidelijk ln de bewuste
vergadering heb laten uitkomen.
Heb ik dan 't woord „zweep" niet geuit?
Zeker, maar in een geheel ander verband. In verband
nJ. met de geschiedenis van de werkloozenverzekering.
Hoe vroeger in den winter, als er geen landarbeid was,
alle arbeiders aan hun lot werden overgelaten, be
houdens dan de zeer geringe hulp van armbesturen en
Idergelijke. Hulp, die slecht werd verleend, als de aller»
hoogste nood was ingetreden en den nog als een gunst
werd beschouwd,
dr Ho 't de vakbeweging was, dio in samenwerking met
de S.D.A.P. daarin verbetering heeft gebracht, door de
thans bekende en soms nog bestreden werkloozenverze
kering. NieJ alleen om de werkloozen een rechtsgrond
te verschaffen voor ultkeering bij werkloosheid, maar
om tevens daardoor te bereiken, dat één der grootste
•emmen in den strijd voor een hoogere levensstandaard
werd weggenomen.
Werklooze arbeiders werden toch door den „honger-
Szweep" gedwongen arbeid te aanvaarden tegen elk loon.
Loonen, die ver beneden de geldende loonstandaard ble
ven en elke poging om daarin verbetering te brengen,
deden falen.
Dat nog zeer kort voor den tijd, dat de s.d. raadsleden
in den raad van Barsingerhorn hun intrede deden op
een adres van georganiseerde arbeiders aan dien raad,
fom tot gemeentelijke aansluiting bij de werkloozenverze
kering over te gaan, afwijzend werd beschikt Als argu
ment werd toen nog gebezigd, dat dergelijke verzekering
de luiheid zou bevorderen. Ook ln die jaren nog, moe3t
de „hongerzweep" striemend neerkomen op de ruggen
ivan arbeiders, hunne vrouwen en kinderen, en die bui-
[ten hun schuld werkloos waren geworden.
Ik bracht naar voren, dat door onze stelselmatige pro
paganda in dezen een ander inzicht Is gekomen. Een In-
J! zicht waarin opgesloten ligt de gedachte, dat 't niet aan-
gaat, dat do arbeiders daar alleen voor opkomen, maar
dat hier een taak voor de gemeenschap is weggelegd.
Dat we nu zoo ver zijn, dat Minister en Gemeenteraden
arbeiders aansporen, zich aan te sluiten bij de orga-
nisaties, die een werkloozenverzekering aan zich ver
bonden, maar dat helaas de landarbeiders nog lang niet
ln voldoende mate beseffen, wat door de organisatie kan
«^worden bereikt Veel te weinig arbeiders zijn aangeslo-
ten. Veel te veel wordt alleen naar dé werkloozenverze
kering gekeken. Dat Is een groote leemte, die zich
wreekt, door de lage levensstandaard eenerzijds, de
lange werktijden anderzijds .Ik wees er dan ook op, dat
zij die toetraden of toegetreden zijn als lid van een vak-
'vereeniging, nooit de werkloozenverzekering op zich zelf
moesten zien, maar studie moesten maken van 't geheele
vakvereenigingsvraagstuk en politieke aktie. Dan wildé
Ik er niet aan twijfelen of ook uit de landarbeiders zou
den meer menschen voortkomen, die zich geroepen ge
voelen mede op te trekken onder de roode vaan. De
vaan cle voor ons de kleur draagt van. 't morgenrood,
dat ons de aankondiging is van een nieuwen dag. Een
tijdperk, waarin niet meer de „hongerzweep" zal strie
men en, de kwellende onzekerheid van 't bestaan 't. men-
«ohelijk geluk verduistert, doch waarin wij met aller
[Medewerking hopen te bereiken, waarvoor wij allen dö
plicht hebben te werken en te strijden, n.1. 't hoogst
[Mogelijk geluk en welvaart voor allen.
Zoo, geachte Redactie, heb lk mij geuit en U zult
t met mij een3 z\jn, dat dit geheel anders is, als de
ttrslaggever mij in den mond legt. Hoewel lk geen
i »rij"- ik bedoel „schrijf-bewijs van U heb, hoop ik toch,
dat U mijn uiteenzetting in Uw eerstvolgend nummer
Wit plaatsen.
Ik twijfel daar geen oogenblik aan, want U zal 't
5,5^ Ww zeker op prijs stellen, dat onjuiste voorlichting in
1"" Wad t.z.t wordt rechtgezet. Wat niet anders, dan
reputatie van Uw blad kan ten goede komen.
Misschien helpt 't ook eenige verbetering brengen in
d» plaatselijke nieuwsberichten en verslagen van Kol-
tom. Want zooals 't nu gaat, la 't toch al te gek.
U takend voor de verleende plaatsruimte, hoogachtend,
*J0
2.80
2.20
8.05
3.50
3.50
3.50
4.00
4.20
4.30
4.50
5.00
5.20
5.30
6.50
7.30
7.05
7.20
8.05
8.15
8.20
8.45
8.50
9.50
9.48
10.00
10.20
10.45
KILVERSUaff AttwluRIng OcooertgelWrrr te
Amsterdam. Concert door Concertgebouworkest
o. 1. v. Otto Klemperer
KUIZEN (841) Orgelconcert.
KALUNDBORG (1168) Namlddagnoncert
KONINGSBÉROEN (280) Concert.
DAVENTRY (1533) Concert.
DAVENTRY (482) Concert.
BERLIN (475) Concert
HILVERSUM (1071) Wedstrijduitslagen versterkt
door het Persbureau Vaz Dias.
In de tusschenpoozen gramophoonplaten.
BERN (411) Concert
HUIZEN (341) Z'ekenhalfuurtje.
PARIJS (R, 1700) Gramophoonplaten.
HILVERSUM (1071) VARA-klnderuurtJe.
BRUSSEL (509) Concert.
HUIZEN (341) Kerkdienst uit Evang. Luth. kerk
op het Spul te Amsterdam,
HILVERSUM (1071) VPRO Kerkuitzending uit
Kerkgebouw der Ned. Herv. Gemeente te Zaan
dam.
BRUSSEL (509) Concort.
HUIZEN (1852) Uitzending uit Wilhelmina-kweek
school voor vroedvrouwen te Heerlen.
PARIJS (R. 1750) Concert.
BERLIN (475) Operette-uitzending. Daarna pers-
richten en dansmuziek door orkest van Marek
Weber.
HILVERSUM (1071) Tijdsein en berichten Vaz
Dias.
ROME (448) Operauitzending.
HILVERSUM (1071) Concert door omroeporkest
o. 1. v. N. Treep.
BRUSSEL (509) Operette-uitzending
HUIZEN (1852) Concertavond.
PARIJS (R. 1750) Concert
MOTALA (1382) Concert
TOULOUSE (389) Concert
LEIPZIG (362) Dansmuziek uit Berlin.
DAVENTRY (1563) Plano-recital.
HUIZEN (1852) Persberichten Vaz Dias.
KALUNDBORG (1153) Dansmuziek.
HUIZEN (1852) Epiloog door Kléin-Koor.
NADERE BIJZONDERHEDEN.
HELAAS ACHT HELDEN VERDRONKEN.
Reeds 100 Jaar onovertroffen voor alle maagaan
doeningen en apljaverterings-stoornlssen. Slecht»
'andeerd met het portret van den uitvinder*
.Zoogenaamde ulIrich-Zout" is namaak enmoet
srd
ewelgerd worden. Nonster» gratis en franco
Kegarandeerd met het portret van den uitvinder*
lat „Zcjêêb
8eweig«
en hoofdvertegenwoordiger R. dB Bruin, Uim-
oeusparkweg 1B, Amsterdam, 230 gr. L —co,
tabletten f. 45 en L 1.20.
Verkoop voor Schagen en Omatreken s Gebr. Rotgans
Hoogasljde E 16, Schagen. Ook voor engros.
dl
14
3.
Kolfcorn, Januari 1928.
J. J. ENGEL.
Voor Zondag 20 JanuarL
8,25 KUIZEN (341) NCRV. Morgenwijding.
••15 HILVERSUM (1071) VARA Cursus.
8.45 HILVERSUM (1071) VARA. Doe het veilig.
10.30 HUIZEN (341) KRO. Hoogmis uit Parochiekerk'
v. d. H. Petrus teGulpen.
«•w HILVERSUM (1071) Schaakles door J. Davidson.
**•30 HILVERSUM Lunchmuzlek.
«•30 HUIZEN (341) Lunchmuzlek.
*05 PARIJS (R. 1750) Concert.
130 HUIZEN (341) Godsdienst onderricht voor oude
ren.
Voor 21 JanuarL
10.00 HILVERSUM (1071) Tijdsein en morgenwijding
11.20 DAVENTRY (1563) Gramophoonplaten.
11.50 HAMBURG (392) Concert uit Hannover.
12.00 HILVERSUM (1071 Politieberichten.
12.15 HILVERSUM Lunchmuzlek.
12.20 DAVENTRY (1563) Balladenconcort
12.30 HUIZEN (341) Lunchmuzlek.
12.50 DAVENTRY (1583) Dansmuziek.
12.50 PARIJS (R. 1750) Concert
12.25 LANGENBERG (462) Middagconcert
1.20 DAVENTRY (1568) Lunchmuzlek.
1.25 HAMBURG (392) Concert uit Bremen.
2.00 HUIZEN (341) Schooluitzending.
2.00 HILVERSUM (1071) Gramophoonplaten.
2.45 HILVERSUM Flimmuziek uit City-Theater te
's Gravenhage.
2.50 KALUNDBORG (1153) Namiddagconcert
3.20 DAVENTRY (482) Concert
3.50 BERLIN (475) Concert
3.50 DAVENTRY (1563) Balladenconcert
4.00 HUIZEN (341) Ziekenuurtje.
4.05 PARIJS (R. 1750) Conoert
4.20 MOTALA (1382) Gramophoonplaten.
4.20 BERN (411) Concert
4.35 DAVENTRY (1563) Concert.
5.00 HILVERSUM (1071) Kinderuurtje.
5.05 LANGENBERG (462) Concert.
5.20 ^RUSSEL (509) Dansmuziek.
5.20 HAMBURG (392) Concert.
5.15 KATTOWITZ (422) Concert uit Warschau.
5.30 BERLIN (475) Spraakles.
5.30 HUIZEN (341) Literaire lezing door Dlet Kra
mer.
5.35 BERN (411) Gramophoonplaten.
6.00 HILVERSUM (1071) Tijdsein en vooravondcon
cert door omroeporkest o. 1. v. Nico Treep.
6.50 BRUSSEL (509) Concert.
7.00 HUIZEN (1852) Stenografleles.
7.15 HILVERSUM (1071) EngeÏ3che' les voor begin
ners,
7.20 LANGENBERG (462) Concert
7.30 HUIZEN (1852) Zangcursus.
7.45 HILVERSUM (1071) Politieberichten.
8.00 HILVERSUM (1071) Tijdsein.
8.00 HUIZEN (1852) Uitzendavond. Daarna persbe
richten Vaz Dias.
8.01 HILVERSUM (1071) Handelswetenschappelijke
lezingen.
7.50 BERLIN (475) Concert uit Praag. Daarna tljd-
séin en berichten. Daarna tot 11.50 Dansmuziek
8.05 DAVENTRY (1563) Concert
8.05 ROME (449) Concert.
8.30 HILVERSUM (1071) AVRO-cabaret-avond, met
medewerking van Stelle Fontaine. Roosje Kohier
van Gelder, Henrie Marchand, Plerre Palla.
AVRO-dansorkest e.a.
8.35 BRUSSEL (509) Concert.
8.55 DAVENTRY (1583) Concert.
9.05 PARIJS (R. 1750) Concert.
9.20 DAVENTRY (482) Concert.
9.50 KONINGSBERGEN (280) Concert
9.50 KATTOWITZ (422) Dansmuziek.
9.50 KALUNDBORG (1153) Dansmuziek.
9.55 TOULOUSE (390) Concert
10.00 HILVERSUM (1071) Persberichten Vaz Dlaa.
10.20 TOULOUSE (390) Dansmuziek.
10.35 DAVENTRY (4882) Dansmuziek.
11.20 DAVENTRY Orkestmuziek.
11.35 DAVENTRY (1563) Dansmuziek.
Als uw organisme zelf u door pijn en kwalen, een
duizelig gevoel, oorsuizingen en andere stoornissen
waarschuwt, dat de nieren hot urinezuur en andere
vergiftige stoffen niet behoorlijk uit het bloed filtree-
ren, dient gij u ln acht te neanien. GtJ kunt het spoedig
genoeg zelf uitmaken:
Let er op of gij last hebt van rugpijn, rheumatlsche
pijnen, ischias of spit, een prikkelbaar, zenuwachtig,
afgemat gevoel, een gevoel of uw ooron sulzen of
gonzen, to vaak of te weinig aandrang tot urineeren,
troebel, te donker of te licht gekleurd water. Brandend
en pijnlijk bij de loozing. Zanderig, gruisachtlg of drar
derig bezinksel.
Elk dezer verschijnselen kan beteekenen, dat uw
nieren hulp behoeven. Gebruik dan. onmiddellijk Fos-
ter's Rugpijn Nieren Pillen. Zij worden aanbevolen
als het middel,, dat de verzwakte nieren opwekt, de url-
neloozing regelt en u bevrijdt van rugpijn, rheumatiok,
en die andere ellendige verschijnselen van nieraandoe
ning.
Verkrijgbaar (in glasverpakking met geel etiket
let hier vooral op) bij apotheken en drogisten t 1.75
per flacon.
Gelijk wij reeds ln een deel van de oplaag van ons
Donderdagnummer vermeld hebben, zijn dien morgen
de schipbreukelingen van het bij den Hoek van Holland
gestrande Letlandsche stoomschip „de Valka" gered.
Na het treurige olnde van de reddingsboot „Prins dor
Nederlanden" met zijn bemanning, heeft, zooals reeds
gemeld, de „Koningin Wllhelmlna" van Stellendam ge
tracht het ln nood verkeeronde schip te bereiken, doch
de eerste poging mislukte .doordat de boot op de Garna-
lenplaat vastraakte en eerst enkele uren daarna weer
bij hqog water is vlot gekomen.
Ten tweede male werd toen een poging gewaagd, en
nu met succes. Om ongeveer elf uur keerde de „Ko
ningin Wllhelmlna" met de vlag ln top ln de haven
van Stellendam terug.
Aan boord bevonden zich, behalve de bemanning zelve,
drie en twintig opvarenden van de „Valka". Onder hen
bevonden zich drie vrouwen.
Het enthousiasme van de menigte belangstellenden
was groot
Aan boord van het gestrande schip waren achterge
bleven de kapitein en de marconist, die nog niet van
boord wenschten te gaan.
Onmiddellijk, nadat de reddingsboot de verkleumde
schipbreukelingen had afgezet, is zij weer uitgevaren,
om ook deze mannen nog van boord te hailen, die nu
niet langer weerstand boden en ook zij werden een
oogenblik later veilig en wel aan land gezet, zoodat toen
alle opvarenden gered waren.
Een verhaal van de geredden. Voor hun
oogen de bemanning van de „Prins der Ne
der Landén." zien verdrinken, en niet ln staat
hen te helpen.
De geredde schipbreukelingen van de „Valka" doen het
volgende hartroerende verhaal van het omslaan van do
„Prins der Nederlanden", welks bemanning ze voor hun
oogen hebben zien verdrinken, zonder dat ze ook maar
iets hebben kunnen doen om ze te helpen.
Wij vertrokken, aldus de stuurman van de „Valka",
Woensdagmorgen om circa half zeven van Waalhaven
met bestemming Helsingfors. Wij hadden een 2000 ton
cokes aan boord. Van te voren waren wij ln Antwerpen
geweest. Het weor was niet bijzonder, maar toch niet
zoo slecht, dat uitgaan onverantwoordelijk was. Maar
toen wij buiten kwamen was het er reeda danig aan het
spoken. Felle sneeuwstormen teisterden ons schip. De
storm was N.W. en er kwam veel water over. Langen
tijd hebben wij trachten door te stoomen, totdat plotse
ling onze roerketting brak en wij aan de ruwe golven
waren overgeleverd met het bekende gevolg, dat wij
vastliepen. Het zal toen zoo ongeveer half negen ge
weest zijn.
Alle logies liepen tegelijk vol water. Ook tot de ma-
chinekamer drong het water door. De kapitein gaf toen
order het S.O.S. sein uit te zenden, daar de positie zeer
hachelijk werd.
Om half tien werd aan Schevenlngen Haven hulp
gevraagd en om half vier, hetgeen te wijten moet
zijn geweest aan de slechte weersgesteldheid werd
de eerste reddingsboot gezien. De „Prins der Neder
landen" trachtte dicht onze boot te naderen, maar het
was niet doenlijk vanwege de ontzettend hooge zeeën.
Het omslaan van deze reddingsboot was op de „Val
ka" duidelijk zichtbaar geweest. Voor ons die op de
„Valka" waren, was het verschrikkelijk de mannen, die
ons het leven wilden redden, te zien verdrinken. Wij
zagen nog hoe twee mannen zich aan de omgeslagen
boot vasthielden. Maar bij de ijzige koude was het nar
tuurlijk onmogelijk, dat zij dat lang konden uithouden.
Een paar anderen zagen wij nog probeeren al zwem
mende het hoofd boven water te houden, maar de hui-
zen-hooge golven stortten zich op hen neer en een voor
een verdwenen zij in de diepte.
Wij konden niet helpen, wij konden geen hand uitste
ken en dat is in zulke oogenblikken verschrikkelijk. Het
was hartverscheurend zoo hen te moeten zien verdrinken,
die getracht hadden ons het leven te redden.
De stuurman schreef het omslaan van de „Prins der
Nederlanden" hieraan toe, dat hij gedraald moet zijn in
een breker, op bijna een kwart mijl van het schip. Z.i.
had de reddingsboot minstens een mijl van de „Valka"
verwijderd moeten zijn, om goed te draalen. Volgene
den stuurman was het dan ook heel goed mogelijk, dat
de stuurinrichting van de reddingboot onklaar is ge
raakt.
Op de vraag hoe de bemanning zich boord van
de „Valka" had gedragen, antwoordde hij „dapper".
Werkende hebben wij gegeten en niemand was onwillig
en dat is heel wat waard, wanneer de zee zoo onstuimig
is en er zoo'n gestadige wind waait. Feitelijk hebben
wij niets anders gedaan dan den gaheelen nacht door
op allerlei manieren dringend om hulp geseind. Wij ga?
ven Uohtslgnalen met lampen of staken vuurpijlen af,
en verder stonden wij machteloos, overgeleverd aan de
harde ruwheid van het weer.
En nu zitten wij rustig hier, dank zij het optreden
van de reddingboot „Koningin Wllhelmlna". Eerst zijn
23 man van boord gehaald, onder wie ook de drie vrou
welijke personen later konden de kapitein met den
marconist er pas toe over gaan, ons schip te verlaten.
De bemanning is zoolang in 't Zeemanshuls te Rot
terdam onder dak gebracht .totdat de „Valka" weer zee
waardig zal zijn.
WAT KAPITEIN SLIS VERTELDE.
Op zoek naar de verongelukte redders.
Een verschrikkelijke nacht.
Kapitein Slis is Woensdagavond met een vlet uitge
varen om te zien, of hij nog dets kon vinden van de
schipbreukelingen van de „Prins der Nederlanden", de
dappere helden, die hun plicht deden tot het einde
de ware heldenmoed van de zee.
In den loop van Donderdagmorgèn is Kapitein Slis
teruggekeerd, waarna hij in een onderhoud met de cou
ranten-verslaggevers meedeelde, dat ze een vreeselijken
nacht hadden doorgemaakt. Heel den middag en ook
heel den nacht had hij met zijn mannen tot aan het
middel in het ijs en water geloopen bij het zoeken langs
het strand, en ook de topht erheen was ontzettend. Wij
zijn, aldus kapitein Slis, nu wel met de vlet terugge
komen, maar zij is heelemaal kapot geslagen op de
glooiiing bij Oostvoorne. Daar stond een geweldige zee,
en eerst vlogen we voor de zee weg in een sneeuw
storm, zooals ik nog nooit meemaakte. Het was zoo
donker ,dat je geen hand voor oogen kon zien. We zijn
nog wel tot dwars voor de lichten van de Valka ge
weest, maar we moesten ten slotte terug, omdat het te
bar werd en omdat we ndet opschoten. Toen een van
de omstanders opmerkte, dat het toch eigenlijk te veel
was geweest, zeide kapitein Slis, dat men als het schip
goed is, uitgaat, omdat het om de kameraden te doen
is.
Ten slotte zijn wij, aMus kapitein Slis verder, het
strand opgegaan, en toen begon het pas. Ik heb twee
man bij de boot gelaten en met zijn vieren gingen wij
met een lantaarn het strand op, Zoo is het den gahee
len nacht doorgegaan, zonder iets of iemand tevinden.
Ik had den loodscommissarls nog wel een paar maal
opgebeld, omdat er geruchten waren gekomen ,dat er
twee menschen hier op het strand zouden zijn aange
spoeld, en hij vertelde mij, dat ook hij deze geruchten
had gehoord. Wij zijn er toen direct op uitgegaan en
toen wij tenslotte ook nog van twee politiemannen
hoorden, dat er bij paal drie mannen zouden zijn aan
gespoeld, gingen wij er wederom op uit. Nogmaals belde
lk de commissaris op en die wist ook niet anders te
vertellen, dan dat de politie het hem had gezegd. Ik
heb toen een auto genomen en daarmee ben ik naar
den burgemeester van Rockanje gereden. Hij wist ech
ter van niets en hij verwees mij naar den strandvon
der, die al evenmin uitsluitsel kon geven. Toen besloot
lk naar Oostvooren te gaan en na een tocht door een
halven meter hooge sneeuw kwam ik daar bij den bur- -
gemeester aan, om ook van hem te vernemen, dat er
niets bekend was. Hierop heb ik mij tot de politie ge
wend, die toch zelf het bericht haid gegeven, en daar
hoorde ik, dat ook zij het maar van hooren zeggen had
Ik ben toen na,ar mijn mannen teruggekeerd, die op
het strand waren blijven zoeken zondor eenlg resultaat.
Wij hadden aanvankelijk niet zoo zeer op de Valka
gelet, omdat wij genoeg te doen hadden met hetgeen
waarvoor wij waren uitgegaan: de reddingboot en haar
mannen. Toen ik weer terugkwam bij de boot, zagen
wij, dat de Valka een vuurpijl afschoot .Later hebben
wij de lichten nog duidelijk gezien en vanochtend kon
je het schip heel goed waafimemen. Zoo te zien, zat zij
er veilig, en daarom telefoneerde lk dan ook naar Hoek
van Holland, dat de loodscommissarls niet te veel moest
wagen, omdat het schip er nog goed zat.
Aan het einde van het onderhoud zei kapitein Slis
bewogen: „Dat zij nou allemaal zijn omgekomen. Wat
was het nou eigenlijk voor een weer, vergeleken bij
dien Zondag, toen wij zijn uitgevaren. En als er toen
iets was gebeurd, dan hadden ze tegen mij gezegd: „Je
bent gek, dat je bent uitgegaan." Maar nou... ach, zij
zeggen zoo gauw: het ds de reddingboot en daar ge
beurt niets mee, en je ziet het nu. Na dien Zondag
heeft mijn vrouw tegen me gezegd: „Je moet er mee
ophouden, je gaat er af." Eigenlijk zou Je beter hebben
gedaan met vrijgezel te blijven, wat dat betreft. En, na
tuurlijk heeft zij liet nu weer gezegd; maar dan zeg
ik maar: Je kunt op den wal doodgereden worden; het
ls altijd maar een ongeluk. Als lk gistermiddag mijn
boot had gehad, dan was ook ik stellig weer uitgevaren
om te zien, wat er met de mannen nog te doen was.
Wat was het nou eigenlijk, vergeleken bij dien nacht
met de Christian Michielsen, en als je tenslotte weet,
dat er kameraden in zee liggen, dan ga je toch, ook al
geloof je, dat zij spoedig nadat zij uit de boot zijn ge
vallen, dood zullen zijn geweest.
Van der Klooster is 27 jaar uitgevaren en nog nooit
heeft hij iets gehad, en lk ben er zeker van, dat hij
gisteren gelachen heeft om het weer. De schepen zijn
goed, maar er kan altijd wat gebeuren: er kan iets aan
de machines komen en dan", zoo besloot kapitein Slis,
„hoeveel kracht heeft do zee niet"
Vüf lijken aangespoeld.
Te Rockanje zijn aangespoeld de lijken van schipper
v. d. Klooster en de matrozen Meuldijk, Sterrenburg,
Van Asperen en De Groot. Ze werden per auto naar
Hoek van Holland vervoerd.
Het lijk van schipper v. d. Klooster, dat op het strand
gevonden is, had ernstig verminkte voeten. De vier an
dere lijken waren ongeschonden. De lijken der drie
andere omgekomenen worden nu nog vermist.
„De Prins der Nederlanden" geborgen.
De reddingboot „Prins der Nederlanden" zat ter
hoogte van Rockanje tegen den kant. Bij hoog water
is zij echter vlot gebracht en naar Hellevoetsluis ge
sleept, waarna zij dadelijk ls leeggepompt Er zijn geen
lijken aan boord gevonden. Toen de boot werd omge
draaid, bleek, dat het mangat van de machinekamer
open stond. De beide machinisten hebben dus nog
kans gezien, het deksel te openen en uit de boot te
komen.
Gistermorgen is de boot naar Vlaardingen gesleept,
waar zij op de helling zal worden gezet, om te worden
hersteld.
De meening van deskundigen over het om
slaan van de boot.
Uit de beschadiging van de „Prins der Nederlanden"
hebben de deskundigen zich ongeveer een voorstelling
kunnen vormen van da wijze waarop de ramp heeft
plaats gevonden.
Volgens hen is de beschadiging van een dusdanig ka?
rakter, dat men zoo goed als zeker mag aannemen, dat
zij in aanvaring is geweest. Vermoedelijk is de boot bij
':et varen rond het gestrande schip door een grondzee
opgepakt en tegen de Valkt gesmakt. Ten gevolge van
deze aanvaring zou zij dan zijn gekanteld. De schade
;s aan de boegzijde het grootst; daar is het berghout
tot op den huid van de boot afgerukt Waarschijnlijk
is zij dus met de stuurboordshoek tegen het schip ge
slagen.
De aangespoelde slachtoffers van de ramp hadden
allen nog de reddingsgordels om. De deskundigen' war
ren het er over eens, dat de mogelijkheid lang niet uit-
gesloten moet worden geacht, dat de mannen, toen de
•boot was omgeslagen, nog geruimen tijd hebben ge
zwommen, totdat de koude en de uitputting hen heb
ben overmand en zij, met de lichten van de kust voor
de oogen, zijn gestorven.
Ook waren zij de meening toegedaan, dat de belde
machinisten zeer waarschijnlijk npg aan boord van
het schip waren. Het was zeer jammer, dat men geen
poging meer kon ondernemen, om de lijken te bergen,
De vloed kwam al te sterk opzetten en het werd hoog
tijd het gestrande vaartuig te verlaten, want tusschen
het schip en de duinenrij bevond zich een duin, waarin
het water ras hooger en hooger kwam te staan en het
werd zaak te zorgen, dat men niet van de kust hier
door werd afgesneden.
Voor de nagelaten betrekkingen der be
manning van de „Prins der Nederlanden".
In overleg met de Zuldhollandsche Maatschappij tot
redding van schipbreukelingen doet het hoofdbestuur
van het Nederlandsche Roode Kruis, Prinsessegracht 27
te 's-Gravenhago, een warm beroep op liefdadig Neder
land ten behoeve van de nagelaten betrekkingen der
heldhaftige bemanning van de reddingsboot Prins der
Nederlanden
Giften per postwissel of giro (na 22120) worden voor
dit doel gaarne in ontvangst genomen onder het motto:
Prins Hendrik der Nederlanden.
Het Nationaal Steuncomité Stormramp 1927 heeft
reeds een bedrag van f 10.000 ter beschikking van den
minister van Waterstaat gesteld, teneinde dit de
nagelaten betrekkingen van genoemde bemanning ten
■goede te doen komen.
Deelneming der Letlandsche regeering.
De gezant van. Letland heeft a-rti de Nederlandsche
regeering telegrafisch de deelneming zijner regeering
betuigd naar aanleiding van het omkomen der beman
ning van de Nederlandsche reddingsboot „Prins der