mm Parijsche Modenieuwtjes. Heeft een winkeljuffrouw het recht mooi te zijn? Diagonale lijnen. 'k Heb het land. 1 Men draagt zijn paraplule weer tn een foudraaL En daar de mode steeds weer wat nieuws verzint zijn deze omhulsels uit zijden fluweel bedrukt als de damesjaponnen. Bovenaan is een kleine ruche als versiering aangebracht. Het is daardoor mogelijk om nu ook de parapluie passend bij de zijde fluweelen japon te dragen. De mouwen bezitten tusschen elleboog en, pols een zeer groote fantasie. Zij zijn dikwijls geheel verschillend aan de Japon. Is deze laatste uit een effen stof, zoo zijn de mou wen dikwijls geborduurd, gegarneerd of ge- incrusteerd. Puntvormige drapeeringen val len dikwijls als een vleugel vanaf den boven arm. De mouwen van de avondmantels zijn als de kragen, steeds zeer omvangrijk en volu mineus. De Parijsche „Conseil des Prud'hommes" (een soort rechtbank in arbeidsgeschillen) moest deze week een eigenaardig geval be rechten, n.1. of een patroon het recht heeft zijn winkeljuffrouw weg te zenden, omdat zij naar zijn oordeel te knap is, onder het eenige motief dat haar schoonheid de klanten meer aantrok dan de artikelen die zij verkoopen moest Normaal gesproken zou men zeggen dat de 'eigenaresse van den winkel blij moest zijn zoo een knappe verkoopster te hebben, want het stroomde klanten, die, al kwamen zij dan alleen binnen, aangelokt door de mooie oogen van het Jonge meisje, toch slechts zelden weggingen zonder iets ge kocht te hebben. En zoo had toch ook de aaak zijn voordeel er bij Maar de eigenaresse, hoewel tevreden over den verkoop, ergerde zich over de compli menten die de tallooze heerenklanten aan hare verkoopster maakten, met het gevolg, dat zij deze ontsloeg. En voor het scheidsge recht liet zij als reden bepleiten dat zij niet steeds haren winkel vol wilde hebben met •machtende Jongelieden. Maar de advocaat der verkoopster be merkte dat wanneer alle patroons die knappe verkoopsters in hun dienst hadden, deze gingen ontslaan, de „Conseil des Prud'hom mes" wel een speciale afdeeling voor derge lijke geschillen zou kunnen openen. En boven dien, zei hij, zijn wij eigenlijk niet zelf ver antwoordelijk, want zijn wij zelf niet gaarne galant in dergelijke omstandigheden? Het scheidsgerecht bleek de meening van dezen advocaat toegedaan en zegde een scha deloosstelling aan de te knappe verkoopster toe, verklarende dat schoonheid geen grond is tot contractbreuk en tot het wegzenden van een verkoopster wier eenige fout daarin De menschen die beweren dat allee ba do wereld scheef gaat, hebben waarschijnlijk het oog op de laatste wintermode. Scheeve en schuine lijnen in overvloed. En welk een groote bron om wat fantasie in onze kleeding aan te brengen! De voornaamste en eenvoudigste methode om een schuine lijn te verkrijgen bestaat daarin om de stoffen die rechte strepen heb ben in de diagonaal te snijden en omgekeerd door stoffen die schuine lijnen hebben vol gens den draad te snijden. Dan is er een tweede methode, eveneens eenvoudig, die daarin bestaat dat men schuine stiksels of diagonaalsgewijze gesneden stukken op effen stof aanbrengt. In hetzelfde Idee zijn ook de bontmantels, waarop de enkele huiden dia gonaalsgewijze geplaatst zijn. Deze mode is zeer amusant en we vinden haar terug in alle domeinen: mantels voor de stad, voor sport, van zijde en bont; sport-, thee- en diner-toiletten, om die voor gala-gelegen heden niet te vergeten; korte en lange capes. Nemen wij hier en daar een kijkje: 1. Allereerst een mantel in zomerherme- lijn of van petit gris, gegarneerd met een vos.' Alleen deze vos is recht, al het andere ls in biais. 2. Vervolgens komt een mantel van een lakensche stof, geheel scheef bestikt met dunne koordjes. De astrakan manchetten zijn scheef op de mouwen, en ook de astrakan shawl is scheef om den hals. Een ware dracht voor iemand met een stijve nek! 3. Vervolgens een Japon in roode kasha, met over het bovenlijf een dwars loopende nervure. Dezelfde nervure vinden wij op den rok terug, waar zij aan den zijkant het uit gangspunt vormt vo'or een groep gladgestre ken plooitjes. 4. Zou de Japon van bedrukt fluweel of van crêpe de chlne aan het algemeene lot kunnen ontsnappen? Zeker niet. Bij de hier afgebeelde Japon zijn het de drie kleine volants aan de onderzijde, welke diagonaals gewijze aangebracht zijn. Deze volants zijn uit een effen stof, als tegenstelling met den stof van de Japon. 5. En ook de cape die vele Japonnen ver gezelt, volgt deze fatale wet. Ik raad U zulk een cape steeds afneembaar te niaken. Want zoo een cape moet men alleen thuis dragen. Onder een mantel wordt hij licht gekreukt en geeft dan een. slordig voorkomen aan het geheele toilet. Anders is het natuurlijk wan neer men de cape op den mantel draagt, dan staat hij zeer elegant. Wat deze Japon betreft kiest haar in laken, in drapella of in zwart mode. Dikwijls kiest men het tezamen met voile de soie, met tulle, met satijn, of ook met fluweel. In ons geval is de kant diago naalsgewijze op een onder japon van zwart crêpe satin geplaatst, en vormt zoo een enorme volant, welke zich tot een sleep ver lengt. Kiest men deze japon in zwart, dan örage men voor op den schouder een groote zwarte roos als eenige garneering. Op het oogenblik draagt men de bloemen in dezelf de kleur als het tollet, vooral bij avond- Japonnen. ,,'k Heb het land" dat Wil niet ze Dat ik grondbezitster ben, Evenmin, dat ik de weelde Van een eigen boomgaard ken., Tc Heb geen eenden 'k heb geen ki 'k Heb géén ezels in den stal, Maar, het kan mij niet verstore Dié ontmoet men overal.... En bezit ik ook geen boomgaard, 'k Heb van vruchten overvloed; Oógst van wat ik vroeger zaaidi Heerlijk - wrang - of bitterzoet. ,,'k Heb het land" om and're red Ben Ik zoo uit mijn humeur, Kijk ik nu zoo pessimistisch, Is mijn stemming in mineur.de; lij] Tc Lig met een gebroken enkel Buiten dwarrelt rond de sneeuêij 'k Tracht op één been rond te h Als een aangeschoten spreeuw.. En ik kijk nog ééns zoo land'rig Naar mijn jas - m'n hoed - m'n Als ik zie. hoe in de dakgoot, Poes een wandeling gaat doen! (Nadruk verboden.) H. H. DE BRUIN—1 GEDACHTEN EN GEZEGDI Een zelfmoordenaar is tegelijkertljl stoutmoedig: hij kan niet tegen i vechten, maar hij trotseert de eeuwig Ma Een belachelijke en verwijfde fat den vorigen dag reeds hoe en waarn zich den volgenden dag zal kunnen do merken. De philosoof laat zich do kleermaker aankleeden. Er is evenveel heid in gelegen wanneer men de mod vlucht dan wanneer men deze ovor volgt. La Bruj Er zijn menschen die kans zien ffl te smijten zonder dat zij ooit edel zijn, en men ziet het skelet van hun] heid door het vuurwerk van hunne IK uitgaven heen. fluweel en gij zult U niet beklagen. 8. Is deze Japon voor den avond of voor den morgen? Dat ligt aan U zeiven. Wanneer gij hem kiest in natuurlijk kasha met er op bewerkte ruiten, dan zal hij geheel een spor tief karakter hebben. Maar wanneer gij als stof crêpe satln neemt, b.v. licht tabakkleu- rlg of vieux rose, of leikleurig en de ruiten van zilverdraad dan ls het een allerbekoor lijkst avond japonnetje. 4 7. En geven we ten slotte nog een ïetr gekleede avondjapon. Hier ls kant een aan gewezen materiaal, want ket ii uk in da ONZE PATRONEN. Patronen van de modellen van mantNf derjurken zijn verkrijgbaar bij on» redactrice, Mejuffrouw L. Berendes, Jo*S suyckerstraat 96, Den Haag. De patronen voor dames kosten IHjj kinderen 0.80. Het duurt ongeveer alvorens n ln het besdt komen van patronen aanvragen. 8. v. p. leeftijd op te geven bl) het besttD patronen voor kindwen. Aas Ac Ictcreaim, aio soa poirooo y vxit MlaoJi nmcM Wj i' oanvrap MfcoMUrfe bodnt* to to itniloa tm M Miil'Wwtl—»««I BSMdl

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1929 | | pagina 20