mm
Parijsche Modenieuwtjes.
Heeft een winkeljuffrouw het
recht mooi te zijn?
Diagonale lijnen.
'k Heb het land.
1
Men draagt zijn paraplule weer tn een
foudraaL En daar de mode steeds weer wat
nieuws verzint zijn deze omhulsels uit zijden
fluweel bedrukt als de damesjaponnen.
Bovenaan is een kleine ruche als versiering
aangebracht. Het is daardoor mogelijk om
nu ook de parapluie passend bij de zijde
fluweelen japon te dragen.
De mouwen bezitten tusschen elleboog en,
pols een zeer groote fantasie. Zij zijn dikwijls
geheel verschillend aan de Japon. Is deze
laatste uit een effen stof, zoo zijn de mou
wen dikwijls geborduurd, gegarneerd of ge-
incrusteerd. Puntvormige drapeeringen val
len dikwijls als een vleugel vanaf den boven
arm.
De mouwen van de avondmantels zijn als
de kragen, steeds zeer omvangrijk en volu
mineus.
De Parijsche „Conseil des Prud'hommes"
(een soort rechtbank in arbeidsgeschillen)
moest deze week een eigenaardig geval be
rechten, n.1. of een patroon het recht heeft
zijn winkeljuffrouw weg te zenden, omdat zij
naar zijn oordeel te knap is, onder het eenige
motief dat haar schoonheid de klanten meer
aantrok dan de artikelen die zij verkoopen
moest
Normaal gesproken zou men zeggen dat
de 'eigenaresse van den winkel blij moest
zijn zoo een knappe verkoopster te hebben,
want het stroomde klanten, die, al kwamen
zij dan alleen binnen, aangelokt door de
mooie oogen van het Jonge meisje, toch
slechts zelden weggingen zonder iets ge
kocht te hebben. En zoo had toch ook de
aaak zijn voordeel er bij
Maar de eigenaresse, hoewel tevreden over
den verkoop, ergerde zich over de compli
menten die de tallooze heerenklanten aan
hare verkoopster maakten, met het gevolg,
dat zij deze ontsloeg. En voor het scheidsge
recht liet zij als reden bepleiten dat zij niet
steeds haren winkel vol wilde hebben met
•machtende Jongelieden.
Maar de advocaat der verkoopster be
merkte dat wanneer alle patroons die knappe
verkoopsters in hun dienst hadden, deze
gingen ontslaan, de „Conseil des Prud'hom
mes" wel een speciale afdeeling voor derge
lijke geschillen zou kunnen openen. En boven
dien, zei hij, zijn wij eigenlijk niet zelf ver
antwoordelijk, want zijn wij zelf niet gaarne
galant in dergelijke omstandigheden?
Het scheidsgerecht bleek de meening van
dezen advocaat toegedaan en zegde een scha
deloosstelling aan de te knappe verkoopster
toe, verklarende dat schoonheid geen grond
is tot contractbreuk en tot het wegzenden
van een verkoopster wier eenige fout daarin
De menschen die beweren dat allee ba do
wereld scheef gaat, hebben waarschijnlijk
het oog op de laatste wintermode. Scheeve
en schuine lijnen in overvloed. En welk een
groote bron om wat fantasie in onze kleeding
aan te brengen!
De voornaamste en eenvoudigste methode
om een schuine lijn te verkrijgen bestaat
daarin om de stoffen die rechte strepen heb
ben in de diagonaal te snijden en omgekeerd
door stoffen die schuine lijnen hebben vol
gens den draad te snijden. Dan is er een
tweede methode, eveneens eenvoudig, die
daarin bestaat dat men schuine stiksels of
diagonaalsgewijze gesneden stukken op effen
stof aanbrengt. In hetzelfde Idee zijn ook de
bontmantels, waarop de enkele huiden dia
gonaalsgewijze geplaatst zijn. Deze mode is
zeer amusant en we vinden haar terug in
alle domeinen: mantels voor de stad, voor
sport, van zijde en bont; sport-, thee- en
diner-toiletten, om die voor gala-gelegen
heden niet te vergeten; korte en lange capes.
Nemen wij hier en daar een kijkje:
1. Allereerst een mantel in zomerherme-
lijn of van petit gris, gegarneerd met een
vos.' Alleen deze vos is recht, al het andere
ls in biais.
2. Vervolgens komt een mantel van een
lakensche stof, geheel scheef bestikt met
dunne koordjes. De astrakan manchetten zijn
scheef op de mouwen, en ook de astrakan
shawl is scheef om den hals. Een ware dracht
voor iemand met een stijve nek!
3. Vervolgens een Japon in roode kasha,
met over het bovenlijf een dwars loopende
nervure. Dezelfde nervure vinden wij op den
rok terug, waar zij aan den zijkant het uit
gangspunt vormt vo'or een groep gladgestre
ken plooitjes.
4. Zou de Japon van bedrukt fluweel of
van crêpe de chlne aan het algemeene lot
kunnen ontsnappen? Zeker niet. Bij de hier
afgebeelde Japon zijn het de drie kleine
volants aan de onderzijde, welke diagonaals
gewijze aangebracht zijn. Deze volants zijn
uit een effen stof, als tegenstelling met den
stof van de Japon.
5. En ook de cape die vele Japonnen ver
gezelt, volgt deze fatale wet. Ik raad U zulk
een cape steeds afneembaar te niaken. Want
zoo een cape moet men alleen thuis dragen.
Onder een mantel wordt hij licht gekreukt
en geeft dan een. slordig voorkomen aan het
geheele toilet. Anders is het natuurlijk wan
neer men de cape op den mantel draagt, dan
staat hij zeer elegant. Wat deze Japon betreft
kiest haar in laken, in drapella of in zwart
mode. Dikwijls kiest men het tezamen met
voile de soie, met tulle, met satijn, of ook
met fluweel. In ons geval is de kant diago
naalsgewijze op een onder japon van zwart
crêpe satin geplaatst, en vormt zoo een
enorme volant, welke zich tot een sleep ver
lengt. Kiest men deze japon in zwart, dan
örage men voor op den schouder een groote
zwarte roos als eenige garneering. Op het
oogenblik draagt men de bloemen in dezelf
de kleur als het tollet, vooral bij avond-
Japonnen.
,,'k Heb het land" dat Wil niet ze
Dat ik grondbezitster ben,
Evenmin, dat ik de weelde
Van een eigen boomgaard ken.,
Tc Heb geen eenden 'k heb geen ki
'k Heb géén ezels in den stal,
Maar, het kan mij niet verstore
Dié ontmoet men overal....
En bezit ik ook geen boomgaard,
'k Heb van vruchten overvloed;
Oógst van wat ik vroeger zaaidi
Heerlijk - wrang - of bitterzoet.
,,'k Heb het land" om and're red
Ben Ik zoo uit mijn humeur,
Kijk ik nu zoo pessimistisch,
Is mijn stemming in mineur.de;
lij]
Tc Lig met een gebroken enkel
Buiten dwarrelt rond de sneeuêij
'k Tracht op één been rond te h
Als een aangeschoten spreeuw..
En ik kijk nog ééns zoo land'rig
Naar mijn jas - m'n hoed - m'n
Als ik zie. hoe in de dakgoot,
Poes een wandeling gaat doen!
(Nadruk verboden.)
H. H. DE BRUIN—1
GEDACHTEN EN GEZEGDI
Een zelfmoordenaar is tegelijkertljl
stoutmoedig: hij kan niet tegen i
vechten, maar hij trotseert de eeuwig
Ma
Een belachelijke en verwijfde fat
den vorigen dag reeds hoe en waarn
zich den volgenden dag zal kunnen do
merken. De philosoof laat zich do
kleermaker aankleeden. Er is evenveel
heid in gelegen wanneer men de mod
vlucht dan wanneer men deze ovor
volgt. La Bruj
Er zijn menschen die kans zien ffl
te smijten zonder dat zij ooit edel
zijn, en men ziet het skelet van hun]
heid door het vuurwerk van hunne IK
uitgaven heen.
fluweel en gij zult U niet beklagen.
8. Is deze Japon voor den avond of voor
den morgen? Dat ligt aan U zeiven. Wanneer
gij hem kiest in natuurlijk kasha met er op
bewerkte ruiten, dan zal hij geheel een spor
tief karakter hebben. Maar wanneer gij als
stof crêpe satln neemt, b.v. licht tabakkleu-
rlg of vieux rose, of leikleurig en de ruiten
van zilverdraad dan ls het een allerbekoor
lijkst avond japonnetje. 4
7. En geven we ten slotte nog een ïetr
gekleede avondjapon. Hier ls kant een aan
gewezen materiaal, want ket ii uk in da
ONZE PATRONEN.
Patronen van de modellen van mantNf
derjurken zijn verkrijgbaar bij on»
redactrice, Mejuffrouw L. Berendes, Jo*S
suyckerstraat 96, Den Haag.
De patronen voor dames kosten IHjj
kinderen 0.80. Het duurt ongeveer
alvorens n ln het besdt komen van
patronen aanvragen.
8. v. p. leeftijd op te geven bl) het besttD
patronen voor kindwen.
Aas Ac Ictcreaim, aio soa poirooo y
vxit MlaoJi nmcM Wj i' oanvrap
MfcoMUrfe bodnt* to to itniloa tm
M Miil'Wwtl—»««I BSMdl