SchagerCourant
Radioprogramma
Tutti Frufti.
Tweede Blad.
Ingezonden Stukken.
Donderdag 24 Januari 1929.
72ste Jaargang. No. 8397
Schagerwaard, Jan. 1929.
M. de Red.,
Vriendelijk verzoek ik U een plaatsje in Uw blad,
bij voorbaat mijn dank. En wel naar aanleiding van
een ingezonden stukje van een jonge boer uit de
(chagerwaard over de opheffing van de kaasfabriek
.Schagerwaard". Zijn gemoed komt in opstand, tegen
een gedeelte zijner collega's. Waarom? Bijna overal
zijn toch de zoogenaamde dagfabrieken veranderd in
kleine of groote zoetfabrieken, waarom moest dat hier
dan juist zoo blijven? Bij vergelijking blijkt toch, dat
deze dagfabriek, die goed werkt, tegen een zoetfabriek
die goed werkt, het extra werk, als roomen, karnen
en melkrtyden, voor niets gedaan wordt.
Nu is het een feit. dat als iemand voorstander is
van een groote coöperatieve zuivelfabriek iedereen
deze niet naast zijn deur en ook niet in de gemeente
kan hebben. Dan wo*dt er maar gekeken, of zoo'n
fabriek op een geschikte plaats komt te staan, liefst
aan spoor en vaarwater beiden, wil deze voordeellg
werken, 't Is te begrijpen, dat dan de eene gemeente
meer van de fabriek zal proflteeren dan de andere,
maar dat kan niet veel andera
Nu Iets over onzen kaasmaker Ho man en den melk-
controleur-boekhouder Burger, menschen, die, lk zou
haast wel kunnen zeggen, allen waardeeren en hoog
achten,als persShen die goed voer onze fabriek gewerkt
hebben. Maar moeten zij nu juist de fabriek koopen,
om aan een broodwinning te komen? Melk koopen is
toch zeer wisselvallig, het kan brood geven, maar ook
nemen. Ze konden toch ook een andere beterekking
gezocht hebben. Nu, al krijgen ze te kort melk om te
beginnen, dan is het licht geen strop. Zij toch hebben
de fabriek niet duur gekocht, dank zij de slimme mar
nier van onzen Directeur, om onze zaak te verkoopen.
Die hun terzijde zal staan, aJ3 de zaak in werking
treedt met een jaar gratis de kaas te markten, 't Is
echter mijn inziens niet goed, als wij boeren een epe-
[1 culatieve fabriek steunen, al houden wij nog zoo van
de menschen, door onze melk aan hun te verkoopen.
I Want dan gaan wij den verkeerden kant uit. We kun-
nen beter aan een coöperatieve fabriek gaan, dan is
Ihet tenminste mee onze eigen zaak, waar wij de
pielk aan leveren. Dan gaat het den goeden kant uit.
Dus sluit u niet aan bij Burger en Homan, maar bij
Lutjewinkel. Ze zijn wel brutaal (volgens ingezonden
.stuk) om hier melk te vragen! Maar dat staat Direc
teur en Bestuur te prijzen, dat zij er bij zijn, al3 er
klanten te winnen zijn. Want zelfs voor Burger en
Homan, worden de boeren ln de courant opgewekt,
om tot do fabriek toe te treden.
Een veehouder uit die Schagerwaard.
Dlrkskorn, Januari 1929.
Meneer de Redacteur.
.^eleefd verzoek ik U een plaatsje in Uw veel gelezen
_Jad, naar aanleiding van een Ingezonden stukje van
'een 'veehouder uit de Schagerwaard. Bij voorbaat mijn
dank.
In aansluiting op het ingezonden stukje van maar een
jongen boer uit de Schagerwaard wiens gemoed in op
stand komt het volgende:
Dat de uitbetalingen van de fabriek „Schagerwaard"
steeds bevredigend zijn geweest dat hebben we kunnen
waarnemen, maar dat kon toch niet weerhouden, dat
de meeste leveranciers hun melk geheel aan een fa
briek in bewerking willen geven. (Bedoeld wordt hier
een zoetfabriek.)
Het personeelvraagstuk en de finantieele uitkomster
zullen hier zeker wel de grootste rol spelen. Na de uit
betalingen van dagfabriek (de onze beide) en de zoe-
fabrteken (gTOrrts eoetfabileKen) to overleg en met
welwillende medewerking van den Bond van Zuivelfa
brieken goed onder de loupe genomen te hebben, zijn
deze cijfers niet ln 't voordeel van de dagfabriek ultge-
I vallen.
Dat nu pas de jonge boér uit de Schagerwaard z'n
gemoed in opstand is gekomen valt in hooge mate te
I betreuren, voor hem heeft een groot arbeidsveld, open
j gelegen om mede te werken tot ons beider beoogd
doel, maar probeer niet den put te dempen als het kalf
i verdronken is.
j Wat toch is hier gebeurd?
Het bestuur van de Icaasfabriak „Dirkahorn" heeft
de zaak goed doorzien, dat de behoefte naar het zoet
I leveren van de melk steeds grooter wordt onder de boe-
ren, en stuurde naar aanleiding daarvan alreeds in
;Nov. 1928 een beleefd\ jiitnoodiglng naar de aandeel-
i houders van de kaasfabriek „Schagerwaard" en het be-
I stuur van de kaasfabriek „De Loet" te Schagen, om
met medewerking van het Bestuur van den Bond van
Zuivelfabrieken tot de gewenschte combinatie te ko
men, m.a.w. zoo mogelijk tot het hier houden van de
eenige industrie die we hebben. Maar hoe onze bedoe
ling ook ingezet, van het bestuur van de fabriek „De
Loet" ontvingen we een schrijven dat de heeren met
plezier wilden vergaderen, maar van de heeren (of boe
ren) van de fabriek „De Schagerwaard" bereikte ons
de mededeeling dat zij niet genegen waren overleg te
plegen, zeker beneden hun waardigheid..
Ik wil hopen dat de jonge boer uit de Schagerwaard
niet onder de ultgenoodlgden behoorde.
In weerwil van alle teleurstelling vanuit Schagerwaard
is toch met het bestuur van de fabriek „De Loet" ver
gaderd en tot ons aller genoegen zijn ca dien avend
elkanders gedachten uitgewisseld, maar waar hier het
middenblok zoek was („de Schagerwaard") kon natuur
lijk zeer weinig resultaten worden verkregen. Hierna
is een zeer korten rust ingetreden, maar opmerkelijk
is dat ln dien korten rusttijd eenige leveranciers van
de fabriek „de Schagerwaard" zich hebben afgeschei
den en vrijwillig naar de fabriek te Lutjewinkel (de
brutale Indringster???) zijn gegaan. Dus ln Schager
waard ls een stelselmatige ondermijning begonnen. Kon
U (jonge boer waar het nu te laat is geeft een nord-
kreet ln Schager Courant niet meer) nu niet voorkomen
dat niet alleen de groote combinatie voorgoed mislukte,
maar dat de leden Uwer fabriek dan nog bij elkaar
bleven, misschien was dan nog iets goeds bereikt, dat
in onze gemeente was gebleven, tot ons beider genoe
gen, maar beschuldig dan niet een buitenstaander als
brutale Indringster ,want beide fabrieken, en „de Scha
gerwaard" en „Dlrkshorn" hebben geheel vrijwillig een
onderhoud met Lutjewinkel aangevraagd.
Ik maak me sterk wanneer en „Schagerwaard" en
„Dirkshorn" gezamenlijk naar Schagen waren opge
trokken, we mogelijk met behulp van het bestuur van
den Bond van Zuivelfabrieken, wel iets goeds bereikt
zouden hebben, maar ontsteek dan niet in woede als
het te laat is. Wij leveranciers van de fabriek „Dlrks
horn" hebben al zooveel maal vergaderd en geprobeerd
de zaak bij elkaar te houden (wat niet ln 't geheim is
gebeurd), dat wij het er in de gegeven omstandigheden
aan geven. Was U ons tegemoet gekomen, zouden we
dien hulp o, zoo gaarne hebben aanvaard, jonge boer.
Wij hadden gezamenlijk langs geleidelijken weg hier
een groot en mooi werk tot stand kunnen brengen.
Manr nu is het me niet recht duidelijk waarom U
Lutjewinkel betitelt met de brutale Indringster, temeer,
waar beide fabrieken en „de Schagerwaard" en „Dirks
horn" vrijwillig en geheel op eigen initiatief een onder
houd met het Bostuur van Lutjewinkel hebben aange
vraagd. Mogelijk als met bedoeld onderhoud Lutjewin
kel genegen was geweest voor Uwe fabriek eenige dui
zenden guldens te geven, U het woord brutale indring
ster wel ln den pen had gehouden.
Nu een paar heeren zoo speculatief zijn aangelegd de
fabriek „de Schagerwaard" te hebben gekocht en ge
heel voor eigen rekening te exploiteeren, dat is toch
niet de schuld van de brutale Indringster? en m^en ik
dat Lutjewinkel geheel de vrije hand heeft in de Scha
gerwaard. tenminste niemand zal hun dat recht kun
nen ontnemen, temeer daar Lutjewinkel toch al melk
af gaat halen van boeren uit de Schagerwaard, die ge
heel vrijwillig dat aan de brutale indringster? hebben
verzocht.
Dat de producten naar de markten en veilingen gaan
is gelukkig, de veilingen zijn destijds ook .at veel
moeite en opoffering door de omwonenden opgebouwd,
die menschen wilden vroeger zeker wel overk-g plegen.
A\§ Harenkarspel destijds had opgepast hadden we
misschien een veiling gekregen, maar dan eerst -willen
vergaderen en nog eens vergaderen erf nog 10 keer ver
gaderen.
Dat fle „Tflageeetr en öe FtturageBmgetegr ffiw Ce
centen weghalen dat Is de vrUe concurrentie, die men-
j schen vechten er tenminste voor en blijven niet thuis
zitten; was die concurrentie verboden, dan kwam mo
gelijk uw gemoed nog meer in opstand Jonge boer.
Inmiddels wil ik hopen dat het de ondernemende
heeren Burger en Homan goed moge gaan, de tijd zal
het leeren; mocht dit misloopen, dan kunnen die hee
ren den jongen boer ln de Schagerwaard dat wel ver
wijten, want was eenmaal de groote combinatie tot
stand gekomen, dan hadden die twee menschen, die
steeds U ten dienste hebben gestaan zeker een beste
positie gekregen, maar dan had de jonge boer hier
eerder den alarmklok moeten luiden, want U heeft deze
omwenteling ook vorig jaar wel voelen aankomen, en
het spreekwoord zegt: voorkomen is beter als genezen.
Laten we de salarissen der ambtenaren hier maar niet
in 't geding brengen. Uw raadsleden slaan echter op
den tijd de hand aan de ploeg, en blijven ook niet rus
tig zitten afwachten, om straks hun gemoed in opstand
te laten komen als het te laat ls.
Laten we allebei eens een schietgebedje doen aan de
pers, misschien mogen we over deze belangrijke zaak
nog een keer debatteeren. We hebben gister gelezen dat
een krantenman toch overal goed voor is.
Maar jonge boer, U dan niet In een hoekje van de
Schagerwaard verschuilen, en weer eens flink met dan
Uw naam onder Uw stukje te plaatsen. Wat U schrijft,
kan U toch wel met Uw naam dekken?
Nogmaals mijn beleefden dank voor de plaatsing.
In afwachting,
G. SCHOORL, Pzn.,
Secr.-Penn. kaasfabriek „Dlrkshorn."
10.00
10.20
11.20
11.20
11.30
12.00
12.15
12.20
12.25
12.30
12.50
12.50
1.20
1.25
1.35
2.05
2.20
2.45
3.00
3.20
3.20
3.50
3.50
4.00
4.00
4.05
4.20
4.30
5.00
5.05
5.05
5.20
5.20
5.30
5.35
5.50
600
6.20
6.45
6.50
7.00
7.05
7.15
Voor Vrijdag 25 Januari
HILVERSUM (1071) Tijdsein en Morgenwijding.
HAMBURG (392) Gramophoonplaten.
DAVENTRY (1503) Gramophoonplaten.
FRANKFURT (421) Gramophoonplaten.
LANGENBERG (462) Mechanische muziek.
HILVERSUM (1071) Politieberichten.
HILVERSUM Lunchmuziek.
DAVENTRY (1563) Sonate-recital, viool en piano.
LANGENBERG (462) Middagconcert
HUIZEN (341) Lunchmuziek.
DAVENTRY (1563) Orgelrecital.
PARIJS (R. 1785) Concert
DAVENTRY (1563) Lunchconcert
HAMBURG (392) Concert uit Bremen.
PARIJS (R. 1765) Voortzetting concert
HILVERSUM (1071) Schooluitzending: A. F. J.
Portielje „Het zien naar vogels in de natuur".
KALUNDBORG (1153) Namiddagconcert.
HILVERSUM (1071) Filmmuziek uit het Rem
brand t Theater te A'dam.
HUIZEN (341) Vrouwenuurtje.
WEENEN (517 en 577) Concert
BERN (411) Concert.
BERLIJN (475) Populaire muziek.
LEIPZIG (362) Concert omroeporkest.
HILVERSUM (1071) A.V.R.O. halfuurtje van de
Ned. Ver. v. Huisvrouwen. Spr. S. de Clercq". Na
tionale woninginrichting.
HUIZEN (341) Gramophoonplaten.
PARIJS (R. 1765) Concert.
MOTALA (1382) Gramophoonplaten.
HILVERSUM (1071) Gramophoonplaten.
HUIZEN (341 na 6 uur 1852) Vooravondconcert.
FRANKFURT (421) Concert
LANGENBERG (409) Vesperconcert.
HAMBURG (392) Concert omroeporkest
BRUSSEL (509) Concert.
HILVERSUM (1071) Spreekuur var, den radio
dokter.
BERN (411) Gramophoonmuziek,
MOTALA (1382) Concert
HILVERSUM (1071) Dlnermuzlek.
PRAAG (349) Concert
HUIZEN (1852) Radiopraatje door W. Peeters,
„Selectiviteit".
BRUSSEL (509) Concert omroeptrio.
HUIZEN (1852) K.R.O. Paedagogiek door Dr. J.
van Dael.
PARIJS (R. 1765) Concert.
HILVERSUM (1071) Radiocursus vanwege het
onderwijsfonds voor de Binnenvaart. Spr. A. A.
Kleijn. „De Rijn."
7.20 BRUSSEL (800)
7.20 LANGENBERG (489) Conoert door t Klei» Or
kest.
7.26 SCHEVENINGEN-HAVEN (1852) Beuraover-
zicht van het Fin. Weekblad De Mijlpaal.
7.35 HUIZEN (1852) V.P.R.O.-uitzending.
7.35 MOTALA (1382) Concert op oude instrumenten.
7.45 HILVERSUM (1071) Politieberichten.
8.00 HILVERSUM Chopin-recital door Susle Min
den, pianiBte.'
8.05 DAVENTRY (1503) Concert omroeporkest.
8.20 PRAAG (349) Concert.
8.20 LANGENBERG (469) Dultsche symphonle en tot
slot caféconcert.
8.80 HILVERSUM (1071) Conoert omroeporkest mot
medewerking van Jan van Riemsdijk en zijn ge
zelschap.
8.35 BRUSSEL (509) Concert omroeporkest
8.50 TOULOUSE (390) Operettefragmenten.
8.50 PARIJS (R. 1765) Concert.
9.05 KALUNDBORG (1153) Kamermuziek van Haydn
9.20 TOULOUSE (390) Concert in de pauze hanno-
nicamuziek.
9.40 PRAAG (349) Populair concert
9.50 BRUSSEL (509) Voortzetting concert
pl.m. 10.00 HILVERSUM (1071) Persberichten Vaa
Dias en voortzetting concert.
11.20 DAVENTRY (1563) Dansmuziek in Hotel Cecil.
11.50 FRANKFURT (421) Populair concert
Voor Zaterdag 26 Januari.
10.00 HILVERSUM (1071) Morgenwijding.
10.20 HAMBURG (392) Gramophoonplaten.
11.30 LANGENBERG (462) Mechanische muziek.
11.40 BUDAPEST (556) Gramophoonplaten.
12.00 HILVERSUM (1071) Politieberichten.
12.00 HAMBURG (392) Conoert uit Hannover.
12.15 HILVERSUM (1071) Lunchmuziek.
12.25 LANGENBERG (462) Middagconcert
12.30 HUIZEN (341) Lunchmuziek.
12.35 FRANKFURT (421) Gramophoonplaten.
12.50 PARIJS (R. 1765) Gramophoonmuziek.
L20 DAVENTRY (1563) Concert Carlton Hotel Oc
tet.
2.00 HILVERSUM (1071) Filmmuziek uit Tuschlnsky
te Amsterdam.
2.50 KALUNDBORG (1153) Namiddagconcert
3.00 HUIZEN (341) Kinderuurtje.
3.50 LEIPZIG (362) Concert.
3.50 BERLIJN (475) Namiddagconcert
3.50 HAMBURG (392) Concert door knapenkoor St
Jacobskerk.
3.50 DAVENTRY (1563) Balladenconcert
3.55 FRANKFURT (421) Operettemuziek.
4.00 HILVERSUM (1071) Italiaansche les voor begin
ners.
4.05 PARIJS (R. 1765) Concert.
4.20 MOTALA (1382) Populair concert.
4.30 HILVERSUM (1071) Italiaansche les voor gevor
derden.
4.35 DAVENTRY (1563) Dansmuziek.
4.50 HAMBURG (392) Concert door omroeporkest
5.00 HILVERSUM (1071) Fransche les voor beginners
5.00 BUDAPEST (556) Concert door trio.
5.20 BRUSSEL (509) Concert.
5.30 HILVERSUM (1071) Fransche les voor gevorder-
~den.
5.30 HUIZEN (1852) Portorikijnsche muziek, voor 0
uur 341 meter.
6.00 HILVERSUM (1071) Vooravondconcert
6.30 HUIZEN (1852) Spr. pater A. N. Grul, missiona
ris te Portorico.
6.45 HILVERSUM (1071) Dultsche les voor beginners
7.00 HUIZEN (1852) Cursus Engelsch voor beginners.
7.05 MOTALA (1382) Vioolconcert, daarna militair
concert.
7.15 HILVERSUM (1071) Dultsche les voor gevorder
den.
7.20 LANGENBERG (462) Vroolijke avond.
7.20 BERLIJN (475) Populair concert
7.20 BRUSSEL (509) Gramophoonmuziek.
7.20 KALUNDBORG (1153) Concert
7.30 HUIZEN (1852) Knipcursus en stofsleren.
7.40 HAMBURG (392) Grieg-svendsenconcert
7.45 HILVERSUM (1071) Politieberichten.
7.50 DAVENTRY (1563) Dansorkest.
8.00 HILVERSUM (1071) VARA-uitzending.
8.00 HUIZEN (1852) Spr. Dr. J. A. van Kranendonk
„Preventieve geneeskunde."
8.20 DAVENTRY (1563) Concert
8.20 BRUSSEL (509) Concert.
8.40 HUIZEN (1852) Een leutig-dramatische avond.
9.05 TOULOUSE (390) Tango's.
WAT KOST EEN 16 JAAR LANGE VERLOVINGS
TIJD. Professor Manfredi in de Italiaansche stad
Bologna heeft geluk gehad. Wanneer namelijk
in Italië een man aan een vrouw' belooft, dat
hij haar zal trouwen, en later blijkt, dat hij
zijn woord niet houdt, dan is een van de bloed
verwanten dér bruid wel zoo vriendelijk
om hem daarvoor rekenschap te vragen. Het
onderhoud eindigt meestal met een messteek
of een revolverschot.
Professor Manfredi nu was zestien jaar lang
met Adele verloofd geweest, waarna hij er om
gegronde redenen plotseling een eind aan
maakte, maar ondanks dat kwam er geen
broeder van de bruid om met zijn eens toe-
komstigen zwager af te rekenen. Mijnheer
Manfredi voelde zich reeds volkomen buiten
gevaartoen er tenslotte toch nog iemand
kwam en wel de rechter.
Adele stamde uit een goede, burgerlijke fa
milie. Maar zoo goed was zij toch niet, of alle
leden van het gezin moesten een handje mee
helpen om netjes voor den dag te komen. Adele
had tijdens haar verloving reeds verscheidene
betrekkingen willen aannemen, één zelfs bij de
spoorweg-maatschappij, welke betrekking la
ter nog recht gaf op pensioen. Doch de bruide
gom verbood zijn bruid alle arbeid, want dat
was niet overeenkomstig zijn maatschappelijke
positie van professor.
Thans is echter de verloving verbroken en
Adele, sedert dien 16 jaar ouder geworden,
heeft nooit geleerd, do handen uit de mouwien
te steken en ook nooit iets verdiend. Bovendien
zou het haar nu al zeer moeilijk vallen om nu
nog een betrekking te vinden, terwijl de hoop.
om ooit nog eens een nieuwen vrijer te krij
gen, vrijwel in rook is opgegaan. De zestien
Jaren verlovingstijd met „arbaijlsverbod" b>
teekenden voor haar dus in haar verdere ie-
ven eer niet geringe schadepost. Dit verklaar
de Ade.'e voor den rechter en deze stelde haar
in 't gelijk. Tot in hoogste instantie - want
de professor legde zich niet bij het eerste oor
deel neer kon zij bewijzen, dat zij geduren
de haar verlovingstijd werk had kunnen krijgen
onder overlegging van de brieven des profes
sors, waarin deze haar het werken verbood.
Het Hof van Cassatie heeft nu professor Man
fredi voor goed veroordeeld en de arme bruid
in de eerste plaats 14.000 Lire schadevergoe
ding toegezegd, die zij in al die zestien jaren
met werken had kunnen verdienen. Daar ech
ter Adele door het niet aannemen van een be
trekking bij de Spoorwegmaatschappij ook
een pensioen voor haar latere leven verspeeld
had, moest de professor, die gelukkig lang niet
zonder middelen was, haar ook nog maande
lijks een som uitkeeren, gelijk aan het hierbo
ven genoemde pensioen. Bovendien kon Adele
bewijzen, dat door het plotselinge besluit van
den bruidegom, om na zestien jaar de verlo
ving plotseling af te breken, haar gezondheid
ernstig geschaad was, waardoor ze zich ge
noodzaakt had gezien er een hulp in de huis
houding bij te nemen, die echter van het uit
te keeren maandelijksche bedrag niet betaald
kon worden. Het een en ander staafde zij met
een attest van den dokter. Met het gevolg, dat
ook hierin de rechter haar in het gelijk stelde,
zoodat de ex-bruidegom nu bovendien nog in
een dienstmeisje had te voorzien.
Uit deze geschiedenis zou de conclusie zijn te
trekken, dat het voor elk jong meisje zaak is,
om, wanneer haar door de Spoorwegmaat-
schappjij een betrekking wordt aangeboden,
deze eventueel aan te houden tot haar veertig
ste levensjaar.
TIJD OM TE SCHRIKKEN. Wij lezen in het Dult
sche tijdschrift, de „Verkehrstechnik":
Een auto reedi met matige snelheid, zoodat
de bestuurder zijn wagen binnen 3 4 M. tot
stilstand had kunnen brengen. Plotseling stapt
een voetganger op den rijweg en wil ongeveer
7 M. voor de auto de straat nog oversteken,
doch wordt aangereden.
De bestuurder wordt, nadat gebleken was,
dat de remmen in orde waren, veroordeeld. In
hoogste instantie werd het vonnis echter ver
nietigd, omdat erkend moest worden, dat het
niet aangaat te eischen, dat de bestuurder on
middellijk begint te remmen, zoodra hij be
merkt, dat een voetganger vermoedelijk het
voornemen heeft den weg, welke zijn auto
doorloopen zal, te kruisen. De voetganger had
in dit geval voor het afleggen van den af
stand tot dat kruispunt noodig 1 seconde. Men
meende dat die seconde niet ten volle voor het
remmen benut had kunnen worden, maar dat
den chauffeur tijd gegeven moet worden om te
schrikken en te realiseeren Wat hij te doen
heeft om een aanrijding te voorkomen. Zelfs
voor normale geheel voor hun taak berekende
bestuurders, zou daartoe gemiddeld 0.2 seconde
berekend moeten worden. De omstandigheden
in aanmerking genomen, werd in dit bijzon
dere geval seconde schriktijd toegestaan en
dan was de aanrijding niet te voorkomen ge
weest.
STORM OP 'T SCHILDERSATELIER. De Pool-
sche schilder Jan Prihecki, legt zich speciaal
toé op het schilderen naar levende modellen.
Daartoe had hij in het centrum van Warschau
een woning gehuurd, die hij als atelier in
richtte. Om de een of andere reden mis
schien wel om kosten te sparen had hij
geen gordijnen voor zijn ramen aangebracht.
De bewoners van hetzelfde huis en de naaste
buren spraken met schande over wat ze door
de ramen gezien hadden, en meer nog over
dat, wat ze niet gezien hadden. Wat was het
geval? Prihecki, maakte een kolossaal groot
schilderij, waarvoor hij zes modellen enga
geerde, zes bekende schoonheden uit de „half
Wereld van Warschau, die daar zaten, gelijk
EYa v6ór de uitvinding van het vijgenblad.
Ongestoord bleef de schilder doorwerken, in
't geheel niet van zijn stuk gebracht door de
blikken der toeschouwers onder zijn vensters,
wier aantal van dag tot dag toenam. Ook de
zes schoone meisjes schenen zich van al die
nieuwsgierige blikken niets aan te trekken.
Waar echter in den beginne schertsend over
gesproken werd, dreigde naderhand een groot
publiek schandaal te worden, toen op zekeren
dag een reeds bejaarde vrouw van een advo-
kaat openlijk haar verontwaardiging uitsprak
en een protest tegen de zedeloosheid en de
verderfelijkheid van den „meisjes-ontvoerder"
indiende. Met ongeveer 200 andere vrouwen,
die het volkomen met haar eens waren, nadat
ze zich van de waarheid hadden overtuigd,
ging de advocaten-vrouw naar het atelier van
den schilder. Deze dames waren met para-
pluus, stokken en anderszins gewapend, waar
mee ze, als een moderne Kenau Simon Hasse
laar den armen schilder te lijf gingen. De over
winning was volkomen; doodelijk verschrikt
stoven de modellen het atelier uit en lieten
den meester aan zijn lot over. Prihecki, die
plotseling een wilde horde van vrouwen te
genover zich zag, wilde zich reeds overgeven,
maar dan neemt hij: plotseling een oud, roes
tig geweer var. den wand, richt dit op het
vrouwelijk leger en dreigt een ieder neer te
zullen schieten, die in zijn onmiddellijke nabij
heid durft té komen. Hiervan schenen de dap
pere vrouwtjes niet terug te hebben en bals
over kop vluchtten ze het huis uit,
De schilder zal zich eerstdaags .voor den
rechter hebben te verantwoorden. De behande
ling en het vonnis wordt met groote belang
stelling tegemoet gezien. Waarom heeft hij
geen gordijnen voor zijn ramen gehangen7
Zal het nog dramatisch eindigen, wat eens
een comedie in „zes acten" was?
MAGERE VROUWENBEENEN EN ACOUSTIEK.
De Albert H'all te Londen', waar alle groote
muziekuitvoeringen zijn, is wegens haar
acoustiek (klankvoortplanting) altijd beroemd
geweest. Daarom was het merkwaardig, dat
den laatsten tijd zoowel van den kant van de
kunstenaars als van dien van het publiek
aanmerking op de acoustiek werd gemaakt.
Gelukkig leeft Smith, <je bouwmeester, nog en
dus heeft hij op die kritiek kunnen antwoor
den. Hij deed het aldus:
„Ik heb de Albert Hall niet voor deze gene
ratie gebouwd. Al kan ik ook niet aannemen
dat uw gehoor inmiddels veranderd is, omdat
gij u nu beter wascht dan vroeger, toch is er
wel iets veranderd. Ik wijs u op de rokken van
uwe vrouwen en dochters. Toen ik de acou
stiek van de Albert Hall. berekende/ nam ik
daarbij in aanmerking, dat zich tusschen de
stoelrijen ruime en geplooide rokken zouden
uitspreiden, die het geluid opvingen, zoodat
het niet op den vloer tegen de muren terug kon
kaatsen. Tegenwoordig zijn die massa's stof
echter zoo geslonken, dat zij nog nauwelijks
in een zichtbare aanduiding bestaan. In
plaats van de doeltreffende geluiddempers,
ziet men nu alleen nog maar magere beenen
met zijden kousen., die niet anders opvangen
dan de blikken van de mannen. Zorgt ervoor,
dat de vrouwen op concerten en in schouwbur
gen weer zooals vroeger verschijnen, en de
acoustiek zal gered zijn!"