SchagerCourant Radioprogramma Tutti Frufti. Tweede Blad. Ingezonden Stukken. Donderdag 24 Januari 1929. 72ste Jaargang. No. 8397 Schagerwaard, Jan. 1929. M. de Red., Vriendelijk verzoek ik U een plaatsje in Uw blad, bij voorbaat mijn dank. En wel naar aanleiding van een ingezonden stukje van een jonge boer uit de (chagerwaard over de opheffing van de kaasfabriek .Schagerwaard". Zijn gemoed komt in opstand, tegen een gedeelte zijner collega's. Waarom? Bijna overal zijn toch de zoogenaamde dagfabrieken veranderd in kleine of groote zoetfabrieken, waarom moest dat hier dan juist zoo blijven? Bij vergelijking blijkt toch, dat deze dagfabriek, die goed werkt, tegen een zoetfabriek die goed werkt, het extra werk, als roomen, karnen en melkrtyden, voor niets gedaan wordt. Nu is het een feit. dat als iemand voorstander is van een groote coöperatieve zuivelfabriek iedereen deze niet naast zijn deur en ook niet in de gemeente kan hebben. Dan wo*dt er maar gekeken, of zoo'n fabriek op een geschikte plaats komt te staan, liefst aan spoor en vaarwater beiden, wil deze voordeellg werken, 't Is te begrijpen, dat dan de eene gemeente meer van de fabriek zal proflteeren dan de andere, maar dat kan niet veel andera Nu Iets over onzen kaasmaker Ho man en den melk- controleur-boekhouder Burger, menschen, die, lk zou haast wel kunnen zeggen, allen waardeeren en hoog achten,als persShen die goed voer onze fabriek gewerkt hebben. Maar moeten zij nu juist de fabriek koopen, om aan een broodwinning te komen? Melk koopen is toch zeer wisselvallig, het kan brood geven, maar ook nemen. Ze konden toch ook een andere beterekking gezocht hebben. Nu, al krijgen ze te kort melk om te beginnen, dan is het licht geen strop. Zij toch hebben de fabriek niet duur gekocht, dank zij de slimme mar nier van onzen Directeur, om onze zaak te verkoopen. Die hun terzijde zal staan, aJ3 de zaak in werking treedt met een jaar gratis de kaas te markten, 't Is echter mijn inziens niet goed, als wij boeren een epe- [1 culatieve fabriek steunen, al houden wij nog zoo van de menschen, door onze melk aan hun te verkoopen. I Want dan gaan wij den verkeerden kant uit. We kun- nen beter aan een coöperatieve fabriek gaan, dan is Ihet tenminste mee onze eigen zaak, waar wij de pielk aan leveren. Dan gaat het den goeden kant uit. Dus sluit u niet aan bij Burger en Homan, maar bij Lutjewinkel. Ze zijn wel brutaal (volgens ingezonden .stuk) om hier melk te vragen! Maar dat staat Direc teur en Bestuur te prijzen, dat zij er bij zijn, al3 er klanten te winnen zijn. Want zelfs voor Burger en Homan, worden de boeren ln de courant opgewekt, om tot do fabriek toe te treden. Een veehouder uit die Schagerwaard. Dlrkskorn, Januari 1929. Meneer de Redacteur. .^eleefd verzoek ik U een plaatsje in Uw veel gelezen _Jad, naar aanleiding van een Ingezonden stukje van 'een 'veehouder uit de Schagerwaard. Bij voorbaat mijn dank. In aansluiting op het ingezonden stukje van maar een jongen boer uit de Schagerwaard wiens gemoed in op stand komt het volgende: Dat de uitbetalingen van de fabriek „Schagerwaard" steeds bevredigend zijn geweest dat hebben we kunnen waarnemen, maar dat kon toch niet weerhouden, dat de meeste leveranciers hun melk geheel aan een fa briek in bewerking willen geven. (Bedoeld wordt hier een zoetfabriek.) Het personeelvraagstuk en de finantieele uitkomster zullen hier zeker wel de grootste rol spelen. Na de uit betalingen van dagfabriek (de onze beide) en de zoe- fabrteken (gTOrrts eoetfabileKen) to overleg en met welwillende medewerking van den Bond van Zuivelfa brieken goed onder de loupe genomen te hebben, zijn deze cijfers niet ln 't voordeel van de dagfabriek ultge- I vallen. Dat nu pas de jonge boér uit de Schagerwaard z'n gemoed in opstand is gekomen valt in hooge mate te I betreuren, voor hem heeft een groot arbeidsveld, open j gelegen om mede te werken tot ons beider beoogd doel, maar probeer niet den put te dempen als het kalf i verdronken is. j Wat toch is hier gebeurd? Het bestuur van de Icaasfabriak „Dirkahorn" heeft de zaak goed doorzien, dat de behoefte naar het zoet I leveren van de melk steeds grooter wordt onder de boe- ren, en stuurde naar aanleiding daarvan alreeds in ;Nov. 1928 een beleefd\ jiitnoodiglng naar de aandeel- i houders van de kaasfabriek „Schagerwaard" en het be- I stuur van de kaasfabriek „De Loet" te Schagen, om met medewerking van het Bestuur van den Bond van Zuivelfabrieken tot de gewenschte combinatie te ko men, m.a.w. zoo mogelijk tot het hier houden van de eenige industrie die we hebben. Maar hoe onze bedoe ling ook ingezet, van het bestuur van de fabriek „De Loet" ontvingen we een schrijven dat de heeren met plezier wilden vergaderen, maar van de heeren (of boe ren) van de fabriek „De Schagerwaard" bereikte ons de mededeeling dat zij niet genegen waren overleg te plegen, zeker beneden hun waardigheid.. Ik wil hopen dat de jonge boer uit de Schagerwaard niet onder de ultgenoodlgden behoorde. In weerwil van alle teleurstelling vanuit Schagerwaard is toch met het bestuur van de fabriek „De Loet" ver gaderd en tot ons aller genoegen zijn ca dien avend elkanders gedachten uitgewisseld, maar waar hier het middenblok zoek was („de Schagerwaard") kon natuur lijk zeer weinig resultaten worden verkregen. Hierna is een zeer korten rust ingetreden, maar opmerkelijk is dat ln dien korten rusttijd eenige leveranciers van de fabriek „de Schagerwaard" zich hebben afgeschei den en vrijwillig naar de fabriek te Lutjewinkel (de brutale Indringster???) zijn gegaan. Dus ln Schager waard ls een stelselmatige ondermijning begonnen. Kon U (jonge boer waar het nu te laat is geeft een nord- kreet ln Schager Courant niet meer) nu niet voorkomen dat niet alleen de groote combinatie voorgoed mislukte, maar dat de leden Uwer fabriek dan nog bij elkaar bleven, misschien was dan nog iets goeds bereikt, dat in onze gemeente was gebleven, tot ons beider genoe gen, maar beschuldig dan niet een buitenstaander als brutale Indringster ,want beide fabrieken, en „de Scha gerwaard" en „Dlrkshorn" hebben geheel vrijwillig een onderhoud met Lutjewinkel aangevraagd. Ik maak me sterk wanneer en „Schagerwaard" en „Dirkshorn" gezamenlijk naar Schagen waren opge trokken, we mogelijk met behulp van het bestuur van den Bond van Zuivelfabrieken, wel iets goeds bereikt zouden hebben, maar ontsteek dan niet in woede als het te laat is. Wij leveranciers van de fabriek „Dlrks horn" hebben al zooveel maal vergaderd en geprobeerd de zaak bij elkaar te houden (wat niet ln 't geheim is gebeurd), dat wij het er in de gegeven omstandigheden aan geven. Was U ons tegemoet gekomen, zouden we dien hulp o, zoo gaarne hebben aanvaard, jonge boer. Wij hadden gezamenlijk langs geleidelijken weg hier een groot en mooi werk tot stand kunnen brengen. Manr nu is het me niet recht duidelijk waarom U Lutjewinkel betitelt met de brutale Indringster, temeer, waar beide fabrieken en „de Schagerwaard" en „Dirks horn" vrijwillig en geheel op eigen initiatief een onder houd met het Bostuur van Lutjewinkel hebben aange vraagd. Mogelijk als met bedoeld onderhoud Lutjewin kel genegen was geweest voor Uwe fabriek eenige dui zenden guldens te geven, U het woord brutale indring ster wel ln den pen had gehouden. Nu een paar heeren zoo speculatief zijn aangelegd de fabriek „de Schagerwaard" te hebben gekocht en ge heel voor eigen rekening te exploiteeren, dat is toch niet de schuld van de brutale Indringster? en m^en ik dat Lutjewinkel geheel de vrije hand heeft in de Scha gerwaard. tenminste niemand zal hun dat recht kun nen ontnemen, temeer daar Lutjewinkel toch al melk af gaat halen van boeren uit de Schagerwaard, die ge heel vrijwillig dat aan de brutale indringster? hebben verzocht. Dat de producten naar de markten en veilingen gaan is gelukkig, de veilingen zijn destijds ook .at veel moeite en opoffering door de omwonenden opgebouwd, die menschen wilden vroeger zeker wel overk-g plegen. A\§ Harenkarspel destijds had opgepast hadden we misschien een veiling gekregen, maar dan eerst -willen vergaderen en nog eens vergaderen erf nog 10 keer ver gaderen. Dat fle „Tflageeetr en öe FtturageBmgetegr ffiw Ce centen weghalen dat Is de vrUe concurrentie, die men- j schen vechten er tenminste voor en blijven niet thuis zitten; was die concurrentie verboden, dan kwam mo gelijk uw gemoed nog meer in opstand Jonge boer. Inmiddels wil ik hopen dat het de ondernemende heeren Burger en Homan goed moge gaan, de tijd zal het leeren; mocht dit misloopen, dan kunnen die hee ren den jongen boer ln de Schagerwaard dat wel ver wijten, want was eenmaal de groote combinatie tot stand gekomen, dan hadden die twee menschen, die steeds U ten dienste hebben gestaan zeker een beste positie gekregen, maar dan had de jonge boer hier eerder den alarmklok moeten luiden, want U heeft deze omwenteling ook vorig jaar wel voelen aankomen, en het spreekwoord zegt: voorkomen is beter als genezen. Laten we de salarissen der ambtenaren hier maar niet in 't geding brengen. Uw raadsleden slaan echter op den tijd de hand aan de ploeg, en blijven ook niet rus tig zitten afwachten, om straks hun gemoed in opstand te laten komen als het te laat ls. Laten we allebei eens een schietgebedje doen aan de pers, misschien mogen we over deze belangrijke zaak nog een keer debatteeren. We hebben gister gelezen dat een krantenman toch overal goed voor is. Maar jonge boer, U dan niet In een hoekje van de Schagerwaard verschuilen, en weer eens flink met dan Uw naam onder Uw stukje te plaatsen. Wat U schrijft, kan U toch wel met Uw naam dekken? Nogmaals mijn beleefden dank voor de plaatsing. In afwachting, G. SCHOORL, Pzn., Secr.-Penn. kaasfabriek „Dlrkshorn." 10.00 10.20 11.20 11.20 11.30 12.00 12.15 12.20 12.25 12.30 12.50 12.50 1.20 1.25 1.35 2.05 2.20 2.45 3.00 3.20 3.20 3.50 3.50 4.00 4.00 4.05 4.20 4.30 5.00 5.05 5.05 5.20 5.20 5.30 5.35 5.50 600 6.20 6.45 6.50 7.00 7.05 7.15 Voor Vrijdag 25 Januari HILVERSUM (1071) Tijdsein en Morgenwijding. HAMBURG (392) Gramophoonplaten. DAVENTRY (1503) Gramophoonplaten. FRANKFURT (421) Gramophoonplaten. LANGENBERG (462) Mechanische muziek. HILVERSUM (1071) Politieberichten. HILVERSUM Lunchmuziek. DAVENTRY (1563) Sonate-recital, viool en piano. LANGENBERG (462) Middagconcert HUIZEN (341) Lunchmuziek. DAVENTRY (1563) Orgelrecital. PARIJS (R. 1785) Concert DAVENTRY (1563) Lunchconcert HAMBURG (392) Concert uit Bremen. PARIJS (R. 1765) Voortzetting concert HILVERSUM (1071) Schooluitzending: A. F. J. Portielje „Het zien naar vogels in de natuur". KALUNDBORG (1153) Namiddagconcert. HILVERSUM (1071) Filmmuziek uit het Rem brand t Theater te A'dam. HUIZEN (341) Vrouwenuurtje. WEENEN (517 en 577) Concert BERN (411) Concert. BERLIJN (475) Populaire muziek. LEIPZIG (362) Concert omroeporkest. HILVERSUM (1071) A.V.R.O. halfuurtje van de Ned. Ver. v. Huisvrouwen. Spr. S. de Clercq". Na tionale woninginrichting. HUIZEN (341) Gramophoonplaten. PARIJS (R. 1765) Concert. MOTALA (1382) Gramophoonplaten. HILVERSUM (1071) Gramophoonplaten. HUIZEN (341 na 6 uur 1852) Vooravondconcert. FRANKFURT (421) Concert LANGENBERG (409) Vesperconcert. HAMBURG (392) Concert omroeporkest BRUSSEL (509) Concert. HILVERSUM (1071) Spreekuur var, den radio dokter. BERN (411) Gramophoonmuziek, MOTALA (1382) Concert HILVERSUM (1071) Dlnermuzlek. PRAAG (349) Concert HUIZEN (1852) Radiopraatje door W. Peeters, „Selectiviteit". BRUSSEL (509) Concert omroeptrio. HUIZEN (1852) K.R.O. Paedagogiek door Dr. J. van Dael. PARIJS (R. 1765) Concert. HILVERSUM (1071) Radiocursus vanwege het onderwijsfonds voor de Binnenvaart. Spr. A. A. Kleijn. „De Rijn." 7.20 BRUSSEL (800) 7.20 LANGENBERG (489) Conoert door t Klei» Or kest. 7.26 SCHEVENINGEN-HAVEN (1852) Beuraover- zicht van het Fin. Weekblad De Mijlpaal. 7.35 HUIZEN (1852) V.P.R.O.-uitzending. 7.35 MOTALA (1382) Concert op oude instrumenten. 7.45 HILVERSUM (1071) Politieberichten. 8.00 HILVERSUM Chopin-recital door Susle Min den, pianiBte.' 8.05 DAVENTRY (1503) Concert omroeporkest. 8.20 PRAAG (349) Concert. 8.20 LANGENBERG (469) Dultsche symphonle en tot slot caféconcert. 8.80 HILVERSUM (1071) Conoert omroeporkest mot medewerking van Jan van Riemsdijk en zijn ge zelschap. 8.35 BRUSSEL (509) Concert omroeporkest 8.50 TOULOUSE (390) Operettefragmenten. 8.50 PARIJS (R. 1765) Concert. 9.05 KALUNDBORG (1153) Kamermuziek van Haydn 9.20 TOULOUSE (390) Concert in de pauze hanno- nicamuziek. 9.40 PRAAG (349) Populair concert 9.50 BRUSSEL (509) Voortzetting concert pl.m. 10.00 HILVERSUM (1071) Persberichten Vaa Dias en voortzetting concert. 11.20 DAVENTRY (1563) Dansmuziek in Hotel Cecil. 11.50 FRANKFURT (421) Populair concert Voor Zaterdag 26 Januari. 10.00 HILVERSUM (1071) Morgenwijding. 10.20 HAMBURG (392) Gramophoonplaten. 11.30 LANGENBERG (462) Mechanische muziek. 11.40 BUDAPEST (556) Gramophoonplaten. 12.00 HILVERSUM (1071) Politieberichten. 12.00 HAMBURG (392) Conoert uit Hannover. 12.15 HILVERSUM (1071) Lunchmuziek. 12.25 LANGENBERG (462) Middagconcert 12.30 HUIZEN (341) Lunchmuziek. 12.35 FRANKFURT (421) Gramophoonplaten. 12.50 PARIJS (R. 1765) Gramophoonmuziek. L20 DAVENTRY (1563) Concert Carlton Hotel Oc tet. 2.00 HILVERSUM (1071) Filmmuziek uit Tuschlnsky te Amsterdam. 2.50 KALUNDBORG (1153) Namiddagconcert 3.00 HUIZEN (341) Kinderuurtje. 3.50 LEIPZIG (362) Concert. 3.50 BERLIJN (475) Namiddagconcert 3.50 HAMBURG (392) Concert door knapenkoor St Jacobskerk. 3.50 DAVENTRY (1563) Balladenconcert 3.55 FRANKFURT (421) Operettemuziek. 4.00 HILVERSUM (1071) Italiaansche les voor begin ners. 4.05 PARIJS (R. 1765) Concert. 4.20 MOTALA (1382) Populair concert. 4.30 HILVERSUM (1071) Italiaansche les voor gevor derden. 4.35 DAVENTRY (1563) Dansmuziek. 4.50 HAMBURG (392) Concert door omroeporkest 5.00 HILVERSUM (1071) Fransche les voor beginners 5.00 BUDAPEST (556) Concert door trio. 5.20 BRUSSEL (509) Concert. 5.30 HILVERSUM (1071) Fransche les voor gevorder- ~den. 5.30 HUIZEN (1852) Portorikijnsche muziek, voor 0 uur 341 meter. 6.00 HILVERSUM (1071) Vooravondconcert 6.30 HUIZEN (1852) Spr. pater A. N. Grul, missiona ris te Portorico. 6.45 HILVERSUM (1071) Dultsche les voor beginners 7.00 HUIZEN (1852) Cursus Engelsch voor beginners. 7.05 MOTALA (1382) Vioolconcert, daarna militair concert. 7.15 HILVERSUM (1071) Dultsche les voor gevorder den. 7.20 LANGENBERG (462) Vroolijke avond. 7.20 BERLIJN (475) Populair concert 7.20 BRUSSEL (509) Gramophoonmuziek. 7.20 KALUNDBORG (1153) Concert 7.30 HUIZEN (1852) Knipcursus en stofsleren. 7.40 HAMBURG (392) Grieg-svendsenconcert 7.45 HILVERSUM (1071) Politieberichten. 7.50 DAVENTRY (1563) Dansorkest. 8.00 HILVERSUM (1071) VARA-uitzending. 8.00 HUIZEN (1852) Spr. Dr. J. A. van Kranendonk „Preventieve geneeskunde." 8.20 DAVENTRY (1563) Concert 8.20 BRUSSEL (509) Concert. 8.40 HUIZEN (1852) Een leutig-dramatische avond. 9.05 TOULOUSE (390) Tango's. WAT KOST EEN 16 JAAR LANGE VERLOVINGS TIJD. Professor Manfredi in de Italiaansche stad Bologna heeft geluk gehad. Wanneer namelijk in Italië een man aan een vrouw' belooft, dat hij haar zal trouwen, en later blijkt, dat hij zijn woord niet houdt, dan is een van de bloed verwanten dér bruid wel zoo vriendelijk om hem daarvoor rekenschap te vragen. Het onderhoud eindigt meestal met een messteek of een revolverschot. Professor Manfredi nu was zestien jaar lang met Adele verloofd geweest, waarna hij er om gegronde redenen plotseling een eind aan maakte, maar ondanks dat kwam er geen broeder van de bruid om met zijn eens toe- komstigen zwager af te rekenen. Mijnheer Manfredi voelde zich reeds volkomen buiten gevaartoen er tenslotte toch nog iemand kwam en wel de rechter. Adele stamde uit een goede, burgerlijke fa milie. Maar zoo goed was zij toch niet, of alle leden van het gezin moesten een handje mee helpen om netjes voor den dag te komen. Adele had tijdens haar verloving reeds verscheidene betrekkingen willen aannemen, één zelfs bij de spoorweg-maatschappij, welke betrekking la ter nog recht gaf op pensioen. Doch de bruide gom verbood zijn bruid alle arbeid, want dat was niet overeenkomstig zijn maatschappelijke positie van professor. Thans is echter de verloving verbroken en Adele, sedert dien 16 jaar ouder geworden, heeft nooit geleerd, do handen uit de mouwien te steken en ook nooit iets verdiend. Bovendien zou het haar nu al zeer moeilijk vallen om nu nog een betrekking te vinden, terwijl de hoop. om ooit nog eens een nieuwen vrijer te krij gen, vrijwel in rook is opgegaan. De zestien Jaren verlovingstijd met „arbaijlsverbod" b> teekenden voor haar dus in haar verdere ie- ven eer niet geringe schadepost. Dit verklaar de Ade.'e voor den rechter en deze stelde haar in 't gelijk. Tot in hoogste instantie - want de professor legde zich niet bij het eerste oor deel neer kon zij bewijzen, dat zij geduren de haar verlovingstijd werk had kunnen krijgen onder overlegging van de brieven des profes sors, waarin deze haar het werken verbood. Het Hof van Cassatie heeft nu professor Man fredi voor goed veroordeeld en de arme bruid in de eerste plaats 14.000 Lire schadevergoe ding toegezegd, die zij in al die zestien jaren met werken had kunnen verdienen. Daar ech ter Adele door het niet aannemen van een be trekking bij de Spoorwegmaatschappij ook een pensioen voor haar latere leven verspeeld had, moest de professor, die gelukkig lang niet zonder middelen was, haar ook nog maande lijks een som uitkeeren, gelijk aan het hierbo ven genoemde pensioen. Bovendien kon Adele bewijzen, dat door het plotselinge besluit van den bruidegom, om na zestien jaar de verlo ving plotseling af te breken, haar gezondheid ernstig geschaad was, waardoor ze zich ge noodzaakt had gezien er een hulp in de huis houding bij te nemen, die echter van het uit te keeren maandelijksche bedrag niet betaald kon worden. Het een en ander staafde zij met een attest van den dokter. Met het gevolg, dat ook hierin de rechter haar in het gelijk stelde, zoodat de ex-bruidegom nu bovendien nog in een dienstmeisje had te voorzien. Uit deze geschiedenis zou de conclusie zijn te trekken, dat het voor elk jong meisje zaak is, om, wanneer haar door de Spoorwegmaat- schappjij een betrekking wordt aangeboden, deze eventueel aan te houden tot haar veertig ste levensjaar. TIJD OM TE SCHRIKKEN. Wij lezen in het Dult sche tijdschrift, de „Verkehrstechnik": Een auto reedi met matige snelheid, zoodat de bestuurder zijn wagen binnen 3 4 M. tot stilstand had kunnen brengen. Plotseling stapt een voetganger op den rijweg en wil ongeveer 7 M. voor de auto de straat nog oversteken, doch wordt aangereden. De bestuurder wordt, nadat gebleken was, dat de remmen in orde waren, veroordeeld. In hoogste instantie werd het vonnis echter ver nietigd, omdat erkend moest worden, dat het niet aangaat te eischen, dat de bestuurder on middellijk begint te remmen, zoodra hij be merkt, dat een voetganger vermoedelijk het voornemen heeft den weg, welke zijn auto doorloopen zal, te kruisen. De voetganger had in dit geval voor het afleggen van den af stand tot dat kruispunt noodig 1 seconde. Men meende dat die seconde niet ten volle voor het remmen benut had kunnen worden, maar dat den chauffeur tijd gegeven moet worden om te schrikken en te realiseeren Wat hij te doen heeft om een aanrijding te voorkomen. Zelfs voor normale geheel voor hun taak berekende bestuurders, zou daartoe gemiddeld 0.2 seconde berekend moeten worden. De omstandigheden in aanmerking genomen, werd in dit bijzon dere geval seconde schriktijd toegestaan en dan was de aanrijding niet te voorkomen ge weest. STORM OP 'T SCHILDERSATELIER. De Pool- sche schilder Jan Prihecki, legt zich speciaal toé op het schilderen naar levende modellen. Daartoe had hij in het centrum van Warschau een woning gehuurd, die hij als atelier in richtte. Om de een of andere reden mis schien wel om kosten te sparen had hij geen gordijnen voor zijn ramen aangebracht. De bewoners van hetzelfde huis en de naaste buren spraken met schande over wat ze door de ramen gezien hadden, en meer nog over dat, wat ze niet gezien hadden. Wat was het geval? Prihecki, maakte een kolossaal groot schilderij, waarvoor hij zes modellen enga geerde, zes bekende schoonheden uit de „half Wereld van Warschau, die daar zaten, gelijk EYa v6ór de uitvinding van het vijgenblad. Ongestoord bleef de schilder doorwerken, in 't geheel niet van zijn stuk gebracht door de blikken der toeschouwers onder zijn vensters, wier aantal van dag tot dag toenam. Ook de zes schoone meisjes schenen zich van al die nieuwsgierige blikken niets aan te trekken. Waar echter in den beginne schertsend over gesproken werd, dreigde naderhand een groot publiek schandaal te worden, toen op zekeren dag een reeds bejaarde vrouw van een advo- kaat openlijk haar verontwaardiging uitsprak en een protest tegen de zedeloosheid en de verderfelijkheid van den „meisjes-ontvoerder" indiende. Met ongeveer 200 andere vrouwen, die het volkomen met haar eens waren, nadat ze zich van de waarheid hadden overtuigd, ging de advocaten-vrouw naar het atelier van den schilder. Deze dames waren met para- pluus, stokken en anderszins gewapend, waar mee ze, als een moderne Kenau Simon Hasse laar den armen schilder te lijf gingen. De over winning was volkomen; doodelijk verschrikt stoven de modellen het atelier uit en lieten den meester aan zijn lot over. Prihecki, die plotseling een wilde horde van vrouwen te genover zich zag, wilde zich reeds overgeven, maar dan neemt hij: plotseling een oud, roes tig geweer var. den wand, richt dit op het vrouwelijk leger en dreigt een ieder neer te zullen schieten, die in zijn onmiddellijke nabij heid durft té komen. Hiervan schenen de dap pere vrouwtjes niet terug te hebben en bals over kop vluchtten ze het huis uit, De schilder zal zich eerstdaags .voor den rechter hebben te verantwoorden. De behande ling en het vonnis wordt met groote belang stelling tegemoet gezien. Waarom heeft hij geen gordijnen voor zijn ramen gehangen7 Zal het nog dramatisch eindigen, wat eens een comedie in „zes acten" was? MAGERE VROUWENBEENEN EN ACOUSTIEK. De Albert H'all te Londen', waar alle groote muziekuitvoeringen zijn, is wegens haar acoustiek (klankvoortplanting) altijd beroemd geweest. Daarom was het merkwaardig, dat den laatsten tijd zoowel van den kant van de kunstenaars als van dien van het publiek aanmerking op de acoustiek werd gemaakt. Gelukkig leeft Smith, <je bouwmeester, nog en dus heeft hij op die kritiek kunnen antwoor den. Hij deed het aldus: „Ik heb de Albert Hall niet voor deze gene ratie gebouwd. Al kan ik ook niet aannemen dat uw gehoor inmiddels veranderd is, omdat gij u nu beter wascht dan vroeger, toch is er wel iets veranderd. Ik wijs u op de rokken van uwe vrouwen en dochters. Toen ik de acou stiek van de Albert Hall. berekende/ nam ik daarbij in aanmerking, dat zich tusschen de stoelrijen ruime en geplooide rokken zouden uitspreiden, die het geluid opvingen, zoodat het niet op den vloer tegen de muren terug kon kaatsen. Tegenwoordig zijn die massa's stof echter zoo geslonken, dat zij nog nauwelijks in een zichtbare aanduiding bestaan. In plaats van de doeltreffende geluiddempers, ziet men nu alleen nog maar magere beenen met zijden kousen., die niet anders opvangen dan de blikken van de mannen. Zorgt ervoor, dat de vrouwen op concerten en in schouwbur gen weer zooals vroeger verschijnen, en de acoustiek zal gered zijn!"

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1929 | | pagina 5