RADIO-RUBRIEK. 'il&r WARE WOORDEN. Het geheim van Stradivarius. Het gevoelsleven der visschen. De sprekende film. WETENSWAARDIGHEDEN. GRABBELTON. Nletn v«rv««lt zoozetr al» U vaal tijdverdrijf, o lederen dwang1 moet men vermijden; wat het kind klost voor *ljn amusement moet zijn, vrije wil zijn; iicr»- kendon ouders valt hot toch niet moeilijk onmerkbaar de neiging en don lust van het kind te lelden. o Het ls gemakkelijker twee vijanden te verzoenen, die beiden ongelijk hebben, dan twee tegenstanders, die bel den gelijk hebben. o In de geheele schepping is orde, en waar orde ls, daar moet gedachte zijn en waar gedochto is, daar is ook geest. Illusiën zijn do zeepbellen, waarmede groote menschen zich verblijden. De plicht fronst slechts de wenkbrauwen als men hem ontvlucht; volg hem en hij lacht u toe. o Het ligt wel degelijk op onzen weg ons best te doen elkaar, althans zooveel mogelijk te begrijpen en elkaar niet met onverschilligheid en minachting voorbij te gaan. De oorzaak van veel leed, dat de menschen el kaar aandoen, ls toch meestal door het misverstand, het niet-begrijpen. DE EDELMOEDIGE. (/doastigtu, Charleroi) Iwel een oud als nieuw) op den langen duur in klank ■verminderen of zelfs geheel bederven. Hout voor mur'.eklr.stramentcn. In verband met dit geheim van Stradivarius ls het misschien wel Interessant tc weten, waarom wjj hout voor onze muziekinstrumenten -gebruiken en In de twee- do plaats, wuarom dit zoo zorgvuldig geprepareerd wordt. De snaren dan van onze muziekinstrumenten bron- gun alechts zeer zwakke tonen voort, daar zij door hun geringe oppervlakte zeer slecht de trillingen, die het ge luid veroorzaken ,aan de omringende lucht mededeolen, waardoor ze voor ons hoorbaar worden. De snaarinstru menten zooals de viool, de cello, de contra-baa en ook de plano worden daarom voorzlon van oen z.g. klank bodem of een klankkast, die dank zij den eigenschapper. van het hout, waarvan zo vervaardigd zij", met de sna ren medetrillen en den toon versterken. Het laat zich aanzien dat, hoe elastischer het hout is, waarvan de klankkast gebouwd is, hoe mooier de toon van het in strument zal zijn, daar het medetrillen van de klank kast met de snaren volkomener zal zijn. De soort van het hout schijnt hierbij goen rol to spelen ,want, naar uit de onderzoekingen van den bekenden Dultachen professor- ln de chemie, dr. Schwalbe, ls gebleken, wa ren de beroemde oude Amati-vlelcn van gewoon den nenhout gemaakt, dat op een tot op heden toe, onbe kende manier, geprepareerd werd. Naar een nieuwe Oostenrijksche vinding moet men het hout, dat goed uitgedroogd moet zijn, in een mengsel van caoutchouc- melk en glycerine leggen. Dit mengsel dringt in het hout en maakt het elastlsoh en tegen water bestand. Den zeer onaangename eigen schap van hout is, dat het bij langdurig gebruik van vorm verandert en dikwijle verwringt en scheurt als het ln dunne platen wordt gebruikt. De schuld van de vormveranderingen zijn de poriën, kleine gaatjes, in het hout .die bij het samentrekken van de houtvezels slechts geringen tegenstand bieden. Vult men nu deze poriën met een vaste massa (dit is de basis van een Fransche vinding) dan ontstaan natuurlijk gevulde houtvezels, die bij indrogen niet meer zullen verwrin gen, omdat de vezels nu volkomen gelijkmatig inkrim pen. Om dit te bereiken .werden de poriën gestopt met twee chemische preparaten, die onder hoogen druk op het hout gebracht werden. Hierdoor werd dus een vast lichaam verkregen. Men behandelt het hout b.v. eerst met een lijm, daarna met een blchromaatoplosslng, waardoor de HJm ln de poriën hard wordt, of men legt het hout eerst in een barturasulfide-, daarna in oen ko- per-vitrlool-oplo8slng, waardoor do bekende in water on oplosbare kleurstof Lithopone ontstaat. Speel je niet meer voor de film Nee, Charlie Chaplin werd jaloersch op me. HET LAK, DE VORM, OF HET HOUT? Dezer dagen hebben wij in de couranten kunnen le zen over een belangrijke vondst in verband met het (misschien stot nu toe) onopgeloste geheim van Stradi varius, de groote Italiaansche vioolraaker uit de 17de eeuw. Over dit geheim van Stradivarius ia men nooit uitge praat geraakt De een schrijft het wonder van de visie van den grooten meester toe aan het lak, de ander aan het hout, weer anderen aan den vorm. Paul Kunze, de bekende Haagsche vioolmaker, verzekert dat er maar één geheim van Stradivarius bestaat n.1. dat hij een grooter meester in de kunst van vloolbouwen was dan alle andere vioolmakers. Een uitspraak, die wel de aannemelijkste lijkt van de tot dusver gedane uitspra ken. Het was te Bergamo, zooals de lezer zich zal herinne ren. dat dan in een geheime lade van een oud meubel stuk de documenten zijn gevonden ,die inderdaad het geheim van Stradivarius kunst, opgeteekend door den meester zelf, moesten bevatten. Hieruit zou duB blijken, dat er werkelijk een geheim van Stradivarius bestond. Ook Paganinl heeft beweerd, dat aan zijn kunst een ge heim ten grondslag lag, maar het ls met hem ln het graf gedaald, zonder dat hij gelegenheid heeft gevonden het te boekstaven. Maar hoe het ook zij, of men al of niet veel verder ls gekomen met de ontdekking vap het geheim van Stra divarius wordt in vakkringen sterk betwijfeld temeer waar reeds vioolmakers ln het. bezit waren van docu menten van Stradivarius zelf. De Neue Frole Prease heeft naar aanleiding hiervan een gesprek gehad met den vioolmaker Anton Witt- mann, en hieraan ls het volgende ontleend: le. zijn vol gens Wlttmann reeds het grootste gedeelte van de do- cumenteele nalatenschap in handen van vaklui. Kort geleden werd een deel hiervan door nakomelingen van den meester verkocht aan een bekenden vioolmaker te Milaan en een ander gedeelte aan een te Rome. Het overige kwam in het bezit var. don bekenden vioolma ker en handelaar Hlll te Londen wiens boek over Stra divarius een standaardwerk le. In de documenten van Hlll moeten o.a. recepten voor het lak zijn. Het gedeelte dat de Italiaansche vloolmakera bezitten, kent Wltt mann nauwkeurig. Te Rome vindt men het oorspron kelijke gereedschap, de modellen en teekeningen en ook een recept voor het lak. In Milaan bevinden zich opga ven van de maten, houtsoorten,, de dikte van het hout en een aantal recepten voor het lak. De bezitter werkt aan een groote studie over dit onderwerp, die in het Italiaansch, Duitsch en Engelsch zal verschijnen. De vioolmaker te Rome heeft zijn verzameling afen de stad Rome aangeboden .onder voorwaarde,, dat de stad een school voor vioolbouw zal oprichten, waar gewerkt moet worden volgens %de regels van Stradivarius. Tot dusver is men nog niet op dit voorstel ingegaan. Ten slotte wijst Wittmann nog eens op de inwerking van den tijd waardoor de oude violen vanzelf al veel mooier klinken dan nieuwe. Want, bewéert hij, een be wering die andere vioolmakers niet deelen ,een nieuwe Stradivarius heeft ook niet zoo mooi geklonken als het instrument nu klinkt Ook ligt he veel ran 'den bespa- Ier, een bewering die o.a. Kunze volkomen onderschrijft of een nieuw Instrument al of niet beter zal gaan klin ken. Wordt een viool niet voortdurend op een goede manier bespeeld ,dan zal ook het beste instrument (zoo- DE HOOGSTE UITING VAN VERSTAND BIJ EEN KARPER. Alleen de haal ls moordlustig. De reuk- en smaak-organen der visschen zijn uiterst gevoelig. Het Bmaak-orgaan is niet tot de mondholte beperkt, maar ls over het geheele lichaam verdeeld. In het algemeen schijnt bij de visschen een omgekeerde evenredigheid te bestaan tusschen de ontwikkeling van den smaak, pupillen en de oogen. Hoe fijner de Bmaak, hoe geringer het gezichtsvermogen. De vier bij de men- echel voorkomor.de ,fr«aftk-quelltelten zoet, zuur, bitter en zout, onderscheiden cok dc visschen ster nauwkeu rig- Bij verschillende vischsoorten heoft de gehoele huid de eigenschap, llchtinvloeden over te brengen. Ze zien minder rood dan wij, daarentegen slen zij ultre-violet. Do gevoelens dor visschen werken suggestief. Een visch dlo schrikt vermag een hcelo school aan te ste ken of wel een visch die lust tot spelen heeft, kan zijn heele stompzinnige omgeving ln ëwk oogwenk in een hoop tuimelen .-h en vliedende spuclgcnootoïi veranderen Dikwijls kon men. teekenen van hovigc woede bij visschen waarnemen. Ook ls bet bekend dat vele vis schen zeer nieuwsgierig Zijn. De uiterlijke kenteekenen van het zleleleven zijn by de visschen zoor menigvuldig. Als ze ziek zijn vertoo- nen ze teekenon van depressie; na stevige maaltijden -n eigenaardig gapen en zich uitrekken. Ze kunnen ook geheel vcrbleeken. Karpers hebben geleerd voer dat aan angels zit van vrij liggend voor te onderscheiden door tegen het op don bodem liggende stuk een straal water te spulten, die alleen het vrij liggende,, doch niet het vastzittende stuk wegspoelt. Dat is de hoogste uiting van verstand waartoe een visch in staat schijnt te zijn. Visschen kuwen pers cizoon en zijn dan monogaam Als het mannetje gevangen wordt, sluit het vrouwtje een tweede huwelijk. Niet steeds in tegenstelling tot de vogels is het mannetje despoot over het wijfje; zelfs niet ta den bronstijd. Wannaer belde ouders de nakomelingen verlaten, vormen deze dikwijls kinder-families die dan tezamen de wereld Intrekken. In de andore families krijgen de visach&n hun opvoeding; se moeten leeren voedsel te vinden, te eten en schadelijke zaken te vermijden. In de vlsch-scholen bestaat een soort hiërarchie. Iedere visch die zich bij een school aansluit moet zich zijn rang veroveren. Een of meer vreemde pallngmoeders fungeeren als vroedvrouw bij een harende paling. Een visch die aan Verdachtt (Meggendorfer BlStta) Meisje'. -— is er heusch niets tusschen jot; en dat meisje n.iast ons? Zij is altijd bezig met haar blouses te wasschên. De sprekende film staat momenteel in het ©entruv.i derbelangstelling. En waar de ontwikkeling van de radlo-techijiek, indirect verband houdt met de toep,'.v- slng van de sprekende film diverse onderdeelen uit het „movietone"-systeem zijn afkomstig van de radio leek het ons heel interessant hiervan een korte uit eenzetting te geven. De sprekende film dan, is niet bepaald nieuw. Edison zocht er ln 1899 al naar. En vond de oplossing ook, al was het in heel gebrekkigen vorm. Daarna hebben vele vorschers aan dit denkbeeld ge werkt Onlangs nu yaren wij ln de gelegenheid, de „sprekende film" in Parijs en Londen verschillendo systemen te hooren en te zien, korte filmpjes, van een kwartier. Hot orkest in de bioscoop zweeg, cn de sprekende film (en zingende, musicerende ook) kwam op en achter het doek. In Londen kon men het Inscha kelen maar al te duidelijk hooren. De heele vooretel ling door hoorde men een onaangenaam krassen. Do muziek? Een verwarde massa klanken: de sleohtste gramofoon, de meest ouderwetscho radio doet het beter. Om van het gesproken woord niet ecna te reppen... Af en toe was de uitspraak wel duidelijk, maar over hot algemeen was het oen geknetter, £t-t;l» en gokroak, met daardoor heen monschelijke geluiden. Do bobuigstel- ling ervoor was niet' groot. En de Ingewijden zlJn er nog niet over eens, of de sprekende film een groote plaats ln de interesse van het publiek zal krijgen of niet. Men onderscheidt verschillende systemen sprekende films. De twee voornaamste zijn: Vltaphono en Movle- tone, belde Amerikaansche producten, althans ln Ame rika. in het groot toegepast Do Vitaphono die ken ners de minste kans geven bestaat uit film en gra- mofoonplaten. Eeide worden gelijktijdig opgenomen en afgedraaid, de gramofoonplaten met pick-up weergave en dus radio-versterking. Er mag natuurlijk geen tijds verschil zijn tusschen weergave van het beeld cn van het geluid. Men heeft biervoor wel min of meer vol maakte oplossingen gevonden, maar slechts een afwij king van l/20e seconde maakt al een onaangenamen indruk on leidt den toehoorder en -schouwer af. En wat als een bioscoopcommissie stukken uit een film gaat knippen? Knip nu eena een stuk uit een gramo- loonplaat! Oppervlakkig beschouwd, zou men dus zeg gen, dat de Vitaphone geen toekomst heeft Maar in Amerika heeft dit systeem toch nog genoeg aanhangers. De Movietone berust op een geheel an'der principe. Op den cellulold-band worden, naast elkaar, het filmbeeld en het geluidsbeeld gefotografeerd.' Belde zijn dus on af t-cheldelijk aan elkaar verbonden. Coupeert men dus I:ios, dan coupeert xner. tevens het geluid dat erbij ho j t M<"t de microfoon worden de geluiden opgwiomen. Oe geluidsgolven worden, evenals dit bij de Radio het geval is, in electrische stroompjes, varieerende van sterkte, omgêzst Der stroompjes gaan nu p'et coor d* !'.po 'Itjea van den luidspreker, tos ar worden door een speciaal daartoe geconstrueerde electrische lamp geleid. Waarvan de gloeidraad dus, afhankelijk van de sterkte dezer stroompjes, min of meer helder opgloeit En daar deze stroomvarlatlea afhankelijk zijn van het geluid, hangt de sterkte van- dit opgloeien eveneens van het geluid af. Al is een en ander in grove trekken aange geven, U ziet het verband al, te meer, als wij nog op merken, dat dezo beurtelings helder en minder heldor glooiende lamp een smalle strook van de voorbijdraai- ende film belicht cn wel zoodanig (mot behulp van een lcnzencombinntie) dat men op deza filmstrook llohto en donkere streepjes ziot verschijnen. Bij de weergave van dc/c film plaatat men ln hot projectie-toestel een elec trische gloeür.mp waarvan de lichtbundel sterk gecon centreerd wordt op de film strook, waarop het geluld ls gefotografeerd (weer met oen lenzencomblnatio). Het .beeld van het geluld maakt nu. dat de geluidsfilm den lichtbundel van de lamp afwisselend racer of minder doorluit. Dom al of nlot getemperd» lichtbundel bo- stivijt oen 7'boto-cïeerr] oei, <M» do ?hap 'hseft. bij varieerende verlichting oon overeenkomstige - ;nd t.e hebban. D«"- col, opgenomen in een radio- wsU-rker, doet als hot ware dionst als BlMAWBi do. voldoende vorsterkto stroompjes kunnen dan eon v preker(a) bekrachtigen, dlo achter hot vitte doek is (rij") t-pgcjteM. v..r, deze cel hangt dus veel af. Het ls nu de vraag, of do w eerstand hiervan snel ge noeg kan veranderen. Treedt vertraging hierin op, dan zouden fiirn on geluid weer ntet gelijk zijn. In de tweede plaats komt bij alle systsmon de „zui vere" weergave. En hier wint de Vitaphone hét Do Movietone hjuft ook veer andere nadoelen. Films heb ben Mtoidaardbreedte, "v- nu het geluid binnen of buiten de perforatie van elke film gefotografeerd worden? Want breedere filmbanden maken, ls onmo gelijk. Geen enkel projectie-apparaat zou den füm kunnen afdraaien. Gebruikt men het 7 m.M. breeds randje buiten de perforatie, dan wordt het geluidsbeeld door gebruik van de film enz. gauw beschadigd en gaat de film knetteren. Binnen de perforatie? Don wordt het beeld smaller. En dat kan ook niet altijd. Do absoluut zuivere en gelijktijdige weergave van beeld en muziek (en alle andere geluiden) heeft men tot nog toe niet gevonden. l«n- U4l zwamzlekte leed, werd door zijn genooten in urenleg, ren arbeid zeer zorgvuldig ven de zwammen bevrijd" Zieke visschen worden echter doorgaans uit de ccholig gestooten en gedood. •:v- vj:n vlor vader sterft, of door een -» ren va tb r ge> -• in i v: t bij 'gen opgevoed. Van hun standpunt uit bMohouwd spelen de diere! i Ml. Z% boglnnen pas tc spelen als hot huwelijk gesloten nrdlg is ook dat visschen in hun jougd nooit Ion, doch pas als zo roods min of meer bejaard 2ljn. Do visschen hebben, gelijk de meesto andere dlswJ hun „taal", d.w.z. zij verstaan elkander door gebaregi dio zo waarnemen. Gei i krle vl-ch. behalve de haal. begaat „noord* in den menscheiyken zin. Wat deze visschen niet met hun grooten muil kunnen bemachtigen, wordt met den staart doodgeslagen. Bij het winnen van een liefje en als ze jaloersch zijn slaan ze selfé elkander dood. En deze moordlu :igheid, die razende woede, die geen gren- I /.cn kent, staat tegenover een kinderliefde die werkelijk grotesk aandoet Ook onder de visschen zijn arme narten in bont» I •kleeren, die ze naar verkiezing kunnen wisselen. Z« richten zich daarbij naar de omgeving, Verelacht dl» I een licht pakje nu' rpode vlekken, dan trekken ze dat aan. Wordt er een donkerder costuum verlangd, verwisselen ze hun eerste pakje allerbereidwilligst voo| zoo een. Is hst U bekend: dat de Eïffel Toren, die 984 voet'(c.a. 330 Daaj ter) hoog is, wel 1 meter zwaait ln een hevigen J storm? dat hot Woolworth-gobouw in New-York iTDfi voet hoog) cn andere grooto gebouwen niet meer dan 3 A 4 centimeter zwaaien bij hooge winden? dat men een niet-verstikkend, onschadelijk gas heeft uitgevonden, dat het thans gebruikte (voor verwarming, koken en vérlichting) kan vervangen? d a t de grootste bekende meteoor was die van 18 Augustus 1783, die Europa overtrok van Shetlund naar Italië met een snelheid van 30 mijl per sea conde? i 1 i>'n-oleui^'imp, vuur torens verlicht werden door kaarsen of een kolen vuur? d a t de laatste vuurtoren met kolenvuur was die te St. Bees, die aldus tot 1822 brandde? Daar had Keesje niet van terug, Creef je tno geen kusje? vroeg de lieftallige he» .er - u j\G- "'K'prigen zoon des hui zes. Nee, ik zou U lekker danken! —t 0, Keesje maar waarom dan niet? Nou. denkt. U„ dat ik ook een klap op mijn wang wil hebben, net als Pappie, daarnet in de gang? Dat kon goen kwaad. Wat laat je je zoon leeren? Ik znl hem bij lansen en Co in de leer doen, MJaar die firma gaat weldra -over den kop. Nu, het kan geen kwaad, dat hij da ook leert! I Niets nieuws. Tante ontdekt op een kinderpartijtje in den tuin een kleinen, jongen, dien ze nog niet kent, „Wat is dat voor een nieuw gezicht?" vraagt ze vriendelijk, „Dat ls niet nieuw", antwoordde de kleine jon gen, „alleen maar gewasschen". Een „zelfstandige" betrekking. Zoo, dus je nieuwe baantje heeft je volkomen zelfstandig gemaakt? Ja, zeker! Ik mag op kantoor komen op welk uur ik maar wil vóór 8 uur 's morgens, en ik gi weg, wanneer ik er maar zin in heb, nA zes uui 's avonds! Dat kon wel eens waai- zijn,! Willy: Ja. die Bo' ls nanr Frankrijk gegaan. Eni weet je, door een of ander systeem heeft hij FranpcM leeren spreken in twee wekenI Ik snap er gowoon^j weg niets van! Tilly: Ik ben bang, dat de Franschen er ook niets van snappen zullen! - VOORZORGSMAATREGEL. (Passing Show.) Wni doet je man riaar boven In dien naai? Hij ka» pas chaufleeren en nu kijkt hij eerst uit of de weg vrij is.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1929 | | pagina 18