AANGENAME EN GRACIEUSE HUISKLEEDING.
Het ls een fout van vele vrouwen om te
denken dat zij thuis niet een beetje zorg
aan haar kleeding en peignoirs zouden
moeten besteden. Men hoeft nog heelemaal
niet coquet te zijn om een beetje elegantie
aan te brengen in zijn ondergoed, in zijn
déshabillés, in zijn pantoffels en andere
Intieme huiskïeeding. Ik weet er zijn dames
met ouderwetsche idees, die er bijna iets
immoreels in vinden om iets anders dan
nubienne in gevangeniskleur te dragen.
Maar de deugd is Zuidelijk, frisch, gezond
en helder, en waarom dus niet iets vroo-
UJks te kiezen?
Men behoeft Voor zijn Intieme huiskïee
ding heusch niet rijk te zijn wanneer men
een beetje elegantie daarin aanbrengt.
Katoen fluweel, effen of geribd, met flanel
gevoerd, nubienne of Pyreneesche wol
maar dan in hemelsblauw, rose, H1&,
amandelgroen of koraalrood en niet in
mosterd pf phocolndekleuy vgn róftflea
die zeer goed staan. Pongée of zelfs linnen,
mits warm gevoerd, zijn ook heusch niet
duur. en zeer geschikt in den winter.
En dan is er zooveel keuze in het snit en
in de lijn! Gij kunt kiezen tusschen de
klassiek gesneden kamerjapon in een man
nelijk snit of meer gegarneerde vrouwelijke,
tusschen pyama"s in strengen snit of wel
waarin een moderne fantasie aangebracht
ls.
Bekijken wij een beetje onze modellen:
Het eerste toont ons een jong meisje dat
over haar nachtgoed een allerbekoorlijkste
liseuse draagt, gemaakt uit saphirkleurig
fluweel, rose geborduurd, waarvan de
breede zoomen en de ondermouwen uit rose
crêpe de chine zijn. Voor in bed zijn deze
kleuren charmant. Om in de kamer te
dragen is zwart fluweel practischer.
E. Volgt een pyama in appelgroene tint
met chevrons op de pantalon en in plaats
Tgax het jasje een Mouse in den vorm van
een pullover V voraiig uitgesneden. Daar
over een hulsjasjo in levendig rose katoen
fluweel met appelgroene stiksels of deze
kleuren omgekeerd.
8. Daarna een mooie kamerjapon in
kersrood molton, gezoomd met een breed
kerskleurlg koord. Zonder revori, ter zijde
gekruist en met wijduitloopende mouwen
is deze kamerjapon werkelijk alleraardigst.
4L Een zachte, met watten gevulde man
tel, klassiek in het snit maar met epn
beetje fantasie ln de details ls degene die
hierop volgt. Voor deze kleedingstukken die
zoo bestlkt zijn neme men bij voorkeur
pongó, tarares of crêpe de chine's die
fijner zijn dan de wollen of fluweelen
stoffen. Ons model is in citroengeel crêpe
de chine met fijne stiksels en gezoomd met
een rand marabont in denzelfden tint.
De vijfde ls een moderner kamermantel,
in appelgroen met witte crépon zijde, met
een koord in dezelfde kleur als sluiting aan
de taille, op het bovenlijf een rand wit
konijnenbont, waaruit ook de chevrons aan
de mouwen zijn.
6. Nu wij toch weer in het rijk der fan
tasie komen volgt hier een pyama die zeer
elegant is maar éen bezwaar heeft, n.1. dat
hij om elegant te zijn, gemaakt moet wor
den uit een mooie en daardoor dure stof
En bovendien kunnen slechts slanke
vrouwen zooiets dragen. Kunt gij het be
talen, maakt deze pyama dan uit zwart
crêpe de chine en okerkleurig doorvlochten
kantwerk. Is uw beurs bescheiden, neemt
dan zephyr of crêpe de chine, maar zorgt
voor een goed snit!
7 en 8. Tot slot nog twee fantasie
modellen. Het eerste in perzikkleurig
mousseline de sole, met volants van gebor
duurde tulle ln donkeren okertlnt.
De tweede ls in z.g. taffetas coulissé,
chartreuse groen met rok en ondermouwen
wijd uiteenloopend ln groote volants.
En de moraal? Deze is zeer eenvoudig. Er
zijn zooveel mogelijkheden om er thuis knap
en aardig uit te zien zonder dat men direct
de vrouw van Oresus ls, dat men niet het
recht heeft om leelijk te zijn uit een mis
plaatste zuinigheid 1
NOCTURNE.
PARIJSCHE MODENIEUWTJES.
In den steel van de paraplule. Allereerst
een horloge, verborgen in den knop welke
den vorm heeft van een bloem of een
vrucht. Onder het horloge: de poederdoos;
onder de poederdoos: de stift met rouge.
Tegen den deksel van de knop: een spiegel
tje. Werkelijk indien dat geen tooverstaf
ls
Harmonie. Mevrouw, vergeet niet dat gij
passend bij elkaar kiezen moet: de bloem
uwer corsage bij de avondhandschoenen; de
handschoenen bij de ceintuur, bij den
tasch, bij de hoed voor sportkleedlng. Den
tasch bij de schoenen voor de theevisite
Voor den namiddag: den hoed bij de japon,
de japon bij de voering van den mantel.
De tasch-Corsage. Bij avondtoiletten
draagt men geen tasch meer in de hand.
Daarvoor dient een enorm boeket viooltjes
een groote chrysant of een reuzeklap
roos, gedragen op de heup of als corsage
Deze bloem heeft haar geheim ln haar
ziel draagt zij een kanten zakdoekje en het
onontbeerlijke poederdoosje.
Voorzichtig, uit vrees hem t
maken, was ze van den divan gt
dè teenen door de gang loopend,
aan de kamerdeur of hij sliep.
Nachten aaneen had ae gewit
quasi rustend zich had neergeli
vertrek naast het zijne, waar zijn
haar onmiddellijk kon waarachuti
hulp behoefde.
Uren bleef ze zoo liggen, telk
schrikt uit den lichten dommel,
beving en onrustig, zooals ook ni
te lang stil bleef in zijn kamer.
Gelukkig ze hoorde hem adi
hij scheen ingeslapenN<
kuchteen vlug glipte ze bin
hij, de stoere, sterke man als een
neergeveld
,3en Je lang wakker vroeg
hoorde niets zal lk je kuaseai
schudden
.Alleen wat drinkenvroeg
oprichtend om een stukje ijs te
zij hem toereikte.
„Blijf even bij mefluiste:
en op den rand van het bed zitten
ze door z'n haar en verfrischte
hoofd, waarop het zweet parelde.
Toen bleven ze bewegingloos stil
Beider gedachten gingen terug -
lijk herinneren naar het oogenblll
ieder hun eigen weg waren gega
verwijdering, die steeds grooter
aannam, naarmate partijdige en oi
elementen zich in hun intiem leven
hadden, was oorzaak geweest van hl
gaan, na een scène, die als een sch
in hun leven
Totzij onverwacht het berii
van z'n ziek-zijn, en wetend,
doende verzorgd, hij alleen op zij
zou liggen was ze teruggegaan
te verplegen.
Stil was ze binnengetreden -
zelf sprekend, had ze haar oude4
genomen en hij éven verrf
rüstiger door haar tegenwoordighe.'
de oogen gesloten en alléén m
vingers gedrukt.
Nu zaten ze hand in hand doorl
venster naar buiten starend in dm
nacht, waar de maan al verder e
langs den hemel voortschoof.
Roerloos stonden de boomen -
fluistering van héél ver huiverde dl
wind
„Wat zult ge den Dood aanbieden,
dag, dat hij zal aankloppen aan ui
Als een ademtocht doorzweefde
zang het stille vertrek
De zieke richtte zich op zijn
oogen brandden in het bleeke g
zijn lippen trilden: „Kind.... wé
hóé blij ik met je ben?"
Een snik krampte in haar keel
Nuwaarom nüte lakt...
Op zijn kussens, haar gezicht t<
zijne gebogen, hoorde ze zijn stem,
lijk verstild:
„Als twéé menschen nü nog een.'
vragen innig vragen, om wat
deden, góéd te kunnen maken -
dan nog mógen??"
„God1" ais een stameling
van haar lippen en in smeeking
zich haar oogen naar den wand, d
manestraal den lijdenden ChristuiÖ
lichtte
(Nadruk verboden).
H. H. DE BRUIN-
ONZE PATRONEN.
Patronen van de modellen van mantel!
derjurken zijn verkrijgbaar bi) on«|
redactrice, Mejuffrouw L. Berende», Joü
suyckerstraat 96, Den Haag.
De patronen voor dame» kosten 1o'
kinderen 0.80. Het duurt ongeveer
alvorens te ln bet bezit komen van M*
patronen aanvragen.
S. v. p. leeftijd op te geven bij bet t&Ü
patronen voor kinderen.
Aan de lezeressen, die een patroon
wordt beleefd verzocht bi) de oanvrsfi
scbuldlgde bedrag ln te sluiten ter voori
van administratiekosten.