AANGENAME EN GRACIEUSE HUISKLEEDING. Het ls een fout van vele vrouwen om te denken dat zij thuis niet een beetje zorg aan haar kleeding en peignoirs zouden moeten besteden. Men hoeft nog heelemaal niet coquet te zijn om een beetje elegantie aan te brengen in zijn ondergoed, in zijn déshabillés, in zijn pantoffels en andere Intieme huiskïeeding. Ik weet er zijn dames met ouderwetsche idees, die er bijna iets immoreels in vinden om iets anders dan nubienne in gevangeniskleur te dragen. Maar de deugd is Zuidelijk, frisch, gezond en helder, en waarom dus niet iets vroo- UJks te kiezen? Men behoeft Voor zijn Intieme huiskïee ding heusch niet rijk te zijn wanneer men een beetje elegantie daarin aanbrengt. Katoen fluweel, effen of geribd, met flanel gevoerd, nubienne of Pyreneesche wol maar dan in hemelsblauw, rose, H1&, amandelgroen of koraalrood en niet in mosterd pf phocolndekleuy vgn róftflea die zeer goed staan. Pongée of zelfs linnen, mits warm gevoerd, zijn ook heusch niet duur. en zeer geschikt in den winter. En dan is er zooveel keuze in het snit en in de lijn! Gij kunt kiezen tusschen de klassiek gesneden kamerjapon in een man nelijk snit of meer gegarneerde vrouwelijke, tusschen pyama"s in strengen snit of wel waarin een moderne fantasie aangebracht ls. Bekijken wij een beetje onze modellen: Het eerste toont ons een jong meisje dat over haar nachtgoed een allerbekoorlijkste liseuse draagt, gemaakt uit saphirkleurig fluweel, rose geborduurd, waarvan de breede zoomen en de ondermouwen uit rose crêpe de chine zijn. Voor in bed zijn deze kleuren charmant. Om in de kamer te dragen is zwart fluweel practischer. E. Volgt een pyama in appelgroene tint met chevrons op de pantalon en in plaats Tgax het jasje een Mouse in den vorm van een pullover V voraiig uitgesneden. Daar over een hulsjasjo in levendig rose katoen fluweel met appelgroene stiksels of deze kleuren omgekeerd. 8. Daarna een mooie kamerjapon in kersrood molton, gezoomd met een breed kerskleurlg koord. Zonder revori, ter zijde gekruist en met wijduitloopende mouwen is deze kamerjapon werkelijk alleraardigst. 4L Een zachte, met watten gevulde man tel, klassiek in het snit maar met epn beetje fantasie ln de details ls degene die hierop volgt. Voor deze kleedingstukken die zoo bestlkt zijn neme men bij voorkeur pongó, tarares of crêpe de chine's die fijner zijn dan de wollen of fluweelen stoffen. Ons model is in citroengeel crêpe de chine met fijne stiksels en gezoomd met een rand marabont in denzelfden tint. De vijfde ls een moderner kamermantel, in appelgroen met witte crépon zijde, met een koord in dezelfde kleur als sluiting aan de taille, op het bovenlijf een rand wit konijnenbont, waaruit ook de chevrons aan de mouwen zijn. 6. Nu wij toch weer in het rijk der fan tasie komen volgt hier een pyama die zeer elegant is maar éen bezwaar heeft, n.1. dat hij om elegant te zijn, gemaakt moet wor den uit een mooie en daardoor dure stof En bovendien kunnen slechts slanke vrouwen zooiets dragen. Kunt gij het be talen, maakt deze pyama dan uit zwart crêpe de chine en okerkleurig doorvlochten kantwerk. Is uw beurs bescheiden, neemt dan zephyr of crêpe de chine, maar zorgt voor een goed snit! 7 en 8. Tot slot nog twee fantasie modellen. Het eerste in perzikkleurig mousseline de sole, met volants van gebor duurde tulle ln donkeren okertlnt. De tweede ls in z.g. taffetas coulissé, chartreuse groen met rok en ondermouwen wijd uiteenloopend ln groote volants. En de moraal? Deze is zeer eenvoudig. Er zijn zooveel mogelijkheden om er thuis knap en aardig uit te zien zonder dat men direct de vrouw van Oresus ls, dat men niet het recht heeft om leelijk te zijn uit een mis plaatste zuinigheid 1 NOCTURNE. PARIJSCHE MODENIEUWTJES. In den steel van de paraplule. Allereerst een horloge, verborgen in den knop welke den vorm heeft van een bloem of een vrucht. Onder het horloge: de poederdoos; onder de poederdoos: de stift met rouge. Tegen den deksel van de knop: een spiegel tje. Werkelijk indien dat geen tooverstaf ls Harmonie. Mevrouw, vergeet niet dat gij passend bij elkaar kiezen moet: de bloem uwer corsage bij de avondhandschoenen; de handschoenen bij de ceintuur, bij den tasch, bij de hoed voor sportkleedlng. Den tasch bij de schoenen voor de theevisite Voor den namiddag: den hoed bij de japon, de japon bij de voering van den mantel. De tasch-Corsage. Bij avondtoiletten draagt men geen tasch meer in de hand. Daarvoor dient een enorm boeket viooltjes een groote chrysant of een reuzeklap roos, gedragen op de heup of als corsage Deze bloem heeft haar geheim ln haar ziel draagt zij een kanten zakdoekje en het onontbeerlijke poederdoosje. Voorzichtig, uit vrees hem t maken, was ze van den divan gt dè teenen door de gang loopend, aan de kamerdeur of hij sliep. Nachten aaneen had ae gewit quasi rustend zich had neergeli vertrek naast het zijne, waar zijn haar onmiddellijk kon waarachuti hulp behoefde. Uren bleef ze zoo liggen, telk schrikt uit den lichten dommel, beving en onrustig, zooals ook ni te lang stil bleef in zijn kamer. Gelukkig ze hoorde hem adi hij scheen ingeslapenN< kuchteen vlug glipte ze bin hij, de stoere, sterke man als een neergeveld ,3en Je lang wakker vroeg hoorde niets zal lk je kuaseai schudden .Alleen wat drinkenvroeg oprichtend om een stukje ijs te zij hem toereikte. „Blijf even bij mefluiste: en op den rand van het bed zitten ze door z'n haar en verfrischte hoofd, waarop het zweet parelde. Toen bleven ze bewegingloos stil Beider gedachten gingen terug - lijk herinneren naar het oogenblll ieder hun eigen weg waren gega verwijdering, die steeds grooter aannam, naarmate partijdige en oi elementen zich in hun intiem leven hadden, was oorzaak geweest van hl gaan, na een scène, die als een sch in hun leven Totzij onverwacht het berii van z'n ziek-zijn, en wetend, doende verzorgd, hij alleen op zij zou liggen was ze teruggegaan te verplegen. Stil was ze binnengetreden - zelf sprekend, had ze haar oude4 genomen en hij éven verrf rüstiger door haar tegenwoordighe.' de oogen gesloten en alléén m vingers gedrukt. Nu zaten ze hand in hand doorl venster naar buiten starend in dm nacht, waar de maan al verder e langs den hemel voortschoof. Roerloos stonden de boomen - fluistering van héél ver huiverde dl wind „Wat zult ge den Dood aanbieden, dag, dat hij zal aankloppen aan ui Als een ademtocht doorzweefde zang het stille vertrek De zieke richtte zich op zijn oogen brandden in het bleeke g zijn lippen trilden: „Kind.... wé hóé blij ik met je ben?" Een snik krampte in haar keel Nuwaarom nüte lakt... Op zijn kussens, haar gezicht t< zijne gebogen, hoorde ze zijn stem, lijk verstild: „Als twéé menschen nü nog een.' vragen innig vragen, om wat deden, góéd te kunnen maken - dan nog mógen??" „God1" ais een stameling van haar lippen en in smeeking zich haar oogen naar den wand, d manestraal den lijdenden ChristuiÖ lichtte (Nadruk verboden). H. H. DE BRUIN- ONZE PATRONEN. Patronen van de modellen van mantel! derjurken zijn verkrijgbaar bi) on«| redactrice, Mejuffrouw L. Berende», Joü suyckerstraat 96, Den Haag. De patronen voor dame» kosten 1o' kinderen 0.80. Het duurt ongeveer alvorens te ln bet bezit komen van M* patronen aanvragen. S. v. p. leeftijd op te geven bij bet t&Ü patronen voor kinderen. Aan de lezeressen, die een patroon wordt beleefd verzocht bi) de oanvrsfi scbuldlgde bedrag ln te sluiten ter voori van administratiekosten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1929 | | pagina 20