Schager Courant
De Actie tegen de nieuwe Salarisregeling
VAN
BURGEMEESTERS, SECRETARISSEN, ONTVANGERS
Tweede Blad.
Zaterdag 16 Februari 1929.
72ste Jaargang. No. 8410.
t
In „Het Gulden Vlies" van den heer W. Mooij te
Jkmaar, had Donderdag 14 Februari de door de
^Commissie uit den Raad der gemeente Harenkarspel
uitgeschreven vergadering plaats, ter bespreking
[7 van de te voeren actie inzake de salarisregeling van
lurgemeesters, secretarissen en ontvangers in de pro-
lljvincie Noordholland.
Aan do bestuurstafel zagen wij zitten de heeren J.
de Groot cn A. Dekker, wethouders en de 'heeren
S. J. de Vries en Doodeman, leden van den Raad der
;emeente Harenkarspel, benevens de heer C. Kramer,
id van den Raad der gemeente Zuidscharwoude.
Vertegenwoordigd waren de gemeenten:
Huizen, Wijdewormer, Schagen, Oudendijk, Krom-
liljmenie, Abbekerk, Ursem, Wognum, Callantsoog, Zuid-
idharwoude, Berkhout, Jisp, Grootebroek, Hoogkar-
$1 jpol, Oterleek, Schermerhorn, Monnikendam, Beets,
talsmeer, Oudkarspel, Nederhorst den Berg, Twisk,
St. Maarten, Hoogwoud, Avenhorn, Katwoude, Sijbe-
karspel en Harenkarspei.
De heer J. de Groot, Harenkarspel, opende de bij
eenkomst en deelde mede, dat er 118 uitnoodigingen
ii tot het voeren van actie waren verzonden, dat hier-
Jfj van van 28 gemeenteraden bericht was ingekomen
11 dat ze accoord gingen met de te voeren actie, dat 26
raden mededeelden de circulaire van Harenkarspel
'voor kennisgeving te hebben aangenomen en van de
overige gemeentebesturen was taal noch te eken ont
vangen.
Spr. releveert de ontvangst van de ontwerp-rege-
■Hng van Ged. Staten, de regeling die voor de gemeente
^^Harenkarspei, voor 2 ambtenaren, een verhooging zou
aeebrengen van f2400, plus bovendien vrij pensioen
in dat terwijl de salarissen 2 jaar geleden automatisch
waren verhoogd. De raad van Harenkarspel besloot
dan ook aan Ged. Staten te adviseeren de niewe re
geling niet tot te passen, in de le plaats omdat de le
den do voorgestelde salarissen te hoog vonden, in de
plaats omdat zij tegen het premievrij pensioen wa
ren en in de 3e plaats, omdat zij oordeelden dat to-
genover de plichten die Ged. Staten der gemeenten
opleggen, ook rechten dienen te komen en Ged. Sta
ten daarover niet spreken. Maar bovendien gingen
er stemmen op, dat een algemeene actie moest wor
den gevoerd, omdat niet alleen de gemeente Haren-
iarspel door de nieuwe salarisregeling zwaar zal wor
den belast, maar ook andere gemeenten. Een voor-
stel-De Vries om een gezamenlijke actie te gaan voe-
werd in den gemeenteraad van Harenkarspel
met 4 tegen 3 stemmen aangenomen. De minderheid
,van den raad vreesde dat de actie niet veel effect
zou ressorteeren. En waar nu spr. een dezer tegen-
jjgmmers was, heeft spr. op zich genomen wel het
r^ingswoord uit te spreken, maar de verdere lei-
£>ig der vergadering zal berusten bij den heer C.
"amer, lid van den gemeenteraad van Zuidschar-
juude. Spr. heet de afgevaardigden dan ook hartelijk
walkom en geeft het woord aan den voorzitter dezer
J bijeenkomst, den heer Kramer.
De bezwaren tegen de nieuwe salaris-
regeling.
De heer Kramer begint met er op te wijzen, dat hem
onverwachts is gevraagd deze taak op zich te nemen
en dus geheel onvoorbereid is. Toch heeft hij niet ge
aarzeld aan hot verzoek te voldoen, omdat hij meent
dat de drang tot actie spontaan tot uiting is geko
men. Spr. is ovortuigd dat we allen deze zaak zake
lijk willen bchandolon. Spr. gelooft ook wel dat we
met het voeren van actie niet direct resultaat zul
len hebben cn wijst er op dat. aan do gemeenteraden
slechts advies wordt gevraagd en dat de salarissen
door den Kroon worden vastgesteld, nadat Ged. Staten
de raden hebben gehoord. Aan de wet wordt dan ook
voldaan en we kunnen niet spreken van het aan-
isten der autonomie der gemeenteraden. En toch
leent spr. dat er in deze zaak een woord van pro
est mag worden gesproken of om het zachter uit te
rukken, eenige actie mag worden gevoerd tegen
leze ontwerp-regeling.
Alle gemeenteraden hadden bij de ontvangst van de
circulaire van Ged. Staten de gemeentebegrooting
voor 1929 vastgesteld en door de nieuwe ontwerprege-
zullen voor verschillende gemeenten de begroo-
lljk, maar apr. acht rijn ldée in het belang van de
kleine plattelandsche gemeenten, met weinig finan-
tieele draagkracht.
De afgevaardigde van Jisp kan zich met een naar
voren gebrachte wijziging van de classificatie vereeni-
j gen. Zijn gemeente telt 757 inwoners en komt daar-
jdoor blijkens de regeling van Ged. Staten reeds in de
tweede klasse.
De heer Boor, Huizen, oordeelt dat het standpunt
uiteengezet door den voorzitter, het zuiverste stand-
i punt is. Ook spr.'s gemeente zal straks wel in een
grensgeval verkeken, waar zij thans 7800 inwoners
telt, en spr. stellig verwacht dat dit aantal volgend
jaar 8000 zal zijn. Maar om daaromtrent een beslis
sing uit te lokken, is moeilijk. Laten we ons aan een
principieel standpunt houden, zooals door den voor
zitter gezegd. In spr.'s gemeente werd in 1928 beslo
ten tot een verlaging van belasting, maar toen achtten
Ged. Staten den juisten tijd niet gekozen, als een der
gelijk voorstel bij de begrooting werd ingediend, was
er over te praten. Welnu, dat antwoord was zoo adrem
mogelijk, maar dan is 't op 't oogenblik ook voor
ons de .tijd niet om de nieuwe salarisregeling te aan
vaarden. Iedere gemeente op zich zelf heeft reeds
haar bezwaren kenbaar gemaakt. Willen wij nu met
deze gemeenschappelijke actie iets productiefs berei
ken, dan moeten we ons tot deze twee punten bepa
len, n.1. dat het nu de tijd niet is voor een nieuwe
regeling en wijzen op de consequentie die het verlee-
nen van premievrij pensioen aan de hoofdambtenaren
met zich brengt (Applaus.)
Hoe de burgemeester van Scha gen er over
denkt.
De heer Cornelissen, burgemeester van Schagen,
heeft met veel genoegen en met veel belangstelling
naar de interessante uiteenzetting geluisterd van den
voorzitter, die spr. het gras voor de voeten iheeft weg
gemaaid. Waar spr. de eenigste burgemeester is die
hier aanwezig is, wil 'hij ook hier, evenals hij in den
gesproken belang dat er is een goede samenwerking
tusschen de raden en Ged. Staten. Men heeft rech
ten, maar men heeft ook plichten. Spr. vreest dat
ook nu weer Ged. Staten het advies van de gemeente
raden aan hun laars zullen lappen, er wordt geen
rekening met het advies gehouden. En daarom is het
gewenscht een gezamenlijke actie te voeren. Ook al
zal daarmee deze nieuwe salarisregeling "niet zijn te
stuiten, dan toch kan ze wellicht leiden tot een goede
samenwerking, indien Ged. Staten in den vervolge
wat meer rekening met de adviezen der gemeentera
den houden.
Er wordt veel gesproken over, ja geschermd met de
autonomie der gemeente en spr. herhaalt, die wordt
in dit geval volgens de letter niet aangetast, maar
toch, het rechtsgevoel wordt aangetast. Als er met de
bestuursaangelegenheden wordt gesold is niet pret
tig. Spr. erkent dat Ged. Staten wel eens een betere
kijk op de zaken hebben, dat ze de algemeene lijn gemeenteraad van Schagen heeft gedaan, mededeelen,
moeten volgen, maar toch er dient een prettige sa- j dat hij verbgasd was over de nieuwe voorgestelde sa
menwerking te komen. Die is er op het oogenblik j larisregeling, waar niet om was verzocht. Spr. wijst
niet en om te trachten dat zij wel tot stand komt, is
een provinciaal belang.
Spr. wil niet geheel ingaan op de aanhangige sa
larisregeling, maar wil toch wijzen op de pensioen
regeling, waardoor een precedent zal worden gescha-
er op, dat de levensomstandigheden niet zijn gewijzigd
en als degene die mede aangewezen is om het belang
zijner gemeente te behartigen, was spr. er over ont
steld, dat Ged. Staten op deze wijze de gemeentebe
grooting in de war sturen. Spr. wil overigens alleen
zal hebben.
Als aan de drie hoofdambtenaren: den burge
meester, secretaris en ontvanger premievrij pensioen
pen en die in de toekomst onaangename gevolgen dit nog zeggen, dat hij de regeling van de pensioenen
zeer afkeurenswaardig vindt. Spr. zou het vreeselijk
vinden, als hij zelf, de secretaris en de ontvanger geen
pensioenbijdrage moesten storten en de mindere amb-
wordt verleend, dan zal het, als straks ook de andere tenaren en de arbeiders de pensioenbijdrage wel
ambtenaren om premievrij pensioen zullen verzoeken, moesten betalen. Dat is ongerijmd en wat zal het ge-
zeer moeilijk vallen op die vraag neen te zoggen. volg wezen I Dat al die ambtenaren en arbeiders vrij
Spr. acht dat ondérdeel van do regeling dan ook hetpensioen zouden krijgen en dat zou voor de ge
breken van de traditie niet alleen, maar tevens inmeento een verschil aan uitgaaf worden van ruim
strijd met de pensioenwet, waar deze bepaalt dat de (f3000. Niet alleen dus de veriiooging van tractemen-
gemeente verhaal mag toepassen. Tot nu bepaalde ten daur is nog wel overheon te komen, al is
de gemeenteraad het netto-salaris, doch straks zal het gewenscht er mee te wachten tot 1 Januari
do gemeente zelf het verhaal op het pensioen moeten
betalen.
Het is van groot nut op deze zaak te wijzen en het is
te betreuren, dat de medewerking van de verschillen
de gemeenteraden niet grooter is. Iedereen Is tegen
deze regeling, doch de tijd van voorbereiding is te
kort, en zeer dikwijls heeft de meening gedomineerd:
verzet tegen de voorgestelde regeling baat toch niet.
Als echter de 28 gemeenteraden de actie tegen de
regeling yoeren, geschiedt dat ook in het belang der
andere 90 gemeenten en door de bezwaren ter ken
nis te brengen van Ged. Staten, 'kunnen we trach
ten een betere verhouding te scheppen en meer reke
ning te doen houden met de autonomie der gemeente,
de autonomie die indirect wordt aangetast.
Spr. stelt zich voor dat een actie, op papier, toch
den indruk zal vestigen, dat het niet don goeden weg
opgaat en dat Ged. Staten zullen inzien dat meer
rekening zal moeten worden gehouden met het pres
tige van do gemeenteraden, met hunne gemotiveer
de wenschcn. (Applaus.)
De disou-ssiön.
Hierna wordt aan de afgevaardigden gelegenheid
gegeven hun meening kenbaar te maken en daarvan
wordt in de eerste plaats gebruik gemaakt door den
heer Heeringa, Oterleek. Deze is het volkomen eens
met do door don voorzitter genoemde 2 punten. Ook
z.i. komen Ged. Staton al op een zeer ongeschikten
tijd met dezo rogeling, na de vaststelling der begroo
ting. In hoofdzaak gaan do gemeentoraden accoord
met do nieuwe regeling, omdat ze moonen dat verzet
niet zal 'helpen. Dat is de dooddoener in vele gemeen
ten geweest, maar door die veronderstelling mogen
we ons niet laten leiden. Wo moeten trachten te be
reiken wat wc kunnon, als het kan de regeling niet
eerder to doen ingaan dan 1 Januari 21930, of, nog
liever, niet eerder dan als de wet, regelende do finan-
tieole verhouding tusschen rijk cn gemeenten, zal
zijn aangenomen.
Spreker is hot ook eens met wat door den voorzit-
ter is gozogd over premievrij pensioen, we spreken
hier voor hot recht van allen. Als de burgemeester,
secretaris en ontvanger alleen premievrij pensioen ont
vangen, is dat een groote onrechtvaardigheid. Spr.
wijst hier ook op de onderwijzers, die, hoewel ze door
tingen belangrijk worden overschreden. Waarom zijnl^6* rijk worden betaald, door de gemeente worden
Ged. Staten dus niet met hun nieuwe regeling voor
de vaststelling van de begrooting voor 1929 gekomen?
Als do nieuwe rogeling eventueel 1 April ingaat, zal
dat voor enkele gemeenten een meerdere uitgaaf van
12000, f3000 ft f5000 beteekenen. Een tusschcntijdsche
belastingverhooging zal het gevolg moeten wezen of
benoemd. Maar spr. zou de actie nog verder gevoerd
willen zien. Voor kleine gemeenten n.1. zal het van
groot bolang zijn als God. Staten konden besluiten
wijziging in do classificatio te brongori en wol 'zoo
dat do eerste klas wordt gevormd door gemeenten
met 1 tot 1000 inwoners, de 2o klasse van 1001—2000
gemeenten raken met hun finantiën in moeilijk- inwoners on dus niet zooals wordt voorgesteld de le
heden. In hoofdzaak is het dan ook tegen deze wijze klas tot 750, dc 2e klas van 751 tot 2000. De meeste
van doen, dat het voeren van actie gemotiveerd is. kleine gemeenten zullen met spr.'s regeling gebaat
Spr. stelt zidh niet voor dat we door de gezamenlijke zijn cn de adininistratio voor burgerlijken stand enz.
actie Ged. St. zullen kunnen bewegen de ontwerp-rc-1 is niet veel meer of het is voor 750 of voor 1000 in
geling terug te nemen of haar 1 Januari 1930 in wer- woners. Maar mot nadruk wijst spr. op de inconse-
king te doon treden, maar dc actie dient toch te wor- quentio die Ged. Staten begaan met de voorgestelde
den gevoerd, opdat Ged. Staten in het vervolg toch regeling voor de ontvangers, waar die eenige jaren
iets meer rekening houden met de gemeenteraden, terug, toen de inning der belastingen overging naar
Over de hoegrootheid van de betrokken salarissen het rijk, in salaris achteruit gingen. Spr. kan ook niet
kan men verschillend denken, en het is niet altijd goedvinden dat bij deze regeling het maximum sala-
goed de vaststelling aan de raden over te laten, met ris reeds wordt verkregen na 8 dienstjaren-. Spr. kan
de schrielheid waarmee de gemeenteraden ze kunnen zich voorstellen dat dit wordt gedaan voor burge-
vaststellen, dient rekening te worden gehouden en er meesters, die bijv. op eenigen leeftijd worden be.-
Wordt wel eens te veel op finantieele moeilijkheden noemd, maar er worden oo;k tal van andere burge
der gemeenten gelet. meesters benoemd. Spr. is er vierkant tegen dat het
Een andere kwestie is, of het ambt van burge- maximum-salaris na 8 jaren wordt bereikt.
Weester den geheelen mensch vergt. Blijkbaar niet, De heer Koster, Avenhorn, vindt het beter zich te
waar dikwijls de burgemeester ook het ambt van bepalen tot de voorstellen van Ged. Staten en meent
secretaris waarneemt, of de burgemeester het ambt dat we ons op een gevaarlijken weg begeven als we
ven uit voor 2 of 3 gemeenten. En wanneer het ambt met andere voorstellen komen. Ook spr. oordeelt dat
van burgemeester wel den geheelen mensch vroeg, dan het ambt van burgemeester over het algemeen geno-
*°u deze nieuwe salarisregeling nog te laag wezen; men in do plattelandsche gemeenten niet den gehee-
m verband met de levensomstandigheden en andere len mensch vraagt, cn uit dien hoofde is spr. tegen
saken zou dan een salaris van f2500 k f3000 nog te de jaarwedde verhooging. Spr. vraagt zich af of het,
'aag wezen. Spr. wijst hier bijv. op de salarissen van om den burgemeesters dan een behoorlijk bestaan
«e onderwijzers. te verzekeren, niet beter is kleinere gemeenten sa-
Aan de hand hiervan is dus uitgemaakt dat het men te voegen.
Wnbt niet vraagt den geheelen mensch. De Voorzitter wijst er op, dat wat de salarieering
t Is niet de eerste keer dat Ged. Staten geen reke- betreft, men rekening moet houden met de grootte
ning houden met de adviezen van den raad en zij van de gemeente. Om dit punt in 't geheel naar vo-
i ?een rekening houden met wijziging van omstandig- ren te brengen, is moeilijk. We zouden bier onder-
neden, die bijv. oorzaak 'kunnen zijn, dat een gemeen- scheid moeten maken tusschen plattelandsche en tus-
je, eerst geplaatst in een hoogere klasse, na de wij- schen stedelijke gemeenten. De wijziging van klassi-
der omstandigheden wederom in een lagere ficatie is ook moeilijk, er zijn altijd grensgevallen
Klasse diende te worden geplaatst En hier moeten we en spr. meent dan ook dat de vergadering zich moei-
glri!0^ tornen. De gemeenteraad kan het de plaat- lijk kan verdiepen in de vaststelling van een nieuw
omstandigheden beoordeelen, zoowel het be- schema,
van den functionnaris als dat van de gemeente. De heer Heeringa wil niet de salarieering aantas-
.Pt gelooft niet, dat Ged. Staten het beter kunnen ten. Het salarieeren moet zoo geschieden, dat de per-
jTjordeelsn dan de raden. En dat wekt een onaange- tonen met alle mogelijke activiteit en lust hun taak
reert in de betrokken raden. Het is in het uit- vervullen. Een grenstreVking bij klassificatie is moei-
M Q?üap tOwitfbt,
ze ook een kop en we wonpen het, zegt spr. Dat 'heb
ben we tweemaal beleefd, Daarom paeent spr. als we
wat willen bereiken, cjr-ri moet er een deputatie naar
Haarlem,
De salarissen zijn te hoofr
Weinig intellectaeelezu
De heer De Vries, Harenkarspei, heeft tot heden in
de besprekingen nog weinig beluisterd de meening,
dat de salarisregeling op zichzelf te hoog wordt ge
acht. Als regel bijna ziet men dat voor plattelandsche
gemeenten voor de betrokken ambten menschen wor
den aangesteld, die niet anders dan lager onderwijs
hebben genoten. Intellectueel ontwikkelde menschen
worden er niet verlangd. Harenkarspel had een bur
gemeester met een salaris van f2000 en dat werd tus-
schentijds f3000 en toen werd er op gewezen dat het
ambt geen sinecure was, doch dat het den vollen
mensch vereischte.
Later werd de burgemeester ook burgemeester van
Warmenhuizen en spr. heeft hem toen gevraagd, hoe
hij het wilde inpikken om bij een volle dagtaak nog
een dito waar te nemen. En bovendien een serie an
dere functies nam hij er bij en die werden vervuld
tot volle tevredenheid van de corporaties. Ged. Sta
ten hadden nooit aanmerking, de gemeentenaren
waren zeer met hun burgemeester ingenomen en
dus concludeert spr. dat de functie niet den gehee
len mensch vereischt. De burgemeesters komen dik
wijls achter de koeien of de toonbank vandaan,en
ze doen hun werk met eere.
Dat kunnen we in onze omgeving zien en als de
gemeente dan eens een burgemeester thuis krijgt
gestuurd, een meester in de rechten of iets derge
lijks, dan denken die maar direct uit zoo'n plaatsje
een stadje te kunnen knijpen.
In de gemeente Hareilkarspel hebben de burge
meester en secretaris 2 jaar geleden f 500 verhooging
gekregen. Thans bij de nieuwe salarisregeling zaHiet
worden: voor den burgemeester, een halve, f3885.
den secretarié-ontvanger f4800, plus pensioenbijdra
ge, is pl.m. f5200, en daarbij dan een ontvanger, die,
doordat het rijk de belastingen int half werk krijgt.
Dus voor een halven burgemeester en een halven
ontvanger dubbel salaris.
Spr. heeft dat in den raad zijner gemeente een
gekko streek genoemd en het werd niet goedgevon
den een voorstel van zoo'n hoog collego, aldus te
noemen. Spr. heeft er echter onkole wekon over na
gedacht, maar spr. kan er geen andere benaming
voor vinden, spr. blijft het van Ged. Staten een
abnormale streek noemen.
Voor de functies van burgemeester, secretaris en
ontvanger moet Harenkarspei aanstonds f9500 be
talen. In het adres van den Bond van Gemeente
ambtenaren wordt gezegd, dat goede salarissen ge
geven dienen te worden. Spr. is het daarmee eens,
maar wijst er opnieuw op, dat het veelal betreft men
schen die de gewone lagore school aan den binnen
kant hebben gezion, en het dus niet betreft salaris
sen van afgestudeerde menschen. Men kan nu wel
een kikker opblazen, dat hij knalt als een cham-
pagneflesch, maar hij blijft toch een kikker. En dan
wordt er wel gezegd dat de burgemeester naar zijn
stand moot leven, maar als wij moeten zorgen dat de
burgemeester eon auto-tje kan rijden dan is toch
het eind zoek, dan kunnen we wel de brandkast
van de gemeonte ln het huis van den burgemeester
zetten en tot hem zeggen: „haal maar uit."
Als er een deputatie naar Haarlem gaat dient ge
vraagd te worden naar de motiveering van het voor
stel. Het indexcijfer van de laatste jaren beweegt
zich in dalende lijn; de prestatie der ambtenaren
is niet gewijzigd. Spr. herinnert er ook aan dat 3
jaar geleden werd voorgesteld door God. Staten het
salaris van den ontvanger van f 900 op f 70Q te bren
gen. De raad van Harenkarspei heeft het salaris op
f900 gelaten, omdat geoordeeld werd dat verlaging
niet gewenscht was, als «en salaris eenmaal op een
bepaald bedrag is bepaald on de functionnaris zich
daarop heeft ingericht. Nu ovenwei vragen Ged.
Staten advies over een salaris van f1950. Er Is geen
lijn in do voorstellen, ze worden blijkbaar meego-
sleopt door do organisatie van de gemeente-ambte
naren. Ilot kan geen voorstel wezen uit don koker
van Ged. Staten zelf,
Do hoer Vos, Huizen, wil Ged. 8taten vragen da
regeling tejug te trekken en dan kunnen de ge
meenten haar bij de begrooting in ernstige overwe
ging nemen. Vooral do quaestie van vrij pensioen
moot weg, want dat beteekent voor grootere ga-
meenten zeer veel.
De heer Koster, Avenhorn, wil, dat de commissie
dan e:r,n uitvoerig schrijve richt tot (WA. Staten cn
wijst op de niet gemotiveerde verhoog'ng «n de de
putatie kan dan het schrijven mondeling toelichten.
Spr. vraagt naar het aantal voor- en tegenstanders.
Als er 90 vari de gemeenten tegen de nieuwe re
geling is, dan wil epr. wel eene zien dat Ged. Sta
ten zich houden aAn het advies van 10
D« Voorzitter wijst er op, dat Ged. Staten het Juiste
aantal voor- en tegenstander* te weten komen. Ner
gens wordt do regeling van harte aangenomen. Als
de zekerheid bestond dat we iet* konden bereiken,
zou het ovorgrooto deol der gomoenton wel achter ons
zou staan.
De Voorzitter stelt dsn voor, een deputatie te be
noemen van 5 personen, die dan iri de eerste plaats
erop zal aandringen, dat de datum van in werking
treding wordt uitgesteld en dat getracht wordt voor
de a,s. begrooting de zaak weer opnieuw aan de orde
gesteld te krijgen.
Verschillende stemmen hiertegen gaan op, die de
regeling geheel ingetrokken wenschen te zien.
De Voorzitter meent echter, dat de kan» van sla-
Pi PUPPgen -in 't oog moet worden gehouden. We moeten
Minister oordeelt dat de gemeenten erg voorzichtig rekening houden met de praktijk. En de taak der
moeten zijn met deze nieuwe regeling. Wat bijv. de .commissie kan moeilijk vast worden omschreven,
forensenbelasting betreft, voorheen was die zoo dat de .Het i» vooral de heer Groot. Schermerhorn, die
woon-gemeente (het volle belastingbedrag ontving, de
werkgemeente 1/3. Later is dat geworden de woonge-
meente 2/3 cn de werkgemeente 2/3. De minister nu
maar juist op do quaestie der pensioenen, zou spr.
de aandacht van Ged. Staten willon vestigen. (Appl.)
Een motie.
Do heer Wit, Berkhout, stolt voor de volgende
motio aan te nemen:
Do gecombineerde vergadering van de navolgen
de gemeenten;
gehoord de besprekingen;
van oordeel dat do thans aanhangige salarlsver-
hooging voorgesteld door Ged. Staton, thans niet
is:
ten le. het gewonschte tijdstip, daar de meeste
begrootingen reeds zijn vastgesteld;
2e. dat de voorgestelde verhoogingen voor vele
gemeenten belastingverhooging tengevolge moet
hebben;
3e. dat het voor vele gemeenten een moeilijk
vraagstuk zal worden de hoogere functionnarissen
premievrij pensioen te geven en de mindere amb
tenaren niet,
besluit deze motio ter kennis to brengen van
God. Stgten dezer provincie.
Nog'meerdere afgevaardigden verklaren zich togen
de voorgestelde salarisregeling.
De heer Boor, Huizen, meent dat men voorzichtig
moet wezen met het aannemen van een motie. We
moeten con algemeene lijn trekken en eerst dan onze
houding bepalen.
De heer Wit, Berkhout, zegt, dat het zijn bedoeling
is te doen uitkomen: le. het ongewonschte tijdstip;
2e. dc belastingverhooging en ten 3e. de bezwaren te
gen premievrij pensioen te doen uitkomen. Als 4e
punt zou dan aan Ged. Staten kunnen worden ver
zocht de regeling uit te stellen tot 1 Januari 1930.
De voorzitter meent, dat hoewel we nu nog tasten
naar een bepaalden voren, er een besluit moet worden
genomen tot het voeren van actie, «n desnoods voort
te zetten tot naar den Kroon. Wat het wachten op de
nieuwe finantieele verhouding tusschen rijk en ge
meenten beseft, hot tot stand komen van die rege
ling, kan zeer lang duren. Na de a.s. verkiezingen kan
het ontwerp wel weer veranderen. De actie zal een
preventieve werking hebben, dunkt spr., want bij
voorkomende gevallen zal er wel een grootere steun
worden verkreger^
De heer Bakker, Oucfkarspel, meent dat juist een
motie zeer veel resultaat kan opleveren. Spr. zou
het laatste gedeelte van de motie er echter willen af
nemen, omdat Ged. Staten wol zullen zeggen, dat do
gemeenteraden het zelf in hun hand hebben of ze
de overige ambtenaren al of niet vrij pensioen wil
len geven. Maar spr. zou bij de motie willen voegen
dat de regeling niet eerder dan 1 Januari 1930 dient
in te gaan.
Blijft de forensenbelastiiig bestaan?
De heer Boor is, wat de betere finantieele verhou
ding tusschen rijk en gemeenten betreft, erg pessi
mistisch gestemd. Toevallig is het spr. bekend dat de
zich met hand en tand tegen de regeling van Ged.
Staten wil verzetten. Is het niet in Haarlem, dan in
w/u. llLl Den Haag. Als het niet, gelukt, de regeling van de
heeft een wijziging van zijn voorstel klaar, waarbij de ^iaan *-e krijgen, dan zullen Ged. Staten toch begrijp
i J rtan fin! 7^1
forensenbelasting blijft bestaan en wel de woonge-
meente de helft van de belasting en de werkgemeente
ook de helft. Dat is een bevoordeeling van de groote1
pen, dat ze wat voorzichtiger met onze centen moe
ten omspringen in den vervolge.
De jhcer Boor, Huizen, raadt opnieuw aan, het
"v. in.ni/. xsa.1. ia CX.II ujovwiuccjuis van ue Kiouw;. i„
gemeenten en van een nadere regeling zal, denkt vn{, Poe<^ vast te houden. Hui/en wil zich aan-
spr., niet veel terecht komen. Als wij dus op deze - en w e 00r
zaak willen wachten, geven we een wissel op dc1
eeuwigheid af. Willen we iets tastbaars, dan gelooft
spr. dat we deze laatste 'kwestie links moeten laten
liggen. De gemeente Huizen wil zich tenminste, ge
zien wat zij weet, afzijdig houden. Wel wil spr. de
inconsequentie ten opzichte van de salarieering der
gemeente-ontvangers naar voren gebracht zien.
Green motie, er zelf op af.
De heer Groot, Schermerhorn, deelt mede, dat de
salarisregeling voor zijn gemeente beteekent, dat ze
f 3 per inwoner kost. Spr. gaat uitvoerig den toestand
in zijn gemeente na, die verre van rooskleurig blijkt
te zijn en waar de belasting zoo hoog is als in geen
enkele gemeente in de omgeving. De motie acht spr.
geen cent waard. Elke ambtenaar in Haarlem, zelfs
de Commissaris, heeft een prullemand en dus je hand
didhfknijpen cn dan laten vallen en de motie is in de
dorzitter heeft gezegd.
Tenslotte wordl dan goedgevonden dat de commis
sie zal wijzen:
lo. op de ontijdigheid van het indjenen van de
nieuwe regeling en aangedrongen wordt op intrek
ken, subsidiair uitstel;
2o. op de finantieele bèzwaren;
3o. op de pensioenkwestie-.
4o. op de a.s. regeling van de finantieele verhou
ding tusschen rijk en gemeenten;
5o. op de inconsequentie wat de salarieregeling
betreft van de gemeente-ontvangers.
Na eenige bespreking wordt de deputatie samen
gesteld uit de heeren C. Kramer, Zuidscharwoude,
J. G. C. Maas, Hoogkarspel. C. Groot, Schermerhorn,
J. Boor, Huizen, en S. J. de Vries, Harenkarspel.
Zoo spoedig mogelijk zal een onderhoud bij Ged.
Staten worden aangevraagd en van het onderhoud
zal aan de betrokken gemeentebesturen en aan de
pers een rapport worden gezonden.
-- _a N°S enkele huishoudelijke.zaken worden bespro-
prullemand verdwenen. Spr. vertelt de vergadering, ken en daarni dankt de Voorzitter voor de onder
hoe de begrooting van Schormerhorn 4 maal heen vonden medewerking on spreekt don wensch uit, dat
en terug is geweest, maar in Schermerhorn hebben de actie vrucht zal dragon.