v.ROSSEM'* ZEEPAARD I5cr.
Sclapr Courant
VERKEERSONGELUKKEN.
Radioprogramma
Vierde Blad.
Drie weken tusschen de ijsschotsea
Uit den Vrijheidsbond.
BILLY BOO.
1 iii m
Zaterdag 16 Maart 1929.
72ste Jtargang. No. 8426.
AUTO DOOR EBN LOCOMOTIEF OPGEPIKT.
De inzittenden al» door een wonder gered.
8.25
9.00
9.20
10.00
10.00
12.00
12.20
12.25
12.30
12.30
1.30
Voor Zondag 17 Maart.
HUIZEN (336) NCRV Morgenwijding.
HILVERSUM 1071) VARA. Doe het veilig.
HILVERSUM .1071) VARA Voordracht door Ma-
rie Hamel.
HILVERSUM (1071) VARA Concert
HUIZEN (336 KRO HoogmlB uit Kerk van
OLV van Louries te Bergen op Zoom.
HIX.VERSUM (1071) AVRO. Brldge-lee door J. J.
A. de Ridder.
LANGENBEI'3 (462) Middagconcert
HAMBURG (82) Concert.
HILVERSUM (1071) Lunchmuziek.
HUIZEN (336 KRO. Lunchmuziek.
HUIZEN (336 KRO Godsdienstonderricht.
1.30 HILVERSUM (1071) AVRO Boekenuurtje door
A. M. de Jong
1.05 PARIJS (R. 1'65) Concert
2.00 HUIZEN (336: KRO Literair halfuurtje.
2.15 HILVERSUM (1071) AVRO Doorloopend verslag
door deskundi? ooggetuige van den voetbalwed
strijd HollandZwitserland, gespeeld in het Olym
pisch stadion te Amsterdam.
2.20 HAMBURG (82) Concert.
2.45 HUIZEN (330 KRO Middagconcert
3.20 BERLIN (475 Concert.
3.20 BRUSSEL (50) Concert
8.20 KONINGSBEIGEN (280) Concert
3.50 DAVENTRY !482) Kamermuziekconcert
3.50 DAVENTRY .1533) Concert.
3.50 PARIJS (R. 1765) Gramophoonplaten.
3.50 LANGENBEFG (462) Vesperconcert
4.15 HILVERSUM (1071) AVRO Wedstrijduitslagen
verstrekt doo: Persbureau Vaz Dlas te Amster
dam.
4.30 HUIZEN (336 KRO Zlekenhalfuurtje.
6.00 HUIZEN (330 NCRV. Dienst uit Oostzjjkerk te
Zaandam.
5.00 HILVERSUM (1071) VARA Kinderuurtje.
5.20 BRUSSEL (519) Dansmuziek.
6.15 HILVERSUM (1071) VPRO Gewijde Bijeenkomst
in Kerkgeboiw der Ned. Herv. Gemeente te
Zaandam.
6.50 BRUSSEL (fD9) Concert
7.05 PARIJS (R. 1765) Gramophoonplaten.
7.20 LANGENBERG (462) Concert
7.20
7.30
Woensdagmiddag kwam de Iheer J. H. v. d. Ploeg, di
recteur van de N.V. Machinefabriek J. en H. W. v .d.
Ploeg te Apeldoorn, imet zijn auto van heit fabrieks
terrein, Kanaal Zuid, rijden. Hij stuurde zelf, terwijl
zijn zuster naast hean zat. Hij reed !n de richting Apel
doorn, om al spoedig rechts af te slaan en do Wormen-
srche brug over te steken. Aan deze zijde van het
kanaal ligt de spoorlijn ApeldoornDierenArnhem.
Alvorens de heer v. d Ploeg de brug opging, moest hij
de rails oversteken. Ongeveer op het mlddeni vun de rails
werd zijn auto gegrepen door de locomotief van het
looaal]treintje uit Arnhem, dat to 12.08 aan het station
Apeldoorn moest arrlveeren. De auto werd achterste
voren gedraald en hing als het ware aan de locomotief,
die den auto over een afstand van 54 M. meesleurde.
Hoe erg de botsing aankwam, blijkt wed uit het feit,
dat twee Ijzeren palen één van de brug en één van
I een. bord „Maximum-snelheid Uit den grond werden
geruikt en omver geworpen. De auto zat reohts van de
locomotief en het was een gelukkige omstandigheid,
dat hij bleef hangen, anders was hij in het kanaal te
recht gekomen, waar juist den vorigen dag het ijs ge
broken was. De draden van de seintoeetellenl werden
over den geheelen afstand totaal vernield.
Na stilstand moest de trein eerst een eindje achter
uit rijden om van de-auto los te komen. En toen kon
men constateeren, dat de heer v. d. Ploeg en' zijn zuster
ongedeerd behoudens een paar niets beduidende
schrammetjes udt den wagen stapten en zich weer
naar de fabriek begaven.
De verkeerspolitie was spoedig op het terrein van het
ongeluk aanwezig enj ving terstond haar onderzoek aan.
Tegen den heer v. d. Ploeg is proces-verbaal opgemaakt
op grond van overtreding van art. 164 van het Wetboek
van Strafrecht d. i. het door schuld veroorzaken van
gevaar voor stoomvermogen.
De auto is totaal vernield, behalve twee plaatsen
voor en naast het stuurwiel, die weinig beschadigd zijn.
VRACHTAUTO OVER DEN KOP.
Een eter inzittenden onder den wagen te
recht gekomen.
instandhouding yan eon Buroau moest zelfs «en be
roep worden gedaan op de Kamerleden voor het na
staan van een deel van hun Kamertöeloge.
,Dat is veranderd, de Vrijheidsbond beschikt thans
over bezoldigde propagandisten en bezoldigd perso
neel, groote sommen worden besteed, wat slechts
mogelijk is door den steun van een kleine groep ka
pitaalkrachtige personen.
„U kunt het feit niet verbloemen", aldus schr., „dat
ik moest plaats maken voor een man, die voor de
leden uwer partij zoo goed als volkomen onbekend
Is en die in het „Weekblad gewijd aan de belangen
van Rotterdam" van 2 Februari jl. door dr. E. v. R.
werd gequalificeerd als „iemand van wien ieder
VaV3\eVten_
8.00
8.10
8.15
Donderdagmorgen omstreeks half zeven reed de erzoe-
dltlechef der BschuItfabrieken der firma Hl 11-3 9n Zn.
■te Zaandam, de heer B. J. Zeggeilng, mot een vracht-
auto van die flrma op den; Rijksstraatweg te N&anden,
toen de auto door de gladheid van den weg begon te
r;?pt ttvt atts rslingeren. Blijkbaar kon de hoer Z. het stuur niet meer
HUIZEN' cifT"* i-T»rwiCe meester worden. De auto sloeg daarna over den kop
A'oh Mnirie.ro' m tt ^'aU8 Q <*oor Prof. Dr. De naast den heer Z. zittende heer J. Ketema, eveneens
HILVE R ST TM -o afkomstig uit Zaandam, kon nog op het laatste mo-
riehten Vaz Dias Pers- en sportbe- ment uit den wagen springen en kwam met den schrik
■prT*t7C"m vrij. De heer Z. kwam echter onder den zwaar bescha-
Hn bigden vrachtauto te liggen. HIJ werd vrij ernstig ge-
T g; tt Oratorium-fragmenten m. wond. Een juist passé erende vrachtauto bracht den go
zer meent. Jac. v. Kempen en wonde naar dr. Kedjzer te Naarden, die opneming In
de Majefllfvstidhtlng te Buasum nood zakelijk achtte. De
heer Zdie een! dijbeen-fractuur bekwam benevens
eenlge minder betekenende wonden, is daar ter verple
ging opg-momen. Het trarnjverkeer ondervond, doordat
de- auto dwars over de rails lag, een half uur vertraging.
veet, dat hij daar (in de Kamer) gewoon zal zitten
als representant voor de belangen van de Indische
ondernemers, ja, mien mag haast wel zeggen als vrij
gestelde!" U kunt niet weerspreken, dat ik, die de - - -
belangen van de middenstanders welhaast geduren- '^yen_v*n„D°rdt, 0ok ,toei1 Is ™er zeer groote belang-
Het was nog In dan tl.M dat het vroor dat het. kraakte
en in dien nacht sJJn veie schotsen weer aan elkaar go-
vroren, zoodat wij Dinsdag weer een heel stuk- moesten
overdoen. BU het ijabreken la het altijd zaak, te zorgen,
dat de boel achter je open blijft; dan kunnen de schot
sen weg en je kan zelf ook maken, dat je wegkomt, als
er eens iets mocht gebeuren. Dien avond zijn wij bij
de Deenplaat, dat is ongeveer 4 K.M. boven de Moer-
dijksohe brug voor anker gegaan. Tot en met den vol
genden Donderdag zijn wij steeds in de weer geweest,
om de Nieuwe Merwede geheel vrij van Ijs te krijgen en
om zoo een goeden doortocht te verzekeren voor het ijs,
dat later van Merwede en Waal zou komen. Eerst daar
na konden wij aan de Dordtsche Kil beginnen. Des Vrij
dags zijn wij, weer uitgaande van den Moerdijk, tot De
Wacht gevorderd en Zaterdags waren wij voor Dordt,
tot bij het ZwijndTechtsche Veer. Wij hadden dien mor
gen order gekregen, om de vlag bij te zetten, maar wij
wisten "niet waarom. Eerst om een uur of tien hoorden
wij, dat dien morgen de Koningin en Prinses Jullana
naar het werk van de IJsbrekers zouden komen kijken
en kort daarna wij waren toen bij 's-Gravendeel ge
komen zagen wij de vorstelijke personen, die tot aan
het uiterste puntje van het land waren gekomen, om
te kijken, hoe de booten den strijd tegen het ijs voer
den. Wij hebben alleen even met de vlag gesalueerd,
maar verder is alles gewoon aan het werk gebleven, op
dat de hooge bezoekers een zoo natuurlijk mogelijk
beeld van het werk zouden krijgen. Later op den dag
zijn zij nogmaals komen kijken, ter hoogte van de Zee-
de drie zittingsperioden in de Kamer naar hun vol- stelling aan den dag gelegd en de Koningin en de Prin-
komen tevredenheid behartigde, bij dezen achteruit
werd gesteld en uwerzijds ook verzuimd werd een
anderen middenstander een, althans belangrijke
kans op verkiezing te geven. De plaats van den heer
Schürmann geeft slechts weinig kans op verkie
zing. Deze heer maakte deel uit van een omvang
rijk comité van in den Vrijheidsbond vooraanstaande
middenstanders uit alle deelen van het land, het
welk zich, zij het dan vergeefsch, zeer beijverd heeft
om mijn herkiezing te verkrijgen. De heer Schür
mann heeft deze plaats aanvaard, niettegenstaande
de leiders van dit comité hem te kennen hebben ge
geven, dat zij zulks zeer zouden betreuren."
Ten slotte verklaart de heer Staalman aan het
verzoek om zijn zetel te ontruimen niet te zullen
voldoen. „Hij is in 192-5, ondanks de tegenwerking
van den Vrijheidsbond op een afzonderlijke lijst
gekozen, zoodat, aldus de korte zi n— de Vrijheids
bond niets over den zetel heeft te zeggen."
Handel
omroeporkest o .1. v. Nico Treep.
8.35 BRUSSEL (509) Concert.
8.50 PARIJS (R. 1765) Concert.
3.15 HILVERSUM (1071) Causerie over
Haydn door Louis Schmidt.
9.25 DAVENTRY (1563) Handelconcert.
9.30 HILVERSUM (1071) Concert door omroeporkest
o. 1. v. N. Treep.
9.30 HUIZEN (1852) Persberichten Vaz Dias.
9.50 KONINGSBERGEN (280) Dansmuziek.
9.50 KATTOWITZ (416) DansmuzJok.
9.50 KALUNDBORG (1153) Dansmuziek.
10.30 HILVERSUM (1071) Gramophoonplaten.
10.45 HUIZEN (1852) KRO. Epiloog door Klein Koor.
Ieder verstandig rooker
Heeft G0MARUS in z'n koker!
Sigaren Seriernerk van 5-20 ets.
Voor Muandog 13 Maart.
TEGEN EEN BOOM AAN.
De bestuurder ernstig gewond.
Woensdagmiddag om 3 uur reed de heer Je Fou uit
I St Maartensdijk met zijn auto over den Putschenstraat-
weg in de rlohting van Putte (N.B.) Vermoedelijk door
een defect aan de stuurinrichting reed de auto plotse
ling ter hoogte van de Putsche duintjes tegeu een boom
aan. De bestuurder bekwam ernstige verwondingen aan
gelaat en handen en kon niet dadelijk worden vervoerd.
De auto werd zelf totaal vernield.
VERSPREIDE ONGELUKKEN.
Woensdagmiddag Is te Rosmalen P. v. d. Burgt uit die
gemeente, die op een rijwiel gezeten was, bij het over-
19.00 HILVERSUM (1071) Tijdsei- en morgenwijding, stelten van den weg door een auto gegrepen. Htj werd
men wAxroTroo yeernstig gewond. Men vreest voor zijn leven.
10.20 HAMBURG (392) Gramophoonplaten.
11.00 HUIZEN (336) Korte zlekenddenst
11.20 DAVENTRY (1563) Gramophoonplaten.
11.50 HAMBURG (392) Concert uit Hannover.
12.00 HILVERSUM (1071) Politieberichten.
12.15 HILVERSUM (1071) Lunchmuziek.
12.20 DAVENTRY (1563) Balladenconcert
12.25 LANGENBERG (462) Middagconcert
12.30 HUIZEN (336) Orgelconcert
12.50 PARIJS (R. 1765) Concert
12.50 DAVENTRY (1563) Dansmuziek.
1.20 DAVENTRY (1563) Lunchmuziek.
1.25 HAMBURG (392) Concert uit Breanen.
2.00 HUIZEN (336) Schoolultzending.
2.00 HILVERSUM (1071) Gramophoonplaten.
2.30 HILVERSUM (1071) Filmmuziek uit. Rembrandt-
Theater te Amsterdam.
2.50 KALUNDBORG (1153) Namiddagconcert
320 DAVENTRY (482) Concert
3.50 BERLIN (475) Concert
3.50 DAVENTRY (1563) Concert
4 00 HUTZEN (336) Ziekenuurtje.
4.05 PARIJS (R. 1765) Symphonisdhe muziek.
4.20 MOTALA (1365) Gramophoonplaten.
4.20 DAVENTRY (482) Dansmuziek.
4.30 HILVERSUM (1071) Rustpoos gereserveerd voor
N.S.F.
5.00 HILVERSUM (10T1) Kinderuurtje.
5.00 HUIZEN (S36) Gramophoonplaten.
5.05 LANGENBERG (462) Vesperoonoert
5.20 BRUSSEL (509) Dansmuziek.
5.20 HAMBURG (395) Concert.
6.00 HILVERSUM (1071) Tijdsedn en dlnermuzlek.
6.30 HUIZEN (1852) Literaire lezing door G. Kamp
huls.
6.50 BRUSSEL (509) Concert
6.50 DAVENTRY (482) Concert
7.00 HUTZEN 1862) StenograUe-lea.
7.05 PARUS (R. 1765) Gramophoonplaten.
7.15 HILVERSUM (1071) Engelscbe les voor begin
ners.
7.20 DAVENTRY (482) Concert
7.20 BRUSSEL (509) Gramophoonplaten.
7.45 HILVERSUM (1071) Politieberichten.
8.00 HILVERSUM (1071) Tijdsein en landbouw-half-
uurtje.
DE „SIBERIë" WEER THUIS.
Een onderhoud met de kapitein.
Donderdag is de „Siberië" de grootste Nederlandsche
ijsbreker na een reis van 3 weken over de met ijs be
dekte groote rivier weer te Rotterdam teruggekeerd.
In een onderhoud, dat een medewerker van de N.R.Ct
kort na aankomst van de boot, met den kapitein, den
ses liepen een edndje langs den wal mee op, om te zien
hoe de booten vorderden.
Des Zondags hebben wij de rivier voor Dordrecht
schoon gemaakt en zijn wij de Beneden Merwede opge
varen tot Papendrecht, waarna wij naar den Moerdijk
zijn teruggekeerd, want den volgenden dag moesten wij
den grooten aanval op den ijsdam bij Hardinxveld on
dernemen. Bij dat werk hebben wij veel steun gehad
van de torpedisten, die met trotyl-mljnem groote gaten
in het ijs hadden geslagen, Daardoor kreeg de boot, tel
kens als zij bij zoo'n gat kwam, weer lucht. Die gaten
waren alleen te aden, doordat het Ijs op die plekken
zwart zag, maar water stond e^ niet In.
Dat zwarte Ijs was evenwel al los en gebroken, de
boot schoot er vlug door en de rest dreef dan weer
wat sneller af. Het was eveniwel een taaie dam en; dien
dag zijn wij er maar 300 meter In opgeschoten. Maar
Donderdagmorgen waren wij voor Gorlndhem. Wij heb-
toen de Merwede schoon gemaakt tot Woudridhem,
waarna wij in Gor'nöhem hebben overnacht. De» Vrij
dags zijn we weer vroeg aan het werk getrokken. Wij
wilden trachten' tot Zalt-Bommel te komen, maar om
half negen 's avonds liepen wij op een ijsdam en bom!
daar zat de Siberië. Wjj vroegen hulp aan de andere
booten, maar die begrepen ons sein niet en keerden, naar
G-orlnchem terug, ons in het donker op den dom achter
latend. Toen moesten wij maar alleen pnobeeren er weer
af te komen en na een uurtje voor- en achteruit slaan,
kwamen wij weer vrij. We besloten ook naar Gorlinchem
terug te gaan en bij dien tocht door het donker, over
een rivier welke bedekt was met zware schotsen, welke
hier en daar weer aan elkaar koekten, hebben wij weer
veel profijt van ons zoeklicht gehad. Den volgenden
morgen hebben wij gezamenlijk den Ijsdam genomen en
dien dag zijn wij tot eenige honderden meters boven
de brug bij Zalt-Bommel gevorderd. Maar toen zette
heit ijs zich beneden oais weer vast, er ontstond bij Hiel-
lou een nieuwe ijsdam en ons flottielje zat opgesloten.
heer L. Geleynse, hadden, heeft hij aan dezen een en
ander van de wederwaardigheden van deze wel heel bij- 1 ^oor ons lag de Waal dicht tot Nijmegen en achter ons
rondere reis verteld, waarbij hij dadelijk op den voor- ®®ld eeu Eware dam de schotsen tegen. Van boven
trond stelde, dat hij buitengewoon tevreden was over BAar* beneden kondon wij den dam. niet opruimen, omdat
zijn schip, dat, eenlge jaren geleden voor de n.v. den 'h®* breken stroom tegen moeten hebben, aange-
Nederlandscben stoomsieepdienst, voorheen van Plet anders de schotsen niet wegdrijven en de booten
Smit jr., te Rotterdam is gebouwd, speciaal als IJsbre
ker en dat nu in het zware Ijs van dezen winter den
„vuurdoop" heeft gehad.
Nadat wij den 13den Februari ln de Waalhaven eenige
lichters uit het Ijs hadden 'geholpen en Zaterdag den
16den een vaargeul hadden gemaakt tot de werf van
Plet Smit Jr. aan den Kreekweg, zoo vertelde kapitein
Geleynse, zijn wij op 22 Februari van Rotterdam ver
trokken, bulten om naar het Hollandech Diep, dat over
dekt met zwaar ijs was. Wij hadden veel last van het
tij, dat ongunstig was, waardoor de boot zich telkens
vastkneep, maar den volgenden dag zijn we toch bij
Moerdijk gekomen, waar de Christlaan Briinlngs, van
den rijkswaterstaat, al op ons wachtte. Den eersten
nacht hebben wij te Middelharnis gelegen. Toen wij den I
zich zouden vast werken en daarom zat er nleta an
der» op dan maar rustig te wachten, tot andere IJsbre
kers, die bij Gorincherr. lagen, van besneden af den ijs
dam zouden hebben opgeruimd. Dit was des Maan
dags gebeurd en dien dag zijn wij de Waal opgevaren tot
Opljnen: des Dinsdags wilden wij doorgaan tot Tiel,
maar wij kregen een defect aan het roer. dat te Zalt-
Bommel moest worden hersteld en inmiddels is om 11
uur des morgens het Ijs in de Waal ln beweging geko
men. De andere ijsbreker» zijn toen zoo snel mogeiijk
voor het ijs uit teruggevaren, maar wij moesten wach
ten, tot de tjsstrooro voorbij was.
Van het droevige ongeluk bij Varik hebben wij niet»
gezien, omdat de Siberië toen te Zalt-Bommel lag.
Kapitein Geleynse merkte nog op, dat het een wonder
Woensdagavond sprong t.e Hulsberg de 14-jarlge J.
I Pluymaekers van een auto met welken hij een eindje
meereed. Deze werd bestuurd door zekeren J. uit Ule-
straten. De jongen kwam te vollen. Het achterwiel ging waterstaat wilden het nog even probeeren, maar wij
over zijn hoofd, hij kreeg een schedelbreuk en was op m°esten spoedig terug naar Moerdijk, waar onze ope-
1-*-w- ratlebasls was. Daarheen werden nJ. de wagens met
volgenden morgen door wilden gaan, stuitten wij op j te. dat er niet meer ongelukken zijn gebeurd. Deze ver-
y-.er zwaar ijs, maar de Siberië kwam er toch doorheen ongelukten stonden op een krib te Vijken r n zijn ver
en na een paar uur breken, raakten wij in het verlengde j rast door hot plotseling ln beweging komende ijs, maar
van Tiengeoneten In open water, wat wjj tot Willemstad j zoovelen hebben zich zelfs nog tijdens den dooi telken»
hielden. Daarna was alles weer met zwaar ijs bedekt j weer op het ijs gewaagd, tot v'aik bij de ijshrekende
Des Zondags was het. dik van mist.; de hoeren van j booten. Ondanks bet groote gevaar hrfAen velen de
8.00
HUIZEN (1852) Uitzendavond. Daarna berichten
Vaz Dias.
HILVERSUM (1071) Studio-opvlering van „Alles
voor de kinderen" door het Nieuwe Ned. Tooneel
slag dood. De bestuurder van den auto merkte niets
van het ongeval en reed Hij werd later door de
marechaussée van Valkenburg aangehouden.
De heer Merks, die Dinsdagavond op den weg tus
schen Tilburg en Breda bij een motorongeluk zwaar
werd gewond, ls Donderdag aan de gevolgen overleden
Zijn makker, dlo op de duo-zlttlng had plaats genomen
en eveneens gewond werd, la herstellende.
Donderdagmiddag ls te Rotterdam een 23-jarige win
kelbediende onder een vraohtauto geraakt, toen hij de
straat wilde oversteken. Do chauffeur traohtte nog
door remmen onheil te voorkomen, doch de straat was
glad en hij gleed door. Tr. werd onmiddellijk inaar het
ziekenhuis aan den Coolsingel aldaar overgebracht,
doch nog voor aankomst bleek hij te zijn overleden. Den
bestuurder van den vrachtauto treft geen schuld.
Donderdagmiddag werd ln do St. Annastraat te Nij
megen mevr. Houben, uit Druten, die de straat wilde
oversteken, door de electrische tram aangereden. Zij
werd zeer ernstig inwendig gekneusd en een been werd
bijna afgeknepen. Terstond werd zij naar het St Canil-
sius-zlekenhuls overgebracht, waar operatief ingrijpen
noodzakelijk bleek. Het gewonde been werd geampu
teerd.
De toestand der patiënte wa» Donderdagavond zeer
zorgelijk.
DE KWESTIE ABR. STAALMAN.
Hij zal niet bedanken als KamarlidL
in de pauzToersbeZZJTrr.ZT* Toon€el Naar aanleiding van het tot hem door het dage-
erlchten Vaz Dlas. Daarna gra- lijksch bestuur van de liberale Staatspartij: „De Vrii-
mophoonplaten.
8.35 PARIJS (R. 1705) Concert.
8.35 BRUSSEL (509) Gramophoonplaten.
8.50 BRUSSEL (509) Concert
9.50 KONINGSBERGEN (280) Dansmuziek.
9.50 KATTOWITZ (416) Dansmuziek.
10.00 DAVENTRY (482) Concert
10.35 DAVENTRY (482) Dansmuziek.
11.20 DAVENTRY (482) Concert
U.35 DAVENTRY (1563) Dansmujdelfc
lijksch bestuur van de liberale Staatspartij: „De Vrij-
i heidsbond" gerichte schrijven, waarin hem verzocht
'.werd het Kamerlidmaatschap neer te leggen, heeft
de heer Abram Staalman een schriftelijk antwoord
j aan dat bestuur gezonden.
I Daarin zegt de schrijver zich te verwonderen over
het feit, dat het dagelijksch bestuur aan een oprichter
van den Vrijheidsbond kon schrijven, zooals het
deed. „De Dresselhuysstichting kwam", naar de heer
Staalman zegt, „tot stand toen de partij nog niet
beschikte over de geldmiddelen van thans. Voor de
bunkerkolen, die speciaal voor de IJsbrekers uit Dultsch-
land werden gezonden, gedirigeerd.
Den volgenden Maandag (hebben wij een gTooten trek
gemaakt Met de Brünings en de IJael zijn we de Nieu
we Merwede opgegaan, tot bij Werkendam, waar wij
des avonds aankwamen. Inmiddels was het water sterk
waaghalzerij uitgehaald, om over het ij» naar de boo
ten te loopen en dan hun naam op den boeg var. de
Siberië te schrijven, als het ectdp e/en stil lag ln het
Ija Scheuren, barsten, diepe kloven, niets kon hen weer
houden en bij Opljnen zijn sommigen zelfs op de reeling
komen zitten, terwijl het schip voer. Dat geen van dl#
menschen door het ijs is gezakt, ls werkelijk een won
der, want het kraakte en scheurde overal rond de booten
Den geheelen Dinsdag hebben wij, zoo vervolgde kapi-
gaan vallen, waardoor het zaak werd, zoo spoedig mo- teln Geleynse zijn verhaal, bij Zalt-Bommel liggen wach-
gelijk een haven te zoeken, want de Siberië steekt vrij ten. Woensdagmorgen was het ijs weggedreven en toen
diep. In het donker was dat geen gemakkelijk werk, hebben wjj de terugtocht aanvaard. De periode van ijs-
vooral niet, omdat meer dan de helft van de betonning breken is voor dit jaar weer gedaan. F-p nu gaan wij
ontbrak, zoodat wij ons moeilijk konden orienteeren. terstond weer hard het sleepen: wij moeten da-
Gelukkig hebben wij een sterk zoeklicht aan boord en delijk naar Waalhaven, om een paar lichters te halen.
zoo gelukte het, zonder op een van de vele platen te want door al dat ijs is er een geweldige achterstand en
verdagen hoewel het snel afetroomende ijs, ons meer er liggen hier zeker een duizend schepen, welke alle
dan eens in de richting van een bank stuwde bij de liever vandaag nog dan morgen, naar boven willen wor-
Ottersluis te komen. den gesleept. Er zal voorlooplg dan ook nog wel geen
sprake zijn van eenige rust
De wilde wrong zich dn bochten,
Voerde uit den oorlogsdans
Deed geweldig hooge sprongen
En zwaaide met zijn la na.
Billy vroeg: „Zou hij 't echt meenen?"
Toen hij den wilde had aanschouwd.
Die met zijn mond stond te trekken.
Zooals een ander gummie kouwt
Ai sneller .sneller werd het tempo.
Van de wilde melodij
De muzikanten hielden den danser
Werkelijk heel goed bij.
De dirigent sloeg zijn stokje
En zwaaide met zijn arm,
„Jongen," zelde Billy rustig,
Die man heeft 't zeker warm."
Wat denk je ervan? Hij aal wel «c« aaoe f#a.