v.ROSSEM'* ZEEPAARD I5cr. Sclapr Courant VERKEERSONGELUKKEN. Radioprogramma Vierde Blad. Drie weken tusschen de ijsschotsea Uit den Vrijheidsbond. BILLY BOO. 1 iii m Zaterdag 16 Maart 1929. 72ste Jtargang. No. 8426. AUTO DOOR EBN LOCOMOTIEF OPGEPIKT. De inzittenden al» door een wonder gered. 8.25 9.00 9.20 10.00 10.00 12.00 12.20 12.25 12.30 12.30 1.30 Voor Zondag 17 Maart. HUIZEN (336) NCRV Morgenwijding. HILVERSUM 1071) VARA. Doe het veilig. HILVERSUM .1071) VARA Voordracht door Ma- rie Hamel. HILVERSUM (1071) VARA Concert HUIZEN (336 KRO HoogmlB uit Kerk van OLV van Louries te Bergen op Zoom. HIX.VERSUM (1071) AVRO. Brldge-lee door J. J. A. de Ridder. LANGENBEI'3 (462) Middagconcert HAMBURG (82) Concert. HILVERSUM (1071) Lunchmuziek. HUIZEN (336 KRO. Lunchmuziek. HUIZEN (336 KRO Godsdienstonderricht. 1.30 HILVERSUM (1071) AVRO Boekenuurtje door A. M. de Jong 1.05 PARIJS (R. 1'65) Concert 2.00 HUIZEN (336: KRO Literair halfuurtje. 2.15 HILVERSUM (1071) AVRO Doorloopend verslag door deskundi? ooggetuige van den voetbalwed strijd HollandZwitserland, gespeeld in het Olym pisch stadion te Amsterdam. 2.20 HAMBURG (82) Concert. 2.45 HUIZEN (330 KRO Middagconcert 3.20 BERLIN (475 Concert. 3.20 BRUSSEL (50) Concert 8.20 KONINGSBEIGEN (280) Concert 3.50 DAVENTRY !482) Kamermuziekconcert 3.50 DAVENTRY .1533) Concert. 3.50 PARIJS (R. 1765) Gramophoonplaten. 3.50 LANGENBEFG (462) Vesperconcert 4.15 HILVERSUM (1071) AVRO Wedstrijduitslagen verstrekt doo: Persbureau Vaz Dlas te Amster dam. 4.30 HUIZEN (336 KRO Zlekenhalfuurtje. 6.00 HUIZEN (330 NCRV. Dienst uit Oostzjjkerk te Zaandam. 5.00 HILVERSUM (1071) VARA Kinderuurtje. 5.20 BRUSSEL (519) Dansmuziek. 6.15 HILVERSUM (1071) VPRO Gewijde Bijeenkomst in Kerkgeboiw der Ned. Herv. Gemeente te Zaandam. 6.50 BRUSSEL (fD9) Concert 7.05 PARIJS (R. 1765) Gramophoonplaten. 7.20 LANGENBERG (462) Concert 7.20 7.30 Woensdagmiddag kwam de Iheer J. H. v. d. Ploeg, di recteur van de N.V. Machinefabriek J. en H. W. v .d. Ploeg te Apeldoorn, imet zijn auto van heit fabrieks terrein, Kanaal Zuid, rijden. Hij stuurde zelf, terwijl zijn zuster naast hean zat. Hij reed !n de richting Apel doorn, om al spoedig rechts af te slaan en do Wormen- srche brug over te steken. Aan deze zijde van het kanaal ligt de spoorlijn ApeldoornDierenArnhem. Alvorens de heer v. d Ploeg de brug opging, moest hij de rails oversteken. Ongeveer op het mlddeni vun de rails werd zijn auto gegrepen door de locomotief van het looaal]treintje uit Arnhem, dat to 12.08 aan het station Apeldoorn moest arrlveeren. De auto werd achterste voren gedraald en hing als het ware aan de locomotief, die den auto over een afstand van 54 M. meesleurde. Hoe erg de botsing aankwam, blijkt wed uit het feit, dat twee Ijzeren palen één van de brug en één van I een. bord „Maximum-snelheid Uit den grond werden geruikt en omver geworpen. De auto zat reohts van de locomotief en het was een gelukkige omstandigheid, dat hij bleef hangen, anders was hij in het kanaal te recht gekomen, waar juist den vorigen dag het ijs ge broken was. De draden van de seintoeetellenl werden over den geheelen afstand totaal vernield. Na stilstand moest de trein eerst een eindje achter uit rijden om van de-auto los te komen. En toen kon men constateeren, dat de heer v. d. Ploeg en' zijn zuster ongedeerd behoudens een paar niets beduidende schrammetjes udt den wagen stapten en zich weer naar de fabriek begaven. De verkeerspolitie was spoedig op het terrein van het ongeluk aanwezig enj ving terstond haar onderzoek aan. Tegen den heer v. d. Ploeg is proces-verbaal opgemaakt op grond van overtreding van art. 164 van het Wetboek van Strafrecht d. i. het door schuld veroorzaken van gevaar voor stoomvermogen. De auto is totaal vernield, behalve twee plaatsen voor en naast het stuurwiel, die weinig beschadigd zijn. VRACHTAUTO OVER DEN KOP. Een eter inzittenden onder den wagen te recht gekomen. instandhouding yan eon Buroau moest zelfs «en be roep worden gedaan op de Kamerleden voor het na staan van een deel van hun Kamertöeloge. ,Dat is veranderd, de Vrijheidsbond beschikt thans over bezoldigde propagandisten en bezoldigd perso neel, groote sommen worden besteed, wat slechts mogelijk is door den steun van een kleine groep ka pitaalkrachtige personen. „U kunt het feit niet verbloemen", aldus schr., „dat ik moest plaats maken voor een man, die voor de leden uwer partij zoo goed als volkomen onbekend Is en die in het „Weekblad gewijd aan de belangen van Rotterdam" van 2 Februari jl. door dr. E. v. R. werd gequalificeerd als „iemand van wien ieder VaV3\eVten_ 8.00 8.10 8.15 Donderdagmorgen omstreeks half zeven reed de erzoe- dltlechef der BschuItfabrieken der firma Hl 11-3 9n Zn. ■te Zaandam, de heer B. J. Zeggeilng, mot een vracht- auto van die flrma op den; Rijksstraatweg te N&anden, toen de auto door de gladheid van den weg begon te r;?pt ttvt atts rslingeren. Blijkbaar kon de hoer Z. het stuur niet meer HUIZEN' cifT"* i-T»rwiCe meester worden. De auto sloeg daarna over den kop A'oh Mnirie.ro' m tt ^'aU8 Q <*oor Prof. Dr. De naast den heer Z. zittende heer J. Ketema, eveneens HILVE R ST TM -o afkomstig uit Zaandam, kon nog op het laatste mo- riehten Vaz Dias Pers- en sportbe- ment uit den wagen springen en kwam met den schrik ■prT*t7C"m vrij. De heer Z. kwam echter onder den zwaar bescha- Hn bigden vrachtauto te liggen. HIJ werd vrij ernstig ge- T g; tt Oratorium-fragmenten m. wond. Een juist passé erende vrachtauto bracht den go zer meent. Jac. v. Kempen en wonde naar dr. Kedjzer te Naarden, die opneming In de Majefllfvstidhtlng te Buasum nood zakelijk achtte. De heer Zdie een! dijbeen-fractuur bekwam benevens eenlge minder betekenende wonden, is daar ter verple ging opg-momen. Het trarnjverkeer ondervond, doordat de- auto dwars over de rails lag, een half uur vertraging. veet, dat hij daar (in de Kamer) gewoon zal zitten als representant voor de belangen van de Indische ondernemers, ja, mien mag haast wel zeggen als vrij gestelde!" U kunt niet weerspreken, dat ik, die de - - - belangen van de middenstanders welhaast geduren- '^yen_v*n„D°rdt, 0ok ,toei1 Is ™er zeer groote belang- Het was nog In dan tl.M dat het vroor dat het. kraakte en in dien nacht sJJn veie schotsen weer aan elkaar go- vroren, zoodat wij Dinsdag weer een heel stuk- moesten overdoen. BU het ijabreken la het altijd zaak, te zorgen, dat de boel achter je open blijft; dan kunnen de schot sen weg en je kan zelf ook maken, dat je wegkomt, als er eens iets mocht gebeuren. Dien avond zijn wij bij de Deenplaat, dat is ongeveer 4 K.M. boven de Moer- dijksohe brug voor anker gegaan. Tot en met den vol genden Donderdag zijn wij steeds in de weer geweest, om de Nieuwe Merwede geheel vrij van Ijs te krijgen en om zoo een goeden doortocht te verzekeren voor het ijs, dat later van Merwede en Waal zou komen. Eerst daar na konden wij aan de Dordtsche Kil beginnen. Des Vrij dags zijn wij, weer uitgaande van den Moerdijk, tot De Wacht gevorderd en Zaterdags waren wij voor Dordt, tot bij het ZwijndTechtsche Veer. Wij hadden dien mor gen order gekregen, om de vlag bij te zetten, maar wij wisten "niet waarom. Eerst om een uur of tien hoorden wij, dat dien morgen de Koningin en Prinses Jullana naar het werk van de IJsbrekers zouden komen kijken en kort daarna wij waren toen bij 's-Gravendeel ge komen zagen wij de vorstelijke personen, die tot aan het uiterste puntje van het land waren gekomen, om te kijken, hoe de booten den strijd tegen het ijs voer den. Wij hebben alleen even met de vlag gesalueerd, maar verder is alles gewoon aan het werk gebleven, op dat de hooge bezoekers een zoo natuurlijk mogelijk beeld van het werk zouden krijgen. Later op den dag zijn zij nogmaals komen kijken, ter hoogte van de Zee- de drie zittingsperioden in de Kamer naar hun vol- stelling aan den dag gelegd en de Koningin en de Prin- komen tevredenheid behartigde, bij dezen achteruit werd gesteld en uwerzijds ook verzuimd werd een anderen middenstander een, althans belangrijke kans op verkiezing te geven. De plaats van den heer Schürmann geeft slechts weinig kans op verkie zing. Deze heer maakte deel uit van een omvang rijk comité van in den Vrijheidsbond vooraanstaande middenstanders uit alle deelen van het land, het welk zich, zij het dan vergeefsch, zeer beijverd heeft om mijn herkiezing te verkrijgen. De heer Schür mann heeft deze plaats aanvaard, niettegenstaande de leiders van dit comité hem te kennen hebben ge geven, dat zij zulks zeer zouden betreuren." Ten slotte verklaart de heer Staalman aan het verzoek om zijn zetel te ontruimen niet te zullen voldoen. „Hij is in 192-5, ondanks de tegenwerking van den Vrijheidsbond op een afzonderlijke lijst gekozen, zoodat, aldus de korte zi n— de Vrijheids bond niets over den zetel heeft te zeggen." Handel omroeporkest o .1. v. Nico Treep. 8.35 BRUSSEL (509) Concert. 8.50 PARIJS (R. 1765) Concert. 3.15 HILVERSUM (1071) Causerie over Haydn door Louis Schmidt. 9.25 DAVENTRY (1563) Handelconcert. 9.30 HILVERSUM (1071) Concert door omroeporkest o. 1. v. N. Treep. 9.30 HUIZEN (1852) Persberichten Vaz Dias. 9.50 KONINGSBERGEN (280) Dansmuziek. 9.50 KATTOWITZ (416) DansmuzJok. 9.50 KALUNDBORG (1153) Dansmuziek. 10.30 HILVERSUM (1071) Gramophoonplaten. 10.45 HUIZEN (1852) KRO. Epiloog door Klein Koor. Ieder verstandig rooker Heeft G0MARUS in z'n koker! Sigaren Seriernerk van 5-20 ets. Voor Muandog 13 Maart. TEGEN EEN BOOM AAN. De bestuurder ernstig gewond. Woensdagmiddag om 3 uur reed de heer Je Fou uit I St Maartensdijk met zijn auto over den Putschenstraat- weg in de rlohting van Putte (N.B.) Vermoedelijk door een defect aan de stuurinrichting reed de auto plotse ling ter hoogte van de Putsche duintjes tegeu een boom aan. De bestuurder bekwam ernstige verwondingen aan gelaat en handen en kon niet dadelijk worden vervoerd. De auto werd zelf totaal vernield. VERSPREIDE ONGELUKKEN. Woensdagmiddag Is te Rosmalen P. v. d. Burgt uit die gemeente, die op een rijwiel gezeten was, bij het over- 19.00 HILVERSUM (1071) Tijdsei- en morgenwijding, stelten van den weg door een auto gegrepen. Htj werd men wAxroTroo yeernstig gewond. Men vreest voor zijn leven. 10.20 HAMBURG (392) Gramophoonplaten. 11.00 HUIZEN (336) Korte zlekenddenst 11.20 DAVENTRY (1563) Gramophoonplaten. 11.50 HAMBURG (392) Concert uit Hannover. 12.00 HILVERSUM (1071) Politieberichten. 12.15 HILVERSUM (1071) Lunchmuziek. 12.20 DAVENTRY (1563) Balladenconcert 12.25 LANGENBERG (462) Middagconcert 12.30 HUIZEN (336) Orgelconcert 12.50 PARIJS (R. 1765) Concert 12.50 DAVENTRY (1563) Dansmuziek. 1.20 DAVENTRY (1563) Lunchmuziek. 1.25 HAMBURG (392) Concert uit Breanen. 2.00 HUIZEN (336) Schoolultzending. 2.00 HILVERSUM (1071) Gramophoonplaten. 2.30 HILVERSUM (1071) Filmmuziek uit. Rembrandt- Theater te Amsterdam. 2.50 KALUNDBORG (1153) Namiddagconcert 320 DAVENTRY (482) Concert 3.50 BERLIN (475) Concert 3.50 DAVENTRY (1563) Concert 4 00 HUTZEN (336) Ziekenuurtje. 4.05 PARIJS (R. 1765) Symphonisdhe muziek. 4.20 MOTALA (1365) Gramophoonplaten. 4.20 DAVENTRY (482) Dansmuziek. 4.30 HILVERSUM (1071) Rustpoos gereserveerd voor N.S.F. 5.00 HILVERSUM (10T1) Kinderuurtje. 5.00 HUIZEN (S36) Gramophoonplaten. 5.05 LANGENBERG (462) Vesperoonoert 5.20 BRUSSEL (509) Dansmuziek. 5.20 HAMBURG (395) Concert. 6.00 HILVERSUM (1071) Tijdsedn en dlnermuzlek. 6.30 HUIZEN (1852) Literaire lezing door G. Kamp huls. 6.50 BRUSSEL (509) Concert 6.50 DAVENTRY (482) Concert 7.00 HUTZEN 1862) StenograUe-lea. 7.05 PARUS (R. 1765) Gramophoonplaten. 7.15 HILVERSUM (1071) Engelscbe les voor begin ners. 7.20 DAVENTRY (482) Concert 7.20 BRUSSEL (509) Gramophoonplaten. 7.45 HILVERSUM (1071) Politieberichten. 8.00 HILVERSUM (1071) Tijdsein en landbouw-half- uurtje. DE „SIBERIë" WEER THUIS. Een onderhoud met de kapitein. Donderdag is de „Siberië" de grootste Nederlandsche ijsbreker na een reis van 3 weken over de met ijs be dekte groote rivier weer te Rotterdam teruggekeerd. In een onderhoud, dat een medewerker van de N.R.Ct kort na aankomst van de boot, met den kapitein, den ses liepen een edndje langs den wal mee op, om te zien hoe de booten vorderden. Des Zondags hebben wij de rivier voor Dordrecht schoon gemaakt en zijn wij de Beneden Merwede opge varen tot Papendrecht, waarna wij naar den Moerdijk zijn teruggekeerd, want den volgenden dag moesten wij den grooten aanval op den ijsdam bij Hardinxveld on dernemen. Bij dat werk hebben wij veel steun gehad van de torpedisten, die met trotyl-mljnem groote gaten in het ijs hadden geslagen, Daardoor kreeg de boot, tel kens als zij bij zoo'n gat kwam, weer lucht. Die gaten waren alleen te aden, doordat het Ijs op die plekken zwart zag, maar water stond e^ niet In. Dat zwarte Ijs was evenwel al los en gebroken, de boot schoot er vlug door en de rest dreef dan weer wat sneller af. Het was eveniwel een taaie dam en; dien dag zijn wij er maar 300 meter In opgeschoten. Maar Donderdagmorgen waren wij voor Gorlndhem. Wij heb- toen de Merwede schoon gemaakt tot Woudridhem, waarna wij in Gor'nöhem hebben overnacht. De» Vrij dags zijn we weer vroeg aan het werk getrokken. Wij wilden trachten' tot Zalt-Bommel te komen, maar om half negen 's avonds liepen wij op een ijsdam en bom! daar zat de Siberië. Wjj vroegen hulp aan de andere booten, maar die begrepen ons sein niet en keerden, naar G-orlnchem terug, ons in het donker op den dom achter latend. Toen moesten wij maar alleen pnobeeren er weer af te komen en na een uurtje voor- en achteruit slaan, kwamen wij weer vrij. We besloten ook naar Gorlinchem terug te gaan en bij dien tocht door het donker, over een rivier welke bedekt was met zware schotsen, welke hier en daar weer aan elkaar koekten, hebben wij weer veel profijt van ons zoeklicht gehad. Den volgenden morgen hebben wij gezamenlijk den Ijsdam genomen en dien dag zijn wij tot eenige honderden meters boven de brug bij Zalt-Bommel gevorderd. Maar toen zette heit ijs zich beneden oais weer vast, er ontstond bij Hiel- lou een nieuwe ijsdam en ons flottielje zat opgesloten. heer L. Geleynse, hadden, heeft hij aan dezen een en ander van de wederwaardigheden van deze wel heel bij- 1 ^oor ons lag de Waal dicht tot Nijmegen en achter ons rondere reis verteld, waarbij hij dadelijk op den voor- ®®ld eeu Eware dam de schotsen tegen. Van boven trond stelde, dat hij buitengewoon tevreden was over BAar* beneden kondon wij den dam. niet opruimen, omdat zijn schip, dat, eenlge jaren geleden voor de n.v. den 'h®* breken stroom tegen moeten hebben, aange- Nederlandscben stoomsieepdienst, voorheen van Plet anders de schotsen niet wegdrijven en de booten Smit jr., te Rotterdam is gebouwd, speciaal als IJsbre ker en dat nu in het zware Ijs van dezen winter den „vuurdoop" heeft gehad. Nadat wij den 13den Februari ln de Waalhaven eenige lichters uit het Ijs hadden 'geholpen en Zaterdag den 16den een vaargeul hadden gemaakt tot de werf van Plet Smit Jr. aan den Kreekweg, zoo vertelde kapitein Geleynse, zijn wij op 22 Februari van Rotterdam ver trokken, bulten om naar het Hollandech Diep, dat over dekt met zwaar ijs was. Wij hadden veel last van het tij, dat ongunstig was, waardoor de boot zich telkens vastkneep, maar den volgenden dag zijn we toch bij Moerdijk gekomen, waar de Christlaan Briinlngs, van den rijkswaterstaat, al op ons wachtte. Den eersten nacht hebben wij te Middelharnis gelegen. Toen wij den I zich zouden vast werken en daarom zat er nleta an der» op dan maar rustig te wachten, tot andere IJsbre kers, die bij Gorincherr. lagen, van besneden af den ijs dam zouden hebben opgeruimd. Dit was des Maan dags gebeurd en dien dag zijn wij de Waal opgevaren tot Opljnen: des Dinsdags wilden wij doorgaan tot Tiel, maar wij kregen een defect aan het roer. dat te Zalt- Bommel moest worden hersteld en inmiddels is om 11 uur des morgens het Ijs in de Waal ln beweging geko men. De andere ijsbreker» zijn toen zoo snel mogeiijk voor het ijs uit teruggevaren, maar wij moesten wach ten, tot de tjsstrooro voorbij was. Van het droevige ongeluk bij Varik hebben wij niet» gezien, omdat de Siberië toen te Zalt-Bommel lag. Kapitein Geleynse merkte nog op, dat het een wonder Woensdagavond sprong t.e Hulsberg de 14-jarlge J. I Pluymaekers van een auto met welken hij een eindje meereed. Deze werd bestuurd door zekeren J. uit Ule- straten. De jongen kwam te vollen. Het achterwiel ging waterstaat wilden het nog even probeeren, maar wij over zijn hoofd, hij kreeg een schedelbreuk en was op m°esten spoedig terug naar Moerdijk, waar onze ope- 1-*-w- ratlebasls was. Daarheen werden nJ. de wagens met volgenden morgen door wilden gaan, stuitten wij op j te. dat er niet meer ongelukken zijn gebeurd. Deze ver- y-.er zwaar ijs, maar de Siberië kwam er toch doorheen ongelukten stonden op een krib te Vijken r n zijn ver en na een paar uur breken, raakten wij in het verlengde j rast door hot plotseling ln beweging komende ijs, maar van Tiengeoneten In open water, wat wjj tot Willemstad j zoovelen hebben zich zelfs nog tijdens den dooi telken» hielden. Daarna was alles weer met zwaar ijs bedekt j weer op het ijs gewaagd, tot v'aik bij de ijshrekende Des Zondags was het. dik van mist.; de hoeren van j booten. Ondanks bet groote gevaar hrfAen velen de 8.00 HUIZEN (1852) Uitzendavond. Daarna berichten Vaz Dias. HILVERSUM (1071) Studio-opvlering van „Alles voor de kinderen" door het Nieuwe Ned. Tooneel slag dood. De bestuurder van den auto merkte niets van het ongeval en reed Hij werd later door de marechaussée van Valkenburg aangehouden. De heer Merks, die Dinsdagavond op den weg tus schen Tilburg en Breda bij een motorongeluk zwaar werd gewond, ls Donderdag aan de gevolgen overleden Zijn makker, dlo op de duo-zlttlng had plaats genomen en eveneens gewond werd, la herstellende. Donderdagmiddag ls te Rotterdam een 23-jarige win kelbediende onder een vraohtauto geraakt, toen hij de straat wilde oversteken. Do chauffeur traohtte nog door remmen onheil te voorkomen, doch de straat was glad en hij gleed door. Tr. werd onmiddellijk inaar het ziekenhuis aan den Coolsingel aldaar overgebracht, doch nog voor aankomst bleek hij te zijn overleden. Den bestuurder van den vrachtauto treft geen schuld. Donderdagmiddag werd ln do St. Annastraat te Nij megen mevr. Houben, uit Druten, die de straat wilde oversteken, door de electrische tram aangereden. Zij werd zeer ernstig inwendig gekneusd en een been werd bijna afgeknepen. Terstond werd zij naar het St Canil- sius-zlekenhuls overgebracht, waar operatief ingrijpen noodzakelijk bleek. Het gewonde been werd geampu teerd. De toestand der patiënte wa» Donderdagavond zeer zorgelijk. DE KWESTIE ABR. STAALMAN. Hij zal niet bedanken als KamarlidL in de pauzToersbeZZJTrr.ZT* Toon€el Naar aanleiding van het tot hem door het dage- erlchten Vaz Dlas. Daarna gra- lijksch bestuur van de liberale Staatspartij: „De Vrii- mophoonplaten. 8.35 PARIJS (R. 1705) Concert. 8.35 BRUSSEL (509) Gramophoonplaten. 8.50 BRUSSEL (509) Concert 9.50 KONINGSBERGEN (280) Dansmuziek. 9.50 KATTOWITZ (416) Dansmuziek. 10.00 DAVENTRY (482) Concert 10.35 DAVENTRY (482) Dansmuziek. 11.20 DAVENTRY (482) Concert U.35 DAVENTRY (1563) Dansmujdelfc lijksch bestuur van de liberale Staatspartij: „De Vrij- i heidsbond" gerichte schrijven, waarin hem verzocht '.werd het Kamerlidmaatschap neer te leggen, heeft de heer Abram Staalman een schriftelijk antwoord j aan dat bestuur gezonden. I Daarin zegt de schrijver zich te verwonderen over het feit, dat het dagelijksch bestuur aan een oprichter van den Vrijheidsbond kon schrijven, zooals het deed. „De Dresselhuysstichting kwam", naar de heer Staalman zegt, „tot stand toen de partij nog niet beschikte over de geldmiddelen van thans. Voor de bunkerkolen, die speciaal voor de IJsbrekers uit Dultsch- land werden gezonden, gedirigeerd. Den volgenden Maandag (hebben wij een gTooten trek gemaakt Met de Brünings en de IJael zijn we de Nieu we Merwede opgegaan, tot bij Werkendam, waar wij des avonds aankwamen. Inmiddels was het water sterk waaghalzerij uitgehaald, om over het ij» naar de boo ten te loopen en dan hun naam op den boeg var. de Siberië te schrijven, als het ectdp e/en stil lag ln het Ija Scheuren, barsten, diepe kloven, niets kon hen weer houden en bij Opljnen zijn sommigen zelfs op de reeling komen zitten, terwijl het schip voer. Dat geen van dl# menschen door het ijs is gezakt, ls werkelijk een won der, want het kraakte en scheurde overal rond de booten Den geheelen Dinsdag hebben wij, zoo vervolgde kapi- gaan vallen, waardoor het zaak werd, zoo spoedig mo- teln Geleynse zijn verhaal, bij Zalt-Bommel liggen wach- gelijk een haven te zoeken, want de Siberië steekt vrij ten. Woensdagmorgen was het ijs weggedreven en toen diep. In het donker was dat geen gemakkelijk werk, hebben wjj de terugtocht aanvaard. De periode van ijs- vooral niet, omdat meer dan de helft van de betonning breken is voor dit jaar weer gedaan. F-p nu gaan wij ontbrak, zoodat wij ons moeilijk konden orienteeren. terstond weer hard het sleepen: wij moeten da- Gelukkig hebben wij een sterk zoeklicht aan boord en delijk naar Waalhaven, om een paar lichters te halen. zoo gelukte het, zonder op een van de vele platen te want door al dat ijs is er een geweldige achterstand en verdagen hoewel het snel afetroomende ijs, ons meer er liggen hier zeker een duizend schepen, welke alle dan eens in de richting van een bank stuwde bij de liever vandaag nog dan morgen, naar boven willen wor- Ottersluis te komen. den gesleept. Er zal voorlooplg dan ook nog wel geen sprake zijn van eenige rust De wilde wrong zich dn bochten, Voerde uit den oorlogsdans Deed geweldig hooge sprongen En zwaaide met zijn la na. Billy vroeg: „Zou hij 't echt meenen?" Toen hij den wilde had aanschouwd. Die met zijn mond stond te trekken. Zooals een ander gummie kouwt Ai sneller .sneller werd het tempo. Van de wilde melodij De muzikanten hielden den danser Werkelijk heel goed bij. De dirigent sloeg zijn stokje En zwaaide met zijn arm, „Jongen," zelde Billy rustig, Die man heeft 't zeker warm." Wat denk je ervan? Hij aal wel «c« aaoe f#a.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1929 | | pagina 13