Radioprogramma reinigt alles met Ata! Reclames. VERSTERK UW NIEREN! Ata behoudt den glans van Uw fornuis en van al Uw keukengerei. Weinig arbeid, en het grootste resultaat aan helderheid, dat is Ata. Alles blijft als nieuw door Ata, het radicale Schuur- en Reinigingsmiddel»schuurt en reinigt alles. Eènig Importeur EL Ostennaan Co'» Handel Mij., Amsterdam Fabiikantei Henkei Ge. A. G„ Düaaeldorf 4.30 4.50 4.50 4.55 5.00 5.00 5.20 5.20 5.20 5.20 6.05 6.15 6.50 6.50 7.30 8.05 '8.05 8.20 8.20 8.20 8.35 8.50 8.50 9.00 9.45 9.50 9.50 10.00 10.05 10.20 10.50 10.50 11.20 11.20 HUIZEN (336) Ziekenhalfuurtje. DAVENTRY (482) Kamermüziek. PARIJS (R. 1744) Gramopbóönmuziók. BRESLAU (321) Concert HUIZEN (336) NCRV. Kerkdienst uit het kerk gebouw der Vrije Evangelische Gemeente te Leeuwarden. Voorgangers Ds. W. D. Linthout en Ds. W. D. Veldkarn. HILVERSUM (1071) VARA Kinderuürtje. BERLIJN (520) Populair concert BRUSSEL (512) Dansmuziek. DAVENTRY (1563) Liederenrecital. HAMBURG (392) Dansmuziek. DAVENTRY (1563) Bach-cantate. HILVERSUM (1071) VPRO Kerkuitzendlng. Wij dingsuur in de studio. Spr. Ds. G. J. Siks, BRUSSEL (512) Gramofoonmuzlek. PARIJS (R. 1744) Gramofoonmüziek. A HILVERSUM (1071) Concert uit te voeren dóór de Haarlemsche orkestvereeniging. HUIZEN (1852) KRO. Spr. Prof. E. G. Groenen, daarna tijdsein en voetbaluitslagen te 8.10 aan vang van den concertavond. Omstreeks 9.30 uur persberichten van Vaz Dias. Te 10.45 Epiloog door klein koor. HILVERSUM (1071) Tijdsein; pers- en sportbe richten van Vaz Dias. Daarna voortzetting van het concert. BOEDAPEST (545) Concert MOTALA (1351) Concert BERLIJN (475) Concert. HAMBURG (392) Operette. KALUNDBORG (1153) Concert. BRUSSEL (512) Concert. PARIJS (R. 1744) Concert TOULOUSE (383) Concert HILVERSUM (1071) VARA populair concert, daarna gramofoonplaten. DAVENTRY (482) Concert DAVENTRY (482) Concert. M' DAVENTRY (1563) Symphonieconcert. MOTALA (1351) Millt"ir concert KALUNDBORG (1153) Concert, BARCELONA (351) Ccncert. TURIJN (272) Dansmuziek. BERLIJN (475) Dansmuziek 10.50 Hamburg. 392 Populair concert. KATTOWITZ (416) Dansmuziek, 11.20- Warschau 1385 Dansmuziek. BOEDAPEST (545).-. Concert, door zigeunerkapel smaakt als room Voor Maandag 27 Mél. 10.00 HILVERSUM (1071) Tijdsein en morgenwijding. 10.35 LANGENBERG (462) Gramofoonplaten. 11.00 HUIZEN (336) NCRV. Korte Ziekendienst. 11.20 HAMBURG (392) Gramofoonplaten. 11.20 DAVENTRY (1563) Gramofoonplaten. 12.00 HILVERSUM (1071) Lunchmuziek. 12.15 HILVERSUM (1071) Politieberichten. 12.20. DAVENTRY (1563) Balladenconcert. 12.30 LANGENBERG (462) .Gramofoonmüziek. 12.30 HUIZEN (336) Orgelconcert 1.20 DAVENTRY (1563) Lunchconcert. 1.50 HAMBURG (392) Concert. 2.00 2.30 3.20 3.50 4.00 4.05 4.20 4.20 4.20 4.30 4.35 4.50 5.00 5.00 5.20 5.20 6.00 6.05 6.05 6.20 6.30 6.50 6.50 6.50 7.00 7.05 7.15 7.45 8.00 8.00 8.20 8.20 8.20 8.35 8.50 8.50 9.00 9.20 9.35 9.50 10.05 10.20 10.10 10.35 10.25 10.25 10.45 11.05 11.20 11.25 11.50 HILVERSUM (1071) Gramofoonplaten. HILVERSUM (1071) Aansluiting van het Rem- brandt-Theater te Amsterdam. DAVENTRY (482) Concert DAVENTRY (1563) Dansorkest Jack Payne. HUIZEN (336) Ziekenuurtje. PARIJS (R. 1744) Symphonische muziek* KATTOWICE (416) Gramofoonplaten. DAVENTRY (382) Balladenconcert. WEENEN (520) Concert. HILVERSUM 1(071) Rustpoos voor het verzorgen van' den zender. DAVENTRY (1563) Orkest DAVENTRY (482) Dansmuziek Jack Payne. HUIZEN (336) Gramofoonplaten. HILVERSUM (1071) Kinderuurtje. MOTALA (1351) Gramofoonplaten. BRUSSEL (512) Concert HILVERSUM 1071) Tijdsein en dinermuzlek. LANGENBERG (462) Vesperconcert. BUDAPEST (543) Populair concert HAMBURG (392) Concert. HUIZEN (1852) Literaire Lezing door Ds. H. Hey- nes. Onderw.: „Uit eigen werk." ERUSSEL (512) Gramofoonmuzlek, MOTALA (1351) Populair concert PARIJS (R. 1744) Gramofoonmuzlek. HUIZEN (1852) Spr. H. J. Jansen. Causerie over Vorm en Kleur, in onze woning. DAVENTRY (482) Populair concert. HILVERSUM (1071) Lezing door Herman Rut- ters. Onderw.: Muzikbeoefening voorheen en thans. HUIZEN (1852) Spr. B. Hamstra. Onderw.: Wet telijke Dierenbescherming. HILVERSUM (1071) Politieberichten. HILVERSUM (1071) Tijdsein, daarna Solisten concert. HUIZEN (1852) Uitzendavond. Sprekers, muziek en persberichten. KONINGSBERGEN (280) „Sly", Opera in 3 ac- ten. DAVENTRY (482) Dansorkest Jack Payne. LANGENBERG (482) Concert BRUSSEL (512) Concert. BERLIJN (475$ Concert uit Praag. TOULOUSE (383) Concert. HILVERSUM (1071) Concert o. 1. v. Nico Treep. In de pauze berichten van Vaz Dias, na afloop gramofoonmüziek. LEIPZICH (362) Symphonieconcert. TOULOUSE (383) Concert. BRUSSEL (512) Concert TOULOUSE (383) Dansmuziek. BRESLAU (321) Uitzending van Nachtegalenzang uit een park. DAVENTRY (1563) Kamermuziekconcert. BERN (406) Concert BARCELONA (351) Concert. KALUNDBORG (1152) Concert. PRAAG (343) Gramofoonplaten. HAMBURG (392) Concert. WARSCHAU (1385) Dansmuziek. DAVENTRY (482) Dansmuziek. DAVENTRY (1563) Dansmuziek. Voor Dinsdag 28 Mei. 10.00 HILVERSUM (1071) Tijdsein en Morgenwijding. 10.35 LANGENBERG (462) Gramofoonplaten. 11.20 DAVENTRY (1563) Gramofoonplaten. 11.30 HUIZEN (336) KRO. Godsdienstig halfuurtje. 12.00 HILVERSUM (1071) Politieberichten. 12.15 HILVERSUM (1071) Lunchmuziek. 12.15 HUIZEN (336) Lunchmuziek. 12.20 DAVENTRY (1563) Concert wassen en van de oorzaak dezer ziekte, volgens prof. Hudig. De genezing van zieke gronden is een lang durig pi-oces. 'Gelukkig is het dat genoemde Prof. ook een geneesmiddel heeft genoemd dat nog gebruikt kan worden als het gewas teekenen van ziek zijn vertoont Ziet men zieke plekken, bestrooi die dan zoo spoe dig mogelijk met Mangaansulfaat (50 K G. per H.A. gerekend). Dit zout moet in water oplossen, zoodat 'éen: fiksche regenbui na het uitstrooien zeer wen- sclielijk is. Staat het te bezien dat een regenbuitje te' lang uit blijft, dan moet het zout in water worden opgelost én over de zieke plekken worden uitgego ten. Waarom juist dit zout genezend werkt, is nog rióoit door iemand verklaard geworden. Maar een feit is het, dat wij er méérmalen de gunstige werking van hebben mogen constateéren. Wie dus ziekte in de haver vooral in dit gewas ontwaart, neme direct zijn maatregelen en is men niet vertrouwd ge taakt met het ziektebeeld, stuur dan even een briefje naar de Rijlcslandbouwwinterschool. U kunt er ver zekerd van zijn dat spoedige, hulp komt opdagen. Lezer, ik ben ditmaal, vooral in het middenstuk „van mijn schrijven wat moeilijk geweest. Doch dit bracht mijn onderwerp mee. Ik hoop dat ik duide lijk hen geweest; mocht dit niet het geva'l zijn, dan kent men het adres waar nadere inlichtingen zijn te bekomen. s. V. Werp dat lustelooze, afgematte gevoel van u, en herwin uw gezondheid en energie door uw nieren te helpen om de schadelijke en kwaaddoende vergiften uit uw bloed te filtreeren. Maak uw leven weer tot een lust! Die pijn in de lendenen, die urine-stoornis- sen, tlat vermoeid, zenuwachtig, uitgeput gevoel, die hoofdpijn en duizeligheid kunnen alle te wijten zijn aan nierzwakte, en deze kan overwonnen worden. Piekeren helpt u niet. Wordt flink en gezond door hét gebruik van Föster's Rugpijn Nieren Pillen. De i tijd bewees, dat dit speciale mergeneesmiddel aan de nieren juist die versterkende hulp geeft, die zij noodig hebben en deze organen bijstaat om het bloed ..volkomen en terdege te zuiveren. - *Door nieuwe kracht aan de verzwakte nieren te ge ven, kunnen Föster's Pillen kwellende nierverschijn- solen als rheumatiek, ischias, spit, waterzucht, nier steen, en blaasontsteking verlichten en voorkomen. Duizenden in Holland danken hun tegenwoordige goede gezondheid aan de genezende eigenschappen van dit niermiddel. Begin nog heden met het gebruik eri zie hoe snel gij een flinke gezondheid kunt verkrij gen. Verkrijgbaar (in glasverpakking met geel etiket let hier vooral op) bij apotheken en drogisten f 1.75 per flacon. Voor Zondag 20 Mei. 9.00 HILVERSUM (1071) VARA Gramofoonplaten; daarna: Doe het veilig, serievoordracht vervol gens toespraak door Jan. van Zadelhoff. 9.50 HUIZEN (338) NCRV. Kerkdienst uit de Ned. Herv. Kerk (Aakerk) te Groningen. Voorganger ;Ds. C. W. Coolsma. 10.15 RUIZEN, tot 12 uur 1070 M., tot 1230 uur 1852 M. '~T K.R.CX ;Ültzendihg van dé Hoogmis uit dé kerk van de parochie „Besterd". H. LéonarduS' en Ge zellen te Tilburg. 12.00 HILVERSUM (1071) Lezing door Prof. J. J. van Loghem. Onderwerp: „Hygiënische toestanden in Amerika." 2. •12.20 BERLUN (475) Blaasmuziek. 12.30 HILVERSUM (1071) Lunchmuziek. 12.30 HUIZEN (336) Lunchmuziek. 12.35 HAMBURG (392) Concert. 1.05 PARIJS (R. 1744) Symphonieconcert. '1.20 LANGENBERG (462) Middagconcert. 1.25 HAMBURG (392) Middagconcert. 1.30 HUIZEN (336) Godsdienstonderricht voor oude ren; daarna literair halfuurtje. 2.00 HILVERSUM (1071) AVRO-tooneelhalfuurtje. 2.30 HUIZEN (336) Middagconcert door het dubbel mannenkwartet uit Breda. 2.30 HILVERSUM (1071) Concert te geven door het Flesch-trio. 2.50 KALUNDBORG (1153) Concert. 3.30 HILVERSUM (1071) Middagconcert Tusschentijds wedstrijduitslagen, versterkt door het persbureau Vaz Dias. 3.50 DAVENTRY (482) Orgelrecital. 3.50 DAVENTRY (1563) Concert door radlo-militair- - orkest. 4.05 .WEEJNEN (520) Concert 4.20 BOEDAPEST (545) Koorconcert. we nu naar haar toe gaan? Ik heb haar beloofd, dat ik .nlet 'lang zou wegblijven." Zij stond op. Hij stond nog dicht bij haar. Zóó dicht, dat zij de. warmte van zijn lichaam voelde en zijn zware ademhaling hoorde. Een oogenblik dacht zij, dat hij haar tegen zijn hart drukken zou; maar dat oogenblik verstreek en hij had zich niet - bewogen, „Zullen we gaan?" zeide hij weer. „,En wat ik zeggen wou, kan je me hier logeeren? Het kan me niet schelen waar ik slaap. Ieder soort bed is goed. Die sopha hij keelc naar die bij het raam, waarop Jeanie altijd ge- légen had. „Als je die goed vindt!" 25ij voelde dat de kracht om hem te weigeren haar verlaten had. Hij zou doen zooals hij het het beste vond. Zij gingen samen naar boven en zij zag Jeanle's ge zicht oplichten, toen zij binnenkwamen. Piers was ach ter haar en stak zijn arm vertrouwelijk in de hare. Zij voelde den waarschuwenden druk van zijn vingers en zij wist, dat het spel begonnen was. Zij dwong zich tot een glimlach en zij wist, dat het haar gelukte; maar het was de grootste beproeving van haar leven. HOOFDSTUK IV. HET KONINKRIJK DER HEMELEN. Een week lang na Pier's komst voelde Jeanie zich zoo veel beter, dat zij naar beneden en in den tuin gedragen kon worden, waarin zij zoo graag lag. In de zitkamer stond een piano en Piers speelde daarop dikwijls uren achter elkaar, alles wat zij graag hooren wilde. Zij hield van zijn muziek, die haar rusteloosheid kalmeerde, haar troostte en haar moeheid en haar pijn deed vergeten. En dan hield het zomerweer op. Er volgde een regen periode, die het zijn in den tuin onmogelijk maakte, en onmiddellijk begonnen Jeanie's krachten te verminderen Zij leed weinig, behalve wanneer haar ademhaling of haar hoest haar hinderden. Maar het was voor alles duidelijk, dat haar klein scheepje eindelijk de ruime zee koos. Piers ging kalm door met de rol, die hij zichzelf toe gewezen had. Hij herinnerde Avery met woord noch blik aan de afspraak tussche n hen. De verpleegster verzekerde, dat hij onmisbaar was. Hij had altijd een heilzamen invloed op haar patiënte. Zelfs meer dan bij het zien van Avery straalde Jeanie, wanneer hij kwam, en zij voelde zich altijd gelukkig, als zij alleen met hem was. Hét kwam zelfs nu: en dan bij haar op, dat haar aanwezigheid nauwlijks noodig was, zoo zeer waren zij één iri begrijpen én voelen. Toen zij op een avond onverwacht in de kamer kwam, vond zij Piers op zijn 'knieën naast het bed. Hij stond onmiddellijk op en maakte plaats vóór haar op een manier, die zij niet „negeeren" kon; maar hoewel Jeanie haar met een glimlachje begroette, bleek toch duidelijk, dat haar aanwezigheid op dat oogenblik niet noodig was, en met die wetenschap doorstak haar een gevoel van pijn. Piers verliet onmiddellijk de kamer en enkele secon den later hoorden ze hem. beneden piano spelen. „Mag ik de deur open hebben?" vroeg Jeanie. Avery deed die open, schoof een stoel bij en ging met haar werk bij het bed zitten. v En dan kwam, langzaam aanzwellend, die wonder baarlijke muziek tot haar, waarmede hij in het begin van hun kennismaking haar ziel doortrild had.. Zonder woorden, prachtig, zwélde het verheven an- theem aan door de invallende schemering ,en als een visioen rees het onuitsprekelijke, op en nam bezit van haar ziel. Haar oogen begonnen het .Land, dat heel ver was, te aanschouwen. En dan hoorde zij door. de pracht yan dat Visioen heen de nadering der groote processie. Hetwas als een droom en toch was het volkomen werkelijkheid. Haar handen klemden zich samen, zij vergat al het andere. I-ïet was alsof de oogen van haar ziel geopend .waren en zij in het Eindelooze zag.'Eén 'stem naast haar begon te spreken of was het de stem van haar eigen hart? Het was slechts een gefluister, maar ieder woord ervan drong tot, haar bewustzijn door. Zij luisterde met éven gescheiden lippen. „En ik zag den hemel geopend: en zie, een wit paard en die op hetzelve zat, was genaamd'Trouw en Waar achtig... Zijn oogen waren als een. vlam vuurs en op Zijn hoofd waren vele koninklijke hoe'den..: En hij was bekleed met een kleed, dat mét bloed geverfd was... En de heirlegers in den hemel volgden hefti op witte paarden, gekleed met wit en'rein fijn lijnwaad... En hij treedt den wijnpersbak... En hij treedt den wijnpers bak. De stem hield op. Avery luisterde; naar meer. Maar het kwam niet dadelijk. Maar het Gordijn begon om hoog te gaam, zoodat zij de opengaande Poorten en de Glorie daarachter zien kon. Dan, maar ook niet eerder, sprak de droornstem weer: „Waarlijk, hij heeft onze krankheden op zich genomen, en onze smarten, die heeft hij gedragen... en de Heere| heeft ons aller ongerechtigheid op hem doen aanloopen." 2). De muziek loste zich op in wonder- accoorderi 'zooals Av»-;ry nog nooit gehoord had, zwelde aan tot een climax, die het Goddelijk nabijkwam, en stierf dan zacht weg. „Dat is de Kemel," fluisterde een stem naast haar. „O, Avery, zou het niet heerlijk zijn, als wij daar allen samen waren?"' Maar Avery zat als in een trance, verrukt en stil. Zij had een gevóel alsof de geest uit haar lichaam weggetooVerd was en zij niet wilde, dat die tex*ug- keerde. Een magere hand gleed in de hare, drukte die stijf en riep haar tot het leven terug. „Was het niet mooi?" zeide Jeanie. „Hij heeft gezegd, dat hij mij het Ko ninkrijk der Piemelen zou laten zien. Jij hebt het ook gezien, niet waar, Avery?" Ja, Avery had het ook gezien. Zij had nog een gevoel, alsof de aarde heel ver beneden haar belden was. Jeanie's stem was heesch geworden. „Heb je de Open Poorten gezien, Averij-lief? Plij zegt, dat zij nooit geslo ten worden. En iedereen, die erbij komen kan, zal worden binnengelaten onverschillig wie het is. Weet je wat ik geloof? Dat Piers anders geworden is dan vroeger. Dat hij G-od begint lief te hebben." Eenvoudige woorden! Waarom joegen zij zoo'n onbeschrijfelijk, gevoel dóór Avery? Was dat een ver klaring? Leerde hij inderdaad de groote les om God met liefde te aanbidden? Zij bleef nog een tijd lang bij Jeanie zitten en sloop eerst, toen zij merkte, dat zij slaperig werd, naar beneden. Piers zat in den hall een courant te lezen. Bij haar nadering, stond hij op met een abruptheid, die aan verbazing deed denken, en wachtte tot zij spreken zou. Maar vreemd genoeg waren de eenige woorden, die zij uiten kon, van een trivale natuur. „Wil jegeen licht hebben?" vroeg zij zenuwachtig. „Je kan zoo niet lezen.' Hij bleef een oogenblik stil staan en de oude marte lende twijfel begon weer in haar op te komen. Zou hij denken, dat zij toenadering wilde toonen? Zou hij het vaststaand aannemen, dat hij, omdat zijn magnetisme haar aangetrokken had, met haar doen kon wat hij wilde? En dan zeide hij heel kalm en zij voelde daarbij een alceer,'die bijna teleurstelling was: „Heb je den laatsten tijd de couranten gelezen?" Neen. Jeanie had al haar gedachten in beslag ge- 12.20 KALUNDBORG (1153) Concert 12.30 LANGENBERG (462) Gramofoonplaten. 12.50 PARIJS (R. 1744) Concert. 1.15 HUIZEN (336) Gramofoonplaten. 1.20 DAVENTRY (1563) Lunchconcert. 1.25 LANGENBERG 462) Middagconcert. I.25 PARIJS (R. 1744) Voortzetting van het concert 1.50 HAMBURG (392) Concert. 2.00 HILVERSUM (1071) Wenken op het gebied van koken door P. J. Kers. Daarna Gramofdónplaten, 2.HUIZEN (336) Knipcursus en Stofversieren. 3.— HILVERSUM (1071) Knipcursus van de A.V.R.O, door Mevr. De Leeuwvan Rees. 3.20 DAVENTRY (482) Concert. 4.HILVERSUM (1071) Microfoon-debutanten. 4.05 PARIJS (R.1744) Concert. 4.20 DAVENTRY (1563) Orkestmuziek. 4.20 WEENEN (520) Concert 4.50 LEIPZIG (362) Concert. 4.50 MUNCHEN (538) Populair concert. 4.50 BRESLAU (321) Concert. 5.— HILVERSUM (1071) Gramophoonplaten. 5.20 BRUSSEL (512) Kamermuziek. 5.20 MOTALA (1351) Gramophoonplaten. 5.30 HUIZEN (336) Gramophoonplaten. 5.30 HILVERSUM (1071) Rustpoos voor het verzor* gen van den zender. 5.5Ó BERLIJN (475) Populair concert. 6.HILVERSUM (1071) Tijdsein en dinermuziek. 6.BOEDAPEST (545) Concert door zigeunerkapel,' 6.35 HAMBURG (392) Dansmuziek. 6.50 BRUSSEL. (512) Gramophoonmuziek. 6.50 DAVENTRY (482) Dansmuziek. 6.55 PARIJS (R.1744) Gramophoonplaten. 7.HUIZEN (1852) Kerklatijn voor beginners. 7.15 HILVERSUM (1071) Lezing door Dr. J. N. Voor- hoeve. 7.35 HUIZEN (1852) Kerklatijn voor gevorderden. 7.45 HILVERSUM (1071) Politieberichten. 7.50 WEENEN (520) Opera „Die Bohème". Daarna populair concert. 8.— HUIZEN (1852) Spr. Ir. van der Wal. 8.— HILVERSUM (1071) Tijdsein. A.V.R.O.-Boeken- halfuurtje. 8.20 HAMBURG (392) Concert 8.20 MOTALA (13^1) Zweedsche muziek. 8.30 HILVERSUM (1071) Concert door het omroep orkest. Sopraan Lottl Wohlgeittuth. é.30 HUIZEN (1852) Komische opera „Der W'affen-; schmled". In de pauze declamatie en om 9.30 pers berichten van Vaz Dias. 8.35 ERUSSEL (512 Concert. 8.50 MILAAN (504) Concert 8.55 PARIJS (R.1744) Concert. 8.50 TOULOUSE (383) Concert 9.15 TURIJN (272) Concert. 9.30HILVERSUM (1071) A.V.R.O.-Radio-tooneel. Studio opvoering van „De Vonk", blijspel in 1 bedrijf door Edouard Pailleron. Te 10.05 persberichten van het persbuerau Vaz Dias. Daarna populair concert door het omroep-orkest. Vervolgens dansmuziek. 10.15 BRUSSEL (512) Dansmuziek. 10.35 BERN (406) Concert. II.05 DAVENTRY (482) Dansmuziek. 11.20 DAVENTRY (1563) Dansmuziek. 11.20 TURIJN (272) Dansmuziek. Doorzitten O 8 I (O I Zonnebrand j genomen. Hij keek naar het blad, dat hij in zijn hand hield, „Er komt oorlog op het vasteland," zeide hij en er was iets in zijn stem een grimmige extase die haar verbaasde. „De grootste oorlog,-dien de wereld gekend heeft Wij moeten eraan mede doen, Avery!" Zijn stem trilde plotseling Hij hield op als om een kracht tegen te houden, die hem dreigde mede te sleepen. Avery bleef' stilstaan en had een gevoel, alsof haar een- groote ramp dreigde. „Wat bedoel je?" vroeg zij. Hij legde zijn handen op de tafel en zij zag in 'zijn oogen de primitieve, woede strijdlust. „O, het is vree- solijk; ja, natuurlijk, het is vreeselijk. Maar het zél tenminste mannén van ons maken." Zij deinsde voor zijn blik terug. „Piers! Geen geen Èuropeesche oorlog!" Hij richte zich langzaam op. „Ja," zeide hij. „Dat zal het worden. Maar het is niets om bang voor te zijn. Het zal de redding van het Rijk zijn." „Piers!" hijgde zij weer. „Maar een moderne oorlog! Moderne wapenen! Het is Duitschland natuurlijk?" „Ja, Duitschland. Duitschland, dat al die ellende van partij-politiek zal uitroeien en ons als één man samen binden zal! Duitschland, dat den burgeroorlog afwen den en ons leeren zal onze naasten lief te hëbbgn! Al leen dat had ons kunnen redden. We zijn öen laatsten tijd een troep schitterende apen geweest. En nu zullen we allemaal dank zij Duitschland! mannen wor den!" „Of moordenaars!" Het woord ontsnapte haar; zij'wist nauwlijks, dat zij het gezegd had vóór zij zijn gezicht zag. Toen zag zij in een oogwenk wat zij gedaan had, want hij had de plotselinge tragische uitdrukking van iemand, die een doodsteek gekregen heeft. Hij maakte een stijve buiging voor haar. Zijn gezicht was op dat oogenblik bleeker dan het hare, maaT zijn oogen fonkelden van diepe woede. „Daar zal ik aan denken," zeide hij, „wanneer ik voor mijn land ga vechten." Met die woorden liep hij naar de deur. Maar zij. riep hem na: Piers je weet je weet dat ik het niet bedoeld heb!" (Wordt vervolgd). 1). Openbaring XIV 11—15. 2). Jesaja LUI 4—6.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1929 | | pagina 2