Radioprogramma
reinigt alles met Ata!
Reclames.
VERSTERK UW NIEREN!
Ata behoudt den glans van
Uw fornuis en van al Uw
keukengerei. Weinig arbeid,
en het grootste resultaat
aan helderheid, dat is Ata.
Alles blijft als nieuw door
Ata, het radicale Schuur- en Reinigingsmiddel»schuurt en reinigt alles.
Eènig Importeur EL Ostennaan Co'» Handel Mij., Amsterdam Fabiikantei Henkei Ge. A. G„ Düaaeldorf
4.30
4.50
4.50
4.55
5.00
5.00
5.20
5.20
5.20
5.20
6.05
6.15
6.50
6.50
7.30
8.05
'8.05
8.20
8.20
8.20
8.35
8.50
8.50
9.00
9.45
9.50
9.50
10.00
10.05
10.20
10.50
10.50
11.20
11.20
HUIZEN (336) Ziekenhalfuurtje.
DAVENTRY (482) Kamermüziek.
PARIJS (R. 1744) Gramopbóönmuziók.
BRESLAU (321) Concert
HUIZEN (336) NCRV. Kerkdienst uit het kerk
gebouw der Vrije Evangelische Gemeente te
Leeuwarden. Voorgangers Ds. W. D. Linthout en
Ds. W. D. Veldkarn.
HILVERSUM (1071) VARA Kinderuürtje.
BERLIJN (520) Populair concert
BRUSSEL (512) Dansmuziek.
DAVENTRY (1563) Liederenrecital.
HAMBURG (392) Dansmuziek.
DAVENTRY (1563) Bach-cantate.
HILVERSUM (1071) VPRO Kerkuitzendlng. Wij
dingsuur in de studio. Spr. Ds. G. J. Siks,
BRUSSEL (512) Gramofoonmuzlek.
PARIJS (R. 1744) Gramofoonmüziek. A
HILVERSUM (1071) Concert uit te voeren dóór
de Haarlemsche orkestvereeniging.
HUIZEN (1852) KRO. Spr. Prof. E. G. Groenen,
daarna tijdsein en voetbaluitslagen te 8.10 aan
vang van den concertavond. Omstreeks 9.30 uur
persberichten van Vaz Dias. Te 10.45 Epiloog door
klein koor.
HILVERSUM (1071) Tijdsein; pers- en sportbe
richten van Vaz Dias. Daarna voortzetting van
het concert.
BOEDAPEST (545) Concert
MOTALA (1351) Concert
BERLIJN (475) Concert.
HAMBURG (392) Operette.
KALUNDBORG (1153) Concert.
BRUSSEL (512) Concert.
PARIJS (R. 1744) Concert
TOULOUSE (383) Concert
HILVERSUM (1071) VARA populair concert,
daarna gramofoonplaten.
DAVENTRY (482) Concert
DAVENTRY (482) Concert. M'
DAVENTRY (1563) Symphonieconcert.
MOTALA (1351) Millt"ir concert
KALUNDBORG (1153) Concert,
BARCELONA (351) Ccncert.
TURIJN (272) Dansmuziek.
BERLIJN (475) Dansmuziek 10.50 Hamburg. 392
Populair concert.
KATTOWITZ (416) Dansmuziek, 11.20- Warschau
1385 Dansmuziek.
BOEDAPEST (545).-. Concert, door zigeunerkapel
smaakt als room
Voor Maandag 27 Mél.
10.00 HILVERSUM (1071) Tijdsein en morgenwijding.
10.35 LANGENBERG (462) Gramofoonplaten.
11.00 HUIZEN (336) NCRV. Korte Ziekendienst.
11.20 HAMBURG (392) Gramofoonplaten.
11.20 DAVENTRY (1563) Gramofoonplaten.
12.00 HILVERSUM (1071) Lunchmuziek.
12.15 HILVERSUM (1071) Politieberichten.
12.20. DAVENTRY (1563) Balladenconcert.
12.30 LANGENBERG (462) .Gramofoonmüziek.
12.30 HUIZEN (336) Orgelconcert
1.20 DAVENTRY (1563) Lunchconcert.
1.50 HAMBURG (392) Concert.
2.00
2.30
3.20
3.50
4.00
4.05
4.20
4.20
4.20
4.30
4.35
4.50
5.00
5.00
5.20
5.20
6.00
6.05
6.05
6.20
6.30
6.50
6.50
6.50
7.00
7.05
7.15
7.45
8.00
8.00
8.20
8.20
8.20
8.35
8.50
8.50
9.00
9.20
9.35
9.50
10.05
10.20
10.10
10.35
10.25
10.25
10.45
11.05
11.20
11.25
11.50
HILVERSUM (1071) Gramofoonplaten.
HILVERSUM (1071) Aansluiting van het Rem-
brandt-Theater te Amsterdam.
DAVENTRY (482) Concert
DAVENTRY (1563) Dansorkest Jack Payne.
HUIZEN (336) Ziekenuurtje.
PARIJS (R. 1744) Symphonische muziek*
KATTOWICE (416) Gramofoonplaten.
DAVENTRY (382) Balladenconcert.
WEENEN (520) Concert.
HILVERSUM 1(071) Rustpoos voor het verzorgen
van' den zender.
DAVENTRY (1563) Orkest
DAVENTRY (482) Dansmuziek Jack Payne.
HUIZEN (336) Gramofoonplaten.
HILVERSUM (1071) Kinderuurtje.
MOTALA (1351) Gramofoonplaten.
BRUSSEL (512) Concert
HILVERSUM 1071) Tijdsein en dinermuzlek.
LANGENBERG (462) Vesperconcert.
BUDAPEST (543) Populair concert
HAMBURG (392) Concert.
HUIZEN (1852) Literaire Lezing door Ds. H. Hey-
nes. Onderw.: „Uit eigen werk."
ERUSSEL (512) Gramofoonmuzlek,
MOTALA (1351) Populair concert
PARIJS (R. 1744) Gramofoonmuzlek.
HUIZEN (1852) Spr. H. J. Jansen. Causerie over
Vorm en Kleur, in onze woning.
DAVENTRY (482) Populair concert.
HILVERSUM (1071) Lezing door Herman Rut-
ters. Onderw.: Muzikbeoefening voorheen en
thans.
HUIZEN (1852) Spr. B. Hamstra. Onderw.: Wet
telijke Dierenbescherming.
HILVERSUM (1071) Politieberichten.
HILVERSUM (1071) Tijdsein, daarna Solisten
concert.
HUIZEN (1852) Uitzendavond. Sprekers, muziek
en persberichten.
KONINGSBERGEN (280) „Sly", Opera in 3 ac-
ten.
DAVENTRY (482) Dansorkest Jack Payne.
LANGENBERG (482) Concert
BRUSSEL (512) Concert.
BERLIJN (475$ Concert uit Praag.
TOULOUSE (383) Concert.
HILVERSUM (1071) Concert o. 1. v. Nico Treep.
In de pauze berichten van Vaz Dias, na afloop
gramofoonmüziek.
LEIPZICH (362) Symphonieconcert.
TOULOUSE (383) Concert.
BRUSSEL (512) Concert
TOULOUSE (383) Dansmuziek.
BRESLAU (321) Uitzending van Nachtegalenzang
uit een park.
DAVENTRY (1563) Kamermuziekconcert.
BERN (406) Concert
BARCELONA (351) Concert.
KALUNDBORG (1152) Concert.
PRAAG (343) Gramofoonplaten.
HAMBURG (392) Concert.
WARSCHAU (1385) Dansmuziek.
DAVENTRY (482) Dansmuziek.
DAVENTRY (1563) Dansmuziek.
Voor Dinsdag 28 Mei.
10.00 HILVERSUM (1071) Tijdsein en Morgenwijding.
10.35 LANGENBERG (462) Gramofoonplaten.
11.20 DAVENTRY (1563) Gramofoonplaten.
11.30 HUIZEN (336) KRO. Godsdienstig halfuurtje.
12.00 HILVERSUM (1071) Politieberichten.
12.15 HILVERSUM (1071) Lunchmuziek.
12.15 HUIZEN (336) Lunchmuziek.
12.20 DAVENTRY (1563) Concert
wassen en van de oorzaak dezer ziekte, volgens prof.
Hudig. De genezing van zieke gronden is een lang
durig pi-oces. 'Gelukkig is het dat genoemde Prof. ook
een geneesmiddel heeft genoemd dat nog gebruikt
kan worden als het gewas teekenen van ziek zijn
vertoont
Ziet men zieke plekken, bestrooi die dan zoo spoe
dig mogelijk met Mangaansulfaat (50 K G. per H.A.
gerekend). Dit zout moet in water oplossen, zoodat
'éen: fiksche regenbui na het uitstrooien zeer wen-
sclielijk is. Staat het te bezien dat een regenbuitje
te' lang uit blijft, dan moet het zout in water worden
opgelost én over de zieke plekken worden uitgego
ten. Waarom juist dit zout genezend werkt, is nog
rióoit door iemand verklaard geworden. Maar een
feit is het, dat wij er méérmalen de gunstige werking
van hebben mogen constateéren. Wie dus ziekte in
de haver vooral in dit gewas ontwaart, neme
direct zijn maatregelen en is men niet vertrouwd ge
taakt met het ziektebeeld, stuur dan even een briefje
naar de Rijlcslandbouwwinterschool. U kunt er ver
zekerd van zijn dat spoedige, hulp komt opdagen.
Lezer, ik ben ditmaal, vooral in het middenstuk
„van mijn schrijven wat moeilijk geweest. Doch dit
bracht mijn onderwerp mee. Ik hoop dat ik duide
lijk hen geweest; mocht dit niet het geva'l zijn, dan
kent men het adres waar nadere inlichtingen zijn te
bekomen.
s. V.
Werp dat lustelooze, afgematte gevoel van u, en
herwin uw gezondheid en energie door uw nieren te
helpen om de schadelijke en kwaaddoende vergiften
uit uw bloed te filtreeren. Maak uw leven weer tot
een lust! Die pijn in de lendenen, die urine-stoornis-
sen, tlat vermoeid, zenuwachtig, uitgeput gevoel, die
hoofdpijn en duizeligheid kunnen alle te wijten zijn
aan nierzwakte, en deze kan overwonnen worden.
Piekeren helpt u niet. Wordt flink en gezond door
hét gebruik van Föster's Rugpijn Nieren Pillen. De
i tijd bewees, dat dit speciale mergeneesmiddel aan
de nieren juist die versterkende hulp geeft, die zij
noodig hebben en deze organen bijstaat om het bloed
..volkomen en terdege te zuiveren.
- *Door nieuwe kracht aan de verzwakte nieren te ge
ven, kunnen Föster's Pillen kwellende nierverschijn-
solen als rheumatiek, ischias, spit, waterzucht, nier
steen, en blaasontsteking verlichten en voorkomen.
Duizenden in Holland danken hun tegenwoordige
goede gezondheid aan de genezende eigenschappen
van dit niermiddel. Begin nog heden met het gebruik
eri zie hoe snel gij een flinke gezondheid kunt verkrij
gen.
Verkrijgbaar (in glasverpakking met geel etiket
let hier vooral op) bij apotheken en drogisten
f 1.75 per flacon.
Voor Zondag 20 Mei.
9.00 HILVERSUM (1071) VARA Gramofoonplaten;
daarna: Doe het veilig, serievoordracht vervol
gens toespraak door Jan. van Zadelhoff.
9.50 HUIZEN (338) NCRV. Kerkdienst uit de Ned.
Herv. Kerk (Aakerk) te Groningen. Voorganger
;Ds. C. W. Coolsma.
10.15 RUIZEN, tot 12 uur 1070 M., tot 1230 uur 1852 M.
'~T K.R.CX ;Ültzendihg van dé Hoogmis uit dé kerk
van de parochie „Besterd". H. LéonarduS' en Ge
zellen te Tilburg.
12.00 HILVERSUM (1071) Lezing door Prof. J. J. van
Loghem. Onderwerp: „Hygiënische toestanden in
Amerika." 2.
•12.20 BERLUN (475) Blaasmuziek.
12.30 HILVERSUM (1071) Lunchmuziek.
12.30 HUIZEN (336) Lunchmuziek.
12.35 HAMBURG (392) Concert.
1.05 PARIJS (R. 1744) Symphonieconcert.
'1.20 LANGENBERG (462) Middagconcert.
1.25 HAMBURG (392) Middagconcert.
1.30 HUIZEN (336) Godsdienstonderricht voor oude
ren; daarna literair halfuurtje.
2.00 HILVERSUM (1071) AVRO-tooneelhalfuurtje.
2.30 HUIZEN (336) Middagconcert door het dubbel
mannenkwartet uit Breda.
2.30 HILVERSUM (1071) Concert te geven door het
Flesch-trio.
2.50 KALUNDBORG (1153) Concert.
3.30 HILVERSUM (1071) Middagconcert Tusschentijds
wedstrijduitslagen, versterkt door het persbureau
Vaz Dias.
3.50 DAVENTRY (482) Orgelrecital.
3.50 DAVENTRY (1563) Concert door radlo-militair-
- orkest.
4.05 .WEEJNEN (520) Concert
4.20 BOEDAPEST (545) Koorconcert.
we nu naar haar toe gaan? Ik heb haar beloofd, dat ik
.nlet 'lang zou wegblijven."
Zij stond op. Hij stond nog dicht bij haar. Zóó dicht,
dat zij de. warmte van zijn lichaam voelde en zijn zware
ademhaling hoorde.
Een oogenblik dacht zij, dat hij haar tegen zijn hart
drukken zou; maar dat oogenblik verstreek en hij had
zich niet - bewogen,
„Zullen we gaan?" zeide hij weer. „,En wat ik zeggen
wou, kan je me hier logeeren? Het kan me niet schelen
waar ik slaap. Ieder soort bed is goed. Die sopha
hij keelc naar die bij het raam, waarop Jeanie altijd ge-
légen had.
„Als je die goed vindt!"
25ij voelde dat de kracht om hem te weigeren haar
verlaten had. Hij zou doen zooals hij het het beste
vond.
Zij gingen samen naar boven en zij zag Jeanle's ge
zicht oplichten, toen zij binnenkwamen. Piers was ach
ter haar en stak zijn arm vertrouwelijk in de hare. Zij
voelde den waarschuwenden druk van zijn vingers en
zij wist, dat het spel begonnen was. Zij dwong zich tot
een glimlach en zij wist, dat het haar gelukte; maar het
was de grootste beproeving van haar leven.
HOOFDSTUK IV.
HET KONINKRIJK DER HEMELEN.
Een week lang na Pier's komst voelde Jeanie zich zoo
veel beter, dat zij naar beneden en in den tuin gedragen
kon worden, waarin zij zoo graag lag. In de zitkamer
stond een piano en Piers speelde daarop dikwijls uren
achter elkaar, alles wat zij graag hooren wilde. Zij hield
van zijn muziek, die haar rusteloosheid kalmeerde, haar
troostte en haar moeheid en haar pijn deed vergeten.
En dan hield het zomerweer op. Er volgde een regen
periode, die het zijn in den tuin onmogelijk maakte, en
onmiddellijk begonnen Jeanie's krachten te verminderen
Zij leed weinig, behalve wanneer haar ademhaling of
haar hoest haar hinderden. Maar het was voor alles
duidelijk, dat haar klein scheepje eindelijk de ruime zee
koos.
Piers ging kalm door met de rol, die hij zichzelf toe
gewezen had. Hij herinnerde Avery met woord noch blik
aan de afspraak tussche n hen.
De verpleegster verzekerde, dat hij onmisbaar was.
Hij had altijd een heilzamen invloed op haar patiënte.
Zelfs meer dan bij het zien van Avery straalde Jeanie,
wanneer hij kwam, en zij voelde zich altijd gelukkig, als
zij alleen met hem was. Hét kwam zelfs nu: en dan bij
haar op, dat haar aanwezigheid nauwlijks noodig was,
zoo zeer waren zij één iri begrijpen én voelen.
Toen zij op een avond onverwacht in de kamer
kwam, vond zij Piers op zijn 'knieën naast het bed. Hij
stond onmiddellijk op en maakte plaats vóór haar op
een manier, die zij niet „negeeren" kon; maar hoewel
Jeanie haar met een glimlachje begroette, bleek toch
duidelijk, dat haar aanwezigheid op dat oogenblik niet
noodig was, en met die wetenschap doorstak haar een
gevoel van pijn.
Piers verliet onmiddellijk de kamer en enkele secon
den later hoorden ze hem. beneden piano spelen.
„Mag ik de deur open hebben?" vroeg Jeanie.
Avery deed die open, schoof een stoel bij en ging met
haar werk bij het bed zitten. v
En dan kwam, langzaam aanzwellend, die wonder
baarlijke muziek tot haar, waarmede hij in het begin van
hun kennismaking haar ziel doortrild had..
Zonder woorden, prachtig, zwélde het verheven an-
theem aan door de invallende schemering ,en als een
visioen rees het onuitsprekelijke, op en nam bezit van
haar ziel. Haar oogen begonnen het .Land, dat heel
ver was, te aanschouwen.
En dan hoorde zij door. de pracht yan dat Visioen
heen de nadering der groote processie. Hetwas als een
droom en toch was het volkomen werkelijkheid.
Haar handen klemden zich samen, zij vergat al het
andere. I-ïet was alsof de oogen van haar ziel geopend
.waren en zij in het Eindelooze zag.'Eén 'stem naast haar
begon te spreken of was het de stem van haar eigen
hart? Het was slechts een gefluister, maar ieder woord
ervan drong tot, haar bewustzijn door. Zij luisterde met
éven gescheiden lippen.
„En ik zag den hemel geopend: en zie, een wit paard
en die op hetzelve zat, was genaamd'Trouw en Waar
achtig... Zijn oogen waren als een. vlam vuurs en op
Zijn hoofd waren vele koninklijke hoe'den..: En hij was
bekleed met een kleed, dat mét bloed geverfd was...
En de heirlegers in den hemel volgden hefti op witte
paarden, gekleed met wit en'rein fijn lijnwaad... En hij
treedt den wijnpersbak... En hij treedt den wijnpers
bak.
De stem hield op. Avery luisterde; naar meer. Maar
het kwam niet dadelijk. Maar het Gordijn begon om
hoog te gaam, zoodat zij de opengaande Poorten en
de Glorie daarachter zien kon.
Dan, maar ook niet eerder, sprak de droornstem
weer: „Waarlijk, hij heeft onze krankheden op zich
genomen, en onze smarten, die heeft hij gedragen... en
de Heere| heeft ons aller ongerechtigheid op hem doen
aanloopen." 2). De muziek loste zich op in wonder-
accoorderi 'zooals Av»-;ry nog nooit gehoord had, zwelde
aan tot een climax, die het Goddelijk nabijkwam, en
stierf dan zacht weg.
„Dat is de Kemel," fluisterde een stem naast haar.
„O, Avery, zou het niet heerlijk zijn, als wij daar
allen samen waren?"'
Maar Avery zat als in een trance, verrukt en stil.
Zij had een gevóel alsof de geest uit haar lichaam
weggetooVerd was en zij niet wilde, dat die tex*ug-
keerde.
Een magere hand gleed in de hare, drukte die stijf
en riep haar tot het leven terug. „Was het niet mooi?"
zeide Jeanie. „Hij heeft gezegd, dat hij mij het Ko
ninkrijk der Piemelen zou laten zien. Jij hebt het ook
gezien, niet waar, Avery?"
Ja, Avery had het ook gezien. Zij had nog een gevoel,
alsof de aarde heel ver beneden haar belden was.
Jeanie's stem was heesch geworden. „Heb je de Open
Poorten gezien, Averij-lief? Plij zegt, dat zij nooit geslo
ten worden. En iedereen, die erbij komen kan, zal
worden binnengelaten onverschillig wie het is. Weet
je wat ik geloof? Dat Piers anders geworden is dan
vroeger. Dat hij G-od begint lief te hebben."
Eenvoudige woorden! Waarom joegen zij zoo'n
onbeschrijfelijk, gevoel dóór Avery? Was dat een ver
klaring? Leerde hij inderdaad de groote les om God
met liefde te aanbidden?
Zij bleef nog een tijd lang bij Jeanie zitten en sloop
eerst, toen zij merkte, dat zij slaperig werd, naar
beneden.
Piers zat in den hall een courant te lezen. Bij haar
nadering, stond hij op met een abruptheid, die aan
verbazing deed denken, en wachtte tot zij spreken zou.
Maar vreemd genoeg waren de eenige woorden, die
zij uiten kon, van een trivale natuur.
„Wil jegeen licht hebben?" vroeg zij zenuwachtig.
„Je kan zoo niet lezen.'
Hij bleef een oogenblik stil staan en de oude marte
lende twijfel begon weer in haar op te komen. Zou hij
denken, dat zij toenadering wilde toonen? Zou hij het
vaststaand aannemen, dat hij, omdat zijn magnetisme
haar aangetrokken had, met haar doen kon wat hij
wilde?
En dan zeide hij heel kalm en zij voelde daarbij een
alceer,'die bijna teleurstelling was:
„Heb je den laatsten tijd de couranten gelezen?"
Neen. Jeanie had al haar gedachten in beslag ge-
12.20 KALUNDBORG (1153) Concert
12.30 LANGENBERG (462) Gramofoonplaten.
12.50 PARIJS (R. 1744) Concert.
1.15 HUIZEN (336) Gramofoonplaten.
1.20 DAVENTRY (1563) Lunchconcert.
1.25 LANGENBERG 462) Middagconcert.
I.25 PARIJS (R. 1744) Voortzetting van het concert
1.50 HAMBURG (392) Concert.
2.00 HILVERSUM (1071) Wenken op het gebied van
koken door P. J. Kers. Daarna Gramofdónplaten,
2.HUIZEN (336) Knipcursus en Stofversieren.
3.— HILVERSUM (1071) Knipcursus van de A.V.R.O,
door Mevr. De Leeuwvan Rees.
3.20 DAVENTRY (482) Concert.
4.HILVERSUM (1071) Microfoon-debutanten.
4.05 PARIJS (R.1744) Concert.
4.20 DAVENTRY (1563) Orkestmuziek.
4.20 WEENEN (520) Concert
4.50 LEIPZIG (362) Concert.
4.50 MUNCHEN (538) Populair concert.
4.50 BRESLAU (321) Concert.
5.— HILVERSUM (1071) Gramophoonplaten.
5.20 BRUSSEL (512) Kamermuziek.
5.20 MOTALA (1351) Gramophoonplaten.
5.30 HUIZEN (336) Gramophoonplaten.
5.30 HILVERSUM (1071) Rustpoos voor het verzor*
gen van den zender.
5.5Ó BERLIJN (475) Populair concert.
6.HILVERSUM (1071) Tijdsein en dinermuziek.
6.BOEDAPEST (545) Concert door zigeunerkapel,'
6.35 HAMBURG (392) Dansmuziek.
6.50 BRUSSEL. (512) Gramophoonmuziek.
6.50 DAVENTRY (482) Dansmuziek.
6.55 PARIJS (R.1744) Gramophoonplaten.
7.HUIZEN (1852) Kerklatijn voor beginners.
7.15 HILVERSUM (1071) Lezing door Dr. J. N. Voor-
hoeve.
7.35 HUIZEN (1852) Kerklatijn voor gevorderden.
7.45 HILVERSUM (1071) Politieberichten.
7.50 WEENEN (520) Opera „Die Bohème". Daarna
populair concert.
8.— HUIZEN (1852) Spr. Ir. van der Wal.
8.— HILVERSUM (1071) Tijdsein. A.V.R.O.-Boeken-
halfuurtje.
8.20 HAMBURG (392) Concert
8.20 MOTALA (13^1) Zweedsche muziek.
8.30 HILVERSUM (1071) Concert door het omroep
orkest. Sopraan Lottl Wohlgeittuth.
é.30 HUIZEN (1852) Komische opera „Der W'affen-;
schmled". In de pauze declamatie en om 9.30 pers
berichten van Vaz Dias.
8.35 ERUSSEL (512 Concert.
8.50 MILAAN (504) Concert
8.55 PARIJS (R.1744) Concert.
8.50 TOULOUSE (383) Concert
9.15 TURIJN (272) Concert.
9.30HILVERSUM (1071) A.V.R.O.-Radio-tooneel. Studio
opvoering van „De Vonk", blijspel in 1 bedrijf
door Edouard Pailleron. Te 10.05 persberichten
van het persbuerau Vaz Dias. Daarna populair
concert door het omroep-orkest. Vervolgens
dansmuziek.
10.15 BRUSSEL (512) Dansmuziek.
10.35 BERN (406) Concert.
II.05 DAVENTRY (482) Dansmuziek.
11.20 DAVENTRY (1563) Dansmuziek.
11.20 TURIJN (272) Dansmuziek.
Doorzitten O 8 I (O I
Zonnebrand j
genomen.
Hij keek naar het blad, dat hij in zijn hand hield,
„Er komt oorlog op het vasteland," zeide hij en er was
iets in zijn stem een grimmige extase die haar
verbaasde. „De grootste oorlog,-dien de wereld gekend
heeft Wij moeten eraan mede doen, Avery!" Zijn
stem trilde plotseling Hij hield op als om een kracht
tegen te houden, die hem dreigde mede te sleepen.
Avery bleef' stilstaan en had een gevoel, alsof haar
een- groote ramp dreigde. „Wat bedoel je?" vroeg zij.
Hij legde zijn handen op de tafel en zij zag in 'zijn
oogen de primitieve, woede strijdlust. „O, het is vree-
solijk; ja, natuurlijk, het is vreeselijk. Maar het zél
tenminste mannén van ons maken."
Zij deinsde voor zijn blik terug. „Piers! Geen geen
Èuropeesche oorlog!"
Hij richte zich langzaam op. „Ja," zeide hij. „Dat zal
het worden. Maar het is niets om bang voor te zijn.
Het zal de redding van het Rijk zijn."
„Piers!" hijgde zij weer. „Maar een moderne oorlog!
Moderne wapenen! Het is Duitschland natuurlijk?"
„Ja, Duitschland. Duitschland, dat al die ellende van
partij-politiek zal uitroeien en ons als één man samen
binden zal! Duitschland, dat den burgeroorlog afwen
den en ons leeren zal onze naasten lief te hëbbgn! Al
leen dat had ons kunnen redden. We zijn öen laatsten
tijd een troep schitterende apen geweest. En nu zullen
we allemaal dank zij Duitschland! mannen wor
den!"
„Of moordenaars!"
Het woord ontsnapte haar; zij'wist nauwlijks, dat zij
het gezegd had vóór zij zijn gezicht zag. Toen zag zij in
een oogwenk wat zij gedaan had, want hij had de
plotselinge tragische uitdrukking van iemand, die een
doodsteek gekregen heeft.
Hij maakte een stijve buiging voor haar. Zijn gezicht
was op dat oogenblik bleeker dan het hare, maaT zijn
oogen fonkelden van diepe woede.
„Daar zal ik aan denken," zeide hij, „wanneer ik
voor mijn land ga vechten."
Met die woorden liep hij naar de deur. Maar zij. riep
hem na: Piers je weet je weet dat ik het
niet bedoeld heb!"
(Wordt vervolgd).
1). Openbaring XIV 11—15.
2). Jesaja LUI 4—6.