EEN BADCOSTUUM MET BIJBEHOORENDE BADMANTEL. n=3 cof" at, ng lat Vele vrouwen houden niet van een badpak ngfcn geven den voorkeur aan een badcostuum. n8 tfaar om dit geheel gemaakt te koopen zijn x twee bezwaren: le. is de prijs van een ae^adcostuum vrij hoog, en 2e. is het maar zel den dat dit goed zit, een der eerste ver- (jgBiscthen. Daarom raad ik u aan, maak het iS. Belf en volg het hierbij gaande model, of leter een van de vijf modellen die ik hier geef. ïp Ons patroon geeft een kleine pantalon, die V. mn het middel sluit met een elastieken band, :ej [oorts van twee tunieken die bijna tot over e* leze pantalon reiken. De middenfiguur stelt «or een tuniek zonder ceintuur, eenigszins er Is vorm gesneden. De andere is geheel recht .b ran snit, met een puntvormig décolleté en 0t met een kleine ceintuur om het lichaam sluitend. ts Een dergelijk badcostuum moet gemaakt worden van yersey of van alpaga, dit zijn n de eenige werkelijk practische en sterke B* weefsels voor badkleeding. Voor het rechte costuum met pantalon !J heeft men noodig 2.40 M. stof van 1.20 M. br. jt roor dat hetwelk in vorm gesneden is, iets neer, n.1. 2.70 M. n Het costuum wordt gezoomd met een smalle wollen tres van wol, of met een galon of wel alleen maar met een enkele festonsteek van wol of van stevig, waterbestendig katoen. 0 Op dit costuum wordt de badmantel ge- a dragen, die door zijn model, kort en zonder kraag, aan een kamerjapon doet denken. In badhanddoekenstof vindt men alleraardigste inten en dessins. Of ook wel neemt men een retonne mantel die dan met badhanddoeken stof gevoerd wordt. Voor dezen mantel heeft men ongeveer 2.30 M. stof van 1 M. of 1.20 M. noodig. i* r 3>evA/vr „J? 3ASftt<« DevAATT Het recutei voorstuk Ccote droitj wordt over de linkerzijde (coté gauche) gekruist en met twee slippen vastgeknoopt. De mouwen beginnen betrekkelijk laag op de schouders, en zijn geheel recht. De badmantel moet vooral niet ver over de knieën reiken, want daardoor zou hij niet meer gratieus zijn. Hf. Wat men weten moet HOORN (EN SCHILDPAD). Na korter of langer gebruik gaat de door- chijnende glans van hoorn en schildpad erloren, de gladheid neemt af en zoo zou- len de voornaamste eigenschappen aan deze rtikelen weldra ontbreken, als men geen Qiddel bij de hand had om het zijn oor- pronkelijken glans telkens terug te geven, len wrijft het voorwerp op met een linnen loekje, dat men in krijt, die met olijfolie aangemaakt, bevochtigt. Daarna gaat men r nog eens flink over met de palm van de and. Indien een voorwerp van schildpad of oom, voornamelijk een kam, uit den vorm gegaan, dat wil zeggen, dat het van zijn «rspronkelijke gedaante is afgeweken, of 'el, als men het een ander model wil geven, loudt men beurtelings de beide zijden voor iet vuur, zorg dragende, dat ze niet branden o doet dit zoolang, totdat het voorwerp 'arm is; in dien toestand kan men het naar rtllekeur buigen. Als men voorzichtig te werk ftat, kan men de kam haar oorspronkelijken ïorm of een nieuw model geven. Spoedig koelt het schildpad weer af en blijft in den bouwen vorm ETIQUETTEN. Etiquetten op bussen of glazen flesschen tooet men nooit met stijfselpap opplakken, da« dit de muizen aantrekt Men gebruike öaartoe. liever lijm, of beter nog, wanneer de ®tlquetten op glas geplakt moeten worden, tersch eiwit. Men klutst daartoe het eiwit in platte schaal tot schuim, laat het uit joelen en bestrijkt hiermede de etiquetten toet behulp van een plat penseel en drukt ze toe' een schoonen doek vast op het glas. F'1 waal gedroogd, laten de etiquetten. zelfs to vocht, niet weer los Om sla-olie te bewaren voor dik-worden. doet lijn zout. men in de flesch een theelepel droog SPONZEN. Er zijn heel veel huisvrouwen, die erg ge stéld zijn op gebleekte sponzen, daar deze er zoo mooi uitzien. Inderdaad is dit niet meer dan schijn, want daar men dit artikel, om 't die mooie gele kleur te geven, door diverse chemicaliën moet laten gaan, spreekt het vanzelf, dat de sponzen daardoor meer aan getast, ergo voor een aanmerkelijk deel van hun inwendige sterkte beroofd zijn, terwijl de z.g. naturel sponzen, dat zijn de bruine, hoogstens 1 maal óf door zwavelzuur óf door zoutzuur zijn gegaan, om ze van diverse on reinheden, die bij hun aankomst aankleven (steenen of zand) te ontdoen, waarna ze in schoon water worden nagespoeld. Zoodat deze sponzen, alleen reeds omdat ze minder met diverse chemicaliën geïmpregneerd zijn, beter geschikt zijn voor de menschelijke huid. Het al of niet genaaid zijn van een spons behoeft aan de geschiktheid of degelijkheid niets af te doen. In plaats van de natuurlijke worden tegen woordig veel gutta-percha sponzen in den handel gebracht. Dit surrogaat is elastisch en stevig, maar stugger in het gebruik; de gummispons heeft echter het groote voor deel, dat zij gerust in zeepsop gestopt mag worden. Daarom kan men haar ook gebrui ken voor vuil werk. ONZE PATRONEN. Patronen van de modellen van mantels en kinderjurken zijn verkrijgbaar bij onze mode-redactrice Mejuffr. L. Berendes, Joan Maetsuyckerstraat 96, Den Haag. De patronen voor dames kosten f 1. die voor kinderen f 0.80. Het duurt onge veer 10 dagen alvorens ze in het bezit komen van degenen die patronen aanvragen. Aan de lezeressen die een patroon bestel len, wordt beleefd verzocht bij de aanvrage het verschuldigde bedrag in te sluiten, ter voorkoming van administratiekosten. REDACTIE. GEDACHTEN EN GEZEGDEN. Wees meester van Uwen wil en dienaar van Uw geweten. EbnerEschenbach. De spot eindigt, waar het inzicht aanvangt. EbnerEschenbach. WAARHEDEN OVER DE LEUGEN. Waarom herhaalt men toch steeds dat de vrouwen leugenachtiger zijn dan de mannen? Men kan haar toch hoogstens verwijten dat zij op natuurlijker wijze en veel spontaner jokken dan de mannen. Maar zijn dit gemak en deze onbewustheid niet eerder verzachten de omstandigheden? De vrouwen jokken terwijl zij u In het ge zicht kijken en dikwijls met een glimlach op het gelaat. Wanneer de mannen de naar heid verbloemen willen, dan bekijken zij het patroon van het vloerkleed, of ze verbergen zich half achter een krant of wel zij nemen een nadenkende houding aan. Zou dat niet komen omdat de mannen meer er van door drongen zijn dat zij jokken en dus meer schuldig? De vrouwen vinden haar leugentjes zoo natuurlijk dat zij zich niet de moeite geven een excuus er voor te bedenken. De mannen, veel voorzichtiger, noemen hun onwaarheden „medelijden", handigheid", voorzichtigheid" ja soms zelfs „liefde". LICHT EN DONKER. Het is ons allen bekend, dat zwart een kleur is die uitstekend staat bij blonde vrou wen, maar o wee, wanneer gij het ongeluk hebt donker te zijn. Dan kunt gij' slechts zwart dragen wanneer er tusschen japon en gezicht een lichtere overgang is. Maar er zijn eveneens vele sombere kleuren die ge heel niet flatteus zijn voor den teint van blonde vrouwen. De mode heeft zich beziggehouden met aan dit ongemak tegemoet te komen door japon nen te scheppen die van onderen donker zijn doch van boven in een lichte tint. En deze mode best? at zoowel voor sportcostuums als voor namid^g- of avond kleeding. 1. Allereerst een avondtoilet, in zwart en wit. Het bovengedeelte der jnpon is in wit crêpe satin, de rok in zwart crêpe satin, vol gens de heerschende mode van achteren langer vallende dan van voren en eenigszins in vorm gesneden. Om den overgang te vor men zijn ongeveer ter hoogte van het middel meerdere rijen p2illettes aangebracht, welke de geïncrusteerde lijn van den zwarten rok volgen. No. 2. Het volgend toilet is in twee tonen grijs, bóven zeer licht, bijna op wit af. Naar de lange mouwen te oordeelen, zou men meer zeggen dat het een thee japon was, maar de mode staat tegenwoordig ook 's avonds lange mouwen toe. Aan het middel een strik op de platina grijze rok in crêpe satin. Deze rak- is. geheel in.vorm gesneden. 3. Nogr ëen overgang tusschen middag en STEMMING. Nu zie Ik wonderlijk gestemd Weer alles rijk en mooi, De groene wei het open veld, Het bosch in vlaggentooL Nu neurie ik weer zacht een wijs Met blijden levensmoed, En wil ik, als een dankbaar mensc Tevréden zijn en goed. Dat doet de warme zonneschijn, Die schittert wijd en zijd, Dat doet de zoele voorjaarswind, Die langs mijn wangen glijdt. H. H. DE BRUIN—LéON. avondjapon van onderen in zwart sati en het bovenlijf in ivoorkleurig quipure. De, stof wordt op het oogenblik zeer veel gedr gen. Inderdaad geeft zij een bescheidt elegantie en alle vrouwen kunnen deze st rustig kiezen. AARDBEIEN-DESSERT. 250 G. mooie geurige aardbeien (llei. kleine) 40 G. suiker 100 G. biscuits. Voor de vanille-vla: 2y2 d.L. melk 2i/2 d.L. kookroom G. suiker stukje vanille 20 G. maizei 2 eieren 1 d.L. slagroom. Bereiding: Maak de aardbeien schoon laat ze, met suiker bestrooid, een paar ut staan; houd een twaalftal mooie frisscl aardbeien afzonderlijk om ze later voor ga neering te gebruiken. Bereid de vanille-v door de melk en den room met de vanil langzaam aan de kook te brengen; de eiert te kloppen met de suiker; met deze vloeisto de maïzena aan te mengen; dit mengsel m wat van de kokende melk te verdunnen c het ten slotte onder flink roeren in de k< kende vloeistof te gieten en te laten koke tot de maizena gaar is. Laat de saus afkoi len, af en toe roerende om te voorkome: dat zich aan de oppervlakte een vlies vorm Leg intusschen de gesuiker de aardbeien las om laag met de biscuits in een kristallen vk schotel! bedek ze ten slotte met de kouc roomvla Klop den room stijf, vermeng met wat suiker, spreid ze in vlokken op c vla en leg in den room hier en daar de terug gehouden, frissche aardbeien. EENVOUDIGE AARDBEIENTAART. 250 G. tarwebloem 75 G. boter bijn 1 d.L. melk 2 theelepels bakpoeder iel zout versche aardbeien. Bereiding: Vermeng de droge bloem goe met het bakpoeder en het zout, verdeel t (met een mes) de boter in, vorm er dan me de melk een stevig samenhangend deeg va en verdeel dit in vier gelijke stukken. Rol el stuk op een met meel bestoven deegplank ui ter grootte ongeveer van een ontbijtbordji Leg de plakken deeg op elkasïr met telken een laagje weekgemaakte boter er tussche: en laat den geheelen stapel dan op een ge boterd bakblik in den oven gaar worden (2 a 30 minuten). Neem de lagen van elkaa (een bewerking, die door de tusschenlig gende boter zeer gemakkelijk gaat), laat z bekoelen en stapel ze daarna met telken een laag gekneusde, gesuikerde aardbeien e tusschen, weer op elkander. Bestrooi den bo venkant met poedersuiker. 1. Een mantel in beige en rood-bruin tweed, gezoomd met een rand in effen toon, zij het beige dan wel roodbruin, met zeer kleine soepele revers en zonder sluiting, want de kleermakers verwachten een ideaal klimaat zonder wind en zonder regen, en hoeft gij geen parapluie te dragen, zoodat deze hand steeds vrij is om den mantel ge sloten te houden. 2. Een robe-manteau in een mooi zwart laken met een rók welke groote godes vormt en een kleine shawl om den hals, en aan de polsen kleine lipjes om door de jus te halen! 3. Een japon in marine-blauw cre- pella met platte plooien, tarpsgewijze op rok en bovenlijf aangebracht. Nauw aanslui tende mouwen en een vestblouse die losge maakt kan worden om verfrischt te worden. Deze vestblouse zou ik u aanraden in zijden piqué of in crêpe de chine en met een ge strikte kraag. 4. Een japon, in zacht-blauw crêpe marocain. Het bovenlijf met gefeston neerde versiering. De rok is in vorm gesneden, het decolleté is rond. De mouwen zijn effen en op dezelfde wijze gegarneerd als het bovenlijf.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1929 | | pagina 7