De vliegramp boven het Kanaal. OUDE NIED0RP. LANGENDIJK, WINKEL. Binnenlandsch Nieuws. De kwestie der Veefondsen. Een noodlottige gebeurtenis voor het Britsche vliegwezen. De volksgezondheid in Noordholland Vrachtauto te Rotterdam door de tram aangereden. De zoutboringen bij Hengelo. Nagekomen Berichten. Gemengd Nieuws. Grieksche rooverromantiek. Is gepresenteerd en hoeveel er is gelost. Daarvoor zijn formulieren aanwezig. In Warmenhuizen is het niet mo gelijk wat aan de Langendijker veilingen geschiedt: daar. worden steekproeven genomen, welke maatregel goed werkt. De transportarbeiders en de tuinders, die fooien geven hebben aan den verkeerden toestand groote schuld. In Noordscharwoude was het den afgeloopen winter erg. Men pleitte voor een uitsluitende leiding en controle door den heer J. Kuiper. Ernstig werd aangedrongen op doortastend optreden In dezen o.m. door ontslag der transportarbeiders, die zich in dezen aan verkeerde practijken schuldig maken, boycotten der tuinders, die fooien geven. Gewenscht ware het, dat de tuinders volle medewerking verleen den; nu durven ze vaak niet uit vrees voor de transpor- ters. Alle pogingen zullen intusschen in het werk wor den gesteld, om gezonder toestanden te krijgen. Bij de rondvraag werd door den heer Hoogland de ■wenschelijkheid geuit, de aardappelveiling zoo vroeg mo gelijk te laten beginnen. Door dezen werd ook geklaagd over de ellende, die men ondervindt van den nieuwen tijd, of beter van den verschillenden tijd, die hier gebruikt wordt. Zoowel voor tuinbouwers als kooplui is het lastig. De heer Kramer meende te weten, dat het volgend jaar wel verandering zal komen, daar reeds pogingen In die richting worden gedaan. Na enkele ondergeschikte opmerkingen werd de ver gadering door den voorziter gesloten, die daarbij in het bijzonder een complimentje bracht aan de vrouwelijke verslaggeefster, hier aanwezig en hoopte, dat ook an dere bladen hetzelfde zouden doen en de verslaggeefster de vergadering zoo prettig zal ^gevonden hebben, dat zij »og meerdere malen verschijnt. ANTWOORD VAN B. en W. VAN AMSTERDAM OP DE VRAGEN DE MIRANDA. In antwoord op de vragen van het raadslid De Miranda antwoorden B. en W. van Amsterdam thans het vol gende: De voor de slachtbank bestemde runderen worden voor het grootste deel verzekerd bij Slachtveeverzekerlngs- fondsen tegen schade tengevolge van afkeuring van het géheele dier of van onderdeelen. Deze verzekeringsfondsen zijn te onderscheiden in zoo genaamde boeren- of coöperatieve fondsen en particu liere ondernemingen. De boeren- of coöperatieve fondsen zijn verreweg in de meerderheid; voor zoover hier ge slachte runderen daarbij betrokken zijn bedraagt het aantal boerenfondsen reeds 23, tegen twee particuliere ondernemingen. Daar ingevolge de bepalingen van het Burg. Wetboek de verkooper aansprakelijk is voor eventueele verborgen gebreken van het vee, welke gebreken dus eerst na de slachting aan den dag treden, betaalt de verkooper de premie voor de verzekering. Anders dan gewoonlijk bij verzekering het geval is, heeft hier de premiebetaler geen belang bij de uitkeering. Dit bepaalde dan ook de houding der veefondsen. Het terrein der boerenfondsen Is voor ieder fonds zeer beperkt en strekt zich slechts Uit over een bepaalde markt of streek (Schagen, Leiden Purmerend, Diemen, Ouderkerk, Utrecht, Schiedam, enz) De particuliere ondernemingen verzekeren evenwel op alle markten van eenige beteekenis en ook wel direct vóór de slachting hier. Het gevolg van het groote ver schil in uitgestrektheid van het terrein van verzekering tusschen heide soorten van verzekeringsfondsen is, dat de boerenfondsen per rund hooger onkosten hebben dan de particuliere ondernemingen. De grootste der boerenfondsen in Noordholland, Zuid holland en Utrecht hebben zich. yereenigd tot den Nederl. SJachtverzekeringsbond. Deze bond nu heeft besloten de afgekeurde levers en andere k leinere on- DRIE LIJEEN NOG NIET GEVONDEN. De slachtoffers een vreeselijken dood gestorven. De noodlottige vliegramp met het Engelsche passa giersvliegtuig boven het Kanaal wordt in de pers als een groote ramp voor het Britsche burgerlijke vlieg wezen beschouwd. Het is het eenige in de geschiedenis van de Imperial Airways Company, "welke tot dusver met haar vliegtuigen 3.800.000 mijl afgelegd en daarbij 99.000 passagiers vervoerd heeft. Men dringt ten sterkste aan op een degelijk onder zoek naar de oorzaken, daar de toekomst van de vlieg- diensten door zulke ongelukken ernstig geschaad moet wórden. Het toestel was den vorigen dag van de reis naar Zwitserland teruggekeerd, goed nagezien en door de ambtenaren van het luchtvaartdepartement vóór zijn vertrek op zijn laatste reis luchtwaardig verklaard. Alle bladen prijzen de heldhaftige pogingen van de bemaning van den Belgischen treiler Goby om de ge wonde menschen te redden en de dooden op te nemen. Het toestel heeft den zeespiegel met een vervaarlijke Ik'racht getroffen, zoodat vele deelen uit elkaar vielen. De voornaamste overblijfselen, onder welke de kajuit, zijn naar Dungeness gesleept en daar te middernacht aangebracht Een kleln-Moth-toestel met twee menschen erin dat het tooneel van de ramp bezocht had, is bij Dungeness ook naar beneden gestort, maar de menschen die erin zaten, kwamen er ongedeerd af Niets van de vermisten gevonden. Naar VJD. gister uit Londen vernam, waren er toen van de zeven bij het vliegongeluk om het leven gekomen personen nog steeds drie niet geborgen. Het verlies van zooveel passagiers is waarschijnlijk daaraan te wijten, dat de machine bij de landing op bet water over den kop sloeg, waardoor de passagiers in het voorste deel van de cabine op elkaar gedrongen werden, zoodat dit gedeelte lang onder water bleef. De overblijfselen van het vliegtuig zijn in de baai van Dungeness aan een visschersboot verankerd. Bij het- terugkomen van den vloed zal naar de drie ver miste pasagiers gezocht worden. Deskundigen verklaren, dat zij het ongeval onbegrij pelijk achten, aangezien in October 1926 een zelfde type vliegtuig onder dezelfde omstandigheden een noodlan ding in 't Kanaal moest maken en zonder verlies van menschenlevens vijf en veertig minuten op assistentie kon wachten. Het Hollandsche slachtoffer. Volgens het persbureau Vaz Dias, is de omgekomen passagierster mevrouw Korachi anders genaamd „me vrouw Gerzon" de 34-jarige dochter van den onlangs overleden bekenden Amsterdammer Lion Gerzon. Zij was op weg naar Zurich. Het drama speelde zich in vier minuten af. Het blijkt, dat tusschen de uitzending van het eer- derdeelen niet meer uit te betalen. De belde particuliere ondernemingen daarentegen blijven voor deze afgekeur de deelen vergoeding uitkeeren. Het besluit van den bond (boerenfondsen) heeft nu den strijd ontketend, omdat de grossiers en slagers als koopers van meening zijn, dat de coöperatieve fondsen, op welke de verkooper zijn risico van afkeuringen af wentelt, verplicht zijn ook de afgekeurde levers uit te betalen. Het komt B. en W. niet noodig voor een uit gebreid onderzoek naar de werking der veeverzeke- ringsfondsen in te stellen. Immers het belang, dat hier bij betrokken is, is niet een zuiver gemeentelijk belang. Dit blijkt o.m. uit het feit, dat de actie over het ge- heele land wordt gevoerd. B. en W. hebben er zich daarom toe bepaald inlich tingen in te winnen omtrent de klacht als zou de keu ring van levers aan het Abattoir te streng zijn en om trent den invloed van het conflict op de vleeschprijzen. Wfe.t het eerste betreft, hebben zij zich ter zake doen voorlichten door den directeur van de Veemarkt en het Abattoir. Voorts is B. en W. gebleken, dat de vleeschprijzen niet zijn gestegen, doch eer zijn gedaald, daar de aan voer van vee op de veemarkt overvloediger is dan ooit. 250 KUIKENS IN DE VLAMMEN OMGEKOMEN. Eij brand in een hoenderpark te Warfum. Maandagmorgen om pl.m vier uur brak brand uit in het hoenderpark van den heer G. Bulstra te War fum, De voerman Meijer, die juist passeerde, waar schuwde den eigenaar. Het bleek dat een der hok ken, waarin een 250-tal kiukens huisde, in lichtelaaie stond. Alle kuikens werden een prooi der vlammen. Vermoedelijk is brand ontstaan door de verwarmde kunstmoeder, die in het hok was geplaatst. SCHERPE CRITIEK OP HET BELEID VAN GED. STATEN. In de gister gehouden zomerzittlng van de Prov. Sta ten van Noord-Holland is de gezondheidszorg in onze provincie en de aanstelling van een geneeskundig amb tenaar ter sprake gekomen. Hierbij werd door den beer Asscher opgemerkt, dat groote subsidies van provinciewege aan diverse instel lingen worden gegeven, zonder de er controle is of de gelden wel op de juiste door Prov. Staten gewilde wijze worden besteed. Ook rijst de vraag, of Ged. Staten vol doende organiseerend optreden. Spr. meent, dat het wel degelijk noodig is, dat een all round medicus Ged. Sta ten van advies dient Ware dit reeds het geval geweest dan zouden enkele fouten, welke zijn geschied, niet zijn voorgekomen. Dr. De Hartogh vroeg of er in Noord-Holland genoeg wordt gedaan in het belang der volksgezondheid en of er voldoende controle is op de instellingen, die door de Staten worden ondersteund. Beide vragen moet spr. ontkennend beantwoorden. Wat de eerste betreft wees dr. De Hartogh er op, dat er niets wordt gedaan voor de zeer zware t.b.c.-patien ten, die niet meer naar een sanatorium kunnen worden vervoerd. Van het organiseerend vermogen van Ged. Staten op dit punt is spr. niets gebleken. Spr. deed met klem een beroep op de Statenleden, om mede te gaan met het voorstel om een geneeskun dig provinciaal ambtenaar aan te stellen. De heer E. Polak heeft waardeering voor het onder zoek, door Ged. Staten ingesteld. De vorige sprekers vergeten, dat de Provincie wettelijke bevoegdheid mist en alleen steunend, doch niet verordenend7 kan optreden. Spr. meent, dat het voorstel-Asscher te vroeg is ib is b ste noodsein en de ramp slechts vier minuten zijn ver- loopen. In dien tusschentijd heeft de piloot nog 12 mijl in de richting van de kust afgelegd. Wat een der geredde passagiers vertelde. De heer Petham, een der geredde passagiers geeft bet volgende verhaal van de ramp: „Stel u de verwarrnig voor: een dozijn passagiers op een hoop op den vloer. Het vliegtuig onderstboven, voor zoover wij wisten, mannen en vrouwen één trappelende, worstelende massa. De zware bagage viel over ons heen, en wij waren gevangen in wat elk moment onze dood kist kon worden. Toen wij naar beneden kwamen, wis ten wij dat er iets haperde. Wij raakten het water met een geweldigen slag en werden allen tegen den grond geslingerd. De zee klotste tegen de wanden. Maar alle uitgangen waren geblokkeerd. Ik trapte een gat in den wand, zoo goed als het ging heesch ik mij naar buiten Achter mij lag een meisje. Ik trok haar door de opening Een man volgde, en samen haalden wij nog een vrouw door het gat. Wij waren toen met ons zessen: vier pas sagiers, de piloot en de mecanicien. Toen volgde er nie mand meer en gingen wij weer naar binnen om te zien wat wij konden doen. Binnen waren nog zes of zeven passagiers, het water stroomde naar binnen. De zware babage was op de menschen gevallen en bedolf hen. Zij lagen er onder, zóó vastgeklemd,- dat wij er niet in kon den slagen hen te bevrijden. Zij verdronken en werden verpletterd door onze oogen. Nadere bijzonderheden. Het toestel, een Handley Page W 10 was voorzien van twee Napier Lion-motoren van 150 pk. en verliet Croydon gistermorgen te half elf teneinde via Parijs en Bazel naar,Zurich te gaan. Piloot was Cpt. Brailli, die zich bui tengewoon heldhaftig heeft gedragen. Hij weigerde be slist het vliegtuig te verlaten alvorens alle passagiers waren gered. Het toestel .was volgens nadere bijzon derheden 12 mijlen uit de kust, toen de toestand ernstig begon te worden. De bestuurder besefte, dat hij geen land meer kon be reiken en de Belgische trawler „Gaby" bemerkend, bracht hij de machine op 50 yards afstand van het schip op het water neer. De neus verdween onder het opper vlak, terwijl de staart in de hoogte sloeg. Kort nadat de Belgische trawler toegesneld was kwam 'de wachtboot uit Dover. De Belgen klommen op het vliegtuig en nadat verschillende gewonde passagiers waren gered, werd het lijk van Mrs. Ickerson te voorschijn gebracht. Toen werd het duidelijk, dat verschillende passagiers in het voorste gedeelte der cabine waren verdronken. Een lid van de bemanning der Belgische trawler ver klaarde, dat hij van het landaf een groot vliegtuig zag aankomen. Aanvankelijk bemerkte hij niets onge woons, maar toen de machine de trawler naderde viel zij plotseling. Even dacht de bemanning dat de trawler getroffen zou worden, maar de bestuurder bad nog een weinig controle over de machine. Het vliegtuig werd zwaar beschadigd. We konden direct twee heeren, twee dames en de mecanicien redden. De bestuurder weigerde dé machine te verlaten. Alle passagiers, die wij redden, waren gewond Bij het naar land sleepen van het toestel brak één keer het touw, waardoor het toestel ongeveer In tweeën werd ge splitst. Daardoor kwamen twee lijken te voorschijn, die naar Dungeness werden vervoerd. Daar werd het lijk van een heer gevonden en verschillende pakjes, die waarschijnlijk eigendom van de passagiers waren. gediend en verzoekt het tijdelijk te willen terugnemen. De heer Abrahams vroeg, of Gedeputeerden bereid zijn, hun meening op dit punt te herzien, hij verzocht de heel zaak aan te houden, De heer De iranda meent, dat de instelling van pro vinciale geneeskundige ambtenaren moet beteekenen, het begin van de instelling van een provincialen genees kundigen dienst. EN IN HET WATER GEVALLEN. Bestuurder en een kind in de diepte verdwenen. Gisteravond te ongeveer half 9 is te Rotterdam een vrachtauto, bestuurd door J. van Euwijk uit Schiedam, welke beladen was met zakken aardappelen op het midden van de .Noord Blaak door een tramwagen van lijn 17 aangereden en te water gevallen. De auto had achter de boomen geladen en reed juist in schuins- linksche richting den kant van het oude Postkantoor uit toen de in dezelfde richting rijdende tramwagen hem greep. De auto maakte een draai, de bestuurder verloor de macht over zijn stuur en remmen, en plot seling schoot hij de Blaak in. Onder het vallen maakte de auto nog een slag om, zoodat de wielen boven kwa men. Naast den bestuurder zat de 3-jarige jongen Jan Meyboom, eveneens uit Schiedam, Achter op de lading bevond zich nog een jongen. Deze laatste wist zich op het laatste oogenblik door van dien wagen te springen in veiligheid te brengen Euwijk en het kind eohter verdwenen in de diepte. De eerste heeft een schuit weten te bereiken. Het kina werd gered door schipper Donkersloot uit Den Bom mel, die met zijn schuit in de Blaak lag. Deze sprong te water en wist het reeds gezonken knaapje boven te brengen. Ook de agent F. Roos had zich gekleed te wa ter begeven en pogingen tot redding in het werk ge steld. De bestuurder en het kind zyn met een auto van den Gemeentelijken geneeskundigen dienst naar het zie kenhuis Coolsingel gebracht Het kind, dat, nadat een kwartier lang kunstmatige ademhaling was toegepast, weer bijkwam, is daar opgenomen. Euwijk die een wond aan de rechterslaap had en een diepe wond aan de kin kon zich na verbonden te zijn, huiswaarts begeven. Met den kraanwagen van Jacatra is de vrachtauto uit de Blaak gehaald, hij is door de zorgen van de politie naar Woudensteyn getransporteerd. De wagen was zwaar be schadigd, de cabine was er afgeslagen. De lading aard appelen is verloren gegaan. HET DOEL. In het nummer van gisteren hebben wij melding gemaakt van het vinden van zout door de Kon. Ned. Zoutindustrie in de omgeving van Hengelo. Met de boringen' daar ter plaatse is men 25 April jl. begon- ne. De boortoren is opgericht aan den klinkerweg EnschedeTwekkeloHengelo onder de buurtschap Twekkelo in de gemeente Lonneker. Wat is het doel dezer boringen? zoo zal men zich afvragen, aldus de Twentsche corr. van het Hsbl., Boekelo eveneens gelegen onder Lonneker toch is vrij dicht in de buurt en het is een algemeen bekend feit,, dat het daar gevonden zout voor lange, lange jaren toereikend is. De voornaamste aanleiding tot het doen van de bo ringen te Twekeklo zijn de Twentsche kanaalplannen die eerlang tot uitvoering zullen komen. Zou men voor het vervoer van het zout een speciale zijtak naar Boekelo moeten graven, dan zou het vrachtvoor deel geheel opgeheven worden. Daarom rijpte het plan te zoeken naar een terrein in de onmiddellijke nabijheid-van het toekomstig kanaal, i.c te Twek kelo. Dan is er nog een andere reden voor de boringen in Twekeklo. In Groenlo is eveneens zout op vrij gun stige diepte gevonden, voor de exploitatie waarvan door de Mijnbouwmaatschappij „Gelria" bij de regee ring concessie is aangevraagd. Nog steeds is op die aanvraag nog niet beslist, daar de Staat hier voor een lastig probleem is geplaatst. De Boekelosche zoutin- industrie is nl. een gemengd bedrijf, waarvan de Staat niet geïnteresseerd is„ concessie verleend,, dan komt Boekelo natuurlijk in het nadeel. Hoewel de Kon. Nederl. Zoutindustrie steeds volle sympathie heetf gehad voor de overeenkomst met den Staat, zou zij bij een event, toestaan van de Groenlosche con cessie, in Twekkelo een bedrijf kunen gaan exploitee- ren, waarin de Staat niet betrokken is. Het spreekt toch vanzelf, dat wanneer „Gelria' concessie wordt verleend voor Groenlo,, men dit de Koninklijke ook voor Twekkelo moet doen. De boringen zijn momenteel stop gezet. Deze zijn tot nu toe geschied door middel van pe- kelspoeding. Thans zal een aanvang worden gemaakt met de z.g kroonboring, d.i. een boring door middel van een holle buis, bezet met diamanten. Door deze boring kan nauwkeurig worden nagegaan welke dikte de zoutlaag heeft en hoe de samenstelling van de on derste lagen is. Men denkt Donderdag met de borin gen een aanvang te maken. De diepte (pl.m. 295 M.) waarop de Twekkelosche zoutlaag, die door een breuk van het Boekelosche ge bied is gescheiden, wordt aangetroffen, is zeer gunstig. Deze diepte is gelijk aan die van Boekelo, zoodat de ex- ploltatiemogelijkheid zeer groot is. De zoutlaag te Twek-, kelo zal zoowel op mijnbouwkundige wijze, als door middel van het uitloogingssysteem, (dat thans te Boeke lo wordt toegepast), kunnen worden geëxploiteerd. Men zou in Twekkelo zeer goed schachten kunnen maken, waardoor het ietwat goedkoopere, grove zout zal kun nen worden gewonnen. Als typische bijzonderheid kan nog worden gemeld, dat de Maatschappij voor Mijn- bouwkundige Werken te Heerlen momenteel bezig is met het nemen van proeven bij Hengelo, nl.1. onder Oele. Men is echter nog niet zoover, dat met de boringen zal kunnen worden begonnen. AMSTERDAM, 18 Juni. (Bericht van den mak. Jac. Knoop). Zeeuwsche bon ten f 1—3.25, id. blauwen f 1—3.15, id. bravo's f 1—1.50, ld. roodstar f 1.10—1.30, id. bonte star f 1—1.30, IJpol- der bravo's f 11.50, id. roodstar f 1.101.30, id. Beve landers f 1 per H.L. Langendijker Muizen f 1415, per 100 Kg., Noordholl. blauwen f 1.75—2, Hillegommer zand f 1.502, per H.L. Westl. muizen f 2022, ld. kl. muizen f 1717.50, per 100 Kg. Drentsche eigenheimers f 11.50, Friesche roodstar f 1.101.30, per H.L., Zomer Malta f 15—16 per 100 Kg. Ter gelegenheid van de kermis te Verlaat gaf de tooneelvereeniging „Molière' 'alhier, in het café van den heer A. Mijts een openbare uitvoering voor een flink bezette zaal. Opgevoerd werd „Het Generaalsvrouwtje", een blijspel en echt kermisstuk, in 4 bedrijven door Hen- rl 't Sas. Dat het stuk In den 6maak viel bij het publiek bewees wel het applaus dat den spelenden na afloop ten deel viel Slot een gezellig bal. ZUEDSCHARWOUDE. Tot burgemeester dezer gemeente is herbenoemd jhr. A. L. van Spengler. De Postduivenvereniging „Steeds Verder" alhier, hield Zondag 16 Juni een vlucht vanaf Chatauroux, afstand 680 K.M. Loslating 6 uur. 1. F. v. Kempen 15 uur 37 min. 10 sec.; 2. F. v. Kempen 16 uur 9 min. 52 sec.; 3. C. Hoep 16 uur 10 min. 14 sec.; 4. C. Hoep 16 uur 20 min. 39 sec.; 5. N. Wijn 16 uur 39 min. 30 sec.; 6. A Raven 16 uur 42 min. 47 sec.; 7. P. Strobbe 17 uur 38 min. 9 sec.; 8. C. Hoep 18 uur 5 min. 54 sec. Zondag 23 Juni wordt gevlogen vanaf Pont, St Maxence, afstand 400 K.M. HERBENOEMD. Tot burgemeester der gemeente Heiloo is herbe noemd jhr. N. van Foreest. IROOTE FABRIEKSBRAND TE BERLIJN. In de chemisch-pharmaceutische fabriek van de firma '-.aboschin Alt-Moabit 104 in Berlijn, is gistermiddag een geweldige brand uitgebroken, die zoo snel om zich heen- ;reep dat 10 autospuiten en twee drijvende stoomspuiten lan de blussching te pas kwamen. Van het personeel :ijn op een na alle leden gered; een arbeider die in loodsangst uit een raam sprong, is zwaar gewond. Om vijf uur stonden de fabrieksgebouwen van de weede tot de vierde verdieping in lichte laaie. De brand is vermoedelijk ontstaan doordien een em- iloyé die een potlood in een blik spiritus had laten allen, er een lucifer bijhield om er in te kijken. Dadelijk :choot een sterken vlam op die oversloeg op een nabij- - taanden benzine-houder. De employé kreeg zoo ernstige brandwonden, dat hij later in het ziekenhuis is bezweken SPOORWEGBOTSING IN POLEN. Drie dooden. Bij Zdolbunon in de Oost-Marten zijn gisteren twee goederentreinen door verkeerden wisselstand in botsing gekomen. Enkele wagens zijn vernield ;3 spoorwegbe ambten zijn gedood, twee gewonda AUTO IN EEN KANAAL GESTORT. Vier kinderen en gouvernant» omgekomen. Reuter meldt uit Tilbury (Ontario): Een auto waarin zich ook vier kinderen en een gouvernante -bevonden, is in het kanaal gestort. De vier kinderen en de gouvernante kwamen om het le ven. i GEVECHTEN IN ZUID-AFRIKA. Tusschen Europeanen en inlanders. Reuter meldt uit Durban (Natal): Doordat inlanders bezwaar maakten' tegen voedsel bereiding door Europeanen, hadden er ernstige ge vechten plaats tusschen Europeanen en inlanders. Er werden ongeveer twintig personen gearresteerd, waarvan zes zich in kritieken toestand bevinden. Eén Europeaan overleed tengevolge van de bekomen wonden. Tallooze personen aan beide zijden kregen lichte kwetsuren. DE DUITSCHE PANTSERKRUISER WORDT VERDER GEBOUWD. Schrapping tweeden termijn afgestemd. Wolff meldt uit Berlijn d.d. gister: In den Rijksdag is gister bij de marinebegrooting een communistisch voorstel tot schrapping van den twee den termijn voor den pantserkruiser met 224 tegen 153 stemmen blanco verworpen. Vóór schrapping stemde ook de sociaal-democratische fractie, met uitzondering van de sociaaldemocratische ministers. NOODLOTTIGE ONTPLOFFING OP EEN VRACHTBOOT. Kleeren van vijf personen in brand geraakt. Wolff meldt uit Zurich: Op het meer van Zurich heeft op een kleine vracht boot een motorontploffing plaats gehad, waardoor de kleeren van vijf opvarenden in brand geraakten. Zij sprongen te water ,ten einde het vuur te blusschen. Een motorboot pikte de menschen, die van pijn vrijwel be wusteloos waren op. Drie hunner werden in hopelozen toestand naar het ziekenhuis gebracht, de twee anderen zijn eveneens ernstig gewond. NIEUW SCHANDAAL BIJ SCOTLAND YARD Drie ambtenaren ontslagen. De Engelsche bladen maken melding van een nieuw schandaal in Scotland Yard. Drie ambtenaren van den buitendienst moeten van hun post zijn ontheven. De nadruk wordt er op gelegd, dat in Scotland zeer streng 'geheimhouding wordt betracht over den aard der be schuldigingen, op grond waarvan de drie ambtenaren uit hun betrekking zijn ontslagen. PROCES TEGEN DE TWEE NEVEN KOEMBI. Zonderlinge wraakneming. Men schrijft aan de N. R. Ct.: Het Grieksche eiland Ivorfoe registreert sinds een week massa-bezoek. Ditmaal niet van reizigers, die voor hun genoegen natuurpracht willen genieten, maar van journalisten en bewoners van Epirus. Zij allen zijn gekomen ter bijwoning van het proces te gen de twee neven Koembi, de twee meest beruchte roovers uit de provincie Epirus. Dat Korfoe voor de behandeling der zaak is gekozen, in plaats van Athene, vindt zijn oorzaak in de overweging, dat het grootste deel der talrijke getuigen a charge uit Epi rus afkomstig is, zoodat de te vergoeden reiskosten anders belangrijk hooger zouden zijn. Het proces is niet een zuiver proces wegens moord en roof, ook al zou het deel dat met deze misdrijven samenhangt stof op kunnen leveren voor tientallen kino-drama's, maar het heeft ook een niet te miskennen politieken bijsmaak. De neven zijn 27 en 32 jaar oud. en begonnen hun carrière met klein werk: diefstallen, kleinere inbra ken enz. Toen zij hun daarvoor opgelegde straffen hadden uitgezeten, besloten zij, zich te wreken op de getuigen die verklaringen te hunnen nadeele hadden afgelegd. Hun eerste wraakneming bestond in het slachten van 250 schapen en vier paarden. Zij oor deelden, dat een eenvoudige moord eigenlijk geen voldoende straf beteekende met den dood was al les afgeloopen. Zij wilden dat hun slachtoffers voort zouden leven echter oeconomisch vernietigd. Toen zij wisten, dat de eigenaar afwezig was, beslopen zij de schapenkraal van een rijken boer, wekten de her ders, en dwongen hen onder bedreiging, den geheelen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1929 | | pagina 2