De vliegramp boven het Kanaal.
OUDE NIED0RP.
LANGENDIJK,
WINKEL.
Binnenlandsch Nieuws.
De kwestie der Veefondsen.
Een noodlottige gebeurtenis voor het
Britsche vliegwezen.
De volksgezondheid in Noordholland
Vrachtauto te Rotterdam door de tram
aangereden.
De zoutboringen bij Hengelo.
Nagekomen Berichten.
Gemengd Nieuws.
Grieksche rooverromantiek.
Is gepresenteerd en hoeveel er is gelost. Daarvoor zijn
formulieren aanwezig. In Warmenhuizen is het niet mo
gelijk wat aan de Langendijker veilingen geschiedt:
daar. worden steekproeven genomen, welke maatregel
goed werkt. De transportarbeiders en de tuinders, die
fooien geven hebben aan den verkeerden toestand groote
schuld. In Noordscharwoude was het den afgeloopen
winter erg. Men pleitte voor een uitsluitende leiding en
controle door den heer J. Kuiper.
Ernstig werd aangedrongen op doortastend optreden
In dezen o.m. door ontslag der transportarbeiders, die
zich in dezen aan verkeerde practijken schuldig maken,
boycotten der tuinders, die fooien geven. Gewenscht
ware het, dat de tuinders volle medewerking verleen
den; nu durven ze vaak niet uit vrees voor de transpor-
ters. Alle pogingen zullen intusschen in het werk wor
den gesteld, om gezonder toestanden te krijgen.
Bij de rondvraag werd door den heer Hoogland de
■wenschelijkheid geuit, de aardappelveiling zoo vroeg mo
gelijk te laten beginnen.
Door dezen werd ook geklaagd over de ellende, die
men ondervindt van den nieuwen tijd, of beter van den
verschillenden tijd, die hier gebruikt wordt. Zoowel voor
tuinbouwers als kooplui is het lastig.
De heer Kramer meende te weten, dat het volgend
jaar wel verandering zal komen, daar reeds pogingen
In die richting worden gedaan.
Na enkele ondergeschikte opmerkingen werd de ver
gadering door den voorziter gesloten, die daarbij in het
bijzonder een complimentje bracht aan de vrouwelijke
verslaggeefster, hier aanwezig en hoopte, dat ook an
dere bladen hetzelfde zouden doen en de verslaggeefster
de vergadering zoo prettig zal ^gevonden hebben, dat zij
»og meerdere malen verschijnt.
ANTWOORD VAN B. en W. VAN AMSTERDAM OP
DE VRAGEN DE MIRANDA.
In antwoord op de vragen van het raadslid De Miranda
antwoorden B. en W. van Amsterdam thans het vol
gende:
De voor de slachtbank bestemde runderen worden voor
het grootste deel verzekerd bij Slachtveeverzekerlngs-
fondsen tegen schade tengevolge van afkeuring van het
géheele dier of van onderdeelen.
Deze verzekeringsfondsen zijn te onderscheiden in zoo
genaamde boeren- of coöperatieve fondsen en particu
liere ondernemingen. De boeren- of coöperatieve fondsen
zijn verreweg in de meerderheid; voor zoover hier ge
slachte runderen daarbij betrokken zijn bedraagt het
aantal boerenfondsen reeds 23, tegen twee particuliere
ondernemingen.
Daar ingevolge de bepalingen van het Burg. Wetboek
de verkooper aansprakelijk is voor eventueele verborgen
gebreken van het vee, welke gebreken dus eerst na de
slachting aan den dag treden, betaalt de verkooper de
premie voor de verzekering. Anders dan gewoonlijk bij
verzekering het geval is, heeft hier de premiebetaler
geen belang bij de uitkeering. Dit bepaalde dan ook de
houding der veefondsen. Het terrein der boerenfondsen
Is voor ieder fonds zeer beperkt en strekt zich slechts
Uit over een bepaalde markt of streek (Schagen, Leiden
Purmerend, Diemen, Ouderkerk, Utrecht, Schiedam, enz)
De particuliere ondernemingen verzekeren evenwel op
alle markten van eenige beteekenis en ook wel direct
vóór de slachting hier. Het gevolg van het groote ver
schil in uitgestrektheid van het terrein van verzekering
tusschen heide soorten van verzekeringsfondsen is, dat
de boerenfondsen per rund hooger onkosten hebben dan
de particuliere ondernemingen.
De grootste der boerenfondsen in Noordholland, Zuid
holland en Utrecht hebben zich. yereenigd tot den
Nederl. SJachtverzekeringsbond. Deze bond nu heeft
besloten de afgekeurde levers en andere k leinere on-
DRIE LIJEEN NOG NIET GEVONDEN.
De slachtoffers een vreeselijken dood gestorven.
De noodlottige vliegramp met het Engelsche passa
giersvliegtuig boven het Kanaal wordt in de pers als
een groote ramp voor het Britsche burgerlijke vlieg
wezen beschouwd. Het is het eenige in de geschiedenis
van de Imperial Airways Company, "welke tot dusver
met haar vliegtuigen 3.800.000 mijl afgelegd en daarbij
99.000 passagiers vervoerd heeft.
Men dringt ten sterkste aan op een degelijk onder
zoek naar de oorzaken, daar de toekomst van de vlieg-
diensten door zulke ongelukken ernstig geschaad moet
wórden.
Het toestel was den vorigen dag van de reis naar
Zwitserland teruggekeerd, goed nagezien en door de
ambtenaren van het luchtvaartdepartement vóór zijn
vertrek op zijn laatste reis luchtwaardig verklaard.
Alle bladen prijzen de heldhaftige pogingen van de
bemaning van den Belgischen treiler Goby om de ge
wonde menschen te redden en de dooden op te nemen.
Het toestel heeft den zeespiegel met een vervaarlijke
Ik'racht getroffen, zoodat vele deelen uit elkaar vielen.
De voornaamste overblijfselen, onder welke de kajuit,
zijn naar Dungeness gesleept en daar te middernacht
aangebracht
Een kleln-Moth-toestel met twee menschen erin dat
het tooneel van de ramp bezocht had, is bij Dungeness
ook naar beneden gestort, maar de menschen die erin
zaten, kwamen er ongedeerd af
Niets van de vermisten gevonden.
Naar VJD. gister uit Londen vernam, waren er toen
van de zeven bij het vliegongeluk om het leven gekomen
personen nog steeds drie niet geborgen.
Het verlies van zooveel passagiers is waarschijnlijk
daaraan te wijten, dat de machine bij de landing op
bet water over den kop sloeg, waardoor de passagiers
in het voorste deel van de cabine op elkaar gedrongen
werden, zoodat dit gedeelte lang onder water bleef.
De overblijfselen van het vliegtuig zijn in de baai
van Dungeness aan een visschersboot verankerd. Bij
het- terugkomen van den vloed zal naar de drie ver
miste pasagiers gezocht worden.
Deskundigen verklaren, dat zij het ongeval onbegrij
pelijk achten, aangezien in October 1926 een zelfde type
vliegtuig onder dezelfde omstandigheden een noodlan
ding in 't Kanaal moest maken en zonder verlies van
menschenlevens vijf en veertig minuten op assistentie
kon wachten.
Het Hollandsche slachtoffer.
Volgens het persbureau Vaz Dias, is de omgekomen
passagierster mevrouw Korachi anders genaamd „me
vrouw Gerzon" de 34-jarige dochter van den onlangs
overleden bekenden Amsterdammer Lion Gerzon. Zij
was op weg naar Zurich.
Het drama speelde zich in vier minuten af.
Het blijkt, dat tusschen de uitzending van het eer-
derdeelen niet meer uit te betalen. De belde particuliere
ondernemingen daarentegen blijven voor deze afgekeur
de deelen vergoeding uitkeeren.
Het besluit van den bond (boerenfondsen) heeft nu
den strijd ontketend, omdat de grossiers en slagers als
koopers van meening zijn, dat de coöperatieve fondsen,
op welke de verkooper zijn risico van afkeuringen af
wentelt, verplicht zijn ook de afgekeurde levers uit te
betalen. Het komt B. en W. niet noodig voor een uit
gebreid onderzoek naar de werking der veeverzeke-
ringsfondsen in te stellen. Immers het belang, dat hier
bij betrokken is, is niet een zuiver gemeentelijk belang.
Dit blijkt o.m. uit het feit, dat de actie over het ge-
heele land wordt gevoerd.
B. en W. hebben er zich daarom toe bepaald inlich
tingen in te winnen omtrent de klacht als zou de keu
ring van levers aan het Abattoir te streng zijn en om
trent den invloed van het conflict op de vleeschprijzen.
Wfe.t het eerste betreft, hebben zij zich ter zake doen
voorlichten door den directeur van de Veemarkt en
het Abattoir.
Voorts is B. en W. gebleken, dat de vleeschprijzen
niet zijn gestegen, doch eer zijn gedaald, daar de aan
voer van vee op de veemarkt overvloediger is dan ooit.
250 KUIKENS IN DE VLAMMEN
OMGEKOMEN.
Eij brand in een hoenderpark te Warfum.
Maandagmorgen om pl.m vier uur brak brand uit
in het hoenderpark van den heer G. Bulstra te War
fum, De voerman Meijer, die juist passeerde, waar
schuwde den eigenaar. Het bleek dat een der hok
ken, waarin een 250-tal kiukens huisde, in lichtelaaie
stond. Alle kuikens werden een prooi der vlammen.
Vermoedelijk is brand ontstaan door de verwarmde
kunstmoeder, die in het hok was geplaatst.
SCHERPE CRITIEK OP HET BELEID VAN
GED. STATEN.
In de gister gehouden zomerzittlng van de Prov. Sta
ten van Noord-Holland is de gezondheidszorg in onze
provincie en de aanstelling van een geneeskundig amb
tenaar ter sprake gekomen.
Hierbij werd door den beer Asscher opgemerkt, dat
groote subsidies van provinciewege aan diverse instel
lingen worden gegeven, zonder de er controle is of de
gelden wel op de juiste door Prov. Staten gewilde wijze
worden besteed. Ook rijst de vraag, of Ged. Staten vol
doende organiseerend optreden. Spr. meent, dat het wel
degelijk noodig is, dat een all round medicus Ged. Sta
ten van advies dient Ware dit reeds het geval geweest
dan zouden enkele fouten, welke zijn geschied, niet zijn
voorgekomen.
Dr. De Hartogh vroeg of er in Noord-Holland genoeg
wordt gedaan in het belang der volksgezondheid en of er
voldoende controle is op de instellingen, die door de
Staten worden ondersteund.
Beide vragen moet spr. ontkennend beantwoorden.
Wat de eerste betreft wees dr. De Hartogh er op, dat
er niets wordt gedaan voor de zeer zware t.b.c.-patien
ten, die niet meer naar een sanatorium kunnen worden
vervoerd. Van het organiseerend vermogen van Ged.
Staten op dit punt is spr. niets gebleken.
Spr. deed met klem een beroep op de Statenleden,
om mede te gaan met het voorstel om een geneeskun
dig provinciaal ambtenaar aan te stellen.
De heer E. Polak heeft waardeering voor het onder
zoek, door Ged. Staten ingesteld. De vorige sprekers
vergeten, dat de Provincie wettelijke bevoegdheid mist
en alleen steunend, doch niet verordenend7 kan optreden.
Spr. meent, dat het voorstel-Asscher te vroeg is ib
is b
ste noodsein en de ramp slechts vier minuten zijn ver-
loopen. In dien tusschentijd heeft de piloot nog 12 mijl
in de richting van de kust afgelegd.
Wat een der geredde passagiers vertelde.
De heer Petham, een der geredde passagiers geeft bet
volgende verhaal van de ramp:
„Stel u de verwarrnig voor: een dozijn passagiers op
een hoop op den vloer. Het vliegtuig onderstboven, voor
zoover wij wisten, mannen en vrouwen één trappelende,
worstelende massa. De zware bagage viel over ons heen,
en wij waren gevangen in wat elk moment onze dood
kist kon worden. Toen wij naar beneden kwamen, wis
ten wij dat er iets haperde. Wij raakten het water met
een geweldigen slag en werden allen tegen den grond
geslingerd. De zee klotste tegen de wanden. Maar alle
uitgangen waren geblokkeerd. Ik trapte een gat in den
wand, zoo goed als het ging heesch ik mij naar buiten
Achter mij lag een meisje. Ik trok haar door de opening
Een man volgde, en samen haalden wij nog een vrouw
door het gat. Wij waren toen met ons zessen: vier pas
sagiers, de piloot en de mecanicien. Toen volgde er nie
mand meer en gingen wij weer naar binnen om te zien
wat wij konden doen. Binnen waren nog zes of zeven
passagiers, het water stroomde naar binnen. De zware
babage was op de menschen gevallen en bedolf hen. Zij
lagen er onder, zóó vastgeklemd,- dat wij er niet in kon
den slagen hen te bevrijden. Zij verdronken en werden
verpletterd door onze oogen.
Nadere bijzonderheden.
Het toestel, een Handley Page W 10 was voorzien van
twee Napier Lion-motoren van 150 pk. en verliet Croydon
gistermorgen te half elf teneinde via Parijs en Bazel
naar,Zurich te gaan. Piloot was Cpt. Brailli, die zich bui
tengewoon heldhaftig heeft gedragen. Hij weigerde be
slist het vliegtuig te verlaten alvorens alle passagiers
waren gered. Het toestel .was volgens nadere bijzon
derheden 12 mijlen uit de kust, toen de toestand ernstig
begon te worden.
De bestuurder besefte, dat hij geen land meer kon be
reiken en de Belgische trawler „Gaby" bemerkend,
bracht hij de machine op 50 yards afstand van het schip
op het water neer. De neus verdween onder het opper
vlak, terwijl de staart in de hoogte sloeg. Kort nadat de
Belgische trawler toegesneld was kwam 'de wachtboot
uit Dover. De Belgen klommen op het vliegtuig en nadat
verschillende gewonde passagiers waren gered, werd het
lijk van Mrs. Ickerson te voorschijn gebracht. Toen
werd het duidelijk, dat verschillende passagiers in het
voorste gedeelte der cabine waren verdronken.
Een lid van de bemanning der Belgische trawler ver
klaarde, dat hij van het landaf een groot vliegtuig
zag aankomen. Aanvankelijk bemerkte hij niets onge
woons, maar toen de machine de trawler naderde viel
zij plotseling. Even dacht de bemanning dat de trawler
getroffen zou worden, maar de bestuurder bad nog een
weinig controle over de machine. Het vliegtuig werd
zwaar beschadigd. We konden direct twee heeren, twee
dames en de mecanicien redden.
De bestuurder weigerde dé machine te verlaten. Alle
passagiers, die wij redden, waren gewond Bij het naar
land sleepen van het toestel brak één keer het touw,
waardoor het toestel ongeveer In tweeën werd ge
splitst. Daardoor kwamen twee lijken te voorschijn,
die naar Dungeness werden vervoerd. Daar werd het
lijk van een heer gevonden en verschillende pakjes, die
waarschijnlijk eigendom van de passagiers waren.
gediend en verzoekt het tijdelijk te willen terugnemen.
De heer Abrahams vroeg, of Gedeputeerden bereid
zijn, hun meening op dit punt te herzien, hij verzocht
de heel zaak aan te houden,
De heer De iranda meent, dat de instelling van pro
vinciale geneeskundige ambtenaren moet beteekenen,
het begin van de instelling van een provincialen genees
kundigen dienst.
EN IN HET WATER GEVALLEN.
Bestuurder en een kind in de diepte verdwenen.
Gisteravond te ongeveer half 9 is te Rotterdam een
vrachtauto, bestuurd door J. van Euwijk uit Schiedam,
welke beladen was met zakken aardappelen op het
midden van de .Noord Blaak door een tramwagen van
lijn 17 aangereden en te water gevallen. De auto had
achter de boomen geladen en reed juist in schuins-
linksche richting den kant van het oude Postkantoor
uit toen de in dezelfde richting rijdende tramwagen
hem greep. De auto maakte een draai, de bestuurder
verloor de macht over zijn stuur en remmen, en plot
seling schoot hij de Blaak in. Onder het vallen maakte
de auto nog een slag om, zoodat de wielen boven kwa
men. Naast den bestuurder zat de 3-jarige jongen Jan
Meyboom, eveneens uit Schiedam, Achter op de lading
bevond zich nog een jongen.
Deze laatste wist zich op het laatste oogenblik door
van dien wagen te springen in veiligheid te brengen
Euwijk en het kind eohter verdwenen in de diepte. De
eerste heeft een schuit weten te bereiken. Het kina
werd gered door schipper Donkersloot uit Den Bom
mel, die met zijn schuit in de Blaak lag. Deze sprong te
water en wist het reeds gezonken knaapje boven te
brengen. Ook de agent F. Roos had zich gekleed te wa
ter begeven en pogingen tot redding in het werk ge
steld. De bestuurder en het kind zyn met een auto van
den Gemeentelijken geneeskundigen dienst naar het zie
kenhuis Coolsingel gebracht Het kind, dat, nadat een
kwartier lang kunstmatige ademhaling was toegepast,
weer bijkwam, is daar opgenomen. Euwijk die een wond
aan de rechterslaap had en een diepe wond aan de kin
kon zich na verbonden te zijn, huiswaarts begeven. Met
den kraanwagen van Jacatra is de vrachtauto uit de
Blaak gehaald, hij is door de zorgen van de politie naar
Woudensteyn getransporteerd. De wagen was zwaar be
schadigd, de cabine was er afgeslagen. De lading aard
appelen is verloren gegaan.
HET DOEL.
In het nummer van gisteren hebben wij melding
gemaakt van het vinden van zout door de Kon. Ned.
Zoutindustrie in de omgeving van Hengelo. Met de
boringen' daar ter plaatse is men 25 April jl. begon-
ne. De boortoren is opgericht aan den klinkerweg
EnschedeTwekkeloHengelo onder de buurtschap
Twekkelo in de gemeente Lonneker.
Wat is het doel dezer boringen? zoo zal men zich
afvragen, aldus de Twentsche corr. van het Hsbl.,
Boekelo eveneens gelegen onder Lonneker toch is
vrij dicht in de buurt en het is een algemeen bekend
feit,, dat het daar gevonden zout voor lange, lange
jaren toereikend is.
De voornaamste aanleiding tot het doen van de bo
ringen te Twekeklo zijn de Twentsche kanaalplannen
die eerlang tot uitvoering zullen komen. Zou men
voor het vervoer van het zout een speciale zijtak
naar Boekelo moeten graven, dan zou het vrachtvoor
deel geheel opgeheven worden. Daarom rijpte het
plan te zoeken naar een terrein in de onmiddellijke
nabijheid-van het toekomstig kanaal, i.c te Twek
kelo.
Dan is er nog een andere reden voor de boringen
in Twekeklo. In Groenlo is eveneens zout op vrij gun
stige diepte gevonden, voor de exploitatie waarvan
door de Mijnbouwmaatschappij „Gelria" bij de regee
ring concessie is aangevraagd. Nog steeds is op die
aanvraag nog niet beslist, daar de Staat hier voor een
lastig probleem is geplaatst. De Boekelosche zoutin-
industrie is nl. een gemengd bedrijf, waarvan de
Staat niet geïnteresseerd is„ concessie verleend,, dan
komt Boekelo natuurlijk in het nadeel. Hoewel de
Kon. Nederl. Zoutindustrie steeds volle sympathie
heetf gehad voor de overeenkomst met den Staat,
zou zij bij een event, toestaan van de Groenlosche con
cessie, in Twekkelo een bedrijf kunen gaan exploitee-
ren, waarin de Staat niet betrokken is. Het spreekt
toch vanzelf, dat wanneer „Gelria' concessie wordt
verleend voor Groenlo,, men dit de Koninklijke ook
voor Twekkelo moet doen.
De boringen zijn momenteel stop gezet. Deze zijn
tot nu toe geschied door middel van pe-
kelspoeding. Thans zal een aanvang worden gemaakt
met de z.g kroonboring, d.i. een boring door middel
van een holle buis, bezet met diamanten. Door deze
boring kan nauwkeurig worden nagegaan welke dikte
de zoutlaag heeft en hoe de samenstelling van de on
derste lagen is. Men denkt Donderdag met de borin
gen een aanvang te maken.
De diepte (pl.m. 295 M.) waarop de Twekkelosche
zoutlaag, die door een breuk van het Boekelosche ge
bied is gescheiden, wordt aangetroffen, is zeer gunstig.
Deze diepte is gelijk aan die van Boekelo, zoodat de ex-
ploltatiemogelijkheid zeer groot is. De zoutlaag te Twek-,
kelo zal zoowel op mijnbouwkundige wijze, als door
middel van het uitloogingssysteem, (dat thans te Boeke
lo wordt toegepast), kunnen worden geëxploiteerd. Men
zou in Twekkelo zeer goed schachten kunnen maken,
waardoor het ietwat goedkoopere, grove zout zal kun
nen worden gewonnen. Als typische bijzonderheid kan
nog worden gemeld, dat de Maatschappij voor Mijn-
bouwkundige Werken te Heerlen momenteel bezig is
met het nemen van proeven bij Hengelo, nl.1. onder Oele.
Men is echter nog niet zoover, dat met de boringen
zal kunnen worden begonnen.
AMSTERDAM, 18 Juni.
(Bericht van den mak. Jac. Knoop). Zeeuwsche bon
ten f 1—3.25, id. blauwen f 1—3.15, id. bravo's f 1—1.50,
ld. roodstar f 1.10—1.30, id. bonte star f 1—1.30, IJpol-
der bravo's f 11.50, id. roodstar f 1.101.30, id. Beve
landers f 1 per H.L. Langendijker Muizen f 1415, per
100 Kg., Noordholl. blauwen f 1.75—2, Hillegommer
zand f 1.502, per H.L. Westl. muizen f 2022, ld. kl.
muizen f 1717.50, per 100 Kg. Drentsche eigenheimers
f 11.50, Friesche roodstar f 1.101.30, per H.L., Zomer
Malta f 15—16 per 100 Kg.
Ter gelegenheid van de kermis te Verlaat gaf de
tooneelvereeniging „Molière' 'alhier, in het café van den
heer A. Mijts een openbare uitvoering voor een flink
bezette zaal. Opgevoerd werd „Het Generaalsvrouwtje",
een blijspel en echt kermisstuk, in 4 bedrijven door Hen-
rl 't Sas. Dat het stuk In den 6maak viel bij het publiek
bewees wel het applaus dat den spelenden na afloop
ten deel viel Slot een gezellig bal.
ZUEDSCHARWOUDE.
Tot burgemeester dezer gemeente is herbenoemd
jhr. A. L. van Spengler.
De Postduivenvereniging „Steeds Verder" alhier, hield
Zondag 16 Juni een vlucht vanaf Chatauroux, afstand
680 K.M. Loslating 6 uur.
1. F. v. Kempen 15 uur 37 min. 10 sec.; 2. F. v. Kempen
16 uur 9 min. 52 sec.; 3. C. Hoep 16 uur 10 min. 14 sec.;
4. C. Hoep 16 uur 20 min. 39 sec.; 5. N. Wijn 16 uur 39
min. 30 sec.; 6. A Raven 16 uur 42 min. 47 sec.; 7. P.
Strobbe 17 uur 38 min. 9 sec.; 8. C. Hoep 18 uur 5 min.
54 sec.
Zondag 23 Juni wordt gevlogen vanaf Pont, St
Maxence, afstand 400 K.M.
HERBENOEMD.
Tot burgemeester der gemeente Heiloo is herbe
noemd jhr. N. van Foreest.
IROOTE FABRIEKSBRAND TE BERLIJN.
In de chemisch-pharmaceutische fabriek van de firma
'-.aboschin Alt-Moabit 104 in Berlijn, is gistermiddag een
geweldige brand uitgebroken, die zoo snel om zich heen-
;reep dat 10 autospuiten en twee drijvende stoomspuiten
lan de blussching te pas kwamen. Van het personeel
:ijn op een na alle leden gered; een arbeider die in
loodsangst uit een raam sprong, is zwaar gewond.
Om vijf uur stonden de fabrieksgebouwen van de
weede tot de vierde verdieping in lichte laaie.
De brand is vermoedelijk ontstaan doordien een em-
iloyé die een potlood in een blik spiritus had laten
allen, er een lucifer bijhield om er in te kijken. Dadelijk
:choot een sterken vlam op die oversloeg op een nabij-
- taanden benzine-houder. De employé kreeg zoo ernstige
brandwonden, dat hij later in het ziekenhuis is bezweken
SPOORWEGBOTSING IN POLEN.
Drie dooden.
Bij Zdolbunon in de Oost-Marten zijn gisteren twee
goederentreinen door verkeerden wisselstand in botsing
gekomen. Enkele wagens zijn vernield ;3 spoorwegbe
ambten zijn gedood, twee gewonda
AUTO IN EEN KANAAL GESTORT.
Vier kinderen en gouvernant» omgekomen.
Reuter meldt uit Tilbury (Ontario):
Een auto waarin zich ook vier kinderen en een
gouvernante -bevonden, is in het kanaal gestort. De
vier kinderen en de gouvernante kwamen om het le
ven.
i
GEVECHTEN IN ZUID-AFRIKA.
Tusschen Europeanen en inlanders.
Reuter meldt uit Durban (Natal):
Doordat inlanders bezwaar maakten' tegen voedsel
bereiding door Europeanen, hadden er ernstige ge
vechten plaats tusschen Europeanen en inlanders.
Er werden ongeveer twintig personen gearresteerd,
waarvan zes zich in kritieken toestand bevinden.
Eén Europeaan overleed tengevolge van de bekomen
wonden. Tallooze personen aan beide zijden kregen
lichte kwetsuren.
DE DUITSCHE PANTSERKRUISER
WORDT VERDER GEBOUWD.
Schrapping tweeden termijn afgestemd.
Wolff meldt uit Berlijn d.d. gister:
In den Rijksdag is gister bij de marinebegrooting een
communistisch voorstel tot schrapping van den twee
den termijn voor den pantserkruiser met 224 tegen 153
stemmen blanco verworpen. Vóór schrapping stemde ook
de sociaal-democratische fractie, met uitzondering van
de sociaaldemocratische ministers.
NOODLOTTIGE ONTPLOFFING OP EEN
VRACHTBOOT.
Kleeren van vijf personen in brand geraakt.
Wolff meldt uit Zurich:
Op het meer van Zurich heeft op een kleine vracht
boot een motorontploffing plaats gehad, waardoor de
kleeren van vijf opvarenden in brand geraakten. Zij
sprongen te water ,ten einde het vuur te blusschen. Een
motorboot pikte de menschen, die van pijn vrijwel be
wusteloos waren op. Drie hunner werden in hopelozen
toestand naar het ziekenhuis gebracht, de twee anderen
zijn eveneens ernstig gewond.
NIEUW SCHANDAAL BIJ SCOTLAND
YARD
Drie ambtenaren ontslagen.
De Engelsche bladen maken melding van een nieuw
schandaal in Scotland Yard. Drie ambtenaren van den
buitendienst moeten van hun post zijn ontheven. De
nadruk wordt er op gelegd, dat in Scotland zeer streng
'geheimhouding wordt betracht over den aard der be
schuldigingen, op grond waarvan de drie ambtenaren
uit hun betrekking zijn ontslagen.
PROCES TEGEN DE TWEE NEVEN KOEMBI.
Zonderlinge wraakneming.
Men schrijft aan de N. R. Ct.:
Het Grieksche eiland Ivorfoe registreert sinds een
week massa-bezoek. Ditmaal niet van reizigers, die
voor hun genoegen natuurpracht willen genieten,
maar van journalisten en bewoners van Epirus. Zij
allen zijn gekomen ter bijwoning van het proces te
gen de twee neven Koembi, de twee meest beruchte
roovers uit de provincie Epirus. Dat Korfoe voor de
behandeling der zaak is gekozen, in plaats van
Athene, vindt zijn oorzaak in de overweging, dat het
grootste deel der talrijke getuigen a charge uit Epi
rus afkomstig is, zoodat de te vergoeden reiskosten
anders belangrijk hooger zouden zijn. Het proces is
niet een zuiver proces wegens moord en roof, ook al
zou het deel dat met deze misdrijven samenhangt
stof op kunnen leveren voor tientallen kino-drama's,
maar het heeft ook een niet te miskennen politieken
bijsmaak.
De neven zijn 27 en 32 jaar oud. en begonnen hun
carrière met klein werk: diefstallen, kleinere inbra
ken enz. Toen zij hun daarvoor opgelegde straffen
hadden uitgezeten, besloten zij, zich te wreken op de
getuigen die verklaringen te hunnen nadeele hadden
afgelegd. Hun eerste wraakneming bestond in het
slachten van 250 schapen en vier paarden. Zij oor
deelden, dat een eenvoudige moord eigenlijk geen
voldoende straf beteekende met den dood was al
les afgeloopen. Zij wilden dat hun slachtoffers voort
zouden leven echter oeconomisch vernietigd. Toen
zij wisten, dat de eigenaar afwezig was, beslopen zij
de schapenkraal van een rijken boer, wekten de her
ders, en dwongen hen onder bedreiging, den geheelen