De Alkmaarsche Stadstram. Een lied van leed. Gemengd Nieuws. Voor de zedelijkheid in Italië. De hitte in Amerika. Keb z'nen kop er uit laten zagen, zoodat er 'n groot rond gat in d'n wand is gemokt en... nouw koom et zeg... daar steken m'n krulstèèrten nouw en dan d'r kop deur! En dan staat er onder „KIEST JANUS ZUUR!" Man da's 'n gezicht om oew eigen 'nen aap te lachen! 'n Verken kandi-daad veur de Kamer. Ja, ik laat m'n boeltje rinneweeren veur de pollitieke fratsen van Jan, Piet en Klaas. De waandelèèrs emmen d'r eigen Zondag 'nen bult gegierd as ze laangst dieën vèrkens-kandie-daad kwam- pen en hoe meer ze lachten, hoe haarder d'n kuus knorde, 't Was net of ie 'nen spies afstak. En as 'k 'm op 'nen lijst kos krijgen verdijd amico, dan kreeg ie stemmen en as 't stomme toeval van ons evenredige vertegenwoordiging wouw, dat ie overschotjesstemmen kreeg, dan wier ie nog Volksvertegenwoordiger ok. En... zou 'n vèrken nouw wezenlijk zooveul onnut tiger zijn, dan...niewaar? Hij helpt oew aan zult, ham, spek, worst, kermenaai- kes, worstenbrood, teveul om op te noemen en da's veul meer van belaang as wa veul Kamerleejen in heel d'r leven uitrichten. Nouw gij? Da'k nie veul mee de pollitiek of liever gezeed: mee de pollitiekers op heb, kan ik nie helpen. Da schel len en liegen en opscheppen veral, da stik me zoo teu gen de borst, amico; sjuust in deus dagen. Da-d-hang me kielemeters uit m'n strot. Ik zeg maar zoo: as z'oew willen „nemen" dan motten ze 't nie zóó doen, da g'aan alle kaanten 't kunt vuulen en pak ken da ge belaaitafeld wordt! En mekaar uitmaken en tempteeren totda ze vuur spouwen, mersie! Zoo b.v. in Amsterdam. Daar emmen 'n stelletje sjappen, die d'r eigen ge roepen voelen om 't menschdom op pollitiek gebied d'n weg aan te wijzen, zooveul as pollitieke opvoeders dus, op 'nen nacht (ja 's nachts, amico, keb ai meer ge schreven da pollitieker3 te veul in 'n donker „werken" en te weinig op 'n zonneke letten!) n'en gevel van 'n gebouw, 'k wil wel zeggen wélk gebouw: 't Volk, volgespoten mee teer. En 'n gelind, 'n schutting, die beschilderd was én veur betaald, ok! Da's 'n vuile streek die ge, zou 'k zoo zeggen, alleen in de 'pollitiek kunt vinden. Maar nouw 't antwoord! Da's van 't zelfde laken! „Zoo worren de zure dubbeltjes en kwartjes van d'n èrmen werkman verschaandeliseerd," schreef 't Volk ongeveer! Maar, amico, Wa doen ze zelf! Ze loopen nouw zoo hard weg mee Maks Dooneld die 't in Engelaand gewonnen schijnt te emmen en veur d'n tweeden keer menister is geworren. Hij is dan zoo veul as veur de Leeboeren, da zijn daar de werklui, zeggen ze. Maar toen ie d'n eersten keer menister was, da was in 1926 toen heet ie toch ijskoud 'n algemeene werk staking die millioenen en nog 's millloenen ee gekost, ok allemaal zure dubbeltjes en kwartjes van d'n ermen werkman in d'n mosterd laten zakken! Toen schreven de werklui, die de millioenen hadden opgebrocht: „de Leeboer-leiders emmen d'n pollitieken kaant aan die staking ontkend, we zullen d'n strijd deurzetten en daarmee bewijzen dat de Leeboer-bazen lemmen gelogen!" Da's 'n berichtje van 17 Mei 1926, en dus nog niet zoo oud. En laten me grust afspreken, amico, 't verschrikke lijkste en eenigste wapen van groote beteekenls veur d'n arbeiër, da was de algemeene werkstaking! En zonder daar nouw mee te dweepen, 't was het wapen! Maar da wapen is toen deur Dooneld d'n arrebelër uit z'n fikken geslagen. Hij kon die lolletjes as menister nie emmen. En 't wapen is nooit meer iets wèèrd. En daarom: laten ze hier nouw nie de arrebeiërs naar da veurbeeld verwijzen ën spreken van „zure centjes van d'n ermen arrebeler" nouw er veur 'n vijf-en-twin tig gulden aan schooninaakgeld mot uitgegeven worren, want de leiers zelf gooien die „zure centjes" in tien tallen muljoenen weg as 't in d'r kraam te pas komt teugen 't belaang van d'n werkman! Daarmee is nie die vuile streek goedgeprot deur die teerschilders, maar evenmin d'n teugenaanval die de menschen zo'n bietje teugen mekaar opzette, onder leugenachtige voorwendsels, om aanderen aan 'n baan tje van vijfduuzend pegels te hellepen! En spreken deus twee veurbeelden genogt, van twee verschillende kaanten, om mijnen krulstèèrt z'nen gaank te laten gaan daar bij mijn laangst d'n weg... Wezenlijk da bees- je ls nóg nie zoo vèrkensachtig as dat ie er uitziet! Daar hedde da schandaal, da schandalig schandaal, op Kurasouw, Waar koom 't vandaan, amico? Van de pollitiek. d'Eene helft in de Kamer wil mee alle duvelsch ge weld ontwapenen! d'Andere heft bewapenen! Wa doet de menister. Hij gif z' allebei d'ren zin! Veur de bewapenèèrs houdt ie 'n leger op de been (ge kun beter zeggen: op d'n matras) en veur de ontwapenèèrs ontwapent ie da leger enlot de boel vrij veur bandieteh. De zes muljoen Nederalanders betalen 'n belasting veur 'n goei leger, diezelfde zes muljoen schamen d'r oogen uit d'ren kop en die honderd van d'n Binnenhof... die emmen d'ren zin! En onze menister van de Bui- tenlaandsche Zaken, die zee-d-in de Kamer: „dat er heelemaal gin horke reden is veur Venezuwela om ons maar ziedatte te verwijten". Ochirrekes toch! Gossiemijne! Da's toch wezenlijk aarig! „De inbrekers zullen ons niks verwijten," zee d'n menister. En as hij 't zeet, nouw dan kunnen me daar ons hoofd grust bij neerleggen, amico! 'k Was wezenlijk bang, da me nog veur schelles en onaangenaamheden hadden motten aanheuren van de heeren inbrekers, maar da schijnt dan nog al mee te vallen. Gedank, da ze ok maar genogt emmen kunnen gap pen, eee! Witte wa'k doei? Ik gaai naar m'n verkenskot en lot m'hen kuus 't ander eind d'r deursteken, daar waar z'n krulstèrtje aanhangt! Amico, ik schei d'r maar af. 't Is meer dan wellekes gewlest En 't hangt me zwaar uit m'n strot. Deuzen schoone zomerdag is veuls te mooi om 'm heelemaal te vergal len mee da „nachtwerk". Ik pas. Veul groeten van Trui en as altij, gin horke minder van oewen toet a voe DRé. ALTIJD MET DRIE WIELEN IN HET GRAF GESTAAN. „Sic transit gloria AIcmariae". Den lezers zal het bekend zijn dat de Alkmaarsche stadstram (eerst met een paard er voor en toen met een vreeselijk lawaai-schoppende, omgebouwde Ford-auto) na de invoering van een stadsautobusdienst op 1 Juni j.1. uit het stadsbeeld is verdwenen. Naar aanleiding daarvan schrijft de Alkmaarsche corr. van het „Hsbl." het volgende: Er zijn van die magere, bleeke kleuters, die er uit zien of iedere dag hun laatste zal zijn, die alle denkbare kinderziekten achter elkaar krijgen en "er niets anders van overhouden dan een schoolrapport met veel onge- oorlpofde verzuimen. Met zoo'n kleinen scharrelaar, die het onverwoest bare leven in zich schijnt te dragen, is de Alkmaarsche stadstram te vergelijken, die herhaaldelijk doodver klaard werden, altijd op het laatste oogenblik weer in het leven terug werd geroepen. In 1892 hebben eenige Alkmaarsche heeren van een ln liquidatie verkeerende vereeniging wat omnibussen, paarden en tuigen gekocht en besloten een passagiers- dienst van Alkmaar naar Egmond aan Zee over Bergen te exploiteeren. j De passagiers lieten op zich wachten, de dienst ver anderde daarom in een zomerdienst naar Bergen en de ondernemers besloten, na afloop van het seizoen, de paarden te verkoopen en ze bij den aanvang van het volgend seizoen weer aan te koopen. Toen bleek dat men weinig uitspaarde omdat de ver kochte paarden goedkoop en de aangekochte duur wa ren, besloten enkele aandeelhouders een winter-stads- dienst naar het Station in het leven te roepen. Zij koch ten de aandeelen van f 120 voor een tientje per stuk op en hoewel vele pessimisten het idee twintig jaar te vroeg geboren noemden, zetten de optimisten hun plan nen door. zocdat in 1893 een omnibusdienst van de Steenen Brug naar het Station in explotatie gebracht werd. De gemeente werkte op allemogelijke manieren te gen en de politie was heele dagen op de Steenen Brug aanwezig om er toe te zien, dat de omnibussen de daar ter plaatse liggende kleine steentjes niet raakten en omdat de bespannen wagens door hun lengte niet kon den draaien, moesten de paarden telkens worden uitge spannen en martelden conducteur en koetsier samen, onder groote belangstelling van het publiek; om dé zware wagens gekeerd te kunnen krijgen. Men begon langzamerhand naar een echte tram op rails uit te zien en in 1894 verkreeg men, na eindelooze bezwaren van den raad, de concessie. Het volgend jaar liep de eerste stadstram op rails door de hoofdstraat en toen de dienst op Bergen was afgeloopen, werd de daarvoor gebruikte omnibus naar een firma in Den Haag gezonden, die ze voor f 500 in een tramrijtuig zou veranderen. Toen dat gereed en afgezonden was, woei het onder stel tijdens een -storm bij Castricum van een goederen wagen af. Het bereikte nimmer zijn bestemming en men kan zich de teleurstelling in Alkmaar voorstellen toen het trambestuur, dat de Spoorwegen een proces wilde aan doen, tot de ontdekking kwam, dat een advocaat alleen al honderd gulden zou kosten. Men koos de wijste partij en berusttte in het smar telijk verlies van het tweede tramrijtuig. Na allerlei mooie plannen, die op niets uitliepen, werd in 1902 concessie voor een zijlijn naar de „Vier Staten" verleend. Het aandeelenkapitaal werd uitgebreid, maar de dienst ging daarna zoo slecht, dat men in 1909 reeds over li quidatie dacht. De geschiedenis der tram heeft daarna, evenals onze Vaderlandsche geschiedenis, een regeeringloos tijdperk gekend. De in 1911 overleden secretaris-penningmeester werd niet vervangen. Tot 1914 kon men in de courant het aan tal jaarlijks vervoerde passagiers lezen en daarna wist jarenlang niemand meer wie eigenlijk het loon voor het personeel en het hooi voor de paarden betaalde. Jarenlang zag men dagelijks op een van de drukste punten van de stad conducteur en voerman met hun ve hikel op mogelijke passagiers van de zijlijn wachten. Het paard stond gewoonlijk dwars over de rails, de conducteur dikwijls op klompen zat in het rood- fluweelen wagentje zijn boterham te eten en de koetsier stond, als het koud was, zijn handen op de billen van het paard te warmen. Eerst in 1922 werd het groote raadsel opgelost en deelde de president-commissaris in een vergadering aan de nog in leven zijnde aandeelhouders mede, dat hij met eenige vrienden zeven jaar. lang de kosten betaald had, maar dat er nu maar eens een eind aan moest komen. Toen heeft de directeur van de „Alkmaar Packett" een andere route en een andere exploitatie voorgesteld en omdat de Raad wel inzag, dat Alkmaar, dat te groot voor een paardentram en te klein voor een electrische was, toch een stedlijk vervoermiddel moest hebben, heeft de gemeente een bedrag van bijna f 40.000 in de onder neming gestoken. Er verscheen een tram, samenge steld uit materiaal, dat men ergens anders blijkbaar graag kwijt wilde. Haar vader was een autobus en haar moeder een tramwagen en uit dit huwelijk was een kindje geboren, dat tractortram genoemd werd. Vreemdelingen hebben hun koffertjes op straat neer gezet en het met open mond nagekeken als het luid bellend voorbij kwam vliegen. Alkmaar had een nieuwe vermaardheid gekregen en men sprak voortaan niet alleen meer over de kaasmarkt maar ook over het, ka-- rakteristieke vervoermiddel, dat geen enkele bezoeker zijn familie precies kon beschrijven, tenzij hij er toe vallig een kiekje vaA had genomen. Er werd beweerd, dat het geheele trammetje ergens was opgegeraven, maar de Alkmaarders wisten wel beter want zij her kenden denzelfden conducteur nog op het achterbalcon, die lief en vooral leed, een menschengeslacht lang met ons stedelijk vervoermiddel gedeeld heeft. Deze tram heeft altijd met drie wielen in het graf gestaan en in 1926 was ook het vierde wiel zoover weg gezakt, dat de Raad aan dit vervoermiddel geen cent meer wenschte te besteden. Tram en rails waren versleten, maar dén dag na den officieelen datum van stopzetting kwam het vehikel opnieuw voorbij stuiven. De conducteur keek of hij het eeuwige leven had gekregen en weldra bleek dat B. en W. den doodsstrijd van dit bastaardvoertuig nog met een week verlengd hadden. Die week is tot drie volle jaren uitgebreid. Plotseling bleek er in den Raad een meerderheid, die nog f 1000 subsidie per jaar wilde géven, maar men besloot tevens geen cent meer voor vernieuwing uit te trekken. De tram zou, zooals men het uitdrukte „opgesoupeerd" wor den. Herhaaldelijk liep de tram uit de rails en het ma teriaal werd ten slotte zoo slecht, dat de Raad besloot, na 1 Juli a.s. geen subsidie meer te verleenen. Men verklaarde, dat het souper ten einde was en nog niet eens lekker gesmaakt had. Een ondernemende firma kreeg concessie voor een stadsautodienst en nu de fraaie bussen de oude stads- trant een geduchte concurrentie aandoen, hebben de aandeelhouders dezer dagen besloten, dat ons stede lijk vervoeimiddel Zaterdag a.s. zijn laatsten rit zal maken. Zal de voorspelling uitkomen, dat de tram, die al zoo vaak ter dood veroordeeld is, toch den een of anderen dag weer door Alkmaar's straten zal rijden? In dezen vorm zeker niet meer, want het materiaal zal dezer dagen voor den meest biedende Ce koop worden geboden. Het werd tijd, want Zondag is er een tram veronge lukt, die ten slotte de nederlaag kan niet grooter zijn door een passeerende autobus op sleeptouw moest worden genomen. Van de eens zoo populaire onderneming blijft niets anders over dan wat werklooze chauffeurs en conduc teurs en misschien nog een foto in het gemeentemuse um, die het opschrift: „Sic transit gloria AIcmariae" zal dragen. HOE VROUWEN EN MEISJES GEKLEED MOETEN GAAN. V.D. verneemt uit Rome: Als uitslag van een nationaal plebisciet, uitgeschreven door een commissie voor hervorming der vrouwenklee- ding, welke uitslag in Juli aan de Koningin en Musso- lini zal worden voorgelegd, worden de volgende eischen aan de toekomstige vrouwenkleeding gesteld: 1. de klee ding mag niet te nauwsluitend of doorschijnend zijn, moet vrij zijn van decolleté, terwijl de mouwen tot de ellebogen moeten reiken; 2. de japonnetjes der meisjes moeten tot de knie reiken, terwijl die der vrouwen slechts den voet moeten vrijlaten; 3. het gebruik van doorschijnende of vlee^chkleurige kousen is verboden. In de badplaatsen. Wat de badplaatsen betreft, hebben ook de leiders der Katholieke actie in Italië besloten, voor het behoud der goede zeden in de verschillende groote badcentra van het land te ageeren, aldus de corr. van de „Msb." te Rome. De pers wordt uitgenoodigd lot dit doel mede te wer ken. De leiders bevelen den pastoors in de betreffende plaatsen aan bijzondere organen van toezicht in het le ven te roepen en vooral hun aandacht aan de jeugd te schenken. Op vele plaatsen heeft met reeds voor de jeugd bij zondere voordrachten georganiseerd, alsmede sportoefe- ningen en wandelingen. Maar ook zijn er gemeenschap pelijke badgelegenheden ingericht, onder degelijk toe zicht 1 WEER VERSCHEIDENE DOODEN. Woensdag zijn in het Oosten der Vereenigde Staten 6 personen tengevolge van de hitte overleden. Het aan tal gevallen van zonnesteek is buitengewoon hoog. Do menschen. brengen den nacht op het strand door. Het is in het Oosten der Ver. Staten warm zeer warm zelfs, hetgeen wij al met eenige berichten in vo rige bladen hebben vastgesteld. Woenadag was het al anders. Het ongemak dat de Amerikanen van deze hitte ondervinden is in de groote steden werkelijk heel erg. Te New-York (stad), waar een temperatuur voor kwam van 93 gr. F. in de schaduw, namen 10.000 in woners de wijk naar Coney-eiland, om er den nacht aan het strand door te brengen en zoo mogelijk koelte te vinden en wat te kunnen slapen. De hoogst genoteerde (schaduw) temperatuur werd Woensdag aangeteekend te Bloomsburg ln Pennsylva- nlë, waar de thermometer 103 gr. F. aanwees. Het érgste is dat door het tekort aan regen de oogst in gevaar is Natuurlijk waren er ook Woensdag weer in New-York (stad) en ander centra sterfgevallen door zonnesteek, hartverlamming enz. ONTPLOFFING TE BERLIJN. Vier zwaargewonden. Donderdagmiddag1 tégen één uur ontstond op een motorboot, die op de Spree voor anker lag, een ont ploffing bij het bijvullen met benzine. De uit vier man bestaande bemanning werd zwaar gewond, ter wijl de boot geheel iutbrandde. MACDONALD TE LONDEN TERUG. Opgetogen over den vliegtocht. Ramsay MacDonhld is Donderdagmiddag van zijn verblijf te Lossiemouth te Londen teruggekeerd. Hij arriveerde per vliegmachine. Dit is zijn tweede vlieg tocht, dien hij zeer aangenaam vond. Hij verklaarde lat de vliegmachine een ideaal middel is om lange "ifstanden af te leggen. Het is de eerste keer dat een 3ritsch premier een reis door de lucht maakte. UIT DE GEVANGENIS ONTVLUCHT. Veertig gevangenen nemen drie copiers mee. Retuer meldt uit Houston (Texas): Hier ter stede zijn veertig gevangenen uit de staatsgevangenis ontvlucht. Zij namen drie cipiers mede. Een aantal politie-agenten is uitgezonden om de ontvluchte gevangenen te achtervolgen. SMOKKELAARS TE KEULEN VEROOR DEELD. Zes millioen mark boeten. Dinsdag en Woensdag hebben 17 personen terecht gestaan, verdacht van verduistering van douane- gelden. Zij hadden sedert 1928 in talrijke gevallen tabak, cigaretten, chocolade en koffie over de Neder- danlsche grens naar DuitschJand gesmokkeld, tewijl eenige anderen wegens heling terechtstonden. De rechtbank legde boeten op tot een totaal van meer dan zes millioen mark. De hoogste straf werd aan een heelster opgelegd namelijk 4.5 millioen mark De voornaamste verdachte, een monteur, kreeg 1.25 millioen boete en VA jaar gevangenisstraf. ZAKELIJK. iDe Wahre Jacob.) Waarom zit je al maar schilderijen te maken Is er eenige kans op, dat je ze goed verkoopen kunt? SLIM! (Smith's Weekly.) Hoe komen er zooveel openingen in het hek? Wel, als er ergens een gat is, dat dicht moet, neem ik er ergens anders een paar latten weg, waar het niet zoo nauw kub! STUDENTENBETOOGINGEN TE WEENEN. Talrijke arrestaties. - V.D. verneemt uit Weenen: Bij een studentenbetooging, waarbij door natio- naal-socalistische studenten de rectoraatsgebouwen een tijdlang belegerd werden, is het Donderdag tot botsingen met de politie gekomen. Verscheidene stu denten liepen verwondingen op, terwijl er talrijke arrestaties plaats vonden. Toen de rector de studen ten in de aula kalmeerend wilde tespreken, werd hij met hoongeroep ontvangen. VIER DAGEN ZONDER VOEDSEL IN OPEN ZZE. Japansche schipbreukelingen opgepikt. Aneta meldt uit Makassar: Het stoomschip „Tydeus", onderweg van Yoko- hama naar Makassar, apporteert, onderweg ca. 150 mijl van Yokohama, negen Japansche visschers te hebben opgepikt, afkomstig uit een motortreiler. De schipbreukelingen verhaalden, dat zij oorspronkelijk met tien man waren geweest, maar dat één hunner zich niet langer aan de stukken van het wrak had kunnen vastklampen en uitgeput in de diepte ver dwenen was. De overigen wisten zich echter vast te houden aan den mast, het eenige deel van het ver gane schip, dat nog boven wate uitstak. Zoo brach ten de schipbreukelingen vier dagen zonder voedsel door. TOM MIX BESTOLEN. Voor een waarde van 130.000 gulden. De bekende bioscoopartiest Tom Mix is het slacht offer geworden van diefstal. Men heeft hem een som gelds en waarden ontstolen tot een bedrag van in Nederlandsch geld uitgedrukt 180.000 gulden. Zijn kamerbediende is in verband hiermede gearresteerd. BOSCHBRAND IN POMMEEEN. Donderdagmiddag is in het meer dan 10.000 mor gen groote Ponikeler Wald in het district Rurn- melsburg (Pommeren) een boschbrand ontstaan, die zich door de droogte, welke reeds weken lang ge duurd had, met groote snelheid uitbreidde. Tegen den avond waren eenige duizenden morgens door het vuur aangetast. De brandweeren der plaat-» sen in den omtrek moesten zich beperken lot het beschermen van de dorpen tegen het vuur. WEER EEN SPOORWEGONGELUK IN BELGIë. 2 ernstig gewonden. In het station Rodingen bij Aarlen is een goede rentrein op een aantal stilstaande wagens geloopen. Deze ontspoorden en werden gedeeltelijk vernield. De stoker en een remmer van den aanrijdenden trein liepen zware verwondingen op. BRAND IN EEN BELGISCHE LUCIFERS FABRIEK. Te Hoboken bij Antwerpen is een lucifersfabriek met een oppervlakte van 2000 vierkante meter in da asch gelegd. Een Poolsche arbeider, door rook be vangen, bleef in het brandende gebouw en werd la ter verkoold teruggevonden. DE SPANJAARDEN IN MAROKKO. Zij zijn ongerust. Uit Madrid wordt gemeld: Het ministerie van oorlog heeft de mobilisatie der troepen in Spaansch Marokko bevolen. Door de jongste gebeurtenissen in het Fansche gebied is de Spaansche regeering bang, dat ook op haar gebied een opstandige beweging zal uitbreken. EEN GIFGAS? Reuter meldt uit El Paso (Texas): En onbekend gas heeft zich Donderdagavond hier over het gebied bij de petroleumraffinaderijen ver spreid. Daar men niet gewaaschuwd had, waren er veel slachtoffers. Twee kindei en, een aantal paar den, koeion en kippen zijn omgekomen. Zestig men schen moesten naar het ziekenhuis worden ge bracht. OEKRAINERS GEFUSILLEERD. Men meldt uit Praag: Naai uit Charkof wordt gemeld, zijn daar op last van de Ge Pe Oe de Oekrainische volksleider Ata- man Tjoetjoenik met acht vrienden, waaronder een gewezen Poolsch officier, terechtgesteld. Tjoetjoe nik was, na de onderdrukking van den Okraïnschen opstand van Petljoera door de sowjets, vertrouwend op de afgekondigde amnestie, naar de Oekraine te ruggekeerd. ANTENNEDRAAD ONDER STROOM. Een vrouw en een man gedood. Bij de electrische centrale van Goddeck in Pom- merellen is een merkwaardig ongeluk gebeurd, met ernstige gevolgen. Van een antenne op het dak van het huis van een ploegbaas raakte een draad los, die terecht kwam op een lichtleiding van 220 volt. Toen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1929 | | pagina 11