De Alkmaarsche Stadstram.
Een lied van leed.
Gemengd Nieuws.
Voor de zedelijkheid in Italië.
De hitte in Amerika.
Keb z'nen kop er uit laten zagen, zoodat er 'n groot
rond gat in d'n wand is gemokt en... nouw koom et
zeg... daar steken m'n krulstèèrten nouw en dan d'r
kop deur! En dan staat er onder „KIEST JANUS
ZUUR!" Man da's 'n gezicht om oew eigen 'nen aap
te lachen! 'n Verken kandi-daad veur de Kamer.
Ja, ik laat m'n boeltje rinneweeren veur de pollitieke
fratsen van Jan, Piet en Klaas.
De waandelèèrs emmen d'r eigen Zondag 'nen bult
gegierd as ze laangst dieën vèrkens-kandie-daad kwam-
pen en hoe meer ze lachten, hoe haarder d'n kuus
knorde, 't Was net of ie 'nen spies afstak. En as 'k 'm
op 'nen lijst kos krijgen verdijd amico, dan kreeg ie
stemmen en as 't stomme toeval van ons evenredige
vertegenwoordiging wouw, dat ie overschotjesstemmen
kreeg, dan wier ie nog Volksvertegenwoordiger ok.
En... zou 'n vèrken nouw wezenlijk zooveul onnut
tiger zijn, dan...niewaar?
Hij helpt oew aan zult, ham, spek, worst, kermenaai-
kes, worstenbrood, teveul om op te noemen en da's
veul meer van belaang as wa veul Kamerleejen in heel
d'r leven uitrichten. Nouw gij?
Da'k nie veul mee de pollitiek of liever gezeed:
mee de pollitiekers op heb, kan ik nie helpen. Da schel
len en liegen en opscheppen veral, da stik me zoo teu
gen de borst, amico; sjuust in deus dagen.
Da-d-hang me kielemeters uit m'n strot. Ik zeg maar
zoo: as z'oew willen „nemen" dan motten ze 't nie
zóó doen, da g'aan alle kaanten 't kunt vuulen en pak
ken da ge belaaitafeld wordt!
En mekaar uitmaken en tempteeren totda ze vuur
spouwen, mersie!
Zoo b.v. in Amsterdam.
Daar emmen 'n stelletje sjappen, die d'r eigen ge
roepen voelen om 't menschdom op pollitiek gebied d'n
weg aan te wijzen, zooveul as pollitieke opvoeders dus,
op 'nen nacht (ja 's nachts, amico, keb ai meer ge
schreven da pollitieker3 te veul in 'n donker „werken"
en te weinig op 'n zonneke letten!) n'en gevel van 'n
gebouw, 'k wil wel zeggen wélk gebouw: 't Volk,
volgespoten mee teer. En 'n gelind, 'n schutting, die
beschilderd was én veur betaald, ok!
Da's 'n vuile streek die ge, zou 'k zoo zeggen, alleen
in de 'pollitiek kunt vinden.
Maar nouw 't antwoord!
Da's van 't zelfde laken!
„Zoo worren de zure dubbeltjes en kwartjes van d'n
èrmen werkman verschaandeliseerd," schreef 't Volk
ongeveer!
Maar, amico, Wa doen ze zelf!
Ze loopen nouw zoo hard weg mee Maks Dooneld
die 't in Engelaand gewonnen schijnt te emmen en veur
d'n tweeden keer menister is geworren. Hij is dan zoo
veul as veur de Leeboeren, da zijn daar de werklui,
zeggen ze.
Maar toen ie d'n eersten keer menister was, da was in
1926 toen heet ie toch ijskoud 'n algemeene werk
staking die millioenen en nog 's millloenen ee gekost,
ok allemaal zure dubbeltjes en kwartjes van d'n
ermen werkman in d'n mosterd laten zakken!
Toen schreven de werklui, die de millioenen hadden
opgebrocht: „de Leeboer-leiders emmen d'n pollitieken
kaant aan die staking ontkend, we zullen d'n strijd
deurzetten en daarmee bewijzen dat de Leeboer-bazen
lemmen gelogen!"
Da's 'n berichtje van 17 Mei 1926, en dus nog niet
zoo oud.
En laten me grust afspreken, amico, 't verschrikke
lijkste en eenigste wapen van groote beteekenls veur
d'n arbeiër, da was de algemeene werkstaking!
En zonder daar nouw mee te dweepen, 't was het
wapen!
Maar da wapen is toen deur Dooneld d'n arrebelër uit
z'n fikken geslagen. Hij kon die lolletjes as menister nie
emmen. En 't wapen is nooit meer iets wèèrd.
En daarom: laten ze hier nouw nie de arrebeiërs naar
da veurbeeld verwijzen ën spreken van „zure centjes
van d'n ermen arrebeler" nouw er veur 'n vijf-en-twin
tig gulden aan schooninaakgeld mot uitgegeven worren,
want de leiers zelf gooien die „zure centjes" in tien
tallen muljoenen weg as 't in d'r kraam te pas komt
teugen 't belaang van d'n werkman!
Daarmee is nie die vuile streek goedgeprot deur die
teerschilders, maar evenmin d'n teugenaanval die de
menschen zo'n bietje teugen mekaar opzette, onder
leugenachtige voorwendsels, om aanderen aan 'n baan
tje van vijfduuzend pegels te hellepen! En spreken
deus twee veurbeelden genogt, van twee verschillende
kaanten, om mijnen krulstèèrt z'nen gaank te laten
gaan daar bij mijn laangst d'n weg... Wezenlijk da bees-
je ls nóg nie zoo vèrkensachtig as dat ie er uitziet!
Daar hedde da schandaal, da schandalig schandaal,
op Kurasouw, Waar koom 't vandaan, amico? Van de
pollitiek.
d'Eene helft in de Kamer wil mee alle duvelsch ge
weld ontwapenen! d'Andere heft bewapenen!
Wa doet de menister. Hij gif z' allebei d'ren zin! Veur
de bewapenèèrs houdt ie 'n leger op de been (ge kun
beter zeggen: op d'n matras) en veur de ontwapenèèrs
ontwapent ie da leger enlot de boel vrij veur bandieteh.
De zes muljoen Nederalanders betalen 'n belasting
veur 'n goei leger, diezelfde zes muljoen schamen d'r
oogen uit d'ren kop en die honderd van d'n Binnenhof...
die emmen d'ren zin! En onze menister van de Bui-
tenlaandsche Zaken, die zee-d-in de Kamer: „dat er
heelemaal gin horke reden is veur Venezuwela om ons
maar ziedatte te verwijten".
Ochirrekes toch! Gossiemijne! Da's toch wezenlijk
aarig!
„De inbrekers zullen ons niks verwijten," zee d'n
menister. En as hij 't zeet, nouw dan kunnen me daar
ons hoofd grust bij neerleggen, amico!
'k Was wezenlijk bang, da me nog veur schelles en
onaangenaamheden hadden motten aanheuren van de
heeren inbrekers, maar da schijnt dan nog al mee te
vallen.
Gedank, da ze ok maar genogt emmen kunnen gap
pen, eee!
Witte wa'k doei?
Ik gaai naar m'n verkenskot en lot m'hen kuus 't
ander eind d'r deursteken, daar waar z'n krulstèrtje
aanhangt!
Amico, ik schei d'r maar af.
't Is meer dan wellekes gewlest
En 't hangt me zwaar uit m'n strot. Deuzen schoone
zomerdag is veuls te mooi om 'm heelemaal te vergal
len mee da „nachtwerk".
Ik pas.
Veul groeten van Trui en as altij, gin horke minder
van oewen
toet a voe
DRé.
ALTIJD MET DRIE WIELEN IN HET GRAF
GESTAAN.
„Sic transit gloria AIcmariae".
Den lezers zal het bekend zijn dat de Alkmaarsche
stadstram (eerst met een paard er voor en toen met een
vreeselijk lawaai-schoppende, omgebouwde Ford-auto)
na de invoering van een stadsautobusdienst op 1 Juni
j.1. uit het stadsbeeld is verdwenen.
Naar aanleiding daarvan schrijft de Alkmaarsche
corr. van het „Hsbl." het volgende:
Er zijn van die magere, bleeke kleuters, die er uit
zien of iedere dag hun laatste zal zijn, die alle denkbare
kinderziekten achter elkaar krijgen en "er niets anders
van overhouden dan een schoolrapport met veel onge-
oorlpofde verzuimen.
Met zoo'n kleinen scharrelaar, die het onverwoest
bare leven in zich schijnt te dragen, is de Alkmaarsche
stadstram te vergelijken, die herhaaldelijk doodver
klaard werden, altijd op het laatste oogenblik weer in
het leven terug werd geroepen.
In 1892 hebben eenige Alkmaarsche heeren van een
ln liquidatie verkeerende vereeniging wat omnibussen,
paarden en tuigen gekocht en besloten een passagiers-
dienst van Alkmaar naar Egmond aan Zee over Bergen
te exploiteeren. j
De passagiers lieten op zich wachten, de dienst ver
anderde daarom in een zomerdienst naar Bergen en de
ondernemers besloten, na afloop van het seizoen, de
paarden te verkoopen en ze bij den aanvang van het
volgend seizoen weer aan te koopen.
Toen bleek dat men weinig uitspaarde omdat de ver
kochte paarden goedkoop en de aangekochte duur wa
ren, besloten enkele aandeelhouders een winter-stads-
dienst naar het Station in het leven te roepen. Zij koch
ten de aandeelen van f 120 voor een tientje per stuk
op en hoewel vele pessimisten het idee twintig jaar te
vroeg geboren noemden, zetten de optimisten hun plan
nen door. zocdat in 1893 een omnibusdienst van de
Steenen Brug naar het Station in explotatie gebracht
werd.
De gemeente werkte op allemogelijke manieren te
gen en de politie was heele dagen op de Steenen Brug
aanwezig om er toe te zien, dat de omnibussen de daar
ter plaatse liggende kleine steentjes niet raakten en
omdat de bespannen wagens door hun lengte niet kon
den draaien, moesten de paarden telkens worden uitge
spannen en martelden conducteur en koetsier samen,
onder groote belangstelling van het publiek; om dé
zware wagens gekeerd te kunnen krijgen.
Men begon langzamerhand naar een echte tram op
rails uit te zien en in 1894 verkreeg men, na eindelooze
bezwaren van den raad, de concessie. Het volgend jaar
liep de eerste stadstram op rails door de hoofdstraat
en toen de dienst op Bergen was afgeloopen, werd de
daarvoor gebruikte omnibus naar een firma in Den
Haag gezonden, die ze voor f 500 in een tramrijtuig
zou veranderen.
Toen dat gereed en afgezonden was, woei het onder
stel tijdens een -storm bij Castricum van een goederen
wagen af.
Het bereikte nimmer zijn bestemming en men kan
zich de teleurstelling in Alkmaar voorstellen toen het
trambestuur, dat de Spoorwegen een proces wilde aan
doen, tot de ontdekking kwam, dat een advocaat alleen
al honderd gulden zou kosten.
Men koos de wijste partij en berusttte in het smar
telijk verlies van het tweede tramrijtuig.
Na allerlei mooie plannen, die op niets uitliepen,
werd in 1902 concessie voor een zijlijn naar de „Vier
Staten" verleend.
Het aandeelenkapitaal werd uitgebreid, maar de dienst
ging daarna zoo slecht, dat men in 1909 reeds over li
quidatie dacht.
De geschiedenis der tram heeft daarna, evenals onze
Vaderlandsche geschiedenis, een regeeringloos tijdperk
gekend.
De in 1911 overleden secretaris-penningmeester werd
niet vervangen. Tot 1914 kon men in de courant het aan
tal jaarlijks vervoerde passagiers lezen en daarna wist
jarenlang niemand meer wie eigenlijk het loon voor het
personeel en het hooi voor de paarden betaalde.
Jarenlang zag men dagelijks op een van de drukste
punten van de stad conducteur en voerman met hun ve
hikel op mogelijke passagiers van de zijlijn wachten.
Het paard stond gewoonlijk dwars over de rails, de
conducteur dikwijls op klompen zat in het rood-
fluweelen wagentje zijn boterham te eten en de koetsier
stond, als het koud was, zijn handen op de billen van
het paard te warmen.
Eerst in 1922 werd het groote raadsel opgelost en
deelde de president-commissaris in een vergadering
aan de nog in leven zijnde aandeelhouders mede, dat hij
met eenige vrienden zeven jaar. lang de kosten betaald
had, maar dat er nu maar eens een eind aan moest
komen.
Toen heeft de directeur van de „Alkmaar Packett"
een andere route en een andere exploitatie voorgesteld
en omdat de Raad wel inzag, dat Alkmaar, dat te groot
voor een paardentram en te klein voor een electrische
was, toch een stedlijk vervoermiddel moest hebben, heeft
de gemeente een bedrag van bijna f 40.000 in de onder
neming gestoken. Er verscheen een tram, samenge
steld uit materiaal, dat men ergens anders blijkbaar
graag kwijt wilde. Haar vader was een autobus en haar
moeder een tramwagen en uit dit huwelijk was een
kindje geboren, dat tractortram genoemd werd.
Vreemdelingen hebben hun koffertjes op straat neer
gezet en het met open mond nagekeken als het luid
bellend voorbij kwam vliegen. Alkmaar had een nieuwe
vermaardheid gekregen en men sprak voortaan niet
alleen meer over de kaasmarkt maar ook over het, ka--
rakteristieke vervoermiddel, dat geen enkele bezoeker
zijn familie precies kon beschrijven, tenzij hij er toe
vallig een kiekje vaA had genomen. Er werd beweerd,
dat het geheele trammetje ergens was opgegeraven,
maar de Alkmaarders wisten wel beter want zij her
kenden denzelfden conducteur nog op het achterbalcon,
die lief en vooral leed, een menschengeslacht lang met
ons stedelijk vervoermiddel gedeeld heeft.
Deze tram heeft altijd met drie wielen in het graf
gestaan en in 1926 was ook het vierde wiel zoover weg
gezakt, dat de Raad aan dit vervoermiddel geen cent
meer wenschte te besteden.
Tram en rails waren versleten, maar dén dag na
den officieelen datum van stopzetting kwam het vehikel
opnieuw voorbij stuiven. De conducteur keek of hij het
eeuwige leven had gekregen en weldra bleek dat B. en
W. den doodsstrijd van dit bastaardvoertuig nog met
een week verlengd hadden.
Die week is tot drie volle jaren uitgebreid. Plotseling
bleek er in den Raad een meerderheid, die nog f 1000
subsidie per jaar wilde géven, maar men besloot tevens
geen cent meer voor vernieuwing uit te trekken. De
tram zou, zooals men het uitdrukte „opgesoupeerd" wor
den. Herhaaldelijk liep de tram uit de rails en het ma
teriaal werd ten slotte zoo slecht, dat de Raad besloot,
na 1 Juli a.s. geen subsidie meer te verleenen. Men
verklaarde, dat het souper ten einde was en nog niet
eens lekker gesmaakt had.
Een ondernemende firma kreeg concessie voor een
stadsautodienst en nu de fraaie bussen de oude stads-
trant een geduchte concurrentie aandoen, hebben de
aandeelhouders dezer dagen besloten, dat ons stede
lijk vervoeimiddel Zaterdag a.s. zijn laatsten rit zal
maken. Zal de voorspelling uitkomen, dat de tram, die al
zoo vaak ter dood veroordeeld is, toch den een of
anderen dag weer door Alkmaar's straten zal rijden?
In dezen vorm zeker niet meer, want het materiaal
zal dezer dagen voor den meest biedende Ce koop worden
geboden.
Het werd tijd, want Zondag is er een tram veronge
lukt, die ten slotte de nederlaag kan niet grooter
zijn door een passeerende autobus op sleeptouw moest
worden genomen.
Van de eens zoo populaire onderneming blijft niets
anders over dan wat werklooze chauffeurs en conduc
teurs en misschien nog een foto in het gemeentemuse
um, die het opschrift: „Sic transit gloria AIcmariae"
zal dragen.
HOE VROUWEN EN MEISJES GEKLEED MOETEN
GAAN.
V.D. verneemt uit Rome:
Als uitslag van een nationaal plebisciet, uitgeschreven
door een commissie voor hervorming der vrouwenklee-
ding, welke uitslag in Juli aan de Koningin en Musso-
lini zal worden voorgelegd, worden de volgende eischen
aan de toekomstige vrouwenkleeding gesteld: 1. de klee
ding mag niet te nauwsluitend of doorschijnend zijn,
moet vrij zijn van decolleté, terwijl de mouwen tot de
ellebogen moeten reiken; 2. de japonnetjes der meisjes
moeten tot de knie reiken, terwijl die der vrouwen
slechts den voet moeten vrijlaten; 3. het gebruik van
doorschijnende of vlee^chkleurige kousen is verboden.
In de badplaatsen.
Wat de badplaatsen betreft, hebben ook de leiders
der Katholieke actie in Italië besloten, voor het behoud
der goede zeden in de verschillende groote badcentra
van het land te ageeren, aldus de corr. van de „Msb."
te Rome.
De pers wordt uitgenoodigd lot dit doel mede te wer
ken. De leiders bevelen den pastoors in de betreffende
plaatsen aan bijzondere organen van toezicht in het le
ven te roepen en vooral hun aandacht aan de jeugd te
schenken.
Op vele plaatsen heeft met reeds voor de jeugd bij
zondere voordrachten georganiseerd, alsmede sportoefe-
ningen en wandelingen. Maar ook zijn er gemeenschap
pelijke badgelegenheden ingericht, onder degelijk toe
zicht 1
WEER VERSCHEIDENE DOODEN.
Woensdag zijn in het Oosten der Vereenigde Staten
6 personen tengevolge van de hitte overleden. Het aan
tal gevallen van zonnesteek is buitengewoon hoog.
Do menschen. brengen den nacht op het
strand door.
Het is in het Oosten der Ver. Staten warm zeer
warm zelfs, hetgeen wij al met eenige berichten in vo
rige bladen hebben vastgesteld. Woenadag was het al
anders. Het ongemak dat de Amerikanen van deze
hitte ondervinden is in de groote steden werkelijk heel
erg. Te New-York (stad), waar een temperatuur voor
kwam van 93 gr. F. in de schaduw, namen 10.000 in
woners de wijk naar Coney-eiland, om er den nacht
aan het strand door te brengen en zoo mogelijk
koelte te vinden en wat te kunnen slapen.
De hoogst genoteerde (schaduw) temperatuur werd
Woensdag aangeteekend te Bloomsburg ln Pennsylva-
nlë, waar de thermometer 103 gr. F. aanwees.
Het érgste is dat door het tekort aan regen de oogst
in gevaar is
Natuurlijk waren er ook Woensdag weer in New-York
(stad) en ander centra sterfgevallen door zonnesteek,
hartverlamming enz.
ONTPLOFFING TE BERLIJN.
Vier zwaargewonden.
Donderdagmiddag1 tégen één uur ontstond op een
motorboot, die op de Spree voor anker lag, een ont
ploffing bij het bijvullen met benzine. De uit vier
man bestaande bemanning werd zwaar gewond, ter
wijl de boot geheel iutbrandde.
MACDONALD TE LONDEN TERUG.
Opgetogen over den vliegtocht.
Ramsay MacDonhld is Donderdagmiddag van zijn
verblijf te Lossiemouth te Londen teruggekeerd. Hij
arriveerde per vliegmachine. Dit is zijn tweede vlieg
tocht, dien hij zeer aangenaam vond. Hij verklaarde
lat de vliegmachine een ideaal middel is om lange
"ifstanden af te leggen. Het is de eerste keer dat een
3ritsch premier een reis door de lucht maakte.
UIT DE GEVANGENIS ONTVLUCHT.
Veertig gevangenen nemen drie copiers mee.
Retuer meldt uit Houston (Texas):
Hier ter stede zijn veertig gevangenen uit de
staatsgevangenis ontvlucht. Zij namen drie cipiers
mede. Een aantal politie-agenten is uitgezonden om
de ontvluchte gevangenen te achtervolgen.
SMOKKELAARS TE KEULEN VEROOR
DEELD.
Zes millioen mark boeten.
Dinsdag en Woensdag hebben 17 personen terecht
gestaan, verdacht van verduistering van douane-
gelden. Zij hadden sedert 1928 in talrijke gevallen
tabak, cigaretten, chocolade en koffie over de Neder-
danlsche grens naar DuitschJand gesmokkeld, tewijl
eenige anderen wegens heling terechtstonden. De
rechtbank legde boeten op tot een totaal van meer
dan zes millioen mark. De hoogste straf werd aan
een heelster opgelegd namelijk 4.5 millioen mark
De voornaamste verdachte, een monteur, kreeg 1.25
millioen boete en VA jaar gevangenisstraf.
ZAKELIJK.
iDe Wahre Jacob.)
Waarom zit je al maar schilderijen te maken
Is er eenige kans op, dat je ze goed verkoopen
kunt?
SLIM!
(Smith's Weekly.)
Hoe komen er zooveel openingen in het hek?
Wel, als er ergens een gat is, dat dicht moet,
neem ik er ergens anders een paar latten weg, waar
het niet zoo nauw kub!
STUDENTENBETOOGINGEN TE
WEENEN.
Talrijke arrestaties.
- V.D. verneemt uit Weenen:
Bij een studentenbetooging, waarbij door natio-
naal-socalistische studenten de rectoraatsgebouwen
een tijdlang belegerd werden, is het Donderdag tot
botsingen met de politie gekomen. Verscheidene stu
denten liepen verwondingen op, terwijl er talrijke
arrestaties plaats vonden. Toen de rector de studen
ten in de aula kalmeerend wilde tespreken, werd
hij met hoongeroep ontvangen.
VIER DAGEN ZONDER VOEDSEL IN OPEN ZZE.
Japansche schipbreukelingen opgepikt.
Aneta meldt uit Makassar:
Het stoomschip „Tydeus", onderweg van Yoko-
hama naar Makassar, apporteert, onderweg ca. 150
mijl van Yokohama, negen Japansche visschers te
hebben opgepikt, afkomstig uit een motortreiler. De
schipbreukelingen verhaalden, dat zij oorspronkelijk
met tien man waren geweest, maar dat één hunner
zich niet langer aan de stukken van het wrak had
kunnen vastklampen en uitgeput in de diepte ver
dwenen was. De overigen wisten zich echter vast te
houden aan den mast, het eenige deel van het ver
gane schip, dat nog boven wate uitstak. Zoo brach
ten de schipbreukelingen vier dagen zonder voedsel
door.
TOM MIX BESTOLEN.
Voor een waarde van 130.000 gulden.
De bekende bioscoopartiest Tom Mix is het slacht
offer geworden van diefstal. Men heeft hem een som
gelds en waarden ontstolen tot een bedrag van in
Nederlandsch geld uitgedrukt 180.000 gulden. Zijn
kamerbediende is in verband hiermede gearresteerd.
BOSCHBRAND IN POMMEEEN.
Donderdagmiddag is in het meer dan 10.000 mor
gen groote Ponikeler Wald in het district Rurn-
melsburg (Pommeren) een boschbrand ontstaan, die
zich door de droogte, welke reeds weken lang ge
duurd had, met groote snelheid uitbreidde.
Tegen den avond waren eenige duizenden morgens
door het vuur aangetast. De brandweeren der plaat-»
sen in den omtrek moesten zich beperken lot het
beschermen van de dorpen tegen het vuur.
WEER EEN SPOORWEGONGELUK IN
BELGIë.
2 ernstig gewonden.
In het station Rodingen bij Aarlen is een goede
rentrein op een aantal stilstaande wagens geloopen.
Deze ontspoorden en werden gedeeltelijk vernield.
De stoker en een remmer van den aanrijdenden
trein liepen zware verwondingen op.
BRAND IN EEN BELGISCHE LUCIFERS
FABRIEK.
Te Hoboken bij Antwerpen is een lucifersfabriek
met een oppervlakte van 2000 vierkante meter in da
asch gelegd. Een Poolsche arbeider, door rook be
vangen, bleef in het brandende gebouw en werd la
ter verkoold teruggevonden.
DE SPANJAARDEN IN MAROKKO.
Zij zijn ongerust.
Uit Madrid wordt gemeld:
Het ministerie van oorlog heeft de mobilisatie der
troepen in Spaansch Marokko bevolen. Door de
jongste gebeurtenissen in het Fansche gebied is de
Spaansche regeering bang, dat ook op haar gebied
een opstandige beweging zal uitbreken.
EEN GIFGAS?
Reuter meldt uit El Paso (Texas):
En onbekend gas heeft zich Donderdagavond hier
over het gebied bij de petroleumraffinaderijen ver
spreid. Daar men niet gewaaschuwd had, waren er
veel slachtoffers. Twee kindei en, een aantal paar
den, koeion en kippen zijn omgekomen. Zestig men
schen moesten naar het ziekenhuis worden ge
bracht.
OEKRAINERS GEFUSILLEERD.
Men meldt uit Praag:
Naai uit Charkof wordt gemeld, zijn daar op last
van de Ge Pe Oe de Oekrainische volksleider Ata-
man Tjoetjoenik met acht vrienden, waaronder een
gewezen Poolsch officier, terechtgesteld. Tjoetjoe
nik was, na de onderdrukking van den Okraïnschen
opstand van Petljoera door de sowjets, vertrouwend
op de afgekondigde amnestie, naar de Oekraine te
ruggekeerd.
ANTENNEDRAAD ONDER STROOM.
Een vrouw en een man gedood.
Bij de electrische centrale van Goddeck in Pom-
merellen is een merkwaardig ongeluk gebeurd, met
ernstige gevolgen. Van een antenne op het dak van
het huis van een ploegbaas raakte een draad los, die
terecht kwam op een lichtleiding van 220 volt. Toen