1
DRIE MODELLEN OP EEN ZELFDE PATROON.
De vriendelijk lachende huisvrouw die
hierboven op de foto ziet, is mevr. Geissle}
Berlin, die het zelf blijkbaar prettig vin<
dat ze zegepralend uit den kookwedstri^
kwam die te Berlijn gehouden werd en wa|j
'ze voor het heete vuur trad met niet miij
der dan 44 rivalen uit gansch Duitschlanl
naar Berlijn speciaal overgekomen.
Had de Parijzenaar zijn tournooi in hé
bereiden van fijne cocktails, de Duitsche
heeft het alweer practischer en nuttiger be
dacht en zijn aandacht besteed aan een goe
bereiden maaltijd.
En mevrouw Geissler slaagde er in spaut
zaam, goedkoop, snel en uitstekend een ont
bijt, een middag- en avondmaal klaar t
maken voor een gezin van' vier personen
Zij verwierf daardoor den niet te versmade,
titel van „Duitsche Koningin i:
het k o k c n".
„DE MOEDER" VAN MAXIM
GORKI.
KORTE FILM VAN KOMISCHE
WANHOOP.
HET PLASJE VAN POPJE.
Dit was de wanhoop eener Moeder. Voor
al niet den klemtoon op dèr leggen. Die
tijden zijn voorbij.
.Zij was heusch aardig, die Moeder en had
een schat van een baby op haar schoot.
Samen zaten zij in de tram. Wij ook in de
tram, anderen ook in de tram, opgeteld dus
een tjokvolle tram. Enkele passagiers hin
gen te lussen, wat altijd een gezellig gezicht*
is, als je zelf zit.
De baby was levendig, een bewijs van ge
zondheid. Zij had den aanvalligen leeftijd
van 2 jaar ongeveer bereikt. En zij moest:
een plasje. Een keurig kind. Zij kondigde
aan, dat zij een plasje moest. Met een zacht,
hoog vogelstemmetje zei ze vragend
Plasje? Haar aardige Moeder keek ver
schrikt en antwoordde: „Straks, lieveling!
Dadelijk!" Straks is iets heel anders als da
delijk, maar de Baby, een werkelijk net
kind, negeerde het dadelijk, bepaalde zich
tot het Moederlijke straks en zweeg. Toen
bij de volgende halte dacht Baby: dadelijk
is nu gekomen en riep, luider nu, met meet
nadruk: plasje! De aardige Moeder bloosde
bekoorlijk. „Wij gaan er daaadelijk uit, nog
drie haltes, Popje!"
„Vroeg zindelijk", verklaarde naast mij
een oude vrouw met een groote karabies. 1
„Buitengewoon vroeg", beaamde ik.
Popje intusschen nam ditmaal geen ge«f
noegen met het gebrek aan taalgevoel bij
haar Moeder. Dadelijk en nog 3 haltes waf
ren in tegenspraak met elkander. Zij legde
zich echter als modern kind neer bij de ge-1
breken van haar Moeder en dééd haai
plasje. Met een peinzend en ernstig gezicht
plaste zij. Popje zelf had echter ook geer
taalgevoel, want het plasje verdiende in
den volsten zin des woords den naam Plas;
Het kinderlijk vocht droop op den vloer
droop links en rechts af van de bank, zoo
dat de passagiers aan beide kanten haastig
opstonden en gingen lussen. Iedereen keet
met schrik, met ontzetting, half lachen
half ontdaan naar Popje's aardige Moederi
Deze zag vuurrood; groote tranen blonken
in haar oogen (zij was nog heel jong) .eijj
haar schoot dreef. Iets onverstaanbaar*]
mompelend stond zij op. Een jong meisjaj
bood haar nog een miniatuur-zakdoek jij
aan. Zijn wij Vrouwen niet allen geboreij'
Moeders!
Maar Popje's Ma zag en hoorde niet?'
Haastig stapte zij uit, één halte te vroel
met een huilend, ook drijfnat Popje op haa
arm. Popje huilde luidkeels met een bitte
ren klank. Zij was boos. Zij had gewaar
schuwd. Tweemaal!
De overige vrouwelijke passagiers bespra
ken het geval. Het schaarsch aanwezig
mannelijk element zweeg.
„Wanhopig voor zoo'n Moeder", zei d
oude vrouw met de groote karabies.
„Uit bén je", zei de conducteur.
JOSINE REULING.
EEN DUITSCHE KONINGIN
HET KOKEN
INGIN IN
GOEDKOOP. SNEL EN UITSTEKEND.
DE ZOMERHOEDJES.
SPREUKEN EN INVALLEN.
Er is maar één geluk de vrouw en maar
één ongeluk de vrouw.
Liefde die met geschenken begint, houdt
op met de geschenken.
We leeren het lachen eerst lang na het
huilen.
Vele huishoudens zijn volmaakt een
drachtigzoolang er bezoek is.
Er zijn menschen die in geen slechter
gezelschap kunnen zijn dan wanneer zij
alleen zijn.
Voorkomen dat iemand bedelen moet, is
veel weldadiger dan het geven van groote
aalmoezen.
Hierbij volgen eenige modellen voor nieuwe
zomerhoedjes. De meest gangbare materialen
hiervoor zijn vilt, stroo en jersey. Vilt blijft
steeds In de mode, zij het Juli dan wel
December. Stroo komt tegenwoordig in on
eindig veel soorten voor: Bangkok, Bakon,
Bengalen, Engelsch stroo en nieuwe soorten
als Yedda stroo, een grove zachte stroo en
gevlochten als matjes; het tweed-stroo dat
het tweed nabootst enz. enz.
1. Een soort tweekan tig hoedje .gevormd
uit gekruiste banden wit vilt, gerold over een
zwart Bakon dopje.
2. Een turban in gevlochten raffia in twee
tinten beige.
3. Een zeer jeugdig model en alleraardigst
klein klokhoedje In parelstroo met een zwart
gelakt satijnen lint.
4. Een eveneens jeugdig model gecombi
neerd uit zwart vilt met roode stroo. Op dit
stroo zijn groote moezen vilt gekleefd.
GEFARCEERDE TOMATEN.
6 tomaten (middelsoort) ,150 G. kalfsge
hakt of koud kalfsvleesch, 50 G. boter, V2 1
eetlepel fijngehakte ui, 1 eetlepel fijngehakte
peterselie, 5 eetlepels jus of bouillon, dun
sneetje oud brood, 1 of 2 eidooiers, peper,
zout, paneermeel.
Bereiding. De tomaten, die liefst van ge
lijke grootte moeten zijn, geheel gaaf en niet
al te rijp, met kokend water overgieten, even
onder laten staan, dan voorzichtig de huid
er af halen, ze in een haren zeef laten uit
lekken, terwijl men de farce maakt. Hiertoe
het uitje in 1/3 van de boter, onder voort
durend roeren, laten fruiten, dan bouillon of
jus toevoegen, het brood (zonder korst) er
in fijn drukken, daarna het gehakt of
gehakte vleesch er door mengen, peterselie,
en naar smaak peper en zout. Dan van het
vuur nemen en dadelijk de geklopte dooiers
en nog 1/3 van de boter er door roeren. Een
kapje, ter grootte van een gulden, van de
tomaten afsnijden, met een kleine lepel ze
uithollen, bestrooien met iets peper en zout,
vullen met het vleeschmengsel, zoodat dit
bol boven de tomaat uitsteekt. De gevulde
tomaten naast elkaar, in een beboterd vuur
vast schoteltje plaatsen, dun met paneer
meel bestrooien, de rest van de boter onge-
smolten er over heen gieten, en nu het
schoteltje ongeveer 20 minuten in een vrij
warmen oven zetten; telkens bedruipen en,
als men wil, bij het op tafel brengen iets
versch gehakte peterselie er over strooien.
HET REINIGEN DER TANDEN.
De tanden bederven door gisting en rot
ting van aan de tanden klevende spijsresten.
Met het kauwen van een enkel stuk brood
stelt men zijn tanden even goed aan dezen
schadelijken invloed bloot als met het ge
bruiken van een geheelen maaltijd. Om dus
het gevaar voor tandbederf te verminderen
en de reiniging te vergemakkelijken, dient
de volgende raad dringend aanbeveling: Eet
zoo weinig mogelijk buiten de drie of vier
gewone maaltijden daags, vooral geen kleve
rige zachte broodjes en koekjes. Spoel na
iederen maaltijd den mond zorgvuldig met
schoon water en zuig dit door de tusschen-
ruimte van de tanden. Borstel al uw kiezen
en tanden aan alle kanten met een deugde
lijk tandmiddel.
Uiterst merkwaardig is de gedachte die
aan al het beschreven gebeuren en aan dit
idealisme ten grondslag ligt.
Indien het waar is, dat centraal in het
Christendom is gegeven het offer, dan kan
niet worden ontkend, dat de geheele atsmos-
fcer waarin we daar leven christelijk is.
Zeker en ongetwijfeld: anti-kerkelijk is
men in hooge mate. Doch waar kerk en
tsarisme onafscheidelijk waren, zal dat nie
mand verwonderen.
Reeds in den beginne wordt verteld dat
Pawel een plaat thuis ophangt: drie man
nen schrijden, druk met elkaar pratend,
veerkrachtig en moedig voort.
Dat is de verrezen Christus, die naar
Emmaus gaat, legde Pawel uit.
De moeder vond de plaat heel mooi, maar
ze dacht:
Je vereert Christus, maar naar de kerk
ga je niet.
Kijk, zoo'n enkel trekje zegt heel wat.
De moeder gaat langzamerhand ontdek
ken dat achter al die woorden die God ver
loochenen een vast geloof leeft. En zoo zegt
ze ergens: „Jullie begrijpen je eigen geloof
niet. Hoe kunnen jullie, zonder aan God te
gelooven, zulk een leven leiden?"
Dat volkomen wegcijferen van zichzelf
weet ze alleen te verklaren uit een levend,
zij het intellectueel ontkend geloof.
Rustig, verklaren die menschen: „de lijster
bestaat alleen maar om in het net te ra
ken". Zóó zien ze hun eigen leven ten onder
gang gedoemd.
Een ander keer:
Moeder handen beven en met gebroken
stem spreekt zij:
Misschien geeft God, dat het nog goed
afloopt?
Neen, zei de zoon vriendelijk maar be
slist. Ik kan u niet bedriegen, het loopt
niet goed af.
En rustig gaat hij door met wat hij zijn
levenstaak in dienst van de anderen weet.
Pawel en zijn vriend Andrej brengen dan
ook het grootste offer dat menschen aan een
Ideaal brengen kunnen: hun liefde. Gewoon
lijk gaat het zoo, dat menschen, ook de groot
ste idealisten, aan hun leven voor het ideaal
één grens stellen: hun liefde. Hier niet. Deze
menschen blijven hunkeren. Pawel heeft
Sascha lief en zij hem; Andrej heeft Nata-
scha lief en zij hem. Maar kameraden
moeten ze blijven; nooit kan en mag het iets
anders worden. Want dan zouden ze verloren
zijn voor het allerheiligste: de menschheid
die ze hebben te verlossen, 't Doet er niet toe
of wij 'het met hen eens zijn of niet eens zijn.
In de meeste gevallen slagen wij er in, ons
te onttrekken aan een of anderen eisch, die
van bepaalde zijde tot ons geweten komt,
ons te onttrekken door de bewering dat wij
het „niet eens" zijn. Heel gemakkelijk. Maar
daarmee is een mensch er niet.
Tenslotte blijft het toch maar waar voor
alle dingen, dat alleen iets wezenlijks be
reikt wordt, wanneer degenen die zich aan
dienen als de pleitbezorgers van een of ander
ideaal, bereid gevonden worden voor dat
Ideaal alles zich te ontzeggen en er desnoods
voor te gronde te gaan.
Dat is gebeurd met alle grooten in het rijk
des geestes: op het gebied van kunst, op het
gebied van wetenschap, op het gebied van
godsdienst, op het gebied der maatschappe
lijke hervormingen.
En die Christelijke gedachte van het graan
dat sterven moet, voordat de halmen zwaar
van nieuwe vrucht uit den grond kunnen
verrijzen, leeft wel heel sterk in de ziel van
al deze menschen en klaarblijkelijk ook in de
ziel van den schrijver Gorki zelf.
Consequent houden ze vol, zich alles ont
zeggend, rusteloos voortgedreven. En bescha
mend voor ieder die in welke idealistische
beweging dan ook, werkèaam is.
'n Pawel weigert zelfs uit de gevangenis te
ontvluchten, omdat hij het In de gegeven
conjunctuur noodzakelijk acht, dat hij voor
den rechtbank zijn verdedigingsrede uit
spreekt, die straks immers, door de drukpers
verduizendvoud, van vérstrekkende propa
gandistische beteekenis wezen kan en zulks
dan ook inderdaad blijkt te zijn.
De wereldwet van het lijden opdat anderen
zich in zuivere vreugde mogen verheugen, en
dit lijden welbewust en doelbewust aanvaard,
treedt in Gorki's boek helder en klaar aan
den dag.
Vandaar dat telkens weer ge hier vindt
wat ge toch waarlijk niet verwachten zoudt
een „Auseinandersetzung" met den Chris- I
tus der evangelien.
'n Merkwaardig volk, dat Russische volk.
Uns eerste trio is gekieea in een wit met
zwart geruiten stof, opgevroolijkt door roode
strepen en ceintuur. De tweede figuur toont
ons van links naar rechts: Allereerst drie
costuumpjes in een citroengele wollen stof,
geïncrusteerd met geometrische figuren lp
marineblauw laken.
Vervolgens drie in natuurlijk kasha. Boven
lijf of het bovenste ingezette stuk zijn ge
streept door groote stiksels in een levendig
groene kleur.
En tenslotte drie kinderen gekleed in
Nattierblauw popeline. Aan de onderzijde
dragen zij een garneering van marineblauwe
galons, het oudste meisje heeft een zelfde
garneering aan het middeL
Aan de lezeressen die een patroon bestel
len, wordt beleefd verzocht bij de aanvrage
het verschuldigde bedrag in te sluiten, ter
voorkoming van administratiekosten.
Dii is een belangrijk geval voor moeders
die graag hebben dat hun kinderen, broer
tjes en zusjes zoo gekleed zijn dat men
direct ziet dat zij tot een en dezelfde familie
behooren, maar Intusschen toch ook weer
niet zoo dat men aan &en pensionnaat zou
gaan denken.
Het groote meisje heeft een jurk met een
plat bovenlijf en de rok uit 6 uitstaande
stukken tezamen gesteld. Dit laatste is even
eens het geval bij haar kleinere zus, alleen
beginnen hier deze stukken reeds op de
borst. Wat betreft het knaapje, zijn kiel is
gemaakt uit zes stukken, volgens den draad
gesneden en daaronder het rechte korte
broekje.
ONZE PATRONEN.
1
Patronen van de modellen van mantels
en kinderjurken zijn verkrijgbaar bij onze
mode-redactrice Mejuffr. L. Berendes, Joan
Maetsuyckerstraat 96, Den Haag.
De patronen voor dames kosten f 1.
die voor kinderen f 0.80. Het duurt onge
veer 10 dagen alvorens ze in het bezit
j komen van degenen die patronen aanvragen.
REDACTIE.