1 DRIE MODELLEN OP EEN ZELFDE PATROON. De vriendelijk lachende huisvrouw die hierboven op de foto ziet, is mevr. Geissle} Berlin, die het zelf blijkbaar prettig vin< dat ze zegepralend uit den kookwedstri^ kwam die te Berlijn gehouden werd en wa|j 'ze voor het heete vuur trad met niet miij der dan 44 rivalen uit gansch Duitschlanl naar Berlijn speciaal overgekomen. Had de Parijzenaar zijn tournooi in hé bereiden van fijne cocktails, de Duitsche heeft het alweer practischer en nuttiger be dacht en zijn aandacht besteed aan een goe bereiden maaltijd. En mevrouw Geissler slaagde er in spaut zaam, goedkoop, snel en uitstekend een ont bijt, een middag- en avondmaal klaar t maken voor een gezin van' vier personen Zij verwierf daardoor den niet te versmade, titel van „Duitsche Koningin i: het k o k c n". „DE MOEDER" VAN MAXIM GORKI. KORTE FILM VAN KOMISCHE WANHOOP. HET PLASJE VAN POPJE. Dit was de wanhoop eener Moeder. Voor al niet den klemtoon op dèr leggen. Die tijden zijn voorbij. .Zij was heusch aardig, die Moeder en had een schat van een baby op haar schoot. Samen zaten zij in de tram. Wij ook in de tram, anderen ook in de tram, opgeteld dus een tjokvolle tram. Enkele passagiers hin gen te lussen, wat altijd een gezellig gezicht* is, als je zelf zit. De baby was levendig, een bewijs van ge zondheid. Zij had den aanvalligen leeftijd van 2 jaar ongeveer bereikt. En zij moest: een plasje. Een keurig kind. Zij kondigde aan, dat zij een plasje moest. Met een zacht, hoog vogelstemmetje zei ze vragend Plasje? Haar aardige Moeder keek ver schrikt en antwoordde: „Straks, lieveling! Dadelijk!" Straks is iets heel anders als da delijk, maar de Baby, een werkelijk net kind, negeerde het dadelijk, bepaalde zich tot het Moederlijke straks en zweeg. Toen bij de volgende halte dacht Baby: dadelijk is nu gekomen en riep, luider nu, met meet nadruk: plasje! De aardige Moeder bloosde bekoorlijk. „Wij gaan er daaadelijk uit, nog drie haltes, Popje!" „Vroeg zindelijk", verklaarde naast mij een oude vrouw met een groote karabies. 1 „Buitengewoon vroeg", beaamde ik. Popje intusschen nam ditmaal geen ge«f noegen met het gebrek aan taalgevoel bij haar Moeder. Dadelijk en nog 3 haltes waf ren in tegenspraak met elkander. Zij legde zich echter als modern kind neer bij de ge-1 breken van haar Moeder en dééd haai plasje. Met een peinzend en ernstig gezicht plaste zij. Popje zelf had echter ook geer taalgevoel, want het plasje verdiende in den volsten zin des woords den naam Plas; Het kinderlijk vocht droop op den vloer droop links en rechts af van de bank, zoo dat de passagiers aan beide kanten haastig opstonden en gingen lussen. Iedereen keet met schrik, met ontzetting, half lachen half ontdaan naar Popje's aardige Moederi Deze zag vuurrood; groote tranen blonken in haar oogen (zij was nog heel jong) .eijj haar schoot dreef. Iets onverstaanbaar*] mompelend stond zij op. Een jong meisjaj bood haar nog een miniatuur-zakdoek jij aan. Zijn wij Vrouwen niet allen geboreij' Moeders! Maar Popje's Ma zag en hoorde niet?' Haastig stapte zij uit, één halte te vroel met een huilend, ook drijfnat Popje op haa arm. Popje huilde luidkeels met een bitte ren klank. Zij was boos. Zij had gewaar schuwd. Tweemaal! De overige vrouwelijke passagiers bespra ken het geval. Het schaarsch aanwezig mannelijk element zweeg. „Wanhopig voor zoo'n Moeder", zei d oude vrouw met de groote karabies. „Uit bén je", zei de conducteur. JOSINE REULING. EEN DUITSCHE KONINGIN HET KOKEN INGIN IN GOEDKOOP. SNEL EN UITSTEKEND. DE ZOMERHOEDJES. SPREUKEN EN INVALLEN. Er is maar één geluk de vrouw en maar één ongeluk de vrouw. Liefde die met geschenken begint, houdt op met de geschenken. We leeren het lachen eerst lang na het huilen. Vele huishoudens zijn volmaakt een drachtigzoolang er bezoek is. Er zijn menschen die in geen slechter gezelschap kunnen zijn dan wanneer zij alleen zijn. Voorkomen dat iemand bedelen moet, is veel weldadiger dan het geven van groote aalmoezen. Hierbij volgen eenige modellen voor nieuwe zomerhoedjes. De meest gangbare materialen hiervoor zijn vilt, stroo en jersey. Vilt blijft steeds In de mode, zij het Juli dan wel December. Stroo komt tegenwoordig in on eindig veel soorten voor: Bangkok, Bakon, Bengalen, Engelsch stroo en nieuwe soorten als Yedda stroo, een grove zachte stroo en gevlochten als matjes; het tweed-stroo dat het tweed nabootst enz. enz. 1. Een soort tweekan tig hoedje .gevormd uit gekruiste banden wit vilt, gerold over een zwart Bakon dopje. 2. Een turban in gevlochten raffia in twee tinten beige. 3. Een zeer jeugdig model en alleraardigst klein klokhoedje In parelstroo met een zwart gelakt satijnen lint. 4. Een eveneens jeugdig model gecombi neerd uit zwart vilt met roode stroo. Op dit stroo zijn groote moezen vilt gekleefd. GEFARCEERDE TOMATEN. 6 tomaten (middelsoort) ,150 G. kalfsge hakt of koud kalfsvleesch, 50 G. boter, V2 1 eetlepel fijngehakte ui, 1 eetlepel fijngehakte peterselie, 5 eetlepels jus of bouillon, dun sneetje oud brood, 1 of 2 eidooiers, peper, zout, paneermeel. Bereiding. De tomaten, die liefst van ge lijke grootte moeten zijn, geheel gaaf en niet al te rijp, met kokend water overgieten, even onder laten staan, dan voorzichtig de huid er af halen, ze in een haren zeef laten uit lekken, terwijl men de farce maakt. Hiertoe het uitje in 1/3 van de boter, onder voort durend roeren, laten fruiten, dan bouillon of jus toevoegen, het brood (zonder korst) er in fijn drukken, daarna het gehakt of gehakte vleesch er door mengen, peterselie, en naar smaak peper en zout. Dan van het vuur nemen en dadelijk de geklopte dooiers en nog 1/3 van de boter er door roeren. Een kapje, ter grootte van een gulden, van de tomaten afsnijden, met een kleine lepel ze uithollen, bestrooien met iets peper en zout, vullen met het vleeschmengsel, zoodat dit bol boven de tomaat uitsteekt. De gevulde tomaten naast elkaar, in een beboterd vuur vast schoteltje plaatsen, dun met paneer meel bestrooien, de rest van de boter onge- smolten er over heen gieten, en nu het schoteltje ongeveer 20 minuten in een vrij warmen oven zetten; telkens bedruipen en, als men wil, bij het op tafel brengen iets versch gehakte peterselie er over strooien. HET REINIGEN DER TANDEN. De tanden bederven door gisting en rot ting van aan de tanden klevende spijsresten. Met het kauwen van een enkel stuk brood stelt men zijn tanden even goed aan dezen schadelijken invloed bloot als met het ge bruiken van een geheelen maaltijd. Om dus het gevaar voor tandbederf te verminderen en de reiniging te vergemakkelijken, dient de volgende raad dringend aanbeveling: Eet zoo weinig mogelijk buiten de drie of vier gewone maaltijden daags, vooral geen kleve rige zachte broodjes en koekjes. Spoel na iederen maaltijd den mond zorgvuldig met schoon water en zuig dit door de tusschen- ruimte van de tanden. Borstel al uw kiezen en tanden aan alle kanten met een deugde lijk tandmiddel. Uiterst merkwaardig is de gedachte die aan al het beschreven gebeuren en aan dit idealisme ten grondslag ligt. Indien het waar is, dat centraal in het Christendom is gegeven het offer, dan kan niet worden ontkend, dat de geheele atsmos- fcer waarin we daar leven christelijk is. Zeker en ongetwijfeld: anti-kerkelijk is men in hooge mate. Doch waar kerk en tsarisme onafscheidelijk waren, zal dat nie mand verwonderen. Reeds in den beginne wordt verteld dat Pawel een plaat thuis ophangt: drie man nen schrijden, druk met elkaar pratend, veerkrachtig en moedig voort. Dat is de verrezen Christus, die naar Emmaus gaat, legde Pawel uit. De moeder vond de plaat heel mooi, maar ze dacht: Je vereert Christus, maar naar de kerk ga je niet. Kijk, zoo'n enkel trekje zegt heel wat. De moeder gaat langzamerhand ontdek ken dat achter al die woorden die God ver loochenen een vast geloof leeft. En zoo zegt ze ergens: „Jullie begrijpen je eigen geloof niet. Hoe kunnen jullie, zonder aan God te gelooven, zulk een leven leiden?" Dat volkomen wegcijferen van zichzelf weet ze alleen te verklaren uit een levend, zij het intellectueel ontkend geloof. Rustig, verklaren die menschen: „de lijster bestaat alleen maar om in het net te ra ken". Zóó zien ze hun eigen leven ten onder gang gedoemd. Een ander keer: Moeder handen beven en met gebroken stem spreekt zij: Misschien geeft God, dat het nog goed afloopt? Neen, zei de zoon vriendelijk maar be slist. Ik kan u niet bedriegen, het loopt niet goed af. En rustig gaat hij door met wat hij zijn levenstaak in dienst van de anderen weet. Pawel en zijn vriend Andrej brengen dan ook het grootste offer dat menschen aan een Ideaal brengen kunnen: hun liefde. Gewoon lijk gaat het zoo, dat menschen, ook de groot ste idealisten, aan hun leven voor het ideaal één grens stellen: hun liefde. Hier niet. Deze menschen blijven hunkeren. Pawel heeft Sascha lief en zij hem; Andrej heeft Nata- scha lief en zij hem. Maar kameraden moeten ze blijven; nooit kan en mag het iets anders worden. Want dan zouden ze verloren zijn voor het allerheiligste: de menschheid die ze hebben te verlossen, 't Doet er niet toe of wij 'het met hen eens zijn of niet eens zijn. In de meeste gevallen slagen wij er in, ons te onttrekken aan een of anderen eisch, die van bepaalde zijde tot ons geweten komt, ons te onttrekken door de bewering dat wij het „niet eens" zijn. Heel gemakkelijk. Maar daarmee is een mensch er niet. Tenslotte blijft het toch maar waar voor alle dingen, dat alleen iets wezenlijks be reikt wordt, wanneer degenen die zich aan dienen als de pleitbezorgers van een of ander ideaal, bereid gevonden worden voor dat Ideaal alles zich te ontzeggen en er desnoods voor te gronde te gaan. Dat is gebeurd met alle grooten in het rijk des geestes: op het gebied van kunst, op het gebied van wetenschap, op het gebied van godsdienst, op het gebied der maatschappe lijke hervormingen. En die Christelijke gedachte van het graan dat sterven moet, voordat de halmen zwaar van nieuwe vrucht uit den grond kunnen verrijzen, leeft wel heel sterk in de ziel van al deze menschen en klaarblijkelijk ook in de ziel van den schrijver Gorki zelf. Consequent houden ze vol, zich alles ont zeggend, rusteloos voortgedreven. En bescha mend voor ieder die in welke idealistische beweging dan ook, werkèaam is. 'n Pawel weigert zelfs uit de gevangenis te ontvluchten, omdat hij het In de gegeven conjunctuur noodzakelijk acht, dat hij voor den rechtbank zijn verdedigingsrede uit spreekt, die straks immers, door de drukpers verduizendvoud, van vérstrekkende propa gandistische beteekenis wezen kan en zulks dan ook inderdaad blijkt te zijn. De wereldwet van het lijden opdat anderen zich in zuivere vreugde mogen verheugen, en dit lijden welbewust en doelbewust aanvaard, treedt in Gorki's boek helder en klaar aan den dag. Vandaar dat telkens weer ge hier vindt wat ge toch waarlijk niet verwachten zoudt een „Auseinandersetzung" met den Chris- I tus der evangelien. 'n Merkwaardig volk, dat Russische volk. Uns eerste trio is gekieea in een wit met zwart geruiten stof, opgevroolijkt door roode strepen en ceintuur. De tweede figuur toont ons van links naar rechts: Allereerst drie costuumpjes in een citroengele wollen stof, geïncrusteerd met geometrische figuren lp marineblauw laken. Vervolgens drie in natuurlijk kasha. Boven lijf of het bovenste ingezette stuk zijn ge streept door groote stiksels in een levendig groene kleur. En tenslotte drie kinderen gekleed in Nattierblauw popeline. Aan de onderzijde dragen zij een garneering van marineblauwe galons, het oudste meisje heeft een zelfde garneering aan het middeL Aan de lezeressen die een patroon bestel len, wordt beleefd verzocht bij de aanvrage het verschuldigde bedrag in te sluiten, ter voorkoming van administratiekosten. Dii is een belangrijk geval voor moeders die graag hebben dat hun kinderen, broer tjes en zusjes zoo gekleed zijn dat men direct ziet dat zij tot een en dezelfde familie behooren, maar Intusschen toch ook weer niet zoo dat men aan &en pensionnaat zou gaan denken. Het groote meisje heeft een jurk met een plat bovenlijf en de rok uit 6 uitstaande stukken tezamen gesteld. Dit laatste is even eens het geval bij haar kleinere zus, alleen beginnen hier deze stukken reeds op de borst. Wat betreft het knaapje, zijn kiel is gemaakt uit zes stukken, volgens den draad gesneden en daaronder het rechte korte broekje. ONZE PATRONEN. 1 Patronen van de modellen van mantels en kinderjurken zijn verkrijgbaar bij onze mode-redactrice Mejuffr. L. Berendes, Joan Maetsuyckerstraat 96, Den Haag. De patronen voor dames kosten f 1. die voor kinderen f 0.80. Het duurt onge veer 10 dagen alvorens ze in het bezit j komen van degenen die patronen aanvragen. REDACTIE.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1929 | | pagina 23