Mona Rica". De Schoone Duivelin Radioprogramma Tweede Blad. Vreest geesi examen 6¥ISJNHARDT's Donderdag 27 Juni 1929. 72ste Jaargang. No. 8482 n DE NIEUWSTE STER VAN IIOLLYWOOD. En ho© zij ontdekt werd. Negen en negentig van de honderd of beter nog ne gen en negentighonderd van de duizend figuranten werken in en rond de filmstudio's, zonder ooit op den voorgrond te treden en zich te ontpoppen als een goede filmster. En mocht het eens voorkomen dan gebeurt het maar al te vaak, dat de „ster in spe" zich van haar of zijn krachten bewust, maar die niet ontplooien kunften- de van het eene naar het andere studio zwerft om te trachten er een engagement te vinden, wat op deze wijze maar sporadisch gebeurt. Eenige maanden geleden werd er in Hollywood een nieuwe naam gehoord: Mona Rica. Wie was zij? Waar vond de ver-Amerikaanschte Duitsche regisseur Ernst Lubitsch het meisje, dat hij ültverkoor om naast John Barrymore, Camilla Horn, Victor Varconi, Hobart Bosworth en andere bekende artisten mede te spelen in zijn nieuwste film voor de United Artists: Eternal Love? Zelfs de filmwereld in Hollywood, die anders zoo goed op de hoogte is van de herkomst der nieuwe sterren vermocht niet het my sterie Mona Rica op te lossen. Niemand in de studio's had ooit van haar gehoord, de figuranten wisten zich den naam niet te herinneren... Mona Rica dit is niet haar echte naam is een klein Mexicaansch meisje met de mooiste bruine oogen, welke ooit in de lens van een camera gekeken hebben volgens Lubitsch, Barrymore en andere „notabelen" in filmland" met een natuurlijk spel, dat vergeleken kan worden met dat der allergrootste sterren alweer volgens Lubitsch. Barrymore en de anderen en met een verschijning, welke ieder dadelijk onder de bekoring weet te brengen. Lubitsch „ontdekte" haar plotseling en op een dag brachten de Hollywoodsche journalisten het bericht, dat een meisje met nog geen zes weken filmervaring met Camilla Horn de vrouwelijke hoofdrollen zou vertolken tegenover den grooten Barrymore. Zij zou in de film de kleine bruid van John zijn, een meisje vol tempera ment en levenslust, zijn bruid, niet omdat John van haar hield, maar omdat „volgens een goede en oude Zwitsersche gewoonte" zijn moeder haar als bruid voor hem had uitgezocht. Mona's ware naam is Maria Enriqucta Valenzuela. Zij ft op het oogenblik negentien jaar oud. Haar land aard verraadt zich ook in haar niet; zij is vurig, op vliegend, hartstochtelijk, Dolores del Rio, Lupe Velez, Gilbert Roland, Don Alvarado, allen United Artists ster ren zijn haar voorgegaan: nu heeft ook de kleine land- genoote Mona Rica een -engagement voor den tijd van vijf jaar bij deze groote filmonderneming gekregen. Hoe dat gegaan is? Op een dag bevond Mona zich buiten het „casting office" van de United Artists te Hollywood, waar de figuranten kunnen vernemen in welke film zij moeten meedoen. Zij stond daar, mooi als ze was maar mooi zijn meer figuranten pittig, snoezig, lief ook eigenschappen, die andere figuranten met haar gemeen hebben. Er kwamen bekende regisseurs voorbij, maar geen hunner had oog voor het meisje. Toen ging het loketje open, een stem zei, dat er vandaag niets te doen was. De figuranten hadden vrij-af. Even later rinkelde de telefoon in het kantoor. Lu bitsch was bezig de rolverdeeling voor „Eternal Love" in elkaar te zetten. Hij vroeg nu naar een figurante, een meisje, dat niet alleen mooi was, maar dat boven dien prachtig gevormde handen moest hebben. Deze handen waren noodig voor een bepaalde scene, waarin men een paar vrouwenarmen moet zien geslagen om den hals van een man. Lubitsch' helper verscheen uit 't kantoor en riep tot de vertrekkende figuranten: „Wacht even, een mooie kans voor 'jullie om zeven en een halven dollar in een uur FEUILLETON DET. DUNN. 14. Carew wist niets van de bijzonderheden af. Hij was veel te veel in beslag genomen door het geheim, dat hem betrof, dan dat hij zich druk zou maken om een ander. Hij had Kerstmis te Parkston en Harwich door gebracht en getracht den vermisten diamant op het spoor te komen en er achter te komen, hoe de man, aan Wien hij was toevertrouwd, den dood gevonden had. Maar die Lanchester tragedie? Hij zou er wel eens meer van willen weten. Alles wat Leonie betrof, hoe Weinig ook, interesseerde hem. In een hoek van de kamer lag egn stapel kranten, lederen dag werd er een nummer van de Times opge legd. Carew zocht de datums die hij noodig had op en was spoedig verdiept in het verhaal van den moord op Maurice Bradley, het onderzoek en het resultaat daar van. Twee belangrijke punten in het verslag troffen Carew en zetten zich vast in zijn gedachten. Het eerste was, dat die Max Barnard de man was, die gevangen had gezeten wegens den moordaanslag en inbraak in het kantoor waarin Carew nu zat, het tweede, dat de moord op Bradley op dezelfde wijze was gepleegd als die op den koerier, die de diamant vervoerde. Het vinden van een langen naald in het hart van beide slachtoffers, was tè opmerkelijk om onopgemerkt voorbij te gaan. Toch was er weinig aandacht aan het feit geschonken. Maar daar was reden voor. Dat een man overboord werd gespoeld door een zware zee, of dat hij dronken was en zoo gevallen, of dat hij zelfmoord had gepleegd, daar was niets geheimzinnigs in. Niemand aan boord van de Rotterdamsche boot wist iets van den man, be halve dat hij een passagier was. Het geld zat in zijn zak, maar er waren geen papieren die konden bewijzen wie hij was. Hij was nog aan boord toen de boot een kwartmijl van Parkestonhaven af was. Het was een zeer mistige morgen en niemand had hem zien verdwij nen. Maar hij was verdwenen, dat was alles. De dokter had weliswaar geconstateerd, dat hij een scherp stalen instrument in het hart had gevonden, maar hij vermeldde dit slechts terloops en had er geen bijzonderen nadruk op gelegd, behalve de opmerking, te verdienen". De meisjes bleven verrast stil staan. Laat ons jullie handen zien, meisjes", werd er geroepen. en wie de mooiste heeft mag naar mr. Lubitsch gaan m er zijn rol te hcoren". Alle handen werden aan een nauwkeurig onderzoek enderworpen. Toen... „Ziezoo, v/e zijn er. Ga jij maar naar stage 3. Hoe het je? „Enrlqueta Valenzuela". „Enra, wat?" Mona lachte, maar spoedde zich dadelijk naar de genoemde plaats. In een hoekje van het filmtooneel -aten daar Lubitsch en een operateur. Er werd fluks een scène in elkaar gezet. „Je bent de geliefde van dezen man" legde de regis seur uit. „Doe je armen om zijn hals. Houdt hem stevig vast. En jij wendde Lubitsch zich tot den speler, die daarvoor geroepen was: jij moet haar afweren. Maar zij laat zich niet afweren, zij moet jou nog vuriger trachten te omhelzen. Zoo, nu zullen we beginnen" En men begon... De camera begon te dragien. De speler deed zijn plicht De figurante trachtte hem te omhelzen.Zij vergat ten slotte dat het alleen maar om haar handen ging. Later verklaarde Lubitsch, dat op het oogenblik, waarop het meisje begon te acteeren hij vergat dat zij maar „op proef" speelde. Hij stond perplex en toen de scene beëindigd was, onderwierp hij haar aan een apar te proef. Want hij had opeens gevonden waar hij al zoo langen tijd naar gezocht had: een geschikte vertolkster voor den rol van Pia Eternal Love. Een dozijn beken de filmspeelsters had Lubitsch voor dezen rol bijeen geroepen maar hij had geen geschikte keuze kunnen eh willen doen. Toen, eenige uren later deze proef, waaraan Mona was onderworpen, voor bij was, was Lu bitsch enthousiast. „Ik heb Pia gevonden!" maakte hij bekend. „Ik weet niet wie zij is, maar wel weet ik, dat zij voor film speelster werd geboren. Zij heeft vuur en diepte". Den volgenden dag werd Enrlquetta op het studio geroepen en kreeg zij een engagement voor den tijd van vijf jaar bij de United Artists... Eenige dagen later was zij, die voortaan Mona Rica zou heeten, wat op een conferentie met haar superi euren was vastgesteld, met Lubitsch, Earrymore, Ca naille Horn 'Victor Varconi, Hobart Bosworth en de andere leden van de rolverdeeling van Eternal Love op weg naar Canada, om daar ben maand te gaan werken in de bergen voor deze nieuwe film. lederen dag werken bracht Lubitsch meer zekerheid: hij had hier een groote vondst gedaan. Onder zijn ge duldige en vaak aartsvaderlijke leiding was het ruwe van Mona's spel weldra verdwenen. Ook Camilla Hom stond haar met raad en daad trouw ter zijde. Toen het gezelschap weer in Hcllywocd was terug gekeerd om daar de verfilming van Eternal Love bin nenshuis voort te zetten, vond Mona daar den eersten brief van een bewonderaar, die van haar gehoord had en zij vcnd.dit het mooiste oogenblik van haar leven. Mona Rica werd wij vergraten dit te vermelden den vijftienden Juli 1909 in de stad Mexico geboren, ging daar op school en volgde tenslotte op de Colegio Rosales in de onmiddellijke nabijheid der hoofdstad haar middelbaar onderwijs. Haar vader was gestorven, toen zij twee jaar oud was. Haar familie verkeerde in buitengewoon gunstige levensomstandigheden, later keerde het fortuin echter. Als jong meisje hield Mona ervan om te dansen en in tooneelstukjes, wélke op school werden vertoond, op te treden. Toen haar broer Harold zestien jaar was geworden verliet hij op zekeren dag het huis, om naar hij zeide, in Amerika, in Los Angelos, een toekomst te zoeken. In deze stad ging het hem weldra goed en hij vond er alles zoo mooi en prachtig, dat hij zijn zuster en moe der vroeg zoo gauw mogelijk naar zijn nieuwe stad te komen. Zij deden dit nu vier jaar geleden. In Los Angelos leerde Mona Engelsch spreken en het zou haar later zeer van pas komen. In deze stad kreeg zij spoe dig den bijnaam van de „Beauty Queen". Haar broer deed dienst op de tram welke van Los Angelos naar Hollywood rijdt, maar verdiende er wat bij als figurant in films. Hij vertelde zijn moeder, dat dit laatste misschien ook wel iets voor zijn zuster kon zijn, maar mrs. Valenzuela had gehoord van de „ge varen" van Hollywood, van het leven, dat daar geleid werd... Dus vond zij het niet goed, hoewel Mona zelf heel graag gewild zou hebben. Maar toch: eens ging zij met haar broer mee, bleef weg van huis, werkte in de Want er is een middel dat U kalm maakt en kalm houdt, terwijl Uw geest helder blijft ZENUWTABLETTEN behoeden U voor zenuwachtigheid Buisje 75 ct. Bij Apoth. en Drogisten. dat de ontdekking vreemd was en dat hij de naald als curiositeit zou bewaren. De Londensche bladen gaven niet meer dan een paar regels over het geval en ver meldden niet eens iets over de .naald. „Verduiveld! Het is zoo klaar als een kiontje. Het is dezelfde bende, die den armen Burrows bijna hoeft vermoord en zeker zijn leven heeft verkort. Als ze Max Barnard maar eerst te pakken hebben Is de zaak op gehelderd. Ik heb groote lust om regelrecht naar Scot- land Yard te gaan en hun de oogen te openen." Er waren ongetwijfeld veel punten van overeenkomst maar die losten toch het geheim niet op. Waarom was dominee Maurice Bradley vermoord? Wat had hij met die bende te maken? Het kon natuurlijk zijn gegaan zooals men meende, dat Barnard hem uit den weg had geruimd ter wille van zijn eigen veiligheid. Maar dat verklaarde nog niet de wijze waarop de moord ge pleegd werd. De gravin verkeerde intusschen in een stemming, die kan beschreven worden als het balanceeren op den scherpen kant van een mes. Naar één kant zou het ver keerd zijn, naar den anderen goed, dat hing van de om standigheden af. Zij ontbeet den volgenden morgen in haar eigen ver trekken en besteedde het volgende uur om, sigaretten rookende, alles te overwegen. Zij had een onrustigen nacht gehad. Ze wist maar al te goed, dat al had ze het nu weer met haar man bij gelegd, zijn jalouzie en boosheid ieder oogenblik terug konden keeren. Hij was nu eenmaal zoo. Het was twaalf uur en om één uur zou ze den graaf bij den lunch ontmoeten. Ze gaf haar kamenier heel wat moeite dat uur. Ze wilde, zooals ze het zelf uitdrukte, „beslist onweerstaanbaar" zijn en niets kon in haar smaak vallen. „Ik zie er vanmorgen afschuwelijk uit!" riep ze nij dig. „Is dat jouw schuld of de mijne, Adèle?" Het Fransche meisje haalde de schouders op, alsof madame haar onrecht deed; maar ze zei niets. Adèle was een scherpe opmerkster en ze zag. dat de gravin net in een stemming was om een van de ivoren haar borstels naar haar hoofd te gooien als iets niet naar haar zin was. Zulke uitbarstingen van woede kwamen meer voor, en hoewel madame zoo'n daad van tyrannle altijd weer met een mooi geschenk goed maakte, voelde de kamenier toch niets voor een herhaling van die ge beurtenis. Eindelijk was de laatste hand gelegd aan tollet en haar en waren een paar geheimen toegepast in verband met de gelaatskleur, en mevrouw zeilde weg, de breede trap af naar de eetkamer, die ze met al haar statigheid en gratie binnentrad. De graaf stond voor het vuur, de beenen wijd van el studio's van de M. G. M. en een dag bij de Universal. Zij zocht vrede met haar moeder, overtuigde haar, dat het leven in Hollywood niets „gevaarlijker" was dan elders en de vrede kwam tot stand. Nu is zij opeens ..ster" geworden. Maar het heeft de kleine Mona niet overweldigd. Zij is dezelfde van voorheen gebleven. Zij is tot de ontdekking gekomen, dat zij niet al te veel geleerd heeft: geen nood, zij vindt, dat zij nog tijd genoeg heeft om haar weten uit te breiden. Zij vindt de wereld nog steeds even mooi: geen wonder, wanneer men een geluksmensch als Mona Rica is. Zij heeft nu nog maar één verlangen; om haar moe der een Spaansch landhuisje te koopen in de omgeving van de filmstad. En men hoeft er niet aan te twijfe len of binnen korten tijd zal deze wensch vervuld worden... Een geheimzinnig geval in het oude Kasteel te Nuenen. Gisteravond heeft zich in de Ridderzaal van het oude kasteel te Nuenen (Eindhoven) een zonderlinge geschiedenis afgespeeld. De tegenwoordige eigenaar van dit Middelceuwsch kasteel, gisteren van een buitenlandsche reis terug gekeerd, had reeds geheel den middag verdachte ge luiden geconstateerd, die uit de Ridderzaal welke ge heel met levensgroote schilderijen van beroemde voorouders is behangen, leken te komen. Toen echter tusschen licht en donker druk ge twist uit deze zaal tot de bewoners doordrong, oor deelde de bezitter het raadzaam de politie te verwit tigen, daarbij het vermoeden uitend, dat zich zeer vermoedelijk dieven in zijn kasteel bevonden. In no time werd het kasteel omsingeld, waarna de slotbewoner, zijn zoon en enkele agenten, bèhoedzaam en tot de tanden gewapend, de Ridderzaal betraden. Stom verbaasd aanschouwden zij, hoe de beeltenis sen der onsterfelijken plots de schilderijen verlie ten en druk twistend een kistje Gomarus-sigarcn plunderden. De bewoners en de politie zijn gevlucht. 10.00 •10.35 11.00 11.20 11.20 11.30 12.00 12.15 12.15 12.40 12.50 12.50 1.15 1.20 1.25 1.50 2.05 2.45 4.00 4.00 4.05 4.20 4.20 4.30 4.35 4.35 4.50 5.00 5.00 5.20 5.20 «.05 «.05 6.20 6.20 6.30 6.50 6.50 6.50 6.55 7.00 7.00 Voor Vrij dn 28 Juni. HILVERSUM (1071) Tijdsein en morgenwijding LANGENBERG (462) Gramofoonplaten. HUIZEN (336) NCRV. Korte ziekendienst. DAVENTRY (1563) Gramofoonplaten. HAMBURG (392) Gramofoonmuziek. HUIZEN (336) KR.O. Godsdienstig halfuurtje. HILVERSUM (1071) Politieberichten. HILVERSUM (1071) Lunchmuziek. HUIZEN (333) Lunchmuziek. LANGENBERG (462) Gramofoonplaten. DAVENTRY" (1563) Orgelconcert. PARIJS (R. 1744) Symphonieconcert. HUIZEN (336) Gramofoonplaten. DAVENTRY (1563) Populaire muziek. LANGENBERG (462) Concert. HAMBURG (392) Concert. HILVERSUM (1071) Uitzending voor de scholen HILVERSUM (1071) Gramofoonmuziek. HILVERSUM (1071) Lezing' door M. W. Aertnys Onderw.: een reis door de Sahara. HUIZEN (336) NCRV. Gramofoonplaten. PARIJS (R. 1744) Concert. DAVENTRY (4S2) Dansmuziek. WEENEN (520) Concert. HILVERSUM (1071) Rustpoos voor het verzor gen van den zender. HAMBURG (392) Concert. DAVENTRY (1563) Concert. BRESLAU (321) Concert. HUIZEN (336) Concert. HILVERSUM (1071) Orgelconcert. BERLIJN (475) Populaire muziek. BRUSSEL (512) Tijdsein, daarna spreekuur van den Radiodokter. BOEDAPEST (545) Concert Zigeunerorkest. LANGENBERG (462) Vesperconcert WARSCHAU (1385) Technische muziek. HAMBURG (392) Concert HILVERSUM (1071) Dinermuziek. HUIZEN (1852) Spr. S. P. J. Borsten. Orr'-rw. de techniek van het zwemmen. DAVENTRY (482) Populair concert. BRUSSEL (512) Gramofoonmuziek. MOTALA (1351) Gramofoonmuziek. PARIJS (R. 1744) Gramofoonmuziek. HUIZEN (1852) Spr. L. van Giersberg. Onderw. de Natuurhoning. HILVERSUM (1071) Verkiezingsredevoering, daarna voortzetting dinermuziek. HUIZEN (1852) VPRO.-cyclus. Persberichten, re devoeringen, lezingen en concert. HILVERSUM (1071) Politieberichten. kaar, de handen in de zakken en de oogen op den vloer gericht Hij zag er uit of hij iets had dat hem hinderde. De gravin zag het dadelijk en daar het van veel be lang was hem in zijn humeur te houden ging ze naar hem toe, legde haar handen op zijn schouders en hief haar mond op om gekust te worden. Ze werd hierin niet teleurgesteld, maar ze voelde, dat de begroeting niet zoo warm en spontaan was als hij had moeten zijn. „Je ziet er niet goed uit, liefste," fluisterde zij. „Wat is er?" „Ik ben volmaakt in orde, Leonie," antwoordde hij wat koel. Ze keek haar man scherp aan. Wat mankeerde hem? Ze moest weten wat hem hinderde. Het was niets voor haar om een grief te laten voortwoekeren. Toch zei ze nu niets meer, wetende, dat de gevolgen van een goede lunch in haar voordeel zouden zijn. Maar het was duidelijk, dat de graaf in zijn geest of in zijn digestie moeilijkheden had. Geen enkele scho tel was naar zijn zin en hij scheen ongevoelig voor de geestige uitvallen van de gravin, die ze vroeger altijd met zooveel sucees toepaste om hem weer in zijn hu meur te brengen. Toen ze alleen waren en de graaf zich wat had ge kalmeerd met zijn sigaar, opende hij het vuur met een bom. „Wil je even dien ring halen, dien ik gisterenavond in je kamers heb gezien, Leonie," zei hij plotseling. Terstond was ze gereed voor den aanval. „Het spijt me vreeselijk, schat", zei ze liefjes, „maar ik heb hem niet meer. Ik heb je gezegd, dat ik het ding haatte." Hij was niet zoo voldaan over haar antwoord als zij gehoopt had. Hij beet nadenkend op het eind van zijn sigaar en zijn borstelige grijze wenkbrauwen liepen bij na in elkander. „Het is verduiveld gek," barstte hij uit met krassen de stem. „Ik was gisteren al zeker dat ik dat wapen meer gezien had, en ik heb het nu in de club opgezocht. Het is het wapen van de Balmaines." „En als het dat is, lieveling, wat zou dat dan nog?" antwoordde de gravin met een honingzoet stommetje. „Wat dat zou? Dan moet je hem vroeger in Monts Carlo of ergens anders gekend hebben. Waarom heb je me niet gezegd, dat je hem al kende. Dan is hei niet waarschijnlijk, dat ik hem met Kerstmis op Lanchester Oourt zou hebben uitgenoodigd." „Lieve Marmadulte, wat ben je toch dwaas. Ik weet totaal niets van den man af. Laten we alsjeblieft geen herhaling hebben ven die scène van gisterenavondIk zou dan wel eens niet zoo goed mijn drift kunnen be- heerschen als toen." „Je drift beheerschen," herhaalde de graaf sarcastisch 8.05 8.15 8.20 8.20 8.20 8.20 8.35 8.50 8.50 8 50 8.55 9.20 9.35 9.55 10.35 10.35 10.49 10.40 10.45 10.50 10.50 11.20 11.20 7.40 10.00 11.20 11.30 12.00 12.15 12.15 12.50 1.15 1.20 1.20 1.25 1.35 2.00 2.00 2.00 2.30 3.30 3.50 3.50 4.15 4.35 4.50 4.50 5.00 5.05 5.20 5.30 6.25 6.40 6.50 6.55 7.00 7.20 7.25 7.30 7.45 8.00 8.05 8.35 8.35 8.35 9.1*5 9.20 9.30 9.35 9.55 pl.m. 10.05 10.15 10.20 10.20 10.55 11.00 11.00 11.20 11.20 11.35 HILVERSUM (1071) Tijdsein. Een praatje over den postcheque en girodienst door J. G. Pater. DAVENTRY (1563) Dansmuziek. HILVERSUM (1071) Symphonieconcert uit het Kurhaus te Scheveningen, daarna persberichten van Vaz Dias. Na afloop dansmuziek uit Groot Badhuis te Zandvoort. BERLIJN (475) Concert. DAVENTRY (482) Concert. WEENEN (520) Concert. MOTALA (1351) Solistenconcert. BRUSSEL (512) Galaconcert. MILAAN (504) Symphonieconcevt. TOULOUSE (382) Operafragmenten, daarna ga laconcert. en dansmuziek. WARSCHAU (1385) Symphonieconcert. PARIJS (R. 1744) Concert. ROME (444) Operette „Ein Walzertraum" LEIPZIG (362) Solistenconcert. DAVENTRY (1563) Concert BERN (406) Concert. DAVENTRY (482) Dansmuziek. BARCELONA (351) Concert. BOEDAPEST (545) Concert .daarna dansmuziek. PRAAG (343) Dansmuziek. KONINGSBERGEN (280) Populaire muziek en dansmuziek. HAMBURG (392) Concert. TURIJN (272) Dansmuziek. DAVENTRY (1563) Dansmuziek. Voor Zaterdag 29 Juni.. HAMBURG ,392) Gramofoonmuziek. HILVERSUM (1071) Morgenwijding. HAMBURG (392) Gramofoonmuziek. HUIZEN (336) KR.O. Godsdienstig halfuurtje. HILVERSUM (1071) Politieberichten. HUIZEN (336) Lunchmuziek. HILVERSUM (1071) Lunchmuziek. PARIJS (R. 1744) Symphonieconcert. HUIZEN (336) Gramofoonplaten. LANGENBERG (462) Concert. DAVENTRY (1563) Populaire muziek. PARIJS (R1744) Voortzetting Concert. FRANKFURT (421) Gramofoonmuziek. HILVERSUM (1071) Filmpraatje door Max Tak. HAMBURG (392) Concert. HUIZEN (336) KRO. Kinderuurtje. HILVERSUM (1071) Filmmuziek uit Tuschin»- ky te Amsterdam. HILVERSUM (1071) Lezingreeks over het onder werp: Bouw en Wezen der Materie door dr. C. H. Sluiter. KALUNDBORG (1153) Namiddagconcert DAVENTRY (1563) Slydel Octet HILVERSUM (1071) Gramofoonmuziek. PARIJS (R. 1744) Dansmuziek. LANGENBERG (462) Vesperconcert FRANKFORT (421) Concert. KUIZEN (336, na 6 uur 1852) Gramofoonplaten, DAVENTRY (1562) Orgelconcert BRUSSEL (512) Dansmuziek. HILVERSUM (1071) Vooravondconcert HUIZEN (1S52) Journalistiek weekoverzicht door Paul de Waart. HUIZEN (1852) Spr. J. Krelcelberg. De Grootstad in vergelijking met Platteland. BRUSSEL (512) Gramofoonmuziek. PARIJS (R. 1744) Gramofoonmuziek. HILVERSUM (1071) Half uur door Min. v. Wa terstaat bestemd voor verkiezingaredevoeringe*. Spr. D. Wijnkoop (C. P. H.) Spr. mr. D. Fock (V.B.) MILAAN (504) Dansmuziek. 'HUIZEN (1852) K.R.O. Concert Amsterdamseh# Orkestver., tusschen 8.309 en 10.3010.45 ver» kiezingsspeeches. HILVERSUM: (1071) Voortzetting van het con cert. HILVERSUM (1071) Politieberichten. HILVERSUM (1071) VARA. DAVENTRY (1562) Operetteprogramma. BRUSSEL (512) Concert. MOTALA (1351) Populair concert PARIJS (R. 1744) oneert. HILVERSUM (1071) VARA-concert. BRUSSEL (512) Symphonieconcert. HUIZEN (1852) Berichten Vaz Dias. PARIJS (R. 1744) Dansmuziek. DAVENTRY (1562) Veaudeville-programma. 10.00 HILVERSUM (1071) Berichten Vaz Dias. KALUNDBORG (1153) Populair concert. HILVERSUM (1071) VARA populair concert MOTALA (1351) Oude en moderne dansmuziek. PRAAG (343) Militair concert. DAVENTRY (1563) Dansmuziek. HUIZEN (1852) The Noisey Happy Minstrels. HILVERSUM (1071) Gramofoonplaten. HAMBURG (392) Concert en dansmuziek tot 1.2# KALUNDBORG (1153) Dansmuziek. MILAAN (503) Dansmuziek. „die is goed. Je was waarachtig net een vuurspuwends vulkaan. Maar ik waag het er op. Ik wil er achter ko men. Wat heb je met den ring gedaan?" „Geruild voor een andere. Ik heb je gezegd, dat ik dat zou doen. Weet je den winkel van Viola in Great Portland street?" „Hoe zou ik die weten? Is het een hoedenwinkel of een naaister, of zooiets?" „Het is van alles. Viola is een heel interessante vrouw. Ze koopt alles en je kunt bij haar de heerlijkste koopjes halen, als je er binnen kunt komen. Ze is erg exclusief, weet je. Een groot huis particulier van den kelder tot den zolder vol met de mooiste dingen zijden, sa tijn, fluweel, porselein, juweelen je zou het haast niet kunnen opschrijven wat Viola al heeft. Ze koopt niets of het moet beslist goed zijn, zoodat je zeker weet, dat als je zaken met haar doet, je ook waar voor j« geld krijgt. Zij kende het wapen ook. Ik had er geen flauw idee van. dat het van de Balmaines was. Toen ze het me vertelde was ik boos op mezelf, dat ik den ring zoo lang gehouden had. Wil je het me vergeven.?" Ze kroop dicht tegen haar man aan en legde haar blanke zachte arm om zijn hals. Tot haar verbazing werd hij meegaander. Haar verhaal had hem gerustge steld. Ze zat vreeselijk om geld verlegen, en het was van het hoogste belang, dat zij een cheque voor minstens 100# pond van hem loskreeg. Ze moest dus „lier' zijn. „Liefste, schattigste Duke," fluisterde ze, „je móet vandaag eens heel lief en goed voor me zijn. Ik heb het tiende gebod gebroken." „Dat heb ik ook eens gedaan," antwoordde de graaf nijdig, „en ik weet nog niet zoo zeker of ik me toen niet vergist heb. Wat wil je hebben." „De snoezigste paarlenketting van de wereld. Ik heb hem gezien bij Tonwnsend in Bondstreet en hij vróagt er maar 95 pond voor. Zou je niet graag een paarlen- snoer om mijn hals zien?" „Ik dacht dat je genoeg juweelen had om ieders vrouw te bevredigen." „O, ja, diamanten. Maar paarlen ik geloof niet, dat ik parelen heb, die de moeite van het aankijken waard zijn." „Nu, ik zal er eens over denken," antwoordde de graaf opstaand. „Ik heb een massa rekeningen van js gehad vanmorgen. Je weet, dat ik heel goedgeefsch ben maar er moet een grens zijn. Ik geloof, dat je het maar eens zonder parels zult moeten doen. A, propos, waar zei je ook weer, dat dat huis van Viola, heet ze zes niet? was? Misschien kan ik daar wel eens parelen voor je vinden." Wordt vervolgd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1929 | | pagina 5